Bewaar mij voor mijn vrienden
Oudercommissie voor de
Openbare Lagere School.
Dl
BI
LEVERWORST
et
'ir
Schagen.
De belangen van bet onderwijs
en de besluiten van de raads-
meerderhetd.
Maandagavond werd In oen der lokalen van onzo
openbare lagere school een vergadering gehouden van
de oudercommi99ie voor de O. L. school.
Met inbegrip van het onderwijzend personeel waren
31 personen aanwezig.
Do bijeenkomst werd geopend door den heer D. Brou
wer, hoofd der o. 1. school die mededeelde, dat aan do
agenda zal worden toegevoegd: een korte inleiding over
het wetsontwerp-Terpstra, door den heer Hiemstra, on
derwijzer aan onze o. 1. school.
We leven, zoo zegt de heer Brouwer, thans in benarde
tijden. Van verre gromt de donder, een paar wolkan heb
ben zloh reeds van de donderbui losgescheurd en heb
ben zich over Sohagen ontlaat Spr. hoeft hier het oog
op de inleiding die straks over het wetaontwerp-Terp-
stra-zal worden gehouden, een ontwerp, dat als het wet
wordt beteekent, de vermoording van het onderwijs ten
platte lande. De uniforme leerllngenschaal van 45 zal
fataal blijken te zijn voor het onderwijs, ln de kleine
soholen. En waar spr. het had over de ontlasting van
een deel der onderbui boven Schagen, doelde spr. op wat
Vrijdag is gebeurd in Sckagep's raad en wat een dei-
raadsleden deed herhalen de woorden die spr. reeds 2
Jaren geleden sprak: Heer, bewaar mij voor mijn vrien
den. zelf zal ik wel voor mijn vijanden zorgen. Spr. her
innert, aan de vergadering van „de Hanze" over de ka
nalisatie en waar de katholieken beweerden dat het
geld toch op moet en dan gewezen werd op de onnoo-
dige hoogo uitgaven van de nieuwo openbare school.
Uit dat kamp hooren we woorden als verleden jaar in
de vergadering van Algemeen Belang, dat de nieuwe
openbare school niet gebouwd had bohoeven te worden.
Spr. maakt zich sterk dat als de katholieken zelf onder
wijs in een gebouw als dit moesten geven, zij zelf een
nieuwe school g e i s c h t zouden hebben, waar ze
niet de wet ln de hand recht op hadden. In het room-
sohe kamp gunt men dc openbare school niets. Wel wil
len zij dat t.a.v. het bijzonder onderwijs een breed stand
punt wordt ingenomen, maar omgekeerd is er geen
sprake van dat zij een ruim standpunt innemen. Van
die zijde heeft het openbaar onderwijs dus nooit iets te
verwachten. Maar erger wordt het als voorstanders van
het openbaar onderwijs, mensohen die dat met hun lip
pen getuigen, blijk geven ln hun hart het openbaar on
derwijs geen goed hart toe te dragen. Spr. noemt dan de
drie voorstellen van de begrootlngscommissio:
le. het onderbrengen van het consultatiebureau in de
nieuwe openbare school. Hoe is 't mogelijk dat een der
gelijk denkbeeld bij voorstanders van openbaar onder
wijs knn opkomen. De rust in dc school zou weggehaald
worden. Men denke maar eens aan dc drukte in de
Comelis Bokstraat. waar het consultatiebureau bezooht
wordt door wel 30 kinderen met 30 moeders, kinder
wagens c. d. Op dit voorstel is de commissie trouwens
terug gekomen. Spr. denkt dat ze het tenslotte dus toch
te onzinnig heeft gevonden. Het is of men denkt, dat
de school een toevluchtsoord Is voor onbehuisden.
De tweede maatregel die is aangenomen door een lid
van Sohagon's Belang, 2 S.D.A.P.'era en 3 Katholieken
wat te denken van do 2 S.D.A.Pers en den afgevaar
digde van Schagen's Belang om de bewaarschool ln
de nieuwe o. 1. school onder te brengen.
Spr. weet niet precies hoe de inrichting van de be
waarschool is. wèl dat de speelplaats onvoldoende is.
Maar als wij hier vandaan trekken, krijgen ze een een
heele speelplaats tot hun beschikking cn anders is het
met kleine onkosten zóó te maken dat ze in den mu-
ziektuin kunnen komen. Maar hoe kan in een openbare
schooleen bewaarschool worden ondergebracht!? Het
karakter van dc bewaarschool is een geheel andere, het
is speel onderwijs. Dc kinderen moeten buiten en ook in
de school is het karakter van spelen het mag geen
onder wijs zijn: Het gaat er dus ©enigszins rumoeri
ger toe en terecht
Om onze school zullen dus straks do helle, schelle
stemmetjes van 5000 kindertjes klinken. Hoe graag
spr. de kindertjes hoort en ziet spelen, voor goed on
derwijs moet de noodige rust zijn. Juist omdat het hier
te druk was is tot den bouw van dc school in het Hoc-
rer.bosch besloten. Het ls dan ook een zeer verkeerd
standpunt om de bewaarschool in do openbare school
onder te brengen. Zuinigheidshalve is het gedaan. Maar
spr. wijst er op dat de ambtenares benoemd is op een
salaris plus vrije woning, en als haar dc vrije woning
wordt ontnomen, zal toch een vergoeding daarvoor ge
geven moeten worden. Voor leermiddelen en Inrichting
der lokalen Is f 7000 uitgetrokken. Dat bedrag zal dus
opgenomen moeten worden en spr. becijfert f 350 rente
plus nog een veertigste deel voor aflossing, zoodat er
van de f 450 bezuiniging niet veel terecht komt.
Maar het ergste feit ls dat met het onderbrengen van
de bewaarschool in de nieuwe school, de rust wordt
verstoord.
De derde maatregel ls, dat whar tot onzen spijt de
heer Schlamllch gaat vertrekken- B. en W. 'n oproeping
hadden geplaatst, doch ook ten aanzien van deze zaak
de brgrootingscommissie de bezuiniging ter sprake
bracht.
Het is waar. het leerlingenaantal ls tegenwoordig da
lende, en is van 360 nu op 320 gekomen. Dit is mede ver
oorzaakt door het vertrek van spoorwegpersoneel. Maar
de commissie heeft alleen acht geslagen op deze tijde
lijke inzinking cn zich niet afgevraagd hoe de toestand
op 1 Mei kan worden. Spr. wijst op het zevende leer
jaar, waardoor een andere toestand wordt verkregen
dan in 1930; op het feit dat het aantal nieuwe leerlin
gen op 1 Mei hot ee«e jaar zooveel verschilt bij het an
dere; op de nieuwe woningen die in Schagen worden
gebouwd en straks bewoond zullen worden. Kortom het
is onmogelijk te zeggen hoe do toestand op 1 Mei zal
zijn. En de combinatie van dc straks door spr. genoem
de personen, een combinatie die spr. nooit te voren in
Schagen heeft gezien, besluit voor de komende vacature,
tot 1 Mei een tijdelijke leerkracht aan tc stellen, om dan
bij het betrekken van de nieuwe school het ««mai on
derwijzers van 10 op 9 terug te brengen. Was het nu niet
mogelijk geweest om te wachten tot bijv. April, als al
le gegevens over het aantal leerlingen bekend zijn.
Spr ls heusch niet zoo onbekend op finanticel gebied
dat hij geen bezuiniging zou willen, maar ooi nu alvast
maar een dorgelijk besluit te nemen is spr. van de z.g.
linker lui toch wol erg tegengevallen. Men heeft blijk
baar niet beseft wat goed onderwijs beteekent voor het
volkskind.
Spr. wijst op het feit dat alleen op het openbaar on
derwijs een flinke bezuiniging heeft plaats gevonden.
Reeds nu hebben we twee klassen van 40 leerlingen en
spr. zou dc 3 heeren wel eens voor een dergelijke klas
willen zien staan. Of er van zulk onderwijs iets terecht
komt, hebben zij zich wel niet afgevraagd. Maar het
zal zich laten wreken. Goed onderwijs zal steeds no. 1
dienen tc zijn. Dat volk, dat zorgt voor goed onderwijs,
zal straks het pleit winnen. Juist in een malaisetijd zal
de uiterste Inspanning moeten zijn het op peil houden
van het onderwijs.
Maar wij onderwijzers, wij zullen straks met ons ne
genen trachten, de schade, die door de besluiten van
den raad, het openbaar onderwijs ls aangebracht, zoovee!
mogelijk ongedaan te maken.
Na deze openingsrede worden de notulen door den
heer Kampman gelezen, zo worden onveranderd goed
gekeurd.
Door den Voorzitter van de Oudercommissie, den heer
G. Rempt, worden enkele mededeelingen gedaan, o.a.
over de afwijzende beschikking van den raad op het
verzoek om den overblijvende kinderen een glas warme
melk te versohaffen. Ook de belangstelling van de 28
betrokken ouders was zeer gering, want op het verzoek
om een bijdrage voor genoemd doel, kwam een gunstig
antwoord in van 7 ouders, de overigen zonden geen
antwoord.
Wat de schoolartskwestie betreft, B. en W. berichtten
dat deze zaak hun volle aandacht had, en waar nu do
afdeellng Noordholland van de Vereeniging van Nederl.
Gemeenten deze zaak ln handen had, geen voorstel tot
tijdelijke voorziening zou worden gedaan.
Omtrent de 4-weken vacantle was het besluit van den
ouderavond aan B. en W. medegedeeld, dooh gevraagd
werd naar de meening van het hoofd der school. Deze
oordeelde dat een vacantle van 3 weken voldoende was
Dc heer Brouwer is van oordeel dat B. en W. deze zaak
niet op de juiste wijze hebben afgedaan. Intusschen is
er een beweging gaande om een en dezelfde regeling te
krijgen voor de geheele inspectie Alkmaar, een regeling
waarbij dc hier bestaande vacantieregeling zou blijven,
dooh waarbij de groote vacantie dan 4 in plaats van 3
weken zou duren. Op de beide kermisdagen zou dan
wel school gehouden worden, Paaschtentoonstellingsdag
en harddraverijdag niet
De mededeeling over den schoolartsendienst geeft nog
aanleiding tot eenige bespreking, ■waarbij de heer J.
Schoorl Pz. mededeelt, dat op zijn voorstel B. en W. zich
tot een 6 7 tal gemeenten hadden gewend over het
Instellen van een gezameniyken schoolartsendienst. Op
dit verzoek kwamen afwijzende beschikkingen in en nu
ls men bezig via de afdeellng Noordholland van de Ver-
ceniging van Ned. Gemeenten om districten te formee-
ren. waarbij Sohagen dan bij het district Hoorn onder
gebracht zou worden, een Indeeling die spr. niet zeer
gelukkig gekozen acht
De rekening en verantwoording van den penning
meester geeft geen aanleiding tot bespreking.
Het rapport-Rutgers en het weteontwerp-
Terpstra.
Hiorna geeft de heer Hiemstra een korte uiteenzetting
over het rapport-Ru tgers en het wetsontwerp-Terpstra.
Ruim vier Jaar geleden werd door de regeering een
commissie benoemd, die tot taak had te overwegen, of
ln de L.O. wet van 1920 wijzigingen konden worden
aangebracht, om aan het beginsel der financieele relijk-
stelling tusschen bijzonder en openbaar onderwijs, een
minder kostbare toepassing te geven.
De toekomstige overwegingen der commissie warden
door twee voorwaarden aan banden gelegd.
Deze voorwaarden waren:
lo. Gy zult niet aanraken 't beginsel der financieele
gelijkstelling;
2e. Gij zult geen schade mogen berokkenen aan de
vitale belangen van het onderwijs.
Let vooral op deze tweede voorwaarde.
En nu is het dan eindelijk na jaar verschenen,
het rapport-Rutgers, dat reeds door den minister over
genomen en als wetsontwerp ls ingediend.
Een storm van verontwaardiging brak er los in de
ondewijzerswereld, toen dit rapport bekend werd.
Aan de wenschen der onderwijzers is in 't geheel geen
gehoor gegeven. Van een betere opleiding, zoodat de
onderwijzers afgestudeerd in school komen, is geen
sprake. Ook voortaan zullen de onderwijzers hun vrijen
tijd moeten opofferen voor de vermaldeide hoofdacte.
Wel heeft de minister ons verrijkt met een lijst van
zeven, zeggen 7, straffen, die een schande zijn voor het
geheele onderwijzerscorps. Dit betreft echter alleen nog
maar ons onderwijzers, maar niet alleen wij zullen de
dupe zijn, maar vooal ook de kindeen en in de eerste
plaats die van het platteland zullen er schade van
ondervinden, zoo dat ontwerp wet wordt.
Want als bezuinigingsmaatregel stelt de minister
voor om voor elke 45 leerlingen 1 leerkracht aan te
stellen.
Thans is het zoo, dat men bij een aantal van 33 leer
lingen recht had op een tweede leerkracht; bij een aan
tal van 72 kinderen kwam er een derde bij. Dit is
wat men noemt de gedifferentieerde leerllngenschaal.
Bij de leerllngenschaal, die de minister nu voorstelt,
de z.g. uniforme leerllngenschaal, krijgen we pas een
tweede leerkracht wanneer 't aantal kinderen 45 be
draagt, de derde wanneer dit is 90 en zoo telkens met
45 kinderen 1 leerkracht meer. Waar zal deze niaat-
rgel het eerst z'n fatale uitwerking doen gevoelen?
Natuurlijk op het platteland met z'n kleine schooltjes.
Wanneer een onderwijzer 45 leerlingen in z'n k?as
heeft, dan zal hij hard moeten werken. Want om al die
kinderen ln 1 jaar het noodige bij te brengen, Is :ang
geen gemakkelijke taak. „Een zoo groote klas is, wil
men goed onderwijs, Ik durf het gerust zeggen, tè
groot.
Maar hoe zal het dan gaan wanneer dit aantal ver
deeld is over 2, 3. 4, ja zeven klassen?
Gaat u eens na: De onderwijzer zal in de eerste
plaats z'n aandacht moeten wijden aan de le klasser-
tjes. Het zijn er wel niet zooveel, laten we zeggen 5,
maar deze moeten toch steeds geholpen worden. En
dan de leerlingen uit de tweede klasse, die pas óén jaar
op school zijn. Dezen hebben toch ook nog heel wat
hulp noodlg.
U zult wel Inzien, dat er van goed onderwijs op
zoo'n manier geen sprake kan zijn. De onderwijzer zal
In leder geval zijn best doen en er van maken wat er
van te maken Is.
Wat er dan van terecht komt. is dan niet. dank zij
dezen minister, maar... ondanks dezen minister.
Vele kleine schooltjes zullen dan straks hun onder
wijzeres, wel genoemd: „De goede genius der laagste
klassen" moeten missen. D© school zal worden een dril
school, want van een gemoedelijken omgang ln de
school tusschen onderwijzer en leerlingen kan geen
sprake zijn. En toch durft minister Terpstra nog bewe
en. dat er hier geen vitale belangen worden geschaad.
Wel erkent hy. dat vooral 't platteland de nadeelen
van deze uniforme leerllngenschaal zal ondervinden,
maar zoo zegt hij: „Dat vloeit uit den aard der zaak
voort."
Stelt u zich nu eens voor, dat men u ln een krot
woning onderbrengt en men zegt dan: .Ja. licht en
lucht zullen u straks ontbreken, maar wat is daar aan
te doen dat zijn bezwaren, die uit den aard der zaak
voortvloeien."
Een schrale troost niet waar!
Maar zoo durft minister Terpstra, een man, die zelf
bij het onderwijs ls werkzaam geweest, zich van zoo'n
belangrijke kwestie afmaken. Dat de helft der com
missie tegen deze leerllngenschaal was. hiervan trekt
de minister zich blijkbaar niets aan. Bij hem staat
zeker voorop: „Er moet bezuinigd worden". Och mi
nister Terpstra. klopt u dan even aan bij uw collega
van Defensie. Daar heeft Iedere onderwijzer slechts 5
leerlingen onder zijn hoede. Vraagt u hem of hij er
klassen van 30 van maakt, dan zijn ze immers uog
klein!
En hoeveel wordt er nu wel bezuinigd?
De minister had berekend dat er tenslotte In het
geheel pl.m. 5 mlllloen bespaard zou worden. Hij vergat
echter ook Iets, n.1.: De 2533 leerkrachten, die straks
werkloos zullen zijn, moeten toch zeker ook wachtgeld
hebben en voor vele schooltjes zulleh toch nog onder
wijzeressen benoemd moeten worden voor de nuttige
handwerken! Wat blijft er op zoo'n manier over van die
heele bezuiniging?
En wat zijn er de gevolgen van?
342 tweemansscholen zullen gedegradeerd worden tot
éénmansscholen;
590 drie-mansscholen zullen twee-mansschalen worden-
Hiervan zullen pl.m. 62000 kinderen de dupe worden.
Voor 13500 kinderen wordt de levende kracht van het
onderwijs gehalveerd, voor 48000 wordt die met een
derde verminderd.
In, totaal kunnen we berekenen, dat aan pl.m. 1500
sch<flen met pl.m. 258000 kinderen, het onderwijs door
het invoeren van de 45-leerlingenschaal zal worden ge
desorganiseerd.
Nog is 't ontwerp geen wet cn laten we hopen, dat de
leden van de Tweede Kamer beter doordrongen zijn
van de noodzakelijkheid van goed onderwijs, dan hier
de meeste leden van den Raad, die nu al, voordat deze
wet is aangenomen, ons onze 10e leerkracht ontnemen.
Enfin, daar is zooeven genoeg over gesproken.
Ik wil daarop hier nu niet verder ingaan, maar nog
even de aandacht vestigen op een andere wijziging in
't rapport-Rutgers.
Om de gemeente te verplichten tot het stichten van
een bijzondere school, was steeds noodlg een lijst met
handteekeningen van de ouders, de z.g. ouderverkla
ring, over te leggen. Uit deze verklaring moet blijken,
dat in gemeenten met meer dan 100.000 Inwoners, het
aantal leerlingen 100 moet bedragen, voor gemeenten
met meer dan 50.000 inwoners het aantal 80 en voor ge
meenten met meer dan 25.000 inwoners 60 en voor ge
meenten met minder dan 25.000 inwoners is dit ver
plichte aantal 40.
Deze verklaring wil men nu laten vervallen en de te
storten waarborgsom voor scholen met minder dan 150
leerlingen verhoogen van 15 pet. tot 30 pet.
Steeds is deze verklaring het middel geweest cm de
totstandkoming eener bijzondere school te rechtvaardi
gen. Wanneer het vereischte aantal ouders oprecht ver
klaart, dat ze vcor hun kinderen bijzonder onderwijs
van een bepr.~!:!e richting wenschen. dan is dat ae
coornaamst? voorwaarde, die vervuld moet worden om
de gemeente 'e verplichten tot stichting der bijzondere
school over te gaan.
Inplaats van deze afgeschaft te zien, hadden we
graag gehad, dat ze meer betrouwbaar was gemaakt,
door ze zoo te wijzigen, en aan zulke voorwaarden te
onderwerpen, dat er onomstootelijk uit blijkt, dat de
wil der ouders en niet die van den dominte of
pastoor tot uiting komt.
Hier moet niet met geld kunnen worden afgedwon
gen, wat zijn ontstaan moet te danken hebben ran ce
oprechte overtuiging der ouders.
Als deze verklaring nu vervalt, bestaat er groot ge
vaar, dat we een toekomst van nog meer splitsings
woede tegemoet zullen gaan.
Van bezuinigingen zal er dan wel niet veel komen,
vooral niet voor gemeenten, die voor 't grootste ï=deel-
te de kosten zullen moeten betalen.
Neen, laten we hopen dat de Kamer ons voor zoo'n
wet. die het onderwijs minstens 50 jaar achteruit brengt,
zullen behoeden.
Laten we hopen, dat ze ook den Minister voor de
schande, zijn naam op de „zwarte lijst" in de onderwij
zersgeschiedenis geplaatst te zien, weet te bewaren.
Een hartelijk applaus weerklinkt na deze inleiding, en
de heer Brouwer wil er nog één ding aan toevoegen.
n.1. dat met het wetsontwerp wordt beoogd een bezuini
ging. Doch deze bezuiniging zal voor een groot gedeelte
vervallen, waar in de grootste steden lokalen voor 35
tot 40 leerlingen zijn gebouwd, en dus deze scholen, als
het ontwerp-Terpstra wet wordt, verbouwd zullen wor
den. Tenzij men in Den Haag weer evenals zoo vaak
reeds is gebeurd, deze zaak weer afschuift op de ge
meenten en die boventallige onderwijzers kunnen aan
stellen.
Van bezuiniging is dan geen sprake meer. Spr. dankt
den heer Hiemstra voor zijn uiteenzetting.
De man, die den strijd opzoekt.
Bu de rondvraag vraagt de heer J. Schoorl Pz. het
woord, naar aanleiding van dc openingsrede door den
heer Brouwer. Spr. gevoelt zich min of meer als de
wolf in de schaapskooi, en hoewel hij gewoonlijk geen
gelegenheid kan vinden de vergaderingen als deze te
bezoeken, thans heeft hij de vergadering willen bezoe
ken, want doelende op de openingsrede van den heer»
Brouwer zegt spr. dat hij een strijder is die den strijd
opzoekt,
Spr. wijst er allereerst op dat de begrootingscommis-
sle niet heeft voorgesteld om het consultatiebureau ln
de nieuwe o. 1. school onder te brengen. De commissie
heeft alleen het oordeel gevraagd van B. en W. en toen
bezwaren dan tegen dat idee werden ingebracht, toen
heeft de commissie er van afgezien.
Wat het tweede punt betreft, het onderbrengen van de
bewaarschool, het is niet juist dat daarvoor over 3 lo
kalen zal worden beschikt, maar juist over de twee zui
delijke lokalen, die over een eigen ingang beschikken.
Wel ls in den raad over 3 lokalen gesproken, maar het
derde lokaal was het boven-lokaal dat voor vergader
lokaal. overblijft, of handwerklokaal gebruikt kan wor
den. Wat het bedrag voor leermiddelen betreft, wel is
genoemd f 7000, wat over was van de f 160.000. maar
spr. wijst er op dat het zeer kort zal duren of nieuwe
schoolbankjes voor de bewaarschool zullen moeten wor
den aangeschaft Volgend jaar of over 2 jaren zouden
die toch moeten worden aangeschaft en spr. wijst er op
dat volgend jaar het niet minder moeilijk zal vallen de
begrooting sluitend te krijgen. Voor de leermiddelen zal
dus hoogstens f 2000, waarvoor rente en aflossing ge
rekend kunnen worden. Wat het verstoren van de rust
betreft, de pap wordt nooit zoo heet gegeten, als ze ge
kookt wordt.
Door den heer Brouwer zijn, zoo vervolgt spr.. on
vriendelijke woorden aan mijn adres gerioht, ik zou
niet meer een vriend van het openbaar onderwijs zijn.
Maar spr. wijst er op dat er nu een nieuwe school wordt
gebouwd, een school, die zonder spr. wel nooit tot
stand zou zijn gekomen. Spr. werpt dat verwijt don ook
verre van zich. Wat het aantal leerlingen betreft, het
kan zeer goed zijn, dat er golvingen zijn, maar één ding
heeft de heer Brouwer niet genoemd, n.1. dat het aantal
leerlingen helaas nog zal dalen in verband met het
stichten van do christelijke school. Hoe groot dat aantal
zal zijn (de heer Brouwer interumpeert 18) dus zullen,
zegt de heer Schoorl er 22 meer moeten komen om tot
het aantal van 324 te komen. Dat is voor 9 lokalen ge
middeld 36 al geeft spr. toe dat die gemiddelde ln the
orie bestaat
In algemeene bewoordingen wil spr. nog dit zeggen,
dat als er Iemand is die met den finantieelen toestand
der gemeente op de hoogte Is. het spr. Is, die 10 jaren
gemeenteontvanger en 4 jaar wethouder geweest ls. Wij
beleven buitengewone moeilijkheden, die buitengewone
maatregelen elschen. Een overheid, die daarmede geen
rekening houdt, bewijst dc gemeenschap geen dienst.
Wel elscht dat een groote mate van moed, omdat men
vooruit weet dat het menschen tegen zich zal Innemen.
Over de soort van maatregelen kan men verschillend
oordeelen, maar spr. meent nog dat de bezuiniging dien
de plaats te vinden, in plaats van het opleggen van nieu
we belasting. En spr. deelt dan tenslotte medo dat bij
de overwegingen, die spr, tot zijn voorstel hebben ge
leld, spr. den heer Brouwer voor oogen heeft gehad, im
mers den heer Brouwer kennende, is spr.'s overtuiging
dat al vreest spr. dat do besluiten niet geheel vrij zul
len zijn van het berokkenen van schado aan het on
derwijs, de heer Brouwer met zijn staf van harde wer
kers dezen moeilijken tijd zal overwinnen.
Door den heer J. Jansen wordt er op gewezen dat de
speelplaats by de oude bewaarschool zooveel luwer zal
zijn dan de op het zuiden liggende speelplaats bij de
nieuwe school. Ook spr. ziet ln het onderbrengen in dc
nieuwe school geen bezuiniging.
Het antwoord van het hoofd der school.
De heer Brouwer is hot met de opmerking van den
heer Jansen volkomen eens
Dat de begrootlngsccmmlssie niet hoeft voorgesteld
het consultatiebureau in dc nieuwe school onder te bren
gen, mag waar zijn, het is toch in haar hoofd opgeko
men en dat is voldoende bewijs hoe ver de commissie
bulten dc plank is. Er ls niet met voldoende ernst over
In
fersli
elke
[twee
nagedacht, anders zou een dergelijke vraag c*
steld.
Of over 3 of 2 lokalen is gesproken is van
beteekenls. De rust wordt verbroken en daajl
om. En wat de bestemming van het bovenl^'
handwerklokaal betreft, dat geeft al duidelijk*?
de commissie er niets van weet. Hoe wil m«|.
llngen, die aan het handwerkonderwijs deeln-
één lokaal onderbrengen. Maar de commissie
zoo goed, dat zij het oordeel van een desknn^
noodlg had. En als de bankjes van de bewaarscfc
1 of 2 jaar dienst kunnen doen. waarom daa
schaffing niet zoo lang uitgesteld?! Of de mjj|
stand nog enkele jaren zal voortduren, weet j
heer Schoorl. noch spr.
En is het niet mogelijk dat. nu de kanaieoj gan
Schagen zich zal uitbreiden? Voor de woning «in? i
„Goed Wonen" zijn reeds meer aanvragen daz icht»
gen gegeven kunnen worden, en daaronder ooki
ten. Het was juist onze bedoeling om de 2 a 3
die disponibel bleven voor het handwerkonde^ den 0{
bestemmen.
Waarom voorultloopen op de komst van de i
jyke school. Spr. herinnert aan de verklaring i
heer Colijn dat het op den weg lag op zijn a»
aandrang uit te oefenen dat niet zoo geredelijk
bouwen van nieuwe scholen moet worden overj r#al
En spr. herhaalt: waarom niet tot April gew
het wctscntwerp-Terpstra is nog geen wet.
heer Bakker is gesproken over 6 onderwijzers
rekening en 4 boventallige onderwijzers,
vraagt zioh af hoe de man er aan komt
En dat nu nog geen beslissing genomen had! *ie'
ven te worden, blijkt wel uit het feit dat hier; ersch:
weer vacatures komen. ff 195
Dat theoretisch gemiddelde is ook wat mooia
nu voor 10 klassen 320 leerlingen, dat zou duj
per klas, maar er zijn nu al klassen van 40 let; B.®n(!
De leerlingen die de meeste hulp noodlg hebbe
!en straks onherroepelijk verloren zijn. ^êt
In buitengewone tijden moeten er buitengewone
maatregelen worden genomen, ja, dat hebben dei
Zoo r
rag v
de o
naren nu reeds voor de derde maal ondervondet,
v/aarom moet het onderwijs altijd de dupe word*
wel in Den Haag als nu in onze gemeente. Op 1
bezuinigen, neen, dat hoeft niet. Bij de commiMf-*5^0'
het aan de noodige ernst ontbroken De belang^-
het onderwijs zijn behandeld als een stiefkind. m
Spr. gelooft niet dat een andere belangrijke S
het 1
ging dan op het onderwijs is verkregen. Als spr.
had dat ook op andere wijze was bezuinigd,
het wat anders zijn. Spr. brengt een woord vaa ^U(
aan het nieuwe college van B. en W„ dat zich m«
en tand tegen de voorstellen heeft verzet - .rj
Het krachtig applaus na de woorden van de: y0(
Brouwer, de stilte na het betoog van den heer Si |et' g
het liet geen twijfel over aan welken kant de ve con
ring zich schaarde. an
Door Mevr. Raven—Bleek wordt gevraagd of er\vijdi
pogingen worden aangewend om te voorkomen. ge on
bewaarschool in de nieuwe openbare school zali ja
ondergebacht. Is dat eenmaal gebeurd, dan zal jezkht
dering niet meer mogelijk zijn Het aantal Iec ;,s eil
ten kan weer worden uitgebreid. enen b
De Voorziter zegt dat als de overbrenging eg wzjcht
geworden, later in de behoefte zou kunnen i gjpn
voorzien, door het aanbouwen van een lokaal. I
zal in de door spreekster bedoelde richting
zijn, door zich in verbinding te stellen met it
specteur van het L-O. en hem vragen of ee:
als het onderbrengen van de bewaarschool in i jen ai
bare school nu maar zóó moet worden goedjw reest.
Nadat de Voorzitter der Oudercommissie is ileegde
Schlamilch hartelijk dank had gebracht voor i lerkt h
deze in het belang van het onderwijs heeft n fcaan. d
volgt sluiting. uitgaven
gemaakt
licht te
regel nii
'dientenj
hield, oi
DE FIJNSTE Het ra
als
»rkt
Aan
eleen
Wh
40 cent per pond
Gebr. Kweldam - Schagi
Telefoon 64.
TERDOODVEROOKDEELING 18-JARIG
Wegens moord op haar fl
Op Bermuda is volgens een V.D.-bericht ie
Eeatrice Robinson ter dood veroordeeld wegen
op haar verloofde, A. Trott, met wien zij een ti
omdat hij van meening was dat zy teveel aanda
andere mannen schonk. Zij werd veroordeeld
dood door ophanging.
ONOPGEHELDERDE VERDWUNINGB
Beangstigend groot
Naar u
nrzoek r
fh. Jar
Steeds grooter wordt het aantal geheimzinnig
dwijningen in Frankrijk, waartegenover de politie
teloos staat en geen spoor der betrokkenen «I
wordt ontdekt rijksb(
In den loop van dit jaar zyn alleen in Pa.v ihage I
banlieue in het geheel 27.000 mannen, vrouw* [0ncjer;
deren spoorloos verdwenen, d.w.z. 7000 meer
vorig jaar. Er bestaat een speciale organisatie
justitie behulpzaam is bij de opsporing, in den.1
laas zonder resultaat
ROERIG SPANJE.
Havenrelletjes
to de te
Ui Vak
'ten, na
tike de
p rijkst
in dc gi
Sevilla: Tusschen syndicalistische en ot ^dracht
Uit
tische havenarbeiders is het hier herhaaldelijk
denten gekomen.
Verscheidene personen werden gewond.
Naar een B.T.A.-telegram uit La Coruna
gevangenen aldaar in opstand gekomen, daai
teur van de gevangenis geen rekening hifM j
klachten. Zij trapten de deuren van hun ;v°
richtten nog andere schade aan.
De orde is echter alweer hersteld.
leid ie
«Werij
Wek hi
.Woen-s
wor.li>
ir hi
BJEXAXGIUJKE AANHOUDING k D
Voor een mlllioen dollar
hol in beslaggenomen.
Aan de Brooklyn-pler te New York slaagde
meldt, de alcohol-politie er na een moeilijke
schip in beslag te nemen, dat een zeer groote k>
alcohol aan boord beek te hebben. Dc uit 60
saande bemanning werd gearresteerd. De is
nemen alcohol bleek een waarde te hebben
dollar.
Bovendien slaagde de politie er in, nog ^«aan
nero smokkelschepen in beslag te nemen, tem fe D
zamen'.ijke waarde van eveneens 500-000
aan boord. Dit is de grootste hoeveelheid
politie ooit tegelijkertijd in beslag heeft
VERMAKELÏJKHEIDSBELASfl*
TE GRONINGEN.
Do gemeenteraad keurt de
Door den gemeenteraad van Groningen^
gekeurd het ingediende voorstel tot
vermakelijkheidsbelasting voor de blosw?^^
van de bruto-ontvangst tot 20 pet. van d
festol
•fperso
Aan den
de
feden
inkom;
H Ver«
Glash
die
ktdraj
•;Ur v.
I,
te Ha