Aan de andere zijde van de Pyreneeën, BANNE HOOGWOUD EN AARTSWOUD. Zaterdag 3 September 1932. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9135 In de Spaansche hoofdstad. De recordvangst. Paniek in de New-Yorksche Subway. Het zondige zeebad. Een puzzle voor de post Uit jalouzie. Noodweer in Pommeren. P'anten in Kamer en Tuin. F Na een rit door een wild fantastisch rots gebergte en een dorre, troostelooze hoogvlakte. Hoe we met onzen motor in een bioscoop voorstelling verzeilden. (Van onzen reizenden correspondent.) MADRID, Augustus. EENt kleine honderd kilometer vóór de Spaan sche hoofdstad voert de weg door een wild fantastisch rotsgebergte, daarna daalt hij in de lichtgolvende beruchte vlakten, waarin Madrid ligt. Waterarm en bijna boomloos is hier het land, dat vroeger voor reizigers een hel was. Nergens vonden ze schaduw, bijna nergens water. Ik herinner me van onze reis een hoogen stadstoren, die aan het einde van een kaarsrechten, hoomloozen weg, reeds op vele. vele kilometers zichtbaar was. Voor voetgan gers, zelfs voor ruiters moet deze toren, die hen uit de verte scheen te tarten en niet nader kwam, als een marteling zijn geweest. Voor ons was het minder erg. Onze vièr-cylinder suisde met een snelheid van tachtig, soms van meer dan honderd kilometer over den uitstekenden, broeden, rechten weg. Grauw, stof fig. kleurloos is hier het landschap, maar bij het ge bruik van een snel vervoermiddel heeft men deze troosteloosheid spoedig#achter zich. Ons voornemen was eigenlijk geweest nog vóór Madrid ergens nachtverblijf te zoeken, maar toen we na de dorre hoogvlakte weder in bewoonder streken kwamen, vonden we geen hotel, dat er aanlokkelijk genoeg uitzag en zoo besloten we door te rijden naar Madrid, waar we eonieen tijd wilden blijven, ik om er te werken, want gedurende de reis komt men er *s avonds na een tocht van honderden kilometers in een zijspan niet zoo gemakkelijk toe zich rustig aan een schrijftafel te zetten. I)e duisternis was reeds lang gevallen, toen we Madrid binnen reden. De Spaansche hoofdstad is niet middeleeuwsch en in droomen voHoren als zoovele Spaansche provinciesteden; ze is levendig en grootsch als een moderne wereldstad. Op breede, hel verlichte boulevards kwamen we, waar een gewoel van duizen den heerscht. Opvallend druk was het verkeer van automobielen en trams en zelfs zagen we stations van een ondergrond-spoorweg. Lichtreclames vlamden op aan den nachtelijken hemel en hier en daar verhie ven zich gebouwen, welke aan wolkenkrabbers deden denken. Voor groote café's zaten aan tafeltjes men- sehen, die na den hreten dag genoten van de avond koelte. mnar at deze levendige, kleurige drukte, liet ons op dat oogenbiik volkomen onverschillig. We wa ren hongerig en moede en we verlangden naar een goeden maaltijd en een bed. Het monumentale postkantoor te Madrid, waar bij de laatste poging tot revolutie het sein tot den opstand werd gegeven. Langzaam reden we daarom door het gewoel, ter wijl ik uitkeek naar een hotel, of nog liever, daar we cenigen tijd te Madrid zouden blijven, naar een pen sion. Blijkbaar waren we niet in de goede wijk en we vonden niets. Spaansch kennen we geen van beiden en de kennis van vreemde talen is in Spanje niet zeer verbreid, zooals me bleek, toen ik enkele menschen in liet Fransch, het Engelsch en het Duitsch aan sprak. We volgden een drukke verkeersstraat, do „Callc San Bernardo", maar plotseling konden wo niet verder, daar het plaveisel was opgebroken. Mijn makker stuurde ons voertuig rechts een smalle, da lende straat in. Het was voor ons tenslotte hetzelfde, welke straat we namen. We reden slechts op goed ge luk. Eensklaps was de straat ten einde en bevonden we ons op een onbestraat, vaag Verlicht terrein, waar op zich vele menschen bevonden, mannen, vrouwen, kinderen. Wat deden die menschen daar? We begre pen er niets van. We hielden stil voor een hooge, witte hindernis, die ons den weg versperde. Het bleek een wit laken, dat er over een afstand van vele me ters was gespannen. Mijn makker zette, om beter te kunnen zien, zijn sterken reflector aan, waarop ach ter het witte laken menschen begonnen te schreue- wen. Het was als in een beangstigenden droom. Een heftige windstoot deed het laken op- en over ons heen wapperen en in het licht van onzen schijnwerper za gen we voor ons een menigte menschen, die onver staanbaar, maar blijkbaar minder viendelijke woor den tot ons schreeuwden. Wat dit alles beduidde, be grepen we niet, maar wel beseften we, dat we daar om de een of andeiv reden niet behoorden. Later werd het ons duidelijk, dat we waren terecht geko men in een openlucht-bioscope-vertooning, zooals men er te Madrid 's c vonds zoovele vindt. We hadden nog ruimte om ons te wenden; we werkten ons onder het laken uit en bevonden ons bui ten de afgesloten ruimte tusschen menschen, die lachten en ons toeklaptun. Wij echter haduen slechts één verlangen: weg te komen van deze plaats. Mijn makker zette den motor weer aan en over steenen ging het, door kuilen. We botsten en hotsten en na een kleine honderd meter stonden we d een straat met slechts aan één zijde huizen. Rechts bogen we af en kwamen op een plein met een park, waar onder donkere boomen vele menschen aan tafeltjes zaten en limonde slurpten, vruchtenijs aten. Toen zag ik het reddende opsch.ift, het woord „pen sion". „Stop", riep ik mijn makker toe. Ik steeg uit en kwam terecht bij den braven signor Carlos in het pension Espana, ora den hoek van de Plaza de Espana en de Calle (straat) Leganitos. Ik vroeg om pension en naar den prijs. Het woord „quantobale" (hoeveel kost dat?) had ik reeds geleerd. Signor Carlo verlangde acht peteta (f 1.60) per dag en per persoon, maar bij langer verblijf raf hij ook voor ze ven peseta (f 1.-40) kamer .net volledig pension. Een garage met boxen bevond zich in de nabijheid en dus waren we ooi. zeker van ee,. goed onderkomen voor den motor. We waren gered. Eenigszins nieuwsgierig waren we naar het pu bliek. dat in dat naar onze meening buitengewoon goedkoope pension woonde. Juist toen we binnen kwamen werd het avondeten opgediend en we kon den dadelijk aan tafel gaan. Onder de bewoners van ons pension bevinden zich o.a. een medicus, een in genieur. een artillerie- en een genie-officier. De prijs van zeven en acht peseta's per dag is een gewone prijs in de pensions te Madrid. Meer naar het zuiden is het nog veertig vijftig procent goedkooper, zoo vertelde men mij. In de pensions, die meer in het -bijzonder voor vreemdelingen zijn bestemd, worden natuurlijk hoogere prijzen berekend, zoaals dit vrij wel overal in de wereld het geval is. Bij signor Carlos eet men natuurlijk Spaansche gerechten, die niet slecht, alleen soms eenigszins ver rassend zijn. Gedurende mijn vele reizen in verschil lende landen en werelddeelen heb ik evenwel ge leerd. me door zulke kleinigheden niet af te laten schrikken. Een eenigszins zonderlinge combinatie, die me door signor Carlos werd voorgezet, was een schotel rijst met visch. waar kleine mosselen door heen waren gemengd. Intusschen smaakt dit lang niet slecht, wat de hoofdzaak was. Laat was het, toen het avondmaal ten einde ging, maar niemand toonde de minste neiging te gaan sla pen. Op straat bleef het levendig, ook nog lang na middernacht. Om vier uur 's morgens hoorden we nog de trams rijden. De volgende dagen werd het ons evenwel duidelijk: de Madrileezen slapen 's nacht-s weinig, ten minste in den zomer. Dan ge nieten ze zooveel mogelijk van de avondkoelte en den friaschen nachtwind. Overdag, echter halen ze het "s nachts verzuimde weder in. Dan zijn van 's middags één uur, half twee, zoo goed als alle win kels en kantoren gesloten en houden de menschen hun siësta en eerst om vier. vijf uur, als het iets koeler wordt, komt er weder eenige beweging in de stad, die in de eerste namiddaguren zoo goed als uit gestorven ligt. J. K. BREDERODE. Verslag vergadering van het Dagelijksch Bestuur met Hoofdingelanden van de Banne Hoogwoud en Aartswoud gehouden op Woensdag, den 31 Augustus 1932 ten Raad- tiuize te Hoogwoud. Allen aanwezig. De Voorzitter, de heer K. Slagter opent met een woord van welkom de vergadering en verzoekt den secretaris de notulen te lezen der voorgaande vergade ring, welke onveranderd worden goedgekeurd en vast gesteld. Naar aanleiding der notulen deelt de heer D. Koorn mede, dat de watertoestand bij de voormalige trambaan aan de Mienakker nog slecht is. Zal bij de schouw worden nagezien en slooten worden uitgekeurd. De Voorzitter deelt mede. dat de toestand van het water aan de Gouwe naar Hoogwoud bij de keersohut- ten op het oogenbiik goed is. doch dat het water in het Wabbes zeer laag is. De keursloot was niet l^st ruim. doch is nu opnieuw gehakt en gekroosd en zal het wa- £er nu ook wel weer op peil komen. ingekomen stukken. 1. Een schrijven van het Bestuur der Vier Noorder Koggen om over te gaan tot stemming voor 2 Hoofd ingelanden uit deze Banne voor de Vier Noorder Koggen wegens periodieke aftreding van den heer D. Koorn Jz. en het aanvullen der vacature ontstaan door het be noemen van den Hoofdingeland P. Donker Jz. tot Heem raad. De stemming wordt bepaald op Maandag 26 Sep tember 1932. Tot. leden van het stembureau worden be noemd de heeren K. Slagter, voorzitter en P. Donker Jz. en Jb. Helder, leden met als plaatsvervangers de heeren A. Rood en D. Koorn Jz. DE OPHEFFING DER BANNES. 2. Van het Provinciaal Bestuur van Noordholland ver slag van de bijeenkomst gehouden op Vrijdag, 5 Augus tus j.1. te Haarlem met vertegenwoordigers van het Bestuur der Vier Noorder Koggen en Bannes daarin en van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland over op heffing der Bannes in de Vier Noorder Koggen. Daar de Voorzitter die bijeenkomst heeft bezocht wordt door hem nog het een en ander nader toegelicht. De ■bedoeling van het voorstel van Ged. Staten is. dat de Banne's als waterschappen met rechtspersoonlijkheid zullen worden opgeheven en dat dit zal overgaan aan het Bestuur der Vier Noorder Koggen. Dit bestuur zal dan benoemen in elke Banne schouwmeesters. die de zaken der Banne zullen regelen onder toezicht van de Hoofdingelanden der Vier Noorder Koggen, dus worden dit dan ambtenaren der Vier Noorder Ko-ggen, welke ook door dat bestuur zullen worden betaald. De lasten zullen rechtstreeks geheven worden door de Vier Noorder Koggen. Door verschillende heeren wordt hierover het woord gevoerd en allen zijn met den Voorzitter van meening dat het te betreuren is, dat de Bannes op voorstel van Gedeputeerde Staten van Noordholland moeten verdwijnen, daar zij hier niet een bezuiniging in bekijken doch een verplaatsing van werkzaamheden en het kweeken van nog meer ambte naren. Volgt verslag schouw van wilde karwij, stekelen en brandnetels langs de wegen in de Banne. Behoudens een enkel perceel werd alles in de beste orde bevonden en dankt de Voorzitter de heeren voor de moeite. Wordt aangeboden door het Dag. Bestuur de lijst van stemgerechtigden welke wordt vastgesteld en ge durende 14 dagen ter visie gelegd voor de Ingelan den ten huize van den secretaris. Door den penningweester wordt ln bespreking ge bracht het betalen der achterstallige lasten over 1931. Nog 7 ingelanden hebben de lasten niet betaald. Wordt besloten dat de penningmeester deze ingelanden nog eens persoonlijk zal bezoeken en aan te dringen op betaling. Mocht dit niet baten, dan wordt den penningmeester opgedragen te vervolgen, desnoods door verkoop van perceelen, daar de wet dit recht geeft en het Bestuur de wet ten slotte zal moeten topassen, ook ln het be lang van alle ingelanden. De kroosschouw voor de Banne wordt bepaald op Vrijdag 21 October 1932. Rondvraag. De heer A. Zijp Cz. merkt op. dat de boomen aan den weg bij de kerk te Lambertschaag te hoog opgroeien. Tevens wijst heer Zijp op de ver vuiling van de sloot bij de wed. D. Koning in de Weere door het daarin gooien van emmers enz. Zal door den heer A. Rood in worden voorzien. De heer A. Rood deelt mede, dat er een kuil is in den weg in de Trop- weere bij J. Schouten. Zal aan den Hoofdopzichter Mantel der Vier Noorder Koggen worden bericht om hierin te voorzien. De heer P. Donker Jz. bespreekt den toestand van de Weere in verband met waterafvoer van den weg aldaar en het steeds smaller worden van de bermen van den weg, doordat de erfscheldlngen steeds meer naar den weg komen. Daar dit meer een zaak is van de gemeente wordt hier verder niet op ingegaan, doch wel komt naar voren dat door het dichten der greppels langs den weg aldaar en het uit breiden der heggen de toestand daar niet beter wordt voor waterafvoer, verkeer, enz. Niets meer aan de orde, wordt de vergadering door den voorzitter onder dank gesloten. Op de Engelsche kast. Er worden dit jaar, met zijn prachtigen warmen zo mer. op de Engelsche kust bijzonder veel tonijnen srevangen. Eiken dag brengen de Engelsche couran ten verhalen van weer een grootere visch, die aan den haak geslagen is en nu is. gelijk reeds met een onkel woord gemeld, kolonel E. T. Peel er te Scar- borough zolfs in geslaagd het wereldrecord te slaan, door een visch te vangen van 798 Eng. ponden. 2 me ter 80 lang en 1.95 dik. Het kostte hem 48 minuten om den colossus uit het water te halen, doch de vis- scher had geen oogenbiik de gedachte, dat hij het record, tot dusver staande op naam van den Ameri- kaanschen romanschrijver Zane Grey, met 40 pond 'ou slaan. In een andere boot, naast den kolonel, iceft Lord Egerton een strijd van zeven uur gevoerd net een visch. die ten slotte wist te ontsnappen. De visch had Lord Egerton's boot mi-er dan 30 K.M. ver weg gesleept. Wat zuilen de kolonel en de lord dezen winter op hun clubs veel te vertellen hebben. Ka mers en armen zullen te klein zijn om aan te geven hoe ci'oot ..ze" wel waren. Bloemenmagazijn „CORONA", KONINGSTRAAT 67 - - DEN HELDER, levert U alle moderne bloemstukken Telefoon 216. Postgiro 99555. John Dus kalmeert de reizigers en brengt ze in veiligheid. Wij lezen in de Tabakskoerier: Tot de honderden die op 8 Augustus ontsnapt zijn aan den verstikkingsdood -in een ondergrondschen trein te New-York, behoort de op onze tabaksmarkt welbekende heer John Duys Hij kwam juist van Cuba en was aan de halte der Twee-en-veertigste straat in den „subway" gestapt om naar zijn kantoor te gaan. Even voor City Hall stond de trein plotse ling stil, alle lichten gingen uit en de wagens vul den zich met een dikken rook. Door kortsluiting was in den trein brand ontstaan. „Tien minuten langer in dien trein en wij waren allen gestikt" vertelde de heer Duys. Een hevige paniek brak uit onder de reizigers, maar John Duys behield zijn tegenwoordigheid van geest. Hij wist de menschen in zijn wagen, waaronder vele vrouwen en kinderen, te kalmeeren, trok aan den noodbeu- gel. waardoor alle portieren automatisch worden ge opend en hielp de reizigers uitstappen. Door de pik donkere en vol rook staande tunnel voerde hij het verschrikte gezelschap naar een plaats, waar een lift was en daar kropen allen, één voor één, door een nauw gat, naar boven op straat De New-Y'orksche dagbladen waren vol lof over het kordate optreden van den heer Duys. Op Zondag. In den gemeenteraad van Zoutelande is aan de orde gekomen een verzoek van Vreemdelingenver keer om een bijdrage in de kosten van aanschaffing van reddingsmiddelen. B. en W. stelden voor f25 te verleenen. Een der leden was van meening, dat de zee te Zoutelande niet gevaarlijk is. Bovendien kon de ver- eeniging zelf best de kosten betalen. Merkwaardig was de redeneering van een der an dere leden. Hij had principieel bezwaar tegen inwil liging van het verzoek. Omdat de Zondag op het strand ontheiligd wordt had hij geen vrijmoedigheid B. en W. in dezen te volgen. De burgemeester (Staatk. Geref.) liet echter een an der geluid hooren. Het ging volgens hem niet aan zulk een standpunt in te nemen. Ook op Zondagen moet hulp worden verleend aan menschen, die in nood verkeeren, al zijn ze langs een zondigen weg in den nood geraakt. Toch staakten over het voorstel van B. en W. de stemmen, zoodat de zaak in de volgende vergadering weer aan de orde komt Een moeilijkheid, welke kranig werd op gelost Uit Britsch Guiana arriveerde in ons land een brief waarvan het adres als v lgt luidde: Messrs J. P. v. Jonker Cigar Manufact res 115A Franstraat Holland." Zooals men ziet ontbrak de naam van de gemeente, waar de firma Jonker gevestigd moest zijn. Maar de Nederlandsche Posterijen zijn voor geen klein ge ruchtje vervaard, als het er op aan komt dergelijke raadsels op te lossen. De scherpzinnige puzzelaar kwam op de gedachte, dat de slordige briefschrijver niet alleen den plaatsnaam vergeten had, maar ook wel eens met den naam van de straat en met dien van de firma geknoeid kon hebben. Hij combineerde heide namen en vond toen: de firma J. P. van Sigarenhandel, Jonkerfransstraat 115A, Holland. Hij wist, dat er in Rotterdam een Jonkerfransstraat was en schreef met rood potlood op het couvert Rotter* dam met een vraagteeken. Zoo kwam de brief te de* zer stede terecht, waar men spoedig had vastgesteld,' dat op het adres inderdaad een sigarenzaak is ge vestigd. Bij onderzoek bleek de brief voor de daar ge* vestigde firma J. P. van Waasdijk bestemd te zijn. Zijn vrouw de ooren afgebeten. Is een vrouw privé recht. Een jonge Servische boer uit het district Krische- watz, zoo meldt „de Telegraaf", moest tot zijn woede constateeren, dat zijn vrouw naar zijn smaak te veel de aandacht van andere jonge mannen trok. Hij werd ontzettend jaloersch en zon op een middel om aan] het geflirt een eind te maken. Het middel, dat hij' vond, was nog al barbaarsch: hij beet zijn mooie; echtgenoote beide ooren af en zei de toen tevreden:! Ziezoo, nu ben je leelijk en zal geen andere man be«' halve ik je nog aankijken. j Natuurlijk mengde de politie zich in de zaak, doch; hierover was de boer ten hoogste verontwaardigd. ,,Is| er dan in Servië geen persoonlijke vrijheid meer?'*) kreet hij. „Mijn vrouw is toch mijn vrouw en daar; kan ik toch mee doen wat ik wil Inderdaad, schijnt er in Servië geen persoonlijke vrijheid meer te bestaan, althans niet zooals de boer dat begreep, want hij is gearresteerd. Zware wolkbreuken. De oogst vernield* Een trein blijft steken. i Boven Pommeren (Duitschland) heeft een waar noodweer geheerscht. Diverse districten weiden Woensdagavond getroffen door ongekend zware wolk breuken, die op de velden groote schade hebben aan gericht. Vooral in het district Rummelsburg viel in twee uur tyds een geweldige hoeveelheid regen- Langs de spoorlijn BütowZolbrück werden in een acht meter hooge helling meter-diepe geulen gegra ven. Het weggespoelde zand hoopte zich op de spoor lijn op in een laag van een meter dikte. Een trein, die hierin was blijven steken, kon eerst, na drie kwar tier zwaren arbeid worden vrijgemaakt en zijn weg vervolgen. Veldeu en weiden gelijken op onmetelijke zeeën. De schade is aanzienlijk. (Vragen en mededeelingen, deze rubriek betreffende, hi te zenden aan den heer K. van Keulen, Lootsstraat 24; Amsterdam. HET GIETEN. Een van de moeilijkste handelingen, zoo niet het moei lijkste werk, is voor den liefhebber zeker wel het gieten der potgewassen. Hij, die hiermede goed overweg kan. mag zich gerust een eenigszins ervaren plantenkweeker noemen. In de meeste gevallen worden de kamerplanten ziek. door de lichtvaardigheid waarmede ze gegoten worden- In plaats dat de liefhebber dan plezier heeft van zijn planten, ze ziet groeien, in omvang toenemen en ten slotte ziet bloeien, gebeurt juist het tegenoverge stelde. Hij ziet het eene blad na het andere verwelken en afvallen, hü ziet de twijgjes verdrogen en de wortels ziek worden, totdat ten laatste zijn kweekelingen ster-, ven en de eigenlijke oorzaak daarvan kan hij haar niet bevroeden Den minsten last heeft men. wat gieten betreft, met die planten, welke het minst in de kamer worden ge kweekt. namelijk met de water- en moerasplanten. Bij de waterplanten vervallen alle moeilijkheden dienaan gaande. daar men slechts behoeft te zorgen, dat zij vol doende diep in het water staan en .dus nu en dan voo«| het verdampte water versch behoeft bij te vulen. Moeras- planten, die niet direct in water, doch ln een moeras- sigen en dus zeer waterrijken bodem groeien, behoeft men sleohts in schaaltjes of schoteltjes te zetten en er voor te zorgen, dat deze steeds voldoende met water gevuld zijn. Voor alle overige planten is het gieten lang zoo een voudig niet. Men moet hierbij rekening houden met het jaargetijde, zoowel als met den gezondheidstoestand der planten en de groei. Ook moet de grootte der potten of kuipjes in het oog gehouden worden en ook of men met pas ver potte gewassen te doen heeft, of niet. In de eerste plaats moet men er op rekenen, dat bij alle planten op een periode van flinken groei een periode van rust volgt. Tijdperken, welke niet sterk begrensd zijn, maar lang zaam in elkander overgaan. Talrijke planten zijn er. die gedurende haar groeitijd bijna niet genoeg water kunnen krijgen, terwijl dezelfde planten ln den rusttijd zeer gevoelig voor te veel water zijn. In de groeiperiode komt het vaak voor. dat planten, die des morgens flink gegoten zijn, des avonds weer behoefte hebben aan water. Dit wil nu niet zeggen, dat de planten gedurende dezen korten tijd al dit water verbruikt hebben, doch men moet niet vergeten, dat vooral gedurende den zomer, de zon en de heerschende droge lucht de aarde der potten ook niet weinig doet uitdrogen. Voordat men een plant giet, moet men zich overtuigen of zij wel water noodig heeft. Er zijn ver scheidene kenteekenen. waaraan de leek de behoefte aan water kan waarnemen. Planten, die teer van bouw zijn, laten, zoodra zij ge brek aan water krijgen, al spoedig de bladeren hangen, maar ook planten van krachtiger bouw krijgen, wan neer zij gebrek aan water hebben, een matte tint en gaan daarop slap hangen. Een plant, die slap hangt, moet natuurlijk dadelijk gegoten worden. Het is echter zeer gewenscht dat men niet wacht met gieten, totdat de planten slap gaan hangen, zoodat het kennen van andere kenmerken zeer noodig is. Een eenvoudig ken- teeken is de eigenschap die allen aardsoorten, ook den zwarten eigen is, namelijk om in drogen toestand lich ter gekleurd te zijn dan in vochtigen. Zware leemach- tige aardsoorten bersten ook nog als ze droog zijn. (Wordt voortzazatl-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 13