Landelijke Ruitersport in het Noorden. Opening van de Berlage-brug. 1NS Woensdag 25 Mei 1932.SCHAGER COURANT.Tweede blad. No. 9076 Wonder van techniek. Officieele meldingen. langs den hoefslag. van het doorstroomingsprofiel plaats vinden in ver band met de waterafvoerbelangen van Amstelland voordat kon worden voortgegaan. Nadat de beide kleine pijlers en de landhoofden waren voltooid wer den de zijdoorvaarten opengebaggerd en de werken voortgezet met den bouw van de beide middenpijlers. Hierbij eischte de kelderpijler uiteraard het moeste werk. Kfet bewegingswerk met de geheele electriscbe uitrusting, welke voor de beweging der brug moet dienen, is in den kelderpijler ondergebracht. Tegelijk met het brugwerk werd het mede in het plan opgenomen bootenhuis aan den Amsteldijk ge bouwd. De op het dak van dit bovenhuis geprojec teerde promenade sluit in den brugvleuge) ip straat hoogte aan en rijst, door de afdalende helling van den Amsteldijk, boven het straatvlak uit, totdat het hoog teverschil tenslotte 1% M. is geworden. Over haar ge heele lengte is deze promenade door trappen met den Amsteldijk in verbinding. Aan het einde van deze promenade moet volgens het plan, het Amstelpavil- ioen verrijzen de bouw daarvan is echter in verband met de tijdsomstandigheden uitgesteld. Wanneer de brug voor het verkeer is opengesteld, zullen de verdere werken aan de Weesperzijde aan vangen. Deze werken omvatten in de eerste plaats een nieuwe Schollenbrug met een breedte van 30 M. en een nieuwe oprit aan de straatzijde en verder een twee de bootenhuis, dat het aansluitende bouwwerk zal vor men tusschen den vleugel van de Berlage-brug en de Schollenbrug. Door de hooge horizontale ligging van de straat over dit gedeelte van de Weesperzijde kan dit bootenhuis over zijn geheele lengte onder de straat worden geborgen en tot een diepte van 11 M. worden doorgevoerd. Na voltooiing van het werk zal er, omzoomd door bouwwerken van één architectuur, in den Amstel een waterplas zijn gevormd van ongeveer 1 H.A. Deze omspannen waterstand aan de stadszijde vormt het eigenlijke hoofdmoment van de architectuur van de brug. Zij vangt als 't ware de stadssfeer in zich op en zij zal, als een centrum van watersport, on getwijfeld een voortdurend levendig aanzien behouden. UIT SCHAGERBRUG. Zondag jJ. had een groote oefening plaats in de manége van de L. R. .West-Friesland" en op het gunstig gelegen weiland van den eigenaar, den Weled. heer Buik aan den Ruigeweg. Gedurende den gehee- len middag is voor verschillende rijkunstigheden met hart en ziel geoefend. Een dertigtal ruiters der L. R. „Rossinant", „West-Friesland", „Anna Paulowna" en „Noordevruiters" gaf in deze rustige omgeving een hele opschudding. Zeer zeker zullen deze gezamenlijke oefeningen hun doel niet missen. Van voorm. 10 tot nam. 3.30 uur werd er in prettige en vlotte stemming getraind. En menigmaal steeg een daverend gelach op als er weer eens een flater werd geslagen. Ondanks het gure weer stonden nog vele kijkers langs het ter rein. Te twaalf uur werden allen uitgenoodigd voor het gebruiken van een kop koffie, aangeboden door den heer en mevrouw Buik. Tot slot werd het caroussel, dat gereden zal wor den te Opmeer, ingestudeerd. Te ongeveer 3.30 uur kwamen de ruiters voor de laatste maal in linie Door den leider werd dank gebracht aan alle aanwezige ruiters, in 't bijzonder aan de L. R. „Rossinant". Een driewerf hoera werd uitgebracht op den gastheer en de gastvrouw, die geheel belangeloos de aanwezigen een zeer prettigen dag hebben bezorgd. Nog veel meer zulke dagen moeten dezen zomer zoo mogelijk plaats vinden. Het. bevordert de animo voor 't paardrijden, het versterkt den band tusschen de Vereenigingen onderling. INDIVIDUEEDE DRESSUURPROEVEN*. No. 5 (Dressuurproe? 1931). Reeds vroeger bekend gemaakt in Officieel Orgaan Van ons Paard. No. 6 (Voor nieuwelingen, die nog nooit in een Dre9- suurproef zijn uitgekomen c.q. voor hen, die nog nooit in een drersuurproef geplaatst werden). 1. Binnenkomen met in hand gesteld paard en in het midden der manége halt houden, front naar jury, groeten. 2. R. H. Met lange teugels voorwaarts gaan, hoef slag rechts volgen op de korte zijde en bij 't midden de lange zijde teugels aannemen en midden volgende korte zijde aandraven en licht rijden (een manége rond) van hand veranderen (langs diagonaal). 3. L. H. Licht blijven rijden tot aan het midden der eerste lange zijde en dan voorzitten, midden volgende lange zijde halt houden, en daarna weer aandraven en in het midden der volgende lange zijde een volte rij den; hierna door de diagonaal van hand veranderen. 4. R. H. Midden volgende lange zijde een volte en midden volgende korte zijde in stap overgaan, groote volt op het midden aandraven en aangaloppeoren, hoefslag volgen en tweemaal rond; draf, van hand veranderen (diagonaal) en aan galoppeeren zoodra men op de hoefslag is aangekomen. 5. L. H. Tweemaal manége rond en draven en stappen (met lange teugel), afwenden, midden ma nége halt houden en groet. INDIVTDUEELE WEDSTRIJD TE ANNA PAULOWNA OP 19 JUNI. Ondanks het aflasten van het Concours te Anna Paulowna, zal de wedstrijd voor Individueele Dres suur doorgaan en zal het programma Ind. Dress. Proef No. 6 (voor Nieuwelingen) worden verreden. In 't ge heel zullen pl.m. 10 ruiters kunnen starter. Het hangt dus van de deelname der Vereeniging af, hoeveel rui ters per Vereeniging zullen kunnen uitkomen. Daarom worden de inschrijvingen liefst zoo spoedig mogelijk ingewacht voor 10 Juni. Geven b.v. 5 Vereenigingen ieder 3 ruiters aan, genummerd 1, 2, 3., totaal dan 15 ruiters, dan worden van ieder de No.'s drie geschrapt. Hiervan wordt kennis gegeven in deze rubriek. Geen inleggelden. De keuring zal plaats vinden in de ma nége van „Anna Paulowna" op 19 Juni, voorm. 10 uur. van het rijvlak, aan de stadszijde, een 15 M. hoogen toren te projecteeren. welke gebruikt wordt voor dienstruimten, voor het brugwachtersverblijf, enz. In den naar de stad gekeerden gevel van dezen toren is een ceramique-versiering ingemetseld met een sym bolische voorstelling van Amsterdam, van den beeld houwer Hildo Krop. Boven het stadswater ziet men drie groene stads- gordels met daar boven uit een kerktoren. Boven de zen ondergrond rijst uit een witte vrouwenfiguur, ge kroond met den Keizerskroon, onder een stralende zon. Deze genius van Amsterdam ziet vanaf deze denkbeeldige grens in de richting van de stad. De bouw van de brug is aangevangen in 1929 met het maken van twee grondverbeteringen voor de bei de landhoofden der brug en met de ophooging van de Weesperzijde. Aan de Weesperzijde mondt de brug uit op den Ringdijk van de Watergraafsmeer, welke op een hoogte lag van niet veel meer dan A.P. en ter plaatse de verhouding droeg van den Rijksweg Am sterdamLaren. Deze dijk moest gebracht worden op een hoogte van 3 M. A.P. met een afloopende hel ling aan de zuidzijde van de brug. De ophooging heeft plaats gehad, zonder dat het verkeer over den Rijks weg behoefde te worden gestremd. Dit onderdeel is een werk van groote zorg geweest, omdat aan de wa terzijde tegelijkertijd nog grondverbetering tot 7 M. beneden A.P. noodzakelijkv was en uiteraard het wa- terkeerende vermogen van den dijk geen oogenblik in gevaar mocht worden gebracht, te meer nog met het oog op de zeer diepe ligging van de Watergraafsmeer. Na afloop der grondwerken werd in den zomer van 1930 de onderbouw van de brug aanbesteed. Aange vangen jverd met den bouw der beide landhoofden en dien van de beide eerste pijlers. Na de voltooiing van dit gedeelte van het werk moest eerst een verruiming lder 80 co! AMSTERDAM. Zaterdag, den 28sten Mei zal de Berlage-brug worden geopend, de nieuwe brug over den Aanstel voor de Amstellaan, Indertijd werd door den Amsterdamsohen Raad de opdracht tot het verzorgen van het architectonisch ge- ««irij deelte van het ontwerp der brug verleend aan dr. H. P. Berlage, den ontwerper van het uitbreidingsplan-Zuid, van welk plan de nieuwe brug als het ware het sluit- jtuk vormt. De ligging van de brug vóór de as der Amstellaan beteek ent voor Amsterdam-Zuid een aansluiting aan de Oostelijke stadsdeelen der peripherie en aan de door gaande verkeerswegen in Oostelijke richting, na Weesp, Amersfoort en Utrecht. Door de opening van de trog zullen de hoofdwegen van het plan-Zuid, die tot nu slechts voor het locale verkeer hebben gediend, door- jiand verkeer te verwerken krijgen. Aan de Westzijde k plan-Zuid, via den Amstelveenschen weg en den Hoofdweg aangesloten aan de z.g. uitvalswegen in wes- l/Qllll telijke richting, naar Amsterdam, Schiphol en Haarlem l\tm[ Uit dit alles blijkt wel, dat door de opening van de >rlagebrug het verkeersbeeld van Amsterdam belang- [rijk zal worden gewijzigd. Behalve de verzorging van verkeersbehoefte tusschen de onmiddellijk aangren sde stadswijken zal de Berlagerbrug ook nieuwe ver- ondingen van verdere strekking verschaffen, eener- tusschen Zuid en de intercommunale verbindingen het Oosten anderzijds tusschen Oost en de inter- mnale verbindingen naar het Westen en tenslotte voor het zuivere doorgaande verkeer tusschen en West buiten de binnenstad om. lierdoor zal de brug voor de Ceintuurbaan om den istel aanmerkelijk van verkeer worden ontlast, geluk- want deze brug is thaons feitelijk overbelast. Zij is lertijd ruim opgezet, op een totale breedte van 16 M.. «aarvan 10 M. voor den rijweg, doch haar afmetingen f f lil toch niet °PSewassen gebleken tegen de behoeften ,aI 1 van den nieuwen tijd. De Berlagebrug is op ruimer af- pleet Eetingen ontworpen; haar totale breedte bedraagt 22 25 cenlïi M., terwijl de rijweg 15 M. breed is; behalve aan een dubbele trambaan zal deze brug nog aan 4 verkeersfiles y If plaats kunnen bieden. 1 HL Het ontwerp van de brug is vervaardigd door den Dienst van Publieke Werken, voor wat het architecto nisch gedeelte betreft, in samenwerking met dr. Berlage. De meest markante bijzonderheid van het ontwerp is Belegen in de constructie van de beweegbare overspan ning. Hoewel de brug met haar onderzijde in het midden 4 M. boven den waterspiegel is gelegen is de aanwezig heid van een beweegbare spanning noodzakelijk voor ie hooger opgetuigde schepen, die den scheepvaartweg Amsterdam naar Roterdam over den Amstel ge bruiken. Het aantal schepen, dat nog hooger reikt dan 4 M. is op dezen vaarweg zeer klein, zoodat door de froote hoogte verkregen is, dat het aantal brugopenin- |en beperkt kan blijven tot gemiddeld twee a drie keer pfT dag. Hiermee zal' ook de hinder, die de aanwezigheid van zulk een beweegbare brug, zoowel aan het land-, «Is aan het waterverkeer veroorzaakt, in dit geval ge- ^ns bunnen zijn. Deze beweegbare overspanning is uit technische over- ingen gevormd door één enkelvoudige basculeklap van 23 M. breed en circa 14 M. lang. Om dit brugvlak h> beweging te kunnen brengen wordt het gewicht uit gebalanceerd, door een verlenging achter de draal-as, *elke den rijvloer blijft. Deze verlenging „de staart",, verzwaard met 200.000 Kg. gietijzeren ballast, draait in fcn kelder, waarvan de vloer ongeveer 2. M. beneden den Waterspiegel ligt en die inwendig 6 M. hoog. 8 M. lang, 18 M. breed is. de breedte door tusschenmuren In «i«en gedeeld. Wegens de ligging van de beweegbare ]4WJing in- de as van de vaart, moest deze kelder wor- fcn ondergebracht in een pijler van rum 10 M. breedte, midden in den Amstel is gebouwd. Deze onsymetrische opbouwing is in het ontwerp verder onderstreept door op deze pijler ter zijde HAAR BOUW EN HAAR BEELTENIS. Door de opening van de Berlagebrng zal het verkeersbeeld van Am sterdam belangrijk worden gewijzigd. Alle correspondentie betrekking hebbende op deze rubriek, te zenden aan J. C. Vethman, Waardpolder, Kolhorn, TeL 25. Nadruk verboden WEDSTRIJDEN. Concours Hippique te Opmeer. 6 Juni. Sterrit naar Midden Beemster, 3 Aug. Individueele wedstrijd te Anna Paulowna op 19 Juni a.s. Demonstratie's op 26 Juli a.s. Tc Anna Paulowna door L. R. „Anna Paulowna", „West Friesland", „Noorderruiters" en „Rossinant". Programma voor viertallen klasse B (W.V.Pt 85 A). Handicap springconcours (W.V. Pt. 97) er zal op oude wijze gekeurd worden, houding en zit, ook in klasse L Tally-Ho voor Land. Ruiters (niet boven 18 jaar). Secretariaat: P. Komen, Waterkant, Spanbroek, Tel. Na 2. OFFICIEELE NAAM. In een gehouden ledenvergadering der L. R. te Ber gen werd besloten als officieele naam der vereeniging aan te nemen Land. Rijv. „De Bergerruiters." NIEUWE RIJVEREENIGING. Te Noordsoharwoude is een nieuwe Land. Rijvereeni- ging opgericht met pl.m. 9 a 10 leden. Voorlooplg zai de instructeur Vethman rijles geven. Inlichtingen bij den heer Verburg, Dorpsstraat 90, Noordsoharwoude. LESSEN. L.R. „West Friesland" en „Anna Paulowna", avond les op 25 Mei n.m. 8 uur in manége te Schagerbrug. L.R. „Anna Paulowna, Zondag 29 Mei voorm. 11 uur. L.R. „West Friesland," Zondag 29 Mei nam. 1.30 uur. L.R. „De Noorderruiters" Dinsdag 31 Mei n.m. 7 uur. L.R. „West Friesland" en „Anna Paulowna", 1 Juni, nam. 8 uur. L.R. te Noordsoharwoude. 2 Juni nam. 8 uur. N.B. De tijden zijn gesteld op zomertijd. Vm. UIT BERGEN: De L.R. te Bergen (N.H.) die tot nu toe hare rijles sen had in' de manege van den heer Schouten, stalhou der te Bergen, heeft vanaf 14 Mei een eigen manége aan den Buerweg. Definitief werd de naam „De Berger- ruiters". UIT NOORDSCHARWOUDE: Reeds eenigen tijd waren eenige paardenliefhebbers bezig pogingen in het werk te stellen een L. R. te vor men te Noordscharwoude. En reeds werd er door eenige heeren ijverig geoefend op een wel niet groot, maar zeer gunstig gelegen terrein te Oudkarspeli. Maandag J.1. had hier de eerste officieele rijles plaats onder lei ding van den instructeur V., leider van de L. R. „An na Paulowna". Is men van meening dat in 't land van de kool niets dan water en schuitjes aanwezig is, dan heeft men zich vergist, in tegendeel, zeer goed paarden- materiaal was op de les present. In een na afloop gehouden vergadering werd aan ver schillende zaken vasteren vorm gegeven. Een verzoek om opgenomen te worden bij de Ned. Fed. van Land1. Rijv. was reeds bevestigend beantwoord. Tot voorzitter werd uitgeroepen Mr. C. P. Eecen te Oudkarspel, terwijl het secretariaat in handen kwam van den grondlegger der nieuwe L.R., den jongenheer P. Verburg te Noordsoharwoude; de heer Kostelijk, Oud karspel zal de functie van penningmeester waarnemen. Voorts zullen nog eenige bestuursleden worden be noemd. Besloten werd het terrein, waarop de rijlessen zullen worden gegeven te bestrooien met zaagsel. Zoo mogelijk donateurs en leden te werven, gezien het en thousiasme dat hier bestaat voor de paardensport, zal dit hier wel geen moeilijkheden opleveren. De lessen zullen plaats vinden iedere Donderdagavond, onder lei ding van instructeur V. De mogelijkheid werd besproken dezen zomer een de monstratie te geven en daarvoor een L.R. uit te noodi- gen. De naam der L.R. werd nog niet vastgesteld, doch zal nog nader worden vastgesteld. Niet meer te behan delen zijnde, sluit de voorzitter de heer Mr. C. P. Eecen, onder dankzegging deze eerste officieele vergadering. UIT MIDDEN-BEEMSTER (De Sterrit): Langzamerhand begint de belangstelling in de Beem- stersterrit, dus in de prestaties van het inlandsche paard te groeien. Het vorig jaar reden, buiten mededinging, aangezien geen 1 andbouwpaarden werden bereden, eeni ge leden van de bereden Militaire politie mede, uit Am sterdam: dit jaar heeft de Nederlandsche Vereeniging „Het Legerpaard" van hare belangstelling doen blijken, door het beschikbaar stellen van vier prijzen. Als voor waarde wordt gesteld, dat de prijzen uitgeloofd worden voor de vier best geplaatste M.C. merrien, dus met mi litair certificaat, die aan den rit deelnemen en in alle opzichten voldaan hebben. Waar in Noord-Holland be noorden het IJ weinig dergelijke paarden zijn, mogen de prijzen indien er geen M.C. merriën aan den rit deel nemen, gegeven worden aan de best geplaatste warm bloed stamboek fokmerriën, mits in Nederland geboren. De prijzen bestaan uit: len prijs bronzen medaille en compleet rijhoofdstel en f 25; tweede prijs bronzen me daille en f 15; terwijl de derde en vierde prijs ieder zijn een bronzen medaille en 1 10.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5