De bewoners van
het nieuwe land...
ter Afr.ka worden in tal van dorpen slangen aange-
Wwoonlijk reusachtige pythons, die in tempels
Zaterdag 28 November 1931
SCHAGER COURANT
Tweede blad No. 8977
I snelle vaart achteruit
len
le mijnramp te Bentley.
Een droevig geval
Bond van Kortebaanharddraverij-
vereenigingen.
Nationale crisishulp-
De 298 M. wordt versterkt
inder de Afrikaansche
Slangaanbidders.
BIJ DE ILLUSTRATIES.
Het drietal unieke foto's uit den Wieringermeer-
polder. dat wij hierbij voor onze lezers afdrukken,
geeft wel een duidelijk beeld van hoe de mensch
zich reeds meester gemaakt heeft van het nieuwe
land, dat nog zoo kort geleden aan de zee is ont
nomen.
Linksboven: De school bij Sluis I, onderge
bracht in één der aldaar gereed zijnde dubbele wo
ningen. Het onderwijs wordt gegeven in een kamer
en op de foto zien wij de onderwijzeres, mej. Ilarlin-
gen. met haar 19 leerlingen.
In het midden: Op dezelfde wijze wordt tot
nu toe het geestelijk welzijn der nieuwe bewoners ver
zorgd. Een andere woning is n.1. tot kerk ingericht,
en elke week wordt er den dienst door pastoor Braak,
dien wij op de foto temidden van zijn kerkgangers
zien afgebeeld, gecelebreerd.
I.inks-onder tenslotte het altaar, dat in het
provisorische kerkje staat opgesteld.
isdagavond kwam een luxe-auto, waarin vier
„srnsche personen waren gezeten, van den
jïsen berg afrijden. Ze geraakten mede door de
Sop den berm van den weg en kwamen daarna in
diepte terecht,
auto sloeg eenige malen over den kop. Bij on-
ek bleken twee der inzittenden dergelijke kneu
en te hebben opgcloopcn, dat vervoer naar het
enhuis raadzaam werd geacht.
Jij aankomst bleek een hunner zee rernstig te zijn,
Donderdag was eenige verbetering ingetreden.
Een niet-alledaagsch verschijnsel te Hllle-
gersberg.
Brnderdagmiddag is op den Straatweg te Hillegers-
fjeen auto, zonder bestuurder in snelle vaart ach-
cit gereden. De heer I. H. uit Rotterdam had zijn
lo voor een woning gezet. Nadat hij zijn zaken had
ewikkeld, trachtte hij zijn motor weer op gan
brengen, hetgeen hem echter niet gelukte. Hij pro-
het toen met den slinger en de auto schoot
fceling met een vaart achteruit. De heer H. had
versnellingen, waarop de auto achteruit rijdt, aan
len staan. Slet groote vaart reed de auto achteruit
n weg af, tot grooten angst van het publiek. Na
lus een honderdtal meters te hebben gereden, bot-
de auto tegen een van tegenovergestelde richting
derenden vrachtauto. De slag was hevig, doch per-
'ijke ongelukken deden zich gelukkig niet voor.
wagens werden aanzienlijk beschadigd en later
een hijschwagen weggesleept. De luxe-auto was
achterzijde totaal vernield,
lit ongeval heeft het heele verkeer 50 minuten
Ing gehad.
i derend
olijke
W ,vai
ween
ÏAG
Begrafenis van 31 slachtoffers.
menigte van naar schatting 30.000 menschcn
kinderdag te Bentley in Engeland de begrafe-
olgd van 31 van de 43 slachtoffers van de mijn-
Mldaar. De lijken zijn in een gemeenschappelijk
'te nisten gelegd en vlak daarbij is een plek open-
nden voor een grafmonument voor de vijf man
die in de mijn door vallend gesteente bedolven
wier lijken niet mee rte bergen zijn geweest,
■doet was meer dan 3 K.M. lang. De lijkkisten
oze kransen werden op vrachtauto's vervoerd,
mderd leden van hét Roode Kruis deden dienst
ippedragers. Op het kerkhof hielden de bisschop
iheffield, een katholieke priester en dominees
wschillendc gezindten lijkdiensten.
De doodgeschoten bankroover te Remuera
in Nieuw-Zeeland.
Donderdag hebben wij verteld van den roover, die
het filiaal van de Nieuw-Zeelandscbe bank te Re
muera was binnengedrongen, den bediende had neer
geslagen en de brandkast had bestolen, doch die bij
zijn ontsnapping door den inmiddels bijgekomen be
diende was neergeschoten. Achteraf blijkt men hier
te doen te hebben met een wel zeer droevig geval. De
inbreker is herkend als een 24-jarige Australische
vlieger, die gaarne een tocht naar Engeland had ge
maakt om te trachten het record voor die vlucht op
zijn naam te brengen. De man was er echter niet in
geslaagd iemand te vinden, die voorloopig de kosten
voor hem op zich wilde nemen. Het schijnt dat hij
zich daarop naar Nieuw-Zeeland begeven heeft om
te trachten daar op de een of andere wijze aan geld
te komen. Bij zijn wel zeer desperate poging daartoe
heeft hij het leven gelaten. Men vond bij zijn papieren
ook een eigenhandig film-scenario, getiteld: „Scot-
land Yard en de boevenwereld." 'sMans aspiraties
schijnen dus wel zeer verschillende kanten te zijn uit
gegaan.
De
grondslagen van
het nieuwe dorp
bij Sluis I
Door de Harddraverijvereenigingen te Medemblik.
Enkhuizen en Hoorn is een vergadering belegd op
Woensdag 16 December a-s. in het Gulden Vlies te
Alkmaar, om zoo mogelijk te geraken tot de oprichting
van een Bond van Kortebaan-vereenlgingen in Noord-
Holland.
De toenemende bloei der Kortcbaansport in dit gewest
heeft meermalen de vraag opgeworpen of de tijd niet
daar is om een nauwere aaneensluiting te zoeken,
waardoor de vele belangen die de vereenigingen gemeen
schappelijk hebben, beter zouden kunnen worden be
vorderd.
Elke week één cent
De leerlingen van het Lyceum te Enschede zullen elke
week ieder één cent bijdragen voor het Nationale Cri
sis-Comité. Indien dit voorbeeld algemeen in ons land
navolging zou vinden, aldus de N.R.Ct., dan zouden er
wekelijks 7890 centen van gymnasiasten, 8959 van lyce-
isten en 28.614 van hoogere burger- en handclsscholleren
In de kas van het Comité vloeien. Het bedrag zou bij
een storting gedurende veertig weken, veronderstel
lend, dat er tijdens de vacanties niets wordt bijgedra
gen .meer dan achtduizend gulden beloopen.
En wat beteekent één cent per week voor een leer
ling van een middelbare school?
Het personeel van het 7de regiment infanterie te
Harderwijk zal iedere maand een bijdrage zenden aan
het nationale crisiscomité. De dienstplichtigen storten
per week 2 cent, de onderofficieren per maand f 0.25 en
de officieren per maand f 0.50.
Omstreeks 1 December 20 ÏLW^
De Rad io-Bode van deze week meldt:
De A.V.R.O. is met de N.S.F. overeengekomen, dat,
beginnende omstreeks 1 December a.s., uitgezonden
zal worden met een energie van 20 Kilo-Watt (tegen
woordig 7 Kilo-Watt).
Voor vele deelen van Nederland wordt hiermee eert
zesvoudige ontvangstversterking verwacht.
De uitzendingen met groote energie zullen geschie
den met de voedingssystemen van den Pho!ii-zender.\
Do groote financieele offers, die dezo enorme verstcr-i
king vergen, getroost de A.V.R.O. zich, in afwachting
van de ingebruikneming vun den „eigen" zender.
Voor de versterking is de machtiging van de re-j
geering nog noodig: gezien het groota luisteraarsbe-»
lang, dat met deze daad van de A.V.R.O. gediend'
wordt, lijkt dit een onzekerheid van slechts formeelei^j
aard.
Rapporten worden t.z.t. gaarne ingewacht.
•eer.
ns*
led-
EEiCl
Merkwaardige ontdekkingen van
Prof. Wilired D. Hambly.
Jstcnt curator v.h. Natuurhistorisch Museum
te Chicago.
cp
bet ff
l«uL
verzorgd, terwijl in andere streken, waar slan-
•«arsch zijn. krokodillen worden vereerd. Deze
1,0 Tan dieraanbidding zijn zeer oud; er worden in
**i*Jddee]en sporen van aangetroffen. Reeds in de
R|y« Mjdperken der oud-Egyptische beschaving ken-
de vereering van slangen, doch wij zijn er niet
'd. eonig verband te vinden, met de tegenwoor-
p «1 Afrika voorkomende slangenaanbidding. De
voorwerpen, die op slangenaanbidding wijzen, zijn
te Ur der Chaldeeën en vermoedelijk 3200 Jaar
!K7*~t^s gemaakt Behalve In Afrika vindt men
jjjjj'lg nog steeds slangaanbidders onder verschil-
iwianf nstammen in het Z.W. der Vereenigde
DU
De slangendienst te Dahomet
Rml rtudi*r*i8 bezocht tk het eerst Dahomei op
-iet van Afrika. De python is daar de voor-
Godheid en wordt vooral aangeroepen in bijzon-
'f. natte of onvruchtbare jaren. Zelfs de koning
1 irf h€nken naar den tempel der pythons, waar
1 Verzon>d worden door priesters en prlester-
-Y achts mo«en zij vrij losloopen; als een der
Ver afdwaalt, wordt zij teruggehaald onder
ld ^*L,on>en. die voor den vorst in rcht worden
6,2 2Un tal van ernstige misbruiken aan dezen
t* ijeili» mbonden- Zoo heerschte er een bijgeloof,
slang aan de mooiste meisjes van den
irodf
stam verschijnt en hen tot razernij brengt, als teeken
dat zij in den slangentempel dienst moeten doen. In wer
kelijkheid halen de priesters echter deze meisjes over
om razernij te simuleeren, want zij verzorgen niet slechts
de slangen, doch zijn tevens concubines van de priesters.
Verder moeten alle kinderen, die ooit door een python
worden aangeraakt, in dienst van den pythentempel ko
men. hoewel de ouders voor hun onderhoud moeten blij
ven zorgen: volwassen geworden, verzorgen zij dan de
pythons als priesters en priesteressen. Wanneer iemand
een python doodde, al was het bij ongeluk, werd hij
vroeger opgesloten in een hut, die in brand gestoken
werd. Slaagde hij erin te ontkomen, dan werd hij dood
geknuppeld. Tegenwoordig kan deze straf worden afge
kocht met een zware boete, die de priesters onderling
verdeelen.
De Dan-ghldiensL
Enkele stammen op de Slavenkust vereeren niet de
pythons zelf, doch de python-godheid Dan-ghi, die wijs
heid en voorspoed schenkt aan de menschen en het
eerste mensohenpaar dat blind was, het gezicht gaf. De
witte mieren zijn de boodschappers van den python: als
een inboorling dan ook een python ziet in de buurt van
een nest van witte mieren, plaatst bij een beschermen
den kring van palmbladeren rondom het reptiel. Ziet hij
ergens een python, dan zegt hij: „Gij zijt mfjn vader en
mijn moeder. Mijn hoofd behoort U toe. Wees mij ge
nadig." Als de priester een python terughaalt, die te ver
is afgedwaald, moet hij zich eerst reinigen, door de bla
deren van een bepaalden struik krachtig tusschen de
handen te wrijven. Wanneer iemand bij ongeluk een
python doodt, wordt hij levend begraven.
Een slang als oorlogsgod.
In Nigeria worden de pythons vereerd onder den
naam van Ogidia. d.w.z. oorlogsgod. Deze godheid heet
op bepaalde tijden in den priester te varen; deze spreekt
dan in een ander dialect en voorspelt oorlogen, onge
lukken en andere gebeurtenissen, die door offers kunnen
worden afgewend: Om door Ogidia bezeten te worden,
gaat de priester een week lang in den modder der ri
vier liggen: hij eet niets, doch drinkt af en toe groote
hoeveelheden sterken drank. De Ijaw, die de oudste be
woners van Nigeria zijn, gelooven dat de pythons de
geesten herbergen van de zonen van Adoema, die zelf
een python en het hoofd der watergeesten Is. Vrouwen
mogen zijn naam dan ook niet uitspreken en evenmin
zijn tempels binnentreden, doch zij kunnen wel met hem
in het huwelijk treden. Op een bepaalde plaats aan den
oever der rivier bouwt de vrouw dan een 'nut. waar zij
blijft, tot de geest van Adoema in haar vaart. Dan doet
zij een snellen dans, waarin de bewegingen van de kron
kelende pythons worden nagebootst. Deze dans duurt
soms drie tot vyf dagen en in dien tijd mag de vrouw
geen water drinken. Als zij aangenomen wordt als vrouw
van Adoema, moet zy in het vervolg de nabijheid var.
mannen vermijden en op den zevenden dag, wanneer
Adoema haar bezoekt, blijft zij In haar hut en mogen
zelfs de vrouwen, die haar bedienen, niet in haar tegen
woordigheid komen.
Onder de Ibo's, die bij den mond van den Niger wonen,
worden vooral de kleinere soorten pythons aio heilig
beschouwd. Zij worden „moeder" genoemd en als iemand
er b|j ongeluk een doodt, moet hij een jaar lang rouwen
en in dien tijd zijn hoofd niet scheren.
Van hier en daar.
In de omgeving van het Victoria Meer vindt men een
ander centrum van de slangenveroering. Te Boeda in
Zuld-Oeganda worden heilige koeien gehouden om melk
te leveren voor de pythons in den tempel. Er zijn ook
heilige stukken oerwoud, waar de pythons vrij kunnen
rondloopen.
In het Congobekken wordt vooral de mwaladislang
vereerd. Dit dier is rood ge teek end. Wanneer een vrouw
van deze slang droomt, wordt dit beschouwd als een
voorteeken, dat haar eerstvolgende kind een reïncarna
tie van een watergeest is. Het heet Etoko of Lombo,
al naar het een Jongen of een meisje ie; deze kinderen
kunnen voor- en tegenspoed brengen en krijgen dan ook
vele geschenken. In de huizen, waar deze kinderen wo
nen, doet men de slangen geen kwaad en de kinderen
zelf mogen ze ook elders niet dooden, omdat het hun
bloedverwanten zijn.
Te Oban werd een vrouw ervan beschuldigd, dat ?ij
met behulp van den geest van haar slang een wond in
het been van haar achtgenoot openhield. Zij gaf toe.
dat zij in haar eigen land een slang als huisdier had.
wat daar onder de vrouwen gewoonte waa. doch zij ver
ontschuldigde zich verder met de woorden: ,Ik heb mijn
slang in het bosch gebracht, toen ik van mijn vaderland
hierheen werd gebracht In mijn droomen zie ik soms
mijn slang nog. doch niet zeer dikwijls. Overdag beo ik
haar niet meer gezien, sinds ik vele jaren geleden hier
heen werd gevoerd".
De Yoroeha- en Popo-stammen gelooven. dat de men-
sohen tusschen hun verschillende reïncarnaties in dieren
huizen, die zij zelf kunnen uitzoeken. Zeer slechte per
sonen kiezen dan de slang, om anderen kwaad ie kun
nen doen. Deze slangen leven onder water, doch komen
In den planttijd en in den oogsttijd te voorschijn. Deza
slangen zouden o.a. de oorzaak zijn van het omslaan
der kano's; de bijgeloovige inboorlingen verliezen jaar
lijks duizenden, doordat zij deze kano's niet durven ta
redden en ze de rivier laten afdrijven. De medicijnman
nen zouden reeds bij hun leven hun vijanden kunnen
dooden. door de gedaante van een slang aan te nemen.
De Ikwerri's beschouwen de slangen als boodschap
pers van Ogoegoe. de voornaamste vrouwelijke geest,
die door hen vereerd wordt en in een boom buist.
Wanneer iemand een belofte heeft verbroken, zendt
Ogoegoe hem een slang ln zijn huls; deze zal niet weg
gaan, voordat de belofte is vervuld.
Vele Afrikaansche stammen houden een slang aha
totemdier; ze krijgen geregeld melk en eieren en or
bepaalde tijden van het jaar speciale offers van geiten
en zelfs ossen. Het bloed van de offerdieren wordt aan
de slangen gegeven doch het vleesch wordt door het
volk opgegeten. Er worden door de priesters of prieste
ressen tot slot vreemde dansen uitgevoerd met de huid
van het offerdier.
De Zoeloe's in Zuld-Afrika meenen dat een bepaalds
soort slangen de geesten van hun overleden voorouders
herbergt. Wanneer zoo'n slang in het dorp komt wordt
hij dan ook met vreugde begroet Soms wordt er ter
eere van het reptiel een os geslacht en zijn bewegingen
worden zorgvuldig waargenomen. De menschen zeggen
dan bijv.: Het is die en die; die liep altijd zoo vlug"«
Waar alleen de stamvaders der verschillende families
verschijnen is de keuze minder moeilijk en heersebt ec
minder verwarring dan men zou verwachten.
In geheel Afrika gelooft men aan een regenboog-
slang volgens den naam dus een veelkleurig dier; hot
schijnt gewoonlijk gezien te worden na een regenbui en
altijd ln of bij het water. De inboorlingen meenen, óat
de geest van een bovenmensoheiljk wezen in deze slang
huist, die meestal zeer groot is. Of deze dieren werke
lijk bestaan en niet alleen in de fantasie der negers,
heb ik echter niet kunnen vaststellen.
Van de krokodillenvereering. die met de slangen-
vereering nauw verwant ia zagen wij een apreKend
voorbeeld te Ibadan in Nigeria, waar een witte (albino)
krokodil reeds 200 Jaar in een vijver wordt gehouden.
Vroeger werden er honderden menschenoffers aan ge
bracht; thans Is het gebied onder Brltsch bestuur geko
men. doch het staat vast. dat er nog weleena kinderen
aan worden geofferd wanneer men vermoedt, dat dit
aan de aandacht der autoriteiten zal ontsnappen.
(Nadruk verboden).