De afsluiting van de Zuiderzee
Hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier.
Zaterdag 21 Mei 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9074
Het standpunt van
Ged. Staten inzake
opheffing.
DE MINISTER BOOS
STEUN AAN DE
MELKVEEHOUDERIJ
HEERENBAAl
BOVEN DEN OCEAAN.
Nagekomen Berichten.
GEEN ENKELE AANLEIDING OM DAARTOE
OVER TE GAAN.
Onlangs is door een zekeren heer Droog uit Dc
Beemster in een ingezonden stuk in het „Handels
blad de vraag gesteld,
„of het dure hoogheemraadschap Noordhollands
Noorderkwartier bestendigd moet blijven, nu de
afsluiting van dc Zuiderzee een feit is gewor
den."
Alvorens het stukje op te nemen, heeft het Handels
blad echter gemeend, dit ter inzage te moeten toezen
den aan het. Hoogheemraadschap, met het verzoek,
de door den heer Droog te berde gebrachte punten te
willen beantwoorden. Aan dit verzoek werd echter
dooi' het college niet voldaan, omdat het niet wil
de afwijken van zijn stelregel om niet in te gaan op
stukjes in couranten.
Iets wat zeer begrijpelijk was, maar blijkbaar niet
volgens het Handelsblad, want dit blad schroeft na
deze weigering:
„Daarmede had het hoogheemraadschap wel
afgedaan met het door ons niettemin gepubli
ceerde stukje van den lieer Droog, doch niet
met de klachten van deze en andere boe
ren over het onverkorte bestaansrecht en daar
aan verbonden grondlasten van genoemd
lichaam, gezien de veranderde waterstaatkun
dige omstandigheden in Noordholland benoor
den het IJ."
En verder voegde liet blad er aan toe:
„Hot doet ons daarom thans genoegen, dat.
nogmaals een poging zal worden gedaan, om
het hoogheemraadschap terzake aan het pra
ten te krijgen. De IIoll. Mij. van Landbouw
heeft ti.1. oen kleine commissie ingesteld, be
staande uit dc heeren I\. Kuiper, i'. Stapel cn
A. J. Waiboer en den secretaris, welke een on
derhoud zal aanvragen bij den dijkgraaf van het
hoogheemraadschap, teneinde te worden inge
licht over «Ie werkzaamheden en de kosten van
dit hoogheemraadschap, zulks naar aanleiding
van gestelde vragen over hoogc heemraad-
schapslasten.
Er zijn dus klaarblijkelijk méér klachten over
die lasten dan alleen die van den heer Droog,
waarop het college niet wenschtc tc reageeren."
Dat liet Handelsblad uitspraak erlangt over de al
of niet opheffing van het Hoogheemraadschap, is zijn
goed recht, doch dat het dit. op deze wijze trachtte
|te verkrijgen n.l. door deze vraag aan het bestuur
van genoemd college voor te leggen, dat op slot van
nkc een instelling is door Provinciale Stuten in het
iven geroepen is op zijn minst genomen toch wel
m beetje naïef.
Enfin over het ontstaan van het Hooghcemraad-
ap hebben onze lozers onlangs een duidelijke uit-
izetting gehad middels een artikel in dc Schager
lurant van de hand van den heer P. Zeeman, lid
Tan Prov. Staten van Noordholland. Na lezing zal
set toen een ieder duidelijk geworden zijn, dat als
jncn over een dergelijke kwestie, als waarvan hier
boven sprake is. uitspraak wil hebben, men niet bij
net bestuur van het Hoogheemraadschap moet wezen,
maar bij zijn superieuren, in casu Prov. en Ged. Sla-
ten van Noordliolland.
Of dit eerst later tot de redactie van het Handels
blad is doorgedrongen, weten wc niet, maar een feit
is het, dat dit blad thans een artikel plaatst van zijn
Haarlemschen correspondent, waarin wc 't volgende
lezen:
Nu dus van verschillende zijden getracht wordt van
net hoogheemraadschap een antwoord te krijgen op
de vraag hoe het over zijn e.v. opheffing denkt, mec-
nen wij, dat het van belang is tc weten hoe Ged.
Staten van Noord-IIolland da'arover denken. Er is
nog wel geen uitspraak van dit college die zou
kunnen komen als een lid van do Prov. Staten de
vraag stelde, die de heer Droog in ons blad heeft
gesteld maar dat neemt niet weg, dat het in deze
iangelegcnhoid wel een standpunt inneemt. Dat is,
dat opheffing van het hoogheemraadschap niet nood
zakelijk en zelfs niet wenschel.jk is. Want dc taak,
die liet nu te vervullen heeft: het onderhoud van we
gen en dijken, zou ook na opheffing van het hoog
heemraadschap bljjven bestaan. Al zal zij dan ook,
wanneer de afsluitdijk gereed is, minder zorg geven.
Om het werk van het hoogheemraadschap te kun
nen beoordeelen, moet men dc vraag beantwoorden
hoe het geschiedde vóór de oprichting in 1919.
Het onderhoud van wegen cn dijken was toen ctp-
gcclragcn aan een groot aantal waterschappen. Som
mige van deze waterschappen zijn opgeheven, om
dat hun taak aan het Hoogheemraadschap werd op
gedragen; andere, zooals Waterland, Drcchterland,
De vier Noorderkoggen, die ook voor het onderhoud
,an andere wegen hadden te zorgen, zijn blijven be
staan.
Wanneer het hoogheemraadschap N.-Hollands
«orderkwartier werd opgeheven, zouden de watcr-
Ischappen, die zijn blijven bestaan, hun vroegere werk
fcflJgkrijgen. Of dit een vermindering van kosten zou
fcteekenen. is een vraag, die onder de oogen zou
«ten worden gezien. Maar dat dc thans gemaakte
isten door opheffing van het hoogheemiaadschap
leiden wegvallen, is uilgesloten.
|eii andere mogelijkheid zou zijn het weder op
aten van dc opgeheven waterschappen. Dit zou
terugkeer zijn tot de vroegere versnippering;
'toe niet gemakkelijk zal worden besloten,
fin slotte zou de mogelijkheid bestaan om de taak
"jtohet hoogheemraadschap over tc brengen naar dc
wvincie, dus naar den prov. waterstaat. Dit zou
zeer sterke centralisatie zijn, die vermoedelijk
"oor de eigenaren van de gronden cn gebouwen, die
de dijken worden beschermd, niet wenschelijk
Worden geacht. Daarmee zou hun zeggenschap
die zij nu in het hoogheemraadschap hebben
eneel vervallen en overgaan aan den Prov. Water-
Haat.
De kosten voor de onderhoudswerken zouden ech-
Ste 6evon(^en moeten worden, zij 't door verdec-
°P andere wijze, cn de meermolen uitgesproken
i C|'sch van 't platteland, dat Amsterdam cn Haarlem
Mc lasten zullen bijdragen, zou langs dezen weg
■op zekere hoogte in vervulling kunnen gaan.
rnih frC acl'e' die nu gevoerd wordt, is sprake van
zoo van 'ie^ Hoogheemraadschap, in plaats van,
°als voorheen het geval was. aan te dringen op
J'Hdering van lasten, door vermindering van de
laü![agCn' die het hoogheemraadschap, dus de inge-
kft!?en' ^Hben op tc brengen voor de wegen en de
sten der watersnood-leening.
I9lüj.d® oprichting van het hoogheemraadschap in
dat en de Prov. Staten een amendement -Kooi-
1 aangenomen om de rijksbijdrage in de waters
nood-leening voor de helft aan het hoogheemraad
schap ten goede te doen komen Eenige jaren later
is besloten om do bijdrage van (50 in lief resteeren-
de deel der leening (f20 millioen) terug te brengen
tot 40 Het is niet to verwachten, dat nu actie
om in dit opzicht verder te gaan, succes zal hebben.
Maar wat de medewerking van Ged. Staten betreft,
schijnt dit toch nog eerder bereikbaar tc zijn dan op
heffing van het hoogheemraadschap.
Een van de redenen, waarom opheffing van het
hoogheemraadschap wordt gevraagd is. dat het zoo
duur zou werken. In een vergadering op Initiatief
van dc Holl. Mij. van Landbouw, onlangs te Alk
maar gehouden, is o.a. dooi- den heer Barendreclit ge
sproken van een luxe-huishouding.
Ged. Staten hebben echter, naar wij vernamen, tot
dusver geen aanleiding gevonden om aan het hoog
heemraadschap aanmerking te maken over te hooge
kosten van de huishouding. Zij zijn ook niet van
oordeel, dat die kosten hoog zijn.
Toen eenige jaren geleden het hoogheemraadschap
in Alkmaar een eigen gebouw kocht, zijn door ver
schillende ingelanden daartegen bij Gedeputeerde
Staten bezwaren ingebracht. Die bezwaren zijn ech
ter ongegrond verklaard.
Een klacht is, dat te hooge salarissen zouden wor
den betaald aan den dijkgraaf en hoogheemraden
(aan den eerste f6090, aan dn laatstcn f 1500); maar in
elk geval hebben zij die salarissen niet zelf bepaald.
Dat hebben Ged. Staten gedaan De pensioenregeling
die eveneens roden tot klagen over te dure huis
houding geeft is inderdaad door het waterschaps
bestuur vastgesteld. Echter niet door de pensioenge
rechtigde hoogheemraden zelf. maar door de krach
tens het door de Staten vastgestelde bestuursregle
ment. door de ingelanden gekozenen.
Door dijkgraaf en hoogheemraden wordt overigens
naar de meening van Ged. Staten soberheid betracht.
Gastmalen als waarover in de vier Noroderkoggen
geklaagd is, komen in N.-II. Noorderkwartier niet
voor.
De. administratie van het hoogheemraadschap is,
dank /.ij den tegenwoordige» dijkgraaf cn vooral den
oersten secretaris wijlen den heer Van Amstel. zeer
practiseh, doelmatig en weinig kostbaar ingericht.
Een to veel aan personeel is er niet. liet. door de sta
ten vastgestelde bestuursreglement veronderstelt dc
aanstelling van gaarders van dc lasten in liet hoog
heemraadschap op te brengen, met standplaatsen in
alle deelen van het uitgestrekte gebied; dat ongeveer
geheel Noord-Holland ten Noorden van het Noordzec-
kanaal omvat.
Dc penningmeester heeft deze inning echter an
ders georganiseerd; zij geschiedt door middel van den
Postcheque en girodienst, waardoor de aanstelling
van tientallen gaarders achterwege is kunnen blij
ven. Dit is natuurlijk een zeer belangrijke besparing.
Overigens is het begrijpelijk, dat het hoogheemraad
schap voor velen een steen des aanstoots is. Zij die
zitting hadden in besturen van opgeheven of inge
korte waterschappen, hebben nog een zekere gehecht
heid aan hun, in een klein gebied, vervulde taak; zij
kunnen er zich niet goed mee vereenigen, dat die ar
beid meer gecentraliseerd is, al blijven zij dan, in een
grootcr geheel, toch hun eigen bestuurders kiezen.
Dan is niet zonder belang het feit, dat liet hoog
heemraadschap belast werd mot een crfschuld, de bij
drage in de kosten van de watersnood-leening; waar
door de totale lasten verhoogd werden. Men weet dit
aan het hoogheemraadschap en verliest uit het oog,
dat als alle waterschappen waren blijven bestaan, die
lasten zeker met niet geringere bedragen zouden zijn
verhoogd.
Tot zoover de Haarlemscbe correspondent van het
Handelsblad. Wij meenen, dat we hier verder niets
meer aan hebben toe te voegen, als misschien alleen
dit. dat genoemd blad nu wellicht een anderen kijk
op deze zaak gekregen zal hebben.
Het Comité voor Economisch Verweer eischt maat»
regelen tegen den nood in den landbouw.
Doch deze dringende eisch schijnt den
minister niet te bevallen.
Het Comité voor Economisch Verweer heeft het
volgende telegram gezonden aan den minister van
Economische Zaken en Arbeid.
„Het Comité voor Economisch Verweer, heden in
vergadering bijeen, besprak den onhoudbaren toe
stand in den landbouw en veehouderij speciaal met
betrekking tot den export naar Duitschland. Indien
te dezer zake van regeeringswege niet spoedig zeer
doortastende maatregelen genomen worden om tot
verbetering der exportmogelijkheid te komen, wordt
onze geheele handel op Duitschland vernietigd. Het
comité is van oordeel, dat dc regcering niet voldoen
de beseft hoe ernstig de toestand in den land- en
tuinbouw cn de veehouderij is.
I-Ict comité heeft reeds van December 1931 af aan
gedrongen op een systeem van goederenruil met
Duitschland cn hieromtrent op 29 Februari een con
creet plan voor uitwisseling van landbouwproducten
tegen steenkolen aan Uwe Excellentie voorgelegd.
Over deze aangelegenheid is Verder geschreven op
21 Maart en 15 April. Tot nog toe mocht daarop ech
ter geen antwoord worden ontvangen.
Door berichten van verschillende zijden wordt het
comité versterkt in de nieening. dat een dergelijke
goederenruil tot stand tc brengen is mits de regee
ring spoedig handelend optreedt.
Het is bekend, dat op 18 en 19 April van regeerings
wege besprekingen te Berlijn hebben plaats gehad.
Vermoed wordt, dat deze besprekingen spoedig zul
len worden hervat. liet comité wenscht tc weten of
deze besprekingen zullen gevoerd worden al of niet
op basis der voorgestelden goederenruil. met andere
woorden of zijn verzoek van 29 Februari met ja of
neen beantwoord wordt Dc organisaties hebben nu
lang genoeg gewacht op maatregelen der regeering,
kunen de verantwoordelijkheid niet langer dragen
en zullen genoodzaakt zijn zelf handelend op tc tre
den, indien de regeering langer zwijgt."
Scherp antwoord van minister Verschuur
aan dr. Posthuma Samenspreking we-
g-ens groven toon onmogelijk.
De minister van Economische Zaken en Arbeid
heeft op bovenstaand telegram het volgende ant
woord gezonden aan den voorzitter van dat comité,
dr. F. E. Posthuma:
„Telegram heden ontvangen. Uw toon is zoo grof,
dat samenspreking welke m.i. nut kon hebben, on
mogelijk wordt.
Daar u persoonlijk van dc activiteit der Regcering
bijzonderheden kent, is mij uw houding onbegrijpe
lijk.
Uw verantwoordelijkheid, waarvan u gewaagt, zou
medebrengen de samenwerking met do Regeering niet
duor uw wijze van optreden onmogelijk to maken."
(w.g. mr. T. J. Verschuur.)
Nu de afsluitdijk bijna
voltooid is -
De volgende week zal de Zuiderzee opge
houden hebben te bestaan en zal het IJssel-
meer zijn geboren.
Waar de dijk reeds boven water gebracht is. wordt
gewerkt aan het afwerken van het dijklichaam, de
beschoeiing en ten slotte aan het maken van den weg
voor gewoon verkeer over den dijk.
Einde September of begin October zal de 30 K.M.
lange weg over den afsluitdijk gered zijn. Het ligt
in de bedoeling den weg officieel te openen en men
hoopt, dat H3I. de Koningin gevolg zal kunnen geven
aan de tot haar te richten uitnoodiging deze officieele
plechtigheid te verrichten.
Nu de werkzaamheden aan den afsluitdijk ten einde
loopen, neemt de belangstelling dagelijks toe. Niet
alleen de officieele bezoeken, die dagelijks bijna plaats
hebben de leden van de Eerste en Tweede Kamer
waren in de afgeloopen week ter plaatse en nog voor
de sluiting zullen de leden van den Ministerraad en
eenige andere officieele lichamen komen kijken
doch ook vele porticulieren komen, de meesten per
auto, naar het sluitvak. Voor het Crisiscomité is door
de voor het bezoeken der werken vastgestelde heffing,
reeds een bedrag van ruim f 2500 op deze wijze bijeen
gebracht. Verwacht wordt, dat gedurende de laatste
week het bezoek nog zal toenemen.
Woensdag of Donderdag sluiting van den
dyk. De weg over den dyk in October a.s.
gereed.
Het brengen van een laatste groet aan de werken tot
afsluiting van de Zuiderzee aldus noemde Hoofdinge
nieur W. Kamp gister het doel van de excursie van een
aantal journalisten naar den afsluitdijk.
In den loop der jaren hebben wij vele malen een be
zoek aa.n de Zuiderzeewerken gebracht en steeds zijn
wij ter plaatse onder den indruk gekomen van het mach
tige werk, dat hier door Nederlandsche ingenieurs wordt
tot stand gebracht. Wij hebben gewandeld in de eerste
werkputten, in welke dc gemalen, sluizen en bruggen
werden gebouwd, wij hebben den proefpolder bij Andijk
zien droogvallen, den Wieringermeerpolder op de zee
veroveren en den afsluitdijk voortdurend in lengte zien
toenemen.
Nu Vrijdagmiddag 20 Mei 1932 hebben wij kun
nen constateeren, dat het laatste sluitvak van den af
sluitdijk De Vlieter dat toen kort na Paschen de
werkzaamheden werden hervat nog 2800 M. lang was.
verkleind was tot een scheiding tussohen beide uiteinden
van den afsluitdijk van niet meer dan ongeveer 450 M.
Donderdag was het gat 97 M. kleiner geworden en wan
neer men eenige uren bij het laatste gat vertoeft, dan
ziet men het werk vorderen.
Tenzij zich onvoorziene omstandigheden voordoen,
hetgeen niet waarschijnlijk is, zal de afsluitdijk Woens
dag a.s. wanneer H.K.H. Prinses Juliana na de ont
hulling van een gedenksteen in de eerste Hervormde
Kerk in Slootdorp in den Wieringermeerpolder de werk^
zaamheden voor de afsluiting in oogenschouw zal nemen
een feit zijn. Het is mogelijk, dat het Donderdag
wordt, doch voor het einde van dc volgende week zal de
Zuiderzee opgehouden hebben te bestaan en zal het
IJsselmeer zijn geboren.
Op het oogenblik, dat ir. J. C. N. Ringeling, die tle
leiding der werkzaamheden heeft, zal verklaren, dat
de dijk „dicht" is, zullen de stoomfluiten van dc onge
veer 80 sleepbooten welke hier bij de laatste werkzaam
heden gebruikt worden, gaan gillen en op deze wijze van
het heugelijke feit, dat het groote werk der afsluiting is
tot stand gebracht, de wereld kond doen.
De uitwateringssluizen, die een gezamenlijke lengte
van 300 M. beslaan en per minuut 2400 tot 3000 M3.
water spuien, zijn reeds sinds de vorige week in wer
king: reeds is het zoutgehalte van de Zuiderzee ge
daald van 1.023 tot 1.015 en het weinige zoute water,
dat thans nog bij vloed door het open vak in de Zui
derzee stroomt, zal de volgende week den weg ver
sperd vinden. Bij het open vak van den dijk kan men
duidelijk waarnemen aan den golfslag, da: de dijk
onder water reeds tot eenige meters onder den water
spiegel is omhoog gebracht. Alleen bij stil tij kan nog
gebruik gemaakt worden van onderlossers, overigens
moeten de machtige hefkranen het zware keileem
waarvan per week ongeveer 360.000 M3. werd verwerkt
op de juiste plaats storten. Zes groote en een tiental
kleinere kranen werken gestadig aan de sluiting van
het laatste vak.
Oplossing der moeilijkheden door verhooging van
gebruik in eigen land. Een richtprijs
van 5 cent per K.G. melk.
Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Ka
mer van den Minister van Economische Zaken en
Arbeid, inzake het bovengenoemde wetsontwerp
wordt het volgende ontleend:
Zeker zal men wel als algemeen beginsel willen
aanvaarden, dat slechts Regeeringshulp moet worden
geboden daar, waar de noodzaak intreedt.
Als algemecne gedachte van het Regeeringsbeleid
wordt in verband met het algemeenc plan aandacht
gevestigd op de wenschelijkheid om afzetgebieden te
behouden.
Van die gedachte is de Regeering geheel vervuld.
Zij streeft met alle beschikbare middelen in die rich
ting. Zij zal, om in die richting nog meer met kracht
te kunnen doen, nog meer bevoegdheden vragen.
Inderdaad is onder de veehouders de nood zóó hoog
gestegen, dat velen hunner den ondergang nabij zijn,
waardoor niet alleen dc landbouw, docli de geheele
volkswelvaart op ernstige wijze wordt bedreigd.
Het ontwerp zoekt in de eerste plaats een oplos
sing uit de moeilijkheden, door verhooging van het
gebruik in het eigen land en dus niet uitsluitend in
den export.
Inderdaad zal de voorgestelde regeling, indien zij
slaagt, den prijs der spijsvetten doen stijgen cn bijge
volg ook de kosten van liet levensonderhoud verhoo-
gen. Evenwel, dc prijzen blijven op een zeer redelijk
peil: bovendien wegen dc nadeelen van den hogoe-
ren prijs in de verte niet op tegen die van den onder
gang van de landbouwbevolking, welke te verwachten
is, wanneer deze eenvoudig aan haar lot wordt over
gelaten.
Bezwaren der margarinefabrikanten niet
overwegend.
De bezwaren, ten aanzien van de margarinefabri
kanten geopperd, acht de Minister niet overwegend.
Het komt hem zelfs voor. dat dc voorgestelde maat
regelen cok de margarineindustrie baat zullen bren
gen.
Mengpercentage 25 procent.
Dat aan het mengen van groote hoeveelheden boter
in margarine in bepaalde seizoenen technische bezwa
ren verbonden zijn. op grond der in het voorloopige
verslag vermelde gronden, moet de minister beamen.
Hij is uit dezen hoofde voornemens voorloopig de toe
voeging van boter op 25 pet. tc bepalen cn af te
wachten of in verband met den overgang van kaas
productie tot boterproductie met dit percentage kan
worden volstaan.
Een richtprijs van 5 cent per K.G. melk.
De minister deelt de opvatting, dat de voorgestelde
bepalingen, wet geworden, aan de Regeering 'een uit
gebreide bevoegdheid geven, welke haar in staat stelt
dc zuivelproducenten krachtig te steunen.
Dat deze steun zoo ruim zal zijn als dc Regeering
zelf wel wenschelijk zal achten kan niet met wiskun
dige zekerheid worden verklaard; met dc uiterste
kracht zal er evenwel naar gestreefd worden den
richtprijs te bereiken. Op dit oogenblik brengt de
melk van normaal vetgehalte bij industrieele ver
werking gemiddeld niet meer op dan 'VA cent per
liter, de steeds dalende waarde der ondermclk inbe
grepen.
Bij een gelijke productie cn verwerking in 1932 als
in 1931, toen 3,170.000.000 kg. werd verwerkt, zou bij
de huidige zuivel prijzen tenminstae VA maal
f 34.700.000 of ruim f 120 millioen benoodigd zijn om
een richtprijs van 6 cent per liter melk te bereiken.
Het streven zal er op gericht zijn een richtprijs
van tenminste 5 cent per kg. melk te bereiken over
de geheele periode, waarvoor de ontworpen regeling
zal gelden.
Bij nota van wijziging is de datum in art. 20 van 1
Mei 1935 vervangen door 1 October 1935.
ÉCHTE FRIESCHE
\iuwwnmtmmwiiiut9
50 cf. per ons
en yturift rooktabak, f
MISS EARHART GESTART.
Met Parijs als doel.
V.D. verneemt uit New-York: De Amerikaansche
aviatrice Ainelia Eaihart, die op de eerste etappes
van haar Oceaanvlucht door den bekenden Ameri-
kaanschen vlieger Balchen tot Harbour Grace was
begeleid, is gisteravond om 22 uur 50 M.E.T. alleen
vandaar vertrokken met bestemming Parijs.
Zij is de eerste vrouw, die alleen in een vliegtuig
den sprong over den Oceaan waagt.
ANNA P AÜLO IV N A
Duivensport,
Bil de wedvlucht vanaf Noyon (afst. 390 K.M.) warer
46 duiven van leden der vereeniging „Altijd Verder" in
concours. Prijswinners waren: N. Spigt 1 en 10; Jb. Cor-
nelissen 2. 3. 4. 6 en 8; Gebr. v. Steijn 5; W. Blaauboer
7 en 9; G. de Boe 11.
W E R I IV n E V
De bouw van een nieuwe boerderij met woonhuis voor
den heer C. Koorn is opgedragen aan den aannemer K.
Kreijger te Oudesluis, zijnde de laagste inschrijver bij
de onlangs gehouden aanbesteding hiervan.
IV 7 A7 K E L
Door de Floraliacommissie alhier is in haar op
Vrijdagavond gehouden vergadering ter bepaling van
dc plannen voor een aanstaande Floraliatcntoonslcl-
ling met zooals aanvankelijk was geopperd gecom
bineerd met een huisvlijttentoonstelling, is na ern
stige overweging besloten, om gezien de tijdsomstan
digheden, als gevolg waarvan men geen bevredigend
resultaat durfde te verwachten, dit jaar over tc slaan
en geen tentoonstelling te houden, doch. hopende dat
de toestanden dan gunstiger zullen zijn( voor 1933
weder tijdig met de voorbereidende werkzaamheden
te beginnen.
Door de afd. Staatspensioen is de vraag gesteld:
zullen we dit jaar weder met de ouden van dagen een
dag uitkomen, of zou de algemeene toestand van dien
aard zijn, dat op eenige vrijwillige bijdrage niet mag
worden gerekend. Na ernstige overweging meende
men, toch iets te moeten trachten te bereiken voor
onze ouden van dagen, al moet dit misschien dan ook
op iets geringer schaal zijn. Een beroep zal worden
gedaan op de ingezetenen en een lijst ter inteekening
worden aangeboden, terwijl de hoop wordt uitgespro
ken, ook weder de autobezitters bereid te vinden, dien
dag te rijden. Dien dag zal zoo mogelijk plaats hebben
in Juni.
In de laatste algemeene vergadering is de verblijden
de mededeeling gedaan, dat het hoofdbestuur in staat
is, voor zulke dagen eenige subsidie te kunnen verleenen
Men hoopte bij het aanbieden der lijsten een gun
stig onthaal te vinden, en onze ouden van dagen toch
iets te kunnen aanbieden.
GEMEENTE SCHAGEN.
Getrouwd: Rinse Rus en Francina van der Graaf.
POLITIE.
Achtergebleven: een lam
Verloren: een rij- en nummerbewijs.