SchagerCourant 1 1 I HAAR ERFDEEL. iFRISO BAAI Tweede Blad. Ingezonden Stukken. jet verkeer langs den weg «o de Westfriesche Kanalen. int ben Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. Donderdag 10 December 1931. 74ste Jaargang. No. 8984 ^1 In jaar. In een der plaatselijke bladen van ons District iazen onlangs een ingezonden stuk, waarbij van een con- ult het Leidsch Dagblad van 21 November ge- ik werd gemaakt om te ageeren voor uitstel of af- 1*1 van de Westfriesche Kanaalplannen. Wij zonden tatuk aan de Kamer van Koophandel te Leiden ter nderzoek, waarop wij heden de onderstaande beschou- 41 hebben ontvangen van den heer J. H. A. Manders den Provincialen Waterstaat van Zuid-Ho'land. ten wij U beleefd verzoeken tevens In Uw blad te ükn opnemen. Alkmaar, 8 December 1931. Voor het Secretariaat van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier: D. J. SCHEFFEL, secretaris. 5 BESOHOEIINGSWERKEN ONDER ALPHEN— KOUDEKERK—HAZERSWOUDE. GROOTE VERBETERING VOOR TOENEMEND SNELVERKEER. towege de Kamer van Koophandel en Fabrieken r Rijnland werd, omdat ik er ten nauwste bij be tken ben, mijn aandacht gevestigd op een artikel, rkomende in het Leidsch Dagblad van 12 November onder bovenstaand hoofd en voorzien van een foto hierin genoemde werken. Deze Kamer nad boven- van de Kamer van Koophandel voor Hollands irderkwartier te Alkmaar een schrijven ontvangen, irin deze verwees naar een terzake gezonden stuk een in haar District verschijnende courant redacteur van het Leidsch Dagblad schrijft o.a. vernieuwing der beschoeiing, wat de Hooge lijk betreft, houdt uitsluitend verband met de ver- ling van den Rijksstraatweg ter plaatse", en ver- ,Het gevolg van deze nieuwe beschoeiing is, dat Rijn en het vaarwater op tal van plaatsen beiang- jjk smaller wordt, waaruit wij zeker kunnen afleiden, lt ook vanwege den Provincialen Rijkswaterstaat rdege rekening wordt gehouden met het toenemend tlverkeer langs den weg en het langzamerhand Mds meer en meer te niet gaande verkeer te water." )e groote onjuistheden hierin verzoek lk even in Uw ld te mogen recht zetten, ik laat dan gaarne de rerige rusten. Vooreerst nu is de beschoeiing langs den Hoogen indijk tsluitend ontworpen in het belang van de evers en dus van het scheepvaartverkeer. Toen iter het plan daartoe gereed was, zag de Provin- ale Waterstaat in, dat deze voorziening mede dienst baar kon worden gemaakt aan de verbetering van den Igkweg en lichtte dienaangaande den Rijkswaterstaat Deze greep de geboden gelegenheid gaarne aan, het gevolg, dat de beschoeiing, welke om de oevers ormaliseeren reeds 4 4 6 M. in den Rijn zou voor- sbracht worden, op een enkele plaats nog 2 M. er Rijnwaarts werd geprojecteerd. Maar dit deed de breedte van het vaarwater niets af of toe. Deze ite bedraagt toch op die plaatsen nog van* 50 tot 55 htegendeel men zou zeggen, dat door deze normali- het vaarwater verbreed ls, daar op de vooruit- Bgende punten nog ongeveer 2 M. van den oever it afgenomen, waardoor op de eene plaats de dte van 51 op 53 M., op de andere van 53 op 55 «ordt gebracht. Doch men voelt wel, dat bij die D!e breedte van het vaarwater deze paar meter r of minder geen gewicht in de schaal leggen, voor- «lat andere plaatsen de Rijn beduidend smailer meen hiermede duidelijk te hebben gemaakt, dat dus zeer verkeerd gezien is den Rijks- en den Pro- üalen Waterstaat toe te dichten, dat het rekening dt met het langzamerhand steeds meer en mesr te gaande verkeer te water. Mijn persoonlijke over- ing is, dat de scheepvaart een zeer groote plaats blijven innemen en nooit gemist zal kunnen wor- voor het vervoer en wel om de doodeenvoudige en. dat het vervoer per schip enorm veel goed- per is dan het vervoer per as. Ziet men dit niet in, ral men daardoor in zijn handel en industrie, voor- aden er Pold# rd, FEUILLETON Vit het Engelsch van Joseph Hockitw af i OUDE ndi ave d.gafl W wr de eerste keer sinds een maand gebruikte Mary «maak haar maaltijd. Het vooruitzicht voor een uit Leeds weg te gaan en Nancy's oude huis en liike geboortestreek te zien, stemde haar gelukkig, begon zelfs over haar kleeren te spreken en vroeg of er in Cornwall bioscopen bestonden. ossesOjf Bioscopen? Geen denken aan! Ik zal je het land o zien zooals het werkelijk la met de groote rot- «o de zee. Het zal heerlijk zijn! zei Mary zacht zag ze er tien jaar jonger uit toen ze Nan- het eind van den avond goeden nacht wenschtc. yjl een half uur later scheen ze weer van stemming boderd, want Nancy hoorde haar, toen ze al in bed op een klagelijke toon sreken. kan eigenlijk niet gaan. Waarom niet? Het schoot mij opeens te binnen. Wat moeten we de formule doen, Nancy? Ik durf die niet ln huis kun Maar nen de formule tooh naar een bank- h brengen Nooit van mijn leven! riep Mary uit. Ik durf ln een kluis te laten. dat is even veilig als de Bank van Engeland! nu geen minuut rust hebben, als het niet vei- °W*borgen was. i ^aal het dan door de Bank bewaren. Dat is toch 'vertrouwd? "Dat misschien wel. was het antwoord. a dan gauw naar bed en wel te rusten! dagen later waren Nancy en Mary Judson op CornwaJI- Nancy was bang geweest, dat Mary reis niet zou kunnen verdragen, maar ze zag te** blijdschap, dat ze er absoluut geen hinder van lA&f hebben. roe of ik een nieuw leven begin, zei ze; ^keljjk heerlijk, ik geloof dat ik nog blijer ben al thans bij de zeer scherpe concurrentie, moeten boeten Mogen kleinere vrachten al eens om de snellere be zorging per auto vervoerd worden, voor grootere blijft het schip het aangewezen vervoermiddel. Ik behoef trouwens om de onjuistheden der conclusie van den verslaggever te bevestigen, slechts te verwijzen naar Rotterdam. Liggen daar niet vele zeebooten stil? Komt dit door het toenemend snelverkeer iangs den weg? Toch zeer zeker niet! Er zijn andere oorzaken. Ook een paar honderd jaar geleden, bü de opkomst der diligences en wagenveren deed hetzelfde verhaaltje opgeld. En ook weer een tachtig jaar geleden, toen het spoor kwam. Maar 't schip bleef, niettegenstaande er toen zelfs geen beweegkracht door stoommachine of motor voor bestond. Mijnheer de Hoofdredacteur, ik dank U voor de gastvrijheid in Uw blad en na nog even geconstateerd te hebben, dat door een dankbare samenwerking tus- schen Rijk en Provincie bij de oeverwerken onder Ha- zerswoude èn het scheepvaartverkeer èn het rijverkeer gediend is, zou ik graag willen eindigen met ie ver ontschuldiging. dat ik reeds te veel plaatsruimte van U gevraagd heb, doch ik vind het vraagstuk te belang rijk om U niet te verzoeken er nog aan toe te willen voegen onderstaand staatje van het scheepvaartverkeer over eenige jaren sinds 1880, waaruit toch wel zeer duidelijk de toename spreekt. Eenige toelichting ver dient dit staatje nog wel, namelijk deze, dat het aantal vaartuigen beduidend ls toegenomen, niettegenstaande in de laatste jaren ongeveer alle passagiersbooten en ook vele kleinere vaartuigen vervailén zijn. De kleinere vaartuigen worden toch alle door grootere vervangen, alle vaartuigen worden grooter. Jammer genoeg kan ik thans niet de gegevens over de tonnenmaat verstrekken. Daaruit zou de toename van het scheepvaartverkeer nog sterker blijken. Terwijl het aantal toch in 1930 het 10-voudige van 1880 bedroeg, heeft de tonnenmaat zeer zeker het 15- 4 20-voud'ge bedragen. Scheepvaartverkeer op den Ryn door de Alphensche brug. Jaar 1880 1915 1922 1928 1829 1930 Aantal vaartuigen 7661 43645 43410 67229 61086 75452 MEERVOUDIGE STRAFKAMER. Zitting van Dinsdag 8 November. EEN VEROORDEELDE, DIE DE DEUGD VAN BERUSTING MISTE. Op 18 Sept. had zich voor den Kantonalen Rechters- zetel te verantwoorden de heer Martinus Aldegondus Johannes Marie B., koopman en automobilist te Haar lem, die zich op 27 Juni te Heiloo zou hebben ver grepen aan Qe regelen des verkeers, door met zijn motorwagen op den Rijksstraatweg, gemeente Heiloo, een voor hem rijdenden auto zoo rakelings te passeeren, dat daardoor de vrijheid en veiligheid in gevaar werd gebracht Er had echter geen aanrijding plaats en zou dus de manoeuvre van den heer B. vermoedelijk geen strafrechterlijke gevolgen hebben gehad, doch het andeïe rijtuig, bestuurd dooi4 den elgehaar, den heer Schaap van Krommenie, deed dienst ten behoeve van de vrijwillige verkeerspolitie, terwijl Brig.-Titulair Tjipke Muilender uit Krommenie nevens den bestuurder had plaats genomen, om zoo rioodig als wrekende Nemesis, men vergeve ons deze eenigszlns wankele beeld spraak tegen de zondaren in het verkeer op te tre den. De brigadier achtte althans deze wijze van rijden roekeloos en maakte proces-verbaal op met het resul taat, dat de heer B. werd veroordeeld tot f 25 boete of 25 dagen, wegens overtreding van het geheele motor en rijwielwet beheerschende artikel 22. Met welke veroordeeling de heer B., die absoluut de aanwezigheid van gevaar of roekeloosheid loochende, zich niet kon vereenigen, weshalve hij in hooger icroep kwam, hetwelk heden werd behandeld, als eerste zaak van de nieuwe rol. De appellant had zijnerzijds heden 2 getuigen 4 dé charge. Brigadier Mullender verklaarde als Ir eerste instan tie. Verdachte had zeer onvoorzichtig het verkeer afge sneden, tusschen den wagen, waain getuige plaats had genomen en de auto's die van de andere zijde kwamen. Voorts reed hij met een snelheid van 90 kilometer. De appèllant quallficeerde deze waarneming als on juist zooals hij nader trachtte aan te toonen. De heer Schaap, Commissionnair te Krommenie, was van meening dat verdachte op gevaarlijke wijze de Maar Nancy was ook gelukkig. Het was twee jaar geleden dat ze naar Leeds was gekomen en de gedachte dat ze het oude huis zou zien. was haast te heerlijk. Ze sprak weinig, maax er ging des te meer in haar om. En toch ging ze terug naar Trevanion Court als een vreemde: het was haar eigendom niet meer. Ze wist wel, dat de jonge Jack Beel haar met open armen zou ont vangen, 'dat als ze het zou vragen, alles opnieuw haar eigendom kon worden; maar ze was niet in staat die vraag uit te spreken. Aan één kant vond ze het even pijnlijk als plezierig om Trevanion Court terug te zien. Ze had bijna geen bericht uit Cornwall ontvangen den laatsten tijd. De jonge Jack Beel had haar drie keer geschreven, dat zijn gevoelens voor haar onveranderd gebleven waren. Ze had de brieven vriendelijk beant woord, meer niet. Ook John Trefry had geschreven, maar zijn brieven waren zooals hijzelf, kortaf, en een beetje teruggetrok ken. Verder had ze niets gehoord. Ze voelde niets voor de meisjes die ze daar had gekend: de meesten waren ge trouwd. Dit alles stemde haar mistroostig. Ze had een gevoel of de goede dagen van vroeger nooit meer zouden komen. En tegelijkertijd voelde ze zich opgewonden en gelukkig. Leeds, met zijn stampende machines, met zijn berookte huizen en mistige lucht, had ze achter zich ge laten en ze kwam terug in het land van schoonheid en zon. Zijn we al in Cornwall? vreog Mary, toen de trein Plymouth passeerde. Nog niet, antwoordde het meisje. Eerst komt Saltash Bridge. De trein stopte Bij Devonport en bereikte eindelijk Saltash Bridge, en het kleine stadje aan de overzijde. We zijn in Cornwall! riep Nancy. Het ls erg mooi. antwoordde Mary. Mooi! riep het meisje uit Het is thuis. Nu voel lk pas weer. dat ik leef! Ja. het ls mooi, bevestigde Mary. Het is heel anders dan in Yorkshire, maar ik houd toch meer van Leeds. Wat ls hier alles groen! voegde ze er aan toe. Na een langen rit door een van de mooiste deelen van Engeland, bereikte de trein het kleine stationnetje. Ze had getelegrafeerd naar den eigenaar van een kleine cot tage. die alles voor haar in orde zou brengen. De zon ging onder; Mary gaf blijken van vermoeienis. Zijn we er nog ver vandaan, kind? vroeg ze. De ben doodmoe- Nog een kwartiertje, stelde Nancy gerust. Daar staat de auto al te wachten. De wagen reed door de bekende dreven. Nancy, hoorde voor hem rijdende wagens voorbijgereden was en het verkeer had gecoupeerd. De snelheidsmeters zijn gewoonlijk niet al te be trouwbaar. decreteerde de heer Schaap niet onjuist. Hij schatte de snelheid, waarmede appèllant reed. op pl.m. 70 Kilometer en bij het voorbijrijden misschien 50 60 K.M., wat de heer Schaap niettemin toch gevaarlijk achtte. De heer A. L. Schoof, chauffeur in dienst van den heer C. de Bruijn. dienst AlkmaarLimmen. gehoord als getuige a decharge, had destijds niets bijzonders op gemerkt en evenmin geremd, zooals get. Mullender meende geconstateerd te hebben. Getuige Mullender be weerde echter, dat het deze bestuurder niet was ge weest omdat het door hem genoteerde uur niet klopte. Ten slotte werd gehoord de heer Van Balen te Haar lem, die verklaarde, dat de maximum-snelheid door den Ford. waarmede de verdachte had gereden, ontwikkeld, bedroeg 70 a 72 kilometer. De heer Officier vestigde de aandacht op het ver schil ln de verklaring van de getuigen. Wat echter niet wegnam, dat het coupeeren of parasiteeren op den ver keersweg. door den ter zake kundigen spreker, ten strengste werd veroordeeld en hij te dier zake vor derde f 25 boete of 25 dagen. EEN INTERNATIONALE ZAKKENROLLER VOOR DE STRAFKAMER. Voor de variatie kregen we nu eens 'n Belg op de zondaarsbank. de 44-jarige Guillaume Fannoy. 'n zich noemende koopman uit Brussel, we?ken mijnheer echter geen Hollandsch verstond, aan welk bezwaar echter door Mevr. Monner—Wacker als beëedigd tolk, werd tegemoet gekomen. Deze verdachte, reeds eerder ver oordeeld. was op 3 November op de koemarkt te Alk maar opgetreden en had .den bejaarden heer P. Honing te Z.- en N.-Schermer een portefeuille, inhoudende pl.m. f 163 aan bankpapier ontfutseld. Hij werd echter gelukkig op heeterdaad betrapt en beleefde niet veel genoegen van zijn coup de maln, want hij werd a la mlnute ingerekend en in de prison gedeponeerd. De verdachte deelde echter als buitenlander gelijk op n et de voorrechten van nationale zakkenrollers en hem was als verdediger en raadsman toegevoegd mr. A. Prins. De oude heer Honig had een druk gevoeld, 'n hand vluchtig gezien en was zijn portefeuille verdwenen; foetsie, zooals de jongens zeggen. De beroofde was echter zeer actief en vroeg den nabij staanden persoon, toevallig den verdachte, op forschen toon: Heb jij het? De man verstond echter deze vraag niet, maar pakte toch maar zijn oiezen, doch werd nagezet en gegrepen, terwijl bleek, 1at hij de portefeuille nog in zijn bezit had. De heer Officier releveerde, dat de vereeniglng voor het Vreemdelingenverkeer te Alkmaar, niet de Ledoe- llng heeft gehad met haar krachtige propaganda om personen als verdachte daarheen te lokken. Verdachte was het echter vermoedelijk, niet te doen om de schoon heden der stad te bewonderen, doch met een auto uit Brussel gekomen, ln gezelschap van eenige handlan gers om op een drukke markt, waar veel geld worJt gewisseld, zijn slag te slaan. De heer Officier bracht ook nog hulde aan de Acti viteit en cordaatheid van den ouden heer Honig. In het voordeel van verdachte pleitte, dat hij na genoeg het feit erkend had. Hij was voorts eenige malen wegens vermogens delicten veroordeeld. Zijn komst in Nederland was tij dens de Olympische spelen, ook al gesignaleerd. Eisch ten slotte 9 maanden gevangenisstraf. Mr. Prins wees op de erkentenis van den verdachte en ook op de omstandigheid dat onze reeds ontredderde staatskas ook nog zal hebben zorg te dragen voor kost. inwoning en verpleging van den verdachte. Daar om zou pleiter uit een economisch oogpunt willen voorstellen een voorw. straf met als bijzondere voor waarde, dat verdachte zich gedurende zijn proeftijd niet op Nederlandsch grondgebied mocht bevinden. De heer Officier kon zich met deze oplossing niet "verccnigen, met bat oog op de handhaving van het Strafrecht en de MceUijkheden bij het toezicht op een dergelijken reclassant en persisteerde bij zijn genomen requisitoir. Mr. Prins dupliceerde met enkele woorden, bleak de zaak niet zoo donker in' te zien en wees nog op de mogelijkheid een onvoorwaardelijke straf aan een dcflj niticve te verbinden. Uitspraak a.s. week. Wonden huiduitslag, springen- de handen, kloven, win- I terteenen, dadelijk ver- l zachten en verzorgen met I AKKER'* KLOOSTER BALSEM A bijt niet! ln de verte al het ruischen van de zee. De heggen wa ren bedekt met bloemen, de vogels tjilpten in de boo- men, de lammetjes sprongen rond in de wei. Eindelijk was ze terug in haar land Aan den anderen kant der heuvels lag Trevanion Court Ze vergat bijna Mary*s bestaan, zo vergat alles behalve de gedachte, dat ze „thuis" was en haar hart bonsde. -- Eh... eh... maar dat is werkelijk prachtig, stamel de Mary Jud9on eindelijk. De auto stopte voor een klein granietsteenen land huisje. in de verte waren de ruwe rotskust en de wijde zee zichtbaar. Zelfs voor Nancy, die dit honderden koe ren gezien had. scheen het een openbaring. Is het niet prachtig? Blackpcol is er niets bij. ?r»f Mary toe en Ccarl- borough gewoonweg een gat. Maar toch ben ik doodmoe; ik zou het liefst naar bed willen na een kop thee. Je bent toch niet moer zoo vermoeid als in den trein, hè? Neen. die autorit heeft me opgefrischt. Maar het is toch een lange dag geweest Morgen blijf je den heclen dag in je bed, zei Nancy. En wat ga jij doen? Nancy gaf geen antwoord, maar Mary Judson begreep heel goed, wat ze van plan was. HOOFDSTUK XVIDL De jonge Jack Bed Ik ben erg blij u terug te zien. miss Nancy. Toen ik uw telegram ontving, was lk zoo blij alsof lk een ca deau gekregen had. Ik hoop. dat u een goede reis ge had hebt en uw vriendin ook. voegde ze erbij, zich naar Mary wendend. U bent niet heelemaal gezond op het oogenbllk, nietwaar miss? Mrs. Uren had Nancy heel critisch bekeken. Ze had zich afgevraagd, wat Squire Trevanion's dochter, want zoo noemde het volk maar nog altijd, ln die lange af wezigheid had uitgevoerd, en zo keek opmerkzaam naar Nancy's kleeren. Ook Mary moest zich aan een onder zoek onderwerpen, want ze had niet naar het oordeel van de vrouw het voorkomen van een échte lady. Want by het eenvoudige volk van Cornwall bestaat nog altijd het respect voor de „oude families". En al was Squire Trevanion een eenvoudige farmer geweest en zonder een cent gestorven, zoodat het oude huis ver kocht moest worden om zijn schulden te betalen, hij was en bleef een Trevanion. terwijl Jack Beel. die het huis gekocht had, zonder eenige onderscheiding werd GEEL 30 Ct. GROEN 35 Ct. ROOD 40 Cf. per pond LfvcJc en (jvedkoope (Tabak. EEN OUD STADGENOOT IN HOOGER BEROEP. De 53-jarige heer Jacob W, fruithandelaar te Den Helder, voorheen te Alkmaar, was door den Kanton rechter te Schagen veroordeeld tot f 30 boete of 30 dagen, ter zake dat hij op 8 Mei op den ryksweg to Zijpe met een door hom bestuurden vrachtauto oen aanrijding had veroorzaakt met een driewlelige aange spannen wagen, met zand beladen, en bestuurd door den heer J. Commandeur. Deze werd van de kar gescho'tt en bekwam zoodanige verwondingen aan rechterarm en -been, dat hij vermoedelijk wel levenslang Invalide zal blijven. De man bewog zich dan ook nu nog zeep moeilijk. De heer W. was tegen het vonnis in hooger beroep gekomen en werd juridisch bijgestaan door mr. Lan- geveld, advocaat te Alkmaar. Door den heer Commandeur werd verklaard, dat verdachte hem n a het ongeval, toen getuige in het ziekenhuis vertoefde, wel belangstelling had betoond. Behalve de aangeredene werden nog een drietal ge tuigen gehoord. Drie dezer heeren hadden zich in den auto van appellant bevonden. De oorzaak van de aan rijding werd door onvoldoende werking der voatrem veroorzaakt, terwijl appellant geen gebruik van de handrem had gemaakt. Gevorderd werd thans f 60 boete of 60 dagen. Mr. Langeveld pleitte een geringe straf en bracht eenige woorden van deernis uit met het slachtoffer Commandeur. APPELLANT UIT GELDGEBREK. De 43-jarige landarbeider Corn. K., voorheen wonende te Texel, thans te Den Helder, was door den Kanton rechter te Den Helder veroordeeld tot f 30 boete of 30 dagen, omdat hy op 1 Maart te Texel was aangetrof fen op openbare wegen, terwyi hij in 't bezit was var* oen tweeloops-jachtgeweer. De appellant van dit vonnis, in hooger beroep geko men, beweerde niet over de middelen te beschikken ora die hooge boete te voldoen. Voorts gaf hy te kennen, ia 't bezit te zyn geweest van een acte. die hem vergun ning gaf tot het jagen op schadelijk gedierte, doch zijn weggeloopen vrouw had al die paperassen meegenomen. Gevorderd werd bevestiging van het vonnis. Mr. v .d. Loos. verdediger van appellant, bracht! eenige motieven tot verzachting der opgelegde straf naar voren en stelde ln het licht op welke schande- lyke wyze de man was behandeld. Pleiter verzocht voor hem een voorw. straf. DE VERONGELIJKTE CAFéHOUDER IN APPèL. De verlof- en caféhouder C. J. V. te Den Helder, was door den kantonrechter te Den Heldor veroordeeld in de etrste plaats, omdat hij na sluitingstijd !n zi;n inrichting bezoekers aanwezig zou hebben gehad. Én secundo. dat in strtjd met het voorschrift vnn'B. en W, vrouwelijke personen in zijn lokaliteit hadden vertoefd. De appellant beweerde dat de ten lastcleggingen niet juist waren. Hy exploiteerde een hotel en bedoelde bezoekers waren logée's. die hy had ingesenreven. Dat geen vrouwelijke wezens in zyn inrichting moch ten vertoeven, was hem niet bekend. Hy was nog maar kort ln het vak opgenomen. De heeren-logée's waren reeds om half twee 's nachts vertrokken en de presi dent. mr. Ledeboer, vond het een vreemd logement. Do president koesterde de gedachte, dat zij elkander by do ondervraging zoo'n beetje voor den gek stonden to houdèn. De appellant wist heel goed waar het om ging en het was kinderachtig van verdachte om het niet te erkennen. De heer H. Brink, caféhouder te Den Helder, had in den bewusten Februari-nacht vertoefd als logé. Hy bad een dik glas bier geconsumeerd, achtte het beter niet thuis te komen en was in gezelschap van een vriend naar het hotel van V. getrokken met het doel daar te logeeren. De 29-jarlge mej. C. J. Hoeflaken had met zekero juffr. Passenier in de verloflokaliteit doorgebracht, Verdere toelichting overbodig. De Officier verzoekt bevestiging van het vonnis, waarbij appellant was veroordeeld, tot f 40 boete of 23 dagen en f 10 boete of 5 dagen. Hierna sluiting. behandeld en altijd Jack Beel gebleven was, Geld of geen geld. een Trevanion was een Trevanion en een Jack Beel. al bezat hij millioenen. bleef Jack Beel. Mary Judson begreep niet, waarom de vrouw Nancy met zooveel onderscheiding behandelde. In Leeds was er maar één begTip: geld maken. Hier gold een andere maatstaf. Daarom kwam het, dat Mary zich een beetje verongelijkt voelde. Is Mrs. Uren geen schat? vroeg Nancy, zoodra ze alleen waren. Als je de koningin van Engeland was, zou ze je niet met meer onderscheiding behandelen. Wat bedoel je? Wel. ze maakt mi] te veel buigingen en complimen ten. Daar houd ik niet van. Ze is een schat hield Nancy vol. Ze diende bij ons. toen ik nog een baby was en daarom houdt ze zoo veel van me. Je zou denken dat Je van ander vleesch en bloed gemaakt was. als je haar boorde praten. Maar lk ben blij dat je je gelukkig voelt en het zal me hier best be vallen, dat voel lk nu al. Direct na het eenvoudige eten ging Mary naar bed, maar Nancy voelde, dat ze geen oog zou kunnen dicht doen in weerwil van de lange reis. Ze wenschte haar vriendin goeden nacht en ging de deur uit. De wereld scheen hier anders dan in Leeds en toen ze de heer lijke zeelucht inademde, geleken de twee jaren ln York shire haar een booze droom. Ze werd wakker na twee afschuwelijke jaren, wakker in haar eigen landstreek. En toch wist ze. dat het oude leven nooit zou terugko men. Ze herinnerde zich de voorwaarden van den koop en hoe de oude Jack Beel haar er om had uitgelachen, Tien duizend pond! Onmogelijk? Als ze met Ben Briggs wilde trouwen, zou het niet onmogeiyk zijn. Ze had hem nog geen week ge leden gezien, en aan de uitdrukking van zyn oogen be merkt. dat hij de hoop niet had opgegeven. Wat was 't hier prachtig! De maan scheen heldor aan den wolkeloozen hemel. Ze hoorde de golven breken te gen de mooiste kust van de wereld. Honderd keer had ze hier een bad genomen; het strand was zoo hard, dat men er tennis kon spelen. Ze hoorde de vogels in de boomen van de opryiaan, de bladeren ritselden. Mooier land bestond er niet op de aarde! Ze snikte als een kind, terwijl de tranen langs haar wangen drupten. Maar het waren geen tranen van ver driet, ze had zich nooit zoo gelukkig gevoeld als dezen avond...... Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 5