De nieuwe autoverkeersweg
Keulen - Bonn.
Verlaging
van den werkloozensteun??
EEN MISREKENING.
Beleediging.
Familietwist
De hulp voor do
m ij n i n d u s t r i e.
De nieuwe autorijweg tusschen Keulen en Bonn,
waaraan nu reeds meer dan twee jaar wordt gewerkt,
nadert zijn voltooing. Reeds over eenige weken op
den 6den Augustus zal. met bijzondere plechtigheden,
de openstelling voor het verkeer plaats vinden.
De nieuwe uitsluitend voor het autoverkeer bepaalde
verkeersweg verdient in hooge mate een groote belang
stelling vooral voor de vakwereld. Om ieder kruisings-
verkeer op den rijweg en vooral ook de storingen door
de vele landwegen en lokale verbindingsstraten, die den
hoofdweg kruisen, te verwijderen, moest men talrijke
technische moeilijkheden uit den weg ruimen. De vor
dering voor een grootst mogelijke snelheid van de auto's
bij grootste veiligheid van verkeer kon prachtig door
gevoerd worden.
Dat dit niet zoo eenvoudig was, bewijst alleen al het
feit. dat niet minder dan 29 verbindingswegen, gedeel
telijk ook van economisch belang, grootendeels over.
gedeeltelijk onder den nieuwen autoweg geleid moesten
worden. 30 Bouwwerken aan kruisingspunten. die voor
het overzicht der automobilisten naar 5 verschillende
statische systeems gebouwd moesten worden, waren
noodig. Alle bouwwerken zijn uit ijzerbeton vervaardigd.
Om het verbod van dwarsverkeer te toonen en den weg
het karakter van een onafhankelijke verkeersbaan te
geven, zijn op de heele lengte van den straatweg, zoo
ver deze het terrein bevat, groeven aangelegd, die aan
hun bovenkant een breedte van 1.50 meter hebben. Het
ligt in het karakter van den weg. dat wij een zeer ge
ring aantal van op- en afrigwegen vinden. Behalve de
eindpunten Keulen en Bonn heeft men op het ruim 20
kilometer lange traject nog een verdere op- en afrit in
de buurt van het plaatsje Wesseling ingelascht, welke
echter zoo breed en technisch juist is aangelegd, dat
een vertraging der snelheid volkomen uitgeschakeld is.
De straatweg is 16 meter breed en zoo ingedeeld, dat 12
meter op den rijweg en 2 meter op elk van de beide
strepen komen, die de taak te vervullen hebben, plaats
te geven aan de auto's, die onderweg gerepareerd of ge
stopt moeten worden. De weg is op het moderne rich
tingsverkeer gebouwd. Een duidelijk zichtbare streep
deelt den rijweg in twee helften, die van verschillende
uitvoering en kleur zijn. De onderbouw van den rijweg
bestaat uit een grauwachtige paklaag van ten minste
SG cM. hooge paklaagsteenen.
De paklaag gaat aan iederen kant nog 0.50 oM. over
de zijstreep. Het doel hiervan is een latere verbreeding
van de $traat mogelijk te maken en in 't bijzonder de
te veel aan den kant gestuurde wagens nog een vasten
ondergrond te geven. Over de gewalste paklaag is voor
de vereffening een laag van grove steenen aangebracht,
terwijl het profiel door een laag van fijne steenen ver
vaardigd is. Daar na de openstelling voor het publiek
nog verzakkingen van het deksel van den weg te ver
wachten zijn, is een voorloopige vestiging van den weg
door een 5 c.M. dikke laag van teerballast 110 Kg.
teerballast en 30 Kg. teersplit per M3. noodig geweest.
De verbinding is uitstekend en naar de voorafgegane
proefnemingen zeer tevredenstellend.
Bij den bouw moest er in t bijzonder op gelet worden,
dat het uitzicht van in het minst 200 meter niet ge-
Boraen wordt. Daar de nieuwe autoweg voor een snelheid
van 100120 kilometer geschikt zijn moest, heeft ook
deze vraag veel moeilijkheden veroorzaakt. De krom
mingen hebben een zoo geringe bocht, dat de automo
bilist ook bij het snelste tempo de baan altijd op 200
meestal zelfs op 300 meter in volle breedte kan over
zien. Het gevaar van uitglijden en kantelen is verwij
derd. De kleinste straal is 1000 meter. De overwegen
zijn zoo gebouwd, dat de automobilist een vrij uitzicht
heeft
Deze korte bemerkingen zullen wel voldoende zijn,
om te toonen, dat de nieuwe autoweg KeulenBonn
een meesterwerk van Duitsche techniek is, dat voor
iedereen uit het vak van groot belang zal zijn.
bezorgd te zijn, die de tot nu toe bestaande straat be
reden. Het thans zoo snelle verkeer, dat een vroeger
nooit gedaohte graad bereikt heeft en dat voortdurend
een achterhalen van langzamere voertuigen noodig
maakt, liet den straatweg in haar oogenblikkelijken toe
stand tot een punt worden, die in hoogste mate gevaar
lijk was. Wanneer zich echter het verkeer op de nieuwe
straat/weg verplaatst heeft, zal op den ouden weg
in vergelijking tot de thans bestaande verkeerstoestan-
den zeker weer een normaal
en ongevaarlijk verkeer mogelijk
zijn.
De plannen voor den bouw van
den nieuwen autorijweg dateeren
van 19251926, 1928 Hervatte men
het project opnieuw, hetwelk 1929
als wetsontwerp aan de provinci
ale staten van het Rijnland kwam.
die den 9den Maart eenstemmig
tot het plan toestemden. Tegelijk
van dezen rijweg van Bonn over
Keulen naar Düsseldorf. zoodat
sprak men voor een verdere bouw
principieel een autoverkeersweg
van 80 kilometer lengte met kos
ten van ongeveer 50 millioen mark
goedgekeurd werd. Maar de ont
wikkeling van de economie liet
alleen den bouw van het gedeelte
tussohen Keulen en Bonn toe. Dit
stuk is 19.86 kilometer lang. Rond
64 hektare veld moesten van 650
eigenaars afgekocht worden. Geen
gemakkelijke taak! Alleen in en
kele gevallen hoefde men het ont
eigeningsprocedure aan te wenden.
Rond 340.000 kubieke meter grond
moesten worden verplaatst, niet te
veel voor zulk een werk. Dit aantal
is zoo laag, omdat maar weinig
grond uitgehold moest worden.
Alleen kort voor Bonn was een
diepere insnijding in het terrein
noodig. De bouw van den straat
weg zal het bedrag van 11 milli
oen mark wel kosten. Daarvan
zullen 3 millioen eerst in eenige jaren betaald moeten
worden, wanneer de nieuwe straatweg zoover zal zijn,
dat de rijweg voor altijd gevestigd worden kan. Het
voordeel van den nieuwen weg bestaat hoofdzakelijk
in het feit, dat hij zonder kruisingen is aangelegd. Maar
hierdoor werd tegelijk de bouw van een groot getal van
tunnels en bruggen noodzakelijk, om den weg vrij te
maken van verkeer dat den straatweg kruist. Alles te
zamen telt men niet minder dan 24 van zulke tunnels
en bruggen. De rijweg is 12 meter breed en heeft in
iedere richting een rij- en een achterhalingsbaan. Naast
den rijweg is een streep van 2 meter breedte voor de
plaatsing van stoffen en materiaal en ook voor andere
voertuigen, die gerepareerd moeten worden. De bouw
van den nieuwen straatweg was alleen maar mogelijk
doordat de werkeloozen-zorg het grootste gedeelte van
de kosten betaalde. Het competente bureau voor werke
loozen-zorg heeft meer dan 3000 werkelooze menschen
werk gegeven. Niet minder dan 70 pet. van hun waren
vreemd in dit beroep, maar toch waren zij gewillig en
het volbrachte werk was goed. Ook de uitwerking van
het groote werk op de mogelijkheid van arbeid in de
steengroeven was groot, en zoo heeft de auto-rijweg
KeulenBonn niet alleen groote beteekenis voor het
verkeer In West-Duitschland, maar ook op het econo
misch en sociaal gebied.
De inwijding van den straatweg zal in korten tijd
plaats hebben, en wel met den 6den Augustus. De ste
den, die aan den weg gelegen zijn, vooral Keulen en
De autorijweg Keulen-Bonn ki cijfers.
Het zou niet juist zijn, de inwijding van de nieuwe,
uitsluitend voor auto's gebouwde straatweg tusschen
Keulen en Bonn. die de eerste verkeersweg dezer aard
in Duitsohland is, als eene aangelegenheid op te vatten,
die alleen of hoofdzakelijk den automobilist interesseert.
Zij zal, ook algemeen gezien, een populaire straat wor
den. De idee voor het plan ging niet alleen van de
automobilisten uit, maar ook in hooge mate van het
landbouwbedrijf, dat in het nabij gelegen gebied bedre
ven wordt en dat de groote steden Bonn en Keulen tot
ver in diens achterland met de vruchten van hun werk
verzorgt. Het landbouwbedrijf heeft in den laatsten tijd
reden gehad om voor de veiligheid van haar voertuigen
Bonn, maar ook de „Allgemeine Deut
sche Automobil-Cluh" hebben voorbe
reidingen gemaakt, om de veelzijdige
en thans nog niet overzienbare be
teekenis van het feit der Inwijding
te waardeeren. Men rekent op een
reuzen verkeer, vooral van auto's,
niet alleen uit Dultschland, maar van
geheel West-Europa. De openstelling
van den eersten Duitsohen autorij
weg voor het publiek zal dus een
gebeurtenis van internationale be
teekenis worden.
Voor de inwijding van den
nieuwen autorijweg Keulen
Bonn,
De plechtige inwijding van den
nieuwen autorijweg tusschen Keulen
en Bonn, den eersten dezer aard in
Duitsohland. wordt met den 6den
Augustus verwacht. De beteekenis
van deze gebeurtenis is veel grooter,
dan dat alleen maar de automobilis
ten geïnteresseerd zouden zijn, wien het feit van de
inwijding in de eerste plaats aangaat. Het schijnt goed,
deze beteekenis nu kort voor de inwijding even aan te
duiden.
De reden die op den duur dwongen tot het bouwen
van dezen autoverkeersweg, zijn vooral in de steeds
grooter wordende verkeersdichtheid sinds oorlogseinde
in deze streek en in het van jaar tot jaar toenemende
getal van grootere en kleinere verkeersongelukken te
zien. Daartoe kwam in de laatste jaren de economisch
en sociale overweging, dat een bouwwerk van deze
grootte aan een flink getal van werklieden voor een
aanzienlijken tijd de mogelijkheid van werk en verdien
ste geven zou. waardoor de Rijnsche arbeidsmarkt een
voelbare ontlasting door productief erk ontvangen moest
De telling van het verkeer, die men gedurende eenige
jaren gemaakt heeft, liet blijken, dat het verkeer op
den straatweg KeulenBonn het meest dichte van do
geheele Rijnprovincie is. Door onderzoekingen en over
wegingen beproefde men al vaak, de zoo noodzakelijke
verbeteringen aan den straatweg te voltooien. Aan
eenige bijzonder drukke punten, die voor het verkeer
naar en van het industriegebied KeulenBonnZeven
gebergteMiddel rijnAhrdal vloeit, heeft men beproefd,
door nieuwe straten, die om deze plaatsen heengingen,
een uitweg te vinden. Maar dit was geen oplossing die
van langen duur kon zijn. Een op- t
lossing met een voor altijd goed re
sultaat kon alleen de bouw van een
straatweg zijn, die geschikt was voor
het doel van een speciaal autover-
keer en die alleen voor auto's vrij
gegeven wordt. De provinciale sta-
ten hebben na hun toestemming in
deze beslissing met ijver aan de uit
voering van dit plan gewerkt, met
het resultaat, dat de inwijding van
het belangrijkste gedeelte van den
straatweg, die in de toekomst van
Bonn naar het industriegebied zal
gaan, in korten tijd zal plaats heb
ben.
Bij een verkeer van 1000 voertuigen
in het uur behoeft men zich niet te
verwonderen, dat het getal van on
gelukken op den tot nu toe bestaan-
den straatweg KeulenBonn steeds
grooter wordt. Van de reeds 1926 al
le in Pruisen getelde doodelijke on
gelukken vallen er haast een kwart
op het autoverkeer van het Rijnland.
De reden voor zoo veel ongelukken zijn vooral daarin
te zoeken, dat deze weg door zoo veel verschillende
voertuigen bereden wordt
Op de lijn KeulenBonn zijn afgezien van een groot
verkeer van particuliere auto's steeds nog zeer vele
menschen onderweg, die een tochtje op de fiets of mo
torrijwiel maken, bivendien vele vrachtauto's met een
tempo van niet meer dan 40 tot 45 kilometer per uur,
en daar tusschen, juist 's morgens en 's avonds, in den
tjjd van het drukste verkeer, een groot aantal vracht
auto's die den landbouw dienen, wat te verstaan is. wan
neer men bedenkt, dat op deze streek het „Vorgebirge"
gelegen is, dat de fruit- en groentengaarde van Keulen
en diens achterland is. Een zoo druk en menigvuldig
verkeer is natuurlijk steeds bezwaard door het noodige
uitwijken en achterhalen, en daar de weg niet breeder
is, dan dat twee voertuigen gemakkelijk kunnen pas-
seeren, ontstaat hierdoor weer opnieuw een groot ge.
vaar. Bovendien is begrijpelijk, dat 't berijden van een
straat waar zooveel verkeer overheen gaat. voor den
automobilist geen plezier meer is en diens zenuwen ge.
weldig sterk moeten zijn. Iedere seconde verlangt de
grootste opmerkzaamheid en zoo kan de automobilist
niets van de omgeving genieten. Wat het voor hem
beteekent, op een nieuwe, voor 4 voertuigen berekende
straatweg weer uitsluitend op zijn voertuig en zijn
kracht te kunnen letten, behoeft hier wel nauwelijks
gezegd te worden. Den nieuwen straatweg kan hij ge.
rust met een tempo van 100 kilometer berijden, en toet
rijdt hij nog gemakkelijk. Niemand komt hem tegemoet,
hij zet geen kruising, geen zijstraat, die plotseling <9
den hoofdweg uitkomt, hij rijdt alsof de weg voor heta
alleen gebouwd was.
Het bericht van de inwijding van den nieuwen eerstea
Duitschen autoverkeersweg tusschen Keulen en Bons
heeft dan ook in de kringen van den automobielspor.
niet alleen van geheel Duitschland. maar ook van ét
aangrenzende landen in het westen, veel interesse ge
vonden. Iedereen wil de straat eens berijden. Daarom
is er op te rekenen, dat de inwijding en de voor de»
gelegenheid gemaakte schikkingen van de „Allgemeine
Deutsche Automobil-Cluh" voor de automobilisten uit
alle landen een ontmoeting beteekenen zal. In Keulea
zelf weet men wel hoe belangrijk deze gebeurtenis is, eo
men zal alles doen, om dit feest der inwijding zoo
vormen als deze tijd van nood het verlangt.
Bloemenmagazijn „CORONA",
KONINGSTRAAT 67 - DEN HELDER,
levert U alle moderne bloemstukken
Telefoon 216. Postgiro 99555.
Het R. K. Werkliedenverbond op audiëntie
by minister Ruys.
Woensdagmiddag heeft, naar de „Volkskrant" mee
deelt een conferentie plaats gehad tusschen den minis
ter-president en een deputatie van het R.K. Werklie
denverbond bestaande uit de heeren A. C. de Bruijn en
C. J. Kuiper, waarin bezwaren werden kenbaar ge
maakt ten opzichte van het voorstel der commissie-
Weiter om den werkloozensteun over de geheele linie
met 15 procent te verlagen.
Na afloop van de conferentie deelde de deputatie
aan een redacteur van het blad een en ander mee.
De heeren hadden den minister als de meening van
het Verbondsbestuur gegeven, dat op grond van de fei
telijke verhoudingen: de hoogte van den steunnorm en
den langen duur der werkloosheid, zelfs de minste
verlaging ongemotiveerd Is. Aan verlaging aldus
wat met klem van redenen betoogd mag niet ge
dacht worden zoolang 's rijks budget met name
door extra verhooging der inkomstenbelasting kan
worden sluitend gemaakt
De regeering aldus had de minister-president den
Verbondsbestuurders verklaard blijft vervuld met
bijzondere zorg voor den toestand der werkloozen;
met die zorg voor oogen, zal zij het voorstel der com
missie-Wel ter inzake de 15 procent verlaging der
steunnormen beoordeelen. Zeer tot haar leedwezen is
de regeering niet in de gelegenheid mede te deelen
welke beslissing zij ook daaromtrent nemen zal; mede-
deellngen van haar standpunt zal de regeering pas
kunnen doen op den derden Dinsdag in September
aan het Pariement.
Op de vraag aan de heeren De Bruijn en Kuiper of zij
in de een of andere richting een bepaalden Indruk
hadden gekregen, meenden zij te kunnen zeggen, dat
het huns inziens lang niet vaststaat dat de steun
normen zullen worden verlaagd.
De ingediende kies wet-wijzi gin g treft geen
doel
Om versnippering van stemmen te voorkomen en het
ontstaan van dwergpartijtjes te bemoeilijken, heeft di
Regeering eenige wijzigingen in de kieswet voorgesteld
Daarmee is zij niet gelukkig geweest, want als dezi
wijzigingen reeds wet waren geworden vóór de Kamer
«verkiezing van 1929, zou de uitslag van de etemmir.|
weinig anders zijn uitgevallen.
Het Volk vestigde daarop de aandacht en uit de dooi
dat blad verstrekte gegevens halen wij dit staatje.
H®t hoofd van een bevrienden Staat.
Op last van den Officier van Justitie te Haarlem Is
In arrest gesteld het communistisch raadslid D. Mak-
kinga te Zaandam, verdacht van beleediging van het
hoofd van een bevrienden staat, n.1. President von
Hindenburg en van opruiing op een openbare verga
dering die gisteravond aldaar gehouden is. Verdachte
had zijn partijgenooten opgeroepen deel te nemen aan
een optocht van Krommenie naar Zaandam op 1 Au
gustus as. op fietsen zonder dat daarop de belasting-
merken waren aangebracht.
Door een schot gewond.
In de Kemperstraat te 'a Gravenhage had een bewo
ner van een hofje aan de Koningsstraat een gehuwde
dochter die hij wilde bezoeken. Doch hij werd niet
binnengelaten. Terwijl de schoonzoon in huis was, ont
stond er tusschen den vader en de dochter op straat
een twistgesprek. De man wond zich daarbij zoo op,
dat omstanders het wenschelijk achtten hem weg te
leiden, waartegen hij zich echter hevig verzette. Het
schijnt dat eenige mannen er op een gegeven oogen-
blik in geslaagd zijn hem naar zijn woning te brengen,
maar spoedig vertoonde hij zich weer in de Keraper-
straat. Inmiddels waren twee politieagenten versche
nen, hetgeen den vader blijkbaar zoo boos maakte,
dat hij drie ruiten Insloeg.
Toen de politie den woesteling wilde arresteeren,
ondervond zij veel last van de zijde van het publiek,
terwijl de arrestant zich krachtig verzette. Een der
agenten zag zich genoodzaakt als waarschuwing een
schot in de lucht te lossen. Kort daarna moet de
arrestant met een politieman gevallen zijn, waarbij
een tweede schot is gelost, dat de man in de maag
streek trof. Aanvankelijk bemerkte men niet, dat de
man getroffen was, zoodat hij zijn huis werd binnen
gebracht. Een oogenblik later kwam een der bewo
ners weer naar buiten en deelde mede, dat de vader,
de 47-jarige R., door een schot was getroffen.
Zijn toestand ia zorgelijk.
Partijen
Aantal leden Aantal leden, als de
zooals't nu is wet reeds gewijzigd
was
Roomsch Kafcb.
30
31
SJ5.A.P.
24
25
Anti-Rev.
12
12
Christ.-Hist.
11
31
Vrijheidsbond
O
8
Vrijz.-Dem.
7
6
St Gereform. (Kersten)
3
2
Communisten
2
2
Floris Vos
1
1
Herv. Gereform.
1
1
PI. Bond (Braat)
1
1
100
100
Zooals men ziet zou geen enkel klein partijtje ge
weerd zijn. Er is slechts dit verschil, dat Ds. Kersten
één volgeling minder gehad zou hebben, en dat van de
middenpartijen de VD. een veer zou hebben gelaten.
Die twee zetels zouden zijn toegevallen aan de beide
grootste, de R.K. en de S.D.A.P. Hiermee zou bereikt
zijn, dat het aantal stemmen per toegewezen zetel niet
zoo sterk uiteenliep als nu. Dit is niet onbelangrijk, om
dat de evenredigheid daardoor beter benaderd zou zijn.
Of de Kamer hiermee tevreden zal zijn, is de vraag.
Waarschijnlijk zal er wel een poging worden gedaan,
om het Engelsche voorbeeld te volgen. Daar moet elke
partij een waarborgsom storten, die verbeurd is, indien
een te gering aantal stemmen wordt behaald.
Wat de Regeering ook voorstelt om kleine partijen te
werett, n.1. het teekenen van de candidaatstelling ten
stadhuize in de hoofdplaats van den kieskring, kan aan
leiding geven tot ongeoorloofde onderdrukking. Niet
ieder is onafhankelijk genoeg om er openlijk voor uit
te kunnen komen, welke politieke overtuiging men heeft
Zoo zou het mogelijk zijn, om aan opkomende partijtje®
de gelegenheid te ontnemen te bewijzen, dat zij levens
krachtig zijn. Het is immers niet ondenkbaar, dat zij ia
één gemeente niet genoeg aanhangers hebben, die daar»
van tegenover den burgemeester openlijk zouden dur
ven getuigen.
De toestand heeft de ernstige aandacht
der regeering.
De Ned. R. K. Mijnwerkersbond heeft op het tele
gram aan den Minister van Waterstaat het volgend
antwoord ontvangen:
In antwoord op uw telegram deel ik u mede, dat
de regeering met dezen zorgvollen toestand in de
mijnindustrie medeleeft en deze haar ernstige aan
dacht heeft. Omtrent de voorloopig getroffen maat
regelen kan ik u het volgende mededeelen:
Ten aanzien van den uitgeoefenden aandrang tot
verlaging van de spoorwegtarieven voor het kolen-
vervoer kan ik op dit oogenblik slechts mededeelen,
dat de mogelijkheid tot tariefverlaging in het alge
meen in onderzoek is.
Wat het gebruik van inlandsche steenkolen door
Ned. Gemeenten betreft, is de regeering tot de over
tuiging gekomen, dat haar bekende uitnoodiging om
zooveel mogelijk aan Nederlandsche brandstoffen de
voorkeur te geven., nog onvoldoende gevolgd wordt.
Mijn ambtgenoot van Binnenlapdsche Zaken heeft
dan ook toegezegd, in deze bijzondere maatregelen te
zullen treffen.
Voorts ben ik bereid te bevorderen, dat de kosten
van het gebruik van de kolentip te Maasticht zullen
worden verlaagd.
Inzake de contingenteering van buitenlandsche ko
len zij eraan herinnerd, dat deze materie door het
bestaande handelsverdrag met Duitschland is ge
bonden.
Bij de voorbereiding van een herziening van dat
verdrag, dat, zooals u bekend is, op 31 December 1932
afloopt, zal de regeering ook aan d«eze aangelegen-j
heid haar volle aandacht geven.