Het lichten van de „Stanfries IV'. 3 Naar Yamato! Staatsloterij Marktberichten. De scheepsromp nog gaaf. Plaatselijk iNieuws. DE ONZEKERHEID OVER LAUSANNE. Spoorwegongeluk bij A m s t e r d ai Aardbevingen in Peru. De sneeuwval in Perzië houdt aan. Je begrijpt, dat er verschillende gedachten door m'n hoofd gingen: zou het hier ook al ndet goed met de zaken gaan, vreesde ik, maar dat leek me onmogelijk toen en tastte ik dan ook in 't duister. De vrouw kwam in dien tijd binnen, met brood voor de jongens, anders at de familie gelijk, maar dat werd nu te laat en moesten ze maar na schooltijd hun warm eten hebben. Ik nam de vrouw goed op en merkte, dat ze haar man op zij aankeek en haar lachen moeilijk kon houden. A's iemand die veel bij den weg komt, begon ik een andere conclusie te trekken en denk: de baas pijn in zijn hoofd en hij weet waar het vandaan komt: op stap geweest en over tijd thuis gekomen en nou natuurlijk verreisd, ja, ja, dat zal het zijn. Enfin ik gooi het op een ander praatje en begin mijn brood op te eten. Na verloop van een kwartiertje hebben de twee kin deren hun brood op en gaan naar school en de vrouw komt met de aardappelen en wat er bij hoort Onder het eten, jawel, daar kreeg ik het verhaal van moeder, maar vader had heel weinig praatjes, denke lijk had hij er den vorlgen nacht wel meer gehad. Moeder begon dan: ik loop er niet mee langs de straat, maar wij kennen elkaar al jaren en de baas heb vannacht een rare flater gemaakt Zoo, zoo, vroeg ik: is de baas een beetje buiten zijn boekje gegaan? Ja, 't is niet best, gaf de baas als een schurftige kater, die de roskam vreest ten antwoord. De vrouw ging verder: je weet wel, dat ik het niet zoo krap neem en ik gun mijn man graag een pretje, hij doet alle dagen zijn best en wat ik wil hebben kan ik krijgen, dus laat de baas maar eens uitgaan, en al komt hij wat laat thuis, vind ik niks erg, maar vannacht was ik toch wel puur kwaad op hem: ja, ja, ouwe, kijk me maar eens an, ik was eerlijk boos op je, maar 's is nu weer over. We zullen ons verhaal kort maken en de man was den vorigen avond met een vriend uit geweest naar Den Helder met de auto, waren om half één uit Den Helder vertrokken, hadden een lekke band gekregen en was om twee uur thuis gekomen. Dat was niet erg, maar toen hij thuis kwam, wou hij zijn vrouw beduvelen en begon te wiegen; hij was niet aan den gang toen de vrouw wakker werd door het vreemde geroezemoes en verschrikt vroeg ze: Klaas, zoo heet de man wat haal jij nu uit? Nou vrouw, hoor je dat dan niet, kleine Dirk ligt te huilen en ik ben al een uur bezig hem in slaap te wiegen, wat me nu net gelukt is. Nou moet je toch ophouden, gaf de vrouw bits ten antwoord; ik heb Dirk bij me te bed genomen, omdat hij niet slapen kon en nu ben je met een leege wieg be zig, De man keek in de wieg en die bevatte werke lijk niets anders als slaapbenoodigdheden Dan sta je er op en dat die man een grove blunder maakte en den volgenden dag last van hoofdpijn had, laat zich wel begrijpen, Ik heb er hartelijk om gelachen en toen de man zei: ze krijgen mij niet meer mee naar Den Helder, al komen ze met een Hispano Suise, nam ik afscheid om verdere klanten te bezoeken, Trekking van Woensdag 20 Januari. 5e klasse 3e lijst No.s 7567 16948 en 19537 ieder f 1000. Nos. 1782 2807 3677 7141 en 10500 ieder f 400. Nos. 546 5542 8525 10872 en 10977 ieder f 200. Nos. 401 1865 4073 en 8053 ieder f 100. Prijzen van f 70. 59 79 168 213 283 358 406 428 447 498 698 769 913 930 1152 1333 1465 1589 1824 1884 1889 2152 2170 2315 2405 2469 2806 3064 3086 3102 3225 3490 3559 3649 3765 3959 4075 4177 4217 4277 4391 4492 4587 4707 4824 4975 5310 5442 5642 5761 5937 5978 6053 6172 6187 6232 6454 6615 6647 6755 6781 6980 7007 7116 7212 7277 7443 7542 7678 7718 7769 7771 8013 8077 8083 8229 8309 8423 8487 8795 8880 9006 9185 9309 9373 9495 9504 9525 9641 9690 9719 9778 10113 10253 10426 20454 10718 10910 10939 11008 11115 11314 11532 11562 11728 11865 11940 12145 12427 12428 12498 12628 12756 12768 12802 12812 12948 12952 13039 13106 13111 13127 13412 13439 13466 13509 13702 13713 13715 13901 13909 13940 13957 13970 14000 14234 14356 14479 14659 14688 14902 15044 15267 15613 15735 15817 16043 16052 16057 16799 16864 17062 17129 17271 17392 17434 17560 17564 17612 17840 17985 18086 18303 18579 18700 18801 18830 19029 19092 19332 19620 19647 20148 20309 20387 20418 20520 20574 20709 20733 20831 20837 20861 20894 SCHAGEN. 21 Jan. 14 paarden f 100—200. 32 geldekoeien. vette f200— 305; 4 kalfkoeien f180—240; 5 graskalveren f55—70; 29 nuchtere kalveren f4—18; 10 schapen, vette f25; 69 overhouders. f 10—20; 12 varkens, mag. f8—12; 46 idem. vette, p. kg. f 0.280.31122 biggen f 6—9; 3 konijnen f 0.60—2; 13 kippen f 0.75—2. EIERVEILING SCHAGEN, 21 Jan. Aangevoerd zijn 110 partijen 84000 stuks kipeieren, 4 partijen 436 stuks eendeieren. De prijs liep van: kip eieren f 3.50—3.60, kleine f 3.10—3.40, bruine f 3.80, eend eieren f 3.203.60. De veiling duurt voort. NOORDSCHARWOUDE, 20 Jan. Aangevoerd: 19800 Kg. uien: drielingen f 88.40, uien f 7.80—8.40, grove uien f 6.80—7.30, 1000 Kg. peen f 2.80, kl. peen f 1.20—1.30, 53600 Kg. roode kool f 0.60-1.70, 2e soort f 0.60—1.30, 72200 Kg. D. witte kool f 1—160, 2e soort f 0.60—1.30, 9000 Kg. gele kool f 0.60—1.10, 2e soort i 0.60—L DEN HELDER. 20 Jan. Afgeslagen Gem. vischhal: tongen f 0.30, kleine tongen f 0.09 per stuk, schol f 6.506.10, scharren f 4.502.25, bot f 119.50, wyting f 4.502.25 per kist, gekookte gar nalen: 3385 Kg. aangevoerd per Kg. f 0.150.13. Door haringvisschers 21 at] haring f 108.50. BROEK OP LANGENDIJK, 20 Jan. Aangevoerd: 68000 Kg. roode kool f 0.701.40, id. door schot f 0.60—1, 30000 Kg. gele kool f 0.60—1.40, 58000 Kg. D. witte kool f 0.801.60, 21000 Kg. uien f 7.708, grove uien f 650—7, drielingen f 7.60—8.10, 1800 Kg. bieten f 2.70, 625 Kg. peen f 3.50, kleine peen f 1.40, 250 Kg. spruitjes f 3.103.70. WIERINGEN, 19 Januari 1932. Aanvoer aan den Viscbafslag: 78 balen Kruikels f 3.70 -4.00; 54 balen Wulken f 13.5016.70, alles per baal. AMSTERDAM, 20 Januari 1931. Aardappelen: Zeeuwsche bonten f 4.605.25, blauwen f 4.505, bl. eigenheimers f 3.703.75, klei industrie f 2.903.10, eigenheimers f 3.503.70, blauwe en bonte poters f 2.252-50, Bevelandere f 33.25, Vlaamsche zand-eigenheimers f 33.30, Anna Paulowna zand f 3 3.50, Hillegommer aardapp. f 33.50, Castricumsche zand f 3.503.75, Drentsche eigenh. f 2.103.50, Flakkeesche elgenh. f 3.754, eigenh. poters f 2.903, Spuische eigen heimers f 3.903, eigenh. poters f 33.10, Friesche bor- gers f 3.203.50, blauwe borgers f 3.703.75, roodstar f 3.403.50, Limburgsche industrie f 2.402.60 per H.L. AMSTERDAM, 20 Januari 1932. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 318 vette kal veren le kw. 6876 ct., 2e kw. 5866 ct., 3e kw. 4656 ct per Kg slachtgewicht; 26 nuchtere kalveren f 49, 700 varkens: vleeechvarkens 90110 Kg 3637 ct, zware idem 3435 ct, vette idem 3233 ct, per Kg slachtgew, Aan het abattoir werden aangevoerd 16 wagons ge slachte runderen uit Denemarken VERSCHILLENDE MOMENTEN VAN HET BERGINGSWERK. (Van den specialen V.D.-verslaggever.) A.b. van de „Zwolle", 20 Januari. Toen het vaststond, dat het vandaag met de ber ging van de „Stanfries IV" ernst zou worden, is voor de derde maal sinds verleden week Dinsdag de sa lonboot ..Zwolle" van Verschure en Co., Algemeene Binnenlandsche Stoom aartmaatschappij, te Amster dam, van de hoofdstad uitgevaren naar de plaats van de ramp. Het vertrek geschiedde reeds om vijf uur in den ochtend; aan boord bevonden zich, evenals de vorige malen, o.m. de heeren C. A. G. van der Boom, Inspecteur voor de Scheepvaart te Amsterdam, de Langen Wendels, expert voor de maatschappij bij welke de „Stanfries" is verzekerd, vertegenwoordigers van deze maatschappij, en de heer A. van de Zee, chef van den technischen dienst van Verschure en Co. Ditmaal maakte ook de heer G. de Jong, Directeur van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart, de reis mede. Natuurlijk waren ook weer eenige journalisten, alsmede de noodige film- en camera-mannen van de partij; dank zij de gulle gastvrijheid van de directie van Verschure, hebben zij vanaf het schip het ber gingswerk op uitnemende wijze kunnen volgen. De reis, die door zeer fraai weer werd begunstigd, ging niet regelrecht naar het wrak, aangezien eerst Sta voren moest worden aangedaan, waar de heer Colt- hoff. Directeur van de N.V. Scheepvaart-Maatschappij „HollandFriesland" zich aan boord begaf. Op de plaats waar de ramp zich af speelde. Toen de „Zwolle" te ongeveer 11 uur bij de plaats van de ramp arriveerde en daar voor anker ging. bleek, dat het bergingswerk rejds in vollen gang was. Wat dadelijk opviel, was, dat een gedeelte van het wrak en wel de kop van de „Stanfries IV", met de plaatkiel naar boven, reeds boven water uitstak. Hij hing in een staalstrop, welke aan den hijsch- kabel van den bok van Verschure was bevestigd. Ook de bergingsvaartuigen „Phyllis Hudson" en „Meermin" waren ter plaatse. De duiker Sperling en een collega-duiker waren druk in de weer. Het boven water uitstekende kielgedeelte zag er volkomen on beschadigd uit, het geleek H het zonlicht, dat goud spoot over de rustig deinende zee, de gladde glanzen de huid van een walvisch. De gedachte echter aan het drama, dat zich op deze plaats had afgespeeld, werk te min of meer beklemmend op ieder, wiens taak slechts beperkt was tot een eemakkelijk toekijken. Te 11.40 uur arriveerde de groote bok van Ver schure, die een hefvermogen heeft van 60 ton. ge trokken door de sleepboot „Breezand" en het ber gingvaartuig „Meermin", dat hem een eind was tege moet gevaren. Het oogenblik, waarop de bodem van het wrak uit het water oprijst. Na bijna een uur van moeizamen arbeid waren aan de z.g. spruit van dezen bok uiteinden van twee staaltrossen bevestigd, welke reeds tevoren onder het middenschip van de „Stanfries IV" waren doorge trokken. Vlak daarop werden de kabels strak getrok ken en zag men den bodem van het wrak langzaam voor een gedeelte uit het water oprijzen. Even later moest dit werk echter worden onderbroken, teneinde met behulp van een compressor op de „Phyllis Hud son" in het gedeelte van het casco, dat boven water was gekomen en uiteraard luchtledig moest zijn, lucht toe te voeren. Het hijschen werd namelijk te gengewerkt door het z.g. „zuigen" van het water, in het schip, tengevolge van den dampkringslucht bui ten. Kort daarna bleek, dat de compressor niet gehee! in orde was; de leiding van het bergingswerk besloot toen het wrak weer te laten zakken en onder water rond te trekken. In eonige minuten had de zee zich weer bijna geheel over het boven de oppervlakte uit stekende scheepsgedeelte gesloten. Dit was een leelijke handicap, aangezien men nu ongeveer weer even ver was als drie uren te voren. Omstreeks genoemden tijd arriveerde er uit Stavoren eenige belangstellende in woners, die zich hadden ingescheept aan boord van een botter, welke langszij van de „Zwolle" vast maakte. Het wrak opnieuw boven water. Te ongeveer drie uur was het geheele wrak weer onder water verdwenen, doch niet nadat aan het ach tergedeelte een hijschkabel van den bok van Ver schure met behulp van een haak aan één kant van de reeling was vastgemaakt. Dit wees erop, dat men van plan was de „Stanfries" te kantelen. Toen de kabel werd aangetrokken kwam er, na he vige borrelingen in het water, weer een gedeelte van het wrak te voorschijn, waarhij bleek, dat het gelukt was het schip op één zijde te kantelen, zoodat het over stuurboord kwam te liggen. Even later, toen ook op den kleinen bok de trossen waren aangetrokken, zag men het wrak geheel kantelen, zoodat het nu met de goede zijde naar boven kwam te liggen. Het casco verdween weer onder water, onmiddellijk daar op kwamen eenig wrakhout en eenige zakken met was, die deelhebben uitgemaakt van de lading, bo ven drijven. Het wrak drijvende. De onder den voorsteven aangebrachte tros werd wederom door den kleinen bok strak getrokken, met het gevolg dat een gedeelte van den kop van de „Stanfries IV" boven water verscheen. Duidelijk zag men, hoe zeer deze was gehavend. Nadat het werk tot zooverre met succes was gevorderd, begaf gich wederom een der beide duikers tot tweemaal toe te water, teneinde midscheeps de spruit van den groo- ten bok, welke, in verband met de werkzaamheden voor het kantelen, was losgemaakt, wederom te beves tigen aan de onder den bodem van het wrak aange- brachten stalen ketting. Te zeven minuten voor vie ren kon de groote bok met hijschen beginnen en kwam vor de eerste maal het boven-achtergedeelte van de „Stanfries IV" te voorschijn., zoodat het schip rechtstandig kwam te liggen. Dadelijk werd de groote zuigbuis van de pomp aan boord van de „Phyllis Hudson" in het groote ruim van de „Stanfries IV". neergelaten, toen deze in werking was gesteld, werd dit ruim in betrekkelijk korten tijd leeggezogen, waar bij het overtollige water in zee werd afgevoerd. Ver volgens ondergingen ook het machine- en het ketel- ruim dezelfde bewerking, met het gevolg dat de „Stanfries IV" vrij snel uit het water oprees. Te vijf uur was het wrak drijvende, waarmede een buiten gewoon kranig staaltje van bergingskunst tot een goed einde was gebracht. WARMENHUIZEN. 20 Jan. Aangevoerd: 9050 Kg. roode kool le kw. f 0.701.20, 2e kw. f 0.60—0.70, 150 Kg. gele kool 2e kw. f 0.60. 6950 Kg. witte kool le kw. f 0.90—L20, 3375 Kg uien: drie lingen f 770, uien f 7.608.10, grove uien f 66.60, 675 Kg. bieten f 2.50. Zondag 31 Januari - 8 uur Japansche Operette in 3 bedrijven. Voorziet U tijdig van kaarten, verkrijgbaar in het N. H. Koffiehuis. Telefoon 63. BOND VAN AUTOMOBLELBEZITTERS. Een 8-tal leden van het District Schagen van de zen bond toog gisteravond naar Hoorn, waar in „De Keizerskroon" de algemeene vergadering van den Bond plaats vond. De Voorzitter memoreerde in zijn openingswoord het overlijden van het actieve bestuurslid, den heer C. C. Singer te Andijk. Verblijdend was, dat ondanks de moeilijke tijdsomstandigheden, het ledental in 1931 met meer dan 200 leden toenam. Op verzoek zal de vrijwillige verkeerspolitie meer toezien op de verblindende rijwielverlichting. Het verzoek van het district Schagen cm het entréegeld voor nieuwe leden te verlagen, zal nader in de be stuursvergadering worden besproken. Gewezen werd op het verschijnen van het zoo be langrijke Prov. Blad no. 102, omtrent wegonderhoud en concentratie van wegonderhoud. De notulen en de diverse uitgebrachte verslagen werden goedgekeurd. Bij de verkiezingen werden bij acclamatie herbe noemd de secretaris en de heer Waker, district Me- demblik, als hoofdbestuurslid. In de vacature van het hoofdbestuur werd voorzien door de vertegen woordiging van het district Schagen. waarvoor do heer J. G. van Barneveld met 28 van de 33 geldige stemmen werd gekozen. Als lid van de finantieele commissie werd geko zen de heer P. Koomen te Spierdijk. Bij de rondvraag kwam ter sprake de opgave aan het wegenbureau en het invullen der bekende om slachtige gele kaart. Verschillende bestuursleden verklaren zich bereid deze kaart in te vullen en voor het district Schagen verklaart de heer Jansen zich daartoe bereid. Na een geanimeerde bespreking, volgt daarna on der dankzegging en met den wensch dat het ledental zich nog meer moge uitbreiden, sluiting der vergade ring. GESLAAGD. De heer J. Broersen, voorheen te Barsingerhorn, thans te Alkmaar, leerling van den heer J. de Vries, alhier, is geslaagd voor het Praktijk-diploma Boekhouden van de Vereen, van Leeraren in de Handelswetenschappen. VERKOCHT. Het huis van den heer P. Klaver aan den Oudendijk alhier, is verkocht aan den heer Roskam te Zijpe. NIEUWE STRAAT. Van den heer M. C. Tuinman alhier,is het verzoek ingekomen, om vanaf het Noord een nieuwe weg aan te leggen. B. cn W. stellen voor aan dit verzoek te voldoen. POLITIE. Verloren: Een leeren slofje. Gevonden: een za<t turf. Inlichtingen ter Secretarie. SCHOOLMEUBELEN. De levering der schoolmeubelen en turntoestellen voor de nieuwe openbare school, is na gehouden in schrijving, gegund aan den heer K. Blaauboer al hier. Voor de levering der gordijnen, matten, etc., zal een nieuwe inschrijving worden gehouden. VERZOEK OM SUBSIDIE. B. en W. dezer gemeente stellen voor aan de Afd. Schagen van het Instituut voor Arbeidersontwikke ling, f50.subsidie toe te staan. OPHALEN VUILNIS BUITENWIJKEN. Gezien het geringe resultaat, stellen B. en W. den Raad voor het ophalen der vuilnis in de buitenwij ken te beperken tot 1 maal per jaar, n.1. in de maand Mei na de groote schoonmaak. MEER SALARIS. Als gevolg van het jl. raadsbesluit om de Bewaar school onder te brengen in de nieuwe openbare school, werd aan het Hoofd dier school haar vrije woning ontnomen. B. en W. adviseeren nu aan den Raad haar jaarwedde met f225 te verhoogen. De be- grootingscommissie had omtrent haar voorstel het Hoofd der Bewaarschool niet gehoord en daar deze ambtenares is aangesteld met vrije woning, zou dit verlaging van haar inkomen beteekenen, vandaar dit advies van B. en W. RAAD SCHAGEN. Vergadering op Vrijdag 29 Januari 1932, des namid dags ten kwart over zeven ure. Punten van behandeling: 1. Mededeelingen van den Voorzitter. 2. Ingekomen stukken en adressen: Diverse dankbetuigingen voor verleende subsldiën; Proces-verbaal opname boeken en kas van den Gem. Ontvanger; Armenraad te Alkmaar, verhandeling over onder houdsplicht Commissie van Uitvoering Vleeschkeuringsdienst verslag vergadering; Ged. Staten geven geen verlenging termijn bijdrage kanaal; Ged. Staten, vaststelling wijziging bouwverordening; Ged. Staten, verdaging beslissing begrooting 1932; Verificatiebureau, rapport kasopname Eiervelling; B. en W. van Wehl. verzoek om adhaesie instelling Ministerie van Landbouw; Rapport betreffende ophalen van vuilnis in de bui tenwijken; Raad van üpendam, verzoek instemming pogingen inzake watervoorziening; Plaatselijke raad, verzoek vaststelling steunrege ling; Bestuur afd. Sohagen, Instituut Arbeidersontwikke ling om subsidie. W. J. Hiemstra, verzoek om ontslag als onderwijzer der O. L. school; M. C. Tuinman, verzoek om vergunning tot het aan leggen van een weg. W. Schaafsma, verzoek om aankoop van bouwter rein van het Grondbedrijf. B. en W. van Oterleek, verzoek om adhaesie inzake verlaging jaarwedden B., S. en O. Verzoek van H Deutekom om verminderde landhuur; Verzoek Chr. Prins es. betreffende vervoer koien voor het Gasbedrijf. 3. Benoeming Commissiën. 4. Voorstel tot het verleenen van een gratificatie aan den Correspondent der Arbeidsbemiddeling. 5. Voorstel tot verhooging van de jaarwedde van het Hoofd der Voorbereidende School. 6. Voorstel tot het uitvoeren van werken ten behoeve van het Grondbedrijf. 7. Voorstel tot vaststelling verordening art. 9 sub 3 der Winkelsluitingswet. 8. Voorstel inzake steun aan den groven tuinbouw. 9. Vaststelling 2e suppletoire begrooting dienst 1931. 10. Reclame's belasting 'op de honden. Nogmaals uitstel? - Te p werdt als openingsdatum 28 nnari genoemd. Naar in politieke kringen te Parijs verluidt, wil Fransche regeering de Herstel-conferentie te i sanne uitstellen van 25 Januari tot 28 Januari. P cipieele besluiten zouden echter noch te Lon noch te Parijs genomen zijn. daar men eerst hei sultaat van de stemming in de Fransche Kamer m afwachten. In verband hiermede blijft deze kwes; dus nog volkomen open. De meening in Engelam Het Britsche departement van Buitenlandsche i ken publiceert een communiqué, dat de bespreking tusschen de bij Lausanne geïnteresseerde mogendls den nog niet beëindigd zijn. Het is echter duideij* dat de conferentie a.s. Maandag niet kan beginm zioals oorspronkelijk in de bedoeling heeft gelept De Britsche regeering hoopt dat het mogelijk zal r tot een bevredigende overeenstemming te geraken aanzien van den verderen gang der onderhandel gen gedurende de eerstvolgende dagen. Tot zoover het communiqué. In het Engelsche kabinet was men gister de mi ning toegedaan dat een bijeenkomst van de sanner Conferentie technisch onmogelijk is. Duitschland weigert toe te stemmen verlengina van het Hoover-moratorh met één jaaar. Een Engelsche stap dia aangaande te Berlijn. V.D. verneemt uit Berlijn: De Britsche gezant te Berlijn, Sir Horace Humbol heeft gistermiddag in opdracht zijner rcgecrins: de rijksregeering geinformeerd, of Duitschland cv< tueel bereid is toe te stemmen in een verlenging het Hoover-moratorium één jaar. Naar verluidt rijkskanselier Brüning in afwijzenden zin gi woord hebben. Wanneer men bedenkt, dat het nog vijf maai duurt voordat het huidige Hoovermoratorium is geloopen een termijn dus welke met eenigen den wil groot genoeg is om tot een zoo drinj noodzakelijke eindoplossing te komen dan is begrijpelijk, dat het Britsche initiatief te Berlijn g instemming heeft gevonden. Een vertraging van tot stand komen van een defintieve oplossing s in verband met de catastrophalen economischcn stand gelijk met een verlenging van de algemi heerschcnde onzekerheid, welke naar bekend is aan de andore zijde beschouwd wordt als één voornaamste factoren der crisis. Of de confcrei van Lausanne op 25 Januari plaats vindt, zal thai van de beslissing van de Engelsche regeering hangen. Parüsche trein op een lorrie ingereden. Geen persoonlijke ongelukken. Ter hoogte van de begraafplaats „Vredenhof" aan k Haarlemmerweg heeft de Parijsche trein, die gisteratJ om 10.10 moest binnenkomen een lorrie aangereden.! daar. door tot dusverre nog niet bekenden oorzaak I recht was gekomen. De trein is met een vertraging^ 5 minuten binnengekomen. Ongelukken hadden plaats. De lorrie is geheel vernield later het station nengebracht. Een onderzoek wordt ingesteld. Kwaadwillig] Nader vernemen wij over het feit, dat de Pai trein een lorrie heeft aangereden, het volgende: Tusschen Sloterdijk en Amsterdam bemerkte de chinist van den Parijschen trein plotseling gerammel schen de wielen van den Parijschen trein was geral dat een z.g. hekkenwagen, d.i. een tweewielige lor die gebruikt wordt voor het vervoeren van rails, schen de wielen an den Parijschen trein was gei De vertraging die hierdoor werd ondervonden, slechts gering. Het merkwaardige echter is dat ni minuten voor den Parijschen trein een electrische ti» dezelfde spoorbaan gepasseerd was. zonder dat iets i zondera opgemerkt was. De hekkenwagen, was gis* middag om kwart voor twee. nadat hij gebruikt neergelegd naast de spoorbaan, op een afstand, die; groot was, dan dat eenig ongeluk zou kunnen gebetin Er wordt dan ook een streng onderzoek ingesteld iu de vraag door wien of hoe de hekkenwagen op de r» ia gekomen. Twee schokken binnen de 24 m Naar Reuter uit Lima in de Zuid-Amei ikaansd republiek, Peru, verneemt, hebben daar binnen uur tijds twee aardbevingen plaats gehad. Onder bevolking ontstond een paniek. De electrische leidingen werden verbroken en enkele gebou» stortten gedeeltelijk in. Verscheidene auto's zijn in de niet verlichte sis ten op de naar buiten gevluchte menigte ingeredi Nadere berichten omtrent het aantal slachtolli ontbreken nog. Vrees voor menschenlev® Nader wordt gemeld, dat men vreest, dat bij i aardbevingen verscheidene menschen omgekorw zijn. Tot nu toe zijn één doode en vier gekwetsten borgen. De juiste omvang van de schade is nogi te overzien. Een geheele stadsbevolking opgeslot De geheele bevolking van Hamadan is. meldt Reat uit Teheran, door de sneeuw in haar huizen opgeslei De winkels, scholen en kantoren zijn gesloten; de ten zijn door de sneeuw onbegaanbaar. De sneeuw houdt nog steeds aan. NEET AANGEGEVEN BENZINE. Nog steeds nieuwe inbeslagnemb De rijksambtenaren te Barneveld hebben circa 13i liter niet aangegeven benzine in beslag genomen. BOERDERI INVOER VAN DEENSCH VLEESCH. Toenemende import In verband met te wachten Invoerbeperking. De door het Hoofdbestuur der Hollandsche Maatsciu pij van Landbouw ingestelde Crisis-veeteelt- en :ui' commissie heeft zich staande haar vergadering van dezer met een telegram van den navolgenden lnh> gewend tot den Minister van Arbeid Handel en Nij» heid: Excellentie invoer Deensch vleesch grooter i verwacht; voorraad Ned. slachtvee neemt dagelijks ij beide doordat invoerbeperking wordt verwacht. 1®^ dag uitstel hiervan maakt toestand onhoudbaar, leefd verzoeken wij spoed. DRIE MIJNWERKERS BEDOLVEN. Een Dinsdagavond zijn in de mijn „Max" te Michalko' in Opper-Silezië drie mijnwerkers bedolven. Na uren gelukte het de mijnwerkers te bergen. Twee W 1 zee ernstig gewond de derde was reeds overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 8