Tegen zonnebrand Purol
KOOPT 'N STANDAARDMERK
Waarnaar men
luistert
Planten in
Kamer en Tuin.
VERSCH GEKARND
ZONDAG 10 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
\r.A-R~A-: 8-15 Lichaamsoefeningen 0.1.v. G. Klerekoper;
p.00 Postduivenbericbten en Voetbalmededeellngen; 9.05
tulnbouwhalfuurtje: „Kuip- en potplanten in den zo-
jner"; 9.30 Zondagmorgentoespraak door G. J. Zwert-
broek. V.PJEt.O.: 10.30 Kerkdienst. Spreker: Ds. M. C.
van Wijhe, Purmerend; A.V.R.O.: 12.00 A. Cohen:
„Noorwegen"; 12.30 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; 2.00
Boekenhalfuur; 2.30 Omroeporkest. 3.00 Aansluiting met
het Kurhaus te Scheveningen. Het Residentie-orkest
oJ.v. Ignaz Neumark; 4.30 Gramofoonmuziek. V.A.R.A.:
6.00 Dilettantenuurtje door het Zaandamsch meisjes
koor; 6.00 VARA-Septet o.l.v. Is. Eyl; 6.45 Literair
halfuurtje door A. M. de Jong; 7.45 Vervolg concert;
A.V.R.O.: 8.00 Tijdsein, Nieuws- en Sportberichten van
Vaz Dias; 8.15 Kamerorkest o.l.v. Louis Schmldt; 9.00
gramofoonmuziek; 9.20 Aansluiting met het Concert
gebouw te Amsterdam: Orkest o.l.v. Eduard van Bei-
num. Soliste: Hélène Cals, sopraan; 10.10 „The Ha-
waiin Th ree"; 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest en tus-
scbenspel van gramofoonmuziek.
HUIZEN (296 M.)
N.C.R.V.: 8.30 Morgenwijding door Johannes de Heer.
K.R.O.: 9.30 Morgenconcert; 10.30 Hoogmis; 12.00 Mid
denstandskwartiertje; 12.15 Sextet o.l.v. Piet Lusten-
houwer; 1.40 Godsdienstonderricht voor ouderen; 2.10
Literair halfuurtje; 2.30 Sextet o.l.v. Johan Gerritsen;
4.30 Ziekenhalfuurtje. N.C.R.V.: 5.00 Kerkdienst uit de
Geref. Kerk te Assen. K.R.O.: 7.45 Lezing; 8.10 Voet
baluitslagen: 815 Concert door het Utrechtsch Stedelijk
Orkest; 9.00 Nieuwsberichten van Vaz Dias; 10.40 Ep—
loog.
BRUSSEL (509 M.)
5.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek, 6.50 Idem, 8.20
Harp- en vioolrecital, 11.00 Dansmuziek.
KALÜNDBORG (1158 M.)
4.20 Concert. 8.20 Omroeporkest, 10.10 Gramofoonmu
ziek, 10.35 Omroeporkest, 11.20 Dansmuziek.
BERLIJN (419 M.)
2.50 Vocaal concert, 4.20 Populair concert, 4.55 Idem,
7.50 Concert.
HAMBURG (372 M.)
12.30 Concert, 6.40 Gramofoonmuziek, 9.20 Concert, 11.30
Dansmuziek.
KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.)
2.50 Vocaal concert, 4.55 Populair concert.
LAN GE NB ERG (472 M.)
1.20 Concert, 4.50 Concert, 11.00 Dansmuziek.
DAVENTRY (1554 M.)
1.20 Concert, 2.35 Gramofoonmuziek, 4.35 Concert, 5.20
Pianorecital. 9.25 Concert, 10.50 Epiloog.
PARIJS-EIFFEL (1446 M.)
1.45 Concert, 8.50 Gramofoonmuziek.
PARIJS RADIO (1725 M.)
8.05 Gramofoonmuziek, 12.40 Idem, 1.20 Idem, 6,20 Idem,
8.20 Idem.
MILAAN (331 M.)
10.50 Orkest-concert.
ROME (441 M.)
9.05 Operette-uitzending.
WEENEN (517 M.)
10.35 Populair concert.
WARSCHAU (1411 M.)
4.25 Gramofoonmuziek, 6.50 Dansmuziek, 8.20 Populair
concert, 10.25 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
8.20 Concert door het Omroeporkest; 9.35 Idem.
MAANDAG 11 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
V.AR.A.t 6.45 en 7.30 Lichaamsoefeningen o.l.v. G.
Kleerekoper; 8.00 Tijdsein en Gramofoonmuziek; 9.00
Trio W. Drukker. V.P.R.O.: 10.00 Morgenwijding. V.A.
R.A.: 10.15 Voordracht door Janny van Oogen; 10.30
Trio Willem Drukker; 11.00 Gramofoonmuziek; 11.15
Trio; 11.45 Voordracht door Janny van Oogen; 12.00
Tijdsein en Concert; 1.45 Verzorging zender, 2.00 Ned.
schrijvers en dichters voor de microfoon; 3.00 Concert
voor fluit en piano; 3.30 Gramofoonmuziek; 4.90 Voor
de kinderen; 5.00 Gramofoonmuziek; 6.00 Orgelspel door
Johan Jong; 6.45 De vacantie-kinderfeesten in Neder
land, door J. W. Roskam; 6.00 Vioolsolo door Loe Co-
hen; 7.00 Vervolg concert; 8.00 Zomeravond-programma,
m.m.v. VARA-Orkest, enz.; 10.45 Vaz Dias; 11.00 Gra
mofoonmuziek 12.00 Tijdsein en Sluiting.
HUIZEN (296 M.)
N.C.R.V.: 8.00 Tijdsein en Schriftlezing; 8.15 Morgen
concert; 10.30 Korte Ziekendienst; 11.00 Lezen van Chr.
Lectuur;; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.30 Orgelconcert
door Jan Zwart; 2.00 Gramofoonmuziek, 2.35 A. J. Her-
weg: Beantwoording van vragen over kamer- en tuin
planten 3.15 Cursus knippen en naaien; 3.30 Cursus stof-
versieren en hoedenmaken; 3.45 Verzorging zender: 4.00
Ziekenuurtje; 5.00 Concert; 6.30 Vragenuurtje, 7.30 Po
litieberichten, 7.45 Persberichten Ned. Chr. Persbureau;
8.00 Tlelsche Vrijw. Muziekvereeniging; 9.00 Lezing;
10.00 Persbureau Vaz Dias; 11.30 Gramofoonplaten.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Concert; 5.20 Idem; 6.50 Gramofoonmuziek; 11.00
Concert,
KALÜNDBORG (1153 M.)
3.20 Koorconcert: 3.50 Orkestmuziek; 5.20 Gramofoon
muziek; 11.00 Japansche muziek.
BERLIJN (419 M.)
5.15 Zang van Fritz Lechner; 5.30 Prof. M. Frank
speelt de suite ln D.kl.t. voor cello van Bach; 6.50 Pop.
concert; 7.50 Idem.
HAMBURG (372 M.)
11.50 Concert; 1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 6.15
Gevarieerd programma; 8.20 Norag-orkest.
KONIGSWUSTERHAUSEN.
12.20 Gramofoonmuziek; 4.50 Concert.
DAVENTRY (1554 M.)
12.20 Concert; 1.05 Idem; 2.20 Gramofoonmuziek; 4.20
Concert; 10.10 Kamermuziek.
PARIJS EIFFEL (1446 M.)
8.50 Vroolijk uurtje; 9.50 Zingende zaag.
PARIJS RADIO (1725 M.)
12.20 Gramofoonmuziek5.05 Joaquln Nin-concert; 7.50
Gramofoonmuziek; 8.20 Idem; 9.05 Conservatoriumuit
voering.
MILAAN (331 M.)
8.20 Gramofoonmuziek; 8.50 Orkestconcert.
ROME (441 M.)
9.05 Populaire muziek.
WEENEN (517 M.)
8.05 Vocaal concert; 8.40 Warren zingt Schlagerliede
ren; 9.10 Onbekende werken van R. Wagner; 10.55 Dans
muziek.
WARSCHAU (1412 M.)
6.20 Populair concert; 6.40 Dansmuziek; 8.20 „Aida",
opera van Verdi (Gr.pl.); 11.20 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
8.20 Omroeporkest; 10.05 Mozart-concert.
DINSDAG 12 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
8.00 Tijdsein en gramofoonplaten; 10.01 Morgenwij
ding; 10.15 Gramofoonplaten; 10.30 Voordracht door Hen-
riette Arnyz de Jong; 11.00 Orgelconcert; 12.00 Tijdsein
en Avro-kleinorkest2.15 Verzorging zender; 2.30 Voor
dracht door Mevr. Jacqueline Royaards Sandberg; 3.00
Hollandsch halfuur met medewerking van Egbert Veen,
piano; 3.30 Aansluiting met café-restaurant „Royal' te
Arnhem; 4,30 Kinderuurtje; 5.30 Avro-kamerorkest; 7.00
Idem; 7.30 E. P. Weber: „De Harz'; 8.00 Gramofoonpla-
tenmuziek; 8.15 Aansluiting met „Musis Sacrum" te Arn
hem; 9.15 Kovacs Lajos; 30.00 Vaz Dias; 10.15 The
Rhybhm Brothers en Bob Scholte; 11.00 Gramofoonmu
ziek.
HUIZEN (296 M.)
8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30
Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein en Politieberich
ten; 12.15 Het K.R.O.-trio o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45
Gramofoonmuziek; 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Gramo
foonmuziek; 3.30 Verzorging zender; 4.00 Gramofoonmu-,
ziek; 5.30 K.R.O.-kunstensemble; 7.10 Pastoor L. Aerts;
7.30 Politieberichten; 7.45 Verbondskwartiertje; 8.00
K.R.O.-orkest o.l.v. Johan Gerritsen; 8.45 Finsche en
Hongaarschs volksliederen; 9.00 Vaz Dias; 9.15 Vervolg
volksliederen; 9.30 Willem Brederode en Fred. Boshart-
piano; 9.50 „Nederland als vacantieland", causerie na
mens de A.V.V.V.; 10.05 K.R.O.-orkest; 11.00 Gramofoon
muziek; 12.00 Sluiting.
BRUSSEL (509 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; L30 Idem; 5.20 Concert; 8.20
Concert
KALÜNDBORG (1153 M.)
12.20 Strijkorkest; 3.50 Concert; 8.20 Omroeporkest;
11.20 Dansmuziek.
BERLIJN (419 M.)
6.20 Uitzending uit de kerk te Wittenberg; 7.35 Dans
muziek.
HAMBURG (372 M.)
1.35 Gramofoonmuziek; 2.30 Idem; 7.40 Militair concert
10.40 Concert
KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.)
6.20 Populair concert; 2.20 Gramofoonmuziek; 4.50
Concert; 10.50 Idem.
LANGENBERG (472 M.)
7.25 Concert; 12.20 Populair concert;
DAVENTRY (1554 M.)
12.20 Orgelconcert; 1.20 Concert; 4.20 Idem; 10.15 ld.
8.50 Kamermuziek.
PARIJS-EIFFEL (1446 M.)
PARIJS-RADIO (1725 M.)
12.20 Gramofoonmuziek; 7.50 Idem; 8.20 Concert; 9.50
Idem.
MILAAN (331 M.)
7.50 Gramofoonmuziek; 8.50 „De Graaf van Luxem
burg". operette;
ROME (441 M.)
WEENEN (517 M.)
9.05 Concert; 10.20 Idem.
9.00 Populair concert;
WARSCHAU (1411 M.)
5.20 Concert;. 9.30 Idem; 10.20 Dansmuziek.
BEROMUNSTER (460 M.)
7.50 Concert; 10.05 Idem.
(Vragen en mededeelingen, deze rubriek betreffen
de, in te zenden aan den heer K. van Keulen, Loots-
straat i4, Amsterdam (West).
ONZE KAMERPLANTEN OP HET BALCON
EN IN DE VENSTERBANK.
De plantenrekjes, die meestal in de vensterbanken
worden aangebracht, zien er wel heel aardig uit,
maar zijn voor het doel, waarvoor zij moeten dienen,
meestal geheel ongeschikt. Deze bloemenrekjes be
staan gewoqnlijk uit een paar plankjes om er do
potten op te zetten en een hekje, dat moet dienen
om het naar beneden vallen der potten te voorkomen.
Dat hekwerk nu is zoo onpractisch mogelijk, wel
wordt het naar beneden vallen der potten er door
verhinderd, doch het beschermt deze geenszins te
gen de zon. In den zomer brandt dc middagzon met
volle kracht op de steenen potten, waardoor deze
overmatig verhit worden. Het gevolg daarvan is niet
alleen, dat de aarde s.iel en volkomen uitdroogt,
maar ook dat de tegen den potwand liggende wortels
verbranden en natuurlijk dood gaan. De kluiten toch
worden geheel droog en nemen ten laatste geen wa
ter meer op. Als gevolg hiervan en van het verbran
den der wortels, gaan de planten merkbaar achter
uit en tevergeefs gist de liefhebber naar de oorzaak
van den slechten groei zijner lievelingen.
Een goed bruikbaar plantcnrekje moet geheel van
hout zijn en Tiet voorkomen van een bakje hebben,
waardoor dc potten doelmatig tegen het inwerken
der zorr beschut worden. Toch kan zoo'n gesloten
plantenrekje er zeer elegant uitzien, wanneer men
het uit besneden hout .uat vervaardigen, of wel het
met kurkschors of andere ornamenten laat bekleeden.
Maar zelfs het eenvoudige, groen geverfde bloemen
rekje voldoet uitstekend, wanneer men slechts zorgt,
dat het gesloten is. Ook kan zulk een eenvoudig rekje
er zeer mooi uitzien, wanneer men de planten zoo
schikt, dat de buitenwand geheel met hangplanten
wordt bedekt. Voordat de planten in het rekje gezet
worden, vult men het voor tweederden met zaagsel
of nog heter met fijnen turfmolm, hierin worden dt
planten tot op twee a drie c.M. onder den rand inge
graven. De pot kan, da^.r hij poreus is een goede hoe
veelheid water opnemen en staat hij nu ingegraven,
dan blijft hij steeds vochtig, wat den tegen den bin
nenwand groeiende wortels ten goede komt.
De op deze wijze ingegraven potten zijn geheel t&
gen den schadelijken invloed der zon beschermd. Een
groot voordcel heeft het ingraven in turfstrooisel ook
nog, dit neemt veel water op en door de verdamping
hiervan wordt de lucht rondom de planten altijd
eenigszins vochtig gehouden, terwijl men ook niet be
hoeft te vreezen, dat het gietwatcr, wanneer het bakje
niet waterdicht is of geen afvoerbuisje heeft, den»
vloer zal beschadigen, dit water toch wordt door het
turfstrooisel opgenomen.
In veel gevallen .noeten de planten voor het venster
gezet worden, zonder dat men een plantenrekje kan
aanbrengen, zij worden door een ijzeren stang voor
afvallen behoed. Dan beschut men den pot tegen de
felle zonnestralen, door hem in een grooteren te zet
ten en de tusschenruimte met mos of turfstrooisel op
te vullen. Dit vulmateriaal kan men gemakkelijk vol
doende vochtig houden.
Als het kind vertrouwen in u 3telt, als het u bemint
met een liefde vol eerbied, dan zal het niet alleen uw
bevelen nakomen, maar zich zelfs beijveren ze te voor
komen.
In den blik onzer oogen, in onzen glimlach, in onze
begroetingen, in onzen handdruk, in alles schuilt een
bekentenis.
buie band
r
B.B.42-C
liep ik langs de kerk, op weg om te gaan zien of Bax
ter den beker uit Tollhurst's huisje zou wegnemen. Ik
hoorde iemand de laan uitkomen uit de richting van' het
ravijn en verborg me achter een boom inde veronder
stelling, dat (het de kolonel was met den buit. Stel je
mijn verbazing voor, toen ik bij het maanlicht juffrouw
Baxter herkende. Ze had een groot voorwerp onder
haar mantel verborgen, dat kon ik duidelijk zien, want
ze droeg een lantaarn in de hand. Een windvlaag deed
den mantel openwaaien en ik kreeg een glimp van den
beker te zien. Mijn eerste gedaohte was, dat ze met haar
vader samenspande en ik begreep niet, waarom ze de
kerk binnenging. Ze had den sleutel bij zich."
„Ja", knikte Fanshaw, „ze had hem van den spijker
ln het huisje genomen,"
„Dat begreep ik. Arnold heeft mij het heele verhaal
gedaan. Maar zooals ik zei, -ik was hoogelijk verbaasd
en toen juffrouw Baxter de kerk inging, deed ik mijn
schoenen uit en verborg me in een bank. Ik zag haar
den beker op het altaar zetten. Toen ging ze weg en
«loot de deur."
„Waarom vertoonde je je niet?", vroeg de jonker.
„Omdat ik uit haar handelwijze begon te begrijpen,
dat ze dezelfde vermoedens ten opzichte van haar va
der koesterde als ik. Ze was dus niet met hem in het
complot, maar wilde den beker juist uit zijn handen
houden, daar hij er nooit aan zou denken hem in de
kerk te zoeken. Ik hield me muisstil en wachtte en
inmiddels flitste het me door den geest dat ik nu niet
met Baxter behoefde te deelen. maar beter den buit
voor mij alleen kon houden! Het was de ingeving van
een oogenblik. Toen ik geen geluid meer hoorde, nam
ik den beker van het altaar en trachtte weg te komen.
Daar het pikdonker was en ik maar een paar lucifers
hij mij had, was dat moeilijk. Ten slotte vond ik een
deurtje in het koor..."
„Dat weet ik", viel Fanshaw hem snel in de rede. „De
sleutel stak erin. Juffrouw Baxter en ik..."
..O, hebben jullie het gevonden?" merkte Ricky luch
tig op.
..Ja, zoo ben ik uit de kerk gekomen. Ik bracht de tak
ken van de rozenstruiken weer in hun ouden stand te
rug. nam den beker mee naar huis en den volgenden
dag begroef ik hem in het spookboschje. Den laatsten
dag. dat ik hier was, wilde ik hem opgraven om hem
mee te nemen naar Londen, maar ik zag dien Julius in
het bosch rondzwerven en vond het niet veilig om met
den beker bij me terug te gaan. Zoo'n groot ding moest
natuurlijk opvallen! Daarom overtuigde ik me alleen
maar, dat hij er nog lag. In heb Intusschen gehoord,
dat de jongen me bezig heeft gezien, nadat ik was heen
gegaan den beker heeft gevonden en dat aan dien ver-
wenschten Thomas heeft verteld. Maar dat wist ik na
tuurlijk niet voor vandaag en ik schreef aan Rose, waar
de beker verborgen was,"
„Wat wilde je er mee doen?"
„Verkoopen natuurlijk." antwoordde Gould verbaasd
„Met Rose's duizend pond en hetzelfde bedrag 'voor
den beker dacht ik, dat ik een goed begin in Canada
kon maken."
„Je bent een schurk, Ricky!"
„Och. houd toch op met je gezeur. Zoo ben ik nu»
eenmaal. En de rest weet je. Rose ging den beker
halen en..."
Gould sprong van zijn stoel op en balde zijn vuisten.
„Als ik dien schurk vind, die voor mij de val zette,
waardoor Rose gedood werd, zal ik zorgen, dat hij op
gehangen wordt."
„Dan zul je niet veel kans hebben, of het moest zijn
wegens moord op jou," zei de jonker droog. „Thomas
zou zichzelf al hebben aangegeven, als hij zich niet op
jou wilde wreken. Hij zoekt je óveral. Ricky. Dus als je
niet wordt opgehangen wegens moord op Tollhurts, zal
je gedood worden door Thomas, die het leven niet
meer de moeite waard vindt, nu Rose omgekomen is."
„Ik word niet opgehangen wegens moord om Toll-
hurst.' 'riep Ricky boos uit, „want ik had daar iets mee
te maken."
„Baxter dan vroeg Franshaw, die aan den verscheur
den brief dacht.
„Ja," gaf zijn neef* gemelijk toe, „dat geloof ik wel.
Toen ik den beker om ongeveer kwart voor elf mee
nam, zag ik Baxter den weg afkomen en naar de kerk
of naar het huisje gaan. Ik kroop in een haag. totdat
hij voorbij was en maakte, dat ik thuis kwam."
„Maar juffrouw Maynard zegt..."
„Het kan me niets sohelen. wat juffrouw Maynard
zegt." viel Gould hem in de rede. „Die domme vrouw
liet zich van alles wijs maken door zoo'n handlgen ke
rel als Baxter. Hjj ging vóór tienen naar bed en sloop
toen weg. Dat was gemakkelijk genoeg voor hem, want
zijn slaapkamer was op de benedenverdieping."
„Waarom heb je me dat niet eerder verteld?" vroeg
Fanshaw opgewonden.
„Omdat ik dan had moeten bekennen, dat ik zelf ook
op het «jorlogspad was," antwoordde Ricky gemelijk.
„Je weet er nu alles van, dus ik ga maar weer."
„Waarom?"
„Ik moet eerst naar Arnold gaan en bewijzen, dat ik
niet aan den moord medeplichting ben."
„Verraad je Baxter?"
„Niet zoolang ik zelf niet gearresteerd word", zei Ricky
koel. .Ik heb niets tegen dien man en, zoolang mijn
leven geen gevaar loopt, zal ik hem sparen. Maar als
het tot een arrestatie komt, moet ik me verdedigen. Ik
ben overtuigd, dat Baxter het gedaan heeft, waarom
zou hij anders dien avond naar het hutje gegaan zijn?
Nu. ik ga weg, bonjour!"
„Maar Ricky..."
„Och schiet op," beet Gould hem toe en hij sloeg de
deur achter zich dicht.
Fanshanv wilde hem naloopen, maar hij was nog zoo
zwak. dat hij het niet tot aan de deur kon brengen.
Hij strompelde weer naar de d(van en vroeg zich af, of
zijn neef voor de misdaad gearresteerd zou worden. Als
dit gebeurde, beteekende dat leed en jammer voor Anita,
want in dat geval zou Ricky zeker alles vertellen en de
kolonel vermoedelijk aan de galg komen.
En dit kon den jongeman bedroefd weinig schelen,
als hij daarmede zijn eigen veiligheid verzekerde. Hij
was diep gesohokt door Rose's dood, maar dat belette
niet, dat hij wenschte te leven.
In sombere stemming liep Ricky naar Susan Toll
hurst's woning en na eenigen tijd zag hij een langen
stoet dorpelingen, allen met ontbloot hoofd, hem tege
moet komen. Aan hun hoofd schreed meneer Gretton,
de geestelijke van Hurton, den zilveren beker, dien ko
ningin Elizabeth aan de dorpskerk geschonken had, in
beide handen voor zich uitdragend. Blijkbaar was hij
naar Thomas' woning geweest en bracht het verloren
en herwonnen kleinood thans in statie terug naar de
gewijde plaats, waar het behoorde.
XX.
HET MYSTERIE ONTSLUIERD.
„En nu", zei juffrouw Pamela bruusk, „moet je me
eens vertellen, Lionel, wanneer je met dat lieve kind
gaat trouwen."
De jongeman zat met de oude dame in den salon op
„De Olmen", een maand later. Vier weken waren ver
loofden, sinds den tragischen dood van Rose Carr 't
was eind Januari nu.
„Anita wil niet trouwen, voor ze weet wie den ouden
Tollhurst vermoord heeft"
„Nu, daar is niet veel kans op," meende iaiffrouw Pa
mela. „Arnold verdacht Anita en het werd bewezen
dat zij het niet heeft gedaan. Hij verdenkt Richard en
die..."
„Hij verdenkt hem nog altijd, hoewel hij hem niet ge
arresteerd heeft," viel de jonker haar, allerminst op
zijn gemak, in de rede. „Ricky was op den bewusten
avond na tienen nog buiten."
„Juist, maar hij ging niet verder dan de kerk, niet
in het huisje geweest, dus kan de moordenaar niet zijn."
„Ja, maar dat is alleen zijn eigen verhaal en hij heeft
geen getuige, die kan verklaren, dat hij niet verder
dan de kerk geweest is. Hij kan op stuk van zaken
best naar het huisje zijn gegaan."
„Wat voor reden zou hij daarvoor hebben gehad, na
dat hij zich van den beker had meester gemaakt?"
„Juist", stemde Fanshaw toe, „ik geloof zelf oo5c^
dat Ricky onschuldig is en ik denk dat Inspecteur Ar
nold ook die meening is toegedaan, want hij heeft
Ricky nog steeds niet laten arresteeren."
„Maar hij laat hem wel bewaken," verklaarde juf
frouw Pamela. „Richard wil naar het buitenland, maar
Inspecteur Arnold heeft gezegd, dat hij hem zou laten
arresteeren, wanneer hij probeerde het land te verlaten.
„Ricky wilde alleen maar naar het buitenland om
weg te komen met die vijfhonderd pond, die Rose hem
heeft gegeven."
„Die waren van haar. Ze had het volste recht daar
over te beschikken," meende de oude dame.
„Zeker, maar nu ze dood is, is er geen ander bewijs
dat ze het geld aan Ricky gegeven heeft, dan de geën
dosseerde cheque, die ze van Trill ontving. Dat kan ju
ridisch gesproken misschien voldoende bewijs zijn hij
kon niet wegkomen, toen hij het bedrag geïncasseerd
had en Trill wist hem te dwingen de vijfhonderd pond
terug te geven. Nu is de heele nalatenschap van den
ouden Tillhurst verdeeld onder zijn naaste bloedverwan
ten."
Wordt vervolgd.