Landelijke Ruitersport in het Noorden.
Opening van de
Berlage-brug.
1NS Woensdag 25 Mei 1932.SCHAGER COURANT.Tweede blad. No. 9076
Wonder van techniek.
Officieele meldingen.
langs den hoefslag.
van het doorstroomingsprofiel plaats vinden in ver
band met de waterafvoerbelangen van Amstelland
voordat kon worden voortgegaan. Nadat de beide
kleine pijlers en de landhoofden waren voltooid wer
den de zijdoorvaarten opengebaggerd en de werken
voortgezet met den bouw van de beide middenpijlers.
Hierbij eischte de kelderpijler uiteraard het moeste
werk. Kfet bewegingswerk met de geheele electriscbe
uitrusting, welke voor de beweging der brug moet
dienen, is in den kelderpijler ondergebracht.
Tegelijk met het brugwerk werd het mede in het
plan opgenomen bootenhuis aan den Amsteldijk ge
bouwd. De op het dak van dit bovenhuis geprojec
teerde promenade sluit in den brugvleuge) ip straat
hoogte aan en rijst, door de afdalende helling van den
Amsteldijk, boven het straatvlak uit, totdat het hoog
teverschil tenslotte 1% M. is geworden. Over haar ge
heele lengte is deze promenade door trappen met den
Amsteldijk in verbinding. Aan het einde van deze
promenade moet volgens het plan, het Amstelpavil-
ioen verrijzen de bouw daarvan is echter in verband
met de tijdsomstandigheden uitgesteld.
Wanneer de brug voor het verkeer is opengesteld,
zullen de verdere werken aan de Weesperzijde aan
vangen. Deze werken omvatten in de eerste plaats
een nieuwe Schollenbrug met een breedte van 30 M. en
een nieuwe oprit aan de straatzijde en verder een twee
de bootenhuis, dat het aansluitende bouwwerk zal vor
men tusschen den vleugel van de Berlage-brug en de
Schollenbrug. Door de hooge horizontale ligging van
de straat over dit gedeelte van de Weesperzijde kan
dit bootenhuis over zijn geheele lengte onder de straat
worden geborgen en tot een diepte van 11 M. worden
doorgevoerd.
Na voltooiing van het werk zal er, omzoomd door
bouwwerken van één architectuur, in den Amstel een
waterplas zijn gevormd van ongeveer 1 H.A.
Deze omspannen waterstand aan de stadszijde
vormt het eigenlijke hoofdmoment van de architectuur
van de brug. Zij vangt als 't ware de stadssfeer in
zich op en zij zal, als een centrum van watersport, on
getwijfeld een voortdurend levendig aanzien behouden.
UIT SCHAGERBRUG.
Zondag jJ. had een groote oefening plaats in de
manége van de L. R. .West-Friesland" en op het
gunstig gelegen weiland van den eigenaar, den Weled.
heer Buik aan den Ruigeweg. Gedurende den gehee-
len middag is voor verschillende rijkunstigheden met
hart en ziel geoefend. Een dertigtal ruiters der L. R.
„Rossinant", „West-Friesland", „Anna Paulowna" en
„Noordevruiters" gaf in deze rustige omgeving een
hele opschudding. Zeer zeker zullen deze gezamenlijke
oefeningen hun doel niet missen. Van voorm. 10 tot
nam. 3.30 uur werd er in prettige en vlotte stemming
getraind. En menigmaal steeg een daverend gelach op
als er weer eens een flater werd geslagen. Ondanks
het gure weer stonden nog vele kijkers langs het ter
rein. Te twaalf uur werden allen uitgenoodigd voor
het gebruiken van een kop koffie, aangeboden door
den heer en mevrouw Buik.
Tot slot werd het caroussel, dat gereden zal wor
den te Opmeer, ingestudeerd. Te ongeveer 3.30 uur
kwamen de ruiters voor de laatste maal in linie Door
den leider werd dank gebracht aan alle aanwezige
ruiters, in 't bijzonder aan de L. R. „Rossinant". Een
driewerf hoera werd uitgebracht op den gastheer en
de gastvrouw, die geheel belangeloos de aanwezigen
een zeer prettigen dag hebben bezorgd. Nog veel meer
zulke dagen moeten dezen zomer zoo mogelijk plaats
vinden. Het. bevordert de animo voor 't paardrijden,
het versterkt den band tusschen de Vereenigingen
onderling.
INDIVIDUEEDE DRESSUURPROEVEN*.
No. 5 (Dressuurproe? 1931). Reeds vroeger bekend
gemaakt in Officieel Orgaan Van ons Paard.
No. 6 (Voor nieuwelingen, die nog nooit in een Dre9-
suurproef zijn uitgekomen c.q. voor hen, die nog nooit
in een drersuurproef geplaatst werden).
1. Binnenkomen met in hand gesteld paard en in het
midden der manége halt houden, front naar jury,
groeten.
2. R. H. Met lange teugels voorwaarts gaan, hoef
slag rechts volgen op de korte zijde en bij 't midden
de lange zijde teugels aannemen en midden volgende
korte zijde aandraven en licht rijden (een manége
rond) van hand veranderen (langs diagonaal).
3. L. H. Licht blijven rijden tot aan het midden der
eerste lange zijde en dan voorzitten, midden volgende
lange zijde halt houden, en daarna weer aandraven en
in het midden der volgende lange zijde een volte rij
den; hierna door de diagonaal van hand veranderen.
4. R. H. Midden volgende lange zijde een volte en
midden volgende korte zijde in stap overgaan, groote
volt op het midden aandraven en aangaloppeoren,
hoefslag volgen en tweemaal rond; draf, van hand
veranderen (diagonaal) en aan galoppeeren zoodra
men op de hoefslag is aangekomen.
5. L. H. Tweemaal manége rond en draven en
stappen (met lange teugel), afwenden, midden ma
nége halt houden en groet.
INDIVTDUEELE WEDSTRIJD
TE ANNA PAULOWNA OP 19 JUNI.
Ondanks het aflasten van het Concours te Anna
Paulowna, zal de wedstrijd voor Individueele Dres
suur doorgaan en zal het programma Ind. Dress. Proef
No. 6 (voor Nieuwelingen) worden verreden. In 't ge
heel zullen pl.m. 10 ruiters kunnen starter. Het hangt
dus van de deelname der Vereeniging af, hoeveel rui
ters per Vereeniging zullen kunnen uitkomen. Daarom
worden de inschrijvingen liefst zoo spoedig mogelijk
ingewacht voor 10 Juni. Geven b.v. 5 Vereenigingen
ieder 3 ruiters aan, genummerd 1, 2, 3., totaal dan 15
ruiters, dan worden van ieder de No.'s drie geschrapt.
Hiervan wordt kennis gegeven in deze rubriek. Geen
inleggelden. De keuring zal plaats vinden in de ma
nége van „Anna Paulowna" op 19 Juni, voorm. 10 uur.
van het rijvlak, aan de stadszijde, een 15 M. hoogen
toren te projecteeren. welke gebruikt wordt voor
dienstruimten, voor het brugwachtersverblijf, enz. In
den naar de stad gekeerden gevel van dezen toren
is een ceramique-versiering ingemetseld met een sym
bolische voorstelling van Amsterdam, van den beeld
houwer Hildo Krop.
Boven het stadswater ziet men drie groene stads-
gordels met daar boven uit een kerktoren. Boven de
zen ondergrond rijst uit een witte vrouwenfiguur, ge
kroond met den Keizerskroon, onder een stralende
zon. Deze genius van Amsterdam ziet vanaf deze
denkbeeldige grens in de richting van de stad.
De bouw van de brug is aangevangen in 1929 met
het maken van twee grondverbeteringen voor de bei
de landhoofden der brug en met de ophooging van de
Weesperzijde. Aan de Weesperzijde mondt de brug uit
op den Ringdijk van de Watergraafsmeer, welke op
een hoogte lag van niet veel meer dan A.P. en ter
plaatse de verhouding droeg van den Rijksweg Am
sterdamLaren. Deze dijk moest gebracht worden op
een hoogte van 3 M. A.P. met een afloopende hel
ling aan de zuidzijde van de brug. De ophooging heeft
plaats gehad, zonder dat het verkeer over den Rijks
weg behoefde te worden gestremd. Dit onderdeel is
een werk van groote zorg geweest, omdat aan de wa
terzijde tegelijkertijd nog grondverbetering tot 7 M.
beneden A.P. noodzakelijkv was en uiteraard het wa-
terkeerende vermogen van den dijk geen oogenblik in
gevaar mocht worden gebracht, te meer nog met het
oog op de zeer diepe ligging van de Watergraafsmeer.
Na afloop der grondwerken werd in den zomer van
1930 de onderbouw van de brug aanbesteed. Aange
vangen jverd met den bouw der beide landhoofden en
dien van de beide eerste pijlers. Na de voltooiing van
dit gedeelte van het werk moest eerst een verruiming
lder
80 co!
AMSTERDAM. Zaterdag, den 28sten Mei zal
de Berlage-brug worden geopend, de nieuwe brug over
den Aanstel voor de Amstellaan,
Indertijd werd door den Amsterdamsohen Raad de
opdracht tot het verzorgen van het architectonisch ge-
««irij deelte van het ontwerp der brug verleend aan dr. H. P.
Berlage, den ontwerper van het uitbreidingsplan-Zuid,
van welk plan de nieuwe brug als het ware het sluit-
jtuk vormt.
De ligging van de brug vóór de as der Amstellaan
beteek ent voor Amsterdam-Zuid een aansluiting aan de
Oostelijke stadsdeelen der peripherie en aan de door
gaande verkeerswegen in Oostelijke richting, na
Weesp, Amersfoort en Utrecht. Door de opening van de
trog zullen de hoofdwegen van het plan-Zuid, die tot nu
slechts voor het locale verkeer hebben gediend, door-
jiand verkeer te verwerken krijgen. Aan de Westzijde
k plan-Zuid, via den Amstelveenschen weg en den
Hoofdweg aangesloten aan de z.g. uitvalswegen in wes-
l/Qllll telijke richting, naar Amsterdam, Schiphol en Haarlem
l\tm[ Uit dit alles blijkt wel, dat door de opening van de
>rlagebrug het verkeersbeeld van Amsterdam belang-
[rijk zal worden gewijzigd. Behalve de verzorging van
verkeersbehoefte tusschen de onmiddellijk aangren
sde stadswijken zal de Berlagerbrug ook nieuwe ver-
ondingen van verdere strekking verschaffen, eener-
tusschen Zuid en de intercommunale verbindingen
het Oosten anderzijds tusschen Oost en de inter-
mnale verbindingen naar het Westen en tenslotte
voor het zuivere doorgaande verkeer tusschen
en West buiten de binnenstad om.
lierdoor zal de brug voor de Ceintuurbaan om den
istel aanmerkelijk van verkeer worden ontlast, geluk-
want deze brug is thaons feitelijk overbelast. Zij is
lertijd ruim opgezet, op een totale breedte van 16 M..
«aarvan 10 M. voor den rijweg, doch haar afmetingen
f f lil toch niet °PSewassen gebleken tegen de behoeften
,aI 1 van den nieuwen tijd. De Berlagebrug is op ruimer af-
pleet Eetingen ontworpen; haar totale breedte bedraagt 22
25 cenlïi M., terwijl de rijweg 15 M. breed is; behalve aan een
dubbele trambaan zal deze brug nog aan 4 verkeersfiles
y If plaats kunnen bieden.
1 HL Het ontwerp van de brug is vervaardigd door den
Dienst van Publieke Werken, voor wat het architecto
nisch gedeelte betreft, in samenwerking met dr. Berlage.
De meest markante bijzonderheid van het ontwerp is
Belegen in de constructie van de beweegbare overspan
ning. Hoewel de brug met haar onderzijde in het midden
4 M. boven den waterspiegel is gelegen is de aanwezig
heid van een beweegbare spanning noodzakelijk voor
ie hooger opgetuigde schepen, die den scheepvaartweg
Amsterdam naar Roterdam over den Amstel ge
bruiken. Het aantal schepen, dat nog hooger reikt dan
4 M. is op dezen vaarweg zeer klein, zoodat door de
froote hoogte verkregen is, dat het aantal brugopenin-
|en beperkt kan blijven tot gemiddeld twee a drie keer
pfT dag. Hiermee zal' ook de hinder, die de aanwezigheid
van zulk een beweegbare brug, zoowel aan het land-,
«Is aan het waterverkeer veroorzaakt, in dit geval ge-
^ns bunnen zijn.
Deze beweegbare overspanning is uit technische over-
ingen gevormd door één enkelvoudige basculeklap
van 23 M. breed en circa 14 M. lang. Om dit brugvlak
h> beweging te kunnen brengen wordt het gewicht uit
gebalanceerd, door een verlenging achter de draal-as,
*elke den rijvloer blijft. Deze verlenging „de staart",,
verzwaard met 200.000 Kg. gietijzeren ballast, draait in
fcn kelder, waarvan de vloer ongeveer 2. M. beneden den
Waterspiegel ligt en die inwendig 6 M. hoog. 8 M. lang,
18 M. breed is. de breedte door tusschenmuren In
«i«en gedeeld. Wegens de ligging van de beweegbare
]4WJing in- de as van de vaart, moest deze kelder wor-
fcn ondergebracht in een pijler van rum 10 M. breedte,
midden in den Amstel is gebouwd.
Deze onsymetrische opbouwing is in het ontwerp
verder onderstreept door op deze pijler ter zijde
HAAR BOUW EN HAAR BEELTENIS.
Door de opening van de Berlagebrng
zal het verkeersbeeld van Am
sterdam belangrijk worden
gewijzigd.
Alle correspondentie betrekking hebbende op deze
rubriek, te zenden aan J. C. Vethman, Waardpolder,
Kolhorn, TeL 25.
Nadruk verboden
WEDSTRIJDEN.
Concours Hippique te Opmeer. 6 Juni.
Sterrit naar Midden Beemster, 3 Aug.
Individueele wedstrijd te Anna Paulowna op 19 Juni
a.s.
Demonstratie's op 26 Juli a.s.
Tc Anna Paulowna door L. R. „Anna Paulowna",
„West Friesland", „Noorderruiters" en „Rossinant".
Programma voor viertallen klasse B (W.V.Pt 85 A).
Handicap springconcours (W.V. Pt. 97) er zal op oude
wijze gekeurd worden, houding en zit, ook in klasse L
Tally-Ho voor Land. Ruiters (niet boven 18 jaar).
Secretariaat: P. Komen, Waterkant, Spanbroek, Tel.
Na 2.
OFFICIEELE NAAM.
In een gehouden ledenvergadering der L. R. te Ber
gen werd besloten als officieele naam der vereeniging
aan te nemen Land. Rijv. „De Bergerruiters."
NIEUWE RIJVEREENIGING.
Te Noordsoharwoude is een nieuwe Land. Rijvereeni-
ging opgericht met pl.m. 9 a 10 leden. Voorlooplg zai de
instructeur Vethman rijles geven. Inlichtingen bij den
heer Verburg, Dorpsstraat 90, Noordsoharwoude.
LESSEN.
L.R. „West Friesland" en „Anna Paulowna", avond
les op 25 Mei n.m. 8 uur in manége te Schagerbrug.
L.R. „Anna Paulowna, Zondag 29 Mei voorm. 11 uur.
L.R. „West Friesland," Zondag 29 Mei nam. 1.30 uur.
L.R. „De Noorderruiters" Dinsdag 31 Mei n.m. 7 uur.
L.R. „West Friesland" en „Anna Paulowna", 1 Juni,
nam. 8 uur.
L.R. te Noordsoharwoude. 2 Juni nam. 8 uur.
N.B. De tijden zijn gesteld op zomertijd.
Vm.
UIT BERGEN:
De L.R. te Bergen (N.H.) die tot nu toe hare rijles
sen had in' de manege van den heer Schouten, stalhou
der te Bergen, heeft vanaf 14 Mei een eigen manége aan
den Buerweg. Definitief werd de naam „De Berger-
ruiters".
UIT NOORDSCHARWOUDE:
Reeds eenigen tijd waren eenige paardenliefhebbers
bezig pogingen in het werk te stellen een L. R. te vor
men te Noordscharwoude. En reeds werd er door eenige
heeren ijverig geoefend op een wel niet groot, maar
zeer gunstig gelegen terrein te Oudkarspeli. Maandag
J.1. had hier de eerste officieele rijles plaats onder lei
ding van den instructeur V., leider van de L. R. „An
na Paulowna". Is men van meening dat in 't land van
de kool niets dan water en schuitjes aanwezig is, dan
heeft men zich vergist, in tegendeel, zeer goed paarden-
materiaal was op de les present.
In een na afloop gehouden vergadering werd aan ver
schillende zaken vasteren vorm gegeven. Een verzoek
om opgenomen te worden bij de Ned. Fed. van Land1.
Rijv. was reeds bevestigend beantwoord.
Tot voorzitter werd uitgeroepen Mr. C. P. Eecen te
Oudkarspel, terwijl het secretariaat in handen kwam
van den grondlegger der nieuwe L.R., den jongenheer
P. Verburg te Noordsoharwoude; de heer Kostelijk, Oud
karspel zal de functie van penningmeester waarnemen.
Voorts zullen nog eenige bestuursleden worden be
noemd. Besloten werd het terrein, waarop de rijlessen
zullen worden gegeven te bestrooien met zaagsel. Zoo
mogelijk donateurs en leden te werven, gezien het en
thousiasme dat hier bestaat voor de paardensport, zal
dit hier wel geen moeilijkheden opleveren. De lessen
zullen plaats vinden iedere Donderdagavond, onder lei
ding van instructeur V.
De mogelijkheid werd besproken dezen zomer een de
monstratie te geven en daarvoor een L.R. uit te noodi-
gen. De naam der L.R. werd nog niet vastgesteld, doch
zal nog nader worden vastgesteld. Niet meer te behan
delen zijnde, sluit de voorzitter de heer Mr. C. P. Eecen,
onder dankzegging deze eerste officieele vergadering.
UIT MIDDEN-BEEMSTER (De Sterrit):
Langzamerhand begint de belangstelling in de Beem-
stersterrit, dus in de prestaties van het inlandsche paard
te groeien. Het vorig jaar reden, buiten mededinging,
aangezien geen 1 andbouwpaarden werden bereden, eeni
ge leden van de bereden Militaire politie mede, uit Am
sterdam: dit jaar heeft de Nederlandsche Vereeniging
„Het Legerpaard" van hare belangstelling doen blijken,
door het beschikbaar stellen van vier prijzen. Als voor
waarde wordt gesteld, dat de prijzen uitgeloofd worden
voor de vier best geplaatste M.C. merrien, dus met mi
litair certificaat, die aan den rit deelnemen en in alle
opzichten voldaan hebben. Waar in Noord-Holland be
noorden het IJ weinig dergelijke paarden zijn, mogen
de prijzen indien er geen M.C. merriën aan den rit deel
nemen, gegeven worden aan de best geplaatste warm
bloed stamboek fokmerriën, mits in Nederland geboren.
De prijzen bestaan uit: len prijs bronzen medaille en
compleet rijhoofdstel en f 25; tweede prijs bronzen me
daille en f 15; terwijl de derde en vierde prijs ieder zijn
een bronzen medaille en 1 10.