Het lichten van de „Stanfries IV'.
3
Naar Yamato!
Staatsloterij
Marktberichten.
De scheepsromp nog gaaf.
Plaatselijk iNieuws.
DE ONZEKERHEID
OVER LAUSANNE.
Spoorwegongeluk bij
A m s t e r d ai
Aardbevingen in Peru.
De sneeuwval in Perzië
houdt aan.
Je begrijpt, dat er verschillende gedachten door m'n
hoofd gingen: zou het hier ook al ndet goed met de
zaken gaan, vreesde ik, maar dat leek me onmogelijk
toen en tastte ik dan ook in 't duister.
De vrouw kwam in dien tijd binnen, met brood voor de
jongens, anders at de familie gelijk, maar dat werd
nu te laat en moesten ze maar na schooltijd hun warm
eten hebben.
Ik nam de vrouw goed op en merkte, dat ze haar man
op zij aankeek en haar lachen moeilijk kon houden.
A's iemand die veel bij den weg komt, begon ik een
andere conclusie te trekken en denk: de baas pijn in
zijn hoofd en hij weet waar het vandaan komt: op stap
geweest en over tijd thuis gekomen en nou natuurlijk
verreisd, ja, ja, dat zal het zijn.
Enfin ik gooi het op een ander praatje en begin mijn
brood op te eten.
Na verloop van een kwartiertje hebben de twee kin
deren hun brood op en gaan naar school en de vrouw
komt met de aardappelen en wat er bij hoort
Onder het eten, jawel, daar kreeg ik het verhaal van
moeder, maar vader had heel weinig praatjes, denke
lijk had hij er den vorlgen nacht wel meer gehad.
Moeder begon dan: ik loop er niet mee langs de
straat, maar wij kennen elkaar al jaren en de baas heb
vannacht een rare flater gemaakt
Zoo, zoo, vroeg ik: is de baas een beetje buiten zijn
boekje gegaan?
Ja, 't is niet best, gaf de baas als een schurftige kater,
die de roskam vreest ten antwoord.
De vrouw ging verder: je weet wel, dat ik het niet
zoo krap neem en ik gun mijn man graag een pretje,
hij doet alle dagen zijn best en wat ik wil hebben kan
ik krijgen, dus laat de baas maar eens uitgaan, en al
komt hij wat laat thuis, vind ik niks erg, maar vannacht
was ik toch wel puur kwaad op hem: ja, ja, ouwe, kijk
me maar eens an, ik was eerlijk boos op je, maar 's is
nu weer over.
We zullen ons verhaal kort maken en de man was
den vorigen avond met een vriend uit geweest naar
Den Helder met de auto, waren om half één uit Den
Helder vertrokken, hadden een lekke band gekregen en
was om twee uur thuis gekomen. Dat was niet erg,
maar toen hij thuis kwam, wou hij zijn vrouw beduvelen
en begon te wiegen; hij was niet aan den gang toen de
vrouw wakker werd door het vreemde geroezemoes en
verschrikt vroeg ze: Klaas, zoo heet de man wat
haal jij nu uit? Nou vrouw, hoor je dat dan niet, kleine
Dirk ligt te huilen en ik ben al een uur bezig hem in
slaap te wiegen, wat me nu net gelukt is.
Nou moet je toch ophouden, gaf de vrouw bits ten
antwoord; ik heb Dirk bij me te bed genomen, omdat
hij niet slapen kon en nu ben je met een leege wieg be
zig, De man keek in de wieg en die bevatte werke
lijk niets anders als slaapbenoodigdheden Dan sta je er
op en dat die man een grove blunder maakte en den
volgenden dag last van hoofdpijn had, laat zich wel
begrijpen,
Ik heb er hartelijk om gelachen en toen de man
zei: ze krijgen mij niet meer mee naar Den Helder, al
komen ze met een Hispano Suise, nam ik afscheid om
verdere klanten te bezoeken,
Trekking van Woensdag 20 Januari.
5e klasse 3e lijst
No.s 7567 16948 en 19537 ieder f 1000.
Nos. 1782 2807 3677 7141 en 10500 ieder f 400.
Nos. 546 5542 8525 10872 en 10977 ieder f 200.
Nos. 401 1865 4073 en 8053 ieder f 100.
Prijzen van f 70.
59 79 168 213 283 358 406 428
447 498 698 769 913 930 1152 1333
1465 1589 1824 1884 1889 2152 2170 2315
2405 2469 2806 3064 3086 3102 3225 3490
3559 3649 3765 3959 4075 4177 4217 4277
4391 4492 4587 4707 4824 4975 5310 5442
5642 5761 5937 5978 6053 6172 6187 6232
6454 6615 6647 6755 6781 6980 7007 7116
7212 7277 7443 7542 7678 7718 7769 7771
8013 8077 8083 8229 8309 8423 8487 8795
8880 9006 9185 9309 9373 9495 9504 9525
9641 9690 9719 9778 10113 10253 10426 20454
10718 10910 10939 11008 11115 11314 11532 11562
11728 11865 11940 12145 12427 12428 12498 12628
12756 12768 12802 12812 12948 12952 13039 13106
13111 13127 13412 13439 13466 13509 13702 13713
13715 13901 13909 13940 13957 13970 14000 14234
14356 14479 14659 14688 14902 15044 15267 15613
15735 15817 16043 16052 16057 16799 16864 17062
17129 17271 17392 17434 17560 17564 17612 17840
17985 18086 18303 18579 18700 18801 18830 19029
19092 19332 19620 19647 20148 20309 20387 20418
20520 20574 20709 20733 20831 20837 20861 20894
SCHAGEN. 21 Jan.
14 paarden f 100—200. 32 geldekoeien. vette f200—
305; 4 kalfkoeien f180—240; 5 graskalveren f55—70;
29 nuchtere kalveren f4—18; 10 schapen, vette f25;
69 overhouders. f 10—20; 12 varkens, mag. f8—12; 46
idem. vette, p. kg. f 0.280.31122 biggen f 6—9; 3
konijnen f 0.60—2; 13 kippen f 0.75—2.
EIERVEILING SCHAGEN, 21 Jan.
Aangevoerd zijn 110 partijen 84000 stuks kipeieren, 4
partijen 436 stuks eendeieren. De prijs liep van: kip
eieren f 3.50—3.60, kleine f 3.10—3.40, bruine f 3.80, eend
eieren f 3.203.60. De veiling duurt voort.
NOORDSCHARWOUDE, 20 Jan.
Aangevoerd: 19800 Kg. uien: drielingen f 88.40, uien
f 7.80—8.40, grove uien f 6.80—7.30, 1000 Kg. peen f 2.80,
kl. peen f 1.20—1.30, 53600 Kg. roode kool f 0.60-1.70,
2e soort f 0.60—1.30, 72200 Kg. D. witte kool f 1—160, 2e
soort f 0.60—1.30, 9000 Kg. gele kool f 0.60—1.10, 2e soort
i 0.60—L
DEN HELDER. 20 Jan.
Afgeslagen Gem. vischhal: tongen f 0.30, kleine tongen
f 0.09 per stuk, schol f 6.506.10, scharren f 4.502.25,
bot f 119.50, wyting f 4.502.25 per kist, gekookte gar
nalen: 3385 Kg. aangevoerd per Kg. f 0.150.13.
Door haringvisschers 21 at] haring f 108.50.
BROEK OP LANGENDIJK, 20 Jan.
Aangevoerd: 68000 Kg. roode kool f 0.701.40, id. door
schot f 0.60—1, 30000 Kg. gele kool f 0.60—1.40, 58000 Kg.
D. witte kool f 0.801.60, 21000 Kg. uien f 7.708, grove
uien f 650—7, drielingen f 7.60—8.10, 1800 Kg. bieten
f 2.70, 625 Kg. peen f 3.50, kleine peen f 1.40, 250 Kg.
spruitjes f 3.103.70.
WIERINGEN, 19 Januari 1932.
Aanvoer aan den Viscbafslag: 78 balen Kruikels f 3.70
-4.00; 54 balen Wulken f 13.5016.70, alles per baal.
AMSTERDAM, 20 Januari 1931.
Aardappelen: Zeeuwsche bonten f 4.605.25, blauwen
f 4.505, bl. eigenheimers f 3.703.75, klei industrie
f 2.903.10, eigenheimers f 3.503.70, blauwe en bonte
poters f 2.252-50, Bevelandere f 33.25, Vlaamsche
zand-eigenheimers f 33.30, Anna Paulowna zand f 3
3.50, Hillegommer aardapp. f 33.50, Castricumsche zand
f 3.503.75, Drentsche eigenh. f 2.103.50, Flakkeesche
elgenh. f 3.754, eigenh. poters f 2.903, Spuische eigen
heimers f 3.903, eigenh. poters f 33.10, Friesche bor-
gers f 3.203.50, blauwe borgers f 3.703.75, roodstar
f 3.403.50, Limburgsche industrie f 2.402.60 per H.L.
AMSTERDAM, 20 Januari 1932.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 318 vette kal
veren le kw. 6876 ct., 2e kw. 5866 ct., 3e kw. 4656
ct per Kg slachtgewicht; 26 nuchtere kalveren f 49,
700 varkens: vleeechvarkens 90110 Kg 3637 ct, zware
idem 3435 ct, vette idem 3233 ct, per Kg slachtgew,
Aan het abattoir werden aangevoerd 16 wagons ge
slachte runderen uit Denemarken
VERSCHILLENDE MOMENTEN VAN HET
BERGINGSWERK.
(Van den specialen V.D.-verslaggever.)
A.b. van de „Zwolle", 20 Januari.
Toen het vaststond, dat het vandaag met de ber
ging van de „Stanfries IV" ernst zou worden, is voor
de derde maal sinds verleden week Dinsdag de sa
lonboot ..Zwolle" van Verschure en Co., Algemeene
Binnenlandsche Stoom aartmaatschappij, te Amster
dam, van de hoofdstad uitgevaren naar de plaats
van de ramp. Het vertrek geschiedde reeds om vijf
uur in den ochtend; aan boord bevonden zich, evenals
de vorige malen, o.m. de heeren C. A. G. van der
Boom, Inspecteur voor de Scheepvaart te Amsterdam,
de Langen Wendels, expert voor de maatschappij bij
welke de „Stanfries" is verzekerd, vertegenwoordigers
van deze maatschappij, en de heer A. van de Zee,
chef van den technischen dienst van Verschure en
Co. Ditmaal maakte ook de heer G. de Jong, Directeur
van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart, de reis
mede. Natuurlijk waren ook weer eenige journalisten,
alsmede de noodige film- en camera-mannen van de
partij; dank zij de gulle gastvrijheid van de directie
van Verschure, hebben zij vanaf het schip het ber
gingswerk op uitnemende wijze kunnen volgen. De
reis, die door zeer fraai weer werd begunstigd, ging
niet regelrecht naar het wrak, aangezien eerst Sta
voren moest worden aangedaan, waar de heer Colt-
hoff. Directeur van de N.V. Scheepvaart-Maatschappij
„HollandFriesland" zich aan boord begaf.
Op de plaats waar de ramp zich af
speelde.
Toen de „Zwolle" te ongeveer 11 uur bij de plaats
van de ramp arriveerde en daar voor anker ging.
bleek, dat het bergingswerk rejds in vollen gang
was. Wat dadelijk opviel, was, dat een gedeelte van
het wrak en wel de kop van de „Stanfries IV", met
de plaatkiel naar boven, reeds boven water uitstak.
Hij hing in een staalstrop, welke aan den hijsch-
kabel van den bok van Verschure was bevestigd.
Ook de bergingsvaartuigen „Phyllis Hudson" en
„Meermin" waren ter plaatse. De duiker Sperling en
een collega-duiker waren druk in de weer. Het boven
water uitstekende kielgedeelte zag er volkomen on
beschadigd uit, het geleek H het zonlicht, dat goud
spoot over de rustig deinende zee, de gladde glanzen
de huid van een walvisch. De gedachte echter aan het
drama, dat zich op deze plaats had afgespeeld, werk
te min of meer beklemmend op ieder, wiens taak
slechts beperkt was tot een eemakkelijk toekijken.
Te 11.40 uur arriveerde de groote bok van Ver
schure, die een hefvermogen heeft van 60 ton. ge
trokken door de sleepboot „Breezand" en het ber
gingvaartuig „Meermin", dat hem een eind was tege
moet gevaren.
Het oogenblik, waarop de bodem van het
wrak uit het water oprijst.
Na bijna een uur van moeizamen arbeid waren
aan de z.g. spruit van dezen bok uiteinden van twee
staaltrossen bevestigd, welke reeds tevoren onder het
middenschip van de „Stanfries IV" waren doorge
trokken. Vlak daarop werden de kabels strak getrok
ken en zag men den bodem van het wrak langzaam
voor een gedeelte uit het water oprijzen. Even later
moest dit werk echter worden onderbroken, teneinde
met behulp van een compressor op de „Phyllis Hud
son" in het gedeelte van het casco, dat boven water
was gekomen en uiteraard luchtledig moest zijn,
lucht toe te voeren. Het hijschen werd namelijk te
gengewerkt door het z.g. „zuigen" van het water, in
het schip, tengevolge van den dampkringslucht bui
ten.
Kort daarna bleek, dat de compressor niet gehee!
in orde was; de leiding van het bergingswerk besloot
toen het wrak weer te laten zakken en onder water
rond te trekken. In eonige minuten had de zee zich
weer bijna geheel over het boven de oppervlakte uit
stekende scheepsgedeelte gesloten. Dit was een leelijke
handicap, aangezien men nu ongeveer weer even ver
was als drie uren te voren. Omstreeks genoemden tijd
arriveerde er uit Stavoren eenige belangstellende in
woners, die zich hadden ingescheept aan boord van
een botter, welke langszij van de „Zwolle" vast
maakte.
Het wrak opnieuw boven water.
Te ongeveer drie uur was het geheele wrak weer
onder water verdwenen, doch niet nadat aan het ach
tergedeelte een hijschkabel van den bok van Ver
schure met behulp van een haak aan één kant van
de reeling was vastgemaakt. Dit wees erop, dat men
van plan was de „Stanfries" te kantelen.
Toen de kabel werd aangetrokken kwam er, na he
vige borrelingen in het water, weer een gedeelte van
het wrak te voorschijn, waarhij bleek, dat het gelukt
was het schip op één zijde te kantelen, zoodat het
over stuurboord kwam te liggen. Even later, toen ook
op den kleinen bok de trossen waren aangetrokken,
zag men het wrak geheel kantelen, zoodat het nu met
de goede zijde naar boven kwam te liggen. Het
casco verdween weer onder water, onmiddellijk daar
op kwamen eenig wrakhout en eenige zakken met
was, die deelhebben uitgemaakt van de lading, bo
ven drijven.
Het wrak drijvende.
De onder den voorsteven aangebrachte tros werd
wederom door den kleinen bok strak getrokken, met
het gevolg dat een gedeelte van den kop van de
„Stanfries IV" boven water verscheen. Duidelijk zag
men, hoe zeer deze was gehavend. Nadat het werk
tot zooverre met succes was gevorderd, begaf gich
wederom een der beide duikers tot tweemaal toe te
water, teneinde midscheeps de spruit van den groo-
ten bok, welke, in verband met de werkzaamheden
voor het kantelen, was losgemaakt, wederom te beves
tigen aan de onder den bodem van het wrak aange-
brachten stalen ketting. Te zeven minuten voor vie
ren kon de groote bok met hijschen beginnen en
kwam vor de eerste maal het boven-achtergedeelte
van de „Stanfries IV" te voorschijn., zoodat het schip
rechtstandig kwam te liggen. Dadelijk werd de groote
zuigbuis van de pomp aan boord van de „Phyllis
Hudson" in het groote ruim van de „Stanfries IV".
neergelaten, toen deze in werking was gesteld, werd
dit ruim in betrekkelijk korten tijd leeggezogen, waar
bij het overtollige water in zee werd afgevoerd. Ver
volgens ondergingen ook het machine- en het ketel-
ruim dezelfde bewerking, met het gevolg dat de
„Stanfries IV" vrij snel uit het water oprees. Te vijf
uur was het wrak drijvende, waarmede een buiten
gewoon kranig staaltje van bergingskunst tot een
goed einde was gebracht.
WARMENHUIZEN. 20 Jan.
Aangevoerd: 9050 Kg. roode kool le kw. f 0.701.20,
2e kw. f 0.60—0.70, 150 Kg. gele kool 2e kw. f 0.60. 6950
Kg. witte kool le kw. f 0.90—L20, 3375 Kg uien: drie
lingen f 770, uien f 7.608.10, grove uien f 66.60, 675
Kg. bieten f 2.50.
Zondag 31 Januari - 8 uur
Japansche Operette
in 3 bedrijven.
Voorziet U tijdig van kaarten, verkrijgbaar
in het N. H. Koffiehuis. Telefoon 63.
BOND VAN AUTOMOBLELBEZITTERS.
Een 8-tal leden van het District Schagen van de
zen bond toog gisteravond naar Hoorn, waar in „De
Keizerskroon" de algemeene vergadering van den
Bond plaats vond.
De Voorzitter memoreerde in zijn openingswoord
het overlijden van het actieve bestuurslid, den heer
C. C. Singer te Andijk. Verblijdend was, dat ondanks
de moeilijke tijdsomstandigheden, het ledental in
1931 met meer dan 200 leden toenam.
Op verzoek zal de vrijwillige verkeerspolitie meer
toezien op de verblindende rijwielverlichting. Het
verzoek van het district Schagen cm het entréegeld
voor nieuwe leden te verlagen, zal nader in de be
stuursvergadering worden besproken.
Gewezen werd op het verschijnen van het zoo be
langrijke Prov. Blad no. 102, omtrent wegonderhoud
en concentratie van wegonderhoud.
De notulen en de diverse uitgebrachte verslagen
werden goedgekeurd.
Bij de verkiezingen werden bij acclamatie herbe
noemd de secretaris en de heer Waker, district Me-
demblik, als hoofdbestuurslid. In de vacature van
het hoofdbestuur werd voorzien door de vertegen
woordiging van het district Schagen. waarvoor do
heer J. G. van Barneveld met 28 van de 33 geldige
stemmen werd gekozen.
Als lid van de finantieele commissie werd geko
zen de heer P. Koomen te Spierdijk.
Bij de rondvraag kwam ter sprake de opgave aan
het wegenbureau en het invullen der bekende om
slachtige gele kaart.
Verschillende bestuursleden verklaren zich bereid
deze kaart in te vullen en voor het district Schagen
verklaart de heer Jansen zich daartoe bereid.
Na een geanimeerde bespreking, volgt daarna on
der dankzegging en met den wensch dat het ledental
zich nog meer moge uitbreiden, sluiting der vergade
ring.
GESLAAGD.
De heer J. Broersen, voorheen te Barsingerhorn, thans
te Alkmaar, leerling van den heer J. de Vries, alhier,
is geslaagd voor het Praktijk-diploma Boekhouden van
de Vereen, van Leeraren in de Handelswetenschappen.
VERKOCHT.
Het huis van den heer P. Klaver aan den Oudendijk
alhier, is verkocht aan den heer Roskam te Zijpe.
NIEUWE STRAAT.
Van den heer M. C. Tuinman alhier,is het verzoek
ingekomen, om vanaf het Noord een nieuwe weg aan
te leggen. B. cn W. stellen voor aan dit verzoek te
voldoen.
POLITIE.
Verloren: Een leeren slofje.
Gevonden: een za<t turf.
Inlichtingen ter Secretarie.
SCHOOLMEUBELEN.
De levering der schoolmeubelen en turntoestellen
voor de nieuwe openbare school, is na gehouden in
schrijving, gegund aan den heer K. Blaauboer al
hier.
Voor de levering der gordijnen, matten, etc., zal
een nieuwe inschrijving worden gehouden.
VERZOEK OM SUBSIDIE.
B. en W. dezer gemeente stellen voor aan de Afd.
Schagen van het Instituut voor Arbeidersontwikke
ling, f50.subsidie toe te staan.
OPHALEN VUILNIS BUITENWIJKEN.
Gezien het geringe resultaat, stellen B. en W. den
Raad voor het ophalen der vuilnis in de buitenwij
ken te beperken tot 1 maal per jaar, n.1. in de maand
Mei na de groote schoonmaak.
MEER SALARIS.
Als gevolg van het jl. raadsbesluit om de Bewaar
school onder te brengen in de nieuwe openbare
school, werd aan het Hoofd dier school haar vrije
woning ontnomen. B. en W. adviseeren nu aan den
Raad haar jaarwedde met f225 te verhoogen. De be-
grootingscommissie had omtrent haar voorstel het
Hoofd der Bewaarschool niet gehoord en daar deze
ambtenares is aangesteld met vrije woning, zou dit
verlaging van haar inkomen beteekenen, vandaar dit
advies van B. en W.
RAAD SCHAGEN.
Vergadering op Vrijdag 29 Januari 1932, des namid
dags ten kwart over zeven ure.
Punten van behandeling:
1. Mededeelingen van den Voorzitter.
2. Ingekomen stukken en adressen:
Diverse dankbetuigingen voor verleende subsldiën;
Proces-verbaal opname boeken en kas van den Gem.
Ontvanger;
Armenraad te Alkmaar, verhandeling over onder
houdsplicht
Commissie van Uitvoering Vleeschkeuringsdienst
verslag vergadering;
Ged. Staten geven geen verlenging termijn bijdrage
kanaal;
Ged. Staten, vaststelling wijziging bouwverordening;
Ged. Staten, verdaging beslissing begrooting 1932;
Verificatiebureau, rapport kasopname Eiervelling;
B. en W. van Wehl. verzoek om adhaesie instelling
Ministerie van Landbouw;
Rapport betreffende ophalen van vuilnis in de bui
tenwijken;
Raad van üpendam, verzoek instemming pogingen
inzake watervoorziening;
Plaatselijke raad, verzoek vaststelling steunrege
ling;
Bestuur afd. Sohagen, Instituut Arbeidersontwikke
ling om subsidie.
W. J. Hiemstra, verzoek om ontslag als onderwijzer
der O. L. school;
M. C. Tuinman, verzoek om vergunning tot het aan
leggen van een weg.
W. Schaafsma, verzoek om aankoop van bouwter
rein van het Grondbedrijf.
B. en W. van Oterleek, verzoek om adhaesie inzake
verlaging jaarwedden B., S. en O.
Verzoek van H Deutekom om verminderde landhuur;
Verzoek Chr. Prins es. betreffende vervoer koien
voor het Gasbedrijf.
3. Benoeming Commissiën.
4. Voorstel tot het verleenen van een gratificatie aan
den Correspondent der Arbeidsbemiddeling.
5. Voorstel tot verhooging van de jaarwedde van het
Hoofd der Voorbereidende School.
6. Voorstel tot het uitvoeren van werken ten behoeve
van het Grondbedrijf.
7. Voorstel tot vaststelling verordening art. 9 sub 3
der Winkelsluitingswet.
8. Voorstel inzake steun aan den groven tuinbouw.
9. Vaststelling 2e suppletoire begrooting dienst 1931.
10. Reclame's belasting 'op de honden.
Nogmaals uitstel? - Te p
werdt als openingsdatum 28
nnari genoemd.
Naar in politieke kringen te Parijs verluidt, wil
Fransche regeering de Herstel-conferentie te i
sanne uitstellen van 25 Januari tot 28 Januari. P
cipieele besluiten zouden echter noch te Lon
noch te Parijs genomen zijn. daar men eerst hei
sultaat van de stemming in de Fransche Kamer m
afwachten. In verband hiermede blijft deze kwes;
dus nog volkomen open.
De meening in Engelam
Het Britsche departement van Buitenlandsche i
ken publiceert een communiqué, dat de bespreking
tusschen de bij Lausanne geïnteresseerde mogendls
den nog niet beëindigd zijn. Het is echter duideij*
dat de conferentie a.s. Maandag niet kan beginm
zioals oorspronkelijk in de bedoeling heeft gelept
De Britsche regeering hoopt dat het mogelijk zal r
tot een bevredigende overeenstemming te geraken
aanzien van den verderen gang der onderhandel
gen gedurende de eerstvolgende dagen.
Tot zoover het communiqué.
In het Engelsche kabinet was men gister de mi
ning toegedaan dat een bijeenkomst van de
sanner Conferentie technisch onmogelijk is.
Duitschland weigert toe te stemmen
verlengina van het Hoover-moratorh
met één jaaar. Een Engelsche stap dia
aangaande te Berlijn.
V.D. verneemt uit Berlijn:
De Britsche gezant te Berlijn, Sir Horace Humbol
heeft gistermiddag in opdracht zijner rcgecrins:
de rijksregeering geinformeerd, of Duitschland cv<
tueel bereid is toe te stemmen in een verlenging
het Hoover-moratorium één jaar. Naar verluidt
rijkskanselier Brüning in afwijzenden zin gi
woord hebben.
Wanneer men bedenkt, dat het nog vijf maai
duurt voordat het huidige Hoovermoratorium is
geloopen een termijn dus welke met eenigen
den wil groot genoeg is om tot een zoo drinj
noodzakelijke eindoplossing te komen dan is
begrijpelijk, dat het Britsche initiatief te Berlijn g
instemming heeft gevonden. Een vertraging van
tot stand komen van een defintieve oplossing s
in verband met de catastrophalen economischcn
stand gelijk met een verlenging van de algemi
heerschcnde onzekerheid, welke naar bekend is
aan de andore zijde beschouwd wordt als één
voornaamste factoren der crisis. Of de confcrei
van Lausanne op 25 Januari plaats vindt, zal thai
van de beslissing van de Engelsche regeering
hangen.
Parüsche trein op een lorrie ingereden.
Geen persoonlijke ongelukken.
Ter hoogte van de begraafplaats „Vredenhof" aan k
Haarlemmerweg heeft de Parijsche trein, die gisteratJ
om 10.10 moest binnenkomen een lorrie aangereden.!
daar. door tot dusverre nog niet bekenden oorzaak I
recht was gekomen. De trein is met een vertraging^
5 minuten binnengekomen. Ongelukken hadden
plaats. De lorrie is geheel vernield later het station
nengebracht. Een onderzoek wordt ingesteld.
Kwaadwillig]
Nader vernemen wij over het feit, dat de Pai
trein een lorrie heeft aangereden, het volgende:
Tusschen Sloterdijk en Amsterdam bemerkte de
chinist van den Parijschen trein plotseling gerammel
schen de wielen van den Parijschen trein was geral
dat een z.g. hekkenwagen, d.i. een tweewielige lor
die gebruikt wordt voor het vervoeren van rails,
schen de wielen an den Parijschen trein was gei
De vertraging die hierdoor werd ondervonden,
slechts gering. Het merkwaardige echter is dat ni
minuten voor den Parijschen trein een electrische ti»
dezelfde spoorbaan gepasseerd was. zonder dat iets i
zondera opgemerkt was. De hekkenwagen, was gis*
middag om kwart voor twee. nadat hij gebruikt
neergelegd naast de spoorbaan, op een afstand, die;
groot was, dan dat eenig ongeluk zou kunnen gebetin
Er wordt dan ook een streng onderzoek ingesteld iu
de vraag door wien of hoe de hekkenwagen op de r»
ia gekomen.
Twee schokken binnen de 24 m
Naar Reuter uit Lima in de Zuid-Amei ikaansd
republiek, Peru, verneemt, hebben daar binnen
uur tijds twee aardbevingen plaats gehad. Onder
bevolking ontstond een paniek. De electrische
leidingen werden verbroken en enkele gebou»
stortten gedeeltelijk in.
Verscheidene auto's zijn in de niet verlichte sis
ten op de naar buiten gevluchte menigte ingeredi
Nadere berichten omtrent het aantal slachtolli
ontbreken nog.
Vrees voor menschenlev®
Nader wordt gemeld, dat men vreest, dat bij i
aardbevingen verscheidene menschen omgekorw
zijn. Tot nu toe zijn één doode en vier gekwetsten
borgen. De juiste omvang van de schade is nogi
te overzien.
Een geheele stadsbevolking opgeslot
De geheele bevolking van Hamadan is. meldt Reat
uit Teheran, door de sneeuw in haar huizen opgeslei
De winkels, scholen en kantoren zijn gesloten; de
ten zijn door de sneeuw onbegaanbaar. De sneeuw
houdt nog steeds aan.
NEET AANGEGEVEN BENZINE.
Nog steeds nieuwe inbeslagnemb
De rijksambtenaren te Barneveld hebben circa 13i
liter niet aangegeven benzine in beslag genomen.
BOERDERI
INVOER VAN DEENSCH VLEESCH.
Toenemende import In verband met te
wachten Invoerbeperking.
De door het Hoofdbestuur der Hollandsche Maatsciu
pij van Landbouw ingestelde Crisis-veeteelt- en :ui'
commissie heeft zich staande haar vergadering van
dezer met een telegram van den navolgenden lnh>
gewend tot den Minister van Arbeid Handel en Nij»
heid: Excellentie invoer Deensch vleesch grooter i
verwacht; voorraad Ned. slachtvee neemt dagelijks ij
beide doordat invoerbeperking wordt verwacht. 1®^
dag uitstel hiervan maakt toestand onhoudbaar,
leefd verzoeken wij spoed.
DRIE MIJNWERKERS BEDOLVEN.
Een
Dinsdagavond zijn in de mijn „Max" te Michalko'
in Opper-Silezië drie mijnwerkers bedolven. Na
uren gelukte het de mijnwerkers te bergen. Twee W
1 zee ernstig gewond de derde was reeds overleden.