FORD SERVICE! MET DEN NIEUWEN FORD BREEKT EEN NIEUWE TIJD AAN 90° V-TYPE MOTi INDIEN GIJ EEN AUTO NOODIG HEI NIEUWE, RUIME EN FRAAIE CARROSSERIEëN. Veertien verschillende Carrosserie-modellen. FORD AUTOMOBIELEN LAAG GEWICHT EN ECONOMIE. MODERNE CARROSSERIELIJNEN. SCHOKDEMPERS ZELFREGELEND. FORD V=8 FEITEN i WÉ i Ti DE NIEUWE 8-CYLINDER WAGEN; MAAR OOK EEN VERBETERDE „4". De Nieuwe Ford, een nieuwe Waarde-Standaard op de Automobielmarkt. Vraagt gratis proefrit en inlichtingen bij Fa. BLAAUBOER EN HOSSEN te Schagen er MAARTEN SMIT. Koegras, official Ford Dealers. Koopt een nieuwe For V-S MOTOR 65 PK. OF 4-CYL. MOTOR 50 PK. Overschakeling met synchronisatie, Geruischlooze Tweede Versnelling en vele andere verbeteringen. LAAG, LANG CHASSIS. De nieuwe Ford beteekent een sprong voor uit in de automobieltechniek, zoowel door zijn vele technische verfijningen, als door het feit, dat de Ford-fabrieken erin geslaagd zijn deze in toepassing te brengen in een wa gen, welke tegen een zeer billijken prijs op de markt wordt gebracht. De nieuwe Ford V-S, zoo genoemd naar den motor met 2 rijen van vier cylinders in V- vorm geplaatst, is een forschc, ruime wagen met een krachtigcn motor, die hem een flin ke snelheid en formidabel snel optrekken geeft. De nieuwe Ford V-S kan een snelheid yan 120 kilometer per uur bereiken. Van de technische bijzonderheden mogen Speciaal genoemd worden: 3>nchro-mesh" gangwissel met geruischlooze tweede versnel ling, „valstroom" carburateur, automatische ontstekingregeling met behulp van het va cuüm, diaphragma-brandstofpomp, nieuwe, zeer soepele veeren, groote remmen, rubber in de vecrschommels en schokdemperverbin dingen, thenmostatisch geregelde schokdem pers van 't „Houdaille" dubbelwerkende hy draulische type en groote maat banden (18 X 5-25 inch). RUIME, FRAAIE CARROSSERIEëN. De carrosserie-lijnen .auaf de punt-radia- teur-mantel tot de ronding der achterpan.ee- len en de achteraan 't cliassisraam geplaatste benzinetank toonen lage, vloeiende, moderne lijnen, terwijl 't intérieur alleszins ruim is en met modern comfort en luxe is ingericht. Nochtans hebben deze carrosserieën niets overdadigs, dat in strijd zou zijn met den goeden smaak. Door hnnnen korten vorm nemen de V-8 motor en de 4-cylinder motor minder chassis- lengte in beslag dan een 6-cylinder motor met dezelfde krachtsontwikkeling en veel minder dan een 8-cyl. in lijn. Dit verschil komt de carrosserieruimtc ten goede. De zitplaatsen zijn goed gestoffeerd en bie- bieden volkomen comfort aan alle inzitten den. De bestuurders-zitplaats is in alle ge sloten modellen gemakkelijk verstelbaar ten gerieve van degene, die den wagen bestuurt. Er is 'n groote ventilatieklep in 't paravant. Het instrumentenbord heeft 'n ovalen vorm en is afgezet, met een roestvrij stalen rand. MEN ZIT LAAG IN DEZEN WAGEN. Het chassisraam van den nieuwe Ford is dubbel doorgezet, waardoor de carrosserie dichter bij den grond is. Bovendien is de ach- terveer achter de achteras geplaatst, zoodat men niet alleen gebruik heeft kunnen ma ken van 'n platte soepele veer, doch ook de achterzitbank 5 cm. lager heeft kunnen plaat sen. Dit alles geeft 'n aanzienlijk lagere lig ging van 't zwaartepunt, waardoor de nieu we Ford bij alle snelheden buitengewoon vast op den weg ligt. GROOTE REMMEN, STERKE WIELEN. De groote vier-wielremmen met mechani sche bediening hebben 'n totaal remoppervlak van 1200 cm2. De remtroinmels zijn van 't gietijzer-alliage verv aardigd, die niet gemak kelijk gegroefd wordt. De stalen draadspaak- wielen, waarvan velg, spaken en naaf elec- trisch tot één geheel te zamen zijn gelascht, hebben 32 korte spaken, welke onder een gunstigen hoek ten opzichte van de naaf zijn geplaatst, zoodat 'n zeer sterk wiel is verkre gen, dat goed bestand is tegen zijdelingschen druk. De'groote naafdoppen zijn als deksels met. veerende sluiting uitgevoerd en dekken de wielmoeren af, hetgeen de wielen ver fraait en gemakkelijk te reinigen maakt. OVERAL RUBBER. Rubber in de veerschommels en schokdem- perverbindingèn dempt niet alleen trillingen uit, doch voorkomt tevens metaalwrijving, zoodat smering van deze punten van het onderstel vervallen is. Ook de carrosserie is natuurlijk met tusschenvoeging van rub ber op het chassis bevestigd en tusschen vele carrosserie-onderdeelen is rubber geplaatst om piepen en rammelen le voorkomen. De V-8 motor is reeds door zijn construc- tievorm bijzonder vrij van trilling, doch bo vendien is de motor iu den nieuwen Ford op 3 punten geheel in rubber opgehangen. JDEALE BESTURING. De stuurinrichting is van nieuw ontwerp en heeft een slot, dat gecombineerd is met het ontstekingsslot. Drijfaskoker en driehoek- Etangeu houden de assen gericht en laten de veeren geheel vrij voor hunne normale fun- tie, waardoor de besturing steeds zuiver is en de veeren geen aandri ving- en rem- reacties hebben op te nemen. Veertien fraaie, smaakvolle carrosserie modellen worden op de nieuwe Ford-chassis, hetzij met den V-ü of met den 4-cylinder mo tor geleverd, en wel: Roadster Roadster-de-luxe Phaeton Phaeton-de-iuxe Coupé Coupé-de-luxe Tudor Sedan Tudor Sedan-de-luxe Fordor Sedan Fordor Sedan-de-luxe Sport-Coupé Victoria Coupé Cabriolet Ford Sedan-transformable Alle wagens hebben een voorruit van on- splinterbaar glas. Alle deze modellen zijn verkrijgbaar in di verse aantrekkelijke kleuren-combinaties. (Wijziging van specificatie te allen tijde voorbehouden.) Achter He staat de beroemde DE NIEUWE FORD TUDOR SEDAN, EEN VAN DE 14 STANDAARD-MODELLEN. De ~r-8 slechts weinig zwaarder dan model „A" Lage verbrmkskosten als gevolg hiervan. De Ford-fabrieken hebben altijd veel stu die gemaakt van gewichtsvermindering. Goe de materialen en doeltreffend ontwerp, waar bij door veelvuldige toepassing van electrisch lasschen zware smeedstukken en vele bou ten en moeren zijn vermeden en op vele an dere wijzen gewicht is bespaard, zijn het, die de Ford-technici in staat hebben gesteld den nieuwen Ford 7-8 zóó licht te maken, dat deze slechts een 45 kg. zwaarder weegt dan de model „A" Ford. Om dit te bereiken is elk onderdeel met de grootst mogelijke zorgvul digheid bestudeerd. Overal waar zulks zon der verlies van sterkte mogelijk was, is door een lichter materiaal te gebruiken of den contructievorm te wijzigen liet gewicht ver minderd, terwijl op verschillende plaatsen in den wagen zonder gewichtsverhooging de sterkte aanmerkelijk is opgevoerd. Fijnere staalsoorten, rubber in plaats van vele meta len onderdeden en vervanging door alumi- nium-alliages van zwaardere metalen zijn slechts enkele van .de vele veranderingen van bestaande constructies, welke de verklaring vormen voor het lage gewicht van den nieu wen Ford en in dit opzicht mag men met be trekking tot dezen wagen spreken van een omwenteling in de automobieltechniek. ONNOODIG GEWICHT BETEEKENT VERKWISTING. Vele kilo's overtollig gewicht heeft men ge eliraineerd bij den Ford V-8. Om maar eens 'n vooibeeld te noemen van één der daarbij ge volgde methoden: de drijfas is hol gemaakt in plaats van massief. Deze heeft hierbij niets aan sterkte of duurzaamheid ingeboet en is aanmerkelijk lichter geworden. Door het ge bruik van rubber in plaats van metaal in vele deelen, zooals b.v. de veerschommels, de kruiskoppeling, de motorbevestigingen en de schokdemperveibindingen en door onderdee- len, die anders met bouten en moeren of klinknagels aan elkander worden bevestigd, hetzij door middel van electrisch lasschen of anderszins aan één stuk te maken, heeft men op vrijwel alle onderdeelengroepen aan ge wicht bezuinigd. Het zal een ieder duide lijk zijn, dat hoe meer een automobiel weegt, hoe meer brandstof en smeermiddelen noodig zullen zijn voor de voortbeweging; hoe min der 't gewicht, hoe gotdkoopcr in 't gebruik dus! ZWAAR GEWICHT NIET NOODIG VOOR VASTE LIGGING. Het is een verkeerd idee te denken, dat grooter gewicht een vastere ligging op den weg aan den wagen geeft. De vaste ligging wordt in hoofdzaak beïnvloed door de ver houding tusschen het afgevoerde en het niet- afgeveerde gewicht, m.a.w. het gezamenlijk gewicht van de onderdeelen hoven de veeren en het gewicht der deelen onder de veeren. Door de transversale „cantilever" veeren be hoort bij den Ford het zware middendeel van de veeren tot 't afgevoerde gewicht en slechts de dunne uiteinden tot het niet afgeveerde. Bovendien is door electrisch laschwerk het gewicht van ssen en wielen onafgeveord gewicht dus uiterst laag gehouden. Hoe geringer .'t niet-afgeveerde gewicht in ver houding tot 't geveerde, hoe vaster de ligging van den vagen op den weg bij alle snelheden Laag Zwaartepunt geeft Veiligheid en Gemakkelijke Besturing. Moderne lijnen, welke den luchtweerstand verminderen, karaktcriseeren liet ontwerp van de nieuwe Ford-carrosserieën. De V- vormige radiateurmantel met „grille" geeft reeds den indruk van snelheid, terwijl de ge bogen lijnen van het dak en de carrosserie- onderlijn harmonieeren met de flinke, diepe spatschermen en de breede treeplanken met afgeronde randen. De bolle lijst der carrosse- rie-boven- en onderhelftafscheiding is vanaf den radiateur rondom den wagen doorgetrok ken. De voorruit, welke onder een hoek van 10° is geplaatst, waardoor spiegeling wordt voorkomen, en de smalle voorhoekstij len geven een uitstekend vrij uitzicht aan den bestuurder, terwijl het onsplinterbaar glas van dezeruit een groote veiligheidsfac tor beteekent. Een ovaal instrumentenhord omvat alle instrumenten op overzichtelijke wijze, benevens de knoppen voor de hand- gasregeling en de aanzuigklep. De ontsteking manet is vervallen door de automatische ont steking-regeling, hetgeen de besturing ver eenvoudigt. Een gecombineerd diefstalvrij slot zet de stuurinrichting vast, wanneer de ontsteking wordt afgesloten. Dit slot bevindt zich aan de stuurkolom. Het comfort dei- inzittenden wordt gewaarborgd door de flin ke ruimte voor de beenen en boven de zit plaatsen, benevens door de vele verbeterin gen aan chassis en carrosserie. Door de la gere ligging van de geheelc carrosserie ten opzichte van den weg gevoelt met zich in den nieuwen Ford oo „op zijn gemak". Een nieuwe vinding: Automatische Regeling, waardoor Apparaten steeds goed afgesteld voor maximum comfort. Mot merkwaardige comfort, dat de nieuwe Ford-automobielen bieden is voor een groot deel het gevolg van de 4 nieuwe „Houdaille" dubbelwerkende hydraulische schokdempers, waarmede het chassis is uitgerust. Twee nieuwe vindingen zijn hierop in toe passing gebracht. Ten eerste wordt de afstel ling van den schokdemper bewerkstelligd door thermostatische regeling, waardoor deze zichzelf instelt op de wisselende temperatu ren. I)c andere nieuwe toepassing is een au tomatische regeling tor compensatie van plot seling optredende schokken tengevolge van diepe putten in het wegdek. De strooming van de vloeistof tusschen de kamers van den schokdemper varieert namelijk met de tem peratuur van de buitenlucht, ten gevolge van het verschil in viscositeit van deze vloeistof. Bij koud weer bieden de schokdempers, in dien hierin niet is voorzien, meer weerstand dan hij warm weder. Vooral in ous land met zijn dikwerf sterk verschillende dag- en avond- of nachttempcraturen, is dit verschil in werking vaak zeer hinderlijk. De thermo statische wikkeling, welke zich op deze nieu we „Houdaille" schokdempers bevindt, be werkstelligt nu automatisch de afstelling van het naaldventiel, zoodat het tempera tuurverschil niet meer van invloed is op de juiste uitdemping der schokken en de schok dempers dus zoor effectief werken. Regeling voor de verschillende temperaturen met de hand is hiermede vervallen. De hoeveel heid weerstand tegen plotselinge stooten wordt geregeld bij deze nieuwe schokdem pers door een automatisch werkend ventiel tusschen de schokdemperkamers, hetwelk een sterke beweging in de vloeistof, die meerdere weerstand ten gevolge heeft, ver oorzaakt bij zware stooten. Als gevolg van deze verbeteringen zijn de schokdem pers steeds bij alle temperatuursgesteldhe- den en voor alle wegtoestanden goed inge steld, waardoor dus groot comfort onder alle voorkomende omstandigheden verzekerd is. GEWICHT IS GEEN STERKTE. Henry Ford heeft eens gezegd: „Gewicht mag wenschelijk zijn bij een stoomwals, maar niet in een automo biel". „Sterkte heeft weinig nit te staan met gewicht." „D mooiste dingen ter wereld zijn die, van welke alle overtol lig gewicht verwijderd is". „Sterkte is nooit alleen gewicht noch in men- schen, noch in dingen." 65 rem-pk. Motor Triilingvrü Sterk optrekken Laag benzineverbruik Automatische ontsteking regeling Valstroom carburateur 120 km. per uur Gesynchroniseerde over schakeling Geruischlooze tweede Groote, ruime carrosseriën Krachtige, veilige remmen Voorruit van onsplinter baar glas. Zelf-regelende schokdem pers en soepele trans versale veeren Comfortabele inrichting Laag zwaartepunt vaste ligging op den weg Rubber in veerschommels en schokdemperverbin dingen Motor in rubber opge hangen verzekert rustigen trilling vrij en Dc Ford Y-S Motor is van het 90° typj wil zeggen dat de 2 rijen van vier cyli onder een hoek van J0° in Y-vorm 'te e zichte van elkaar geplaatst zijn. Deze i jei ontwikkelt 65 rempaardekrachtcn bij en omwentelingen per minuut. Verschil belangwekkende nieuwe details treft gac erin aan, die dc constructie vereenvou gc He en de slijtage verminderen. De Y-8 Ford-motor is merkwaard! van trillingen. De krachtimpulser wel gevolg zijn der explosies in dc cylindei niet alleen door do 8 cylinders zeer vuldig, doch de kracht-impulsie ofwel op eenc kruk is nog niet geëindigd v op een andere kruk weder één plaats waardoor een buitengewoon rustige, matige gang is vork regen. De 29*/> kg. wegende krukas heeft. de. ken onder een hoek van 90° ten opzicht elkaar en is dynamisch, zoowel als stj uitgebalanceerd, terwijl dc krukken ii dueel uitgebalanceerd zijn door middel contragewicht. F.cn der groote voordeden den V-8 motor is. dat do krukas, evena! een 4 i vlinder motor, kort en dus zeer kan zijn, zonder bovenmatig zwaar te den uitgevoerd. Dc krukas in den Fnnj motor draait in 3 hoofdlagers van ruim metingen, zoodat zich dus een lager bev naast elke kruk, hetwelk de explosie.-d ken rechtstreeks opneemt. Alle krukaslt en de nokkenaslagers worden onder gesmeerd. Bijzondere zorg wordt in dc fabricagt steed aan de gezamenlijke gewichten zuigers en drijfstangen, zoodat deze ook ver in balans zijn en trillingen worden meden. De zuigers zijn an alluminiui geering en elke zuiger heeft 3 veeren, t van dc onderste als olie-regelingveer treedt, zoodat overtollige olie van de c derwanden gemakkelijk zijn weg naar het carter vindt. EéN CYLINDER-GIETSTUK. De beide c.vlinderblokken en het bo ter zijn als één geheel geeoten. zoodat oi alle omstandigheden verzekerd is. dat krukas en cylinders zuiver ten opzichte elkaar gericht zijn Alle drijfstangen zijn van het type met kelvoudjg ondereide en zijn oude Mng wisselbaar. Die van tegenover elkander legen cylinders zijn naast elkaar op dezt krukpen geplaatst. Een nieuw type ..zwe dc" bus, die dus vrij draaien kan feu zichte van krukpen, zoowel als ten opzi der drijfstangen, en welke bus van bin en van buiten voorzien is van babbit-wii taal, verdeelt deu explosiedruk van de b tegenover elkander gelegen cylinders het gehecle krukpen-lageroppervlak. Er zijn evenals in den model „A" motoi den V-S motor ireen afstell»are klej)sf<x of kleppen en er kan zich hierbij dani niots ontregelen, terwijl dcm°,lfage en I tage zeur eenvoudig is. De uitlaat kanalen zijn aan een stuk het cylinderblok popoten. Het spnutstuk de linker vier cylinders staat voorom motor in verbinding met de rechters vanwaar de uitlaat passen der beide cylin groepen gezamenlijk naar den knalden worden afgevoerd. Het inlaat-spruitstuk is'als één geheel goten met een aluminium deksel, dat ruimte tusschen de beide cylindergrot afdekt en den motor een uiterst nette. s< ne afwerking geeft. Een kleine openini het midden xi n dit deksel loopt van de rylindergroep naar het midden van de re rylindergroep, waardoor heete uitlaat sen, welke zich door dc verbinding bege een z.g. hecte plek vormen in het inl spruitstuk. VALSTROOM CARBURATEUR. Bovenop het zooe* en genoemde aluminl deksel is de „valstroom" of wel „down-dri carburateur gemonteerd, welke gevoed wo door een diaphragma-type brandstofpw uie direct aangedreven wordt door een ex triek op dc nokkenas. Ook de stroomvorde die als een dub| lo verdceler is uitgevoerd, is direct aan vooreinde van de nokk.' as gekoppeld en hoeft zoodoenoe geen afzonderlijke aani AUTOMATISCHE ONTSTEKINGREGELDl De regeling voor na- en vóórontsteki wordt volkomen automatisch bewerkstelli mét behulp van l.et gedeeltelijk luchtled ontstaande door de zuigin in de inlaatkai len. De bestur.Jer is hierdoor geheel o last van dc taak voor de juiste regeling ontsteking alnaar de snelheid, waarmede motor draait en de belasting, welke deze e dervindt, te zorgen. EFFECTIEVE KOELING. Aan de voorzijde van elk der twee afnoe bare cylinderkoppen is en waterpomp monteerd \an verbeterd type, welke de th mo-syphonwerking van bet koelsyste* helpt. Door deze twee waterpompen is e volkomen gelijkmatige koeling van hei groepen cylinders verzekerd. Beide word gedreven door een gemeenschappelijken vormigen riem, welke ook de bovenop d motor geplaatste dynamo en den vcntilate aandrijft. De Ford is en blijft toonaangevend in Constructie, Sterkte, Duur- zaamheid en Economiel Steeds is de Ford DE automobiel, die zoowel laag in aanschaffingsprijs, als goedkoop in onderhond is. Ook thans weer vormt de Ford een nieuwe waardestandaard op de antomobielmarkt, want de nieuwe modellen voldoen aan de allerhoogste hedendaagsche eischen van comiort en mechanische perfectie en worden tegen uiterst lage prijzen geleverd. Met de Nieuwe Ford Automobielen geven de Ford-Maatschappijen het antwoord op het vraagstuk van economisch vervoer dezer tijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 18