PUR0L rijk aan geneeskracht den aangeslagen naar een belastbaar inkomen van f350 of minder voor de helft in bovengenoemd school geld worden aangeslagen. Thans wordt voorgesteld, de regeling van het schoolgeld te bepalen als volgt: Bij een aanslag van een zuiver inkomen van f 1000 tot f2000 f0.40 per maand per leerling en voor ei ken leerling meer uit hetzelfde gezin f 0.30 per maand. Bij aanslag van een zuiver inkomen van meer dan f2000 zullen deze bedragen zijn respectievelijk f0.30 en f 0.60 per maand; Niet aangeslagenen worden vrij gesteld. De heer Schoort zegt dat de commissie met het voorstel accoord gaat, maar het is gewenscht, dat als een commissie de begrooting naziet, dergelijke voor stellen uit de memorie van toelichting blijken. De Voorzitter zegt dat commissie met die opmerking gelijk heeft, er zal voortaan rekening mee worden ge houden. De heer Van Nuland vindt zeer sympathiek In het voorstel, dat niet-aangeslagenen In de Rijksinkomsten- belasting vrijgesteld worden van dit schoolgeld. Maar spr. zou dit willen uitbreiden tot de lagere school. De Voorzitter zegt dat die bepaling er reeds is. Het voorstel van B. en W. wordt met algemeene stemmen aangenomen. Hierna wordt gepauzeerd. De commissie had inlichtingen gevraagd omtrent de bijdrage aan andere gemeenten in de kosten van Rijkswege gesubsidieerde Gymnasia. B. en W. deelen mee, dat geen leerlingen uit deze gemeente een gymnastium bezochten. De commissie vroeg eveneens inlichtingen over den post bijdrage bezoek nijverheidsscholen in an dere gemeenten. B. en W. zeggen dat het aantal der leerlingen is toegenomen. De commissie merkte op. dat de kosten verpleging patiënten in Prov. Ziekenhuizen met f50 per patiënt was verlaagd, waarom werd voorgesteld den post met f250 te verlagen. B. en W. gaan hiermee ac coord. Over de subsidie van f225 aan de Harmonieka pel dacht het college van B. en W. niet eenstemmig. De minderheid, de heer Blaauboer, wees erop, dat uit de begrooting der kapel bleek, dat vorig jaar f100, nu f200 was uitgetrokken voor aflossing vaandel. Spr. meende dat f100 voldoende was en daarom een lager subsidie der gemeente gemoti veerd. De heeren De Veer en Buiskool gingen hiermee accoord, terwijl de heer De Vries zeide, dat de meer derheid van B. en W. meende dat er een abuis in deze begrooting was, omdat een bezoek aan een con cours niet stond vermeld en daarvoor hadden zij f50 gereserveerd. H§t voorstel om f225 te geven werd aangenomen, tegen de heeren De Veer, Buiskool en Blaauboer. De commissie had in den breede betoogd, dat nu de de aanleg der kanalen Stolpen-Schagen-Kolhorn zoo ver beneden de begroote bedragen zou komen, het billijk was dat, waar de bijdrage van Schagen was bepaald op 1/6 der kosten, het toegestane bedrag, zijnde f5000 réus f2850 per jaar, verlaagd werd. B. en W. beaamden dit, maar achtten den tijd nog niet gekomen om nu reeds daartegen op te komen. De heer Schoorl bepleitte nogmaals de billijkheid van verlaging en drong er op aan dat B en W., voor dat de bijdrage werd betaald, nog eens vroegen of verlaging mogelijk was. B. en W. zouden dit doen. Vervolgens kwamen verschillende op- en aanmer kingen betreffende kassaldi der bedrijven, het niet juist verantwoorden der rentebedragen, enz. De commissie drong er thans bij monde van den heer Schoorl op aan, dat den Gasdirecteur in deze er op werd gewezen, dat hij op dat alles beter moest let ten, wat den burgemeester de ontboezeming ontlokte dat de gasdirecteur zulke aanmerkingen voor kennis geving placht aan te nemen. Kwijtschelding van ten onrechte genoten inkomsten. Dc minderheid der commissie, nl. de heer Van Nu land, had er bezwaar tegen dat het bedrag van f 226, dat tot dusver door den gasdirecteur aan het be drijf jaarlijks was gerestitueerd wegens volgens de uitspraak van den raad, in de corruptiedagen ten on rechte genoten inkomsten, nog langer te handhaven. Spr stelde voor dezen post te schrappen. Voorzitter wijst er op, dat reeds verschillende ma len dit punt in den raad ter sprake was gebracht en toen bleek, dat ook de heer Buiskool het noodig vond hierover het woord te voeren, achtte Voorzitter het 't beste dit in comité te doen. Spr. doet dat niet voor zichzelf, maar in het belang van den directeur. De raad gaat dus voor de derde maal in comité. Na heropening volgt stemming over het voorstel van den heer Van Nuland om dezen post te schrap pen. dus voortaan den gasdirecteur vrij te stellen van de betaling van dit bedrag. Dit voorstel wordt aangenomen met 6 tegen 5 stemmen, nl. de heeren Schoorl, Dc Vries, De Veer, Bakker en Blaauboer. De andere stemden voor. De Voorzitter zegt, dit besluit ter vernietiging aan de Kroon te zullen voordragen. En dan zal ik het, zeide de heer Buiskool, het ver dedigen. Ook over het Grondbedrijf had de commissie ver schillende aan- en opmerkingen ten opzichte van de boekhouding. B. en W. vereenigden zich in hoofd zaak hiermee. De vacantietoeslag. Sprekende over den vacantietoeslag van 't gemeente- personeel zegt de heer Bakker als minderheid der com missie te zijn geweest tegen intrekking hiervan. Spr. zegt dan dat men allerwege over bezuinigingen spreekt. Er moet ook wel wat voor de begrooting gedaan worden, maar stuitend is 't om er te kooien, een bepaald deel van 't salaris hiervoor te bepalen. Men zegt dat 't le venspeil is gedaald, maar spr. meent juist dat dit niet het geval is. Hier gaat 't om goed personeel te treffen. Spr. is er voor om den vacantletoeslag te handhaven, 't Is bovendien een klein bedrag. De heer Orsel is 't met- den heer Bakker eens. De mensohen zullen dan dubbel getroffen worden. Eerst werd op 't salaris gkort en nu zal men dan ook nog den vacantietoeslag willen inhouden. De heer Van Nuland, sprekende namens de meerder heid der commissie, merkt op, dat de heer Bakker nu wel zegt dat 't een gering bedrag is, maar vele kleine bedragen maken een groot. Er moet op de kleintjes juist worden gelet. Spr. meent dat de vacantietoeslag zonder eenig bezwaar kan worden ingehouden. Dan meent spr. dat de prijzen over 't algemeen bij vorig jaar, van de levensmiddelen erg omlaag zijn gegaan. Wat de vacantietoeslag betreft, wil spr. 't volgende opmerken. Eerst is besloten het te verstrekken. Dat is inderdaad waar, maar 't moet beschouwd worden als een gift en 't valt buitenelke arbeidsvoorwaarde. In goeden tijd gegeven ontmoet 't niets geen bezwaren om 't nu, nu de tijden zoo slecht zijn, 't in te houden. Later kan 't altijd tooh weer worden gegeven. Momenteel noemt spr. 't geen aanslag op rechten en vindt Intrekking zeer ge motiveerd. De heer van Erp zegt dat 't personeel er juist beter van wordt, zooals de commissie voorstelt. De heer Orsel noemt de prijzen van de levensmiddelen enz. niet gezakt, integendeel. Mr. Buiskool is voor handhaving. Spr. vindt dat men juist in deze moeilijke, nare tijden de arbeiders wel va- cantie mag geven. Op den vacantietoeslag wordt al bij voorbaat gerekend, en ia 't als t niet meer verstrekt zal worden, een geduchte tegenvaller. Spr. wil 't dit jaar in elk geval bestendigd zien. De heer De Veer is 't met den heer Buiskool niet eens. Spr. ziet niet in dat dit gemeentepersoneel er zoo zorgvol aan toe is. De gemeente kan bovendien 't geld miet missen en de gemeente kan 't niet van een boompje plukken, Spr, wil den vacantietoeslag wèl laten ver vallen, - t Voorstel van de minderheid van de Commissie: t laten behouden van de vacantietoeslag wordt verworpen met 47 stemmen. Vóór stemden de heeren Orsel, Stam, Bakker en Buiskool. Waar de commissie vraagt naar de bestemming van de oude school antwoorden B. en W. dat daaraan nog geen bestemming is gegeven. De heer Orsel zegt nog eenige punten te willen aan voeren om te bezuinigen, maar de heer Schoorl als voorzitter der commissie meent dat 't beter is dat hU eerst een overzicht geeft van de conclusies van de com missie. Hierover ontspint zich een debat. De heer van Nuland meent dat de heer Sohoori alle recht heeft eerst te spreken. De eventueels voorstellen van den heer Orsel zullen op de cijfers, door den heer Schoorl te noemen, niet den minsten invloed hebben. Voorzitter denkt dat 't tooh beter is dat eerst de heer Orsel spreekt De heer Van Nuland is 't er lang niet mee eens. De commissie heeft dagen en nachten opgeofferd aan de begrooting en meent dan ook dat alle recht aan de zijde der commissie is. Voorzitter zegt 't zeer eigenaardig te vinden dat de commissie achteraf met voorstellen gaat komen. Dat heeft spreker in al die jaren dat hy hier ls nog niet meegemaakt Ook den heer Van Erp bevreemdt het. Spreker vindt 't b.v. vreemd, dat de commissie niet heeft vastgelegd dat ze 45 pet. opcenten op de personeele belasting ge schrapt willen zien. De heer Van Nuland zegt met verheffing van stem, elk verwyt te zullen afwijzen. Er is aangedrongen op spoedige inlevering van het rapport en daardoor ls er wat vluchtig gewerkt. Voorzitter sluit hierover alle discussies en geeft het woord aan den heer Orsel. De heer Orsel wyst dan op den post f 60.vallende op het keuren voor den dienstplicht Het vorig jaar is er al aanmerking op gemaakt, maar spreker hoorde er niet meer van. Spreker wil de keuring laten plaats vinden in de oude openbare lagere school. Dan kost 't ook niets. Spreker is tegen 't keuren in de café's. Voorzitter: Ook 't keuren in de oude school zal geld kosten. Zoo ziet men, aldus Voorzitter, dat men de oude school niet in puin moet laten vallen. De heer Orsel: Dat wil ik absoluut niet. Ik wil er een badinrichting hebben! Wat betreft den post van f 60.deze wil spreker op de helft terug gebracht zien. Voorzitter zegt dat in café's geen drank getapt wordt op die keuringsdagen. Mr. Buiskool vindt f 60 ook wel wat veel en wil 't op f 40 gebracht zien. De heer Orsel zegt daartegen ook geen bezwaar te hebben. Allen zyn daarvoor en zoo wordt deze post van f 60 op f 40 teruggebracht De heer Orsel, voortgaande, zegt bemerkingen te hebben op den post f 400 voor vergoeding van de on kosten voor vrachtauto der gemeente. Spreker meent dat dit veel te boog is. Verzekerd is de wagen niet en de benzine is er ook niet by. f 300 is, meent spr. ge noeg. Mr. Buiskool gelooft ook dat f 400 aan den royalen kant is. De heer Blaauboer bestrijdt dat t Is een oude vrachtauto en die kosten veel aan onderhoud. De heer Orsel: Dan dat ding opruimen en een nieuwe koopen; dan zijn we vast goedkooper uit. Voorzitter noemt 't ook gevaarlyk, dezen post te verlagen tot f 300. Er wordt heusch niet meer uitge geven dan noodig is. De heer De Vries vindt f 400 zeker niet hoog geno men. Besloten wordt dat een onderzoek zal worden inge steld of f 400 te hoog is. De heer Van Erp wil den poet f 400 voor presentie gelden van den raad geheel geschrapt zien. Den arbei ders, aldus spreker, wordt een arm uitgedraaid en dan ligt 't op den weg om ook een veer te laten. De heer Bakker zegt ook arbeider te zyn, maar laat zich door den heer Van Erp zoo maar geen arm uit draaien. Als men een halve dag in vergadering zit, dan derft men loon en dat dient toch te worden vergoed. Het voorstel van den heer Van Erp komt in stem ming en wordt verworpen met 29 stemmen. Voor stemden de heeren Bulskool en Van Erp. De heer Van Erp vraagt of hy nu wat over de be lastingen mag zeggen. De Voorzitter zegt dat hy aan den heer Schoorl heeft beloofd, dat deze na de bespreking van de begrooting het eerst zou spreken over de belastingen. De heer Van Erp zal zich daarbij neerleggen, maar epr. acht dat niet den normalen gang van zaken, het wordt spr. wel wat al te bar. De heer Stam merkt op dat de post ontvangst inge volge de bioscoopwet met f 25 dient te worden ver laagd, want de tweede bioscoop is opgeheven. Zal geschieden. De heer Stam vraagt of de post marktgelden niet wat laag is. De Voorzitter zegt dat de raming is gebaseerd op de ontvangsten tot nu toe in dit jaar. De heer Stam wyst op den aanvoer van varkens voor de varkenscentrale. De heer Blaauboer licht toe, dat men in dit opzicht rekening dient te houden met het feit, dat Schagen door de groote marktplaatsen zeer sterk wordt benijd en dat er in Utrecht een groote protestvergadering is geweest met het doel de leveranties over alle groote markten verdeeld te krygen. De heer Van Nuland acht het gewenscht dat ook wy ons dan by den Minister aanmelden De heer Blaauboer zegt dat er reeds krachtig 1 n wordt gewerkt, want het is een gewestelijk boeren- belang, dat de varkens niet naar alle mogeiyke plaat sen vervoerd behoeven te worden. De heer Van Nuland acht het toch goed by den Minister op behoud van dien aanvoer aan te dringen. De heer Stam wil verder den post schoolfeest en schoolreisjes, f 320, pondsponds-gewyze over de ver schillende scholen verdeeld zien, dus naar het aantal leerlingen. De heer De Vries meent dat de verdeeling al vry precies naar het aantal leerlingen zal zyn: f 100 voor OJL school, f 70 voor R.K. school, f30 voor de school met den Bybel, f 80 voor St Nicolaasfeest bewaar school en f 40 idem R.K. bewaarschool. Den heer Van Nuland is gebleken, dat naar de R.K. bewaarschool gaan 76 kinderen en naar die van de openbare school ook dit aantal. De Voorzitter wil dan de subsidie van de R.K. be waarschool ook op f 80 stellen. De heer Van Erp meent dat de gemeente voor feestjes niet méér geld moet uitgeven, de ouders van die kinderen zullen dan wel zorgen dat 't geld er komt. Met 10 tegen 1 stem, die van den heer Van Erp, wordt besloten ook voor het St. Nlcolaasfeestje aan de R.K. school f 80 beschikbaar te stellen. Met de pondspondsgewijze verdeeling der overige subsidies gaat de raad accoord. De raad biykt niet op de hoogte. By den post kosten verlichting, verwarming en schoonhouden van schoolgebouwen, vraagt de heer Orsel, waarom met ingang van 1 October 1932 nog geen conciërge voor de U.L.O.-school ls aangesteld. De Voorzitter deelt mede, dat de oproeping van sol licitanten zal worden geplaatst, een aparte conciërge aan de U.L.I.-school zal worden aangesteld (1 Januari) omdat het moeilijk is 2 hoofden van scholen te dienen. Het zal de gemeente f 250 meer kosten. De tegenwoor dige conciërge zal dan ook schoonhouden de voorberei dende school. De heer van Nuland had begrepen dat het hooger uitgetrokken bedrag bedoeld was als belooning voor de vrouw van den conciërge, een belooning, die spr. reeds vroeger bepleit heeft De Voorzitter dacht dat de raad in dit opzicht volle dig was ingelicht en waax nu ook andere leden verkla ren dit niet te zijn, drukt spr. er zijn spyt over uit De raad kan zich met het voornemen van B. en W. vereenigen. De heer Mr. Buiskool vraagt hoe B. en W. zidh de uitvoering van de preoarlo-belastlng denken. Wie moet al die opmetingen doen? De heer Schoorl meent dat de gemeente-architect dat wel kan doen, of anders de gemeentetimmerman. De Voorzitter merkt op dat het eChter ten koste van ander werk gaat. Ten aanzien van de begrooting deelen wij nog mede: De retributie*. Als retributie uit het electriciteitsbedrijf wordt thans geraamd f8300, vorig jaar 14300; uit het gasbedrijf thans f 4200—, vorig jaar nihil. In het ontwerp der begrooting is geraamd een hef fing van 145 opcenten op de personeele belasting, was vorig jaar 100 opcenten. Veranderingen in de begrooting bij de behandeling door den Raad zal tengevolge kunnen hebben, dat dit aantal moet worden verhoogd of kan worden ver laagd. Opgemerkt wordt, dat 5 opcenten op genoemde be lasting een bedrag vormt van f900. Blijkens mededeeling van den Inspecteur der di recte belastingen zal voor het jaar 1933 voor onge veer 175 perceelen herschatting der huurwaarde plaats hebben. In verband met deze omstandigheid, alsmede met de verwachting dat ook de grondslag mobilair een lagere opbrengst zal geven, taxeert hij de hoofdsom der Personeele belasting voor het jaar 1933 op f 18000. (Vorig janr bedroeg de raming f20.000 en werden 100 opcenten door de gemeente geheven.) De opcenten op de gemeentefondsbolasting worden evenals vorig jaar voorgesteld op 80, doch de up- brengst van deze belasting wordt 30 minder ge raamd. waarmede ook de Inspecteur der directe be lastingen zich kan vereenigen. De verrassing van de begrootlngscommissie De Voorzitter verleent nu het woord aan den heer Schoorl om over de belastingen te spreken en deze be gint met er op te wijzen dat de begrootlngscommissie biykens haar rapport de begrooting vrij goed heeft be keken. maar dat het de commissie toch aangenaam zou zyn geweest als zy meer tyd zou hebben gehad. Door omstandigheden was dit niet het geval. Maar een aan gename verrassing komt nooit te laat. Spr. wyst er dan verder op dat de commissie het zeer funest vindt dat in dezen tijd de opcenten op de personeele belasting van 100 tot 145 moeten worden verhoogd. De bezuinigingen die vandaag zyn verkregen beloopen f 1216.86. een be drag, waarmee de opcenten op personeele belasting hoogstens met 5 zouden kunnen worden verlaagd. De commissie nu oordeelt dat de verhooging van opcenten op de personeele belasting dient te worden tegenge gaan, en wel door de ln vorige Jaren gemaakte reeervee aan te spreken. Het gasbedryf heeft een reserve van f 7216.64, het G.E.B. f 18718.84, en per 31 December mag spr. die reserves veilig schatten respectievelUk op f 10.000 en f 21.700. De gasfabriek heeft eerlang een ovenbouw noodig en daarom mogen we uit die reserve een niet te groote greep doen. Met het G.E.B. is dat an ders. daar kan zonder eenig bezwaar een greep uit wor den gedaan. Als de opcenten op de personeele belasting inplaats van op f 145 op 100 gehandhaafd biyven, ont breekt er een bedrag van f 8215.28 en spr. zou dat be drag willen putten: f 6000 uit de reserve van het G.E.B. en f 2215.28 uit de reserve van de gasfabriek. Belde be drijven zullen krachtig genoeg blyven. De commissie wtjst er nog op dat 1934 een iets gunstiger perspectief opent, 't Is natuuriyk mogeiyk dat later dat perspectief weer verdwijnt en dan zou voor dat deel de belasting- schroef volgend jaar moeten worden aangedraaid. Maar de commissie ziet in 1933 Juist een zeer moellUk jaar. De heer Van Erp zegt dat hy datzelfde spelletje had uitgevonden, maar het op wat eenvoudiger manier voor gesteld te zullen hebben. Spr. merkt op dat B. en W. er niet tegen opzien om ten behoeve van deze begroo ting f 12500 uit de bedrijven te halen (winst der be drijven). Spr. vreest dat de begrooting van 1934 nog meer zorg zal geven dan deze begrooting. Maar ondanks dat feit gaat spr. met het voorstel van de commissie mee, omdat hy meent dat de burgery deze belastingver- hooging niet kan dragen. De heer Orsel had willen wyzen op de beteekents van een heffing van 145 opcenten. BU een huurwaarde van f 100 beteekent dat een personeele belasting van f 13.47. Spr. had dan ook willen voorstellen om t.a.v. dé perso neele belasting een progressieve belasting toe te passen Door het voorstel van de commissie zal spr. dat idee eChter laten vervallen. De heer De Vries zegt dat het perspectief, de 100 op- oenten handhaven, natuurlijk zeer aanlokkeltyk is, maar B. en W. doen het voorstel om 145 opcenten te heffen omdae met wiskundige zekerheid kan worden aangeno men. dat de begrooting voor volgend jaar nog veel moeilijker zal zijn samen te stellen. Spr. schroomt dan ook om met volle hand uit dit spaarpotje te putten en raadt aan voorzichtig te zyn. Reeds nu wordt uit de bedrijven een respectabel bedrag geput. Spr. wUst er op. hoe de heer Schoorl altyd met hand en tand de in standhouding der reserves heeft bepleit. Spr. acht het een gevaarlijke politiek de volle 45 opcenten op zU te schuiven. De heer Van Nuland is er altyd tegenstander van ge weest, de baten der bedrijven ten behoeve van de ge meente aan te wenden, maar nood breekt wet. De be lasting wordt met grooten zorg opgebracht en het is nu den tijd om de reserves te gebruiken. De heer De Vries waarschuwt er vooral voor de re serve van het gasbedrU'f te gebruiken. De heer Van Nuland vindt het bedrUf gezond genoeg, maar bovendien de commissie heeft geen bezwaar dat b.v. uit de reserve van het G.E.B. f 7000 wordt geput en uit die van de gasfabriek f 1200. De heer Van Erp wil er den wethouder op wijzen, dat B. en W. nu ook reeds f 8000 en f 4000 uit de bedrijven halen. Dat is ook reeds een verkapte belastingopbrengst De heer De Vries: Maar uit de winst, niet uit de re serves. De heer Van Erp wijst op de mogelijke wyziging van de gemeentefondsbelasting, in welk geval de gemeente toch de verhooging van opcenten op de personeele be lasting niet ontgaat. De heer Blaauboer is in principe een groote tegen stander van heffing van 145 opcenten op de personeele belasting, omdat hij deze belasting de onblliykste belas ting vindt. Maar spr. ontraadt om van de reserves te gebruiken, vooral van die der gasfabriek dient geen cent afgenomen te worden. Want spr. wijst op het be sluit om een naburige gemeente gedeeltelijk van gas te voorzien, een speculatie, die het noodig maakt dat de reserve van het bedrijf intact biyft. De heer Orsel zegt principieel er tegen te zyn dat baten uit de bedrijven worden genomen, maar als 145 opcenten worden geheven, vreest spr. dat er vele af schrijvingen zullen komen. De heer Schoorl wijst er op dat in de begrooting voor 1933 een drietal leeningen voorkomen, waarvoor aan rente en aflossing ruim f 7300 moet worden betaald. In 1934 is de gemeente echter vrij van die betaling. De Voorzitter: Als er tenminste niet meer bykomt. De heer Schoorl: Dan zullen we dat weer onder de oogen moeten zien. In 1931 is ook gedacht dat de slecht voorstonden, maar gelukkig is gebleken dat de toestand veel te duister was ingezien. Misschien zien we den toestand voor 1932 ook wel te zwart in. Spr. be toogt verder dat de tarieven onzer bedryven een verge- lyking met andere bedryven kunnen weerstaan, en spr. heeft er geen bezwaar tegen dat dan een grooter be drag üit de veel grootere reserve van het G.E.B. wordt geput De heer Mr. Bulskool wijst vooral op den zeer guns- tigen toestand waarin het G.E.B. verkeert, in korten tijd Is het net tot op f 1 afgeschreven, en groote uitga ven zijn niet te verwachten. Zelfs als uit die reserve f 10.000 werd geput, en de reserve daardoor tot f 13000 werd teruggebraoht, is dat geen bezwaar, want de re serve zal in 1933 en 1934 nog wel vergrooten. De heer De Vries raadt nog eens aan voorzichtig te zyn; blyf met de beenen op den grond. De heer Mr. Buiskool vindt de verhooging van opcen ten op de perêoneele belasting de gevaarlijkste stap. De heer Van Nuland gelooft dat de heer De Vries de zaak te duister inziet, in 1933 zal de win6teapacitelt van het G.E.B. grooter zyn dan in 1932, maar in 1934 nog grooter. De heer Bakker deelt mede, gisteravond om half 10 als commissielid op de hoogte te zyn gebracht met het voorstel van de twee andere commissieleden. J aren lang is spr. er tegen geweest uit de bedryven te putten maar onder de ernst des tyds en omdat spr. de voor rekeningen van deze 2 rekenmeesters vertrouwt, heeft spr. besloten, om noodgedwongen zyn stem aan dit voorstel te gven. De heer Schoorl tot den heer Bakker: Het is ook voor uw menschen, dat we dit voorstel doen. De heer Orsel zegt er st«rk aan te denken, om voor volgend Jaar in te dienen een voorstel tot progressieve heffing van opcenten op de personeele belasting. Zonder hoofdeHjke stemming wordt besloten 100 op centen op de personeele belasting te heffen en het ontbrekende bedrag van f 8215.28 geheel uit de reserve van het G.E.B. te putten. SnbsidlBo. In de begrooting zijn de volgende subsidiën ge raamd: Landbouwhuishoudonderwljs f3053.10. N.H. Vereen. Het Witte Kruis (Ontsmettingsdiensten) f58.78; Vak- teekenschool f3S0.70: Harddraverijvereeniging „West friesland" f200; Paaschtentoonstelling f 100; MaUria- bestrtlding f39.19; Schager Leesbibliotheek f50 (vorig jaar f 100); Schager Handeldr. en Industrieele Mtd- denstandsvereeniging (Handelswinteravondschool) f200; Schagen's Harmoniekapel f225 (vorig jaar f275); Gezondheidscommissie f39.19; Cenlr. Archief en Inl. Bureau inzake Maatschappelijk Hulpbetoon voor Ned. f 5; Vleeschkcuringsdienst f 1058.13 (27 ct. per inwoner); Instituut Arbeidersontwikkeling f50 (vorig jaar nihil); Schager IJsclub f200. D heer Van Erp kan zich met deze voorstellen ver- eenlgen, vooral omdat er een paar vereenigingen zijn, die volgend jaar een jubileumfeest vieren en daar baten voor de gemeente uit voortvloeien. Maar toch acht spr. het goed, reeds nu te laten hooren, dat de finantieele toestand der gemeente wel eens zóó kan worden, dat de vereenigingen met 50 pet. der subsidie of niets zullen moeten volstaan. De Voorzitter zegt dat we thans behandelen de be grooting voor 1933, volgend jaar zullen we weer zien. De hierboven genoemde subsidiën worden toegestaan. De salarisverlaging van de ambtenaren. De Voorzitter deelt mede, dat aan de band "*an de circulaire van Ged. Staten, wordt voorgesteld het be sluit tot verhaal van 8H pet. pensioenbydrage ln te trekken, terwyi B. en W. voorstellen. Ingaande i Jan. a.s. de salarissen met 6 pet. te korten, doch 25 pet. M een maximum van f 1000. bulten deze korting te hov den. De tydeiyke korting zai gedurende 3 Jaren plaats vinden. Het nu reeds gekorte bedrag voor pensioen bydrage zal worden terugbetaald. De heer Orsel zegt, om bekende redenen, tegen dit voorstel tot salariskorting te zullen stemmen, en ook de heer Bakker zal dat doen, hoewel het vechten tegen windmolens is. De heer Van Erp wyst erop dat er ook nog andere molens zyn. De heer Blaauboer: Je hebt ook malle molens. De heer Van Erp vervolgt dat de ambtenaren er met dit voorstel van B. en W. beter afkomen en spr. had liever gezien dat het mes er wat dieper In was gezet, Spr wyst er verder op, dat in verschllende ge meenteraden SDAP-raadsleden een gematigde salaris verlaging aanvaarden, dat pleit voor die leden en spr. zou het dan ook in dit geval heelemaal niet vreemd hebben gevonden, als ook de twee SDAP-raadsleden met het voorstel van B. en W. waren meegegaan. In 1934 kan het onweer wel eens zwaarder zyn. De heer Orsel zegt dat wat anderen doen voor hem nog geen reden is om dat ook te doen, spr. houdt er een eigen principe op na, en bovendien die S.DA.P- raadsleden die voor salarisvermindering hebben ge stemd, zyn ter verantwoording geroepen. De heer Bakker zegt 53 jaren oud te zyn en graag wat te willen leeren, maar een leerschool van den heer Van Erp zal spreker niet accepteeren. Als spr het noo dig acht, is hy genegen water in den wyn te doen, dat ls gebleken met het putten uit de reserves. De heer Mr. Buiskool verklaart zich ook tegen sala riskorting, want spr. acht het eerder een gelukkige ge dachte als er een categorie van burgers ia die misschien wat te veel verdient. Dan stuift er allicht wat terug op een andere categorie. De Voorzitter merkt op dat de heer Bulskool dan dient aan te geven de baten, die de gemeente met het vervallen dezer korting zou derven. De heer De Veer wyst er op dat wat B. en W. voorstel len, een getrouwe oopie is van wat Ged. Staten besloten Spr. vindt het gevaariyk om aan Ged. Staten over te laten, hoe de salarissen moeten zU'n en wanneer in de toekomst dan ook mocht blUken, dat het noodig is dat van de gemeenteambtenaren zwaarder offers worden gevraagd, dan Ged. Staten hebben toegepast, dan zal spr. daar zijn stem aan geven. Naar aanleiding van deze opmerking ontstaat een de bat, waarbij eenerzyds tot uiting komt dat men het zou betreuren als de lagere ambtenaren door een grootere korting zouden worden getroffen, dan de hoogere amb tenaren, terwijl de heer De Veer daarentegen als voor beeld aanvoert dat de rijksambtenaren zwaarder wor den getroffen dan b.v. de gemeente-ambtenaren, en de eerstgenoemdeu dan aan die hoogere salarissen moeten mee betalen. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, met 8 tegen 3 stemmen, tegen stemden de heeren Orsel, Bakker en Mr. Buiskool. De begrootingen worden vervolgens vastgesteld. Wijziging belastingverordeningen. De tonnenbe.last.ing bedraagt thans: bij 2 maal ver wisselen per week f2 per jaar. bij meer dan 2 maal verwisselen per week f4 per jaar. Voorgesteld wordt deze bedragen respectievelijk te brengen op f3 en f6 per jaar De verwisseling van tonnen voor kermisinrichtingen enz., waarvoor thans de belasting fl por week bedraagt, wordt voorge steld op f2 per week. Ten aanzien van de heffing op de rioolbelasting wordt voorgesteld de heffing van elke afvoerbuis of muuropening te brengen van f2 op f4 per jaar. Allen kunnen zich met deze wijzigingen vereeni gen. Alleen wenschte de heer Orsel geacht te zijn, waar het betreft de verhooging der bedragen der tonnenbelasting te hebben tegengestemd Hondenbelasting. Aangeboden wordt het tweede kohier hondenbe lasting 1932 tot een bedrag van f3. Dit punt zal in comité worden behandeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1932 | | pagina 14