vende tijdsomstandigheden ls geweest, die hem deed he sluiten zich voor adhaesiebetuiging uit te spreken. De opbrengst der gronden, onverschillig of dit eigendom of huurgronden zijn is bitter weinig. Al jaren heeft spr. de groote onbillijkheid gevoeld van belastingheffing op ongebouwde eigendommen. Het is zuiver en alleen van toepassing op de plattelandsbedrjjven, land-, tuinbouw en veeteelt Andere bedrijven als groote fabrieken, rede rijen e-d. zijn hiervan vrijgesteld. Men kan nu eenmaal niet tuinen of boeren zonder grond en ls t zeer onrecht vaardig. Maar 't ziin weer de plattelanders, die worden gedu peerd. Men betaalt reeds polderlasten. bannelasten en bijdragen aan andere Instellingen. Dat mén op een inko- komen belastingheffing toepast, is regelmatig, maar dit is een extra belasting, alleen van toepassing op grond gebruikers. Of 't kan. wordt niet gevraagd, 't Is al een zeer verouderd gebruik en dateert uit den tijd van Na poleon. In dit adres wil men voor vermindering pleiten, nog zelfs niet voor algeheele opheffing. Spr. vindt, dat de gemeente als zijnde een plattelandsgemeente dit adres dient te steunen. De Voorzitter zegt hierop, dat nergens in opgesloten ligt. dat de meerderheid van het college sympathiek staat tegenover de hier bedoelde belastingheffing. Maar de medaille heeft ook een keerzijde. Elke verlaging in deze belasting zal noodwendig de lasten voor de gemeente vergrooten. Dat is 't motief, waarom de meerderheid in 't college heeft gemeend hier geen adhaesie te moeten betuigen. Wanneer er een tijd zal komen dat andere bronnen kunnen worden aange boord en deze Inkomsten kunnen worden ontbeerd, zal men er wellicht anders over denken. De heer Kamp kan zich met 't gezegde des heeren Brugman best vereenigen. Als de zaak goed wordt be zien is t niet anders dan rechtvaardig, dat getracht wordt vermindering van lasten te verkrijgen, 't Gaat bil de meerderheid in B. en- W. nu schijnbaar niet om *t recht, maar om den finantleelen kant, die er voor de gemeente aan vastzit Dat is volgens spr. niet zuiver. Getracht moet worden in dezen tot verlaging te komen. De heer Van Wijk merkt op. dat allen het wel eens zullen wezen met den heer Brugman, dat deze belasting heffing onrechtvaardig en onbillijk ia Spr. noemt dit adres een crisissymptoom, welk aanduidt, dat er ln de hoofden van de groote massa iets begint te gisten. Maar als over billijkheid wordt gesproken, moeten ook de drukkende belastingen op suiker, thee. en meerdere le vens- en genotmiddelen verdwijnen. Die worden ook op zakkenrollersmanier aan de menschen ontfutseld. Spr. heeft 't al meer gezegd: men moet 't op 't kapitaal aan houden. De kapitaalkrachtigen moeten betalen, die kun nen betalen tenminste, maar men mag 't niet schuiven op de schouders der arbeiders en op 't personeel. De heer Dekker merkt op. dat ,*i der hoofdsom van de heffing ten goede komt aan de gemeente. Het is al- zoo een bron van inkomsten. We zijn. aldus spreker, schreeuwend verlegen om Inkomsten. En daarom alleen is spr. reeds aan de zllde van de meerderheid. De be lasting zelve wil spr. niet verdedigen, want deze is niet rechtvaardig. Maar welke belasting ls feitelijk wèl recht vaardig? Dat zal dan moeten wezen de inkomstenbelas ting. Maar spr. heeft zich in de eerste plaats de vraag gesteld of 't niet de taak is van de landbouw-, tuin bouw- en boerenorganlsatles om hun belangen te be pleiten. Dat mag tenminste ln de allereerste plaats ver wacht worden. De heer Van Zoonen la 't met deze laatste woorden van vorlgen spreker volkomen eens. Als die organisa ties nu eerst eens beginnen, en deze beginnen met *t vragen van adhaesie aan diverse gemeenten, dan zou er nog ernstig over worden gedacht. De heer Brugman vindt, dat er maar wat omheen ge draald wordt. Allen zijn 't er over eens dat 't hier een onrechtvaardige belasting geldt, en toch gaan er stem men op om ze te handhaven. Spr. moet dit ten strengste afkeuren. Wat betreft de opmerkingen over de diverse organisaties, dit is al vaak besproken, maar valt bulten dit adres. Hier vraagt een gemeente om adhaesie en daar dient een antwoord op gegeven te worden. Voorzitter merkt op dat de heer Brugman zoo vrij ls om één punt aan te raken, dat la de onbillijkheid dier belasting, maar 't andere punt, een gemeentebelang, laat hij zwemmen. Ook dit is niet rechtvaardig, aldus Voor zitter. Allen zijn 't er over eens dat deze belasting dient te verdwijnen, maar momenteel kan 't toch niet anders De draagkracht der gemeente zal dan Immers gevaar loopen. Als er andere tijden aanbreken, dan zullen we er ook anders over denken. De heer De Pree deelt mede. dat de heer Brugman direct ziin stem kan krijgen als hij een middel aangeeft, waarmee 't verlies zal worden aangezuiverd. Daar zit de moeilijkheid! De heer Brugman: Dat hoort thuis bij 't ministerie van flnantiën. Ministers geeft men ruim pensioen na 'n paar dienstjaren. Dan vraagt men ook niet of 't kan. maar 't gebeurt. Die gelden komen uit de schatkist! Voorzitter: Maar de heer de Pree heeft heusch niet zoo mis gerekend. De gemeente wordt de dupe als er geen andere bron tegenover staat waar uit geput kan worden. De heer Brugman zegt dat Iets wat onrechtvaardig Is, moet verdwijnen. Dat staat vast! We kunnen, aldus spr., dan 't geld weghalen waar-t te halen la De heer De Veer ls van meening dat de organisaties eerst dienen te ageeren. 't Voorstel van de meerderheid wordt aangenomen met 62 stemmen. Tegen de heeren Kamp en Brugman. Door het gemeentebestuur van Oudkarspél ls ver zocht adhaesie te betuigen aan het besluit van den Raad dier gemeente tot intrekking van de bijdrage ten behoeve van het Westfriesche kanalenplan. B. en W. stellen voor, dit verzoek voor kennisgeving aan te nemen. De heer Kamp brengt den raad ln herinnering, hoe spreker 't vorige jaar reeds heeft gewezen op de mindere belangrijkheid van kanalisatie. Het waterverkeer ver mindert sterk. Alles gaat over den weg. maar niet over 't water. In den kop van Noord-Holland komen de pri maire wegen, die aan de eischen voldoen. Ook hierdoor komt de behoefte aan waterwegen meer en meer op den achtergrond. De Wieringermeerpolder is door goede we gen doorsneden en daar gaat 't verkeer ook al meer en meer oveT den weg. De belangrijkheid van de kanalisatie meent spr. hiermee wel te hebben aangegeven. De heer Dekker, 't woord verkrijgend, wijst er op dat een vorige raad heeft besloten om in de kosten der ka nalisatie bij te dragen. Nu gaat *t volgens spr. niet aan, om zoo maar in eens deze toezegging in te trekken. Een man een man. een woord een woord! Spr. maakte wel deel uit van den raad, die zich in meerderheid vóór bijdrage uitsprak, maar in beide gevallen. verleening van f 400 en verleening van f 500 heeft spr. tegenge stemd. Maar dat neemt niet weg. dat toen 't besluit is genomen en dat dient te worden nagekomen. Voorzitter ls t met den heer Dekker volkomen eens. Na ernstige overwegingen is indertijd besloten bij te dragen en is 't te gek om nu anders te gaan besluiten. Wat de heer Kamp opmerkte over de goede wegen in den Wieringermeerpolder is volkomen juist, maar de heer Kamp mag niet vergeten, dat er ook goede water wegen den polder doorkruisen en de boerderijen daar aan zijn gebouwd. Spr. vindt dat t niet aangaat nu de bijdrage in te trekken. De heer Van Wijk zegt over de kanaalwerken veel ln de couranten te hebben gelezen en over de werkver schaffing in betrekking tot deze werken. Spr. zegt, dat hij er feestelijk voor zal bedanken finantieel bij te dra gen en dan te zien dat werkloozen uit andere gemeenten er te werk worden gesteld en niet die uit de gemeente Winkel. Voorzitter licht toe, dat er lang ls gesproken en ge schreven over de quaestie. of de werken met de machine of met handkracht zullen worden uitgevoerd. Ook In de vergadering van Burgemeester en Secretarissen, gehou den in „Vredelust" te Schagen onder voorzitterschap van den heer Bandsma van de Arbeidsbeurs uit Den Helder, is deze zaak besproken, maar unaniem was men van "rieelng om te aöviseeren uitvoering met handkracht oed te overwegen. Van den minister is hieromtrent nog -n beslissing afgekomen en dient men dit nog af te Hierop wordt *t adres van de gemeente Oudkarspel voor kennisgeving aangenomen. De heer Kamp wenscht te worden geacht als te hebben tegengestemd. Pensioensgrondslag agent van politie. Ingevolge mededeeling van den Pensioenraad is het niet mogelijk de Pensioensgrondslag van H. Velthuijs als agent van politie ln zijn vorige standplaats te be stendigen. B. en W. stellen voor, ln te trekken het besluit van 16 Maart 1932 en den pensioensgrondslag van H. Velthuijs te bepalen op f 1430 als dienaar van politie. Aldus wordt besloten. Schoolgeldontheffing. Ingekomen zijn de volgende verzoeken om ontheffing van schoolgeld: K. Groen voor 7/12 gedeelte voor 1 leerling wegens het verlaten van de school; S. de Boord er geheele ontheffing voor één leerling waarvoor hij ten onrechte is aangeslagen; P. Honingh geheele ontheffing voor één leerling, aan gezien hij op reclame is vrijgesteld van het betalen van Rijks Inkomstenbelasting. B. en W. stellen voor op deze verzoeken gunstig te beschikken. D« raad gaat hiermede aceoord. Herziening belooningen B. A. Door het Algemeen Burgerlijk Armbestuur ls mede gedeeld dat voor penningmeester dier instelling is be noemd de heer A. Slooves. Tegelijk heeft het in dit bestuur aanleiding gegeven tot de vraag of thans bij het voorzien in deze vacature niet de tijd was om de daaraan verbonden belooning In evenredigheid der werkzaamheden nader onder het oog te zien. Aangezien deze belooningen door den Raad worden vastgesteld, heeft een conferentie plaats gehad met Burgemeester en Wethouders en den Voorzitter van het Armbestuur en als gevolg daarvan stellen B. en W. voor, de beloo ning van den Penningmeester van het Algemeen Bur gerlijk Armbestuur vanaf 1 Januari 1933 te bepalen op f 100, inplaata van op f 150. Aldus besluit de raad. Herziening belastingverordening. In verband hiermede wordt de volgende toelichting op de voorstellen gegeven. De in de vergadering van 1 November 1932 vastge stelde verordening tot herziening van de tarieven der Personeele belasting en het vaststellen van een veime- nigvuldlglngscijfer voor de heffing van opcenten op de gemeentefondsbelasting. Bullen Ingevolge mededeling van Ged. Staten niet voor goedkeuring vatbaar zijn en derhalve voor 1933 niet mee kunnen werken. De wijziging der tarieven voor de Personeele belasting zouden om voor 1933 te kunnen werken, te laat zijn vastgesteld en een vermenigvuldlglngscljfer van 2 zou tengevolge hebben, dat de heffing van 80 opcenten werd overschreden bij een progressieve regeling. De bepaling in de goedgekeurde verordening tot heffing van opcenten op de gemeentefondsbelasting, dat jaar lijks wordt vastgesteld het cijfer waarmede de heffing zal worden vermenigvuldigd heeft derhalve maar ge ringe beteekenis. aangezien bij een heffing tot 80 op centen dit niet hooger kan zijn dan 1. Handhaving dier bepaling heeft dan ook weinig zin. Het gevolg is dat op andere wijze ln een belangrijk bedrag voor de begrooting 1933 zal moeten worden voorzien. B. en W. zijn van oordeel, dat dit alleen mogelijk ls, door het nemen van een noodmaatregel, vermoedelijk alleen voor dit jaar en wel los te moeten laten het beginsel van progressie en op alle aanslagen een gelijk getal opcenten te heffen. B. en W. stellen zich voor zoo spoedig mogelijk te komen met nieuwe voorstellen voor volgende jaren, door b.v. de verordening van 1 November 1932, tot wijziging der tarieven van de Personeele belasting, on veranderd van kracht te verklaren en zoo tijdig, dat deze voor 1934 kan werken. Blijkt voor de gemeente fondsbelasting een heffing noodlg van meer dan 80 op-, centen, dan zal progressie daarin niet mogelijk zijn. De heffing voor 1933 te doen plaats hebben op gelij ken voet als voor 1932 en tijdelijk te voorzien door dek king van een crisisleenlng, ls geïnformeerd, doch niet toelaatbaar. De te nemen noodmaatregelen voor 1933 zullen dan bestaan in: L het heffen van 150 opcenten op alle aanslagen in de Personeele belasting, daarvan is een opbrengst ge raamd van (hf<L s.) f 8200. De opbrengst der Personeele belasting voor de opcenten wordt geschat op (f 8200 x 150 opc. ls f 12300). Volgno. 207 der begrooting voor 1933, uitgetrokken op f 7764, wordt dan f 12300. Ver meerdering f 4536. n. het heffen van 80 opcenten op alle aanslagen l<n de gemeentefondsbelasting, daarvan Is de opbrengst ge raamd f 5600. Volgno. 213 der begrootlng 1933. De op brengst der gemeentefondsbelasting wordt geschat op f 7000 x 80 opc. Is f 5600. waarvan voor 1933 ls f 4200, van 1932 is f 533.34. wordt dan f 4733.34, uitgetrok ken op post no. 213 der begrooting 1933 f 3733.34, ver meerdering f 1000. De vermeerdering bedraagt derhalve f 4536 en f 1000. Is f 5536. De hoofdsom der Personeele belasting wordt teruggebracht op het oude tarief en verlaagd met f 4211. f 5536 f 4211 is f 1325, de totale vermeerdering. Wijziging der gemeentebegrooting voor hei dienstjaar 1933. Door Ged. Staten is teruggezonden de begrooting voor 1933 met enkele opmerkingen. Als gevolg daarvan zal de volgende verandering plaats hebben: Volgno. 7 verhoogd met f 20 in uitgaaf. Totaal Hoofdstuk n in uitgaaf verh. met f 1020.— Volgno. 102 verhoogd in ontv. met f 0.70 Volgno. 203 verlaagd in ontv. met f 100.76 Volgno. 204 verhoogd in ontv. met f 10.09 Volgno. 205 verlaagd ln ontv. met f 30.87 Volgno. 206 verlaagd in ontv. met f 4211.— Volgno. 207 verhoogd in ontv. met f 4536.— Volgno. 213 verhoogd in ontv. met f 1000. Volgno. 195 a nieuw in uitgaaf met f 1000.— bij f5540.79 af f 6362.63 Verschil f 815.84 zoodat onvoorziene uitgaven verminderd wordt met f 815.84 en op deze post blijft f 4112.34. Het totaal der begrooting wordt daardoor f 103.897.81 B. en W. stellen voor aan deze opmerkingen tegemoet te komen. Voorts merken Ged. Staten op: le. Volgno. 188 Subsidie Armbestuur te brengen op f 11.785.24, geraamd op f 8000. 2e. Volgno. 194 Werkverschaffing aan werkloozen te brengen op f 1420, geraamd op f 925.; 3e. Volgno. 195 a Steun aan werkloozen uit te trekken op f 1700, nieuwe geraamd op f 1000; 4e. Volgno. 199 Subsidie werkloozenkassen uit te trek ken op f 1085, geraamd op f 600. B. en W. stellen voor daarop het volgende te berich ten: le. Aanvankelijk werd gedaoht over een subsidie van f 10.000. dooh waar door het Invoeren van steunregelin gen enz. voor het Armbestuur als gevolg der tijdsom standigheden geen groote schommelingen worden ver wacht en bovendien enkele groote bedeelingen kwamen te vervallen, is het Armbestuur bereid gevonden ta trachten met f 8000 rond te komen, ook al. omdat de geldmiddelen der gemeente voorloopig althans niet meer zouden toelaten. 2e. Voor werkverschaffing is als gevolg der overdracht van een belangrijk deel der wegen aan het Hoogheem raadschap. een belangrijk werkverschaffingsobject ko men te vervallen, bovendien zal. gezien het groote getal georganiseerde arbeiders een regeling worden toegepast, waarbij bondsuitkeerlng naast werkverschaffing worden benut door niet zes, doch drie dagen per week arbeid te doen verrichten. Echter wordt een nieuwe post in gevoerd onder volgno. 195a „Steun aan werkloozen" en begroot op f 1000. 3e. Het komt ons voor dat de steunregeling voot 1933. lager zal zijn omdat de Rijksregeling is overgenomen en daarin door den Minister van Binnenlandsche Zaken Rijkssubsidie is toegezegd. Ook hier werkt de uitkeering uit de bondskas voor de georganlseerden mede, om de steunregeling te verlagen. 4e. In de vragenlijst over 1932 is een belangrijk deel opgenomen, dat wel ln 1932 ls betaald, doch behoorde tot een vorig dienstjaar. Getracht wordt zoo mogelijk de betalingen ln het juiste dienstjaar te doen plaats heb ben. waardoor zeer waarschijnlijk met het geraamde kan worden volstaan. Voorzitter bejammert het, dat de gemeente in dezen tijd genoodzaakt wordt om de belasting-schroef zoo sterk aan te halen, maar 't College van B. en W. en ook de Secretaris, zijn tot de overtuiging gekomen, dat geen andere weg openstaat om tot dekking der rekening te komen. Elke poging zal worden aangewend om tot ver betering te geraken. Spreker beveelt den raad aan, in te gaan op de bovenomschreven voorstellen. De heer Kamp zegt, dat 't overbekend is, dat hij fel tegenstander is van opcentenheffing op de personeele belasting. Maar waar de gemeente in financieels moei lijkheden komt, zal spreker noodgedwongen meegaan met 't voorspel van B. en W., al blijft spreker van mee ning, dat de personeele belasting zich niet leent voor de heffing van opcenten. Wat betreft 't Algemeen Burgerlijk Armbestuur, met f 8000 zal het B. A. nooit rond kunnen komen en spreker bereidt den raad er vast op, dat aan 't einde des jaars wel meer geld zal blijken noodig te zijn d-n f 8000. Voorzitter zegt wel ertuigd te zijn, dat wat de heer Kamp zegt over de gelden van 't B. A. waar is, maar spreker wil 't toch eerst hierbij laten en de proef nemen. De heer Van Wijk is ook een principieel tegenstander van de personeele belasting, 't Blijkt nu, dat de vlieger niet ls opgegaan, in dit geval om 't geld te halen waar 't is. Neen, nu moeten allen betalen. Spreker is er voor, om 't bedrag, noodig voor 't B. A., nu direct vast te stellen. Uit onvoorzien kan 't niet komen, maar weer „men hale 't, waar 't te halen is". Noodgedwongen zal spreker met 't voorstel meegaan De heer Dekker zegt dat de 150 opcenten hem lang niet sympathiek zijn. 't Is reeds lang aan den hoogen kant. maar nu wordt 't nog véél erge-r. 't Is verschrik kelijk. Maar waar moet de verhooging vandaan ko men? De inkomsten der Gemeentefondsbelasting zijn aan den dalenden kant en met moeite zal 't verlies zijn in te halen. De personeele belasting moet door de menschen immers uit 't inkomen worden betaald en nu zal wei blijken, dat dit niet meer mogelijk is. Als 't zoo doorgaat, zal 't eenigste zijn om te pogen de belang rijke kapltaalsafloseingen trachten opgeschort te krijgen Maar hoe 't zei, spreker zal noodgedwongen moeten meegaan met 't voorstel van B. en W., als ziende geen anderen uitweg. De heer De Pree merkt op, dat men zdch heeft blij gemaakt met een dooie musch, toen den vorigen zomer B. en W. niet met voorstellen kwamen om in de ge meentefondsbelasting progressie te heffen. Spreker stelt voor om 't volgend jaar 't heele zaakje maar naar Haarlem te sturen, dan kunnen ze 't daar uitzoeken. Onder protest zal spreker met 't voorstel meegaan. De heer Kamp vraagt daarop, of de gemeente niet van de le naar de 2e klas kan graan. Onder de gegeven omstandigheden lijkt dit spreker wel gewenscht. Voorzitter kan hier niet vóór wezen. Als dat geschiedt dan zullen de laagste inkomens eerder belast worden dan momenteel. De aftrek voor noodzakelijk levens onderhoud komt dan ook van f 800 op f 700. De heer Dekker verklaart zich er tegen, om naar de 2e klasse over te gaan. De armsten zullen dan ook moeten bijdragen en men weet dat dit nooit zal kunnen. De heer De Pree heeft van den heer Brugman opge hoord. Toen spreker aan den heer Brugman vroeg, hem een bron aan te wijzen, waaruit 't verlies kon worden geput, dat zou worden geleden, antwoordde hij: dat moet gehaald worden waar 't is, en nu wil de heer B. de arme drommels er al ln betrekken. De heer Brugman: Ik heb naar voren gebracht, dat de 150 opoenten gelegd moeten worden op alle gezinnen Spreker zegt, er voor te zijn om naar de tweede klasse te gaan. Juist omdat hij meende dat dit voor de kleinste inkomens beter zou zijn. De Voorzitter stelt voor om de discussies te sluiten. Het geldt hier een noodgeval, een noodmaatregel dus. Bovendien la er veel haast bij. Nadat de heer Kamp er nog op gewezen heeft, dat de personeele belasting een onding is en dat 't zuiver der ls, dat belasting geheven wordt van hen die 't kun nen betalen, wordt 't voorstel van B. en W. onveran derd vastgesteld. Suppletolre begrooting 1932. B. en W. stellen voor de 5e suppl. begrooting voor den dienst 1932 vast te stellen en machtiging te verleenen tot het doen van af- en overschrijvingen voor de reke ning 1932. voor zoover dit noodig blijkt. Allen gaan hiermee aceoord. Beschikbaarstelling werkkrachten. Ingekomen ls een verzoek van de afdeeling Winkel van den Neutralen Bond van Boeren. Land- en Tuin bouwers. om beschikbaarstelling van werkkrachten. Door dezen bond ls verzocht werkloozen bij particulieren die daarvoor In aanmerking zouden kunnen komen, te werk t« stellen, tegen een nader te bepalen vergoeding door werkgevers, welke niet in staat zijn een arbeider vol loon te betalen. Dit verzoek is besproken met de inspectie der werk verschaffing, doch moet als ontoelaatbaar worden be schouwd. Inmiddels wordt het onderzoek voortgezet om trent het komen tot een z.g. baggerregeling, zooals die in sommige gemeenten in West Friesland wordt toegepast. De raad vereenigt zich met deze uiteenzetting. Beschikbaarstelling kunstmest Daarnevens is nog ingekomen een verzoek van de afd. Winkel van den Neutralen Bond van Boeren, Land en Tuinbouwers, om beschikbaarstelling van kunstmest. Ter voorziening in de behoefte van noodlijdende tuinders werd ln 1932 beschikbaar gesteld een bedrag v. flO.OOO waaruit moest worden betaald 30 pet van de te ver strekken rentelooze voorschotten aan noodlijdende tuin ders. In het bedrag van f 10.000 was begrepen f 3000 der gemeente door overschrijving en f 7000 als voorschot van het Rijk. Het Rijk heeft echter een oorschot verleend van f 4452.40, zoodat in het geheel beschikbaar was op post 224c f 4452.40 plus f 3000 is f 7452.40. Voorts werd daaruit verstrekt de kunstmestvoorzie- nlng en ondersteuning niet tot beide voorgaande behoo- rende. De bijdrage der gemeente in de rentelooze voorschot ten heeft bedragen f 1908.17, de kunstmestvoorziening beeft bedragen f 762.10, de steun buiten voorschot heeft bedragen f 1081. totaal f 3751.27. De totale uitgaven hebben bedragen f 8203.67. Et was beschikbaar op post 224c f 7452.40, meer uitgegeven: f 751.27. zoodat van dit crediet niet op 1933 kam worden overgeschreven en vcor extra uitgaven voor Jat jaar niet anders is te putten dan uit den post voor onvoor ziene uitgaven. Het komt B. en W. voor dat de gemeen- tefinantien geen verstrekking van kunstmest toelaten. De heer De Pree dringt er op aan, dat alsnog wordt overwogen om aan de armsten kunstmest te verstrek ken. Dit zal de gemeente niet veel geld kosten. Besloten wordt dat een bespreking zal plaats vinden tusschen 't College van B. en W. en 't bestuur der afd. van den Bond, om alsnog te trachten een oplossing te vinden. Een werkvcrschaffingsplan. Door den Minister van Binnenlandsche Zaken ls bij zijn beschikking van 13 Januari jj. medegedeeld bereid te zijn mede te werken tot uitvoering van het werkver schaffingsplan met den Oosterpolder en daarvoor een overheidssubsidie tce te zeggen van 60 pet. op de loo- nen. Deze overheidssubsidie beteekent de bijdrage van Rijk en Gemeente samen, waarvan de verdeeling nader zal worden vastgesteld. Het te betalen uurloon bij flink werk zal gemiddeld 27 cent per uur kunnen bedragen, waarboven 50 cent per week wordt uitgekeerd voor laarzenvergoeding, voot regenuren wordt 22 cent vergoed uitgezonderd de eer ste 3 uren per week. De premie ingevolge de ziektewet moet voor M gedeelte op de arbeiders worden verhaald. De algemeene controle wordt opgedragen aan de Ne- derlandsche Heidemaatschappij, waarvan de kosten doqj Rijk en Gemeente, elk voor de helft worden gedragen. De dagelijksche leiding kan bij de gemeente berusten. Pogingen worden nog aangewend een huurtoeslag t« verkrijgen en een loon van 30 cent per uur. Brandstof- fentoeslag blijft ook ln werkverschaffing bestaan. Voorts zijn op deze werkverschaffing van toepassing de tal van voorschriften dienaangaande gegeven. De tewerkstelling geschiedt onder goedkeuring van den adjunct-inspec teur der Werkverschaffing. B. en W. hebben zich de vraag gesteld of de kosten daarvan wel in overeenstemming zullen zijn met het ge dachte resultaat en voorts of de tijd van het jaar nog zal toelaten dit werk nu uit te voeren Hoewel de loon regeling ook hen laag voorkomt meenen zij toch het plan ter beoordeeling aan den raad te moeten voorleg gen. Hier is, aldus Voorzitter, niet bekend hoeveel pet. door het rijk zal worden bijgedragen in de loongelden, maar er is reden om aan te nemen van 50 pet. Uit elk gezin mag maar één persoon werkzaam worden ge steld, alleen 't hoofd van 't gezin of de kostwinner. Dit is een minder gelukkige clausule. Zoodoende kannen, niet alle daarvoor geschikte werkloozen te werk wor den gesteld. Het College van B. en W. noemt dan 't loon van 27 cents per uur veel te laag. 't Werk wordt geraamd op f 2500. Rijk en gemeenten zullen dan moe ten dragen f 1600 plus de bijkomende kosten als voor toezicht, enz. Zoo zal 't de gemeente ongeveer op f 1000 komen te staan. De heer Deker spreekt schande over 't uurloon van 27 cent. Zoo zullen deze menschen, waarvan men volle arbeidskracht eischt, perd ag met in den sloot staan f 2.16 kunnen verdienen. Men lette wel, 27 cent, bij flink werk! (Gelach op de tribune). De bijdrage van 't rijk staat niet vast, de controle komt zelfs nog ten deele op onze schouders. Spreker is er van overtuigd, dat het werk op deze wijze uitgevoerd, een fiasoo zal worden. Men kan niet verwachten, dat er met animo zal wor den gewerkt. Als men slagen wil, moet men iets aan moedigend s stellen en dat ls geen f 2.16 per dag. Dan lam je beter werkloos zijn! Beter lijkt 't spreker, om dan met den Oosterpolder ovérleg te plegen. De heer Kamp zegt dat men 't in de poldervergade ring eens was, dat 't werk ten spoedigste moest wor den uitgevoerd. Nu zijn er veel bezwarende voorschrif ten en kan niet iedereen aan 't werk gesteld worden. Dit geldt hier ook een polderbelang en in die richting dient men te gaan. Dan is er iets van te verwachten. De heer De Veer brengt burgemeester een eere- saluut voor alle moeite welke deze heeft gdaan om dit werkobject te doen uitvoeren, maar de voorschriften zijn zóó bezwarend, dat 't ln de practijk niet uitvoer baar zal blijken te zijn. Nadat men deze zaak nog van alle zijden had be sproken, werd unaniem besloten op 't voorstel niet In te gaan en naar andere mogelijkheden uit te zien. Aangaan rekening-courant-overeenkomst en belegging van gelden. Vervolgens komt ter tafel een voorstel van B. en W. tot het aangaan van een rekening-courant overeen komst met de N.V. Bank voor Nederiandsche Gemeen ten tot een crediet van f 20.000, zijnde het bedrag der kasgeldleening. Bovendien houdt dit in de mogelijkheid tot het beleggen van kasgeld bij deze Instelling. Waar het beleggen van gelden zooals tot nu toe geschiedde bij de Boerenleenbank bij Ged. Staten bezwaren ontmoet en anderzijds het verstrekken van kasgeld bij den Boe renleenbank bezwaren ontmoet, stellen B. en W. voor bovenstaande vaet te stellen, of in verband met een. offerte van de Ned. Middens tand sbank te Schagen de zaak nog nader onder oogen te zien. Van de Ned. Mld- denstandsbank, kantoor Schagen, is een schrijven inge komen, waarin wordt verklaard, dat deze volkomen be reid ls om bij vorderingen van het gemeentebestuur zekerheid te storten in den vorm van effecten. Voorzitter vindt het wel veel waard, dat men zoo dichtbij relaties heeft. De heer Van Zoonen zegt, blij te wezen dat Voorzit ter met dit laatste voorstel komt. Het is me, aldus de heer Van Zoonen, bekend, dat een gemeente ln den omtrek minder prettige ervarin gen heeft opgedaan met de Bank van Ned. Gemeenten en het bestuur heeft alle relaties met bedoelde bank verbroken en is een overeenkomst aangegaan met de Ned. Mlddenstandsbank, kantoor Schagen. De heer Van Wijk voelt er veel voor om ln elk geval f 5000 bij de Boerenleenbank té accordeeren, dat ls voor den gemeente-ontvanger van groot gemak. Voor dé resteerdende; f 16000 kan de meest gunstige gelegen heid worden verkozen. Voorzitter licht toe, dat volgens besluit van Ged. Staten de gemeente niet in vordering mag staan bij dé Boerenleenbank. Ook de heer Kamp wil voor 't loo pende werk de connecties met de Boerenleenbank bestendigd zien. Voorzitter zegt dat er bovendien haast bij is, daar dé gemeente geld noodig heeft en vraagt of de raad aan het college van B. en W. vrijheid wil geven om verder onderzoek te doen. Aldus wordt besloten. Hierna volgt de Rondvraag De heer Van Wijk deelt mede, dat er personen met een lijst in de gemee. .e rondgaan en vraagt of daar toe toestemming is verleend. Voorzitter zegt dat toestemming is geweigerd en dat er streng op zal werden toegezien. Bedoelde per sonen hooren in een andere gemeente thuis en dan moeten de heeren zdch daar maar presenteeren. Dan heeft de heer Van Wijk te klagen over de straat verlichting, welke niet steeds ls, zooals gewenscht mag worden en over jongvee, dat te Lutjewinkel in de tuinen komt. Voorzitter zegt dat hiervan nota genomen zal worden. De heer De Pree vraagt inlichtingen over 't volgende. Op de openbare lagere school wordt godsdienstonderwijs gegeven en nu zou spr. gaarne vernemen of daartoe toestemming is verzocht. Spr. had het beter gevonden als de openbare school van ..alle smetten vrij" was ge houden. Het is niet aan den heer De Pree bekend welks godsdienstige richting ln school catechlss "e doet geven, maar beter acht spr. 't als aan domlné ee. andere plaats wordt aangewe.-en. Het bevreemdt spr.. dut van een ge daan verzoek den raad niets bekend is. Voorzitter antwoordt hierop, dat geen verzoek werd gedaan om godsdienstoefening te mogen houden. Maar later is dominé gekomen om zijn verontschuldiging aan te bieden ovsr dit verzuim. Men is verplicht om gele genheid tot 't geven van godsdienstonderwijs te ver strekken, 't staat als vak op 't lesrooster, 't Betreft hier onderwijs door Ds. Seuleyn uit Warmenhuizen gegeven De heer Van Zoonen kan niet goedkeuren dat geen overleg Is gepleegd. Spr. gelooft dat 't niet van een genootschap uitgaat, maar van één persoon. De Voorzitter zegt nogmaals, dat over 't verzuim leed wezen is betuigd en dat dient men toch te aanvaarden. De heer Van Zoonen: Ja, maar de fout als zoodanig te nooit hersteld. Een verzoek kwam toch niet In. De heer Dekker vindt de consistoriekamer de juiste plaats voor 't geven van godsdienstonderwijs, daar werd 't vroeger ook gegeven en dan op Woensdagmiddag. Voorzitter beaamt dat oen fout is gemaakt, maar De. Seuleyn heeft zijn verontschuldiging aangeboden, wat men dient te aanvaarden, t Vo'.gend jaar zal heusch wel een verzoek inkomen. Vo<rzit ter vindt 't beter om de zaak nu maar te laten rusten. Niets meer aan ds orde zijnde volgt sluiting der ver gadering.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 7