Schater Courant
Bont Allerlei.
m,è\
1 weede Blad.
EEN DAPPER MEISJE
Waarnaar men
luistert
VERKEERSLESSEN
van den A.N.W.B.
y jk
Donderdag 17 Maart 1932.
75ste Jaargang. No. 9039
Hoe In de middeleewen
geestelijke arbeid betaald werd.
Om maar meteen met de deur in het huis te val
len...... het waren werkelijk hongerloonen. En men
staat eigenlijk verbaasd dat üe geestelijke arbeider
in die dagen wanneer hij geen steun van zijn vorst
genoot niet van honger omkwam.
Calvijn kreeg aan de universiteit van Straatsburg
een jaarlijksch bedrag van 80 gulden en eenige vaten
wijn.
Franz Lambert, een tijdgenoot van Luther, die
aan de V\ ittenberger Universiteit in het jaar L515
zijn beroemd college over het Evangelie van Lucas
hield, kreeg van ieder toehoorder per semester 12
Groschen. In denzelfden tijd betaalde men te Wee-
nen aan de philosophische faculteit voor een semes
ter 4 Groschen collegegeld.
De Wittenberger professor Richard Crocus moest
om toehoorders te krijgen, gratis lezingen houden
over het Grieksch.
Beter ging het den geneesheeren. Natuurlijk was
de concurrentie veel kleiner dan tegenwoordig. In
1554 waren er te Weenen b.v. slechts 7 geneeskun
digen. De VV'eensche arts dr. Johannes Tichel deelt
in zijn dagboek mede. uat hij reeds in het eerste
jaar van zijn praktijk tin het jaar 1477) reeds 27 pond,
14 Hongaarsche en 6 Rijnlandsche guldens had ont
vangen. Bovendien vooral in de oorlogstijden als
fcaar geld schraal was kreeg de dokter voor zijn
visites welkome gaven voor keuken en kelder. De
zelfde dr. Tichel bericht, dat hij van zijn dankbare
patiënten twee ywijnen, wild, gevogelte (waaronder
veel kippen), visschen, vet. eieren, worst, brood,
meel, griesmeel, fruit, specerijen enz. kreeg. Ook wijn
in verschillende soorten gaf men den geneesheer
cadeau. Maar de geneesheeren waren dan ook de
eenige groep van „intellectueelen", die rond konden
komen.
Een gevaarlijke ontdekkingsreis.
Eenige maanden geleden is de jonge Berlijnsche
muziek-histoncus Hans Helfritz vertrokken voor een
ontdekkingsreis naar het land Hadramaut. Dit land
is een vorstendom in het zuiden van Arabië en is
tot dusver voor alle Europeanen streng verboden
gebied geweest. Helfritz maakte echter toevallig ken
nis met den sultaan van Makalla, die hem uitnoo-
digde.
Hoewel hij de resi onder de bescherming van den
sultan ondernam, vermeldde hij ree».s in zijn eerste
correspondentie gevaarlijke avonturen met Bedouine-
roovers. Eens hebben zijn eigen beschermers hem
zelfs overvallen, zoodat hij zich dagenlang in le
vensgevaar bevond en slechts met veel moeite zijn
leven wist te redden.
Zijn tocht voert hem ook door een gebied tus-
schen Jemen en Hadramaut, waar Bedouinen wo
nen, die voor menscheneters doorgaan.
Sedert meer dan twee maanden heeft men niets
meer van hem vernomen. Door het volledig ontbre
ken van alle postverkeer is het uiterst moeilijk in
lichtingen te krijgen. Bovendien hebben de be
schaafde Staten in Hadramaut geen vertegenwoordi
gers, die hem eventueel hulp zouden kunnen ver
schaffen. Men kan slechts hopen, dat het Helfritz,
die de Arabische dialecten uitnemend beheerscht en
reeds in vele omstandigheden van groote tegenwoor
digheid van geest heeft blijk gegeven, is mogen ge
lukken aan alle gevaren het hoofd te bieden.
De uitslagen van zijn reis, die Helfritz reeds heeft
vermeld, vormen een verrassende openbaring van
een tot dusver geheel onbekende cultuur. In stre
ken waar men tot dusver slechts een dorre woestijn
vermoedde, zag Helfritz steden met een rijk ont
wikkeld leven. Hij filmde sprookjesachtige paleizen
en huize die tot tien verdiepingen hocg zijn. Deze
vertoonen een architectuur van een heerlijke geslo
tenheid van stijl, en muren, waarvan de lijnen aan
Babylonische voorbeelden herinneren.
De foto's, die de reiziger heeft gezonden, bevesti
gen de buitengewone beteckenis die men Helfritz
ontdekkingsreis moet toeschrijven.
Geen blanke is er sinds 35 jaar in geslaagd door
te dringen in het achterland van Hadramaut Twee
Europeanen zijn er 35 jaar geleden geweest, maar
F KV1 T l ET O N
Naar hef Engelsch van
CR. GARVICE.
16.
Edifch Drayton stond hem bij het raam na te kijken
en braoht langzaam de hand, die hij had vastgehouden,
aan haar lippen. Plotseling schrok ze op; zij zag de
lange, slanke gestalte van Clifford Hevel, zij hoorde
hem bellen. Het was niet de eerste keer dat ze hem al
ken ontvangen had na zijn aanzoek. Zij gaf hem de lin
kerhand. die welke Lord Fane niet aangeraakt had; hij
4fukte er een kus op.
.Ik ben werkelijk een geluksvogel", mompelde hij, zijn
do&kere. doordringende oogen strak op haar gevestigd.
..Het is voor het eerst dat ik je alleen zie na dagen.
Ik zou je het aantal uren kunnen vertellen."
«Doe dat alsjeblieft niet", zei ze, terwijl ze zich geweld
•indeed om te glimlachen.
..Dat zal ik ook niet. Ik laat dat soort sentimenteels
dingen aan alledaagsche personen over. Zoo zijn wij
niet hè, Edith?"
..Neen," slaagde zij erin te zeggen.
Hij snoof eens. „Rook? Is mijn onnoozele neef soms
kij je geweest?"
.Lord Fane is net vertrokken," bekende zij en ze
slaagde erin een onverschillig gezicht te zeten."
„Arme kerel! Hij is nog altijd even wanhopig. Hij heeft
Bijn weggeioopen liefje nog niet gevonden."
„Neen, Hij vertelde me dat jc hem helpt haar te vin
den.'
„En 'k heb haar gevonden", klonk het triomfantelijk.
„Je hebt haar gevonden?" herhaalde zij.
„Ja. Ik vond haar onmiddellijk. Ze ls niet ver hier
vandaan, maar ik heb hem nog een beetje in onzekerheid
gelaten! Ik ken mijn mannetje. Nog een week en het
heele gedoe zal hem de keel uithangen. Begrijp je?"
„Ik begrijp het," mompelde zij.
HOOFDSTUK XX.
Lord Fane reed door het park, naar Richmond en door
rij hebben het niet verder kunnen brengen dan de
steden Terim en Schibnm. Heifritz heeft evenwel
steden aanschouwd, van welker bestaan wij noci*.
hebben gedroomd. Hij brenet in zijn foto-materiaa'
gegevens over een onbekende cultuur, zooals men
zich tot nu toe niet heeft kunnen verscnaffen.
Gouverneur en boer.
El Hadsjasje, gouverneur van een Afrikaansche
provincie, ging eens met zijn hooge ambtenaren op
jacht. Hij verdwaalde bij het achtervolgen van een
antilope, en toen hij. gescheiden van zijn begelei
ders ten weg zocht, zag hij aan den rand van een
veld een grijsaard, die steunende op zijn ploeg, den
ruiter aandachtig bekeek.
Van waar kom je? vroeg de gouverneur.
Uit het dorp, dat u voor u ziet.
Behoort het niet aan Beni Adsjel?
U zegt het. Deze Doenr behoort hem.
En zeg eens, goede man, wat zegt ge van de
ambtenaren van de regeering?
Men denkt, dat het lieden zonder geloof, zonder
wet, zonder medelijden zijn, welke de bewoners be-
rooven, vervolgen en onderdrukken.
En ben jij die meening ook toegedaan?
Volkomen.
En wat zeg je van El Hadsjasje?
Ik zeg hij is de ergste van allen. God moge zijn
gelaat zwart maken en den Kalief vervloeken, die
hem de macht heeft toevertrouwd.
Weet je wel. met wien ge spreekt?
Neen.
Ik ben El Hadsjasje zelf.
Inderdaad, zei de boer, zonder te schrikken, dat
doet me genoegen. En weet u wel, wie ik ben?
Neen. zei de gouverneur, over de kalmte van
den boer verbaasd.
Men noemt mij, zei de grijsaard. Said ben Ha-
.uer. en ik ben de nar van Beni Adsjel. Eiken dag,
even over voor zonsondergang, verlies ik het ver
stand. Het is vier uur. .Mijn aanval is reeds begon
nen. Vergeef mij dus, dat ik naar mijn dorp terug
keer.
VRIJDAG 18 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.RA.: 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen o.l.v G. Klee-
rekoper; 8.00 Tijdsein en gramofoonmuziek. V.P.R.O.:
10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.: 10.15 Voordracht door
Janny van Oogen; 10.00 Trio „Michel"; 11.00 Vrouwen-
kwartiertje te verzorgen doord en Bond van Soc. Dem.
Vrouwenclubs; 11.15 Vervolg Concert. A.V.R.O.: 12.00
Tijdsein en gramofoonmuziek; 12.15 Zangrecital door
Hede Simon; 12.30 Kamerkorkest o.l.v. Jonny Heykens;
2.00 Uitzending voor scholen door M. de Koning: Het
dierenleven in onze bosschen; 2.30 Klein-orkest o.l.v.
Nico Treep; intermezzo gramofoonmuziek. V.A.R.A.:
4.00 Pianorecital door Joh. Jong; 4.30 Knutselwerkjes
voor kinderen: 5.00 VARA-Septet; 6.45 Beginselprogram
der S.DA.P; 7.00 VARA-Septet; 7.15 Tien minuten span
ning: Twee hotelscènes; 7.45 Septet. V.P.R.O.: 8.00
Faust-cursus (4e voordracht); 8.30 Concert; 9.00 Cursus
Geloofsleven door Ds. Gorter; 9.30 Concert; 10.00 Pers
berichten van het Vrijz. Gods. Persbureau; 10.05 Vaz
Dias; 10.15 Ds. J. J. Thomson: 20 Jahre Weltgeschichte
in Bilder; 10.45 Gramofoonmuziek. V.A.R.A: 11.00 P.
Voogd: Lindsay als gezins- en kinderrechter; 11.30 Gra
mofoonmuziek.
HUIZEN (298 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 10.30
Korte Ziekendienst; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Po
litieberichten; 12.15 Midagconcert; 2.00 Zuster Blank
voort: Eenige algemeene raadgevingen omtrent baby
verzorging; 2.3G Het Hollandsch Harpkwartet; 4.30 Ver
zorging zender; 5.00 Halfuurtje voor jeugdige amateur-
fotograven; 5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 Causerie; 6.30
Bezoek van den radiodokter; 7.00 A. J. Herwig: Mooie
vaste planten voor den tuin; 7.30 Politieberichten: 7.45
Max K. W. Gerisch: Lente in Duitschland; 8.00 De
Haarlemsche Orkestvereenlging o.l.v. Frits Schuur
man; 9.00 Prof. Mr. J. C. Kielstra: „Orisis en plan-
huishouding"; 9.30 Vervolg Concert; 10.00 Persberichten
van Vaz Dias en Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Omroeporkest; 6.20 Gramofoonmuziek; 9.20 Vervolg
Concert.
KALUNDBORG (1153 M.)
2.00 Omroepharmonie-orkest; 7.30 Omroep-orkest; 10.10
Dansmuziek.
HAMBURG (372 M.)
6.50 Goethe-herdenking; 7.25 Conoert; 9.50 Concert.
LANGENBERG (472 M.)
4.20 Omroeporkest; 6.35 Dansen en Marschen; 8.40 Ka
mermuziek; daarna tot 11.20 Concert o.l.v, Wolff.
DAVENTRY (1554 M.)
4.50 Moschette en zijn orkest in het Dorchester Hotel;
8.20 Concert; 10.25 B.B.C.-orkest; 11.20 Dansmuziek.
PARIJS-R. (1725 M.)
12.50 Gramofoonmuziek; 8.20 „Don Juan", opera van
Mozart
MILAAN (331 M.)
4.15 Gramofoonmuziek; 6.30 Populaire muziek; 8.20 Po
pulair programma
ROME (441 M.)
4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.10 Gramo
foonmuziek.
WEENEN (517 M.)
9.05 Populair concert; 9.50 Hongaarsche Volksliedreen.
WARSCHAU (1411 M.)
3.30 Gramofoonmuziek; 4.00 Idem; 4.55 Populaire mu
ziek; 7.35 Philharmonlsch orkest van Warschau.
de aardige stadjes en dorpjes van Surrey. die aan de
oevers van de Theems liggen.
Het was een prachtige middag, juist een middag om
een langen rit te maken en hij zou er van genoten heb
ben als Lela bij hem geweest was. In Littletown stapte
hij voor de herberg af en na zich wat verfrischt te heb
ben, ging'hij een wandeling maken door het stadje. De
sterren schitterden en de maand kwam van achter de
kerk te voorschijn; hij daoht aan een dergelijken avond
in den kloostertuin en zijn hart klopte vol droef ver
langen. Hü slenterde de Brink af en liep om het kerkje
heen. Toen hij den laatsten hoek omging, botste hij
haast tegen een donkere meisjesgedaante aan. Met een
zachten kreet van verbazing bleef zij staan en liet het
mandje vallen, dat. ze in haar hand hield.
Lord Fane bukte zich en raapte het op, maar toen
hij het haar wilde teruggeven, ontsnapte hem een kreet
van vreugde; hij pakte haar bij de armen en riep:
„Lela, Lela, lieveling,"ken je me? Waarom kijk je zoo?
Waarom spreek je niet?"
Bleek en bevend staarde ze hem aan en probeerde zich
uit zijn greep los te maken.
„Lela, liefste, zeg wat tegen me. Waarom liep je van
mo weg?"
De tranen rolden haar over haar wangen.
„Omdat het voor ons bestwil was!"
Hij keek naar haar en merkte op hoe mager en bleek
haar gezicht geworden was.
„Moest ik jou dan ten gronde richten? Je zou je la
ter maar over mij gaan schamen en mij niet langer
liefhebben, en ik zou een last en een blok aan je been
geworden zijn. Een toekomstige Markies moet niet met
een heel gewoon meisje trouwen. Ach. Edgar, ik zag het
maar veel te goed in, toen lord Farintosh het mij uit
legde ik begreep het volkomen en ik hield te veel van
Je. om je in den weg te staan!"
Lord Fane's lippen klemden zich op elkaar. Nu be
greep hij hoe de vork in de steel zat. maar hij beheersch-
te zich met geweld. Hij zweeg een oogenblik, toen bracht
hij haar hand aan zijn lippen en kuste die.
„Ja, je bent zonder een woord weggegaan, je offerde
jezelf op. Hoe kwam je hier verzeild, lieveling?"
„Grootvader had een vriend op de school daar op den
heuvel en hij kwam hier in de hoop dat die ons zou
helpen en dat heeft hij ook gedaan. Grootvader geeft
les op de school. Hij hij is heel gelukkig en..." Haar
oogen schoten weer vol tranen. „Ik moet nu weg, Edgar.
Je laat me toch wel gaan?"
Lord Fane zuchtte diep, maar lnplaats van haar arm
ZATERDAG 19 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
V.A.R.A.: 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Klee-
rekoper; 8.00 Tijdsein en gramofoonmuziek. V.P.R.O.:
10.00 Morgenwijding. V.A.R.A.: 10.15 Uitzending voor de
Arbeiders in de Continubedrijven; 12.00 Tijdsein; 12.01
VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl: 2.00 Verzorging van den
zender; 2.15 VARA-Mandollne-ensemble o.l.v. Joh. B.
Kok; 2.30 Gramofoonmuziek; 2.40 Zang door Harry van
Oss; 3.10 Mandoline-ensemble; 3.30 Jo Sternheim over.
De sociale nood der tooneelkunstenaars; 3.45 Beoefe
ning der huismuziek o.l.v. Piet Tiggers; 4.30 Dr. B.
Luza over: „Arbeiderssport"; 4.45 Het VARA-Orkest
oJ.v. Hugo de Groot; 5.30 S.D.A.P.-kwartiertje door J.
Oudegeest; 5.45 VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.15
Gramofoonmuziek; 6.30 Bestuursmededeelingen door A.
de Vries; 6.45 Gramofoonmuziek; 7.00 VARA-Orkest.
A.V.R.O.: 7.30 Uitzending van de Mr us Passion
van Bach uit het Concertgebouw te I .lerdam. Diri
gent Willem Mengelberg.
HUIZEN (298 M.)
K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 K.R.O.-trio o.l.v. Plet
Lustenhouwer; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00
Tijdsein, daarna politieberichten; 12.15 K.R.O.-Sextet
o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Verzorging zender; 2.30
Kinderuurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 5.15 Sportpraatje;
5.30 Gramofoonmuziek; 6.00 Journalistiek weekoverzicht
door Paul de Waart; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.40 Cur
sus Esperanto; 7.10 Lezing; 7.30 Politieberichten; 7.45
Gramofoonmuziek; 8.00 K.R.O.-Salon-orkest o.l.v. Ma-
rinus van 't Woud 9.00 Persberichten van Vaz Dias;
9.15 De Moderne Emmaus-gangers; 10.00 Salon-Orkest;
11.00 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Omroep-orkest; 6.50 Gramofoonmuziek; 8.20 Orkest
van het N.I.R.
KALUNDBORG (1153 M.)
11.20 Strijkorkest; 2.50 Omroeporkest; 7.50 Radio-bal.
7.20 Weldadigheidsconcert.
BERLIJN (418 M.)
HAMBURG (872 M.)
7.20 Concert door het Stedelijk Orkest v. Flensburg.
9.50 Dansmuziek door het Scarpa-orkest
LANGENBERG (472 M.)
4.20 Vesperconcert; 7.20 Progr. van Berlijn.
DAVENTRY (1554 M.)
5.05 Orgelconcert; 8.40 Theaterorkest; 10.00 Vaudeville;
11.00 Dansmuziek.
PARIJS-EIFFEL (1446 M.)
5.20 Orgelrecital; 7.50 Radio-tooneel.
MILAAN (831 M.)
6.25 Populaire muziek; S.20 Concert; 10.20 Dansmuziek.
ROME (441 M.)
4.50 Vocaal concert; 5.05 Orkestmuziek; 7.25 Gramo
foonmuziek; 8.05 Uitzending van een Opera.
WEENEN (517 M.)
6.20 Concert door het Weeneche Symphonie-orkest; 9.50
Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M.)
7.35 Poolsche muziek en soldatenliederen door het Om
roep-orkest; 9.20 Planarecital; 10.20 Dansmuziek.
los te laten trok hij hem door den zijnen, en begon
langzaam op en neer te loopen. Wat kon hij zeggen, wat
kon hij doen om haar te overreden? Hij keek naar haar
lieve, bleeke gezicht en hij voelde haar arm op den
zijnen beven. Eindelijk stond hij stil en zei: „Kom. la
ten wij op die bank gaan zitten en eens verstandig met
elkaar praten". En hij nam haar mee naar een vermolm
de bank bij den ingang van het kerkhof.
„Vertel me eens éérlijk, houd je nog van mij?"
„Zooveel, dat ik je niet ongelukkig wil maken!" En
haar handen klemden zich van wanhoop in elkaar.
Hij legde zijn hand over de hare en toen was het met
naar zelfbeheersching gedaan. Haar lichaam schokte
van het snikken en hij sloeg zijn armen om haar heen
en liet haar uitschreien.
„Ik ga morgen naar je Grootvader, Lela", begon hij,
toen ze kalmer geworden was.
„Neen. neen", stamelde ze, „dat moet je niet doen,
Edgar. Als hij wist, dat je me gevonden had, zou hij zijn
betrekking opgeven en van hier weggaan en dan zou
den we weer van elkaar gescheiden zijn. Dat zou ik niet
kunnen verdragen."
„Goed dan. liefste. Maar je moet me beloven, dat we
dikwijls bij elkaar zullen zijn. Ik zal eiken dag hier ko
men."
Toen vertelde hij haar, dat zijn neef een detective had
aangenomen om hen op te sporen en hoe hij die week
door gekomen was. Terwijl hij sprak, sloeg de klok tien
uur. Zij schrok en hief het hoofd op.
„Edgar hoorde je dat? Het is tien uur! Ik moet gaan
ik moet ik moet!" en ze klemde zich aan hem
vast.
„Och. wat vliegt de tijd tooh om, en wat moeilijk valt
het om afscheid te nemen!"
„Ilt kom morgenavond terug! Mag ik je een eind weg
brengen?"
Hij sloeg zijn arm om haar heen en zij wandelden
naar de laan waar hun huisje stond. Er brandde licht
in de kleine woonkamer en lord Fane zag den professor
met een boek aan tafel zitten. Hij nam Lela in zijn ar
men en kuste haar; toen ging ze langzaam van hem
weg en trad het huisje binnen.
Lord Fane keerde zich om en liep naar de herberg
terug. Zijn bloed stroomde onstuimig in zijn aderen; een
geweldige vreugde had zlcb van hem meester gemaakt
De afgeloopen week leek inderdaad een verschrikkelij
ke droom, een ware nachtmerrie. Hij had zijn liefste ge
vonden. Hij reed naar Londen terug en na zijn paard
naar de stal te hebben gebracht, nam hij een taxi en
De gouverneur, eerst inwendig woedend over de
uitingen van den boer, was over diens tegenwoordig
heid van geest ïoo verheugd, dat hij den oude eenige
dagen later in zijn paleis liet komen en hem een ge
wichtige positie toevertrouwde.
Kinderen, die veel geld kosten.
De vraag naar jonge knapen en meisjes om op te
treden in allerlei films neemt steeds toe. In Holly
wood bevindt zich een permanente kolonie, die uit
ongeveer twaalfhonderd blond- bruin-, rood- en
zwartgelokte kinderen bestaat, welke met het vaste
plan rondloopen. om hier carrière te maken. De
meesten evenwel keeren na verloop van tijd teleur
gesteld en ontgoocheld naar huis terug, om plaats
Ie maken voor nieuwe adspirant-sterren
Enkele van deze sollicitanten naar den roem zijn
er echter wat men noemt „bovenop", schoon dit niet
altijd even snel in zijn werk is gegaan. Leon Jan-
ney, die thans dertien jaar oud is. heeft vier jaar
gewacht, voordat hij werd ontdekt. Hij heeft nu reeds
in achtenvedWig films meegespeeld. Jackie Stuart,
karakterspeler in den dop, heeft het er eveneens nog
al aardig afgebracht. Hij verdient 150 dollar per
week. Mitzi Green, die tien lentes telt. krijgt weke
lijks 625 dollar uitbetaald. Kobert Coogan is de best
gesalarieerde vertolker van kinderrollen. Hij strijkt
2000 dollar op voor iedere week, dat hij wordt „ge
draaid".
Al die kinderen zullen wel dol zijn op de bioscoop.
6e Les.
Loop of speel niet op het rijwielpad!
I A N WB TOERI3TEN60ND VOOR NEDERLAND
Spelen op den rijweg is gevaarlijk. Dat
heeft de vorige les geleerd. Maar ook op een
rijwielpad behoor je niet te loopen of te spe
len.
Verscheidene wegen hebben naast den rij
weg een afzonderlijk fietspad, dat uitsluitend
voor de fietsers bestemd is. Auto's, motorrij
wielen, wagens en karren hooren op den rij
weg thuis en de wandelaars op het trottoir
of voetpad.
Op het rechter plaatje spelen twee kinde
ren met hun autoped zooals het niet mag en
dat zijn natuurlijk Piet en Annemie weer!
Zij hebben zich gewaagd op het fietspad en
dat is verkeerd, want nu kunnen de fietsers
daar niet rijden. Zie maar hoe de voorste
fietser wijst, dat ze naar rechts op het voet
pad moeten gaan, waar de jongen met zijn
hoepel al is. Piet en zijn zusje veroorzaken
dus gevaar, ten eerste voor zich zelf, want ze
geraken onder de fiets, als die moet uitwij
ken voor een auto op den weg en ten tweede
zijn ze een gevaar voor de fietsers, de kans
loopen op den rijweg door een auto te worden
aangereden.
Speel met je autoped of met je hoepel niet
op den rijweg en niet op het fietspad; kies
bij voorkeur voor deze en andere spelen een
speelterrein, of een gedeelte waar geen ver
keer is en kom met de autoped nooit in het
drukke verkeer, ook niet op de trottoirs,
want dan hebben de voetgangers er last van
en dan kon de politie de autopeds wel eens
heelemaal verbieden.
Als er langs een weg wel een fietspad,
maar geen voetpad is, dan loopt de wande
laar het veiligst op den rijweg, of op het
fietspad, maar dan moet hii de noodige ruim
te laten aan het rijverkeer en moet hij van
het fietspad afgaan op de tijdige waarschu
wing van een wielrijder.
Het zicb naar de Temple rijden, om, wanneer bij nog
licht zag. Clifford Revel het nieuws te vertellen. Er
brandde licht en dus gaf hij den chauffeur bevel te
wachten.
,Hè. Edgar". begroette Clifford hem. terwijl hij op
stond en zijn hand uitstak; hij zag dadelijk, dat er iets
bijzonders gebeurd was.
„Wat is er? Waar ben je geweest?"
Lord Fane gaf hem glimlachend een hand. „Dat kun
je nooit raden, Clifford. Ik ben de gelukkigste man ter
wereld!"
Clifford Revel wist onmiddellijk, dat Lela gevonden
was. dat lord Fane haar ontdekt had. en toch be-
heerschte hü zich.
,Ik heb haar gevonden Clifford haar door louter
toeval gevonden..."
„En je vond haar in een plaatsje dat Lakworfchy heet!
Mün mannetje is vanavond hier geweest; hij ontdekte
ïen pas vanmorgen."
Lord Fane kfjek stom verbaasd. „Wat een vreemde
samenloop," zei hij zonder argwaan. „Hij moet ruim
oeloond worden. Clifford. Het verbaast mij niets, dat hij
Hen niet eerder vond; het ls een afgelegen plaatsje en
ïeelemaal van de wereld afgesloten; ;en toch zoo dicht
bij Londen! En dan er aan te denken dat ik hier ge
zeten heb, terwül ze zoo vlak bu me was."
„Heb je ontdekt, waarom ze weggeloopen is?" vroeg
„Ja, mijn vader heeft haar overgehaald weg te gaan.
En zü is zoo naif en onschuldig, dat ze geloofde wat hij
zei. Hij vertelde haar allerlei nonsens over standsver
schil en ongelukkige huwelijken. Ik wenschte werkelijk
dat jij de toekomstige Markies was en dat ik in jouw
plaats was! Wat zou ik gelukkig zijn."
„Zou je?" antwoordde Clifford, terwijl zijn haviks-
oogen strak op lord Fane's gezicht gericht waren. „Maar
wat ga je nu doen?"
„Ik ga er morgen weer heen, en dan zal ik den pro
fessor opzoeken en zijn toestemming voor ons huwelijk
vragen."
Clifford Revel's gelaat werd bleek en zijn lippen klem
den zich „p elkaar; het Markiezenkroontje leek verder
dan ooit
Wordt vervolgd.