„Ben Hur" als geluidsfilm.
Toekomstig wegbeheer in N.-Holland.
Zaterdag 16 April 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9055
Filmnieuws
De fatale ontploffing
te Columbus.
Vergoeding van den hemel!
RIJKSSTEUN
AAN DEN ZUIVEL.
Plannen van Ged. Staten.
Overweldigend massaspel,
waaraah tienduizenden
personen meewerken.
Wagenrennen en zeegevechten
onder regie van
Fred Niblo.
Theater Royal.
„B EN HU R"het overweldigend meesterwerk
onder regie van Fred Niblo en een film. die in den tijd
van haar verschijning meer ontzag en sensatie heeft
verwekt dan elke andere rolprent.
Het verschijnen van deze film was een gebeurtenis
in bet leven der cinema men had tienduizenden fi
guranten gestoken in de kleedij van Palestünen en Ro
meinen men aanschouwde een zeeslag met zulke
angstige natuurgetrouwe détails, dat de wereld sidderde
de wagenrennen te Antiochtc waren een eerste-klaa
sensatie... Dit was fotografie der werkelijkheid, al was
het dan een werkelijkheid, die men negentienhonderd
jaren terug had moeten halen. Legers van menschen
tornen tegen elkander op de wagenrennen zijn een
meesterstuk van opname en regie heele steden uit
het verleden verrezen uit den grond millioenen men
schen hebben met verlangen en vereering gekeken naar
deze fotografische verbeelding van een tijdperk, door-
glansd van de geboorte en het leven van den Messias.
5 Jaar geleden was het dat deze film 't publiek over de'
geheele wereld in verrukking bracht en thans komt zij
terug, vernieuwd door toepassing van de moderne ge
luidstechniek als geluidsfilm die veel meer moge
lijkheden biedt dan de zwijgende film. En als het ooit
gebleken is. dat de mechanische ..illustratie" van een
rolprent haar opfleurt, dan is dit wel bij „Ben Hur".
We zien nu niet meer alleen de tienduizenden me
despelers, de enorme paleizen en burchten, het groote
circus en de vechtende vloten we h o o r e n thans
ook het gejuich van de ontstelde, ontroerde en begees-
tende volksmenigte in de Romcinsche arena, het knar
sen van de riemen in dollen, als de slaven de galjoenen
roeien, het rumoer van den zeeslag^ het trappelen van
de paarden...
Men behoeft echter niet bang tc zijn. dat de smake
loosheid begaan is om Ben Hur. de Romeinen en de
Arabieren Engelsch of Duitsch te laten spreken. Niets
van dat Het is geworden een g e 1 u i d s film, geen
sprekende film. De mogelijkheid om den onuit-
wlschbaren indruk, die de stille film „Ben Hur" gemaakt,
heeft, nog te versterken door gebruikmaking van de
moderne geluidstechniek, lag in de onvergetelijk groot
sdie tHomehtPri. o.a. de Zeeslag en dé wagenrennen. Het
♦Keet hiervan kon versterkt worden door het geluid van
het water, het breken der planken, het geschreeuw der
vechtenden en b\j de wagenrennen door het gejuich van
da opgewonden, meer dan honderdduizendkoppige me
nigte, *lie zich in de loges en op de galerijen van het
„Circus Maximus van Antiochië" verdrong, de snuiven
de paarden, wild-stampende hoewen en het geluid der
i Uiteen-splinterende zegewagens die in razende vaart te
gen elkaar op zijn gebotst...
Hierdoor z\jn deze scènes en nog vele andere in de
film indrukwekkender geworden dan ooit te voren.
Millioenen hebben de zwijgende film in vervoering
zien afdraaien, nog meerdere millioenen zal „Ben Hur"
als geluidsfilm in verrukking brengen.
De geschiedenis van „Ben Hur".
De geschiedenis begint met het verschijnen van de
eter van Eethlehem en den tocht van Jozef en Maria
naar de grot van David. als voor hen geen plaats meer
1p de herberg is
Twintig jaar later in Jeruzalem aanschouwt Ben Hur
den intocht van den nieuwen landvoogd Gratus en Iaat
geheel zonder opzet, een steen op diens hoofd vallen.
Messala, een jeugdvriend van Ben Hur. beschuldigt hem
den steen geworpen, te hebben en neemt hem en zijn
moeder en zuster gevangen. Ben Hur wordt tot de galeien
veroordeeld en zijn moeder en zuster worden in een on-
deraardschen kerker opgesloten.
Quintus Arrius, de opperbevelhebber van de Romein-
sche vloot, wordt getroffen door Ben Hur's edel karak
ter en beveelt dat hij niet, zooals de andere slaven, vast
geketend moet worden als de zeeslag begint. Tijdens het
gevecht redt Ben Hur zijn beschermer het leven en de
Romein neemt den Joodschen slaaf als zoon aan.
Een nieuw leven begint voor Ben Hur. maar hij is
niet gelukkig, omdat het hem niet lukt nadere berich
ten over zijn moeder en zuster te krijgen. Als hö ver
neemt, dat een rijk koopman in Antiochië. Simonides
genaamd, hem misschien ever haar zou kunnen inlich
ten, trekt hij naar deze stad.
Simonides, een slaaf van het huls Hur. erkent zijn
meester en geeft hem zijn bezittingen terug, doch hij
«an hem niet zeggen wat van zijn moeder en zuster
geworden is.
Dm Simomdes leert hij deri Shelk Hderim kennen.
em verzoekt zijn Arabische paarden bij de groote
te mermen- Ais Ben Hur verneemt, dat de Ro-
aanboifeSSala Z.Vn te&«nsiander sal zijn, neemt hij dit
verongelukt b&haalt dc overwinn,ng en Messala
mSrto"' de dockter van Simonides, vindt Ben Hur's
vooétH r;»eQ ^Ster teruS- ZÜ zfin door een nieuwe land-
daar °.vriJbeid gesteld, maar uitgestooten uit de stad,
T 2y aaPgetast zijn door melaatschheid.
ven rJfa" beeft Ben Hur twee legioenen aangewor-
te ninat beloofden Koning op den troon van Israël
een bi^ in Jeruzalem aankomt hoort hij
j he,m ze^' 2iJn zwaard in de scheede te
deze aarde8 ishet Koninkriik van den KoninS niet van
Kruisweg voert Esther de beide melaatschen
wonH^w ^erlosser* die haar geneest Ben Hur ziet het
«luiten. euren en kan de drie vrouwen in zijn ai-men
Een der hoogtepunten van de film,
de „Wagenrennen".
..Ben Hur"-10*1* Van Bewis Wallace, de schrijver van
den' ^S°nd hij hen niet' of kon hÜ n,et sneller rij-
hü in a uaderden zij den tweeden paal en nog was
y m de achterhoede.
teugri^vL1!?13,1;61? draal te maken beS°n Messala de
naturliiu linksche paarden aan te halen, hetgeen
vol miLi vaart een weInjS verminderde. Hij was
gedaan meer dan e€n altaar had hij beloften
Rome zou ook nu zegevieren. Slechts zes
honderd voet tusschen hem en roem, rijkdom, bevor
dering, bevrediging van wraakgevoel!
Op dat oogenblik zag Malluch van de galerij hoe Ben
Hur zich voorover boog en de teugels vierde. Hij
klapte met zijn lange zweep, en klapte nogmaals en
nogmaals. Hoewel hij de verschrikte dieren niet raak
te, was in dat geluid toch iets, dat ze vooruit deed
springen en voortvliegen als een pijl uit den boog.
Met een sprong waren zij den Romein o*„ zijde.
Messala. juist genaderd aan het gevaarlijke punt,
boorde iets verdachts, maar durfde het hoofd niet om
draaien om te zien wat Ben Hur in den zin had. Het
roepen en schreeuwen van het volk maakte hem niet
wijzer. Boven alles uit hoorde hij een stem vlak naast
zich en dat was de stem van Ben Hur. In het Ara-
meesch. de taal van den Sheik. riep hij zijn Arabieren
toe: Voorw-aarts Rigel! Vooruit Atair! Hoe nu, Anta-
res! Blijf je achter? Oho, Aldebaran! Vlugste van
alles! Ik hoor het gezang in de tenten! Ik hoor de
kinderen, zingen van Rigel. Atair, en Antares, van
Aldebaran en van de victorie! en het jubelen heeft
geen eind. Goed zoo! Morgen huiswaarts..., naar
de zwarte tentons thuis.' Voort Antares! de mees
ter wacht je!Het is geschiedt! Haha! Haha! De
trotsaard is gevallen. Hij die ons griefde, ligt in 't
stof! Ons de glorie! Ons de roem! Gedaan het werk
soho! staat! rust!
Snel en eenvoudig was alles in zijn werk gegaan.
Messala had bijna den draai om den eindpaal vol
bracht, toen Ben Hur met zeldzame vaardigheid zijn
kunststuk volbracht.
Om den Romein voorbij te komen, moest h\j de
baan oversteken en wel in den kortst mogelijken lijn.
Het publiek begreep zijn voornemen. Zij zagen hem
het teeken geven, en waren getuigen van het gevolg:
de vier vlak naast Messala's buitenste wielBen
Hur's binnenwiel, die het pakteeen luid gekraak,
zoo luid dat allen in den circus het hoorden en er
van ontsteldenen de wagen van den Romein lag
omver, geheel vernield. Messala, in de teugels ver
ward, lag er onder.
Het akelig tooneel werd nog ontzettender, doordat
de Sidonieër zijn paarden niet op eens kon inhouden.
In volle vaart reden zij over den rampzaligen Messala
en zijn wagen heen. op en over het vierspan dol van
angsten. Alsof er niets gebeurd was zette Ben Hur in
razende vaart zijn tocht voort, gevolgd door den Co-
rinthiën en den Byzantijner.
Alles stond op, sprong op de banken, en schreeuwde
en juichte. Intusschen lag Messala nog steeds onder
de hoeven der spartelende paarden, onder den gebro
ken wagen. Hij lag zoo stil, dat men hem voor dood
hield. Slechts enkelen wijdden hem een blik.
De meesten volgden Ben Hur op zijn zegetocht. Zij
hadden niet gezien, hoe hij de paarden een weinig
naar links stuurde en Messala's wiel met de punt van
zijn ijzeren as pakte, zoodat het te gruizel sprong.
Maar de plotselinge verandering van zijn geheele
persoonlijkheid was hun niet ontgaan, den gloed en de
bezieling, die van hem uitgingen, hadden zij gevoeld;
begrepen de alles beheerschende toovermacht, waar
mee hij op eens door woord en gebaar zijn edele ros
sen bezielde. Wat een rennen!
oen de Byzantijner en de Corinthiër halfweg waren,
had Ben Hur den eindpaal bereikt en was de zege
behaald
Zen berg van puin.
Tot dusver konden slechts zes lijken van slachtoffers
der noodlottige ontploffing te Columbus in den Ameri-
kaanschen staat Ohio. (zie ook elders in dit nummer), te
voorschijn worden gehaald.
Het zoeken naar dc onder het puin bedolven perso
nen kan nog vele dagen duren, daar het gebouw tot een
hoogte van 2 m. met steenen is gevuld.
De ontploffing geschiedde met zooveel kracht dat
marmerblokken 200 m. ver in de naburige rivier werden
geslingerd.
De laatste cijfers. Is er een aanslag ge
pleegd?
Volgens een nader Reuterbericht zijn er bij de ont
ploffing van bet regeeringsgebouw te Columbus (Ohio)
reeds vijf dooden en 57 gewonden. Een persoon wordt
vermist
De autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar
de oorzaak van de ontploffing. Het vermoeden bestaat
dat hier misdaad in het spel is.
(Handelsblad)
Manma-regan op een farm in Zuid-Afrika.
De „Daily Expres" schrijft:
Zuid-Afrika heeft dezer dagen een kleine sensatie
beleeft doordat een „manna-regen" neerdaalde op een
farm bij Vrijheid (Natal). Toen de heer Theunis Bo-
tba, een neef van den bekenden Boerenleider, op een
ochtend ontwaakte, zag hij, uit het venster kijkend,
dat een reep onbebouwd land dicht bij zijn huis, een
reep van 700 M. lengte en 20 M. breedte, geheel bedekt
was met een witte substantie, die op sneeuw geleek.
Kaffers Hepen er haastig rond, de witte stof gulzig
etende en bergende in mandjes. Botha raapte ook wat
er van op en zond het ter onderzoek naar Vrijheid,
waar het geheel bleek te beantwoorden aarv de be
schrijving van het Bijbelsche manna: als nu de lig
gende dauw opgevaren was. zoo zie, over- de woestijn
was een klein rond ding, klein als de rijm. op de
aarde" „en het huis Israëls noemde zijnen naam
Man; en het was als korianderzaad, wit, en de smaak
daarvan was als honlnkoeken".
Eenso ortgelijke manna-regen moet in Zuid-Afrika
nog eens zijn waargenomen, en wel in 1856, tijdens den
slag aan de Tugela tusschen Cetewayo en zijn broeder
Umbulazi. Het is wel merkwaardig, aldus de „Daily
Elxpress", dat de Kaffers op Botha's farm. de witte
stof zonder aarzelen aten. als begrepen zij. dat hun ge
zondheid er niet door zou kunnen worden geschaad.
Zij spraken zelf van „een vergoeding, welke de hemel
hun zond, omdat hun vee door de droogte was omge
komen."
FRANSCH MARINE-VLIEGTUIG VERONGELUKT.
By daling op moederschip.
Uit Parijs: Gisteren is een Fransch marinevliegtuig
bij het neerkomen op het vliegtuigmoederschip veron
gelukt. Bij het dalen op het dek stootte de machine
tegen een mast van het moederschip en viel in het wa
ter. Daarbij zijn de piloot en een inzittende verdronken.
B O C R D C R IJ.
MARGARINE VERMENGD MET BOTER,
Concentratie van boterhandel. Prijsbepaling voor het
binnenland. T oeslag op Indu striem elk.
De Haagsche correspondent van de „Telegraaf" meldt
de volgende bijzonderheden omtrent de voorstellen tot
steun aan de melkveehouders, welke, zooals bekend,
spoedig verwacht kunnen worden, en over de wijze
waarop men zich de uitvoering denkt
Men zal zich herinneren dat door de Centrale Land
bouworganisaties en in de commissie-Lovink verschil
lende plannen onder oogen zijn gezien. In de kringen
van hierbij betrokkenen en vooraanstaande deskundigen
gaf men de voorkeur aan een heffing op spijsvetten,
oen maatregel, dien men eenvoudig en gemakkelijk door
voerbaar achtte. De regeering heeft echter, zooals wij
dezer dagen reeds in het kort gemeld hebben de voor
keur gegeven aan een ander systeem, omdat zij het niet
juist achtte de gebruikers van margarine en andere
spijsvetten mede te laten betalen aan den steun, ten
behoeve van de boter en omdat zij daartegen een groo-
ten politieken tegenstand verwacht
De grondslag van het voor te stellen systeem is een
concentratie van den boterhandel. Een bepaald centraal
lichaam zal de leiding krijgen voor den handel op soort
gelijke wijze als de meelcentrale die heeft bij de uit
voering van de Tarwewet.
Aan de hand van bepaalde voorschriften zal deze
„Botercentrale" dus den handel regelen en wel naar de
volgende beginselen: de boter krijgt drie bestemmingen:
een deel is bestemd voor den export: een ander deel
voor gebruik hier te lande en de rest zal dienen voor
menging In de margarine.
Uitdrukkelijk mag er dus op gewezen worden dat e/
ongemengde natuurboter in den handel blijft en
dat dus niet. zooals sommigen denken, de natuurboter
gemengd wordt, doch juist de margarine met natuur
boter.
Verder wordt de prijs bepaald, welken de boter op de
blnnenlandsche markt zal moeten opbrengen. Neemt
men aan. dat de boter op de buitenlandsche markt thans
1 1.opbrengt, dan zal bv. bepaald kunnen worden,
dat de boter voor de consumptie in het binnenland f 1.50
of f 1.70 zal moeten doen, in ieder geval een prijs, die
voor een loonende productie noodig is.
Een boterhandelaar. die zou willen exporteeren, zal
daarvoor vergunning krijgen van de Centrale. Wil hij
echter zijn product In het binnenland afzetten. dan zal
hij een toeslag moet geven van 50 ct. op 70 ct. (naar
gelang der desbetreffende bepaling).
Dit zal vermoedelijk geschieden door middel van een
zegeU Deze toeslag wordt natuurlijk weer verhaald op
den consument, zoodat de boterprijs automatisch zal
stijgen met het bedrag va n den toeslag. Van die toe
slagen wordt een fonds gevormd, waaruit de industrie-
melk gesteund zal worden.
Mengpercentage van max. 56 peé,
Dat deel van de boterproductie, dat nu nog over»
blijft, is bestemd om gemengd te worden in de marga?-
rine. Hoe groot het mengpercentage daarbij zal zijn.
zal van de omstandigheden afhangen. Het percentage
is bepaald op maximaal 50 pet., doch het zal geens
zins noodig zijn dat het maximum steeds bereikt
wordt. Dat zal van den export en van het binnen*
landsch verbruik afhangen. Het mengpercentage zal
telkenmale op grond van taxaties voor een bepaalden,
termijn (men kan zich b.v. een maand denken) be
paald moeten worden.
De margarinefabrikant zal echter iets minder be
hoeven te betalen dan den boterprijs die is vastge
steld uit den buitenlondschen prijs plus den volledige»
opslag. Zijn prijs zal beplaald worden door den bui
tenland schen prijs plus een zeker percentage, vermoe
delijk 80 pet. van den opslag. Doet de boter dus op
buitenlandsche markt f 1.en is de toeslag 50 cent,
dan zal de margarinefabrikant f 1.40 moeten betalen.
Toeslag op alle industrie-melk»
Uit het gevormde fonds wordt, zooals gezegd, eeai
steun verleend in den vorm van een toeslag op alle
industriemelk. Die toeslag zal bij dit systeem iets
minder zijn dan twee cent per liter (op twee cent zou
men volgens de berekeningen komen bij een heffing
op alle spijsvetten), doch daar staat tegenover, dat do
boter iets duurder verkocht zal kunnen worden, door
dat er meer zal worden gebulkt dan thans.
Verder ligt het in de bedoeling een groep spijsvettén,
die niet vcor vermenging vatbaar zijn, op dezelfde ma
nier als de boter met een zekeren toeslag te belasten»
Andere zuivelproducten als de kaas b.v. zullen ondeP
dezelfde bepalingen vallen als de beter voor zoove»
zulks mogelijk is. Kaas b.v. kan nu eenmaal niet ge
mengd worden.
Een offer van den consument.
De regeering is er zich van bewust, dat deze rege
ling van de consumenten een offer eischt. Toch is dat
offer naar men ons van bevoegde zijde verzekert
noodig. omdat hiermede het platteland staat of valt.
Het zsl voor de plattelandbewoners ternauwernood
mogelijk zijn in 1932 de einden aan elkaar te knoopen,
doch als er niets gedaan zou worden, dan zou 1933 wel
licht den ondergang van het geheele platteland brengen.
Honderdduizenden zouden werkloos worden. De midden
stand zou daardoor te gronde gaan. Men heeft dua
slechts de keus tusschen inflatie of wat duurdere prij
zen, een offer dus. Dit offer is echter slechts klein,
reide men ons. als men bedenkt dat thans nog de sa
larissen en loonen staan zulk een niveau, dat zij l?-t,'
maal zoo groot zijn als die van vóór den oorlog, terwij!
daarentegen de boterprijs lager is dan die van vóór des
oorlog.
SPELEN MET LUCIFERS.
Vijfjarig knaapje ernstige brandwonden be
komen.
Donderdagmiddag geraakten de kleeren van den 3-
jarigen Arie B. te Nieuwer Amstel in brand wegens heü
spelen met lucifers. Alhoewel de brandende kleeren zeer,
spoedig waren gedoofd, bekwam de knaap nog dusdani
ge brandwonden dat hij in hoogst emstigen toestand
naar een ziekenhuis moest worden overgebracht.
Verzoek aan wegbeheerders, om het on
derhoud van hnn wegen over te
dragen aan bet Hoogheem
raadschap.
Instelling van wegschappen.
Ged. Staten van Noord Holland hebben dezer dagen
een schrijven tot verschillende wegbeheerders (gemeen
tebesturen en waterschappen) gericht, waarin de vraag
wordt gedaan of zij bereid zijn de bij hen in onderhoud
zijnde wegen tegen nader te bepalen voorwaarden over
te doen aan het Hoogheemraadschap „Noordhollands
Noorderkwartier". Deze vraag houdt verband met het
feit, dat onder drang van de wegbeheerders. geleid door
den bond van in N.H. Provinciale Staten besloten
f 200.000 beschikbaar te stellen voor het onderhoud van
voor het verkeer in N.H. belangrijke wegen, die niet op
het Prov. Wegenplan voorkomen. De minister van Wa
terstaat heeft nl. bepaald, dat het aantal K.M. wegen
in N.H„ dat voor uitkeering uit het Wegenfonds in aan
merking komt, 539 bedraagt. Nu is het wegennet in
N.H. 2800 KM. lang. Onder de 2261 KM. die niet voor
een uitkeering in aanmerking komen, is een groot aan
tal dat voor het doorgaande verkeer van evenveel belang
is als de wegen die er op werden geplaatst.
Zooals gezegd, besloten in 1930 de Staten onder drang
van de andere wegbeheerders in de provincie een aan
vullend wegenplan vast te stellen, waarbij f 200.000 be
schikbaar kwam voor andere wegen. In 1931 is dit be
sluit in werking getreden. Nu hebben Ged. Staten zich
bereid verklaard ieder jaar f 200.000 uit te keeren, mits
het beheer en het onderhoud geschieden op een wijze,
dat aan technisch te stellen eischen wordt voldaan en
zij hebben zich dan ook bet recht voorbehouden om met
ingang van 1 Jan. 1932 de subsidie aan wegbeheerders
die aan dien eisch niet voldoen, niet meer uit te keeren.
Wegschappen.
Bij Ged. Staten bestaat het voornemen om het wegbe-
heer in N.H., dateerende uit een tijd toen er van een
doorgaand verkeer geen sprake was. een einde te ma
ken en door het instellen van wegschappen, orde in den
bestaanden chaos te brengen.
Voor NU. boven het IJ hebben zij zich bet onderhoud
gedacht in handen van het Hoogheemraadschap „Noord-
hollands Noorderkwartier", met uitzondering van den
kop van West Friesland, waar zij in de waterschappen
„Drechterland" en de „Vier Noorder Koggen" licha
men meenen te hebben gevonden van voldoende grootte
om de wegen in hun gebieden zelfstandig te beheeren.
Het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwar
tier bestrijkt reeds het geheele gebied van N.H- boven
het IJ en beschikt over een uitnemenden technlschen
dienst, die zeer economisch werkt
Reeds onmiddellijk nadat in 1930 de voordracht van
Ged. Staten ten aanzien van het aanvullend wegenplan
was ingediend, hebben eigener beweging verschillende
onderhoudsplichtigen zich tot het N.H. Noorderkwartier
gewend met het verzoek de bij hen in beheer zijnde we
gen over te nemen. In totaal zijn dit reeds 23 gemeenten
en waterschappen, waaronder de gemeenten Winkel, Jisp,
Warmenhuizen, Wormer, Oudorp, Egmond-Binnen en
Alkmaar voor het gedeelte Hoeverweg.
Wanneer een dergelijk verzoek bij het Hoogheemraad
schap inkomt, neemt de ir. Poppens den weg op, maakt
voor de verbetering een kostenberekening en een bereke
ning van het toekomstig onderhoud. Het tot nog toe on
derhoudsplichtige lichaam wordt belast met de blijven
de kosten tot een maximum van i 500 per K.M. per jaar
terwijl bij overname het Hoogheemraadschap de meer
dere kosten van de provincie ontvangt.
De meening van sommige ingelan
den. dat zij voor deze geste vanhefc
Hoogheemraadschap, straks nog be
lasting krijgen te betalen voor we
gen die tot nog toe niet bij dit li
chaam inonderhoudwaren, isdanoote
onjuist. Het Hoogheemraadschap
betaalt voor het maken en het onder
houd van de wegen niets. Het stele
alleen zijn technlschen dienst be-
beschikbaar, warvoor de kosten naan
verhouding worden berekend, zoe-
dat de overname van wegen in zeke
ren zin zelfs een verlichtin van
lasten beteeken t.
Meer eenheid.
Hoofdzaak ia echter, dat er meer eenheid in het
wegbeheer komt en dat men voor de daaraan uit te
geven gelden een maximum van nuttig effect bereikt.
Een lichaam als het Hoogheemraadschap, dat over
een uitnemenden dienst beschikt, motor- en stoomwal
sen enz. bezit, bereikt uiteraard betere resultaten daa,
kleine wegbeheerders, die ten hoogste een 20 K.M.-
weg hebben te onderhouden. Dit komt reeds sterk tot
uiting in de gemeente Winkel, waar de technische
dienst van het Hoogheemraadschap een 7 KM. langen
weg aanlegt, onder garantie, dat de gemeente, wan
neer de door Winkel gewilde overeenkomst met het
Hoogheemraadschap niet tot stand komt, de kosten
vergoedt.
Er komt daar dan een nieuwe weg die, dank zij den
kosten van de provincie, aan de gemeente per strek-
kenden KM. niet meer kost dan de bestaande weg,
die steeds in een desolaten toestand verkeerde. Ook
aan den weg van Castrlcum naar Bergen, die tot nog
toe in onderhoud was de bij de gemeente Egmond-
Binnen, blijkt dit. Daar komt thans een weg met een
5 M. breede verharding en aan weerskanten rijwielpa
den (geasfalteerd) ter breedte van 1.25 M. Deze weg
wordt niet duurder dan een oorspronkelijk door de
provincie berekenden weg met een beharde breedte
van 5.50 M„ doch zonder rijwielpaden. De Provincie
acht een te groote, centralisatie niet gewenscht. Zij
heeft dan ook van de 539 KM. weg die op het oor
spronkelijk Prov. Wegenplan zijn geplaatst, er 239 m
onderhoud gelaten bij andere wegbeheerders en atelt
zich voor, de wegen van het suppletoire wegenplan, ia.
onderhoud te brengen bij het Hoogheemraadschap, dat
reeds een aanvang heeft gemaakt met het maken van
den weg van Castricum naar Bergen en van de 240
K.M. weg die het in beheer heeft, er al ruim 100 KM.
heeft geasfalteerd, in de overtuiging, dat een verwaar
loosd wegbeheer een duur wegbeheer is.
Er zijn gemeentebesturen, die aan Ged. Staten ba-
richt hebben, er prijs op te stellen zelf met het on
derhoud van de in hun gemeente liggende wegen, dia
voor een uitkeering In aanmerking komen, te worde»
belast. Voor die gemeenten geldt als hoofdmotief,
eventueele werkioozen aan de wegverbetering en het
onderhoud van wegen te werk te stellen. Het is ons
echter bekend, dat ir. Poppens als technische leider
van het Hoogheemraadschap bij het verbeteren van.
verschillende wegen in de gemeenten Winkel, Oter*
leek. Oudendijk, Ursem, Monnikendam en Egmond-
Binnen steeds voeling houdt met de gemeentebestu
ren. om aan de werken in die gemeenten zooveel mo
gelijk de valide werkioozen uit die gemeenten te
werk te stellen, zoodat dit argument niet doeltreffend
mag worden genoemd. Voor alles mag de zucht om i.
g. baasje in eigen huis te spelen geen belemmering
worden voor een goede regeling van het doorgaande
verkeer en wij verheugen er ons dan ook over, dat het
Ged. Staten ernst wordt om aan den chaos die te»
aanzien van het wegbeheer in Noordholland bestaat
een einde te maken.
.<TeL)