Ontwapening. Tweede Kamer. Zaterdag 12 November 1932. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9175 PANDELING IN HET ENGELSCHE LAGERHUIS. FIJNHOUTHANDEL BRAND IN EEN OPVOEDINGSGESTICHT. Wat een ezel kost Noodlottige thuisreis. Help bijtijds! Algemeene Beschouwingen. Sfr Jobn Simon over de bnltenlandsche politiek. De Dnitsche elsch van rechtsgelijkheid. Een motie van de arbeiderspartij. Belangrijke v-rklarüif. Donderdagavond heeft majoor Attlee voor de Engel- ache arbeiderspartij een motie ingediend om de regee ring uit te noodigen voor de bijeenkomst van de oeco- nomische wereldconferentie een verklaring af te leggen over haar bereidwilligheid tot onmiddellijke algemeene ontwapening, tot steun aan Duitschlands eisch van rechtsgelijkheid en tot steun aan het rapport-Lytton in zake Mantsjoerije. In zijn toelichting zei Attlee, dat het volk ongerust begon te worden over den geringen vooruitgang te Ge- nère en over het verlies van Engelands moreele leiding bij de ontwapening. Aan Duitsohland kan de eisch van recfct^elijkheld niet langer ontzegd worden, maar de vraag was nu gerechtvaardigd of deze toestemming zou leiden tot ontwapening of tot nieuwe bewapening. Spr. beschouwde de uitroeping van Mantsjoerije als onafhankeltjken staat als een stap terug op het werk en de gedachte van den Volkenbond en de Engelsche regeering had zich b(j deze gelegenheid zeer slap be toond. 8Ir John SImons antwoord. Sir John Simon. de minister van buitenlandsche za ken. beantwoordde de Mantsjoerijsche zaak het eerst Hij zeide, dat hij het Huis de verzekering kon geven dat de Engelsche regeering met den Volkenbond zal blijven samenwerken, maar hij wilde en mocht de kan sen op een oplossing dezer netelige kwestie niet bena- deelen door een voorbarige en bindende verklaring. Daarop heeft hij een belangrijke verklaring afgelegd Inzake ontwapening, waarin hij in het bijzonder den Dultschen eisch nopena rechtsgelijkheid belichtte. SIR JOHN SIMON Hij zeide dat bij de behandeling van den Duitschen eisch inzake rechtsgelijkheid in bewapening het nood zakelijk is op het standpunt te blijven staan, dat de be langrijkste bedoeling der ontwapening is den duurzamen vrede te verzekeren. De beperkingen, welke vervat zijn In deel vijf van het Verdrag van Versallles zijn opge legd ter verzekering van den vrede in Europa. Het is ongetwijfeld waar dat deze beperkingen ten doel hebben vooruit te loopen op een algemeene bewapenlngsvermin- dering. De regeerlng van het Vereenlgd Koninkrijk is van meening, dat te dezen opzichte haar geen verwijt kan worden gemaakt, aangezien Engeland In de afge- loopen jaren buitengewone verminderingen heeft tot Btand gebracht. Maar nu onderhandeld wordt door de haties ter wereld, om te komen tot een vermindering en beperking der bewapening, heeft Duitsohland den eisch gesteld dat de methodes van beperking welke Duitschland zijn opgelegd, niet langer verschillend mo gen zijn van die. welke op andere naties van toepas sing zullen zijn. De regeering van 't Vereenigd Konink rijk ls in alle opzichten bereid geweest en heeft er naar gestreefd het met andere regeeringen eens te wor den over de tot standkoming van een ontwapeningscon ventie. welke aan dezen eisch zou tegemoet komen. regeering van het Vereenigd Koninkrijk stelt der halve voor dat naast een tegemoet komen aan den Duit schen eisch Inzake gelijkheid van status alle Europee- sohe staten plechtig zullen bevestigen dat zij onder geen enkele omstandigheid bij huidige of toekomstige onder linge geschillen een beroep op geweld zullen doen. De wereld heeft hot recht op een zoodanige verzekering. De erkenning door anderen dat Duitschland het recht heeft op gelijke wijze als andere natiee te worden behandeld, brengt met zich, dat Duitschland de overeenkomstige verplichting ten opzichte van anderen op zich neemt. In de onderstelling dat een zoodanige verzekering zai worden gegeven, is de Britsche regeering van meening dat aan den Duischen eisoh inzake rechtsgelijkheid op de volgende manier wordt tegemoet gekomen. Aannemende dat een dergelijke verklaring wordt gegeven is de regeering van oordeel dat de Dultsche eisch van rechtsgelijkheid ten volle op de volgende wijze moet worden ingewilligd: ten eerste: beperking van de Duitsche bewapeningen zou moeten worden gestipuleerd in dezelfde ontwape ningsconventie, welke de beperking van de bewapenin gen voor de andere landen omschrijft, welke conventie ln de plaats zou komen voor de artikelen in het ver drag van Versallles, waarin de ontwapening van Duitschland ls neergelegd; ten tweede: de nieuwe bewapeningsbeperking voor Duitschland zou denzelfden tijdsduur moeten hebben, onderworpen aan dezelfde methoden van herziening, als die van alle andere landen; ten derde: Duitschland verklaart, dat het niet het voornemen heeft zich opnieuw te wapenen, doch slechts de erkenning wenscht van het beginsel, dat de soor ten van wapenen toegestaan aan andere landen, het in ge enen deele worden verboden. Indien men Duitschland rechtsgelijkheid toestaat moet dit beginsel worden erkend en Groot-Brittannlë is bereid met de andere landen samen te werken om het in een nieuwe conventie te doen opnemen. De mo daliteiten en de fasen om dit beginsel in werking te stellen zouden te Genève moeten worden besproken, doch de volledige practische verwezenlijking ervan was niet direct mogelijk; noodig is een practlsch program voor de fasen of étappes. Simon zeide verder, dat analoge beginselen moeten worden toegepast en analoge methoden aangenomen voor de beperking van de bewapeningen van Oosten rijk, Hongarije en Bulgarije. De verklaring van Sir John Simon met bijval ontvangen. De verklaring van Sir John Simon is door verschil lende sprekers van de oppositie- en regeerlngspartijen met bijval ontvangen. Sir Austin Chamberlaln verklaarde o.a. dat de rede van Simon een geheel nieuw moment bracht ln de ontwikkeling en dat er vele mogelijkheden ten goede in lagen opgesloten. Engeland ls bereid het verdrag met Duitschland te herzien. Wanneer Duitschland den vrede bewaart zal het door niemand aangevallen wor den. Aan het einde der debatten nam het Lagerhuis met 402 tegen 44 stemmen het besluit aan. waarin de ont- wapeningspolitiek der regeering wordt goedgekeurd. Schager Houthandel N.V. Teak Eiken Beuken - Ypen Esschen Satijn-Noten, enz. enz. TRIPLEX Bouw. en Isolatieplaten in alle soorten en maten. Carbolineum, in diverse kleuren. E T E R N I T - Golf- en vlakke platen, ■ra LIJSTWERK, mmm TELEFOON No. 68 - SCHAGEN. Telegram-«dr«s: KRIMP. Verscheidene kinderen omgekomen. Uit Zurich: Donderdagmorgen brank door tot nog toe onbekende oorzaak brand uit in een tehuis voor achterlijke kinderen te Waedenswil aan den Zuidelijken oever van het meer van Zurich, in het kanton Zurich. Het tehuis, dat plaats bood aan 80 kinderen, brand de geheel af Donderdag zijn drie lijkjes geborgen, doch er werden nog 9 kinderen vermist Men vreest, dat ook deze in de vlammen zijn omgekomen. Nader uit Zurich: Volgens de laatste mededeelingen zijn bij den groo- ten brand in het opvoedingsgesticht Buehl twaalf kinderen om het leven gekomen. Donderdagmiddag zijn onder het puin de lijken der vijf, nog vermiste kinderen, gevonden. De mees ten hunner waren ondergebracht op de bovenste ver dieping. Uit angst voor den brand hadden zij zich on der de dekens en kasten verstopt, zoodat zij niet door de brandweer werden aangetroffen. De redding der zwakzinnige kinderen en pupil len was over het algemeen zeer moeilijk. De kinde ren boden ruik een tegenstand, dat voor het in vei ligheid brengen van een enkel kind dikwijls twee .brandwachts noodig waren. In het geheel waren in het gesticht 80 kinderen ondergebracht. Geen kinderen, maar volwassenen. Uit Bazel: De twaalf slachtoffers die bij den brand in het op voedingsgesticht Buehl om het leven zijn gekomen, waren van 19 tot 20 en van 26 tot 42 jaren oud. On der de dooden bevindt zich ook een 16-jarig dienst meisje. dat er niet in slagen kon aan de vlammen zee te ontkomen. De lijken zijn onherkenbaar, door dat zij geheel verkoold zijn. In den loop van den avond zijn de lijken in eenvoudige kisten wegge bracht. Als het waar is. Franklin Delano Roosevelt. de nieuwe president der V. S., heeft ondanks zijn lichaamszwakte persoon lijk de verkiezingscompagne geleid en verscheidene propagandareizen gemaakt. Eens schijnt hij van de plaatselijke omstandigheden slecht op de hoogte te zijn geweest. Hij sprak toen in een district, waar hij meende, dat zijn aanhangers in de meerderheid wa ren. terwijl juist het tegengestelde het geval was. Hij beging daardoor de fout zich aardigheden te veroor loven op de tegenpartij. Men weet, dat de volgelin gen van Itoosevelt „olifanten" worden genoemd, ter wijl de Republikeinen als „ezels" bekend staan. Woordspelingen in verband met deze benamingen zijn natuurlijk legio. Roosevelt bracht er eenige te pas en stelde tenslotte een der aanwezigen de vraag: „Wat is een ezel hier waard?" En hij ging verder: „Er zijn hier zeker niet zooveel ezels." De man. wien hij toesprak, was echter zelf een re publikein en antwoordde: „Toch wel meneer, het aantal ezels hier is zóó groot, dat men zelfs voor een ezel van Uw grootte geen tien dollar zou geven". NOODLOTTIG ONGELUK IN DENEMARKEN. Auto met vier inzittenden ln de Kleine Belt. Uit KOPENHAGEN: Volgens een bericht van het eiland Funen is tusschen Middelfort en Fredericia uit de Kleine Belt een auto opgehaald, die sedert 1 November vermist werd. De wagen was van Herning in Z.-W. Jutland naar Funen vertrokken. De vier inzittenden werden dood in de auto gevonden. EEN „ZWUNENBOEL" TE NEUSS. Uit KEULEN: Een ongewoon schouwspel was dezer dagen te Neuss te zien. Een kudde wilde zwijnen, bestaande uit twee beren en 5 zeugen, verscheen in de stad. De dieren, die weerschjjnlijk uit het Eifelgebergte gekomen zijn, wa ren doodmoede, doch werden spoedig weder opgejaagd, daar spoedig jagers met honden verschenen. Ook een overvalcommando, met karabijnen gewapend, trok er op uit. De twee beren zijn geschoten, doch de zeugen wisten te -vluchten. Auto's van een tooneelgezelschap aangereden. Uit Amsterdam wordt aan de N. R. Ct. gemeld: Eerst thans wordt bekend, dat in den nacht van Zondag op Maandag omstreeks 12 uur even voorbij de Kooi een vrij ernstig auto-ongeluk is gebeurd. Het tooneelgezelschap Kieviet kwam in twee auto's uit Den Helder, waar het een voorstelling had gegeven. Uit de richting Alkmaar kwam een auto. waarvan de bestuurder, naar men vermoedt, eenigszlns onder den Invloed van sterken drank verkeerde. Deze auto botste eerst tegen den eersten auto van het tooneelgezelschap. De chauffeur daarvan week naar links uit, waardoor hij erger voorkwam. De auto uit Alkmaar reed met onverminderde vaart door en reed toen tegen den tweeden auto van het tooneelgezelschap. waarin onder meer Van Praag. Van de Water, Frits en Truus Bak ker en Bets Kremer zaten. Deze auto viel om en ge raakte In brand. Door het inslaan van ruiten wisten de tooneelspelers zich te redden; allen hebben echter verwondingen gekregen. En de costuums van het ge zelschap zijn verbrand. Wacht niet, tot gij te bed moet blijven door scherpe of voortdurende pijnen in den rug, waterzuchtige zwellingen der ledematen of onder de oogen, rheu- matische pijnen, onnatuurlijk uitzicht der urine, pijnlijke loozing of voortdurende aandrang tot loo- zing. Begin onmiddellijk bij de eerste kenteekenen met het gebruik van Foster's Rugpijn Pillen. Want zoo lang de in de lendenen gelegen organen door ver zwakking niet de vergiftige onzuiverheden uit het bloed filtreerën en verder uit het lichaam verwijde ren. kunt gij niet gezond worden. Foster's Rugpijn Pillen werken rechtstreeks op deze verzwakte organen, heelen en versterken deze. en verschaffen zoodoende behoorlijk gezuiverd, rijk en gezond bloed aan alle deelen van het lichaam. En dan bestaat geen verder gevaar voor rheumatick, waterzucht, ischias, rugpijn, spit en gru:s. Bij alle drogisten enz. f 1.75 per flacon. REDE DR. COLIJN. De eerste spreker van de zitting van Donderdag was de heer Colijn (a.r.l, die er op wees. dat enkele sprekers, die de balans van de regeering opmaakten, het niet gemakkelijk hadden, omdat zij niet wisten, of het kabinet tegenover hen levend dan wel dood was. Op dezeu weg kan spr. die sprekers niet vol gen. Het kabinet heeft zich bereid getoond, een dis cussie te Aanvaarden over het regeeringsbeleid. Daarom moet men aannemen, dat het kabinet zich in staat voelt, na hot conflict met de Kamer, voor stellen te doen. waarvoor in de Kamer een meerder heid is te vinden. Spr. zal deze voorstellen afwachten. Het rapport van de commissie-Weiter zal spr. niet behandelen, dit is alleen een advies aan de regee ring. Spr. zal afwachten wat de regcering wil. Voorts merkt spr. op. dat wij thans hebben een extra-parlementair kabinet en dat men daarvan de fouten wel breed kan uitmeten maar dat men dan van de regeering ten antwoord kan krijgen: „Ik zit hier slechts als noodhulp, omdat de parlementaire democratie niet heeft kunnen fungeeren, zooals men verwacht heeft." Dit moet ons tot matiging stemmen met de tegen woordige moeilijkheden, die de algemeene toestand oplevert. De anti-rovolutionaire fractie is bereid, waardeering te uiten voor veel werk, dat de regee ring heeft gedaan. De fractie heeft ook wel bezwa ren. die soms zoo ernstig waren, dat zij steun aan wetsontwerpen moest onthouden. Maar het goede van het kabinet overheerscht het kwade. Spr. behandelt daarna de financiën, de oeconomi- sche politiek, de moreele zijde der crisis, de werk loosheid en de werking van het constitutioneele stel sel na de verkiezingen. Wat den financieelen toestand betreft, hij is be langrijk ongunstiger, dan men zou afleiden uit de millioenennota. Enkele inkomsten zijn te hoog ge raamd, maar daarop doelt spr. niet. Hij doelt ook niet op het feit. dat eenige uitgaven zullen voorkomen, waarop niet gerekend is. Maar er is een achterstand van 229 miliioen aan afschrij ving bij de spoorwegen en een gat van 250 miliioen in het pensioenfonds van het spoorwegpersoneel, waarvan de millioenennota niet spreekt. Voorts is er een achterstand aan afschrijving bij den woningbouw, grooter nog dan uit het rapport der commissie-Vliegen af te leiden valt. Neemt men aan twee achtereenvolgende huurverlagingen van 10 pet., dan is dit 32 plus 6.4 miliioen, waarbij dan nog komen 2 miliioen ongedekt exploitatietekort van het rapport-Vliegen. Samen meer dan 10 miliioen, waar van 75 pet. voor rijksrekening komt. Nu kan men zeggen, dat men niet te zwartgallig moet zijn. maar er zal wel niemand meer zijn, die wil ontkennen, dat wij ons duurzaam moeten in richten op een lager levenspeil. Spr. wijst er op, boe de crisis meer structureel dan conjunctureel van aard is en dat dit van toepassing is op heel West-Europa. Voor den oorlog was dat als 't ware bet Warenhuis der heele wereld. De oorlog breidde echter de industrieele capaciteit van Amerika belangrijk uit. Maar er waren meer wijzigingen. En alle staten hebben zich ingespannen te behouden wat zij had den verkregen. Dit oefent invloed op de structureele gesteldheid, Engeland, Duitschland, Frankrijk. België en in elk geval de eerste twee zijn mede slachtoffer van deze structureele wijzigingen. Het zijn onze voornaamste afnemers. Wij moeten rekening houden met een blijvende vermindering van den export van bodemproducten, enz. Absoluut noodzakelijk is het. de uiterste krachten in te spannen om van den uitvoer te behouden zoo veel als maar eenigszins mogelijk is. Wie bij ons niet verkoopen kan, kan op den duur in Nederland ook niet koopen. Spr. acht het zeker, dat de afzet mogelijkheden voor ons land ln de toekomst minder zullen zijn. Spr. vraagt zich af of hot juist is, dat de regeering alles steunt wat daarvoor maar eenigszins in aan merking komt en alles gericht is op het behouden van den tegenwoordigen toestand. Of is 't niet beter de steun in te stellen op de omvormingen die zich zullen moeten voordoen. Dit is heel moeilijk te beantwoorden, omdat wij niet weten, op welk moment die veranderingen plaats hebben. Wel behoort de regeering acht te slaan op de oeconomische tendenzen, die de omvormingen aankondigen. De regeeringssteun moet deze tenden zen niet belemmeren, maar volgen. Veel te weinig beseft het Nederlandsche volk, dat welvaart in Indië voorspoed ook in Nederland be- teekent. Steeds moeten wij met buitenlandsche mo gendheden spreken ter verdediging van onze belan gen. Men realiseert zich te weinig, dat het meer in druk maakt, als wij optreden als Empire met 70 miliioen zielen dan als rijk met 8 miliioen. Spr. bepleit daarna sociale rechtvaardigheid te genover allen en meent dat men den Staat niet als een melkkoe moet beschouwen. Het eene volks deel moet niet zooveel krijgen, dat er voor het an dere niets overblijft Ook bij bezuiniging, belastingheffing loonsverla ging en werkeloozensteun moet groepsbelang en alge meen belang tegenover elkaar worden afgewogen. Noodig is een wederzijdsch begrip van werkgevers en arbeiders. Men begrijpe de nooden, maar ook de grenzen van het vermogen. Men denke niet, dat ie mand de crisis in Nederland door komt zonder er ook maar iets van te voelen. De crisis heeft de volkeren geschud. Dit doet en kele goede eigenschappen naar voren komen, maar meer verkeerde, zooals afgunst, de neiging om te grij pen naar rijksmiddelen, de overmatige zucht om te leunen op den staat. Er is een moreele verzwakking. Niet alleen als gevolg van de crisis. Er zijn ook ze delijke oorzaken. Voor onderwijs wordt veel geld uit gegeven. maar daarvan hangt het niet af. Karakter vastheid, moed en geduld in tegenspoed zijn noodig. Intellectueele vooruitgang kan wel nieuwe krachten te voorschijn roepen, maar die moeten onder sterke geestelijke controle staan. Er gaat een wolk van geestelijke anarchie over de wereld, zich openbarend in denken, spreken en han delen. Dit is vaak gebeurd, maar de wereld komt er altijd weer doorheen, als de volken maar geestelijk sterk zijn, en weten, dat er een Vader in de hemelen is. Maar het volk wordt gemakkelijk gegrepen door inhoudlooze leuzen. Spr. wijst in verband daarmee op cumulatie bij ambten en betrekkingen, maar meent, dat dit niet te sterk moet worden aangehaald Men moet in zijn keus van de beste niet te veel beperkt worden. Spr. keert zich tecen het boek van het echtpaar Wibaut, dat de bijl legt aan den wortel van het ge zinsleven. De pijlers van staat en gezin worden on dermijnd. Spr. doet aan geen enkele partij verwijten, maar zegt tot de regeering: elke regeering behoort te be denken, dat de revolutionaire omwentelingen nooit afgekocht kunnen worden, niet door de eene kleine concessie na de andere en ook niet door toegeverij. Maar ook staat vast. dat het alleen de overheid is, die het gezag moet handhaven. De (fascistische) marsch naar Rome was alleen mogelijk, omdat de overheid het gezag niet wist te handhaven. Zij moet zich onthouden van elke rechtstroeksche bemoeiing met de godsdienstige ontwikkeling van ons volk, maar tegelijkertijd moet zij de Christelijke grondslagen van ons volksleven handhaven en het gezin beschermen Er zijn 300.000 Nederlanders, vervolgt spr., werkloos. Dit beteekent dat het 8ste deel van ons volk, de ge zinsleden meegerekend zich moeten beperken tot het alleruiterste bestaansminimum. Dat is erg, maar het allerergste zijn de moreele gevaren. Met steun alleen is dit vraagstuk niet op te lossen. Niemand, ook niet de heer Albarda kan waarborgen dat Nederland er jaarlijks f 150 miliioen voor kan blijven geven. Werkverschaffing en werkverruiming moeten in de allereerste plaats de oplossing brengen. Dit is heel moeilijk, want al wordt het bedrijfsleven normaal, dan kunnen nog niet alle werkeloozen geplaatst wor den. Er moet nieuwe werkgelegenheid komen. En dat kan geschieden door vergrooting van onze bodem oppervlakte. Er is geen anderen weg. De inpoldering der Zuiderzee moet dadelijk worden voortgezet. Spr. sluit zijn oogen niet voor de groote bedragen, mnar de enorme bedragen voor werkeloozensteun schrik ken spr. nog meer af. Nu werken er vijfduizend mensehen aan de droog legging, maar als het werk is afgeloopen is er nog voor heel wat meer menschen werkgelegenheid, n 1. voor een aantal, acht- a tienmaal grooter. Twee mil iioen op de begroeting voor voortzetting van de droog legging schijnt spr. voldoende. De regeering plaatse dit bedrag er op. Wil ze niet, dan komt spr. er in tweede instantie op terug. Wat er na de verkiezingen moet gebeuren, weet spr. nog niet Deze vraag sluit eveneens in dat er voor de verkiezingen geen ongelukken mogen gebeu ren. Als de regeering wil samenwerken, is er alle re- don ora te gelooven dat zij haar moeilijke taak zal kunnen beeindigen. Spr.'s fractie is tot samenwerking bereid. Spr. eindigt met den wensch dat het nieuwe ka binet na de veritiezingen ons zal kunnen wijzen den weg terug naar een gezonde democratie. Dat is zoo veel te noodieer omdat spr. meent dat wij nu nog maar staan aan het begin van de smarten die ons nog wachten. Mr. Aalberse, de woordvoerder der katholieken, wees er eveneens op dat de positie van een extra-parlementair kabinet uiterst moeilijk is. Ook spr.'s fractie wil de regeering zoo lang mogelijk steunen. Spr. waarschuwde tegen de zoogenaamde koop krachttheorie, voornamelijk door den heer Albarda gehuldigd én gaf zijn waardecring te kennen voor het zoo moeilijke werk der commissie-Weiter. Wij moeten geen blindemannetje spelen tegenover eer. tekort van 150 miliioen. Spr. noemde zich een voor stander van salariskorting boven inkrimping van het ambtenarencorps. Aantasting van hot salaris der kloosterlingen vond in spr. een scherp verzet. Ook de cumulatie werd weer besproken en de be zuiniging hiermee te bereiken, werd van geringe be- teekenis genoemd. Spr. bracht hulde aan minister Verschuur, maar verbond tevens eenige wenschen daaraan voor het komend jaar. Wat voor den tuinbouw moet worden gedaan, moet tijdig worden overwogen en krachtige steun voor de industrie werd bepleit. De binnenschip pers moesten geholpen. De werkeloosheid werd uitvoerig besproken, de uitkeeringen mogen niet verlaagd en de werklozen kassen krachtig gesteund. Werkverschaffing op kleine schaal achtte spr. soms nog demoraliseerenden dan steun en daarom is het aangewezene: werkverruiming. Spr. behandelde daarna uitvoerig wat hij bedoeld had met zijn motie van uitstel inzake de tariefsver- hooging. Als dit alleen uitstek had gegeven, zou hij de voorkeur er aan hebben gegeven de regeering di rect te onthalsen. Hij had echter gedacht aan een wijziging van het ontwerp in den geest van een ge differentieerd tarief. Ook is mogelijk dat de regeering komt met. belastingverhoogingen, die 20 miliioen op brengen. óf dit bedrag te leenen Spr. zal nu afwach ten wat de regeering doen zal. Als de regeering niet wil, zou spr. evenals de heet Marchant, een nieuwe Kamerverkiezing willen. Maar spr. was niet blind voor de nadeelen daarvan, n.1. verwarring, toeneming eenmanspartijen, enz. Spr. behandelde daarna verschillende deelen van zijn nieuw partij-program, n.1. handhaving van orde en gezag, een gezinspolitiek, een streven naar een sociale en juridische ordening, gegrond op sociale rechtvaardigheid en liefde. En daarop het oog hou dend, wilde hij het liefst samenwerken met de vroe gere coalitie-partijen. Doch was het niet mogelijk op dien grondslag een parlementair kabinet te vormen, dan was spr.'s partij bereid mede te werken aan een parlementair kabinet op broeder basis, mits er over-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 5