1' Raadselachtige dreuningen. De overval in Den Haag. Door de tram overreden. Natuurschoon bij Heiloo. LEVEN EN DOOD IN SING-SING. A11 e r h a n de. Op verschillende plaatsen in ons land waargenomen. Op verschillende plaatsen in ons land zijn Woens dag raadselachtige dreuningen waargenomen. Deze dreuningen moeten volgens een verklaring van De Bilt, niet aan een aardbeving worden toegeschreven. Maar waaraan dan wel? vraagt men zich af. Zeker is. dat het vreemde verschijnsel vrij duidelijk waar genomen kon worden. Men dacht aan verwijderd kanongebulder waarvan, zooals middelerwijl is gebleken, echter geen sprake kan geweest zijn. Bui ten trilden, en reeds het feit. dat het verschijnsel door verscheidene personen op verschillende plaat sen is gevoeld ook elders in ons land sluit uit, dat het slechts in de verbeelding van de waarnemers zou kunnen hebben bestaan. Als een mogelijke ver klaring werd een „mistpoffer" genoemd, zoo schrijft de N.lt.Crt., een verschijnsel dat zich in het najaar hij bedekt en mistig weer. zooals wij op het oogen- blik hebben, wel eens in de atmosfeer boven zee voordoet en dat op een ontploffing lijkt, maar op on ze kust zelden voorkomt. De verklaring van mistpoffer». Het zeeraansboek van S. P. 1'Honoré Naber geeft van het verschijnsel mistpoffers de volgende verkla- rinig: Het geluid is dof en gerekt, zonder rollen en •chijnt van verre te komen. Het komt soms enkel voudig voor en soms in groepen, waarbij de tusschen- poozen een halve seconde drie seconden bedragen en zes knallen het maximum zijn. Het geluid is over al, waar het gehoord wordt, even sterk en wordt aan den wal gehoord als: boemm! Niet alleen de gehoor zenuwen trillen, maar soms schijnt het, of de heele aarde trilt. Men spreekt van zeepoeffers, zeedoffers, mist bommen, bombes de iner, paperbags en van Ne- belzerteiler. Op de lichtschepen spreekt men van ganzen en balken. Het verschijnsel wordt van Gronin gen tot Duinkerken waargenomen, in België 80 mijl landwaarts. Een Duitsche bron geeft aan. dat mist poffers gewoonlijk worden waargenomen op dagen, dat de hemel klaar is. in het bijzonder tegen den avond na een zeer warmen dag. Ook in de Ganges- delta komt het verschijnsel voor. daar noemen de Engelschen het BarisaI guns, naar een stad in de Delta. Verder wordt het vaak in Schotland waarge nomen. Matrozen deelen mede, dat men de slagen op1 de heele Noordzee hoort, tot IJsland toe. Zij hou den het voor oen tecken, dat mooi weer, windstilte en warmte op komst zijn. In Indië hrengt het ver schijnsel regen mee. Over het ontstaan is niets be kend. Wellicht heeft het iets met de branding uit slaande. Aan de Laan van Nleuw-Oost-Indië. Thans ook de tweede verdachte gear resteerd. Het is de politie gelukt den tweeden verdachte van den overval aan de Laan van Nieuw Oost-Indië te 's-Gravcnhage te ontmaskeren. Zooals men zich zal herinneren, hebben twee mannen op 5 dezer ge tracht, met gebruikmaking van een alarmpistool, een winkelhoudster aan de Laan van Nieuw Oost-Indië geld af te persen. Verdacht van deze poging tot dief stal is in den loop der vorige week een buffetbedien- de aangehouden. Er is echter komen vast te staan dat de tweede dader een 20-jarige slager, zonder vaste woonplaats, moest zijn. Deze had zijn identiteit steeds zorgvuldig verborgen gehouden, ook voor zijn „com- fiagnon". Een rechercheur en een inspecteur van de laagsche recherche hebben te Botterdam echter kun nen vaststellen wie hij eigenlijk was. Het bleek, dat hij te Delft reeds was gearresteerd wegens rijwiel diefstal en dat hij later naar Ede was overgebracht, waar hij door den garnizoenscommandant ter zake van desertie werd gezocht. Gisteren is hij van Ede naar Den Haag overgebracht. Beide verdachten heb ben. na verhoor, bekend zich aan deze poging tot diefstal te hebben schuldig gemaakt. De tramlichten voor die van een auto aan gezien. Te Nieuwe Pekela had Woensdagavond een onge luk plaats, waarbij de &i-jtmgc h. de G. om het leven is gekomen. De oude man, die erg doof is, kwam per rijwiel van Stadskanaal. Onderweg zag hij twee lich ten op hem afkomen en ging daarom, meenende dat het een auto was, op dc tramrails rijden. Toen hij bemerkte, dat het de tram was, die hem naderde, was het reeds te laat Hij werd door de tram gegrepen en meegesleurd. Op medisch advies werd hij naar Groningen ver voerd, waar hij gistermorgen aan de bekomen ver wondingen is overleden. Voor het behoud zal de meeste zorg wor den gedragen. In de memorie van antwoord op het voorloopig ver slag (o.b. 15 November) over het ontcigeningsontwerp voor verbetering van het gedeelte Beverwijk—Alk maar van den Rijksweg Velsen—Alkmaar verklaart de minister van Waterstaat, dat aan het behoud van het natuurschoon, in hot bijzonder voor wat het weg gedeelte nabij Heilo betreft, de noodige zorg zal wor den besteed. De directeur van een der berucht ste gevangenissen in de Veroenig de Staten stelt zijn ervaringen van de laatste 25 jaren te boek. Lewis E. Lawes is directeur van Sing-Sing, een der beruchtste, althans bekendste gevangenissen in de Vercenigde Staten. Hij heeft van de piek op ge diend en gedurende meer dan tien jaar heeft hij als gevangenis-directeur te Sing-Sing, de staatsgevange nis van New York, het hoogste gezag uitgeoefend. Hij schreef over zijn ervaringen in die gevangenis en over de gevangenen als groep in de gemeenschap een belangrijk boek, dat thans door dr. Johanna w. de Stoppelaar in het Nederlandsch is vertaald en bij Scheltens en Giltay te Amsterdam in een goedge- drukte en royaal geïllustreerde uitgave is versche nen. Het is een omvangrijk boek want de ervaring van 25 jaren in het gevangeniswezen, het laatst als onderdirecteur en directeur van Sing-Sing, is er in neergelegd. Het is ook een vreeselijk boek. Een wijs- geerig aangelegd mensch heeft eens gezegd: „Ieder mensch weet dat hij sterven moet. maar niemand gelooft het, wat hem zelf betreft". En zoo is het met onze werkelijke belangstelling voor het in wendige van een gevangenis ook. Iedereen weet, dat men het daar niet aangenaam heeft, maar niemand gelooft dat dit wat hem zelf betreft, ooit aan den lijve zal worden gedemonstreerd. Toch is niet al leen voor de Voreenigde Staten, maar voor elk land belangstelling voor het lot van de gedetineerde men- schen plicht, ook ol vertrouwt een elkeen, dat voor hem zelf de mogelijkheid in de gevangenis gedwon gen te moeten verblijven, zich nooit zou kunnen voordoen. Echter zijn de cijfers van de gevangenisbe volking beangstigend. In de Vcreenigde Staten, aldus ontleent de N. R. Ct. aan de inleiding, welke de schrijver van het boek daaraan gaf, om het doel van de publicatie te verklaren, waren er verleden jaar in de gevangenissen ongeveer 125.000 men»chen opgebor gen en meer dan 15.000.000 van do thans levende Ame rikanen zijn een of meermalen gearresteerd geweest, terwijl 5.000.000 Amerikaansche burgers hebben „geze ten". Het probleem van dc gevangenissen en de be handeling van de gevangenen in de Ver. Staten is dus behalve qualitatief ook quantitatief van het grootste belang. Wij leeren in het boek van Lawes den schrij ver kennen als een verlicht en humaan mensch. Hij stelt in het licht dat een gevangene „iemand is die de wet had overtreden", hetgeen nog niet altijd be- teekent dat hij of zij "took een slecht mensch is. Wat tegenwoordig ongestraft kan en mag, werd vroeger op de gruwelijkste wijze gestraft. Veel wat thans als misdrijf geldt mocht vroeger straffeloos geschieden. Hot is doze opvatting welke den schrijver een voorstander heeft gemaakt van een humane be handeling der lieden aan zijn strenge tucht en zijn nooit verslappend toezicht toevertrouwd: hij pleit ook met groote overtuiging en met klemmende kracht voor een verstandiger politiek ten opzichte van ontslagen gevangenen. „Door mijn ervaring" zoo schrijft hij „ben ik ervan overtuigd dat een groot deel der recidiven te wijten is aan het feit, dat de tien dollar waarmee de Staat den gevangene ontslaat onvoldoende is om hem met alle andere moeilijkheden die hij te overwinnen heeft in staat te stellen opnieuw te beginnen. Ik geloof dat een fonds ten behoeve van gevangenen, die dat waard zijn zooals aan studenten een voorschot wordt gegeven meer goed zou doen dan welke andere philantropi- sche beweging ten behoeve van gevangenen. Hier ligt naar mijn meening inderdaad de grootste kans voor een of andere organisatie of individueelen phi- lintroop om een dienst te bewijzen, welke onvergan kelijke sociale resultaten zal opleveren." In het boek wordt een uitvoerige beschrijving gegeven van het leven der gevangenen in Sing-Sing. Wie zich goed gedraagt, krijgt er voorrechten; overtredingen van de tucht worden gestraft met intrekking van privileges. „Het instituut der privileges is door sommigen ver keerd beoordeeld. Deze hebben zich niet geleidelijk ontwikkeld in een geest van welwillendheid jegens den misdadiger, maar worden als sterke prikkel tot goed gedrag beschouwd, als een veel sterker invloed ten goede dan schoppen, afranselen, in boeien slaan, welke vroeger in deze gevangenis in gebruik waren en welke het spijt mij het te moeten zeggen nog in sommige gevangenissen worden toegepast. D« hoop op belooning is steeds een veel grooter drijf veer dan vrees voor straf." Over het algemeen be schouwt Lawes den misdadiger als een mensch, en niet als een misdadiger. Van het bestaan van „gebo ren misdadigers" is hij niet overtuigd. Hij ervoer, dat ook de moordenaar een teerhartig mensch kan wezen en dat er onder de misdadigers, die hij kon bestudeeren, bij zeer velen gesproken kan worden van een bepaald eergevoel. Een voorstander van de doodstraf is Lawes in het geheel niet. en toch heeft hij als gouverneur van de gevangenis de hoofdlei ding gehad, sinds 1 Januari 1920 tot het verschijnen van de Engelsche uitgave van zijn boek, van de electrocutie van 176 mannen en vier vrouwen. Hij vertelt daarvan in het achtste en aangrijpendste hoofdstuk van zijn opmerkelijk boek. Men leest het in ademlooze spanning en met een prop in de keel. Voor hen die op geen ontkoming aan den electr. stoel meer kunnen hopen is een af zonderlijke afdeeling van de gevangenis ingeruimd „Ter dood veroordeelde gevangenen worden door een gevangen kameraad met een veiligheidsscheermes geschoren, onder het waakzaam oog van een cipier. Een of twee maal per week steekt de gevangene zijn handen Bulten der tralies om zijn nagels doee%. waker te laten knippen omdat lange nagelj worden gebruikt om de slagaders der polen tiv" Lucifers zijn verboden, maar ter dood mogen wel sigaren of sigaretten rooken welke zoek door bewakers worden aangestoken. Er Ijl1. cel geen enkel verplaatsbaar ding, en de licht*] buiten de cel aangebracht om te voorkomen «I stuk worden gemaakt en voor pogingen tot i worden gebruikt De ter dood veroordeelde bevindt zich inderdaad in de zelfde positie aJs in een val van yzerdraari. Merkwaardig is het i*J terwijl vele ter dood veroordeelde gevangenen, mogelijk, zelfmoord zouden plegen, zij buitengewi op hun gezondheid passen. Zij gaan zelfs zoo zy ter bescherming tegen koude, kranten op dec leggen." Gemidedld Is thans de periode, gelegen het overbrengen naar het doodenhuis en de tej ling iets minder dan een jaar, terwijl zij eenl^ geleden meer dan twee jaar was. In desen tijd de meeste veroordeelden zeer vroom. Iedere t« veroordeelde wordt herhaaldeiyk door psychlat derzocht. Een heel enkele wordt krankzinnig, het groote publiek buitengewone belangstel terechtstellingen. Van alles wordt geprobeerd mogen bywonen. Vaceert het ambt van beul er honderden sollicitanten. De ter dood is of houdt zich in zyn laatste oogenblikken Slechts zeer zelden moet de gevangene bij zijn k gang ondersteund worden. „Want" constateerde „wat ook van moordenaars gezegd kan worden, zyn zy. De veroordeelde krygt geen bedwelmend wekkend middel In de eerste plaats, omdat dat dig is en voorts omdat het niet pasend wordt dat «en mensch in de laatste minuten, gedurende] hy op aarde vertoeft, van zyn volle verstand beroofd. De gevangenen gaan gewooniyk direct stoel en nemen daarop met een byna onbi onverschilligheid plaats". Er is zelfs een vei geweest, die verzocht, op zyn handen naar den mogen loopen. Het hoofdstuk dat wij hier geeft ook een iutvoerige uiteenzetting van het vau een electrocutie. We zullen de byzonderht ndet vennelden. Het is toch al erg genoeg zoo. nog een paar korte aanhalingen: „Directeur, ik zou ais een man willen dit is de eerste keer dat ik zooiets meemaak, en niet zeker van mezelf" aldus no. 75453. HU was jonge kerel en hoewel er als regel geen bed' of ertlmuleerende middelen worden gegeven, met dit voorschrift te breken en ik zorgde dat whisky kreeg. Even voor hy naar den stoel ik hem hoe hy zich voelde. Uitstekend was het en toen hij mijn bleek gezicht zag, zeide hij: dien elok noodig. directeur, drink hem op en beste met u." Ik hed hem noodig en ik beken dat ik de whisky opdronk. Hy stierf als een En nu tot slot: „No. 96195 was, toen hij werd gesteld ruim drie jaar en vier maanden in het huis geweest Op den morgen van den dag geëxecuteerd zou worden, probeerde hij zelfmooi gen door zijn polsen open te snyden met een kl blik, afkomstig van een tabaksbus, blijkbaar der bewakers verloren. Hy stopte de opening In met stukjes papier dicht, en toen deze ten sli opengemaakt, was hy byna dood. De gevan; ren waren den geheelen dag bezig en sJaai zyn leven te redden, dat heim 's avonds krachl op den stoel werd ontnomen." Wy willen het hierby laten, doch men meene dit knappe boek over een diep ernstig ondei onze aankondiging voldoende is gekenschetst niet sensationeel, alfchans niet In de eerste pli hoofdzaak sensationeel. Maar een humaan ervaring en capaciteiten bevoegd tot spreken, in belangrijke beschouwingen over de twee ki zaken, die er voor den mensch op aarde besl ven en de vrijheid. Dat deze door eigen st vaar kunnen en soms moeten komen is waarheid, die tot allerlei beklemmende logische en onbillijke) oonseqüentles leidt. lx van Lawes worden die consequenties ondei gezien, en de schryver stelt zich daarby op I verlicht en by uitstek humaan standpunt. GOD'S OWN COUNTRY. God's own country. Gods eigen land. zoo noemen de inwoners van de Vereenlgde Staten hun vaderland, dat voor ons het land is der onbegrensde mogelijkheden. In- tuseohen zyn die mogelUkheden niet alle even schoon. WU hebben daarop reeds eerder gewezen, toen wy me- dedoelden. dat in „Gods eigen land" zeker tien millioen werkloozen rondliepen, voor wie niets, maar dan ook heel erna al niets wordt gedaan. Werkloozen-verzekering bestaat er niet en van een eenigszlns behoorlijke armen zorg is geen eprake. Hoe die op de straat ge worpenen dan leven? Van leven is eigenlijk geen sprake meer en omdat zy hun onzegbare nood gevaarlijk kunnen worden voor de maatschappij orde in God's own country, wordt er voor hen gebedeld. Op zijn Amerikaansch. Het gaat uit van een aantal kopstukken, doch de cir culaire die wordt rondgestuurd, maakt den indruk dat een werklooze aan het woord is. Aan den kop ziet men zijn portret, lachend en wel, en terwijl hy zyn buikriem wat vaster aanhaalt, zegt hy: „Ik zal er doorheen komen, als jy het w41t" En dan gaat hy, naar Het Volk vertelt, op dezs wijze verder om de aalmoezen los te krijgen: „Ze vertellen my, dat er vjjf of zes millioen van ons zonder baantje zijn. Ik weet, dat dit niet Jouw fout is, evenmin als het de myne Is. Maar dat ver andert niets aan het feit, dat sommigen onzer er minder goed voorstaan en een minder prettlgen win ter tegemoet gaan. Versta my goed: wy bedelen niet Wy hadden liever een baantje dan hetgeen jy ons kunt geven. Wy zyn niet wanhopig. Wanneer Je denkt, dat het goede oude Amerika er niet t y d e- 1 y k slecht voorstaat, iaat ons dan maar schieten. Maar zoolang de toestand niet beter wordt, hebben wy een beetje hulp noodig. Daarom verzoek ik Je ons een steun te schenken, precies zooals ik zcu doen als jy in mijn schoenen stond. Het Is niet de bedoeling, dat je me geld stuurt. De beste weg om ons hulp te bieden is zoo veel als Je kunt te geven aan de plaatseiyke weidadigheidsvereeniglngen of crisiacomité's, ais die er zijn. Dat ia wat ik Je te zeg gen heb. De rest iaat Ik aan jou over. Ik zal er doorheen komen ais jy het wilt." Onderteekend: Werklooze 19S1. Dat is nog eens heldenmoed, niet waar? Laat ons maar schieten, ais je denkt dat de crisis niet tydeiyk la. wat beteekent het anders dan: Laat ons in dat geval maar verhongeren" Zulk een mentaliteit gaat mijn begrip en myn gevoel ta boven. Geen wonder, dat wie zoo heet te spreken, af gebeeld kan worden met een lach op zyn gezicht! Wy vreezen echter, dat de Amerikaansche werklooze nog minder geneigdheid tot lachen zal hebben dan de Europecsche. Wel Is In zyn land thans het slagwoord: „Keep smlling" Rlijf lachen, doch dat is makkelijker ge zegd dan gedaan. Lach maar. als Je honger hebt en je niet weet, wan neer Je dien honger zult kunnen stillen! Het gaat er mee. als met ons. Hou-d'r-d«n-moed-maar-i n Het is ongetwijfeld een wijze les. doch slecht» op te volgen, zoolang niet alle hoop vervlogen la £a daar zoo goed als hier, wint de wanhoop terrein. MISBRUIK VAN MACHT. Een jonge man, die onder dienst moest, zei by de keuring, dat hy in zijn Jeugd asthmaiyder was geweest Dat heette direct een poging tot simulatie en goedkeu ring volgde Toen hy onder het aankleeden volhield aathma te heb ben gehad, werd hy nog een» onderzocht en volgde op nieuw de verklaring, dat er niets meer van te merken was en dat hy onder dienst moeet Ingedeeld te Amersfoort, werd hy ook daar gekeurd en 14 dagen in observatie genomen. Weer was er niets te vinden, waarna hy op zyn protest naar Utrecht werd gezonden om door een specialist te worden onderzocht. Ook than» was het slot: dienen en dat gebeurde dan ook van ongeveer 1 September af. In Amersfoort hield hy zich goed, doch nauweiyks was hy naar Deventer overgeplaatst, of hy kreeg livst van benauwdheden. De dokter onderzocht hem nauwkeurig en stuurde hem met een brief naar Utrecht, waar hy een kwartier na aan komst was afgekeurd. Na eenige dagen werd dit uit Den Haag bevestigd, waarna hem werd medegedeeld, dat hy onmiddeliyk met groot verlof mocht gaan, mits hy een verklaring teeken- de. dat hy zijn kwaal niet in en door den militairen dienst had gekregen of dat zij hierdoor i» verergerd. De jongen deed dit en bezweek voor wat wy noemen misbruik van macht. „Oorlog of Vrede", waaraan wy dit ontleenen. omschrijft het aldus: de jongen werd door den Mll. Geneeskundigen dienst gedwongen zyn verklaring af te leggen. En waarom? Om geld uK te sparen. Om zich te onttrekken aan de verplichtingen tot fi nancieel* schadevergoeding. Als ten minste de Minister niet ingrijpt De Jonge man heeft hem n.1. een adrea gestuurd om alsnog steun te mogen ontvangen. Eén passage in dat adres ïykt ons ongeloofiyk. Daar in deelt hy mede: dat hy in Utrecht acht weken is geobserveerd en aan allerlei proefnemingen ia onderworpen, zelf» met één waarbij hem paardenfaecaliën in den neus zyn gesmeerd" om te zien hoe daarop gereageerd werd", trots het feit. dat op verzoek van adressant» vader de hem in zyn burgerleven behandeld hebbende spe cialist het feit van adressants vroegere kwaal per brief aan den Militair Geneeskundigen Dienst te Utrecht bevestigde. WU weten niet wat erger is: het toepassen van zoo'n paardenmiddel of het toelaten. Wat het eerste betreft, zien wy met belangstelling het antwoord van den Minister tegemoet, en wat het twee de aangaat, zeggen wy met den redacteur van „Oorlog of Vrede": Over één ding verwonderen wy ons buitengewoon, n.1. dat er nog één jongen in Nederland ia die zich een kuur laat welgevallen alt hier in Utrecht geschiedde! Inplaats van zich te verzetten met ieder middel tegen een dergeiyk mensch-onwaardlge behandeling. ZELFGENOEGZAAM. Volgen» ons woordenboek beteekent dit woord: te vreden met zich zelf en tot voor korten tijd werd het ook nooit tn anderen zin gebruikt Tegenwoordig komt het eohter voor, dat er gesprokel wordt van een zelfge noegzaam land of van een land, dat er naar streeft om zelfgenoegzaam te worden. Wy twijfelen, of dit wel goed Hollandsch ia. Men be doelt er mee: onafhankelUk van het buitenland, een land dus dat in alle opzichten zich zelf kan redden. Is dat mogeiyk? Wy meenen van niet. Heel de aarde ia ons immer» schatplichtig en er is geen enkel land dat zoowel de Poolstreken als de tropen omvat wy zien in het streven om zich in te spinnen binnen zijn eigen grenzen een leeiyk stuk reactie. Geen aparte wereldje», zouden wU zeggen, doch één groote gemeen schap, waarvan elk deel zorgt voor datgene wat op zUn bodem en in zyn klimaat het best gedyt Waarom zouden wy hier voor suiker en tarwe zorgen, terwyi deze producten elders zoo ontzettend veel voor- deeliger zijn te telen? Waarom zal Dultschland zich uitsloven slechte groen ten te kweoken, terwijl wy in staat zyn om ze te leveren van uitstekende kwaliteit? Voorloopig hebben wij echter slecht praten, want de kansen op het wegvallen van de tariefmuren worden kleiner in plaats van grooter. Briand's denkbeeld: de Vereenigde Staten van Europa ia toekomstmuziek.. Het onderlinge wantrouwen, de overheersching, van het mllitairisme is daarvan de hoofdschuldige. Ook om die reden is de strijd voor ontwapening van zoo groote be teekenis. HEEFT U AL...? Heeft u al een grasmaskertje in voorraad? Een bom en gasvrije schuilplaats gebouwd? Kort geleden heeft de Minister van Defensie aan de burgemeesters een circulaire gestuurd, waarin wenken worden gegeven voor de burgerbevolking, indien er aanvallen uit de lucht mochten komen. De regeering. de overheid ziet geen kans om haar zonen en dochteren daartegen te beschermen. Deze zul len het zelf moeten doen en kregen daarom deze gorde raad: Schuilplaatsen „In beginsel moeten de bewoners zelf zorg dragen voor het in' hun woning inrichten van schuilplaatsen tegen dc werking van brlsant-bommen en van gassen". Makkeiyk gezegd, Excellentie, maar wie kan dat be talen? En hoe dik moeten die wel zyn en hoe zwaar om tegen de reuzenbommen bestand te wezen? Behalve schuilplaatsen heeft u ook gasmaskers noo dig. zegt zyne Excellentie. Hier voelt de minister, dat zelfs dit al niet makkeiyk zal gaan. als de beurs erg smal Is en hy drukt zich dan ook zeer gematigd uit. Aldus: „Voorts is het gewenscht, dat de inwoners by oorlogs gevaar in de gelegenheid worden gesteld, zich deage- wenscht een eenvoudig gasmasker aan te schaffen. Een regeling voor het beschikbaar stellen van dergsiyke maskers voor hen, wier flnanUeele draagkracht de ain- schafflng uit eigen middelen niet toelaat, ia eveneens veelal wenacheiyk". Alles goed en wel, maar waarom dan ook geen rege ling om „schuilplaatsen" beschikbaar te stellen? Gewiekste zakenlui maken van gasmaskers ai een handeltje. Misschien gaat het straks ook zoo met de „schuilplaatsen', als men er in slaagt ze draagoaar te maken. Allicht zyn ze even weinig waard «Is de gsmaskers, die volop verdienen om gerangschikt te worden onder de kwakzalversmiddelen. Geen enkel mas ker kan alle gassen tegenhouden die nu al bekend zyn en wie weet, welke er nog uitgevonden worden. Boven dien moeten ze zoo nauwkeurig passen, dat wie er van daag een aan laat meten, geen zekerheid heeft, oat het over één, twee maanden nog veiligheid biedt Verstandiger ware het, als zyne Excellentie aan de burgemeesters en langs dien weg aan alle burgers me dedeelde: .Aangezien ons land met de beschikbare middelen toch „niet ie verdedigen la en omdat oorlog bovendien en .vooral onrcdeiyk en onzedelijk is wensch ik niet langer „den leugenachtigen titel van Minister van Defensie te oor „dragen doch begraaf den oorlogsbyi en wdn „op om mede te werken, dat Nederland zichi „dig mogeiyk ontwapene. Leve de Vrede tot „menscheld RADIO? VORT ER MEE! Als Burgemeester en Wethouders van Schia nen, dat bedeeling en radio al ia het dia distributie niet by elkaar passen, dan geveld in overweging om een handleiding samen ti onder den titel van: Wat den arme pa»t; Schoenen? Overtiodig; klompen zqn wi Kleeren? Kunnen in ons klimaat onj nog niet gemist worden; of ze ouderwetsch zt?i passen, doet niet ter zake en evenmin of vreemde lappen zyn versteld. Hoofddeksel? Volmaakt overtollig; blootiK komen meer en meer in de mode. Kleed op de vloer? Ongezond, stofnest: vloer kan gedweild worden, wat wel zoo frisck Gordynen? 's Avonds een lap om niet 9 lende te koop te zitten, dat kan er mee door.i niet noodig; het zonlicht doodt alle bacteriëa. Bedden? Hadden onze voorvaderen bedds' went. ook het slapen op een zachte plank Eten? Dat moet wel, maar dan degelijk de wijs van Speenhof: Zondags boonen, Maandags boonen, Dinsdags boonen, Woensdags boonen, Donderdag» gepofte boonen. enz. Ontspanning en ontwikkeling? Overdag 's nachts olapen en dagen zijn om, eer men «f heeft Spaart bovendien vuur en licht Waterleiding? Electrisch licht? Moeten worden; geen vlaggen op een modderschuit We houden op; de grap wordt al te zuur. we niet onder de duiven van B. en W. CENSUUR. Eenigen tijd geleden werd aan de Utrecht» sltelt toegelaten ala privaat-docent de heer 1 Hout, die daar college zal geven in de Publ Journalisten, schrijvers in kranten, kunne» I een theoretische opleiding krijgen en wel uit het vak. Immers de heer Van der P nalist. In de rede, waarmede hy zyn ambt en die thans in druk ia verschenen, k*** te spreken over drukpersvrijheid en over radl» Wy nemen daar Iets van over en bevelen aandacht aan. Hier is het: „Zelfs in ons eigen land moeten wy het W daar. waar de Grondwet ons niet beschermt held niet kan nalaten aan de vrqheld van I verspreiding te tornen. Op de radio-publicittf WOFZ haar beklemmende hand, hoe waardeloos iLEcf is in een land ais het onze. waar de onbep^ persvryheid al meer dan een eeuw bestaat* gumenten, welke gebezigd worden ter deze censuur zyn dezelfde als in vroegertW Drie eeuwen geleden werd een Haags» I J in de gevangenis geworpen toen hy In «md< hCHI hCHI «,BAKl grapje had gemaakt over de Ietwat «Oestvi van een offlcieelen vreemden gezant: de $fu«. van oordeel, dat deze «potterny een 8eva*^ voor de verstoring van de vriendschappelijk^ ding der volken. Het verbod van de Mattcottl-herdenklng had geen ander na drie eeuwen". kendi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6