De nieuwe autoverkeersweg Keulen - Bonn. Verlaging van den werkloozensteun?? EEN MISREKENING. Beleediging. Familietwist De hulp voor do m ij n i n d u s t r i e. De nieuwe autorijweg tusschen Keulen en Bonn, waaraan nu reeds meer dan twee jaar wordt gewerkt, nadert zijn voltooing. Reeds over eenige weken op den 6den Augustus zal. met bijzondere plechtigheden, de openstelling voor het verkeer plaats vinden. De nieuwe uitsluitend voor het autoverkeer bepaalde verkeersweg verdient in hooge mate een groote belang stelling vooral voor de vakwereld. Om ieder kruisings- verkeer op den rijweg en vooral ook de storingen door de vele landwegen en lokale verbindingsstraten, die den hoofdweg kruisen, te verwijderen, moest men talrijke technische moeilijkheden uit den weg ruimen. De vor dering voor een grootst mogelijke snelheid van de auto's bij grootste veiligheid van verkeer kon prachtig door gevoerd worden. Dat dit niet zoo eenvoudig was, bewijst alleen al het feit. dat niet minder dan 29 verbindingswegen, gedeel telijk ook van economisch belang, grootendeels over. gedeeltelijk onder den nieuwen autoweg geleid moesten worden. 30 Bouwwerken aan kruisingspunten. die voor het overzicht der automobilisten naar 5 verschillende statische systeems gebouwd moesten worden, waren noodig. Alle bouwwerken zijn uit ijzerbeton vervaardigd. Om het verbod van dwarsverkeer te toonen en den weg het karakter van een onafhankelijke verkeersbaan te geven, zijn op de heele lengte van den straatweg, zoo ver deze het terrein bevat, groeven aangelegd, die aan hun bovenkant een breedte van 1.50 meter hebben. Het ligt in het karakter van den weg. dat wij een zeer ge ring aantal van op- en afrigwegen vinden. Behalve de eindpunten Keulen en Bonn heeft men op het ruim 20 kilometer lange traject nog een verdere op- en afrit in de buurt van het plaatsje Wesseling ingelascht, welke echter zoo breed en technisch juist is aangelegd, dat een vertraging der snelheid volkomen uitgeschakeld is. De straatweg is 16 meter breed en zoo ingedeeld, dat 12 meter op den rijweg en 2 meter op elk van de beide strepen komen, die de taak te vervullen hebben, plaats te geven aan de auto's, die onderweg gerepareerd of ge stopt moeten worden. De weg is op het moderne rich tingsverkeer gebouwd. Een duidelijk zichtbare streep deelt den rijweg in twee helften, die van verschillende uitvoering en kleur zijn. De onderbouw van den rijweg bestaat uit een grauwachtige paklaag van ten minste SG cM. hooge paklaagsteenen. De paklaag gaat aan iederen kant nog 0.50 oM. over de zijstreep. Het doel hiervan is een latere verbreeding van de $traat mogelijk te maken en in 't bijzonder de te veel aan den kant gestuurde wagens nog een vasten ondergrond te geven. Over de gewalste paklaag is voor de vereffening een laag van grove steenen aangebracht, terwijl het profiel door een laag van fijne steenen ver vaardigd is. Daar na de openstelling voor het publiek nog verzakkingen van het deksel van den weg te ver wachten zijn, is een voorloopige vestiging van den weg door een 5 c.M. dikke laag van teerballast 110 Kg. teerballast en 30 Kg. teersplit per M3. noodig geweest. De verbinding is uitstekend en naar de voorafgegane proefnemingen zeer tevredenstellend. Bij den bouw moest er in t bijzonder op gelet worden, dat het uitzicht van in het minst 200 meter niet ge- Boraen wordt. Daar de nieuwe autoweg voor een snelheid van 100120 kilometer geschikt zijn moest, heeft ook deze vraag veel moeilijkheden veroorzaakt. De krom mingen hebben een zoo geringe bocht, dat de automo bilist ook bij het snelste tempo de baan altijd op 200 meestal zelfs op 300 meter in volle breedte kan over zien. Het gevaar van uitglijden en kantelen is verwij derd. De kleinste straal is 1000 meter. De overwegen zijn zoo gebouwd, dat de automobilist een vrij uitzicht heeft Deze korte bemerkingen zullen wel voldoende zijn, om te toonen, dat de nieuwe autoweg KeulenBonn een meesterwerk van Duitsche techniek is, dat voor iedereen uit het vak van groot belang zal zijn. bezorgd te zijn, die de tot nu toe bestaande straat be reden. Het thans zoo snelle verkeer, dat een vroeger nooit gedaohte graad bereikt heeft en dat voortdurend een achterhalen van langzamere voertuigen noodig maakt, liet den straatweg in haar oogenblikkelijken toe stand tot een punt worden, die in hoogste mate gevaar lijk was. Wanneer zich echter het verkeer op de nieuwe straat/weg verplaatst heeft, zal op den ouden weg in vergelijking tot de thans bestaande verkeerstoestan- den zeker weer een normaal en ongevaarlijk verkeer mogelijk zijn. De plannen voor den bouw van den nieuwen autorijweg dateeren van 19251926, 1928 Hervatte men het project opnieuw, hetwelk 1929 als wetsontwerp aan de provinci ale staten van het Rijnland kwam. die den 9den Maart eenstemmig tot het plan toestemden. Tegelijk van dezen rijweg van Bonn over Keulen naar Düsseldorf. zoodat sprak men voor een verdere bouw principieel een autoverkeersweg van 80 kilometer lengte met kos ten van ongeveer 50 millioen mark goedgekeurd werd. Maar de ont wikkeling van de economie liet alleen den bouw van het gedeelte tussohen Keulen en Bonn toe. Dit stuk is 19.86 kilometer lang. Rond 64 hektare veld moesten van 650 eigenaars afgekocht worden. Geen gemakkelijke taak! Alleen in en kele gevallen hoefde men het ont eigeningsprocedure aan te wenden. Rond 340.000 kubieke meter grond moesten worden verplaatst, niet te veel voor zulk een werk. Dit aantal is zoo laag, omdat maar weinig grond uitgehold moest worden. Alleen kort voor Bonn was een diepere insnijding in het terrein noodig. De bouw van den straat weg zal het bedrag van 11 milli oen mark wel kosten. Daarvan zullen 3 millioen eerst in eenige jaren betaald moeten worden, wanneer de nieuwe straatweg zoover zal zijn, dat de rijweg voor altijd gevestigd worden kan. Het voordeel van den nieuwen weg bestaat hoofdzakelijk in het feit, dat hij zonder kruisingen is aangelegd. Maar hierdoor werd tegelijk de bouw van een groot getal van tunnels en bruggen noodzakelijk, om den weg vrij te maken van verkeer dat den straatweg kruist. Alles te zamen telt men niet minder dan 24 van zulke tunnels en bruggen. De rijweg is 12 meter breed en heeft in iedere richting een rij- en een achterhalingsbaan. Naast den rijweg is een streep van 2 meter breedte voor de plaatsing van stoffen en materiaal en ook voor andere voertuigen, die gerepareerd moeten worden. De bouw van den nieuwen straatweg was alleen maar mogelijk doordat de werkeloozen-zorg het grootste gedeelte van de kosten betaalde. Het competente bureau voor werke loozen-zorg heeft meer dan 3000 werkelooze menschen werk gegeven. Niet minder dan 70 pet. van hun waren vreemd in dit beroep, maar toch waren zij gewillig en het volbrachte werk was goed. Ook de uitwerking van het groote werk op de mogelijkheid van arbeid in de steengroeven was groot, en zoo heeft de auto-rijweg KeulenBonn niet alleen groote beteekenis voor het verkeer In West-Duitschland, maar ook op het econo misch en sociaal gebied. De inwijding van den straatweg zal in korten tijd plaats hebben, en wel met den 6den Augustus. De ste den, die aan den weg gelegen zijn, vooral Keulen en De autorijweg Keulen-Bonn ki cijfers. Het zou niet juist zijn, de inwijding van de nieuwe, uitsluitend voor auto's gebouwde straatweg tusschen Keulen en Bonn. die de eerste verkeersweg dezer aard in Duitsohland is, als eene aangelegenheid op te vatten, die alleen of hoofdzakelijk den automobilist interesseert. Zij zal, ook algemeen gezien, een populaire straat wor den. De idee voor het plan ging niet alleen van de automobilisten uit, maar ook in hooge mate van het landbouwbedrijf, dat in het nabij gelegen gebied bedre ven wordt en dat de groote steden Bonn en Keulen tot ver in diens achterland met de vruchten van hun werk verzorgt. Het landbouwbedrijf heeft in den laatsten tijd reden gehad om voor de veiligheid van haar voertuigen Bonn, maar ook de „Allgemeine Deut sche Automobil-Cluh" hebben voorbe reidingen gemaakt, om de veelzijdige en thans nog niet overzienbare be teekenis van het feit der Inwijding te waardeeren. Men rekent op een reuzen verkeer, vooral van auto's, niet alleen uit Dultschland, maar van geheel West-Europa. De openstelling van den eersten Duitsohen autorij weg voor het publiek zal dus een gebeurtenis van internationale be teekenis worden. Voor de inwijding van den nieuwen autorijweg Keulen Bonn, De plechtige inwijding van den nieuwen autorijweg tusschen Keulen en Bonn, den eersten dezer aard in Duitsohland. wordt met den 6den Augustus verwacht. De beteekenis van deze gebeurtenis is veel grooter, dan dat alleen maar de automobilis ten geïnteresseerd zouden zijn, wien het feit van de inwijding in de eerste plaats aangaat. Het schijnt goed, deze beteekenis nu kort voor de inwijding even aan te duiden. De reden die op den duur dwongen tot het bouwen van dezen autoverkeersweg, zijn vooral in de steeds grooter wordende verkeersdichtheid sinds oorlogseinde in deze streek en in het van jaar tot jaar toenemende getal van grootere en kleinere verkeersongelukken te zien. Daartoe kwam in de laatste jaren de economisch en sociale overweging, dat een bouwwerk van deze grootte aan een flink getal van werklieden voor een aanzienlijken tijd de mogelijkheid van werk en verdien ste geven zou. waardoor de Rijnsche arbeidsmarkt een voelbare ontlasting door productief erk ontvangen moest De telling van het verkeer, die men gedurende eenige jaren gemaakt heeft, liet blijken, dat het verkeer op den straatweg KeulenBonn het meest dichte van do geheele Rijnprovincie is. Door onderzoekingen en over wegingen beproefde men al vaak, de zoo noodzakelijke verbeteringen aan den straatweg te voltooien. Aan eenige bijzonder drukke punten, die voor het verkeer naar en van het industriegebied KeulenBonnZeven gebergteMiddel rijnAhrdal vloeit, heeft men beproefd, door nieuwe straten, die om deze plaatsen heengingen, een uitweg te vinden. Maar dit was geen oplossing die van langen duur kon zijn. Een op- t lossing met een voor altijd goed re sultaat kon alleen de bouw van een straatweg zijn, die geschikt was voor het doel van een speciaal autover- keer en die alleen voor auto's vrij gegeven wordt. De provinciale sta- ten hebben na hun toestemming in deze beslissing met ijver aan de uit voering van dit plan gewerkt, met het resultaat, dat de inwijding van het belangrijkste gedeelte van den straatweg, die in de toekomst van Bonn naar het industriegebied zal gaan, in korten tijd zal plaats heb ben. Bij een verkeer van 1000 voertuigen in het uur behoeft men zich niet te verwonderen, dat het getal van on gelukken op den tot nu toe bestaan- den straatweg KeulenBonn steeds grooter wordt. Van de reeds 1926 al le in Pruisen getelde doodelijke on gelukken vallen er haast een kwart op het autoverkeer van het Rijnland. De reden voor zoo veel ongelukken zijn vooral daarin te zoeken, dat deze weg door zoo veel verschillende voertuigen bereden wordt Op de lijn KeulenBonn zijn afgezien van een groot verkeer van particuliere auto's steeds nog zeer vele menschen onderweg, die een tochtje op de fiets of mo torrijwiel maken, bivendien vele vrachtauto's met een tempo van niet meer dan 40 tot 45 kilometer per uur, en daar tusschen, juist 's morgens en 's avonds, in den tjjd van het drukste verkeer, een groot aantal vracht auto's die den landbouw dienen, wat te verstaan is. wan neer men bedenkt, dat op deze streek het „Vorgebirge" gelegen is, dat de fruit- en groentengaarde van Keulen en diens achterland is. Een zoo druk en menigvuldig verkeer is natuurlijk steeds bezwaard door het noodige uitwijken en achterhalen, en daar de weg niet breeder is, dan dat twee voertuigen gemakkelijk kunnen pas- seeren, ontstaat hierdoor weer opnieuw een groot ge. vaar. Bovendien is begrijpelijk, dat 't berijden van een straat waar zooveel verkeer overheen gaat. voor den automobilist geen plezier meer is en diens zenuwen ge. weldig sterk moeten zijn. Iedere seconde verlangt de grootste opmerkzaamheid en zoo kan de automobilist niets van de omgeving genieten. Wat het voor hem beteekent, op een nieuwe, voor 4 voertuigen berekende straatweg weer uitsluitend op zijn voertuig en zijn kracht te kunnen letten, behoeft hier wel nauwelijks gezegd te worden. Den nieuwen straatweg kan hij ge. rust met een tempo van 100 kilometer berijden, en toet rijdt hij nog gemakkelijk. Niemand komt hem tegemoet, hij zet geen kruising, geen zijstraat, die plotseling <9 den hoofdweg uitkomt, hij rijdt alsof de weg voor heta alleen gebouwd was. Het bericht van de inwijding van den nieuwen eerstea Duitschen autoverkeersweg tusschen Keulen en Bons heeft dan ook in de kringen van den automobielspor. niet alleen van geheel Duitschland. maar ook van ét aangrenzende landen in het westen, veel interesse ge vonden. Iedereen wil de straat eens berijden. Daarom is er op te rekenen, dat de inwijding en de voor de» gelegenheid gemaakte schikkingen van de „Allgemeine Deutsche Automobil-Cluh" voor de automobilisten uit alle landen een ontmoeting beteekenen zal. In Keulea zelf weet men wel hoe belangrijk deze gebeurtenis is, eo men zal alles doen, om dit feest der inwijding zoo vormen als deze tijd van nood het verlangt. Bloemenmagazijn „CORONA", KONINGSTRAAT 67 - DEN HELDER, levert U alle moderne bloemstukken Telefoon 216. Postgiro 99555. Het R. K. Werkliedenverbond op audiëntie by minister Ruys. Woensdagmiddag heeft, naar de „Volkskrant" mee deelt een conferentie plaats gehad tusschen den minis ter-president en een deputatie van het R.K. Werklie denverbond bestaande uit de heeren A. C. de Bruijn en C. J. Kuiper, waarin bezwaren werden kenbaar ge maakt ten opzichte van het voorstel der commissie- Weiter om den werkloozensteun over de geheele linie met 15 procent te verlagen. Na afloop van de conferentie deelde de deputatie aan een redacteur van het blad een en ander mee. De heeren hadden den minister als de meening van het Verbondsbestuur gegeven, dat op grond van de fei telijke verhoudingen: de hoogte van den steunnorm en den langen duur der werkloosheid, zelfs de minste verlaging ongemotiveerd Is. Aan verlaging aldus wat met klem van redenen betoogd mag niet ge dacht worden zoolang 's rijks budget met name door extra verhooging der inkomstenbelasting kan worden sluitend gemaakt De regeering aldus had de minister-president den Verbondsbestuurders verklaard blijft vervuld met bijzondere zorg voor den toestand der werkloozen; met die zorg voor oogen, zal zij het voorstel der com missie-Wel ter inzake de 15 procent verlaging der steunnormen beoordeelen. Zeer tot haar leedwezen is de regeering niet in de gelegenheid mede te deelen welke beslissing zij ook daaromtrent nemen zal; mede- deellngen van haar standpunt zal de regeering pas kunnen doen op den derden Dinsdag in September aan het Pariement. Op de vraag aan de heeren De Bruijn en Kuiper of zij in de een of andere richting een bepaalden Indruk hadden gekregen, meenden zij te kunnen zeggen, dat het huns inziens lang niet vaststaat dat de steun normen zullen worden verlaagd. De ingediende kies wet-wijzi gin g treft geen doel Om versnippering van stemmen te voorkomen en het ontstaan van dwergpartijtjes te bemoeilijken, heeft di Regeering eenige wijzigingen in de kieswet voorgesteld Daarmee is zij niet gelukkig geweest, want als dezi wijzigingen reeds wet waren geworden vóór de Kamer «verkiezing van 1929, zou de uitslag van de etemmir.| weinig anders zijn uitgevallen. Het Volk vestigde daarop de aandacht en uit de dooi dat blad verstrekte gegevens halen wij dit staatje. H®t hoofd van een bevrienden Staat. Op last van den Officier van Justitie te Haarlem Is In arrest gesteld het communistisch raadslid D. Mak- kinga te Zaandam, verdacht van beleediging van het hoofd van een bevrienden staat, n.1. President von Hindenburg en van opruiing op een openbare verga dering die gisteravond aldaar gehouden is. Verdachte had zijn partijgenooten opgeroepen deel te nemen aan een optocht van Krommenie naar Zaandam op 1 Au gustus as. op fietsen zonder dat daarop de belasting- merken waren aangebracht. Door een schot gewond. In de Kemperstraat te 'a Gravenhage had een bewo ner van een hofje aan de Koningsstraat een gehuwde dochter die hij wilde bezoeken. Doch hij werd niet binnengelaten. Terwijl de schoonzoon in huis was, ont stond er tusschen den vader en de dochter op straat een twistgesprek. De man wond zich daarbij zoo op, dat omstanders het wenschelijk achtten hem weg te leiden, waartegen hij zich echter hevig verzette. Het schijnt dat eenige mannen er op een gegeven oogen- blik in geslaagd zijn hem naar zijn woning te brengen, maar spoedig vertoonde hij zich weer in de Keraper- straat. Inmiddels waren twee politieagenten versche nen, hetgeen den vader blijkbaar zoo boos maakte, dat hij drie ruiten Insloeg. Toen de politie den woesteling wilde arresteeren, ondervond zij veel last van de zijde van het publiek, terwijl de arrestant zich krachtig verzette. Een der agenten zag zich genoodzaakt als waarschuwing een schot in de lucht te lossen. Kort daarna moet de arrestant met een politieman gevallen zijn, waarbij een tweede schot is gelost, dat de man in de maag streek trof. Aanvankelijk bemerkte men niet, dat de man getroffen was, zoodat hij zijn huis werd binnen gebracht. Een oogenblik later kwam een der bewo ners weer naar buiten en deelde mede, dat de vader, de 47-jarige R., door een schot was getroffen. Zijn toestand ia zorgelijk. Partijen Aantal leden Aantal leden, als de zooals't nu is wet reeds gewijzigd was Roomsch Kafcb. 30 31 SJ5.A.P. 24 25 Anti-Rev. 12 12 Christ.-Hist. 11 31 Vrijheidsbond O 8 Vrijz.-Dem. 7 6 St Gereform. (Kersten) 3 2 Communisten 2 2 Floris Vos 1 1 Herv. Gereform. 1 1 PI. Bond (Braat) 1 1 100 100 Zooals men ziet zou geen enkel klein partijtje ge weerd zijn. Er is slechts dit verschil, dat Ds. Kersten één volgeling minder gehad zou hebben, en dat van de middenpartijen de VD. een veer zou hebben gelaten. Die twee zetels zouden zijn toegevallen aan de beide grootste, de R.K. en de S.D.A.P. Hiermee zou bereikt zijn, dat het aantal stemmen per toegewezen zetel niet zoo sterk uiteenliep als nu. Dit is niet onbelangrijk, om dat de evenredigheid daardoor beter benaderd zou zijn. Of de Kamer hiermee tevreden zal zijn, is de vraag. Waarschijnlijk zal er wel een poging worden gedaan, om het Engelsche voorbeeld te volgen. Daar moet elke partij een waarborgsom storten, die verbeurd is, indien een te gering aantal stemmen wordt behaald. Wat de Regeering ook voorstelt om kleine partijen te werett, n.1. het teekenen van de candidaatstelling ten stadhuize in de hoofdplaats van den kieskring, kan aan leiding geven tot ongeoorloofde onderdrukking. Niet ieder is onafhankelijk genoeg om er openlijk voor uit te kunnen komen, welke politieke overtuiging men heeft Zoo zou het mogelijk zijn, om aan opkomende partijtje® de gelegenheid te ontnemen te bewijzen, dat zij levens krachtig zijn. Het is immers niet ondenkbaar, dat zij ia één gemeente niet genoeg aanhangers hebben, die daar» van tegenover den burgemeester openlijk zouden dur ven getuigen. De toestand heeft de ernstige aandacht der regeering. De Ned. R. K. Mijnwerkersbond heeft op het tele gram aan den Minister van Waterstaat het volgend antwoord ontvangen: In antwoord op uw telegram deel ik u mede, dat de regeering met dezen zorgvollen toestand in de mijnindustrie medeleeft en deze haar ernstige aan dacht heeft. Omtrent de voorloopig getroffen maat regelen kan ik u het volgende mededeelen: Ten aanzien van den uitgeoefenden aandrang tot verlaging van de spoorwegtarieven voor het kolen- vervoer kan ik op dit oogenblik slechts mededeelen, dat de mogelijkheid tot tariefverlaging in het alge meen in onderzoek is. Wat het gebruik van inlandsche steenkolen door Ned. Gemeenten betreft, is de regeering tot de over tuiging gekomen, dat haar bekende uitnoodiging om zooveel mogelijk aan Nederlandsche brandstoffen de voorkeur te geven., nog onvoldoende gevolgd wordt. Mijn ambtgenoot van Binnenlapdsche Zaken heeft dan ook toegezegd, in deze bijzondere maatregelen te zullen treffen. Voorts ben ik bereid te bevorderen, dat de kosten van het gebruik van de kolentip te Maasticht zullen worden verlaagd. Inzake de contingenteering van buitenlandsche ko len zij eraan herinnerd, dat deze materie door het bestaande handelsverdrag met Duitschland is ge bonden. Bij de voorbereiding van een herziening van dat verdrag, dat, zooals u bekend is, op 31 December 1932 afloopt, zal de regeering ook aan d«eze aangelegen-j heid haar volle aandacht geven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 20