Tchapr Courant
Tweede Blad.
OTEL
E LANDBOUW.."
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
Donderdag 21 Januari 1932.
75ste Jaargang. No. 9007
Schagen.
Dezer dagen opening van het
verbouwde perceeL
De verbouwing van het hotel-café-restaurant van den
jbeer W. Mul op het Stationsplein ls thans In zooverre
gevorderd dat een dezer dagen de officieele opening ls
te verwachten.
Men zal zich nog wel uit een voorgaand berioht her
inneren, welke deze plannen waren, die onder architec
tuur van den heer Joseph R. Vlaming zou-
Iden worden uitgevoerd. Dit bericht dateert van ongeveer
lidden Mei van het vorige jaar. Alstoen werd door den
t*enaar besloten, het bestaande pand om te bouwen in
ben hotel-cafe-restaurant met woning, annex 5 vrije wo
elingen alsmede een garage met een vloeroppervlak van
pngeveer 200 vierkante meters.
Met het werk werd den 6den Juli aangevangen, dus
de tijd van bouw en afwerking van het geheele complex
ia ongeveer een half jaar geweest.
Toen wij dan nu voor de ramen van het hotel zagen
jgekondigd, dat het gebouw heropend zou worden,
i wij eens een kijkje gaan nemen. Natuurlijk verwacht
ten we geenszins, dat alles ai tot in de puntjes zou zijn
kfgewerkt, want als met ieder bouwwerk wacht men
|dit oogenblik doorgaans niet af, omdat de eigenaar
liefst zoo spoedig mogelijk zijn zaken wenscht verder
te drijven. Zoo was het ook hier het geval.
Wat betreft het uiterlijk van het gebouw, reeds sedert
I weken hebben wij ons hier een voorstelling van kunnen
I vormen, en veler conclusie zal het ongetwijfeld geweest
I zijn. dat het er sierlijk uitzag. De gevel is, in zooverre
I gewijzigd, dat het gebouw met een verdieping is ver
hoogd. Dit is niet eenvoudig gedaan door er een verdle-
Mng „op te plakken", maar er is wel degelijk rekening
ihouden met smaak en stijlgevoel. De voor- en zij-gevel
[zijn eenvoudig, niet protserig, ofsohoon geenszins het
•namentale of de versierende vormgeving ontbreekt,
integendeel, juist deze eenvoud als een kenmerk van
f het ware zouden we zeggen laat ons zien, hoe de
maker (ln dit geval de bouwmeester) op buitengewone
knappe wijze alles heeft weten op te lossen.
Wanneer we nu tot een nadere bespreking van het
verbouwde perceel overgaan, dan zien we dat van het
oorspronkelijke gebouw het torenhoekhuis gehandhaafd
is gebleven. Een verlichte electrische klok, waarvan de
wijzerplaat een doorsnede van 85 c.M. heeft, draagt er
veel toe bij het geheel te verfraaien en met genoemden
toren het een forsch aanzien te geven.
Behalve de ingang naar de koffiekamer en restaura-
tiezaal, die er steeds is geweest, is er nu aan den kant
van den Landbouwstraat nog een ingang bijgekomen,
die toegang geeft naar boven voor de hotelgasten. Ook
van hieruit is echter de koffiekamer te bereiken.
Van de garage vertelden we reeds, dat die een opper
vlakte had van 200 vlerkante meters en naast den in
gang aan de Landbouwstraat, nu ook een in- of uit
gang aan den kant van den Stationsweg heeft. De ge
bruikers kunnen dus nu rondrijden, wat zeer zeker zijn
.voordeelen heeft
De uitnoodiging van den heer Mul om het uitgebreide
pand eens door te loopen, namen we gaarne aan.
I Aan den Stationsweg bevinden zich de twee aparte
Ingangen naar de bovenwoningen. Deze ruime woningen,
zijn geriefelijk ingericht en hebben een schitterend uit-
zicht Veel licht en lucht en alles aan den weg gelegen.
EEN KIJKJE IN DE KOFFIEKAMER.
Trouwens wat dit laatste betreft, alle vijf woningen en
ook de woning van den eigenaar grenzen aan voor- of
zij-gevel, zoodat ze in dit opzicht alle ideaal gelegen zijn.
Iets wat den architect zeker wel eenige hoofdbrekens
gekost zal hebben.
Een trap naar de tweede verdieping voert naar de lo
geerkamers, een drietal, welke naast elkaar gelegen
zijn en alle van stroomend water zijn voorzien. Aan de
sanitaire inrichting is ook verder in het geheele gebouw
aan alle eischen voldaan, die men tegenwoordig daar
aan mag stellen. In dat opzicht zijn zeker geen kosten
gespaard. Dit bewees ook wel de badkamer, die op de
bovenste verdieping is gelegen.
Verder trof ons hier een gezellig ontbijtzaaltje, dat
zoo noodig voor vergaderzaaltje kan worden Ingericht.
Hier is het uitzicht misschien nog mooier, dan een
verdieping lager, want hier reikte onze blik over het
stationsgebouw ver in 't vlakke land. Hierdoor kregen wij
eenig idee, tot welke hoogte het gebouw was opgetrok
ken.
Wanneer we dan weer naar beneden gaan, belanden
we in de koffie-kamer. die eveneens eenige verandering
en het moet dadelijk gezegd: ten goede heeft on
dergaan. Het geheel is rustig gehouden met smaakvolle
kleuren en door een verlaging van het plafond, waarby
bovendien de wandbetlmmering en -beschildering in die
van het buffet overgaan, is een gezellige en intieme
ruimte verkregen.
Hiermede is in korte trekken de inrichting van het
vernieuwde hotel „De Landbouw" weergegeven, en wij
hopen dat de ondernemingsgeest van den eigenaar in
alle opzichten beloond mag worden, wanneer hij dezer
dagen officieel zijn zaak zal openstellen.
Schagen in leder geval is een flink gebouw rijker ge
worden, dat zal blijken een versiering te zijn voor de
plaats in het algemeen en voor het steeds drukker wor
dende Stationsplein in het bijzonder.
Der indruk, dien de reizigers van Schagen zullen krij
gen, wanneer ze het station uitstappen zal er zeker
door op vooruitgaan.
Eenigo technische bijzonderheden.
Voor hen, die nog eenige technische bijzonderheden
wenschen omtrent den bouw, het volgende:
De vraag naar een grootcr en moderner hotel-café
restaurant en garage, en een opgaaf bovendien nieuw in
bouwen van 3 afzonderlijke complete heerenhuizen, ver-
eischte studie en moest met zeer ingrijpende gevallen op
technisch gebied, rekening worden gehouden, aangezien
het bestaande begane-grond-gedeelte van het gebouw,
:L0të
een tl
ader I
vBcp
sp*
HET HOTEL „DE LANDBOUW".
op een bestaande paalfundatie rust, zoodat uitbreiding
van fundatiemuren zooveel mogelijk vermeden moest
worden. Gebruik is daarom gemaakt van gewapende
beton grondbalken, én waar versterking ln fundatie noo
dig bleek, zijn eenige extra heipalen machinaal in den
grond gedreven.
De nieuwe bovenbouw, welke als het ware uit twee
verdiepingen bestaat, is zelfs grooter dan de bestaande
benedenbouw, wat betreft de oppervlakte. Hiervoor en
voor een solider bouw was het gewenscht een stalen
geraamte, bestaande uit verscheidene stalen balken met
kolommen te construeeren, en bovendien zijn de buiten
muren rondom voorzien van 3 hoog zoogenaamde ket-
tingankers, in metselwerk en met genoemde constructie
verbonden.
Het gebouwencomplex bevat thans 3 afzonderlijke hee
renhuizen, geriefelijk ingericht en voorzien van vaste
waschtafei. Modem gezellig ingericht café, ontbijt- en
vergaderzaal, hotelkamers ingericht met vaste wasch-
tafels en in het geheele gebouwencomplex stroomend
water, badkamer en woning ten dienste van het hotel,
ruime zolderruimtes, terwijl rekening is gehouden met
de mogelijkheid voor eventueele uitbreiding van het ho-
telbedrijf.
In de café-zaal bevind zich een Ahorn hardhoutvloer,
het plafond ls thans gestucadoord en met een Keimsche
Mineraalverf overtrokken, de box afscheidingen by de
ramen zijn van meubelhout en verfraaid met glas in
koper, p&neelen in gezellige kleuren uitgevoerd.
De toren is voorzien van een wijzerplaat, welke een
diameter heeft van 85 c.M., voorzien van transparanten
wijzerplaat, die des avonds helder verlicht is, terwijl de
wijzers worden aangedreven door een electrïsch uurwerk.
Voor het optrekken der buitenmuren der verdieping-
bouw en toren is op het gebied van gevelsteen, werke
lijk iets bijzonders toegepast, het zijn lichtgele hand-
vormsteenen, de klei, waarvan deze steenen zijn gebak-
•ken la van een bijzondere kleur.
De garageruimte is aanmerkelijk vergroot en heeft
thans een oppervlakte van pl.m. 200 M2.. De vloer is
geheel uitgevoerd ln gewapend beton, en voorzien van
2 werkkuilen (kelders) zoodat 2 wagens tegelijk grondig
kunnen worden onderzocht en hersteld. De grooter
ruimte is verkregen door' achteruitbouwing en de nood
zakelijkheid mede bracht de bestaande woningen boven
de garage, op zware stalen balken te laten rusten. Ais
vanzelf sprekend vereischte de uitvoering van deze
werkzaamheden uiterste voorzichtigheid. Voor den nieu
wen achterbouw zijn eveneens nieuwe heipalen en gewa
pend beton grondbalken aangebracht, waarop de metsel
werken der garage zijp opgetrokken.
Het totaal bebouwd grondoppervlak van het gebouwen
complex beslaat 414 M2. Totaal meer nieuw vloeren op
pervlak in het complex 510 M2. Totaal vloerenopperviak
nieuwbouw en verbouw in het complex 834 M2. Totaal
inhoud in kubieke meters van het complex, met uitzon
dering van de twee bestaande woningen boven garage,
3204 M3. Verwerkte stalen balken en ijzerconstructie in
totaal 12.000 K.G.
Aannemer is de heer C. Leegwater te Verlaat (Oude
Niedorp). Onderaannemers (schilderwerk) de heer C.
van Trienen te Waarland (Harenkarspel). Stucadoor
de firma De Nijs te Heiloo. Electrische installatie en
Sanitair: firma Leijen, Noordscharwoude. De electrische
buitenklok werd gelevérd door de Firma W. Schuur
man te Alkmaar. Leverancier der metselmaterialcn:
Firma Stoel. Alkmaar. Steenhouwwerkén: Firma Volten
te Schagen. Smeedwerken: Firma Van Rijswijk, smede
rij, Markt. Schagen
Zitting van Dinsdag 19 Januari.
NACHTELIJK STROOPERSDRAMA IN DE
DUINEN VAN EGMOND-BINNEN.
In den nacht van 20 op 21 Augustus hielden eenig*
jachtliefhebbers zonder acte. of vergunning zich on
ledig met het stroopen op hazen of konijnen (allen
waren welkom) in de duinen van den heer v. Vliet
te Egmond Binnen, zulks met behulp van een bran
dende carbidlantaarn, de moderne lichtbak.
Deze bedrijvigheid in Hollands blonde duinen werd
alras opgemerkt door eenige jachtopzieners, waar
onder ook de heer J. Kuelewijn en overeenkomstig
plicht, haastten Koelewijn en zijn collega De Winter
zich om te trachten aan deze strooperij een einde te
maken. De botsing tusschen wilstroopers en jacht
opzieners is gewoonlijk niet zoetsappig en kunnen er
rake klappen vallen tusschen de mannen, die 'Ver
schillende belangen hebben.
Ook hier bleef een gewelddadig samentreffen niet
uit en raakte Koelewijn in heftige worsteling met
een der lichtbakkers. Gedurende dit bakkelijen kreeg
de strooper gelegenheid den jachtopziener een slag
toe te dienen met de carbidlantaarn en een stok,
waarop hij wist te ontkomen, den overwonnen jacht
opziener bloedend verwond achter latende. Het eenige
wat van zijn tegenwoordigheid ter plaatse blijk gaf,
was een achter gelaten pet. De jachtopziener ver
meende echter in zijn tegenstander den 21-jarigen
visscher Jan D. uit Egmond aan Zee en deze stond
dan ook thans als verdachte van mishandeling te
recht, doch hij ontkende deze ten laste legging en be
weerde dat de bedoelde pet, ter zitting aanwezig en die
hem, om de waarheid hulde te doen. wel wat „krap"
was toebehoorde aan zyn broeder Cornelis.
Het bleek echter dat verdachte zijn heldendaden in
de duinen zelf had uitgebazuind voor zekeren heer C.
Apeldoorn, d.ie heden echter helaas niet ter zitting
aanwezig was. Bovendien was Jan D.'s aangezicht ge
wond, als gevolg van de worsteling en op het gelaat
ven broeder Cornelis was niets van dien aard waar te
nemen.
Deze broeder verscheen nu ook als getuige, doch had
geen lust een eed af te leggen, 'n formaliteit, die hem
vermoedelijk wat riskant toescheen. Op zijn verklaringen,
werd alsnu door de rechtbank geen prijs gesteld,
De weduwe Smit, ln wier woning Jan D. beweerde
dien nacht te hebben doorgebracht in gezelschap van
haar zoon A. Smit, qualificeerde dit als een leugen. Wel
was Jan den volgenden dag bij haar geweest en had
toen een wondje aan het hoofd, terwijl Jan haar ook
mededeelde, dat hij met Koelewijn in de duinen "aan 't
baltkelyen was geweest.
Hoewel Cornelis D. niet als getuige werd verlangd,
mocht hij wel de pet opzetten en werd hem dit hoofd
deksel zelf opgepast door den president!
De heer C. Apeldoorn, inmiddels uit Rotterdam ge
arriveerd, en zwager van verdachte, had dien nacht
ook deel uitgemaakt van het jachtgezelschap met den
lichtbak. Hij zag echter in 't duin ook andere licht
schijnsels, zoodat hij het maar veiliger achtte het hazen
pad te kiezen, liever dan door een jachtopziener bij de
kladden gepakt te worden.
Aan dezen zwager had Jan dan later in extenso ver
haald, dat hij met Koelewijn in conflict was gekomen.
Volgens diagnose van verdachte stond ook zijn zwa
ger te liegen.
De heer Officier memoreerde het stroopersincident
in de duinen en deed uitkomen dat het hier niet Kees,
doch Jan D. was geweest. Aanvankelijk werd Cornelis
verdacht, doch later bleek meer duidelijk, dat aan Jan.
de twijfelachtige eer toekwam, zooals de Officier, hoe
wel met moeite sprekende, meer uitvoerig aantoonde.
Ten slotte gaf de Officier te kennen, dat het stroopen,
vooral in de tegenwoordige omstandigheden, hem niet
zoo vreeselijk voorkwam, doch geweldpleging tegen een
jachtopziener kon spreker niet door de vingers zien en
ter zake dit ernstige feit, requireerde de c^ficier 2
maanden gevangenisstraf.
DE AUTOBESTUURDER, DIE GEEN SCHULD
VOELDE.
De 25-jarige heer Joh. Mart. F., wonende Kerksteeg
te Hoorn, had volgens het oordeel van den Kanton
rechter te Hoorn op 4 October met zijn motorrijtuig
een aanrijding veroorzaakt op den Walingdijk, nabij
Ursem, met een ford, bestuurd door een waschfabri-
kant uit Alkmaar, de heer C. Veer. Naar de bescheiden
meening van den veroordeelde was dit veroordeelend
vonnis echter niet juist en trof hem geen schuld, zoodat
hij alle reden meende te hebben, in hooger beroep te
komen. Als gevolg van deze handeling werden we dan
heden weer eens onthaald op een uiteraard zeer verve
lend hooger beroep-zaakje, ontleend aan de motor- en
rijwielwet.
De appellant beweerde dat niet hij, doch de heer C
Veer de schuld droeg van deze aanrijding. De^e heer
had in de verte de lichten van een naderenden auto
gezien en had uit voorzorg rechts van den weg gestopt
en de remmen vastgezet. Niettegenstaande deze maat
regelen werd zijn wagen toch aangereden. Voorts had
hij zijn lichten gedempt. De rechtsche wielen stonden
tegen de wegberm aan, dus was er ruimte genoeg om
te passeeren De aanrijding veroorzaakte een linker-
band-barst.
Volgens den appellant stond Veer met zijn wagen
niet recht, doch scheef op den weg. Na de aanrijding
bleek de radiateur van den door appellant bestuurden
wagen beschadigd en liep het water er uit
Als getuigen werden mede gehoord echtgenoote en
dochter van den heer Veer, welke verklaarden overeen
komstig de getuigenis van het hoofd des gezins. Voorts
werden nog gehoord een drietal leden der familie Ver-
duin, vischhandel uit Hoorn,, die zich bevonden in den
door appellant bestuurden auto.
Volgens waarneming van den vischkoopman Verduin
stond de kar van Veer niet scheef, maar wèl de voor
wielen gedraaid.
De verklaringen der heeren Veer en Verduin kwamen
niet overeen met betrekking tot het inmengen van
politie in de zaak en de schaderegeling. Veer kon geen v
veldwachter vinden en toen zou worden besloten reen
aangifte te doen en de verzekeringen de schade te doen
i-egelen. Ten opzichte van dit belangrijke punt ver
schilden nu de verklaringen van de heeren Veer en Ver
duin en zullen we het hierbij maar bij laten.
De heer Officier vestigde de aandacht op het beken
de verschijnsel, dat de verklaringen der belanghebbenden
niet overeenkwamen en na het gebeurde kortelings te
hebben besproken, achtte de heer Officier de voorstel
ling van de fam. Veer als de meest juiste, reden waar
om Z.Ed. bevestiging requireerde van het vonnis van
den kantonrechter, waarbij appelllant werd veroordeeld
tot f 15 boete of 15 dagen.
EEN VERKEERSDRAMA, DAT EEN DERDE
OPVOERING BELEEFDE.
Op den 21 Juli vierde de veelbelovende schooljeugd
uit 't Zand, gem. Zijpe, haar jaarfeest in den vorm van
een uitstapje per automobiel, 'n excursie, die den heer
Maurits N., 'n eerzaam koopman uit Amsterdam, Am-
stel 62, in groote ongelegenheid zou brengen.
Op den Heiderschen weg toch, tusschen Koedijk en
Mkmaar, naderde de file diverse motorrijtuigen, door
de bezitters welwillend beschikbaar gesteld ten dienste
van de Zandtemer spes patria, van de andere zijde
kwam aangereden heer Maurits in zijn 4-cylinder, ter
wijl geheel rechts van den weg de heer Joh. v. Heugten,
bloemist te Alkmaar, met zijn jeugdigen zoon Piet
fietste. De automobilist trachtte alsnu tusschen de
schoolfeestauto's en de wielrijders door te laveeren, doch
had daarbij het ongeluk, het rijwiel van jongeheer Piet
te raken, met gevolg, dat dit jongmensch kwam te
vallen en zijn rijwiel werd beschadigd. Tegen den heer N.
werd proces-verbaal opgemaakt en stond deze heer op 18
September terecht. Hij ontkende echter de schuld aan
deze aanrijding en kwam aandragen met de traditioneele
opheldering, de geliefkoosde schuldverschuiving van alle
!.n een verkeersongeval gewikkelde automobilisten, dat
de knaap, misschien geschrokken door het gegeven
signaal, onverwacht een zwenking naar links had
gemaakt, waardoor een aanrijding onvermijdelijk werd.
Ten dienste van den automobilist gelastte de Kan
tonrechter aanhouding der zaak en werd deze op 30 Oct,
j.1. voortgezet met het hooren van eenige nieuwe ge
tuigen van gevarieerde pluimage, namelijk de brigadier-
der-rijksveldwacht, het schoolhoofd en een melkcontro-
leur, die allen het uitstapje hadden medegemaakt als
geleiders.
Deze voortgezette behandeling pakte helaas niet uit in
het belang van den heer Maurits N. De Kantonrechter
kwam lang niet malsch uit den hoek en gaf het voor
nemen te kennen, zeer streng te zullen optreden tegen,
roekelooze automobilisten, waarop hij den tamelyk ver
slagen verdachte veroordeelde tot f 30 boete of 30 da
gen, schadevergoeding aan den heer Van Heugten tot
een bedrag van f 14.20, benevens, en dit was voor den
zakenman, die zijn karretje geen dag kan missen, dan
genadeslag, ontzegging van diens rijbevoegdheid voor
den tijd van 3 maanden.
Het was direct aan het somber vertrokken gezicht
van den veroordeelde wel te zien, dat hij met dit von
nis zeer zeker geen genoegen zóu nemen en hij kwam
dan ook in hooger beroep, dat dan heden werd behan
deld. De appellant had zich thans van rechtskundigen
bijstand voorzien en als verdediger gekozen Mr. I. S. de
Vries uit Amsterdam.
De appellant ontkende schuld en noemde het ongeval
een samenloop van omstandigheden.
De heer Officier requireerde bevestiging, terwijl de
verdediger de kracht van zijn betoog hoofdzakelijk
richtte op de ontzegging der rijbevoegdheid, 'n bijko
mende maatregel van veiligheid, waardoor de heer
N. als handelsman, ten zeerste werd gedupeerd.
EEN SLINGERENDE AUTOBESTUURDER BI
EEN ONVERLICHTE WAGEN.
De in 1886 geboren heer Matthijs van E., chauffltwr,
wonende te Den Helder, was door den Kantonrechter
aldaar veroordeeld tot f 50 boete of 10 dagen, benevens