AlldBtl NilIlS- Wat op „De Rotterdam" gebeurde. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. De Engelsche begrooting. De toren te Hindeloopen. Een nieuwe zender. Het zeegrasbedrijf op Wieringen. Ernstig ongeval te Oss. Vee verdronken. Er komt wat nieuws in Schagen Fa. Gebr. ROTGANS De „Vliegende familie" Ruitentikkers. Woerfsdag 7 September 1932. scUgër 75ste Jaargang No. 9137 courant. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiên nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-j TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno? inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekenen DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. HET SCHIP IN ROTTERDAM. Het werk werd gestaakt. werkwilligen. Dertien Dinsdagmorgen om half vijf kon men de „Rotterdam" langzaam en statig zien aankomen. Velen stonden langs de oevers en kaden het schip op te wachten. Aan boord ■was alles rustig. Om 6 uur in den morgen verlieten de eersten het schip. Later verschenen ook de officieren. De laatsten waren niet bereid eenige mededeeling te verstrekken, evenmin als luitenant Roelofsen, comman dant van het detachement mariniers. Een stoker vertelde. Een stoker deelde mede. dat. zoodra bleek dat de verkeerde koers werd gevaren, het werk werd neerge legd. Wel bleef ieder op zijn post en ook de wacht werd wel geloopen. Ook andere leden van de bemanning werden met vra gen bestormd. Hun verhalen kwamen alle vrijwel op hetzelfde naar: De omstandigheid dat het schip inplaats van naar huis te gaan, terug zou moeten varen naar Southampton, had groote ontstemming aan boord teweeg gebracht. Het feit, dat men dezen maatregel van de passagiers moest hooren. en dat men er niet officieel mee in kennis was gesteld, had de slechte stemming nog verergerd. Men zond een telegram om advies aan de contactscommissie en aan den Centralen Bond van Transportarbeiders. Het antwoord luidde, dat men aan het werk moest blijven, omdat men daartoe contractueel verplicht was. Dit ant woord had weinig bevredigd, en nog voordat de Rotter dam te Boulogne aankwam heeft de bemanning reeds vergaderd. Er Is toen met een zeer groote meerderheid besloten, het werk neer te leggen, indien het schip niet naar Rotterdam zou gaan. Aan den gezagvoerder, kapi tein Van Duiken, is daarop gevraagd, het schip naar Rotterdam te brengen. De gezagvoerder antwoordde, dat het schip eerst weer op zee moest zijn, voordat hij een beslissing zou nemen. Hiermede ging de bemanning niet accoord. Naar men ons verzekerde, heeft de kapitein toen beloofd naar Rotterdam te varen. De stokers vroe gen. deze belofte zwart op wit te geven, aan welk ver zoek. aldus onze zegslieden, werd voldaan. Men is daar op aan het werk gegaan, maar toen het schip eenmaal goed en wel buitengaats was, merkte men, dat koers gezet werd naar Southampton. Terstohd werd het werk neergelegd, waarna opnieuw met den kapitein werd on derhandeld. Deze antwoordde, dat hij zien zou, wat hij voor de equipage kon doen, maar dat hij orders van de maatschappij moest afwachten. Het schip is daarna ver der gevaren in de richting van den Nieuwen Waterweg, maar ter hoogte van den West-Hinder maakte het schip opeens een zwenking en met volle kracht voer het een anderen kant op. Het dekpersoneel waarschuwde het machinekamerpereoneel, dat onmiddellijk het werk neer legde. De kapitein liet daarna een anker presenteeren, en het schip bleef ter hoogte van den West-Hinder lig gen. Aanvankelijk had de kapitein toen eerst een half uur in de Zuidelijke richting willen varen, om dat daar een hetere ankerplaats voor de „Rotterdam" zou zijn te vinden, maar de bemanning wilde daar niet van hooren en men doofde de vuren, zoodat niet verder gevaren kon worden en men wel voor anker moest gaan. Mariniers aan boord. Zondagmorgen om half drie kwam de gewapende macht aan boord. Overal werden posten geplaatst, zelfs op de stookplaten en voor de hut van den gezagvoerder, 't Was niet rumoerig aan boord. Maar gewerkt werd er ook niet. Toen zond de directie bericht aan den gezag voerder, dat naar Rotterdam moest worden opgestoomd Aanvankelijk waren er nog 13 werkwilligen. De eerste machinist bracht het bericht aan de stokers, die hem eerst niet geloofden. De meester zou daarop hebben gezegd: „Jongens, het is toch geen kinderspel. Ik geef jullie mijn eerewoord, wij gaan naar Rotterdam" Dat werd geloofd en de vuren opnieuw aangemaakt, zoo dat het schip tusschen acht en negen uur 's avonds kon vertrekken met Rotterdam als bestemming, waar het schip volkomen rustig is aangekomen. De mariniers zijn aan boord gebleven tot Rotterdam toe. De Rotter- damsche rivierpolitie kwam bij Schiedam aan boord. Zoodra de mariniers aan boord waren, werden voor alle toegangen posten geplaatst. De stookplaatsen mochten niet verlaten worden en er werd niemand toegelaten. Ook werd een vaste post voor de hut van den kapi tein geplaatst. Voor het overige waren het, zoo zeiden onze zegslieden, beste jongens, die zich heel kalm ge droegen. Na verloop van tijd werden de leden van de bemanning op de brug ontboden. Daar heeft de kapi tein hun een paar paragrafen uit de monsterrol voor gelezen. Op zijn vraag, of men bereid was, het schip naar Southampton te brengen antwoordde een groote meerderheid ontkennend. Tot hen die bevestigend antwoordden, behoorden een aantal Duitsche opvaren den. De gezagvoerder zei vervolgens, dat hij naar Rot terdam zou opvaren. Hij bood aan, deze verklaring schriftelijk te geven, maar de bemanning wees dit aanbod af. Daarna gaf de commandant van het deta chement mariniers de verzekering, dat het schip naar Rotterdam zou gaan; de directie van de Holland— Amerikalijn had er opdracht toe gegeven, zeide hij. Deze verklaring werd wel aanvaard, en de bemanning verklaarde zich bereidhet werk te hervatten. De loodsboot werd naar R'oek van Holland teruggezonden en kort daarna heeft de Rotterdam het anker gelicht en is het schip naar Rotterdam opgestoomd. Een nasr stokers vertelden nog. dat toen ter hoogte van den West Hinder geroepen werd: „Jongens, we gaan den verkeerden kant uljt!; de vuren onder de ketels onmiddellijk zijn gedoofd. Alleen onder den donkey ketel werd stoom gehouden, mt het oog op de elec- trische verlichting. Toen de loodsboot ln de nabijheid van de Rotterdam kwam, meende men eerst, dat werk willigen werden gebracht. Maar wéldra zag men een jol met mariniers naderen. Een andere groep mari niers stond op de loodsboot met het geweer in den aanslag. Van de mariniers hadden onze zegslieden ge hoord, dat men in de meening verkeerde, te doen te hebben met een schip, waarop volslagen muiterij was uitgebroken. Volgens onze zegslieden waren de radiote legrammen, welke bestemd waren voor de leden van de bemanning, 36 uur achter gehouden. Een hardnekkige passagier©. Toen het schip te Rotterdam aankwam, had het nog steeds een passagier aan boord, een Amerikaansohe da me, die passage tot Rotterdam had en die hardnekkig weigerde te Boulogne van boord te gaan. Tien arrestanten, o.w. een stoker, die den kapitein bedreigd zou hebben. Een opvarende de stoker Rikkinga, is door de politie wegens muiterij gearresteerd en van boord gehaald. Hij zou den kapitein hebben bedreigd. Tevens heeft de Rot- terdamsche rivierpolitie zeven Duitschers, een Pool en een Bulgaar meegenomen. Deze vreemdelingen hebben zioh solidair verklaard met de Nederlandsche bemanning en hebben dienst geweigerd, maar overigens geen ander strafbaar feit gepleegd. NIEUWE BESPREKINGEN ONDER LEIDING VAN DEN RIJKSBEMIDDELAAR. GEEN RESULTAAT BEREIKT. De Telegraaf bericht: Hedenmiddag had de rijksbemiddelaar mr. S. de Vries Czn. weder de partijen, welke bij het conflict in het Scheepvaartbedrijf betrokken zijn, opgeroepen. Meer speciaal gold het ditmaal de moeilijkheden bij de Holland-Amerlka Lijn. De conferentie heeft echter geen resultaat opgeleverd. De Contactcommissie bleef bij haar standpunt, dat eerst alle betreffende, maat schappijen moeten garandeeren, dat de arbeidsvoor waarden en loonen van het afloopende collectief con tract worden gehandhaafd. Indien hieraan voldaan wordt is de Contactcommissie bereid aan de conferen- tietafel met de werkgevers plaats te nemen en het consigne tot opheffing der staking te geven. De Bond van .Werkgevers in de Koopvaardij, die nog slechts van vijf aangesloten maatsohappijen toezegging heeft, dat zij bereid zijn de zes voorwaarden, tn een vorige conferentie door de Contactcommissie gesteld, te aan vaarden, verlangt daarentegen dat ook de loonen een object van onderhandeling dienen te zijn en dat de Contactcommissie bereid zal zijn in principe over loonsverlaging te beraadslagen. De „Rotterdam" blijft liggen. Naar de „Tel." van de directie der Holland-Amerlka- Lijn verneemt, zal de „Rotterdam" voorlooplg aan de Wilhelminakade te Rotterdam blijven liggen. Zaterdag zou het schip weer naar Amerika moeten vertrekken, doch, zoolang het conflict nog hangende is, zullen de schepen wel niet uitvaren. Van politiezijde meldt men nog, dat de stoker R. uit Rotterdam, die wegens bedreiging van den kapitein van de „Rotterdam" werd gearresteerd, in overleg met den officier van justitie voorloopig op vrije voeten is gesteld. Ook de negen buitenlandsche zeelieden, die wegens mui terij door de rivierpolitie werden gearresteerd, werden, in overleg met den officier van justitie, heengezonden. 90 millloen bezuiniging? Volgens de „Daily Mail" worden naar Reuter meldt voor de komende parlementszitting wetsontwerpen voor bereid, waardoor bezuinigingen van minstens 90 mil- lioen zullen worden verkregen. Het blad is van meening, dat de kanselier, van de schatkist in staat zal zijn zijn eerstvolgende begrooting beneden de 700 millioen te houden. Het budget van dit jaar bedroeg 766 millioen. Verteerde fundeering. lingen. Groote herstel- Weldra zal begonnen worden met de verbetering van de fundeering van den in 1615 gebouwden Wester toren te Hindeloopen, welke de laatste jaren bedenke lijk is verzwakt. Reeds in 1914 lag de uit de spits neergelaten lood lijn 133.5 c.M. buiten het midden van het, grondvlak. In Mei 1932 was deze stand gestegen tot 147.5 c.M. Tevens bleek toen, dat de noord- en zuidzijde waren gescheurd en dat de bintvoegen 30 c.M. uit het water pas lagen. De fundeering is op verschillende plaatsen geheel verteerd en aan de kerkzijde overbelast. De nieuwe fundeering zal bestaan uit gewapend be ton palen, welke in den grond worden gedrukt. Hier op komen de steunblokken van gewapend beton. 55 palen moeten het torentrewicht van ongeveer 1.300.000 K.G. dragen. TE HILVERSUM. MODERN ANTENNE SYSTEEM. ZATERDAGAVOND EERSTE UITZENDING. In verband met het feit, dat de ontvangst van de uitzendingen op de 296 M. golflengte niet in alle deelen van ons land bevredigend geacht werd, heeft de Ne- derl. Seintoestellenfabriek te Hilversum eenige maanden geleden besloten den bestaanden zender niet opnieuw te veraterken, doch een nieuwen zender te bouwen en tevens de antenne en de bestaande torens van 60 M. hoogte te vrvangen door een geheel modern antenne systeem. Het antennesysteem van den nieuwen zender wordt gevoed met niet minder dan 25 kW. en is volgens de nieuwste vindingen geconstrueerd. Er is speciale aandacht aan besteed, dat de quallteit der uitzendingen aan de hoogste eischen voldoet. Door middel van een omschakelinrichting is het mogelijk den zender met geringe energie (7.5 kW.) te doen werken voor die gevallen, waarbij een omroep- vereeniging gebruik van dit kleinere vermogen voldoen de zou achten. Het ligt in de bedoeling om gedurende 14 dagen, beginnende Zaterdagavond 10 September, van 20 uur af met deze nieuwe installatie de uitzendingen op 296 meter te verzorgen, terwijl overdag gedurende dien tijd nog met het tegenwoordige systeem zal worden uitgezonden. In opzet en uitvoering is 't geheel een Nederlandsch product. Slechte resultaten. Ziekte ln het gewas. Van Wieringen schrijft men aan de N.R.Crt.: De resultaten van het zeegrasbedrijf zijn dit jaar zeer slecht zoowel met gemaaid als gevischt zeegras. Daar de meeste pachters van dijkperceelen nu niet in staat zullen zijn de pachtsommen te voldoen, heeft hot bestuur van de visschersvereeniging D.E.T.V. zicji met eon verzoek om pachtvermindering tot den mi nister van financiën gewend en dit verzoek monde ling toegelicht bij den ontvanger der registratie en domeinen. Het gemeentebestuur van Wieringen heeft oveneons hierover gegevens verstrekt aan genoem den ontvanger, waaruit blijkt, dat de oogst van ge vischt zeegras dit jaar niet veel grroter zal zijn dan ICOO pakken van 100 K.G.. tegen ten minste 5000 pak ken in andere jaren. Voor het gemaaide zeegras van Wieringen zijn deze cijfers rond 2000 en 6000 balen. Enkele factoren maken den toestand voor de vis- -ohers nog ongunstiger, o.m. de lagere prijzen en het wel waardelooze grasgewas. Het gemeentebestuur iersteunt dan ook het verzoek van de D.E.T.V. en 'irijft, dat de visschers. zelfs als zij geheel van be taling worden vrijgesteld, dit jaar nog niet hun brood met de zeegrasvisscherij zouden kunnen ver dienen. De oorzaak van de slechte resultaten is te zoeken in een ziekte, die dit jaar het gewas heeft aangetast. Het zeegras wordt zwart, gaat rotten, slaat vóór den normalen tijd los en zinkt naar den bodem. Deze ziekte heeft vrijwel alle wierwaarden in de omgeving van Wieringen aangetast. Het gemeentebestuur heeft zich tevens gewend tot den Rijksdienst voor de Zuiderzeesteunwct, om te ko men tot een onderzoek, of deze ziekte ontstaan is door factoren, die samenhangen met de afsluiting der Zuiderzee. Vrachtauto omgeslagen. De chanffenr ernstig gewond. Dinsdagavond heetf op den hoek van den Heeschen- weg nabij de Marechausseekazerne te Oss een ernstig ongeval plaats gehad, dat naar de omstandigheden nog betrekkelijk goed is afgeloopen. Op dat moment reed de veldwachter Zoethout per rijwiel in de richting Oss, terwijl van den kant vah Lieshout een vrachtauto, bestuurd door W. S., met groote snelheid kwam aangereden. Op den hoek schrok de bestuurder dusdanig van den voor hem rijdenden fietser, dat hij zoo hard remde, dat de vrachtauto kantelde. Z. werd door den achterkant van de vrachtauto geraakt, doch bekwam niet ern stige verwondingen aan het achterhoofd. De chauffeur van den vrachtauto, die vermoedelijk in beschonken toestand was, kwam er minder goed af. Eerst werd de wagen weer rechtop gezet, en daar na moest men hem van achter den stuurstoel be vrijden. Zeer ernstig gewond werd hij de marechausseeka zerne binnengedragen. Daarna werd S. naar het St. Annaziekenhuis te Oss overgebracht. Zijn toestand is ernstig. De vrachtauto is zeer ernstig beschadigd. Een on derzoek wordt ingesteld. Bij de overstroomingen. Uit Wellington (Nieuw-Zeeland) wordt gemeld: 10.000 stuks vee, hoofdzakelijk schapen en lammeren, zijn bij de jongste overstroomingen in de streek van het Wairarapameer omgekomen. JONGEN VAN EEN WAGEN GEVALLEN. 's Avonds overleden. Bij het nemen van de bocht Weteringkade-Wete ringplein te Den Haag, door een vrachtauto, viel gis teren een zestienjarige jongen uit de Loenensche straat van den wagen. De jongen kreeg een gapen de hoofdwond en werd in bewusteloozen toestand naar het Ziekenhuis aan den Zuidwal gebracht, waar hii 's avonds is overleden. Barometerstand Woensdagmorgen 8 uur: 756 m.M. Vooruitzichten: Kans op regen. Temperatuur 17 gr. C. i3 61 gr. F. Nog 3 dagen en dan I HOOGZIJDE E 103. SCHAGEN 9 mag verder vliegen. Naar uit Godthab wordt gemeld, hebben de Deen- sche autoriteiten den Amerikaan Hutchinson, die, zoo als reeds gemeld, met zeven andere personen, t.w. zijn vrouw, twee kinderen en assistenten, niettegen staande het verbod der Deonsche autoriteiten op Groenland was geland, thans verlof gegeven langs de kust verder te vliegen naar Angmaksalik. Wat de benzine betreft, heeft Hutchinson hiervoor reeds uit Amerika gezorgd en wel met behulp van de Deen- sche Petroleummaatschappij. Hij heeft het benzine depot van Lindbergh te Gocithab gekregen en hij zal te Angmaksalik de beschikking krijgen over de ben zol welke de Amerikaansche Oceaan vlieger Cramer, die indertijd voor de Schotsche kust om het leven is gekomen, heeft achtergelaten. Het is nog niet be kend hoe de Deensche justitie tegenover de Hutchin- sons zal optreden. VILLA AFGEBRAND IN NOORWEGEN. VÜf dooden. In den nacht op Dinsdag is in de omgeving van Toensberg, de oudste Noorsche stad, een villa afge brand. De eigenaar was afwezig. Zijn echtgenoot© en de vier kinderen zijn in de vlammen om het leven gekomen. Slechts het dienstmeisje wist zich te redden. TOCHT VAN DE DO X OVER HET IJSELMEER. De Duitsche Vliegboot „Do X" heeft Dinsdag j.1. een grooten tocht gemaakt over Nederland. De vliegboot is te Travemünde gestart en heeft via Hamburg koers gezet naar de Waddeneilanden. Over het IJselmeor en via Arnhem is de „Do X" naar Duitschland terug gekeerd. EEN RANGEERDER ONDER EEN LOCOMOTIEF. Dinsdagmorgen is op het emplacement te Nutb d« rangeerder A. J. Schrave door een losse locomotief over reden en gedood. De ongelukkig was gehuwd en vader van vier kinderen. Een bontwinkel geplunderd. Maandagnacht heeft men de étalage-ruit vernield van den bontwinkel der firma B. en K. aan den Schie- damschen Singel te Rotterdam. Uit de étalage zijn ontvreemd: 20 licht-bruine Nutria-vellen, 1 donkere Murrnel-shawl, 1 beige vosbont en 1 zwarte bont mantel. De gezamenlijke waarde van het gestolene bedraagt ongeveer f600. De inbraak is ontdekt door een waker van den Gem. Part. Nachtveiligheidsdienst die de politie ge waarschuwd heeft. COMMUNISTISCHE BETOOGINGEN IN POLEN. Een twintigtal leiders gearresteerd. In verband met den Zondag gehouden communistl- schen jeugddag heeft de politie te Warschau talrijke huiszoekingen bij communistisehe leiders gedaan en een 20-tal hunner gearresteerd. Voorts deed de politie een inval in een goed geoutil leerde drukkerij, waarin voor geheel Polen communis tisch propaganda-materiaal werd vervaardigd. Teneinde het communistisch karakter der drukkerij te verbergen, hing op het voorkantoor van het bedrijf een Mariabeeld en een portret van maarschalk Pilsoedski. Tijdens de betooging van den commnistischen jeugd dag ontstonden bloedige botsingen met de politie. Toen een gearresteerd communist in de portiersloge van het woonhuis aan een verhoor werd onderworpen, trachtten aanhangers hem te ontzetten. De politie maakte gebruik van haar revolvers, waardoor een vrouw werd getrof fen en gedood. Voorts bestormde de menigte het gebouw van de plaatselijke ziekenkas en vernielde het meubilair,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 1