Uitiiti Nitiis-
Mittumii- LnttiiiUii
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
IACD0NALD
flT DE PARTIJ.
NEK
Z u i d e r z e e-V isscherijraad.
Het publiek uiteen gespoten.
Een smokkelauto over de
grens.
Postzak met geldswaarden
gestolen.
De Wieringermeerpolder.
Het wereldsnelheidsrecord.
1
Donderdag 1 October 1931.
S£ HAGER
74ste Jaargang No. 8944
COURANT.
t blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder-
j en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
f zooveel mogelijk in het eerstuitkomcnd nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewij9na
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
|dit nummer bestaat uit twee bladen.
Met vijf andere voormalige Laubour-mi-
nisters en zeven aanhangeers uit de Arbei
derspartij gezet.
Iritsche Arbeiderspartij heeft vier ministers, o.w.
j MacDonald, en elf Labour-parlementsleden
formeel uit de partij gesloten.
k.
nen zij:
van
da?:
ekleedê
br„
gdel
den
iwedt
)r b
en
gna|
>ra*oi
ordea
msti
Ktar de „Daily Herald" meldt, heeft het na'ionaal
prroerend Comité der Labourpartij een resolutie aan
gooien, waarin wordt verklaard, dat alle leden der
klep Nationale regeering en haar aanhangers binnen en
riijfe!
d. De,
t de
h«|
n'K'i?
Ictó
■m
y de?
I nieri
jaat
roor i
itent
IER"
n£8«
eoi»
In
i«ci
luur
Elisal
De
«8 W
neer
ird-Es
piteode beide Huizen, automatisch en onmiddellijk
jtptoiiden lid te zijn van de arbeiderspartij.
He: betreft hier alle socialistische leden der na-
t; n,!e regeering en zeven leden van het Lagerhuis,
die w?| geen deel uitmaken van de regeering, maar
die :och aan de regeeringszijde zitten en voor de re
gering stemmen.
De „Daily Herald" merkt nog op, dat de uitsluiting
tan MacDonald en zijn aanhangers om dezelfde re
nnen geschiedt als indertijd de uitzetting van Mosley
«n zijn aanhangers heeft plaats gehad. De poging om
«en nationale regeering te vormen is niet in overecn-
itemming te brengen met de opvattingen der Labour-
panij.
Natuurlijk kan ieder uitgesloten lid weer to t de
partij worden toegelaten, wanneer zij de verzekering
gewn, dat zij niet meer tegen de partij-principes zul
len bandelen.
MacDonald nog niet met zijn plannen ge
reed. Woensdag verdaging van het par
lement.
peuter meldt uit Londen:
MacDonald maakte in het Lagerhuis bekend, dat
««nsdae a s. de zittingen van het parlement zullen
Terdaacd. MacDonald gaf geen antwoord op
vraag van Ilcnderson, n.1. of dit het eind van de
«"j&Wetkende.
MscDouald, maakte bekend, dat de regeering een
liiKr?np zal indipnen in verband met de mogo-
j. exploitatie van het publiek, wat betreft
y^^lddelen van algemeen gebruik.
nenderjoa vroeg, wanneer het Lagerhuis weder bij-
ein? °wieuw MacDonald hem in overwe-
deze vrzag de volgende week wederom te stel-
Dit ail« Meekent dat de regeering nog geen vaste
man heeft gemaakt.
JkéL tot het einde der week te Londen.
a Vertoekt hij naar Sandingham.
Bet uitschrijven van verkiezingen zeker
geacht.
gen6^1"meld- nader (iat men in parlementaire krin-
toekomet01^11'11^ is' dat liet zeker is dat >n de naaste
houden d kemecne verkiezingen zullen worden ge-
g^nde i Jat' indien het vinden van een bevredi-
or» mniiiÏÏu voor eon nationaal verkiezingsprogram
inent p8(*en de ontbinding van het parle-
menic,;!' na a*loop van de tegenwoordige parle-
tt'ng zou kunnen plaats hebben.
tav de eerste verdieping gevallen.
val
baar
Jcred
Vrouw ernstig verwond.
«an de £k is °n de eerste étage van een huis
Tim» (ij?0? «Van Lennepkade te Amsterdam, een
goed van was met 'lct °Phangen van wasch-
®P eèn K0,een traPleer gevallen en over de warande
'«komen i2°.nen v,oer Van het benedenhuis terecht
•roken »^i ee" zwar® hersenschudding en een ge-
<*rd 18 Z1J naar Wilhelminagasthuis ver-
ar ze aan de gevolgen is overleden.
dankbetuiging van de koningin.
.if Bil het VAM I B,I haar v®rtr«k uit Amsterdam.
a®, j,ceft der koninklijke familie uit Amster-
i® 'hen ,n*nRih den burgemeester verzocht,
Ji'7 openhareïe<lUrCn<!e het i°n*stp bezoek, zoowel op
ittnige wi'iiM- f a e,ders op de meest ondubbel-
wuhuis hph»w.^nnanl,ankelijkheid aan ons vor
ken (jani, 11 doen blijken, harer majesteits war-
aarde 'ten"»« ?n ovcrh'*cngen. De koningin ver-
10 deel'te nemnJ8!® °nder den indruk te zijn van,
l rfe tan de bureerii ,tin tet dnt Mn zo° *TOOi dccl
^f^dcn Ketroffr °°ïdslad door de ongunst der
Bespreking der maatregelen met het oog
op de a.s. afsluiting der Zniderzee,
Op 25 en 26 September heeft de Zuiderzee-visscherij-
raad te Enkhuizen vergaderd onder voorzitterschap
van het hoofd der visscherijen in het 2de en 3de
district.
Voornamelijk kwam ter sprake, welke maatregelen
noodig zijn met het oog op de a s. afsluiting van de
Zuiderzee.
Aangezien verwacht wordt, dat een eventueels na-
jaars- en voorjaarsharingvisscherij zich voorname
lijk zal concentreeren in het Noordelijk gedeelte van
de af te sluiten Zuiderzee, en het bovendien wen-
schelijk is. dat de eigenlijke Zuiderzeevisschers bij de
laatste uitoefening van hun bedrijf zoo weinig mo
gelijk belemmering ondervinden, werd den voorzit
ter met algemecne stemmen verzocht, den minister
van binnenlandsche zaken en landbouw te verzoe
ken, zoo spoedig mogelijk te bepalen, dat het ver
boden is, de visscherij met den wonderkuil of met
de bordenkor uit te oefenen met vaartuigen, die
voortbewogen worden door middel van mechanische
kracht.
Tevens stemden alle leden voor een verbod van de
wonderkuilvisscherlj, dus ook door zeilvaartuigen,
zoodra de afsluitdijk gedicht is, of, als het tijdstip
van afsluiting tijdens de haringcampagne valt, zoo
dra de voorjaarsharingcampagne geëindigd is.
Voorts bleek uit dc gehouden besprekingen, dat
zich van de Zuiderzeevisschers een geest van onte
vredenheid en verbittering meester maakt, omdat
nog steeds niet verschenen zijn de uitvoeringsmaat
regelen als bedoeld in art. 3 en art„ Ga van de ge
wijzigde Zuiderzee-steunwet, niettegenstaande het
thans bijna een jaar geleden is, dat de gewijzigde
Zuiderzee-steunwet door de Tweede Kamer werd
aangenomen, en in de memorie van antwoord, dato 2
Maart 1931, op het voorloopig verslag van de commis
sie van rapporteurs uit de Eerste Kamer over het
ontwerp van wet tot wijziging van de Zuiderzee-steun
wet door den minister van waterstaat werd medege
deeld, „dat in afwachting van en in vertrouwen van
de beslissing van deze Kamer het ontwerpen van den
hierbedoelden algemeenen maatregel reeds ter hand
is genomen en dat hij ter zake gaarne als diligent
zou wenschen te worden beschouwd."
De Zuiderzeevisschers achten het zeer grievend,
dat zij nog niet weten, hoe zij ervoor staan met de
„waardevermindering" Bovendien werkt deze on
zekerheid zeer remmend op een vlot verloopende li
quidatie van vele visschersbedrijven en houdt zij de
zoo hoog noodige afvloeiing van visschers naar an
dere bedrijven tegen.
Er werd besloten, een deputatie uit den raad af te
vaardigen naar den minister van waterstaat om
hem den ernst van den toestand mee te deelen.
Eigenaardige gevolgen van het gebenrde te
Hillegom.
In de Dinsdag gehouden vergadering van den ge
meenteraad van Hillegom, aldus lezen we in het
Hdbld,. heeft het r.-k. raadslid de heer Kerkhof aan
den burgemeester vragen gesteld over diens optreden
na afloop van de volksfeesten op Woensdag en Don
derdag van de vorige week. De burgemeester heeft
toen met een straal op de waterleiding de menschen,
die de straten vulden, uit elkaar doen drijven. Ge
vraagd werd, of de burgemeester verder handelen op
deze wijze door den brandmeester is belet en of hij
als hoofd van de politie wel gerechtigd is dit middel
te gebruiken; voorts werd gevraagd of hij last zou
hebben gegeven met getrokken sabel op dc menigte in
te gaan.
De burgemeester antwoordde hierop in den raad.
dat krachtdadig ingrijpen noodzakelijk was, dat hem
verzocht was een waterstraal te mogen gebruiken, het
geen hij heeft toegestaan, en dat niet de plaatselijke,
maar de rijkspolitie de sabel heeft gebruikt.
Dat de brandmeester belette verder een waterstraal
te gebruiken was onwettig. De burgemeester zeide
een vervolging tegen hem te zullen instellen.
Door de douanen tweemaal beschoten en
eerst bij Tilburg aangehouden.
Gisternacht om twaalf uur kwam 'n hoog beladen
vrachtwagen uit België bij Poppel de grens over. De
chauffeur reed zonder acht te slaan op de sommatie
der ambtenaren, het douanekantoor voorbij. Na de
tweede sommatie maakten de commiezen van hun
vuurwapens gebruik en schoten op den wagen, waar
bij blijkbaar eon der achterwielen getroffen werd.
Toch ging de chauffeur er nog met den wagen van
door.
Inmiddels werden de marechaussees gewaarschuwd,
die nabij Goorle zich op den weg posteerden om den
wagen aan te houden, doch ook thans voldeed de
chauffeur niet aan het bevel tot stoppen, zoodat op
nieuw werd geschoten en de marechaussee per fiets
den vluchteling volgden. Toen de chauffeur een erf
aan den nieuwen Tilburgschen weg wilde oprijden,
werd hij ingehaald en kon de wagen in beslag wor
den genomen.
Het bleek, dat een der achterbanden totaal was
vernield en dat het .wiel zelfs zijn velg verloren had.
Onder de leege kratten, waarin kippen waren ver
voerd, trof men IC balen suiker aan. die men uit
België trachtte binnen te smokkelen. Wagen en la
ding werden in beslag genomen en gistermorgen per
kraanwagen naar Tilburg gesleept.
De zwaargehavende wagen trok voor het belasting
kantoor in de Stationstraat te Tilburg veel bekijks.
Uit een postwagen te Den Haag, dlo op hot
punt stond, te vertrekken. Waarde van
het gestolene eenige duizenden guldens.
De dief In een auto ontsnapt
Even na sluiting van het bijpostkantoor „Wittebrug"
aan den Van Lennepweg, te Den Haag, omstreeks half
negen, is Dinsdagavond een postzak met geldswaarden
geroofd.
Op de voorgeschreven wijze hadden do met de over
brenging van de waardestukken naar het hoofdkantoor
belaste beambte en de chauffeur van den poetauto de
zakken, afkomstig van het bijkantoor, in den wagen in
geladen en dezen afgesloten. Zij begaven zich toen naar
hun plaats in de bestuurderscabine en waren op het
punt te vertrekken, toen de chauffeur bemerkte, dat
aan de achterzijde iemand klaarblijkelijk met een val-
schen sleutel de deur weder opende en in een minimum
van tijd een van de zakken uit den auto haalde, om
daarna het hazenpad te kiezen. Dat ging zóó snel in zijn
werk, dat de chauffeur, die Inmiddels zijn zetel had ver
laten om te trachten eenige ongeoorloofde manipulatie
te verhinderen, er zich slechts toe kon bepalen, den
vluchtenden dief na te rennen, zonder zich den tijd te
gunnen, daartoe den wagen in beweging te brengen.
Tot zijn verrassing moest de postchauffeur evenwel
constateeren, dat de dief in een gereed staanden auto
sprong om zich met maximale snelheid daarmee te ver
wijderen.
Intusschen gelukte het den chauffeur nog. het nummer
van den auto, waarmee de dief de vlucht had genomen,
te noteeren.
FRUIT
COMESTIBLES
DELICATESSEN
UITSLUITEND
KWALITEITSPRODUCTEN
FIRMA HARTLAND
HOOGZIJDE
TELEFOON 119
SCHAGEN
De politie, met het geval in kennis gesteld, deed on
middellijk een uitgebreid onderzoek, dat bereids tot het
vermoedelijke spoor van den dader leidde.
De waarde van het gestolene kon gisterochtend nog
niet met zekerheid worden opgegeven; zij bedraagt ech
ter minstens eenige duizenden guldens.
Omtrent den diefstal van den postzak wordt nader
vernomen, dat de zak een bedrag van f 19.000 bevatte,
n.1. f 16.000 aan bankpapier en f 3000 aiui specie.
Het was geen groote zak. waarin poststukken worden
vervoerd, maar een kleinere speciale geldzak.
Het gerucht gaat, dat de vermoedelijke dader reeds
is aangehouden.
De postzak teruggevonden. Klein deel van
den Inhoud terecht.
Het gerucht, dat iemand is aangehouden, schijnt
heid te bevatten, ofschoon de politie in het belang van
het onderzoek, tot nu toe het grootste stilzwijgen be
waart.
Ook de vermiste postzak is teruggevonden met een
klein deel van den oorspronkelijker! inhoud, zoo lezen
we in de „Tel." Hij bevatte nog ongeveer f 400 en de
brieven. De rest van den buit was gisteravond nog niet
terecht. Ook op den verdachte is niets, dat van den bult
afkomstig kan zijn. gevonden.
Het schijnt dat de omstandigheid, dat dc chauffeur
%*an den postauto de tegenwoordigheid van geest had
om het nummer van den wegrtjdenden auto, waarmede
de dief verdween op te nemer., de politie op een spoor
heeft >racht. Zij is er namelijk in geslaagd den bedoel
den auto op te sporen en in beslag te nemen. Zoodoende
kreeg men een draad in handen, die tot de arrestatie
geleid heeft.
Het is zoo goed als zeker, dat de dader een medeplich
tige gehad heeft en dat het misdrijf nauwkeurig is voor
bereid. Daar wijst in de eerste plaats het feit op. dat de
deur van den postauto met een valschen sleutel is ge
opend. Of men daaruit zou mogen opmaken, dat de be
waking van de auto's der Posterijen over het algemeen
niet voldoende zou zijn, is in dit stadium der zaak na
tuurlijk nog een open vraag.
In de tweede plaats moet de dader de werkwijze van
de Posterijen nauwkeurig bestudeerd hebben. Hij heeft
geweten op welken tijd de wagen zou aankomen, hoe hij
gewoonlijk geladen werd en welko postzak de geldswaar
de van het kantoor bevatte.
2/3 deel van het cultlveerlngswerk gereed-
Het werk in den komenden winter.
In het voorjaar 5000 hectaren bezaaid.
Dc vertegenwoordigers van de drie landarbeidersbon
den hadden dezer dagen weer een bespreking met de
directie van den Wieringermeerpolder Behalve ver
schillende aangelegenheden, betrekking hebbende op de
loonen eq arbeidsvoorwaarden van dc tewerkgeste.den,
werd ook uitvoerig behandeld een concept-collectief
contract voor de arbeiders, die in den eigenlijken land
bouw in den polder werkzaam zullen zijn. Aan den in
zaai van de gereedgekomen en voor cultuur geschikts
gronden wordt druk gewerkt, en tegen het as. voor
jaar zullen ongeveer 5000 H.A. bezaaid zijn Tegen Mel-
Junl van 1932 zullen een paar honderd arbeiderswonin
gen gereed zijn, en zullen meerdere honderden landar
beiders werk in den polder kunnen vinden.
De verkaveling en de cultiveering van den Wierin
germeerpolder, welke in den nazomer van 1930 begon
en waarbij vrij regelmatig 2000 en meer arbeiders
werkzaam waren en zijn, schieten intusschen snel op.
Met eon paar maanden zal reeds 2/3 deel van den
polder verkaveld zijn, en rost dan nog slechts het
oostelijk gedeelte, dat, indien do verkaveling ln de ko
mende maanden met hetzelfde getal arbeiders wordt
voortgezet, reeds in Mei a.s. gereed zal zijn. Ten einde
nu het werk geheel te rescrvocren voor 1932 ligt in
het voornemen der Directie don verkavellngsarbeid ln
het tijdvak December-Februarl gedeeltelijk stop te
zetten Bovendien zal ook de arbeid in den polder in d«
wintermaanden èn voor de barakbewoners en voor d«
arbeiders, die uit Noord-Holland met autobussen ko
men, groote moeilijkheden opleveren, daar het wegen
net, dat in aanleg is, nog niet voor het autobusverkeer
geschikt is. Behalve aan de ongehuwde tewerkgestei-
den, zal met December a.s. (het juiste tijdstip naagt
van de weersgesteldheid af) tijdelijk ontslag worden
gegeven aan de arbeiders, gehuisvest ln barakken w»
boerderijen, alsmede aan de Noordhollandsche arbei
ders, die groote afstanden naar en van het werk moe
ten afleggen. Uit de randgemeenten zullen ongeveer
500 arbeiders aan het werk blijven in het westelijk ge
deelte van den polder. Tegen het as. voorjaar zai
dan de verkaveling met het gewone aantal arbeiders
worden voortgezet.
fabrieksbrand te weesp.
Gistermorgen ongeveer half twaalf brak brand uit
in do rijwielfabrick „De Magneet" te Weesp. De brand
ontstond doordat de weggeworpen lucifer, die een
werkman voor het aansteeken van zijn sigaret ge
bruikt bad. terecht kwam bij de monding van een
lakbuis. De brand werd bestreden met materiaal van
de firma Van Houten en van de gemeente.
Naar men mededeelde, wordt de schade op 80 a
f 00.000 geschat. Niettemin hoopt men binnen korten
tijd het bedrijf weer in werking te kunnen brengen.
LUCHTVAART
LL Stainforth verbetert zijn eigen record.
Reuter seinde gister uit oLnden:
Luitenant Stainforth heeft gis:eravond het wereld
snelheidsrecord gebracht op 408.8 mijl of 657.76 K.M.
per uur. Dit was de gemiddelde snelheid over twee
banen van 3 K.M. elk iieen en terug volgens de re
glementen. Op één enkele baan heeft Stainforth
zelfs een snelheid bereikt van 415 mijl.
Hiermee heeft hij het record van Örlebar van
357.7 mijl met niet minder dan 51 mijl per uur ge
slagen. Deze snelheid gold tot nu toe als het record,
want ofschoon Stainforth op 13 September reeds een
gemiddelde van 379.05 mijl bereikt had. hebben de
öfficieele tijdopnemers de/.e cijfers niet erkend om
dat de vaststelling der berekening hun niet abso
luut had voldaan.
Boe de vlucht verliep.
Omtrent het verloop van de vlucht wordt nog het
volgende gemeld:
Het was een doodsvernchtcnde vlucht waarin de on
verschrokken piloot deze prenonienale snelheid gis
teravond bereikte. Bijna een half uur was Stainforth
in de lucht en gedurende al dien tijd volgde een
groote menigte vol spanning deze hernieuwde po
gingen van den man, die geen vrees schijnt te ken
nen.
Stainforth was in 43 seconden uit het water en
steeg tot de voorgeschreven hoogte van 400 M.. waar
hij vol gas gaf en in duizelingwekkende vaart over
de schuine baan naar beneden kwam tot 50 M bo
ven de oppervlakte der zee Vijf maal heeft hij deze
manoeuvre volbracht, waarbij hij steeds een huiten-
gewoon richtingsgevoel heeft getoond, benevens vol
komen vertrouwdheid met zijn machine. De laatste
maal maakte hij een groote bocht over Spithead en
de Soient en kwam gemakkelijk en vol gratie weer
op het water neer.
Hij kwam aan land. zijn gelaat besmeurd met olie,
maar de begroeting door zijn vrouw en mede-officie
ren. die getuige waren geweest van de magnifieke
prestatie, was Jaar niet minder hartelijk om. Men
wist, dat hij het record geslagen had. ofschoon op
Jat oogenblik nog niet met hoeveel mijl.
De bereikte snelheid heeft groote voldoening gege
ven aan de ingenieurs van de Rolls-Royce en Super
marine maatschappijen, die den nieuwen motor ge
bouwd hadden Met Stainforth heeft de jonge inge
nieur R. J. Mitchell, naar wiens ontwerp de motor
hoofdzakelijk gebouwd is, de eer van de geslaagde
onderneming gedeeld, en ook hem is een grootsche
betuiging van hulde gebracht Ofschoon het nieuwe
record niet zoo gemakkelijk geslagen zal worden,
blijft de Kngelsche marine haar proeven om even
tueel nog grootere snelheden te bereiken, voortzetten.
Stainforth wordt op zijn eigen verzoek nu inge
deeld bij het Marine-luchtvaart-depot te Fnrnborough
als proefvlieger.