vende tijdsomstandigheden ls geweest, die hem deed he
sluiten zich voor adhaesiebetuiging uit te spreken. De
opbrengst der gronden, onverschillig of dit eigendom of
huurgronden zijn is bitter weinig. Al jaren heeft spr.
de groote onbillijkheid gevoeld van belastingheffing op
ongebouwde eigendommen. Het is zuiver en alleen van
toepassing op de plattelandsbedrjjven, land-, tuinbouw
en veeteelt Andere bedrijven als groote fabrieken, rede
rijen e-d. zijn hiervan vrijgesteld. Men kan nu eenmaal
niet tuinen of boeren zonder grond en ls t zeer onrecht
vaardig.
Maar 't ziin weer de plattelanders, die worden gedu
peerd. Men betaalt reeds polderlasten. bannelasten en
bijdragen aan andere Instellingen. Dat mén op een inko-
komen belastingheffing toepast, is regelmatig, maar dit
is een extra belasting, alleen van toepassing op grond
gebruikers. Of 't kan. wordt niet gevraagd, 't Is al een
zeer verouderd gebruik en dateert uit den tijd van Na
poleon. In dit adres wil men voor vermindering pleiten,
nog zelfs niet voor algeheele opheffing. Spr. vindt, dat
de gemeente als zijnde een plattelandsgemeente dit
adres dient te steunen.
De Voorzitter zegt hierop, dat nergens in opgesloten
ligt. dat de meerderheid van het college sympathiek
staat tegenover de hier bedoelde belastingheffing. Maar
de medaille heeft ook een keerzijde.
Elke verlaging in deze belasting zal noodwendig de
lasten voor de gemeente vergrooten. Dat is 't motief,
waarom de meerderheid in 't college heeft gemeend hier
geen adhaesie te moeten betuigen. Wanneer er een tijd
zal komen dat andere bronnen kunnen worden aange
boord en deze Inkomsten kunnen worden ontbeerd, zal
men er wellicht anders over denken.
De heer Kamp kan zich met 't gezegde des heeren
Brugman best vereenigen. Als de zaak goed wordt be
zien is t niet anders dan rechtvaardig, dat getracht
wordt vermindering van lasten te verkrijgen, 't Gaat bil
de meerderheid in B. en- W. nu schijnbaar niet om *t
recht, maar om den finantleelen kant, die er voor de
gemeente aan vastzit Dat is volgens spr. niet zuiver.
Getracht moet worden in dezen tot verlaging te komen.
De heer Van Wijk merkt op. dat allen het wel eens
zullen wezen met den heer Brugman, dat deze belasting
heffing onrechtvaardig en onbillijk ia Spr. noemt dit
adres een crisissymptoom, welk aanduidt, dat er ln de
hoofden van de groote massa iets begint te gisten. Maar
als over billijkheid wordt gesproken, moeten ook de
drukkende belastingen op suiker, thee. en meerdere le
vens- en genotmiddelen verdwijnen. Die worden ook op
zakkenrollersmanier aan de menschen ontfutseld. Spr.
heeft 't al meer gezegd: men moet 't op 't kapitaal aan
houden. De kapitaalkrachtigen moeten betalen, die kun
nen betalen tenminste, maar men mag 't niet schuiven
op de schouders der arbeiders en op 't personeel.
De heer Dekker merkt op. dat ,*i der hoofdsom van
de heffing ten goede komt aan de gemeente. Het is al-
zoo een bron van inkomsten. We zijn. aldus spreker,
schreeuwend verlegen om Inkomsten. En daarom alleen
is spr. reeds aan de zllde van de meerderheid. De be
lasting zelve wil spr. niet verdedigen, want deze is niet
rechtvaardig. Maar welke belasting ls feitelijk wèl recht
vaardig? Dat zal dan moeten wezen de inkomstenbelas
ting. Maar spr. heeft zich in de eerste plaats de vraag
gesteld of 't niet de taak is van de landbouw-, tuin
bouw- en boerenorganlsatles om hun belangen te be
pleiten. Dat mag tenminste ln de allereerste plaats ver
wacht worden.
De heer Van Zoonen la 't met deze laatste woorden
van vorlgen spreker volkomen eens. Als die organisa
ties nu eerst eens beginnen, en deze beginnen met *t
vragen van adhaesie aan diverse gemeenten, dan zou er
nog ernstig over worden gedacht.
De heer Brugman vindt, dat er maar wat omheen ge
draald wordt. Allen zijn 't er over eens dat 't hier een
onrechtvaardige belasting geldt, en toch gaan er stem
men op om ze te handhaven. Spr. moet dit ten strengste
afkeuren. Wat betreft de opmerkingen over de diverse
organisaties, dit is al vaak besproken, maar valt bulten
dit adres. Hier vraagt een gemeente om adhaesie en
daar dient een antwoord op gegeven te worden.
Voorzitter merkt op dat de heer Brugman zoo vrij ls
om één punt aan te raken, dat la de onbillijkheid dier
belasting, maar 't andere punt, een gemeentebelang, laat
hij zwemmen. Ook dit is niet rechtvaardig, aldus Voor
zitter. Allen zijn 't er over eens dat deze belasting dient
te verdwijnen, maar momenteel kan 't toch niet anders
De draagkracht der gemeente zal dan Immers gevaar
loopen. Als er andere tijden aanbreken, dan zullen we
er ook anders over denken.
De heer De Pree deelt mede. dat de heer Brugman
direct ziin stem kan krijgen als hij een middel aangeeft,
waarmee 't verlies zal worden aangezuiverd. Daar zit de
moeilijkheid!
De heer Brugman: Dat hoort thuis bij 't ministerie
van flnantiën. Ministers geeft men ruim pensioen na 'n
paar dienstjaren. Dan vraagt men ook niet of 't kan.
maar 't gebeurt. Die gelden komen uit de schatkist!
Voorzitter: Maar de heer de Pree heeft heusch niet
zoo mis gerekend. De gemeente wordt de dupe als er
geen andere bron tegenover staat waar uit geput kan
worden.
De heer Brugman zegt dat Iets wat onrechtvaardig
Is, moet verdwijnen. Dat staat vast! We kunnen, aldus
spr., dan 't geld weghalen waar-t te halen la
De heer De Veer ls van meening dat de organisaties
eerst dienen te ageeren.
't Voorstel van de meerderheid wordt aangenomen met
62 stemmen. Tegen de heeren Kamp en Brugman.
Door het gemeentebestuur van Oudkarspél ls ver
zocht adhaesie te betuigen aan het besluit van den
Raad dier gemeente tot intrekking van de bijdrage ten
behoeve van het Westfriesche kanalenplan.
B. en W. stellen voor, dit verzoek voor kennisgeving
aan te nemen.
De heer Kamp brengt den raad ln herinnering, hoe
spreker 't vorige jaar reeds heeft gewezen op de mindere
belangrijkheid van kanalisatie. Het waterverkeer ver
mindert sterk. Alles gaat over den weg. maar niet over
't water. In den kop van Noord-Holland komen de pri
maire wegen, die aan de eischen voldoen. Ook hierdoor
komt de behoefte aan waterwegen meer en meer op den
achtergrond. De Wieringermeerpolder is door goede we
gen doorsneden en daar gaat 't verkeer ook al meer en
meer oveT den weg. De belangrijkheid van de kanalisatie
meent spr. hiermee wel te hebben aangegeven.
De heer Dekker, 't woord verkrijgend, wijst er op dat
een vorige raad heeft besloten om in de kosten der ka
nalisatie bij te dragen. Nu gaat *t volgens spr. niet aan,
om zoo maar in eens deze toezegging in te trekken.
Een man een man. een woord een woord! Spr. maakte
wel deel uit van den raad, die zich in meerderheid vóór
bijdrage uitsprak, maar in beide gevallen. verleening
van f 400 en verleening van f 500 heeft spr. tegenge
stemd. Maar dat neemt niet weg. dat toen 't besluit is
genomen en dat dient te worden nagekomen.
Voorzitter ls t met den heer Dekker volkomen eens.
Na ernstige overwegingen is indertijd besloten bij te
dragen en is 't te gek om nu anders te gaan besluiten.
Wat de heer Kamp opmerkte over de goede wegen in
den Wieringermeerpolder is volkomen juist, maar de
heer Kamp mag niet vergeten, dat er ook goede water
wegen den polder doorkruisen en de boerderijen daar
aan zijn gebouwd. Spr. vindt dat t niet aangaat nu de
bijdrage in te trekken.
De heer Van Wijk zegt over de kanaalwerken veel ln
de couranten te hebben gelezen en over de werkver
schaffing in betrekking tot deze werken. Spr. zegt, dat
hij er feestelijk voor zal bedanken finantieel bij te dra
gen en dan te zien dat werkloozen uit andere gemeenten
er te werk worden gesteld en niet die uit de gemeente
Winkel.
Voorzitter licht toe, dat er lang ls gesproken en ge
schreven over de quaestie. of de werken met de machine
of met handkracht zullen worden uitgevoerd. Ook In de
vergadering van Burgemeester en Secretarissen, gehou
den in „Vredelust" te Schagen onder voorzitterschap van
den heer Bandsma van de Arbeidsbeurs uit Den Helder,
is deze zaak besproken, maar unaniem was men van
"rieelng om te aöviseeren uitvoering met handkracht
oed te overwegen. Van den minister is hieromtrent nog
-n beslissing afgekomen en dient men dit nog af te
Hierop wordt *t adres van de gemeente Oudkarspel
voor kennisgeving aangenomen. De heer Kamp wenscht
te worden geacht als te hebben tegengestemd.
Pensioensgrondslag agent van politie.
Ingevolge mededeeling van den Pensioenraad is het
niet mogelijk de Pensioensgrondslag van H. Velthuijs
als agent van politie ln zijn vorige standplaats te be
stendigen. B. en W. stellen voor, ln te trekken het
besluit van 16 Maart 1932 en den pensioensgrondslag
van H. Velthuijs te bepalen op f 1430 als dienaar van
politie.
Aldus wordt besloten.
Schoolgeldontheffing.
Ingekomen zijn de volgende verzoeken om ontheffing
van schoolgeld:
K. Groen voor 7/12 gedeelte voor 1 leerling wegens
het verlaten van de school;
S. de Boord er geheele ontheffing voor één leerling
waarvoor hij ten onrechte is aangeslagen;
P. Honingh geheele ontheffing voor één leerling, aan
gezien hij op reclame is vrijgesteld van het betalen van
Rijks Inkomstenbelasting.
B. en W. stellen voor op deze verzoeken gunstig te
beschikken.
D« raad gaat hiermede aceoord.
Herziening belooningen B. A.
Door het Algemeen Burgerlijk Armbestuur ls mede
gedeeld dat voor penningmeester dier instelling is be
noemd de heer A. Slooves. Tegelijk heeft het in dit
bestuur aanleiding gegeven tot de vraag of thans bij
het voorzien in deze vacature niet de tijd was om de
daaraan verbonden belooning In evenredigheid der
werkzaamheden nader onder het oog te zien. Aangezien
deze belooningen door den Raad worden vastgesteld,
heeft een conferentie plaats gehad met Burgemeester
en Wethouders en den Voorzitter van het Armbestuur
en als gevolg daarvan stellen B. en W. voor, de beloo
ning van den Penningmeester van het Algemeen Bur
gerlijk Armbestuur vanaf 1 Januari 1933 te bepalen
op f 100, inplaata van op f 150.
Aldus besluit de raad.
Herziening belastingverordening.
In verband hiermede wordt de volgende toelichting
op de voorstellen gegeven.
De in de vergadering van 1 November 1932 vastge
stelde verordening tot herziening van de tarieven der
Personeele belasting en het vaststellen van een veime-
nigvuldlglngscijfer voor de heffing van opcenten op de
gemeentefondsbelasting. Bullen Ingevolge mededeling
van Ged. Staten niet voor goedkeuring vatbaar zijn en
derhalve voor 1933 niet mee kunnen werken.
De wijziging der tarieven voor de Personeele belasting
zouden om voor 1933 te kunnen werken, te laat zijn
vastgesteld en een vermenigvuldlglngscljfer van 2 zou
tengevolge hebben, dat de heffing van 80 opcenten
werd overschreden bij een progressieve regeling. De
bepaling in de goedgekeurde verordening tot heffing
van opcenten op de gemeentefondsbelasting, dat jaar
lijks wordt vastgesteld het cijfer waarmede de heffing
zal worden vermenigvuldigd heeft derhalve maar ge
ringe beteekenis. aangezien bij een heffing tot 80 op
centen dit niet hooger kan zijn dan 1. Handhaving dier
bepaling heeft dan ook weinig zin.
Het gevolg is dat op andere wijze ln een belangrijk
bedrag voor de begrooting 1933 zal moeten worden
voorzien.
B. en W. zijn van oordeel, dat dit alleen mogelijk ls,
door het nemen van een noodmaatregel, vermoedelijk
alleen voor dit jaar en wel los te moeten laten het
beginsel van progressie en op alle aanslagen een gelijk
getal opcenten te heffen.
B. en W. stellen zich voor zoo spoedig mogelijk te
komen met nieuwe voorstellen voor volgende jaren,
door b.v. de verordening van 1 November 1932, tot
wijziging der tarieven van de Personeele belasting, on
veranderd van kracht te verklaren en zoo tijdig, dat
deze voor 1934 kan werken. Blijkt voor de gemeente
fondsbelasting een heffing noodlg van meer dan 80 op-,
centen, dan zal progressie daarin niet mogelijk zijn.
De heffing voor 1933 te doen plaats hebben op gelij
ken voet als voor 1932 en tijdelijk te voorzien door dek
king van een crisisleenlng, ls geïnformeerd, doch niet
toelaatbaar.
De te nemen noodmaatregelen voor 1933 zullen dan
bestaan in:
L het heffen van 150 opcenten op alle aanslagen in de
Personeele belasting, daarvan is een opbrengst ge
raamd van (hf<L s.) f 8200. De opbrengst der Personeele
belasting voor de opcenten wordt geschat op (f 8200 x
150 opc. ls f 12300). Volgno. 207 der begrooting voor
1933, uitgetrokken op f 7764, wordt dan f 12300. Ver
meerdering f 4536.
n. het heffen van 80 opcenten op alle aanslagen l<n de
gemeentefondsbelasting, daarvan Is de opbrengst ge
raamd f 5600. Volgno. 213 der begrootlng 1933. De op
brengst der gemeentefondsbelasting wordt geschat op
f 7000 x 80 opc. Is f 5600. waarvan voor 1933 ls f 4200,
van 1932 is f 533.34. wordt dan f 4733.34, uitgetrok
ken op post no. 213 der begrooting 1933 f 3733.34, ver
meerdering f 1000.
De vermeerdering bedraagt derhalve f 4536 en f 1000.
Is f 5536. De hoofdsom der Personeele belasting wordt
teruggebracht op het oude tarief en verlaagd met f 4211.
f 5536 f 4211 is f 1325, de totale vermeerdering.
Wijziging der gemeentebegrooting voor hei
dienstjaar 1933.
Door Ged. Staten is teruggezonden de begrooting voor
1933 met enkele opmerkingen. Als gevolg daarvan zal
de volgende verandering plaats hebben:
Volgno. 7 verhoogd met f 20 in uitgaaf.
Totaal Hoofdstuk n in uitgaaf verh. met f 1020.—
Volgno. 102 verhoogd in ontv. met f 0.70
Volgno. 203 verlaagd in ontv. met f 100.76
Volgno. 204 verhoogd in ontv. met f 10.09
Volgno. 205 verlaagd ln ontv. met f 30.87
Volgno. 206 verlaagd in ontv. met f 4211.—
Volgno. 207 verhoogd in ontv. met f 4536.—
Volgno. 213 verhoogd in ontv. met f 1000.
Volgno. 195 a nieuw in uitgaaf met f 1000.—
bij f5540.79 af f 6362.63
Verschil f 815.84
zoodat onvoorziene uitgaven verminderd wordt met
f 815.84 en op deze post blijft f 4112.34.
Het totaal der begrooting wordt daardoor f 103.897.81
B. en W. stellen voor aan deze opmerkingen tegemoet
te komen.
Voorts merken Ged. Staten op:
le. Volgno. 188 Subsidie Armbestuur te brengen op
f 11.785.24, geraamd op f 8000.
2e. Volgno. 194 Werkverschaffing aan werkloozen te
brengen op f 1420, geraamd op f 925.;
3e. Volgno. 195 a Steun aan werkloozen uit te trekken
op f 1700, nieuwe geraamd op f 1000;
4e. Volgno. 199 Subsidie werkloozenkassen uit te trek
ken op f 1085, geraamd op f 600.
B. en W. stellen voor daarop het volgende te berich
ten:
le. Aanvankelijk werd gedaoht over een subsidie van
f 10.000. dooh waar door het Invoeren van steunregelin
gen enz. voor het Armbestuur als gevolg der tijdsom
standigheden geen groote schommelingen worden ver
wacht en bovendien enkele groote bedeelingen kwamen
te vervallen, is het Armbestuur bereid gevonden ta
trachten met f 8000 rond te komen, ook al. omdat de
geldmiddelen der gemeente voorloopig althans niet meer
zouden toelaten.
2e. Voor werkverschaffing is als gevolg der overdracht
van een belangrijk deel der wegen aan het Hoogheem
raadschap. een belangrijk werkverschaffingsobject ko
men te vervallen, bovendien zal. gezien het groote getal
georganiseerde arbeiders een regeling worden toegepast,
waarbij bondsuitkeerlng naast werkverschaffing worden
benut door niet zes, doch drie dagen per week arbeid
te doen verrichten. Echter wordt een nieuwe post in
gevoerd onder volgno. 195a „Steun aan werkloozen" en
begroot op f 1000.
3e. Het komt ons voor dat de steunregeling voot 1933.
lager zal zijn omdat de Rijksregeling is overgenomen en
daarin door den Minister van Binnenlandsche Zaken
Rijkssubsidie is toegezegd. Ook hier werkt de uitkeering
uit de bondskas voor de georganlseerden mede, om de
steunregeling te verlagen.
4e. In de vragenlijst over 1932 is een belangrijk deel
opgenomen, dat wel ln 1932 ls betaald, doch behoorde
tot een vorig dienstjaar. Getracht wordt zoo mogelijk de
betalingen ln het juiste dienstjaar te doen plaats heb
ben. waardoor zeer waarschijnlijk met het geraamde
kan worden volstaan.
Voorzitter bejammert het, dat de gemeente in dezen
tijd genoodzaakt wordt om de belasting-schroef zoo
sterk aan te halen, maar 't College van B. en W. en ook
de Secretaris, zijn tot de overtuiging gekomen, dat geen
andere weg openstaat om tot dekking der rekening te
komen. Elke poging zal worden aangewend om tot ver
betering te geraken. Spreker beveelt den raad aan, in
te gaan op de bovenomschreven voorstellen.
De heer Kamp zegt, dat 't overbekend is, dat hij fel
tegenstander is van opcentenheffing op de personeele
belasting. Maar waar de gemeente in financieels moei
lijkheden komt, zal spreker noodgedwongen meegaan
met 't voorspel van B. en W., al blijft spreker van mee
ning, dat de personeele belasting zich niet leent voor
de heffing van opcenten. Wat betreft 't Algemeen
Burgerlijk Armbestuur, met f 8000 zal het B. A. nooit
rond kunnen komen en spreker bereidt den raad er
vast op, dat aan 't einde des jaars wel meer geld zal
blijken noodig te zijn d-n f 8000.
Voorzitter zegt wel ertuigd te zijn, dat wat de
heer Kamp zegt over de gelden van 't B. A. waar is,
maar spreker wil 't toch eerst hierbij laten en de proef
nemen.
De heer Van Wijk is ook een principieel tegenstander
van de personeele belasting, 't Blijkt nu, dat de vlieger
niet ls opgegaan, in dit geval om 't geld te halen waar
't is. Neen, nu moeten allen betalen. Spreker is er voor,
om 't bedrag, noodig voor 't B. A., nu direct vast te
stellen. Uit onvoorzien kan 't niet komen, maar weer
„men hale 't, waar 't te halen is". Noodgedwongen zal
spreker met 't voorstel meegaan
De heer Dekker zegt dat de 150 opcenten hem lang
niet sympathiek zijn. 't Is reeds lang aan den hoogen
kant. maar nu wordt 't nog véél erge-r. 't Is verschrik
kelijk. Maar waar moet de verhooging vandaan ko
men? De inkomsten der Gemeentefondsbelasting zijn
aan den dalenden kant en met moeite zal 't verlies zijn
in te halen. De personeele belasting moet door de
menschen immers uit 't inkomen worden betaald en
nu zal wei blijken, dat dit niet meer mogelijk is. Als 't
zoo doorgaat, zal 't eenigste zijn om te pogen de belang
rijke kapltaalsafloseingen trachten opgeschort te krijgen
Maar hoe 't zei, spreker zal noodgedwongen moeten
meegaan met 't voorstel van B. en W., als ziende geen
anderen uitweg.
De heer De Pree merkt op, dat men zdch heeft blij
gemaakt met een dooie musch, toen den vorigen zomer
B. en W. niet met voorstellen kwamen om in de ge
meentefondsbelasting progressie te heffen. Spreker stelt
voor om 't volgend jaar 't heele zaakje maar naar
Haarlem te sturen, dan kunnen ze 't daar uitzoeken.
Onder protest zal spreker met 't voorstel meegaan.
De heer Kamp vraagt daarop, of de gemeente niet
van de le naar de 2e klas kan graan. Onder de gegeven
omstandigheden lijkt dit spreker wel gewenscht.
Voorzitter kan hier niet vóór wezen. Als dat geschiedt
dan zullen de laagste inkomens eerder belast worden
dan momenteel. De aftrek voor noodzakelijk levens
onderhoud komt dan ook van f 800 op f 700.
De heer Dekker verklaart zich er tegen, om naar de
2e klasse over te gaan. De armsten zullen dan ook
moeten bijdragen en men weet dat dit nooit zal kunnen.
De heer De Pree heeft van den heer Brugman opge
hoord. Toen spreker aan den heer Brugman vroeg, hem
een bron aan te wijzen, waaruit 't verlies kon worden
geput, dat zou worden geleden, antwoordde hij: dat moet
gehaald worden waar 't is, en nu wil de heer B. de
arme drommels er al ln betrekken.
De heer Brugman: Ik heb naar voren gebracht, dat
de 150 opoenten gelegd moeten worden op alle gezinnen
Spreker zegt, er voor te zijn om naar de tweede klasse
te gaan. Juist omdat hij meende dat dit voor de kleinste
inkomens beter zou zijn.
De Voorzitter stelt voor om de discussies te sluiten.
Het geldt hier een noodgeval, een noodmaatregel dus.
Bovendien la er veel haast bij.
Nadat de heer Kamp er nog op gewezen heeft, dat
de personeele belasting een onding is en dat 't zuiver
der ls, dat belasting geheven wordt van hen die 't kun
nen betalen, wordt 't voorstel van B. en W. onveran
derd vastgesteld.
Suppletolre begrooting 1932.
B. en W. stellen voor de 5e suppl. begrooting voor den
dienst 1932 vast te stellen en machtiging te verleenen
tot het doen van af- en overschrijvingen voor de reke
ning 1932. voor zoover dit noodig blijkt.
Allen gaan hiermee aceoord.
Beschikbaarstelling werkkrachten.
Ingekomen ls een verzoek van de afdeeling Winkel
van den Neutralen Bond van Boeren. Land- en Tuin
bouwers. om beschikbaarstelling van werkkrachten. Door
dezen bond ls verzocht werkloozen bij particulieren die
daarvoor In aanmerking zouden kunnen komen, te werk
t« stellen, tegen een nader te bepalen vergoeding door
werkgevers, welke niet in staat zijn een arbeider vol
loon te betalen.
Dit verzoek is besproken met de inspectie der werk
verschaffing, doch moet als ontoelaatbaar worden be
schouwd. Inmiddels wordt het onderzoek voortgezet om
trent het komen tot een z.g. baggerregeling, zooals die in
sommige gemeenten in West Friesland wordt toegepast.
De raad vereenigt zich met deze uiteenzetting.
Beschikbaarstelling kunstmest
Daarnevens is nog ingekomen een verzoek van de
afd. Winkel van den Neutralen Bond van Boeren, Land
en Tuinbouwers, om beschikbaarstelling van kunstmest.
Ter voorziening in de behoefte van noodlijdende tuinders
werd ln 1932 beschikbaar gesteld een bedrag v. flO.OOO
waaruit moest worden betaald 30 pet van de te ver
strekken rentelooze voorschotten aan noodlijdende tuin
ders. In het bedrag van f 10.000 was begrepen f 3000 der
gemeente door overschrijving en f 7000 als voorschot van
het Rijk. Het Rijk heeft echter een oorschot verleend
van f 4452.40, zoodat in het geheel beschikbaar was op
post 224c f 4452.40 plus f 3000 is f 7452.40.
Voorts werd daaruit verstrekt de kunstmestvoorzie-
nlng en ondersteuning niet tot beide voorgaande behoo-
rende.
De bijdrage der gemeente in de rentelooze voorschot
ten heeft bedragen f 1908.17, de kunstmestvoorziening
beeft bedragen f 762.10, de steun buiten voorschot heeft
bedragen f 1081. totaal f 3751.27.
De totale uitgaven hebben bedragen f 8203.67. Et was
beschikbaar op post 224c f 7452.40, meer uitgegeven:
f 751.27. zoodat van dit crediet niet op 1933 kam worden
overgeschreven en vcor extra uitgaven voor Jat jaar
niet anders is te putten dan uit den post voor onvoor
ziene uitgaven. Het komt B. en W. voor dat de gemeen-
tefinantien geen verstrekking van kunstmest toelaten.
De heer De Pree dringt er op aan, dat alsnog wordt
overwogen om aan de armsten kunstmest te verstrek
ken. Dit zal de gemeente niet veel geld kosten.
Besloten wordt dat een bespreking zal plaats vinden
tusschen 't College van B. en W. en 't bestuur der afd.
van den Bond, om alsnog te trachten een oplossing te
vinden.
Een werkvcrschaffingsplan.
Door den Minister van Binnenlandsche Zaken ls bij
zijn beschikking van 13 Januari jj. medegedeeld bereid
te zijn mede te werken tot uitvoering van het werkver
schaffingsplan met den Oosterpolder en daarvoor een
overheidssubsidie tce te zeggen van 60 pet. op de loo-
nen. Deze overheidssubsidie beteekent de bijdrage van
Rijk en Gemeente samen, waarvan de verdeeling nader
zal worden vastgesteld.
Het te betalen uurloon bij flink werk zal gemiddeld
27 cent per uur kunnen bedragen, waarboven 50 cent
per week wordt uitgekeerd voor laarzenvergoeding, voot
regenuren wordt 22 cent vergoed uitgezonderd de eer
ste 3 uren per week. De premie ingevolge de ziektewet
moet voor M gedeelte op de arbeiders worden verhaald.
De algemeene controle wordt opgedragen aan de Ne-
derlandsche Heidemaatschappij, waarvan de kosten doqj
Rijk en Gemeente, elk voor de helft worden gedragen.
De dagelijksche leiding kan bij de gemeente berusten.
Pogingen worden nog aangewend een huurtoeslag t«
verkrijgen en een loon van 30 cent per uur. Brandstof-
fentoeslag blijft ook ln werkverschaffing bestaan. Voorts
zijn op deze werkverschaffing van toepassing de tal van
voorschriften dienaangaande gegeven. De tewerkstelling
geschiedt onder goedkeuring van den adjunct-inspec
teur der Werkverschaffing.
B. en W. hebben zich de vraag gesteld of de kosten
daarvan wel in overeenstemming zullen zijn met het ge
dachte resultaat en voorts of de tijd van het jaar nog
zal toelaten dit werk nu uit te voeren Hoewel de loon
regeling ook hen laag voorkomt meenen zij toch het
plan ter beoordeeling aan den raad te moeten voorleg
gen.
Hier is, aldus Voorzitter, niet bekend hoeveel pet.
door het rijk zal worden bijgedragen in de loongelden,
maar er is reden om aan te nemen van 50 pet. Uit elk
gezin mag maar één persoon werkzaam worden ge
steld, alleen 't hoofd van 't gezin of de kostwinner. Dit
is een minder gelukkige clausule. Zoodoende kannen,
niet alle daarvoor geschikte werkloozen te werk wor
den gesteld. Het College van B. en W. noemt dan 't
loon van 27 cents per uur veel te laag. 't Werk wordt
geraamd op f 2500. Rijk en gemeenten zullen dan moe
ten dragen f 1600 plus de bijkomende kosten als voor
toezicht, enz. Zoo zal 't de gemeente ongeveer op f 1000
komen te staan.
De heer Deker spreekt schande over 't uurloon van
27 cent. Zoo zullen deze menschen, waarvan men volle
arbeidskracht eischt, perd ag met in den sloot staan
f 2.16 kunnen verdienen. Men lette wel, 27 cent, bij
flink werk! (Gelach op de tribune). De bijdrage van 't
rijk staat niet vast, de controle komt zelfs nog ten
deele op onze schouders. Spreker is er van overtuigd,
dat het werk op deze wijze uitgevoerd, een fiasoo zal
worden.
Men kan niet verwachten, dat er met animo zal wor
den gewerkt. Als men slagen wil, moet men iets aan
moedigend s stellen en dat ls geen f 2.16 per dag. Dan
lam je beter werkloos zijn! Beter lijkt 't spreker, om
dan met den Oosterpolder ovérleg te plegen.
De heer Kamp zegt dat men 't in de poldervergade
ring eens was, dat 't werk ten spoedigste moest wor
den uitgevoerd. Nu zijn er veel bezwarende voorschrif
ten en kan niet iedereen aan 't werk gesteld worden.
Dit geldt hier ook een polderbelang en in die richting
dient men te gaan. Dan is er iets van te verwachten.
De heer De Veer brengt burgemeester een eere-
saluut voor alle moeite welke deze heeft gdaan om dit
werkobject te doen uitvoeren, maar de voorschriften
zijn zóó bezwarend, dat 't ln de practijk niet uitvoer
baar zal blijken te zijn.
Nadat men deze zaak nog van alle zijden had be
sproken, werd unaniem besloten op 't voorstel niet In
te gaan en naar andere mogelijkheden uit te zien.
Aangaan rekening-courant-overeenkomst en
belegging van gelden.
Vervolgens komt ter tafel een voorstel van B. en W.
tot het aangaan van een rekening-courant overeen
komst met de N.V. Bank voor Nederiandsche Gemeen
ten tot een crediet van f 20.000, zijnde het bedrag der
kasgeldleening. Bovendien houdt dit in de mogelijkheid
tot het beleggen van kasgeld bij deze Instelling. Waar
het beleggen van gelden zooals tot nu toe geschiedde
bij de Boerenleenbank bij Ged. Staten bezwaren ontmoet
en anderzijds het verstrekken van kasgeld bij den Boe
renleenbank bezwaren ontmoet, stellen B. en W. voor
bovenstaande vaet te stellen, of in verband met een.
offerte van de Ned. Middens tand sbank te Schagen de
zaak nog nader onder oogen te zien. Van de Ned. Mld-
denstandsbank, kantoor Schagen, is een schrijven inge
komen, waarin wordt verklaard, dat deze volkomen be
reid ls om bij vorderingen van het gemeentebestuur
zekerheid te storten in den vorm van effecten.
Voorzitter vindt het wel veel waard, dat men zoo
dichtbij relaties heeft.
De heer Van Zoonen zegt, blij te wezen dat Voorzit
ter met dit laatste voorstel komt.
Het is me, aldus de heer Van Zoonen, bekend, dat
een gemeente ln den omtrek minder prettige ervarin
gen heeft opgedaan met de Bank van Ned. Gemeenten
en het bestuur heeft alle relaties met bedoelde bank
verbroken en is een overeenkomst aangegaan met de
Ned. Mlddenstandsbank, kantoor Schagen.
De heer Van Wijk voelt er veel voor om ln elk geval
f 5000 bij de Boerenleenbank té accordeeren, dat ls voor
den gemeente-ontvanger van groot gemak. Voor dé
resteerdende; f 16000 kan de meest gunstige gelegen
heid worden verkozen.
Voorzitter licht toe, dat volgens besluit van Ged.
Staten de gemeente niet in vordering mag staan bij dé
Boerenleenbank.
Ook de heer Kamp wil voor 't loo pende werk de
connecties met de Boerenleenbank bestendigd zien.
Voorzitter zegt dat er bovendien haast bij is, daar dé
gemeente geld noodig heeft en vraagt of de raad aan
het college van B. en W. vrijheid wil geven om verder
onderzoek te doen.
Aldus wordt besloten.
Hierna volgt de
Rondvraag
De heer Van Wijk deelt mede, dat er personen met
een lijst in de gemee. .e rondgaan en vraagt of daar
toe toestemming is verleend.
Voorzitter zegt dat toestemming is geweigerd
en dat er streng op zal werden toegezien. Bedoelde per
sonen hooren in een andere gemeente thuis en dan
moeten de heeren zdch daar maar presenteeren.
Dan heeft de heer Van Wijk te klagen over de straat
verlichting, welke niet steeds ls, zooals gewenscht mag
worden en over jongvee, dat te Lutjewinkel in de tuinen
komt. Voorzitter zegt dat hiervan nota genomen
zal worden.
De heer De Pree vraagt inlichtingen over 't volgende.
Op de openbare lagere school wordt godsdienstonderwijs
gegeven en nu zou spr. gaarne vernemen of daartoe
toestemming is verzocht. Spr. had het beter gevonden
als de openbare school van ..alle smetten vrij" was ge
houden. Het is niet aan den heer De Pree bekend welks
godsdienstige richting ln school catechlss "e doet geven,
maar beter acht spr. 't als aan domlné ee. andere plaats
wordt aangewe.-en. Het bevreemdt spr.. dut van een ge
daan verzoek den raad niets bekend is.
Voorzitter antwoordt hierop, dat geen verzoek werd
gedaan om godsdienstoefening te mogen houden. Maar
later is dominé gekomen om zijn verontschuldiging aan
te bieden ovsr dit verzuim. Men is verplicht om gele
genheid tot 't geven van godsdienstonderwijs te ver
strekken, 't staat als vak op 't lesrooster, 't Betreft hier
onderwijs door Ds. Seuleyn uit Warmenhuizen gegeven
De heer Van Zoonen kan niet goedkeuren dat geen
overleg Is gepleegd. Spr. gelooft dat 't niet van een
genootschap uitgaat, maar van één persoon.
De Voorzitter zegt nogmaals, dat over 't verzuim leed
wezen is betuigd en dat dient men toch te aanvaarden.
De heer Van Zoonen: Ja, maar de fout als zoodanig te
nooit hersteld. Een verzoek kwam toch niet In.
De heer Dekker vindt de consistoriekamer de juiste
plaats voor 't geven van godsdienstonderwijs, daar werd
't vroeger ook gegeven en dan op Woensdagmiddag.
Voorzitter beaamt dat oen fout is gemaakt, maar De.
Seuleyn heeft zijn verontschuldiging aangeboden, wat
men dient te aanvaarden, t Vo'.gend jaar zal heusch wel
een verzoek inkomen. Vo<rzit ter vindt 't beter om de
zaak nu maar te laten rusten.
Niets meer aan ds orde zijnde volgt sluiting der ver
gadering.