Bont Allerlei. Waarnaar men luistert Het gestolen luchtballonnetje Oe geschiedenis van twee deugnieten. VRIJDAG 13 JANUARI. HILVERSUM (1875 M.) VAiRA.: 8.00 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 10.00 Mor genwijding; VARA: 10.15 Gramofoonmuziek; 11.10 „Onze Keuken" door P. J. Kers;; 11.40 Voordracht door Jan Lemaire; AVRO: 12.00 Klein orkest o.l.v. Nico Treep; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Kamerorkest oJ.v. Louis Schmidt; VARA.: 4.00 De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 4.50 Na schooltijd; 5.30 Klein orkest oJ.v. Paul Duchant; 6.15 Gramofoonmuziek; 6.20 Orgelspel door Johan Jong; 6.40 „De Film" door H. G. Kannegieter; 7.00 Orkest oJ.v. Hugo de Groot; V.P.R.O.: 8,00 Cur sus; 8,30 Concert; 9.00 Cursus; 9.30 Concert; 10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsd. Persbureau; 10.05 Vaz Dias; Serie: Fragmenten en Verhalen; 10.45 Gra mofoonmuziek; VARA: 11.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.00 Politieberichten; 12.15 Sextet oJ.v. Piet Lustenhouwer; I.45 Rustpoos zender; 2.00 Gramofoonmuziek; 2.30 Re cital voor twee piano's: 3.00 Gramofoonmuziek; 3.10 Voordracht door Chr. Schneider; 3.30 Vervolg concert; 4.00 Viool en piano; 4.30 Inleiding op de serie inter views over „Landbouwcrisis en Crisissteun" door Th. Arts; 5.00 Viool en piano,* 5.30 Gramofoonmuziek; 5.50 Conoert; 6.15 Albert Vogel: „Welsprekendheid"; 6.45 Concert; 7.10 „Van vreemde landen en volken": De Re publiek San Marino: 7.30 Politieberichten; 7.45 S. J. Coomans: „Schaken"; 8.05 Gramofoonmuziek; 8.15 „Klein Dorrit", Operette in drie bedrijven; 9.15 Vaz Dias; 11.30 Gramofconmuziek. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert; 1.30 Gramofoonmuziek; 5.20 Concert door het Radio-orkest; 6.35 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert, 9.20 Idem; 10.30 Gramofoonmuziek. KALUNDBORG (1153 M.) 12.05 Strijkorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 3.20 Orkest 7.30 Cellosonate; 10.25 Dansmuziek. BERLIJN (419 M.) 3.50 Concert; 6.30 Vocaal concert; 8.05 Harmonie-orkest HAMBURG (372 M.) 12.35 Gramofoonmuziek; 1.30 Idem; 3,50 Concert; 5.15 Populair concert; 6.50 Volksmuziek; 8.20 Concert; 8.35 Noragorkest; 9.55 Concert; 10.45 Idem. KONTGSYVUSTEKHAUSEN (1635 M.) II.20 Gramofoonmuziek; 1.20 Idem; 3.50 Concert; 5.15 Kwartet; 6.55 Concert. LANGENBERG (472 M.) 11.20 Populair concert; 12.20 Concert: 4,20 Vespercon cert; 4,50 Strijkkwartet; 9,50 Concert, DAVENTRY (1554 MO 12,20 Orgelrecital; 1.05 Concert; 2.20 Dansmuziek; 3.20 Concert; 4.20 Concert; 8.20 Gramofoonmuziek, 11.20 Dansmuziek. PARIJS-EIFFEL (1446 MO 7.50 Omroeporkest o.l.v. Ed. Flament. PARIJS-RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 12.50 Concert; 7.40 Populair concert; 8.20 Europeesch concert. MILAAN (331 MO 3.20 Kamermuziek; 6.20 Gevarieerd concert; 8.20 Sym- phonieconcert; ROME (441 MO 3.20 Concert; 8.05 Gevarieerd programma; 8.50 Blijspel. WEENEN (517 M.) 7.05 Volksliederen; 8.05 Concert; 8.20 Europeesch con cert; 9.30 Concert. WARSCHAU (1411 M.) 5.20 Populair concert; 7.35 Pianorecital; 8.20 Uitzen ding uit Milaan; 10.20 Dansmuziek. BEBOMUNSTER (460 M. 6.40 Pianorecital; 7.20 Populair conoert; 9.00 Populair concert door het Omroeporkest. ZATERDAG 14 JANUARI. HILVERSUM (1875 M.) VARA.: 8.00 Gramofoonmuziek; V.P.R.O.: 10.00 Mor genwijding; VARA.: 10,15 Uitzending voor de arbeiders in de Continubedrijven; 12.00 De Notenkrakers o.l.v. Daaf Wins; 2.00 Verzorging zender; 2.15 Gramofoon muziek; 2.50 J. G. Schoup: „Anti-oorlogsactie"; 3.10 Mandoline-ensemble; 3.50 Beoefening der huismuziek; 4.30 „Uit de Rcode Jeugdbeweging"; 4.50 Aocordeon- soli door Cor Steijn; 5.10 Rondgang door het Veilig heidsmuseum te Amsterdam; 6.00 Friesch uurtje; 7.00 Causerie; 7.30 De Flierefluiters o.l.v. Hugo de Groot; 7.55 Herhaling S.O.S.-berichten; 8.00 Zaterdagavond programma; 10.00 Varia; daarna Orgelspel door Joh. Jong; 10.30 Vaz Dias; 10.40 Gramofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en Sluiting. HUIZEN (296 M.) K.R.O.: 8.00 Morgenconcert; 10.30 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Politieberichten; 12.15 Concert door Trio; 1.45 Verzorging zender; 2.00 Halfuurtje voor de rijpere jeugd; 2.30 Kinderuurtje; 4.00 Orgelbespeling door Alphons Driessen; 5.15 Espe- rantonieuws; 5.30 K.R.O.-boys onder leiding van Piet Lustenhouwer; 6.20 Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart; 6.40 De K.R.O.-boys; 7.10 Prof. H. A. Kaag; „De ontwikkelingstendenzen in het economisch leven"; 7.30 Politieberichten; 7.45 Sportpraatje; 8.00 Orkest o.l.v. Marlnus van 't Woud; 9.00 Vaz Dias en vervolg concert; 9.45 Voordracht door Aug. de Laat; 10.00 Orkest; 10.30 Voordracht; 10.45 Orkest; 11.00 Gra mofoonmuziek; 12.00 Sluiting. BRUSSEL (509 M.) 12.20 Concert; 1.30 Concert; 5.20 Concert; 6.35 Mevr. Harvant zingt; 7.15 Gramofoonmuziek; 9.20 Concert; 10.30 Dansmuziek. KALUNDBORG (1153 M.) 11.20 Strijkorkest; 1.50 Gramofoonmuziek; 2.50 Harmo nie-orkest; 8.00 Léharconcert. BERLIJN (419 M.) 5.30 Concert door Kamerorkest; 6.45 Populair concert. HAMBURG (372 M.) 10.50 Concert; 3.50 Concert; 6.50 Gramofoonmuziek; 10.20 Dansmuziek. KONTGSWUSTERHAUSEN (1635 M.) 11.20 Gramofoonmuziek; 3.10 Concert uit Hamburg; 5.15 Kinderliederen; 10.05 Dansmuziek. LANGENBERG (472 M.) 11.20 Populair concert; 1.55 Gramofoonmuziek; 7.20 Weldadigheidsavond; 10.05 Concert. DAVENTRY (1554 M.) 12.20 Concert; 1.20 Concert; 2.30 Concert; 3.50 Concert, 5.05 Orgelconcert; 8.20 Promenadeconcert; 11.00 Dans muziek. 7.50 Radiotooneel. PARIJS-EIFFEL (1446 M.) PARIJS-RADIO (1725 M.) 8.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Concert; 12.20 Concert; 4.10 Dansmuziek; 9.05 Gramofoonmuziek; 9.35 Concert MILAAN (331 M.) 4.20 Concert; 6.20 Gramofoonmuziek; 8.05 Gevarieerd programma; 9.20 Variété-programma. ROME (441 M.) 4.50 Orkestconcert; 7.20 Gramofoonmuziek; 8.20 Opera. WEENEN (517 M.) 9.20 Populair concert. WARSCHAU (1411 M.) 5.20 Populair concert; 7.20 Idem; 9.25 Pianorecital; 10.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) Weer wat nieuws! Of de volgende, als noviteit aangekondigde, merk waardigheden inderdaad bestaan, weten we niet, maar voor alle zekerheid maken we er melding van. De Weensche arts Dr. H. Robiscek zou een me thode hebben gevonden om iemand in acht-en-veer- lig uur het rooken af te leeren. Wanneer beeldspraak hier geoorloofd is, zouden we zijn advies moeten vergelijken met het ei van Columbus. Hij schrijft nl. een overbekende ademhalingsoefening voor, die rnen telkens wanneer het verlangen naar een sigaret kwellend wordt, moet herhalen. Zij verloopt als volgt: 1. zeer diep inadmen; 2. met ingehouden adem ongeveer vier seconden wachten; 3. krachtig uit ademen, tot men geheel „leeg" is; 4. vier tellen wachten en dan weer met 1 beginnen. Volgens dr. Robiscek is de lust tot rooken het ge volg van een zekere spanning, die wordt veroor zaakt door het inzuigen en weer uitblazen van den rook. Vooral hard werkende lieden, wier longen niet te best functionneeren, is het bewust of onwil lekeurig om deze spanning te doen. De beschreven ademhalingsoefening zou daarom in de plaats van sigaret en sigaar kunnen treden, waarbij dan de gezondheid zou worden bevorderd, terwijl ze door het rooken juist schade zou lijden Het ligt voor de hand, dat men na de acht-en- veertig uur misschien wel van de sigaret, maar iD geen geval van de ademhalingsoefening af is. Im mers, wanneer men die niet dagelijks blijft verrich ten. gaan de longen er niet op vooruit en zal zich het verlangen naar tabak steeds weer manifestee ren. Een spotvogel merkte naar aanleiding van dr. Robiscek raadgevingen in een Weensch magazine ongeveer het volgende op: „Dr. R.'s methode is zeer aanbevelenswaardig voor hen, die tegen wil en dank van nicotine gebruik maken. Eventueele volgelingen die aan het rooken verslaafd zijn, waarschuwen we echter tegen al te grooten ijver: zij mochten eens aan de ademhalingsoefeningen verslaafd raken! Overigens weten wij een veel doeltreffender me thode om het rooken binnen de acht-en-veertig uur af te leeren: zes-en-veertig uur lang diep uit-, en in ademen, en de laatste twee uur den adem inhouden." Een andere opzienbarende ontdekking is die van het anti-angstmiddel, dat in een Londensch labora torium werd bereid. In kleine doses zou het als me dicijn reeds zijn benut. Het is een vreemd idéé, dat men, door dit middel populair te maken een ge slacht van helden in 't leven zou kunnen roepen: het aantal huwelijken zou toenemen, de pantoffel- heros zou uit den tijd geraken, doodsverachting en geestesmoed zouden dé overheerschende trekken in het karakter der menschheid worden Wat lezen wij echter? „De uitwerking van het angst-antitoxine was verbluffend. Duiven vielen katten aan en dreven hen op de vlucht; was de poes echter óók ingespoten, dan bekocht de duif haar vermetelheid met den dood. Muizen wisten honden ontzag in te boezemen, althans wanneer de laatste geen injectie hadden gekregen." Dat brengt ons tot nadenken. Wanneer men het antitoxine in zijn lichaam heeft, verliest men blijk baar alle inzicht en begint men ook als het niet nood zakelijk is, tegen de bierkaai te vechten. Moed ont aardt in vermetelheid, strijdbaarheid in twistziekte, beginselvastheid in ruziezoekerij. Behalve het anti-angstmiddel zijn er in den laat- sten tijd ook mosterd- en andere gassen uitgevon den, voorts mijlen-vèr-dragende kanonnen en me thoden om een geheele bevolking aan de pest te doen sterven. Combineer deze dingen met het angst- antitoxine Wij stellen voor, den Londenschen uitvinder op te hangen. Iets over Indianen. De Indianen sterven uit. De meeste stammen van dit oudtijds beruchte en toch zoo interessante volk zijn thans verdwenen. En de stammen, die er nog zijn, ste len geen blanke squaws meer en gaan niet meer uit op de scalp der bleekgezichten, al doen de Buffalo-Bill- boekjes huiveringwekkende verhalen over hun moord zucht. De Indianen, die er nog zijn, ontvangen de blan ke reizigers vriendschappelijk in hun armoedige hutten De Indianen zijn de eeuwen door een raadselachtig volk geweest. Nooit heeft men nauwkeurig kunnen te weten komen, vanwaar zij Amerika hebben kunnen binnendringen; wat hun eigenlijke afstamming is. Nu zij dreigen te verdwijnen, doen de geleerde volkkundlgen al hun best gegevens te verzamelen over dit volk. In oude Indiaansche grafheuvels heeft men steenen gevonden, waarvan de inscripties veel overeenkomst ver- toonen met die van oude grafheuvels in China en Sibe rië. In Amerika, zoowel als in de oude wereld waren deze inscripties het werk van de priesterklasse. De priesters alleen verstonden de schrijfkunst. Ook de Amerikaansche priesters waren vermoedelijk oorspronkelijk Boeddhisten. Men heeft in Amerika veel sporen gevonden, die wijzen op een Boeddhistische be volking. Waar die nu vandaan gekomen zijn? Waar schijnlijk is het dat de Boeddhistische Kita's die in de 5e eeuw van Indië naar Siberië en vandaar naar Japan verdreven werden, omstreeks de 8ste eeuw in Amerika zijn gekomen. De grafheuvels in Siberië en de „mounds" in Amerika stemmen vrijwel overeen. Ook vond men bij Indianen een aantal wapenen, gordels en versierse len, die in denzelfden vorm in Siberië werden terugge vonden. Zoowel de manier van krijgsvoeren als verschil lende godsdienstige gebruiken waren bij de Japanners en de reeds uitgestorven Chlbka-Indianen overeenstem mend. De eenige oorspronkelijke schrijfmethode, die men in Amerika heeft gevonden, zijn de touwhiëroglyphen, die men in Mexico vindt en de Huastec-Mayaqhuiche, met zijn vreemde teekens uit Midden-Amerika. Deze beide schrijfwijzen zijn geheel verschillend en wijzen op een geheel afzonderlijke afkomst. Het schijnt, dat ongeveer in de 5e eeuw. toen in Eu ropa de Barbaren uit het Oosten binnendrongen (o.a. de Hunnen) andere stammen uit Centraal-Azië verdre ven werden naar China en Siberië. Toen de Barbaren weer uit Europa werden verdreven, veroorzaakten zij een opschudding, die ten gevolge had, dat Aziatische stammen, de „Khithan" genoemd, China in bezit namen. De inscripties nu in steenen gevonden, afkomstig van de „Khithan", dateeren uit denzelfden tijd en zijn van denzelfden vorm als de Indiaansche uit Midden-Ame rika. Ten slotte zijn er van de Indiaansche stammen als de Crucks en de Chactaws mondelinge overleveringen bekend, dat zij afkomstig zijn uit Kamchatka. In elk geval is het waarschijnlijk, dat tweemaal stam men uit Azië in Amerika zijn binnengedrongen. Millionair als kellner. De filmstad Hollywood heeft een nieuwe sensatie, die ook bij de dolJarmillionairs in de groote steden van Amerika groot opzien baart. In een restaurant te Hollywood is nl. de 23-jarige millionair Albert James baron Guggenheim als kellner werkzaam Voorts doet hij ook dienst als bordcnwasscher. De Amerikaansche openbare meening vermoedde ach ter deze geschiedenis een stuk romantiek en nam eerst aan, dat Guggenheim vrijwillig van zijn onge hoorde rijkdommen afstand had gedaan, om tenville van een luim, zelf in zijn levensonderhoud te voor zien. Deze veronderstelling werd versterkt door het be richt van een journalist, die niet buitengewone fan tasie zijn lezers een sprookje opdischte, dat ook ge loofd werd. Zoo deed in de eerste dagen het ver haal de ronde, dat Guggenheim vrijwillig zijn smo king met de witte kellnersjas had verwisseld. Van dit verhaal is echter geen woord waar.,De zaak is, dat de jonge Guggenheim in vier jaar meer dan twaalf millioen francs voor on/.innige uitgaven er door heeft gebracht. Dit is de reden, waarom do be heerders van het vermogen van zijn grootvader, die hem een legaat van twintig millioen francs ver maakt had, zijn maandclijksche uitkeeringen inge trokken hebben. Volgens het testament van zijn grootvader zou de jonge Guggenheim deze uitkee ringen tot de uitbetaling van het kapitaal op zijn 3Csten verjaardag ontvangen. De schandaal-geschiedenissen van Guggenheim hebben reeds meermalen de Amerikaansche open bare meening bezig gehouden. Toen de jonge mil lionair zijn uitkeering niet meer ontving, nam hij de eerste de beste betrekking aan, die hij kon krij gen. In het lokaal, waar hij thans bedient, was hij vroe ger stamgast. Terwijl hij daar vroeger vorstelijke fooien gaf, moet hij zich nu met een maandelijkschc verdienste van 800 francs vergenoegen. Hoe de meisjes moe ten z ij n. Zeventien jaar geleden schreef in een „Komieke Volkskalender" (een soort almanak) een dichter iets over meisjes. De naam van den man is niet bekend. Zeker is hij allang gestorven. De „Komieke Volkska lender" had zeker geen ander doel dan de menschen aan het lachen te maken. Zonder het te willen ontrukte hij een stukje poëzie aan de vergetelheid, dat o.i. hot lezen meer waard is dan vele verzen van poëten, die niet in volkskalenders schrijven of dit ooit zullen doen en die zich tot ons aller vreugd nog steeds verheugen in een onverwoestbare gezondheid. „De meisjes moeten zijn als bloemen, zoo mooi en teer en toch weer niet als bloemen: ze moeten de vlinders van zich af houden. De meisjes moeten zijn als de hostie: zij moeten een mysterie Insluiten en toch weer niet als de hostie: ze moeten niet over de tong gaan. De meisjes móeten zijn als aeolusharpen, zoo wel luidend en liefelijk en toch weer niet als aeolusnar- pen: ze moeten zich niet uit hun gewone doen laten brengen door veel wind. De meisjes moeten zijn als de zon, zoo eenlg In haar soort en toch weer niet als de zon: zij moeten niet 's ochtends en 's avonds rood worden. De meisjes moeten zijn als de maan: genegen tot liefde en toch weer niet als de maan, die bijna lede ren avond het rechte pad verlaat De meisjes moeten zijn als de sterren, zoo verheven en toch zoo mild en weer niet als de sterren, die immers menschen toelonken. De meisjes moeten zijn als de kerk. zoo eerbied-af- dwingend en toch weer niet als de kerk: ze moeten niet de klok voor zich laten luiden. De meisjes moeten zijn als druiven, zoo vol zachte geest en weer niet als druiven, want smulgrage vo gels snoepen daarvan," WAT BEROEMDHEDEN MEEMAKEN. Ubaldo Oppi, de Italiaansche kunstschil der, werd in zijn jeugd vurig bemind door een ro mantisch aangelegde Florentijnsche schoone. Eens zaten ze samen op het terras van hotel „Aurora" in Fièsole. „Ubaldo, zou je in het water springen om me te redden?" „Ja, Marietta". „Ach, Ubaldo, zou je ook voor me door het vuur gaan?" „Lief kind", zei Ubaldo nadenkend, „Een kunst schilder is niets voor jou. Wat jij noodi hebt is een brandweerman." Hans van B 1 o w had een bijzondere antipathie tegen twee leden uit zijn orkest, laat ons zeggen, de heeren Schulz en Schmidt. üp zekeren dag waren heiden niet op de repetitie verschenen. „W aar is meneer Schmidt?" „Herr Doktor, meneer Schmidt heeft van nacht een beroerte gehad." „Uitstekend, uitstekend, maar nu zitten we toch nog met meneer Schulz." Richard Strausz' werk „Schlagobers" is zeer melodieus en elegant. Er komen in de muziek echter ook burleske gedeelten voor, die zeer komiek aandoen, hetgeen voornamelijk hel gevolg is van de geluiden, die door gestopte blaasinstrumenten wor den veroorzaakt! Na afloop van de première komt een dame den componist geluk wenschen. „En zegt L me nu eens. meester", roept ze ver rukt uit. „Die komieke geluiden in het laatste ge deeltemaken de musici die werkelijk met hun mond?" „Dat hoop ik tenminste", zegt Strausz. Generaal Wrangel onderwierp eens «en paard, dat iets mankeerde aan een inspectie. Toen hij thuis kwam, miste hij zijn zegelring. Daar hij dien nergens anders dan in den stal kon hebben verloren, sr.elde hij terug en doorzocht met den stal meester alle hoeken en gaten, maar tevergeefs. De eenige mogelijkheid was nu nog, dat het paard den ring met het voedsel had opgeslokt. De stalmeester kreeg derhalve de opdracht, goed op de uitwerpselen van het dier te letten. Den volgenden middag komt de stalmeester YVrangel tegemoet stormen. „Heer Graaf, de ring komt direct!" „lloe weel je dat zoo precies, m'n zoon?" „Omdat er al 'n heel stelletje v..g.n ljggen met het familiewapen van meneer den graaf erop." Max A d a 1 b e r t. de beroemde grimmige ko miek, brengt eens een visite aan den tandarts. Hij neemt op verzoek van de assistente in de martel stoel plaats. Het meisje stelt zich voor „Zuster Ag- nes." Max kijkt haar verbaasd aan en knort dan: „Aangenaam: broeder Adalbcrt!" Mark Twain moest in een provinciestad eens een lezing over wereldlitteratuur houden. Hij begon als volgt: „Met de wereldlitteratuur is het momenteel treurig gesteld. Homerus leeft niet meer. Cervantes is gestorven. Shakespeare is tot de vaderen verza meld. Goethe heeft ons verlaten; en ik voel me ook niet erg prettig." Of Wim ging welgemoed weer loopen, (I Doch opeens bleef hij daar staan, Hij zag een Bataksche jongen, j Die hem keek nieuwsgierig aan. Zou deze mogelijk Hollandsch kennen? Zeg eens vriend, hoe is je naam? Maar de jongen bleef maar zwijgen, Gansch tot spreken onbekwaam. 526. Kijk, zei Pim, wat zou dat wezen, Wat een zonderling gebouw, Zou dat soms een zwembad wezen, Kom, dan gaan we zwemmen gauw. Och, wel neen, sprak ons pilootje. Je verbeelding ia te sterk, Het zal wel heusch geen zwemschool Eerder denk ik, het is een kerk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 10