De Zuiderzee-afsluitdijk. Dinsdag 1 November 1932. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9168 juta! aan0""' het belon" ^"o'ver de^elweie"bwedfe bel toJ»,. rSZ1Jden en- voorroove, de waterstand schuivend '8 zlen 5ver,de geheele diePte van de sltK, w!ooi-gaande breuken. Bij aile tien werk heen rf80 br?.ljke,n du'ars door het beton- wit e ;dus op tw'n"S Plaatsen. Nieuwe tegenspraak. Vreeselijke dood. ONGELUK OP DEN LUCHTDIENST LONDEN-KEULEN. ZWARE STORMEN IN ENGEUND. Nieuwe werkioozen-oniusten te Londen. Vrouw verdronken. HEVIGE GEVECHTEN IN NICARAGUA. Auto door den trein gegrepen. Doodelijk auto-ongeluk b ij Wouw. Het treinongeluk bij Moskou bevestigd. Het grootste passagiersschip ter wereld. Ongunstige geruchten over de uitwateringssluizen. Het peil van het IJsselmeer 31 c.M. hooger dan het voorgeschreven minimum. Groote cverdwarsche scheuren in den betonbouw der sluiswerken. Reeds eenige dagen waren er ongunstige geruch ten over den toestand van den Zuiderzee-afsluitdijk in omloop, speciaal wat betreft den toestand van de «luizen aan het Kornwerderzand. Het werd n.1. in verband gebracht met den lioogen waterstand in de Noordhollandsche polders, die hun water niet kon den loozen in het IJsselmeer, doordat dit Meer het peil van 0.13 N.A.P. bereikt zou hebben en om de fensieredenen niet hooger gegaan kon worden. Uit het onderstaande zal echter straks blijken, dat het peil van het IJsselmeer al 31 c.M. hooger was dan het voorgeschreven maximum. Hierin moet zeer zeker de reden gezocht worden, dat inderdaad niet meer in het IJsselmeer gespuid kon worden. Het een en ander zou oorzaak zijn van bovenge noemde geruchten, welke echter in Het Volk door bevoegde, deskundige zijde, werden tegengesproken. In het Leeuwarder Nieuwsblad vinden wij echter een verslag van een ooggetuige, dat met die tegen spraak niet in overeenstemming is te brengen en dat wij hier onder het noodige voorbehou d ten aanzien van do waargenomen verschijnselen en de weergegeven beteekenis laten volgen. Het is klaarblijkelijk, aldus genoemd blad, dat de sluiswerken in den Zuiderzee-afsluitdijk nog niet ten volle aan de gestelde verwachtingen voldoen. Het peil van het IJsselmeer blijft, hooger dan was aan genomen. zoo hoog zelfs, dat men in Noordholland het overtollige water niet kwijt kan en den minister reeds telegrafisch heeft verzocht om de stroomslui- zen op volle kracht te doen werken. Dit geschiedde echter allerminst; slecht mondjes maat wordt er zoo nu en dan gespuid. Waarom? Omdat men nog bezig is met de werkzaamheden, die noodzakelijk werden door de onverwacht sterke bodemuitschuring? Doch er heeft reeds in de bladen gestaan, dat deze werkzaamheden met gunstig resul taat. beëindigd zijn. Welkp verhindering kan er dan nog zijn, die belet, dat men het IJsselmeer tot het vereischte peil f- stroomt? Is er Jan nog iets anders niet in orde? .Men is ook bezig met het versterken, verzwaren en verlengen van de stroomleidende of zeewerende dam men aan de buitenzijde der sluizen. Ons werd offi cieel gezegd, dat zulks geschiedde om de sluiswerken des te beter te beveiligen tegen den golfslag en dit werk werd als een onbelangrijk onderdeel voorge steld. Wij hebben ons toen afgevraagd: Had men de uit werking van dien golfslag dan onderschat? En welke schade vreest men er van? De schrijver acht het dan mogelijk, dat het niet c kracht der afzonderlijke golven is, die gevaar ople vert, doch dit wordt veroorzaakt door de trillingen ten gevolge van de regelmatige herhaling van den telkens terugkeerenden golfslag als van een in den pas ovov oen brug loopende militaire colonne. Hii vervolgt; Doch ook dit kon van tevoren bekend worden ge acht; men zal er dus wel rekenin- mee hebben ge houden. Maar waarom wordt er dan niet voldoende ge spuid? We zijn er op uitgetrokken om met eigen oogen te zien. En wat we thans hebben opgemerkt, komt ons voor een zeer verontrustend verschijnsel te zijn. De betonbouw der sluizen Is in de breedte en, voorzoover zichtbaar was, n de volle diepte, op t winti g plaatsen gescheurd. Voor hot juiste fceftrip dient een korte herinnerine aan de inrichting van de sluizen vooraf te gaan De uitwaterin, sluizen on Kornwerder Zand bestaan uit twee complexen, elk van vijf sluizen. Deze sluizen zijn niet gesloten iet deuren, doch met zware ijzeren schuiven \an 12 meter breedte. In iedere sluis han gen twee schuiven, een binnen- en een buitenschuif. elpcM-icrht» °P^e .an^en aan zware kettingen. Door electiische kiacht kan men de schuiven aan deze tmirHuf'u.'o?»!!!?* Ijeer .^aw'egen. De afsluiting moet na- i,. rdich- ^1Jn- Daaftoe loopen de schuiven met nokken in metalen gleuven. we?,e-sreuven °I)8esloten in den betonbouw van het sju'shchaam. Het spreekt vanzelf, dat de onderlin- J ®n..d<r stand dezer gleuven met uiterste Sïïï s 1 ,s 1,1 acht Senomen. Iedere afwijking WimfPrf®'01} het°p en neer glijden belemmeren Vnoui j afstand tusschen de gleuven kleiner, dan j? SC!lUlven; ™ordt hÜ grooter. dan hangen wiikiie Ihtr riSpn8ier 7ordAhet echler nog- a,s er cen af- wijKing uit den loodrechten stand optreedt, daar dan neiop en neer bewegen geheel onmogelijk is. donr h!Zk afwi->kinSen moeten voorkomen worden anivrr v» betonconstructie, waarin deze gleuven zijn den gehee!en sluisbouw.3 belanSriiks"> P<""a" van twe» vin! tkn,!'nJdez'ekbreuken' di0 hier daar zelfs 1US 'Trbreedten bedragen, met cement en ma- op deï e.iü °P.enkeI° Plaatsen heeft men zelfs .muu!rlh\ een lotze voe* aangebracht, doch naa.t h SCn'J" van een Sietnaad te wekken: opgetreden vulling zijn alweer nieuwe scheuren kche bew.v?i Wek! dcb 'nd™k, alsof door zijdeling- ontwricht ln schuiven het gebeele betonwerk voegine L!ea °E s0J"mige P|aalai?n is bij de aaneen- lingsche hf.rdstcenen lijsten dan ook zijde- Natnn.?»! richting op te merken, ver deze wtï Va" aan do buiten'i)de niet te zien, hoe- doch dat rif r!n zlch m het inwendige voortzetten, het bouwwerk'8!! vol!e ,breedte en d»«P'<! van breuken vml oppervlakte als ononderbroken Wik oru!n- goeft. te denken. ging'UTk2nstwedrkUen me' beSChadi" zeer geheimzinnig. «en' krMei"^!! werkman dien wij er naar vroe- over praten' nf. booren..Ja. "aar mogen wij niet WJ 'e ingénieurs wezen/ m"S Van h00r" Moet druk^arf^i 'h C,en onderbouw van de stroomsluizen structieg aan tïb^n^nT61'™' °m versterkinesco»- schelurenté'èn'!onn?!thPlre!l!n van de °verdwarse en oniustbarend verschijnsel. Inderdaad. Met hoeveel zorg en koste.i zijn deze kunstwerken niet uitgevoerd. Wie ze ziet, krijgt den indruk, dat ze de ecuwen kunnen doorstaan. En dan thans reeds, na zoo kortstondig gebruik, scheuren, die gemeenlijk alleen bij hoogen ouderdom in een bouw werk optreden. Dat hel hier geen toevallige scheuren zijn, wordt bewezen door hel feit. dat zc bij alle tien sluizen op precies dezelfde plaatsen voorkomen. Zij kunnen al leen veroorzaakt zijn door liet teit. dat de beton constructie niet sterk genoeg is om zijdelingsche be weging van de schuiven Onmogelijk te maken. Maar dan moei hier een reuzekracht aan het werk zijn en is i zelfs een kind diuedlijk, dat. met eenvou dig opvullen van de scheuren het euvel niet te ver helpen is. Doch indien deze constructie niet deugt, dan moet zulks onmiddellijk de werking der schuifvlakken be lemmeren. Er werd ons verteld, dat men de kettingen, waar aan deze schuiven hangen, thans van zware tegen- wichten heeft voorzien, zoogenaamd oir» electrischcn stroom te besparen, doch inderdaad omdat men de schuiven anders niet omhoog kan krijgen. Daar wij hiervan geen bevestiging konden krijgen, melden w ij het onder voorbehoud. Het is echter in 't algemeen belang, dat op dit ai- les het volle licht der openhaarheid schijne. liet wa- terbezwaar van het IJsselmeer kan volgens de offi- cieele metingen soms meer dan twee honderd kub. meter per etmaal bedragen en de sluizen zijn dan ook berekend op een vermogen van 2000 kub meter per seconde. Doch deze capaciteit kan alleen worden bereikt, als de sluizen zonder eenige hapering func- tioneeren. Wat echter, indien in den tijd van hoog water en harden wind. die wij thans weer te wachten zijn, de sluizen slechts met uiterste omzichtigneid kunnen worden opengesteld Ruw weer en hooge zee hebben we thans nog slechts heel weinig gehad En toen zijn de werken reeds nu ernstig beschadigd. Wat zal et dan gebeuren bij storm en hoogen waterstand, als het uiterste van deze sluizen wordt gevergd? De inpoldering van de voormalige Zuiderzee is slechts mogelijk, indien op het IJsselmeer een con stant sterk verlaagd peil kan worden gehandhaafd. Dit is echter onmogelijk, wannerr de stroomsluizen niet betrouwbaar en onberispelijk functioneeren. Van deze kunstwerken is het geheelc wel en wee der Zui derzeewerken afhankelijk. Als de sluizen onverhoopt in het ongereede zouden geraken, dan zou in korten tijd het IJsselmeer tot overstroomens toe vol loopen. Daarom mag de beschadiging, die wij hier in het licht stelden, en waarover nirrri er iets openbaar is gemaakt, niet langer geheim gehouden worden. Tenslotte nog deze vraag; Als nu reeds deze beton bouw gescheurd is, hoe zal men er dan ooit zware treinen over durven laten rijden? Het Leeuwarder blad eindigt dan met een overzicht van het Fricsche boezemwater, waarin door den hoofdingenieur van den provincialen waterstaat ir. D. F. Wouda, wordt verklaard, dat het water door het stoomgemaal bij Tacozijl 42 c.M. moest worden op gepompt om het in het IJsselmeer te brengen. Dit is inderdaad een abnormale toestand, want het peil van het IJsselmeer mag verlaagd worden tot 0.13 N.A.P. Een lager peil wil Defensie niet toe staan. Het staat echter op 0.18 N.A.P., een verschil van 31 c.M. alzoo. Waarom verlaagt men het dan niet? Ja, daar wist ir. Wouda ook de reden niet van. Blijkbaar^moet er iets aan de sluizen haperen, meen de hij. Want een feit is het. dat men ondanks allen aandrang zeer onvoldoende stroomt met de suizen in den afsluitdijk. Het Kornwerderzand intact. Geruchten over scheuren in het betonwerk uit de lucht gegrepen. Iedereen mag komen kijken. Na het bovenstaand stuk in het Leeuwarder Nieuwsblad heeft Het Volk opnieuw ter bevoegder plaatse geïnformeerd naar de juistheid van de on gunstige verhalen, die over den toestand van de Zuiderzeewerken de ronde doen. En opnieuw is ons, aldus genoemd blad, met de meeste stelligheid verzekerd, dat alle geruchten over scheuren en verzakken van kunstwerken berusten op praatjes, die volkomen uit de lucht gegrepen zijn. Van den eersten dag af heeft men bij de Zuiderzee- ken dc grootst mogelijke openhaarheid betracht en nimmer heeft men een geheim gemaakt van moei lijkheden of verrassingen, die zich onverwacht voor deden. In het laatste driemaandelijkschc bericht is ook weer uitvoerig melding gemaakt van een onver wachte sterke bodemuitschuring bij de sluizen van Kornwerderzand. Tegelijkertijd werden de maatrege len genoerhd, die men ter voorkoming van verdere moeilijkheden dacht te nemen. Op het oogenblik is men bezig met het aanbrengen van zinkstukken ten Noorden van de sluizen om verder uitschuren van den onderzeeschen oever op den bodem van de Waddenzee bij het spuien tegen te gaan. Bij vier van d3 vijf sluizen is men reeds klaar, zoo dat flink gespuid kan worden. Het waterbezwaar van het IJsselmeer is echter bijzonder groot, omdat de maand October zooals ook al blijkt uit de berich ten van het Koninklijk Metereologisch Instituut zich onderscheidt door een buitengewonen regenval. Ten slotte is ons nog eens even nadrukkelijk ver klaard, dat de leiding van de Zuiderzeewerken geen enkele reden heeft om iets aangaande eventueel ge rezen moeilijkheden te verbergen. Een deskundig ge leide zal steeds gaarne ten dienste staan van journa listen, die zich met den toestand op de hoogte wen- schen te stellen. Arbeider in een vuurgloed van 1800 gra den gevallen. Uit Muelheim a. d. Ruhr: Tijdens de herstelwerkzaamheden aan een hoog oven is gisteren de 48-jarige arbeiders Peter Bohr- mann in een vuurgloed van 1800 graden gevallen. Toen de klok van den hoogoven geopend werd, 1 schoot een vlam te voorschijn, waardoor nog oen inge nieur en 4 arbeiders deels zwaar gewond werden. De „D 2017" m den storm boven Het Kanaal vergaan. Bemanning gered. BERLIJN, 300ctober (V.D.). Het postvliegtuig D 2017 van den dienst LondenKeulen, dat Zaterdag avond om negen uur G.T uit Londen was vertrok ken, heeft ongeveer 10 minuten na den start draad loos om hulp verzocht. Aangezien t vliegtuig zich op dat oogenblik in de omgeving van het Kanaal moest bevinden, werden direct alle kuststations gewaar schuwd Het is evenwel niet spoedig gelukt een spoor te vinden van het vermiste vliegtuig. Boven liet Kanaal heerschte zwaar, stormachtig weder. Ook de bemanning van een Zondag na het aanbreken van den dag uit Keulen naar Londen ge zonden vliegtuig heeft niets van het vliegtuig kun nen ontdekken. De bemanning van het vermiste toe stel bestaat uit den piloot Wilhelm Cuno en den ra- diotelegrnfist Werner Drebes, die reeds gedurende twee jaren met Cuno op deze lijn dienst doet. Aan gezien het een vliegtuig met nachtpost betreft, bevin den zich aan boord geen passagiers Volgens een hedenmiddag te Tempelhof ontvangen bericht, van het Engelschc ministerie van Luchtvaart, zouden het vliegtuig en de bemanning door een stoomboot zijn gered. Nadere bizonderheden ontbre ken. Tegenstrijdige berichten. Nader uit Berlijn: De laatste te dezer stede binnengekomen berichten over het ongeluk, dat den D 2017 overkomen is, zijn zeer tegenstrijdig. Zoo is nog niet met zekerheid he kend. o.f de Duitsche vliegers wel of niet gered zijn. Op het vliegveld Croydon zijn. behalve het bericht, dat de inzittenden door een onbekend stoomschip zou den zijn gered, nog geen verdere berichten ontvan gen. Bij den start van het vliegtuig waren de weersom standigheden geenszins ongunstig. Wel stond er een krachtige wind, doch deze ontwikkelde zich eerst la ter tot een storm In Brussel is door de autoriteiten van het vliegveld aldaar onder alle voorbehoud een bericht verspreid, volgons hetwelk het wrak van de D 2017 door een stoomschip van onbekende nationali teit is gevonden, maar dat van de inzittenden ieder spoor ontbrak. iDt bericht is weer in tegenspx-aak met een ander, eveneens uit Belgische bron, dat meldt dat de inzittenden gered zouden zijn door een Deensch schip, waarvan de naam niet genoemd wordt. Verder is in Brussel 't bericht binnengekomen uit Marseille dat daar en radiobericht is opgevangen van het s.s. „Gaslight", dat in den nacht op Zondag boven de Waddenzee van Gonfleet een vuur in de lucht heeft waargenomen. Bij de Lufthansa te Berlijn waren hedenavond om 11 uur nog geen betrouwbare berichten ontvangen. Schepen willoos aan de golven prijsgege ven. Verschrikkelijke uren dooi de pas sagiers doorgemaakt. Zaterdagavond heeft, boven Engeland een der zwaarste stormen gewoed van de laatste jaren. De storm had een gemiddelde snelheid van 100 K.M. per uur. De Kanaal boot „Maid of Kent", die 126 passagiers aan boord had, was willoos aan de golven priisgegc- ven en deed acht vergeefsche pogingen om dc haven van Folkestone binnen te loopen. Pas de negende keer, nadat de passagiers twee verschrikkelijke uren hadden doorgemaakt, slaagde de boot erin, veilig binnen te komen. In den mond van de Theems zonk een bark, waar van de kapitein en bemanning op het laatste oogen blik konden worden gered. Een motorschoener werd op de rotsen geworpen en zwaar beschadigd. Groote schade richtte de storm ook aan in het Noorden van Wales. De strand-promenade van Co- lvwn werd door de golven over een grooten afstand vernield. Zelfs de ruiten van eenige dicht bij het strand staande gebouwen werden door dc brandinc ingedrukt Het water drong kelders en beneden-ver- diepingen binnen, hoewel men te voren dammen had opgeworpen van zandzakken. Tal van wedstrijden van dc Football League moesten afgebroken worden. In ecnicrc gevallen moesten de spelers uc whisky en brandewijn weer op droef ge bracht worden. Botsingen met Je politie. Ruim dertig gewonden. Uit LONDEN, 30 October (V.D.): De aan de hongermarsch naar Londen deelnemende werkloozen hebben Zondagmiddag een masale betoo ging gehouden op Trafalga Square. Hoewel uitgebreide voorzorgsmaatregelen waren genomen, is het ook thans weer tot ernstige botsin gen met de politie gekomen, waarbij meer dan der tig personen, waaronder ...I van politie-agenten, wer den ^gewond. Een aantal communisten werd.gear resteerd. Het is gebleken, dat, evenals de vorige keeren, de incidenten niet werden veroorzaakt door de werk- looze deelnemers aan den hongermarsch, maar door Londensche communisten, 'ie zich bij de werklooze betoogers hadden aangesloten. Na afloop van de be tooging begonnen deze incidenten, waarbij de betoo gers met de vuisten op de politie insloegen, terwijl de hereden politie met den gummiknuppel op de werkloozen inranselde. De menigte werd naar alle kanten uiteen gedreven. Op eenige plaatsen wei-den winkelruiten ingedrukt, terwijl ook getracht werd, particuliere auto's omver te werpen. Een aantal, per sonen bleef bewusteloos op de straat liggen en werd naderhand door ambu'ance-auto's naar een der Lon densche hospitalen overgebracht. Pas laat in den mid dag kon dc orde worden hersteld. Vermoedelijk bij het groentenwasschen in de beek gevallen. Uit Venlo. Zondagmiddag werd te Venlo in de ach ter de woning van den heer v. d. Wielen gelegen heek het lijk gevonden van de 63-jarige vrouw des huizes. Men neemt aan dat zij die gewoon is haar groenten dergelijke in de beek te reinigen, bij het werk voor over gevallen is en niet meer in staat was zich uit het vrij diepe water ie redden. 50 opstandelingen en 12 gardisten gedood. Uit NEW YORK, 30 October (V.D.): Naar uit Managua (Nicaragua) wordt gemeld, is een compagnie van de nationale garde in de omge ving van Chichigalpa door de opstandelingen in een hinderlaag gelokt, waarbij hevige gevechten ontston den. Na een bloedigen slag, welke vijf uren duurde, werden bij dc opstandelingen 50 en bij de nationale garde 12 dooden geteld. 19 Mexicaansche bandieten na hevig vuurgevecht gedood. NEW YORK, 30 October (V.D.) Naar uit Mexico City wordt gemeld, is de bedrijvigheid der bandie ten in den Mexicaanschon staat Guanajuato den laat- sten tijd hand over hand toegenomen. Thans is het den ter bestrijding van de bandieten gezonden fede- ralentroepen gelukt de grootste bende bij Ocampo te achterhalen. In den loop van een hevig vuurgevecht werden 19 bandieten gedood en een groot aantal sol daten gewond. De federale regeering heeft nog meer troepen gezonden naar de door de roovers onveilig ge maakte omgeving. ERNSTIG ONGELUK OP EEN ONBR WAAKTEN OVERWEG. AUTO VER NIELD; ééN DOODE. Gistermiddag omstreeks 5 uur heeft een ernstig auto-ongeluk plaats gevonden op den onbewaakten overweg op de spoorlijn Den HaagGouda naby Veen- weg. onder de gemeente Leidschendam—Voorburg. Een personenauto, bestuurd door den chauffeur van B. van de V.I.O.S. maatschappij, is tegen een. uit de richting van Gouda komenden, trein gereden, met het gevolg, dat de auto in een sloot werd geworpen. De wagen was totaal vernield. De chauffeur van B. liep slechts onbetepkenend let sel op. De passagier, de 40-jarige van W., hakkers- knecht te Lier, was uit den auto geslingerd. De chauf feur, die zijn passagier miste, stelde onmiddellijk een onderzoek in en vond van W. met een zware hoofd wond in de sloot liggen. Toegeschoten hulp heeft van W. terstond op het droge gebracht, maar de levens geesten waren reeds geweken. Van W. was gehuwd en vader van drie kinderen. Hij woonde te 's-Gravenhage. Het lijk is naar Leid schendam—Voorburg overgebracht. Auto in volle vaart tegen een boom gere den. Inzittende dame gedood, de an dere passagiers gewond. Gistermiddag omstreeks half vijf heeft, in dc nabij heid der gemeente Wouw, aldus wordt uit. Bergen op Zoom aan de „Crt." gemeld, een ernstig ongeval plaats gehad. Een auto. waarin drie dames en tweo heeren gezeten waren, komende uit de richting Ber gen op Zoom, reed, even na het passecren van een anderen wagen, in volle vaart tegen een boom ter zij de van den weg. Vermoedelijk is een wiel in aan raking gekomen met een steen, waardoor dc bestuur der, de heer S. uit Nieuw Borgvlie.t, de macht over zijn voertuig verloor. De auto werd totaal vernield. Het eerste slachtoffer, dat te voorschijn werd gehaald, de 24-jarige mej. R. Noordhuizen uit Bergen op Zoom, werd met ingedrukte borstkas een woning binnenge dragen, waar zii een uur later overleed. Een zuster van den bestuurder en haar vriendinnetje, mej. A. de V., uit Bergen op Zoom, zijn met bloedige verwon dingen naar het Algemeen Burgerlijk Gasthuis alhier overgebracht. De heer S., die bewusteloos over het stuurrad lag en het vijfde slachtoffer, de heer K. uit Halsteren, bleken minder ernstige kwetsuren te heb ben opgeloopen en konden, na verbonden te ziin, huiswaarts keeren. Nader wordt vernomen, dat de toestand van mej. S. reden tot bezorgdheid geeft. Er werden o.a. ern stige been- en armfracturen geconstateerd. Mej. De V., die voornamelijk aan het gelaat werd verwond, zal het gasthuis binnen enkele dagen kunnen verla ten. Verscheidene spoorwegbeambten reeds ge arresteerd. V.D. verneemt uit Moskou: Van officieele zijde wordt het ongeluk met den D- trein, dat op 16 October bij Ljoebino in de buurt van Moskou is gebeurd, bevestigd. Toegegeven wordt, dat het ongeluk verscheidene slachtoffers heeft geëischt. De Gepeoe heeft vijf spoorwegbeambten gearresteerd, die reeds Vrijdag voor een speciale rechtbank heb ben terechtgestaan. Wegens nalatigheid werd tegen hen de doodstraf geëischt. Terwijl officieel nog geen mededeelingen over het aantal slachtoffers is gedaan, wordt elders van 44 dooden gesproken. Ook het aantal gewonden staat nog niet vast. De „Normandie" van stapel geloopen. Uit Parijs: In aanwezigheid van den President en van den Minister voor de Koopvaardij, is Zaterdag te Nantes het grootste passagiersschip tor wereld, de „Normandie" te water gelaten. Het schip heeft bij een waterverplaatsing vau 70.000 ton, een lengte van 313 meter. Het wordt ge dreven door stoomturbines tot een gezamenlijke sterkte van 60.000 P.K., die een snelheid van 28 knoo- pen mogelijk maken. De President, Lebrun, wees op de bijzondere betee kenis van dezen stapelloop voor het aanzien van de Fransche handelsvloot. Onder de toonen van de Mar- seillaise gleed het schip het water in. MUUR INGESTORT TE CASABLANCA. 2 Dooden en 7 gewonden. Bij een bouwwerk te Casablanca in Marokko stort te een muur in, waardoor negen bouwarbeiders on der het vallend gesteente bedolven werden. Zeven hunner konden min of moer ernstig gewond geborgen worden, terwijl de overige twee op slag dood waren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 9