Arrondissementsrechtbank te Alkmaar
Eindelijk een „auto-voor-iedereen"?
Woensdag 1 Februari 1933.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9220
Staatsloterij.
VOOR DEN POLITIERECHTER.
ZITTING VAN MAANDAG 30 JANUARI.
Wier In gen.
GEEN FIDUCIE IN T BRUINEBOONTJES-DIëET.
De handelaar in scheepsbehoeften, Jacob T. te Wie-
ringen, was bij verstek tot 2 maanden gevangenis
straf veroordeeld wegens het schrijven en verzer.den
van een smadélijken brief aan de Rijkspolitie, waarin
hij den heer H. van Kalsbeek en den gemeente-nacht
waker Lont valschelijk beschuldigde van diefstal en
begunstiging. Hij animeerde de politie eens bij Kalsbeek
een huiszoeking te doen. terwijl Lont ook wel meer
van dat zaakje zou weten. Dit onderzoek draaide op
niets uit en in stede van deze valsch beschuldigde me
deburgers werd de schrijver den bak ingedraaid.
Hij was nu van dit ver van zoetsappige vonnis in
verzet gekomen en had voorts bij mr. Bulskool van
Behagen zijn juridische hulp en troost gezocht. Deze
advocaat verzoent al direct nietig-verklaring van de
dagvaarding, omdat bij de uitreiking de desbetreffende
rijksveldwachter had verzuimd in te vullen, met wie
hij had gesproken. Na eenige bespreking met den Po
litierechter, verklaarde mr. Buiskool van dit middel af
te zien. De opposant had voorts bedoeld, een onderzoek
in te stellen naar touw met blauw draad, waarvan
niemand op Wielingen het verkooprecht had en dat
tóch aldaar werd verkocht.
Door mr. Buiskool werden voorgebracht 2 getuigen
a décharge, de heeren Lont Vet en Kat, keurmeester
en vertegenwoordiger van touwfabrieken, die belden
inlichtingen verstrekten over het bewuste touw met
blauwen draad, waarvan de leverancierster is de Ver-
eenigde Touwfabrieken.
De Officier had van veroordeelde, indien hij niet het
opzet had tot beleedlgen, meer activiteit verwacht. Aan
brigadier Bergsma had hij gezegd, in drift te hebben
gehandeld.
Alvorens voort te gaan met deze zaak, wenschte de
Officier nog de heeren Van Kalsbeek, Lont en briga
dier Bergsma te hooren
Mr. Buiskool ontkende het opzet tot beleedigen.
Na ellenlang juridisch gehaspel over art. 268 tusschen
officier en verdediger, werd de zaak uitgesteld tot 6
Maart.
Medembllk.
DE PENNINGMEESTER DIE IN GEBREKE BLEEF.
TOCH NOG LUST TOT BRUILOFTVTEREN
Vijf December j.1. verscheen voor den Politierechter
de 66-jarige emeritus landbouwer Hendr. St., die, pen
ningmeester zijnde van het Ger. Weeshuis te Medem-
blik, op den dag der afrekening niet in staat was de
onder zijn beheer geplaatste gelden te verantwoorden.
De treurige tijdsomstandigheden hadden den schijnbaar
welvarenden boerenrentenier, die bovendien nog zuinig
leefde, ten ondergang gebracht. Nu onderging hij ook
nog de ellende van een openbare terechtstelling, doch
de Politierechter, die hem liefst een verblijf in de straf-
cel onthield, had een reclasseeringsonderzoek Ingesteld
en de voortzetting der zaak op heden gelast.
De heer J. H. Wiggers werd alsnog gehoord en con
cludeerde niet in 't voordeel van verdachte. Kortgele
den was ter gelegenheid van het 40-jarig huwelijksfeest
van verdachte een reuze-banket gegeven, waaraan 60
genoodigden aanzaten en de deurwaarder fungeerde
als ceremoniemeester!
De man was'nleioprècht in zijn schuldbelijdenis en
voorlichting. Niettemin adviseerde de heer Wiggers om
tactische redenen een voorw. veroordeeling.
De Officier was zeer somber en releveerde dat ver
dachte een enorme schuld heeft. Requireerde opnieuw
4 maanden gevangenisstraf.
Uitspraak: 6 maanden gev. voorw. met 3 proefjaren.
Wieringen.
EEN NIET 100 PROCENT BRAVE HENDRIK
UIT WIERINGEN.
Op den Hollandschen feestavond, 5 December, wan
neer ook Zwarte Piet met roe en zak ten tooneele ver
schijnt, had zich ook te verantwoorden de 26-jarige
Hendr. L. uit Wieringen, welk jongmensch zich in den
nacht van 29 op 30 Augustus aan huisvredebreuk bij
zekeren A. Engel had schuldig gemaakt.
De Politierechter was van meening, dat men in de
eerste plaats „Engelen" met rust moet laten, doch,
als de goede Sinterklaas bereid, alvorens zijn vonnis
uit te spreken, den heer Wiggers nog eens uit te zen
den voor 'n nader onderzoek.
Niettegenstaanden zijn precairen toestand, had hij
tóch nog weer 2 café's bezocht.
Eisch f 40 boete of 40 dagen. Uitspraak 2 maanden
gev. voorwoord el ijk met 3 jaar proeftijd.
Alkmaar.
EEN OPSTANDIG LID VAN DEN BLAUWEN-
REIGERFOLDER.
Een inwoner uit Heerhugowaard, de 31-jarige koop
man Klaas St., had zich in den nacht van 31 October
op 1 November verdienstelijk gemaakt door den heer
J. Overeem, agent van politie te Alkmaar te beleedigen
door hem de woorden „scheele hond" toe te voegen, en
zich tegen hem, toen deze ambtenaar verdachte, omdat
hij in kennelijken staat verkeerde, wenschte in te re
kenen, met kracht te verzetten. Het spectakel ontstond
by het sluiten van „Logement Langedijk" op de Nieu-
wesloot. Verdachte wilde in een auto stappen, wat hem
werd belet door Overeem, op grond van zijn alcoholi
sche gesteldheid. Verdachte had getrapt en geslagen.
Eisch f 50 boete of 50 dagen.
Mr. Buiskool deelde mede, dat verdachte den agent
later zijn verontschuldiging had aangeboden en in opge
wonden toestand had misdreven. Pleiter verzocht een
geringe geldboete.
Vonnis f 40 boete of 40 dagen.
Texel.
DE STALPOMP MOEST BIJSTAND VERLEENEN.
De 31-jarige veehouder Jacob K. te Texel had op 11
Juli de natuur geweld aangedaan en aan den melk-
slijter v. d. Vis een op melk gelijkende vloeistof als
volle melk afgeleverd, doch welk vocht in bruikbaar
heid was verminderd, door toevoeging van aqua pompa!
Op het scheikundig bureau van Dr. Mol te Alkmaar
werd de vervalsohing ontdekt en stond de water-en-
melkboer heden terecht. Het feit werd door verdachte
erkend. De heer Wiggers adviseerde het opleggen van
een niet al te hooge geldboete in verband met de niet
bepaald schitterende omstandigheden van den Texelaar.
De Officier noemde het delict zeer ernstig en vorder
de in casu maar f 50 boete of 50 dagen. Vonnis f 25
boete of 25 dagen. Het record geslagen!
Bergen.
EEN WAT AL TE LEVENDIGE BERGEN AAR.
De 19-jarige veehoudersstamhouder Cornelis B. te Ber
gen, was op 8 September toevallig in het bezit van een
pennemesje ter lengte van 'n kwart meter en maakte
van dit moordtuig gebruik, door zekeren Adr. Gerar-
dus Kuijs, met wien hij op den Baakmeerdijk slaags
raakte, in zijn lip te kerven, nadat hij eerst den ou
deren broeder, Jan Kuijs, een stevigen tik op diens
gelaat had toegediend. Volgens Cornelis, thans terecht
staande, hadden de gebroeders Kuijs hem bedreigd en
beleedigd. Onder meer had Arie Kuijs met een paaJ
geslagen, waarop verdachte beweert, met een klomp te
hebben gegooid en ten einde raad ter zelfverdediging
van zijn gebruik te hebben gemaakt. Hij zwaaide hier
mee in 't rond en raakte toen Arie, die vlak voor 'm
stond. Arie beweerde, dat Cornelis B. met het mes °P
hem afkwamHè. hè, hè, grinnikte Kees spottend
op het zondaarsbankje
Hou je toch stil, snauwde de Politierechter!
De heer Wiggers kon omtrent den onhandelbaren
verdachte geen voorstel doen. Een feit is het, dat er
tusschen die verschillende jongens iets ernstigs be
stond, waarover het beter is het stilzwijgen te bewa
ren. Gevorderd werd tegen dezen verdachte f 50 boete
of 50 dagen. Vonnis f 35 boete of 35 dagen hechtenis.
O u d o r p.
ONBETROUWBARE ASSURANTIE-AGENT?
OF 'N SLORDIGE MAATSCHAPPIJ?
De uit Warmenhuizen afkomstige heer Pieter te B.,
assurantie-vertegenwoordiger, zou in den loop van 1926
tot 1930 zoo respectievelijk een bedrag van f 30.00, dat
hij op premie kwitanties had geïnd, niet aan de door
hem vertegenwoordigde maatschappij hebben verant
woord. Deze verdachte, die het feit ontkende, werd
verdedigd door mr. Judel uit Bergen. De heer te B. be
weerde de bedragen, waarover het ging, te hebben
overgemaakt. Hij kon dit niet bewijzen, want deze
brandverzekeringsagent was zelf het slachtoffer van
een brand geworden.
Gerequireerd werd f 100 boete of 60 dagen hechtenis.
Mr. Judel vroeg: is de Politierechter een incasso
bureau? Achtte de verduistering niet bewezen en con
cludeerde vrijspraak.
Vonnis: niet bewezen; vrijgesproken.
Helder.
JEUGDIGE HELDERSCHE JUTTERS.
Een viertal Heldersche jongelui, varieerende van 17
tot 21 jaar. en wel de 18-jarige Jb. de R., de 18-jarige
Fred. L.. de 21-jarige Ger. W. en de 17-jarige Okke W..
waren in den nacht van 19 op 20 Aug. en corps op »*oof
uitgetrokken en het doel was een op den Stationsweg
staande kiosk, geexploiteerd door den heer D. Jongepier
'n 60-jarig winkelier uit Helder, van welke kiosk een
houten achterluik werd weggebroken en uit de ontstane
opening werd weggegrist 'n paar kogelfleschjes, eenige
repen chocolade, rolletjes frujetta en 'n collectie joden-
koeken.
Voor dat bravourstuk stonden zij heden terecht en
de jongeheer Okke W.. als benjamin van het ensemble,
werd juridisch geassisteerd door Mr. Herman Scholten.
De heer officier kreeg al spoedig gelegenheid om een
hartig woordje te spreken en werd gevorderd tegen de
roekelooze knapen ieder f 25 boete. subs. 25 dagen, wat
Okke betrof. 25 dagen tuchtschool
Mr. Scholten deed als naar gewoonte zijn uiterste best
voor het aan zün hoede toevertrouwde afgedwaalde lam
metje en verzocht een voorwaardelijke veroordeeling.
Uitspraak ieder f 5 boete of 5 dagen, voor Okke W. 1
week tuchtschool. Ieder was content, zelfs de advocaat!
Uitgeest.
G'EST LE TON QUI FAIT LA MUSIQUE.
De 50-jarige loodgieter Cornelis V.. wonende te Uit
geest, stond terecht omdat hij zijn collega, loodgieter
Zou eindelijk de grootste wensch der auto
fabrikanten in vervulling gaan?
Technische en financieele
voorwaarden.
door
Dr. Ir. K. RIESMAN.
Ondanks alle technische en con
structieve verbeteringen is de
„volksauto", de rijbewijslooze, de
belastingvrije kleine auto... in den
prijs van 400 tot 600 gulden nog
steeds niet gevonden. Met de ver
arming van de beste kooperskrin
gen wordt de volks-auto een dwin
gende noodzakelijkheid, die onmid
dellijk. zonder uitstel moet worden
geschapen, wil de automobielindu
strie niet geheel ten onder gaan!
Onze vakkundige medewerker be
handelt in onderstaand artikel dit
probleem en geeft daarin wegen
aan, waaraan men hlijkbaar nog
niet gedacht heeft. Wij hopen niet
alleen, dat wij met dit artikel de
wensch van iederen modernen
mensch uitdrukken, maar tevens
wenken zullen geven, die de volle
belangstelling verdienen van de
automobielindustrie.
hoe ik mij de zaak voorstell"
„De volksauto, zooals ik die mij denk", zegt de zoo
dikwijls geciteerde „kleine man", „mag niet meer
kosten, dan laten we zeggen, 600 gulden! En die na
tuurlijk in termijnen te betalen. Er moeten twee per
sonen voldoende zitruimte in vinden, zoo voldoen
de, dat men met een beetje moeitje ook nog wel een
kind kan vervoeren; de onderhoudskosten mogen
niet hooger zijn, dan die van een licht motorrijwiel
en laat ik het niet vergeten sukkelen mag
het voertuigje ook niet; een lijkwagen is voorloopig
nog niets voor mij; zoo'n vijftig Kilometer per uur
mag het ding toch zeker, zonder den motor te veel
te slijten, wel afleggen!
en een gouden horloge gratis, kosteloos en
voor niets op den koop toe en gratis-benzine voor
drie jaar! hadden eenigen tijd geleden de technici be
slist gezegd, als iemand deze wensch had uitgespro
ken. Tegenwoordig zeggen ze dat niet meer tegen
woordig zijn we verder! Dit verlanglijstje is hen reeds
zoo dikwijls en zoo dringend voorgedragen, dat zij
langzamerhand zelf aan de uitvoerbaarheid ervan
zijn gaan gelooven.
Bekijken wij dit vraagstuk eens van den practischen
nuchteren kant, dan zien wij het natuurlijk in de
eerste plaats in het kader van de crisis, die er nu
eenmaal heerscht: wat is een volksauto eigenlijk?
Toen Amerika gemotoriseerd werd, verdiende men
daar in dollars, wat men hier in Holland gemiddeld
in guldens verdiende. De geweldige belangstelling
voor en vraag naar automobielen maakte een massa
productieplan mogelijk, waarvan wij zelfs niet ge
droomd zouden hebben
H. G. Kriek sarcastisch had toegevoegd: Je hebt de
gemeente al 4 maal tuk gehad! Den heer Kriek woog
dit als lood op de ziel en hij deed aangifte, welke kracht
daad den heer V. voor den Politierechter bracht.
Het scheelde echter weinig of de loodgieters kregen
hier opnieuw heibel.
Eisoh tegen den reeds eenmaal voor beleediging ge-
traften verdachte f 20 boete of 20 dagen.
Mr. Wijnne, verdediger, wees op zekeren ondergrond
in de kwestie. Er waren meer klachten over getuige
Kriek. Voorts betwijfelde pleiter of de uitdrukking als
beleediging kan worden beschouwd. Pleiter concludeerde
ten slotte vrijspraak. Repliek, dupliek, uitspraak 1 20
boete of 20 dagen.
K o e d ij k.
BOONENSTROOVERNIELERS OFTEWEL EEN
VENDETTA OP KOEDIJK.
De heeren Jos. v. H. en Gerard H. (niet versohenen)
hadden volgens dagvaarding op 16 Sept. te Koedijk ver
nield een partij boonenstroo, toebehoorende aan den
heer H. Beets aldaar. Zij hadden het stroo met petro
leum overgoten en in brand gestoken. Door den ver
schenen verdachte werd het feit ontkend. Er heerschte
't beetje tramalant. tuschen de resp. families, dus
moest dit brandje beschouwd worden als 'n armzalig
soort vaD wraakneming.
Eisch f 15 boete of 15 dagen. Vonnis Jos. v. H. vrijge
sproken, G. H. f 15 boete of 15 dagen.
Callantsoog.
EEN NON STOP-MOTORRIJDER
De bekende schoenmaker Klaas J. uit Callantsoog,
voorheen te Helder had in den avond van 8 October,
toen hij per motor den zanddijk te Helder bereed, niet
voldaan aan het door den rijksveldwachter Vroom ge
geven stopsein met een electr. lantaarn en het bevel:
Afstijgen. Politie. De heer Vroom was destijds belast met
de wegenbelastingcontrole. Verdachte is meermalen ver
oordeeld te Haarlem. Eisch f 15 boete of 15 dagen. Uit
spraak: conform eisch.
Bergen
VAN EEN SNOEK.
Een vegetarier zal dit misdrijf, waarvoor de 62-jarige
heer Hendr. R. te Bergen terecht stond en dat betrof
het weer laten zwemmen van een gevangen snoek, niet
zoo ernstig inzien, doch de heer A. Blokker, die de
snoek had gevangen was minder met deze bemoeizucht
Ingenomen en vroeg thans 4 gulden schadevergoeding.
De heer R. erkende het feit. Hij had den snoek weer te
water gegooid, omdat hij vermeende, dat de snoek de
maat niet had. De snoek was 43 c.M., terwijl 40 c.M. niet
is toegestaan. 4 Gulden achtte de heer R. veel te hoog!
Twee kwartjes was ruim voldoende.
De vordering wer'' nu gereduceerd tot f 1.50! Eisch
f 10 boete of 10 dag-n. Vonnis conform en 75 ct. scha
devergoeding.
Helder.
NA DE SNOEK SCHELVISCH EN BOT.
De niet verschenen Saartje Sch.. gehuwd met den
heer v. A. te Helder, had op 25 October de 11-jarlge
Greta Bot mishandeld door haar vuist- en andere slagen
toe te dienen. Volgens verklaring van de verdachte zou
het kind haar hebben uitgescholden en haar toegevoegd
Loop naar je Jodenmoer! De politierechter vond dit al
lesbehalve netjes, maar zulks gaf Mej. van A nog niet
;het recht zich met de vuist satisfactie te verschaffen.
'Dus werd zij veroordeeld tot f 10 boete of 10 dagen.
Deze massaproductie maakte echter tevens een
prijsklasse mogelijk, die nog veel verder van onze
voorstellingswereld lag. Een Liter benzine kost ook
tegenwoordig in Amerika nog 7.5 cent en de belasting
is niet de moeite waard.
Bij ons ziet het er echter heel anders uit Nemen
wij eens aan, dat de regeering, om de automobiel
branche een kans te geven, alle belanghebbende mid
delsoort wagens, vijfzits-limousines met een twee-li
ter-motor voor 200 gulden per stuk ging verkoopen.
De vreugde van den „kleinen man" zou op dien dag
niet te beschrijven zijn, maar den volgenden dag zou
hem weer in de diepste diepte der teleurstelling te
rugslingeren! Nu had hij weliswaar zijn langbegeerde
wagen, maar om die te kynnen houden, moest hij nog
een extra-hoofdprijs uit de loterij winnen! Wegenbe
lasting, personeele belasting, reparatie en benzine ge
ven een maandelijksch bedrag, dat iemand doet dui
zelen, die aan de Amerikaansche toestanden gewoon
is. Nog niet gerekend de kosten van een rijbewijs en
nummerbewijs, verzekering, enz.
De „goede" klelnauto.
Voor den kleinen man komt een voertuig met den
naam „auto" niet eens in aanmerking; want zelfs de
helft van het bedrag, dat aan aanschaffing en de
daaraan verbonden kosten van onderhoud, stalling,
enz. besteed zal moeten worden, is hem te veel! Een
„volkswagen" zou dus feitelijk slechts kunnen ont
staan uit de motorfiets! En wel uit de rijbewijs
looze en belastinglooze motorfietsen, of beter van het
motorrijwiel, dat hier het uiterste minimum aan bij
komstige kosten meebrengt, want sedert de invoering
van de versterkte fietsen met ingebouwden motor is
ook daarbij het rijbewijs verplichtend gesteld, hoe
wel deze werktuigen soms niet eens een versnelling
kennen!Belastingbehoevend is zelfs hier te lande ie
dere fiets, zonder motor. Het motorrijwiel brengt
slechts ongeveer 1/8 van de kosten mede, die een auto
meebrengt. Daarover valt dus te spreken. En volgens
deze berekening luidt dus de taak van den construc
teur: Bouw een licht motorrijwiel zoodanig om, dat
er twee zittingen, niet échter elkaar, maar ndast el
kaar ontstaan, met een gemakkelijke carosserie om
ringd, en dat tóch niet meer kost in aanschaffing en
onderhoud, dan het motorrijwiel, dat omgebouwd
werd. Een jaar geleden was de motorkwestie reeds
een groot struikelblok; want een motortje met 200
kubieke centimeter compressieruimte trok nog maar
juist met veel lawaai en moeite de tweewieler, en zou
dus nooit en te nimmer een vierwieler getrokken heb
ben! Het Hanomag-kommiesbroodje zalige herinne
ring de eerste moedige en geniale poging tot een
volkswagen in Duitschland, had nog een 500-kubie-
ke centimeter-motortje in het buikje Maar juist
op het gebied van kleine motoren heeft de techniek
in den laatsten tijd ongehoorde vorderingen ge
maakt. En als men tegenwoordig ziet, wat de een
minimum aan belasting opbrengende spiritus-
toestelletjes van de talrijke driewielige leverantie
wagentjes presteeren, sleepen, trekken, dan behoeft
men geen vakman te zijn, ora in te zien, dat met
deze energiebron ook de volkswagen een bestaans
mogelijkheid moet en zal hebben!
Dat het gaat, bewijzen al reeds lang de kleine
driewielige limousines, die nu reeds drie jaar met
veel succes onze straatwegen berijden. De lage aan
schaffingsprijs ontbreekt, eigenlijk nog slechts aan
een algeheel succes. 750 gulden zijn voor den klei
nen man nog steeds een prachtig, maar onbereik-
Hoogkarspel.
EEN LOSHANDIGE HOOGKARSPELAAR.
De 36-jarige landbouwer Joh. B. te Hoogkarspel had
op 7 Nov. in drift den 15-jarigen H. Ooteman een flink
pak slaag toegediend. Volgens verdachte had Ooteman
hem getreiterd en getart bij het bloemkool lossen.
Eisch f 5 boete of 5 dagen, De jongen had feitelijk
zijn verdiende loon, meende de officier. Uitspraak con
form eisch.
N i b b i x w o ud
NOG 'N BOKSPARTIJTJE.
De 53-jarige krom gewerkte Dirk D. was op 8 Novem
ber te Nibbixwoud wat men noemt geweldig afgedroogd
door den 29---rigen veel sterkeren vrachtrijder Simon J.
Het war "g dat Dirk de beenen nam om verdere
mlshanc te ontgaan. De politierechter vroeg de-
dezen het. den, toen hij terecht stond, of hij was aan
gesteld als scherprechter van het Arrondissement Alk-
maai-. ter standplaats Nibbixwoud. Verdachte leverde
een uitgebreide uiteenzetting om zijn houding recht te
zetten, doch dit alles gaf hem niet de bevoegdheid er
op los te beuken. Eisch f 25 boete of 25 dagen. Vonnis
conform eisch.
Trekking van Maandag 30 Januari.
5e klasse 9e lijst
No. 19349 f 10.000.
No. 1493 f 1500.
Nos. 6301 10923 17050 en 19273 ieder f 1000.
Nos. 29G5 13556 16969 19534 en 19586 ieder f 400.
Nos. 4811 15267 15404 15868 en 20915 ieder f 200.
Nos. 2388 6572 8821 10015 10365 11237 11711 12647 13921
15978 16422 en 18305 ieder f 100.
Prijzen van f 70.
46
71
153
176
184
300
321
368
409
415
452
497
647
771
1188
1256
1356
1384
1611
1624
1663
1703
1810
2014
2052
2190
2247
2265
2320
2394
2406
2506
2551
2558
2695
2717
2743
2884
2981
3105
3108
3178
3204
3220
3258
3321
3519
3666
3708
3745
3985
4047
4067
4190
4275
4339
4441
4446
4482
4613
4777
4959
5251
5369
5385
5451
5549
5566
5635
5685
5742
5838
5866
6105
6197
6279
6354
6363
6385
6417
6510
6564
6659
6767
6889
6923
7245
7262
7360
7366
7664
7782
7823
7833
7902
7951
8125
8190
8215
8318
8348
8365
8441
8529
8612
8665
8846
8859
8889
9014
9057
9270
9284
9442
9512
9597
9721
9845
10041
10414
10529
10853
10912
11097
11104
11124
11234
11263
11281
11301
11358
11491
11604
11615
11809
11826
11935
11942
12090
12112
12136
12186
12426
12608
12639
12747
12776
12840
12871
13100
13242
13322
13341
13350
13352
13373
13462
13883
13888
13980
14057
14085
14381
14383
14412
14432
14510
14703
14720
14788
14791
14870
14918
14944
14958
15023
15054
15173
15371
15403
15541
15663
15997
16067
16136
16137
16140
16146
16262
16417
16449
16695
16886
16980
17272
17299
17338
17421
17559
17656
17658
17700
17732
17744
17757
17854
17908
18017
18063
18163
18202
18228
18262
18350
18361
18384
18537
18547
18599
18653
18734
18812
18902
19091
19176
19258
19274
19387
19478
19619
19819
19932
20084
20230
20255
20343
20347
20356
20375
20437
20514
20603
20608
20655
20669
20712
20732
20886
20917
baar ideaal, een sprookje. Ja, zegt wel de firma,
als de afzet grooter ware, zouden wij goedkooper
kunnen leveren. Wij willen het gaarne gelooven, dat
zoo'n wagentje nog niet goedkooper te maken is;
maar dan ligt de fout aan het wagentje! Dit wagen
tje beroemt zich erop, dat het een échte auto is.
Maar dat moet juist vermeden worden' Een li
mousine met twee deuren, met opdiaaibare ven
sters, electrische starter en wat er verder bij komt,
uitgevoerd m een goedo houtsoort, met lederbeklee-
ding ja. dan gelooft een ieder onmiddellijk, dat
dat veel geld kost!Denk eens aan het vrij be
werkelijke chassis, de veering, de stuurinrichting,
het differentieel en de cardan-inrichting Dat de
kleine man in zijn droomen zijn zinnen op zóón wa
gentje heeft gezet, met kristallen vaasjes achter de
spiegelglazen ruiten, dat gelooven wij maar al te
grif. Hij heeft tot nu toe slechts gewone „auto's"
gezien en weet heelemaal niet, hre de volksauto. de
„rijmachine" er uit zal zien! En weet er wel iemand
daarvan iets af? Is het ccn wonder, dat in den han
del voor de eerbiedwaardige Hanomag-kevertjes be
tere prijzen worden betaald, dan voor achtcylinde-
rige luxewagens?
Wanneer begint de motoriseering van
Europa?
De goedkoope volkswagen is, voor zoover de con
structeur het woord heeft, reeds lang geen probleem
meer. De moderne, licht bouwwijze met de eenvou
dige buisframes en buis-chassis, de gesloten wielen
en de met veel gummilagers en -verbindingen uit
geruste motoren, hebben een zoo groote besparing
gegeven, zoowel aan gewicht, als aan materiaal dat
de volkswagen in den prijs van 3 tot 400 gulden ge
leverd kan worden, waarbij men natuurlijk van
iedere luxe moet afzien, zoowel op den electrischen
starter, die voor het kleine motortje ook werkelijk
volkomen overbodig is en slechts een bron van dure
reparaties vormt. Maar men zal een wagen op
(waarschijnlijk 3) wielen stellen die twee tot drie
personen veilig ook over groolere afstanden zal
vervoeren met een totaalsnelheid van 50 tot 60 kilo
meter per uur. Deze calculatie is geen hersenschim,
men heeft die reeds tallooze malen opgesteld en zij
weigert alleen daè.r verwezenlijkt te worden, waai
de zware last van in dat geval buiten gebruik ko
mende fabrieksinstallaties door de teere schouders
van den volkswagen gedragen moeten worden.
En daarmede is de uiterste beslissing hoe
vreemd dit overigens ook klinken moge niet zoo
zeer bij de financiën, maar wel bij de techniek!
Zij hangt nauw tezamen met de onbeantwoorde
vraag naar de „vorm en inrichting" der cirosserie.
Hier in Europa hangt men nog met lijt en ziel aan
den ouden vorm. Maar die is duur! En het is nog
door niemand nagegaan, of nieuwe, lichtere en
goedkoopere bouwstoffen, als gummi, of verschil
lende pers-materialen voor de carosserie van den
volkswagen geschikt zouden zijnNiemand heeft
er b.v, nog aan gedacht, om het lichte, goedkoope
cellon, dat de inzittenden van moderne sport/vlieg
tuigen voor het weer beschermt, ook op den volks
wagen over te brengen.
Desalniettemin zijn er moeilijker vraagstukken
óók opgelost! De volkswagen is o p k o m s t! Hij zal
nog 500 gulden kosten, 4 liter benzine op 100 kilo
meter verbruiken. 2—3 personen plaats en bescher
ming tegen den weersinvloed verschaffen, drie wie
len hebben en misschienzelfs wel vier. Hij zal
er niet precies als een auto uitzien, maar het zal
een trouwe, beste vriend van den mensch zijn Op
zijn geboortedag begin de eindspurt om dc moturi-
seering van Europa, van Nederland.
(Nadruk verboden.)