Ontwapening.
Tweede Kamer.
Zaterdag 12 November 1932.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9175
PANDELING IN HET ENGELSCHE
LAGERHUIS.
FIJNHOUTHANDEL
BRAND IN EEN
OPVOEDINGSGESTICHT.
Wat een ezel kost
Noodlottige thuisreis.
Help bijtijds!
Algemeene Beschouwingen.
Sfr Jobn Simon over de bnltenlandsche
politiek. De Dnitsche elsch van
rechtsgelijkheid. Een motie
van de arbeiderspartij.
Belangrijke v-rklarüif.
Donderdagavond heeft majoor Attlee voor de Engel-
ache arbeiderspartij een motie ingediend om de regee
ring uit te noodigen voor de bijeenkomst van de oeco-
nomische wereldconferentie een verklaring af te leggen
over haar bereidwilligheid tot onmiddellijke algemeene
ontwapening, tot steun aan Duitschlands eisch van
rechtsgelijkheid en tot steun aan het rapport-Lytton in
zake Mantsjoerije.
In zijn toelichting zei Attlee, dat het volk ongerust
begon te worden over den geringen vooruitgang te Ge-
nère en over het verlies van Engelands moreele leiding
bij de ontwapening. Aan Duitsohland kan de eisch van
recfct^elijkheld niet langer ontzegd worden, maar de
vraag was nu gerechtvaardigd of deze toestemming zou
leiden tot ontwapening of tot nieuwe bewapening.
Spr. beschouwde de uitroeping van Mantsjoerije als
onafhankeltjken staat als een stap terug op het werk
en de gedachte van den Volkenbond en de Engelsche
regeering had zich b(j deze gelegenheid zeer slap be
toond.
8Ir John SImons antwoord.
Sir John Simon. de minister van buitenlandsche za
ken. beantwoordde de Mantsjoerijsche zaak het eerst
Hij zeide, dat hij het Huis de verzekering kon geven
dat de Engelsche regeering met den Volkenbond zal
blijven samenwerken, maar hij wilde en mocht de kan
sen op een oplossing dezer netelige kwestie niet bena-
deelen door een voorbarige en bindende verklaring.
Daarop heeft hij een belangrijke verklaring afgelegd
Inzake ontwapening, waarin hij in het bijzonder den
Dultschen eisch nopena rechtsgelijkheid belichtte.
SIR JOHN SIMON
Hij zeide dat bij de behandeling van den Duitschen
eisch inzake rechtsgelijkheid in bewapening het nood
zakelijk is op het standpunt te blijven staan, dat de be
langrijkste bedoeling der ontwapening is den duurzamen
vrede te verzekeren. De beperkingen, welke vervat zijn
In deel vijf van het Verdrag van Versallles zijn opge
legd ter verzekering van den vrede in Europa. Het is
ongetwijfeld waar dat deze beperkingen ten doel hebben
vooruit te loopen op een algemeene bewapenlngsvermin-
dering. De regeerlng van het Vereenlgd Koninkrijk is
van meening, dat te dezen opzichte haar geen verwijt
kan worden gemaakt, aangezien Engeland In de afge-
loopen jaren buitengewone verminderingen heeft tot
Btand gebracht. Maar nu onderhandeld wordt door de
haties ter wereld, om te komen tot een vermindering
en beperking der bewapening, heeft Duitsohland den
eisch gesteld dat de methodes van beperking welke
Duitschland zijn opgelegd, niet langer verschillend mo
gen zijn van die. welke op andere naties van toepas
sing zullen zijn. De regeering van 't Vereenigd Konink
rijk ls in alle opzichten bereid geweest en heeft er
naar gestreefd het met andere regeeringen eens te wor
den over de tot standkoming van een ontwapeningscon
ventie. welke aan dezen eisch zou tegemoet komen.
regeering van het Vereenigd Koninkrijk stelt der
halve voor dat naast een tegemoet komen aan den Duit
schen eisch Inzake gelijkheid van status alle Europee-
sohe staten plechtig zullen bevestigen dat zij onder geen
enkele omstandigheid bij huidige of toekomstige onder
linge geschillen een beroep op geweld zullen doen. De
wereld heeft hot recht op een zoodanige verzekering. De
erkenning door anderen dat Duitschland het recht heeft
op gelijke wijze als andere natiee te worden behandeld,
brengt met zich, dat Duitschland de overeenkomstige
verplichting ten opzichte van anderen op zich neemt.
In de onderstelling dat een zoodanige verzekering zai
worden gegeven, is de Britsche regeering van meening
dat aan den Duischen eisoh inzake rechtsgelijkheid op
de volgende manier wordt tegemoet gekomen.
Aannemende dat een dergelijke verklaring wordt
gegeven is de regeering van oordeel dat de Dultsche
eisch van rechtsgelijkheid ten volle op de volgende
wijze moet worden ingewilligd:
ten eerste: beperking van de Duitsche bewapeningen
zou moeten worden gestipuleerd in dezelfde ontwape
ningsconventie, welke de beperking van de bewapenin
gen voor de andere landen omschrijft, welke conventie
ln de plaats zou komen voor de artikelen in het ver
drag van Versallles, waarin de ontwapening van
Duitschland ls neergelegd;
ten tweede: de nieuwe bewapeningsbeperking voor
Duitschland zou denzelfden tijdsduur moeten hebben,
onderworpen aan dezelfde methoden van herziening,
als die van alle andere landen;
ten derde: Duitschland verklaart, dat het niet het
voornemen heeft zich opnieuw te wapenen, doch slechts
de erkenning wenscht van het beginsel, dat de soor
ten van wapenen toegestaan aan andere landen, het in
ge enen deele worden verboden.
Indien men Duitschland rechtsgelijkheid toestaat
moet dit beginsel worden erkend en Groot-Brittannlë
is bereid met de andere landen samen te werken om
het in een nieuwe conventie te doen opnemen. De mo
daliteiten en de fasen om dit beginsel in werking te
stellen zouden te Genève moeten worden besproken,
doch de volledige practische verwezenlijking ervan was
niet direct mogelijk; noodig is een practlsch program
voor de fasen of étappes.
Simon zeide verder, dat analoge beginselen moeten
worden toegepast en analoge methoden aangenomen
voor de beperking van de bewapeningen van Oosten
rijk, Hongarije en Bulgarije.
De verklaring van Sir John Simon met
bijval ontvangen.
De verklaring van Sir John Simon is door verschil
lende sprekers van de oppositie- en regeerlngspartijen
met bijval ontvangen.
Sir Austin Chamberlaln verklaarde o.a. dat de rede
van Simon een geheel nieuw moment bracht ln de
ontwikkeling en dat er vele mogelijkheden ten goede
in lagen opgesloten. Engeland ls bereid het verdrag
met Duitschland te herzien. Wanneer Duitschland den
vrede bewaart zal het door niemand aangevallen wor
den.
Aan het einde der debatten nam het Lagerhuis met
402 tegen 44 stemmen het besluit aan. waarin de ont-
wapeningspolitiek der regeering wordt goedgekeurd.
Schager Houthandel N.V.
Teak Eiken Beuken - Ypen Esschen
Satijn-Noten, enz. enz.
TRIPLEX Bouw. en Isolatieplaten
in alle soorten en maten.
Carbolineum, in diverse kleuren.
E T E R N I T - Golf- en vlakke platen,
■ra LIJSTWERK, mmm
TELEFOON No. 68 - SCHAGEN. Telegram-«dr«s: KRIMP.
Verscheidene kinderen omgekomen.
Uit Zurich: Donderdagmorgen brank door tot nog
toe onbekende oorzaak brand uit in een tehuis
voor achterlijke kinderen te Waedenswil aan den
Zuidelijken oever van het meer van Zurich, in het
kanton Zurich.
Het tehuis, dat plaats bood aan 80 kinderen, brand
de geheel af
Donderdag zijn drie lijkjes geborgen, doch er
werden nog 9 kinderen vermist Men vreest, dat ook
deze in de vlammen zijn omgekomen.
Nader uit Zurich:
Volgens de laatste mededeelingen zijn bij den groo-
ten brand in het opvoedingsgesticht Buehl twaalf
kinderen om het leven gekomen.
Donderdagmiddag zijn onder het puin de lijken
der vijf, nog vermiste kinderen, gevonden. De mees
ten hunner waren ondergebracht op de bovenste ver
dieping. Uit angst voor den brand hadden zij zich on
der de dekens en kasten verstopt, zoodat zij niet door
de brandweer werden aangetroffen.
De redding der zwakzinnige kinderen en pupil
len was over het algemeen zeer moeilijk. De kinde
ren boden ruik een tegenstand, dat voor het in vei
ligheid brengen van een enkel kind dikwijls twee
.brandwachts noodig waren. In het geheel waren in
het gesticht 80 kinderen ondergebracht.
Geen kinderen, maar volwassenen.
Uit Bazel:
De twaalf slachtoffers die bij den brand in het op
voedingsgesticht Buehl om het leven zijn gekomen,
waren van 19 tot 20 en van 26 tot 42 jaren oud. On
der de dooden bevindt zich ook een 16-jarig dienst
meisje. dat er niet in slagen kon aan de vlammen
zee te ontkomen. De lijken zijn onherkenbaar, door
dat zij geheel verkoold zijn. In den loop van den
avond zijn de lijken in eenvoudige kisten wegge
bracht.
Als het waar is.
Franklin Delano Roosevelt. de nieuwe president
der V. S., heeft ondanks zijn lichaamszwakte persoon
lijk de verkiezingscompagne geleid en verscheidene
propagandareizen gemaakt. Eens schijnt hij van de
plaatselijke omstandigheden slecht op de hoogte te
zijn geweest. Hij sprak toen in een district, waar hij
meende, dat zijn aanhangers in de meerderheid wa
ren. terwijl juist het tegengestelde het geval was. Hij
beging daardoor de fout zich aardigheden te veroor
loven op de tegenpartij. Men weet, dat de volgelin
gen van Itoosevelt „olifanten" worden genoemd, ter
wijl de Republikeinen als „ezels" bekend staan.
Woordspelingen in verband met deze benamingen
zijn natuurlijk legio. Roosevelt bracht er eenige te
pas en stelde tenslotte een der aanwezigen de vraag:
„Wat is een ezel hier waard?" En hij ging verder:
„Er zijn hier zeker niet zooveel ezels."
De man. wien hij toesprak, was echter zelf een re
publikein en antwoordde: „Toch wel meneer, het
aantal ezels hier is zóó groot, dat men zelfs voor
een ezel van Uw grootte geen tien dollar zou geven".
NOODLOTTIG ONGELUK IN DENEMARKEN.
Auto met vier inzittenden ln de Kleine Belt.
Uit KOPENHAGEN:
Volgens een bericht van het eiland Funen is tusschen
Middelfort en Fredericia uit de Kleine Belt een auto
opgehaald, die sedert 1 November vermist werd. De
wagen was van Herning in Z.-W. Jutland naar Funen
vertrokken. De vier inzittenden werden dood in de
auto gevonden.
EEN „ZWUNENBOEL" TE NEUSS.
Uit KEULEN:
Een ongewoon schouwspel was dezer dagen te Neuss
te zien. Een kudde wilde zwijnen, bestaande uit twee
beren en 5 zeugen, verscheen in de stad. De dieren, die
weerschjjnlijk uit het Eifelgebergte gekomen zijn, wa
ren doodmoede, doch werden spoedig weder opgejaagd,
daar spoedig jagers met honden verschenen. Ook een
overvalcommando, met karabijnen gewapend, trok er op
uit. De twee beren zijn geschoten, doch de zeugen wisten
te -vluchten.
Auto's van een tooneelgezelschap aangereden.
Uit Amsterdam wordt aan de N. R. Ct. gemeld:
Eerst thans wordt bekend, dat in den nacht van
Zondag op Maandag omstreeks 12 uur even voorbij de
Kooi een vrij ernstig auto-ongeluk is gebeurd. Het
tooneelgezelschap Kieviet kwam in twee auto's uit
Den Helder, waar het een voorstelling had gegeven.
Uit de richting Alkmaar kwam een auto. waarvan de
bestuurder, naar men vermoedt, eenigszlns onder den
Invloed van sterken drank verkeerde. Deze auto botste
eerst tegen den eersten auto van het tooneelgezelschap.
De chauffeur daarvan week naar links uit, waardoor
hij erger voorkwam. De auto uit Alkmaar reed met
onverminderde vaart door en reed toen tegen den
tweeden auto van het tooneelgezelschap. waarin onder
meer Van Praag. Van de Water, Frits en Truus Bak
ker en Bets Kremer zaten. Deze auto viel om en ge
raakte In brand. Door het inslaan van ruiten wisten
de tooneelspelers zich te redden; allen hebben echter
verwondingen gekregen. En de costuums van het ge
zelschap zijn verbrand.
Wacht niet, tot gij te bed moet blijven door scherpe
of voortdurende pijnen in den rug, waterzuchtige
zwellingen der ledematen of onder de oogen, rheu-
matische pijnen, onnatuurlijk uitzicht der urine,
pijnlijke loozing of voortdurende aandrang tot loo-
zing.
Begin onmiddellijk bij de eerste kenteekenen met
het gebruik van Foster's Rugpijn Pillen. Want zoo
lang de in de lendenen gelegen organen door ver
zwakking niet de vergiftige onzuiverheden uit het
bloed filtreerën en verder uit het lichaam verwijde
ren. kunt gij niet gezond worden.
Foster's Rugpijn Pillen werken rechtstreeks op
deze verzwakte organen, heelen en versterken deze.
en verschaffen zoodoende behoorlijk gezuiverd, rijk
en gezond bloed aan alle deelen van het lichaam. En
dan bestaat geen verder gevaar voor rheumatick,
waterzucht, ischias, rugpijn, spit en gru:s.
Bij alle drogisten enz. f 1.75 per flacon.
REDE DR. COLIJN.
De eerste spreker van de zitting van Donderdag
was de heer Colijn (a.r.l, die er op wees. dat enkele
sprekers, die de balans van de regeering opmaakten,
het niet gemakkelijk hadden, omdat zij niet wisten,
of het kabinet tegenover hen levend dan wel dood
was. Op dezeu weg kan spr. die sprekers niet vol
gen. Het kabinet heeft zich bereid getoond, een dis
cussie te Aanvaarden over het regeeringsbeleid.
Daarom moet men aannemen, dat het kabinet zich
in staat voelt, na hot conflict met de Kamer, voor
stellen te doen. waarvoor in de Kamer een meerder
heid is te vinden. Spr. zal deze voorstellen afwachten.
Het rapport van de commissie-Weiter zal spr. niet
behandelen, dit is alleen een advies aan de regee
ring. Spr. zal afwachten wat de regcering wil.
Voorts merkt spr. op. dat wij thans hebben een
extra-parlementair kabinet en dat men daarvan de
fouten wel breed kan uitmeten maar dat men dan
van de regeering ten antwoord kan krijgen: „Ik zit
hier slechts als noodhulp, omdat de parlementaire
democratie niet heeft kunnen fungeeren, zooals
men verwacht heeft."
Dit moet ons tot matiging stemmen met de tegen
woordige moeilijkheden, die de algemeene toestand
oplevert. De anti-rovolutionaire fractie is bereid,
waardeering te uiten voor veel werk, dat de regee
ring heeft gedaan. De fractie heeft ook wel bezwa
ren. die soms zoo ernstig waren, dat zij steun aan
wetsontwerpen moest onthouden. Maar het goede
van het kabinet overheerscht het kwade.
Spr. behandelt daarna de financiën, de oeconomi-
sche politiek, de moreele zijde der crisis, de werk
loosheid en de werking van het constitutioneele stel
sel na de verkiezingen.
Wat den financieelen toestand betreft, hij is be
langrijk ongunstiger, dan men zou afleiden uit de
millioenennota. Enkele inkomsten zijn te hoog ge
raamd, maar daarop doelt spr. niet.
Hij doelt ook niet op het feit. dat eenige uitgaven
zullen voorkomen, waarop niet gerekend is. Maar
er is een achterstand van 229 miliioen aan afschrij
ving bij de spoorwegen en een gat van 250 miliioen
in het pensioenfonds van het spoorwegpersoneel,
waarvan de millioenennota niet spreekt.
Voorts is er een achterstand aan afschrijving bij
den woningbouw, grooter nog dan uit het rapport
der commissie-Vliegen af te leiden valt. Neemt men
aan twee achtereenvolgende huurverlagingen van 10
pet., dan is dit 32 plus 6.4 miliioen, waarbij dan nog
komen 2 miliioen ongedekt exploitatietekort van het
rapport-Vliegen. Samen meer dan 10 miliioen, waar
van 75 pet. voor rijksrekening komt.
Nu kan men zeggen, dat men niet te zwartgallig
moet zijn. maar er zal wel niemand meer zijn, die
wil ontkennen, dat wij ons duurzaam moeten in
richten op een lager levenspeil.
Spr. wijst er op, boe de crisis meer structureel dan
conjunctureel van aard is en dat dit van toepassing
is op heel West-Europa. Voor den oorlog was dat als
't ware bet Warenhuis der heele wereld. De oorlog
breidde echter de industrieele capaciteit van Amerika
belangrijk uit.
Maar er waren meer wijzigingen. En alle staten
hebben zich ingespannen te behouden wat zij had
den verkregen.
Dit oefent invloed op de structureele gesteldheid,
Engeland, Duitschland, Frankrijk. België en in elk
geval de eerste twee zijn mede slachtoffer van deze
structureele wijzigingen.
Het zijn onze voornaamste afnemers. Wij moeten
rekening houden met een blijvende vermindering
van den export van bodemproducten, enz.
Absoluut noodzakelijk is het. de uiterste krachten
in te spannen om van den uitvoer te behouden zoo
veel als maar eenigszins mogelijk is. Wie bij ons
niet verkoopen kan, kan op den duur in Nederland
ook niet koopen. Spr. acht het zeker, dat de afzet
mogelijkheden voor ons land ln de toekomst minder
zullen zijn.
Spr. vraagt zich af of hot juist is, dat de regeering
alles steunt wat daarvoor maar eenigszins in aan
merking komt en alles gericht is op het behouden
van den tegenwoordigen toestand. Of is 't niet beter
de steun in te stellen op de omvormingen die zich
zullen moeten voordoen.
Dit is heel moeilijk te beantwoorden, omdat wij
niet weten, op welk moment die veranderingen
plaats hebben. Wel behoort de regeering acht te slaan
op de oeconomische tendenzen, die de omvormingen
aankondigen. De regeeringssteun moet deze tenden
zen niet belemmeren, maar volgen.
Veel te weinig beseft het Nederlandsche volk, dat
welvaart in Indië voorspoed ook in Nederland be-
teekent. Steeds moeten wij met buitenlandsche mo
gendheden spreken ter verdediging van onze belan
gen. Men realiseert zich te weinig, dat het meer in
druk maakt, als wij optreden als Empire met 70
miliioen zielen dan als rijk met 8 miliioen.
Spr. bepleit daarna sociale rechtvaardigheid te
genover allen en meent dat men den Staat niet
als een melkkoe moet beschouwen. Het eene volks
deel moet niet zooveel krijgen, dat er voor het an
dere niets overblijft
Ook bij bezuiniging, belastingheffing loonsverla
ging en werkeloozensteun moet groepsbelang en alge
meen belang tegenover elkaar worden afgewogen.
Noodig is een wederzijdsch begrip van werkgevers
en arbeiders. Men begrijpe de nooden, maar ook de
grenzen van het vermogen. Men denke niet, dat ie
mand de crisis in Nederland door komt zonder er
ook maar iets van te voelen.
De crisis heeft de volkeren geschud. Dit doet en
kele goede eigenschappen naar voren komen, maar
meer verkeerde, zooals afgunst, de neiging om te grij
pen naar rijksmiddelen, de overmatige zucht om te
leunen op den staat. Er is een moreele verzwakking.
Niet alleen als gevolg van de crisis. Er zijn ook ze
delijke oorzaken. Voor onderwijs wordt veel geld uit
gegeven. maar daarvan hangt het niet af. Karakter
vastheid, moed en geduld in tegenspoed zijn noodig.
Intellectueele vooruitgang kan wel nieuwe krachten
te voorschijn roepen, maar die moeten onder sterke
geestelijke controle staan.
Er gaat een wolk van geestelijke anarchie over de
wereld, zich openbarend in denken, spreken en han
delen. Dit is vaak gebeurd, maar de wereld komt er
altijd weer doorheen, als de volken maar geestelijk
sterk zijn, en weten, dat er een Vader in de hemelen
is.
Maar het volk wordt gemakkelijk gegrepen door
inhoudlooze leuzen.
Spr. wijst in verband daarmee op cumulatie bij
ambten en betrekkingen, maar meent, dat dit niet te
sterk moet worden aangehaald Men moet in zijn
keus van de beste niet te veel beperkt worden.
Spr. keert zich tecen het boek van het echtpaar
Wibaut, dat de bijl legt aan den wortel van het ge
zinsleven. De pijlers van staat en gezin worden on
dermijnd.
Spr. doet aan geen enkele partij verwijten, maar
zegt tot de regeering: elke regeering behoort te be
denken, dat de revolutionaire omwentelingen nooit
afgekocht kunnen worden, niet door de eene kleine
concessie na de andere en ook niet door toegeverij.
Maar ook staat vast. dat het alleen de overheid is,
die het gezag moet handhaven. De (fascistische)
marsch naar Rome was alleen mogelijk, omdat de
overheid het gezag niet wist te handhaven. Zij moet
zich onthouden van elke rechtstroeksche bemoeiing
met de godsdienstige ontwikkeling van ons volk, maar
tegelijkertijd moet zij de Christelijke grondslagen van
ons volksleven handhaven en het gezin beschermen
Er zijn 300.000 Nederlanders, vervolgt spr., werkloos.
Dit beteekent dat het 8ste deel van ons volk, de ge
zinsleden meegerekend zich moeten beperken tot het
alleruiterste bestaansminimum. Dat is erg, maar het
allerergste zijn de moreele gevaren. Met steun alleen
is dit vraagstuk niet op te lossen. Niemand, ook niet
de heer Albarda kan waarborgen dat Nederland er
jaarlijks f 150 miliioen voor kan blijven geven.
Werkverschaffing en werkverruiming moeten in de
allereerste plaats de oplossing brengen. Dit is heel
moeilijk, want al wordt het bedrijfsleven normaal,
dan kunnen nog niet alle werkeloozen geplaatst wor
den. Er moet nieuwe werkgelegenheid komen. En dat
kan geschieden door vergrooting van onze bodem
oppervlakte. Er is geen anderen weg. De inpoldering
der Zuiderzee moet dadelijk worden voortgezet. Spr.
sluit zijn oogen niet voor de groote bedragen, mnar
de enorme bedragen voor werkeloozensteun schrik
ken spr. nog meer af.
Nu werken er vijfduizend mensehen aan de droog
legging, maar als het werk is afgeloopen is er nog
voor heel wat meer menschen werkgelegenheid, n 1.
voor een aantal, acht- a tienmaal grooter. Twee mil
iioen op de begroeting voor voortzetting van de droog
legging schijnt spr. voldoende. De regeering plaatse
dit bedrag er op. Wil ze niet, dan komt spr. er in
tweede instantie op terug.
Wat er na de verkiezingen moet gebeuren, weet
spr. nog niet Deze vraag sluit eveneens in dat er
voor de verkiezingen geen ongelukken mogen gebeu
ren. Als de regeering wil samenwerken, is er alle re-
don ora te gelooven dat zij haar moeilijke taak zal
kunnen beeindigen. Spr.'s fractie is tot samenwerking
bereid.
Spr. eindigt met den wensch dat het nieuwe ka
binet na de veritiezingen ons zal kunnen wijzen den
weg terug naar een gezonde democratie. Dat is zoo
veel te noodieer omdat spr. meent dat wij nu nog
maar staan aan het begin van de smarten die ons
nog wachten.
Mr. Aalberse,
de woordvoerder der katholieken, wees er eveneens op
dat de positie van een extra-parlementair kabinet
uiterst moeilijk is. Ook spr.'s fractie wil de regeering
zoo lang mogelijk steunen.
Spr. waarschuwde tegen de zoogenaamde koop
krachttheorie, voornamelijk door den heer Albarda
gehuldigd én gaf zijn waardecring te kennen voor
het zoo moeilijke werk der commissie-Weiter. Wij
moeten geen blindemannetje spelen tegenover eer.
tekort van 150 miliioen. Spr. noemde zich een voor
stander van salariskorting boven inkrimping van
het ambtenarencorps. Aantasting van hot salaris der
kloosterlingen vond in spr. een scherp verzet.
Ook de cumulatie werd weer besproken en de be
zuiniging hiermee te bereiken, werd van geringe be-
teekenis genoemd.
Spr. bracht hulde aan minister Verschuur, maar
verbond tevens eenige wenschen daaraan voor het
komend jaar. Wat voor den tuinbouw moet worden
gedaan, moet tijdig worden overwogen en krachtige
steun voor de industrie werd bepleit. De binnenschip
pers moesten geholpen.
De werkeloosheid werd uitvoerig besproken, de
uitkeeringen mogen niet verlaagd en de werklozen
kassen krachtig gesteund.
Werkverschaffing op kleine schaal achtte spr.
soms nog demoraliseerenden dan steun en daarom is
het aangewezene: werkverruiming.
Spr. behandelde daarna uitvoerig wat hij bedoeld
had met zijn motie van uitstel inzake de tariefsver-
hooging. Als dit alleen uitstek had gegeven, zou hij
de voorkeur er aan hebben gegeven de regeering di
rect te onthalsen. Hij had echter gedacht aan een
wijziging van het ontwerp in den geest van een ge
differentieerd tarief. Ook is mogelijk dat de regeering
komt met. belastingverhoogingen, die 20 miliioen op
brengen. óf dit bedrag te leenen Spr. zal nu afwach
ten wat de regeering doen zal.
Als de regeering niet wil, zou spr. evenals de heet
Marchant, een nieuwe Kamerverkiezing willen. Maar
spr. was niet blind voor de nadeelen daarvan, n.1.
verwarring, toeneming eenmanspartijen, enz.
Spr. behandelde daarna verschillende deelen van
zijn nieuw partij-program, n.1. handhaving van orde
en gezag, een gezinspolitiek, een streven naar een
sociale en juridische ordening, gegrond op sociale
rechtvaardigheid en liefde. En daarop het oog hou
dend, wilde hij het liefst samenwerken met de vroe
gere coalitie-partijen. Doch was het niet mogelijk op
dien grondslag een parlementair kabinet te vormen,
dan was spr.'s partij bereid mede te werken aan een
parlementair kabinet op broeder basis, mits er over-