Aicieei ïims- Mmtiiiit- LnlMliL g:estelijk leven. pond KEG's Koffie D een pakje KEG's Maizena GRATIS. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co, Schagen. godsenst, kerk, relegie. Op ieder 1 ter kennismaking op de vlucht verdronken. aterdag 2 Juli 1932. SLAGER 75ste Jaargang No. 9099 COURANT. it blad verscK viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- ag en ZaterdiBU Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- ?ntiën nrvg zo^1 mogelijk In het eerstuitknmend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330 INT TELEF. No 20 Prijs per 8 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. Inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. ERSTlSI-AD DIT NUMMER BESTAAT UIT VIJF BLADEN godsdienststrijd ontbrandt". Dit waren I woorden, met groote letters gedrukt, ft*—1^slke in de Schager Courant te lezen waren bov#et ingezonden stuk, waarin geschreven iwerd overi predikantsbenoeming in de Wieringer- caeer. Dei^00I"den trokken mijn aandacht, mis- pchien dafn te meer, omdat ik juist eenigen tijd geleden, f ik een bezoek bracht aan dit maagde lijk stuk lerlandschen bodem, had opgemerkt, dat in het We dorp in wording, in Slootdorp, reeds drie ker) staan. (Had men geen aesthetischen naam kien bedenken voor dit eerste dorp?) Daar faen de menschen dus al op drie manieren gesticht)rden: Nederlandsch-hervormd, gerefor meerd ffoomsch. „De \celdheid begint alweer" zeide op smalende wijze efoormalig-roomsche tot mij, toen ik het ge- noegenid hem in Slootdorp te ontmoeten. En ik voelde |t hem mee. Die drie kerkjes er zullen er in qloop der tijden nog wel een paar bij komen statflaar als zinnebeelden van verdeeldheid en van dfaarmede gepaard gaanden strijd, die door kerkeiji godsdiensten in de wereld worden ge bracht! Het biet mijn bedoeling mij te bemoeien met de Slo^rper kerkelijke aangelegenheden. Ik kan echter t nalaten, door dpze Wieringermeerkwestie daartoe bracht, iets te schrijven over godsdienst en kerk iret algemeen. fcr nog een ander feit, dat mij noopt dit arti kel qaihet genoemde onderwerp te wijden. Mij werd J»id, dat op Zondag 26 Juni in de groote Ned. herv. staande aan de Loolaan te Apeldoorn de g°ds<^toefening werd geleid door een veldpiediker, gekletn zjjn müitairen uniform. Ik kon dit niet geloov [eek mjj onwaarschijnlijk. Daarom deed i\Vraag en het bleek mij inderdaad waér te zijn. E'«emand onder de kerkgangers had gepro- ,testeerdgman(j jjad jn verontwaardiging de kerk verlaten Een ^-aardige samenloop van omstandigheden bracht m, den Maandag na dien Zondag, waarop de geunr^je evengeliedienaar preekte, in aanra- iking met roomsche dame, welke mij met veel ,enthousiaiprajc oyer do in de roomsche kerk, welk^r ^eej de werejd één geloof predikte, ©en eenhci»jkg Qp ^©t groote eucharistische con gres te Dur.ot schitterende en glorieuse wijze tot uiting kwaï^ kon nje^ najatgn daarbij met een tikje mi.jng Spreken over de verdeeldheid bij de protes^ wier VOorgangers onderling zoo ver uiteen oo4 jnzjchten hadden in geloofszaken. Het zal mi],^ nigt verwonderen, dat ik door de drie boven m(je fejten tot denken ben ge bracht. Ik wi ,eren mjjn gedachten te ordenen en neer te sc rjk daartoe bepalen bij de volgende punte le. naar -taf moeten wjj de waarde van den godsdier,alen? 2e. welke beteeki^^ kerj- vQor mensch. heid? 3e. wat is de oorc sche kerk? an de eenheid in de room- nst in de toekomst bereik te. is eenheid van baar? en aar op ieder dezer vier vragen s ec s ee y00rd bunnen geven. Ik voeg er ec er u aan toe gaarne bereid ben uitvoeriger A t ,„a. in te gaan, wanneer sommige lezers dit wei b omdat zij met bevre digd zun door wat ik i gch Ik begin dus met mij x e vraag: naar welke imaatstaf, moeten wij de van den godsdienst bepalen? Zie hier mijn antwoori jn wij een oordeel willen uitspreken over <f dienst, moeten wij beginnf*" ,<,u te houden, dat wij ons op tscl;crP ta fet oog over den godsdienst kunnen standpunt tegen- Wij kunnen n.1. de vraag 8n' lijke eischen en met welke een bepaalde godsdienst op, poften treedt vraag stellen: is wat de godsik"n-ne" °°k dc of in het bijzonder verkondigt he alB«meen met de waarheid? ireenstemming Het is een zielkundig heel gt schijnsel, dat zéér velen genei£aarbaar ver" keur te letten op het eerst geno?m 7°°£ dit ten eenenmale verkeerd, voo?ch lljkt mlj die toekomstbeloften. denk aan Die zedelijke eischen daar staat 't anders mede Niemand zal er aan denken om een afkeurend oor deel uit te spreken over deze eischen, temeer niet om dat deze bij alle godsdiensten vrijwel overeenkomen. Een andere quaestie echter is, hoe de hooge en of- ficieele vertegenwoordigers van de diverse godsdien sten deze eischen opvatten. De paus van Rome en de synode der Nederlandsche hervormde kerk of in 't kort gezegd, allen die een leidende rol in den gods dienst, voor zoover deze in een kerk is belichaamd, vervullen, prediken de menschenliefde als eersten en voornaamsten eisch. Maar geen van allen waagt het de logische consequentie dezer liefde te aanvaarden. Allen doen een voetval voor de wereld, waarin een gansch andere moraal wordt gehuldigd dan die der liefde! Slechts ketters onder allerlei benamingen zijn het geweest, die een poging hebben gedaan om de zede lijke eischen van den godsdienst in hun volle betee- kenis te aanvaarden. En daarvoor zijn zij ge straft en bestreden, soms uitgeroeid door de kerke lijke machthebbers! Zoodat wij wel moeten komen tot de uitspraak dat de godsdienst in schijn wel, maar in werkelijkheid niet de menschenliefde als hoogste zedelijke norm erkent. Iets wat ten overvloede nog bewezen wordt door de uit de historie welbekende godsdiensttwisten en godsdienstoorlogen. Ik schreef zooeven dat het zielkundig verklaar baar is dat zeer velen bij voorkeur den godsdienst ook beoordeelen naar de toekomstbeloften, waarme de hij optreedt. Immers een bijzonder groot aantal menschen gelooft zoo gaarne wat zij hopen. Daarom heeft de godsdienst van Mahomed zulk een mach tigen aanhang kunnen krijgen: hij beloofde immers de hemelsche zaligheid aan de geloovigen! Daarom heeft ook het Christendom in allerlei vorm, d.i. het roomsche zoowel als het protestantsche, voor duizen den een groote bekoring. Spreekt het niet van een hemel, waarin de mensch zal toeven, wanneer zijn aardsche loopbaan is voleindigd? Wel wordt daarnaast ook de hel gepredikt, waar zal zijn een eindeloos lijden, maar deze is met hulp der kerk of door bekeering op het sterfbed nog wel te ontloopen. En zoo komt de mensch, die uit de werkelijkheid zoo gaarne wegvlucht naar de wereld der sprookjes er gemakkelijk toe om als een godsdienst maar veel moois in de toekomst belooft, hem te aanvaarden als een zegen. Kostelijke zelfmisleiding van kinderlijke zielen! Indien wij echter den godsdienst beoordeelen met het oog op de vraag of wat zij leert de waarheid is, dan moeten wij m.i. komen tot de conclusie: geen enkele godsdienst is aannemelijk. Want de waarheid d.i. de absolute kennis van de groote wereldraadselen is voor ieder verborgen. Zij kan benaderd worden en de zoekende menschheid is rusteloos bezig dit te doen, maar zij zal altoos weer bespeuren dat zij komt te staan voor het ondoorgrondelijke. Daarom is het zoo dwaas èn zoo hoogmoedig van welken godsdienst dan ook, wanneer hij durft te komen bij monde van zijn aanhangers met de uitspraak: ik verkondig u de waarheid. De tweede vraag is: welke beteekenis heeft de kerk voor de menschheid? De fout van iedere kerk en ik neem hier kerk niet in de latere beteekenis van genootschap, maar in de oude beteekenis van heilsinstituut is, dat zij een noodlottige scheiding brengt tusschen men schen en menschen, dat zij van jongs af aan de menschen poogt op te voeden in de gedachte dat buiten haar geen zaligheid en geen waarheid te vin den is, dat zij vijandig staat tegenover het vrije den ken en zoeken en hare volgelingen bindt aan bepaal de, voor geen verandering vatbare leerstellingen. Men denke hier slechts aan het m.i. fatale streven van de bijzondere scholen, waarin reeds kinderen (let wel: kinderen!) wordt bijgebracht, dat wat op hun school geleerd wordt omtrent de groote levensvragen, beter is dan wat op andere scholen wordt verteld. En in de jonge kinderzielen wordt de drang naar onderzoek reeds vroegtijdig gefnuikt, omdat hun worden inge prent de althans voor kinderen volkomen onbegrij pelijke dogma's. Als de kerken in werkelijkheid de menschen wil den opvoeden tot zelfdenkende wezens, als zij vóór alles durfden te prediken de universeels menschen liefde in haar volle consequentie, dan zouden die ker ken een zegen kunnen wezen. Maar welke kerk is zoo ruim? Ik kom tot de derde vraag: wat is de oorzaak van de eenheid in de roomsche kerk? Ik ken iemand, die predikant is geweest in de Ned. herv. kerk. Thans is hij roomsch. En de hoofd reden voor zijn overgang naar de roomsche kerk was de groote verdeeldheid onder de protestanten. Hem lachte aan de eenheid van geloof in de oude moeder kerk. Inderdaad maakt oppervlakkig beschouwd deze eenheid wel indruk. Waar ter wereld wij ook zijn, in Amerika of in Australië, in Rome of in Am sterdam, in Indië of in het hart van Afrika bij de een of andere missie, waar wij roomschen aantreffen, daar vinden wij hetzelfde geloof, hetzelfde kerkelijke ritueel, daar hooren we dezelfde gebeden en denzelf den zang. Ik kan me voorstellen dat zeer velen hier door worden bekoord. Het moat een ongekende rust geven te kunnen denken: bij de kerk is geen twijfel, maar zekerheid, zij komt tot ons met de door God zelf geopenbaarde waarheid, Hoe staan wij echter tegenover deze geweldige een heid bij dieper nadenken Waarop rust deze eenheid? Op het prijsgeven van eigen onderzoek en op de on derwerping aan het leergezag! En dit is alleen maar mogelijk, wanneer de mensch afstand doet van wat voor mij ^jjn eerste, zijn hei ligste recht genoemd moet worden: het recht om zelf te denken. Waar dit recht onverkort wordt erkend, daar be staat natuurlijk de mogelijkheid, dat iemand roomsch wordt. Het hangt maar af van de structuur van zijn geest, van zijn neiging tot mystiek, van zijn voorkeur voor het wonder, van zijn behoefte aan ge loof in hemelsche gelukzaligheid. Maar het is even goed mogelijk, dat hij langs den weg van het zelf denken komt tot de protestantsche gereformeerdheid of tot de vrijzinnigheid of tot de verwerping van elk godsdienstig geloof. De werkelijkheid toont het ons zoo overtuigend mo gelijk dat men als ernstig denkend en zoekena' mensch tot zeer uiteenloopende inzichten kan ko men. Omdat de menschen zoo verschillend zijn aan gelegd en omdat hun denken op allerlei wijzen, zelfs door hun onderbewustzijn wordt beinvloed. Daarom kan ik die hooggeroemde eenheid van de roomsche kerk niet bewonderen. Wel verklaren. Im mers het heele opvoedingssysteem dezer kerk is ge baseerd op het gezag der kerk. En wij vinden dit zelfde systeem in eenigszins verkleind formaat terug bij de streng dogmatische secten, waar men uitgaat van de gedachte, dat de bijbel is de absolute autori teit, waaraan niet mag worden getwijfeld. En mij diyikt, dat wij vóór alles het recht om zelf te denken moeten handhaven. En daarmede moeten wij tegelijkertijd aanvaarden niet de eenheid, maai de verscheidenheid van inzicht. In de eenheid schuilt de kiem van den dood, in de verscheidenheid openbaart zich het leven van den geest Ten slotte de laatste vraag: is eenheid van gods dienst in de toekomst bereikbaar? Wie het vorige met aandacht heeft gelezen zal ter stond begrijpen, wat mijn antwoord op deze vraag zal zijïi. Eenheid van godsdienst zal nooit bereikt worden. Geen enkele godsdienst christelijk of niet christe lijk, protestantsch of roomsch zal ooit zegevieren. Want de geestesevolutie zal nooit kunnen worden stop gezet. Deze evolutie uiting van het in alles eeuwig werkzame Leven zal altijd weer den geest der menschen tot verder zoeken dwingen. Geen leer stelling, hoe oud en eerbiedwaardig zij moge zijn, is voor de eeuwigheid geldig. Zij zal eens waardeloos worden. Er is maar één ding dat blijft: het scheppende lo ven-zelf. En dit Leven zal altijd door nieuwe in zichten, hoogere begrippen, zuiverder moraal, die pere kennis te voorschijn roepen. En hieruit volgt dat, waar godsdiensten vervallen en verdwijnen, juist dat wat we noodig hebben steeds meer zal optreden ü.1. religie. Want religie, waarvan we nu reeds in alle godsdiensten den kiem aanwe zig vinden, is de beleving van de éénheid met het Al, is het zich ervan bewust worden deel te hebben in het groote, heerlijke groeiproces van den natuurlij ken tot den waarachtig geestelijken mensch of met andere woorden tot dc groote, sterke persoonlijkheid, die niet meer is de slaaf der zinnen, der lijfsbegeer ten, maar de heerscher over zijn neigingen en pas sies. Indien ik me, zonder misverstaan te worden, mag uitdrukken in christelijke termen, zou ik het zoo kun nen zeggen: de echte religie heeft den tendenz om aan den mensch te voltrekken het groote mysterie der menschwording Gods! Wanneer ik mij ten laatste zou durven wagen aan een voorspelling in verre, verre toekomst, dan zou ik dit willen zeggen. Eens komt de tijd, dat er geen godsdienst en geen kerk meer zal zijn; de menschheid zal zich daarvan hebben bevrijd, omdat zij religieus zal zijn geworden en daarmede in haar is opgebloeid het streven naar die eenheid, welke met 'erkenning van alle individueele verschillen, uitgaat van het go- loof dat alle, alle nfenschen recht hebben op eigen vrij leven, stoffelijk en geestelijk. ASTOR. Een werkwillige arbeider in de Maas ver dronken bij een poging om aan mishande ling te ontkomen. Te Roosteren is Woensdagmiddag een Belgisch ar beider in de Maas verdronken. De man was met zijn rijwiel van Maeseyk geko men om werk te vinden bij de kanaalwerken te Born. Hij had werk gekregen en keerde daarop naar Maeseyck terug. Onderweg werd hij door eenige stakers aangeval len, die hem zouden hebben geslagen en nageloo- pen. Daarop is de man in de Maas gegaan om zich aan zijn vervolgers te onttrekken, met bovenvermeld noodlottig gevolg. Hoe het geval zich heeft toegedragen. Omtrent de toedracht van het geval worden nog de volgende bijzonderheden gemeld: Een Belgische arbeider kwam Woensdag naar Born om werk te vinden aan 't Julianakanaal, wat hem ook mocht lukken. Hij keerde alleen terug naar Maeseyck. Nabij VisschersweertRoosteren werd hij omringd en aangevallen door een troep stakers, die hem tegen den grond sloegen en verder mishandcl- den met vuisten en steenen. Het slachtoffer weerde zich echter heftig en het gelukte hem te ontsnappen. De stakers renden hem achterna en toen de man, bij de Maas gekomen, geen uitweg meer wist, sprong hij in de rivier om al zwemmende den overkant te be reiken. Eenige minuten later verdween hij echter in de diepte en verdronk in het gezicht der stakers, die hem achtervolgd hadden. Zijn lijk is niet gevonden, ofschoon de marechaussees uren gedregd hebben. De Officier van Justitie te Roermond en de Procureur van Tongeren werden gewaarschuwd en verscheen ter plaatse. Ongeregeldheden te Sittard. Te Sittard kwam het wederom tot. incidenten. De laatste dagen groeide de belangstelling voor de te- rugkeerende werkwilligen steeds aan. De twaalf ar beiders uit Sittard hebben wederom het werk neer gelegd en zich aangesloten bij de stakers. Thans zijn vier Sittardsche arbeiders nog te Born aan het werk, die te zamen met de andere werkwilligen door een sterke politie- en marechaussée-afdeeling naar huis begeleid worden. Het tuindorp „Limbrichterveld", dat bestaat uit arbeiderswoningen, loopt bij den terugkeer van de werkwilligen telkenmale leeg, zoodat de ma- rechaussóe^ ook daar eenige malen ruim baan voor de autobus hebben moeten maken. In de Nieuwstraat te Sittard, nabij de arbeidsbeurs, drongen eergisteren de stakers, die gevolgd werden door een groote me nigte belangstellenden zoo gevaarlijk op, dat de ma rechaussees ingrijpen noodzakelijk oordeelden. Met de blanke sabel en gummistok werd een charge uit gevoerd, waarbij rake klappen vielen, en, evenals bij de vorige incidenten, verschillenden zich moesten la ten verbinden. Toen de volksmenigte in verschillende richtingen verstrooid was, konden de werkwillige^ vergezeld van hun gewapende oeschermers, wederom den weg naar huis vervolgen. De stemming is zeer onrustig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1