FORD SERVICE!
MET DEN NIEUWEN FORD BREEKT EEN NIEUWE TIJD AAN
90° V-TYPE MOTi
INDIEN GIJ EEN AUTO NOODIG HEI
NIEUWE, RUIME EN FRAAIE
CARROSSERIEëN.
Veertien verschillende
Carrosserie-modellen.
FORD AUTOMOBIELEN
LAAG GEWICHT EN ECONOMIE.
MODERNE CARROSSERIELIJNEN.
SCHOKDEMPERS ZELFREGELEND.
FORD V=8 FEITEN
i WÉ i Ti
DE NIEUWE 8-CYLINDER WAGEN;
MAAR OOK EEN VERBETERDE „4".
De Nieuwe Ford, een nieuwe Waarde-Standaard op de Automobielmarkt.
Vraagt gratis proefrit en inlichtingen bij Fa. BLAAUBOER EN HOSSEN te Schagen er
MAARTEN SMIT. Koegras, official Ford Dealers.
Koopt een nieuwe For
V-S MOTOR 65 PK. OF
4-CYL. MOTOR 50 PK.
Overschakeling met synchronisatie,
Geruischlooze Tweede Versnelling en
vele andere verbeteringen.
LAAG, LANG CHASSIS.
De nieuwe Ford beteekent een sprong voor
uit in de automobieltechniek, zoowel door
zijn vele technische verfijningen, als door
het feit, dat de Ford-fabrieken erin geslaagd
zijn deze in toepassing te brengen in een wa
gen, welke tegen een zeer billijken prijs op
de markt wordt gebracht.
De nieuwe Ford V-S, zoo genoemd naar den
motor met 2 rijen van vier cylinders in V-
vorm geplaatst, is een forschc, ruime wagen
met een krachtigcn motor, die hem een flin
ke snelheid en formidabel snel optrekken
geeft. De nieuwe Ford V-S kan een snelheid
yan 120 kilometer per uur bereiken.
Van de technische bijzonderheden mogen
Speciaal genoemd worden: 3>nchro-mesh"
gangwissel met geruischlooze tweede versnel
ling, „valstroom" carburateur, automatische
ontstekingregeling met behulp van het va
cuüm, diaphragma-brandstofpomp, nieuwe,
zeer soepele veeren, groote remmen, rubber
in de vecrschommels en schokdemperverbin
dingen, thenmostatisch geregelde schokdem
pers van 't „Houdaille" dubbelwerkende hy
draulische type en groote maat banden
(18 X 5-25 inch).
RUIME, FRAAIE CARROSSERIEëN.
De carrosserie-lijnen .auaf de punt-radia-
teur-mantel tot de ronding der achterpan.ee-
len en de achteraan 't cliassisraam geplaatste
benzinetank toonen lage, vloeiende, moderne
lijnen, terwijl 't intérieur alleszins ruim is en
met modern comfort en luxe is ingericht.
Nochtans hebben deze carrosserieën niets
overdadigs, dat in strijd zou zijn met den
goeden smaak.
Door hnnnen korten vorm nemen de V-8
motor en de 4-cylinder motor minder chassis-
lengte in beslag dan een 6-cylinder motor
met dezelfde krachtsontwikkeling en veel
minder dan een 8-cyl. in lijn. Dit verschil
komt de carrosserieruimtc ten goede.
De zitplaatsen zijn goed gestoffeerd en bie-
bieden volkomen comfort aan alle inzitten
den. De bestuurders-zitplaats is in alle ge
sloten modellen gemakkelijk verstelbaar ten
gerieve van degene, die den wagen bestuurt.
Er is 'n groote ventilatieklep in 't paravant.
Het instrumentenbord heeft 'n ovalen vorm
en is afgezet, met een roestvrij stalen rand.
MEN ZIT LAAG IN DEZEN WAGEN.
Het chassisraam van den nieuwe Ford is
dubbel doorgezet, waardoor de carrosserie
dichter bij den grond is. Bovendien is de ach-
terveer achter de achteras geplaatst, zoodat
men niet alleen gebruik heeft kunnen ma
ken van 'n platte soepele veer, doch ook de
achterzitbank 5 cm. lager heeft kunnen plaat
sen. Dit alles geeft 'n aanzienlijk lagere lig
ging van 't zwaartepunt, waardoor de nieu
we Ford bij alle snelheden buitengewoon
vast op den weg ligt.
GROOTE REMMEN, STERKE WIELEN.
De groote vier-wielremmen met mechani
sche bediening hebben 'n totaal remoppervlak
van 1200 cm2. De remtroinmels zijn van 't
gietijzer-alliage verv aardigd, die niet gemak
kelijk gegroefd wordt. De stalen draadspaak-
wielen, waarvan velg, spaken en naaf elec-
trisch tot één geheel te zamen zijn gelascht,
hebben 32 korte spaken, welke onder een
gunstigen hoek ten opzichte van de naaf zijn
geplaatst, zoodat 'n zeer sterk wiel is verkre
gen, dat goed bestand is tegen zijdelingschen
druk. De'groote naafdoppen zijn als deksels
met. veerende sluiting uitgevoerd en dekken
de wielmoeren af, hetgeen de wielen ver
fraait en gemakkelijk te reinigen maakt.
OVERAL RUBBER.
Rubber in de veerschommels en schokdem-
perverbindingèn dempt niet alleen trillingen
uit, doch voorkomt tevens metaalwrijving,
zoodat smering van deze punten van het
onderstel vervallen is. Ook de carrosserie
is natuurlijk met tusschenvoeging van rub
ber op het chassis bevestigd en tusschen vele
carrosserie-onderdeelen is rubber geplaatst
om piepen en rammelen le voorkomen.
De V-8 motor is reeds door zijn construc-
tievorm bijzonder vrij van trilling, doch bo
vendien is de motor iu den nieuwen Ford op
3 punten geheel in rubber opgehangen.
JDEALE BESTURING.
De stuurinrichting is van nieuw ontwerp
en heeft een slot, dat gecombineerd is met
het ontstekingsslot. Drijfaskoker en driehoek-
Etangeu houden de assen gericht en laten de
veeren geheel vrij voor hunne normale fun-
tie, waardoor de besturing steeds zuiver is
en de veeren geen aandri ving- en rem-
reacties hebben op te nemen.
Veertien fraaie, smaakvolle carrosserie
modellen worden op de nieuwe Ford-chassis,
hetzij met den V-ü of met den 4-cylinder mo
tor geleverd, en wel:
Roadster Roadster-de-luxe
Phaeton Phaeton-de-iuxe
Coupé Coupé-de-luxe
Tudor Sedan Tudor Sedan-de-luxe
Fordor Sedan Fordor Sedan-de-luxe
Sport-Coupé Victoria Coupé
Cabriolet Ford Sedan-transformable
Alle wagens hebben een voorruit van on-
splinterbaar glas.
Alle deze modellen zijn verkrijgbaar in di
verse aantrekkelijke kleuren-combinaties.
(Wijziging van specificatie te allen tijde
voorbehouden.)
Achter He
staat de beroemde
DE NIEUWE FORD TUDOR SEDAN, EEN VAN DE 14 STANDAARD-MODELLEN.
De ~r-8 slechts weinig zwaarder dan model
„A" Lage verbrmkskosten als gevolg
hiervan.
De Ford-fabrieken hebben altijd veel stu
die gemaakt van gewichtsvermindering. Goe
de materialen en doeltreffend ontwerp, waar
bij door veelvuldige toepassing van electrisch
lasschen zware smeedstukken en vele bou
ten en moeren zijn vermeden en op vele an
dere wijzen gewicht is bespaard, zijn het, die
de Ford-technici in staat hebben gesteld den
nieuwen Ford 7-8 zóó licht te maken, dat
deze slechts een 45 kg. zwaarder weegt dan
de model „A" Ford. Om dit te bereiken is elk
onderdeel met de grootst mogelijke zorgvul
digheid bestudeerd. Overal waar zulks zon
der verlies van sterkte mogelijk was, is door
een lichter materiaal te gebruiken of den
contructievorm te wijzigen liet gewicht ver
minderd, terwijl op verschillende plaatsen in
den wagen zonder gewichtsverhooging de
sterkte aanmerkelijk is opgevoerd. Fijnere
staalsoorten, rubber in plaats van vele meta
len onderdeden en vervanging door alumi-
nium-alliages van zwaardere metalen zijn
slechts enkele van .de vele veranderingen van
bestaande constructies, welke de verklaring
vormen voor het lage gewicht van den nieu
wen Ford en in dit opzicht mag men met be
trekking tot dezen wagen spreken van een
omwenteling in de automobieltechniek.
ONNOODIG GEWICHT BETEEKENT
VERKWISTING.
Vele kilo's overtollig gewicht heeft men ge
eliraineerd bij den Ford V-8. Om maar eens 'n
vooibeeld te noemen van één der daarbij ge
volgde methoden: de drijfas is hol gemaakt
in plaats van massief. Deze heeft hierbij niets
aan sterkte of duurzaamheid ingeboet en is
aanmerkelijk lichter geworden. Door het ge
bruik van rubber in plaats van metaal in
vele deelen, zooals b.v. de veerschommels, de
kruiskoppeling, de motorbevestigingen en de
schokdemperveibindingen en door onderdee-
len, die anders met bouten en moeren of
klinknagels aan elkander worden bevestigd,
hetzij door middel van electrisch lasschen of
anderszins aan één stuk te maken, heeft men
op vrijwel alle onderdeelengroepen aan ge
wicht bezuinigd. Het zal een ieder duide
lijk zijn, dat hoe meer een automobiel weegt,
hoe meer brandstof en smeermiddelen noodig
zullen zijn voor de voortbeweging; hoe min
der 't gewicht, hoe gotdkoopcr in 't gebruik
dus!
ZWAAR GEWICHT NIET NOODIG
VOOR VASTE LIGGING.
Het is een verkeerd idee te denken, dat
grooter gewicht een vastere ligging op den
weg aan den wagen geeft. De vaste ligging
wordt in hoofdzaak beïnvloed door de ver
houding tusschen het afgevoerde en het niet-
afgeveerde gewicht, m.a.w. het gezamenlijk
gewicht van de onderdeelen hoven de veeren
en het gewicht der deelen onder de veeren.
Door de transversale „cantilever" veeren be
hoort bij den Ford het zware middendeel van
de veeren tot 't afgevoerde gewicht en slechts
de dunne uiteinden tot het niet afgeveerde.
Bovendien is door electrisch laschwerk het
gewicht van ssen en wielen onafgeveord
gewicht dus uiterst laag gehouden. Hoe
geringer .'t niet-afgeveerde gewicht in ver
houding tot 't geveerde, hoe vaster de ligging
van den vagen op den weg bij alle snelheden
Laag Zwaartepunt geeft Veiligheid
en Gemakkelijke Besturing.
Moderne lijnen, welke den luchtweerstand
verminderen, karaktcriseeren liet ontwerp
van de nieuwe Ford-carrosserieën. De V-
vormige radiateurmantel met „grille" geeft
reeds den indruk van snelheid, terwijl de ge
bogen lijnen van het dak en de carrosserie-
onderlijn harmonieeren met de flinke, diepe
spatschermen en de breede treeplanken met
afgeronde randen. De bolle lijst der carrosse-
rie-boven- en onderhelftafscheiding is vanaf
den radiateur rondom den wagen doorgetrok
ken. De voorruit, welke onder een hoek
van 10° is geplaatst, waardoor spiegeling
wordt voorkomen, en de smalle voorhoekstij
len geven een uitstekend vrij uitzicht aan
den bestuurder, terwijl het onsplinterbaar
glas van dezeruit een groote veiligheidsfac
tor beteekent. Een ovaal instrumentenhord
omvat alle instrumenten op overzichtelijke
wijze, benevens de knoppen voor de hand-
gasregeling en de aanzuigklep. De ontsteking
manet is vervallen door de automatische ont
steking-regeling, hetgeen de besturing ver
eenvoudigt. Een gecombineerd diefstalvrij
slot zet de stuurinrichting vast, wanneer de
ontsteking wordt afgesloten. Dit slot bevindt
zich aan de stuurkolom. Het comfort dei-
inzittenden wordt gewaarborgd door de flin
ke ruimte voor de beenen en boven de zit
plaatsen, benevens door de vele verbeterin
gen aan chassis en carrosserie. Door de la
gere ligging van de geheelc carrosserie ten
opzichte van den weg gevoelt met zich in
den nieuwen Ford oo „op zijn gemak".
Een nieuwe vinding: Automatische Regeling,
waardoor Apparaten steeds goed afgesteld
voor maximum comfort.
Mot merkwaardige comfort, dat de nieuwe
Ford-automobielen bieden is voor een groot
deel het gevolg van de 4 nieuwe „Houdaille"
dubbelwerkende hydraulische schokdempers,
waarmede het chassis is uitgerust.
Twee nieuwe vindingen zijn hierop in toe
passing gebracht. Ten eerste wordt de afstel
ling van den schokdemper bewerkstelligd
door thermostatische regeling, waardoor deze
zichzelf instelt op de wisselende temperatu
ren. I)c andere nieuwe toepassing is een au
tomatische regeling tor compensatie van plot
seling optredende schokken tengevolge van
diepe putten in het wegdek. De strooming
van de vloeistof tusschen de kamers van den
schokdemper varieert namelijk met de tem
peratuur van de buitenlucht, ten gevolge van
het verschil in viscositeit van deze vloeistof.
Bij koud weer bieden de schokdempers, in
dien hierin niet is voorzien, meer weerstand
dan hij warm weder. Vooral in ous land met
zijn dikwerf sterk verschillende dag- en
avond- of nachttempcraturen, is dit verschil
in werking vaak zeer hinderlijk. De thermo
statische wikkeling, welke zich op deze nieu
we „Houdaille" schokdempers bevindt, be
werkstelligt nu automatisch de afstelling
van het naaldventiel, zoodat het tempera
tuurverschil niet meer van invloed is op de
juiste uitdemping der schokken en de schok
dempers dus zoor effectief werken. Regeling
voor de verschillende temperaturen met de
hand is hiermede vervallen. De hoeveel
heid weerstand tegen plotselinge stooten
wordt geregeld bij deze nieuwe schokdem
pers door een automatisch werkend ventiel
tusschen de schokdemperkamers, hetwelk
een sterke beweging in de vloeistof, die
meerdere weerstand ten gevolge heeft, ver
oorzaakt bij zware stooten. Als gevolg
van deze verbeteringen zijn de schokdem
pers steeds bij alle temperatuursgesteldhe-
den en voor alle wegtoestanden goed inge
steld, waardoor dus groot comfort onder alle
voorkomende omstandigheden verzekerd is.
GEWICHT IS GEEN STERKTE.
Henry Ford heeft eens gezegd:
„Gewicht mag wenschelijk zijn bij een
stoomwals, maar niet in een automo
biel". „Sterkte heeft weinig nit te staan
met gewicht." „D mooiste dingen ter
wereld zijn die, van welke alle overtol
lig gewicht verwijderd is". „Sterkte is
nooit alleen gewicht noch in men-
schen, noch in dingen."
65 rem-pk. Motor
Triilingvrü
Sterk optrekken
Laag benzineverbruik
Automatische ontsteking
regeling
Valstroom carburateur
120 km. per uur
Gesynchroniseerde over
schakeling
Geruischlooze tweede
Groote, ruime carrosseriën
Krachtige, veilige remmen
Voorruit van onsplinter
baar glas.
Zelf-regelende schokdem
pers en soepele trans
versale veeren
Comfortabele inrichting
Laag zwaartepunt vaste
ligging op den weg
Rubber in veerschommels
en schokdemperverbin
dingen
Motor in rubber opge
hangen
verzekert rustigen trilling vrij en
Dc Ford Y-S Motor is van het 90° typj
wil zeggen dat de 2 rijen van vier cyli
onder een hoek van J0° in Y-vorm 'te e
zichte van elkaar geplaatst zijn. Deze i jei
ontwikkelt 65 rempaardekrachtcn bij en
omwentelingen per minuut. Verschil
belangwekkende nieuwe details treft gac
erin aan, die dc constructie vereenvou gc
He
en de slijtage verminderen.
De Y-8 Ford-motor is merkwaard!
van trillingen. De krachtimpulser wel
gevolg zijn der explosies in dc cylindei
niet alleen door do 8 cylinders zeer
vuldig, doch de kracht-impulsie ofwel
op eenc kruk is nog niet geëindigd v
op een andere kruk weder één plaats
waardoor een buitengewoon rustige,
matige gang is vork regen.
De 29*/> kg. wegende krukas heeft. de.
ken onder een hoek van 90° ten opzicht
elkaar en is dynamisch, zoowel als stj
uitgebalanceerd, terwijl dc krukken ii
dueel uitgebalanceerd zijn door middel
contragewicht. F.cn der groote voordeden
den V-8 motor is. dat do krukas, evena!
een 4 i vlinder motor, kort en dus zeer
kan zijn, zonder bovenmatig zwaar te
den uitgevoerd. Dc krukas in den Fnnj
motor draait in 3 hoofdlagers van ruim
metingen, zoodat zich dus een lager bev
naast elke kruk, hetwelk de explosie.-d
ken rechtstreeks opneemt. Alle krukaslt
en de nokkenaslagers worden onder
gesmeerd.
Bijzondere zorg wordt in dc fabricagt
steed aan de gezamenlijke gewichten
zuigers en drijfstangen, zoodat deze ook
ver in balans zijn en trillingen worden
meden. De zuigers zijn an alluminiui
geering en elke zuiger heeft 3 veeren, t
van dc onderste als olie-regelingveer
treedt, zoodat overtollige olie van de c
derwanden gemakkelijk zijn weg
naar het carter vindt.
EéN CYLINDER-GIETSTUK.
De beide c.vlinderblokken en het bo
ter zijn als één geheel geeoten. zoodat oi
alle omstandigheden verzekerd is. dat
krukas en cylinders zuiver ten opzichte
elkaar gericht zijn
Alle drijfstangen zijn van het type met
kelvoudjg ondereide en zijn oude Mng
wisselbaar. Die van tegenover elkander
legen cylinders zijn naast elkaar op dezt
krukpen geplaatst. Een nieuw type ..zwe
dc" bus, die dus vrij draaien kan feu
zichte van krukpen, zoowel als ten opzi
der drijfstangen, en welke bus van bin
en van buiten voorzien is van babbit-wii
taal, verdeelt deu explosiedruk van de b
tegenover elkander gelegen cylinders
het gehecle krukpen-lageroppervlak.
Er zijn evenals in den model „A" motoi
den V-S motor ireen afstell»are klej)sf<x
of kleppen en er kan zich hierbij dani
niots ontregelen, terwijl dcm°,lfage en I
tage zeur eenvoudig is.
De uitlaat kanalen zijn aan een stuk
het cylinderblok popoten. Het spnutstuk
de linker vier cylinders staat voorom
motor in verbinding met de rechters
vanwaar de uitlaat passen der beide cylin
groepen gezamenlijk naar den knalden
worden afgevoerd.
Het inlaat-spruitstuk is'als één geheel
goten met een aluminium deksel, dat
ruimte tusschen de beide cylindergrot
afdekt en den motor een uiterst nette. s<
ne afwerking geeft. Een kleine openini
het midden xi n dit deksel loopt van de
rylindergroep naar het midden van de
re rylindergroep, waardoor heete uitlaat
sen, welke zich door dc verbinding bege
een z.g. hecte plek vormen in het inl
spruitstuk.
VALSTROOM CARBURATEUR.
Bovenop het zooe* en genoemde aluminl
deksel is de „valstroom" of wel „down-dri
carburateur gemonteerd, welke gevoed wo
door een diaphragma-type brandstofpw
uie direct aangedreven wordt door een ex
triek op dc nokkenas.
Ook de stroomvorde die als een dub|
lo verdceler is uitgevoerd, is direct aan
vooreinde van de nokk.' as gekoppeld en
hoeft zoodoenoe geen afzonderlijke aani
AUTOMATISCHE ONTSTEKINGREGELDl
De regeling voor na- en vóórontsteki
wordt volkomen automatisch bewerkstelli
mét behulp van l.et gedeeltelijk luchtled
ontstaande door de zuigin in de inlaatkai
len. De bestur.Jer is hierdoor geheel o
last van dc taak voor de juiste regeling
ontsteking alnaar de snelheid, waarmede
motor draait en de belasting, welke deze e
dervindt, te zorgen.
EFFECTIEVE KOELING.
Aan de voorzijde van elk der twee afnoe
bare cylinderkoppen is en waterpomp
monteerd \an verbeterd type, welke de th
mo-syphonwerking van bet koelsyste*
helpt. Door deze twee waterpompen is e
volkomen gelijkmatige koeling van hei
groepen cylinders verzekerd. Beide word
gedreven door een gemeenschappelijken
vormigen riem, welke ook de bovenop d
motor geplaatste dynamo en den vcntilate
aandrijft.
De Ford is en blijft toonaangevend in Constructie, Sterkte, Duur-
zaamheid en Economiel Steeds is de Ford DE automobiel, die zoowel
laag in aanschaffingsprijs, als goedkoop in onderhond is.
Ook thans weer vormt de Ford een nieuwe waardestandaard op de
antomobielmarkt, want de nieuwe modellen voldoen aan de allerhoogste
hedendaagsche eischen van comiort en mechanische perfectie en worden
tegen uiterst lage prijzen geleverd.
Met de Nieuwe Ford Automobielen geven de Ford-Maatschappijen
het antwoord op het vraagstuk van economisch vervoer dezer tijden.