nuntii Nüm- Mmttilit- laiRbuwtlai. GEESTELIJK LEVEN. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. JEUGD !2 Theater Royal. Zaterdag 12 December 1931. SCHAGËR 74ste Jaargang No. 8903 COURANT. blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder en Zaterdag. Bij inzending tot s morgens 8 uur, worden Adver- ién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f0.85. iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. NUMMER BESTAAT CIT VIJF BLADEN. AN u, jonge menschen, is dit artikel gewijd. Tot u, jonge menschen, wil ik mij richten met een ernstig woord, nt gij zijt het, jeugdige mannen en meisjes, die ij denk op den leeftijd van ongeveer achttien ree-, drie en twintig jaar, gij zijt het, die gereed straks zelfstandig de wereld in te gaan, om er ferk te doen enom als zij, die u vóórgin tennis te maken met den harden, wreeden be- sstrijd, waarin zoo vele duizenden te gronde n, geestelijk en stoffelijk, et gij in welk een maatschappij gij leeft? Kent lar wezen? Hebt gij nagedacht over de ver- iselen, welke zij te aanschouwen geeft? uurlijk hebt gij gehoord en hoort gij nog dage van de misère, die er is. Vooral thans! Want od is zóó groot, als niemand van het nu leven- slacht ooit heeft gekend. En gij klaagt waar- llijk ook mede in het groote koor der geslage- wier bestaan schier ondragelijk is geworden, eb slechts het woord crisis neer te schrijven te doen beseffen, welke toestanden thans in iaatschappij heerschen. inneer gij niet blind zijt, moet gij dit zien. ar denkt gij er ook over na? acht gij te begrijpen, waaróm alles is zóó als B/yl bevoorrecht boven de millioenen, die ouder dan gij en die straks hun plaats zullen verlaten Mar door u te laten innemen. I! zult gij dan doen, o jeugd, o dragers der toe- Zult gij slechts volgen, gaan op den ouden Zult gij u laten leiden door de oude burgerlij- rattingen? en dat zou passen bij uw jeugd of dringt an u op de gedachte dat gezocht moet worden nieuw, naar beter leven? ik spreek van jeugd, dan verbind ik daaraan achte van frischheid van geest, van onbevan- van moed, van idealisme, de jonge menschen, die frischheid missen, die lealisme meer kunnen voelen richt ik mij niet. al oud ondanks hun klein aantal jaren). ïu: in u is nog do levensdrift, de behoefte ttie, aan beweging. Het leven in u is nog niet len tot een last, maar gij aanvaardt het vreug- en hoopvol. In u is nog de energie, welke om tweg zoekt. Gij kunt nog enthousiast zijn, gij )og zoo heerlijk dwepen, eb u gezien op voetbalwedstrijden en bij an- elegenheden en ik heb gehoord het gejuich dat opsteeg, wanneer gij getuige waart van een rende verrichting. Ik heb u waargenomen op en gespeurd, hoe leuzen u konden opwin- pvoeren tot kookhitte. e gedachte drong zich aan mij op: als de jeugd 'arm werd voor een groot en goed doel! ta mij wel. Ik kom niet tot u met een ver gun u uwe genoegens, de spanning van een d, de uitbundige vreugde van een feest, ik vind het daarnaast zoo bedroevend, dat elaas zéér vele jonge menschen niets gevoelen en geestelijken strijd, die in deze wereld gestre- Oet worden. ot dien geestelijken strijd wil ik u wekken. Wwijfeld hebt gij meer dan eens de uitdruk- «hoord, dat „de jeugd maar volop moet genie- ant spoedig genoeg komt de tijd, waarop zij zorgen en moeiten des levens in aanraking toen." chien hebt gij deze uitdrukking zelf wel ge- om uw ongestoord genieten te rechtvaardi- er i9 óók genieten in het meedoen aan een lijken strijd. Ja, ik hen van overtuigd, dat lieten u op den duur meer zal bevredigen dan der! fom durf ik er u over schrijven. Want als ik WP tot dien strijd, dan weet ik zeker u daar- indien 't mij gelukt in uw ziel de begeerte e te wekken te brengen tot diepere levens- omdat daardoor uw leven meer inhoud, tin, dus meer waarde zal verkrijgen. ri'- u niets ontnemen van wat uw jonge leven in begeerenswaardig maakt. Ik wil u er iets ton van onschatbare waarde. kort geleden een vlugschriftje in handen. *ven door Piet Dekker, 't Is heel kort een en- badje maar. Het heeft me getroffen om de ffsestrlrift, welke er uit oplaait. Daarin gesproken van „een nieuwe wereld- en levens- ouwing, d.e uitgaat boven alle grenzen, welke beiden". Noge menschen, dit is het, dit is hetl Een wereld- en levensbeschouwing, die is losge- worsteld van die honderden vooroordeelen en wa nen, waarin helaas, nog talloozen gevangen zitten. Een wereld- en levensbeschouwing dus, die waar achtig menschelijk is, omdat zij in beginsel radi- kaal gebroken heeft met elk onwezenlijk verschil tusschen mensch en mensch en het volle recht op het leven van ieder erkent. Daarin ligt de taak der jeugd, voor zoover zij be seft dat zij werkelijk een taak heeft. Op dit laatste komt 't juist aan. Een treurig groot deel der jeugd is hiervan nog heelemaal niet door drongen en zij verbruikt haar energie op allerlei wijze, soms zelfs op zeer gevaarlijke, lichaam en zie! verdervende manier, zonder er een oogenblik aan te denken, dat haar kracht, haar geestdrift, haar fris sche durf zou kunnen worden aangewend om een groote idéé te dienen en daardoor de menschheid op te voeren tot schooner leven. Het komt mij voor, dat de hoogst ernstige tijden, waarvan niemand precies kan zeggen, wat daaruit geboren zal worden, moeten medewerken om bij jonge menschen de gedachte qp te wekken aan de mogelijkheid van mee te werken om docr deze ern stige tijden heen te komen niet om weer terug te keeren tot de oude levensvormen, maar om een nieuw leven op te bouwen, een zuiverder, mensche lijker leven. Daarvoor is in de eerste plaats noodig dat zij zich van de werkelijke toestanden op de hoogte stellen en deze leeren zien in verband met de heerschendo moraal en den heerschenden godsdienst of korter ge zegd: in verband met de heerschende levensopvat ting. Dan zullen zij kunnen opmerken dat het gees telijk leven niet is los te denken van het economi sche leven. Laat ik het zoo duidelijk en zoo eenvou dig mogelijk aldus zeggen: dèn zullen zij kunnen zien, hoe de bestaande ellende, welke zich thans in de crisis in al haar naaktheid vertoont, een noodza kelijk gevolg is van een levenshouding, welke in overeenstemming is met de moraal en den gods dienst, welke nog steeds als de ware worden be schouwd en gepropageerd in kerk en school en als zoodanig door den staat worden gesanctioneerd. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF Garage C. NIEUWLAND, BERGEN. Want wij mogen niet uit het oog verliezen, dat deze moraal en deze godsdienst zich niet verklaren tegen den afgrijselijken strijd om het bestaan, d.i. den strijd van allen tegen allen, waaruit al de el lende in de wereld voortkomt. En nu moet men hiertegen niet inbrengen, dat er toch veel gedaan wordt om die ellende te verzachten, dat er duizen den guldens worden ontvangen dcor het crisiscomité en dat er dus nog wel solidariteit en liefde in de wereld aanwezig is. Men zou evengoed op die wijze kunnen spreken over oorlog en Roode Kruis en dan beweren dat er toch veel liefde is: immers men geeft zijn kracht, zijn leven om gewonden, vermink ten, stervenden te helpen! Maar waarachtige liefde zou den oorlog onmogelijk maken en dus het Roode Kruis overbodig. Zoo zal ook waarachtige liefde niet tevreden kun nen zijn met het lenigen van den grootsten nood zooals thans gebeurt maar zij zal zich verzetten tegen den bestaansstrijd, waaruit die nood noodza kelijk moet voortvloeien. En wanneer dit, jonge menschen, doordringt tot uw bewustzijn, wordt er dan in u niet iets wakker van verlangen om uiting te geven aan wat toch in uw ziel moet opleven. Gij zijt immers nog niet beij roofd van alle idealisme! Gij weet nog in u den drang naar rechtvaardigheid! Gij zijt nog niet vast geroest in de oude denkbeelden. En als ge den greep reeds voelt van de oude levens opvatting. waarvan ge thans de huiveringwekkende gevolgen overal om u heen ziet, dan, nietwaar, wili ge u daarvan losrukken en een nieuw, frisch mensch worden met een nieuwe levensbeschouwing. Ik ben naar het lichaam reeds oud, maar ik voel me jong naar den geest, daarom geloof ik in staat te zijn mij geheel in te denken in uw ziel. Daarom durf ik me te richten tot u niet als iemand, die met vaderlijke raadgevingen korrvt, maar als iemand, die zich één weet met u. En als zoodanig zeg ik: daar zijn tijden, waarin een felle bewogenheid mij kan doen beven van verlangen om de wereld, om de menschen toe te roepen: gij dwaalt; uw levensopvat ting, uw moraal, uw godsdienst zijn verkeerd, zij voeren u tot wanhoop, tot ellende, tot waanzin; zij leiden tot vernietiging; zij maken de raenschenwe- reld tot een hel; zij roepen op de booze geesten van afgunst, haat, wreede vijandschap. ZWITSERSCHE honaeo e,en BALSEM 9«0"e 30 *n 60 cl. p«( doo* bij Apotheken tn Droqiiton Om ze toe te roepen het oude „bekeert u!" Want bekeering hebben wij noodig. Bekeering dat is: een andere kant uitgaan; dat is: zich door een ander beginsel laten leiden. Het oude beginsel heeft schipbreuk geleden. Ziet ge niet waartoe het de wereld gebracht heeft? Ziet gij niet de krankzinnigheid van het heden, waar ge brek met de daarmede gepaard gaande zedelijke ont aarding te aanschouwen is temidden van overvloed. Omdat gewerkt wordt niet om in de behoeften der menschen te voorzien, maar om winst, om goud tc maken. En een nieuw beginsel is in ons levend geworden: bet beginsel der waarachtige menschelijke liefde. Wij willen niet meer leven in een wereld, waarin 't gansche bestaan ontaardt in een vechten tegen allen om stoffelijke goederen te veroveren. Wij wil len een wereld, waarin de menschen zich één weten en waarin zij samen arbeiden om voort te brengen alles, wat het leven mooi en goed maakt. Nietwaar, jonge menschen, zóó hebt gij 't in uwe beste uren ook gevoeld en in uw harten is 't warm geworden van groote, onbaatzuchtige liefde. Maargij hebt u laten weerhouden door va! sche schaamte, gij waart nog niet geheel vrij van het oude, ge leefdet nog teveel in de bestaande mo raal, gij zaagt nog teveel op tegen hen, die altijd als geestelijke leiders waren geëerd en gevolgd, gij durfdet nog niet u zelf te zijn. in vol vertrouwen op eigen inzicht en vooral op eigen innerlijk ge voelen. Daarom hebt gij gezwegen en zwijgend zijt ge voortgesukkeld op 't oude pad en de ouderen pre zen u misschien en noemden u eon braven jongen <»n een net meisje Maar binnen in u was iets kost baars vernietigd! Binnen in u was kapot gebroken de heilige levenswil. Gelukkig is *t niet allen zoo gegaan. En het is een merkwaardig en verblijdend feit dat onze tijd ons te aanschouwen geeft, een verschijnsel dat éénig is in de wereldgeschiedenis, nl, een zelfstandige jeugdbe weging. Daar is een aantal jonge menschen niet alleen in ons land, maar overal in de beschaafde(l) we reld dat geen vrede meer heeft met de bestaande levensopvatting. In hun jonge zielen is een hoogere begeerte ontwaakt Hcnriëtte Roland Holst, die jeugdige, frissche oude vrouw, zou zeggen: nieuwe harten zijn in hen opgestaan. Een sterke drang naar vrijheid heeft hen aangegrepen. Zij hebben in zich alle klasse- en standverschillen overwonnen. ZIJ erkennen den ar beid als den grondslag van het leven, arbeid van al len voor allen; zij haten het militairisme, omdat 't den mensch vernedert; zij verafschuwen den oorlog als gemeene broedermoord; zij spotten met het bur gerlijk fatsoen. En deze jonge menschen voelen het als hun taak om den veranderden kijk, dien zij op het leven heb ben gekregen, aan de wereld te verkondigen. Zij wil len wezen de herauten van de nieuwe wereld, die naar hun diepste weten, zéker komen moet. En die nieuwe wereld zal zijn de vrije maatschappij, waar elke overheersching van mensch over mensch, waar elke uitbuiting zal zijn verdwenen. Utopie! Droombeeld! hoor ik sommige lezers fluis teren. Laten zij echter bedenken, dat reeds veel, wat als utopie en droombeeld door hen, die zich bij voorkeur noemden menschen die alleen met de wer kelijkheid rekenden, werd verworpen, toch werke lijkheid geworden is! Ik '*wil echter op één ding wijzen, waaruit moge blijken, dat velen zéér goed gevoelen wat het zeggen wil dat de jeugd in beweging koraL Allerlei partijen pogen .de jeugd van haar zelfstandigheid te beroo- ven, door haar dienstbaar te maken aan haar doel einden. De sociaal-democraten willen de jeugd in hun vaarwater voeren, de kerkelijke partijen trach ten haar te vangen door middel vap christelijke ver- eenigingen en graalorganisaties, de niet kerkelijke bourgeoisie heeft haar padvindersbeweging met een kennelijk müitairistischen inslag. Hiertegen moet m.i. gewaarschuwd worden. De jeugd moet haar energie niet stellen in den dienst van één partij, van één richting haar taak raag niet zijn een partij of een kerk of een klasse te die nen. Haar taak is de menschheid te dienen door haar te brengen de nieuwe levensbeschouwing, waarvan wij zooeven spraken. Haar vrijgeworden geest behoort zich niet te laten insluiten in politieke of godsdienstige dogma's. Jonge mannen en vrouwen, tot wie ik mij heb ge richt in dit artikel, wanneer gij met klaren blik en denkend hoofd en warm voelend hart de wereld van heden beschouwt, voelt go dan niet dat gij een roe ping hebt te vervullen? Ik heb zooeven gezegd: ik wil u bij wat ge aan vreugde reeds hebt in uw leven, iets geven van on schatbare waarde. Dit zult gij ervaren, als gij u schaart aan de zijde van hen die zich aangegord hebben tot den heer lijken geestelijken strijd om een nieuw, zuiver le vensbeginsel in volle consequentie te aanvaarden en tot overwinning te brengen in de wereld. Ik leg er den nadruk op dat dit is een geestelijke strijd. Daarbii zijn de „wapenen der barbaren" uit den booze. Daarlftj komt het aan op levende overtuiging, op zedelijken durf, op onbreekbaar vertrouwen op de waarheid. Indien gij deze drie bezit, staat ge sterk, zijt ge onoverwinnelijk. Want „groot is dc waarheid en zij zal triomfeeren En gij zult ondervinden dat, indien gij u aan dien geestelijken strijd geeft met heel uw jonge, idealis tische en geestdriftige ziel, daardoor uw leven afgezien van uwe stoffelijke omstandigheden vol en rijk wordt. Tot dien strijd wek ik u op om uwszelfs en om der menschheidswille! Ten laatste een mooie herinnering uit mijn eigen leven. Een jonge kerel 't is al lang geleden was met mij opgetrokken naar een vergadering, waar ik sprak voor geheelonthouding. Wij liepen samen. Vol enthousiasme ging hij mee. Plotseling zeide hij tot mij: „Nu pas gevoel ik wat het leven mooi en waardevol maakt. Wat is het toch heerlijk voor een hoog doel te werken!" Mijn jonge, onbekende vrienden, die dit artikel leest: Vraagt u zelf eerts af, of ook gij uw leven niet mooi zoudt kunnen maken door het te stellen in den dienst van een verheven ideaal. En is er schooner ideaal denkbaar dan een menschenmaat- schappij, waarin gerechtigheid heerscht? ASTOR. „D u I v e I i e i I n d". Een sterk sensationeel drama is de film ..Duivels- e 1 1 a n d". die deze week in Theater Royal draait. Mannen, uitgeput van vermoeiicnls en honger, zich voortsleepend door de gloeiend heete woestijn. Dat is het vreemdelingenlegioen waarin zioh het drama af speelt De troep nadert het plaatsje Bel-Abbas. Mac wordt bjj aankomst in arrest gesteld, omdat hjj in do gelederen gepraat heeft Zijn vriend Griff gaat hem bezoeken en er ontstaat een twist tusschen beide vrienden, die on danks alles een grooten genegenheid voor elkaar voelen. Grlff belooft hem Mac's meisje voor een week gezelschap te houden en ontmoet hij haar in de herberg van Du Pont. Zij valt direct in den smaak en komt Griff in op stand tegen zijn sergeant Klotz, die Marie steeds lastig valt Er ontstaat een vechtpartij en Griff vlucht met Marie op zijn arm naar haar kamertje waarvoor hij tot dank een klets om zijn ooren krijgt. Wanneer Mac op hetzelfde moment haar kamer binnenkomt toont zij eveneens niets met hem te maken te hebben. Zij levert hen beiden over aan sergeant Klotz en worden zij in ar rest gestelij. Na een week opgesloten te zijn geweest, vraagt Griff Marie op een slimme manier of zij zijn vrouw wil worden. Zij stemt toe en belooft hem te zullen wachtten tot zijn diensttijd in het legioen verstreken is. Griff vertelt dit aan Mac en deze besluit hem een poets te bakken. Wanneer Griff zijn Marie gaat bezoeken vindt hij inplaats van Marie. Mac op haar stoel zitten. Mac wenscht Marie alleen te spreken en dwingt hy haar het met Griff te verbreken. Er ontslaat nu weer een vechtpartij en zij worden gearresteerd. Op hetzelfde mo ment moeten zij echter vertrekken, aangezien de Riffs hen aangevallen hebben. Mac wordt neergeschoten en Griff biedt hem zijn veldflesch aan Wannejr hij ech ter merkt dat het water van Griff afkomstig Is. gooit hij den flesch neer en loopt verder. Nu wordt Mac voor den tweeden keer door een Riff in den rug geschoten en is hij er van overtuigd, dot Griff dit gedaan hc.-ft* Zij ontmoeten hun regelmcnt en beveelt den aanvoerder Grlff. met hen mede te gaan. Griff weigert zijn orders op te volgen en slaat hem tegen den grond. Hierdoor wordt hij tot 10- Jaar dwangarbeid naar het duivels- eiland verbannen. Marie belooft hem te zullen volgen, doch voor zijn vertrek verzoekt hij haar Mac te verkla ren, dat hij hem niet in den rug geschoten heeft Wan neer zij verneemt, dat men door tc trouwen op het dui velseiland komen kan, besluit zy met Mac te trouwen en wordt deze bewaker van het duivelseiland ter ver korting van zijn diensttijd. Bij aankomst constateert hij dat Griff ook op dit eiland verbannen is en begrijpt hij onmiddellijk waarom Mary met hem getrouwd is. Een dutvelsplan komt bij hem op en geeft hij voor hen bel den helpen te ontvluchten. Een oud vriend van hen dlo daar tevens als bewaker is overgeplaatst, overtuigt hem dat do kogel, die hij nog in zyn bezit heeft, onmogelijk door Griff gebruikt kan zijn, aangezien deze niet in hun geweren passen. Als do alarmklok luidt om aan te kon digen, dat een gevangene ontsnapt is, begrijpt Mac dat Griff werkelijk een waardig vriend voor hem was. Hij spoed zich naar buiten, weet Griff in te halen en ver wisselt vlug met hem van kleeren. De patrouille uitgc- tonden om den gevangene tc arr<;3teeren. schiet, doch Mac wordt getroffen, cn Griff en Mary weten met een motorboot te ontvluchten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1931 | | pagina 1