WT flik dzf tohkfis
Waarnaar men
luistert
ZONDAG 3 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
y_A.RA-: 8.15 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleereko-
per; 9-00 Postduivenberichten; 9.05 Tulnbouwhalfuur-
tje: „Nateelt van Groenten"; 9.30 Gramofoonmuziek;
10.00 Socialistische en dramatische poëzie. 10.20 Orgel
spel door Johan Jong; 11.00 Zondagmorgentoespraak
door G. J. Zwertbroek; 11.20Vervolg Concert. A.V.R.O.:
12.00 Vacantiegangers, Attentie. „Het Schwarzwald"
door Hans Hesse; 12.30 Kqvas Lajos en zijn orkest; 2.00
Boekenhalfuurtje; 2.30 Pianorecital door Theo van der
Pas; 3.00 Radio-tooneel. Studio-opvoering van Een
Zomerzotheid" in zes tafreelen o.l.v. Julia de Gruyter;
4.30 Gramofoonmuziek en Sportuitslagen Vaz Dias; V.A.
R.A.: 5.00 Dilettantenuurtje. V.P.R.O.: Halve uren met
boeken; 6.45 Wijdingsuur. A.V.R.O.: 8.00 Tijdsein en
Nieuws- en Sportberichten Vaz Dias; 8.15 Aansluiting
met het Kurhaus te Scheveningen. Het Residentie
orkest o.l.v. Albert van Raai te; 9.15 Onbekend; 9.45
Omroeporkest o.l.v. Nico Treep, rn.m.v, solisten; 11.30
Gram o f oon m uziek.
HUIZEN (296 M.)
K.R.O.: 9.30 Morgenwijding. N.C.R.V.: 9.30 Gewijde mu
ziek; 10.30 Kerkdienst. K.R.O.: 12.15 Het Con Brio Sex
tet; 1.25 Lezing; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.10 Literair
halfuurtje; 2.30 Het Amsterdamsche A Capellekoor „Bel
Canto" 4.00 Ziekenlof. N.C.R.V.: 5.00 Gewijde muziek;
5.20 Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Groningen. K.R.
O.; 7.45 Lezing; 8.10 Voetbaluitslagen; 8.15 K.R.O.-
Orkest oJ.v. Johan Gerritsen; 8.45 Declamatie; 9.00 Or
kest; 9.30 Vaz Dias; 9.45 Orkest, 10.05 Declamatie; 10.25
Orkest; 10.40 Epiloog, en
BRUSSEL (509 M.)
5.30 Populair Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.50 Vi
oolrecital; 7.20 Gramofoonmuziek; 11.00 Concert,
KALUNDBORG (1153 M.)
4.20 Concert, 10.20 Omroeporkest, 11.10 Dansmuziek.
BERLIJN (419 M.)
12.30 Coicert, 2.50 Pianorecital, 3.40 Mandolinemuziek,
6.05 Kamermuziek, 7.20 Concert.
HAMBURG (372 M.)
4.50 Populair concert, 6.50 Concert, 8.20 Concert, 10.50
en 11.30 Dansmuziek.
KöNIGSWUSTERHAUSEN (1685 M.)
12.30 Concert, 6.05 Populair concert.
LANGENBERG (472 M.)
I.20 Concert; 4.50 Vesperconcert; 8.20 Opera-uitzending,
II.00 Concert
DAVENTRY (1554 M.)
1.20 Concert. 2.35 Gramofoonmuziek, 4.35 Orkest, 9.25
oncert; 10.50 Epiloog.
PARIJS-EDFFEL (1446 M.)
1.45 Concert; 8.50 Gramofoonmuziek.
PARIJS-RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek, 12.40 Gewijde muziek. 1.20 Gra
mofoonmuziek, 6.20 Idem, 7.05 Concert, 8.20 Concert.
MILAAN (331 M.)
7.50 Gramofoonmuziek. 8.50 Opera-uitzending.
ROME (441 M.)
WEENEN (517 M.)
9.05 Operette-uizending.
8.00 Concert, 10.35 Dansmuziek,
WARSCHAU (1411 M.)
5.20 Concert, 6.40 Populair concert, 8.20 Idem, 10.25
Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
8.20 Concert, 10.05 Concert
MAANDAG i JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
A.V.R.O.: 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek, 10.00 Mor
genwijding; 10.30 Voordracht; 11.00 Orgelspel door
George Robert; 12.00 Tijdsein en Klein-orkest o.l.v. Nico
Treep. 2.15 Rustpoos zender; 2.30 Causerie door Max
Tak; 3.30 Concert door het Ensemble Pali; 4.30 Kinder
uur door Rie Beyer; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest;
7.00 Boekenhalfuur; 7.30 Kamermuziek door Trio; 8.00
Tijdsein en Kamerorkest m.m.v. solisten; 10.00 Vaz
Dias; 10.10 Gramofoonmuziek; 11.00 Dansmuziek.
HUIZEN (296 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en Morgenconcert; 10.30
Korte Ziekendienst; 11.00 Lezen van Chr. Lectuur; 11.30
Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten; 12.30 Orgel
concert door Jan Zwart; 2.00 Gramofoonmuziek 3.15
schap, wanneer hij zijn zinnen ergens op gezet had.
Ricky liep liever zijn hoofd te pletter tegen een muur.
dan dat hij een centimeter afweek van den weg, dien
hij zich voorgenomen had te gaan.
En toen luisterde de tuinman met open mond naar
het verhaal van Anita's expeditie naar het huisje van
den ouden Tolhurst en vervolgens naar de kerk. Zooals
hij zich voorgenomen had, spaarde hij den kolonel zoo
veel mogelijk, maar hij kon toch niet beletten, dat Tho
mas, toen hij uitgesproken was, uitriep;
„Dat zóó'n man de vader is van die lieve- juffrouw
Baxter! Dat moet haar hart breken..."
„Het zal haar hart breken, als de waarheid bekend
wordt," verbeterde Lionel op doffen toon, „en dat is ook
de reden, waarom ik er zoo o,p gesteld ben, dat alles ge-
helm blijft"
„Als meneer Gould hierheen komt en van Rose afziet,
hoeft er geen woord meer over de zaak gesproken te
worden, meneer. Susan zal haar mond houden, ais ik
haar een gedeelte van het geld van den ouden man geef
want daar is het haar alleen maar om te doen. Er.
dat krijg ik immers in handen, als ik met Rose trouw.
Wat den beker betreft, dien breng ik naar het bosch
terug; daar kan Julius hem zoogenaamd toevallig vin
den. zoodat meneer Dawson ook niets hoeft te weten."
„Daar komt niets van in," protesteerde de jonker
scherp. „Het kind tot een leugenaar njaken tegenover
zijn vader? Daar zal ik nooit mijn toestemming voor
geven, Thomas. Bovendien, het eenlge wat den jongen
zijn geestelijk evenwicht en daarmee zijn gezondheid
kan teruggeven is, dat hij ronduit met zijn vader kan
praten over het geen hij ontdekt heeft. Juist de dwang
waaronder hij leeft, maakt hem zoo van streek, het ge
voel dat hij iets verbergen moet voor de menschen, die
hij liefheeft. Hij heeft natuurlijk geloofd wat je beweer
de en is pienter genoeg om te begrijpen, dat zijn va
der het vreeselijk zou vinden als de beker voorgoed ver
loren was, om niet te spreken van de andere menschen
in Hurton, meneer Gretton in de eerste plaats. Ik moet
je eerlijk zeggen, Thomas." eindigde de jonker op ern-
stigen toon, „dat ik je er niet toe in staat had geacht
op die manier misbruik te maken van het goed ver
trouwen en den angst van een kind en nog wel een
jongen, met wien je altijd als een kameraad omging.
Thomas keek beschaamd omlaag; hij voelde heel goed.
dat Fanshaw gelijk had en het duurde even voor hij woor
den vond om zijn houding te vergoedelyken.
Cursus knippen en naaien; 3.30 Cursus stofversieren en
hoedjes maken; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Zieken-
uurtje; 5.00 Concert; 6.30 Vragenuurtje; 7.30 Politiebe
richten; 7.45 Persberichten Ned. Chr. Persbureau, 8.00
Concert door de „Wognummers" o.l.v. D. Saai Wz„ m.
m.v. Solisten 9.00 Lezing; 9.30 Vervolg Concert; 10.20
Vaz Dias; 10.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.50 Idem; 8.20
Concert; 11.00 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1153 M.)
5.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Weensche operettemu
ziek; 10.50 Negerliederen en gramofoonmuzizk.
BERLIJN (419 M.)
4.50 Concert; 6.50 Idem; 9.30 Kamermuziek.
HAMBURG (372 M.)
1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 4.50 Concert; 6.15
Concert;
KÖNIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.)
2.20 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert;
LANGENBERG (472 M.)
1.20 Concert; 5.20 Vesperconcert; 10.40 Concert;
DAVENTRT (1554 M.J
12.20 Concert; 1.05 Idem; 2.20 Gramofoonmuziek; 4.20
Concert.
PARIJS-EIFFEL (1446 M-)
9.55 Concert
PARIJS RADIO (1725 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 7.50 Idem; 9.50 Idem.
MILAAN (331 M.)
8.20 Gramofoonmuziek; 8.50 Orkestconcert.
ROME (441 M.)
8.20 Tijdsein en Gramofoonmuziek; 9.05 Populaire mu
ziek.
WEENEN (517 M.)
7.45 Cellorecital; 10.35 Dansmuziek.
WARSCHAU (1411 M.l
5.20 Populair concert* 6.40 Populaire- en dansmuziek;
8.20 Uitzending ter gelegenheid van het Noord-Ameri-
kaansch feest; 11.20 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
8.20 „Die zehnte Frau", éénacter van Felix Meeschlin;
10.05 Concert
DINSDAG 5 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
A.V.R.O. 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek; 9.00 Avro-
kamerorkest o.l.v. Louis Schmidt; 10.00 Morgenwijding;
10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Solistenconcert; 11.00 Ra
dio Volks Uuniversiteit; 11.30 Voortz. solistenconcert;
12.00 Tijdsein; De Groot (The Celebrated Violinist) met
David Bors. piano en Reginald Kilbey, viool; 2.45 So
listenconcert; 2.45 Verzorging zender; 3.00 Gramofoon
muziek; 3.30 Juan Blossas en zijn orkest; 4.30 Radio-kin
derkoorzang o.l.v. Jacob Hamel; 5.00 Orgelconcertdoor
Pierre Palla; Boris Lensky viool, en Eddy Carelsen,
saxofoon; 6.30 R.V.U.; 7.00 Cyclus „Moderne Fransche
kamermuziek o.l.v. Oasper Höweler; 7.30 P. E. Peaux:
„Wandel- en Rijwieltochten in ons land"; 8.00 Tijdsein;
Gramofoonmuziek; 9.00 Kinderkoor der R.V.O.I.K.; 9.30
Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; 10.00 Vaz Dias; 10.15
Omroeporkest; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
HUIZEN (296 M.)
K.R.O. 8.00 Morgenconcert; 9.00 Opening van het zie-
kentriduum te Bloemendaal; 10.30 Gramofoonmuziek;
11.30 Godsdienstig halfuurtje door L. H. Perquin O.P.;
12.00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.-trio o.l.v. Piet Lus-
tenhouwer; 1.45 Gramofoonmuziek; 2.00 Vrouwenuurtje
3.30 Jaarvergadering van den Chr. Boeren- en tuinders-
bond te Alkmaar: 3.30 Vervolg Vrouwenuurtje: 4.00 Ver
zorging zender; 4.15 Gramofoonmuziek! 5.30 K.R.O.-
kunstensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer; 6.30 Onderwijs
fonds voor de binnenvaart; 7.30 K.R.O.-kunstensemble;
7.10 J. Hazewinkel: „De edele metalen in het cultureele
leven"; 7.30 Politieberichten; 8.00 Gedeeltelijke uitzen
ding van den Volkszangavond in het park „Sonsbeek"
te Arnhem: 9.00 Vaz Dias; 9.15 Het K.R.O.-orkest o.l.v.
Johan Gerritsen; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert; 9.20 Idem; 11.00
Gramofoonmuziek.
KALUNDBORG (1153 M.)
12.20 Strijkorkest: 9.35 Marimba-soli; 10.30 Concert:
11.25 Moderne dansmuziek.
„Ik zou iets dergelijks niet gedaan hebben, meneer"
zei hij ietwat bedremmeld, „als er niet zooveel op 't spel
stond. Wat het zwaarst is moet nu eenmaal het zwaarst
wegen. Beter dat Julius een paar vervelende dagen had,
dan dat Rose met dien schurk trouwt en mij voorgoed
ontgaat."
De jonker schudde mismoedig het hoofd; tegen zoo
veel hardnekkigheid viel niet te redeneeren. Liefdes-
razernij en jaloezie hadden van den van nature goed-
hartigen en vriendelijken tuinman, een norsch, zelfzuch
tig wezen gemaakt, geneigd iedereen en alles aan zijn
hartstocht op te offeren. Toch waagde Fanshaw nog een
poging.
„Wat je maar een paar vervelende dagen noemt! De
arme stakkerd is letterlijk buiten zichzelf geweest van
angst en zenuwachtigheid. Hij ziet eruit als een geest:
En ik begrijp nog steeds niet, wat het gehinderd zou
hebben, als je Julius den beker naar zijn vader had la
ten brengen. Ik zou van meneer Dawson wel gedaan heb
ben gekregen dat hij niet verder over Gould's aandeel in
de geschiedenis had gesproken en. aan meneer Gretton
hadden we alleen maar behoeven te vertellen, dat de
jongen het verloren kleinood „toevallig" in het bosch
had gevonden."
„Dat is nu juist, wat ik niet wilde, dat gebeuren zou,
meneer," verklaarde de tuinman, weer in zijn stroeve
manier van praten vervallend, ..dat strookte niet met
mijn plannen, zooals ik straks zei. Als ik handelde, zoo
als u zegt. zou meneer Gould er tusschen uitspringen.
Zoolang ik den beker bezit heb ik dat heerschap in
mijn macht, maar wanneer ik dien uit handen geef en
u brengt den boel met meneer Dawson en den geeste
lijke in het reine, dan weet ik precies wat er gebeurt.
Dan is er geen enkel bewys voor mijn bewering dat hij
de dief is en misschien nog erger, hij lacht me vierkant
uit en gaat met Rose strijken. Neen. meneer Fanshaw,
ik hoop niet, dat u het me kwalijk neemt, maar ik houd
den beker voorloopig; het beteekent nederlaag of over
winning voor me, of ik hem afgeef of niet."
Fanshaw stond op en trok zijn jas aan.
„Wel Thomas." zei hij, naar de deur gaande, „ik geloof
niet. dat er verder nog iets te zeggen is. Het is een pijn
lijke historie en het eenige wat ik er op weet is. dat
we ons best doen om meneer Gould hierheen te krij
gen. Dan kun je met hem onderhandelen."
„Ik zie geen kans hem den moord in te peperen,"
merkte .de tuinman met kennelijke spijt op, „maar voor
BERLIJN (419 M.)
7.30 Vocaal concert: 8.20 Concert; 9.40 Idem.
HAMBURG (372 M.)
2.30 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert; 7.40 Populair
concert; 10.40 Concert.
KÖNIGSWUSTERHAUSEN.
12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.50 Concert; 9.35
Idem.
LANGENBERG (472 M.)
1.20 Concert; 12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Vespercon
cert; 8.20 Concert;.
DAVENTRY (1554 M.)
12.20 Orgelconcert;; 1.20 Concert; 7.40 Idem; 11.45 Jack
Harris' Gresvenor House Band.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
8.50 „Le jeu de Robin et Marion', operacomique van
Adam de la Halle; 9.25 Het Fermin Touche kwartet.
PARIJS RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 8.20 „Samson en
Dalila", van Saint Saëns.
MILAAN (361 M.)
8.20 Gramofoonmuziek; 8.50 „Ideale", Operette van P.
Tosti.
ROME (441 M.)
9.05 „La Rondine", opera jn 3 acten van G. Pucceni;
WEENEN (517 M.)
8.20 Frans Schrker-concert door Symphonieorkest; 9.35
Concert; 10.55 Populair concert;
WARSCHAU (1412 M.)
5.20 Concert; 6.40 Dansmuziek; 8.20 Populair concert;
10.20 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
8.20 Symphonieconcert; 10.05 Concert.
Terwijl hij zich bukte om den bril op te rapen, dien
Robby hem spelenderwijs van den neus had geslagen,
dacht Karei Roseling er aan hoe hy zich reeds sinds
weken op dit bezoek aan zijn broer had verheugd. Zes
jaar lang was hij bijna onophoudelijk op reis geweest
en wanneer je dan gedwongen bent, voortdurend onder
vreemden te verkeeren. dan denk je er weieens met een
tikje weemoed aan. dat er ergens in Holland een eigen
broer van je woont, die getrouwd is en zich een gezin
heeft geschapen.
Op een meter afstand
vochten twee kleine
meisjes zijn bloed
eigen nichtjes een
aardig intiem zusterlijk
twistje uit. waarbij ze
elkander in neus en ar
men knepen en een oor
verscheurend Indianen -
gehuil uitkrljschten. Van
uit de keuken klonk de
vinnige bitse stem van
Annie, zijn schoonzuster,
die haar echtgenoot op
riep: Zeg. Piet, zou je
mij niet eens komen hel
pen? Ben je van plan
den heelen avond in je
luien stoel te blijven zit
ten?
Piet mompelde iets
tusschen zijn tanden en
bepaalde zich er toe een0 afstand vochten
hestruffend woordje te twee kleine meisjes,
richten tot zyn oudsten
zoon, die zijn vingers in
den jampot had gestoken.
In de deuropening versoheen het zure, ontevreden
gezicht van Annie Roseling.
Hoe is 't nu. Piet?, snibde ze. Je hebt me toch be
loofd dat je den boel in de keuken zoudt opruimen? Ik
ben doodmoe van het braden en bakken.
En dan tot haar zwager: Karei, als je thee wilt
hebben, moet je zelf maar zetten. Je weet waar de wa
terketel en de theebus staan. Ik moet de meisjes naar
bed brengen.
Karei Roseling slaakte opnieuw een zucht en dacht
er met welgevallen aan, dat hij binnen acht dagen weer
tusschen de wielen zou zitten op weg naar Polen.
A propos. Karei, leidde Piet opeens zijn gedachten
af. je kunt me een zeldzamen reuzendienst bewijzen.
Er komt straks iemand, die me al herhaaldelijk ge
vraagd heeft, boekhouder te worden in zijn ijzerhandel.
Omdat hij zoo bleef aandringen heb ik al zoo half en
half toegestemd. Maar achteraf bezien, doe ik 't toch
maar liever niet. De betrekking, die ik nu heb, mag dan
wel niet zoo „vast" zijn, maar ze levert me nogal aardig
wat extra's op. Kom jij me dus vanavond eens flink te
hulp.
Karei Roseling knikte toestemmend.
Met alle genoegen, zei hij onverschillig, terwijl hij
zijn beenen trachten los te maken uit den greep der mol
lige kinderknuistjes.
Toen 's avonds de ijzerhandelaar verscheen, stak Ka-
rel van wal:
Mijn broer heeft me verteld, zei hij. van het aan
bod. dat u hem gedaan hebt... Ongetwijfeld een heel
mooi aanbod'... Maar... de kwestie is. dat ik mijn broer
heb afgeraden, er op in te gaan. Ik heb n.1. iets veel
beters voor hem! De maatschappij waarvoor ik reis,
gaat een filiaal oprichten in Holland, en nu bestaat het
plan, mijn broer tot directeur te benoemen.
De ijzerhandelaar informeerde belangstellend naar de
den diefstal kan ik hem bij de politie aangeven, als hij
niet naar goeden raad wil luisteren."
„Met het gevolg, dat kolonel Baxter ook in de zaak
verwikkeld raakt", waarschuwde de jonker. „Je sprak
daarnet zoo vol sympathie over zijn dochter; ik hoef je
er zeker niet aan te herinneren, wat het resultaat daar
van voor haar zou zijn."
„Ik gun juffrouw Baxter geen kwaad, integendeel, me
neer." was het bescheid, „maar ieder mensch is zich
zelf het haast!" Thomas keek den landheer recht in de
oogen. „En dan is er nog wat; hoe weten we dat da
kolonel den ouden Tollhurst niet vermord heeft?"
Met opgewekte vrijmoedigheid beantwoordde Lionel
deze verdenking. H ii had er op gerekend.
„In de eerste plaats," redeneerde hij, „had de kolonel
daar geen enkel motief voor; we weten immers dat de
beker zich niet in het huisje bevond. Dus om den dief
stal te kunnen plegen, behoefde bij den koster niet uit
den weg te ruimen. Verder heeft juffrouw Maynard,
die vrijwel den heelen nacht is opgeweest, om op haar
ziek dochtertje te passen, verklaard, dat meneer Baxter
den heelen avond niet buiten de herberg was en om
tien uur in zijn bed lag."
En met een triomfantelijk knikje zette de jonker zijn
woorden kracht bij. Maar inwending vroeg hij zich af,
wat Thomas wel zou zeggen, als hy wist wat de pa
piersnipper bevatte, dien Susan Anita in handen van
gespeeld. Maar deze bijzonderheid had Lionel voor zich
gehouden bij zijn mededeelingen aan den tuinman. Wat
zou het voor nut hebben gehad daarover te spreken?...
„Enfin", zei Thomas onverschillig, „het kan me ook
niets schelen wat de kolonel gedaan heeft; daar heb ik
geen steek met te maken. Als ik Rose
krijg en meneer Gould verlaat Hurton voorgoed, dan zal
ik doen wat ik kan om te helpen die ellendige geschie
denis verder in den doofpot te stoppen.
„En Susan?"
„Laat u die maar aan mij over. meneer. Ik weet hoe
je met die lastige tante om moet springen..."
XVIIL
EEN CATASTROPHE.
Den volgenden dag voelde Fanshaw een heftig verlan
gen opkomen om Dr. Dawson op te zoeken en hem al
les te vertellen, wat hij wist. Hij voelde, dat de zaak
vooruitzichten,'welke de nieuwe betrekking bood, stelde
daartegenover de levenspositie, welke Karei Roseling
zich in zijn ijzerhandel zou kunnen verwerven.
Dooh tegen de argumenten, die Karei opwierp, liepen
alle betoogen te pletter, en tenslotte moest de ijzerhan
delaar onverrichterzake heengaan.
Piet schudde zijn broer warm de hand.
Je hebt me een reuzendienst bewezen, ouwe jongen,
dankte hij. Ik kan het extra-geld, dat mijn tegenwoor
dige betrekking oplevert, heusch heel slecht missen.
o
Nadat hij met den taxi-chauffeur had afgerekend, stak
Karei vroolijk fluitend den sleutel in het slot van zijn
huisdeur. Zooals altijd, wanneer hij van een verre reis
thuis kwam, vond hy 't een heerlijk denkbeeld, weder zijn
eigen kamers te betreden. En des te meer waardeerde
hij het eenvoudige vrijgezellenhome sinds ('t was nu
twee jaar geleden) zijn gezinsidealen na het bezoek aan
zijn broer Piet een gevoeligen knak hadden gekregen.
In de vestibule struikelde hij over een grooten koffer,
welke daar vrij onhandig was neergezet. Verbaasd vroeg
hij zich af, wat die koffer beduidde, toen reeds zijn oude
hospita hem tegemoet kwam.
Haar gelaat stond vry koel en strak. Ze gunde zich
nauwelijks den tijd hem behoorlijk te verwelkomen.
Er is bezoek voor u op uw kamers, lichtte ze hem
tamelijk onvriendelijk in. Een dame uw schoon
zuster geloof ik met drie kinderen. Ze zijn nu al vijf
dagen hier. maar ik hoop, dat u heel gauw naar een
andere woning voor hen zult omzien.
Karei Roseling stond als met stomheid geslagen. Zijn
schoonzuster met drie kinderen op zijn kamers? Al sinds
vijf dagen? Wat moest dat beteekenen?
Toen hij de deur van de zitkamer opende, trad Annie
hem op den drempel tegemoet. Haar gelaat stond nog
zuurder en ontevredener dar. ooit. Karei schrok.
Waar is Piet? vroeg
hij
Hy zwerft het heele
land rond om een baan
tje te vinden. Want de
fabriek, waarvoor hij
werkte, is failliet gegaan
Nu staan we op straat.
Karei moest zich aan
de deurpost vasthouden,
om niet te vallen.
Piet zijn baantje
kwijt?" steunde hij.
Het is niet te gelooven!
Met haar scherpe ste
kende oogen keek zijn
schoonzuster hem door
dringend aan.
Piet is zyn baantje
kwijt en wij zijn zon
der middelen van be
staan. Dat is grootendeels
jouw schuld. Want als
jij op dien bewusten
avond niet zoo heftig
tegen den ijzerhandelaar
was te keer gegaan, dan zou Piet de betrekking in den
Ijzerhandel waarschijnlijk toch wel hebben aangenomen.
Het angstzweet stond op Karei Roselin's gelaat. Van
uit de aangrenzende kamer klonk het geluid van bre
kend glaswerk gevolgd door een luiden triomfkreet.
Natuurlijk dacht hy er niet aan, zijn zure schoonzus
ter met haar drie bengels by zich te houden. Maar hoe
geraakte hij van hen ontslagen? Annie zou de heele
buurt op stelten zeten! Karei Roseling verwenschte den
broederdienst, dien hy aan Piet bewezen had. Door den
yzerhandelaar de deur te wijzen, had hij Annie met haar
drie snoeperige kindertjes bij zich binnengehaald.
Karei Roseling zuchtte nog eens. Vanuit de beneden
verdieping klonk een schrille angstkreet. Robby was, in
een geprepareerd tijgervel, gehuld, plotseling de oude
hospita op het lijf gesprongen.
En dit was nog maar het begin der ellende!
J. C. W. DUNCKER.
Karei moest zich aan de
deurpost vasthouden.
hem te machtig werd; hij kon het niet met zichzelf
eens worden over de te nemen stappen en hij had groote
behoefte aan den raad van een verstandig en begrijpend
man. Als Ricky Thomas' voorwaarden aannam en af
stand deed van Rose en haar geld. kon de beker weer
op de plek in het bosch, waar Julius hem gevonden had,
verborgen worden, „toevallig" ontdekt en de verdwijning
aan onbekende dieven toegeschreven wórden. Dan kon
Thomas met Rose trouwen en Susan's mond gesnoerd
worden door haar van Tollhurst's geld te geven. Zoo zou
alles in orde kunnen komen en de moord zou weldra
geheel vergeten zijn. Want ondanks het stukje van Bax-
ter's brief kon Fanshaw niet gelooven. dat de kolonel
schuldig was. Dat was een mysterie op zichzelf!
Maar gebonden als hij was door zijn beloften aan
Thomas, was het den jonker niet mogelijk, zijn hart bij
zijn ouden, geleerden vriend uit te storten. Alleen Anita
nam hij in vertrouwen daartoe voelde hij zich zonder
meer gerechtigd en vertelde haar. wat hij van Susan
en van den tuinman had gehoord. Het meisje was bui
ten zichzelf van verbazing, maar ze was allesbehalve
aangenaam verrast.
„Het schijnt steeds erger te worden," zuchtte ze moe
deloos, „hoe moet dat in vredesnaam allemaal afloopen?"
„Daar is nog niet veel van te zeggen," was Fanshaw'3
weinig-bemoedigend antwoord. „Als Ricky op het voor
stel van Thomas ingaat, zal het mogelijk zijn alles stil
te houden."
„En zou hy dat doen?"
„Dat durf ik niet te voorspellen, kind, Ricky zal Rose
en haar duizend pond niet opgeven, voor hij in den hoek
gedreven is."
„Maar dat is hij nu toch." meende Anita. „Thomas kan
hem aanklagen wegens diefstal van den beker."
„Dat zal hij wel doen ook. tenzij Ricky toegeeft."
„En dan", vervolgde ze, „zal uitkomen wat mijn vader
met de zaak te maken heeft. Als je neef bekennen moet,
dat hy den beker uit de kerk genomen heeft, zal ik moe
ten verklaren, hoe hij daar gekomen is en dan.moet ik
vertellen, wat voor man mijn vader is."
Fanshaw kon dat niet tegenspreken,want wat ze zei,
was maar al te waar," Maar in ieder geval kunnen ze
je vader niets doen," trachtte hij haar gerust te stellen."
„Hij heeft den beker niet gestolen."
Wordt vervolgd.