Schater Courant Bont Allerlei. m,è\ 1 weede Blad. EEN DAPPER MEISJE Waarnaar men luistert VERKEERSLESSEN van den A.N.W.B. y jk Donderdag 17 Maart 1932. 75ste Jaargang. No. 9039 Hoe In de middeleewen geestelijke arbeid betaald werd. Om maar meteen met de deur in het huis te val len...... het waren werkelijk hongerloonen. En men staat eigenlijk verbaasd dat üe geestelijke arbeider in die dagen wanneer hij geen steun van zijn vorst genoot niet van honger omkwam. Calvijn kreeg aan de universiteit van Straatsburg een jaarlijksch bedrag van 80 gulden en eenige vaten wijn. Franz Lambert, een tijdgenoot van Luther, die aan de V\ ittenberger Universiteit in het jaar L515 zijn beroemd college over het Evangelie van Lucas hield, kreeg van ieder toehoorder per semester 12 Groschen. In denzelfden tijd betaalde men te Wee- nen aan de philosophische faculteit voor een semes ter 4 Groschen collegegeld. De Wittenberger professor Richard Crocus moest om toehoorders te krijgen, gratis lezingen houden over het Grieksch. Beter ging het den geneesheeren. Natuurlijk was de concurrentie veel kleiner dan tegenwoordig. In 1554 waren er te Weenen b.v. slechts 7 geneeskun digen. De VV'eensche arts dr. Johannes Tichel deelt in zijn dagboek mede. uat hij reeds in het eerste jaar van zijn praktijk tin het jaar 1477) reeds 27 pond, 14 Hongaarsche en 6 Rijnlandsche guldens had ont vangen. Bovendien vooral in de oorlogstijden als fcaar geld schraal was kreeg de dokter voor zijn visites welkome gaven voor keuken en kelder. De zelfde dr. Tichel bericht, dat hij van zijn dankbare patiënten twee ywijnen, wild, gevogelte (waaronder veel kippen), visschen, vet. eieren, worst, brood, meel, griesmeel, fruit, specerijen enz. kreeg. Ook wijn in verschillende soorten gaf men den geneesheer cadeau. Maar de geneesheeren waren dan ook de eenige groep van „intellectueelen", die rond konden komen. Een gevaarlijke ontdekkingsreis. Eenige maanden geleden is de jonge Berlijnsche muziek-histoncus Hans Helfritz vertrokken voor een ontdekkingsreis naar het land Hadramaut. Dit land is een vorstendom in het zuiden van Arabië en is tot dusver voor alle Europeanen streng verboden gebied geweest. Helfritz maakte echter toevallig ken nis met den sultaan van Makalla, die hem uitnoo- digde. Hoewel hij de resi onder de bescherming van den sultan ondernam, vermeldde hij ree».s in zijn eerste correspondentie gevaarlijke avonturen met Bedouine- roovers. Eens hebben zijn eigen beschermers hem zelfs overvallen, zoodat hij zich dagenlang in le vensgevaar bevond en slechts met veel moeite zijn leven wist te redden. Zijn tocht voert hem ook door een gebied tus- schen Jemen en Hadramaut, waar Bedouinen wo nen, die voor menscheneters doorgaan. Sedert meer dan twee maanden heeft men niets meer van hem vernomen. Door het volledig ontbre ken van alle postverkeer is het uiterst moeilijk in lichtingen te krijgen. Bovendien hebben de be schaafde Staten in Hadramaut geen vertegenwoordi gers, die hem eventueel hulp zouden kunnen ver schaffen. Men kan slechts hopen, dat het Helfritz, die de Arabische dialecten uitnemend beheerscht en reeds in vele omstandigheden van groote tegenwoor digheid van geest heeft blijk gegeven, is mogen ge lukken aan alle gevaren het hoofd te bieden. De uitslagen van zijn reis, die Helfritz reeds heeft vermeld, vormen een verrassende openbaring van een tot dusver geheel onbekende cultuur. In stre ken waar men tot dusver slechts een dorre woestijn vermoedde, zag Helfritz steden met een rijk ont wikkeld leven. Hij filmde sprookjesachtige paleizen en huize die tot tien verdiepingen hocg zijn. Deze vertoonen een architectuur van een heerlijke geslo tenheid van stijl, en muren, waarvan de lijnen aan Babylonische voorbeelden herinneren. De foto's, die de reiziger heeft gezonden, bevesti gen de buitengewone beteckenis die men Helfritz ontdekkingsreis moet toeschrijven. Geen blanke is er sinds 35 jaar in geslaagd door te dringen in het achterland van Hadramaut Twee Europeanen zijn er 35 jaar geleden geweest, maar F KV1 T l ET O N Naar hef Engelsch van CR. GARVICE. 16. Edifch Drayton stond hem bij het raam na te kijken en braoht langzaam de hand, die hij had vastgehouden, aan haar lippen. Plotseling schrok ze op; zij zag de lange, slanke gestalte van Clifford Hevel, zij hoorde hem bellen. Het was niet de eerste keer dat ze hem al ken ontvangen had na zijn aanzoek. Zij gaf hem de lin kerhand. die welke Lord Fane niet aangeraakt had; hij 4fukte er een kus op. .Ik ben werkelijk een geluksvogel", mompelde hij, zijn do&kere. doordringende oogen strak op haar gevestigd. ..Het is voor het eerst dat ik je alleen zie na dagen. Ik zou je het aantal uren kunnen vertellen." «Doe dat alsjeblieft niet", zei ze, terwijl ze zich geweld •indeed om te glimlachen. ..Dat zal ik ook niet. Ik laat dat soort sentimenteels dingen aan alledaagsche personen over. Zoo zijn wij niet hè, Edith?" ..Neen," slaagde zij erin te zeggen. Hij snoof eens. „Rook? Is mijn onnoozele neef soms kij je geweest?" .Lord Fane is net vertrokken," bekende zij en ze slaagde erin een onverschillig gezicht te zeten." „Arme kerel! Hij is nog altijd even wanhopig. Hij heeft Bijn weggeioopen liefje nog niet gevonden." „Neen, Hij vertelde me dat jc hem helpt haar te vin den.' „En 'k heb haar gevonden", klonk het triomfantelijk. „Je hebt haar gevonden?" herhaalde zij. „Ja. Ik vond haar onmiddellijk. Ze ls niet ver hier vandaan, maar ik heb hem nog een beetje in onzekerheid gelaten! Ik ken mijn mannetje. Nog een week en het heele gedoe zal hem de keel uithangen. Begrijp je?" „Ik begrijp het," mompelde zij. HOOFDSTUK XX. Lord Fane reed door het park, naar Richmond en door rij hebben het niet verder kunnen brengen dan de steden Terim en Schibnm. Heifritz heeft evenwel steden aanschouwd, van welker bestaan wij noci*. hebben gedroomd. Hij brenet in zijn foto-materiaa' gegevens over een onbekende cultuur, zooals men zich tot nu toe niet heeft kunnen verscnaffen. Gouverneur en boer. El Hadsjasje, gouverneur van een Afrikaansche provincie, ging eens met zijn hooge ambtenaren op jacht. Hij verdwaalde bij het achtervolgen van een antilope, en toen hij. gescheiden van zijn begelei ders ten weg zocht, zag hij aan den rand van een veld een grijsaard, die steunende op zijn ploeg, den ruiter aandachtig bekeek. Van waar kom je? vroeg de gouverneur. Uit het dorp, dat u voor u ziet. Behoort het niet aan Beni Adsjel? U zegt het. Deze Doenr behoort hem. En zeg eens, goede man, wat zegt ge van de ambtenaren van de regeering? Men denkt, dat het lieden zonder geloof, zonder wet, zonder medelijden zijn, welke de bewoners be- rooven, vervolgen en onderdrukken. En ben jij die meening ook toegedaan? Volkomen. En wat zeg je van El Hadsjasje? Ik zeg hij is de ergste van allen. God moge zijn gelaat zwart maken en den Kalief vervloeken, die hem de macht heeft toevertrouwd. Weet je wel. met wien ge spreekt? Neen. Ik ben El Hadsjasje zelf. Inderdaad, zei de boer, zonder te schrikken, dat doet me genoegen. En weet u wel, wie ik ben? Neen. zei de gouverneur, over de kalmte van den boer verbaasd. Men noemt mij, zei de grijsaard. Said ben Ha- .uer. en ik ben de nar van Beni Adsjel. Eiken dag, even over voor zonsondergang, verlies ik het ver stand. Het is vier uur. .Mijn aanval is reeds begon nen. Vergeef mij dus, dat ik naar mijn dorp terug keer. VRIJDAG 18 MAART. HILVERSUM (1875 M.) V.A.RA.: 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen o.l.v G. Klee- rekoper; 8.00 Tijdsein en gramofoonmuziek. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door Janny van Oogen; 10.00 Trio „Michel"; 11.00 Vrouwen- kwartiertje te verzorgen doord en Bond van Soc. Dem. Vrouwenclubs; 11.15 Vervolg Concert. A.V.R.O.: 12.00 Tijdsein en gramofoonmuziek; 12.15 Zangrecital door Hede Simon; 12.30 Kamerkorkest o.l.v. Jonny Heykens; 2.00 Uitzending voor scholen door M. de Koning: Het dierenleven in onze bosschen; 2.30 Klein-orkest o.l.v. Nico Treep; intermezzo gramofoonmuziek. V.A.R.A.: 4.00 Pianorecital door Joh. Jong; 4.30 Knutselwerkjes voor kinderen: 5.00 VARA-Septet; 6.45 Beginselprogram der S.DA.P; 7.00 VARA-Septet; 7.15 Tien minuten span ning: Twee hotelscènes; 7.45 Septet. V.P.R.O.: 8.00 Faust-cursus (4e voordracht); 8.30 Concert; 9.00 Cursus Geloofsleven door Ds. Gorter; 9.30 Concert; 10.00 Pers berichten van het Vrijz. Gods. Persbureau; 10.05 Vaz Dias; 10.15 Ds. J. J. Thomson: 20 Jahre Weltgeschichte in Bilder; 10.45 Gramofoonmuziek. V.A.R.A: 11.00 P. Voogd: Lindsay als gezins- en kinderrechter; 11.30 Gra mofoonmuziek. HUIZEN (298 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Korte Ziekendienst; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Po litieberichten; 12.15 Midagconcert; 2.00 Zuster Blank voort: Eenige algemeene raadgevingen omtrent baby verzorging; 2.3G Het Hollandsch Harpkwartet; 4.30 Ver zorging zender; 5.00 Halfuurtje voor jeugdige amateur- fotograven; 5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 Causerie; 6.30 Bezoek van den radiodokter; 7.00 A. J. Herwig: Mooie vaste planten voor den tuin; 7.30 Politieberichten: 7.45 Max K. W. Gerisch: Lente in Duitschland; 8.00 De Haarlemsche Orkestvereenlging o.l.v. Frits Schuur man; 9.00 Prof. Mr. J. C. Kielstra: „Orisis en plan- huishouding"; 9.30 Vervolg Concert; 10.00 Persberichten van Vaz Dias en Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Omroeporkest; 6.20 Gramofoonmuziek; 9.20 Vervolg Concert. KALUNDBORG (1153 M.) 2.00 Omroepharmonie-orkest; 7.30 Omroep-orkest; 10.10 Dansmuziek. HAMBURG (372 M.) 6.50 Goethe-herdenking; 7.25 Conoert; 9.50 Concert. LANGENBERG (472 M.) 4.20 Omroeporkest; 6.35 Dansen en Marschen; 8.40 Ka mermuziek; daarna tot 11.20 Concert o.l.v, Wolff. DAVENTRY (1554 M.) 4.50 Moschette en zijn orkest in het Dorchester Hotel; 8.20 Concert; 10.25 B.B.C.-orkest; 11.20 Dansmuziek. PARIJS-R. (1725 M.) 12.50 Gramofoonmuziek; 8.20 „Don Juan", opera van Mozart MILAAN (331 M.) 4.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Populaire muziek; 8.20 Po pulair programma ROME (441 M.) 4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.10 Gramo foonmuziek. WEENEN (517 M.) 9.05 Populair concert; 9.50 Hongaarsche Volksliedreen. WARSCHAU (1411 M.) 3.30 Gramofoonmuziek; 4.00 Idem; 4.55 Populaire mu ziek; 7.35 Philharmonlsch orkest van Warschau. de aardige stadjes en dorpjes van Surrey. die aan de oevers van de Theems liggen. Het was een prachtige middag, juist een middag om een langen rit te maken en hij zou er van genoten heb ben als Lela bij hem geweest was. In Littletown stapte hij voor de herberg af en na zich wat verfrischt te heb ben, ging'hij een wandeling maken door het stadje. De sterren schitterden en de maand kwam van achter de kerk te voorschijn; hij daoht aan een dergelijken avond in den kloostertuin en zijn hart klopte vol droef ver langen. Hü slenterde de Brink af en liep om het kerkje heen. Toen hij den laatsten hoek omging, botste hij haast tegen een donkere meisjesgedaante aan. Met een zachten kreet van verbazing bleef zij staan en liet het mandje vallen, dat. ze in haar hand hield. Lord Fane bukte zich en raapte het op, maar toen hij het haar wilde teruggeven, ontsnapte hem een kreet van vreugde; hij pakte haar bij de armen en riep: „Lela, Lela, lieveling,"ken je me? Waarom kijk je zoo? Waarom spreek je niet?" Bleek en bevend staarde ze hem aan en probeerde zich uit zijn greep los te maken. „Lela, liefste, zeg wat tegen me. Waarom liep je van mo weg?" De tranen rolden haar over haar wangen. „Omdat het voor ons bestwil was!" Hij keek naar haar en merkte op hoe mager en bleek haar gezicht geworden was. „Moest ik jou dan ten gronde richten? Je zou je la ter maar over mij gaan schamen en mij niet langer liefhebben, en ik zou een last en een blok aan je been geworden zijn. Een toekomstige Markies moet niet met een heel gewoon meisje trouwen. Ach. Edgar, ik zag het maar veel te goed in, toen lord Farintosh het mij uit legde ik begreep het volkomen en ik hield te veel van Je. om je in den weg te staan!" Lord Fane's lippen klemden zich op elkaar. Nu be greep hij hoe de vork in de steel zat. maar hij beheersch- te zich met geweld. Hij zweeg een oogenblik, toen bracht hij haar hand aan zijn lippen en kuste die. „Ja, je bent zonder een woord weggegaan, je offerde jezelf op. Hoe kwam je hier verzeild, lieveling?" „Grootvader had een vriend op de school daar op den heuvel en hij kwam hier in de hoop dat die ons zou helpen en dat heeft hij ook gedaan. Grootvader geeft les op de school. Hij hij is heel gelukkig en..." Haar oogen schoten weer vol tranen. „Ik moet nu weg, Edgar. Je laat me toch wel gaan?" Lord Fane zuchtte diep, maar lnplaats van haar arm ZATERDAG 19 MAART. HILVERSUM (1875 M.) V.A.R.A.: 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Klee- rekoper; 8.00 Tijdsein en gramofoonmuziek. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.: 10.15 Uitzending voor de Arbeiders in de Continubedrijven; 12.00 Tijdsein; 12.01 VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl: 2.00 Verzorging van den zender; 2.15 VARA-Mandollne-ensemble o.l.v. Joh. B. Kok; 2.30 Gramofoonmuziek; 2.40 Zang door Harry van Oss; 3.10 Mandoline-ensemble; 3.30 Jo Sternheim over. De sociale nood der tooneelkunstenaars; 3.45 Beoefe ning der huismuziek o.l.v. Piet Tiggers; 4.30 Dr. B. Luza over: „Arbeiderssport"; 4.45 Het VARA-Orkest oJ.v. Hugo de Groot; 5.30 S.D.A.P.-kwartiertje door J. Oudegeest; 5.45 VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Bestuursmededeelingen door A. de Vries; 6.45 Gramofoonmuziek; 7.00 VARA-Orkest. A.V.R.O.: 7.30 Uitzending van de Mr us Passion van Bach uit het Concertgebouw te I .lerdam. Diri gent Willem Mengelberg. HUIZEN (298 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 K.R.O.-trio o.l.v. Plet Lustenhouwer; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein, daarna politieberichten; 12.15 K.R.O.-Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Verzorging zender; 2.30 Kinderuurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 5.15 Sportpraatje; 5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.40 Cur sus Esperanto; 7.10 Lezing; 7.30 Politieberichten; 7.45 Gramofoonmuziek; 8.00 K.R.O.-Salon-orkest o.l.v. Ma- rinus van 't Woud 9.00 Persberichten van Vaz Dias; 9.15 De Moderne Emmaus-gangers; 10.00 Salon-Orkest; 11.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Omroep-orkest; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Orkest van het N.I.R. KALUNDBORG (1153 M.) 11.20 Strijkorkest; 2.50 Omroeporkest; 7.50 Radio-bal. 7.20 Weldadigheidsconcert. BERLIJN (418 M.) HAMBURG (872 M.) 7.20 Concert door het Stedelijk Orkest v. Flensburg. 9.50 Dansmuziek door het Scarpa-orkest LANGENBERG (472 M.) 4.20 Vesperconcert; 7.20 Progr. van Berlijn. DAVENTRY (1554 M.) 5.05 Orgelconcert; 8.40 Theaterorkest; 10.00 Vaudeville; 11.00 Dansmuziek. PARIJS-EIFFEL (1446 M.) 5.20 Orgelrecital; 7.50 Radio-tooneel. MILAAN (831 M.) 6.25 Populaire muziek; S.20 Concert; 10.20 Dansmuziek. ROME (441 M.) 4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.25 Gramo foonmuziek; 8.05 Uitzending van een Opera. WEENEN (517 M.) 6.20 Concert door het Weeneche Symphonie-orkest; 9.50 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.) 7.35 Poolsche muziek en soldatenliederen door het Om roep-orkest; 9.20 Planarecital; 10.20 Dansmuziek. los te laten trok hij hem door den zijnen, en begon langzaam op en neer te loopen. Wat kon hij zeggen, wat kon hij doen om haar te overreden? Hij keek naar haar lieve, bleeke gezicht en hij voelde haar arm op den zijnen beven. Eindelijk stond hij stil en zei: „Kom. la ten wij op die bank gaan zitten en eens verstandig met elkaar praten". En hij nam haar mee naar een vermolm de bank bij den ingang van het kerkhof. „Vertel me eens éérlijk, houd je nog van mij?" „Zooveel, dat ik je niet ongelukkig wil maken!" En haar handen klemden zich van wanhoop in elkaar. Hij legde zijn hand over de hare en toen was het met naar zelfbeheersching gedaan. Haar lichaam schokte van het snikken en hij sloeg zijn armen om haar heen en liet haar uitschreien. „Ik ga morgen naar je Grootvader, Lela", begon hij, toen ze kalmer geworden was. „Neen. neen", stamelde ze, „dat moet je niet doen, Edgar. Als hij wist, dat je me gevonden had, zou hij zijn betrekking opgeven en van hier weggaan en dan zou den we weer van elkaar gescheiden zijn. Dat zou ik niet kunnen verdragen." „Goed dan. liefste. Maar je moet me beloven, dat we dikwijls bij elkaar zullen zijn. Ik zal eiken dag hier ko men." Toen vertelde hij haar, dat zijn neef een detective had aangenomen om hen op te sporen en hoe hij die week door gekomen was. Terwijl hij sprak, sloeg de klok tien uur. Zij schrok en hief het hoofd op. „Edgar hoorde je dat? Het is tien uur! Ik moet gaan ik moet ik moet!" en ze klemde zich aan hem vast. „Och. wat vliegt de tijd tooh om, en wat moeilijk valt het om afscheid te nemen!" „Ilt kom morgenavond terug! Mag ik je een eind weg brengen?" Hij sloeg zijn arm om haar heen en zij wandelden naar de laan waar hun huisje stond. Er brandde licht in de kleine woonkamer en lord Fane zag den professor met een boek aan tafel zitten. Hij nam Lela in zijn ar men en kuste haar; toen ging ze langzaam van hem weg en trad het huisje binnen. Lord Fane keerde zich om en liep naar de herberg terug. Zijn bloed stroomde onstuimig in zijn aderen; een geweldige vreugde had zlcb van hem meester gemaakt De afgeloopen week leek inderdaad een verschrikkelij ke droom, een ware nachtmerrie. Hij had zijn liefste ge vonden. Hij reed naar Londen terug en na zijn paard naar de stal te hebben gebracht, nam hij een taxi en De gouverneur, eerst inwendig woedend over de uitingen van den boer, was over diens tegenwoordig heid van geest ïoo verheugd, dat hij den oude eenige dagen later in zijn paleis liet komen en hem een ge wichtige positie toevertrouwde. Kinderen, die veel geld kosten. De vraag naar jonge knapen en meisjes om op te treden in allerlei films neemt steeds toe. In Holly wood bevindt zich een permanente kolonie, die uit ongeveer twaalfhonderd blond- bruin-, rood- en zwartgelokte kinderen bestaat, welke met het vaste plan rondloopen. om hier carrière te maken. De meesten evenwel keeren na verloop van tijd teleur gesteld en ontgoocheld naar huis terug, om plaats Ie maken voor nieuwe adspirant-sterren Enkele van deze sollicitanten naar den roem zijn er echter wat men noemt „bovenop", schoon dit niet altijd even snel in zijn werk is gegaan. Leon Jan- ney, die thans dertien jaar oud is. heeft vier jaar gewacht, voordat hij werd ontdekt. Hij heeft nu reeds in achtenvedWig films meegespeeld. Jackie Stuart, karakterspeler in den dop, heeft het er eveneens nog al aardig afgebracht. Hij verdient 150 dollar per week. Mitzi Green, die tien lentes telt. krijgt weke lijks 625 dollar uitbetaald. Kobert Coogan is de best gesalarieerde vertolker van kinderrollen. Hij strijkt 2000 dollar op voor iedere week, dat hij wordt „ge draaid". Al die kinderen zullen wel dol zijn op de bioscoop. 6e Les. Loop of speel niet op het rijwielpad! I A N WB TOERI3TEN60ND VOOR NEDERLAND Spelen op den rijweg is gevaarlijk. Dat heeft de vorige les geleerd. Maar ook op een rijwielpad behoor je niet te loopen of te spe len. Verscheidene wegen hebben naast den rij weg een afzonderlijk fietspad, dat uitsluitend voor de fietsers bestemd is. Auto's, motorrij wielen, wagens en karren hooren op den rij weg thuis en de wandelaars op het trottoir of voetpad. Op het rechter plaatje spelen twee kinde ren met hun autoped zooals het niet mag en dat zijn natuurlijk Piet en Annemie weer! Zij hebben zich gewaagd op het fietspad en dat is verkeerd, want nu kunnen de fietsers daar niet rijden. Zie maar hoe de voorste fietser wijst, dat ze naar rechts op het voet pad moeten gaan, waar de jongen met zijn hoepel al is. Piet en zijn zusje veroorzaken dus gevaar, ten eerste voor zich zelf, want ze geraken onder de fiets, als die moet uitwij ken voor een auto op den weg en ten tweede zijn ze een gevaar voor de fietsers, de kans loopen op den rijweg door een auto te worden aangereden. Speel met je autoped of met je hoepel niet op den rijweg en niet op het fietspad; kies bij voorkeur voor deze en andere spelen een speelterrein, of een gedeelte waar geen ver keer is en kom met de autoped nooit in het drukke verkeer, ook niet op de trottoirs, want dan hebben de voetgangers er last van en dan kon de politie de autopeds wel eens heelemaal verbieden. Als er langs een weg wel een fietspad, maar geen voetpad is, dan loopt de wande laar het veiligst op den rijweg, of op het fietspad, maar dan moet hii de noodige ruim te laten aan het rijverkeer en moet hij van het fietspad afgaan op de tijdige waarschu wing van een wielrijder. Het zicb naar de Temple rijden, om, wanneer bij nog licht zag. Clifford Revel het nieuws te vertellen. Er brandde licht en dus gaf hij den chauffeur bevel te wachten. ,Hè. Edgar". begroette Clifford hem. terwijl hij op stond en zijn hand uitstak; hij zag dadelijk, dat er iets bijzonders gebeurd was. „Wat is er? Waar ben je geweest?" Lord Fane gaf hem glimlachend een hand. „Dat kun je nooit raden, Clifford. Ik ben de gelukkigste man ter wereld!" Clifford Revel wist onmiddellijk, dat Lela gevonden was. dat lord Fane haar ontdekt had. en toch be- heerschte hü zich. ,Ik heb haar gevonden Clifford haar door louter toeval gevonden..." „En je vond haar in een plaatsje dat Lakworfchy heet! Mün mannetje is vanavond hier geweest; hij ontdekte ïen pas vanmorgen." Lord Fane kfjek stom verbaasd. „Wat een vreemde samenloop," zei hij zonder argwaan. „Hij moet ruim oeloond worden. Clifford. Het verbaast mij niets, dat hij Hen niet eerder vond; het ls een afgelegen plaatsje en ïeelemaal van de wereld afgesloten; ;en toch zoo dicht bij Londen! En dan er aan te denken dat ik hier ge zeten heb, terwül ze zoo vlak bu me was." „Heb je ontdekt, waarom ze weggeloopen is?" vroeg „Ja, mijn vader heeft haar overgehaald weg te gaan. En zü is zoo naif en onschuldig, dat ze geloofde wat hij zei. Hij vertelde haar allerlei nonsens over standsver schil en ongelukkige huwelijken. Ik wenschte werkelijk dat jij de toekomstige Markies was en dat ik in jouw plaats was! Wat zou ik gelukkig zijn." „Zou je?" antwoordde Clifford, terwijl zijn haviks- oogen strak op lord Fane's gezicht gericht waren. „Maar wat ga je nu doen?" „Ik ga er morgen weer heen, en dan zal ik den pro fessor opzoeken en zijn toestemming voor ons huwelijk vragen." Clifford Revel's gelaat werd bleek en zijn lippen klem den zich „p elkaar; het Markiezenkroontje leek verder dan ooit Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5