m
m
m
m in
m
m
m m
m
m
m
m
W
Schager Courant
1
1
HÉ
1
Oplossingen
van de vorige week
Nieuwe opgaven.
Schaken.
ïl
li
fli
m
PA
1 i® Q
1 1
Hl
lü
i
ui
Kruiswoordraadsel.
11
DENKSPORT
waaraan verbonden prijsvragen
Kruiswoordraadsel.
(De Danseres).
Hor izontaal:
L
Aap
4.
Pastels
7.
Eens
8.
Riem
10.
Tak
12.
Plaat
14.
Dra
15.
Sta
16.
Slee
18.
E!
19.
Alten
20A. St.
21.
Mi
22.
Slak
24.
Taak
25.
Raap
26.
Paar
25.
Aan
29.
Nar
30.
Er
31.
E.d.
33.
Na
34.
Or
35.
Ot
36.
Mia
37.
Sta
39.
De
40.
Eerst
42.
Oog
44.
Op
46.
Noode
48.
E.d.
49.
Set
49A. Ra
51.
Or
52.
Om
53.
Do
52*. K.H.
54.
Loos
56.
Eelt
57.
Klem
60.
Iep
6L
Ede
62.
Bede
V
1.
As
3.
Peer
4.
Paal
5.
Leidsma
6.
Snert
9.
Smaak
10.
T.p.
11.
Kaal
13.
Teelt
17.
Eelt
19.
As
20.
Eb
21.
Mak
23.
Ik
22.
Saar
24.
Taan
25.
Raar
26.
Paard
27.
Lap
29.
Neen
32.
Wartaal
33.
Nooit
36.
M.S.
38.
Peen
39.
De
41.
Sop
43.
To
45. Patrones
47. Ode
49A. Rood
50. Armoede
52*. Koe
53. Hol
54. Leek
55. Stamper
58. Liefde
59. Eed
Schaken.
PROBLEEM
van B. J. M, Markx te Hoorn.
(Zelf mat).
Wit: Khl Dg2 Tfl Tf5 Lbl Pb2 Pg7.
p. c3 g4.
Zwart: Ke4 Tc2 Lh3, p. h2.
1. Pe8!, Lg4. 2. Te5t, Kf4: 3. Dh2:t,
Th2: pl.m.
Zeer geraffineerd samengesteld. Men
verwacht zooiets als een mat door Lg2:.
Paard g7 moet geheel verwijderd worden
teneinde f4 niet gedekt te houden.
Dammen.
PROBLEEM
van P.
Kleute Jr.
Wit:
Zwart:
32—28
26X48
31—26
25X34
26X17
35X33
36—31
48X19
47—41
33X22
34X 1
S9X 8
en wint!
PROBLEEM
van H. Mare hal.
Zwart:
23X21
18X27
12X21
27X36
36X47
47X29
25X34
Wit:
32—28
31—26
36X17
36—31
47—41
44-40
34X 1
39X 8 en wint!
Een vergelijking.
Dier, Sier, Dorp Dor, Drop, Ros, om
dat de letters tweemaal het woord
RIDDERSPOOR
vormen.
Letter-raadsel.
A
N M L
NAAST
AMAZONE
MOORD
M N L
E
Rondom dus: Anna, Alte, Edle, Emma.
Kruiselings: Amazone.
Combinatie-raadsel.
Lees onder elkaar: Geld, Eva, Rem,
Alva, Radio. Dorst, Dochter, Os, Uur.
De beginletters vormen dan den naam
van den beroemden Nederlandsoben «chil-
der: Gerard Dou.
Spreekwoord-raadsel.
Vader, Erker, Toren, Stoom, Meter. Er-
dal, Trans. De beginletters vormen het be
kende spreekwoord: Vet Smet.
Hoe vormt men dit krols?
Kunstjes met lucifers.
ALJECHIN-OPENING.
(Gespeeld In de correspondentiewedstrijden
van den B.S.B., Febr.Nov. 1932).
Wit: L. Reijnders (Eindhoven).
Zwart: Ir. J. F. L. Krugers (Tilburg).
1. e2e4 Pg8— f6
2. e4e5 Pf6—d5
3. d2d4 d7d6
4. Pgl—f3
Een zeer goede behandeling der Alje-
chin-verdediging. Het vierpionnenspel na 4.
c4 Pb6 5. f4 de5: 6. fe5: is in de praktijk
onvoldoende: gebleken, daar de aanval,
dien wit misschien kan krijgen, niet op
weegt tegen de zorgen, die hij heeft met
zijn ver vooruit geschoven oentrumpionnen.
Een ander goed systeem voor wit Is
echter 4. c4 Pb6 5. ed6: cd6: 6. Le3 g6 enz.,
waarbij zwart ook zeer moeilijk spel krijgt.
4. Lc8g4
5. Lfle2 Pb8c6
6. 0—0 d6Xe5
Zoo wint zwart tijdelijk een pion.
7. Pf3Xe5 Lg4Xe2
8. DdlXe2 Pc6Xd4
9. De2—c4!
Met interest had wit nu zijn pion terug
moeten winnen.
9. f7—f6
Het is duidelijk, dat het retlreeren van
Fd4 stukverlies zou beteekenen, bijv. 9
Pf5! 10. Tdl c6 11. Pc6:bc6 12. Dc6:t enz.,
of 10e6 11. Da4t c6 12. c4 enz.
10. Dc4Xd4.
Nu wint wit wel zijn pion terug, maar de
Interest blijft achterwege! 10. Pg4 e5 11. c3
Pe6 12. Tdl c6 13. Pe3 of 13 De4. was wel
beter.
10. f6Xe5
11. Dd4Xeö Dd8d6!
Zoo komt zwart geheel en al uit de
perikelen.
12. De5e2 00—0
13. Tfl—dl Td8d7!
Een zeer goede zet! Er dreigt nu min
stens kwaliteitswinst door Pf4
Nu ging dit nog niet wegens Dg4t.
14. Dc2c4.
Om genoemde dreigingen tegen te gaan.
14. e7—e6
15. Pblc3 Dd6c5
16. Dc4Xc5 Lf8Xc5
Na dezen afruil heeft zwart wegens de
open f-lijn verreweg het beste spel.
17.
18.
19.
30.
21.
Pc3e4
Lel<32
c2c4
Pe4Xf6
Ld 2el.
Lc5b6
Th8—f8
Pd5—f6
Tf8Xf6
Het punt f2 moet wel terdege gedekt
worden.
21. Td7—f7
22. Tdl—d2 e6e5
23. Tal—dl Lb6d4
Hier staat de looper zeer goed; tevens
dekt hij het mat op d8.
24. Td2e2 h7—h5
Hoewel zwart uitgesproken beter staat,
is het lastig voor hem een duidelijk win
nende voortzetting te vinden. Zooals hij het
in het vervolg van deze partij doet, is het
waarschijnlijk wel de beste methode.
25.
Tdl—d2
gT—g5
26.
Td2c2
c7c5
27.
Lel—c3
Tf6e6
28.
Lc3Xd4
c5Xd4
29.
Tc2d2
Tf7d7
30.
Te2e4
Tc8c7
31.
82g3
S5~g\
Beter
direct Kc6.
32.
h2h3
Kc7c6
33.
h3Xg4
h5Xg4
34.
Te4Xg4
Kc6—-o5
Stelling na 34 Kc6c5
abcdefgh
Zwart is nu een pion achter; hij had
daarom onmiddellijk e4 moeten spelen,
want nu verhindert wit dit met zijn vol
genden zet, terwijl hij tevens gelegenheid
heeft de dekking van pion d4 met f2f4
te ondermijnen.
35. Tg4—e4 KeöXoi
36. f2—f4! Kc4—d5
37. Td2e2 d4—d3
Deze veelbelovende zet is juist niet vol
doende, Met Td7e7 kon zwart makkelijk
remise houden.
38. Te4 X eöt Te6Xe5
39. Te2Xe5r Kd5—d4
Beter Kc4; wit moet dan met den toren
terug naar el, want Kf2 zou verliezen
wegens d3d2
40. Kgl—f2 Td7—c7
41. Kf2—f3 Tc7c2
42. Te5b5 Tc2—cl
i
3
3
1'
5
6
7
9
10
12
18
i
14
15
16
18
19
20
17
21
22
23
24
25
26
27
Deze week eens een kruiswoordraadsel,
dat niet al te veel hoofdbrekens kost.
Horizontaal:
1. Uitstekend punt in zee
4. Schrede
7. Omroepvereeniging
8. Aantal vruchten van een boom in ze
keren vorm
9. Kolonie van ons
10. Tucbtig-ingsvoorwerp
12. Vallei, lage vlakte
14. Kant van den weg
16. Waarvan we eten
19. Familiaire uitroep voor afscheid (af
korting)
20. Houtschllder
22. Niet boven
24. 't Vet van de melk
25. Legende
26. Graanpakhuis
27. Geelachtige kleur
Verticaal:
1. Llchtverspreidend artikel
2. Jongensnaam
3. Gewicht
5. Waaruit de trap bestaat
6. Godsdienstig gezang
11. Wijze van vellen
13. Rond strijdperk
15. Serie van 3 muzieknoten
16. Vischaoort (zoetw.)
17. Amerikaansohe munt
18. Koord, terwijl woord 23 (onderdeel
van 18) héél oud beteekent
21. Gegiste palmwijn
En hier moest b7b6 geschieden.
43. Tb5Xb7 Tel—f2t
44. Kf3-g2 Tfl—el
45. Kg2— f2
Niet 45. Ta7; d2 46. Td7t Ke3 47. Td2:
Kd2 en zwart kan de 4 witte vrljpionn. nog
makkelijk tegenhouden.
45. Tel—e2t
46. Kf2—f3 Te2e3t
47. Kf3g4.
Door den gunstigen stand van den wit
ten koning kan wit nu steeds zijn toren v.
den d-pion geven; de witte vrij-pionnen
zijn dan niet meer te achterhalen.
47.
Te3e2
48.
f4—f5
Kd4e3
49.
15f6
d3d2
50.
Tb7—d7
Te2—f2
51.
Kg4~g5
T/2— fS
Er is
voor Zwart geen
redding meer.
52.
g4
Tf3e2
53.
Td7Xd2t
Ke2xd2
54.
Kg5—g6
Kd2e3
55.
f6—f7
Ke8e4
56.
Kg6g7
Ke4e5
57.
f7f8D
Tf4Xf8
58.
Kg7Xf8
Ke5—f4
59.
Kf8e7
Kg4Xg4
80.
Ke7dfl en
zwart gaf op.
Een der pionnen a2 en b2 haalt onge
hinderd dame.
De vcgel in de kooi.
Hieronder ziet U een ledige kooi en een
paar centimeter daarvandaan een vogel.
En daartussohen in een gestreepte lyn A—
B. Nu moet de vogel in de kooi gezet
worden! Hoe doen we dat?
Neem een visitekaartje en leg dat lood
recht tusschen de beide figuren op het
papier op de lijn A—B. Leg de top van
Uw neus op den rug van het kaartje en
kijk naar vogel en kool. Na enkele oogen-
bllkken lijkt het alsof de vogel in bewe
ging komt en ziet ge hem de kooi binnen
gaan.
Neem recht tegenover het licht plaats,
opdat er geen sohaduw van het kaartje
op de teekening valt.
Om dwars door een speelkaart
te stappen.
Het gezellige avondje bij de vrienden
loopt ten einde en ge hebt reeds tal van
aardige kunstjes met kaarten verricht, of
laten verrichten. Stel nu voor afwisseling
eens de vraag, wie er kans ziet, dwars
door een speelkaart heen te gaan?
„Dat is niet moeilijk," zal iren zeggen,
„als de kaart maar groot genocfc is!" Nu
deelt men aan de toeschouwers me.'.
men dat kunststuk met een gewone spel
kaart zal verrichten! Dat wordt lastiger!
Neem een kaart en maak in het midden
over de lengterichting een snede, tot on
geveer een oentimeter van de korte zij
den. Zie de teekening (A). Vouw langs
deze snede de kaart om en begin te
knippen, eerst van het einde van de eer-
ste snede naar den tegenoverliggenden
rand, weer tot op 1 c.M. daarvan, dan van
den rand, tot op 1 c.M. van de snede, weer
omgekeerd enz. (B). Vouw dan de kaart
open en trek de randen uit. Dan zal de
kaart bestaan uit een lange rekbare
strook bestaande uit kleine strookjes, die
min of meer scherpe hoeken maken, naar
mate men de kaart meer uittrekt. (C). De
meest corpulente persoon kan er door.
zooals U dan kunt demonstreeren!