De tocht van prof. Piccard Zaterdag 20 Augustus 1932. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9127 Bijna 17000 Meter hoog geweest. W. C. VAN GEELEN, DE TEST-PILOOT. Sensationeele ontsnappings historie. Neutrale Bond van B oer en- La n d- en Tuinbouwers. Twaalf uur In de lucht. GOEDE REIS EN BEHOUDEN LANDING. VREUGDE THUIS. Voor de tweede maal heeft de Belgische geleerde, professor Piccard, vergezeld van zijn assistent, ir. Cosyns. dus de tocht naar de stratosfeer volbracht. Zooals we reeds in ons nummer van Donderdag konden melden, waren ze dien morgen om even 5 uur opgestegen. Twaalf uur later, 's avonds om 5 uur 10, bijna op de minuut af, zijn ze weer gedaald en wel in de nabijheid van Monzambano in de Noord-I tal iaansche provincie Mantua, ten zuiden van het Garda-meer en op om streeks 30 K.M. ten Zuid-Westen van Verona gelegen. Omtrent het verloop van de vlucht en de landing kunnen nog de volgende bijzonderheden worden mee gedeeld. De belangstelling bij de opstijging. Om half vijf in den morgen waren 30 a 40 duizend belangstellenden op het terrein verzameld. Hieronder bevond zich ook Dr. Eckener, Commandant der Graf Zeppelin. Mede waren aanwezig Mevrouw Piccard en de kinderen. Na een korte toespraak tot de journalis ten hield prof. Piccard een laatste inspectie, waarbij Hij de genie-soldaten voor hun hulp bedankte. Ten slotte nam hij afscheid van zijn medewerkers en van zijn familie, om om 4.52 uur in de gondel te etappen. Ir. Cosyns had reeds tevoren in de gondel plaats 1 genomen. Bij den toegang tot de gondel keerde Piccard zich nogeens om en zeide: „Hartelijk dank aan allen, die geholpen hebben en tot weerziens", welke woorden met een ,.Tot weerziens' uit duizenden kelen beantwoord «werden. Om 5.05 uur commandeerde prof. Piccard „langzaam loslaten", waarop de ballons majestueus langzaam om hoog steeg. Prof. Piccard wenkte zijn vrouw en kin deren nog toe. De ballon steeg eerst loodrecht op. doch op een hoogte* van enkele honderden meters begon hij in Noord-Westelijken koers af te drijven, terwijl het scheen alsof hij niet meer steeg. Op 1500 Meter hoogte ging de ballon In Zuidelijke richting, dank zij een andere luchtstroomlng. Ongeveer 20 minuten na den start had hij een hoogte van 3 a 4 duizend meter bereikt. De Zwitsersche vlieger Mittelholzer, die den ballon met zijn vliegtuig na het vertrek begeleidde, moest reeds tegen half zes terugkeeren. daar de ballon te dien tijde een hoogte van ongeveer 4900 M. had bereikt en de vlieger haar ofschoon hij met een vliegtuig met drie motoren vloog niet verder kon volgen. r>o bniion gfng over Thur, Sevelen aan den Rijn, in de richting van Tirol. Steeds hooger. Volgens de schatting van deskundigen had de bal lon om half zeven een hoogte van 10.000 M., dus de grens van de stratosfeer, bereikt. De ballon van prof. Piccard is om 8.45 uur boven Landeck aan de Inn en om 9.08 uur bij St Anton boven Arlberg gezien. Van hier uit is de ballon op een hoogte van 13 15 duizend meter In Z.-Oostlijke rionting naar Meran in Zuid-Tirol gevlogen. De hoogt was toen reeds 14.000 Meter. 18.500 meter hoog. Tegen elf uur zweefde de ballon boven het plaatsje Poschlavo aan de spoorlijn St. Moritz-Tirano in de richting van de Zwitsersche grens. Zij was goed zichtbaar en had ongeveer de grootte van de maanschijf. Te ruim 12 uur seinde professor Piccard draadloos dat hy met zijn ballon over Engadin had gekruist en zich op een hoogte van 16.500 meter bevond. Aan boord was alles wel, alleen de temperauur was zeer koud. De landing. Om 13 uur 13 liet Piccard zich door Desenzano, aan de Zuidkust van het Gardameer. plaatsopgave geven, waarna hij tusschen 13 uur 30 en 16 uur 30 ongeveer ten Zuiden van het Gardameer tusschen Desenzano en Pozzlengo ronddreef. De commandant van de snel- Vlucht-afdeeling van Desenzano, eerste luitenant Ber- nasconi steeg met zijn vliegtuig op om Piccard den eersten welkomstgroet te geven. Piccard opende een luikje van den gondel en beantwoordde den groet. Om 17 uur 10 is toen de ballon langzaam in de on middellijke nabijheid van den straatweg op 6 K.M. van Volta geland. Spoedig na de landing kwamen manschappen der vliegertroepen van het naburige vliegveld. Piccard en zijn begeleider schenen zeer ver moeid. Het eerste wat ze deden, toen ze den gondel hadden verlaten was drinken. Verder waren zij vooral bezorgd voor het zoo spoedig mogelijk bergen van hun instrumenten. Het bericht van de landing verspreidde zich als een loopend vuurtje door de streek ten zuiden van he* Garda-meer. Duizenden hadden met groote belangstelling den langzamen tocht van den ballon gevolgd, die zich geruimen tijd boven Desenzano bewoog. Van deze plaats uit nam hij zijn koers over Tastillione della Stiviere en landde ten slotte In de nabijheid van Monzambano. Een talrijke menigte begroette de moedige luchtvaar- ders met groote geestdrift. Gezinsvreugde. Mevrouw Piccard was ten zeerste verheugd bij het vernemen van de behouden landing van haar man. Zij zeide nog niet te weten, of zij naar Italië zou gaan, dan wel te Zurich op haar echtgenoot zou wachten. In groote spanning had zij de 12 volle uren, waarin haar man met zijn trouwen assistent naar de hoogere luchtlagen was opgestegen, doorgébraoht. Geheel leeft ze mede met de wetenschappelijke onderzoekingen van haar man en vol vertrouwen zag zij hem ook nu weer omhoog gaan. Vurig hoopt mevrouw Piccard dat haar man belangrijke gegevens heeft kunnen verzamelen. Mevrouw Piccard over haar man en zyn werk. Mevr. Piccard heeft aan journalisten enkele bijzonder heden verteld over de voorbereidende werkzaamheden, die aan dezen tweeden tocht naar de stratosfeer voor afgingen. De vrouw, waarover op het oogenblik het meest ge sproken wordt, heeft destijds van haar man de belofte afgedwongen, dat hij zijn waaghalzig pogen nooit meer zou herhalen en eerst in de laatste weken besloot zij. na een langen en feilen strijd met zichzelf en haar geweten om den professor andermaal toestemming te geven. De dappere vrouw vertelde ons daaromtrent: „Het is waar, hij had het mij destijds beloofd, maar ten slotte moest ik hem toch laten gaan. Hij heeft me de overtuiging bijgebracht, dat een geleerde, die zijn naam eer wil aandoen, voor zijn wetenschap allee moet opofferen, zelfs zijn leven en zyn hulsgezin. Mijn man heeft mij in lange verhalen en breedvoerig uiteengezet, van hoeveel gewicht deze tocht naar de stratosfeer Is voor de wetenschap en dat hij alle voor zorgsmaatregelen genomen heeft, opdat het werk ook zou gelukken. Ten slotte heb lk hem begrepen en ik heb t als mijn plicht beschouwd, om hem in 't algemeen belang te ontslaan van zijn belofte." Uit de woorden van deze vastberaden vrouw klinkt een stil maar sterk heroïsme. Zij stelt een groot ver trouwen in haar man en zij doet al het mogelijke om hem bij zijn voorbereidende werkzaamheden niet te storen of met zorgen te overladen. Mevrouw Piccard was er ook buitengewoon blij om, dat ook haar twee oudste jongens, die natuurlijk ook veel belangstellen in het werk van hun vader, zich nergens ongerust over maakten en dat zij met spanning uitzagen naar het oogenblik, waarop hun vader weer voorspoedig zou landen. Over het verblijf van haar man te Zurioh-Dubendorf, vertelde mevrouw Piccard iets wat heel teekenend is voor haar geleerden echtgenoot: „Zijn grootste vreugde bestond hierin, dat er bij zijn aankomst niemand tegenwoordig was, omdat hij een voudig het uur van zijn komst had geheim gehouden. Mijn man kan absoluut niet tegen den sensatielust van het publiek, dat hem altijd tracht te storen bij zijn wetenschappelijken arbeid." Heeft U een BRIL noodig of is Uw Bril kapot? Dan even naar Gediplomeerd Opticiën V.V.O. LAGEZIJDE B 40 Tel. 26 SCHAGEN, want nergens vindt U grooter keuze Monturen, Glazen, enz., enz. Uitsluitend de allerbeste kwaliteit tegen lage prijzen, terwijl U bij ons alleen op reparaties aan Uw bril kunt wachten. Vliegers die hun leven voor 20 shilling per keer wagen Ambulance auto wacht beneden. In Engeland is er een twaalftal mannen, die hon derden meters boven den grond hun leven wagen voor ongeveer twintig shilling per keer. terwijl een aantal anderen in regeeringsdienst hetzelfde doet, als een deel van hun gewone werk, voor iets minder dan acht shilling. Deze menschen. de z.g testpiloten, trachten na melijk na te gaan, wanneer een vliegtuig in de lucht breekt. Uitgerust met een parachute en met de woten- schap dat diep beneden hen het personeel van een ambulance-auto en een brandweerbrigade hen gade slaan. pogen zij hun vliegtuig in de lucht te doen breken. Slagen zij hierin, dan vertrouwen zij op hun valscherm. Een piloot van de burgerlijke luchtvaart verdient op deze wijze over het algemeen een salaris van 1500 pond per jaar, terwijl de piloten van de Royal Air Force. die precies hetzelfde levensgevaarlijke werk verrichten, zelden meer dan 500 pond per jaar ver dienen. De snelste vliegtuigen van de Engelsche luchtvloot worden aan dergelijke proeven onderworpen Met motor op het hoogste toerental draaiend, doen de onverschrokken bestuurders hun machine van dui zenden voeten hoogte met den neus omlaag duiken en razen met een snelheid van vierhonderd Engelsche mijlen per uur de aarde tegemoet. Op een hoogte van duizend voet wordt het vlieg tuig dan plotseling in horizontale richting gebracht om te zien of de vleugels onder deze krachtproef breken. Het is voor deze piloten een deel van hun werk en terwijl zij omlaag duiken, weten zij niet, of zij er. zoo noodig. wel in zullen slagen, tijdig uit hun ma chine te springen. Luitenant vliegenier Schofield, de chef-piloot van de General Aircraft. beproefd eenige weken geleden, aldus meldt de ..Daily Herald", op deze wijze een nieuw model vliegtuig. Na een zestal spandraden van de vleugels te heb ben doorgeknipt, steeg hij op deed de machine dui ken en stelde pogingen in het werk om „iets te doen breken." De eenige reden, dat hij op het oogenblik nog chef piloot van de Général Aircraft is. aldus het blad, is, dat deze pogingen faalden Belgische gevangene ontvlucht en over de Nederlandsche o.rens gekomen. Rij dende treinen en beken en sloten vormen geen hindernis. Een uit een Belgische strafgevangenis ontsnapte Pool werd Woensdag door de marechaussee te Roo sendaal op den Nispenschen weg aangehouden. De man werd naar de marechaussee-kazerne overge bracht. maar aangezien hij niet in het bezit was van papieren, om 8.18 uur terug op den trein naar België gezet. De man bleek echter nieJ veel zin te hebben om terug te koeren naar het land, waar hij juist uit de gevangenis was uitgebroken, en nauwelijks had de trein het station verlaten of hij opende het por tier en wilde uit den trein springen Deze had ech ter reeds zooveel vaart gekregen, dat hij er schijn baar niet goed durfde af springen De menschen, die /n den coupé naast den zijne waren gezeten, wilden hem naar binnen trekken Hierop was hij blijkbaar niet gesteld, want hij verweerde zich hevig. De pas sagiers trokken daarna aan de noodrem. Toen de trein nabij de Badhuisstraat sterk in vaart vermin derde slaagde de Pool erin op den grond te sprin gen. Hij snelde over de lijn en door een sloot over het hek de Badhuisstraat in. Hier verdween hij in der gangen tusschen de aan deze straat gelegen huizen, kwam achter in de tuinen terecht en stond daar plotseling voor de breede Watermolenbeek. Dit bleek NA VOLBRACHTEN TOCHT. Profes sor Piccard na zijn geslaagde vlucht weer te midden van zijn vronw en kinderen. echter geen liindernis. die in staat bleek hem tot staan te brengen, want in een oogenblik tijd had hij de beek doorwaad. Hij kwam toen op den Boulevard Antwerpia terecht, doch liep daar regelrecht in de ar men van een politieagent, die hem onder buitenge wone belangstelling van het publiek naar het hoofd bureau overbracht. Na den nacht in het politiebu reau te hebben doorgebracht is hij Donderdagmor gen vroeg opnieuw op den trein gezet naar België. Donderdagavond hield de afd. Zuidscharwoude van bovengenoemden bond een openbare vergadering, ter bespreking der te houden demonstratie te Alkmaar. Een 60-tal personen was aanwezig, waarvan ongeveer de helft tuinbouwarbeiders. De voorzitter, de beer J. Klingeier, opende de ver gadering met een woord van welkom. Spr. vond het treurig, dat zoo weinig menschen waren opgekomen. Spreker deelde verder mede, dat door een misverstand geen spreker is gekomen van den Bond van Arbeiders iri het Land- en Tuinbouw- en Zuivelbedrijf. Als spreker voor den Neutr Bond trad hierna op de heer Jb. Kramer Sr., met het onderwerp „Waarom demonstratie over geheel West-Friesland, met Alk maar als meetingsterrein". Spr. begon met het gedicht van den dichter Poot, „Hoe genoeglijk rolt het leven des vlijtigen landmans hoen". Hoe het vanaf 1914 is gegaangeeft wel een beeld dat het genoeglijke er wel aan heeft onbbroken. Eerst leek het wel of de zorgen van de schouders der tuinders zouden worden afgewenteld, doch de Regee ring had gauw een middel bedacht in den vorm van de bekende N.U.M., om deze bron van inkomsten te explolteeren en werden ons door de N.U.M. maximum prijzen, door de Regeering vastgesteld, uitbetaald. Het overige kwam in de schatkist. In 1918 was het niet meer mogelijk om iets aan ons te verdienen en liet men ons los. De N.U.M. werd opgeheven en wij wer den aan ons lot overgelaten. Tot 1929 is het een suk kelen geweest. Nu eens slechter, dan weer beter. Als spr. op vergaderingen waarschuwde, dat een inzin king zou komen, werd spr. voor gek verklaard. De inzinking is echter gekomen en in nog ergere mate als voorspeld. Vanaf 1929 zijn we in de weer om hulp van regeeringswege te krijgen, doch steeds klop pen we aan doovemansdeur. Dat komt, omdat men niet gewoon is actie te voeren. Als de arbeiders het doen, gaat het anders. De tuinder gaat evengoed naar den akker al gaat het slecht en voor actie-voeren is by 's avonds te vermoeid. Ook de leiding is van het begin af niet goed ge weest. Als men in de L.G.C.-vergaderlng sprak over actie-voeren, werd direct geantwoord dat de L.G.C. de plaats daar niet voor was. Toen men drie jaar gele den voorstelde actie te voeren, werd geantwoord, dat men de armoede niet de ramen moest uithangen, daar het crediet hierdoor werd geschaad. Er zal echter actie moeten worden gevoerd, anders verdrinken we in de ellende. De boot, waarop wij varen, verkeert In gevaar en geeft noodseinen. De kleine schepen, de gemeenten, helpen wel, doch het groote schip vergeet het. Spr. noemde als voorbeeld de groote teruggang van den omzet der veilingen, zoo als In de Streek, waar de omzet over één maan millioen minder was dan verleden jaar. D. L.G.C. en de Noordermarktbond moeten samen een omzet heb ben van 6 millioen gulden, willen we een schamel stukje brood hebben. Dit is echter de helft, zoodat we drie millioen te kort komen. Ondanks dit alles blijft de Regeering doof. Door een der deelnemers aan de delegatie naar den Minister is spr. medegedeeld, dat een geweldige actie zal moeten worden gevoerd, daar anders niets zal worden bereikt. Ook was hem gebleken, dat de Mi nister eenzijdige voorlichting heeft gehad. Spr. wees op de groote gemakzucht der tuinders, die enkelen de kastanjes uit het vuur laten halen en alzoo op den enkeling parasiteeren. Ze komen niet op de vergaderin gen om te helpen strijden. Verleden jaar is de Neutr. Bond opgericht, omdat de L.G.C. te laks was. in den Neutr. Bond is dit ook weer het geval. Als we berus ten, zullen we ondergaan in de maatschappelijke ellen de. Deze toestand is volgens spr. niet meer terug te winnen. Spr. wees er op, wat het lot van den tuinder zal zijn, als hij straks uit zijn bedrijf Is gegooid en weer in de gelederen der arbeiders zal zijn. Ook de arbeiders zijn opgeroepen, omdat hun be langen de onze en de onze de hunne zijn. Spr. wees op het groote werk van het Hoofdbestuur en de kleine medewerking der leden. Spr. zeide, dat als de demon stratie 's nacht werd gehouden er wel meer zouden zijn, doch nu het overdag is, willen de meesten het niet voor hun fatsoen. Spr. hoopte, dat er een andere geest onder de tuinders kwam. We weten, dat we niet ons brood kunnen verdienen met alleen op het ïand te werken. Staatshulp is in dezen crisistijd geboden. Spr. wees op het groote gevaar, dat hypotheekboeren loo- pen. Spr. drong aan, dat daarvoor maatregelen wer den genomen. Spr. wekte allen op, als één man op te trekken en mee te doen. De voorzitter bracht den heer Kramer een woord van dank. HAAR ARM VERSTIJFD DOOR RHEUMATIEK. Het juiste middel hielp weer. „Jaren heb ik aan rheumatiek geleden. Er kwam een tijd, dat ik haast niet meer loopen kon door de pijn in mijn voeten. De duim van mijn linkerhand was zoo stijf, dat ik hem alleen kon buigen met be-* hulp van mijn rechterhand. Ik was te bang om naar. bed te gaan, omdat mijn rechterhand en -arm tot d* elleboog altijd verstijfd werden en de pijn was on dragelijk, totdat ik weer circulatie in de arm kon krijgen. Ik begon met voor het ontbijt een halven theelepel Kruschen Salts te nemen in een glas warm water en ik kan U verzekeren dat ik een heel an-: dere vrouw geworden ben. Ik vertel aan iedereen wat ik neem en hoe gelukkig ik daarmee ben." Mevr. W. A. B. Kruschen bevat zes minerale zouten, welke lever, nieren en maag aansporen tot beter werken. Het ge volg van deze inwendige gezondheid is een ver sterkte en verfrischte bloedstroom. Giftig urinezuur wordt verwijderd langs den natuurlijken weg en da rheumatische pijnen stoppen. En wanneer U voort gaat met Kruschen zal Uw gcheele wezen lichaam en geest deze zuiverende werking ondergaan. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten -a f 0.90 en fl.60 per1 flaèon. (Adv.) De heer Jb. de Vries van Sint Panoras bracht den heer Kramer een woord van hulde voor wat deze heeft gedaan in het organisatorisch leven. Van teleurstellin gen is hij niet vrij gebleven. Spr. bracht de vergadering van 8 September 1930 in herinnering, toen werd gewaarschuwd, dat deze tijd komen zou. Ook werden toen voorstellen gedaan om een toeslag van b.v. f 10.per snees te vragen. De Prov. Commissie wist het echter beter en er moesten credieten komen van de Provincie. En die zijn geko men. De toen verstrekte f 130.000.met de bijgeschre- rente moet nog worden betaald. Spr. heeft uitgerekend, en er ook in de krant op gewezen, dat de Regeering f 40.000.000.van ons heeft opgestreken, ten onrechte. Spr. wees er op, dat nu de renteniers reeds om de West staan te werken. Waarom wordt de tuinbouw niet gesteund en de werkloozen met f 80.000.000.per jaar vroeg spr. zich af. Omdat men van de tuinbouw niet bang is en van de werkloozen wel. Spr. zeide, dat er geld genoeg was. Het Nationaal vermogen is slechts 43 millioen gulden achteruit gegaan, terwijl het aantal aangeslagenen in de vermogensbelasting nog met 5000 is toegenomen. Spr. vroeg zich af, waarom er van het nationaal vermogen niets was te halen en van de schuld wel was te betalen. De kapitalisten moeten wor den gedwongen iets af te staan. Spr. noemde het een schandaal, dat de Kamerleden met vacantie gaan, ter wijl geheel West-Friesland in nood verkeert. Spreker wees op de groote achteruitgang van de landprijzen, waardoor de hypotheekboeren hun geld kwijt zijn ge raakt. Spr. vroeg of de leden zioh wel genoeg met po litiek hebben opgehouden. Men moet zijn eigen man in de Kamer aanklampen, dat hij zich voor den tuin bouw inspant. Moet het zoo worden als in Duitschland en Japan? Het wordt een uitziekingssysteem genoemd, doch het is een uithongeringssysteem. Spr. herinnerde aan de uitkeeringen van schadeloosstellingen aan scheepvaart maatschappijen in oorlogstijd en aan de f 20 millioen aan de Nederlandsche Bank voor Pondenverlies. En dat, terwijl de aandeelhouders ieder jaar 11 pet. dividend hebben gehad. Niets wordt van niets gemaakt en zal tot niets wederkeeren, dat staat deze regeering te wachten. De heer A. Hoogland van Sint Pancras vond den heer Kramer te pessimistisch ten opzichte van de schatting van de deelname aan de demonstratie naar dit ver gade rings bezoek. Als al de aanwezigen met hunne vrou wen ook ieder nog een andere persoon meenemen, dan zal de demonstratie zeker slagen. De gewone middelen hebben niet gegeven, nu moet het met andere middelen worden geprobeerd. Spr. hoopte, dat de demonstratie in alle opzichten mooht slagen. Spr. deelde mede. dat er een spreker zou optreden voor de radio op Woens dag 24 Augustus des avonds ongeveer 6 uur. De heer P. de Boer sprak namens de arbeiders en wees er op, dat het- 40 jaar geleden niet alles was voor de arbeiders, zoodra ze boven de band van hun broek uit konden kijken ook uit werken moesten voor f 1.per week. Spr. zeide, dat de stemming onder de arbeiders niet zoo best is en niet zonder reden. Men heeft tweemaal geconfereerd om een collectief arbeidscontract te krijgen, doch nog steeds nul op het request gekregen. Spr. dringt aan op samenwerking van bouwers en arbeiders. We moeten naast elkander staan en niet tegenover elkaar en ons met pietluttige verschillen be moeien. Spr. zeide, dat de regeeringsmachine langzaam werkt, maar toch niet toen de arbeiders uit Broek op Langendijk terugkwamen uit Overijssel. Er was spoe dig bericht, dat de steunuitkeeringen moesten worden stopgezet. Na nog eenige voorbeelden te hebben aan gehaald drong spr. er op aan, dat men het eens werd. De voorzitter sloot hierna de vergadering met een woord van dank, er op wijzende, dat men het zonder steun niet kon redden. Spr. hoopte, dat degene" die nog geen lid zijn, het alsnog worden. De plaats van samenkomst is vastgesteld bij het Raadhuis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 9