Het Paaschfeest Vroeger en Nu Een blij Lentefeest Oude Paaschgebruiken Zaterdag 26 Maart 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9044 Natuurfeest van onze voorouders. Paaschwei PASCHEN. DE oude heidensche volken vierden, lang voor het Christendom zijn intrede had gedaan, een blij lentefeest De lange, som bere winter, dien zij met moeite hadden doorworsteld, was voorbij, bloem en struik botten uit, de lage grauwe luchten en de stormvlagen die over de bouwvallige hut ten gierden, maakten plaats voor het diep blauw en het zachte, streelend lentekoeltje. De Christen-zendelingen kwamen ook naar deze lage landen aan de zee, zij brachten hun broeders de blijde boodschap, maar als goede paedagogen hoedden zij er zich wel voor, het volk dat te ontnemen, wat hen van ouder op ouder lief was geworden: hun natuurfeesten. Zooals wij hierboven schreven, werd oorspronkelijk het Paaschfeest gevierd uit vreugde voor het herleven der natuur. De Duitsche en Engelsche naam Ostern en Eastern herinneren hieraan nog steeds. De heiden- sche godin van het licht droeg den schoonen naam Ostara. Om nqg een veorbeeld te noemen, waaruit de oude beteekenis van ons Paaschfeest duidelijk wordt: het paaschei. Uit het ei komt het levende kuiken te voorschijn, de herleving, de vernieuwing van de na tuur is hierin dus zeer duidelijk gesymboliseerd. Een oud en nog steeds bestaande gewoonte is het schenken van Paascheieren zie de étalages van de winkels, waarbij dan dikwijls de roode kleur, de kleur van het licht aan de Paascheieren ia gegeven. Op Paaschmaandag stroomde en op sommige plaatsen gebeurt dit nog het volk naar de weide of het plein, waar de paaschpret werd gevierd. Zoo ging het. te Deventer naar den Worp, te Zwolle naar den Spooldersberg, te Lochem en Wageningen naar den Paaschberg, te Tiel naar de Hoogewelde en te Oot- marsum om enkele voorbeelden te noemen naar den Paaschkamp. Op verschillende plaatsen werd tot voor kort nog een z.g. Paaschkermis gehouden. Het „elertikken" op het Paaschveld bleef tot ver in de negentiende eeuw algemeen in zwang. Dat theorie en praktijk niet altijd samengaan, bewijzen de gevallen, waarbij de Paascheieren op het ijs te koop werden aangeboden. Op 23 Maart 1845 gebeurde dit b.v. op den buiten Amstel: „tot herinnering aan dezen zoo merkwaardigen winter zal men In een tent op den buiten Amstel fraai geschilderde paascheieren kunnen koopen, waarop zal geteekend staan: „gekookt op het ijs den 23sten Maart 1845" Aldus luidde een adverten tie In het Handelsblad van 20 Maart van dat jaar. Een ander vermaak misschien Is het dat nóg wel bestond in het veel eten. Halbertsma spreekt van „obligaat-eters", die gemak kelijk dertig eieren aankonden, een armmeester peuzelde er vijftig op. en in 1830 verzwolg een Brusselaar in een Brabantsch bierhuis in de Kapelsteeg óók 50 eieren, maar hij maakte van de gelegenheid gebruik om meteen 10 Liter drank naar binnen te werken. Zeker is het, dat de apothekers het in die dagen na Paasch zéér druk hadden. Een derde gebruik, dat we in wezen van onze Hei- densche voorouders hebben geërfd, is het bakken en eten van Paaschbrood. Het ontleent zijn oorsprong aan de gewoonte om met het beste van het beste bereide koeken te offeren en te eten. Zooals we dus zien is het Paaschfeset een feest van eten en vreugde geweest en is dit veelal nog. Denk maar eens aan den armen Paaschos, die, met roode linten versierd, door de stra ten van dorpen en kleine stadjes werd en nog wordt gevoerd, de slager vol hoop op goede bestellingen ten koste van het puikje van zijn slachtvee. De opsomming van de Paaschgebruiken in binnen- en buitenland zou ons te ver voeren, doch zij herinneren ille aan heidensche gebruiken, zijn zonder uitzonde- ■ring symbolen van vreugde, licht en wedergeboorte. Het Paaschvuur bijv. wordt nog in vele Nederlandsche gemeenten gebrand, waar jong en oud om heen dans ten, onder het zingen van vreugdeliederen er. lustig •prongen zij door de vlammen, waaraan een zuiverende en levenwekkende, kracht werd toegeschreven. „De groote bron des lichts", zegt Halbertsma, „beantwoordde aan 't feestgejuich der menschen, want naar het oud geloof, sprong de zon bij haar verrijzen driemaal op van vreugde." Door de jeugd werd in de dagen voor Paasch alles tvat brandbaar was bijeengebracht en opgestapeld: „Hout en stroo zijn niet zoo duur, Geef ons een bos voor 't Paaschvuur". Ook zong men: „Hei j' olie wanne, die we Paaschmaandag kunt branne, of een bossien riet, anners heawe Paaschmaandag niet". Ten slotte nog dit Een oude, óók al weer symbolische uiting is de gewoonte, om op Paschen iuet Iets nieuws voor den dag te ko men; een nieuw pak, een nieuwe jurk, oen nieuwe mantel. Iets moest men hebben. Anders kon men geen Paasch feest, 't feest der vernieuwing vieren. Zoo zien we dus, dat het Paasch feest, waarbij de opstanding van Je zus door de Christenheld wordt her dacht, in verre verten zijn oorsprong heeft gevonden en hoewel geker stend nog veel heeft bewaard, dat aan die oude tijden-herinnert. De beteekenis van Paasch-Zaterdag. Geen Zaterdag zoo kwaad. Of de zon schijnt vroeg of laat. NAAR een oud volksgeloof wilde, moet eiken Za terdag de zon schijnen, zij 't ook nog zoo kort, omdat op dezen dag Maria, op haar vluoht naar Egypte, het linnen van het Kindeke Jezus wiesoh en op een doornstruik droogde. Vandaar bovenstaand volks rijmpje. De Zaterdag stond overigens niet in zoo'n besten reuk, waarschijnlijk omdat naar een oud verhaal Jezus dien dag in het graf verbleef. Men geloofde dan ook dat kin deren op Zaterdag geboren, aanleg hadden voor huiche larij en meer konden zien en hooren dan andere men schen. Op Zaterdag, zeiden onze voorvaderen, begint men niets nieuws, maar mag men ook niets onvoltooid laten Onder de Zaterdagen is van bijzondere beteekenis de Stille Zaterdag, bij ons ook wel Paasch Zaterdag ge naamd. Door de Florentijnen wordt de Stille Zaterdag gevierd als een feestdag en dit feit vindt zijn verklaring in het geen eenmaal gesohied zou zijn tijdens de Kruistochten. Een jong Florentijn Pazzio del Pazzi trok aan het hoofd van een dappere schare met Godfriod van Bouil lon, naar het Oosten. Hij zou den eersten geweest zijn, die de banier der Christenen op Jeruzalem's muur plantte. Hij koesterde het voornemen het heilige graf aan de ongeloovigen te ontrukken en over te brengen naar Flo rence. Toen hem dit onmogelijk was, sloeg hij vertoornd, met zijn zwaard een stuk steen er af en nam dit mede. De muzelmannen joegen hevig vertoornd den grafschen der na, die echter aan zijn vervolgers wist te ontsnappen door zijn paard de hoefijzers omgekeerd aan de hoeven te bevestigen. Zoo op het dwalspoor gebracht, gelukte het hen niet Palazzo in handen te krijgen, die terug keerde naar zijn woonplaats en aan een der kerken aldaar hèt relikwie ten geschenke gaf. Ter herinnering hieraan werd den schrijnwerker An- drea opgedragen een soort triumfwagen te maken, die dit opschrift droeg: Deze wagen zal eiken Stillen Za terdag gebraoht worden naar het plein van Onze Lieve Vrouwe van de Bloemen Florence beteekent Bloemen stad hij zal getrokken worden door vier witte ossen, mot bloemen getooid, een duif zal de saluutschoten doen klinken ter eere van den Godsdienst en van Pazzino del Pazzi. Vanaf den tijd der kruistochten reeds wordt dit feest gevierd. Dan stroomen de menschen in grooten getale naar de stad om getuige te zijn van het in processie, overbrengen der relikwie van de kapel, waarin zij be waard wordt, naar de Domkerk. Een zonderling schouwspel doet zich daar voor aan het oog der menigte. De zwart-gesohilderde met gekleurd papier versierde en met een kroon getooide wagen wordt door de trekdieren voor het hoofdportaal der kerk gebracht. Klokslag 12 uur, onder het luiden der klokken die 24 uur hebben gezwegen en onder het geknal van het vuurwerk, vliegt een nagemaakte duif, langs een lijn, die den wagen met het hoofdaltaar verbindt, de kerk binnen. Volgens de oude legende gelooft het volk dat hoe verder de duif vliegt, des te beter zal het weer zijn om te oogsten. Tijdens de ceremonie verdringen zich moeders met kinderen op den arm rondom den wagen, want men gelooft dat een vonk van het vuurwerk, het welk door de duif wordt ontstoken, het kind, waarop zij neervalt, sterk zal maken. Na afloop der ceremonie wordt de wagen weer terug gebracht naar zijn bergplaats om het volgend jaar weer dienst to doen. De vreemdeling-gidsen wijzen thans nog vol trots op het paleis, waar de Pazzi eens gewoond en geleefd heeft De Faascbbal. Een oud bijgeloof. Paascheieren, Paaschwater en Paaschvuur zijn alge meen bekende begrippen, er zijn echter nog enkele ge bruiken die minder burgerrecht hebben verkregen. In vele streken van Dultschland is in den loop der tijd het Paaschbalspel in zwang gekomen. In Altmark en in Priegnitz vinden wij ook wel als Paasohgebrulk het spel van den bruidbal en de bruidschijf. De eerste is uit stukken leer van verschillende kleur samengesteld, de tweede is een beschilderde discusachtige houten schijf. De term „het afnemen van bal en schijf" kwam in oudere rijmspreuken voor; hetgeen dan deze dreigende beteekenis had: men wilde van de jonge vrouw den man wegnemen en haar daarvoor een bosch brandnetels in de plaats geven, den man werd in het vooruitzicht ge steld dat zijn liefste voor een schuttingpaal verwisseld zou worden. Om al deze onheilen af te wenden, moesten op Paasch- zondag, bruidbal en bruidsohijf uit het venster worden geworpen, waarna de jongens en meisjes er een spelle tje mee gingen spelen. In verschillende plaatsen In Duitschland wordt nog het balspel op de weiden voor de stad beoefend. Eten die de komende lente tegemoet zingt. Wat iedereen niet weet. WAAROM PASCHEN ZOO VROEG VALT. Zondag 20 Maart in den namiddag komt de zon in het punt ariës (lentepunt) d.i. in het snijpunt van equator en ecliptica. De eerstvolgende volle maan valt 1*4 dag later op Dinsdag 22 Maart, en de datum van den daarop vol genden Zondag is 27 Maart. Volgens aloude afspraak (Concilie van Nicea in het jaar 325) zal de eerste Paaschdag zijn de eerste Zondag na volle maan, volgend op de lente-nacht-evening. Hier mede is de vroege Paschen van dit jaar verklaard. Eieren-kleuren. Naast het beschilderen van de eieren met een penseel of beteekenen met Oost-Indische inkt, kunnen de eieren ook op eenvoudiger manier gekleurd worden, waarbij geen teekentalent vereischt is en de resultaten toch heel aardig kunnen zijn. De eenvoudigste manier is de eieren hard te koken (gedurened 7 a 8 minuten, zoodat de kleur goed kan „pakken") in water .waarin zich bijv. wat buitenste roode koolbladeren bevinden: een paarsblauw ei is het gevolg Wordt aan dit water wat soda toegevoegd dan zal de kleur in groen veranderen; met aijzijn ln rose. Koeken we het ei met de buitenste blaren van een ui, dan wordt het een mooi roodbruin eitje, methet binnenste gedeelte van de ui, daarentegen citroengeel. Deze kleur kan ook verkregen worden door wat curcuma, saffraan of koffieextract aan het water toe te voegen. Wilt u de eieren in nog meer kleuren verven, dan zijn daarvoqr speciale pakjes verf bij den drogist te verkrijgen. Op de volgende manier kan een ei „gebatikt" worden. Met een lapje wordt stevig wat gesnipperde roode koolbla deren en uienschillen op het ei vastgebonden en hier wort het mee gekookt. Wordt het doekje er van verwij derd, dan is elk ei weer een verrassing, daar er nooit twee dezelfde zijn. Bovendien kan het kookwater, dat een mooie groene kleur krijgt, ook weer dienen om te kleuren. Wordt een peterselieblaadje of iets dergelijks met een dun lapje op het ei bevestigd en zóó in ge- kleurd water gekookt, dan zal het blaadje wit op het el uitgespaard blijven. Op dezelfde manier zal een grof tule of rameh lapje, om het ei gebonden, een patroon tje er op overbrengen. Een rood of blauw katoenen afwerkje, strak in de breedte en lengte om het ei gebonden, vóór het koken zal het ln vieren deelen door een wazig motiefje. Hardgekleurde lintjes of bontgekleurd goed kunnen ook een „gebatikt" effect geven. Ook afdrukplaatjes kunnen op een vochtig ei overge- gebracht wordt. Na het verven moeten de eieren met een druppeltje slaolie even opgewreven worden, ze krijgen dan een mooien glans en zullen, neergelegd op 'n bedje van vochtig mos, sterrekens enz. zeker het hunne er toe bij dragen dat de koffietafel er op zijn „paaschbest" uitziet! Paschen, zoo vol van gedachten. Voor een vernieuwend bestaan, Paschen, zoo vol van verwachten, 't Donkere leed is gegaan. Gij hebt de banden verbroken, 't Lied van het leven verrijst, Dat ons, in schaduw gedoken, 't Licht van de opstanding wijst. Daar is zooveel wat benauwde, Nog is er leed om ons heen, Al wat de wereld ons bouwde Stortte vol jammer ineen. Al wat het aardsche bepaalde Wankelt in nijpenden nood, 's Menschen berekening faalde, Alle vertrouwen ging dood! Maar bij de hevigste vlagen, Paaschfeest, bij noodweer en wee, Heerscht g'in dc branding der dagen Over de ziedende zee. Leert ge ons rustig vertrouwen, Ook bij veel aardsche gemis, Zelfs bij het dood'lijkst benauwen, Dat er geen ondergang is! Paschen, o feest van het leven, Sterk ons in moeiten en strijd, Donkere schaduwen zweven Over den geest van den tijd. Leer ons uw wezen omvatten. Gij, die het zonlicht hervindt. Leer ons naar opstanding streven, Paschen, o feest van het leven. Dat zelfs den dood overwint! Paschen 1932. KROES.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5