Grootmoeders rokken.
SCHAGER COURANT
De mode der tegenstellingen.
een wandelende teacosy geleek. Om nog
maar steeds breeder te lijken, werd de rok
met strookcn en volants bezet, die voor
avondtoiletten soms wel het aantal van 20
bereikten.
Kostbare Japonnen.
Keizerin Eugenie, de vrouw van Nap. III,
had zelfs een japon met 103 tullen strooken.
En dat in een tijd, dat er nog zoo ontzet
tend veel met de hand genaaid werd, al wa
ren er reeds naaimachines! Deze strookgar-
neeringen werden zélf weer gegarneerd met
ruches, kant, borduursel, enz.
Om iederen avond, wanneer men naar
een feest ging een andere japon van kost
bare stof en garneering tc kunnen dragen,
liep in de contanten. Hierin werd verande
ring gebracht, door b.v. de japonnen van
gaas, of tarlatan te vervaardigen, waardoor
zij dan alleen 's avonds behoefde gedragen
te worden.
Ook in het 1 ij f j e deed zich de zucht
naar verlenging gevoelen, uit de bollende
stofmassa's van de rok rijst het boven
lichaam op „als een lelie-stengel uit een
ton", zooals een tijdgen- ->t het uitdrukte.
Het scherpe contrast tusschen rok en lijf,
nat in de Biedermeiertijd was verkregen
d.m.v. een ceintuur, werd nu verminderd,
doordat men het lijfje met een punt op de
rok liet uitloopen. Ook de schouders deden
aan deze verlengings-manie mee, doordat
n e m o u w-aanzet veel lager werd geno
men. Zoo verkreeg men het, maar onze mo
derne begrippen, verre van fraai effect, van
afhangende schouders. De wijdte van de
mouw, die zich eerst bij den schouder ge
concentreerd had, zakte nu tot elleboog of
pols.
Deze laatste mouwvorm werd de ..pagode-
mouw" genoemd. De mouw begon nauw en
liep wijd uit, vanaf de elleboog droeg men
een witte ondermouw van batist of kant. die
aan de pols ingerimpeld werd. Om deze on
dermouw mooi hol te laten staan. Werden
deze met staaldraden gesteund. Ook wer
den er mouwen gedragen, die geheel uit vo
lants bestonden.
Kanten kragen sieren de vrou
wenhals
Aan den hals werden kostbare kanten
kragen gedragen, doch bij avondtoiletten
werd het décolleté vaak horizontaal om de
schouders genomen en afgezet met een kost
bare kantstrook, een z.g.n. „berthe". Deze
kon men immers weer op iedere goedkoope
:apon dragen?
Keizerin Eugenie vond schijnbaar zoo n
kantkraag niet duur genoeg, want zij nam
een kraag welke geheel uit edelstcenen be
stond.
De groote omvang van rok en mouwen
dringt vanzelfsprekend de mantel op den
achtergrond, men behielp zich met kost
bare shawls van kashmir, of crêpe de
chine.
Ook waren er een tijdlang buitenland-
sche mantels of omslagdoeken in de mode,
bijv. de Spaansche mantille, de Zweedsche
overgooier, de Algiersche burnoes enz.
De kapsels uit de 19e eeuw.
Het kapsel was vrij eenvoudig, glad met
een scheiding in het midden, al of niet met
pijpekrullen langs het gezicht. Maar daar
moest natuurlijk weer een rijkversierde
hoed bijkomen. Op dit kapsel werd dus een
met strikken, veeren, bloemen, enz. versier
de kapothoed gedragen, die met de pijp-
krullen een bijpassende omlijsting vormde
voor de eenigszins zoetsappige, smachtende
aangezichten van onze romantische over
grootmoeders.
Een gevolg van de Mode
vrouwenkleeren, die vuur
vatten.»
Naast de bovenvermelde goedkoope tar-
iatap, .tylle, ?rêpe, enz., waren ook de be
roemde kostbare zijden stoffen uit Lyon
zeer gewild. Toch is het zeer goed te begrij
pen, dat de dames deze zware zijden ge
waden verwisselden voor de luchtige tullen
japonnen, die echter weer een ander be
zwaar hadden, n.1 dat zij zeer brandbaar
waren.
Nooit zijn er zooveel dames verbrand als
in dien tijd, hetgeen natuurlijk hel gevolg
was van het tc dicht bij het vuur komen
met hun wijde rokken.
Dé vreeselijkste catastrophe was wel die in
1863, toen 2000 vrouwen in de Kathedraal ie
Santiago verbrandden.
Reparaties aan oude kleedjos.
Stoffen kleedjes zien er weer als nieuw
uit, wanneer ze gesteven worden, en blij
ven daardoor tevens veel langer schoon.
Rij stoffen vloerkleedjes heeft men boven
dien het voordeel, dat zij beter vlak blij
ven liggen.
Groote kleeden, die bestaan uit aan el
kaar genaaide roepen, vertoonen de eer
ste toekenen van slijtage bij de naden.
Men kan dit voorkomen of verhelpen door
ongeveer 15 c.M. breed e reepen stevige
stof tegen de onderzijde der naden te plak
ken met een flinke hoeveelheid stijwsel-
lijm. Het is verrassend, hoe dere behan
deling het kleed „ophaalt".
Afstekende kleurcombinaties en vogue.
GEKLEEDE MIDDAGJAPON.
MODERNE MEISJESJURK.
Ook voor gezette figuren.
782.
8—14 Jaar.
783.
MANTEL VOOR MEISJES, MET
OF ZONDER PELERINE.
Steeds weer zien wij combinaties van
duidelijk tegen elkaar afstekende kleuren
in de mode komen en wij kunnen het ons
begrijpen, want is er iets anders te beden
ken v waarmee men beter een japonnetje van
verleden jaar kan opfleuren, dan juist een
lapje in afstekende kleur? Verder kan men
er de winterjaponnen een zomersch aan
zien door geven. Wat is modenier dan een
zwarte of marineblauwe japon met een ge
ruit lijfje in levendige kleuren.
Om in het ensemble een afstekende kleur
aan te brengen, is echter een shawl om de
halsuitsnijding of een gedrapeerde ceintuur
reeds voldoende. Op lichte japon
netjes nemen wij daarvoor een donkere
maar daarom toch sprekende eflen tint:
zoo heb ik mij bijvoorbeeld er een ge
dacht van licht blauwgrijze stof met een
donkerblauwe ceintuur.
De garnituren stellen ons bovendien in
staat om met geringe middelen een groote
variatie aan te brengen in het meest opval
lende deel van een toiletje en daardoor het
feit te verdoezelen, dat wij eigenlijk maar
een zeer beperkt aantal japonnetjes hebben.
Voor de donkere japonnen, die met een lich
te afstekende kleur worden opgefleurd, ligt
dit voor de hand, doch heeft u er wel eens
pan gedacht, dat juist de moderne lichte
kleuren grijs en het nog nieuwe beige
ons evengoed in staat stellen tot een
groot aantal kleurencombinaties, maar dan
van sprekende donkere kleuren op een lich
ten neutralen achtergrond? Bijna elke kleur
kan er mee gecombineerd worden, geel uit
gezonderd; ook de combinatie van grijs en
violet zouden wij willen afraden als niet
meer geheel nieuw en bovendien ouwelijk.
De mode der tegenstellingen uit zich ook
hierin, dat hoed, tasch, handschoenen en
schoenen, hoewel onderling in kleur over
eenkomend, scherp afsteken bij het toilel
als geheel. Alleen bij bedrukte stoffen zien
wij deze toiletonderdeelen gaarne in een der
kleuren van het bedrukte weefsel.
PRACTISCHE CAPE.
Met rok van bijpassende stof.
780.
De capes worden steeds langer; eerst be
dekken ze nauwelijks den schouder, daar
na gaf de mode als uiterste lengte de taille
en reeds nu lanceert men als nieuwste rao-
dcel een cape. die over de knie reikt.
is Krienshilde droeg een
crinoline
Van 7 rokken tot de crinoline.
door
META WINS.
TEGEN het midden van de vorige
eeuw had de damesmode zich
reeds zoover van de natuurlijke
dracht, die na de Fransche revolutie, als
reactie op de streng ceremoniëele. met elke
lichaamsvorm spottende mode van het hof
der Bourbons gevolgd was, verwijderd, dat
de gewillige modestammen hun toevlucht
weer tot de hoepelrok gingen nemen. Aan
vankelijk hadden zij zich bepaald tot een
respectabel aantal onderrokken, die de
sluikheid aan liet damescostuum moesten
ontnemen.
Een andere aanloop tot de crinoline was
de z.g.n. „crinolisatie" der stoffen, deze wer
den onzichtbaar met paardenhaar doorwe
ven, zoodat ze hun uiterlijk behielden en
toch stijf uitstonden.
Ook werd in de zoom van de onderrok
een vlecht van stroo aangebracht.
De lijdensweg onzer grootmoeders».
Om een denkbeeld tc geven van wat een
dame uit dien tijd, aan stoffen met zich
mee torste, volgt hier een inventaris van
den stoffen winkel: een lange pantalon, een
flanellen rok, een onderrok van 3Va el wijd,
een rok die tot de knieën gewatteerd was
en verder met vischgraten was bezet, een
sterk gesteven linnenrok met 3 gesteven
olants, '2 rokken van muil en tenslotte de
eigenlijke japon.
Het is dus te begrijpen dat de uitvinding
van het toestel, dat uit stalen banden be
stond en het onderste gedeelte van het
lichaam als een soort kooi omgaf, de crino
line dus, met gejuich ontvangen werd. Zij
maakte het niet alleen lastige, maar ook
kostbare aantal onderrokken overbodig. Er
waren zelfs crinolines, die men d.m.v. een
handle wijder en nauwer kon maken. De
crinoline vindt geweldig grooten ingang;
hofdame, zoowel als keukenmeid droeg
haar. Zelfs op het tooneel kon men er geen
afstand van doen.
Kriemhilde droeg een ciiao ;.'e!
Als interessant voorval wordt hier ver
meld, dat in een opvoering van de Nibelun
gen de heldin Kriemhilde een crinoline on
der haar vroeg Middeleeuwsche kleeding
droeg. Dit is een typisch voorbeeld, waar
aan de 19e eeuw zich schuldig heeft ge
maakt. Deze hoepelrok vormde toenmaals
een vruchtbaar terrein voor caricaturisten
en zoowel toen als nu werd ze als iets be
langrijks en onnatuurlijks voorgesteld.
Maar toch moeten wij met onze moderne
Zeer practisch is zoo n cape met rok van
dezelfde stof gemaakt, waarbij een pull
over goede diensten bewijst.
Tweed is zeer geschikt voor roo'n geheel,
terwijl voor het dragen bi.j regenweer ga
bardine en Lodenstof zeer geëigend zijn.
Patronen kan men in alle. maten aan
vragen onder vermelding van No. 780. De
prijs bedraagt f0.58.
HET AANVRAGEN VAN KNIP-
PATRONEN.
Om het onee lezeressen gemakkelijk te ma
ken kunnen patronen voortaan ook per brief
onder bijsluiting van f 0.58 in postzegels voor
Japonnen en f 0.30 voor brelpatronen worden
aangevraagd bij de moderedactrice van dit
b:ad, Muzenstraat 5d, '»-Gravenhage.
Patronen worden ook toegezonden na over
schrijving van het bedrag op postrekening
191918 tan name van den knippatronendienst
te 's-G-rö^e-.hage.
De maat. en het nummer van het patroon
■Mt 'jw volledig «dree vooral duidelijk ver-
metdeal
Effen zijde, voor
oudere dames, b.v.
zwarte matte zijde
met een garneerin2
om hals en mouwen
van zijde crêpe, geor
gette geeft aan deze
japon een bijzonder
gekleed aanzien.
De rug der taille
bestaat uit één ge
heel, evenals de ach-
JMKflM HH terbaan, doch de
voorzijde der japon
heeft aan de taille
■KSf'H* apart opgestikte dee-
KmSmrn 'en' c°rrespon-
deeren met de naden
der uit drie deelen
bestaande voorbaan
en welke op onge-
Wmm '-'eer 35 c.M. van den
ondérkant eindigen
in uitspringende
plooien.
De sluiting op de
782 V I zijnaad der blouse
11 geschiedt met druk
Iwr knoopen, terwijl drie
v knoopjes als garnee
ring dienen.
De met plooien vallende halsafwerking
wordt door een opening in het voorpand
gehaald om als chabot te eindigen.
Patronen worden beschikbaar gesteld tot
en met maat 52 onder vermelding van
No. 782. De prijs bedraagt f0.58.
Deze moderne meisjesjurk kan b.v. van
wollen mousse li
ne of kunstzijde
met een moesje
V j> gemaakt worden,
fij Yt->, maar staat van
hvV een dunne zomer
vh .jPpM stof met zijden bo-
-/-Vj enstuk ook heel
iardig en gekleed.
Het bovenstuk
■leeft als halsaf
•.verking een op
gestikte bies, ter
wijl de ruime pof
mouw aan den on
derkant met een
zoora wordt afge
werkt, waardoor
men een elastiek
haalt.
Om de wijdte
der pof te krijgen,
worden aan den
binnenkant der
bovenmouw klei
ne plooitjes gestikt.
De zesbaans, licht klokkende rok heef!
een aangeknipte middenhaan vóór, die tot
boven de taille een kleine keurs vormt, ter
wijl de achterzijde een recht aangezet ge
deelte te zien geeft. De ruimte van het lijf
je aan de voorzijde wordt verdeeld over het
aansluitende puntstuk.
Patronen kan men aanvragen onder ver
me'-Eng van no. 783 voor meisjes van 8—14
'-•h. De prijs bedraagt f .58.
Dezen zomer zullen wij buitengewoon
veel pasteltinten voor kindérmarttels zien
en inderdaad is het effect ervan bijzondei
flatteus. Stelt ge u een klein blondje vooi
met zacht bleu of
groen, terwijl don
kerder types honing-
kleur uitstekend
kleedt. Kameelhaar
is een weefsel, dat
bij voorkeur gekozen
wordt en juist ook in
zachte tinten gefabri
ceerd.
De mantel is ge
schikt voor de heele
kleintjes, die pas loo.
pen, maar eveneens
voor grooteren tot 6
7 jaar en kan naar
verkiezing met of
zonder pelerine ge
dragen worden. Wil
len wij de laatste los
maken, dan worden er knoopsgaten in ge
maakt, terwijl onder d kraag en revers
kleine knoopjes, liefst in de tint der stof,
geplaatst worden.
Een kleine clocke hoedje van stroo met
een strik midden vóór of gegarneerd met
kleine bloempjes, staat hier bijzonder lief
bij.
Patronen kan men aanvragen onder no.
"*39 en met opgave n den juisten leeftijd.
De prijs bedraagt 0.58.
koel verstandelijke opvattingen, die natuur
lijk een hoepelrok als onpractisch en onhy
giënisch ten strengste veroordeelen, niet
vergeten, dat toen de Romantiek hoogtij
vierde.
Van de nuchterheid, veroorzaakt door al
die machincriön en het gejacht van den te
umwoordigen tijd om ons heen, was toen
bijna nog geen sprake.
In ieder geval was de mode van de hoe
pel rok zoo maar geen gril, zooals velen den
l.en, maar een logisch, uit vooraf gegane tij
den voortgekomen verschijnsel.
Tegelijk met den omvang nam ook de
lengte der rokken toe; de voet vrije rok
ken uit den Biedemeier tijd (pl.m. 1815—
1840), zakten langzamerhand tot op den
grond. Waardoor de vrouw uit 1850 net