DE MATROZEN.
Het bederven van voedsel, de eevaren
er van en hoe het te voorkomen.
(Nadruk Verboden).
01.
In het vorige artikel hebben wij onze aan
dacht geschonken aan de bacterie-soorten,
die bij voorkeur in vleesch en vleeschwaren
voorkomen en die bU opname door den
xnensch ernstige ziekteverschijnselen te
voorschijn kunnen roepen. Deze bacteriën
behooren tot de groep van de z.g. „vleesch -
vergiftigers". maar zij zijn daarom niet uit
sluitend op vleesch als voedingsmiddel aan
gowezen, doch kunnen ook in andere voe
dingsmiddelen voorkomen en zijn dan net
zoo gevaarlijk.
Het gevaar voor den mensch beperkt zich
evenwel niet uitsluitend tot de vertegen
woordigers van bovengenoemde groep; neen,
wij mogen wel haast zeggen, dat vrijwel
Iedere bacterie-soort, mits ir; voldoende hoe
veelheid opgenomen, door de gevormde stof
wisselingsproducten, vergiftigingsverschijn
selen zal veroorzaken, die hoewel niet zoo
ernstig en langdurig als bij een vleeschver-
glftiging. toch voor de betrokken personen
eenige hoogst onaangename uren beteekenen
En daar er bij de aanwezigheid van sommige
bacterie-soorten geen zeer opvallende ver
anderingen in de voedingsmiddelen optreden,
is oppassen dubbel de boodschap, om van
minder aangename ervaringen verschoond
te blijven.
Juist vloeibare media, als soep, pap, enz.
werken een snelle verspreiding en daardoor
sterke ontwikkeling van de bacteriën zeer in
de hand en zijn daarom in dit opzicht ge
vaarlijker dan vaste stoffen.
Hoe geschiedt nu de besmetting van onze
voedingsmiddelen, die toch bijna alle vooraf
goed gekookt worden, met de verschillende
bacteriesoorten?
Want. dit koken is. zooals trouwens alge-
,meen bekend is, een machtig wapen in onzen
istrijd tegen de bacteriën. Als men een vloei-
Istof voldoende kookt, is alle leven er in ge
dood. Ze zijn dan. wat men wetenschappelijk
noemt „steriel" geworden en kunnen onder
de noodige voorzorgen gedurende onbepaal-
den tijd bewaard worden zonder dat er be-
iderf door bacteriën veroorzaakt, in zal op
deden.
1 Ook in het huishouden wordt dit principe
toegepast, n.l. bij het „Wecken". Het toch
optreden van bederf in Wcckflesschen is dan
ook alleen daaraan toe te schrijven, dat er
tijdens de behandeling op de een of-andere
wijze een fout gemaakt is. waardoor of de
bacteriën niet alle gedood zijn óf van buiten
af er weer Ingekomen zijn en zich vermeer
derende den inhoud onbruikbaar maken
Bij het koken van bijvoorbeeld soep, zullen
de bacteriën die in de vloeistof zelf zaten
wel gedood worden, maar zij die aan de
deksel voorkomen, zullen, daar de tempera
tuur daar niet hoog genoeg wordt om ze
geheel te dooden, den dans ontspringen en
later na afkoeling van de soep deze in bederf
doen overgaan.
Maar ook al zou de Inhoud van de pan
absoluut steriel, dus zonder eenig levend
wezen, geweest zijn; bij het openen van het
deksel vallen dadelijk van buiten duizenden
kiemen er in. Daar nu. om als voorbeeld
maar bij de soep te blijven, deze uitstekende
voedingsbodem langzaam afkoelt, zullen
daar alle voorwaarden voor een snelle bac-
teriegroel aanwezig zijn. met als gevolg bin
nen korten tijd zuur worden of ander bederf
en het eventueel optreden van ziektever
schijnselen.
Een analoog verschijnsel heeft zich, naar
men zich nog wel uit de dagbladberichten
herinneren zal. eenige Jaren geleden in één
onzer groote steden voorgedaan, waar een
zeer groot aantal personen na afloop van
een diner vergiftigingsverschijnselen vertoon
de. Bij het onderzoek bleek toen, dat hier
een overigens onschuldige bacterie in 't spel
was, die echter doordat één der gerechten
welke er mee besmet geworden was, geruimen
Ujd van tevoren klaar gemaakt en daarna
warm gehouden was. zich in dien tUd gewel
dig vermeerderd en een enorme hoeveelheid
vergil ten gevormd had. waardoor de ziekte-
verschunxelen veroorzaakt werden.
WU zullen dus de bacteriegroei. Juist nu in
dezen wannen tyd de afkoeling van voedings
middelen zoo langzaam plaats heeft, zooveel
mogelUk moeten tegengaan en door een zoo
snel en laag mogelUk afkoelen dezen groei
remmen.
Wilt gU dus soep tot den volgenden dag
bewaren bevln dan met na het uitscheppen
van het portie van heden, de soep flink dooi
te laten koken. De bacteriën die er tUdens
het uitscheppen van uit de lucht Ingevallen
zijn, worden dan grootendeels vernietigd
NutuurlUk mag het deksel daarna niet meer
van dc pan verwUderd worden Om echter
het meeste succes te hebben, moet na dit
i doorkoken de Inhoud zoo spoedig mogelUk
i afgekoeld worden teneinde den groei van de
bacteriën die niet gedood zUn. zooveel moge
lUk tegen te gaan Zet de pan van het vuur
dus direct op een koele plaats of als deze
niet te vinden Is. in een bak met koud water
Men denke er echter aan dit water geregeld
te vei verse hen daar de temperatuur er van
betrek kei Uk snol stijgt. w«ardoor de afkoe-
Ung dan minder snel verloopt
i Natuurlijk geldt het bovenstaande niet
alleen voor soep. maar men kan dit principe
op aha órarvoor ln aanmerking komende
voedingsmiddelen toepassen.
Vele van emw iecersesen «uilen nu wel bU
Deze drie kereltjes worden geborduurd met
marineblauw glanskatoen. De hjn van den
omtrek wordt in rose geborduurd, de muts is
wederom blauw met een roode kwast. De vUf
galons worden gestikt in marineblauw. Het
geheel vormt een zeer origineele en aller
aardigste garneering voor kinderkleedlng.
Broertjes en zusjes zUn gekleed in marine,
blauw en in wit effen Jersey.
Het badpakje van den kleinen broer heeft
een wit schouderstuk, geborduurd met blauwe
matrozen, waaronder 5 blauwe galons. Het
broekje is van marineblauwe jersey.
Benoodigd: blauwe jersey 40 cM. van 1.40 M
breedte; witte jersey 30 cM. van 1.40 M. br.
(6 Jaren),
De strandjurk van zusje heeft een wit
bovenlUf met de matroosjes ln blauw er op
geborduurd Dit bovenlUf is afgezet met een
smalle blauwe galon Het rokje heeft groote
ronde plooien.
Benoodigd: 85 cM. blauwe Jersey; 40 cV
witte jersey (8 Jaren).
De groote zus heeft een Jurk waarvan h
bovenlUf aan de armsgaten afgezet is me
meerdere blauwe galons. Een ceintuur m-
metalen gesp, onder deze de geborduurd
matroosjes. De rok heeft platte plooien.
Benoodigd: 1 M. blauwe jersey; 50 cM
witte jersey (12 Jaren).
Vervolgens een hoedje van witte toile. De
slippen van het lint zijn geborduurd en ge
galonneerd in marineblauw. De shawl van
dun witte wollen stof, met blauwe eindpun
ten, waarboven de vUf galons en de drie
matroosjes.
Rechts bovenaan een jurkje van rose lin
ten met twee groepen plooien aan den rok.
Het schouderstuk is wederom afgezet met
een marineblauwe galon, daaronder de gebor
duurde matroosjes. Hierop volgt een klein
pasje van levendig rood flanel, met een voe
ring, revers en zakje van wit flanel. Op het
zakje is hier de matrozengarneering boven
de galons aangebracht.
Tenslotte een kieltje van wit wollen stof,
waarop vUf galons het schouderstuk afteeke-
nen met de geborduurde matroosjes. Deze
kiel sluit met behulp van een elastiek om
het middel.
en het haar laag in den hals i
De vrouwen bedekken het
een shawl, die, wanneer het
is, vaak van zijde is en ln den
linnen of fluweel. De zUden
vaak met geschilderde figuren i
de z.g. bunkadzome, zUn heel j
verlangt de mode kortere Bha'
laatste jaren.
den raad van het doorkoken bedenkeUJk
kUken, want veel van de aroma, de z.g.
„kracht" zal er volgens haar door verloren
gaan. Zeer zeker hebben zU tot op zekere
hoogte geUjk, maar men moet hier van twee
kwaden het beste kiezen en dan maar liever
wat minder aroma, dan de groote kans op
bederf en wat nog erger is, de mogelUkheid
van het optreden van vergiftiglngsver-
schUnselen.
R
De lapansche vrouw.
WU stellen ons over het algemeen de
Japansche vrouw voor als een teer pop
petje. gekleed ln een veelkleurige kimono
met een groote, outtelooze strik op dei»
rug. een hoog kapsj» en geschoeid met
kleine sandalen Aldus worden ons de
doch teren van de rUzende zon op plaatjes
en ln beschrUvingen voorgesteld.
Maar we zouden a»e? in staat «.un »oi-
gcus het kapsel het meisje van een ge
trouwde vrouw te uuderscneider, of een
schoonheid via Tokio var- een schoonheio
uit Osaka. WU weten niet dat de kimono
ons tets kan vertellen ovei de soquIc po
sitie van haar eigenares nn dat er nauw
keurige regels bestaan, omtient dt wuze
waarop de vlinder op haar rug moet wor
den gestrikt. Boten dit alles ls er een
verscheidenheid var. andere kleinigheden
die een Chineesche vrouw vaak nauwelUks
kan onderscheiden van een Japansche
De kimono.
Doch ook de fcleeding van de Japansche
vrouw is, evenals die van haar Westersche
zust- onderhevig aan de almachtige
mode. Het kapsel, de coupe en teekenlr.ó
van de kimono, de parasols, de wUze van
poederen en schminken en zelfs de san
dalen zUn aan veranderingen onderhevig
BUna alle Japansche vrouwen dragen de
kimono voowe. thuis ais op straat. Ik
moet hier even opmerken dat het woord
•'Imono (kl kleeden. mono iets) ge
bruikt wordt voor ille kleedlngstukken,
mits ze slechts een Japansch karakter
urager ln tegenstelling met de Europee-
sche kleeding, die men daar Joo-fuku
noemt. Onder Kimono verstaat men even
goed de mannelUke kleeding (monpoukou
of hao-rihakama) als de kleeren der
vrouwe (montsouki of siroeri montsouki)
Men noemt de kleeding van de vrouw
„samma gasane" hetgeen wil zeggen drie
voudige kleeding, want uit drie hoofddee-
le» is het samengesteld. De Japansche
vrouw araagt allereerst een eenvoudige
witte Japon, kleur der onschuld en sym
bool der reinheid. Over deze *apon draagt
zU een andere rood of veelkleurige en
tex. lot'e de d^rde, c'e kortste en breedste
Deze is zwart en symboliseert de distinc
tie.
De laat3te modenieuwtjes zUn de ki
mono's in roode en purperen tinten. De
dames van zekeren leeftUd dragen geel
achtige kimono's, scharlaken rood. blauw
en geel met dessins van hemelsblauw.
M garneert dlkwUls de kimono's met
„nan-eri". koorden in correspondeerende
kleuren en dessins Op het oogenbiik
draagt men v han-eri in zilver lamé.
ceintuur, de „obi" vormt een abso
luut noodzakelUk onderdeel van het
costuum van de Japansche vrouw Het
keurig strikker. va- de ..obi' L> een heel
werk een heele kunst He' zichtbare
gedeelte van de „obi" ls de „Llro-obl" me.
zUn strik. Maar er ls ook de „Loso-obi".
een smalle ceintuur die de eerste Japon
vasthoudi van dv „sammaï-gasane" en de
..kosl-obl" (kosi heup1 al een koord
gevlochten en van «ezelfde kleur als ae
kimono.
Het kapsel.
Sedert enkele Jaren ls er ln het kapsel
een verandering merkbaar. Op dat punt
hebben de Jonge Japansche vrouwe:, de
oude mode. die gebood dat de haren
„maru-mage" wUze werden gedragen,
gaarne prUsgegeven.
Dit kapsel, dat zeer hoog wordt gedra
gen, verelscht een degelUken steun en het
maken van een „maru mage" vergt ?1
tUd en moeite, zoodat de Japansche vrou
wen - om dit .noeilUke werk niet te ver
nielen -- slapen, de nek gesteund op een
houten peluw, het hoofd ln de lucht 1
NatuurlUk is deze houding verre van ge-
makkelyk, maarwat doet men al niet
om dc mode te volgen
De Japansche vrouwen hebben natuur-
lUk ook kammen en haarspelden nooilg -
de „kogai" en de „negane" heet dat in het
Japansch die ongeveer 5 tot 8 c.M. laag
zUn Enkele Jaren geleden droeg men zt
kleiner; toen was het nog veel beweike-
lUker
Maar tegenwoordig dragen de mels.es
en de jonge vrouwen hun haar zeer dik
wUls op Europeesche wUze en het zal wel
niet lang meer duren of men iraagt het
kapsel k la „hisasigaml", aetgeen wil zeg
gen de hare. gekruld en achterover ge
kamd Thans geeft men nog den voorkeur
aar een schelding Ir. het midden of op zU
D1
Geen enkele Japansche vroi en
gaan zonder haar parapluie ,én
te nemen. Het meest in de m
parapluies, vervaardigd uit ee:
stof, waarover zwart kant ij" rr
De handvaten zUn recht, zt*
rond en voorzien van een t r-
riempje. In Rioto dragen de p j
hun paarsosl in geolied papier#
den vooral van kersrood. Het ij
met de Euorpeesche mode ln;
porteerd, maar men gebruikt i]
den winter en is zwart of
Wanneer het te warm is, 1
pansche vrouwen zich van I
foudraals, die met Chinei
versierd zUn.
Slechts de „tabi", de sokjtj
aan modeveranderingen
sokjes zUn van een knoopjes!
zien en hebben voetzolen
weefsel, daar zU anders te i
scheuren. Hoe lang zullen
kunnen handhaven?
Vanwaar komt de Japi
In Japan weerklinkt de i
vanuit twee plaatsen, Tokio 1
/oor den oorlog bekleedde Tokf
hoedanigheid als hoofdstad «al
stad van Japan, zonder eenige J
toonaangevende plaats. De i
tijd zoowei voor kleeding i|
^el kwam u't Tokio en 1
geïnspireerd op oude tradities. I
dei oorlog en vooral sedert de pf
beving van 1923 gaf Osaka, t|
beurt de eerste stad met een bi
2.408.000 menschen, den toonj
vooral „een kleurenstrUd"
modevertegenwooridgers van
kio, de laatsten houden
noemt bloemenkleuren, ten
nen van Osaka slechts aan
der voldoen, wanneer de
smaak ls
RECEPTEïj
KALFSVLEESCHBALLE
MAYONNAISE.
Hak kalfsvleeschresten
zee fUn. Vermeng hiermee
weekt uitgeknepen witl
eierdooiers, zout, peper, noot]
bruin van Jus en gehakte
laatste de zéér stUf gek]
haal ze door dikke mayonaise
frissche slablaadjes op een
Maak hiervan balletjes, haai
dikke mayonnaise en leg ze
slablaadjes op een groote
vulde tomaten of 'n andere
rond de schaal.
;e t rr,
tebnfcH n
ONZE PATRONfv
Patronen van de modellen I
en kinderjurken zijn verki
mode-redactrice Mejuffr. L. I
Maetsuvekerstraat, 96 Den Hai(|
De patronen voor dames I
die voor kinderen f 0.80. Hei li
veer 10 dagen alvorens ze b|
komen van degenen die
vragen
Aan de lezeressen die een I
len, wordt beleefd verzocht bij Ij
het verschuldigde bedrag in Uf
voorkoming van administral
EEN HANDIG KEUKENTAFELTJE.
De moderne keukens .munten niet uit door overvloedige ruimte. Men moet
met de ruimte woekeren en de huisvrouw weet vaak geen raad met alle k»P
oenoodigdheden Hier is nu de afbeelding van een bUzonder practische kes*
tafel waarvan de bladen kunnen wegschuiven Dan vindt men een
bergruimte waarvan allerhande -oMes in kan opbergen.
ï*4 A*
less y™