WT flik dzf tohkfis Waarnaar men luistert ZONDAG 3 JULI. HILVERSUM (1875 M.) y_A.RA-: 8.15 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleereko- per; 9-00 Postduivenberichten; 9.05 Tulnbouwhalfuur- tje: „Nateelt van Groenten"; 9.30 Gramofoonmuziek; 10.00 Socialistische en dramatische poëzie. 10.20 Orgel spel door Johan Jong; 11.00 Zondagmorgentoespraak door G. J. Zwertbroek; 11.20Vervolg Concert. A.V.R.O.: 12.00 Vacantiegangers, Attentie. „Het Schwarzwald" door Hans Hesse; 12.30 Kqvas Lajos en zijn orkest; 2.00 Boekenhalfuurtje; 2.30 Pianorecital door Theo van der Pas; 3.00 Radio-tooneel. Studio-opvoering van Een Zomerzotheid" in zes tafreelen o.l.v. Julia de Gruyter; 4.30 Gramofoonmuziek en Sportuitslagen Vaz Dias; V.A. R.A.: 5.00 Dilettantenuurtje. V.P.R.O.: Halve uren met boeken; 6.45 Wijdingsuur. A.V.R.O.: 8.00 Tijdsein en Nieuws- en Sportberichten Vaz Dias; 8.15 Aansluiting met het Kurhaus te Scheveningen. Het Residentie orkest o.l.v. Albert van Raai te; 9.15 Onbekend; 9.45 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep, rn.m.v, solisten; 11.30 Gram o f oon m uziek. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 9.30 Morgenwijding. N.C.R.V.: 9.30 Gewijde mu ziek; 10.30 Kerkdienst. K.R.O.: 12.15 Het Con Brio Sex tet; 1.25 Lezing; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.10 Literair halfuurtje; 2.30 Het Amsterdamsche A Capellekoor „Bel Canto" 4.00 Ziekenlof. N.C.R.V.: 5.00 Gewijde muziek; 5.20 Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Groningen. K.R. O.; 7.45 Lezing; 8.10 Voetbaluitslagen; 8.15 K.R.O.- Orkest oJ.v. Johan Gerritsen; 8.45 Declamatie; 9.00 Or kest; 9.30 Vaz Dias; 9.45 Orkest, 10.05 Declamatie; 10.25 Orkest; 10.40 Epiloog, en BRUSSEL (509 M.) 5.30 Populair Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.50 Vi oolrecital; 7.20 Gramofoonmuziek; 11.00 Concert, KALUNDBORG (1153 M.) 4.20 Concert, 10.20 Omroeporkest, 11.10 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 12.30 Coicert, 2.50 Pianorecital, 3.40 Mandolinemuziek, 6.05 Kamermuziek, 7.20 Concert. HAMBURG (372 M.) 4.50 Populair concert, 6.50 Concert, 8.20 Concert, 10.50 en 11.30 Dansmuziek. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1685 M.) 12.30 Concert, 6.05 Populair concert. LANGENBERG (472 M.) I.20 Concert; 4.50 Vesperconcert; 8.20 Opera-uitzending, II.00 Concert DAVENTRY (1554 M.) 1.20 Concert. 2.35 Gramofoonmuziek, 4.35 Orkest, 9.25 oncert; 10.50 Epiloog. PARIJS-EDFFEL (1446 M.) 1.45 Concert; 8.50 Gramofoonmuziek. PARIJS-RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek, 12.40 Gewijde muziek. 1.20 Gra mofoonmuziek, 6.20 Idem, 7.05 Concert, 8.20 Concert. MILAAN (331 M.) 7.50 Gramofoonmuziek. 8.50 Opera-uitzending. ROME (441 M.) WEENEN (517 M.) 9.05 Operette-uizending. 8.00 Concert, 10.35 Dansmuziek, WARSCHAU (1411 M.) 5.20 Concert, 6.40 Populair concert, 8.20 Idem, 10.25 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 8.20 Concert, 10.05 Concert MAANDAG i JULI. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O.: 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek, 10.00 Mor genwijding; 10.30 Voordracht; 11.00 Orgelspel door George Robert; 12.00 Tijdsein en Klein-orkest o.l.v. Nico Treep. 2.15 Rustpoos zender; 2.30 Causerie door Max Tak; 3.30 Concert door het Ensemble Pali; 4.30 Kinder uur door Rie Beyer; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 7.00 Boekenhalfuur; 7.30 Kamermuziek door Trio; 8.00 Tijdsein en Kamerorkest m.m.v. solisten; 10.00 Vaz Dias; 10.10 Gramofoonmuziek; 11.00 Dansmuziek. HUIZEN (296 M.) N.C.R.V.: 8.00 Schriftlezing en Morgenconcert; 10.30 Korte Ziekendienst; 11.00 Lezen van Chr. Lectuur; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Politieberichten; 12.30 Orgel concert door Jan Zwart; 2.00 Gramofoonmuziek 3.15 schap, wanneer hij zijn zinnen ergens op gezet had. Ricky liep liever zijn hoofd te pletter tegen een muur. dan dat hij een centimeter afweek van den weg, dien hij zich voorgenomen had te gaan. En toen luisterde de tuinman met open mond naar het verhaal van Anita's expeditie naar het huisje van den ouden Tolhurst en vervolgens naar de kerk. Zooals hij zich voorgenomen had, spaarde hij den kolonel zoo veel mogelijk, maar hij kon toch niet beletten, dat Tho mas, toen hij uitgesproken was, uitriep; „Dat zóó'n man de vader is van die lieve- juffrouw Baxter! Dat moet haar hart breken..." „Het zal haar hart breken, als de waarheid bekend wordt," verbeterde Lionel op doffen toon, „en dat is ook de reden, waarom ik er zoo o,p gesteld ben, dat alles ge- helm blijft" „Als meneer Gould hierheen komt en van Rose afziet, hoeft er geen woord meer over de zaak gesproken te worden, meneer. Susan zal haar mond houden, ais ik haar een gedeelte van het geld van den ouden man geef want daar is het haar alleen maar om te doen. Er. dat krijg ik immers in handen, als ik met Rose trouw. Wat den beker betreft, dien breng ik naar het bosch terug; daar kan Julius hem zoogenaamd toevallig vin den. zoodat meneer Dawson ook niets hoeft te weten." „Daar komt niets van in," protesteerde de jonker scherp. „Het kind tot een leugenaar njaken tegenover zijn vader? Daar zal ik nooit mijn toestemming voor geven, Thomas. Bovendien, het eenlge wat den jongen zijn geestelijk evenwicht en daarmee zijn gezondheid kan teruggeven is, dat hij ronduit met zijn vader kan praten over het geen hij ontdekt heeft. Juist de dwang waaronder hij leeft, maakt hem zoo van streek, het ge voel dat hij iets verbergen moet voor de menschen, die hij liefheeft. Hij heeft natuurlijk geloofd wat je beweer de en is pienter genoeg om te begrijpen, dat zijn va der het vreeselijk zou vinden als de beker voorgoed ver loren was, om niet te spreken van de andere menschen in Hurton, meneer Gretton in de eerste plaats. Ik moet je eerlijk zeggen, Thomas." eindigde de jonker op ern- stigen toon, „dat ik je er niet toe in staat had geacht op die manier misbruik te maken van het goed ver trouwen en den angst van een kind en nog wel een jongen, met wien je altijd als een kameraad omging. Thomas keek beschaamd omlaag; hij voelde heel goed. dat Fanshaw gelijk had en het duurde even voor hij woor den vond om zijn houding te vergoedelyken. Cursus knippen en naaien; 3.30 Cursus stofversieren en hoedjes maken; 3.45 Verzorging zender; 4.00 Zieken- uurtje; 5.00 Concert; 6.30 Vragenuurtje; 7.30 Politiebe richten; 7.45 Persberichten Ned. Chr. Persbureau, 8.00 Concert door de „Wognummers" o.l.v. D. Saai Wz„ m. m.v. Solisten 9.00 Lezing; 9.30 Vervolg Concert; 10.20 Vaz Dias; 10.30 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 5.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 6.50 Idem; 8.20 Concert; 11.00 Dansmuziek. KALUNDBORG (1153 M.) 5.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Weensche operettemu ziek; 10.50 Negerliederen en gramofoonmuzizk. BERLIJN (419 M.) 4.50 Concert; 6.50 Idem; 9.30 Kamermuziek. HAMBURG (372 M.) 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 4.50 Concert; 6.15 Concert; KÖNIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) 2.20 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert; LANGENBERG (472 M.) 1.20 Concert; 5.20 Vesperconcert; 10.40 Concert; DAVENTRT (1554 M.J 12.20 Concert; 1.05 Idem; 2.20 Gramofoonmuziek; 4.20 Concert. PARIJS-EIFFEL (1446 M-) 9.55 Concert PARIJS RADIO (1725 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 7.50 Idem; 9.50 Idem. MILAAN (331 M.) 8.20 Gramofoonmuziek; 8.50 Orkestconcert. ROME (441 M.) 8.20 Tijdsein en Gramofoonmuziek; 9.05 Populaire mu ziek. WEENEN (517 M.) 7.45 Cellorecital; 10.35 Dansmuziek. WARSCHAU (1411 M.l 5.20 Populair concert* 6.40 Populaire- en dansmuziek; 8.20 Uitzending ter gelegenheid van het Noord-Ameri- kaansch feest; 11.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 8.20 „Die zehnte Frau", éénacter van Felix Meeschlin; 10.05 Concert DINSDAG 5 JULI. HILVERSUM (1875 M.) A.V.R.O. 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek; 9.00 Avro- kamerorkest o.l.v. Louis Schmidt; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Solistenconcert; 11.00 Ra dio Volks Uuniversiteit; 11.30 Voortz. solistenconcert; 12.00 Tijdsein; De Groot (The Celebrated Violinist) met David Bors. piano en Reginald Kilbey, viool; 2.45 So listenconcert; 2.45 Verzorging zender; 3.00 Gramofoon muziek; 3.30 Juan Blossas en zijn orkest; 4.30 Radio-kin derkoorzang o.l.v. Jacob Hamel; 5.00 Orgelconcertdoor Pierre Palla; Boris Lensky viool, en Eddy Carelsen, saxofoon; 6.30 R.V.U.; 7.00 Cyclus „Moderne Fransche kamermuziek o.l.v. Oasper Höweler; 7.30 P. E. Peaux: „Wandel- en Rijwieltochten in ons land"; 8.00 Tijdsein; Gramofoonmuziek; 9.00 Kinderkoor der R.V.O.I.K.; 9.30 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; 10.00 Vaz Dias; 10.15 Omroeporkest; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. HUIZEN (296 M.) K.R.O. 8.00 Morgenconcert; 9.00 Opening van het zie- kentriduum te Bloemendaal; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje door L. H. Perquin O.P.; 12.00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.-trio o.l.v. Piet Lus- tenhouwer; 1.45 Gramofoonmuziek; 2.00 Vrouwenuurtje 3.30 Jaarvergadering van den Chr. Boeren- en tuinders- bond te Alkmaar: 3.30 Vervolg Vrouwenuurtje: 4.00 Ver zorging zender; 4.15 Gramofoonmuziek! 5.30 K.R.O.- kunstensemble o.l.v. Piet Lustenhouwer; 6.30 Onderwijs fonds voor de binnenvaart; 7.30 K.R.O.-kunstensemble; 7.10 J. Hazewinkel: „De edele metalen in het cultureele leven"; 7.30 Politieberichten; 8.00 Gedeeltelijke uitzen ding van den Volkszangavond in het park „Sonsbeek" te Arnhem: 9.00 Vaz Dias; 9.15 Het K.R.O.-orkest o.l.v. Johan Gerritsen; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert; 9.20 Idem; 11.00 Gramofoonmuziek. KALUNDBORG (1153 M.) 12.20 Strijkorkest: 9.35 Marimba-soli; 10.30 Concert: 11.25 Moderne dansmuziek. „Ik zou iets dergelijks niet gedaan hebben, meneer" zei hij ietwat bedremmeld, „als er niet zooveel op 't spel stond. Wat het zwaarst is moet nu eenmaal het zwaarst wegen. Beter dat Julius een paar vervelende dagen had, dan dat Rose met dien schurk trouwt en mij voorgoed ontgaat." De jonker schudde mismoedig het hoofd; tegen zoo veel hardnekkigheid viel niet te redeneeren. Liefdes- razernij en jaloezie hadden van den van nature goed- hartigen en vriendelijken tuinman, een norsch, zelfzuch tig wezen gemaakt, geneigd iedereen en alles aan zijn hartstocht op te offeren. Toch waagde Fanshaw nog een poging. „Wat je maar een paar vervelende dagen noemt! De arme stakkerd is letterlijk buiten zichzelf geweest van angst en zenuwachtigheid. Hij ziet eruit als een geest: En ik begrijp nog steeds niet, wat het gehinderd zou hebben, als je Julius den beker naar zijn vader had la ten brengen. Ik zou van meneer Dawson wel gedaan heb ben gekregen dat hij niet verder over Gould's aandeel in de geschiedenis had gesproken en. aan meneer Gretton hadden we alleen maar behoeven te vertellen, dat de jongen het verloren kleinood „toevallig" in het bosch had gevonden." „Dat is nu juist, wat ik niet wilde, dat gebeuren zou, meneer," verklaarde de tuinman, weer in zijn stroeve manier van praten vervallend, ..dat strookte niet met mijn plannen, zooals ik straks zei. Als ik handelde, zoo als u zegt. zou meneer Gould er tusschen uitspringen. Zoolang ik den beker bezit heb ik dat heerschap in mijn macht, maar wanneer ik dien uit handen geef en u brengt den boel met meneer Dawson en den geeste lijke in het reine, dan weet ik precies wat er gebeurt. Dan is er geen enkel bewys voor mijn bewering dat hij de dief is en misschien nog erger, hij lacht me vierkant uit en gaat met Rose strijken. Neen. meneer Fanshaw, ik hoop niet, dat u het me kwalijk neemt, maar ik houd den beker voorloopig; het beteekent nederlaag of over winning voor me, of ik hem afgeef of niet." Fanshaw stond op en trok zijn jas aan. „Wel Thomas." zei hij, naar de deur gaande, „ik geloof niet. dat er verder nog iets te zeggen is. Het is een pijn lijke historie en het eenige wat ik er op weet is. dat we ons best doen om meneer Gould hierheen te krij gen. Dan kun je met hem onderhandelen." „Ik zie geen kans hem den moord in te peperen," merkte .de tuinman met kennelijke spijt op, „maar voor BERLIJN (419 M.) 7.30 Vocaal concert: 8.20 Concert; 9.40 Idem. HAMBURG (372 M.) 2.30 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert; 7.40 Populair concert; 10.40 Concert. KÖNIGSWUSTERHAUSEN. 12.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Idem; 4.50 Concert; 9.35 Idem. LANGENBERG (472 M.) 1.20 Concert; 12.20 Gramofoonmuziek; 5.20 Vespercon cert; 8.20 Concert;. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Orgelconcert;; 1.20 Concert; 7.40 Idem; 11.45 Jack Harris' Gresvenor House Band. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 8.50 „Le jeu de Robin et Marion', operacomique van Adam de la Halle; 9.25 Het Fermin Touche kwartet. PARIJS RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.20 Idem; 8.20 „Samson en Dalila", van Saint Saëns. MILAAN (361 M.) 8.20 Gramofoonmuziek; 8.50 „Ideale", Operette van P. Tosti. ROME (441 M.) 9.05 „La Rondine", opera jn 3 acten van G. Pucceni; WEENEN (517 M.) 8.20 Frans Schrker-concert door Symphonieorkest; 9.35 Concert; 10.55 Populair concert; WARSCHAU (1412 M.) 5.20 Concert; 6.40 Dansmuziek; 8.20 Populair concert; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 8.20 Symphonieconcert; 10.05 Concert. Terwijl hij zich bukte om den bril op te rapen, dien Robby hem spelenderwijs van den neus had geslagen, dacht Karei Roseling er aan hoe hy zich reeds sinds weken op dit bezoek aan zijn broer had verheugd. Zes jaar lang was hij bijna onophoudelijk op reis geweest en wanneer je dan gedwongen bent, voortdurend onder vreemden te verkeeren. dan denk je er weieens met een tikje weemoed aan. dat er ergens in Holland een eigen broer van je woont, die getrouwd is en zich een gezin heeft geschapen. Op een meter afstand vochten twee kleine meisjes zijn bloed eigen nichtjes een aardig intiem zusterlijk twistje uit. waarbij ze elkander in neus en ar men knepen en een oor verscheurend Indianen - gehuil uitkrljschten. Van uit de keuken klonk de vinnige bitse stem van Annie, zijn schoonzuster, die haar echtgenoot op riep: Zeg. Piet, zou je mij niet eens komen hel pen? Ben je van plan den heelen avond in je luien stoel te blijven zit ten? Piet mompelde iets tusschen zijn tanden en bepaalde zich er toe een0 afstand vochten hestruffend woordje te twee kleine meisjes, richten tot zyn oudsten zoon, die zijn vingers in den jampot had gestoken. In de deuropening versoheen het zure, ontevreden gezicht van Annie Roseling. Hoe is 't nu. Piet?, snibde ze. Je hebt me toch be loofd dat je den boel in de keuken zoudt opruimen? Ik ben doodmoe van het braden en bakken. En dan tot haar zwager: Karei, als je thee wilt hebben, moet je zelf maar zetten. Je weet waar de wa terketel en de theebus staan. Ik moet de meisjes naar bed brengen. Karei Roseling slaakte opnieuw een zucht en dacht er met welgevallen aan, dat hij binnen acht dagen weer tusschen de wielen zou zitten op weg naar Polen. A propos. Karei, leidde Piet opeens zijn gedachten af. je kunt me een zeldzamen reuzendienst bewijzen. Er komt straks iemand, die me al herhaaldelijk ge vraagd heeft, boekhouder te worden in zijn ijzerhandel. Omdat hij zoo bleef aandringen heb ik al zoo half en half toegestemd. Maar achteraf bezien, doe ik 't toch maar liever niet. De betrekking, die ik nu heb, mag dan wel niet zoo „vast" zijn, maar ze levert me nogal aardig wat extra's op. Kom jij me dus vanavond eens flink te hulp. Karei Roseling knikte toestemmend. Met alle genoegen, zei hij onverschillig, terwijl hij zijn beenen trachten los te maken uit den greep der mol lige kinderknuistjes. Toen 's avonds de ijzerhandelaar verscheen, stak Ka- rel van wal: Mijn broer heeft me verteld, zei hij. van het aan bod. dat u hem gedaan hebt... Ongetwijfeld een heel mooi aanbod'... Maar... de kwestie is. dat ik mijn broer heb afgeraden, er op in te gaan. Ik heb n.1. iets veel beters voor hem! De maatschappij waarvoor ik reis, gaat een filiaal oprichten in Holland, en nu bestaat het plan, mijn broer tot directeur te benoemen. De ijzerhandelaar informeerde belangstellend naar de den diefstal kan ik hem bij de politie aangeven, als hij niet naar goeden raad wil luisteren." „Met het gevolg, dat kolonel Baxter ook in de zaak verwikkeld raakt", waarschuwde de jonker. „Je sprak daarnet zoo vol sympathie over zijn dochter; ik hoef je er zeker niet aan te herinneren, wat het resultaat daar van voor haar zou zijn." „Ik gun juffrouw Baxter geen kwaad, integendeel, me neer." was het bescheid, „maar ieder mensch is zich zelf het haast!" Thomas keek den landheer recht in de oogen. „En dan is er nog wat; hoe weten we dat da kolonel den ouden Tollhurst niet vermord heeft?" Met opgewekte vrijmoedigheid beantwoordde Lionel deze verdenking. H ii had er op gerekend. „In de eerste plaats," redeneerde hij, „had de kolonel daar geen enkel motief voor; we weten immers dat de beker zich niet in het huisje bevond. Dus om den dief stal te kunnen plegen, behoefde bij den koster niet uit den weg te ruimen. Verder heeft juffrouw Maynard, die vrijwel den heelen nacht is opgeweest, om op haar ziek dochtertje te passen, verklaard, dat meneer Baxter den heelen avond niet buiten de herberg was en om tien uur in zijn bed lag." En met een triomfantelijk knikje zette de jonker zijn woorden kracht bij. Maar inwending vroeg hij zich af, wat Thomas wel zou zeggen, als hy wist wat de pa piersnipper bevatte, dien Susan Anita in handen van gespeeld. Maar deze bijzonderheid had Lionel voor zich gehouden bij zijn mededeelingen aan den tuinman. Wat zou het voor nut hebben gehad daarover te spreken?... „Enfin", zei Thomas onverschillig, „het kan me ook niets schelen wat de kolonel gedaan heeft; daar heb ik geen steek met te maken. Als ik Rose krijg en meneer Gould verlaat Hurton voorgoed, dan zal ik doen wat ik kan om te helpen die ellendige geschie denis verder in den doofpot te stoppen. „En Susan?" „Laat u die maar aan mij over. meneer. Ik weet hoe je met die lastige tante om moet springen..." XVIIL EEN CATASTROPHE. Den volgenden dag voelde Fanshaw een heftig verlan gen opkomen om Dr. Dawson op te zoeken en hem al les te vertellen, wat hij wist. Hij voelde, dat de zaak vooruitzichten,'welke de nieuwe betrekking bood, stelde daartegenover de levenspositie, welke Karei Roseling zich in zijn ijzerhandel zou kunnen verwerven. Dooh tegen de argumenten, die Karei opwierp, liepen alle betoogen te pletter, en tenslotte moest de ijzerhan delaar onverrichterzake heengaan. Piet schudde zijn broer warm de hand. Je hebt me een reuzendienst bewezen, ouwe jongen, dankte hij. Ik kan het extra-geld, dat mijn tegenwoor dige betrekking oplevert, heusch heel slecht missen. o Nadat hij met den taxi-chauffeur had afgerekend, stak Karei vroolijk fluitend den sleutel in het slot van zijn huisdeur. Zooals altijd, wanneer hij van een verre reis thuis kwam, vond hy 't een heerlijk denkbeeld, weder zijn eigen kamers te betreden. En des te meer waardeerde hij het eenvoudige vrijgezellenhome sinds ('t was nu twee jaar geleden) zijn gezinsidealen na het bezoek aan zijn broer Piet een gevoeligen knak hadden gekregen. In de vestibule struikelde hij over een grooten koffer, welke daar vrij onhandig was neergezet. Verbaasd vroeg hij zich af, wat die koffer beduidde, toen reeds zijn oude hospita hem tegemoet kwam. Haar gelaat stond vry koel en strak. Ze gunde zich nauwelijks den tijd hem behoorlijk te verwelkomen. Er is bezoek voor u op uw kamers, lichtte ze hem tamelijk onvriendelijk in. Een dame uw schoon zuster geloof ik met drie kinderen. Ze zijn nu al vijf dagen hier. maar ik hoop, dat u heel gauw naar een andere woning voor hen zult omzien. Karei Roseling stond als met stomheid geslagen. Zijn schoonzuster met drie kinderen op zijn kamers? Al sinds vijf dagen? Wat moest dat beteekenen? Toen hij de deur van de zitkamer opende, trad Annie hem op den drempel tegemoet. Haar gelaat stond nog zuurder en ontevredener dar. ooit. Karei schrok. Waar is Piet? vroeg hij Hy zwerft het heele land rond om een baan tje te vinden. Want de fabriek, waarvoor hij werkte, is failliet gegaan Nu staan we op straat. Karei moest zich aan de deurpost vasthouden, om niet te vallen. Piet zijn baantje kwijt?" steunde hij. Het is niet te gelooven! Met haar scherpe ste kende oogen keek zijn schoonzuster hem door dringend aan. Piet is zyn baantje kwijt en wij zijn zon der middelen van be staan. Dat is grootendeels jouw schuld. Want als jij op dien bewusten avond niet zoo heftig tegen den ijzerhandelaar was te keer gegaan, dan zou Piet de betrekking in den Ijzerhandel waarschijnlijk toch wel hebben aangenomen. Het angstzweet stond op Karei Roselin's gelaat. Van uit de aangrenzende kamer klonk het geluid van bre kend glaswerk gevolgd door een luiden triomfkreet. Natuurlijk dacht hy er niet aan, zijn zure schoonzus ter met haar drie bengels by zich te houden. Maar hoe geraakte hij van hen ontslagen? Annie zou de heele buurt op stelten zeten! Karei Roseling verwenschte den broederdienst, dien hy aan Piet bewezen had. Door den yzerhandelaar de deur te wijzen, had hij Annie met haar drie snoeperige kindertjes bij zich binnengehaald. Karei Roseling zuchtte nog eens. Vanuit de beneden verdieping klonk een schrille angstkreet. Robby was, in een geprepareerd tijgervel, gehuld, plotseling de oude hospita op het lijf gesprongen. En dit was nog maar het begin der ellende! J. C. W. DUNCKER. Karei moest zich aan de deurpost vasthouden. hem te machtig werd; hij kon het niet met zichzelf eens worden over de te nemen stappen en hij had groote behoefte aan den raad van een verstandig en begrijpend man. Als Ricky Thomas' voorwaarden aannam en af stand deed van Rose en haar geld. kon de beker weer op de plek in het bosch, waar Julius hem gevonden had, verborgen worden, „toevallig" ontdekt en de verdwijning aan onbekende dieven toegeschreven wórden. Dan kon Thomas met Rose trouwen en Susan's mond gesnoerd worden door haar van Tollhurst's geld te geven. Zoo zou alles in orde kunnen komen en de moord zou weldra geheel vergeten zijn. Want ondanks het stukje van Bax- ter's brief kon Fanshaw niet gelooven. dat de kolonel schuldig was. Dat was een mysterie op zichzelf! Maar gebonden als hij was door zijn beloften aan Thomas, was het den jonker niet mogelijk, zijn hart bij zijn ouden, geleerden vriend uit te storten. Alleen Anita nam hij in vertrouwen daartoe voelde hij zich zonder meer gerechtigd en vertelde haar. wat hij van Susan en van den tuinman had gehoord. Het meisje was bui ten zichzelf van verbazing, maar ze was allesbehalve aangenaam verrast. „Het schijnt steeds erger te worden," zuchtte ze moe deloos, „hoe moet dat in vredesnaam allemaal afloopen?" „Daar is nog niet veel van te zeggen," was Fanshaw'3 weinig-bemoedigend antwoord. „Als Ricky op het voor stel van Thomas ingaat, zal het mogelijk zijn alles stil te houden." „En zou hy dat doen?" „Dat durf ik niet te voorspellen, kind, Ricky zal Rose en haar duizend pond niet opgeven, voor hij in den hoek gedreven is." „Maar dat is hij nu toch." meende Anita. „Thomas kan hem aanklagen wegens diefstal van den beker." „Dat zal hij wel doen ook. tenzij Ricky toegeeft." „En dan", vervolgde ze, „zal uitkomen wat mijn vader met de zaak te maken heeft. Als je neef bekennen moet, dat hy den beker uit de kerk genomen heeft, zal ik moe ten verklaren, hoe hij daar gekomen is en dan.moet ik vertellen, wat voor man mijn vader is." Fanshaw kon dat niet tegenspreken,want wat ze zei, was maar al te waar," Maar in ieder geval kunnen ze je vader niets doen," trachtte hij haar gerust te stellen." „Hij heeft den beker niet gestolen." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 19