MODERNE CARR0SSER1ELIJNEN. SCHOKDEMPERS ZELFREGELEND. /raagt gratis proefrit en inlichtingen bij Fa. BLAAUBOER EN KOSSEN te Schagen MAARTEN SMIT, Koegras, official Ford Dealers. INDIEN GIJ EEN AUTO NOODIG H( NIEUWE, RUIME EN FRAAIE CARROSSERIEëN. Veertien verschillende Carrosserie-modellen. RD AUTOMOBIELEN 0RD SERVICE! DE NIEUWE 8=CYLINDER WAGEN; MAAR OOK EEN VERBETERDE „4". De Nieuwe Ford, een nieuwe Waarde-Standaard op de Automobielmarkt. 90° V-TYPE M LAAG GEWICHT EN ECONOMIE. MET DEN NIEUWEN FORD BREEKT EEN NIEUWE TIJD AAN FORD V=8 FEITEN DE FORD V-8 MOTOR ZWAAR GEWICHT NIET NOODIG VOOR VASTE LIGGING. Het is een verkeerd idee te denken, dat grooter gewicht een vastere ligging op den weg aan den wagen geeft. De vaste ligging wordt in hoofdzaak beïnvloed door de ver houding tusschen het afgeveerde en het niet- afgeveerde gewicht, m.a.w. het gezamenlijk gewicht van de onderdcelen boven de veeren en het gewicht der deelen onder de veeren. Door de transversale „cantilever" veeren be hoort bij den ^ord het zware middendeel van de veeren tot 't afgeveerde gewicht en slechts de dunne uiteinden tot het niet afgeveerde. Bovendien is door electrisch laschwerk het gewicht van ssen en wielen onafgeveerd gewicht dus uiterst laag gehouden. Hoe geringer 't niet-afgeveerde gewicht in ver houding tot 't geveerde, hoe vaster de ligging van den vagen op den weg bij alle snelheden Laag Zwaartepunt geeft Veiligheid en Gemakkelijke Besturing. Moderne lijnen, welke den luchtweerstand verminderen, karakteriseeren Het ontwerp van de nieuwe Ford-carrosserieën. De V- vormige radiateurmantel met „grille" geeft reeds den indruk van snelheid, terwijl de ge bogen lijnen van het dak en de carrosserie- onderlijn harmonieeren met de flinke, diepe spatschermen en de breede treeplanken met afgeronde randen. De bolle lijst der carrosse- rie-boven- en onderhelftafscheiding is vanaf den radiateur rondom den wagen doorgetrok ken. De voorruit, welke onder een hoek van 10° is geplaatst, waardoor spiegeling wordt voorkomen, en de smalle voorhoekstij len geven een uitstekend vrij uitzicht aan den bestuurder, terwijl het onsplinterbaar glas van dezeruit een groote veiligheidsfac tor betee-kent. - Een ovaal instrumentenbord omvat alle instrumenten op overzichtelijke wijze, benevens de knoppen voor de hand- gasregeling en de aanzuigklep. De ontsteking manet is vervallen door de automatische ont steking-regeling, hetgeen de besturing ver eenvoudigt. Een gecombineerd diefstalvrij slot zet de stuurinrichting vast, wanneer de ontsteking wordt afgesloten. Dit slot bevindt zich aan de stuurkolom. Het comfort dei- inzittenden wordt gewaarborgd door de flin ke ruimte voor de beenen en boven de zit plaatsen, benevens door de vele verbeterin gen aan chassis en carrosserie. Door de la gere ligging van de geheele carrosserie ten opzichte van den weg gevoelt met zich in den hieuwen Ford oo' „op zijn gemak". Een nieuwe vinding: Automatische Regeling, waardoor Apparaten steeds goed afgesteld voor maximum comfort. Het merkwaardige comfort, dat de_ nieuwe Ford-automobielen bieden is voor een groot deel het gevolg van de 4 nieuwe „Houdaille" dubbelwerkende hydraulische schokdempers, waarmede het chassis is uitgerust. Twee nieuwe vindingen zijn hierop in toe passing gebracht. Ten eerste wordt de afstel ling van den schokdemper bewerkstelligd door thermostatische regeling, waardoor deze zichzelf instelt op de wisselende temperatu ren. De andere nieuwe toepassing is een au tomatische regeling ter compensatie van plot seling optredende schokken tengevolge van diepe putten in het wegdek. De strooraing van de vloeistof tusschen de kamers van den schokdemper varieert namelijk met de tem peratuur van de buitenlucht, ten gevolge van het verschil in viscositeit van deze vloeistof. Bij koud weer bieden de schokdempers. >n. dien hierin niet is voorzien, meer weerstand dan bij warm weder. Vooral in ons land met zijn dikwerf sterk verschillende dag- en avond- of nachttemperaturen, is dit verschil in werking vaak zeer hinderlijk. De thermo statische wikkeling, welke zich op deze nieu we „Houdaille" schokdempers bevindt, be werkstelligt nu automatisch de afstelling van het naaldventiel, zoodat het tempera tuurverschil niet meer van invloed is op de juiste uitdemping der schokken en de schok dempers dus zeer effectief werken. Regeling voor dc verschillende temperaturen met de hand is hiermede vervallen. De hoeveel heid weerstand tegen plotselinge stooten wordt geregeld bij deze nieuwe schokdem pers door een automatisch werkend ventiel tusschen de schokdemperkamers, hetwelk een sterke beweging in de vloeistof, die meerdere weerstand ten gevolge heeft, ver oorzaakt bij zware stooten. Als gevolg van deze verbeteringen zijn de schokdem pers steeds bij alle temperatuursgesteldhe- den en voor alle wegtoestanden goed inge steld, waardoor dus groot comfort onder alle voorkomende omstandigheden verzekerd is. GEWICHT IS GEEN STERKTE. Henry Ford heeft eens gezegd: „Gewicht mag wenschelijk zijn bij een stoomwals, maar niet in een automo biel". „Sterkte heeft weinig uit te staan met gewicht." „Dc mooiste dingen ter wereld zijn die, van welke alle overtol lig gewicht verwijderd is". „Sterkte is nooit alleen gewicht noch in men- schen, noch in dingen." Koopt een nieuwe For V-8 MOTOR 65 PK. OF 4-CYL. MOTOR 50 PK. Overschakeling met synchronisatie, Geruischlooze Tweede Versnelling en vele andere verbeteringen. LAAG, LANG CHASSIS. De nieuwe Ford beteekent een sprong voor uit in de automobieltechniek, zoowel door zijn vele technische verfijningen, als door het feit, dat de Ford-fabrieken erin geslaagd zijn deze in toepassing te brengen in een wa- gen, welke tegen een zeer billijken prijs op de markt wordt gebracht. De nieuwe Ford V-8, zoo genoemd naar den motor met 2 rijen van vier cylinders in V- vorm geplaatst, is een forsche, ruime wagen met een krachtigen motor, die hem een flin ke snelheid en formidabel snel optrekken geeft. De nieuwe Ford V-8 kan een snelheid van 120 kilometer per uur bereiken. Van de technische bijzonderheden mogen speciaal genoemd worden: ,synchro-mesh" gangwissel met geruischlooze tweede versnel ling, „valstroom' carburateur, automatische ontstekingregeling met behulp van het va cuüm, diaphragma-brandstofpomp, nieuwe, zeer soepele veeren, groote remmen, rubber in de veerschommels en schokdemperverbin dingen, thermostatisch geregelde schokdem pers van 't „Houdaille" dubbelwerkende hy draulische type en groote maat banden (18 X 5.25 inch). RUIME, FRAAIE CARROSSERIEëN. De carrosserie-lijnen tanaf de punt-radia- teur-mantel tot de ronding der achterpanee- len en de achteraan 't chassisraam geplaatste benzinetank toonen lage, vloeiende, moderne lijnen, terwijl 't intérieur alleszins ruim is en met modern comfort en luxe is ingericht. Nochtans hebben deze carrosserieën niets overdadigs, dat in strijd zou zijn met den goeden smaak. Door hunnen korten vorm nemen de V-8 motor en de 4-cylinder motor minder chassis- Jengte in beslag dan een 6-cylinder motor met dezelfde krachtsontwikkeling en veel minder dan een 8-cyl. in lijn. Dit verschil komt de carrosserieruimte ten goede. De zitplaatsen zijn goed gestoffeerd en bie- biedèn volkomen comfort aan alle inzitten den. De bestuurders-zitplaats is in alle ge sloten modellen gemakkelijk verstelbaar ten gerieve van degene, die den wagen bestuurt. Er is 'n groote ventilatieklep in 't paravant. Het instrumentenbord heeft 'n ovalen vorm en is afgezet met oen roestvrij stalen rand. MEN ZIT LAAG IN DEZEN WAGEN. Het chassisraam van den nieuwe Ford is dubbel doorgezet, waardoor de carrosserie dichter bij den grond is. Bovendien is de ach- terveer achter dc achteras geplaatst, zoodat men niet alleen gebruik heeft kunnen ma ken van 'n platte soepele veer, doch ook de achterzitbank 5 cm. lager heeft kiinnën plaat sen. Dit alles geeft 'n aanzienlijk lagere. Ug- ging van 't zwaartepunt, waardoor de nieu we Ford bij alle snelheden buitengewoon vast op den weg ligt. GROOTE REMMEN, STERKE WIELEN. De groote vier-wielremmen met mechani sche bediening hebben 'n totaal remoppervlak van 1200 cm2. De remtrommels zijn van 't gietijzer-alliage vervaardigd, die niet gemak kelijk gegroefd wordt. De stalen draadspaak- wielen, waarvan velg, spaken en naaf elec trisch tot één geheel te zamen zijn gelascht, hebben 32 korte spaken, welke onder een gunstigen hoek ten opzichte van de naaf zijn geplaatst, zoodat 'n zeer sterk wiel is verkre gen, dat goed bestand is tegen zijdelingschen druk. De groote naaf doppen zijn als deksels imet veerende sluiting uitgevoerd en dekken de wielmoercn af, hetgeen de wielen ver fraait en gemakkelijk te reinigen maakt. OVERAL RUBBER. Rubber in de veerschommels en schokdem perverbindingen dempt niet alleen trillingen uit, doch voorkomt tevens metaal wrijving, zoodat smering van deze punten van het onderstel vervallen is. Ook de carrosserie is natuurlijk met tusschenvoeging van rub ber op het chassis bevestigd en tusschen vele carrosserie-onderdeelen is rubber geplaatst om piepen en rammelen te voorkomen. De V-8 motor is reeds door zijn construc- tievorm bijzonder vrij van trilling, doch bo vendien is de motoi in den nieuwen Ford op 3 punten geheel in rubber opgehangen. IDEALE BESTURING. De stuurinrichting is van nieuw ontwerp en heeft een slot, dat gecombineerd is met het ontstekingsslot. Drijfaskoker en driehoek etangen houden de assen gericht en laten de veeren geheel vrij voor hunne normale fun- tie, waardoor de besturing steeds zuiver is en de veeren geen aandri ving- en rem- reacties hebben op te nemen. Veertien fraaie, smaakvolle carrosserie- tnodellen worden op de nieuwe Ford-chassis, hetzij met den V-b of met den 4-cylinder mo tor geleverd, en wel: Roadster Roadster-de-luxe Phaeton Phaeton-de-Iuxe Coupé Coupé-de-luxe Tidor Sedan Tudor Sedan-de-luxe Fordor Sedan Fordor Sedan-de-luxe Sport-Coupé Victoria Coupé Cabriolet Ford Sedan-transformable Alle wagens hebben een voorruit van on splinterbaar glas. Alle deze modellen zijn verkrijgbaar in di- -se aantrekkelijke kleuren-combinaties. Wijziging van specificatie te allen tijde rbehouden.) Achter de staat de beroemde De Ford is en blijit toonaangevend in Constructie, Sterkte, Duur- zaamheid en Economie! Steeds is de Ford DE automobiel, die zoowel laag in aanschafiingsprijs, als goedkoop in onderhoud is. Ook thans weer vormt de Ford een nieuwe waardestandaard op de automobielmarkt, want de nieuwe modellen voldoen aan de allerhoogste bedendaagsche eischen van comfort en mechanische periectie en worden tegen uiterst lage prijzen geleverd. Met de Nieuwe Ford Automobielen geven de Ford-Maatschappijen het antwoord op het vraagstuk van economisch vervoer dezer tijden. verzekert rustigen trtllingvi I Dc Ford V-S Motor is van het wil zeggen dat de 2 rijen van viet onder een hoek van 00' in V-vor zichte van elkaar geplaatst zijn. 1 ontwikkelt 65 rempaardckrachtei omwentelingen per minuut. Vei belangwekkende nieuwe detail erin aan, die de constructie veree en de slijtage verminderen. De V-8 Ford-motor is merkwaj van trillingen. De krachtimpulser gevolg zijn der explosies in de cyli niet alleen door de 8 cylinders vuldig, doch de kracht-impulsic op eene kruk is nog niet gei indig op een andere kruk weder één pla waardoor een buitengewoon rusti matige gang is verkregen. De 29t,2 kg. wegende krukas heef! ken onder een hoek van 90° ten opi elkaar en is dynamisch, zoowel al uitgebalanceerd, terwijl de krukkt dueel uitgebalanceerd zijn door nu blind contragewicht. F.en der groote voord Bmeul den V-8 motor is, dat de krukas, e' een 4-cylinder motor, kort en dus kan zijn, zonder bovenmatig zwaai *eSa den uitgevoerd. De krukas in den altijd motor draait in 3 hoofdlagers van 0 metingen, zoodat zich dus een lage naast elke knik, hetwelk dc explc iflonde ken rechtstreeks opneemt. Alle krul en de nokkenaslagers worden gesmeerd. Bijzondere zorg wordt in de fabr steed aan de gezamenlijke gcwici zuigers en drijfstangen, zoodat deze ver in balans zijn en trillingen wo ^ong. meden. De zuigers zijn an allurr. geering en elke zuiger heeft 3 veen van de onderste als olie-rogelinpv treedt, zoodat overtollige olie van derwanden gemakkelijk zijn we, naar het carter vindt. EéN CYLINDER-GIETSTUK. De beide cvlinderblokken en het ter zijn als één geheel gegoten, zood alle omstandigheden verzekerd is, krukas en cylinders zuiver ten opzi elkaar gericht zijn. Alle drijfstangen zijn van het typ< wist kelvoudig ondereide en zijn onde wisselbaar. Die van tegenover e!'.<a lesen cylinders zijn naast elkaar op krukpen geplaatst. Een nieuw type de" bus, die dus vrij draaien kan zichte van krukpen. zoowel als ten ten der drijfstangen, en welke bus var! noot en van buiten voorzien is van bal>^ rce<; taal. verdeelt den explosiedruk vaal tegenover elkander gelegen cylinM har het geheele krukpen lageroppcrvU, kw* Er zijn evenals in den model „A'jf E den V-8 motor, geen afstelbars hÉ^ *eb or Kreppen en \v Kan zi< u men* niets ontregelen, terwijl demonta» tage zeer eenvoudig is. De uitlaatkanalen zijn aan éénK; end het cylinderblok gegoten. Het spruiH^y de linker vier cylinders staat vnW motor in verbinding met dc n vanwaar de uitlaatgassen der beidel £an groepen gezamenlijk iaar den kiw kwi worden afgevoerd. 1 ryi< Het inlaat-spruitstuk is als één vJo| goten met een aluminium deksel. I ruimte tusschen de beide cylinde# *- afdekt en den motor een uiterst net» k«e ne afwerking geeft. Een kleine op4 wai het midden vr.n dit deksel loopt vanl dw cylindergroep naar het midden van re cylindergroep, waardoor heete ui sen, welke zich door dc verbinding een z.g. heete plek vormen in he spruitstuk. VALSTROOM CARBURATEUR. Bovenop het zooe* en genoemde ali deksel is de „valstroom" of wel „do* carburateur gemonteerd, welke gevoe door een diaphragma-type brandsl die direct aangedreven wordt door e triek op dc nokkenas. Ook de stroomverdev die als eet le verdeeler is uitgevoerd, is direct vooreinde van de nokk: as gekoppel hoeft zoodoende geen afzonderlijke vi;. AUTOMATISCHE ONTSTEKINGRE De regeling voor na- en vóóroj wordt volkomen automatisch bewer met behulp van het gedeeltelijk lu ontstaande door de zuigin in de inli len. De bestuu.Jer is hierdoor geh last van de taak voor de juiste reg« ontsteking alnaar de snelheid, waan motor draait en de belasting, welke dervindt, te zorgen. EFFEC1IEVL KOELING. Aan de voorzijde van elk der twee bare cylindcrkoppen is en waterd monteerd \an verbeterd type, welke mo-syphonwerking van het koel helpt. Door deze twee waterpompen volkomen gelijkmatige koeling van groepen cylinders verzekerd. Beide gedreven door een gemeenschappelj vormigen riem, welke ook de boven motor geplaatste dynamo en den ven aandrijft. (Na Voc ind neul In de binne cteld voora lang gebot veer zittel van nen. lig t lodie te v «n den liek, eche heel tran mar DE NIEUWE FORD TUDOR SEDAN, EEN VAN DE 14 STANDAARD-MODELLEN. De 7-8 slechts weinig zwaarder dan model „A" Lage verbru.kskosten als gevolg hiervan. De Ford-fabrieken hebben altijd veel stu die gemaakt van gewichtsvermindering. Goe de materialen en doeltreffend ontwerp, waar bij door veelvuldige toepassing van electrisch lasschen zware smeedstukken en vele bou ten en moeren zijn vermeden en op vele an dere wijzen gewicht is bespaard, zijn het, die de Ford-technici in staat hebben gesteld den nieuwen Ford .'-8 zóó licht te maken, dat deze slechts een 45 kg. zwaarder weegt dan de model „A" Ford. Om dit te bereiken is elk onderdeel met de grootst mogelijke zorgvul digheid bestudeerd. Overal waar zulks zon der verlies van sterkte mogelijk was, is door •en lichter materiaal te gebruiken of den contructievorm te wijzigen het gewicht ver- minderd^terwijl op verschillende plaatsen in den wagen zonder gewichtsverhooging de sterkte aanmerkelijk is opgevoerd. Fijnere staalsoorten, rubber in plaats van vele meta len onderdeden en vervanging door alumi- nium-alliages van zwaardere metalen zijn slechts enkele van de vele veranderingen van bestaande constructies, welke de verklaring vormen voor het lage gewicht van den nieu wen Ford en in dit opzicht mag men met be trekking tot dezen wagen spreken van een omwenteling in de automobieltechniek. ONNOODIG GEWICHT BETEEKENT VERKWISTING. Vele kilo's overtollig gewicht heeft men ge ëlimineerd bij den Ford V-8. Om maar eens 'n vooibeeld te noemen van één der daarbij ge volgde methoden: de drijfas is hol gemaakt in plaats van massief. Deze heeft hierbij niets aan sterkte of duurzaamheid ingeboet en is aanmerkelijk lichter geworden. Door het ge bruik van rubber in plaats van metaal in vele deelen, zooals b.v. de veerschommels, de kruiskoppeling, de motorbevestigingen en de schokdemperveibindingen en door onderdee- len, die anders met bouten en moeren of klinknagels aan elkander worden bevestigd, hetzij door middel van electrisch lasschen of anderszins aan één stuk te maken, heef/men op vrijwel alle onderdeelengroepen aan ge wicht bezuinigd. Het zal een ieder duide lijk zijn, dat hoe meer een automobiel weegt, hoe meer brajidstof en smeermiddelen noodig zullen zijn voor de voortbeweging; hoe min der 't gewicht, hoe gotdkooper in 't gebruik dusl 65 rem-pk. Motor Trillingvril Sterk optrekken Laag benzineverbruik Automatische ontsteking regeling Valstroom carburateur 120 km. per uur Gesynchroniseerde over schakeling Geruischlooze tweede Groote, ruime carrosseriën Krachtige, veilige remmen Voorruit van onsplinter baar glas Zelf-regelende schokdem pers en soepele trans versale veeren Comfortabele inrichting Laag zwaartepunt vaste ligging op den weg Rubber in veerschommels en schokdemperverbin dingen Motor in rubber opge hangen ummm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 16