iliiitm Bitiws- iiitrttitii- LaiinviliL Het Landbouwcrisisfonds. Inkrimping van den veestapel. Uitgevers: N.V. v.h, TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Opruiming van 200.000 stuks vee. Noodig voor éénheid VLIEGTUIGBOTSING IN TSJECHO- SLOWAKIJE De piloten der K.L.M. nemen ontslag. Conflict met de Directie AUTO DOOR EEN TREIN GEGREPEN Relletjes te Heerlen Woensdag 3 Mei 1933. SGHAGER 76ste Jaargang No. 9272 COURANT. •f Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT TELEF. No 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMKB BESTAAT DIT TWEE BLADEN. Pleidooi van den regeeringscommlssaris voor de hulpverleening aan de melkveehouderij. De regeeringscommissaris voor de hulpverleening aan de melkveehouderij, de heer L. Bückroannn. heeft gis teren voor de A.V.R.O. een radiorede gehouden over de beperking van den rundveestapel. Hieraan is het vol gende ontleend: Als het getij verloopt, verzet men de bakens. Voor den Nederlandschen veehouder is het getij verloopen; hij zal dus. aan het oud-vaderlandsch spreekwoord gehoorzaam, de bakens hebben te verzetten, óók wat de zuivel be treft- Nauwelijks een jaar geleden daoht niemand er aan dat dit noodig zou kunnen zijn. De Crisis-Zuivelwet was er nog niet eens, en zelfs deze gaat van de veronderstel ling uit, dat met behulp van een menggebod, gepaard aan een belasting op botervet en ander vet, de moei lijkheden overwonnen zouden kunnen worden, die tijde lijk den veehouder stonden te wachten. De heer Büokman ging daarna over tot een uitvoe rige beschouwing van de zienswijze van hen, die het mengsrebod afgeschaft willen zién en den afzet van de boterproductie in het binnenland zoeken. Hij onderwierp hun meening aan ernstige crltlek en vervolgde: ..Ik zit zelfs bij een binnenlandsch gebruik van het gemiddelde der bloei-jaren 19241920, een mengpercentage van 25 en een export van een goede 10 millioen Kg. boter, met een overschot van meer dan 20.000.000 Kg., waarmee ik nergens weg kan en dan weet ik voor mij geen andere oplossing dan een zoodanige beperking van den vee stapel dat dit niet te verkopen overschot er niet komt en er bivendien een zekere prikkel bestaat, op den duur van de menging af te komen. Te dien einde zal er m.l ongeveer 24.000.000 Kg. boter per jaar minder gepro duceerd moeten worden. Te meer neig ik tot deze oplossing over omdat het voor de boeren ook geldelijk veel voordeeliger is, dat er zoo veel minder geproduceerd wordt. In het stelsel van de kleine productie verdwijnen ca 200.000 stuks vee. wat een werkkapitaal is van meer dan f 20 000.000. Bliiven die 200.000 stuks vee in de productie en moet de boer in verband daarmede met de boter- prijzen naar beneden, dan verliest hij in één jaar tijd6 op die koeien f 10.000-000. Verkoopt de boer die koeien, dan ontvangt hij daarvoor f 20.000 000 en bovendien voor zijn producten nog f 20.000.000 meer. Daarbij is de Cri- sis-Zutvel-Centrale er dan zeker van. die productie kwijt te raken, wat zij in het geval van de grootere productie niet is. Bij een groothandelsprijs in het binnenland van f 1.25 en een exportprijs van f 0.55 brengt de productie van 66.000.000 Kg. maar een goede millioen gulden minder op dan de productie van 90.000.000 Kg. bij een blnnen- landsohen prijs van f L10. Waar moeten we met de koeien blijven „Hoe zal men erin slagen, de paar honderdduizend koeien, die opgeruimd moeten worden, te krijgen, te betalen en van de hand te doen?" Het mooiste zou natuurlijk zijn. de koeien te expor- teeren en uit de ontvangsten den aankoopsprijs te vol doen. Die export-mogelijkheid zie ik echter niet be houdens op kleine schaal, welke export door de Crisls- Zuivel-Centrale zooveel mogelijk wordt aangemoedigd en al hetgeen men praat over de kans op groote verkoopen, speciaal aan Rusland, beschouw ik als een fraaien roman, zonder ondergrond van waarheid. Het is uit de kringen van den landbouw echter zelf, dat een oplossing van dit vraagstuk is voorgelegd die om haar eenvoud gelijk is te stellen met het ei van Columbus. Heel onze steun aan de zuivel en de var kensteelt aldus werd gezegd gaat uit van het beginsel, dat het onbillijk is den consument groote cri siswinst te doen behalen uit de armoede van den boer. Vandaar de heffingen op boter, margarine, andere -vet ten en vakkensvleesch. Op dit beginsel ls evenwel één Uitzondering: het geslachte rundvleesch, dat in den groothandel veel goedkooper is dan voor den oorlog. Is het zoo werd gevraagd nu niet billijk, dat die groothandelsprijs door middel van een heffing van b.v. 10 ets. per pond verhoogd wordt, welke heffing aan de Crisis-Zuivel-Centrale wordt afgedragen tot dekking van de verliezen, te lijden op den verkoop van koeien? De opbrengst van de heffing op twee vette runderen zoo werd becijferd zou volstaan om het verlies op één melkkoe te dekken en in een jaar tijds is men dan Van de zaak af, terwijl men waarschijnlijk tevens de gelegenheid zou vinden, te bewerken, dat men een be teren en gezonder veestapel overhoudt. Het vraagstuk van den aankoop. Tot zoover loopt de zaak rond: de quaeeties van be taling en verkoop zijn op te lossen. Oneindig moeilijker ls het vraagstuk van den aankoop. Moet die uit de vrij willig aangeboden dieren geschieden dan loopt de markt tn een ommezien stukken omhoog. „Opvordering" van de dieren is in strijd met het vooral bij de boeren zoo sterk ontwikkeld rechtsgevoel en eigendomsbesef. Er zal bijgevolg, zooals vroeger bij de oorlogsleeningen. een •oort vrijwillige levering moeten zijn met „een stok achter de deur". Regeering is er van overtuigd, dat na korten tijd de aanvankelijk ontworpen Machti gingswet weer zal verschijnen. Méér artikelen hebben steun noodig. Aan de memorie van antwoord, uitgebracht döor den minister van Economische Zaken en Arbeid, mr. P. J. Verschuur en den minister van Financiën, Jhr. Mr. D. J. de Geer, op het voorloopig verslag van de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot ver leening van bevoegdheden tot het nemen van buiten gewone maatregelen in het belang van den Land bouw, is het volgende ontleend: De ministers kunnen waardeeren, dat tegen de be voegdheid der regeering om zelfstandig diep ingrij pende maatregelen te nemen, ernstige bezwaren rij zen uit een oogpunt van rechtszekerheid voor ons be drijfsleven en ook in verband met het parlementaire stelsel. Mr. P. J. VERSCHUUR. Voor normale tijden zouden dan ook de beginselen van dit ontwerp verkeerd moeten heeten. Slechts de buitengewone omstandigheden nopen de regeering in dezen omvang bevoegdheden te vragen. Niet tegen het Nederlandsche bedrijfsleven rich ten zich de bepalingen van het ontwerp, doch zijn bedoeling is, dat bedrijfsleven tegen groote en ver rassende gevaren tijdig te kunnen beschermen. Te meer is er voor het bedrijfsleven reden tot vertrou wen, als men het beginsel de.* regeering bij de ver schillende reeds tot stand gekomen regelingen in het oog vat, dat zooveel mogelijk de uitvoering aan het bedrijsfleven zelf wordt overgeutm, waarbij met de gevestigde belangen zooveel mogelijk wordt reke ning gehouden. Méér noodig. Ook voor de artikelen zuivel, varkens, varkens- vleesch, tarwemeel en tarwebloem blijft een regeling als aanvankelijk werd voorgesteld, noodig, gelijk sommige leden te recht opmerken. Slechts de overtuiging dat na korten tijd de aan vankelijk beraamde weg zal kunnen worden inge slagen, heeft de ministers genoegen doen nemen met de beperkte regeling, welke althans aan eenige atrikelen zal ten goede komen. Wat het landbouwcrisisfonds betreft, is door de behandeling in de Staten-Generaal de vraag gerezen of dit fonds zal kunnen worden ingesteld en of het in de beperkte mate, waarin het thans mogelijk is, nut kan stichten. In ieder geval zal verwarring moeten worden voor komen, waarvoor de ministers gaarne verklaren te zullen waken. Het gevaar voor verwarring op dit punt was mede één der redenen, waarom de minister van Economische Zaken en Arbeid verklaarde zich met lood in het hart bij de amendeering te kunnen neerleggen. In de vorming van een landbouwcrisisfonds ligt de gedachte, dat ook financieel eenheid rfioet worden gebracht in de verschillende steunmaatregelen voor den landbouw. Daarom kan niet worden uitgesloten de mogelijkheid, dat de financieele resultaten van de eene regeling onder bepaalde omstandigheden dienst baar worden gemaakt aan een andere regeling. Geenszins is daarmede in strijd de bedoeling van de ministers om allereerst de baten, in verband met eenig artikel verkregen, aan dat artikel dienstbaar te maken. In gevallen echter, dat de verschillende ar tikelen met elkander verband houden en dat de rege lingen voor het eene artikel aan het andere ten goede komen, kan het billijk wezen, dat mogelijke overschotten, in verband met het eene artikel verkre gen, voor een verwant doel worden benut. Het spreekt welhaast vanzelf, dat cle bedoeling der regeering, om voor de tarwe'het laatstelijk vastgestel de bedrag te bereiken, niet teniet zal worden gedaan door onttrekking van steun ten bate van andere Jhr. Mr. D. J. DE GEER. artikelen. Weinig waarschijnlijk is bovendien zulk een onttrekking ten bate van een weinig verband houdend artikel als dc veenkoloniale aardappelen. Van onttrekking van middelen aan eenig artikel kan alleen sprake zijn, indien het voor dit artikel ge stelde doel volkomen is bereikt. Vergeten worde niet, dat alleen een algemeen fonds aan de regeering fi nancieel eenige speling toelaat om in onvoorziene nooden te kunnen voorzien. Centralisatie van de verschillende steunmaatrege len was de bedoeling van het aanvankelijk ontwerp, van welke bedoeling ten gevolge van de amendeering thans in de practijk voorshands niet veel zal kunnen worden bereikt. Gaarne zèggep de ministers toe te overwegen ook één of meer leden der Staten-Generaal te benoemen in de centrale commissie, indien en voor zoover de samenstelling dier commissie zulks gedoogt. Inder daad zal, zoolang nog een directeur-generaal van den Landbouw ontbreekt, het in het bijzonder deze cen trale commissie zijn, die de regeering van bericht en raad zal moeten dienen in landbouwcrisis-aangele genheden. WIJ BREIEN!!! en repireeren alle soorten Wollen Kleeding, Konsen en Sokken (ook de aller fijnste). Voor nieuw werk zijn wij no 1. JAAP SNOR, Zuidstraat, Den Helder. (Let op den qelen winkel). Vracht voor onze rekening. LDCHTVAART De beide toestellen brandend neergestort. Twee dooden. Uit NEUTRA, 2 Mei (V.D.): Op het oefenterrein van het derde regiment vlie gers heeft vanochtend een ernstig vliegtuigongeluk plaats gehad. Twee militaire vliegtuigen A.B. 3274 en A.B. 3296, waren opgestegen voor een oefenvlucht, waarbij een luchtgevecht zou worden geleverd met zoogenaamde machinegeweren. Bij een aanval geraakten beide vliegtuigen met el kaar in botsing. Toestel 2374 stortte neer. De bemanning kon zich door gebruik te maken van een parachute uit het reeds brandende vliegtuig redden. De piloot liep lichte brandwonden op. Het tweede toestel geraakte eveneens in brand, waarbij de bestuurder werd gedood. De waarnemer wilde per parachute uit het toestal springen. De parachute ging niet open en de waarnemer viel met het puin van het vliegtuig. Slechts het deerlijk verminkte lijk kon worden geborgen. By den onbewaakten overweg aan de Dog gersvaart nabij Den Helder. De bestuur der ernstig gewoDd. Toen de heer K. Blokker van Wieringen gisteroch tend met zijn auto op weg was van Den Helder naar Wieringen, waartoe hij den weg moest volgen langs de Doggersvaart, doordat het verkeer langs den rijks weg is afgesloten wegens een defect aan de bascule- brug oyer het bassin van den onderzeedienst, werd de auto op den overweg gegrepen door den trein, welke om ongeveer half tien in Den Helder moet aankomen Door den schok werd de auto tegen het huisje geslin gerd, dat zich ter plaatse langs de spoorlijn bevindt. Van dit huisje werden de ruiten vernield. De trein, welke onmiddellijk tot stilstand werd gebracht, had verschillende onderdeelen van den auto enkele meters meegesleurd. Toen de heer B. uit de overblijfselen van den totaal vernielden auto werd gehaald, bleek hij een ernstige wonde te hebben aan het achterhoofd. Hij werd onmid dellijk naar het ziekenhuis in Den Helder vervoerd, waar hij ter verpleging werd opgenomen. Het schijnt, dat het ongeluk moet worden toegeschre ven aan onoplettendheid van den bestuurder, daar het uitzicht ter plaatse geheel vrij is. In verband met de Duitsche 1 Mei-viering. Maandagavond hebben te Heerlen relletjes plaats gehad. In het kegelpaleis aan de Emmastraat. werd een feestelijke bijeenkomst gehouden door de Duit sche kolonie in Zuid-Limburg ter viering van den Duitschen nationalen feestdag van den arbeid, wat voor zekere onruststokers aanleiding was te gaan de- monstreeren. Den heelen avond hebben in de buurt van het gebouw communisten en socialisten gestaan. Op een gegeven oogenblik begonnen de socialisten in de YVillemstraat Duitschers, die met het nazi-em bleem getooid waren het publiek te molesteeren. De politie moest verschillende charges uitvoeren. Even later moest op het Wilhclminaplein weder een charge worden uitgevoerd. Er waren zeer vele politie-agenten, militaire poli tie, marechaussee's en gemeente-politie, die den ge- heelen avond in de buurt van het gebouw patrouil leerden. Tegen den nacht keerde de rust terug. Een Hitleri- aan werd in de Willemstraat van zijn fiets getrokken en mishandeld. In verband daarmee is de 26-jarige werklooze N. M. aangehouden. AMSTERDAM, 2 Mei. De leden der Nederlandsche Vereeniging van Verkeersvliegers, waarvan alle piloten der Koninklijke Nederlandsche Luchtvaart Maatschappij op twee na lid zijn, heeft hedenavond in haar vergade ring unaniem besloten met ingang van 1 Juli a.s. ontslag te nemen als vliegtutgbestuurders by de KLM. De motiveering van het besluit. Het besluit van de verkeersvliegers is niet dan na lang beraad en ampele besprekingen, zoowel met de directie als onderling, genomen. Van de zijde der piloten wordt ons het een en ander medegedeeld over de redenen, die tot een beslissing van zoo groote importantie hebben geleid. Het huidige conflict is niet in de eerste plaats een ge volg van de economische omstandigheden, waaronder de piloten werken, dooh van den algemeenen toestand van het bedrijf. De vliegtuigbestuurders en speciaal de Vereeniging van Verkeersvliegers, waarin ongeveer alle piloten in dienst van de N.V. Kon. Luchtvaart Mij. voor Nederland en Koloniën zijn georganiseerd, hebben zich ernstig te beklagen over het gebrek aan medewerking, dat wordt betoond van de zijde van de directie van de K.L.M. Met het inkomen, door de polloten over het afgeloopen jaar genoten zijn zij zeer wel tevreden, behoudens en kele jongeren, die naar het inzioht der Vereeniging voor Verkeersvliegers onvoldoende worden gesalarieerd. De piloten achten het geenszins onbillijk, dat op hun inkomen in verband met de tijdsomstandigheden nor malen kortingen worden toegepast. Een andere kwestie is het echter, dat in een kort tijdsbestek talrijke veria- - gingen van het zuiver inkomen hebben plaatsgehad en wel op zoo verschillende en willekeurige wijze, dat bij de piloten, onrust is gerezen en er onzekerheid ls ontstaan over hetgeen de dag van morgen zal brengen. Thans weeT dreigen nieuwe kortingen; daartegenover staat een onevenredige verhooging van de arbeidspres taties van de piloten. Bij de directie, aldus de vl legere verder. heeft blijkbaar de meening postgevat, dat het „verkeersvliegen" thans niet moeilijk meer is, althans onder de huidige omstandigheden minder eischt van het moreel en physiek der vliegtuigbesturders, dan dit voor heen het geval was. Het omgekeerde is echter het gevaL Door den vooruitgang van de techniek wordt van de vliegers steeds meer geëischt; eT wordt nu onder vrijwel alle weersomstandigheden en ook na het invallen van de duisternis gevlogen. In mist en duisternis vliegen eischt veel meer van de zenuwen dan zooals vroeger het afwachten van mist en het wachten tot het weer licht wordt. Het meest voor de hand liggend voorbeeld hiervan is de Indië-route, waarbij regelmatig in duister nis wordt gestart en honderden kilometers over zee, woestijn, gebergten en oerwouden moet worden gevlo gen zonder landingsmogelijkheid. Vroeger bedroeg de gemiddelde afstand der dagtra jecten op de Indië-route circa 1200 K.M., thans zijn reeds afstanden van 1800 tot 2500 KM. in de reissche ma's opgenomen; het komt daardoor niet zelden voor, dat de vliegers twaalf tot vijftien uur in de lucht zijn zonder tusschenlanding. Er bestaat tusschen de Vereeniging en de Directie der K.L.M. een „Reglement vliegtuigbestuurders", waar In een schaal is opgenomen waarbij de piloten in klas sen worden ingedeeld en waarnaar hun arbeidsvoor waarden worden geregeld. Dit reglement geeft echter aan de vliegtuigbestuurders geen enkel zekerheid, daar de directie er steeds van kan afwijken. Weliswaar heb ben de piloten onder zekere omstandigheden recht van beroep op een Commissie van Advies, doch een door deze Commissie uit te brengen advies is niet bindend, zoodat de Directie dit advies naar believen kan opvol gen of, na kennisneming, naast zich neer kan leggen. Het is zelfs voorgekomen, dat de Directie jonge pilo ten in dienst heeft genomen in strijd met de ,R.-V."- bepalingen. De Directie wenscht een soepele regeling van de arbeidsvoorwaarden harer piloten en verzekert, dat, wanneer de piloten het aan de Directie overlaten zij zich nimmer te beklagen zullen hebben. De leden van de Ned. Vereeniging van Verkeersvliegers hebben echter, na herhaalde besprekingen, niet het minste ver trouwen meer in een dergelijke toezegging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1