RONDOM DE GROENE TAFEL. J Naar de Middellandsche Zee De sterke indruk dien een mensch van een raads vergadering van Schagen mee naar huis neemt, is en blijft steeds: wat kunnen die menschen zwammen. Het is een zeer oneerbiedig woord, maar 't is ons met den besten wil van de wereld niet mogelijk om een ander woord te vinden, dat duidelijk genoeg on zen indruk weergeeft. Er zit abssoluut geen lijn in de redeneeringen der heeren Men praat soms heel knusjes met elkaar en in hoofdzaak blijft het zoo als wij het dezer dagen zoo teekenend hoorden uit drukken: „een praatje over tafel heen". De raadsleden moeten eens probeeren, al worden het dan geen goed verzorgde redevoeringen, hun „speeches" wat minder onbeholpen naar voren te brengen en vooral korter, veel korter. Burgemeester Cornelissen laat ze praten, zijn vroe de vaderen deze heeft van leiding niet het minste benul en zoolang als hij Siberisch-koud blijft tegenover alles wat een klein beetje lijkt op een behoorlijke raadsvergadering, zal dat zoo wel blij ven ook. Er waren twee leden Vrijdagavond afwezig, n.1. de heeren Blaauboer en Mr. Buiskool, maar toch kletste men den avond vol tot 12 uur 's nachts, om daarna nog een uur in comitiézitting na te boomen. En was er uit zoo'n raadsdebat nog maar eens wat van beteekenis op te diepen, maar dat lukt geen sterveling mét den besten wil van de wereld niet Probeer het maar eens met aandacht, wie wat ge vonden heeft, mag het zeggen. In het begin van de vergadering niet anders dan klein goed en daarna „praten" over personen die nog geen jaar in onze gemeente wonen en daardoor gedu peerd worden met het verschaffen van werk en steun. Zoo heel lang had men daarover toch niet te boomen. De regeling in Schagen is immers „goedgekeurd" door den Raad zelf en B. en W. passen ze zeer soe pel en rechtvaardig toe. Ons dunkt, daarmee had het edelachtbaar raadscollege tevreden kunnen zijn. Trou wens, was dat ook, maar eerst nadat er een dosis woorden over waren gewisseld. De S.D.A.P.-fractie had gevraagd een commissie voor maatschappelijk hulpbetoon en B. en W. kwa men aan dezen wensch in zooverre tegemoet, dat het zou dan een Algemeen Burgerlijk Armbestuur wor den. De Raad wees het in groote meerderheid af. Ons dunkt zeer terecht. Theoretisch is er over zoo'n com missie voor maatschappelijk hulpbetoon veel moois te zeggen, veel goeds aan te voeren. Hetzelfde is het geval, al is het dan al weer in wat mindere mate. van een Burgerlijk Armbestuur. Maar als men met zijn beide beenen op den beganen grond blijft in een klein plaatsje als Schagen en vooral in den tegen- woordigen tijd, geven wij de voorkeur aan een klei nere commissie (boven een van 7 leden), aan het col lege van B. en W. Of wij dan dit college speciaal zóó bij uitstek er voor aangewezen achten? Och lieve hemel neen. De pluimpjes die de Raad kwistig uitdeelde, waren ons inziens misplaatst en zullen ook wel meer hebben moeten dienen om de pil voor B. en W. wat te ver gulden. De activiteit der heeren wethouders in deze ken nen wij nog te weinig, maar wat de Burgemeester in deze uitvoert, staat niet heel hoog. De man heeft zooals bekend, zijn „beroemde" blocnote Als nu een steunbehoevende in „Burgemeesters kamer" komt, wordt alles wat de aanvrager of aanvraagster zegt, op die blocnote gekalkt. En gewapend met die bijzonderheden komt onze schout in B. en W. En dan? Ja dan??? Wel als men dan van de gegadigden per ongeluk wat weet, wel nou dan loopt 't maar een serieus onderzoek, dat stelt onze schout niet in. Die is al reeds meer dan content over zich zelf, als hij per week voor gemeenterekening een Moor-potlood verslijt. Dus niet omdat wij met de tegenwoordige wijze zoo dwepen, maar dat zit 'm in de menschen die het uitvoeren. Ons dunkt dat als het college van B. en W. zich eenige moeite getroost in een kleine plaats als de onze, ongeveer alles van de menschen is te weten te komen. En dan geven wij aan een klein-comité in Schagen de voorkeur, ten minste als het op zijn tijd ook eens neen durft te zeggen. Zoo'n commissie van 7 menschen wordt gekozen uit alle „politieke" (want beroerd genoeg komt de po litiek er direct bij) partijen en werkt onnoodig duur. De heeren hebben allen hun aanhang en het is noo- dig dat het duidelijk uit komt dat daarvoor steeds met ambitie wordt gezorgd. Dat wordt zoo ongeveer een concurrentie. En daarvoor willen wij liefst onze gemeentekas, vooral in tijden als nu, bewaren. En daarom juichen wij de beslissing van de raadsmeer derheid toe, juist omdat Schagen zoo klein en zoo arm is. Lagedijk en Schagerbrug krijgen gas. Na jaren strijd is eindelijk dit besluit gevallen, in den meest ongunstigen tijd dien men zich maar denken kan. Maar enfin, toch gelooven wü dat het wel goed is. er zit tenminste nog wat -« n-tief in. En als er nu maar geen uitbreiding van '\<onee! aan de gasfa briek aan vastzit, of verhooging van salaris van gasdirecteur etc., dan zal het nog wel rollen ook Maar als de meerdere(lü) werkzaamheden aan deze uitbreiding verbonden door de betrokkene- huizenhoog worden uitgemeten en onze raad toon voor de zooveelste maal geen ruggegraad te hebben dan zijn wij zeer bevreesd voor de belastingcenten onzer burgers. De Nieuwstraat zal wat worden opgeknapt door de onhewoonhaarverklaring van ettelijke woningen. Prachtig. Niet al te toegevend heeren s.v.p., anders zit je er nog jaren mee hoor! En verder de rondvraag: een Sportpark! Dat idéé komt zl vele malen omhoog, dat het er tenslotte wel van zal komen, vreezen we.. Een pracht van een werkobiect heet het weer te zijn. Als je dat argument noemt t^genwoord g, ziin er altijd een paar raadsle den die er vóór zijn. Zelfs bij de gaslevering aan Schagerbrug deed di argument voor het te graven geultje nog opgeld. Maar men zij toch voorzichtig en stare zich niet blind op dergelijke argumenten en men beoordeele de zaak los van 't argument van werkverschaffing. En dan moet men ons nog maar eens goed voor rekenen welke voordeden er voor de gemeente aan een Sportpark vast zitten, voor wij er enthousiast voor kunnen worden. Laten de heeren eerst de be grooting van 1933 naar afwachten en zien hoeveel of de belastingen we r moeten worden verhoogd, daar zit sport genoeg in. Cns dunkt, dat de burgerij zoo langzamerhand wel voldoende springzat zal gehou den worden, oi buiten een Sportpark evengoed wel aanhangers van de slanke lijn te worden. Onaangenaam heeft dunkt ons den Raad moeten stemmen de opmerking des heeren Schoorl over het kolenvervoer. Onda; ks het feR dat er een openbare inschrijving is gehouden en eene gunning door B. en W. heeft plaats gehad, kom dit raad lid een lans breken voor iemand die het nu voor minder wil doen. Elk mensch die op fatsoenlij'- zakendoen gesteld is, zal een dergelijk aanbod hinderen en het deed ons dan ook genoegen dat B. en W. het terzijde had den gelegd. Wij kunnen hierin dan ook niet anders zien dan een opkomen voor eigen clientèleVerre van fraai! In comité hebben de heeren het druk gehad over het aanbod van het P.E.N. om ons gemeentelijk elec- ticiteitsbedrijf over te nemen. Het bod is nu bekend. Er is een commissie benoemd om deze zaak verder voor te bereiden. Wij zijn zeer benieuwd hoe of deze zaak zich ver der zal ontwikkelen, en of de burgerij er ter zijner tijd nog wat van te weten komt. De textielstaking in Engeland. 200.000 arbeiders het werk neergelegd LONDEN. 27 Aug. (V.D.) Hedenmorgen om 11 uur 30 precies hebben 200.000 wevers en weefsters in Lancas- hire het werk neergelegd. Duizenden weefgetouwen staan stil. Slechts op drie plaatsen ls de stakingsaankondiging weer ingetrokken. De volle omvang van de staking zal eerst in het begin van de volgende week blijken. Dat men geen snel einde van de staking moet verwachten blijkt uit de uitlating van den arbeidersleider Nalsmith: „De waarschijnlijkheid, dat men tot overeenstemming zal kunnen geraken tusschen fabrikanten en wevers binnen korten tijd Is niet eens een kans van 1 op een mlllloen." De staking, die waarschijnlijk ontslagen op grooten -ohaai in de aangesloten Industrieën ten gevolge zal hebben beteekent voor de katoenindustrie van Lancas- hire een wekelijksch verlies van 1.5 pond sterling aan opdrachten en loonen. Een leidend industrieel verklaarde, dat de staking op 'n oogenblik begon,waarop de Engelsche katoenindustrie die het minst kon verdragen. Het is waarschijnlijk, dat Lancashlre jaren noodlg zal hebben om dezen klap te boven te komen. Ook de spinnersorganisatie, waarbij 250.000 textielar beiders zijn aangesloten, heeft heden besloten binnen de eerstvolgende 10 dagen een stemming te houden over staken of nlet-staken. Botsingen te Arnhem. Communisten en politie slaags. Een raads lid gearresteerd. Zaterdagavond heeft de fascistenbond van den heer Baars in het gebouw .De Vereeniging" aan den Vel- perweg een vergadering gehouden welke ten slotte geleid heeft tot een botsing tusschen de politie en communisten op den openbaren weg. Een groot aantal communisten onder wie het gemeenteraadslid Brug man had zich een aantal entréekaarten voor deze ver gadering weten te verschaffen, doch toen zij de zaal binnentraden, werden zij er met kracht uitgewerkt. De communisten bleven toen op straat samenscholen, doch intusschen was ook een groote politiemacht op de been gekomen, die den Velperweg, onder leiding van den commissaris van politie, vrij hield. Bij het debat op de vergadering verliet een groep O.S.P.'ers de zaal, die zich bij de communisten buiten voegden. Later werd nog een communist de zaal uitgezet die „Rood Front" had geroepen. Later op den avond, omstreeks halelf, werden de op straat samenscholen- den rumoerig en hieven zij de Internationale aan. De commissaris van politie gelastte het raadslid Brugman te zwijgen en ook aan de anderen te zeggen dat zij zulks moesten doen. De heer Brugman echter voldeed niet aan dit bevel en zette zijn geestverwanten aan hun gezang voort te zetten. Daarop werd de heer B, door de politie naar het hoofdbureau van politie over gebracht, alwaar hij in arrest werd gesteld. Deze ar- restatie leidde tot grooter rumoer, zoodat de politie genoodzaakt was den wapenstok te trekken en daar mede eenige charges uit te voeren, waarbij gevoelige klappen vielen. De stad in* Later op den avond trokken de communisten c.s. de stad in, waar de politie nogmaals genoodzaakt was eenige malen met den wapenstok ruim baan te maken. De heer Brugman is in den afgeloopen nacht uit zijn arrest ontslagen. Er is proces-verbaal tegen hem op gemaakt wegens opruiing. Tot omstreeks 1 u. 's nachts .bleef het uiterst rumoerig in de stad, doch de politie bleef het terrein meester. Zij kon evenwel niet ver hinderen dat bij een der fascisten thuis door onb®» kenden de ruiten werden ingegooid. 200.000 K.G. ijzer de lucht in. Stagmatie bij het omhoogbrengen van d© z.g. toog van de Barendrechtsche brug. Een lier defect. Het verkeer gestremd. Uit Dordrecht. Zondag werd een aanvang gemaakt met de overbrenging van de z.g. toog van de Baren drechtsehe brug. de verbouwde brug over de Oude Maas. Voor dit gevaarlijke werk bestond van ingeni eurs-zijde een groote belangstelling. De toog, die het verbindingsstuk vormt tusschen de beide heftorens der brug, weegt 190 ton. welk gewicht door vier elctrische lieren werd opgetrokken, 's Morgens om vier uur be gon men met hpt werk en alles had een vlot verloop, toen om 10 uur één der trommels, waarop de kabels in de lieren worden opgewonden, brak, waardoor het werk moest gestaakt worden. Het gevaarte hing toen 17 meter boven de brug. De toog. die halverwege tus schen de torens hing, leverde een gevaar op voor de brug en het verkeer, waarom uitgebreide maatregelen voor beveiling werden genomen. De brug is den ganschen dag voor het verkeer ge sleten gebleven en ook gister was dit het geval. Men heeft zelfs aan de Rotterdamsche Tramwegmaat schappij bericht, dat vóór Woensdag geen reizigers per tram over de brug zullen mogen worden vervoerd. De reizigers zullen dus In motorbootgn over de rivier moe ten worden gebracht, zooals wk vandaag geschiedde, hetgeen een vrij langdurig oponthoud beteekent. Vrachtgoederen zullen misschien per tram over de brug mogen worden vervoerd, maar voor al het an der verkeer blijft de afsluiting van kracht. Dit ver keer zal nu voornamelijk over Dordrecht moeten gaan. Het scheepvaartverkeer zal niet gestremd worden, omdat de draaibrug, die thans nog dienst doet, althans voorloopig bulten de gevaarlijke zóne ligt. Voorbejaarden zijn inderdaad het meest ideale middel ter bevorde ring van een oormalen stoelgang Gemakkeliik in te nemen aaogename smaak, verwekken geen krampen. f O 65 pet flacon. HcJIandsche boeren-hulde! Het onvergetelijke Wight. Geef mij maar de Holl. potl IN mijn eerste brief heb ik U de aankomst in de haven van Southampton beschreven en de schitte rende tocht langs 't eiland Wight. Ik zal u in dezen tweeden brief een en ander vertellen van ons twee- daagsch verblijf in Engeland en het vertrek vandaar. Nadat de „Dempo" met behulp van eenige sleepbooten aan de kade was gemeerd -(het was inmiddels circa 11.3G uur v.m. geworden), kwamen terstond eenige „inspec- tors" voor autobustochten aan boord. 'We hadden de keus tusschen verscheidene tochten, welke allen zeer werden geroemd. Uw briefschrijver koos tocht No. 5, naar Salisbury en Stonehenge. Om 2 uur vertrokken we in een groote touring-car met 32 personen. Van deze tochten werd druk gebruik ge maakt, niettegenstaande ze nogal prijzig zijn. Velen gingen naar Londen, anderen maakten een tocht langs de Zuidkust, waar nogal veel kasteelen liggen. Wij pre fereerden een tocht Noordwaarts, omdat we dan door verscheidene stftden en dorpen kwamen en we beter een Indruk van de levenswijze hier konden krijgen. En laat ik U maar direct zeggen, dat de tocht niet meeviel. Wat we te zien kregen, was niet3 bijzonders. De wegen zijn goed (beter dan in en om Schagen), maar in ons Noor derkwartier hebben we ook goede wegen. De huizen zijn veel minder dan bij ons. Alles is erg stijf gebouwd en biedt een verre van aardig aspect. De boerderijen halen het niet bij onze Hollandsche. Alle lof voor onze Hollandsche boeren! Ook op andere reizen in het bui tenland is het mij opgevallen, dat de Hollandsche boer derij haar gelijke niet vindt. Het land maakt een dorre indruk. We zien vrijwel algemeen roodbont vee. Maar waar drinken deze besten toch? Water is haast niet te vinden, en toch zullen ze moeten drinken. Dat raadsel heb ik niet kunnen oplossen, omdat ik geen gelegenheid heb gehad mij op een boerderij zelf te begeven. De ste den en dorpen, waar wij doorheen kwamen, hebben nauwe straten. Herhaaldelijk hebben wij elkaar angstig vastgegrepen, wanneer wij een auto of ander voertuig passeerden. Men houdt hier namelijk links en niet zoo als bij ons rechts. Dat heeft ons menig angstig oogenblik bezorgd, omdat wij telkens meer angstwekkende botsin gen meenden te moeten venvachten. Een Frangaise (In Frankrijk houdt m enook „rechts') was op een gege ven oogenblik totaal van streek, maar er gebeurde niets Maar je went aan alles, net zoo goed aan linkshouden. Als we er maar niet „links" van geworden zijn! In Salisbury hebben wc de thee gebruikt in een hotel, fiij onze hotels of café's vergeleken zouden we dit een ko lenbergplaats noemen. Het was er niet bepaald aange naam. We hebben ook nog de stad bezichtigd, met haar bekend kathedraal, maar veel was er overigens niet te zien. Wel bleven we eenige keeren stom verbaasd staan op straat. En waarom? Wel lezer, omdat wij op straat dames tegen kwamen, die hevige rookwolken uit een cigaret bliezen! Zelfs dames van naar schatting 80 jaar ziet men op straat loopen rooken, al of niet de cigaret in een kortere of langere pijp. Ik vind 't geen gezicht en 't is blamage voor de vrouwelijke sexe. Er blijft op die manier niets vrouwelijks meer over. Hier vindt men het blijkbaar heel gewoon. Zoo heeft toch ieder land haar gebruiken en haar eigen opvattingen van fatsoen. Stonehenge viel ook erg tegen. Dat Is zooiets als bij ons een hunnëbed in Drente. De terugtocht ging langs vrij open wegen, en daar het geweldig warm was, werd allerwege met zakdoeken geveegd en werden jassen uit getrokken. Om circa half 7 waren we weer aan boord en hebben den avond verder rustig op het dek doorge bracht. Het was prachtig weer en konden we zonder bezwaar tot laat in den avond op het promenadedek blijven. Vrijdag 19 Augustus zijn we, nae en rustige en ver kwikkende nachtrust, om 8 uur 's morgens weer per autocar erop uit getrokken. Thans was het doel van #e tocht een bezoek aan het zooveel geprezen eiland Wight. Laat ik U maar direct vertellen dat deze tocht al onze verwachtingen overtrof. Het was in één woord een schit terende rit. Dit eiland is werkelijk zoo mooi als men algemeen zegt. Zeer heuvelachtig en boschrijk, en langji' de kust strand en zeevermaak. Alles is hier even grootsch ingericht, en ik kan mij best voorstellen, dat een verblijf aan de Zuidkust van Wight zeer gezond moet zijn. Het was ook dezen dag zeer warm, en volop zomer, wat er niet weinig toe bijdroeg, dat we ook de allerbeste indruk van dit lustoord konden krijgen. Er bestond zeer veel liefhebberij voor dezen tocht, zoodat we met zes touringscars, elk plaats biedende aan circa 30 personen, het eiland hebben doorkruist. De wegen, waarlangs wij reden, kronkelden zich als slangen tusschen de heuvels; en bosschen door. Naar boven en dan weer naar beneden, totdat wij ten slotte ook 't hoogste punt bereikten, dat c.a. 900 voet boven peil ligt. Van hier hadden wij een schitterend uitzicht over het eiland en de zee, en dit panorama was zeer de moeite waard. Wij hebben de drie bekende badplaat sen Ryde, Sandown en Shanklin bezocht en kregen hier reeds een indruk van de Rivièra in Zuid-Frank rijk. Tennisbanen, golflinks, zeil- en roeivermaak aan het strand ontelbare badkoetsjes. Gezien het mooie weer, was het strand overal zeer druk bezocht. Men liep op de boulevards in badtenue zonder badmantels. Blijkbaar is men hier dus minder conservatief dan in Bergen aan Zee en andere Hollandsche badplaatsen. In Shanklin hebben we nog de Chineesche tuin bezocht. Het klinkt vreemd, dat men een Chineesche tuin op een eiland in de Noordzee heeft. Dat verwacht men eerder in Zuidelijke of zeer Oostereche landen. Maar het is waar, lezer, en dit pleit voor het klimaat van dit eiland. En deze tuin mag er dan ook wezen. In Ventnor gebruikten we de lunch. Het eten kon de meeste Hollanders niet bekoren. We kregen o.a. Spaghetti, lange slierten vermicelli zoudt u kunnen zeggen, maar het smaakt heel anders Een dikke Hol lander zei hardop: geef mij maar de Hollandsche pot, en hij vond algemeen bijval in de Hollandsche hoeken van de eetzaal. Maar als je honger hebt, eet je alles, en Uw correspondent heeft zonder eenige aarzeling deze lange slierten door zijn keelgat laten glijden. Na een mooie terugrit arriveerden we weer aan de havenplaats Cowes. vanwaar we per raderboot weer de vaste wal bereikten. Om 5 uur zou onze boot vertrekken, maar daar we 20 minuten te laat kwamen, werd het half zes, vóórdat de krachtige stoomfluit aankondigde, dat de sleepbooten hun laak weer konden aanvangen. Begunstigd door prachtig weer stoomden we de haver uit, en zetten koers naar volle zee tusschen het vaste land en het eiland Wight door. Deze vaart door de vaar geul van Wight was een lust. Links de schitterende aanblik van het eiland en recht3 de even bezienswaar dige Zuidkust van Engeland. Om 8 uur 's avonds be reikten we het uiterste puntje van Engeland met de vuurtoren en stoomden thans de groote Atlantische Oce aan in. Een zeereis van 3 dagen, zonder land te zien, was begonnen. Dit verblijf op de wijde watermassa schenkt mij volop gelegenheid om U een indruk te ge ven van het leven aan boord, en ik zal dezen brief dan ook maar vervolgen met een beschrijving van het schip en de wijze, waarop wij onzen tijd doorbrengen. ZATERDAM. 20 Augustus. Het weer Is slecht. Het regent en het ls zeer mistig. Een koude wind waait over het dek, en maakt het onmogelijk om aan dek te zitten. Er is niets te zien, mistige duisternis heerscht rondom het schip. Er is veel deining, en het schip slin gert meer dan de vorige dagen. De eerste zeezieken worden gemeld, en aan het ontbijt zijn al verscheidene open plaatsen aan tafel. Zullen wij het houden? Of zul len ook wij vroeg of laat sneuvelen? Nog voelen wij niets van die rare kriebelingen, welke een opkomende zeeziekte aankondigen. Aan boord is het echter zeer gezellig. Nu wij niet aan dek kunnen ziin. zoeken wij onze troost in rooksalon en conversatiezaal. lezen en doen allerlei gezelschapsspel letjes. Er wordt om 11 uur bouillon geserveerd en om 12.15 uur gaat de gong voor de lunch. Dat gaat allemaal op tijd. Tusschen 6 en 8 uur 's morgens bestaat er ge legenheid om aan dek een kop koffie te drinken. Van 7.309.30 kan men ontbijten. Om 11 uur bouillon of chocolade. Om 12.15 lunch. Om 4 uur thee met cake. Om 6.30 uur diner, 's Avonds 8.30 uur thee met sand wiches. Dit alles, lezer, krijgen we zonder bon, en be hoort tot de passage. Verder genieten we lederen dag van het orkestje. Den eenen dag is er dinermuziek, en den volgenden dag 's avonds balmuziek. Er wordt dan gedanst, bij gunstig weer op het dek, bij slecht weer ln de salons. Zoo'n bal moet U hebben meegemaakt om het te kunnen waardeeren! Denkt U eens in, lezer! Mid den op die groote Oceaan, niets dan water om ons heen, en daar drijft een schip, fantastisch verlicht en de tonen van de muziek klinken over de eindelooze waterplas. Dat effect ls niet te beschrijven. Het is een sprookje. Er wordt veel tollet gemaakt voor het diner en voor het bal nog meer. De dames smullen van de toiletjes, die ze te zien krijgen. Maar ook de heeren laten zich niet on betuigd. Veel heeren zijn In smoking-costuum. vooral de buitenlanders houden zich nogal streng daaraan. Men denkt in Carlton te zijn in plaats van op een schip, 't Is ongelooflijk! En zoo hebben we om den anderen dag bal. U ziet, dat men alles doet om de passagiers aange naam te zijn, wanneer het schip eenige dagen achtereen op zee is. Op het dek bestaat trouwens gelegenheid tot tafeltennis, ringtennls, en allerlei andere spelen. Ook hiervan wordt druk gebruik gemaakt. Het is waarlijk niet moeilijk om den dag door te komen, want er is volop afleiding. Voorts kan men rustig liggen in een dekstoel. en uitrusten va nde vermoeienissen van den gewonen dagelijkschen arbeid. En dat is ook veel waard. Zaterdagavond was er bal en er was volop stemming. Om half twaalf 's avonds sluiten de bar en de buffetten en is er niets meer te krijgen, zoodat het vroeg naar bed gaan daardoor bevorderd wordt. Een goede maat regel, die het gezond varen bevordert, want vroeg op staan Is aan boord zeer aan te bevelen, en dan moet men ook tijdig naar bed. Uw verslaggever leeft dezen scheepsregel trouw na en bevindt zich daar goed bij. ZONDAG 21 Augustus. Deze dag onderscheidt zich geenszins van de gewone weekdagen. Men merkt niet dat het Zondag is. Aan boord bestaat iederen morgen gelegenheid voor Roomsch Katholieken om hun kerke lijke plichten te vervullen. We ontbijten, lunchen en di- neeren als andere dagen, alleen zijn de menue's nog uit gebreider dan andere dagen. De tafel is hier aan boord voortreffelijk. Aan het ontbijt heeft men de keus uit tien verschillende elerspijzenVoorts havermout of gort toast, beschuit, jam, kaas, haring of sardines, ham, worst, fruit en nog meer heerlijkheden. De lunch be staat uit soep, vleesch of visch, aardappelen en groen ten, toespijs, fruit en koffie en soms nog ijs. Het diner heeft steeds 2 gangen, en bovendien nog een voorgerecht als hors d'oeuvre of pasteitje! Het is waarlijk uitge breid en steeds voortreffelijk bereid. De bediening ls zeer goed. De Javaantjes bedienen en Hollandsche Hof meesters houden het toezicht en grijpen In, waar het noodig is. Het optreden van het personeel valt zeer te roemen. Waar men ook komt aan boord, en met wie men ook iets te maken heeft, iedereen is even beleefd en behulpzaam. Het weer was Zondag ook niet best. We bevonden ons toen in de Golf van Blscaye, de gevaarlijke Golf, wel eens genoemd het zeemansgraf. Het kan hier geducht spoken. Ook nu was er veel schommeling en golfslag. Uw correspondent en zijn dierbare wederhelft bleven echter vrij van zeeziekte. Af en toe brak de zon door, maar het was niet blij vend, en een enkele regenbul noodzaakte telkens weer het dek te verlaten. Het was gelukkig niet koud en daaraan was wel te merken, dat we steeds zuidelijker kwamen. Van de kust was niets te zien. Het was 's avonds acht uur toen de Spaansche kust in zicht kwam en daarmee het afscheid van de Golf van Biscaye werd aangekondigd. En terstond veranderde -het klimaat en het weer. Het werd helder, de zee werd kalmer, het werd warmer. En zoo eindigde deze Zondag ln een prachtige avond, die het mogelijk maakte aan dek te zijn. We passeerden 's morgens de .Slbajak", een zus terschip van de „Dempo" van de Rotterdamsche Lloyd. Dit moment was onvergetelijk. Op slechts enkele tien tallen meters gingen deze twee zeereuzen elkaar voorbij. Op beide schepen werd luid gejuicht en uit sommige patrijspoorten zag me.n zelfs met pyama-jassen en -broeken zwaaien. Men had het eerste het beste klee- dingstuk gegrepen om maar te kunnen wuiven. De beide schepen begroetten elkaar met de stoomfluit en de vlag, en wij Hollanders waren een oogenblik stiL Is dit niet onze nationale trots sinds eeuwen, deze scheepvaart. Is ons landje niet altijd groot geweest, waar het de zee betreft? Het was mooi, lezer, deze ontmoeting op dien grooten Oceaan, en ik zal 't niet licht vergeten. We passeeren Kaap Finisterre, het baken in zee voor iederen Oceaan-stoomer op deze route. We zien gedurende eenige uren de Spaansche kust. Hoog rijst de kust uit zee op. Uit zee gezien lijkt zij rotsachtig, met breede baaien doorsneden. Het zijn de uitstekende kustgedeelten, welke wij kunnen zien, want telkdtw* weer wijkt de kust terug, en zijn we weer aan beide zijden omringd door water. De zee heeft hier ook een ar.dere kleur. Prachtig blauw ziet het water. Het wordt nacht en we gaan naar bed. De maan werpt haar schijnsel over het water en wij genieten van dit mooie schouwspel. Het weer wordt steeds zachter. Zal het Maandag mooi en warm weer zijn? Het ziet er wel naar uit MAANDAG 22 Augustus. Het was nog vroeg in den morgen, toen we op dek kwamen. Onze verwachtingen zijn niet beschaamd. Het is prachtig weer, en zelfs zeer warm. Iedereen is al vroeg op. en op het dek zien we luchtige toiletten en de heeren in witte broek en overhemd. Jassen zijn in de hutten gelaten. Het is heerlijk. Om 10 uur passeeren we Lissabon. We zijn te ver af om goed te kunnen onderscheiden. Kort daarna passeeren we Kaap Esplchel en stevenen nu recht op Kaap Sint Vincent af. Ook deze kaap irf zeer bekend. Reeds doemt in de verte land op. Het is echter nog zeer ver weg, en we zullen vermoedelijk eerst om 5 uur vanmiddag deze kaap passeeren. Naar ik heb gehoord, gaan we rakelings om deze kaap heen, en hoop ik deze op de plaat te kunnen vastleggen. En nu lezer, zal lk dezen brief beëindigen. We blijven nog den geheelen dag in volle zee en zullen on« verder koesteren in de zon. Vanavond hebben we bal-champêtre op 't dek. Dat belooft een schiterende avond te zullen worden. Vannacht komen we op de reede van Tanger. En zal ik U in mijn volgenden brief vertellen van Tan ger en Gibraltar, Tanger de Afrlkaansche stad van wonderbaarlijkheden en Gibraltar, de Engelsche vesting op Spaansch gebied, de wachter aan den mond van de Middellandsche Zee, Ik neem nu afscheid van U er groet alle bekenden in onze lage Noordholla~ dreven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 2