1732 Joseph Haydn 1932 31 Maart EEN DER GROOTSTE MEESTERS ONDER DE TOONKUNSTENAARS. Herdenking van zijn 200sten geboortedag. OP 31 Maart 1932 zal het twee eeuwen geleden zyn, dat Joseph Haydn werd geboren; twee eeuwen, welke de grootste ontwikkeling der syruphonische muziek omvatten. De twee eeuwen, die sinds zijn geboorte zijn verloopen, worden op muzikaal gebied gekenmerkt, doordat de symphonie als kunstvorm een steeds grootere plaats in het muziekleven ging innemen, doordat het orkest het uitvoerend lichaam bij uitnemendheid is geworden en doordat de concertzaal in het maatschappelijk leven een steeds belangrijker factor is geworden. Het was JosephHaydn, die de schepper was van de symphonie, die in zijn vierdeeligen vorm als „klassiek" door de geschiedenis is aanvaard. Alleen reeds tengevolge van dit feit, is Haydns naam onster felijk geworden en de datum van den 31sten Maart a.s. zal in de muziekwereld niet ongemerkt voorbij gaan. Als zoon van een wagenmaker geboren. In 1732 werd Joseph Haydn te Rohrau aan de Leitha geboren, in een eenvoudige boerenwoning, vlak bij de voormalige Hongaarsche grens. Zijn ou ders waren beide muzikaal, zongen gaarne en veel, en al spoedig voerde de kleine Joseph den boven toon in dit huiselijk zangkoor. Slechts zeer kort heeft hij echter zijn ouderlijk huis gekend; zijn va der was wagenmaker en weinig bemiddeld en zoo moest de kleine Haydn op zesjarigen leeftijd bij zijn muzikalen neef in Hainburg in de leer, waar hij in het koor van de stadskerk meezong. De Weensche dorpskapelmeester Johann Georg Reutter, die op zoek was naar jongensstemmen, hoorde hem daar en tweb jaar nadat hij te Hainburg aankwam, zien wij hem met den grooten dirigent naar Weenen vertrekken, waar hij in een liefdelooze omgeving opgroeit. Dage lijks kan men zijn helderen sopraanstem bij de mis sen in de Stefansdom bewonderen. Tien jaar lang blijft hij lid van het kerkkoor er in deze periode vestigt hij reeds de aandacht van de kunstzinnige keizerin Maria Theresia op zich. Daarna volgt een moeilijke jjd van gebrek lijden en zoeken. Met de hulp van den menschlievenden zan ger Spangier, later door het spelen van dansmuziek in herbergen, door het geven van piano-onderricht en door het leveren van „serenades" tracht hij in zijn onderhoud te voorzien. Teneinde zich in de leer der harmonie verder te bekwamen, verhuurt hij zich bij den grooten Italiaanschen zangpaedagoog en compo nist Porpora, waar hij profiteerde van de vele aanwij zingen, die de „maestro" zijn leerlingen gaf. In de zen tijd schreef hij ook zijn opera „Der arme krumme Teufel", voor Josph Kurtz van het Karnuertortheater. Behalve wat betreft de kennis, die hij bij Porpora's lessen opdeed, kan men Haydn een autodidact noe men. Adelijke beschermers. Langzamerhand krijgt de jonge meester eenige adellijke beschermers, die ervoor zorgen, dat hij ka pelmeester wordt in dienst van Graaf Morzin op zijn slot in Bohemen. Deze post kan hij slechts korten Het tuinhuis in Eisenstadt, waar Haydn werkte. tijd /ervullen. De Graaf had zijn leven te weelderig en te duur ingericht en ging dientengevolge failliet. Zijn goederen moest hij op de veiling brengén en zijn kapel werd ontslagen. Wederom staat Haydn op straat, doch niet lang, want in dezen tijd gebeurt het, dat vorst Paul Anto von Esterhezy een sympho nie van den componist hoort en dit geeft hem aan leiding, Haydn tot tweeden dirigent aan te stellen. In Eisenstadt, de plaats, waar hij gedurende de vol gende dertig jaren de hem opgedragen taak ver vult, vindt Haydri een omgeving, die hem alles biedt, liKt/nttix Hayclns rustplaats te Eisen ach. De kerkwaar hij 30 jaar als organist dienst deed. wat een scheppende kunstenaar zich slechts ven- schen kan. Van materieele zorgen bevrijd, was hij de leider van een aanzienlijke kapel en in dienst van den man, die veel voor kunstenaars over had en bo vendien een hartstochtelijk liefhebter van muziek was. In deze omgeving kon Joseph Haydn de ge weldige productiviteit van zijn begenadigd kunste naarschap ten toon spreiden. Het slot en de stad „Eisenstadt", die elf jaar ge leden weer tot hoofdstad van het Burgerland werd geproclameerd, was sedert het begin van de 17e eeuw de zetel van de Magyaarsche n agnatenfamilie der Esterhazy's. De opdracht van Haydn was, voor zijn vorstelijken heer stukken te con.poneeren, waar mee deze in de kringen der Oosten rij ksche aristo cratie succes wilde behalen. Van het jaar 1761 tot 1790 verbleef Haydn grootendeels op de bezittingen van zijn heer, alleen des winters vertoefde hij in Weenen. De broer van den vorst, Niet laas, die na den dood van Paul Anton zijn zaken overnam, liet in de moerassige omgeving van het Neusicdlermeer een fa belachtig slot bouwen in verfijnde barokstijl. Boven dien verrees een opera-gebouw, dat aan vierhonderd menschen plaats bood en spoedig vormt het slot Esterhazy eiken zomer de plaats, waar de hooge aristocratie uit geheel Europa tezamen komt. In de zen tijd zijn immers tooneel en muziek de belang rijkste vormen van ontspanning en keizers en ko ningen, vorsten en aartsbisschoppen, en de bekendste vrouwen van Europa ontmoeten elkaar hier. „Wanneer ik goede opera's wil nooren", zoo zcide Maria Theresia eens tot een harer vrienden, „dan ga ik naar Esterhazy en naar Joseph Haydn." Terwijl de kunst aan de Duitsche hoven nog bijna geheel werd beheerscht door et Fransche tooneel en in de Weensche schouwburgen de hansworst nog de hoofdrol vervulde, speelde men in Esterhazy en Eisenstadt en ook in enkele Duitsche steden van Hongarije zooals Presburg, Oedenburg, Raab reeds de Duitsche en Engelsche klassieken. Joseph Haydn is het middelpunt van dit kunst zinnig streven, hij schrijft vele opera's en entre-acte muziek voor Egmont, Hamlet en King Lear. Aangaande zijn leven bij Esterhazy zegt Haydn zelf: „Mijn vorst was over mijn werk tevreden, ik werd aangemoedigd. Als leider van een orkest was ik in staat te experimentceren en op te letten wat doelma tig is en wat niet. Dus: te verbeteren, te bekorten, toe te voegen, te proheeren. Ik was afgezonderd van de wereld. Niemand in mijn omgeving kon mij aan mijzelf doen twijfelen of plagen en zoo moest ik wel oorspronkelijk worden". De band met de Esterhazy's was dan ook zeer sterk en bleef bestaan ook nadat de kapel in het jaar 1790 werd opgeheven, doordat Haydn den titel en het daaraan verbonden honora rium behield. Haydns woning te Eisenstadt. In den tijd, dat hij in actievcn dienst van zijn vor stelijken patroon werkte, componetrde hij twintig opera's, meer dan 50 symphonieën, ongeveer '0 kwar tetten en tallooze andere muziekstukken; bovendien nog een respectabel aantal cantaten en missen. Van de drie groote sterren van de Weensche mu ziekwereld was „Papa Haydn" zooals de volks mond hem aanduidde de oudste. Mozart, die zeer veel aan hem te danken heeft, koestert voor hem een vaderlijke vereering, doch ook Haydn zelf heeft van de jongere generatie welke prestatie hij eerlijk be wonderde veel geleerd. Zelfs met den stuurschen Beethoven, die door den Keurvorst van Keulen bij hem in de leer werd gedaan, kon hij vriendschappe lijk omgaan. Hij was kinderlijk vroom, een echte zoon van het gemoedelijke Oostenrijksche volk, een mensch, die geen vijanden had. Uit de volheid van zijn rijke menschenhart schiep hij de schoonste me- lodiën. Zijn Londensche reis. Intusschen was de componist niet meer aan een vasten werkkring gebonden, en het tijdstip, waarop Esterhazy's kapel werd opgeheven, had niet beter kunnen vallen. Want Haydn kon nu gevolg geven aan een reeds lang voorbereide concertreis naar Lon den, waartoe hij in deze dagen het contract afsloot. Hij had den 58-jarigen leeftijd bereikt en in de stad, die toentertyd als het muziekcentrum der wereld gold, merkte Haydn eerst goed, welk een beroemde persoonlijkheid hij geworden was. Bij het Londensche publiek oogstte hij een reeks van stormachtige successen. Haydn wordt aan het hof ontvangen en de Universiteit van Oxford ver leent hem den doctorstitel honoris causa. De Engel sche adel fêteert hem en noodigt hem te gast op zijn buitens. Ondertusschen weet hij echter nog genoeg tijd en gelegenheid te vinden om een aantal com posities te schrijven. Zijn vermogen neemt toe; zijn succes bezorgt hem schitterende contracten, die hem vele duizenden guldens opleveren, gedurende de twee jaren, dat hij in Engeland verblijf houdt Op zijn terugreis naar Weenen ontmoet hij in Bonn voor den tweeden keer den jongen Beethoven en belooft hij, diens verdere muzikale leiding otj zich te nemen. Eenige jaren later volgt zijn tweede reis naar En geland en ofschoon zij van veel «sorteren duur is, brengt zij den meester niet minder succes dan bij den eersten keer. Do indrukken, die hij ditmaal in Brittannië heeft opgedaan, zet hij na zijn terugkomst in twee van zijn machtigste kunstwerken: „Do schep ping" en „De Jaargetijden". Daarna schrijft hij nog enkele kleinere melodieën, zooals bijv. het „Deutsch- land über alles" en leeft stil, totdat hij op den 31sten Mei 1809 voor goed de oogen sluit. Het huis te Rohrau, waar Joseph Haydn op 31 Maart 1732 werd geboren. Men heeft den grooten meester altijd „Papa Haydn j genoemd, en daarmee willen wijzen op het vriende lijk blijmoedige van zijn kunst. Maar in de veel die- pere beteekenis van het .voord is hij zeker de vader der muziek te. noemen, daar hij het was, Jie alle stroomingen en krachten van zijn tijd tot een nieuwe volmaakte schoonheid heeft weten te verheffen. Men mag wel aannemen, dat Haydr's oeuvre heden ten dagv, voor negen tiende on-bekena, onuitgegeven of onbestudeerd is, maar dit udet ons geenszins, zijn beteekenis naar waarde te schatten. Zij is gelegen op r het gebied van het strijkkwartet, van de symphonie f en van het oratorium. Voorts heofl hij zijn beste werken gemaakt op het gebied van de piano sonate, van de kerkmuziek en het concert. Alles 1 den genoeg om Haydn een eereplaats toe onder de allergrootste meesters der toonkunst. oiano sonate, i tezamen re- r :oe te wijzen ïkmist. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 8