Philippme. De warme pantoffels van Einstein Ingezonden Stukken. en andere Amerikaansche reclame«ideeën. INDRUKKEN OP EEN REIS DOOR AMERIKA. NEW-YORK, November 1932. In Europa is men van meening, dat komische recla mes slechts in bepaalde gevallen op hun plaats zijn, doch een Amerikaan denkt daar geheel anders over. Hij houdt het op Chaplin, Buster Keaton en Harold Lloyd, die hun publiek door en door kennen en het niet hooger aanslaan dan het verdient De Amerikaan heeft weliswaar minder algemeene ontwikkeling, maar hij heeft meer gevoel voor humor dan de menschen aan den overkant van den grooten haringvijver. Verder zoekt men in Europa gewoonlijk het humoristische, terwijl in Amerika als regel het komische aan het woord komt en dat op een zeer plastische, dikwijls zeer primitieve, maar dan ook voor allen begrijpelijke manier. Iedereen moet erover kunnen lachen en ieder een moet daardoor aangetrokken worden tot het arti kel, waarvoor reclame wordt gemaakt. Terwijl van onze geïllustreerde reclames hoogstens 5 pet. humoris tisch is, bedraagt dit percentage in Amerika wel 40. Dit verschil valt in elk jaargetijde en in elke branche op. Bovendien spreken de Amerikaansche reclames meer, doordat daarbij veel gebruik wordt gemaakt van bewegende figuren. Zelfs bij zeer ernstige onderwerpen laat men het ko mische spreken. Ik verbaasde mij b.v. over een adver tentie van een school, waar tusschen de aanbevelingen van haar leerplan een foto stond van een jongen, die zijn tong ver uitstak tegen het publiek. Moet daarmee bewezen, hoe levenslustig de jongen is? Neen, doch de Amerikaan denkt bij zichzelf, dat de vluchtige voorbij ganger slechts door het komische wordt aangetrokken. De foto is dus niets anders dan een lokmiddel; zij moet de oogen tot zich trekken, zoodat men vanzelf ook de advertentie te lezen krijgt. Dit trucje is eenigs- zins grotesk, doch in Amerika beantwoordt het aan zijn doel. Wij zouden daarentegen huiverig zijn om onze kinderen naar een school te sturen, waarvan de eigenaar werkt met een dergelijke „paedagogiek". Indruk maken, de aandacht trekken, dat is altijd het doel. Ik heb te New-York een aanplakbiljet gezien, dat een middel tegen griep aanprees, en zag er een lijk op met daarnaast de woorden: „Als U niet dadelijk oris middel inneemt, kan het U evenzoo gaan". Ook levensverzekeringen worden op de meest krasse wijze aanbevolen. Hoe dikwijls krijgt de Amerikaan geen ge- illustreerde reclamebnefjes in huis, die niets minder 'dan afschrikwekkend zijn! Op een prospectus ziet men b.v. tegenover elkaar een gezin, -dat als skelet rondwandelt en een gezin aan een rijk voorziene tafel, vrooiijk glimlachend. Daaronder staat dan: „Als u zich niet laat verzekeren, zullen uw nabestaanden u spoedig in het graf volgen; doet u dit echter wel, dan zal het hun goed gaan." De aanschouwelijkheid der reclames is verrassend en dat is ook de bedoeling, want iedereen moet erdoor „ge fascineerd" worden. Ook de politieke propaganda maakt er gebruik van bij verkiezingen, In Europa krijgen we op dat gebied niet veel plaatjes te zien. doch bij de Amerikaansche presidentsverkiezingen kwam zeer dui delijk de neiging voor het groteske tot uiting, die ten slotte niet alleen in den Amerikaan, doch in elk mensch aanwezig is. In de Spaansch-Amerikaansche republieken is het trouwens nog erger. De candidaten der tegen partij worden op alle mogelijke manieren bespottelijk gemaakt én het gebeele dierenrijk moet stof leveren voor de karikaturen, om toch maar goed het licht te Bij ons ondenkbaar. Een reclame voor versch fruit. Wat hebben de meisjes in badcostuum en de olifanten tanden ermee te maken? Kort verhaal Door Willy Corsari. Dit is een verhaal, dat ro'n oude oom Johan ons, zijn vijf logé's deed op een namiddag, dat we thee dronken in de hall. Het was naar aanleiding van de flirtation tusschen de jonge Fred. B. en het aardige vrouwtje van den natuurkundige C. Ik had het spelletje al een tijdje gadegeslagen, geamuseerd en met 'n stille hoop, in die diepte van m'n egoiste schrijvershart, dat er 'n roman netje uit zou groeien. Maar ik had opgemerkt dat het mijn oom misnoegde en dat hij dikwijls met zeker on geduld den goedigen maar vrij sulligen echtgenoot trachtte wakker te schudden. Doch deze scheen zich absoluut niet te interesseeren voor de fllrtations van zijn vrouw en dat maakte die beiden nog overmoediger Dien middag aan tafel, hadden zij een philippme aan gegaan. „Om een doos bonbons of een zoen", had Fred brutaal geroepen en zij dreigde hem met den vinger en stemde toe. Naar aanleiding daarvan merkte mijn oom plotseling op :„Fhilippine's worden gevaarlijke dingen, als ze om zulke hooge prijzen gaan." „Hoog?" lachte het vrouwtje. „Ik vind dat een on schuldige kus net is als een klein muntstuk: je kunt het weggeven zonder rijk te maken of arm te worden." Mijn oom èlimlachte, het vluchtige, ironische lachje dat hem eigen was. „Maar als nu Uw laten we zeggen Uw „Bankier" eens niet hield van verspiling, ook niet in kleine munt stukken? En dan een „onschuldige" kus! Wel dit doet me denken aan een geval, dat ik eens meemaakte en dat als waarschuwing kon dienen voor alle vrouwtjes die enfin verspillend zijn." „Een verhaal met een morAal!" riep ik uit. „Vertellen alsjeblieft, dat is iets voor mij." laten vallen op de minderwaardigheid van den candi- daat. Voor geen spot, hoe scherp ook, schrikt de teeke naar terug, want de buitensporigste invallen worden het beste betaald. Alleen langs dien weg kan men im mers de tegenpartij belachelijk maken? Een jaar geleden deed zich zoo'n geval ook voor in de Vereenigde Staten, maar dan tusschen twee concur- reerende fabrikanten van puddingpoeder. De eerste zei. dat ziin concurrent zijn hersens had vermalen tot pud dingpoeder, waarop de concurrent ontwoordde. dat zijn aanvaller niet eens hersens had en daarom den inhoud van een ganzenmaag had vermalen. Het onverwachte en ongewenschte succes van deze campagne was, dat de menschen er niet om lachten, doch er vies van wer den en geen der beide merken wilden gebruiken. Onze eerbied voor de mannen der wetenschap wordt ongetwijfeld door de Amerikanen gedeeld, maar alweer op een heel andere manier. Ze ontzien zich niet, octn de geleerden te gebruiken voor hun reclame. Tijdens zijn verblijf in Amerika kocht Einstein een paar pantoffels, met het gevolg dat de fabriek welke die pantoffels had gemaakt, een foto van hem publiceerde met de woor den: „Alles is betrekkelijk, maar Finstein's pantoffels zijn beslist warm!" Naast het portret zag men een afbeelding van een paar pantoffels. Zooiets vindt men in Amerika buitengewoon. En men is er in ernst van overtuigd, dat een zoo geslaagde reclame zeker moet bijdragen tot Einstein's populariteit. (Nadruk verboden) Een Bier-zondvloed. Acht menschen omgekomen! Naar aanleiding van Roosevelts verkiezing tot presi dent van de Vereenigde Staten, waardoor vermoedelijk aan het alcohol- en bierverbod een einde zal komen, hebben we ons licht opgestoken bij... het Verleden en hebben met schrik ervaren wat de gevolgen zijn van te veel bier. In het jaar 1814 werd Londen gestraft met een bier- overstrooming, die behoort tot de merkwaardigste ram pen. welke ooit een stad hebben getroffen. Het leek er op, of de Londenaren op dezelfde wijze werden bezocht als het Oude Volk tijdens de omzwervingen: „Jullie dringen bier? Goed, je zult zoo veel krijgen, dat je er in verdrinkt!" Omstreeks zes uur 's avonds sprong een groot reser voir uit elkaar in Bankurystreet. Bloomsbury. Het be vatte 3.555 fusten, die in den vorm van een ontzaglijke golf Great Russelstreet binnenvielen. Deze straat bene vens Georgestreet en Newstreet stonden ln een paar se conden niet alleen geheel blank, maar bovendien werden twee woningen in Newstreet als kaartenhuizen wegge maaid. Op de eerste etage bevonden zich een moeder en een dochter, die aan de middagthee zaten. De bier-banjir slingerde de moeder het raam uit, terwijl het kind bijna op slag werd gedood. De perceelen 22 en 25 Great Russelstreet waarin een poelierszaak was gevesffgd werden zwaar beschadigd. Een dienstmeisje, dat op de eerste verdieping woonde, kwam om. Ongeveer een uur vóór de ramp plaats had, was een der hoepels van het reuzenvat gebarsten. Dit was, zoo als de opzichter verklaarde, wel vaker gebeurd, zonder dat er verder iets bijzonders was geschied. De man schreef juist een briefje aan een vriend betreffende de te verfiohten reparatie, toen de catastrophe zich begon te voltrekken. Het vat was twee en twintig voeten hoog Er zaten twee en twintig hoepels aan. Een daarvan sloeg een opening in een tweede reservoir, dat 2400 fus ten Inhield. Tezamen stroomden er dus 6000 fusten weg. Toen de bron begon leeg te loopen, stond de houder der vergunning Mr. Hawes in de gelagkamer. In een ommezien was de heele localiteit met bier gevuld. Het reikte tot aan de kin. Muren stortten Ineen. Een schui menden bier-vloed stuwde voort door Great Russelstreet Kreten van verschrikte bewoners en voorbijgangers, die in doodsangst verkeerden, vervulden de lucht Men schen, die zich in geen weken een glas bier hadden kunnen permitteeren, behoefden hun monden maar open te houden om er meer van naar binnen te krijgen dan goed voor hen was. Het aantal dooden bedroeg acht Talrijke personen werden gewond. De brouwers hadden een verlies van 15.000 te boeken. Nog weken daarna stonden talrijke kelders in de buurt onder bier. ZUIDSCHARWOUUDE, 14 Nov. 1932. Waarde Red., Vergun mij een plaatsje in Uw veelgelezen blad; bij vcorbaat mijn dank. Ik wilde graag iets schrijven over den toestand hier aan den Langendijk. Ten eerste over de werkverschaf fing, het z.g. baggeren. Dat zou dan nu betaald wor den met 53 cent per driekwart praam, met een kleine vergoeding voor laarzen, schop, beugel, enz. Maar wanneer wij nu een schuit moeten huren, kost dat ongeveer een dubbeltje per dag. Nu kan een ervaren baggeraar er vier schuiten per dag verwerken, en heeft dan ruim twee gulden verdiend. Maar een an deren werkman, die dien arbeid nog nooit gedaan „Wel het was zooals ik zei. eenige jaren geleden. Ik logeerde met nog verscheidene andere gasten bij een ouden vriend van me, die eerst kort tevoren getrouwd was. Z'n huwelijk had mij verbaasd. Hij was altijd een stil, teruggetrokken mensch geweest, opgaande in z'n studie der oude talen en ik had nooit gedacht dat hij zou trouwen, en wel 't allerminst met 'n meisje, dat z'n dochter kon wezen, een mooi, ijdel schepseltje. Toch scheen hij gelukkig. Hij hield van haar met een passie, die misschien alleen ik in hem vermoedde. Uiterlijk was hij een goedig, bedaard echtgenoot. Of zij hem liefhad? Ik betwijfel het. Waarschijnlijk nam ze hem, omdat hij een „goeie partij" was en ze liet zich zijn rustige tee- derheid aanleunen, zonder ooit verder iets te zoeken onder zijn schijnbare kalmte. Zij wist niets van de kracht in zijn karakter en hoe iedere eigenschap in hein buitengewoon sterk ontwikkeld was, wellicht juist door dat hij ze zelden tot uiting liet komen. Ik herinnerde mij van Henri uitbarstingen van drift, daden van edel moedigheid of haat. die ongelooflijk leken als men in het koele, magere gezicht keek. Voor de meeste men schen, zijn vrouw niet uitgezonderd, was hij „die goeie Hein", 'n Knappe vent zeker, maar in den omgang een beetje saai. En van dat standpunt bezien was het geen wonder, dat zijn levenslustig, coquet vrouwtje haar amusement bij anderen zocht en, wat erger was, al zeer spoedig bij „een ander". Het was een jonge, knappe vent z'n naam doet er niet toe laten we hem Leo noemen, en hij was het die in mijn vriend een jaloezie deed ontwaken, die noodlottig zou worden. Schijnbaar bleef hij even bedaard en vriendelijk, maar ik zag hoe hij die beiden gadesloeg. Er werd veel gefotografeerd en zijn vrouw placht met haar aanbidder de kiekjes die zij genomen had. te ontwikkelen, waarbij ze wel eens langer in de donkere kamer bleven dan hun bezigheid verklaarde.Soms zag ik Henry dan in de buurt van die kamer rondloopen met de uitdrukking in zijn oogen van een hond, die bang is voor slaag: angst en dreiging. Toch zou alles misschien nog goed zijn afgeloopen zon der die beroerde philippine. Ja mevrouwtje, d e philip- pine! Op een middag sprak de jonge vrouw een philip pine af heel onschuldig! Maar later op den avond, toen het vrouwtje beweerde zéker te zullen overwinnen zei Leo overmoedig: „Laten we dan zeggen, als Ik win, krijg ik een kus. U is immers zoo zeker, dat U tooh heeft, heeft er aan twee de eerste dagen genoeg. Dan geloof Ik, dat ik aan den veiligen kant ben, wanneer ik zeg dat wij hoogstens vier of vijf dagen per week kunnen baggeren van weer en wind en ijs, en2. Wanneer men nu bedenkt, dat de hoogste prijs f 1.50 geweest is per drie-kwart praam, en er tegen 5 procent loonsverlaging soms werd gestaakt en terecht, dan kunt u denken, hoe blij wij met dit werk zijn. Maar doen wij het niet, dan laten zich de gevolgen gewoonlijk niet lang wachten. Toch zullen wij ons verzetten. Bou wers aan den Langendijk, nu doen wij een beroep op uw hulp. Wij hebben met u vergaderd en gedemon streerd; laat u nu niet toe, dat er voor dat schande- loon voor u gebaggerd wordt. Misschien dat Minister Ruys het er wel voor kan doen, die strijkt elke week 500 gulden in het laadje. Maar van ons hongerloon kan werkelijk niets meer af en ik zeg hier hartelijk dank aan dien flinken kerel, die in de Schager Courant onder meer schreef: voorwaar een karig loon voor zulk zwaar werk. Dan nog iets over de zuurkoolfabrieken aan den YRJJDAG 18 NOVEVMBER. HILVERSUM (296 M.) V.A.R.A.: 8.00 Gzamofoonmuziek; VJ.R.O.: 10.00 Mor genwijding; VARA: 10.15 Gramofoonmuzlek; 11.15 Onze Keuken door P. J. Kors Jr.; 11.45 Voordracht; A.V.R.O.: 12.00 Tijdsein en Klein-orkest o.l.v. Nico Treep; 2.00 Causerie door Mr. J. de Vries: „Indrukken uit Columbla"; 2.30 Kamerorkest o.l.v. Louis Schmidt; VA.RA.: 4.00 Gramofoonmuzlek; 4.50 Voor de kinde ren; 5.30 Kleln-Orkest o.l.v. Paul Duchant; 6.10 Gra mofoonmuzlek; 6.15 Orgelspel door J. B. Mac Carthy: 6.40 Van leed en strijd; 7.00 Orgelspel door Johan Jong: 7.45 Klein-Orkest o.l.v. Paul Duchant; V.P.R.O.: 8.00 Catechisatie; 8.30 Concert; 9.00 Cursus; 9.30 Concert; 10.00 Persberichten Vrijz. Godsd. Perbureau; 10.05 Vaz Diaz; 10.15 Fragmenten en verhalen door Ds. E. D. Spelberg; V.A.R.A.: 11.00 Orgelspel door Johan Jong; 11.30 Gramofoonmuzlek. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuzlek; 11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00 Politieberichten; 12.15 Sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Rustpoos zender; 2.00 Gramofoonmuzlek; 3.00 Orgelconcert door Evert Haak; 4.00 Gramofoonmuzlek; 5.00 Land- en tulnbouwhalfuurtje; 5.30 Gramofoonmu- ziek; 5.45 Vioolrecital; 6.15 „Welsprekendheid" door Albert Vogel; 6.45 Vervolg vioolrecital; 7.10 Van vreemde landen en volken, door H. J. Donker: 7.30 Po litieberichten; 7.45 K.R.O.-orkest o.l.v. Johan Gerrit sen; 8.30 Hoorspel; 9.15 Vaz Dias; 9.30 Lezing; 9.40 Orkest; 10.30 Aansluiting met het R.A.I.-gebouw te Amsterdam, voor reportage van de opening van den Zeedaagschen Wielerwedstrijd. BRUSSEL (509 M.» 12.20 Gramofoonmuzlek; 1.30 Concert; 6.35 Gramofoon muzlek; 6.50 Concert; 8.20 Concert; 10.30 Gramofoon muzlek. KAT.UNDBORG (1153 M.) 12.05 Strijkorkest; 2.50 Orkest; 7.20 Instrumentaal en- emble; 9.15 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 5.40-Pianoconcert; 7.00 Concert; 9.20 Concert. HAMBURG (372 M.» 12.35 Gramofoonmuzlek; 1.30 Idem; 3.50 Concert; 7.20 Operette-avond; 9.50 Kamermuziek. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) 1.20 Gramofoonmuzlek; 3.50 Concert; 8.50 Concert. LANOENBERG (472 M 12.20 Concert; 4.20 Vesperconcert; 9.40 Concert; 10.05 Concert. DAVENTRY (1554 MA 12.20 Orgelrecital; 1.05 Concert; 3.20 Schoolconcert; 4.15 Concert; 8.20 Idem; 11.25 Dansmuziek. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 7.50 Concert o.l.v. Ed. Flament; 9.00 Idem. PARIJS RADIO (1725 M 8.05 Concert; 7.40 Concert; 9.50 Pianorecital; 10.20 Gramofoonmuziek. MILAAN (331 M.) 8.05 Concert. ROME (441 M.) 7.50 Programma van Milaan. WEENEN (517 M.) 7.20 Concert; 8.20 Olympiafeest; 9.35 Gram.-muziek. WARSCHAU (1411 M.) 7.35 Concert; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M-) 9.00 Dansmuziek. wint!" Zij stribbelde lachend tegen, voor den schijn, en ik wierp een onrustigen blik naar Henry, maar hij had niets gehoord. Zij verloor de philippine en hij elschte natuurlijk zijn belooning op. Het was in den tuin na 't ontbijt en ik zag vanuit de tuinkamer hoe ze hem lachend haar wang aanbood. Het was op zichzelf onschuldig genoeg, maar op hetzelfde oogenblik zag lk tusschen de boom en het bleeke gezicht van Henry, die naar hen keek. Had hij het gezien? Hij verdween weer dadelijk en ik vroeg me af of het niet beter zou wezen hem even te vertellen van de philippine. Hij zou zich dan niet minder ergeren, maar toch be grijpen, dat het geval op zichzelf onschuldig was. Maar lk was niet overtuigd, dat hij de kus gezien had en ik wensohte geen slapende honden wakker te maken. Daarbij suste ik mezelf met de gedachte, dat hij zich wel gerust gesteld moest voelen door de argelooze wijze, waarop zij elkaar gekust hadden, vlak bij het huis, waar hen iedereen zien kon. En toch er bleef een vage angst ln me, die niet stillen wilde. Het was een wannen dag. Ik had geen lust me veel te bewegen en bleef lui in de veranda zitten met nog een paar gemakzuchtigen, terwijl de anderen, waaronder Henry en Leo, het bosch Ingingen. Dien heelen middag was ik vreemd nerveus. Het voorgevoel van een naderend onheil drukte en mijn angst groeide aan toen de wandelaars terugkwamen zonder Leo en Henry. „Waar is Uw man?" vroeg ik de jonge vrouw. „O, hij had Leo iets te vragen efi toen zijn ze wat afgedwaald", antwoordde zij bedaard. „Ze zullen dade lijk wel komen." Een half uur later kwam Henry alleen. Hij deed ongewoon druk en vrooiijk, maar zijn gelaat scheen me wonderlijk veranderd, ontdaan en misvormd. „Waar is Leo?" vroeg ik en de angst laaide in mij op, tot stikkens toe. Hij keek langs mij heen en lachte wezenloos. „Die heeft een anderen weg genomen," antwoordde hij. „Een anderen weg" en hij vervolgde tot zijn vrouw: „Ik heb een opname gemaakt. Wil je de plaat ontwik kelen voor me? Je kunt het beter dan ik." „Zeker ik zal het dadelijk doen". Zij ging weg en er verliep een uur zonder dat zij Langendijk. Daar wordt het vorstelijk loon betaald van 12 tot 15 gulden per week. En dan worden wij tegen den winter op straat gezet en kunnen wij stee- nen tellen. Maar zoolang er nog menschen zijn die in zoo'n bedrijf willen werken van b.v. 's morgens vier, vijf uur. tot 's avonds tien, elf uur, dan kunnen de hceren fabrikanten nog wel autorijden en branie, schoppen. Dan hebben die heeren nog geen last. U ziet wel, Red., wij moeten nog heel wat leeren. Bouwers en arbeiders, doet nu eens uw best, laat gij, bouwers, niet toe, dat er voor dat hongerloon voor u wordt gebaggerd, en gij, arbeiders, maakt gij normale dagen in uw bedrijf en vooral wanneer er nog arbei ders langs de straat loopen zonder werk. Dan was er mijn inziens veel gewennen. Waarde Red., hopende dat u dit kleine stukje zult plaatsen, Uw getrouwe lezer, PIETER DE BOER, Zuidscharwoude, Hofstraat. ZATERDAG 19 NOVEMBER, HILVERSUM (296 M.) V.A.RA.: 8.00 Gramofoonmuzlek; V.P.R.O.: 10.00 Mor genwijding; V.A.R.A.: 10.15 Uitzending voor de arbei ders in de Continubedrijven; 12.00 De Notenkrakers o. I.v. Daaf Wins; 2.00 Verzorging zender; 2.50 Hoe werd ik Socialist? Vraaggesprek met Dr. Henri Polak; 3.10 Mandoline-ensemble o.l.v. Joh. B. Kok; 3.50 Beoefening der huismuziek; 4.30 Kwartiertje voor het Instituut v. Arbeidersontwikkeling; 4.50 Kinderkoor; 5-40 Literair overzicht door A. M. de Jong; 6.00 Klein-orkest o.l.v. Paul Duchant; 7.00 Uitzending voor het platteland; 7.30 Klein-orkest; 7.59 Herhaling S.O.S.-berichten; 8.00 Zaterdagavond-programma; 11.15 Gramofoonmuzlek. HUIZEN (1875 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuzlek; II.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.-orkest o.l.v. Marinus van 't Woud; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Halfuurtje voor de rijpere Jeugd; 2.30 Kinderuurtje; 4.00 Gramofoonmuziek; 5.80 Esperanto-cursus; 5.45 Gramofoonmuzlek; 6.20 Journa listiek weekoverzicht; 6.40 Gramofoonmuzlek; 7 .05 Kath. Radio-Volksuniversiteit; 7.30 Sportpraatje; 8.00 Gramofoonmuzlek; 8.15 Microfoonvertelsel; 8.30 Vrij zinnig Democratische Bond. Avonduitzending, te begin nen met redevoering Mr. H. P. Marchant: „De alge meene politieke toestand"; K.R.O.: 10.30 Vaz Dias; 10.45 De K.R.O.boys o.l.v. Plet Lustenhouwer. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Gramofoonmuzlek; 1.30 Concert; 5.20 Concert; 6.50 Gramofoonmuzlek; 7.20 Idem; 8.20 Concert; 9.20 Idem; RALTTNDBORG (1153 M.) 1.50 Gramofoonmuzlek; 2.50 Omroeporkest; 7.50 Idem; 10.10 Dansmuziek. BERLI JN (419 M.) 6.45 Gramofoonplaten; 7.20 Opera-uitzending; 10.15 Con cert. HAMBURG (378 H.l 12.35 Gramofoonmuzlek; 1.30 Idem; 3.50 Concert; 72Ö Concert. KONTGSWUSTERHAUSEN (183* M.) 1.20 Gramofooinnuziek; 3.50 Concert-, T.30 Concert; 9.80 Concert. LANGENRERG (472 M.) 12.20 Concert: 1.55 Gramofoonmuziek: 4.20 Vespercon cert; 7.20 Concert; 9.55 Kamermuziek. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Concert door Balalaika-orkest; 1.05 Concert; 1.50 Idem; 8.20 Populair concert; 11.05 Dansmuziek ra.m.v. Paul Whiteman en zijn orkest uit New-York. PA RIJS-EIFFEL (1446 M.) 8.05 Radio-tooneel. PARIJS-RADIO (1725 M) 8.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Concert; 12.20 Concert: 4.05 PopulalT concert; 5.05 Lamoureux-concert; 9.05 Gra mofoonmuziek; 9.50 Populair concert. MILAAN (331 M.) 0.20 Gramofoonmuziek; 7.25 Idem; 8.05 Gevarieerd pro gramma; 9.20 Opera-fragmenten. ROME (441 M.) 7.20 Gramofoonmuzlek; 8.05 Opera-uitzending WEENEN (517 M.) 7.10 Concert voor saxofoon en clarinet. WARSCHAU (1412 M.i 5.20 Gramofoonmuziek; 7.20 Concert; 8.15 Populair concert; 9.25 Chopln-recltal10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.50 Viool-recital; 7.35 Populair concert; 9.00 Concert' 9.40 Dansmuziek. terugkwam. Ook Leo verscheen niet en Henry wa» vervallen in een stomp stilzwijgen, dat ook de anderen die niets vermoedden, begon op te vallen. Tenslotte gin? lk kijken, waar de jonge vrouw bleef. Ik klopte aan deur van de donkere kamer, een paar maal rit? haar naam en ging eindelijk binnen. Ik vond haar be wusteloos uitgestrekt op den grond. Ik riep om hul? en men droeg haar voorzichtig naar haar slaapkamer. Toen dacht lk plotseling wat de reden kon wezen van haar flauwvallen. Maar wat kon in die donkere kamer gebeurd zijn, dat haar in dien toestand bracht? Henry was niet uit ons gezelschap weggeweest, dus er kon onmogelijk een scène tusschen hen hebben plaats ge had. En tochik keerde terug naar de kamer en daar, ln het mysterieuse roode licht, keek ik zoekend rond. Ik zag niets dat mij een verklaring gaf totdat mijn blik viel op de plaat, die in het fixeerbad lag. Ik nam ze eruit en keek. Het was een stuk bosch en duidelijk zag ik een lichaam uitgestrekt. Ik keek, zoo als zij ongetwijfeld gekeken had daarstraks, met een weeë angst tot in m'n keel opgolvend. Ik keek, tot ik het gezicht herkende, het doode gezicht, dat lk dien zelfden avond nog eens zien zou. Het roode licht sche merde weg voor mijn oogen en ik moest me vasthou den om niet te vallen, zooals zij gevallen was, de onge lukkige, toen zij begreep wat haar man had gefoto grafeerd! Wij hoorden elkander ademhalen en ik zag de oogen van het vrouwtje wijdopen in schrik en ontzetting ge vestigd op mijn oom, die zweeg, blijkbaar overweldigd door zijn herinnering. Van dien dag af was zij opval lend terughoudend tegen Freddy, die mijn oom en zijn luguber verhaal verwenschte. „Ik ben bezig er een novelle van te maken," zei eenige dagen later tegen hem. „Ik heb al lang verlangd, eens iets te schrijven met een moraal. Het staat 200 goed. En dit is uitstekend geschikt, vooral omdat 1* erbij kan laten zetten, dat het werkelijk gebeurd is. Dat vindt „men" altijd erg interessant. Naturlijk zal ik wel het een en ander veranderen", voegde lk erbij. „Anders zou men misschien het .geval" herkennen. „Do« dat' zei m'n oom, met z'n fijnste lachje. „Hoewel daar niet veel kans op is. Werkelijk heel, héél weinig kans!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 2