De afsluiting van de Zuiderzee Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier. Zaterdag 21 Mei 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9074 Het standpunt van Ged. Staten inzake opheffing. DE MINISTER BOOS STEUN AAN DE MELKVEEHOUDERIJ HEERENBAAl BOVEN DEN OCEAAN. Nagekomen Berichten. GEEN ENKELE AANLEIDING OM DAARTOE OVER TE GAAN. Onlangs is door een zekeren heer Droog uit Dc Beemster in een ingezonden stuk in het „Handels blad de vraag gesteld, „of het dure hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier bestendigd moet blijven, nu de afsluiting van dc Zuiderzee een feit is gewor den." Alvorens het stukje op te nemen, heeft het Handels blad echter gemeend, dit ter inzage te moeten toezen den aan het. Hoogheemraadschap, met het verzoek, de door den heer Droog te berde gebrachte punten te willen beantwoorden. Aan dit verzoek werd echter dooi' het college niet voldaan, omdat het niet wil de afwijken van zijn stelregel om niet in te gaan op stukjes in couranten. Iets wat zeer begrijpelijk was, maar blijkbaar niet volgens het Handelsblad, want dit blad schroeft na deze weigering: „Daarmede had het hoogheemraadschap wel afgedaan met het door ons niettemin gepubli ceerde stukje van den lieer Droog, doch niet met de klachten van deze en andere boe ren over het onverkorte bestaansrecht en daar aan verbonden grondlasten van genoemd lichaam, gezien de veranderde waterstaatkun dige omstandigheden in Noordholland benoor den het IJ." En verder voegde liet blad er aan toe: „Hot doet ons daarom thans genoegen, dat. nogmaals een poging zal worden gedaan, om het hoogheemraadschap terzake aan het pra ten te krijgen. De IIoll. Mij. van Landbouw heeft ti.1. oen kleine commissie ingesteld, be staande uit dc heeren I\. Kuiper, i'. Stapel cn A. J. Waiboer en den secretaris, welke een on derhoud zal aanvragen bij den dijkgraaf van het hoogheemraadschap, teneinde te worden inge licht over «Ie werkzaamheden en de kosten van dit hoogheemraadschap, zulks naar aanleiding van gestelde vragen over hoogc heemraad- schapslasten. Er zijn dus klaarblijkelijk méér klachten over die lasten dan alleen die van den heer Droog, waarop het college niet wenschtc tc reageeren." Dat liet Handelsblad uitspraak erlangt over de al of niet opheffing van het Hoogheemraadschap, is zijn goed recht, doch dat het dit. op deze wijze trachtte |te verkrijgen n.l. door deze vraag aan het bestuur van genoemd college voor te leggen, dat op slot van nkc een instelling is door Provinciale Stuten in het iven geroepen is op zijn minst genomen toch wel m beetje naïef. Enfin over het ontstaan van het Hooghcemraad- ap hebben onze lozers onlangs een duidelijke uit- izetting gehad middels een artikel in dc Schager lurant van de hand van den heer P. Zeeman, lid Tan Prov. Staten van Noordholland. Na lezing zal set toen een ieder duidelijk geworden zijn, dat als jncn over een dergelijke kwestie, als waarvan hier boven sprake is. uitspraak wil hebben, men niet bij net bestuur van het Hoogheemraadschap moet wezen, maar bij zijn superieuren, in casu Prov. en Ged. Sla- ten van Noordliolland. Of dit eerst later tot de redactie van het Handels blad is doorgedrongen, weten wc niet, maar een feit is het, dat dit blad thans een artikel plaatst van zijn Haarlemschen correspondent, waarin wc 't volgende lezen: Nu dus van verschillende zijden getracht wordt van net hoogheemraadschap een antwoord te krijgen op de vraag hoe het over zijn e.v. opheffing denkt, mec- nen wij, dat het van belang is tc weten hoe Ged. Staten van Noord-IIolland da'arover denken. Er is nog wel geen uitspraak van dit college die zou kunnen komen als een lid van do Prov. Staten de vraag stelde, die de heer Droog in ons blad heeft gesteld maar dat neemt niet weg, dat het in deze iangelegcnhoid wel een standpunt inneemt. Dat is, dat opheffing van het hoogheemraadschap niet nood zakelijk en zelfs niet wenschel.jk is. Want dc taak, die liet nu te vervullen heeft: het onderhoud van we gen en dijken, zou ook na opheffing van het hoog heemraadschap bljjven bestaan. Al zal zij dan ook, wanneer de afsluitdijk gereed is, minder zorg geven. Om het werk van het hoogheemraadschap te kun nen beoordeelen, moet men dc vraag beantwoorden hoe het geschiedde vóór de oprichting in 1919. Het onderhoud van wegen cn dijken was toen ctp- gcclragcn aan een groot aantal waterschappen. Som mige van deze waterschappen zijn opgeheven, om dat hun taak aan het Hoogheemraadschap werd op gedragen; andere, zooals Waterland, Drcchterland, De vier Noorderkoggen, die ook voor het onderhoud ,an andere wegen hadden te zorgen, zijn blijven be staan. Wanneer het hoogheemraadschap N.-Hollands «orderkwartier werd opgeheven, zouden de watcr- Ischappen, die zijn blijven bestaan, hun vroegere werk fcflJgkrijgen. Of dit een vermindering van kosten zou fcteekenen. is een vraag, die onder de oogen zou «ten worden gezien. Maar dat dc thans gemaakte isten door opheffing van het hoogheemiaadschap leiden wegvallen, is uilgesloten. |eii andere mogelijkheid zou zijn het weder op aten van dc opgeheven waterschappen. Dit zou terugkeer zijn tot de vroegere versnippering; 'toe niet gemakkelijk zal worden besloten, fin slotte zou de mogelijkheid bestaan om de taak "jtohet hoogheemraadschap over tc brengen naar dc wvincie, dus naar den prov. waterstaat. Dit zou zeer sterke centralisatie zijn, die vermoedelijk "oor de eigenaren van de gronden cn gebouwen, die de dijken worden beschermd, niet wenschelijk Worden geacht. Daarmee zou hun zeggenschap die zij nu in het hoogheemraadschap hebben eneel vervallen en overgaan aan den Prov. Water- Haat. De kosten voor de onderhoudswerken zouden ech- Ste 6evon(^en moeten worden, zij 't door verdec- °P andere wijze, cn de meermolen uitgesproken i C|'sch van 't platteland, dat Amsterdam cn Haarlem Mc lasten zullen bijdragen, zou langs dezen weg ■op zekere hoogte in vervulling kunnen gaan. rnih frC acl'e' die nu gevoerd wordt, is sprake van zoo van 'ie^ Hoogheemraadschap, in plaats van, °als voorheen het geval was. aan te dringen op J'Hdering van lasten, door vermindering van de laü![agCn' die het hoogheemraadschap, dus de inge- kft!?en' ^Hben op tc brengen voor de wegen en de sten der watersnood-leening. I9lüj.d® oprichting van het hoogheemraadschap in dat en de Prov. Staten een amendement -Kooi- 1 aangenomen om de rijksbijdrage in de waters nood-leening voor de helft aan het hoogheemraad schap ten goede te doen komen Eenige jaren later is besloten om do bijdrage van (50 in lief resteeren- de deel der leening (f20 millioen) terug te brengen tot 40 Het is niet to verwachten, dat nu actie om in dit opzicht verder te gaan, succes zal hebben. Maar wat de medewerking van Ged. Staten betreft, schijnt dit toch nog eerder bereikbaar tc zijn dan op heffing van het hoogheemraadschap. Een van de redenen, waarom opheffing van het hoogheemraadschap wordt gevraagd is. dat het zoo duur zou werken. In een vergadering op Initiatief van dc Holl. Mij. van Landbouw, onlangs te Alk maar gehouden, is o.a. dooi- den heer Barendreclit ge sproken van een luxe-huishouding. Ged. Staten hebben echter, naar wij vernamen, tot dusver geen aanleiding gevonden om aan het hoog heemraadschap aanmerking te maken over te hooge kosten van de huishouding. Zij zijn ook niet van oordeel, dat die kosten hoog zijn. Toen eenige jaren geleden het hoogheemraadschap in Alkmaar een eigen gebouw kocht, zijn door ver schillende ingelanden daartegen bij Gedeputeerde Staten bezwaren ingebracht. Die bezwaren zijn ech ter ongegrond verklaard. Een klacht is, dat te hooge salarissen zouden wor den betaald aan den dijkgraaf en hoogheemraden (aan den eerste f6090, aan dn laatstcn f 1500); maar in elk geval hebben zij die salarissen niet zelf bepaald. Dat hebben Ged. Staten gedaan De pensioenregeling die eveneens roden tot klagen over te dure huis houding geeft is inderdaad door het waterschaps bestuur vastgesteld. Echter niet door de pensioenge rechtigde hoogheemraden zelf. maar door de krach tens het door de Staten vastgestelde bestuursregle ment. door de ingelanden gekozenen. Door dijkgraaf en hoogheemraden wordt overigens naar de meening van Ged. Staten soberheid betracht. Gastmalen als waarover in de vier Noroderkoggen geklaagd is, komen in N.-II. Noorderkwartier niet voor. De. administratie van het hoogheemraadschap is, dank /.ij den tegenwoordige» dijkgraaf cn vooral den oersten secretaris wijlen den heer Van Amstel. zeer practiseh, doelmatig en weinig kostbaar ingericht. Een to veel aan personeel is er niet. liet. door de sta ten vastgestelde bestuursreglement veronderstelt dc aanstelling van gaarders van dc lasten in liet hoog heemraadschap op te brengen, met standplaatsen in alle deelen van het uitgestrekte gebied; dat ongeveer geheel Noord-Holland ten Noorden van het Noordzec- kanaal omvat. Dc penningmeester heeft deze inning echter an ders georganiseerd; zij geschiedt door middel van den Postcheque en girodienst, waardoor de aanstelling van tientallen gaarders achterwege is kunnen blij ven. Dit is natuurlijk een zeer belangrijke besparing. Overigens is het begrijpelijk, dat het hoogheemraad schap voor velen een steen des aanstoots is. Zij die zitting hadden in besturen van opgeheven of inge korte waterschappen, hebben nog een zekere gehecht heid aan hun, in een klein gebied, vervulde taak; zij kunnen er zich niet goed mee vereenigen, dat die ar beid meer gecentraliseerd is, al blijven zij dan, in een grootcr geheel, toch hun eigen bestuurders kiezen. Dan is niet zonder belang het feit, dat liet hoog heemraadschap belast werd mot een crfschuld, de bij drage in de kosten van de watersnood-leening; waar door de totale lasten verhoogd werden. Men weet dit aan het hoogheemraadschap en verliest uit het oog, dat als alle waterschappen waren blijven bestaan, die lasten zeker met niet geringere bedragen zouden zijn verhoogd. Tot zoover de Haarlemscbe correspondent van het Handelsblad. Wij meenen, dat we hier verder niets meer aan hebben toe te voegen, als misschien alleen dit. dat genoemd blad nu wellicht een anderen kijk op deze zaak gekregen zal hebben. Het Comité voor Economisch Verweer eischt maat» regelen tegen den nood in den landbouw. Doch deze dringende eisch schijnt den minister niet te bevallen. Het Comité voor Economisch Verweer heeft het volgende telegram gezonden aan den minister van Economische Zaken en Arbeid. „Het Comité voor Economisch Verweer, heden in vergadering bijeen, besprak den onhoudbaren toe stand in den landbouw en veehouderij speciaal met betrekking tot den export naar Duitschland. Indien te dezer zake van regeeringswege niet spoedig zeer doortastende maatregelen genomen worden om tot verbetering der exportmogelijkheid te komen, wordt onze geheele handel op Duitschland vernietigd. Het comité is van oordeel, dat dc regcering niet voldoen de beseft hoe ernstig de toestand in den land- en tuinbouw cn de veehouderij is. I-Ict comité heeft reeds van December 1931 af aan gedrongen op een systeem van goederenruil met Duitschland cn hieromtrent op 29 Februari een con creet plan voor uitwisseling van landbouwproducten tegen steenkolen aan Uwe Excellentie voorgelegd. Over deze aangelegenheid is Verder geschreven op 21 Maart en 15 April. Tot nog toe mocht daarop ech ter geen antwoord worden ontvangen. Door berichten van verschillende zijden wordt het comité versterkt in de nieening. dat een dergelijke goederenruil tot stand tc brengen is mits de regee ring spoedig handelend optreedt. Het is bekend, dat op 18 en 19 April van regeerings wege besprekingen te Berlijn hebben plaats gehad. Vermoed wordt, dat deze besprekingen spoedig zul len worden hervat. liet comité wenscht tc weten of deze besprekingen zullen gevoerd worden al of niet op basis der voorgestelden goederenruil. met andere woorden of zijn verzoek van 29 Februari met ja of neen beantwoord wordt Dc organisaties hebben nu lang genoeg gewacht op maatregelen der regeering, kunen de verantwoordelijkheid niet langer dragen en zullen genoodzaakt zijn zelf handelend op tc tre den, indien de regeering langer zwijgt." Scherp antwoord van minister Verschuur aan dr. Posthuma Samenspreking we- g-ens groven toon onmogelijk. De minister van Economische Zaken en Arbeid heeft op bovenstaand telegram het volgende ant woord gezonden aan den voorzitter van dat comité, dr. F. E. Posthuma: „Telegram heden ontvangen. Uw toon is zoo grof, dat samenspreking welke m.i. nut kon hebben, on mogelijk wordt. Daar u persoonlijk van dc activiteit der Regcering bijzonderheden kent, is mij uw houding onbegrijpe lijk. Uw verantwoordelijkheid, waarvan u gewaagt, zou medebrengen de samenwerking met do Regeering niet duor uw wijze van optreden onmogelijk to maken." (w.g. mr. T. J. Verschuur.) Nu de afsluitdijk bijna voltooid is - De volgende week zal de Zuiderzee opge houden hebben te bestaan en zal het IJssel- meer zijn geboren. Waar de dijk reeds boven water gebracht is. wordt gewerkt aan het afwerken van het dijklichaam, de beschoeiing en ten slotte aan het maken van den weg voor gewoon verkeer over den dijk. Einde September of begin October zal de 30 K.M. lange weg over den afsluitdijk gered zijn. Het ligt in de bedoeling den weg officieel te openen en men hoopt, dat H3I. de Koningin gevolg zal kunnen geven aan de tot haar te richten uitnoodiging deze officieele plechtigheid te verrichten. Nu de werkzaamheden aan den afsluitdijk ten einde loopen, neemt de belangstelling dagelijks toe. Niet alleen de officieele bezoeken, die dagelijks bijna plaats hebben de leden van de Eerste en Tweede Kamer waren in de afgeloopen week ter plaatse en nog voor de sluiting zullen de leden van den Ministerraad en eenige andere officieele lichamen komen kijken doch ook vele porticulieren komen, de meesten per auto, naar het sluitvak. Voor het Crisiscomité is door de voor het bezoeken der werken vastgestelde heffing, reeds een bedrag van ruim f 2500 op deze wijze bijeen gebracht. Verwacht wordt, dat gedurende de laatste week het bezoek nog zal toenemen. Woensdag of Donderdag sluiting van den dyk. De weg over den dyk in October a.s. gereed. Het brengen van een laatste groet aan de werken tot afsluiting van de Zuiderzee aldus noemde Hoofdinge nieur W. Kamp gister het doel van de excursie van een aantal journalisten naar den afsluitdijk. In den loop der jaren hebben wij vele malen een be zoek aa.n de Zuiderzeewerken gebracht en steeds zijn wij ter plaatse onder den indruk gekomen van het mach tige werk, dat hier door Nederlandsche ingenieurs wordt tot stand gebracht. Wij hebben gewandeld in de eerste werkputten, in welke dc gemalen, sluizen en bruggen werden gebouwd, wij hebben den proefpolder bij Andijk zien droogvallen, den Wieringermeerpolder op de zee veroveren en den afsluitdijk voortdurend in lengte zien toenemen. Nu Vrijdagmiddag 20 Mei 1932 hebben wij kun nen constateeren, dat het laatste sluitvak van den af sluitdijk De Vlieter dat toen kort na Paschen de werkzaamheden werden hervat nog 2800 M. lang was. verkleind was tot een scheiding tussohen beide uiteinden van den afsluitdijk van niet meer dan ongeveer 450 M. Donderdag was het gat 97 M. kleiner geworden en wan neer men eenige uren bij het laatste gat vertoeft, dan ziet men het werk vorderen. Tenzij zich onvoorziene omstandigheden voordoen, hetgeen niet waarschijnlijk is, zal de afsluitdijk Woens dag a.s. wanneer H.K.H. Prinses Juliana na de ont hulling van een gedenksteen in de eerste Hervormde Kerk in Slootdorp in den Wieringermeerpolder de werk^ zaamheden voor de afsluiting in oogenschouw zal nemen een feit zijn. Het is mogelijk, dat het Donderdag wordt, doch voor het einde van dc volgende week zal de Zuiderzee opgehouden hebben te bestaan en zal het IJsselmeer zijn geboren. Op het oogenblik, dat ir. J. C. N. Ringeling, die tle leiding der werkzaamheden heeft, zal verklaren, dat de dijk „dicht" is, zullen de stoomfluiten van dc onge veer 80 sleepbooten welke hier bij de laatste werkzaam heden gebruikt worden, gaan gillen en op deze wijze van het heugelijke feit, dat het groote werk der afsluiting is tot stand gebracht, de wereld kond doen. De uitwateringssluizen, die een gezamenlijke lengte van 300 M. beslaan en per minuut 2400 tot 3000 M3. water spuien, zijn reeds sinds de vorige week in wer king: reeds is het zoutgehalte van de Zuiderzee ge daald van 1.023 tot 1.015 en het weinige zoute water, dat thans nog bij vloed door het open vak in de Zui derzee stroomt, zal de volgende week den weg ver sperd vinden. Bij het open vak van den dijk kan men duidelijk waarnemen aan den golfslag, da: de dijk onder water reeds tot eenige meters onder den water spiegel is omhoog gebracht. Alleen bij stil tij kan nog gebruik gemaakt worden van onderlossers, overigens moeten de machtige hefkranen het zware keileem waarvan per week ongeveer 360.000 M3. werd verwerkt op de juiste plaats storten. Zes groote en een tiental kleinere kranen werken gestadig aan de sluiting van het laatste vak. Oplossing der moeilijkheden door verhooging van gebruik in eigen land. Een richtprijs van 5 cent per K.G. melk. Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Ka mer van den Minister van Economische Zaken en Arbeid, inzake het bovengenoemde wetsontwerp wordt het volgende ontleend: Zeker zal men wel als algemeen beginsel willen aanvaarden, dat slechts Regeeringshulp moet worden geboden daar, waar de noodzaak intreedt. Als algemecne gedachte van het Regeeringsbeleid wordt in verband met het algemeenc plan aandacht gevestigd op de wenschelijkheid om afzetgebieden te behouden. Van die gedachte is de Regeering geheel vervuld. Zij streeft met alle beschikbare middelen in die rich ting. Zij zal, om in die richting nog meer met kracht te kunnen doen, nog meer bevoegdheden vragen. Inderdaad is onder de veehouders de nood zóó hoog gestegen, dat velen hunner den ondergang nabij zijn, waardoor niet alleen dc landbouw, docli de geheele volkswelvaart op ernstige wijze wordt bedreigd. Het ontwerp zoekt in de eerste plaats een oplos sing uit de moeilijkheden, door verhooging van het gebruik in het eigen land en dus niet uitsluitend in den export. Inderdaad zal de voorgestelde regeling, indien zij slaagt, den prijs der spijsvetten doen stijgen cn bijge volg ook de kosten van liet levensonderhoud verhoo- gen. Evenwel, dc prijzen blijven op een zeer redelijk peil: bovendien wegen dc nadeelen van den hogoe- ren prijs in de verte niet op tegen die van den onder gang van de landbouwbevolking, welke te verwachten is, wanneer deze eenvoudig aan haar lot wordt over gelaten. Bezwaren der margarinefabrikanten niet overwegend. De bezwaren, ten aanzien van de margarinefabri kanten geopperd, acht de Minister niet overwegend. Het komt hem zelfs voor. dat dc voorgestelde maat regelen cok de margarineindustrie baat zullen bren gen. Mengpercentage 25 procent. Dat aan het mengen van groote hoeveelheden boter in margarine in bepaalde seizoenen technische bezwa ren verbonden zijn. op grond der in het voorloopige verslag vermelde gronden, moet de minister beamen. Hij is uit dezen hoofde voornemens voorloopig de toe voeging van boter op 25 pet. tc bepalen cn af te wachten of in verband met den overgang van kaas productie tot boterproductie met dit percentage kan worden volstaan. Een richtprijs van 5 cent per K.G. melk. De minister deelt de opvatting, dat de voorgestelde bepalingen, wet geworden, aan de Regeering 'een uit gebreide bevoegdheid geven, welke haar in staat stelt dc zuivelproducenten krachtig te steunen. Dat deze steun zoo ruim zal zijn als dc Regeering zelf wel wenschelijk zal achten kan niet met wiskun dige zekerheid worden verklaard; met dc uiterste kracht zal er evenwel naar gestreefd worden den richtprijs te bereiken. Op dit oogenblik brengt de melk van normaal vetgehalte bij industrieele ver werking gemiddeld niet meer op dan 'VA cent per liter, de steeds dalende waarde der ondermclk inbe grepen. Bij een gelijke productie cn verwerking in 1932 als in 1931, toen 3,170.000.000 kg. werd verwerkt, zou bij de huidige zuivel prijzen tenminstae VA maal f 34.700.000 of ruim f 120 millioen benoodigd zijn om een richtprijs van 6 cent per liter melk te bereiken. Het streven zal er op gericht zijn een richtprijs van tenminste 5 cent per kg. melk te bereiken over de geheele periode, waarvoor de ontworpen regeling zal gelden. Bij nota van wijziging is de datum in art. 20 van 1 Mei 1935 vervangen door 1 October 1935. ÉCHTE FRIESCHE \iuwwnmtmmwiiiut9 50 cf. per ons en yturift rooktabak, f MISS EARHART GESTART. Met Parijs als doel. V.D. verneemt uit New-York: De Amerikaansche aviatrice Ainelia Eaihart, die op de eerste etappes van haar Oceaanvlucht door den bekenden Ameri- kaanschen vlieger Balchen tot Harbour Grace was begeleid, is gisteravond om 22 uur 50 M.E.T. alleen vandaar vertrokken met bestemming Parijs. Zij is de eerste vrouw, die alleen in een vliegtuig den sprong over den Oceaan waagt. ANNA P AÜLO IV N A Duivensport, Bil de wedvlucht vanaf Noyon (afst. 390 K.M.) warer 46 duiven van leden der vereeniging „Altijd Verder" in concours. Prijswinners waren: N. Spigt 1 en 10; Jb. Cor- nelissen 2. 3. 4. 6 en 8; Gebr. v. Steijn 5; W. Blaauboer 7 en 9; G. de Boe 11. W E R I IV n E V De bouw van een nieuwe boerderij met woonhuis voor den heer C. Koorn is opgedragen aan den aannemer K. Kreijger te Oudesluis, zijnde de laagste inschrijver bij de onlangs gehouden aanbesteding hiervan. IV 7 A7 K E L Door de Floraliacommissie alhier is in haar op Vrijdagavond gehouden vergadering ter bepaling van dc plannen voor een aanstaande Floraliatcntoonslcl- ling met zooals aanvankelijk was geopperd gecom bineerd met een huisvlijttentoonstelling, is na ern stige overweging besloten, om gezien de tijdsomstan digheden, als gevolg waarvan men geen bevredigend resultaat durfde te verwachten, dit jaar over tc slaan en geen tentoonstelling te houden, doch. hopende dat de toestanden dan gunstiger zullen zijn( voor 1933 weder tijdig met de voorbereidende werkzaamheden te beginnen. Door de afd. Staatspensioen is de vraag gesteld: zullen we dit jaar weder met de ouden van dagen een dag uitkomen, of zou de algemeene toestand van dien aard zijn, dat op eenige vrijwillige bijdrage niet mag worden gerekend. Na ernstige overweging meende men, toch iets te moeten trachten te bereiken voor onze ouden van dagen, al moet dit misschien dan ook op iets geringer schaal zijn. Een beroep zal worden gedaan op de ingezetenen en een lijst ter inteekening worden aangeboden, terwijl de hoop wordt uitgespro ken, ook weder de autobezitters bereid te vinden, dien dag te rijden. Dien dag zal zoo mogelijk plaats hebben in Juni. In de laatste algemeene vergadering is de verblijden de mededeeling gedaan, dat het hoofdbestuur in staat is, voor zulke dagen eenige subsidie te kunnen verleenen Men hoopte bij het aanbieden der lijsten een gun stig onthaal te vinden, en onze ouden van dagen toch iets te kunnen aanbieden. GEMEENTE SCHAGEN. Getrouwd: Rinse Rus en Francina van der Graaf. POLITIE. Achtergebleven: een lam Verloren: een rij- en nummerbewijs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5