Oe Wi inaswet. Ernstige treinbotsing te Vucht. Dinsdag 6 December 1932. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9188 Remmer in zijn hokje doodgedrukt. Tram te vroeg vertrokken. pRAISIflA-vANVALKEMBURG'S" r■niti ••|h£VfRFA%' Het stroopersdrama te Egmond. Het peil van het IJselmeer. Trein uit Boxtel door een goederentrein uit Tilburg in de flank aangereden. Door een onveilig signaal gereden. (■Hertogenbosch, 4 December. Zaterdag nacht te half vijf heeft te Vucht op het spoor, dat aansluiting geeft op de lijn naar Eindhoven een zeer ernstige treinbotsing plaats gehad, waarbij de remmer v. d. Heuvel uit 's Hertogenbosch het slachtoffer is geworden. De botsing geschiedde tusschen trein No. 4528 uit Tilburg en trein No. 4602 uit Einhoven. De laatstge noemde trein werd door den Tilburgenaar in de flank aangereden. Het betreft hier dezelfde treinen, welke ook op 16 October 1.1. op het emplacement te Den Bosch met elkaar in botsing zijn gekomen. Op het oogenblik van de aanrijding bedroeg de snel heid van beide treinen meer dan 50 K.M. per uur. Verscheidene wagons van den Eindhovenschen trein werden uit de rails geworpen en vernield. De arbeider- remmer v. d. Heuvel, die in de remkast van den sluitwagen van dezen trein was gezeten, werd, doordat de remkast totaal werd ingedrukt, verpletterd. Het slachtoffer moet op slag zijn gedood. Het lijk van het ongelukkige slachtoffer bleek zoo vastgeklemd in het ingedrukte remmershokje te zitten, dat het moest worden uitgezaagd. Dit werk ging echter met groote moeilijkheden gepaard, daar het aanwezige materiaal in den trein niet voldoende bleek, zoodat men eerst gerulmen tijd later daarin slaagde. Inmiddels had pater Mengelberg, die in genoemd retraitehuis verblijf houdt, een broeder van dr. Villen Mengelberg, de laat ste absolutie %-erleend. Om halfnegen werd het ontzielde lichaam van den ongelukkige naar het Ellzabeth-zieken- huis te Vught overgebracht. De geneesheer verklaarde later, dat het slachtoffer op slag dood moet zijn ge weest. De ongelukkige, die aan den Boschveldweg te Den Bosch woonde, laat een vrouw met twee kinderen achter. Zooals begrijpelijk veroorzaakte het ongeluk groote consternatie. Het parket te Den Bosch werd onmiddellijk van het gebeurde in kennis gesteld en het duurde niet lang of de subsituut-officier uit Den Bosch, Mr. Dubois en de hulpofficier, burgemeester Loeff uit Vught, waren op de plaats van de ramp aanwezig voor het instellen van een justitieel onderzoek. Hieruit is gebleken, dat de ma chinist van den trein uit Tilburg, zekere R., door drie onveilige signalen was heen gereden. Eerst op het laat ste oogenblik heeft de man zijn fout ontdekt en remde iij uit alle macht. Het was echter te laat. de botsing kon nkt meer worden voorkomen. De machinist is gearres- teeti Men verwacht evenwel, dat hij na beëindiging rao het verhoor in vrijheid zal worden gesteld. Hij was reeds gedurende vijfentwintig Jaar bij de Spoorwegen in dienst en heeft in dien tijd slechts eenmaal een geringe geldboete opgeloopen. Op het terrein van de botsing verscheen spoedig de Inspecteur der Staatsspoorwegen uit Breda, de heer Jel- tes en de heer Henke, inspecteur van dé Rijksspoorwe gen uit Esch. De materieele schade is niet zoo groot als bij de bot sing van 16 October. In het geheel werd een vijftal wa gons vernield. Nadere bijzonderheden Omtrent dit noodlottig ongeluk kan nader het vol gende worden gemeld: Zooals gezegd heeft de trein uit Tilburg, doordat de machinist door onveilige signalen is gereden, de bot sing veroorzaakt. Beide machinisten hebben, toen de treinen ongeveer 50 Meter van elkaar verwijderd waren, het ongeluk zien aankomen en krachtig geremd. Belde treinen hadden echter te groote vaart en een botsing kon niet worden voorkomen. De Eindhovensche trein werd In den flank aangereden door den Tilburgschen. Deze laatBte reed door den schok onmiddellijk achter uit en liep geen schade op. Van de Eindhovensche trein vlogen de twee achterste wagons omhoog, waarna de drie daarop volgende wagons in elkander werden ge drukt en omsloegen. De treingeleider van den Tilburgenaar, de heer Baayens uit Rozendaal, heeft verklaard, niets van de onveilige signalen te hebben bemerkt. De machinist van den Tilburgschen trein, die was aangehouden Is, na te zijn verhoord, weer op vrije voeten gesteld. Ook de machinist van den anderen trein heeft een verkla ring tegenover de justitie afgelegd. Het justitieel on derzoek werd in den loop van den morgen overgenomen door Mr. Vermeulen, substituut-officier uit 's Herto genbosch. Het spoorwegverkeer heeft door het ongeluk geen hinder ondervonden. Reeds vroeg in den morgen arri veerde een kraanwagen uit Nijmegen, met behulp waarvan de overblijfselen van de vernielde wagons werden verwijderd. De D-trein uit Den Bosch kon op den gewonen tijd vertrekken. In den loop van den middag heeft men alle vernielde treindeelen opgeruimd, opgeruimd. De machinist was zeer onder den indruk van het ge beurde. Hij voelde pün in zijn beenen, daar hij bij het remmen gevallen was. De leerling-maohinist C. v. B. zeide. dat hij het eerst gemerkt had. dat er iets niet in den haak was. Hij riep: .alles vast!". Dat is een vakterm en beteekent. dat al les zooveel mogelijk geremd moet worden. De machinist bracht toen den zandstrooier in werking, en toen dat niet voldoende hielp, gaf hij met volle kracht tegen- stoom. Daar het echter in den nacht wat gevroren had. waren de rails zeer glad. zoodat de wielen voortgleden met het bekende noodlottige gevolg. Tijd om den rem mer in het remhokje een signaal te geven, is er niet meer geweest. Op het terrein van de ramp was het een ware chaos. Een groot gevaar leverde nog een aangereden tender, gevuld met zeer ontplofbaar petroleumgas op. die lek was geslagen. De Vughtsche politie, in samenwerking met de marechaussee, droeg er zorg voor, dat niemand met vuur in de nabijheid kwam. De opruimingswerkzaamheden geëindigd. VUGHT. 4 Dec. Hedenavond tusschen zeven uur en half acht waren de opruimingswerkzaamheden op het baanvak, waar de botsing geschiedde, geëindigd. Het spoorwegverkeer, dat den geheelen dag over een spoor moest worden geleid, ondervond slechts weinig vertraging. Veel hinder werd evenwel ondervonden van de sto ring in het seinstelsel tusschen Vught en het emplace ment te Den Bosch. Deze storing was veroorzaakt door dat op de plaats van het ongeluk de seindraden waren vernield. Hierdoor konden de seinen over lang den af stand niet in werking worden gesteld. Men heeft toen met behulp van een aantal rangeerders het treinverkeer geregeld. Tegen middernacht was men nog met man en macht bezig de seindraden te repareeren. Ook de wissels, die met behulp van staaldraden in beweging worden gebraoht, konden niet op langen afstand worden bediend. Ongelukkige treinen. Eigenaardig is, zooals boven reeds gezegd, dat bij dit ongeval dezelfde twee treinen betrokken waren, als nu zeven weken geleden op het spoorwegemplace ment op elkaar liepen. De aangereden trein had zelfs dezelfde machine. Alleen heeft toen de trein dien uit Tilburg aangereden, en nu is het andersom gebeurd. De groote locomotief van den Tilburgschen trein is aan de rechterzijde, waarmee hij den anderen trein gegre pen heeft, zeer beschadigd. Het spreekt vanzelf, dat het ongeluk veel opschud ding verwekte, en d;n geheelen dag liepen nieuwsgie rigen af en aan. Het terrein was door marechaussee afgezet. Doodelijk ongeval te Groningen. Zaterdagmiddag om res uur heeft bij de Heerebrug te Groningen een ernstig ongeluk plaats gehad. De heer en mevrouw K. verlieten hier een stilstaande tram. Toen de heer K. zich reeds op den vluchtheu vel bevond, gaf de verkeersagent een teeken tot door rijden. Zonder dat de conducteur daartoe een sein had gegeven, zette de wagenbestuurder nu de tram in beweging De 77-jarige mevrouw K., die nog op de treeplank stond, kwam daardoor te vallen. Haar echt genoot wilde haar grijpen, maar hierdoor werden beiden eenige meters door de tram meegesleurdè Bij onderzoek door den politierechter bleek, dat de oude dame ernstig aan borst, hoofd en pols was gewond. Zij werd naar het diaconessenhuis overgebracht, waar zij aan de gevolgen is overleden. De heer K. had slechts lichte wonden bekomen. VOEDSELVERGIFTIGING. AMSTERDAM. 4 Dec. Zondagavond zijn 4 kinderen uit een gezin aan de Stolwijkstraat te Amsterdam vermoedelijk met voedsel vergiftiging naar een der ziekenhuizen vervoerd. De vergiftiging is waarschijnlijk ontstaan door het drinken van ondeugdelijke bessensap. De Kon. Ned. Middenstandsbond vraagt spoedige behandeling van de voorgestelde wijziging. Het algemeene bestuur van den Kon. Nederlandsehen Middenstandsbond heeft dezer dagen in een adres aan de Tweede Kamer medegedeeld, dat het met belang stelling heeft kennis genomen van het initiatief-ontwerp van wet tot wijziging van eenige bepalingen van de Winkelsluitingswet1930 (S. 460). Zich zijn standpunt omtrent de onderdeelen van dit wetsontwerp voorbehoudend, wenscht het bondsbestuur reeds thans bij de Kamer met klem aan te dringen op een spoedige behandeling, opdat tegemoet gekomen worde aan de bezwaren van de onderscheiden bedrijfs groepen, die door te ver gaande beperking van verkoop gelegenheid aanzienlijk finantieel nadeel ondervinden. In dit verband verwijst het bondsbestuur naar de door de in Juni 1.1. gehouden bondsvergadering met alge meene stemmen aangenomen motie, waarin op verrui ming van verkoopgelegenheid wordt aangedrongen, ge zien de moeilijke omstandigheden, waarin de huidige Winkelsluitingswet een deel van den winkeliersstand heeft gebracht. Aangezien van de meest bevoegde zijde is verklaard, dat slechts door wetswijziging verbeteringen kunnen worden verkregen, acht het hoofdbestuur het zijn plicht aan de Kamer te verzoeken, thans binnen den kortst mogelijken tijd de voor de betrokken groepen bestaande pijnlijke, onzekerheid op te heffen. De opheffing van het Zondags regime. Geen juiste uitlegging van het betreffende artikel. De minister laat de oplossing in deze kwestie aan den rechter over. Op de vragen van den heer Smeenk in verband met het besluit van sommige gemeenteraden tot opheffing van het Zondagsregime voor winkels, op grond van art. 9. lid 3 der Winkelsluitingswet. -<dit was naar aanleiding van den laatsten Zondag vóór St. Nicolaas), heeft de heer Verschuur, minister van Economische Zaken en Arbeid, ojii. geantwoord, dat het hem bekend is, dat sommige gemeenteraden op grond van artikel 9. lid 3, van de Winkelsluitingswet 1930 (Staatsblad no. 460) be sloten hebben het Zondagsregime voor alle of eenige groepen winkels op verschillende Zondagen op te heffen Naar den minister voorkomt, wordt op deze wijze in derdaad niet een juiste uitlegging gegeven aan boven genoemd wetsartikel. Dit toch bepaalt, dat de gemeen teraden bevoegd zijn, om ten hoogste 21 dagen in het jaar aan te wijzen, waarop de bij deze wet voorgeschre ven bepalingen omtrent het sluitingsuur niet zullen gel den of desgewenscht voor die dagen een later sluitings uur, dan bij deze wet aangegeven, te bepalen. Aange zien de Winkelsluitingswet nu geen algemeen sluitings uur op Zondag heeft vastgesteld, kan, naar de minister meent, artikel 9, ltd 3, der wet ten deze geen toepassing vinden voor wat den Zondag betreft. Hij geeft er echter de voorkeur aan, een beslissing in deze quaestie aan het oordeel van den rechter over te laten. De Zondagssluiting genegeerd. - Protestacties te Rotterdam. - Tien tallen processen-verbaal te Rotter dam opgemaakt. Zooals te verwachten was en bereids de vorige week was aangekondigd, heeft deze winkelsluitings kwestie Zondag in het land nogal tot eenige strubbe lingen aanleiding gegeven. In Rotterdam was aan den banketbakkers op dezen dag vóór Sinter klaas, niet toegestaan hun winkels open te houden. De banketbakkersvereeniging, zoo lezen we in het „Vsbl.", had allerlei pogingen aangewend om ont heffing van het verbod om open te zijn te krijgen, doch dit pogen was zonder resultaat gebleven. Men besloot daarna, toch op Zondag de zaken open te hou den en het gevolg was. dat al vroeg in den morgen tientallen processen-verhaal werden opgemaakt. Van de firma Jamin waren 54 filialen geopend, en al de filiaalhouders(sters) werden verbaliseerd. Van de banketbakkers kregen er 90 een verbaal, terwijl een 40 andere winkeliers, die uit protest eveneens hun zaken open hielden, bekeurd werden. In totaal zou de politie dus heden een kleine 200 overtreders „op den bon" hebben gezet. Er werd overal maar een maal proces-verbaal opgemaakt, verder liet de po litie de zakenlui ongemoeid. Nergens ontstonden moeilijkheden. Er werd correct opgetreden en de winkeliers gaven gewillig de noodige inlichtingen. Een ander conflict. Geheel los van deze protest-actie, trachtte het be stuur van den Kleinhandeldrijvenden Middenstand in het pand aan de Rubroekstraat te Rotterdam, waar vorige week ook reeds als protest tegen de Win kelsluitingswet werd verkocht, Zondag wederom za ken te doen. Op last van B. en W. had de politie een vasten post voor den winkel gezet en het bevel gege ven, alle maatregelen te nemen om den orkoop te verhinderem Het bestuur had een afschrift gekregen van dit bevfcl en wist dus wat er zou gebeuren. Om half tien Zondagochtend werd de winkel geopend, doch er mocht geen enkele klant. in. De politie wilde de deur dichtspijkeren, maar de „winkeliers"' voor kwamen dit door de deur uit de scharnieren te lich ten en weg te nemen. Angstvallig hebben de agenten toen den geheele dag het. vierkante gat bewaakt, zoo dat zakendoen uitgesloten was. Een gramofoon in den winkel hield or de gezelligheid in. Dat een en ander veel belangstelling trok, valt licht te begrij pen. Ook actie ln Eindhoven. Ook in Eindhoven hadden verschillendé win keliers hun zaken opengehouden. Sommigen hadden hun voornemen aan het publiek schriftelijk bekend gemaakt. De groote zaken, zooals Vroom en Drees- man, C. A., de Hema e-d. waren gesloten. Jamin was open, beide filialen. Aan haar filaalhou- ders in het land had de firma per circulaire instruc ties gegeven. Voor plaatsen met een overwegend ge reformeerd-christelijke bevolking luidde de instruc tie: sluiten. Jamin heeft hier 4 a 5 processen-verbaal gekregen. Verschillende andere groote magazijnen met perso- Van de arbeidsinspectie waren twee ambtenaren den geheelen dag bezig om tegen zaken, die de Ar beidswet overtraden, proces-verbaal op te maken, neel werden eveneens geverbaliseerd. T - LEEUWARDEN Nog geen bevel tot aanhouding tegen den jachtopziener ingediend. Hij houdt vol uit zelfverdediging te hebben gehandeld. Het stroopersdrama te Egmonch-Binnen houdt de gemoederen in de streek daar nog steeds bezig. De Alkmaarsche corr. van de „Tel." heeft een onder houd gehad met den rechter commissaris mr Fruin. De rechter-commissaris deelde mede, dat uit het rap port van dr. Hulst inderdaad is komen vost te staan, dat het slachtoffer Krijn Dekker, door den revolver kogel in het achterlichaam is getroffen. Zooals men weet heeft de kogel een slagader geraakt, waardoor het slachtoffer is doodgebloed. In het duin is over een lente van vier meter een zware bloedstreep ge vonden. Het schot is gelost uit een klein model dienstrevolver. De jachtopziener, die nog in over spannen toestand verkeert en tot verdediger heeft gekozen mr. van Löben Selt uit Haarlem, houdt vol, dat hij uit zelfverdediging heeft geschoten. Volgens hem heeft de strooper eerst den hond met den stok waarmede de konijnen werden gedood (een stevigen lichten stok) 'n klap gegeven en daarna naar zijn hoofd geslagen. De jachtopziener zegt den slag to hebben afgeweerd, doordat hij een zaklantaarn bo ven zijn hoofd hield. Door den slag ontstond een (leuk in de lantaarn. Ook heeft de jachtopziener den slag gedeeltelijk met zijn duim opgevangen. Dit li- chaamsdeeu vertoonde 'n blauwe streep, die een paar dagen later nog pijn veroorzaakte Toen de strooper doorging met slaan, heeft de jachtopziener, naar hij verklaarde twee schoten in de lucht gelost en wel naar boven. De man bleef met den stok in de rich ting van zijn hoofd slaan, waarop de jachtopziener op de beenen van den strooper heeft gericht met het bekende noodlottige gevolg. In de duisternis had hij niet gezien, dat het slachtoffer zich reeds had om gedraaid. De rijksveldwachter Minée. die den jachtopziener vergezelde, heeft verklaard wel drie schoten te heb ben gehoord, doch ze niet te hebben gezien. In den ïevolver zijn drie ledige patronen en twee volle ge vonden. De broer van het slachtoffer houdt vol dat er twee schoten in de richting waarin zijn broeder zich voortbewoog zijn gelost en dat er van een aanvi-1 door het slachtoffer op den jachtopziener geen spra ke is. Hier tegenover staat de verklaring van den rijksveldwachter, die door den grooten afstand waar op hij zich bevond wel niet heeft kunnen zien. dat een aanval werd gedaan, maar wel heeft gezien, dat de lantaarns van den jachtopziener en van den strooper zich in zwevende richting bewogen. Ook dit wordt echter door den broer, die zich op slechts 5 M. afstand bevond, met beslistheid ontkend. De jachtopziener ontkent \oorts, dat hij de hond op de mannen heeft losgelaten. Een bevel tot aan houding van den verdachte, die, zoo zeide mr. Fruin, zeker niet als iemand kan worden beschouwd, die met opzet een mensch kan doodschieten, is niet uit gevaardigd. De volgende week zal mr. Fruin nog meer getuigen hooren. Adres aan den minister van waterstaat De stichting Het Nederlandsch Binnenvaartbu- reau, optredende namens een aantal bij de binnen vaart betrokken vereenigingen. heeft een adres ge richt tot den minister van Waterstaat, naar aanlei ding van do pogingen, die van verschillende zijden zijn gedaan om tot een vervroegde verlaging van het peil van het IJssclmeer te komen. Adressante ves tigt de aandacht van den minister op het feit dat bij het peil van het IJsselmeer van 13 c.M. min N.A.P. de scheepvaart op dit meer, die voor het overgroote deel de Oranjesluizen passeert, reeds aanmerkelijke bezwaren ondervindt van de geringe diepte op het Pampus. Een verdere verlaging van het peil van het IJsselmeer zal voor de scheepvaart bepaald nood lottige gevolgen hebben. De bodemgesteldheid op het Pampus zal, naar adiessante's meening, ongetwijfeld handhaving van een voldoende diepte door baggering uiterst kostbaar zoo niet onmogelijk maken. Het Nederlandsch Bin nen vaartbureau heeft de overtuiging, dat voorziening van een behoorlijke diepte op het Pampus alleen practisch uitvoerbaar zal zijn na de voltooiing van den dijk tusschen de Waterlandsche- en de Gooische kust. Adressante verzoekt den minister het peil van het IJsselmeer niet beneden den stand van 13 c.M. min N.A.P. te doen verlagen, vóór en aleer het in standhouden van een vaardiepte over het Pampus, welke voldoet aan de gerechtmatigde eischen van de scheepvaart, gewaarborgd is, v-» -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 9