Arrondissementsrechtbank te Alkmaar Eindelijk een „auto-voor-iedereen"? Woensdag 1 Februari 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9220 Staatsloterij. VOOR DEN POLITIERECHTER. ZITTING VAN MAANDAG 30 JANUARI. Wier In gen. GEEN FIDUCIE IN T BRUINEBOONTJES-DIëET. De handelaar in scheepsbehoeften, Jacob T. te Wie- ringen, was bij verstek tot 2 maanden gevangenis straf veroordeeld wegens het schrijven en verzer.den van een smadélijken brief aan de Rijkspolitie, waarin hij den heer H. van Kalsbeek en den gemeente-nacht waker Lont valschelijk beschuldigde van diefstal en begunstiging. Hij animeerde de politie eens bij Kalsbeek een huiszoeking te doen. terwijl Lont ook wel meer van dat zaakje zou weten. Dit onderzoek draaide op niets uit en in stede van deze valsch beschuldigde me deburgers werd de schrijver den bak ingedraaid. Hij was nu van dit ver van zoetsappige vonnis in verzet gekomen en had voorts bij mr. Bulskool van Behagen zijn juridische hulp en troost gezocht. Deze advocaat verzoent al direct nietig-verklaring van de dagvaarding, omdat bij de uitreiking de desbetreffende rijksveldwachter had verzuimd in te vullen, met wie hij had gesproken. Na eenige bespreking met den Po litierechter, verklaarde mr. Buiskool van dit middel af te zien. De opposant had voorts bedoeld, een onderzoek in te stellen naar touw met blauw draad, waarvan niemand op Wielingen het verkooprecht had en dat tóch aldaar werd verkocht. Door mr. Buiskool werden voorgebracht 2 getuigen a décharge, de heeren Lont Vet en Kat, keurmeester en vertegenwoordiger van touwfabrieken, die belden inlichtingen verstrekten over het bewuste touw met blauwen draad, waarvan de leverancierster is de Ver- eenigde Touwfabrieken. De Officier had van veroordeelde, indien hij niet het opzet had tot beleedlgen, meer activiteit verwacht. Aan brigadier Bergsma had hij gezegd, in drift te hebben gehandeld. Alvorens voort te gaan met deze zaak, wenschte de Officier nog de heeren Van Kalsbeek, Lont en briga dier Bergsma te hooren Mr. Buiskool ontkende het opzet tot beleedigen. Na ellenlang juridisch gehaspel over art. 268 tusschen officier en verdediger, werd de zaak uitgesteld tot 6 Maart. Medembllk. DE PENNINGMEESTER DIE IN GEBREKE BLEEF. TOCH NOG LUST TOT BRUILOFTVTEREN Vijf December j.1. verscheen voor den Politierechter de 66-jarige emeritus landbouwer Hendr. St., die, pen ningmeester zijnde van het Ger. Weeshuis te Medem- blik, op den dag der afrekening niet in staat was de onder zijn beheer geplaatste gelden te verantwoorden. De treurige tijdsomstandigheden hadden den schijnbaar welvarenden boerenrentenier, die bovendien nog zuinig leefde, ten ondergang gebracht. Nu onderging hij ook nog de ellende van een openbare terechtstelling, doch de Politierechter, die hem liefst een verblijf in de straf- cel onthield, had een reclasseeringsonderzoek Ingesteld en de voortzetting der zaak op heden gelast. De heer J. H. Wiggers werd alsnog gehoord en con cludeerde niet in 't voordeel van verdachte. Kortgele den was ter gelegenheid van het 40-jarig huwelijksfeest van verdachte een reuze-banket gegeven, waaraan 60 genoodigden aanzaten en de deurwaarder fungeerde als ceremoniemeester! De man was'nleioprècht in zijn schuldbelijdenis en voorlichting. Niettemin adviseerde de heer Wiggers om tactische redenen een voorw. veroordeeling. De Officier was zeer somber en releveerde dat ver dachte een enorme schuld heeft. Requireerde opnieuw 4 maanden gevangenisstraf. Uitspraak: 6 maanden gev. voorw. met 3 proefjaren. Wieringen. EEN NIET 100 PROCENT BRAVE HENDRIK UIT WIERINGEN. Op den Hollandschen feestavond, 5 December, wan neer ook Zwarte Piet met roe en zak ten tooneele ver schijnt, had zich ook te verantwoorden de 26-jarige Hendr. L. uit Wieringen, welk jongmensch zich in den nacht van 29 op 30 Augustus aan huisvredebreuk bij zekeren A. Engel had schuldig gemaakt. De Politierechter was van meening, dat men in de eerste plaats „Engelen" met rust moet laten, doch, als de goede Sinterklaas bereid, alvorens zijn vonnis uit te spreken, den heer Wiggers nog eens uit te zen den voor 'n nader onderzoek. Niettegenstaanden zijn precairen toestand, had hij tóch nog weer 2 café's bezocht. Eisch f 40 boete of 40 dagen. Uitspraak 2 maanden gev. voorwoord el ijk met 3 jaar proeftijd. Alkmaar. EEN OPSTANDIG LID VAN DEN BLAUWEN- REIGERFOLDER. Een inwoner uit Heerhugowaard, de 31-jarige koop man Klaas St., had zich in den nacht van 31 October op 1 November verdienstelijk gemaakt door den heer J. Overeem, agent van politie te Alkmaar te beleedigen door hem de woorden „scheele hond" toe te voegen, en zich tegen hem, toen deze ambtenaar verdachte, omdat hij in kennelijken staat verkeerde, wenschte in te re kenen, met kracht te verzetten. Het spectakel ontstond by het sluiten van „Logement Langedijk" op de Nieu- wesloot. Verdachte wilde in een auto stappen, wat hem werd belet door Overeem, op grond van zijn alcoholi sche gesteldheid. Verdachte had getrapt en geslagen. Eisch f 50 boete of 50 dagen. Mr. Buiskool deelde mede, dat verdachte den agent later zijn verontschuldiging had aangeboden en in opge wonden toestand had misdreven. Pleiter verzocht een geringe geldboete. Vonnis f 40 boete of 40 dagen. Texel. DE STALPOMP MOEST BIJSTAND VERLEENEN. De 31-jarige veehouder Jacob K. te Texel had op 11 Juli de natuur geweld aangedaan en aan den melk- slijter v. d. Vis een op melk gelijkende vloeistof als volle melk afgeleverd, doch welk vocht in bruikbaar heid was verminderd, door toevoeging van aqua pompa! Op het scheikundig bureau van Dr. Mol te Alkmaar werd de vervalsohing ontdekt en stond de water-en- melkboer heden terecht. Het feit werd door verdachte erkend. De heer Wiggers adviseerde het opleggen van een niet al te hooge geldboete in verband met de niet bepaald schitterende omstandigheden van den Texelaar. De Officier noemde het delict zeer ernstig en vorder de in casu maar f 50 boete of 50 dagen. Vonnis f 25 boete of 25 dagen. Het record geslagen! Bergen. EEN WAT AL TE LEVENDIGE BERGEN AAR. De 19-jarige veehoudersstamhouder Cornelis B. te Ber gen, was op 8 September toevallig in het bezit van een pennemesje ter lengte van 'n kwart meter en maakte van dit moordtuig gebruik, door zekeren Adr. Gerar- dus Kuijs, met wien hij op den Baakmeerdijk slaags raakte, in zijn lip te kerven, nadat hij eerst den ou deren broeder, Jan Kuijs, een stevigen tik op diens gelaat had toegediend. Volgens Cornelis, thans terecht staande, hadden de gebroeders Kuijs hem bedreigd en beleedigd. Onder meer had Arie Kuijs met een paaJ geslagen, waarop verdachte beweert, met een klomp te hebben gegooid en ten einde raad ter zelfverdediging van zijn gebruik te hebben gemaakt. Hij zwaaide hier mee in 't rond en raakte toen Arie, die vlak voor 'm stond. Arie beweerde, dat Cornelis B. met het mes °P hem afkwamHè. hè, hè, grinnikte Kees spottend op het zondaarsbankje Hou je toch stil, snauwde de Politierechter! De heer Wiggers kon omtrent den onhandelbaren verdachte geen voorstel doen. Een feit is het, dat er tusschen die verschillende jongens iets ernstigs be stond, waarover het beter is het stilzwijgen te bewa ren. Gevorderd werd tegen dezen verdachte f 50 boete of 50 dagen. Vonnis f 35 boete of 35 dagen hechtenis. O u d o r p. ONBETROUWBARE ASSURANTIE-AGENT? OF 'N SLORDIGE MAATSCHAPPIJ? De uit Warmenhuizen afkomstige heer Pieter te B., assurantie-vertegenwoordiger, zou in den loop van 1926 tot 1930 zoo respectievelijk een bedrag van f 30.00, dat hij op premie kwitanties had geïnd, niet aan de door hem vertegenwoordigde maatschappij hebben verant woord. Deze verdachte, die het feit ontkende, werd verdedigd door mr. Judel uit Bergen. De heer te B. be weerde de bedragen, waarover het ging, te hebben overgemaakt. Hij kon dit niet bewijzen, want deze brandverzekeringsagent was zelf het slachtoffer van een brand geworden. Gerequireerd werd f 100 boete of 60 dagen hechtenis. Mr. Judel vroeg: is de Politierechter een incasso bureau? Achtte de verduistering niet bewezen en con cludeerde vrijspraak. Vonnis: niet bewezen; vrijgesproken. Helder. JEUGDIGE HELDERSCHE JUTTERS. Een viertal Heldersche jongelui, varieerende van 17 tot 21 jaar. en wel de 18-jarige Jb. de R., de 18-jarige Fred. L.. de 21-jarige Ger. W. en de 17-jarige Okke W.. waren in den nacht van 19 op 20 Aug. en corps op »*oof uitgetrokken en het doel was een op den Stationsweg staande kiosk, geexploiteerd door den heer D. Jongepier 'n 60-jarig winkelier uit Helder, van welke kiosk een houten achterluik werd weggebroken en uit de ontstane opening werd weggegrist 'n paar kogelfleschjes, eenige repen chocolade, rolletjes frujetta en 'n collectie joden- koeken. Voor dat bravourstuk stonden zij heden terecht en de jongeheer Okke W.. als benjamin van het ensemble, werd juridisch geassisteerd door Mr. Herman Scholten. De heer officier kreeg al spoedig gelegenheid om een hartig woordje te spreken en werd gevorderd tegen de roekelooze knapen ieder f 25 boete. subs. 25 dagen, wat Okke betrof. 25 dagen tuchtschool Mr. Scholten deed als naar gewoonte zijn uiterste best voor het aan zün hoede toevertrouwde afgedwaalde lam metje en verzocht een voorwaardelijke veroordeeling. Uitspraak ieder f 5 boete of 5 dagen, voor Okke W. 1 week tuchtschool. Ieder was content, zelfs de advocaat! Uitgeest. G'EST LE TON QUI FAIT LA MUSIQUE. De 50-jarige loodgieter Cornelis V.. wonende te Uit geest, stond terecht omdat hij zijn collega, loodgieter Zou eindelijk de grootste wensch der auto fabrikanten in vervulling gaan? Technische en financieele voorwaarden. door Dr. Ir. K. RIESMAN. Ondanks alle technische en con structieve verbeteringen is de „volksauto", de rijbewijslooze, de belastingvrije kleine auto... in den prijs van 400 tot 600 gulden nog steeds niet gevonden. Met de ver arming van de beste kooperskrin gen wordt de volks-auto een dwin gende noodzakelijkheid, die onmid dellijk. zonder uitstel moet worden geschapen, wil de automobielindu strie niet geheel ten onder gaan! Onze vakkundige medewerker be handelt in onderstaand artikel dit probleem en geeft daarin wegen aan, waaraan men hlijkbaar nog niet gedacht heeft. Wij hopen niet alleen, dat wij met dit artikel de wensch van iederen modernen mensch uitdrukken, maar tevens wenken zullen geven, die de volle belangstelling verdienen van de automobielindustrie. hoe ik mij de zaak voorstell" „De volksauto, zooals ik die mij denk", zegt de zoo dikwijls geciteerde „kleine man", „mag niet meer kosten, dan laten we zeggen, 600 gulden! En die na tuurlijk in termijnen te betalen. Er moeten twee per sonen voldoende zitruimte in vinden, zoo voldoen de, dat men met een beetje moeitje ook nog wel een kind kan vervoeren; de onderhoudskosten mogen niet hooger zijn, dan die van een licht motorrijwiel en laat ik het niet vergeten sukkelen mag het voertuigje ook niet; een lijkwagen is voorloopig nog niets voor mij; zoo'n vijftig Kilometer per uur mag het ding toch zeker, zonder den motor te veel te slijten, wel afleggen! en een gouden horloge gratis, kosteloos en voor niets op den koop toe en gratis-benzine voor drie jaar! hadden eenigen tijd geleden de technici be slist gezegd, als iemand deze wensch had uitgespro ken. Tegenwoordig zeggen ze dat niet meer tegen woordig zijn we verder! Dit verlanglijstje is hen reeds zoo dikwijls en zoo dringend voorgedragen, dat zij langzamerhand zelf aan de uitvoerbaarheid ervan zijn gaan gelooven. Bekijken wij dit vraagstuk eens van den practischen nuchteren kant, dan zien wij het natuurlijk in de eerste plaats in het kader van de crisis, die er nu eenmaal heerscht: wat is een volksauto eigenlijk? Toen Amerika gemotoriseerd werd, verdiende men daar in dollars, wat men hier in Holland gemiddeld in guldens verdiende. De geweldige belangstelling voor en vraag naar automobielen maakte een massa productieplan mogelijk, waarvan wij zelfs niet ge droomd zouden hebben H. G. Kriek sarcastisch had toegevoegd: Je hebt de gemeente al 4 maal tuk gehad! Den heer Kriek woog dit als lood op de ziel en hij deed aangifte, welke kracht daad den heer V. voor den Politierechter bracht. Het scheelde echter weinig of de loodgieters kregen hier opnieuw heibel. Eisoh tegen den reeds eenmaal voor beleediging ge- traften verdachte f 20 boete of 20 dagen. Mr. Wijnne, verdediger, wees op zekeren ondergrond in de kwestie. Er waren meer klachten over getuige Kriek. Voorts betwijfelde pleiter of de uitdrukking als beleediging kan worden beschouwd. Pleiter concludeerde ten slotte vrijspraak. Repliek, dupliek, uitspraak 1 20 boete of 20 dagen. K o e d ij k. BOONENSTROOVERNIELERS OFTEWEL EEN VENDETTA OP KOEDIJK. De heeren Jos. v. H. en Gerard H. (niet versohenen) hadden volgens dagvaarding op 16 Sept. te Koedijk ver nield een partij boonenstroo, toebehoorende aan den heer H. Beets aldaar. Zij hadden het stroo met petro leum overgoten en in brand gestoken. Door den ver schenen verdachte werd het feit ontkend. Er heerschte 't beetje tramalant. tuschen de resp. families, dus moest dit brandje beschouwd worden als 'n armzalig soort vaD wraakneming. Eisch f 15 boete of 15 dagen. Vonnis Jos. v. H. vrijge sproken, G. H. f 15 boete of 15 dagen. Callantsoog. EEN NON STOP-MOTORRIJDER De bekende schoenmaker Klaas J. uit Callantsoog, voorheen te Helder had in den avond van 8 October, toen hij per motor den zanddijk te Helder bereed, niet voldaan aan het door den rijksveldwachter Vroom ge geven stopsein met een electr. lantaarn en het bevel: Afstijgen. Politie. De heer Vroom was destijds belast met de wegenbelastingcontrole. Verdachte is meermalen ver oordeeld te Haarlem. Eisch f 15 boete of 15 dagen. Uit spraak: conform eisch. Bergen VAN EEN SNOEK. Een vegetarier zal dit misdrijf, waarvoor de 62-jarige heer Hendr. R. te Bergen terecht stond en dat betrof het weer laten zwemmen van een gevangen snoek, niet zoo ernstig inzien, doch de heer A. Blokker, die de snoek had gevangen was minder met deze bemoeizucht Ingenomen en vroeg thans 4 gulden schadevergoeding. De heer R. erkende het feit. Hij had den snoek weer te water gegooid, omdat hij vermeende, dat de snoek de maat niet had. De snoek was 43 c.M., terwijl 40 c.M. niet is toegestaan. 4 Gulden achtte de heer R. veel te hoog! Twee kwartjes was ruim voldoende. De vordering wer'' nu gereduceerd tot f 1.50! Eisch f 10 boete of 10 dag-n. Vonnis conform en 75 ct. scha devergoeding. Helder. NA DE SNOEK SCHELVISCH EN BOT. De niet verschenen Saartje Sch.. gehuwd met den heer v. A. te Helder, had op 25 October de 11-jarlge Greta Bot mishandeld door haar vuist- en andere slagen toe te dienen. Volgens verklaring van de verdachte zou het kind haar hebben uitgescholden en haar toegevoegd Loop naar je Jodenmoer! De politierechter vond dit al lesbehalve netjes, maar zulks gaf Mej. van A nog niet ;het recht zich met de vuist satisfactie te verschaffen. 'Dus werd zij veroordeeld tot f 10 boete of 10 dagen. Deze massaproductie maakte echter tevens een prijsklasse mogelijk, die nog veel verder van onze voorstellingswereld lag. Een Liter benzine kost ook tegenwoordig in Amerika nog 7.5 cent en de belasting is niet de moeite waard. Bij ons ziet het er echter heel anders uit Nemen wij eens aan, dat de regeering, om de automobiel branche een kans te geven, alle belanghebbende mid delsoort wagens, vijfzits-limousines met een twee-li ter-motor voor 200 gulden per stuk ging verkoopen. De vreugde van den „kleinen man" zou op dien dag niet te beschrijven zijn, maar den volgenden dag zou hem weer in de diepste diepte der teleurstelling te rugslingeren! Nu had hij weliswaar zijn langbegeerde wagen, maar om die te kynnen houden, moest hij nog een extra-hoofdprijs uit de loterij winnen! Wegenbe lasting, personeele belasting, reparatie en benzine ge ven een maandelijksch bedrag, dat iemand doet dui zelen, die aan de Amerikaansche toestanden gewoon is. Nog niet gerekend de kosten van een rijbewijs en nummerbewijs, verzekering, enz. De „goede" klelnauto. Voor den kleinen man komt een voertuig met den naam „auto" niet eens in aanmerking; want zelfs de helft van het bedrag, dat aan aanschaffing en de daaraan verbonden kosten van onderhoud, stalling, enz. besteed zal moeten worden, is hem te veel! Een „volkswagen" zou dus feitelijk slechts kunnen ont staan uit de motorfiets! En wel uit de rijbewijs looze en belastinglooze motorfietsen, of beter van het motorrijwiel, dat hier het uiterste minimum aan bij komstige kosten meebrengt, want sedert de invoering van de versterkte fietsen met ingebouwden motor is ook daarbij het rijbewijs verplichtend gesteld, hoe wel deze werktuigen soms niet eens een versnelling kennen!Belastingbehoevend is zelfs hier te lande ie dere fiets, zonder motor. Het motorrijwiel brengt slechts ongeveer 1/8 van de kosten mede, die een auto meebrengt. Daarover valt dus te spreken. En volgens deze berekening luidt dus de taak van den construc teur: Bouw een licht motorrijwiel zoodanig om, dat er twee zittingen, niet échter elkaar, maar ndast el kaar ontstaan, met een gemakkelijke carosserie om ringd, en dat tóch niet meer kost in aanschaffing en onderhoud, dan het motorrijwiel, dat omgebouwd werd. Een jaar geleden was de motorkwestie reeds een groot struikelblok; want een motortje met 200 kubieke centimeter compressieruimte trok nog maar juist met veel lawaai en moeite de tweewieler, en zou dus nooit en te nimmer een vierwieler getrokken heb ben! Het Hanomag-kommiesbroodje zalige herinne ring de eerste moedige en geniale poging tot een volkswagen in Duitschland, had nog een 500-kubie- ke centimeter-motortje in het buikje Maar juist op het gebied van kleine motoren heeft de techniek in den laatsten tijd ongehoorde vorderingen ge maakt. En als men tegenwoordig ziet, wat de een minimum aan belasting opbrengende spiritus- toestelletjes van de talrijke driewielige leverantie wagentjes presteeren, sleepen, trekken, dan behoeft men geen vakman te zijn, ora in te zien, dat met deze energiebron ook de volkswagen een bestaans mogelijkheid moet en zal hebben! Dat het gaat, bewijzen al reeds lang de kleine driewielige limousines, die nu reeds drie jaar met veel succes onze straatwegen berijden. De lage aan schaffingsprijs ontbreekt, eigenlijk nog slechts aan een algeheel succes. 750 gulden zijn voor den klei nen man nog steeds een prachtig, maar onbereik- Hoogkarspel. EEN LOSHANDIGE HOOGKARSPELAAR. De 36-jarige landbouwer Joh. B. te Hoogkarspel had op 7 Nov. in drift den 15-jarigen H. Ooteman een flink pak slaag toegediend. Volgens verdachte had Ooteman hem getreiterd en getart bij het bloemkool lossen. Eisch f 5 boete of 5 dagen, De jongen had feitelijk zijn verdiende loon, meende de officier. Uitspraak con form eisch. N i b b i x w o ud NOG 'N BOKSPARTIJTJE. De 53-jarige krom gewerkte Dirk D. was op 8 Novem ber te Nibbixwoud wat men noemt geweldig afgedroogd door den 29---rigen veel sterkeren vrachtrijder Simon J. Het war "g dat Dirk de beenen nam om verdere mlshanc te ontgaan. De politierechter vroeg de- dezen het. den, toen hij terecht stond, of hij was aan gesteld als scherprechter van het Arrondissement Alk- maai-. ter standplaats Nibbixwoud. Verdachte leverde een uitgebreide uiteenzetting om zijn houding recht te zetten, doch dit alles gaf hem niet de bevoegdheid er op los te beuken. Eisch f 25 boete of 25 dagen. Vonnis conform eisch. Trekking van Maandag 30 Januari. 5e klasse 9e lijst No. 19349 f 10.000. No. 1493 f 1500. Nos. 6301 10923 17050 en 19273 ieder f 1000. Nos. 29G5 13556 16969 19534 en 19586 ieder f 400. Nos. 4811 15267 15404 15868 en 20915 ieder f 200. Nos. 2388 6572 8821 10015 10365 11237 11711 12647 13921 15978 16422 en 18305 ieder f 100. Prijzen van f 70. 46 71 153 176 184 300 321 368 409 415 452 497 647 771 1188 1256 1356 1384 1611 1624 1663 1703 1810 2014 2052 2190 2247 2265 2320 2394 2406 2506 2551 2558 2695 2717 2743 2884 2981 3105 3108 3178 3204 3220 3258 3321 3519 3666 3708 3745 3985 4047 4067 4190 4275 4339 4441 4446 4482 4613 4777 4959 5251 5369 5385 5451 5549 5566 5635 5685 5742 5838 5866 6105 6197 6279 6354 6363 6385 6417 6510 6564 6659 6767 6889 6923 7245 7262 7360 7366 7664 7782 7823 7833 7902 7951 8125 8190 8215 8318 8348 8365 8441 8529 8612 8665 8846 8859 8889 9014 9057 9270 9284 9442 9512 9597 9721 9845 10041 10414 10529 10853 10912 11097 11104 11124 11234 11263 11281 11301 11358 11491 11604 11615 11809 11826 11935 11942 12090 12112 12136 12186 12426 12608 12639 12747 12776 12840 12871 13100 13242 13322 13341 13350 13352 13373 13462 13883 13888 13980 14057 14085 14381 14383 14412 14432 14510 14703 14720 14788 14791 14870 14918 14944 14958 15023 15054 15173 15371 15403 15541 15663 15997 16067 16136 16137 16140 16146 16262 16417 16449 16695 16886 16980 17272 17299 17338 17421 17559 17656 17658 17700 17732 17744 17757 17854 17908 18017 18063 18163 18202 18228 18262 18350 18361 18384 18537 18547 18599 18653 18734 18812 18902 19091 19176 19258 19274 19387 19478 19619 19819 19932 20084 20230 20255 20343 20347 20356 20375 20437 20514 20603 20608 20655 20669 20712 20732 20886 20917 baar ideaal, een sprookje. Ja, zegt wel de firma, als de afzet grooter ware, zouden wij goedkooper kunnen leveren. Wij willen het gaarne gelooven, dat zoo'n wagentje nog niet goedkooper te maken is; maar dan ligt de fout aan het wagentje! Dit wagen tje beroemt zich erop, dat het een échte auto is. Maar dat moet juist vermeden worden' Een li mousine met twee deuren, met opdiaaibare ven sters, electrische starter en wat er verder bij komt, uitgevoerd m een goedo houtsoort, met lederbeklee- ding ja. dan gelooft een ieder onmiddellijk, dat dat veel geld kost!Denk eens aan het vrij be werkelijke chassis, de veering, de stuurinrichting, het differentieel en de cardan-inrichting Dat de kleine man in zijn droomen zijn zinnen op zóón wa gentje heeft gezet, met kristallen vaasjes achter de spiegelglazen ruiten, dat gelooven wij maar al te grif. Hij heeft tot nu toe slechts gewone „auto's" gezien en weet heelemaal niet, hre de volksauto. de „rijmachine" er uit zal zien! En weet er wel iemand daarvan iets af? Is het ccn wonder, dat in den han del voor de eerbiedwaardige Hanomag-kevertjes be tere prijzen worden betaald, dan voor achtcylinde- rige luxewagens? Wanneer begint de motoriseering van Europa? De goedkoope volkswagen is, voor zoover de con structeur het woord heeft, reeds lang geen probleem meer. De moderne, licht bouwwijze met de eenvou dige buisframes en buis-chassis, de gesloten wielen en de met veel gummilagers en -verbindingen uit geruste motoren, hebben een zoo groote besparing gegeven, zoowel aan gewicht, als aan materiaal dat de volkswagen in den prijs van 3 tot 400 gulden ge leverd kan worden, waarbij men natuurlijk van iedere luxe moet afzien, zoowel op den electrischen starter, die voor het kleine motortje ook werkelijk volkomen overbodig is en slechts een bron van dure reparaties vormt. Maar men zal een wagen op (waarschijnlijk 3) wielen stellen die twee tot drie personen veilig ook over groolere afstanden zal vervoeren met een totaalsnelheid van 50 tot 60 kilo meter per uur. Deze calculatie is geen hersenschim, men heeft die reeds tallooze malen opgesteld en zij weigert alleen daè.r verwezenlijkt te worden, waai de zware last van in dat geval buiten gebruik ko mende fabrieksinstallaties door de teere schouders van den volkswagen gedragen moeten worden. En daarmede is de uiterste beslissing hoe vreemd dit overigens ook klinken moge niet zoo zeer bij de financiën, maar wel bij de techniek! Zij hangt nauw tezamen met de onbeantwoorde vraag naar de „vorm en inrichting" der cirosserie. Hier in Europa hangt men nog met lijt en ziel aan den ouden vorm. Maar die is duur! En het is nog door niemand nagegaan, of nieuwe, lichtere en goedkoopere bouwstoffen, als gummi, of verschil lende pers-materialen voor de carosserie van den volkswagen geschikt zouden zijnNiemand heeft er b.v, nog aan gedacht, om het lichte, goedkoope cellon, dat de inzittenden van moderne sport/vlieg tuigen voor het weer beschermt, ook op den volks wagen over te brengen. Desalniettemin zijn er moeilijker vraagstukken óók opgelost! De volkswagen is o p k o m s t! Hij zal nog 500 gulden kosten, 4 liter benzine op 100 kilo meter verbruiken. 2—3 personen plaats en bescher ming tegen den weersinvloed verschaffen, drie wie len hebben en misschienzelfs wel vier. Hij zal er niet precies als een auto uitzien, maar het zal een trouwe, beste vriend van den mensch zijn Op zijn geboortedag begin de eindspurt om dc moturi- seering van Europa, van Nederland. (Nadruk verboden.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5