De B rabantsche Brief van D Waarnaar men luistert OOGONDERZOEK-INRICHTING GROOTSTE KEUZE BRILMONTUREN EN GLAZEN SPECIALE REPARATIE-INRICHTING W. C. VAN GEELEM GEDIPLOMEERD OPTICIEN - R E FR ACTIONIST LAGEZIJDE B40 TEL.26. 5CHAGEN oor.oNor i»70t k geheel* goati's i Ulveahout, 18 AprU 1933. Menier, D'n krentenmik is op; d'n Paasch hebben we weer g*ad! En as ik van den mergen, rnee m'nen gruun- tenwagel en d'n kleine Dré op pad was naar de klaan* ten, dan stingen d'r gezich- ten allegaar zo'n bietje op Paasch IIL Wat da veur gezichten zijn? Da zijn 'n bietje bleeke gezichten, mee wijd-open oogen, die doffig en koud in de weareld kijken. Gezich ten mee 'n stoppelbaardje bij de kearels; gezichten mee 'n overschotje van Paaschkrullekes bq de wefkes. Ge zichten, die heel laankzaam opengaan tot 'nen lach. lijk 'n zware deur opendraait, waarvan d'n scharnier olie is bevroren. Ochja, zo'n kleine vakantie doet d'n oudsten mensch nog goed. Wat da betreft, blijven me, gelukkig, alle gaar zo'n bietje kind. Weer-naar-school-gaan-veur-'t- eerst... 't is altq 'n begrafenisdag van de vrijheid en d'n „dooie" mot al gèèf aan z'n kerkhofke gewend zijn, veur me da gevoel van alledagsohheld weer waarde-eren a« toch eigenlijk 't... beste! Ja, amico, 't is 'n groot verschil om 'nen vollen trein Zondagsreizigers te zien op Paaschzaterdag, en 'nen trein op Paasch n in d'n avond! Da's 't verschil as tusschen 'n vol pulleke blommen, die sjuust geplukt zijn en dazelfste pulleke blommen na enkele dagen. De polkakrullekes hangen er dan wa pie kerig bij. De boordjes zijn smoezelig en slap. En zoow as d'n blomstengel slapkes buigen gaat, zoow ok hangt d'n Paaschvierder moei en 'n bietje verlept in 't hoeks- ke van d'n spoorwagel. En lijk d'n zijen glaans van 't blommeke vergaan is, zoow is d'n glaans geweken van 't moeie lodder-oog van d'n menscb, die z'nen krenten mik hee opgepeuzeld. Maar genogt daarvan, 't Was 'nen schoonen Paasch. 'nen gruunen Paasch mee *n straf noordenwindeke, maar heel d'n buiten was in t Paaschgala! D'n kastanje staat in volle blad! D'n blossean zit al In de kruinen. D'n boogaard bloeit in schuimend wit van blossemblom, 't nuuwe leven is veur d'n dag ge kropen uit de donkere, kille èèrde, uit 't „dooie" hout uit de harde bolsterkens. De velden zijn wit van de blommekes. D'n èèrde bont van de blossemblaaikes. die deur de Jocht kaantelen uit de blossemende boomen. van blosseraende struiken, van blombeklonterde takken, die wit en fonkelend glaanzen teugen de diepblaauwe lochten. die hoog koepelen over de bosschen, over de velden, over 't akkerlaand en over 't kristallige water van de Mark, waarin d'n blaauwen dag tot op d'n bojem pèrelt. 'Nen laten Paasch en 'n vruug veurjaar, 't kón nie aanders dan schoon zijn mee die dagen! 't Lage hout in de diepe mastenbossehen pèrelt van jonge uitbotting, waarop 't zonneke z'n spulsehe, glins terende lichtjes lot daansen, die tusschen de hoornen spikkelen in bewegelijken val. De randen laangs de boschwegels staan dik van, 't nuuwe klokkebeiënloof. De beuken glaanzen as zuiver en torenhoog ritselt d'r bronzen blad in d'n blaauwen hemel, die as 'nen pèèrl- moeren achtergrond van 't bonte veurjaar alles verbindt tot één levend tafereel van goddelijke makelij. De graslaanden teugen de bosschen plassen in d'n zonneval, die er klatert uit den open hemel, 't Licht daanst er op, uit 't pittige, nuuwe gras. bespettert mee de stijfselblommekes, de madelievekes en de piezebed- dekes. Anemonekes, vliezig dun van blad. bloeien in de boschraanden in 'n pracht die oew stil mokt, 'n Schoon heid. da-d-oewen lach gaat stollen langs oewen mond. Pijnboomen. mee kruinen as kastanjes zoow groot dragen vruchten as vusten. d'n bronzen pijnappel, die te kleuren staat in de krachtige zon. 't Is allegaar te veul om op te noemen, ja, te veul om 't allegaar op te nemen mee oew kleine oogen, die 't veule nie Aankunnen! En 't akkerlaand, amico, ol- leel da's alleen al 'n lust veur 't oog. Zoow wijd as ge kekt zoow ruim da ge 'r van tollen zoudt, zoow groot as de akkers zijn, daauwt er 'nen gruunen nevel over d'n zwarten èrde, ligt er 'n gruune voile over d'n grond van 't prille gewas, dat ieveraans en ieveraans z'n eigen uit d'èèrde naar 't zonneke rekt. En as me-n-et geluk meugen hebben, dat er over en- nigte dagen wa malsche rengel op komt spoelen, die d'n èèrde vet mokt, 't gewas bros van sappen, zoowdat 't witte schuim in de okseltjes komt te staan, dan ia de weareld in vierentwintig uren omgetooverd in eenen vruohtbaren hof, berstend van groei-en-bloei, van kleur en geur, overschuimend van d'n fleurigen bloei aller weuge! Maar waarom veuruit te loopen? 't Gaat alles al gaauw genogt. M'n kiekens, geel as goud, trillend van gezondheid, parmaantig as zulk grut maar zijn kan, krioelen as fasclstekes over m'nen erft. 'n Ding, wa grooter as 'n ei, tfippelt en schoefelt over d'n erft, slaat z'n vleugeltjes, zoo groot as 'nen cent, uit en zet z'n borstje op as 'nen groote, dat ie nouw ©n dan omvalt en mee z'n driekaante voetjes in de locht maalt, da ge 'r bij te schokken staat van d'n lach. oogenblik dacht hij zelfs niet aan Marta en dat hij Nata- chee's hulp noodig had. Het deed er ook niet toe, dat die duivels daar beneden met hun drieën waren en hij alleen was. Hij besefte maar één ding in zijn ziel van blanke: die beestachtige gruwel mocht niet zou niet gebeuren. Haastig zocht hij zijn weg langs den rand van de kloof naar het boveneinde van den halven cirkel. Hij had de gewaarwording in een droom te handelen, of onder invloed van een wil die niet de zijne was. Ter wijl hij voortging, viel hem een plan van actie in. en hij zag duidelijk iedere bijzonderheid voor zich van de eenige gedragslijn, die hij met e enige hoop op welslagen kon volgen. De enge pas, waardoor de beek het amphl- theater binnenviel, was voor de roovers verborgen door de donkere schaduw der boomen. Hun geweren stonden aan gene zijde van het vuur. Op eenigen afstand boven de plaats waar het treur spel zich zou afspelen, vond hij een plek waar hij half glijdend half vallend naar de beek kon afdalen, welker geraas ieder gerucht van die zijde overstemde. In een oogenblik had hij zioh afgelaten over de door het brui sende water omspoelde rotsen en stond achter een der groote katoenboomen. geen veertig schreden van de roo vers af. Hij had al zijn wilskracht noodig om niet da delijk vooruit te stormen en zich op die duivels bij hun vuur te werpen. Maar hij moest wachten. Wachten tot het Juiste oogen blik daar was. Dat duurde niet lang. Van waar hij stond bij den Indiaan, riep Sonora Jack zijn metgezellen toe: „Ya chito tray la lumbre breng het vuur." En tot Natacbee: „Voor den laatsten keer, Indio, wil Je me bij die mijn brengen?" Er kwam geen antwoord. De Sallemander en de Mexicaan harkten gloeiende kolen uit het vuur op een platten steen. Hugh Edwards stond achter zijn boom op den sprong. De beide mannen bjj het vuur stonden op en begaven Ze sturmen in troepkes over d'n erft. De lollige bru taliteit spat uit d'r kraaloogskes en as er zo'n colonne komt aangesturmd, is 't net 'nen gelen eierstruif die over d' èèrde waait. Ze trappen mekaar omver of 't zoow maar niks is. Maar 't doel lijkt te zijn, d'n erft te annexeeren. Ze loopen onder d'n rooien baard van d'n haan deur. net of ze 'm nie zien en gisteren stond zo'n „pluusig geel balleke op twee pootjes" nèt boven op d'n mesthoop of le veur z'n eigen 'n monlement had opgericht. Ge lacht oew eigen kriek, mee da grut, 'n Prots, 'n prots, ze hebben er gewoon gin erg in, da- d-et meer geluk as wijsheid Is, da ze mee de Paasch- dagen nie gekookt en opgeschilderd in eierdopkes ge staan .hebben, na de mis, bij 't ontbijt, in plak da ze nouw as kale kanarleveugeltjes d'n erf terroriseeren, as 'n klein, Geel Gevaar, waar 'nen pier nog nie bang van is! Dré m had er gisteren eentje in z'nen zak zitten. Alles wa nie te groot en nie spijkervast is, stopt le in z'n zakken. Onder 't eten, wipte 't dlngske op tafel en stond 't tot z'n „enkels" in d'n Dré z'n saus .Nouw had ik al 's heuren piepen, sjilpen of zoow iets. maar 'k docht dat da geluid van d'n erft kwam. Waant daar Is de locht net zoow bekrast van 't veugelengefluit en 't klekenge- piep, as er d'n grond is bekrast mee de duuzenden pootjes van da kiepengrut. Maar bom! daar had 't dingske z'n eigen uit d'n Dré z'nen zak geworsteld, hup! tjoepte-n-et omnoog op d'n raand van d'n tafel en toen, tjoep zat ln z'n bord. En... dalljk „thuis", amico. Hij zette z'n stertje op, dee et of Ie 'n ei wouw leggen... de rest begrepte en toen begost ie op z'n gemak in de èèrpels te pikken. Wat had dieë kleine boef 'n plazier! Trui kost niks zeggen as: „wel heb ik..." Mee dat d'n Dré 'm pakken wouw hipte-n-'t dingske van z'n bord af, verder de tafel op. „Legt 'm zou op z'n staaretje", zee Drê. Maar on- dertusschen had Trui 't geel gedrochtje al te grazen en zette ze t 'n bietje driftig op d'n erft, zoowdat da dink te keer gong as 'n oordeel. Onmiddellijk kwam d'n „eierstruif" aangerol en van Ledderom sloot z'n eigen weer aan en had 'n praat, 'n praat, amico, of ie z'n avontuur aan 't vertellen was, opgesierd mee 'nen hoop leugentjes! Neeë, laten we nie veuruit loopen .op d'n gaank van zaken. De kiekens zijn gaauw genogt groot. Eer 't win ter is, zijn ze aan d'n leg, waarvan ik alleen ditte maar hoop: da ze eiers zullen leggen van 'n stuiver min stens. in plak van twee centen. 't Gaat allegaar rap zat! Laten we nog maar 's lachen om 't gele broeisel dat de heele weareld mn erft nog veur zich hee! D'n Paasch is weer om. 't Nuuwe leven Is van alle kaanten weer verrezen. Tot in d'n Dré z'n bord...! De veugeltjes bouwen paren en broeien; de akkers groenen, de vrucht, hoe ieveraans gekiemd de locht is verzadigd van beloftens! Vruchtbaarheid, kiemkracht tintelt in de zon, die de èèrde er mee begiet. Jonk leven perst er uit 't kaalste hout, pikt er deur de hardste eierschalen en broeit er in de duuzenden on zichtbare veugelnestjes, die er hangen in 't gebomte, onder de goten en zolders, in de holle wilgen, in de voeten van 't struikgewas, in de heggen en Ieveraans. Onzelieveneer zegent de weareld weer mee z'n duu zenden wonderkes van onverklaarbaar leven, dat er levers z'n eigen ontplooit as vlinders, as veugels, as blommen, kortom: as stille en lawijende schepseltjes ln de èèrde, op de èerde, boven de èerde, ln 't water en laangst de waterkaanten. De natuur springt open. barst los; de natuur viert Paschen in blossemend er tjilpend en geurend leven. D'n schonste tijd van 't heele jaar staat weer veur de deur. Meimaand. Amico. ik gaal er afscheien. 't Briefke Is wa korter vanweuges Paasch m misschient. Ok ik heb m'n stop pelbaardje...' Veul groeten van Trui, van Dré m en as altijd gin horke minder van oewen toet a voe DRé. ZONDAG 23 APRIL. HILVERSUM (296 M.) VARA.: 8.30 Tuinbouwhalfuurtje; 9.00 Doe het veilig; 9.15 Voetbalmededeelingen; 9.17 Orgelspel door Joh Jong 9.40 Voordracht door Martien Beversluis; 10.00 Orkest; 10.40 „Van het witte doek; 11.00 Orkest; 11.40 Zondag morgentoespraak; AVRO.: 12.00 -Gramofoonmuziek; 12.30 Omroeporkest; 2.C0 Boekenhalfuurtje; 2.30 Piano recital; 3.00 Radiotooneel; 3.45 Ooggetuigeverslag van 't tweede gedeelte van den interlandwedstrijd Nederland- Frankrijk, door H. Hollander; 4.45 Sportuitslagen en Gramofoonmuziek; VARA.: 5.00 Kinderuurtje; V.P.R.O.: 6.00 Boekenhalfuurtje; 6.30 Muziek van het vrouwen koor 0.1.v. Ferdlnand Kloek- 6.45 Wljcingsdlenst. A.V. R.O.: 8,00 Vaz Dlas; 8.15 Omroeporkest; 9.00 Idem; 10.00 Radio-tooneel; 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; HUIZEN (1876 M.) K.R.O.: 8.30 Morgenwijding; NCRV.: 9.80 Kerkdienst; 11.20 Gewijde muziek; K.R.O: 12.15 Sextet o.l.v. Plet Lustenhouwer; 1.00 Causerie; 2.30 Concert; 4.30 Zleken- balfuurtje; NCRV.: 5.00 Gewijde muziek;. 5.30 Orgelspel 6.00 Kerkdienst; K.R.O.: 7.45 Lezing; 8.10 Voetbaluit slagen; 8.15 Concert; 10.05 Vaz Dias; 10.10 Orkest, 10,40 Epiloog. BRUSSEL (509 M.) 11.20 Populair concert; 12.30 Gramofoonmuziek; 1.00 Idem; 4.20 Dansmuziek; 5.20 Gramofoonmuziek; 6.20 ld. 7.20 Populair concert; 9.30 Gramofoonmuziek. KALUNDBORG (1153 M 11.20 Instrumentaal ensemble; 1.50 Gramofoonmuziek; 2.45 Omroeporkest; 7.50 Operaconcert; 9.20 Saxofoonspel, BERLIJN (419 M.) 11.25 Ooncert; 2.50 Populair concert; 4.05 Concert. HAMBURG (872 M 11.20 Concert; 1.20 Kamermuziek; 7.50 Concert; 9.50 Dansmuziek. KONIGSWUSTERHAUSEN (1635 M.V 3.50 Populair concert; 5.50 Kamermuziek; 10.20 Concert. LANGENBERG (472 W-i 12.20 Concert; 3.50 Vesperconcert; 7.20 Ooncert; 9.50 Gramofoonmuziek; 10.05 Concert. DAVENTRY (1554 M 12.20 Concert 1.20 Gramofoonmuziek; 2.20 Concert; 3.35 Idem; 4.50 Liederen; 8.25 Concert. PARIJS EIFFEL (1446 M.) 7.50 Gramofoonmuziek. PARIJS RADIO (1726 M.V 7.05 Gramofoonmuziek; 11.40 Gewijde muziek; 12.20 Gra mofoonmuziek; 3.20 Populair concert; 4.20 Gramofoon muziek; 7.50 Operette; MILAAN (331 M.) 3.20 Orkestconcert; 6.30 Gramofoonmuziek; 7.40 Orkest muziek; 8.20 Opera-uitzending. zich naar den Indiaan. Sonora Jack stond eveneons met het gezicht naar het slachtoffer toe. Dit was het oogen blik waarop Hugh Edwards gewacht had. Uit alle macht liep hij naar den boom, waartegen de drie geweren stonden, dien hij bereikte op hetzelfde oogenblik, dat de mannen met het vuur bij den steen aankwamen. Luid schreeuwend begon Hugh zijn revolver leeg te schieten in de richting der roovers. Met een gil van schrik holde de Sallemander weg naar de paarden. De Mexicaan en Sonora Jack, ontze nuwd door dat plotselinge snelvuur en die kreten uit de richting hunner eigen geweren en het geschreeuw van den vluchtenden Sallemander, sprongen naar hun rijdieren. De paarden zelve bielpen in hun schrik de ver warring nog vermeerderen. Hugh liet rijn revolver vallen, greep twee der gewe ren en liep naar den Indiaan toe. Tegen dat Sonora Jack en de zijnen er In geslaagd wareu hun schichtig geworden paarden te bestijgen, had hij Natachee's ban den doorgesneden en vuurden hij en de Indiaan van achter den steen In het donkere kluwen van steigerende paarden en vloekende mannen. Toen de roovers ln de duisternis achter den ingang van het amphitheater verdwenen, greep Natachee zijn redder bij den arm: „Gauw, wij moeten uit dit licht wegkomen, voordat Sonora Jack zich hersteld heeft" En snel ging hij den ander voor, langs de beek naar boven. Een uur later, in zijn hut, stond Nataohee voor rijn blanken metgezel. Met een uitdrukking op zijn donker gelaat als Hugh Edwards daar nog nooit te voren op gezien had. sprak de roodhuid in den trant van zijn eigen volk: „Vóór de sneeuw viel. werd een wit konijn gegrepen door een rooden vos. De sneeuw is verdwenen en het konijn is een bergleeuw geworden. Waarom heeft de leeuw zijn vijand den vos van Sonora Jacks vuur ge red?" BOME (441 M.) 3.20 Concert; 8.05 Operette-uitzending. WEENEN (517 M.) 4.20 Concert; 6.50 Vocaal en instrumentaal ensemble; 7.30 Concert; 9.00 Concert WARSCHAU (1412 M.) 11.35 Concert; 1.40 Populair concert; 3.45 Gramofoonmu ziek; 4.20 Kamermuziek; 5.20 Dansmuziek; 7.20 Concert 8.30 Concert; 9.55 Dansmuziek. BEROMUNSTER (4*0 M.' 7.10 Soncert; 7.30 Vocaal concert; 8.25 Vioolrecital; 9.00 Populair concert. MAANDAG 24 APRIL. HILVERSUM (296 M.) VARO.: 8.00 Gramofoonmuriok; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek... 10.30 Voordracht door Julia de Gruyter; 11.00 Orgelconcert; 12.00 Lunchconcert; 2.15 Verzorging zender; 2.30 Gramofoonmuziek; 3.15 Aan sluiting met bet Concertgebouw te Amsterdam: Willem de Zwijger-herdenking; 5.00 Kovacs Lajos en zijn or kest; 7.30 Boekbespreking; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Langs Amsterdam's straten: draaiorgel- accordeonmuziek en zang; 8.45 Concert; 9.30 Voor dracht; 9.50 Concert 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Om roeporkest; 11.00 Vaz Dias; 11.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN (1875 M.) NCRV.: 8.00 Schriftlezing; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Wijdingsdienst; 10.00 Gramofoonmuziek; 10.10 Lezen v. Chr. Lectuur; 10.45 Uitzending van de groote kinder aubade; 12.30 Orgelconcert; 2.00 Verzorging zender; 2.30 Knipcursus; 2.45 Cursus hoedenmaken; 3.00 Gramo foonmuziek; 3.15 Zie AVRO-programma; 5.00 Harmonie orkest; 6.30 Vragenuurtje; 7.30 Politieberichten 8.00 Openbare samenkomst ter herdenking van den 400sten geboortedag van Prins Willem van Oranje; 10.15 Vaz Dias; 10.80 Gramofoonmuziek BRUSSEL (509 M.) 11.20 Pop. Concert; 12.30 Gramofoonmuziek; 4.20 Con cert; 5.35 Gramofoonmuziek; 6.20 Idem; 8.05 Concert; 8.50 Concert; 9.30 Idem. KALUNDBORG (HM M.) 11.20 Strijkorkest; 7.20 Omroeporkest; 8.35 Pianospel; 9.35 Moderne Deensche muziek; BERLIJN (419 M.: 8.50 Kamerorkest; 7.25 Pop. concert; 10.40 Concert; HAMBURG (S72 M.) 12.35 Gramofoonmuziek; 1.30 Idem; 3.50 Concert; 9.50 Pop. concert; KON1GSWUSTERHACSEN (1635 M.) 1.20 Gramofoonmuziek3.50 Concert; 4.50 Planoreci tal; 10.20 Pop. concert; „Wel," stamelde Hugh. ,Jk zie je ik kon toch waarachtig niet anders doen. Ik zag dat licht, en toen zag lk wat die duivels doen wilden, en nu, dat kon ik gewoon niet aanzien." „Natachee de Indiaan beeft geen aanspraken op den blanke. Ik ben je vijand geweest, zooals Ik de vijand ben van je geheele ras. Ik heb je gefolterd op iedere wijze die ik kon bedenken. Ik zou zijn voortgegaan je te fol teren." „Dat heeft er niets mee te maken." antwoordde Hugh koel. „Ik deed het niet omdat ik je voor mijn vriend hield." „De levenseik laat zijn bladeren niet vallen als de katoenboom. De pijnboom bloeit niet als het groen hout. Een coyote in een berenhuid zou steeds handelen als een coyote. Een hert vergeet nimmer dat het geen wolf is. En jij, Hugh Edwards. hebt mij, je vijand, van de vurige kolen gered, omdat je je natuur niet kon vergeten omdat Je niet kon vergeten dat je een blanke bent, Natachee zal niet vergeten dat hij een In diaan is." Hij boog even het hoofd, wendde zich toen om en nam zijn boog en pijlkoker, die naast den haard hin gen. In de deuropening staande zeide hij: „Ik moet gaan. Sonora Jack zal dezen nacht hier niet terugkeeren. Mocht hij het doen, dan zal ik er ook rijn. Slaap in vrede. Als ik terugkom zal ik je iets te ver tellen hebben." Dien geheelen volgenden dag was Hugh Edwards in afwachting van een hernieuwd bezoek van Sonora Jack en de zijnen, en zag met niet geringe ongerustheid naar de terugkomst van den roodhuid uit De roovers kwamen echter niet. Kort na het midden van den tweeden dag verscheen de Indiaan weer, vier ezels met pakzadels voor zich uit drijvend. Hij gaf geen uitleg, toen Hugh zijn verbazing liet blijken, maar be reidde zwijgend zijn maal. Hij at. alsof hij in vele uren geen voedsel genoten had, en zeide toen eenvoudig- „Ik moet slapen. Over twee uren zal lk wakker zijn; LANGENBERG (472 M.) 3.50 Vesperconcert; 7.40 Concert; 8.20 Concert; 9.50 Gramofoonmuziek; 10.05 Concert DAVENTRY (15M M.) 11.20 Orgelconcert; 12.05 Concert; 1.05 Gramofoonmu ziek; 2.20 Concert; 8.00 Dansorkest; 3.50 Concert; 7.20 Pianorecital; 9.40 Orgelconcert. PARUS EIFFEL (1445 M.) 7.50 Fransche operettemuziek. PARIJS-RADIO (1725 M.) 11.20 Concert; 6.40 Idem; 7.20 Orkest. MILAAN (331 M.) 7.05 Gramofoonmuziek; 8.20 Concert; ROME (441 M.) 4J>0 Concert; 7.20 Gramofoonmuziek; 7.35 Zang; 9.35 concert; WEENEN (517 M.) 4.20 Pop. concert; 6.55 Idem; 8.30 Symphonieorkest; 9.55 Dansmuziek. WARSCHAU (1412 M.) 4.20 Pianorecital; 5.45 Pop. ooncert; 7.35 Ooncert; 9.55 Gramofoonmuziek; 10.15 Dansmuziek. BEROMUNSTER (466 M.) 9.00 Conoert DINSDAG 25 APRIL. HILVERSUM (296 M.) 8.00 Gramofoonmuziek10.00 Morgenwijding; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Solistenconcert; 11.00 Kook- en bakpraatje; 11.30 Solistenooncert; 12.00 Omroeporkest o.l.v. Nico Treep; afgew. door gramofoonmuziek; 3.00 Naaicursus; 4.00 Gramofoonmuziek; 4.30 Radiokinder zang o.l.v. Jacob Hamel; 5.00 Voor kleine kinderen; V.P.R.O.: 5.30 Jeugdhalfuur; 6.00 Gramofoonmuziek; 7.30 Engelsch voor beginners; 8.00 Vaz Dlas; 8.15 Con certgebouw te A'dam; Concertgebouworkest o.l.v. Dr. W. Mengelberg; 9.15 Radiotooneel: 9.45 Kovacs Lsjoa en zijn orkest Bob Scholte; 11.00 Vaz Dlas; 11.10 Gra mofoonmuziek; HUIZEN (1875 M.) 8.00 Morgenconcert: 10.00 Gramofoonmuziek; 11.30 Godsd. halfuurtje: 12.00 Politieberichten; 12.15 K.R.O.- sextet o.l.v. Piet Lustenhouwer; 1.45 Zenderverzorging; 2.00 Vrouwenuurtje; 3.00 Gramofoonmuziek; 3.20 Solis tenconcert; 5.00 K.R.O.-boys o.l.v. Piet Lustenhouwer; 7.10 Dr. Th. Platte ..De bekeering der geneeskundige wetenschap"; 7.30 Politieberichten; 7.45 Verkiezingsre devoeringen R.K. Staatspartij; 9.15 Vaz Dias; 9.20 K.R.O. orkest o.l.v. J. Gerritsen; 11.15 Gramofoonmuziek. BRUSSEL (509 M.) 11.20 Gramofoonmuziek; 11.55 Gramofoonmuziek; 12.30 Concert; 1.00 Gramofoonmuziek; 7.20 Concert; 8.20 Concert; 9.15 Idem; 9.30 Gramofoonmuziek; 10.00 Idem. KALUNDBORG (1153 M.) 11.20 Strijkorkest; 2.20 Louis Prell's ensemble; 8.35 Flultrecltal; 9.50 Fransche balletmuziek; 10.25 Dansmtt ziek. BERLIJN («19 M-) 8.20 Vocaal concert; 9.50 Concert. HAMBURG (372 M.? 10.50 Ooncert: 12.35 Gramofoonmuziek; 1.30 Idem; 3.50 Concert; 7.50 Concert; 9.50 Concert; RONÏNGSWUSTERHAÜSEN (1635 Mi L20 Gramofoonmuziek; 3.50 Concert;; 4.50 Cithermu- riek; 10.20 Concert. LANGENBERG (472 M 11.20 Pop. concert; 12.20 Concert; 3.50 Vesperconcert; 7.25 Concert. DAVENTRY (15M M.) 11.20 Gramofoonmuziek; 12.20 Concert; 3.45 Concert; 6.45 Conoert; 8.45 Kamermuziek; 10.05 Lew Stone en zijn band. PARIJS (RADIO) (1724 M.) 11.20 11.20 Concert; 6.40 Concert; 9.20 Gramofoonmu ziek; MILAAN (331 M.) 4.35 Dansmuziek; 7.05 Gramofoonmuziek; 9.20 Orkest- oonoert ROME (441 M.) 4.50 Orkest concert; 7.35 Gramofoonmuziek; 8.05 Con cert. WEENEN (517 M.) 4.05 Pop. oonoert WARSCHAU (1412 M.) 4^0 Symphonleconcert; 5.45 Dansmuziek; 7.20 Con cert; 9.55 Dansmuziek. BEROMUNSTER (460 M.) 7.05 Opera-comlque in 1 bedrijf; 9.10 Concert. dan zullen wij samen spreken. Ga vooral niet van de hut weg, maar kijk uit. Mocht je iets op den berg zien bewegen, roep mij dan." Hij wierp zich op rijn legerstede, en was bijna dadelijk vast in slaap. Hugh Edwards zette zich bij de deur der hut neer en wachtte. Een zachte wind streek door de jeneverbesboomen, levenseiken en ceders en zuchtte tusschen do rotsen, en uit de verte drong flauw het ruischen van do beek tot hem door. Hij zag het warme zonlicht op d. groene ka toenboomen en wilgen in de Goudkloof en de voort elende wolkenschaduwen over de berghellingen ran den, en op de hooge toppen de donkere dennen tegen den blauwen hemel. Een winterkoninkje keek hem van een naburig steen blok vertrouwelijk aan en knikte als groetend ineen, en een bontgekleurd roodstaart je schommelde op een kat- tendoorn. Ergens uit de kloof waar hij placht te wer ken. kwam het fijne liedje van een goudvink. De hooge rotswanden achter de hut weerkaatsten den krassenden roep van een raaf. en soms schoot een troepje gierzwa luwen voorbij in een flikkering van zwart en wit en met een gesnor als van een geweerkogel. Maar geen menschelijk wezen bewoog zich binnen het bereik van zijn blik. Terwijl hij daar de wacht hield, peinsde hij over de beteekenis van Natachee's optreden. De roodhuid had vaak genoeg dagen achtereen stilgezwegenmaar in de huidige omstandigheden voelde Hugh. dat er een bij zondere reden was voor de natuurlijke terughoudend heid van den Indiaan. Wat had hij gedaan? Waar was hij geweest? Wat had hij vernomen? En wat hadden die vier pakezels te beduiden? De diepe stem van den Indiaan onderbrak zijn over denkingen. Natachee stond in de deur der hut. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 18