„Ben Hur" als geluidsfilm. Toekomstig wegbeheer in N.-Holland. Zaterdag 16 April 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9055 Filmnieuws De fatale ontploffing te Columbus. Vergoeding van den hemel! RIJKSSTEUN AAN DEN ZUIVEL. Plannen van Ged. Staten. Overweldigend massaspel, waaraah tienduizenden personen meewerken. Wagenrennen en zeegevechten onder regie van Fred Niblo. Theater Royal. „B EN HU R"het overweldigend meesterwerk onder regie van Fred Niblo en een film. die in den tijd van haar verschijning meer ontzag en sensatie heeft verwekt dan elke andere rolprent. Het verschijnen van deze film was een gebeurtenis in bet leven der cinema men had tienduizenden fi guranten gestoken in de kleedij van Palestünen en Ro meinen men aanschouwde een zeeslag met zulke angstige natuurgetrouwe détails, dat de wereld sidderde de wagenrennen te Antiochtc waren een eerste-klaa sensatie... Dit was fotografie der werkelijkheid, al was het dan een werkelijkheid, die men negentienhonderd jaren terug had moeten halen. Legers van menschen tornen tegen elkander op de wagenrennen zijn een meesterstuk van opname en regie heele steden uit het verleden verrezen uit den grond millioenen men schen hebben met verlangen en vereering gekeken naar deze fotografische verbeelding van een tijdperk, door- glansd van de geboorte en het leven van den Messias. 5 Jaar geleden was het dat deze film 't publiek over de' geheele wereld in verrukking bracht en thans komt zij terug, vernieuwd door toepassing van de moderne ge luidstechniek als geluidsfilm die veel meer moge lijkheden biedt dan de zwijgende film. En als het ooit gebleken is. dat de mechanische ..illustratie" van een rolprent haar opfleurt, dan is dit wel bij „Ben Hur". We zien nu niet meer alleen de tienduizenden me despelers, de enorme paleizen en burchten, het groote circus en de vechtende vloten we h o o r e n thans ook het gejuich van de ontstelde, ontroerde en begees- tende volksmenigte in de Romcinsche arena, het knar sen van de riemen in dollen, als de slaven de galjoenen roeien, het rumoer van den zeeslag^ het trappelen van de paarden... Men behoeft echter niet bang tc zijn. dat de smake loosheid begaan is om Ben Hur. de Romeinen en de Arabieren Engelsch of Duitsch te laten spreken. Niets van dat Het is geworden een g e 1 u i d s film, geen sprekende film. De mogelijkheid om den onuit- wlschbaren indruk, die de stille film „Ben Hur" gemaakt, heeft, nog te versterken door gebruikmaking van de moderne geluidstechniek, lag in de onvergetelijk groot sdie tHomehtPri. o.a. de Zeeslag en dé wagenrennen. Het ♦Keet hiervan kon versterkt worden door het geluid van het water, het breken der planken, het geschreeuw der vechtenden en b\j de wagenrennen door het gejuich van da opgewonden, meer dan honderdduizendkoppige me nigte, *lie zich in de loges en op de galerijen van het „Circus Maximus van Antiochië" verdrong, de snuiven de paarden, wild-stampende hoewen en het geluid der i Uiteen-splinterende zegewagens die in razende vaart te gen elkaar op zijn gebotst... Hierdoor z\jn deze scènes en nog vele andere in de film indrukwekkender geworden dan ooit te voren. Millioenen hebben de zwijgende film in vervoering zien afdraaien, nog meerdere millioenen zal „Ben Hur" als geluidsfilm in verrukking brengen. De geschiedenis van „Ben Hur". De geschiedenis begint met het verschijnen van de eter van Eethlehem en den tocht van Jozef en Maria naar de grot van David. als voor hen geen plaats meer 1p de herberg is Twintig jaar later in Jeruzalem aanschouwt Ben Hur den intocht van den nieuwen landvoogd Gratus en Iaat geheel zonder opzet, een steen op diens hoofd vallen. Messala, een jeugdvriend van Ben Hur. beschuldigt hem den steen geworpen, te hebben en neemt hem en zijn moeder en zuster gevangen. Ben Hur wordt tot de galeien veroordeeld en zijn moeder en zuster worden in een on- deraardschen kerker opgesloten. Quintus Arrius, de opperbevelhebber van de Romein- sche vloot, wordt getroffen door Ben Hur's edel karak ter en beveelt dat hij niet, zooals de andere slaven, vast geketend moet worden als de zeeslag begint. Tijdens het gevecht redt Ben Hur zijn beschermer het leven en de Romein neemt den Joodschen slaaf als zoon aan. Een nieuw leven begint voor Ben Hur. maar hij is niet gelukkig, omdat het hem niet lukt nadere berich ten over zijn moeder en zuster te krijgen. Als hö ver neemt, dat een rijk koopman in Antiochië. Simonides genaamd, hem misschien ever haar zou kunnen inlich ten, trekt hij naar deze stad. Simonides, een slaaf van het huls Hur. erkent zijn meester en geeft hem zijn bezittingen terug, doch hij «an hem niet zeggen wat van zijn moeder en zuster geworden is. Dm Simomdes leert hij deri Shelk Hderim kennen. em verzoekt zijn Arabische paarden bij de groote te mermen- Ais Ben Hur verneemt, dat de Ro- aanboifeSSala Z.Vn te&«nsiander sal zijn, neemt hij dit verongelukt b&haalt dc overwinn,ng en Messala mSrto"' de dockter van Simonides, vindt Ben Hur's vooétH r;»eQ ^Ster teruS- ZÜ zfin door een nieuwe land- daar °.vriJbeid gesteld, maar uitgestooten uit de stad, T 2y aaPgetast zijn door melaatschheid. ven rJfa" beeft Ben Hur twee legioenen aangewor- te ninat beloofden Koning op den troon van Israël een bi^ in Jeruzalem aankomt hoort hij j he,m ze^' 2iJn zwaard in de scheede te deze aarde8 ishet Koninkriik van den KoninS niet van Kruisweg voert Esther de beide melaatschen wonH^w ^erlosser* die haar geneest Ben Hur ziet het «luiten. euren en kan de drie vrouwen in zijn ai-men Een der hoogtepunten van de film, de „Wagenrennen". ..Ben Hur"-10*1* Van Bewis Wallace, de schrijver van den' ^S°nd hij hen niet' of kon hÜ n,et sneller rij- hü in a uaderden zij den tweeden paal en nog was y m de achterhoede. teugri^vL1!?13,1;61? draal te maken beS°n Messala de naturliiu linksche paarden aan te halen, hetgeen vol miLi vaart een weInjS verminderde. Hij was gedaan meer dan e€n altaar had hij beloften Rome zou ook nu zegevieren. Slechts zes honderd voet tusschen hem en roem, rijkdom, bevor dering, bevrediging van wraakgevoel! Op dat oogenblik zag Malluch van de galerij hoe Ben Hur zich voorover boog en de teugels vierde. Hij klapte met zijn lange zweep, en klapte nogmaals en nogmaals. Hoewel hij de verschrikte dieren niet raak te, was in dat geluid toch iets, dat ze vooruit deed springen en voortvliegen als een pijl uit den boog. Met een sprong waren zij den Romein o*„ zijde. Messala. juist genaderd aan het gevaarlijke punt, boorde iets verdachts, maar durfde het hoofd niet om draaien om te zien wat Ben Hur in den zin had. Het roepen en schreeuwen van het volk maakte hem niet wijzer. Boven alles uit hoorde hij een stem vlak naast zich en dat was de stem van Ben Hur. In het Ara- meesch. de taal van den Sheik. riep hij zijn Arabieren toe: Voorw-aarts Rigel! Vooruit Atair! Hoe nu, Anta- res! Blijf je achter? Oho, Aldebaran! Vlugste van alles! Ik hoor het gezang in de tenten! Ik hoor de kinderen, zingen van Rigel. Atair, en Antares, van Aldebaran en van de victorie! en het jubelen heeft geen eind. Goed zoo! Morgen huiswaarts..., naar de zwarte tentons thuis.' Voort Antares! de mees ter wacht je!Het is geschiedt! Haha! Haha! De trotsaard is gevallen. Hij die ons griefde, ligt in 't stof! Ons de glorie! Ons de roem! Gedaan het werk soho! staat! rust! Snel en eenvoudig was alles in zijn werk gegaan. Messala had bijna den draai om den eindpaal vol bracht, toen Ben Hur met zeldzame vaardigheid zijn kunststuk volbracht. Om den Romein voorbij te komen, moest h\j de baan oversteken en wel in den kortst mogelijken lijn. Het publiek begreep zijn voornemen. Zij zagen hem het teeken geven, en waren getuigen van het gevolg: de vier vlak naast Messala's buitenste wielBen Hur's binnenwiel, die het pakteeen luid gekraak, zoo luid dat allen in den circus het hoorden en er van ontsteldenen de wagen van den Romein lag omver, geheel vernield. Messala, in de teugels ver ward, lag er onder. Het akelig tooneel werd nog ontzettender, doordat de Sidonieër zijn paarden niet op eens kon inhouden. In volle vaart reden zij over den rampzaligen Messala en zijn wagen heen. op en over het vierspan dol van angsten. Alsof er niets gebeurd was zette Ben Hur in razende vaart zijn tocht voort, gevolgd door den Co- rinthiën en den Byzantijner. Alles stond op, sprong op de banken, en schreeuwde en juichte. Intusschen lag Messala nog steeds onder de hoeven der spartelende paarden, onder den gebro ken wagen. Hij lag zoo stil, dat men hem voor dood hield. Slechts enkelen wijdden hem een blik. De meesten volgden Ben Hur op zijn zegetocht. Zij hadden niet gezien, hoe hij de paarden een weinig naar links stuurde en Messala's wiel met de punt van zijn ijzeren as pakte, zoodat het te gruizel sprong. Maar de plotselinge verandering van zijn geheele persoonlijkheid was hun niet ontgaan, den gloed en de bezieling, die van hem uitgingen, hadden zij gevoeld; begrepen de alles beheerschende toovermacht, waar mee hij op eens door woord en gebaar zijn edele ros sen bezielde. Wat een rennen! oen de Byzantijner en de Corinthiër halfweg waren, had Ben Hur den eindpaal bereikt en was de zege behaald Zen berg van puin. Tot dusver konden slechts zes lijken van slachtoffers der noodlottige ontploffing te Columbus in den Ameri- kaanschen staat Ohio. (zie ook elders in dit nummer), te voorschijn worden gehaald. Het zoeken naar dc onder het puin bedolven perso nen kan nog vele dagen duren, daar het gebouw tot een hoogte van 2 m. met steenen is gevuld. De ontploffing geschiedde met zooveel kracht dat marmerblokken 200 m. ver in de naburige rivier werden geslingerd. De laatste cijfers. Is er een aanslag ge pleegd? Volgens een nader Reuterbericht zijn er bij de ont ploffing van bet regeeringsgebouw te Columbus (Ohio) reeds vijf dooden en 57 gewonden. Een persoon wordt vermist De autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de ontploffing. Het vermoeden bestaat dat hier misdaad in het spel is. (Handelsblad) Manma-regan op een farm in Zuid-Afrika. De „Daily Expres" schrijft: Zuid-Afrika heeft dezer dagen een kleine sensatie beleeft doordat een „manna-regen" neerdaalde op een farm bij Vrijheid (Natal). Toen de heer Theunis Bo- tba, een neef van den bekenden Boerenleider, op een ochtend ontwaakte, zag hij, uit het venster kijkend, dat een reep onbebouwd land dicht bij zijn huis, een reep van 700 M. lengte en 20 M. breedte, geheel bedekt was met een witte substantie, die op sneeuw geleek. Kaffers Hepen er haastig rond, de witte stof gulzig etende en bergende in mandjes. Botha raapte ook wat er van op en zond het ter onderzoek naar Vrijheid, waar het geheel bleek te beantwoorden aarv de be schrijving van het Bijbelsche manna: als nu de lig gende dauw opgevaren was. zoo zie, over- de woestijn was een klein rond ding, klein als de rijm. op de aarde" „en het huis Israëls noemde zijnen naam Man; en het was als korianderzaad, wit, en de smaak daarvan was als honlnkoeken". Eenso ortgelijke manna-regen moet in Zuid-Afrika nog eens zijn waargenomen, en wel in 1856, tijdens den slag aan de Tugela tusschen Cetewayo en zijn broeder Umbulazi. Het is wel merkwaardig, aldus de „Daily Elxpress", dat de Kaffers op Botha's farm. de witte stof zonder aarzelen aten. als begrepen zij. dat hun ge zondheid er niet door zou kunnen worden geschaad. Zij spraken zelf van „een vergoeding, welke de hemel hun zond, omdat hun vee door de droogte was omge komen." FRANSCH MARINE-VLIEGTUIG VERONGELUKT. By daling op moederschip. Uit Parijs: Gisteren is een Fransch marinevliegtuig bij het neerkomen op het vliegtuigmoederschip veron gelukt. Bij het dalen op het dek stootte de machine tegen een mast van het moederschip en viel in het wa ter. Daarbij zijn de piloot en een inzittende verdronken. B O C R D C R IJ. MARGARINE VERMENGD MET BOTER, Concentratie van boterhandel. Prijsbepaling voor het binnenland. T oeslag op Indu striem elk. De Haagsche correspondent van de „Telegraaf" meldt de volgende bijzonderheden omtrent de voorstellen tot steun aan de melkveehouders, welke, zooals bekend, spoedig verwacht kunnen worden, en over de wijze waarop men zich de uitvoering denkt Men zal zich herinneren dat door de Centrale Land bouworganisaties en in de commissie-Lovink verschil lende plannen onder oogen zijn gezien. In de kringen van hierbij betrokkenen en vooraanstaande deskundigen gaf men de voorkeur aan een heffing op spijsvetten, oen maatregel, dien men eenvoudig en gemakkelijk door voerbaar achtte. De regeering heeft echter, zooals wij dezer dagen reeds in het kort gemeld hebben de voor keur gegeven aan een ander systeem, omdat zij het niet juist achtte de gebruikers van margarine en andere spijsvetten mede te laten betalen aan den steun, ten behoeve van de boter en omdat zij daartegen een groo- ten politieken tegenstand verwacht De grondslag van het voor te stellen systeem is een concentratie van den boterhandel. Een bepaald centraal lichaam zal de leiding krijgen voor den handel op soort gelijke wijze als de meelcentrale die heeft bij de uit voering van de Tarwewet. Aan de hand van bepaalde voorschriften zal deze „Botercentrale" dus den handel regelen en wel naar de volgende beginselen: de boter krijgt drie bestemmingen: een deel is bestemd voor den export: een ander deel voor gebruik hier te lande en de rest zal dienen voor menging In de margarine. Uitdrukkelijk mag er dus op gewezen worden dat e/ ongemengde natuurboter in den handel blijft en dat dus niet. zooals sommigen denken, de natuurboter gemengd wordt, doch juist de margarine met natuur boter. Verder wordt de prijs bepaald, welken de boter op de blnnenlandsche markt zal moeten opbrengen. Neemt men aan. dat de boter op de buitenlandsche markt thans 1 1.opbrengt, dan zal bv. bepaald kunnen worden, dat de boter voor de consumptie in het binnenland f 1.50 of f 1.70 zal moeten doen, in ieder geval een prijs, die voor een loonende productie noodig is. Een boterhandelaar. die zou willen exporteeren, zal daarvoor vergunning krijgen van de Centrale. Wil hij echter zijn product In het binnenland afzetten. dan zal hij een toeslag moet geven van 50 ct. op 70 ct. (naar gelang der desbetreffende bepaling). Dit zal vermoedelijk geschieden door middel van een zegeU Deze toeslag wordt natuurlijk weer verhaald op den consument, zoodat de boterprijs automatisch zal stijgen met het bedrag va n den toeslag. Van die toe slagen wordt een fonds gevormd, waaruit de industrie- melk gesteund zal worden. Mengpercentage van max. 56 peé, Dat deel van de boterproductie, dat nu nog over» blijft, is bestemd om gemengd te worden in de marga?- rine. Hoe groot het mengpercentage daarbij zal zijn. zal van de omstandigheden afhangen. Het percentage is bepaald op maximaal 50 pet., doch het zal geens zins noodig zijn dat het maximum steeds bereikt wordt. Dat zal van den export en van het binnen* landsch verbruik afhangen. Het mengpercentage zal telkenmale op grond van taxaties voor een bepaalden, termijn (men kan zich b.v. een maand denken) be paald moeten worden. De margarinefabrikant zal echter iets minder be hoeven te betalen dan den boterprijs die is vastge steld uit den buitenlondschen prijs plus den volledige» opslag. Zijn prijs zal beplaald worden door den bui tenland schen prijs plus een zeker percentage, vermoe delijk 80 pet. van den opslag. Doet de boter dus op buitenlandsche markt f 1.en is de toeslag 50 cent, dan zal de margarinefabrikant f 1.40 moeten betalen. Toeslag op alle industrie-melk» Uit het gevormde fonds wordt, zooals gezegd, eeai steun verleend in den vorm van een toeslag op alle industriemelk. Die toeslag zal bij dit systeem iets minder zijn dan twee cent per liter (op twee cent zou men volgens de berekeningen komen bij een heffing op alle spijsvetten), doch daar staat tegenover, dat do boter iets duurder verkocht zal kunnen worden, door dat er meer zal worden gebulkt dan thans. Verder ligt het in de bedoeling een groep spijsvettén, die niet vcor vermenging vatbaar zijn, op dezelfde ma nier als de boter met een zekeren toeslag te belasten» Andere zuivelproducten als de kaas b.v. zullen ondeP dezelfde bepalingen vallen als de beter voor zoove» zulks mogelijk is. Kaas b.v. kan nu eenmaal niet ge mengd worden. Een offer van den consument. De regeering is er zich van bewust, dat deze rege ling van de consumenten een offer eischt. Toch is dat offer naar men ons van bevoegde zijde verzekert noodig. omdat hiermede het platteland staat of valt. Het zsl voor de plattelandbewoners ternauwernood mogelijk zijn in 1932 de einden aan elkaar te knoopen, doch als er niets gedaan zou worden, dan zou 1933 wel licht den ondergang van het geheele platteland brengen. Honderdduizenden zouden werkloos worden. De midden stand zou daardoor te gronde gaan. Men heeft dua slechts de keus tusschen inflatie of wat duurdere prij zen, een offer dus. Dit offer is echter slechts klein, reide men ons. als men bedenkt dat thans nog de sa larissen en loonen staan zulk een niveau, dat zij l?-t,' maal zoo groot zijn als die van vóór den oorlog, terwij! daarentegen de boterprijs lager is dan die van vóór des oorlog. SPELEN MET LUCIFERS. Vijfjarig knaapje ernstige brandwonden be komen. Donderdagmiddag geraakten de kleeren van den 3- jarigen Arie B. te Nieuwer Amstel in brand wegens heü spelen met lucifers. Alhoewel de brandende kleeren zeer, spoedig waren gedoofd, bekwam de knaap nog dusdani ge brandwonden dat hij in hoogst emstigen toestand naar een ziekenhuis moest worden overgebracht. Verzoek aan wegbeheerders, om het on derhoud van hnn wegen over te dragen aan bet Hoogheem raadschap. Instelling van wegschappen. Ged. Staten van Noord Holland hebben dezer dagen een schrijven tot verschillende wegbeheerders (gemeen tebesturen en waterschappen) gericht, waarin de vraag wordt gedaan of zij bereid zijn de bij hen in onderhoud zijnde wegen tegen nader te bepalen voorwaarden over te doen aan het Hoogheemraadschap „Noordhollands Noorderkwartier". Deze vraag houdt verband met het feit, dat onder drang van de wegbeheerders. geleid door den bond van in N.H. Provinciale Staten besloten f 200.000 beschikbaar te stellen voor het onderhoud van voor het verkeer in N.H. belangrijke wegen, die niet op het Prov. Wegenplan voorkomen. De minister van Wa terstaat heeft nl. bepaald, dat het aantal K.M. wegen in N.H„ dat voor uitkeering uit het Wegenfonds in aan merking komt, 539 bedraagt. Nu is het wegennet in N.H. 2800 KM. lang. Onder de 2261 KM. die niet voor een uitkeering in aanmerking komen, is een groot aan tal dat voor het doorgaande verkeer van evenveel belang is als de wegen die er op werden geplaatst. Zooals gezegd, besloten in 1930 de Staten onder drang van de andere wegbeheerders in de provincie een aan vullend wegenplan vast te stellen, waarbij f 200.000 be schikbaar kwam voor andere wegen. In 1931 is dit be sluit in werking getreden. Nu hebben Ged. Staten zich bereid verklaard ieder jaar f 200.000 uit te keeren, mits het beheer en het onderhoud geschieden op een wijze, dat aan technisch te stellen eischen wordt voldaan en zij hebben zich dan ook bet recht voorbehouden om met ingang van 1 Jan. 1932 de subsidie aan wegbeheerders die aan dien eisch niet voldoen, niet meer uit te keeren. Wegschappen. Bij Ged. Staten bestaat het voornemen om het wegbe- heer in N.H., dateerende uit een tijd toen er van een doorgaand verkeer geen sprake was. een einde te ma ken en door het instellen van wegschappen, orde in den bestaanden chaos te brengen. Voor NU. boven het IJ hebben zij zich bet onderhoud gedacht in handen van het Hoogheemraadschap „Noord- hollands Noorderkwartier", met uitzondering van den kop van West Friesland, waar zij in de waterschappen „Drechterland" en de „Vier Noorder Koggen" licha men meenen te hebben gevonden van voldoende grootte om de wegen in hun gebieden zelfstandig te beheeren. Het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwar tier bestrijkt reeds het geheele gebied van N.H- boven het IJ en beschikt over een uitnemenden technlschen dienst, die zeer economisch werkt Reeds onmiddellijk nadat in 1930 de voordracht van Ged. Staten ten aanzien van het aanvullend wegenplan was ingediend, hebben eigener beweging verschillende onderhoudsplichtigen zich tot het N.H. Noorderkwartier gewend met het verzoek de bij hen in beheer zijnde we gen over te nemen. In totaal zijn dit reeds 23 gemeenten en waterschappen, waaronder de gemeenten Winkel, Jisp, Warmenhuizen, Wormer, Oudorp, Egmond-Binnen en Alkmaar voor het gedeelte Hoeverweg. Wanneer een dergelijk verzoek bij het Hoogheemraad schap inkomt, neemt de ir. Poppens den weg op, maakt voor de verbetering een kostenberekening en een bereke ning van het toekomstig onderhoud. Het tot nog toe on derhoudsplichtige lichaam wordt belast met de blijven de kosten tot een maximum van i 500 per K.M. per jaar terwijl bij overname het Hoogheemraadschap de meer dere kosten van de provincie ontvangt. De meening van sommige ingelan den. dat zij voor deze geste vanhefc Hoogheemraadschap, straks nog be lasting krijgen te betalen voor we gen die tot nog toe niet bij dit li chaam inonderhoudwaren, isdanoote onjuist. Het Hoogheemraadschap betaalt voor het maken en het onder houd van de wegen niets. Het stele alleen zijn technlschen dienst be- beschikbaar, warvoor de kosten naan verhouding worden berekend, zoe- dat de overname van wegen in zeke ren zin zelfs een verlichtin van lasten beteeken t. Meer eenheid. Hoofdzaak ia echter, dat er meer eenheid in het wegbeheer komt en dat men voor de daaraan uit te geven gelden een maximum van nuttig effect bereikt. Een lichaam als het Hoogheemraadschap, dat over een uitnemenden dienst beschikt, motor- en stoomwal sen enz. bezit, bereikt uiteraard betere resultaten daa, kleine wegbeheerders, die ten hoogste een 20 K.M.- weg hebben te onderhouden. Dit komt reeds sterk tot uiting in de gemeente Winkel, waar de technische dienst van het Hoogheemraadschap een 7 KM. langen weg aanlegt, onder garantie, dat de gemeente, wan neer de door Winkel gewilde overeenkomst met het Hoogheemraadschap niet tot stand komt, de kosten vergoedt. Er komt daar dan een nieuwe weg die, dank zij den kosten van de provincie, aan de gemeente per strek- kenden KM. niet meer kost dan de bestaande weg, die steeds in een desolaten toestand verkeerde. Ook aan den weg van Castrlcum naar Bergen, die tot nog toe in onderhoud was de bij de gemeente Egmond- Binnen, blijkt dit. Daar komt thans een weg met een 5 M. breede verharding en aan weerskanten rijwielpa den (geasfalteerd) ter breedte van 1.25 M. Deze weg wordt niet duurder dan een oorspronkelijk door de provincie berekenden weg met een beharde breedte van 5.50 M„ doch zonder rijwielpaden. De Provincie acht een te groote, centralisatie niet gewenscht. Zij heeft dan ook van de 539 KM. weg die op het oor spronkelijk Prov. Wegenplan zijn geplaatst, er 239 m onderhoud gelaten bij andere wegbeheerders en atelt zich voor, de wegen van het suppletoire wegenplan, ia. onderhoud te brengen bij het Hoogheemraadschap, dat reeds een aanvang heeft gemaakt met het maken van den weg van Castricum naar Bergen en van de 240 K.M. weg die het in beheer heeft, er al ruim 100 KM. heeft geasfalteerd, in de overtuiging, dat een verwaar loosd wegbeheer een duur wegbeheer is. Er zijn gemeentebesturen, die aan Ged. Staten ba- richt hebben, er prijs op te stellen zelf met het on derhoud van de in hun gemeente liggende wegen, dia voor een uitkeering In aanmerking komen, te worde» belast. Voor die gemeenten geldt als hoofdmotief, eventueele werkioozen aan de wegverbetering en het onderhoud van wegen te werk te stellen. Het is ons echter bekend, dat ir. Poppens als technische leider van het Hoogheemraadschap bij het verbeteren van. verschillende wegen in de gemeenten Winkel, Oter* leek. Oudendijk, Ursem, Monnikendam en Egmond- Binnen steeds voeling houdt met de gemeentebestu ren. om aan de werken in die gemeenten zooveel mo gelijk de valide werkioozen uit die gemeenten te werk te stellen, zoodat dit argument niet doeltreffend mag worden genoemd. Voor alles mag de zucht om i. g. baasje in eigen huis te spelen geen belemmering worden voor een goede regeling van het doorgaande verkeer en wij verheugen er ons dan ook over, dat het Ged. Staten ernst wordt om aan den chaos die te» aanzien van het wegbeheer in Noordholland bestaat een einde te maken. .<TeL)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5