DE MATROZEN. Het bederven van voedsel, de eevaren er van en hoe het te voorkomen. (Nadruk Verboden). 01. In het vorige artikel hebben wij onze aan dacht geschonken aan de bacterie-soorten, die bij voorkeur in vleesch en vleeschwaren voorkomen en die bU opname door den xnensch ernstige ziekteverschijnselen te voorschijn kunnen roepen. Deze bacteriën behooren tot de groep van de z.g. „vleesch - vergiftigers". maar zij zijn daarom niet uit sluitend op vleesch als voedingsmiddel aan gowezen, doch kunnen ook in andere voe dingsmiddelen voorkomen en zijn dan net zoo gevaarlijk. Het gevaar voor den mensch beperkt zich evenwel niet uitsluitend tot de vertegen woordigers van bovengenoemde groep; neen, wij mogen wel haast zeggen, dat vrijwel Iedere bacterie-soort, mits ir; voldoende hoe veelheid opgenomen, door de gevormde stof wisselingsproducten, vergiftigingsverschijn selen zal veroorzaken, die hoewel niet zoo ernstig en langdurig als bij een vleeschver- glftiging. toch voor de betrokken personen eenige hoogst onaangename uren beteekenen En daar er bij de aanwezigheid van sommige bacterie-soorten geen zeer opvallende ver anderingen in de voedingsmiddelen optreden, is oppassen dubbel de boodschap, om van minder aangename ervaringen verschoond te blijven. Juist vloeibare media, als soep, pap, enz. werken een snelle verspreiding en daardoor sterke ontwikkeling van de bacteriën zeer in de hand en zijn daarom in dit opzicht ge vaarlijker dan vaste stoffen. Hoe geschiedt nu de besmetting van onze voedingsmiddelen, die toch bijna alle vooraf goed gekookt worden, met de verschillende bacteriesoorten? Want. dit koken is. zooals trouwens alge- ,meen bekend is, een machtig wapen in onzen istrijd tegen de bacteriën. Als men een vloei- Istof voldoende kookt, is alle leven er in ge dood. Ze zijn dan. wat men wetenschappelijk noemt „steriel" geworden en kunnen onder de noodige voorzorgen gedurende onbepaal- den tijd bewaard worden zonder dat er be- iderf door bacteriën veroorzaakt, in zal op deden. 1 Ook in het huishouden wordt dit principe toegepast, n.l. bij het „Wecken". Het toch optreden van bederf in Wcckflesschen is dan ook alleen daaraan toe te schrijven, dat er tijdens de behandeling op de een of-andere wijze een fout gemaakt is. waardoor of de bacteriën niet alle gedood zijn óf van buiten af er weer Ingekomen zijn en zich vermeer derende den inhoud onbruikbaar maken Bij het koken van bijvoorbeeld soep, zullen de bacteriën die in de vloeistof zelf zaten wel gedood worden, maar zij die aan de deksel voorkomen, zullen, daar de tempera tuur daar niet hoog genoeg wordt om ze geheel te dooden, den dans ontspringen en later na afkoeling van de soep deze in bederf doen overgaan. Maar ook al zou de Inhoud van de pan absoluut steriel, dus zonder eenig levend wezen, geweest zijn; bij het openen van het deksel vallen dadelijk van buiten duizenden kiemen er in. Daar nu. om als voorbeeld maar bij de soep te blijven, deze uitstekende voedingsbodem langzaam afkoelt, zullen daar alle voorwaarden voor een snelle bac- teriegroel aanwezig zijn. met als gevolg bin nen korten tijd zuur worden of ander bederf en het eventueel optreden van ziektever schijnselen. Een analoog verschijnsel heeft zich, naar men zich nog wel uit de dagbladberichten herinneren zal. eenige Jaren geleden in één onzer groote steden voorgedaan, waar een zeer groot aantal personen na afloop van een diner vergiftigingsverschijnselen vertoon de. Bij het onderzoek bleek toen, dat hier een overigens onschuldige bacterie in 't spel was, die echter doordat één der gerechten welke er mee besmet geworden was, geruimen Ujd van tevoren klaar gemaakt en daarna warm gehouden was. zich in dien tUd gewel dig vermeerderd en een enorme hoeveelheid vergil ten gevormd had. waardoor de ziekte- verschunxelen veroorzaakt werden. WU zullen dus de bacteriegroei. Juist nu in dezen wannen tyd de afkoeling van voedings middelen zoo langzaam plaats heeft, zooveel mogelUk moeten tegengaan en door een zoo snel en laag mogelUk afkoelen dezen groei remmen. Wilt gU dus soep tot den volgenden dag bewaren bevln dan met na het uitscheppen van het portie van heden, de soep flink dooi te laten koken. De bacteriën die er tUdens het uitscheppen van uit de lucht Ingevallen zijn, worden dan grootendeels vernietigd NutuurlUk mag het deksel daarna niet meer van dc pan verwUderd worden Om echter het meeste succes te hebben, moet na dit i doorkoken de Inhoud zoo spoedig mogelUk i afgekoeld worden teneinde den groei van de bacteriën die niet gedood zUn. zooveel moge lUk tegen te gaan Zet de pan van het vuur dus direct op een koele plaats of als deze niet te vinden Is. in een bak met koud water Men denke er echter aan dit water geregeld te vei verse hen daar de temperatuur er van betrek kei Uk snol stijgt. w«ardoor de afkoe- Ung dan minder snel verloopt i Natuurlijk geldt het bovenstaande niet alleen voor soep. maar men kan dit principe op aha órarvoor ln aanmerking komende voedingsmiddelen toepassen. Vele van emw iecersesen «uilen nu wel bU Deze drie kereltjes worden geborduurd met marineblauw glanskatoen. De hjn van den omtrek wordt in rose geborduurd, de muts is wederom blauw met een roode kwast. De vUf galons worden gestikt in marineblauw. Het geheel vormt een zeer origineele en aller aardigste garneering voor kinderkleedlng. Broertjes en zusjes zUn gekleed in marine, blauw en in wit effen Jersey. Het badpakje van den kleinen broer heeft een wit schouderstuk, geborduurd met blauwe matrozen, waaronder 5 blauwe galons. Het broekje is van marineblauwe jersey. Benoodigd: blauwe jersey 40 cM. van 1.40 M breedte; witte jersey 30 cM. van 1.40 M. br. (6 Jaren), De strandjurk van zusje heeft een wit bovenlUf met de matroosjes ln blauw er op geborduurd Dit bovenlUf is afgezet met een smalle blauwe galon Het rokje heeft groote ronde plooien. Benoodigd: 85 cM. blauwe Jersey; 40 cV witte jersey (8 Jaren). De groote zus heeft een Jurk waarvan h bovenlUf aan de armsgaten afgezet is me meerdere blauwe galons. Een ceintuur m- metalen gesp, onder deze de geborduurd matroosjes. De rok heeft platte plooien. Benoodigd: 1 M. blauwe jersey; 50 cM witte jersey (12 Jaren). Vervolgens een hoedje van witte toile. De slippen van het lint zijn geborduurd en ge galonneerd in marineblauw. De shawl van dun witte wollen stof, met blauwe eindpun ten, waarboven de vUf galons en de drie matroosjes. Rechts bovenaan een jurkje van rose lin ten met twee groepen plooien aan den rok. Het schouderstuk is wederom afgezet met een marineblauwe galon, daaronder de gebor duurde matroosjes. Hierop volgt een klein pasje van levendig rood flanel, met een voe ring, revers en zakje van wit flanel. Op het zakje is hier de matrozengarneering boven de galons aangebracht. Tenslotte een kieltje van wit wollen stof, waarop vUf galons het schouderstuk afteeke- nen met de geborduurde matroosjes. Deze kiel sluit met behulp van een elastiek om het middel. en het haar laag in den hals i De vrouwen bedekken het een shawl, die, wanneer het is, vaak van zijde is en ln den linnen of fluweel. De zUden vaak met geschilderde figuren i de z.g. bunkadzome, zUn heel j verlangt de mode kortere Bha' laatste jaren. den raad van het doorkoken bedenkeUJk kUken, want veel van de aroma, de z.g. „kracht" zal er volgens haar door verloren gaan. Zeer zeker hebben zU tot op zekere hoogte geUjk, maar men moet hier van twee kwaden het beste kiezen en dan maar liever wat minder aroma, dan de groote kans op bederf en wat nog erger is, de mogelUkheid van het optreden van vergiftiglngsver- schUnselen. R De lapansche vrouw. WU stellen ons over het algemeen de Japansche vrouw voor als een teer pop petje. gekleed ln een veelkleurige kimono met een groote, outtelooze strik op dei» rug. een hoog kapsj» en geschoeid met kleine sandalen Aldus worden ons de doch teren van de rUzende zon op plaatjes en ln beschrUvingen voorgesteld. Maar we zouden a»e? in staat «.un »oi- gcus het kapsel het meisje van een ge trouwde vrouw te uuderscneider, of een schoonheid via Tokio var- een schoonheio uit Osaka. WU weten niet dat de kimono ons tets kan vertellen ovei de soquIc po sitie van haar eigenares nn dat er nauw keurige regels bestaan, omtient dt wuze waarop de vlinder op haar rug moet wor den gestrikt. Boten dit alles ls er een verscheidenheid var. andere kleinigheden die een Chineesche vrouw vaak nauwelUks kan onderscheiden van een Japansche De kimono. Doch ook de fcleeding van de Japansche vrouw is, evenals die van haar Westersche zust- onderhevig aan de almachtige mode. Het kapsel, de coupe en teekenlr.ó van de kimono, de parasols, de wUze van poederen en schminken en zelfs de san dalen zUn aan veranderingen onderhevig BUna alle Japansche vrouwen dragen de kimono voowe. thuis ais op straat. Ik moet hier even opmerken dat het woord •'Imono (kl kleeden. mono iets) ge bruikt wordt voor ille kleedlngstukken, mits ze slechts een Japansch karakter urager ln tegenstelling met de Europee- sche kleeding, die men daar Joo-fuku noemt. Onder Kimono verstaat men even goed de mannelUke kleeding (monpoukou of hao-rihakama) als de kleeren der vrouwe (montsouki of siroeri montsouki) Men noemt de kleeding van de vrouw „samma gasane" hetgeen wil zeggen drie voudige kleeding, want uit drie hoofddee- le» is het samengesteld. De Japansche vrouw araagt allereerst een eenvoudige witte Japon, kleur der onschuld en sym bool der reinheid. Over deze *apon draagt zU een andere rood of veelkleurige en tex. lot'e de d^rde, c'e kortste en breedste Deze is zwart en symboliseert de distinc tie. De laat3te modenieuwtjes zUn de ki mono's in roode en purperen tinten. De dames van zekeren leeftUd dragen geel achtige kimono's, scharlaken rood. blauw en geel met dessins van hemelsblauw. M garneert dlkwUls de kimono's met „nan-eri". koorden in correspondeerende kleuren en dessins Op het oogenbiik draagt men v han-eri in zilver lamé. ceintuur, de „obi" vormt een abso luut noodzakelUk onderdeel van het costuum van de Japansche vrouw Het keurig strikker. va- de ..obi' L> een heel werk een heele kunst He' zichtbare gedeelte van de „obi" ls de „Llro-obl" me. zUn strik. Maar er ls ook de „Loso-obi". een smalle ceintuur die de eerste Japon vasthoudi van dv „sammaï-gasane" en de ..kosl-obl" (kosi heup1 al een koord gevlochten en van «ezelfde kleur als ae kimono. Het kapsel. Sedert enkele Jaren ls er ln het kapsel een verandering merkbaar. Op dat punt hebben de Jonge Japansche vrouwe:, de oude mode. die gebood dat de haren „maru-mage" wUze werden gedragen, gaarne prUsgegeven. Dit kapsel, dat zeer hoog wordt gedra gen, verelscht een degelUken steun en het maken van een „maru mage" vergt ?1 tUd en moeite, zoodat de Japansche vrou wen - om dit .noeilUke werk niet te ver nielen -- slapen, de nek gesteund op een houten peluw, het hoofd ln de lucht 1 NatuurlUk is deze houding verre van ge- makkelyk, maarwat doet men al niet om dc mode te volgen De Japansche vrouwen hebben natuur- lUk ook kammen en haarspelden nooilg - de „kogai" en de „negane" heet dat in het Japansch die ongeveer 5 tot 8 c.M. laag zUn Enkele Jaren geleden droeg men zt kleiner; toen was het nog veel beweike- lUker Maar tegenwoordig dragen de mels.es en de jonge vrouwen hun haar zeer dik wUls op Europeesche wUze en het zal wel niet lang meer duren of men iraagt het kapsel k la „hisasigaml", aetgeen wil zeg gen de hare. gekruld en achterover ge kamd Thans geeft men nog den voorkeur aar een schelding Ir. het midden of op zU D1 Geen enkele Japansche vroi en gaan zonder haar parapluie ,én te nemen. Het meest in de m parapluies, vervaardigd uit ee: stof, waarover zwart kant ij" rr De handvaten zUn recht, zt* rond en voorzien van een t r- riempje. In Rioto dragen de p j hun paarsosl in geolied papier# den vooral van kersrood. Het ij met de Euorpeesche mode ln; porteerd, maar men gebruikt i] den winter en is zwart of Wanneer het te warm is, 1 pansche vrouwen zich van I foudraals, die met Chinei versierd zUn. Slechts de „tabi", de sokjtj aan modeveranderingen sokjes zUn van een knoopjes! zien en hebben voetzolen weefsel, daar zU anders te i scheuren. Hoe lang zullen kunnen handhaven? Vanwaar komt de Japi In Japan weerklinkt de i vanuit twee plaatsen, Tokio 1 /oor den oorlog bekleedde Tokf hoedanigheid als hoofdstad «al stad van Japan, zonder eenige J toonaangevende plaats. De i tijd zoowei voor kleeding i| ^el kwam u't Tokio en 1 geïnspireerd op oude tradities. I dei oorlog en vooral sedert de pf beving van 1923 gaf Osaka, t| beurt de eerste stad met een bi 2.408.000 menschen, den toonj vooral „een kleurenstrUd" modevertegenwooridgers van kio, de laatsten houden noemt bloemenkleuren, ten nen van Osaka slechts aan der voldoen, wanneer de smaak ls RECEPTEïj KALFSVLEESCHBALLE MAYONNAISE. Hak kalfsvleeschresten zee fUn. Vermeng hiermee weekt uitgeknepen witl eierdooiers, zout, peper, noot] bruin van Jus en gehakte laatste de zéér stUf gek] haal ze door dikke mayonaise frissche slablaadjes op een Maak hiervan balletjes, haai dikke mayonnaise en leg ze slablaadjes op een groote vulde tomaten of 'n andere rond de schaal. ;e t rr, tebnfcH n ONZE PATRONfv Patronen van de modellen I en kinderjurken zijn verki mode-redactrice Mejuffr. L. I Maetsuvekerstraat, 96 Den Hai(| De patronen voor dames I die voor kinderen f 0.80. Hei li veer 10 dagen alvorens ze b| komen van degenen die vragen Aan de lezeressen die een I len, wordt beleefd verzocht bij Ij het verschuldigde bedrag in Uf voorkoming van administral EEN HANDIG KEUKENTAFELTJE. De moderne keukens .munten niet uit door overvloedige ruimte. Men moet met de ruimte woekeren en de huisvrouw weet vaak geen raad met alle k»P oenoodigdheden Hier is nu de afbeelding van een bUzonder practische kes* tafel waarvan de bladen kunnen wegschuiven Dan vindt men een bergruimte waarvan allerhande -oMes in kan opbergen. ï*4 A* less y™

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 8