Grootmoeders rokken. SCHAGER COURANT De mode der tegenstellingen. een wandelende teacosy geleek. Om nog maar steeds breeder te lijken, werd de rok met strookcn en volants bezet, die voor avondtoiletten soms wel het aantal van 20 bereikten. Kostbare Japonnen. Keizerin Eugenie, de vrouw van Nap. III, had zelfs een japon met 103 tullen strooken. En dat in een tijd, dat er nog zoo ontzet tend veel met de hand genaaid werd, al wa ren er reeds naaimachines! Deze strookgar- neeringen werden zélf weer gegarneerd met ruches, kant, borduursel, enz. Om iederen avond, wanneer men naar een feest ging een andere japon van kost bare stof en garneering tc kunnen dragen, liep in de contanten. Hierin werd verande ring gebracht, door b.v. de japonnen van gaas, of tarlatan te vervaardigen, waardoor zij dan alleen 's avonds behoefde gedragen te worden. Ook in het 1 ij f j e deed zich de zucht naar verlenging gevoelen, uit de bollende stofmassa's van de rok rijst het boven lichaam op „als een lelie-stengel uit een ton", zooals een tijdgen- ->t het uitdrukte. Het scherpe contrast tusschen rok en lijf, nat in de Biedermeiertijd was verkregen d.m.v. een ceintuur, werd nu verminderd, doordat men het lijfje met een punt op de rok liet uitloopen. Ook de schouders deden aan deze verlengings-manie mee, doordat n e m o u w-aanzet veel lager werd geno men. Zoo verkreeg men het, maar onze mo derne begrippen, verre van fraai effect, van afhangende schouders. De wijdte van de mouw, die zich eerst bij den schouder ge concentreerd had, zakte nu tot elleboog of pols. Deze laatste mouwvorm werd de ..pagode- mouw" genoemd. De mouw begon nauw en liep wijd uit, vanaf de elleboog droeg men een witte ondermouw van batist of kant. die aan de pols ingerimpeld werd. Om deze on dermouw mooi hol te laten staan. Werden deze met staaldraden gesteund. Ook wer den er mouwen gedragen, die geheel uit vo lants bestonden. Kanten kragen sieren de vrou wenhals Aan den hals werden kostbare kanten kragen gedragen, doch bij avondtoiletten werd het décolleté vaak horizontaal om de schouders genomen en afgezet met een kost bare kantstrook, een z.g.n. „berthe". Deze kon men immers weer op iedere goedkoope :apon dragen? Keizerin Eugenie vond schijnbaar zoo n kantkraag niet duur genoeg, want zij nam een kraag welke geheel uit edelstcenen be stond. De groote omvang van rok en mouwen dringt vanzelfsprekend de mantel op den achtergrond, men behielp zich met kost bare shawls van kashmir, of crêpe de chine. Ook waren er een tijdlang buitenland- sche mantels of omslagdoeken in de mode, bijv. de Spaansche mantille, de Zweedsche overgooier, de Algiersche burnoes enz. De kapsels uit de 19e eeuw. Het kapsel was vrij eenvoudig, glad met een scheiding in het midden, al of niet met pijpekrullen langs het gezicht. Maar daar moest natuurlijk weer een rijkversierde hoed bijkomen. Op dit kapsel werd dus een met strikken, veeren, bloemen, enz. versier de kapothoed gedragen, die met de pijp- krullen een bijpassende omlijsting vormde voor de eenigszins zoetsappige, smachtende aangezichten van onze romantische over grootmoeders. Een gevolg van de Mode vrouwenkleeren, die vuur vatten.» Naast de bovenvermelde goedkoope tar- iatap, .tylle, ?rêpe, enz., waren ook de be roemde kostbare zijden stoffen uit Lyon zeer gewild. Toch is het zeer goed te begrij pen, dat de dames deze zware zijden ge waden verwisselden voor de luchtige tullen japonnen, die echter weer een ander be zwaar hadden, n.1 dat zij zeer brandbaar waren. Nooit zijn er zooveel dames verbrand als in dien tijd, hetgeen natuurlijk hel gevolg was van het tc dicht bij het vuur komen met hun wijde rokken. Dé vreeselijkste catastrophe was wel die in 1863, toen 2000 vrouwen in de Kathedraal ie Santiago verbrandden. Reparaties aan oude kleedjos. Stoffen kleedjes zien er weer als nieuw uit, wanneer ze gesteven worden, en blij ven daardoor tevens veel langer schoon. Rij stoffen vloerkleedjes heeft men boven dien het voordeel, dat zij beter vlak blij ven liggen. Groote kleeden, die bestaan uit aan el kaar genaaide roepen, vertoonen de eer ste toekenen van slijtage bij de naden. Men kan dit voorkomen of verhelpen door ongeveer 15 c.M. breed e reepen stevige stof tegen de onderzijde der naden te plak ken met een flinke hoeveelheid stijwsel- lijm. Het is verrassend, hoe dere behan deling het kleed „ophaalt". Afstekende kleurcombinaties en vogue. GEKLEEDE MIDDAGJAPON. MODERNE MEISJESJURK. Ook voor gezette figuren. 782. 8—14 Jaar. 783. MANTEL VOOR MEISJES, MET OF ZONDER PELERINE. Steeds weer zien wij combinaties van duidelijk tegen elkaar afstekende kleuren in de mode komen en wij kunnen het ons begrijpen, want is er iets anders te beden ken v waarmee men beter een japonnetje van verleden jaar kan opfleuren, dan juist een lapje in afstekende kleur? Verder kan men er de winterjaponnen een zomersch aan zien door geven. Wat is modenier dan een zwarte of marineblauwe japon met een ge ruit lijfje in levendige kleuren. Om in het ensemble een afstekende kleur aan te brengen, is echter een shawl om de halsuitsnijding of een gedrapeerde ceintuur reeds voldoende. Op lichte japon netjes nemen wij daarvoor een donkere maar daarom toch sprekende eflen tint: zoo heb ik mij bijvoorbeeld er een ge dacht van licht blauwgrijze stof met een donkerblauwe ceintuur. De garnituren stellen ons bovendien in staat om met geringe middelen een groote variatie aan te brengen in het meest opval lende deel van een toiletje en daardoor het feit te verdoezelen, dat wij eigenlijk maar een zeer beperkt aantal japonnetjes hebben. Voor de donkere japonnen, die met een lich te afstekende kleur worden opgefleurd, ligt dit voor de hand, doch heeft u er wel eens pan gedacht, dat juist de moderne lichte kleuren grijs en het nog nieuwe beige ons evengoed in staat stellen tot een groot aantal kleurencombinaties, maar dan van sprekende donkere kleuren op een lich ten neutralen achtergrond? Bijna elke kleur kan er mee gecombineerd worden, geel uit gezonderd; ook de combinatie van grijs en violet zouden wij willen afraden als niet meer geheel nieuw en bovendien ouwelijk. De mode der tegenstellingen uit zich ook hierin, dat hoed, tasch, handschoenen en schoenen, hoewel onderling in kleur over eenkomend, scherp afsteken bij het toilel als geheel. Alleen bij bedrukte stoffen zien wij deze toiletonderdeelen gaarne in een der kleuren van het bedrukte weefsel. PRACTISCHE CAPE. Met rok van bijpassende stof. 780. De capes worden steeds langer; eerst be dekken ze nauwelijks den schouder, daar na gaf de mode als uiterste lengte de taille en reeds nu lanceert men als nieuwste rao- dcel een cape. die over de knie reikt. is Krienshilde droeg een crinoline Van 7 rokken tot de crinoline. door META WINS. TEGEN het midden van de vorige eeuw had de damesmode zich reeds zoover van de natuurlijke dracht, die na de Fransche revolutie, als reactie op de streng ceremoniëele. met elke lichaamsvorm spottende mode van het hof der Bourbons gevolgd was, verwijderd, dat de gewillige modestammen hun toevlucht weer tot de hoepelrok gingen nemen. Aan vankelijk hadden zij zich bepaald tot een respectabel aantal onderrokken, die de sluikheid aan liet damescostuum moesten ontnemen. Een andere aanloop tot de crinoline was de z.g.n. „crinolisatie" der stoffen, deze wer den onzichtbaar met paardenhaar doorwe ven, zoodat ze hun uiterlijk behielden en toch stijf uitstonden. Ook werd in de zoom van de onderrok een vlecht van stroo aangebracht. De lijdensweg onzer grootmoeders». Om een denkbeeld tc geven van wat een dame uit dien tijd, aan stoffen met zich mee torste, volgt hier een inventaris van den stoffen winkel: een lange pantalon, een flanellen rok, een onderrok van 3Va el wijd, een rok die tot de knieën gewatteerd was en verder met vischgraten was bezet, een sterk gesteven linnenrok met 3 gesteven olants, '2 rokken van muil en tenslotte de eigenlijke japon. Het is dus te begrijpen dat de uitvinding van het toestel, dat uit stalen banden be stond en het onderste gedeelte van het lichaam als een soort kooi omgaf, de crino line dus, met gejuich ontvangen werd. Zij maakte het niet alleen lastige, maar ook kostbare aantal onderrokken overbodig. Er waren zelfs crinolines, die men d.m.v. een handle wijder en nauwer kon maken. De crinoline vindt geweldig grooten ingang; hofdame, zoowel als keukenmeid droeg haar. Zelfs op het tooneel kon men er geen afstand van doen. Kriemhilde droeg een ciiao ;.'e! Als interessant voorval wordt hier ver meld, dat in een opvoering van de Nibelun gen de heldin Kriemhilde een crinoline on der haar vroeg Middeleeuwsche kleeding droeg. Dit is een typisch voorbeeld, waar aan de 19e eeuw zich schuldig heeft ge maakt. Deze hoepelrok vormde toenmaals een vruchtbaar terrein voor caricaturisten en zoowel toen als nu werd ze als iets be langrijks en onnatuurlijks voorgesteld. Maar toch moeten wij met onze moderne Zeer practisch is zoo n cape met rok van dezelfde stof gemaakt, waarbij een pull over goede diensten bewijst. Tweed is zeer geschikt voor roo'n geheel, terwijl voor het dragen bi.j regenweer ga bardine en Lodenstof zeer geëigend zijn. Patronen kan men in alle. maten aan vragen onder vermelding van No. 780. De prijs bedraagt f0.58. HET AANVRAGEN VAN KNIP- PATRONEN. Om het onee lezeressen gemakkelijk te ma ken kunnen patronen voortaan ook per brief onder bijsluiting van f 0.58 in postzegels voor Japonnen en f 0.30 voor brelpatronen worden aangevraagd bij de moderedactrice van dit b:ad, Muzenstraat 5d, '»-Gravenhage. Patronen worden ook toegezonden na over schrijving van het bedrag op postrekening 191918 tan name van den knippatronendienst te 's-G-rö^e-.hage. De maat. en het nummer van het patroon ■Mt 'jw volledig «dree vooral duidelijk ver- metdeal Effen zijde, voor oudere dames, b.v. zwarte matte zijde met een garneerin2 om hals en mouwen van zijde crêpe, geor gette geeft aan deze japon een bijzonder gekleed aanzien. De rug der taille bestaat uit één ge heel, evenals de ach- JMKflM HH terbaan, doch de voorzijde der japon heeft aan de taille ■KSf'H* apart opgestikte dee- KmSmrn 'en' c°rrespon- deeren met de naden der uit drie deelen bestaande voorbaan en welke op onge- Wmm '-'eer 35 c.M. van den ondérkant eindigen in uitspringende plooien. De sluiting op de 782 V I zijnaad der blouse 11 geschiedt met druk Iwr knoopen, terwijl drie v knoopjes als garnee ring dienen. De met plooien vallende halsafwerking wordt door een opening in het voorpand gehaald om als chabot te eindigen. Patronen worden beschikbaar gesteld tot en met maat 52 onder vermelding van No. 782. De prijs bedraagt f0.58. Deze moderne meisjesjurk kan b.v. van wollen mousse li ne of kunstzijde met een moesje V j> gemaakt worden, fij Yt->, maar staat van hvV een dunne zomer vh .jPpM stof met zijden bo- -/-Vj enstuk ook heel iardig en gekleed. Het bovenstuk ■leeft als halsaf •.verking een op gestikte bies, ter wijl de ruime pof mouw aan den on derkant met een zoora wordt afge werkt, waardoor men een elastiek haalt. Om de wijdte der pof te krijgen, worden aan den binnenkant der bovenmouw klei ne plooitjes gestikt. De zesbaans, licht klokkende rok heef! een aangeknipte middenhaan vóór, die tot boven de taille een kleine keurs vormt, ter wijl de achterzijde een recht aangezet ge deelte te zien geeft. De ruimte van het lijf je aan de voorzijde wordt verdeeld over het aansluitende puntstuk. Patronen kan men aanvragen onder ver me'-Eng van no. 783 voor meisjes van 8—14 '-•h. De prijs bedraagt f .58. Dezen zomer zullen wij buitengewoon veel pasteltinten voor kindérmarttels zien en inderdaad is het effect ervan bijzondei flatteus. Stelt ge u een klein blondje vooi met zacht bleu of groen, terwijl don kerder types honing- kleur uitstekend kleedt. Kameelhaar is een weefsel, dat bij voorkeur gekozen wordt en juist ook in zachte tinten gefabri ceerd. De mantel is ge schikt voor de heele kleintjes, die pas loo. pen, maar eveneens voor grooteren tot 6 7 jaar en kan naar verkiezing met of zonder pelerine ge dragen worden. Wil len wij de laatste los maken, dan worden er knoopsgaten in ge maakt, terwijl onder d kraag en revers kleine knoopjes, liefst in de tint der stof, geplaatst worden. Een kleine clocke hoedje van stroo met een strik midden vóór of gegarneerd met kleine bloempjes, staat hier bijzonder lief bij. Patronen kan men aanvragen onder no. "*39 en met opgave n den juisten leeftijd. De prijs bedraagt 0.58. koel verstandelijke opvattingen, die natuur lijk een hoepelrok als onpractisch en onhy giënisch ten strengste veroordeelen, niet vergeten, dat toen de Romantiek hoogtij vierde. Van de nuchterheid, veroorzaakt door al die machincriön en het gejacht van den te umwoordigen tijd om ons heen, was toen bijna nog geen sprake. In ieder geval was de mode van de hoe pel rok zoo maar geen gril, zooals velen den l.en, maar een logisch, uit vooraf gegane tij den voortgekomen verschijnsel. Tegelijk met den omvang nam ook de lengte der rokken toe; de voet vrije rok ken uit den Biedemeier tijd (pl.m. 1815— 1840), zakten langzamerhand tot op den grond. Waardoor de vrouw uit 1850 net

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 20