Treinbotsing te 's-Hertogenbosch. De Post. Veertig wagons in elkaar geschoven Dinsdag 18 October 1932 SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9160 Drie rangeerders als door een won der aan den dood ontsnapt. Behalve een tweetal licht gewon den, geen slachtoffers te betreuren. Zeer groote materieele schade. Uit 'S-HERTOGENBOSCH, 16 October. Hedenmorgen te omstreeks kwart over vijf heeft op het stationsemplacement Den Bosch een botsing plaats gehad tusschen een goederentrein, welke uit de richting Boxtel binnenreed, en een rangeertre:n. Een veertigtal wagons van den binnenkomenden trein is in elkaar geschoven. Een gedeelte van dezen trein kwam terecht op een rangeerhuisje, waarin zich op dat oogenblik drie rangceraeres bevonden. Het mag een wonder heeten dat deze personen aan den dood zijn ontsnapt. De arbeiders Nijholt en Vermeer, beiden woon achtig te Den Bosch, bekwamen lichte verwondingen, doordat zij door de ruiten vielen en vervolgens in een prikkeldraadversperring terecht kwamen. Het geluid van de botsing was zoo hevig, dat de bewoners van Den Bosch uit hun slaap opschrikten. Onmiddellijk vertrokken reddingscolonnes naar de plaats van het ongeval. De opruimingswerkzaamhe den stonden aanvankelijk onder leiding van stations chef Grotenhuis. Later arriveerde per extra-trein de heer J. P. Jeltes, inspecteur van het vervoer te Breda. Geneeskundige hulp werd verleend door Dr. C. de Feijfer, die in de nabijheid woont. Een voorloopig onderzoek heeft uitgewezen, dat van den rangeertrein een trekstang en een koppe ling bij het achteruitzetten en stoppen zijn gebroken, tengevolge waarvan een treindeel losgeraakte en met de verkregen snelheid den binnenkomenden trein te gemoet reed. Hoewel het treinpersoneel noodsignalen gaf en de machinist van den binnenkomenden trein uit alle macht remde, kon de botsing niet meer wor den voorkomen. De materieele schade is zeer aan zienlijk. Het treinverkeer ondervond langdurige stag natie. Eerst te ongeveer kwart over negen kon het over één spoor worden hervat. Ondanks het vroege ochtenduur was de publieke belangstelling zeer groot. Bijzonderheden over de toedracht Omtrent de treinbotsing op het stationsemplace ment alhier meldt men ons nader: Het was circa vijf uur. toen de rangeerders op het Zuidelijke deel van het emplacement den goederen trein uit Roozendaal, bestemd voor Utrecht, hadden ontvangen. Daar in de samenstelling van dezen trein enkele wijzigingen moesten worden gebracht, werd onmiddellijk met het rangeeren begonnen. Juist werd de trein achteruit gezet, toen op het oogenblik, dat de machinist weder begon af te remmen, ongeveer op de helft van den trein de wagons van elkaar raakten en het laatste treingedeelte op eigen gelegen heid bleef terugrijden. Dit geschiedde met een vrij groote snelheid. Het treinpersoneel begreep onmid dellijk de benarde situatie, die ontstaan was, want elke seconde kon een groote goederentrein uit Zuid- Limburg binnenloopen. Al het mogelijke werd gedaan om het wegrijdende treingedeelte tot staan te bren gen, maar men was hierin nog lang niet geslaagd, toen tot groote ontsteltenis van den rangeerder in de verte de lichten van den Eindhovenschen trein uit de duisternis opdoemden en met groote snelheid nader bij kwamen. Noodsignalen werden afgegeven, doch de duisternis had den TEindhovenschen bestuurder een goed uitzicht belemmerd. Toen bij de signalen herkende, zetten plotseling de remmen met dreunend geweld aan, maar de snelheid van den trein was nog veel te groot. Met een geweldigen slag reed hij op den rangeerenden trein in. De botsing was ontzettend, want de zwaar geladen Eindhovenaar had (50 wagons achter zich en reed met een snelheid van 10 K.M., waarbij moet gevoegd wor den de snelheid der terugloopcnde wagons, welke veilig op circa 20 K.M^kunnon worden geschat. Met donderend gekraak stapelden de wa gons zich op elkaar. Met donderend gekraak stapelden de wagons zich op elkaar, onmiddellijk achter de locomotief, waar door deze van den trein losbrak en wegzakte. De bal ken en wanden der gesloten wagons werden van de onderstellen afgerukt en een tiental meters ver weg geslingerd. De drie en vier hoog opgestapelde wagons sloegen om en vormden een verschrikkelijke chaos, waardoor alle sporen werden versperd. Van alle kanten snelde het stationspersoneel op het alarm toe en spoedde zich langs de ruïnes om er mogelijk hulp te verlee- nen. Al spoedig bleek de toedracht van het ongeluk en toen de treinbestuurders en de beide remmers zich kwamen melden, werd nog slechts de treinge- leider vermist. Dit was de heer Breeaart uit Den Bosch, die volgens voorschrift in den eersten wagen achter den tender moet verblijven. Het bleek, dat deze wagon bijna geheel was versplinterd en onder twee kolenwagens "was terecht gekomen. Op het ge roep van het treinpersoneel werd echter tot ieders verbazing onmiddellijk geantwoord en gelukkig bleek, dat de heer Breeaart in zijn netelige positie geen groot letsel had bekomen. Met behulp van zijn kameraden is hij uit zijn nauwe cel, die bijna zijn graf was geworden, bevrijd. Buitengewoon staaltje van zelfbeheersching. Een buitengewoon staaltje van zelfbeheersching toonde deze man toen hij vóór alle andere zaken eerst zijn spoorwegdocumenten bijeen zocht. Toen bleek ook, dat hij de tegenwoordigheid van geest had gehad om de gasvlam van zijn wagen, welke intact is gebleven, te dooven, waardoor het gevaar voor ont ploffing van ontsnapte gassen uit de houders werd voorkomen. Eerst nu meldden zich nog drie andere personen, die nauwelijks aan den dood waren ont snapt. Het waren de voorman-rangeerder De Bruin en de beide rangeerders Vermeel en Nijholt. Deze drie personen waren op het oogenblik van de botsing in het rangeerlokaal aanwezig, dat vlak naast de rails is geplaatst. In zijn val heeft de trein dit lokaal vrijwel geheel vernield, hoewel het uit steen is opge trokken. De drie rangeerders hebben zich het leven gered doordat zij in groote haast zijn gevlucht, zoodra het gedreun der remmen van den Eindhovenschen trein hen waarschuwde, dat iets bijzonders gebeurde Alle drie snelden door het schaftlokaal naar buiten toen terzelfdertijd boven hun hoofd het dak reeds ineen stortte en dc deuren begonnen weg te zakken. Alles kraakte en versplinterde en buiten dreunden en da verden de wagons, die op elkaar reden. Door de duis ternis misleid, viel Nijholt door een ruit, terwijl Ver meer in het dradennet van het seinwezen viel en ver volgens voorover in een draadversperring tuimelde. Het gezicht van den laatste was vol bloed, dat uit talrijke verwondingen vloeide. De vanaf het station op het eerste alarm gerequi reerd geneeskundige hulp was inmiddels gearriveerd en Dr. De Feijfer verleende den gewonde bijstand. De man was door den val buiten bewustzijn geraakt en was naar het seinhuis getransporteerd. Nadat Dr. De Feijfer hem behandeld had, is hij later naar zijn woning overgebracht. Het opruimingswerk aangevangen Inmiddels was de chef van het station Den Bosch de heer Grotenhuis, en diens adjunct, de heer Goris- sen op de plaats van het ongeluk aangekomen Toen ook de eerste ploeg werkvolk was samengesteld, kon men de situatie overzien Het bleek dat de omvang van het ongeluk zeer groot was. De uit 60 wagons bestaande trein uit Einhoven was bijna geheel vernield en het Zwaai gehavend liggen de ontspoorde wagons door elkaar gesmeten. gevaar, dat de hoog opgestapelde wagens zouden om vallen, was zeer groot. De ruïnes versperden het ge- heele uitgangspunt van dit belangrijke station, zoodat alle verkeer moest worden stopgezet, zoowel over Zwaluwe als in de richting EindhovenTilburg en in de richting ArnhemUtrecht, waar geen trein kon binnenkomen of vertrekken. Onder leiding van den heer Grotenhuis werden de eerste maatregelen getroffen en nadat deze zich over tuigd had dat geen personeel meer in de vernielde wagons aanwezig was. kon men alle aandacht aan het opruimingswerk besteden. De geneeskundige dienst van het station is toen vertrokken. Op telefonische waarschuwing van den stationschef arriveerde per extra trein de heer Jelders, van de Inspectie Breda. Toen deze functionnaris op het terein des onheils ver scheen, ontmoette de pers in hem een autoriteit, die nog het oude systeem huldigde: het publiek behoeft niets te weten. Geen enkele inlichting konden wij be komen en de toegang tot het terrein werd den verslag gevers zoowel als den fotografen absoluut ontze.gd. Eerst na een lang betoog mochten wij zeer weinige bijzonderheden van hem vernemen en werd toegestaan dat van zeer verren afstand eenige plaatjes werden ge maakt. De oorzaak van het ongeluk. Wij vernamen dat het ongeluk te wijten was aan den rangeerdenden goederentrein, zooals wij in den aanhef reeds lieten uitkomen. Gebleken is, dat bij het terug zetten van dezen trein een koppeling en een trekstang zijn afgebroken met het omschreven gevolg. Reeds om negen uur heeft men een der sporen vrijgekregen In den loop van den morgen arriveerde uit Geldermalsen en uit Boxtel een kraanwagen, welke zoo dicht mogelijk bij de ruines werden gerangeerd, waarna onder leiding van den ingenieur van tractie de wagons met groote voorzichtigheid uit de chaos werden getild en zoo veel mogelijk daar vandaan werden ge plaatst Voor zoover er nog onderstellen aanwezig waren, sleepten hulplocomotieven de treinwrakken weg. Een dichte menschenmassa sloeg op dezen vrijen Zondag de werkzaamheden gade. Waarschijnlijk zal den geheelen nacht moeten worden doorgewerkt om het verkeer vol ledig te herstellen. Deze opruimingswerkzaamheden vorderen echter zeer langzaam, daar met de uiterste omzichtigheid moet wórden gewerkt wegens het gevaar van omvallen der hoog opgestapelde wagons. Een onderhoud met de aan den dood ont snapte mannen. Wij hadden hedenmiddag een kort onderhoud met de mannen, die op zoo wonderbaarlijke wijze aan den dood waren ontsnapt. Allereerst spraken wij den heer Ver meer. Toen wij aan zijn woning arriveerden, was hij juist uit een zwaren slaap ontwaakt en had in een ruimen stoel plaatsgenomen. Zijn gelaat vertoonde dui delijk de sporen van het gebeurde en is met schram men en builen overdekt, terwijl dik geronnen bloed in en bjj de oogen is vastgekleefd. Dr. De Feyfer kon ge lukkig verklaren, dat de oogen gespaard zijn gebleven. De heer Vermeer vertelde ons het volgende: „Het was nog wat vóór vijven, toen mijn collega's De Bruin en Nijholt met mij in het rangeerlokaal vertoef den. Buiten sijpelde de regen. Het wachten was op den Eindhovenaar, die als gewoonlijk te laat kwam. Buiten werd de Rozendaler gerangeerd, toen wij plotseling een geweldig geknars van remmen hoorden. Alle drie spron gen wij naar buiten, doch door de duisternis misleid viel ik door de draadversperring en zoo op den grooten weg. Ik raakte bewusteloos en kwam eerst bij nadat dr. Feyfer mij behandeld had. Het is dus wel een felicitatie waard, dat wij er zoo zijn afgekomen, want hadden wij nog een minuut in het huisje gebleven, dan zouden wij zijn verpletterd. Vervolgens spraken wij den treinleider, de heer Bree aart, die ons vertelde van zijn vreugde over den komen den vrijen Zondag. Een vreugde, die zóó wreed werd verstoord toen hij met een geweldige smak werd ge slingerd en tot de ontdekking kwam, dat hij een spoor wegongeluk had meegemaakt. Ik verloor, zoo zeide de heer Breeaart, geen oogenblik mijn kalmte en was dol gelukkig, toen enkele kameraden mij toeriepen en mij eenige oogenblikken later konden bevrijden. Als U vraagt of ik erg zenuwachtig ben kan ik ge rust antwoorden van neen, en morgen vertrek ik weer met een trein naar Roermond. Storm op de Schelde. Zeilschip gestrand Men meldt uit Wemeldinge: Het zeilschip Sappcmeer II. schipper R., Schot, is Zaterdag tijdens stormweer nabij Gorishoek gestand. De sleepboot Adja van Smit/s Bergingsbedrijf voer ter assistentie uit en heeft het schip, dat het roer had verloren, te Sint Maartensdijk binnengebracht. De be manning was reeds door den veerman La Rooy van het schip gehaald en in veiligheid gebracht. Rijnschip doormidden gebroken en ge zonken. Opvarenden veilig aan land. Uit Terneuzen, 15 Oct.: Zaterdagmiddag te ruim 4 uur is op de reede van Ter Neuzen het Rijnschip Stè Marie, 1400 ton, groot, gezonken. Het schip was geladen met zand en van Hulst op weg naar Gent. De opvarenden konden met een roeiboot den vasten wal bereiken. Schipper was Florent de Rooy, het schip werd gesleept door de Belgische sleepboot Truro. Toen de sleep aan de haven voorbijvoer, lag het scheef, eenige sleepbooten voeren ter assistentie uit, doch voor bij het Rijnschip konden bereiken, was het reeds doormidden gebroken en gezonken. Ernstige verkeersongevallen in Duitschland. Twee dooden, drie gewonden. Uit Berlijn, 16 Oct. (V.D.): Hedenavond heeft te dezer stede een reeks van drie ongevallen plaats gevonden, waarbij 2 personen ge dood en drie gewond werden. In de Knesebeck-strassc werd de 68-jarige Sani- taetsrat Schwersengki door een auto overreden en zoo zwaar gewond, dat hij kort na in het ziekenhuis te zijn gebracht, overleed. Op de Heerstrasse reed een motorrijwiel tegen een onverlichte auto. De motor rijder zelf werd slechts licht verwond, een 15-jarige jongen echter, die in een zijspan medereed, werd zoo zwaar gewond, dax hij spoedig overleed. Terzelfder tijd botsten op den Kurfuerstendamm, een auto en een motorrijwiel tegen elkaar. De motorrijder en de duo-passagier werden zwaar gewond naar het zieken huis gebracht. Klanten loopen weg, omdat van vlugge verzending geen sprake meer is. Hoe de Post bij het bezuinigen de belangen van den dienst verwaarloost. Prijsverhooging benzine. Naar wij vernemen, is dc benzineprijs met ingang van heden Maandag 17 October weer verhoogd. De prijs van de Shell-motorbenzine bedraagt thans f 17 per 100 liter en f 16 per 100 liter aan de benzinepomp. Dat de Post bij de bezuiniging van den laatsten tijd de belangen van den dienst sterk bezig is te verwaarloozen, is vermoedelijk niets nieuws meer. De volgende klachten, die we in verschillende bladen le zen, mogen dit nog eens duidelijk in het licht stellen. De Ambtenaar deelt n.1. mede, dat de nog maar korte ervaring met de nieuwe besteldiensten in de groote steden, wel bewijst, dat de inkrimping van het aan tal bestellingen tot drie per dag, een maatregel is, die niet past, bij den omvang van cle hoeveelheid te verwerken poststukken. Noodgedwongen is de direc tie te Amsterdam er toe moeten overgaan op bepaal de dagen het aantal bestellers zoodanig uit te brei den, dat met de drie bestellingen evenveel arbeids uren gemoeid zijn als voorheen met de vier. Voor enkele prïodieken is zelfs een geheel extra-bestelling moeten worden ingevoerd, omdat anders met geen mogelijkheid de dienst kon marchceren. En trots dat valt er een geweldige vertraging te constateeren. Tot zoover bovengenoemd blad. Reeds berichtte „De Maasbode", dat verschillende dorpsbewoners „spoedshalve", omdat in de meeste ge vallen van een vlugge verzending der poststukken geen sprake meer is, hun brieven met vrachtrijders meegeven. Menig vrachtrijder-overtreder der Postwct is Woensdag 5 October j.1. te Goes geverbaliseerd en verscheidene brieven zijn in beslag genomen. Met behulp van de wet heeft het P.T.T.-bedrijf dus getracht voor deze concurrentie een stokje te steken. Toch lijdt het o.i. geen twijfel, dat op den duur ook deze hulp het bedrijf niet voor aftakehjk zal kunnen behoeden, indien het voortgaat met een zoo ontoe reikende verzorging van de belangen van het pu bliek als in den laatsten tijd het geval is, voegt het „Volksbl." hieraan toe. Het wordt te bar. Want, het spijt ons, aldus gaat laatstgenoemd blad verder, het te moeten zeggen: het loopt de spuigaten uit. Voorheen werd het ieder postman ais t ware op het hart gebrand: elk aan de pest ter behandeling toevertrouwd stuk was een kostbaar iets, met welks onverwijlde bezorging groote belangen konden zijn gemoeid. Ook de geringste vertraging hierin, door na latigheid veroorzaakt, werd gestraft. Maar tegen woordig? Geen vertragingen van een bestelling, maar van dagen komen voor. Er bestaat een tarief voor spoedeischend drukwerk. De inrichting van den dienst blijkt het echter moge lijk te maken de tegen dat tarief gefrankeerde druk werken ook met spoed te bezorgen. Ons werd een ge val bekend van een partij drukwerken ter post be zorgd aan een kantoor, liggende nog geen vol uur spo- rens verwijderd van^le plaats van bestemming. Maar tusschen het tijdstip van stempeling op dit kantoor en dat ter bezorging bij geadresseerden, lagen drie dagen. Op een ander kantoor werden op een Zondag vrij willigers gevraagd voor de verwerking van poststuk ken, welke afzenders alle reden hadden om te ver onderstellen, dat ze des Zaterdags tevoren in het be zit der geadresseerden zouden zijn gekomen. Nu werd het Maandag. Zijn wij te pessimistisch, wanneer wij beweren, dat het gevaar niet denkbeeldig is, dat het P.T.T.-bedrijf de Spoorwegen achterna gaat, wat het verliezen der klandizie betreft? Hier zou dit zooveel te erger zijn, wijl de gevolgen van de niet-strikt-noodzakelijke maatregelen van het bedrijf zelf, het publiek nood zaken naar vlugger bezorging van zijn schrifturen om te zien. Politieke bots ingen in Duitschland. Te Leipzig drie zwaar gewonden. LEIPZIG, 16 Oct. (V.D.) In de Kriohstrasse is het Zondagavond tusschen gas ten van een Arbeiterheim en voorbijgaande nationaal- socialisten tote en botsing gekomen, waarbij ook ge schoten werd. Drie nationaal socialisten werden zwaar gewond. Twee dooden, twaalf gewonden. DORTMUND, 16 Oct. (V.D.) Zondag is het hier ter stede tot ernstige exessen ge komen. Bij de poging der politie een straat, waarin het tot onlusten was gekomen, schoon te vegen, werden de beambten aangevallen, waardoor zij zich genoodzaakt zagen van de wapenen gebruik te maken. Er werden eenige schoten gelost, waarbij twee perso nen, een man en een vrouw, werden gedood en twaalf personen min of meer ernstig werden gewond. Tot de gewonden behoort een politiebeambte, die niet levens gevaarlijk door een schot in het hoofd werd gewond. In de ochtenduren waren nationaal socialisten in groepjes van 40 a 50 personen door de straten getrok ken om pamfletten uit te geven. In de omgeving van het Borsigplein kwam het tot een vechtpartij met com munisten. Op verschillende plaatsen is het tot vecht partijen gekomen, waarbij ook werd geschoten. Aange zien de onlusten steeds grooter omvang aannamen, werd de politie in vrij korten tijd gealarmeerd. Het is de politie in vrij korten tijd gelukt de orde te herstel len. Toen de Rijkskanselier des middags zou aankomen, waren er talrijke politiebeambten op en in de omge ving van het station aanwezig ten einde eventueele de monstraties te verhinderen. UIT ONZE OOST. Kampong door pest geteisterd. Eiken dag sterven zes tot acht menschen. Het „Garoetsch Nieuwsblad" verneemt: Afschuwelijk nieuws komt uit de omgeving van Ga- roet. Op nog 'geen twee kilometer afstand van deze, op het eiland Java gelegen plaats, is een heele kam pong aan het uitsterven door pest. Eiken dag sterven er van zes tot acht menschen te Panawoean. Reeds telt de kampong een honderd gra ven van pestlijders. De zieken zijn onverzorgd. Wie eenmaal aangetast is. krijgt hooge koorts, en wacht op den dood. Ook in het naburige Patrol sterft men in groote getale. De zieken, waarvan men nog hoop koes tert. zijn in een barak op de sawah gehuisvest. Men heeft den menschen aangeraden, den kampong te ont ruimen en woonholcjes op de rijstvelden te maken. De zieke en besmette ratten trekken verder. en steken andere kampongs aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 9