De bewoners van het nieuwe land... ter Afr.ka worden in tal van dorpen slangen aange- Wwoonlijk reusachtige pythons, die in tempels Zaterdag 28 November 1931 SCHAGER COURANT Tweede blad No. 8977 I snelle vaart achteruit len le mijnramp te Bentley. Een droevig geval Bond van Kortebaanharddraverij- vereenigingen. Nationale crisishulp- De 298 M. wordt versterkt inder de Afrikaansche Slangaanbidders. BIJ DE ILLUSTRATIES. Het drietal unieke foto's uit den Wieringermeer- polder. dat wij hierbij voor onze lezers afdrukken, geeft wel een duidelijk beeld van hoe de mensch zich reeds meester gemaakt heeft van het nieuwe land, dat nog zoo kort geleden aan de zee is ont nomen. Linksboven: De school bij Sluis I, onderge bracht in één der aldaar gereed zijnde dubbele wo ningen. Het onderwijs wordt gegeven in een kamer en op de foto zien wij de onderwijzeres, mej. Ilarlin- gen. met haar 19 leerlingen. In het midden: Op dezelfde wijze wordt tot nu toe het geestelijk welzijn der nieuwe bewoners ver zorgd. Een andere woning is n.1. tot kerk ingericht, en elke week wordt er den dienst door pastoor Braak, dien wij op de foto temidden van zijn kerkgangers zien afgebeeld, gecelebreerd. I.inks-onder tenslotte het altaar, dat in het provisorische kerkje staat opgesteld. isdagavond kwam een luxe-auto, waarin vier „srnsche personen waren gezeten, van den jïsen berg afrijden. Ze geraakten mede door de Sop den berm van den weg en kwamen daarna in diepte terecht, auto sloeg eenige malen over den kop. Bij on- ek bleken twee der inzittenden dergelijke kneu en te hebben opgcloopcn, dat vervoer naar het enhuis raadzaam werd geacht. Jij aankomst bleek een hunner zee rernstig te zijn, Donderdag was eenige verbetering ingetreden. Een niet-alledaagsch verschijnsel te Hllle- gersberg. Brnderdagmiddag is op den Straatweg te Hillegers- fjeen auto, zonder bestuurder in snelle vaart ach- cit gereden. De heer I. H. uit Rotterdam had zijn lo voor een woning gezet. Nadat hij zijn zaken had ewikkeld, trachtte hij zijn motor weer op gan brengen, hetgeen hem echter niet gelukte. Hij pro- het toen met den slinger en de auto schoot fceling met een vaart achteruit. De heer H. had versnellingen, waarop de auto achteruit rijdt, aan len staan. Slet groote vaart reed de auto achteruit n weg af, tot grooten angst van het publiek. Na lus een honderdtal meters te hebben gereden, bot- de auto tegen een van tegenovergestelde richting derenden vrachtauto. De slag was hevig, doch per- 'ijke ongelukken deden zich gelukkig niet voor. wagens werden aanzienlijk beschadigd en later een hijschwagen weggesleept. De luxe-auto was achterzijde totaal vernield, lit ongeval heeft het heele verkeer 50 minuten Ing gehad. i derend olijke W ,vai ween ÏAG Begrafenis van 31 slachtoffers. menigte van naar schatting 30.000 menschcn kinderdag te Bentley in Engeland de begrafe- olgd van 31 van de 43 slachtoffers van de mijn- Mldaar. De lijken zijn in een gemeenschappelijk 'te nisten gelegd en vlak daarbij is een plek open- nden voor een grafmonument voor de vijf man die in de mijn door vallend gesteente bedolven wier lijken niet mee rte bergen zijn geweest, ■doet was meer dan 3 K.M. lang. De lijkkisten oze kransen werden op vrachtauto's vervoerd, mderd leden van hét Roode Kruis deden dienst ippedragers. Op het kerkhof hielden de bisschop iheffield, een katholieke priester en dominees wschillendc gezindten lijkdiensten. De doodgeschoten bankroover te Remuera in Nieuw-Zeeland. Donderdag hebben wij verteld van den roover, die het filiaal van de Nieuw-Zeelandscbe bank te Re muera was binnengedrongen, den bediende had neer geslagen en de brandkast had bestolen, doch die bij zijn ontsnapping door den inmiddels bijgekomen be diende was neergeschoten. Achteraf blijkt men hier te doen te hebben met een wel zeer droevig geval. De inbreker is herkend als een 24-jarige Australische vlieger, die gaarne een tocht naar Engeland had ge maakt om te trachten het record voor die vlucht op zijn naam te brengen. De man was er echter niet in geslaagd iemand te vinden, die voorloopig de kosten voor hem op zich wilde nemen. Het schijnt dat hij zich daarop naar Nieuw-Zeeland begeven heeft om te trachten daar op de een of andere wijze aan geld te komen. Bij zijn wel zeer desperate poging daartoe heeft hij het leven gelaten. Men vond bij zijn papieren ook een eigenhandig film-scenario, getiteld: „Scot- land Yard en de boevenwereld." 'sMans aspiraties schijnen dus wel zeer verschillende kanten te zijn uit gegaan. De grondslagen van het nieuwe dorp bij Sluis I Door de Harddraverijvereenigingen te Medemblik. Enkhuizen en Hoorn is een vergadering belegd op Woensdag 16 December a-s. in het Gulden Vlies te Alkmaar, om zoo mogelijk te geraken tot de oprichting van een Bond van Kortebaan-vereenlgingen in Noord- Holland. De toenemende bloei der Kortcbaansport in dit gewest heeft meermalen de vraag opgeworpen of de tijd niet daar is om een nauwere aaneensluiting te zoeken, waardoor de vele belangen die de vereenigingen gemeen schappelijk hebben, beter zouden kunnen worden be vorderd. Elke week één cent De leerlingen van het Lyceum te Enschede zullen elke week ieder één cent bijdragen voor het Nationale Cri sis-Comité. Indien dit voorbeeld algemeen in ons land navolging zou vinden, aldus de N.R.Ct., dan zouden er wekelijks 7890 centen van gymnasiasten, 8959 van lyce- isten en 28.614 van hoogere burger- en handclsscholleren In de kas van het Comité vloeien. Het bedrag zou bij een storting gedurende veertig weken, veronderstel lend, dat er tijdens de vacanties niets wordt bijgedra gen .meer dan achtduizend gulden beloopen. En wat beteekent één cent per week voor een leer ling van een middelbare school? Het personeel van het 7de regiment infanterie te Harderwijk zal iedere maand een bijdrage zenden aan het nationale crisiscomité. De dienstplichtigen storten per week 2 cent, de onderofficieren per maand f 0.25 en de officieren per maand f 0.50. Omstreeks 1 December 20 ÏLW^ De Rad io-Bode van deze week meldt: De A.V.R.O. is met de N.S.F. overeengekomen, dat, beginnende omstreeks 1 December a.s., uitgezonden zal worden met een energie van 20 Kilo-Watt (tegen woordig 7 Kilo-Watt). Voor vele deelen van Nederland wordt hiermee eert zesvoudige ontvangstversterking verwacht. De uitzendingen met groote energie zullen geschie den met de voedingssystemen van den Pho!ii-zender.\ Do groote financieele offers, die dezo enorme verstcr-i king vergen, getroost de A.V.R.O. zich, in afwachting van de ingebruikneming vun den „eigen" zender. Voor de versterking is de machtiging van de re-j geering nog noodig: gezien het groota luisteraarsbe-» lang, dat met deze daad van de A.V.R.O. gediend' wordt, lijkt dit een onzekerheid van slechts formeelei^j aard. Rapporten worden t.z.t. gaarne ingewacht. •eer. ns* led- EEiCl Merkwaardige ontdekkingen van Prof. Wilired D. Hambly. Jstcnt curator v.h. Natuurhistorisch Museum te Chicago. cp bet ff l«uL verzorgd, terwijl in andere streken, waar slan- •«arsch zijn. krokodillen worden vereerd. Deze 1,0 Tan dieraanbidding zijn zeer oud; er worden in **i*Jddee]en sporen van aangetroffen. Reeds in de R|y« Mjdperken der oud-Egyptische beschaving ken- de vereering van slangen, doch wij zijn er niet 'd. eonig verband te vinden, met de tegenwoor- p «1 Afrika voorkomende slangenaanbidding. De voorwerpen, die op slangenaanbidding wijzen, zijn te Ur der Chaldeeën en vermoedelijk 3200 Jaar !K7*~t^s gemaakt Behalve In Afrika vindt men jjjjj'lg nog steeds slangaanbidders onder verschil- iwianf nstammen in het Z.W. der Vereenigde DU De slangendienst te Dahomet Rml rtudi*r*i8 bezocht tk het eerst Dahomei op -iet van Afrika. De python is daar de voor- Godheid en wordt vooral aangeroepen in bijzon- 'f. natte of onvruchtbare jaren. Zelfs de koning 1 irf h€nken naar den tempel der pythons, waar 1 Verzon>d worden door priesters en prlester- -Y achts mo«en zij vrij losloopen; als een der Ver afdwaalt, wordt zij teruggehaald onder ld ^*L,on>en. die voor den vorst in rcht worden 6,2 2Un tal van ernstige misbruiken aan dezen t* ijeili» mbonden- Zoo heerschte er een bijgeloof, slang aan de mooiste meisjes van den irodf stam verschijnt en hen tot razernij brengt, als teeken dat zij in den slangentempel dienst moeten doen. In wer kelijkheid halen de priesters echter deze meisjes over om razernij te simuleeren, want zij verzorgen niet slechts de slangen, doch zijn tevens concubines van de priesters. Verder moeten alle kinderen, die ooit door een python worden aangeraakt, in dienst van den pythentempel ko men. hoewel de ouders voor hun onderhoud moeten blij ven zorgen: volwassen geworden, verzorgen zij dan de pythons als priesters en priesteressen. Wanneer iemand een python doodde, al was het bij ongeluk, werd hij vroeger opgesloten in een hut, die in brand gestoken werd. Slaagde hij erin te ontkomen, dan werd hij dood geknuppeld. Tegenwoordig kan deze straf worden afge kocht met een zware boete, die de priesters onderling verdeelen. De Dan-ghldiensL Enkele stammen op de Slavenkust vereeren niet de pythons zelf, doch de python-godheid Dan-ghi, die wijs heid en voorspoed schenkt aan de menschen en het eerste mensohenpaar dat blind was, het gezicht gaf. De witte mieren zijn de boodschappers van den python: als een inboorling dan ook een python ziet in de buurt van een nest van witte mieren, plaatst bij een beschermen den kring van palmbladeren rondom het reptiel. Ziet hij ergens een python, dan zegt hij: „Gij zijt mfjn vader en mijn moeder. Mijn hoofd behoort U toe. Wees mij ge nadig." Als de priester een python terughaalt, die te ver is afgedwaald, moet hij zich eerst reinigen, door de bla deren van een bepaalden struik krachtig tusschen de handen te wrijven. Wanneer iemand bij ongeluk een python doodt, wordt hij levend begraven. Een slang als oorlogsgod. In Nigeria worden de pythons vereerd onder den naam van Ogidia. d.w.z. oorlogsgod. Deze godheid heet op bepaalde tijden in den priester te varen; deze spreekt dan in een ander dialect en voorspelt oorlogen, onge lukken en andere gebeurtenissen, die door offers kunnen worden afgewend: Om door Ogidia bezeten te worden, gaat de priester een week lang in den modder der ri vier liggen: hij eet niets, doch drinkt af en toe groote hoeveelheden sterken drank. De Ijaw, die de oudste be woners van Nigeria zijn, gelooven dat de pythons de geesten herbergen van de zonen van Adoema, die zelf een python en het hoofd der watergeesten Is. Vrouwen mogen zijn naam dan ook niet uitspreken en evenmin zijn tempels binnentreden, doch zij kunnen wel met hem in het huwelijk treden. Op een bepaalde plaats aan den oever der rivier bouwt de vrouw dan een 'nut. waar zij blijft, tot de geest van Adoema in haar vaart. Dan doet zij een snellen dans, waarin de bewegingen van de kron kelende pythons worden nagebootst. Deze dans duurt soms drie tot vyf dagen en in dien tijd mag de vrouw geen water drinken. Als zij aangenomen wordt als vrouw van Adoema, moet zy in het vervolg de nabijheid var. mannen vermijden en op den zevenden dag, wanneer Adoema haar bezoekt, blijft zij In haar hut en mogen zelfs de vrouwen, die haar bedienen, niet in haar tegen woordigheid komen. Onder de Ibo's, die bij den mond van den Niger wonen, worden vooral de kleinere soorten pythons aio heilig beschouwd. Zij worden „moeder" genoemd en als iemand er b|j ongeluk een doodt, moet hij een jaar lang rouwen en in dien tijd zijn hoofd niet scheren. Van hier en daar. In de omgeving van het Victoria Meer vindt men een ander centrum van de slangenveroering. Te Boeda in Zuld-Oeganda worden heilige koeien gehouden om melk te leveren voor de pythons in den tempel. Er zijn ook heilige stukken oerwoud, waar de pythons vrij kunnen rondloopen. In het Congobekken wordt vooral de mwaladislang vereerd. Dit dier is rood ge teek end. Wanneer een vrouw van deze slang droomt, wordt dit beschouwd als een voorteeken, dat haar eerstvolgende kind een reïncarna tie van een watergeest is. Het heet Etoko of Lombo, al naar het een Jongen of een meisje ie; deze kinderen kunnen voor- en tegenspoed brengen en krijgen dan ook vele geschenken. In de huizen, waar deze kinderen wo nen, doet men de slangen geen kwaad en de kinderen zelf mogen ze ook elders niet dooden, omdat het hun bloedverwanten zijn. Te Oban werd een vrouw ervan beschuldigd, dat ?ij met behulp van den geest van haar slang een wond in het been van haar achtgenoot openhield. Zij gaf toe. dat zij in haar eigen land een slang als huisdier had. wat daar onder de vrouwen gewoonte waa. doch zij ver ontschuldigde zich verder met de woorden: ,Ik heb mijn slang in het bosch gebracht, toen ik van mijn vaderland hierheen werd gebracht In mijn droomen zie ik soms mijn slang nog. doch niet zeer dikwijls. Overdag beo ik haar niet meer gezien, sinds ik vele jaren geleden hier heen werd gevoerd". De Yoroeha- en Popo-stammen gelooven. dat de men- sohen tusschen hun verschillende reïncarnaties in dieren huizen, die zij zelf kunnen uitzoeken. Zeer slechte per sonen kiezen dan de slang, om anderen kwaad ie kun nen doen. Deze slangen leven onder water, doch komen In den planttijd en in den oogsttijd te voorschijn. Deza slangen zouden o.a. de oorzaak zijn van het omslaan der kano's; de bijgeloovige inboorlingen verliezen jaar lijks duizenden, doordat zij deze kano's niet durven ta redden en ze de rivier laten afdrijven. De medicijnman nen zouden reeds bij hun leven hun vijanden kunnen dooden. door de gedaante van een slang aan te nemen. De Ikwerri's beschouwen de slangen als boodschap pers van Ogoegoe. de voornaamste vrouwelijke geest, die door hen vereerd wordt en in een boom buist. Wanneer iemand een belofte heeft verbroken, zendt Ogoegoe hem een slang ln zijn huls; deze zal niet weg gaan, voordat de belofte is vervuld. Vele Afrikaansche stammen houden een slang aha totemdier; ze krijgen geregeld melk en eieren en or bepaalde tijden van het jaar speciale offers van geiten en zelfs ossen. Het bloed van de offerdieren wordt aan de slangen gegeven doch het vleesch wordt door het volk opgegeten. Er worden door de priesters of prieste ressen tot slot vreemde dansen uitgevoerd met de huid van het offerdier. De Zoeloe's in Zuld-Afrika meenen dat een bepaalds soort slangen de geesten van hun overleden voorouders herbergt. Wanneer zoo'n slang in het dorp komt wordt hij dan ook met vreugde begroet Soms wordt er ter eere van het reptiel een os geslacht en zijn bewegingen worden zorgvuldig waargenomen. De menschen zeggen dan bijv.: Het is die en die; die liep altijd zoo vlug"« Waar alleen de stamvaders der verschillende families verschijnen is de keuze minder moeilijk en heersebt ec minder verwarring dan men zou verwachten. In geheel Afrika gelooft men aan een regenboog- slang volgens den naam dus een veelkleurig dier; hot schijnt gewoonlijk gezien te worden na een regenbui en altijd ln of bij het water. De inboorlingen meenen, óat de geest van een bovenmensoheiljk wezen in deze slang huist, die meestal zeer groot is. Of deze dieren werke lijk bestaan en niet alleen in de fantasie der negers, heb ik echter niet kunnen vaststellen. Van de krokodillenvereering. die met de slangen- vereering nauw verwant ia zagen wij een apreKend voorbeeld te Ibadan in Nigeria, waar een witte (albino) krokodil reeds 200 Jaar in een vijver wordt gehouden. Vroeger werden er honderden menschenoffers aan ge bracht; thans Is het gebied onder Brltsch bestuur geko men. doch het staat vast. dat er nog weleena kinderen aan worden geofferd wanneer men vermoedt, dat dit aan de aandacht der autoriteiten zal ontsnappen. (Nadruk verboden).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 5