De Zuiderzee-afsluitdijk.
Dinsdag 1 November 1932.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9168
juta! aan0""' het belon" ^"o'ver de^elweie"bwedfe
bel toJ»,. rSZ1Jden en- voorroove, de waterstand
schuivend '8 zlen 5ver,de geheele diePte van de
sltK, w!ooi-gaande breuken. Bij aile tien
werk heen rf80 br?.ljke,n du'ars door het beton-
wit e ;dus op tw'n"S Plaatsen.
Nieuwe tegenspraak.
Vreeselijke dood.
ONGELUK OP DEN LUCHTDIENST
LONDEN-KEULEN.
ZWARE STORMEN IN ENGEUND.
Nieuwe werkioozen-oniusten
te Londen.
Vrouw verdronken.
HEVIGE GEVECHTEN IN NICARAGUA.
Auto door den trein
gegrepen.
Doodelijk auto-ongeluk
b ij Wouw.
Het treinongeluk bij
Moskou bevestigd.
Het grootste passagiersschip ter wereld.
Ongunstige geruchten over
de uitwateringssluizen.
Het peil van het IJsselmeer 31 c.M. hooger
dan het voorgeschreven minimum.
Groote cverdwarsche scheuren in
den betonbouw der sluiswerken.
Reeds eenige dagen waren er ongunstige geruch
ten over den toestand van den Zuiderzee-afsluitdijk
in omloop, speciaal wat betreft den toestand van de
«luizen aan het Kornwerderzand. Het werd n.1. in
verband gebracht met den lioogen waterstand in de
Noordhollandsche polders, die hun water niet kon
den loozen in het IJsselmeer, doordat dit Meer het
peil van 0.13 N.A.P. bereikt zou hebben en om de
fensieredenen niet hooger gegaan kon worden. Uit
het onderstaande zal echter straks blijken, dat het
peil van het IJsselmeer al 31 c.M. hooger was dan
het voorgeschreven maximum. Hierin moet zeer zeker
de reden gezocht worden, dat inderdaad niet meer in
het IJsselmeer gespuid kon worden.
Het een en ander zou oorzaak zijn van bovenge
noemde geruchten, welke echter in Het Volk door
bevoegde, deskundige zijde, werden tegengesproken.
In het Leeuwarder Nieuwsblad vinden wij echter
een verslag van een ooggetuige, dat met die tegen
spraak niet in overeenstemming is te brengen en dat
wij hier onder het noodige voorbehou d
ten aanzien van do waargenomen verschijnselen en
de weergegeven beteekenis laten volgen.
Het is klaarblijkelijk, aldus genoemd blad, dat de
sluiswerken in den Zuiderzee-afsluitdijk nog niet ten
volle aan de gestelde verwachtingen voldoen. Het
peil van het IJsselmeer blijft, hooger dan was aan
genomen. zoo hoog zelfs, dat men in Noordholland
het overtollige water niet kwijt kan en den minister
reeds telegrafisch heeft verzocht om de stroomslui-
zen op volle kracht te doen werken.
Dit geschiedde echter allerminst; slecht mondjes
maat wordt er zoo nu en dan gespuid. Waarom?
Omdat men nog bezig is met de werkzaamheden,
die noodzakelijk werden door de onverwacht sterke
bodemuitschuring? Doch er heeft reeds in de bladen
gestaan, dat deze werkzaamheden met gunstig resul
taat. beëindigd zijn.
Welkp verhindering kan er dan nog zijn, die belet,
dat men het IJsselmeer tot het vereischte peil f-
stroomt? Is er Jan nog iets anders niet in orde?
.Men is ook bezig met het versterken, verzwaren en
verlengen van de stroomleidende of zeewerende dam
men aan de buitenzijde der sluizen. Ons werd offi
cieel gezegd, dat zulks geschiedde om de sluiswerken
des te beter te beveiligen tegen den golfslag en dit
werk werd als een onbelangrijk onderdeel voorge
steld.
Wij hebben ons toen afgevraagd: Had men de uit
werking van dien golfslag dan onderschat? En welke
schade vreest men er van?
De schrijver acht het dan mogelijk, dat het niet c
kracht der afzonderlijke golven is, die gevaar ople
vert, doch dit wordt veroorzaakt door de trillingen
ten gevolge van de regelmatige herhaling van den
telkens terugkeerenden golfslag als van een in den
pas ovov oen brug loopende militaire colonne. Hii
vervolgt;
Doch ook dit kon van tevoren bekend worden ge
acht; men zal er dus wel rekenin- mee hebben ge
houden.
Maar waarom wordt er dan niet voldoende ge
spuid?
We zijn er op uitgetrokken om met eigen oogen te
zien. En wat we thans hebben opgemerkt, komt ons
voor
een zeer verontrustend verschijnsel
te zijn.
De betonbouw der sluizen Is in de
breedte en, voorzoover zichtbaar
was, n de volle diepte, op t winti g
plaatsen gescheurd.
Voor hot juiste fceftrip dient een korte herinnerine
aan de inrichting van de sluizen vooraf te gaan
De uitwaterin, sluizen on Kornwerder Zand bestaan
uit twee complexen, elk van vijf sluizen. Deze sluizen
zijn niet gesloten iet deuren, doch met zware ijzeren
schuiven \an 12 meter breedte. In iedere sluis han
gen twee schuiven, een binnen- en een buitenschuif.
elpcM-icrht» °P^e .an^en aan zware kettingen. Door
electiische kiacht kan men de schuiven aan deze
tmirHuf'u.'o?»!!!?* Ijeer .^aw'egen. De afsluiting moet na-
i,. rdich- ^1Jn- Daaftoe loopen de schuiven
met nokken in metalen gleuven.
we?,e-sreuven °I)8esloten in den betonbouw van
het sju'shchaam. Het spreekt vanzelf, dat de onderlin-
J ®n..d<r stand dezer gleuven met uiterste
Sïïï s 1 ,s 1,1 acht Senomen. Iedere afwijking
WimfPrf®'01} het°p en neer glijden belemmeren
Vnoui j afstand tusschen de gleuven kleiner, dan
j? SC!lUlven; ™ordt hÜ grooter. dan hangen
wiikiie Ihtr riSpn8ier 7ordAhet echler nog- a,s er cen af-
wijKing uit den loodrechten stand optreedt, daar dan
neiop en neer bewegen geheel onmogelijk is.
donr h!Zk afwi->kinSen moeten voorkomen worden
anivrr v» betonconstructie, waarin deze gleuven zijn
den gehee!en sluisbouw.3 belanSriiks"> P<""a" van
twe» vin! tkn,!'nJdez'ekbreuken' di0 hier daar zelfs
1US 'Trbreedten bedragen, met cement en ma-
op deï e.iü °P.enkeI° Plaatsen heeft men zelfs
.muu!rlh\ een lotze voe* aangebracht,
doch naa.t h SCn'J" van een Sietnaad te wekken:
opgetreden vulling zijn alweer nieuwe scheuren
kche bew.v?i Wek! dcb 'nd™k, alsof door zijdeling-
ontwricht ln schuiven het gebeele betonwerk
voegine L!ea °E s0J"mige P|aalai?n is bij de aaneen-
lingsche hf.rdstcenen lijsten dan ook zijde-
Natnn.?»! richting op te merken,
ver deze wtï Va" aan do buiten'i)de niet te zien, hoe-
doch dat rif r!n zlch m het inwendige voortzetten,
het bouwwerk'8!! vol!e ,breedte en d»«P'<! van
breuken vml oppervlakte als ononderbroken
Wik oru!n- goeft. te denken.
ging'UTk2nstwedrkUen me' beSChadi"
zeer geheimzinnig.
«en' krMei"^!! werkman dien wij er naar vroe-
over praten' nf. booren..Ja. "aar mogen wij niet
WJ 'e ingénieurs wezen/ m"S Van h00r" Moet
druk^arf^i 'h C,en onderbouw van de stroomsluizen
structieg aan tïb^n^nT61'™' °m versterkinesco»-
schelurenté'èn'!onn?!thPlre!l!n van de °verdwarse
en oniustbarend verschijnsel.
Inderdaad. Met hoeveel zorg en koste.i zijn deze
kunstwerken niet uitgevoerd. Wie ze ziet, krijgt den
indruk, dat ze de ecuwen kunnen doorstaan. En dan
thans reeds, na zoo kortstondig gebruik, scheuren, die
gemeenlijk alleen bij hoogen ouderdom in een bouw
werk optreden.
Dat hel hier geen toevallige scheuren zijn, wordt
bewezen door hel feit. dat zc bij alle tien sluizen op
precies dezelfde plaatsen voorkomen. Zij kunnen al
leen veroorzaakt zijn door liet teit. dat de beton
constructie niet sterk genoeg is om zijdelingsche be
weging van de schuiven Onmogelijk te maken.
Maar dan moei hier een reuzekracht aan het werk
zijn en is i zelfs een kind diuedlijk, dat. met eenvou
dig opvullen van de scheuren het euvel niet te ver
helpen is.
Doch indien deze constructie niet deugt, dan moet
zulks onmiddellijk de werking der schuifvlakken be
lemmeren.
Er werd ons verteld, dat men de kettingen, waar
aan deze schuiven hangen, thans van zware tegen-
wichten heeft voorzien, zoogenaamd oir» electrischcn
stroom te besparen, doch inderdaad omdat men de
schuiven anders niet omhoog kan krijgen. Daar wij
hiervan geen bevestiging konden krijgen, melden w ij
het onder voorbehoud.
Het is echter in 't algemeen belang, dat op dit ai-
les het volle licht der openhaarheid schijne. liet wa-
terbezwaar van het IJsselmeer kan volgens de offi-
cieele metingen soms meer dan twee honderd kub.
meter per etmaal bedragen en de sluizen zijn dan
ook berekend op een vermogen van 2000 kub meter
per seconde. Doch deze capaciteit kan alleen worden
bereikt, als de sluizen zonder eenige hapering func-
tioneeren.
Wat echter, indien in den tijd van hoog water en
harden wind. die wij thans weer te wachten zijn, de
sluizen slechts met uiterste omzichtigneid kunnen
worden opengesteld
Ruw weer en hooge zee hebben we thans nog
slechts heel weinig gehad En toen zijn de werken
reeds nu ernstig beschadigd. Wat zal et dan gebeuren
bij storm en hoogen waterstand, als het uiterste van
deze sluizen wordt gevergd?
De inpoldering van de voormalige Zuiderzee is
slechts mogelijk, indien op het IJsselmeer een con
stant sterk verlaagd peil kan worden gehandhaafd.
Dit is echter onmogelijk, wannerr de stroomsluizen
niet betrouwbaar en onberispelijk functioneeren. Van
deze kunstwerken is het geheelc wel en wee der Zui
derzeewerken afhankelijk. Als de sluizen onverhoopt
in het ongereede zouden geraken, dan zou in korten
tijd het IJsselmeer tot overstroomens toe vol loopen.
Daarom mag de beschadiging, die wij hier in het
licht stelden, en waarover nirrri er iets openbaar is
gemaakt, niet langer geheim gehouden worden.
Tenslotte nog deze vraag; Als nu reeds deze beton
bouw gescheurd is, hoe zal men er dan ooit zware
treinen over durven laten rijden?
Het Leeuwarder blad eindigt dan met een overzicht
van het Fricsche boezemwater, waarin door den
hoofdingenieur van den provincialen waterstaat ir.
D. F. Wouda, wordt verklaard, dat het water door
het stoomgemaal bij Tacozijl 42 c.M. moest worden op
gepompt om het in het IJsselmeer te brengen.
Dit is inderdaad een abnormale toestand, want het
peil van het IJsselmeer mag verlaagd worden tot
0.13 N.A.P. Een lager peil wil Defensie niet toe
staan. Het staat echter op 0.18 N.A.P., een verschil
van 31 c.M. alzoo.
Waarom verlaagt men het dan niet?
Ja, daar wist ir. Wouda ook de reden niet van.
Blijkbaar^moet er iets aan de sluizen haperen, meen
de hij. Want een feit is het. dat men ondanks allen
aandrang zeer onvoldoende stroomt met de suizen
in den afsluitdijk.
Het Kornwerderzand intact.
Geruchten over scheuren in het
betonwerk uit de lucht gegrepen.
Iedereen mag komen kijken.
Na het bovenstaand stuk in het Leeuwarder
Nieuwsblad heeft Het Volk opnieuw ter bevoegder
plaatse geïnformeerd naar de juistheid van de on
gunstige verhalen, die over den toestand van de
Zuiderzeewerken de ronde doen.
En opnieuw is ons, aldus genoemd blad, met de
meeste stelligheid verzekerd, dat alle geruchten over
scheuren en verzakken van kunstwerken berusten
op praatjes, die volkomen uit de lucht gegrepen zijn.
Van den eersten dag af heeft men bij de Zuiderzee-
ken dc grootst mogelijke openhaarheid betracht en
nimmer heeft men een geheim gemaakt van moei
lijkheden of verrassingen, die zich onverwacht voor
deden. In het laatste driemaandelijkschc bericht is
ook weer uitvoerig melding gemaakt van een onver
wachte sterke bodemuitschuring bij de sluizen van
Kornwerderzand. Tegelijkertijd werden de maatrege
len genoerhd, die men ter voorkoming van verdere
moeilijkheden dacht te nemen.
Op het oogenblik is men bezig met het aanbrengen
van zinkstukken ten Noorden van de sluizen om
verder uitschuren van den onderzeeschen oever op
den bodem van de Waddenzee bij het spuien tegen
te gaan.
Bij vier van d3 vijf sluizen is men reeds klaar, zoo
dat flink gespuid kan worden. Het waterbezwaar van
het IJsselmeer is echter bijzonder groot, omdat de
maand October zooals ook al blijkt uit de berich
ten van het Koninklijk Metereologisch Instituut
zich onderscheidt door een buitengewonen regenval.
Ten slotte is ons nog eens even nadrukkelijk ver
klaard, dat de leiding van de Zuiderzeewerken geen
enkele reden heeft om iets aangaande eventueel ge
rezen moeilijkheden te verbergen. Een deskundig ge
leide zal steeds gaarne ten dienste staan van journa
listen, die zich met den toestand op de hoogte wen-
schen te stellen.
Arbeider in een vuurgloed van 1800 gra
den gevallen.
Uit Muelheim a. d. Ruhr:
Tijdens de herstelwerkzaamheden aan een hoog
oven is gisteren de 48-jarige arbeiders Peter Bohr-
mann in een vuurgloed van 1800 graden gevallen.
Toen de klok van den hoogoven geopend werd,
1 schoot een vlam te voorschijn, waardoor nog oen inge
nieur en 4 arbeiders deels zwaar gewond werden.
De „D 2017" m den storm boven Het Kanaal
vergaan.
Bemanning gered.
BERLIJN, 300ctober (V.D.). Het postvliegtuig D
2017 van den dienst LondenKeulen, dat Zaterdag
avond om negen uur G.T uit Londen was vertrok
ken, heeft ongeveer 10 minuten na den start draad
loos om hulp verzocht. Aangezien t vliegtuig zich op
dat oogenblik in de omgeving van het Kanaal moest
bevinden, werden direct alle kuststations gewaar
schuwd Het is evenwel niet spoedig gelukt een spoor
te vinden van het vermiste vliegtuig.
Boven liet Kanaal heerschte zwaar, stormachtig
weder. Ook de bemanning van een Zondag na het
aanbreken van den dag uit Keulen naar Londen ge
zonden vliegtuig heeft niets van het vliegtuig kun
nen ontdekken. De bemanning van het vermiste toe
stel bestaat uit den piloot Wilhelm Cuno en den ra-
diotelegrnfist Werner Drebes, die reeds gedurende
twee jaren met Cuno op deze lijn dienst doet. Aan
gezien het een vliegtuig met nachtpost betreft, bevin
den zich aan boord geen passagiers
Volgens een hedenmiddag te Tempelhof ontvangen
bericht, van het Engelschc ministerie van Luchtvaart,
zouden het vliegtuig en de bemanning door een
stoomboot zijn gered. Nadere bizonderheden ontbre
ken.
Tegenstrijdige berichten.
Nader uit Berlijn:
De laatste te dezer stede binnengekomen berichten
over het ongeluk, dat den D 2017 overkomen is, zijn
zeer tegenstrijdig. Zoo is nog niet met zekerheid he
kend. o.f de Duitsche vliegers wel of niet gered zijn.
Op het vliegveld Croydon zijn. behalve het bericht,
dat de inzittenden door een onbekend stoomschip zou
den zijn gered, nog geen verdere berichten ontvan
gen.
Bij den start van het vliegtuig waren de weersom
standigheden geenszins ongunstig. Wel stond er een
krachtige wind, doch deze ontwikkelde zich eerst la
ter tot een storm In Brussel is door de autoriteiten
van het vliegveld aldaar onder alle voorbehoud een
bericht verspreid, volgons hetwelk het wrak van de
D 2017 door een stoomschip van onbekende nationali
teit is gevonden, maar dat van de inzittenden ieder
spoor ontbrak. iDt bericht is weer in tegenspx-aak
met een ander, eveneens uit Belgische bron, dat meldt
dat de inzittenden gered zouden zijn door een Deensch
schip, waarvan de naam niet genoemd wordt. Verder
is in Brussel 't bericht binnengekomen uit Marseille
dat daar en radiobericht is opgevangen van het s.s.
„Gaslight", dat in den nacht op Zondag boven de
Waddenzee van Gonfleet een vuur in de lucht heeft
waargenomen.
Bij de Lufthansa te Berlijn waren hedenavond om
11 uur nog geen betrouwbare berichten ontvangen.
Schepen willoos aan de golven prijsgege
ven. Verschrikkelijke uren dooi de pas
sagiers doorgemaakt.
Zaterdagavond heeft, boven Engeland een der
zwaarste stormen gewoed van de laatste jaren. De
storm had een gemiddelde snelheid van 100 K.M. per
uur.
De Kanaal boot „Maid of Kent", die 126 passagiers
aan boord had, was willoos aan de golven priisgegc-
ven en deed acht vergeefsche pogingen om dc haven
van Folkestone binnen te loopen. Pas de negende
keer, nadat de passagiers twee verschrikkelijke uren
hadden doorgemaakt, slaagde de boot erin, veilig
binnen te komen.
In den mond van de Theems zonk een bark, waar
van de kapitein en bemanning op het laatste oogen
blik konden worden gered. Een motorschoener werd
op de rotsen geworpen en zwaar beschadigd.
Groote schade richtte de storm ook aan in het
Noorden van Wales. De strand-promenade van Co-
lvwn werd door de golven over een grooten afstand
vernield. Zelfs de ruiten van eenige dicht bij het
strand staande gebouwen werden door dc brandinc
ingedrukt Het water drong kelders en beneden-ver-
diepingen binnen, hoewel men te voren dammen had
opgeworpen van zandzakken.
Tal van wedstrijden van dc Football League moesten
afgebroken worden. In ecnicrc gevallen moesten de
spelers uc whisky en brandewijn weer op droef ge
bracht worden.
Botsingen met Je politie. Ruim dertig
gewonden.
Uit LONDEN, 30 October (V.D.):
De aan de hongermarsch naar Londen deelnemende
werkloozen hebben Zondagmiddag een masale betoo
ging gehouden op Trafalga Square.
Hoewel uitgebreide voorzorgsmaatregelen waren
genomen, is het ook thans weer tot ernstige botsin
gen met de politie gekomen, waarbij meer dan der
tig personen, waaronder ...I van politie-agenten, wer
den ^gewond. Een aantal communisten werd.gear
resteerd.
Het is gebleken, dat, evenals de vorige keeren, de
incidenten niet werden veroorzaakt door de werk-
looze deelnemers aan den hongermarsch, maar door
Londensche communisten, 'ie zich bij de werklooze
betoogers hadden aangesloten. Na afloop van de be
tooging begonnen deze incidenten, waarbij de betoo
gers met de vuisten op de politie insloegen, terwijl
de hereden politie met den gummiknuppel op de
werkloozen inranselde. De menigte werd naar alle
kanten uiteen gedreven. Op eenige plaatsen wei-den
winkelruiten ingedrukt, terwijl ook getracht werd,
particuliere auto's omver te werpen. Een aantal, per
sonen bleef bewusteloos op de straat liggen en werd
naderhand door ambu'ance-auto's naar een der Lon
densche hospitalen overgebracht. Pas laat in den mid
dag kon dc orde worden hersteld.
Vermoedelijk bij het groentenwasschen in
de beek gevallen.
Uit Venlo. Zondagmiddag werd te Venlo in de ach
ter de woning van den heer v. d. Wielen gelegen heek
het lijk gevonden van de 63-jarige vrouw des huizes.
Men neemt aan dat zij die gewoon is haar groenten
dergelijke in de beek te reinigen, bij het werk voor
over gevallen is en niet meer in staat was zich uit
het vrij diepe water ie redden.
50 opstandelingen en 12 gardisten gedood.
Uit NEW YORK, 30 October (V.D.):
Naar uit Managua (Nicaragua) wordt gemeld, is
een compagnie van de nationale garde in de omge
ving van Chichigalpa door de opstandelingen in een
hinderlaag gelokt, waarbij hevige gevechten ontston
den. Na een bloedigen slag, welke vijf uren duurde,
werden bij dc opstandelingen 50 en bij de nationale
garde 12 dooden geteld.
19 Mexicaansche bandieten na hevig
vuurgevecht gedood.
NEW YORK, 30 October (V.D.) Naar uit Mexico
City wordt gemeld, is de bedrijvigheid der bandie
ten in den Mexicaanschon staat Guanajuato den laat-
sten tijd hand over hand toegenomen. Thans is het
den ter bestrijding van de bandieten gezonden fede-
ralentroepen gelukt de grootste bende bij Ocampo te
achterhalen. In den loop van een hevig vuurgevecht
werden 19 bandieten gedood en een groot aantal sol
daten gewond. De federale regeering heeft nog meer
troepen gezonden naar de door de roovers onveilig ge
maakte omgeving.
ERNSTIG ONGELUK OP EEN ONBR
WAAKTEN OVERWEG. AUTO VER
NIELD; ééN DOODE.
Gistermiddag omstreeks 5 uur heeft een ernstig
auto-ongeluk plaats gevonden op den onbewaakten
overweg op de spoorlijn Den HaagGouda naby Veen-
weg. onder de gemeente Leidschendam—Voorburg.
Een personenauto, bestuurd door den chauffeur van
B. van de V.I.O.S. maatschappij, is tegen een. uit de
richting van Gouda komenden, trein gereden, met het
gevolg, dat de auto in een sloot werd geworpen. De
wagen was totaal vernield.
De chauffeur van B. liep slechts onbetepkenend let
sel op. De passagier, de 40-jarige van W., hakkers-
knecht te Lier, was uit den auto geslingerd. De chauf
feur, die zijn passagier miste, stelde onmiddellijk een
onderzoek in en vond van W. met een zware hoofd
wond in de sloot liggen. Toegeschoten hulp heeft van
W. terstond op het droge gebracht, maar de levens
geesten waren reeds geweken.
Van W. was gehuwd en vader van drie kinderen.
Hij woonde te 's-Gravenhage. Het lijk is naar Leid
schendam—Voorburg overgebracht.
Auto in volle vaart tegen een boom gere
den. Inzittende dame gedood, de an
dere passagiers gewond.
Gistermiddag omstreeks half vijf heeft, in dc nabij
heid der gemeente Wouw, aldus wordt uit. Bergen op
Zoom aan de „Crt." gemeld, een ernstig ongeval
plaats gehad. Een auto. waarin drie dames en tweo
heeren gezeten waren, komende uit de richting Ber
gen op Zoom, reed, even na het passecren van een
anderen wagen, in volle vaart tegen een boom ter zij
de van den weg. Vermoedelijk is een wiel in aan
raking gekomen met een steen, waardoor dc bestuur
der, de heer S. uit Nieuw Borgvlie.t, de macht over
zijn voertuig verloor. De auto werd totaal vernield.
Het eerste slachtoffer, dat te voorschijn werd gehaald,
de 24-jarige mej. R. Noordhuizen uit Bergen op Zoom,
werd met ingedrukte borstkas een woning binnenge
dragen, waar zii een uur later overleed. Een zuster
van den bestuurder en haar vriendinnetje, mej. A.
de V., uit Bergen op Zoom, zijn met bloedige verwon
dingen naar het Algemeen Burgerlijk Gasthuis alhier
overgebracht. De heer S., die bewusteloos over het
stuurrad lag en het vijfde slachtoffer, de heer K. uit
Halsteren, bleken minder ernstige kwetsuren te heb
ben opgeloopen en konden, na verbonden te ziin,
huiswaarts keeren.
Nader wordt vernomen, dat de toestand van mej.
S. reden tot bezorgdheid geeft. Er werden o.a. ern
stige been- en armfracturen geconstateerd. Mej. De
V., die voornamelijk aan het gelaat werd verwond,
zal het gasthuis binnen enkele dagen kunnen verla
ten.
Verscheidene spoorwegbeambten reeds ge
arresteerd.
V.D. verneemt uit Moskou:
Van officieele zijde wordt het ongeluk met den D-
trein, dat op 16 October bij Ljoebino in de buurt van
Moskou is gebeurd, bevestigd. Toegegeven wordt, dat
het ongeluk verscheidene slachtoffers heeft geëischt.
De Gepeoe heeft vijf spoorwegbeambten gearresteerd,
die reeds Vrijdag voor een speciale rechtbank heb
ben terechtgestaan. Wegens nalatigheid werd tegen
hen de doodstraf geëischt.
Terwijl officieel nog geen mededeelingen over het
aantal slachtoffers is gedaan, wordt elders van 44
dooden gesproken. Ook het aantal gewonden staat
nog niet vast.
De „Normandie" van stapel geloopen.
Uit Parijs: In aanwezigheid van den President en
van den Minister voor de Koopvaardij, is Zaterdag te
Nantes het grootste passagiersschip tor wereld, de
„Normandie" te water gelaten.
Het schip heeft bij een waterverplaatsing vau
70.000 ton, een lengte van 313 meter. Het wordt ge
dreven door stoomturbines tot een gezamenlijke
sterkte van 60.000 P.K., die een snelheid van 28 knoo-
pen mogelijk maken.
De President, Lebrun, wees op de bijzondere betee
kenis van dezen stapelloop voor het aanzien van de
Fransche handelsvloot. Onder de toonen van de Mar-
seillaise gleed het schip het water in.
MUUR INGESTORT TE CASABLANCA.
2 Dooden en 7 gewonden.
Bij een bouwwerk te Casablanca in Marokko stort
te een muur in, waardoor negen bouwarbeiders on
der het vallend gesteente bedolven werden. Zeven
hunner konden min of moer ernstig gewond geborgen
worden, terwijl de overige twee op slag dood waren.