Uitiiti Nitiis- Mittumii- LnttiiiUii Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. IACD0NALD flT DE PARTIJ. NEK Z u i d e r z e e-V isscherijraad. Het publiek uiteen gespoten. Een smokkelauto over de grens. Postzak met geldswaarden gestolen. De Wieringermeerpolder. Het wereldsnelheidsrecord. 1 Donderdag 1 October 1931. S£ HAGER 74ste Jaargang No. 8944 COURANT. t blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- j en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- f zooveel mogelijk in het eerstuitkomcnd nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewij9na inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. |dit nummer bestaat uit twee bladen. Met vijf andere voormalige Laubour-mi- nisters en zeven aanhangeers uit de Arbei derspartij gezet. Iritsche Arbeiderspartij heeft vier ministers, o.w. j MacDonald, en elf Labour-parlementsleden formeel uit de partij gesloten. k. nen zij: van da?: ekleedê br„ gdel den iwedt )r b en gna| >ra*oi ordea msti Ktar de „Daily Herald" meldt, heeft het na'ionaal prroerend Comité der Labourpartij een resolutie aan gooien, waarin wordt verklaard, dat alle leden der klep Nationale regeering en haar aanhangers binnen en riijfe! d. De, t de h«| n'K'i? Ictó ■m y de? I nieri jaat roor i itent IER" n£8« eoi» In i«ci luur Elisal De «8 W neer ird-Es piteode beide Huizen, automatisch en onmiddellijk jtptoiiden lid te zijn van de arbeiderspartij. He: betreft hier alle socialistische leden der na- t; n,!e regeering en zeven leden van het Lagerhuis, die w?| geen deel uitmaken van de regeering, maar die :och aan de regeeringszijde zitten en voor de re gering stemmen. De „Daily Herald" merkt nog op, dat de uitsluiting tan MacDonald en zijn aanhangers om dezelfde re nnen geschiedt als indertijd de uitzetting van Mosley «n zijn aanhangers heeft plaats gehad. De poging om «en nationale regeering te vormen is niet in overecn- itemming te brengen met de opvattingen der Labour- panij. Natuurlijk kan ieder uitgesloten lid weer to t de partij worden toegelaten, wanneer zij de verzekering gewn, dat zij niet meer tegen de partij-principes zul len bandelen. MacDonald nog niet met zijn plannen ge reed. Woensdag verdaging van het par lement. peuter meldt uit Londen: MacDonald maakte in het Lagerhuis bekend, dat ««nsdae a s. de zittingen van het parlement zullen Terdaacd. MacDonald gaf geen antwoord op vraag van Ilcnderson, n.1. of dit het eind van de «"j&Wetkende. MscDouald, maakte bekend, dat de regeering een liiKr?np zal indipnen in verband met de mogo- j. exploitatie van het publiek, wat betreft y^^lddelen van algemeen gebruik. nenderjoa vroeg, wanneer het Lagerhuis weder bij- ein? °wieuw MacDonald hem in overwe- deze vrzag de volgende week wederom te stel- Dit ail« Meekent dat de regeering nog geen vaste man heeft gemaakt. JkéL tot het einde der week te Londen. a Vertoekt hij naar Sandingham. Bet uitschrijven van verkiezingen zeker geacht. gen6^1"meld- nader (iat men in parlementaire krin- toekomet01^11'11^ is' dat liet zeker is dat >n de naaste houden d kemecne verkiezingen zullen worden ge- g^nde i Jat' indien het vinden van een bevredi- or» mniiiÏÏu voor eon nationaal verkiezingsprogram inent p8(*en de ontbinding van het parle- menic,;!' na a*loop van de tegenwoordige parle- tt'ng zou kunnen plaats hebben. tav de eerste verdieping gevallen. val baar Jcred Vrouw ernstig verwond. «an de £k is °n de eerste étage van een huis Tim» (ij?0? «Van Lennepkade te Amsterdam, een goed van was met 'lct °Phangen van wasch- ®P eèn K0,een traPleer gevallen en over de warande '«komen i2°.nen v,oer Van het benedenhuis terecht •roken »^i ee" zwar® hersenschudding en een ge- <*rd 18 Z1J naar Wilhelminagasthuis ver- ar ze aan de gevolgen is overleden. dankbetuiging van de koningin. .if Bil het VAM I B,I haar v®rtr«k uit Amsterdam. a®, j,ceft der koninklijke familie uit Amster- i® 'hen ,n*nRih den burgemeester verzocht, Ji'7 openhareïe<lUrCn<!e het i°n*stp bezoek, zoowel op ittnige wi'iiM- f a e,ders op de meest ondubbel- wuhuis hph»w.^nnanl,ankelijkheid aan ons vor ken (jani, 11 doen blijken, harer majesteits war- aarde 'ten"»« ?n ovcrh'*cngen. De koningin ver- 10 deel'te nemnJ8!® °nder den indruk te zijn van, l rfe tan de bureerii ,tin tet dnt Mn zo° *TOOi dccl ^f^dcn Ketroffr °°ïdslad door de ongunst der Bespreking der maatregelen met het oog op de a.s. afsluiting der Zniderzee, Op 25 en 26 September heeft de Zuiderzee-visscherij- raad te Enkhuizen vergaderd onder voorzitterschap van het hoofd der visscherijen in het 2de en 3de district. Voornamelijk kwam ter sprake, welke maatregelen noodig zijn met het oog op de a s. afsluiting van de Zuiderzee. Aangezien verwacht wordt, dat een eventueels na- jaars- en voorjaarsharingvisscherij zich voorname lijk zal concentreeren in het Noordelijk gedeelte van de af te sluiten Zuiderzee, en het bovendien wen- schelijk is. dat de eigenlijke Zuiderzeevisschers bij de laatste uitoefening van hun bedrijf zoo weinig mo gelijk belemmering ondervinden, werd den voorzit ter met algemecne stemmen verzocht, den minister van binnenlandsche zaken en landbouw te verzoe ken, zoo spoedig mogelijk te bepalen, dat het ver boden is, de visscherij met den wonderkuil of met de bordenkor uit te oefenen met vaartuigen, die voortbewogen worden door middel van mechanische kracht. Tevens stemden alle leden voor een verbod van de wonderkuilvisscherlj, dus ook door zeilvaartuigen, zoodra de afsluitdijk gedicht is, of, als het tijdstip van afsluiting tijdens de haringcampagne valt, zoo dra de voorjaarsharingcampagne geëindigd is. Voorts bleek uit dc gehouden besprekingen, dat zich van de Zuiderzeevisschers een geest van onte vredenheid en verbittering meester maakt, omdat nog steeds niet verschenen zijn de uitvoeringsmaat regelen als bedoeld in art. 3 en art„ Ga van de ge wijzigde Zuiderzee-steunwet, niettegenstaande het thans bijna een jaar geleden is, dat de gewijzigde Zuiderzee-steunwet door de Tweede Kamer werd aangenomen, en in de memorie van antwoord, dato 2 Maart 1931, op het voorloopig verslag van de commis sie van rapporteurs uit de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot wijziging van de Zuiderzee-steun wet door den minister van waterstaat werd medege deeld, „dat in afwachting van en in vertrouwen van de beslissing van deze Kamer het ontwerpen van den hierbedoelden algemeenen maatregel reeds ter hand is genomen en dat hij ter zake gaarne als diligent zou wenschen te worden beschouwd." De Zuiderzeevisschers achten het zeer grievend, dat zij nog niet weten, hoe zij ervoor staan met de „waardevermindering" Bovendien werkt deze on zekerheid zeer remmend op een vlot verloopende li quidatie van vele visschersbedrijven en houdt zij de zoo hoog noodige afvloeiing van visschers naar an dere bedrijven tegen. Er werd besloten, een deputatie uit den raad af te vaardigen naar den minister van waterstaat om hem den ernst van den toestand mee te deelen. Eigenaardige gevolgen van het gebenrde te Hillegom. In de Dinsdag gehouden vergadering van den ge meenteraad van Hillegom, aldus lezen we in het Hdbld,. heeft het r.-k. raadslid de heer Kerkhof aan den burgemeester vragen gesteld over diens optreden na afloop van de volksfeesten op Woensdag en Don derdag van de vorige week. De burgemeester heeft toen met een straal op de waterleiding de menschen, die de straten vulden, uit elkaar doen drijven. Ge vraagd werd, of de burgemeester verder handelen op deze wijze door den brandmeester is belet en of hij als hoofd van de politie wel gerechtigd is dit middel te gebruiken; voorts werd gevraagd of hij last zou hebben gegeven met getrokken sabel op dc menigte in te gaan. De burgemeester antwoordde hierop in den raad. dat krachtdadig ingrijpen noodzakelijk was, dat hem verzocht was een waterstraal te mogen gebruiken, het geen hij heeft toegestaan, en dat niet de plaatselijke, maar de rijkspolitie de sabel heeft gebruikt. Dat de brandmeester belette verder een waterstraal te gebruiken was onwettig. De burgemeester zeide een vervolging tegen hem te zullen instellen. Door de douanen tweemaal beschoten en eerst bij Tilburg aangehouden. Gisternacht om twaalf uur kwam 'n hoog beladen vrachtwagen uit België bij Poppel de grens over. De chauffeur reed zonder acht te slaan op de sommatie der ambtenaren, het douanekantoor voorbij. Na de tweede sommatie maakten de commiezen van hun vuurwapens gebruik en schoten op den wagen, waar bij blijkbaar eon der achterwielen getroffen werd. Toch ging de chauffeur er nog met den wagen van door. Inmiddels werden de marechaussees gewaarschuwd, die nabij Goorle zich op den weg posteerden om den wagen aan te houden, doch ook thans voldeed de chauffeur niet aan het bevel tot stoppen, zoodat op nieuw werd geschoten en de marechaussee per fiets den vluchteling volgden. Toen de chauffeur een erf aan den nieuwen Tilburgschen weg wilde oprijden, werd hij ingehaald en kon de wagen in beslag wor den genomen. Het bleek, dat een der achterbanden totaal was vernield en dat het .wiel zelfs zijn velg verloren had. Onder de leege kratten, waarin kippen waren ver voerd, trof men IC balen suiker aan. die men uit België trachtte binnen te smokkelen. Wagen en la ding werden in beslag genomen en gistermorgen per kraanwagen naar Tilburg gesleept. De zwaargehavende wagen trok voor het belasting kantoor in de Stationstraat te Tilburg veel bekijks. Uit een postwagen te Den Haag, dlo op hot punt stond, te vertrekken. Waarde van het gestolene eenige duizenden guldens. De dief In een auto ontsnapt Even na sluiting van het bijpostkantoor „Wittebrug" aan den Van Lennepweg, te Den Haag, omstreeks half negen, is Dinsdagavond een postzak met geldswaarden geroofd. Op de voorgeschreven wijze hadden do met de over brenging van de waardestukken naar het hoofdkantoor belaste beambte en de chauffeur van den poetauto de zakken, afkomstig van het bijkantoor, in den wagen in geladen en dezen afgesloten. Zij begaven zich toen naar hun plaats in de bestuurderscabine en waren op het punt te vertrekken, toen de chauffeur bemerkte, dat aan de achterzijde iemand klaarblijkelijk met een val- schen sleutel de deur weder opende en in een minimum van tijd een van de zakken uit den auto haalde, om daarna het hazenpad te kiezen. Dat ging zóó snel in zijn werk, dat de chauffeur, die Inmiddels zijn zetel had ver laten om te trachten eenige ongeoorloofde manipulatie te verhinderen, er zich slechts toe kon bepalen, den vluchtenden dief na te rennen, zonder zich den tijd te gunnen, daartoe den wagen in beweging te brengen. Tot zijn verrassing moest de postchauffeur evenwel constateeren, dat de dief in een gereed staanden auto sprong om zich met maximale snelheid daarmee te ver wijderen. Intusschen gelukte het den chauffeur nog. het nummer van den auto, waarmee de dief de vlucht had genomen, te noteeren. FRUIT COMESTIBLES DELICATESSEN UITSLUITEND KWALITEITSPRODUCTEN FIRMA HARTLAND HOOGZIJDE TELEFOON 119 SCHAGEN De politie, met het geval in kennis gesteld, deed on middellijk een uitgebreid onderzoek, dat bereids tot het vermoedelijke spoor van den dader leidde. De waarde van het gestolene kon gisterochtend nog niet met zekerheid worden opgegeven; zij bedraagt ech ter minstens eenige duizenden guldens. Omtrent den diefstal van den postzak wordt nader vernomen, dat de zak een bedrag van f 19.000 bevatte, n.1. f 16.000 aan bankpapier en f 3000 aiui specie. Het was geen groote zak. waarin poststukken worden vervoerd, maar een kleinere speciale geldzak. Het gerucht gaat, dat de vermoedelijke dader reeds is aangehouden. De postzak teruggevonden. Klein deel van den Inhoud terecht. Het gerucht, dat iemand is aangehouden, schijnt heid te bevatten, ofschoon de politie in het belang van het onderzoek, tot nu toe het grootste stilzwijgen be waart. Ook de vermiste postzak is teruggevonden met een klein deel van den oorspronkelijker! inhoud, zoo lezen we in de „Tel." Hij bevatte nog ongeveer f 400 en de brieven. De rest van den buit was gisteravond nog niet terecht. Ook op den verdachte is niets, dat van den bult afkomstig kan zijn. gevonden. Het schijnt dat de omstandigheid, dat dc chauffeur %*an den postauto de tegenwoordigheid van geest had om het nummer van den wegrtjdenden auto, waarmede de dief verdween op te nemer., de politie op een spoor heeft >racht. Zij is er namelijk in geslaagd den bedoel den auto op te sporen en in beslag te nemen. Zoodoende kreeg men een draad in handen, die tot de arrestatie geleid heeft. Het is zoo goed als zeker, dat de dader een medeplich tige gehad heeft en dat het misdrijf nauwkeurig is voor bereid. Daar wijst in de eerste plaats het feit op. dat de deur van den postauto met een valschen sleutel is ge opend. Of men daaruit zou mogen opmaken, dat de be waking van de auto's der Posterijen over het algemeen niet voldoende zou zijn, is in dit stadium der zaak na tuurlijk nog een open vraag. In de tweede plaats moet de dader de werkwijze van de Posterijen nauwkeurig bestudeerd hebben. Hij heeft geweten op welken tijd de wagen zou aankomen, hoe hij gewoonlijk geladen werd en welko postzak de geldswaar de van het kantoor bevatte. 2/3 deel van het cultlveerlngswerk gereed- Het werk in den komenden winter. In het voorjaar 5000 hectaren bezaaid. Dc vertegenwoordigers van de drie landarbeidersbon den hadden dezer dagen weer een bespreking met de directie van den Wieringermeerpolder Behalve ver schillende aangelegenheden, betrekking hebbende op de loonen eq arbeidsvoorwaarden van dc tewerkgeste.den, werd ook uitvoerig behandeld een concept-collectief contract voor de arbeiders, die in den eigenlijken land bouw in den polder werkzaam zullen zijn. Aan den in zaai van de gereedgekomen en voor cultuur geschikts gronden wordt druk gewerkt, en tegen het as. voor jaar zullen ongeveer 5000 H.A. bezaaid zijn Tegen Mel- Junl van 1932 zullen een paar honderd arbeiderswonin gen gereed zijn, en zullen meerdere honderden landar beiders werk in den polder kunnen vinden. De verkaveling en de cultiveering van den Wierin germeerpolder, welke in den nazomer van 1930 begon en waarbij vrij regelmatig 2000 en meer arbeiders werkzaam waren en zijn, schieten intusschen snel op. Met eon paar maanden zal reeds 2/3 deel van den polder verkaveld zijn, en rost dan nog slechts het oostelijk gedeelte, dat, indien do verkaveling ln de ko mende maanden met hetzelfde getal arbeiders wordt voortgezet, reeds in Mei a.s. gereed zal zijn. Ten einde nu het werk geheel te rescrvocren voor 1932 ligt in het voornemen der Directie don verkavellngsarbeid ln het tijdvak December-Februarl gedeeltelijk stop te zetten Bovendien zal ook de arbeid in den polder in d« wintermaanden èn voor de barakbewoners en voor d« arbeiders, die uit Noord-Holland met autobussen ko men, groote moeilijkheden opleveren, daar het wegen net, dat in aanleg is, nog niet voor het autobusverkeer geschikt is. Behalve aan de ongehuwde tewerkgestei- den, zal met December a.s. (het juiste tijdstip naagt van de weersgesteldheid af) tijdelijk ontslag worden gegeven aan de arbeiders, gehuisvest ln barakken w» boerderijen, alsmede aan de Noordhollandsche arbei ders, die groote afstanden naar en van het werk moe ten afleggen. Uit de randgemeenten zullen ongeveer 500 arbeiders aan het werk blijven in het westelijk ge deelte van den polder. Tegen het as. voorjaar zai dan de verkaveling met het gewone aantal arbeiders worden voortgezet. fabrieksbrand te weesp. Gistermorgen ongeveer half twaalf brak brand uit in do rijwielfabrick „De Magneet" te Weesp. De brand ontstond doordat de weggeworpen lucifer, die een werkman voor het aansteeken van zijn sigaret ge bruikt bad. terecht kwam bij de monding van een lakbuis. De brand werd bestreden met materiaal van de firma Van Houten en van de gemeente. Naar men mededeelde, wordt de schade op 80 a f 00.000 geschat. Niettemin hoopt men binnen korten tijd het bedrijf weer in werking te kunnen brengen. LUCHTVAART LL Stainforth verbetert zijn eigen record. Reuter seinde gister uit oLnden: Luitenant Stainforth heeft gis:eravond het wereld snelheidsrecord gebracht op 408.8 mijl of 657.76 K.M. per uur. Dit was de gemiddelde snelheid over twee banen van 3 K.M. elk iieen en terug volgens de re glementen. Op één enkele baan heeft Stainforth zelfs een snelheid bereikt van 415 mijl. Hiermee heeft hij het record van Örlebar van 357.7 mijl met niet minder dan 51 mijl per uur ge slagen. Deze snelheid gold tot nu toe als het record, want ofschoon Stainforth op 13 September reeds een gemiddelde van 379.05 mijl bereikt had. hebben de öfficieele tijdopnemers de/.e cijfers niet erkend om dat de vaststelling der berekening hun niet abso luut had voldaan. Boe de vlucht verliep. Omtrent het verloop van de vlucht wordt nog het volgende gemeld: Het was een doodsvernchtcnde vlucht waarin de on verschrokken piloot deze prenonienale snelheid gis teravond bereikte. Bijna een half uur was Stainforth in de lucht en gedurende al dien tijd volgde een groote menigte vol spanning deze hernieuwde po gingen van den man, die geen vrees schijnt te ken nen. Stainforth was in 43 seconden uit het water en steeg tot de voorgeschreven hoogte van 400 M.. waar hij vol gas gaf en in duizelingwekkende vaart over de schuine baan naar beneden kwam tot 50 M bo ven de oppervlakte der zee Vijf maal heeft hij deze manoeuvre volbracht, waarbij hij steeds een huiten- gewoon richtingsgevoel heeft getoond, benevens vol komen vertrouwdheid met zijn machine. De laatste maal maakte hij een groote bocht over Spithead en de Soient en kwam gemakkelijk en vol gratie weer op het water neer. Hij kwam aan land. zijn gelaat besmeurd met olie, maar de begroeting door zijn vrouw en mede-officie ren. die getuige waren geweest van de magnifieke prestatie, was Jaar niet minder hartelijk om. Men wist, dat hij het record geslagen had. ofschoon op Jat oogenblik nog niet met hoeveel mijl. De bereikte snelheid heeft groote voldoening gege ven aan de ingenieurs van de Rolls-Royce en Super marine maatschappijen, die den nieuwen motor ge bouwd hadden Met Stainforth heeft de jonge inge nieur R. J. Mitchell, naar wiens ontwerp de motor hoofdzakelijk gebouwd is, de eer van de geslaagde onderneming gedeeld, en ook hem is een grootsche betuiging van hulde gebracht Ofschoon het nieuwe record niet zoo gemakkelijk geslagen zal worden, blijft de Kngelsche marine haar proeven om even tueel nog grootere snelheden te bereiken, voortzetten. Stainforth wordt op zijn eigen verzoek nu inge deeld bij het Marine-luchtvaart-depot te Fnrnborough als proefvlieger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1