Bewaar mij voor mijn vrienden Oudercommissie voor de Openbare Lagere School. Dl BI LEVERWORST et 'ir Schagen. De belangen van bet onderwijs en de besluiten van de raads- meerderhetd. Maandagavond werd In oen der lokalen van onzo openbare lagere school een vergadering gehouden van de oudercommi99ie voor de O. L. school. Met inbegrip van het onderwijzend personeel waren 31 personen aanwezig. Do bijeenkomst werd geopend door den heer D. Brou wer, hoofd der o. 1. school die mededeelde, dat aan do agenda zal worden toegevoegd: een korte inleiding over het wetsontwerp-Terpstra, door den heer Hiemstra, on derwijzer aan onze o. 1. school. We leven, zoo zegt de heer Brouwer, thans in benarde tijden. Van verre gromt de donder, een paar wolkan heb ben zloh reeds van de donderbui losgescheurd en heb ben zich over Sohagen ontlaat Spr. hoeft hier het oog op de inleiding die straks over het wetaontwerp-Terp- stra-zal worden gehouden, een ontwerp, dat als het wet wordt beteekent, de vermoording van het onderwijs ten platte lande. De uniforme leerllngenschaal van 45 zal fataal blijken te zijn voor het onderwijs, ln de kleine soholen. En waar spr. het had over de ontlasting van een deel der onderbui boven Schagen, doelde spr. op wat Vrijdag is gebeurd in Sckagep's raad en wat een dei- raadsleden deed herhalen de woorden die spr. reeds 2 Jaren geleden sprak: Heer, bewaar mij voor mijn vrien den. zelf zal ik wel voor mijn vijanden zorgen. Spr. her innert, aan de vergadering van „de Hanze" over de ka nalisatie en waar de katholieken beweerden dat het geld toch op moet en dan gewezen werd op de onnoo- dige hoogo uitgaven van de nieuwo openbare school. Uit dat kamp hooren we woorden als verleden jaar in de vergadering van Algemeen Belang, dat de nieuwe openbare school niet gebouwd had bohoeven te worden. Spr. maakt zich sterk dat als de katholieken zelf onder wijs in een gebouw als dit moesten geven, zij zelf een nieuwe school g e i s c h t zouden hebben, waar ze niet de wet ln de hand recht op hadden. In het room- sohe kamp gunt men dc openbare school niets. Wel wil len zij dat t.a.v. het bijzonder onderwijs een breed stand punt wordt ingenomen, maar omgekeerd is er geen sprake van dat zij een ruim standpunt innemen. Van die zijde heeft het openbaar onderwijs dus nooit iets te verwachten. Maar erger wordt het als voorstanders van het openbaar onderwijs, mensohen die dat met hun lip pen getuigen, blijk geven ln hun hart het openbaar on derwijs geen goed hart toe te dragen. Spr. noemt dan de drie voorstellen van de begrootlngscommissio: le. het onderbrengen van het consultatiebureau in de nieuwe openbare school. Hoe is 't mogelijk dat een der gelijk denkbeeld bij voorstanders van openbaar onder wijs knn opkomen. De rust in dc school zou weggehaald worden. Men denke maar eens aan dc drukte in de Comelis Bokstraat. waar het consultatiebureau bezooht wordt door wel 30 kinderen met 30 moeders, kinder wagens c. d. Op dit voorstel is de commissie trouwens terug gekomen. Spr. denkt dat ze het tenslotte dus toch te onzinnig heeft gevonden. Het is of men denkt, dat de school een toevluchtsoord Is voor onbehuisden. De tweede maatregel die is aangenomen door een lid van Sohagon's Belang, 2 S.D.A.P.'era en 3 Katholieken wat te denken van do 2 S.D.A.Pers en den afgevaar digde van Schagen's Belang om de bewaarschool ln de nieuwe o. 1. school onder te brengen. Spr. weet niet precies hoe de inrichting van de be waarschool is. wèl dat de speelplaats onvoldoende is. Maar als wij hier vandaan trekken, krijgen ze een een heele speelplaats tot hun beschikking cn anders is het met kleine onkosten zóó te maken dat ze in den mu- ziektuin kunnen komen. Maar hoe kan in een openbare schooleen bewaarschool worden ondergebracht!? Het karakter van dc bewaarschool is een geheel andere, het is speel onderwijs. Dc kinderen moeten buiten en ook in de school is het karakter van spelen het mag geen onder wijs zijn: Het gaat er dus ©enigszins rumoeri ger toe en terecht Om onze school zullen dus straks do helle, schelle stemmetjes van 5000 kindertjes klinken. Hoe graag spr. de kindertjes hoort en ziet spelen, voor goed on derwijs moet de noodige rust zijn. Juist omdat het hier te druk was is tot den bouw van dc school in het Hoc- rer.bosch besloten. Het ls dan ook een zeer verkeerd standpunt om de bewaarschool in do openbare school onder te brengen. Zuinigheidshalve is het gedaan. Maar spr. wijst er op dat de ambtenares benoemd is op een salaris plus vrije woning, en als haar dc vrije woning wordt ontnomen, zal toch een vergoeding daarvoor ge geven moeten worden. Voor leermiddelen en Inrichting der lokalen Is f 7000 uitgetrokken. Dat bedrag zal dus opgenomen moeten worden en spr. becijfert f 350 rente plus nog een veertigste deel voor aflossing, zoodat er van de f 450 bezuiniging niet veel terecht komt. Maar het ergste feit ls dat met het onderbrengen van de bewaarschool in de nieuwe school, de rust wordt verstoord. De derde maatregel ls, dat whar tot onzen spijt de heer Schlamllch gaat vertrekken- B. en W. 'n oproeping hadden geplaatst, doch ook ten aanzien van deze zaak de brgrootingscommissie de bezuiniging ter sprake bracht. Het is waar. het leerlingenaantal ls tegenwoordig da lende, en is van 360 nu op 320 gekomen. Dit is mede ver oorzaakt door het vertrek van spoorwegpersoneel. Maar de commissie heeft alleen acht geslagen op deze tijde lijke inzinking cn zich niet afgevraagd hoe de toestand op 1 Mei kan worden. Spr. wijst op het zevende leer jaar, waardoor een andere toestand wordt verkregen dan in 1930; op het feit dat het aantal nieuwe leerlin gen op 1 Mei hot ee«e jaar zooveel verschilt bij het an dere; op de nieuwe woningen die in Schagen worden gebouwd en straks bewoond zullen worden. Kortom het is onmogelijk te zeggen hoe do toestand op 1 Mei zal zijn. En de combinatie van dc straks door spr. genoem de personen, een combinatie die spr. nooit te voren in Schagen heeft gezien, besluit voor de komende vacature, tot 1 Mei een tijdelijke leerkracht aan tc stellen, om dan bij het betrekken van de nieuwe school het ««mai on derwijzers van 10 op 9 terug te brengen. Was het nu niet mogelijk geweest om te wachten tot bijv. April, als al le gegevens over het aantal leerlingen bekend zijn. Spr ls heusch niet zoo onbekend op finanticel gebied dat hij geen bezuiniging zou willen, maar ooi nu alvast maar een dorgelijk besluit te nemen is spr. van de z.g. linker lui toch wol erg tegengevallen. Men heeft blijk baar niet beseft wat goed onderwijs beteekent voor het volkskind. Spr. wijst op het feit dat alleen op het openbaar on derwijs een flinke bezuiniging heeft plaats gevonden. Reeds nu hebben we twee klassen van 40 leerlingen en spr. zou dc 3 heeren wel eens voor een dergelijke klas willen zien staan. Of er van zulk onderwijs iets terecht komt, hebben zij zich wel niet afgevraagd. Maar het zal zich laten wreken. Goed onderwijs zal steeds no. 1 dienen tc zijn. Dat volk, dat zorgt voor goed onderwijs, zal straks het pleit winnen. Juist in een malaisetijd zal de uiterste Inspanning moeten zijn het op peil houden van het onderwijs. Maar wij onderwijzers, wij zullen straks met ons ne genen trachten, de schade, die door de besluiten van den raad, het openbaar onderwijs ls aangebracht, zoovee! mogelijk ongedaan te maken. Na deze openingsrede worden de notulen door den heer Kampman gelezen, zo worden onveranderd goed gekeurd. Door den Voorzitter van de Oudercommissie, den heer G. Rempt, worden enkele mededeelingen gedaan, o.a. over de afwijzende beschikking van den raad op het verzoek om den overblijvende kinderen een glas warme melk te versohaffen. Ook de belangstelling van de 28 betrokken ouders was zeer gering, want op het verzoek om een bijdrage voor genoemd doel, kwam een gunstig antwoord in van 7 ouders, de overigen zonden geen antwoord. Wat de schoolartskwestie betreft, B. en W. berichtten dat deze zaak hun volle aandacht had, en waar nu do afdeellng Noordholland van de Vereeniging van Nederl. Gemeenten deze zaak ln handen had, geen voorstel tot tijdelijke voorziening zou worden gedaan. Omtrent de 4-weken vacantle was het besluit van den ouderavond aan B. en W. medegedeeld, dooh gevraagd werd naar de meening van het hoofd der school. Deze oordeelde dat een vacantle van 3 weken voldoende was Dc heer Brouwer is van oordeel dat B. en W. deze zaak niet op de juiste wijze hebben afgedaan. Intusschen is er een beweging gaande om een en dezelfde regeling te krijgen voor de geheele inspectie Alkmaar, een regeling waarbij dc hier bestaande vacantieregeling zou blijven, dooh waarbij de groote vacantie dan 4 in plaats van 3 weken zou duren. Op de beide kermisdagen zou dan wel school gehouden worden, Paaschtentoonstellingsdag en harddraverijdag niet De mededeeling over den schoolartsendienst geeft nog aanleiding tot eenige bespreking, ■waarbij de heer J. Schoorl Pz. mededeelt, dat op zijn voorstel B. en W. zich tot een 6 7 tal gemeenten hadden gewend over het Instellen van een gezameniyken schoolartsendienst. Op dit verzoek kwamen afwijzende beschikkingen in en nu ls men bezig via de afdeellng Noordholland van de Ver- ceniging van Ned. Gemeenten om districten te formee- ren. waarbij Sohagen dan bij het district Hoorn onder gebracht zou worden, een Indeeling die spr. niet zeer gelukkig gekozen acht De rekening en verantwoording van den penning meester geeft geen aanleiding tot bespreking. Het rapport-Rutgers en het weteontwerp- Terpstra. Hiorna geeft de heer Hiemstra een korte uiteenzetting over het rapport-Ru tgers en het wetsontwerp-Terpstra. Ruim vier Jaar geleden werd door de regeering een commissie benoemd, die tot taak had te overwegen, of ln de L.O. wet van 1920 wijzigingen konden worden aangebracht, om aan het beginsel der financieele relijk- stelling tusschen bijzonder en openbaar onderwijs, een minder kostbare toepassing te geven. De toekomstige overwegingen der commissie warden door twee voorwaarden aan banden gelegd. Deze voorwaarden waren: lo. Gy zult niet aanraken 't beginsel der financieele gelijkstelling; 2e. Gij zult geen schade mogen berokkenen aan de vitale belangen van het onderwijs. Let vooral op deze tweede voorwaarde. En nu is het dan eindelijk na jaar verschenen, het rapport-Rutgers, dat reeds door den minister over genomen en als wetsontwerp ls ingediend. Een storm van verontwaardiging brak er los in de ondewijzerswereld, toen dit rapport bekend werd. Aan de wenschen der onderwijzers is in 't geheel geen gehoor gegeven. Van een betere opleiding, zoodat de onderwijzers afgestudeerd in school komen, is geen sprake. Ook voortaan zullen de onderwijzers hun vrijen tijd moeten opofferen voor de vermaldeide hoofdacte. Wel heeft de minister ons verrijkt met een lijst van zeven, zeggen 7, straffen, die een schande zijn voor het geheele onderwijzerscorps. Dit betreft echter alleen nog maar ons onderwijzers, maar niet alleen wij zullen de dupe zijn, maar vooal ook de kindeen en in de eerste plaats die van het platteland zullen er schade van ondervinden, zoo dat ontwerp wet wordt. Want als bezuinigingsmaatregel stelt de minister voor om voor elke 45 leerlingen 1 leerkracht aan te stellen. Thans is het zoo, dat men bij een aantal van 33 leer lingen recht had op een tweede leerkracht; bij een aan tal van 72 kinderen kwam er een derde bij. Dit is wat men noemt de gedifferentieerde leerllngenschaal. Bij de leerllngenschaal, die de minister nu voorstelt, de z.g. uniforme leerllngenschaal, krijgen we pas een tweede leerkracht wanneer 't aantal kinderen 45 be draagt, de derde wanneer dit is 90 en zoo telkens met 45 kinderen 1 leerkracht meer. Waar zal deze niaat- rgel het eerst z'n fatale uitwerking doen gevoelen? Natuurlijk op het platteland met z'n kleine schooltjes. Wanneer een onderwijzer 45 leerlingen in z'n k?as heeft, dan zal hij hard moeten werken. Want om al die kinderen ln 1 jaar het noodige bij te brengen, Is :ang geen gemakkelijke taak. „Een zoo groote klas is, wil men goed onderwijs, Ik durf het gerust zeggen, tè groot. Maar hoe zal het dan gaan wanneer dit aantal ver deeld is over 2, 3. 4, ja zeven klassen? Gaat u eens na: De onderwijzer zal in de eerste plaats z'n aandacht moeten wijden aan de le klasser- tjes. Het zijn er wel niet zooveel, laten we zeggen 5, maar deze moeten toch steeds geholpen worden. En dan de leerlingen uit de tweede klasse, die pas óén jaar op school zijn. Dezen hebben toch ook nog heel wat hulp noodlg. U zult wel Inzien, dat er van goed onderwijs op zoo'n manier geen sprake kan zijn. De onderwijzer zal In leder geval zijn best doen en er van maken wat er van te maken Is. Wat er dan van terecht komt. is dan niet. dank zij dezen minister, maar... ondanks dezen minister. Vele kleine schooltjes zullen dan straks hun onder wijzeres, wel genoemd: „De goede genius der laagste klassen" moeten missen. D© school zal worden een dril school, want van een gemoedelijken omgang ln de school tusschen onderwijzer en leerlingen kan geen sprake zijn. En toch durft minister Terpstra nog bewe en. dat er hier geen vitale belangen worden geschaad. Wel erkent hy. dat vooral 't platteland de nadeelen van deze uniforme leerllngenschaal zal ondervinden, maar zoo zegt hij: „Dat vloeit uit den aard der zaak voort." Stelt u zich nu eens voor, dat men u ln een krot woning onderbrengt en men zegt dan: .Ja. licht en lucht zullen u straks ontbreken, maar wat is daar aan te doen dat zijn bezwaren, die uit den aard der zaak voortvloeien." Een schrale troost niet waar! Maar zoo durft minister Terpstra, een man, die zelf bij het onderwijs ls werkzaam geweest, zich van zoo'n belangrijke kwestie afmaken. Dat de helft der com missie tegen deze leerllngenschaal was. hiervan trekt de minister zich blijkbaar niets aan. Bij hem staat zeker voorop: „Er moet bezuinigd worden". Och mi nister Terpstra. klopt u dan even aan bij uw collega van Defensie. Daar heeft Iedere onderwijzer slechts 5 leerlingen onder zijn hoede. Vraagt u hem of hij er klassen van 30 van maakt, dan zijn ze immers uog klein! En hoeveel wordt er nu wel bezuinigd? De minister had berekend dat er tenslotte In het geheel pl.m. 5 mlllloen bespaard zou worden. Hij vergat echter ook Iets, n.1.: De 2533 leerkrachten, die straks werkloos zullen zijn, moeten toch zeker ook wachtgeld hebben en voor vele schooltjes zulleh toch nog onder wijzeressen benoemd moeten worden voor de nuttige handwerken! Wat blijft er op zoo'n manier over van die heele bezuiniging? En wat zijn er de gevolgen van? 342 tweemansscholen zullen gedegradeerd worden tot éénmansscholen; 590 drie-mansscholen zullen twee-mansschalen worden- Hiervan zullen pl.m. 62000 kinderen de dupe worden. Voor 13500 kinderen wordt de levende kracht van het onderwijs gehalveerd, voor 48000 wordt die met een derde verminderd. In, totaal kunnen we berekenen, dat aan pl.m. 1500 sch<flen met pl.m. 258000 kinderen, het onderwijs door het invoeren van de 45-leerlingenschaal zal worden ge desorganiseerd. Nog is 't ontwerp geen wet cn laten we hopen, dat de leden van de Tweede Kamer beter doordrongen zijn van de noodzakelijkheid van goed onderwijs, dan hier de meeste leden van den Raad, die nu al, voordat deze wet is aangenomen, ons onze 10e leerkracht ontnemen. Enfin, daar is zooeven genoeg over gesproken. Ik wil daarop hier nu niet verder ingaan, maar nog even de aandacht vestigen op een andere wijziging in 't rapport-Rutgers. Om de gemeente te verplichten tot het stichten van een bijzondere school, was steeds noodlg een lijst met handteekeningen van de ouders, de z.g. ouderverkla ring, over te leggen. Uit deze verklaring moet blijken, dat in gemeenten met meer dan 100.000 Inwoners, het aantal leerlingen 100 moet bedragen, voor gemeenten met meer dan 50.000 inwoners het aantal 80 en voor ge meenten met meer dan 25.000 inwoners 60 en voor ge meenten met minder dan 25.000 inwoners is dit ver plichte aantal 40. Deze verklaring wil men nu laten vervallen en de te storten waarborgsom voor scholen met minder dan 150 leerlingen verhoogen van 15 pet. tot 30 pet. Steeds is deze verklaring het middel geweest cm de totstandkoming eener bijzondere school te rechtvaardi gen. Wanneer het vereischte aantal ouders oprecht ver klaart, dat ze vcor hun kinderen bijzonder onderwijs van een bepr.~!:!e richting wenschen. dan is dat ae coornaamst? voorwaarde, die vervuld moet worden om de gemeente 'e verplichten tot stichting der bijzondere school over te gaan. Inplaats van deze afgeschaft te zien, hadden we graag gehad, dat ze meer betrouwbaar was gemaakt, door ze zoo te wijzigen, en aan zulke voorwaarden te onderwerpen, dat er onomstootelijk uit blijkt, dat de wil der ouders en niet die van den dominte of pastoor tot uiting komt. Hier moet niet met geld kunnen worden afgedwon gen, wat zijn ontstaan moet te danken hebben ran ce oprechte overtuiging der ouders. Als deze verklaring nu vervalt, bestaat er groot ge vaar, dat we een toekomst van nog meer splitsings woede tegemoet zullen gaan. Van bezuinigingen zal er dan wel niet veel komen, vooral niet voor gemeenten, die voor 't grootste ï=deel- te de kosten zullen moeten betalen. Neen, laten we hopen dat de Kamer ons voor zoo'n wet. die het onderwijs minstens 50 jaar achteruit brengt, zullen behoeden. Laten we hopen, dat ze ook den Minister voor de schande, zijn naam op de „zwarte lijst" in de onderwij zersgeschiedenis geplaatst te zien, weet te bewaren. Een hartelijk applaus weerklinkt na deze inleiding, en de heer Brouwer wil er nog één ding aan toevoegen. n.1. dat met het wetsontwerp wordt beoogd een bezuini ging. Doch deze bezuiniging zal voor een groot gedeelte vervallen, waar in de grootste steden lokalen voor 35 tot 40 leerlingen zijn gebouwd, en dus deze scholen, als het ontwerp-Terpstra wet wordt, verbouwd zullen wor den. Tenzij men in Den Haag weer evenals zoo vaak reeds is gebeurd, deze zaak weer afschuift op de ge meenten en die boventallige onderwijzers kunnen aan stellen. Van bezuiniging is dan geen sprake meer. Spr. dankt den heer Hiemstra voor zijn uiteenzetting. De man, die den strijd opzoekt. Bu de rondvraag vraagt de heer J. Schoorl Pz. het woord, naar aanleiding van dc openingsrede door den heer Brouwer. Spr. gevoelt zich min of meer als de wolf in de schaapskooi, en hoewel hij gewoonlijk geen gelegenheid kan vinden de vergaderingen als deze te bezoeken, thans heeft hij de vergadering willen bezoe ken, want doelende op de openingsrede van den heer» Brouwer zegt spr. dat hij een strijder is die den strijd opzoekt, Spr. wijst er allereerst op dat de begrootingscommis- sle niet heeft voorgesteld om het consultatiebureau ln de nieuwe o. 1. school onder te brengen. De commissie heeft alleen het oordeel gevraagd van B. en W. en toen bezwaren dan tegen dat idee werden ingebracht, toen heeft de commissie er van afgezien. Wat het tweede punt betreft, het onderbrengen van de bewaarschool, het is niet juist dat daarvoor over 3 lo kalen zal worden beschikt, maar juist over de twee zui delijke lokalen, die over een eigen ingang beschikken. Wel ls in den raad over 3 lokalen gesproken, maar het derde lokaal was het boven-lokaal dat voor vergader lokaal. overblijft, of handwerklokaal gebruikt kan wor den. Wat het bedrag voor leermiddelen betreft, wel is genoemd f 7000, wat over was van de f 160.000. maar spr. wijst er op dat het zeer kort zal duren of nieuwe schoolbankjes voor de bewaarschool zullen moeten wor den aangeschaft Volgend jaar of over 2 jaren zouden die toch moeten worden aangeschaft en spr. wijst er op dat volgend jaar het niet minder moeilijk zal vallen de begrooting sluitend te krijgen. Voor de leermiddelen zal dus hoogstens f 2000, waarvoor rente en aflossing ge rekend kunnen worden. Wat het verstoren van de rust betreft, de pap wordt nooit zoo heet gegeten, als ze ge kookt wordt. Door den heer Brouwer zijn, zoo vervolgt spr.. on vriendelijke woorden aan mijn adres gerioht, ik zou niet meer een vriend van het openbaar onderwijs zijn. Maar spr. wijst er op dat er nu een nieuwe school wordt gebouwd, een school, die zonder spr. wel nooit tot stand zou zijn gekomen. Spr. werpt dat verwijt don ook verre van zich. Wat het aantal leerlingen betreft, het kan zeer goed zijn, dat er golvingen zijn, maar één ding heeft de heer Brouwer niet genoemd, n.1. dat het aantal leerlingen helaas nog zal dalen in verband met het stichten van do christelijke school. Hoe groot dat aantal zal zijn (de heer Brouwer interumpeert 18) dus zullen, zegt de heer Schoorl er 22 meer moeten komen om tot het aantal van 324 te komen. Dat is voor 9 lokalen ge middeld 36 al geeft spr. toe dat die gemiddelde ln the orie bestaat In algemeene bewoordingen wil spr. nog dit zeggen, dat als er Iemand is die met den finantieelen toestand der gemeente op de hoogte Is. het spr. Is, die 10 jaren gemeenteontvanger en 4 jaar wethouder geweest ls. Wij beleven buitengewone moeilijkheden, die buitengewone maatregelen elschen. Een overheid, die daarmede geen rekening houdt, bewijst dc gemeenschap geen dienst. Wel elscht dat een groote mate van moed, omdat men vooruit weet dat het menschen tegen zich zal Innemen. Over de soort van maatregelen kan men verschillend oordeelen, maar spr. meent nog dat de bezuiniging dien de plaats te vinden, in plaats van het opleggen van nieu we belasting. En spr. deelt dan tenslotte medo dat bij de overwegingen, die spr, tot zijn voorstel hebben ge leld, spr. den heer Brouwer voor oogen heeft gehad, im mers den heer Brouwer kennende, is spr.'s overtuiging dat al vreest spr. dat do besluiten niet geheel vrij zul len zijn van het berokkenen van schado aan het on derwijs, de heer Brouwer met zijn staf van harde wer kers dezen moeilijken tijd zal overwinnen. Door den heer J. Jansen wordt er op gewezen dat de speelplaats by de oude bewaarschool zooveel luwer zal zijn dan de op het zuiden liggende speelplaats bij de nieuwe school. Ook spr. ziet ln het onderbrengen in dc nieuwe school geen bezuiniging. Het antwoord van het hoofd der school. De heer Brouwer is hot met de opmerking van den heer Jansen volkomen eens Dat de begrootlngsccmmlssie niet hoeft voorgesteld het consultatiebureau in dc nieuwe school onder te bren gen, mag waar zijn, het is toch in haar hoofd opgeko men en dat is voldoende bewijs hoe ver de commissie bulten dc plank is. Er ls niet met voldoende ernst over In fersli elke [twee nagedacht, anders zou een dergelijke vraag c* steld. Of over 3 of 2 lokalen is gesproken is van beteekenls. De rust wordt verbroken en daajl om. En wat de bestemming van het bovenl^' handwerklokaal betreft, dat geeft al duidelijk*? de commissie er niets van weet. Hoe wil m«|. llngen, die aan het handwerkonderwijs deeln- één lokaal onderbrengen. Maar de commissie zoo goed, dat zij het oordeel van een desknn^ noodlg had. En als de bankjes van de bewaarscfc 1 of 2 jaar dienst kunnen doen. waarom daa schaffing niet zoo lang uitgesteld?! Of de mjj| stand nog enkele jaren zal voortduren, weet j heer Schoorl. noch spr. En is het niet mogelijk dat. nu de kanaieoj gan Schagen zich zal uitbreiden? Voor de woning «in? i „Goed Wonen" zijn reeds meer aanvragen daz icht» gen gegeven kunnen worden, en daaronder ooki ten. Het was juist onze bedoeling om de 2 a 3 die disponibel bleven voor het handwerkonde^ den 0{ bestemmen. Waarom voorultloopen op de komst van de i jyke school. Spr. herinnert aan de verklaring i heer Colijn dat het op den weg lag op zijn a» aandrang uit te oefenen dat niet zoo geredelijk bouwen van nieuwe scholen moet worden overj r#al En spr. herhaalt: waarom niet tot April gew het wctscntwerp-Terpstra is nog geen wet. heer Bakker is gesproken over 6 onderwijzers rekening en 4 boventallige onderwijzers, vraagt zioh af hoe de man er aan komt En dat nu nog geen beslissing genomen had! *ie' ven te worden, blijkt wel uit het feit dat hier; ersch: weer vacatures komen. ff 195 Dat theoretisch gemiddelde is ook wat mooia nu voor 10 klassen 320 leerlingen, dat zou duj per klas, maar er zijn nu al klassen van 40 let; B.®n(! De leerlingen die de meeste hulp noodlg hebbe !en straks onherroepelijk verloren zijn. ^êt In buitengewone tijden moeten er buitengewone maatregelen worden genomen, ja, dat hebben dei Zoo r rag v de o naren nu reeds voor de derde maal ondervondet, v/aarom moet het onderwijs altijd de dupe word* wel in Den Haag als nu in onze gemeente. Op 1 bezuinigen, neen, dat hoeft niet. Bij de commiMf-*5^0' het aan de noodige ernst ontbroken De belang^- het onderwijs zijn behandeld als een stiefkind. m Spr. gelooft niet dat een andere belangrijke S het 1 ging dan op het onderwijs is verkregen. Als spr. had dat ook op andere wijze was bezuinigd, het wat anders zijn. Spr. brengt een woord vaa ^U( aan het nieuwe college van B. en W„ dat zich m« en tand tegen de voorstellen heeft verzet - .rj Het krachtig applaus na de woorden van de: y0( Brouwer, de stilte na het betoog van den heer Si |et' g het liet geen twijfel over aan welken kant de ve con ring zich schaarde. an Door Mevr. Raven—Bleek wordt gevraagd of er\vijdi pogingen worden aangewend om te voorkomen. ge on bewaarschool in de nieuwe openbare school zali ja ondergebacht. Is dat eenmaal gebeurd, dan zal jezkht dering niet meer mogelijk zijn Het aantal Iec ;,s eil ten kan weer worden uitgebreid. enen b De Voorziter zegt dat als de overbrenging eg wzjcht geworden, later in de behoefte zou kunnen i gjpn voorzien, door het aanbouwen van een lokaal. I zal in de door spreekster bedoelde richting zijn, door zich in verbinding te stellen met it specteur van het L-O. en hem vragen of ee: als het onderbrengen van de bewaarschool in i jen ai bare school nu maar zóó moet worden goedjw reest. Nadat de Voorzitter der Oudercommissie is ileegde Schlamilch hartelijk dank had gebracht voor i lerkt h deze in het belang van het onderwijs heeft n fcaan. d volgt sluiting. uitgaven gemaakt licht te regel nii 'dientenj hield, oi DE FIJNSTE Het ra als »rkt Aan eleen Wh 40 cent per pond Gebr. Kweldam - Schagi Telefoon 64. TERDOODVEROOKDEELING 18-JARIG Wegens moord op haar fl Op Bermuda is volgens een V.D.-bericht ie Eeatrice Robinson ter dood veroordeeld wegen op haar verloofde, A. Trott, met wien zij een ti omdat hij van meening was dat zy teveel aanda andere mannen schonk. Zij werd veroordeeld dood door ophanging. ONOPGEHELDERDE VERDWUNINGB Beangstigend groot Naar u nrzoek r fh. Jar Steeds grooter wordt het aantal geheimzinnig dwijningen in Frankrijk, waartegenover de politie teloos staat en geen spoor der betrokkenen «I wordt ontdekt rijksb( In den loop van dit jaar zyn alleen in Pa.v ihage I banlieue in het geheel 27.000 mannen, vrouw* [0ncjer; deren spoorloos verdwenen, d.w.z. 7000 meer vorig jaar. Er bestaat een speciale organisatie justitie behulpzaam is bij de opsporing, in den.1 laas zonder resultaat ROERIG SPANJE. Havenrelletjes to de te Ui Vak 'ten, na tike de p rijkst in dc gi Sevilla: Tusschen syndicalistische en ot ^dracht Uit tische havenarbeiders is het hier herhaaldelijk denten gekomen. Verscheidene personen werden gewond. Naar een B.T.A.-telegram uit La Coruna gevangenen aldaar in opstand gekomen, daai teur van de gevangenis geen rekening hifM j klachten. Zij trapten de deuren van hun ;v° richtten nog andere schade aan. De orde is echter alweer hersteld. leid ie «Werij Wek hi .Woen-s wor.li> ir hi BJEXAXGIUJKE AANHOUDING k D Voor een mlllioen dollar hol in beslaggenomen. Aan de Brooklyn-pler te New York slaagde meldt, de alcohol-politie er na een moeilijke schip in beslag te nemen, dat een zeer groote k> alcohol aan boord beek te hebben. Dc uit 60 saande bemanning werd gearresteerd. De is nemen alcohol bleek een waarde te hebben dollar. Bovendien slaagde de politie er in, nog ^«aan nero smokkelschepen in beslag te nemen, tem fe D zamen'.ijke waarde van eveneens 500-000 aan boord. Dit is de grootste hoeveelheid politie ooit tegelijkertijd in beslag heeft VERMAKELÏJKHEIDSBELASfl* TE GRONINGEN. Do gemeenteraad keurt de Door den gemeenteraad van Groningen^ gekeurd het ingediende voorstel tot vermakelijkheidsbelasting voor de blosw?^^ van de bruto-ontvangst tot 20 pet. van d festol •fperso Aan den de feden inkom; H Ver« Glash die ktdraj •;Ur v. I, te Ha

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 6