Balans van de Pinksterdagen.
Reeks van ongelukken met
Ernstig spoorwegongeluk in Frankrijk.
Woensdag 7 Juni 1933.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9290
Sneltrein Parijs—Nantes gederailleerd
Met te groote snelheid gereden
NOG EEN SPOORWEGONGELUK
IN FRANKRIJK
Pinksterdrukte te Amsterdam
Pinksterongelukken in Engeland
GROOT AANTAL DOODEN EN GEWONDEN
VAN WIE IC IN HOPELOOZEN TOESTAND.
Parijs, 4 Juni (V.D.) De sneltrein ParijsNantes
is In de nabijheid van Nantes ontspoord. Dertien perso
nen werden gedood, terwyl vijftig anderen gewond wer
den. Tien gewonden bevinden zich in hopeloozen toe
stand.
Uit een nader telegram bleek, dat het zich liet aan
zien, dat het aantal slachtoffers van deze ramp veel
grooter was, dan de eerste berichten meldden. Zoo zou
den er reeds 14 dooden zijn, onder wie zes vrouwen en
een baby. Voorzoover bekend zijn er 132 gewonden. Van
twaalf is de toestand levensgevaarlijk. Het is mogelijk,
dat er nog een aantal slachtoffers onder de overblijfse
len van de vernielde wagons is.
De aangerichte schade is zeer groot. Het terrein van
de ramp vertoont een groote ruine.
Onmiddellijk na het bekend worden van de ramp werd
uit Nantes en andere plaatsen in de omgeving hulp ge
zonden. Ook met het opruim ingswerk werd onmiddel
lijk een begin gemaakt.
Oorzaak van de ramp een fout van den ma
chinist, die met te groote snelheid reed.
De ramp geschiedde met een extratrein van Parijs
naar Le Oroisie, waarmede ongeveer vijfhonderd passa
giers, die gedurende de Pinksterdagen op reis gingen,
werden vervoerd. De trein was Zaterdagavond te 21.50
uur uit Parijs vertrokken en moest des morgens te 5.50
uur te Nantes aankomen.
In verband met herstellingswerkzaamheden aan de
lijn moesten de treinen op het traject nabij Nantes met
een beperkte snelheid van ongeveer 25 K.M. per uur
rijden, waarvoor de noodige seinen waren opgesteld. De
machinist, de 46-jarige Kurzon uit Tours, heeft deze
6einen niet opgemerkt, en Het den trein met een snel
heid van ruim 60 KM. rijden. De ramp geschiedde bij
het station van Sainte-Luce op 7 K.M. afstand van Nan
tes.
Hoe de ramp geschiedde.
<WlWU3WCVWIt IIWIIB? IpMMMki
Tengevolge van de te groote snelheid is de trein,
waarmede de ramp plaats had, ontspoord. Toen de
machinist bemerkte, dat er iets met den trein gebeur
de, trachtte hij door sterk te remmen den trein nog tot
stilstand te brengen. Op dat moment echter, vloog de
locomotief als het ware als een dol geworden dier
steigerend uit de rails, viel op zij en boorde zich ln
den grond temidden van een hevigen vonkenregen, On
der een vreeaelqk gekraak sloeg de tender boven op de
locomotief te pletter. De eerste wagon achter den ten
der, een eerste klasse rijtuig, kwam dwars over den
spoorweg te staan.
De volgende wagons echter schoven ln en over elkaar
en veranderden .in eenige oogenblikken in een onbe
schrijfelijke chaos van onverblijfselen van den trein,
stukken metaal, glasscherven, balken hout, enz. Het
gekraak hield spoedig op, doch werd gevolgd door een
vreeselijke stilte, die direct daarop plaats maakte voor
een ontzettend gejammer en gehuil der slachtoffers.
De onder-chef van het station Grand Blottereau was
de eerste, die op de plaats van de ramp verscheen en
daar het vreeselijke schouwspel gadesloeg. „Ik zag den
trein den laatsten wissel voor de plaats van de ramp
bereiken aldus verklaarde de onder-chef en ik
had op dat moment een onweerstaanbaar voorgevoel
dat er Iets vreeselijks zou gebeuren. Ik zag, binnen
enkele seconden, hoe de machinist trachtte te remmen,
terwijl de wissel in stukken vloog, waarvan er enkele
voor mijn voeten neervielen. Daarop zag ik hoe de lo
comotief zich letterlijk in den grond boorde, zooals een
schip, dat op zee schipbreuk lijdt en met den voor
steven in de golven verdwijnt. Op hetzelfde oogenblik
hoorde lk het geluid als van een hevigen donderslag,
weldra gevolgd door lange smartkreten..."
Onmiddellijk nam de onderchef maatregelen voor de
hulpverleening en waarschuwde de betrokken autori
teiten. Zoo spoedig mogelijk werden gezondheidsdienst,
de brandweer en de civiele en militaire doktoren uit de
omgeving naar de plaats van de ramp gebracht. In het
ziekenhuis werden tegelijkertijd de noodige maatregelen
genomen voor het opnemen van de gewonden.
Het reddingswerk.
De reddingscolonne begaf zich met den meesten
spoed onder leiding van den heer Mathivet, prefect
van het departement van de Beneden Loire, naar de
plaats van het onheil. Spoedig na aankomst waren 13
dooden, zeven mannen en zes vrouwen, geborgen. De
lijken waren, voor het meerendeel zoo gruwelijk ver
minkt, dat het identificeeren zeer moeilijk was. Zij
werden naar het lijkenhuis van het ziekenhuis te
Nantes overgebracht.
De gewonden werden eveneens naar de ziekenhuizen
ln Nantes vervoerd. Ongeveer vijftig gewonden moesten
in de ziekenhuizen worden opgenomen. Van een tiental
is de toestand zoo ernstig, dat de doctoren voor hun
leven vreezen. Een klein kind. dat ernstig gewond was,
is kort na aankomst in het ziekenhuis overleden, waar
door het aantal dooden tot veertien ia gestegen.
Onderhoud met een overlevende.
De correspondent van het persbureau VJD. .heeft een
onderhoud gehad met een officier van het vliegkamp
uit Thours, die met verlof, naar zijn ouders ging en te
Tours in den trein was gestapt.
Hij vertelde, dat de trein, door het groot aantal Pa
rijzenaars, dat met de Pinksterdagen op reis ging, zeer
vol was ,.,Toen wij Nantes naderden, bevond ik mij in
'den zijgang, waar verscheidene reizigers stonden te
praten en te rooken. Plotseling bemerkten wij, dat er
iets bijzonders gebeurde; het was alsof de aarde zich be_
woog en op hetzelfde moment bijna werden wij wegge
slingerd. Tien tot vijftien seconden duurde het en toen
begreep ik dat er een ongeluk was gebeurd. Ik hoorde
een vreeselijk gekraak. Hoe ik ongedeerd er uitgeko
men ben. weet ik niet. Het is een wonder. Het com
partiment, waarin ik oorspronkelijk gezeten had, is ge
heel vernield en alle reizigers, die daarin gezeten heb
ben, zullen waarschijnlijk gedood zijn."
Vreeselyke toöneelen.
Op de plaats van de ramp hebben zich vreeselijke too-
neelen afgespeeld. Mannen zochten naar hun vrouwen
en kinderen, moeders liepen wanhopig over het terrein,
zoekende naar haar kinderen.
Korten tijd na de ramp was de justitie uit Nantes ter
plaatse. De machinist, die uit den trein geslingerd werd
en ongedeerd bleef, werd aan een langdurig verhoor
onderworpen evenals de stoker. De machinist is voor-
loopig ter beschikking van de justitie gesteld. De ma
chinist zou over negen maanden zijn functie op de lo
comotief neerleggen.
De meeste dooden en gewonden zyn afkomstig uit Pa
rijs en omgeving en uit Tours. Voorzoover bekend zijn
er geen buitenlanders, dus ook geen Nederlanders bij.
Uit Parijs zijn verschillende autoriteiten van het Mi
nisterie van Verkeer naar Nantes vertrokken om een
onderzoek ter plaatse ln te stellen.
Een aantal gewonden.
P a r ij s, 5 Juni (V.D.) Uit Tours wordt gemeld, dat
te Saint Pierre de Corps nog een tweedé spoorwegon
geval heeft plaats gehad. Een locaaltrein kwam in bot
sing met den sneltrein NantesLyon, die door een on
veilig signaal reed. De schok was zoo hevig, dat de lo-
oomotief van den locaaltrein in den eersten wagon werd
gedrukt. De machinist van den trein, twee conducteurs
en een twintigtal passagiers werden min of meer ern
stig gewond. De meesten konden, na verbonden te zijn,
hun reis echter voortzetten.
VERKEERSONGELUKKEN.
Parijs, 5 Juni (V.D.) Behalve de spoorwegramp
bij Nantes qn het spoorwegongeluk bij Tours hebben
tijdens de Pinksterdagen nog eenige ernstige verkeers
ongevallen plaats gehad. Tusschen Toulouse en Revel
viel een volle autobus in een greppel, waarbij 15 perso
nen gewond werden, waaronder eenigen zoo zwaar, dat
zij naar het ziekenhuis moesten worden overgebracht.
-De autobus zelf werd volkomen vernield. In Noord-
Fraxvkrijk is een autobus, waarmede een muziekvereeni-
ging zich naar Russel wilde begeven tegen een muur
17 Inzittenden werden min of meer zwaar gewond. De
autobus werd vernield. In Champagne botsten twee
auto's tegen elkaar, waarbij 3 personen werden gedood
en drie anderen levensgevaarlijk gewond.
DUIZENDEN NAAR BUITEN.
Amsterdam, 4 Juni. Dank zij het buitengewoon
fraaie zomerweer van den Eersten Pinksterdag is van
de hoofdstad uit, zoowel in de richting van Zandvoort
als in de richting van het Gooi een uittocht gesohied,
zooals in geen jaren te zien is geweest. Uiteraard con
centreerde zich de grootste drukte bij het Centraal Sta
tion. waarnaar zich duizenden en nog eens duizenden
hadden begeven om de stad te ontvluchten.
In de stationsvestibule ontstond tusschen 9 en 11 uur
's morgens een geweldig gedrang, waardoor degenen,
die zich van een plaatsbewijs hadden weten te verze
keren, zich van den toegang tot de perrons zagen af
gesneden. Er moest dan ook politiehulp worden gere-
quireerd om den menschenchaos naar behooren in
goede banen te leiden. Het gevolg was, dat de toegang
tot het station tijdelijk werd afgesloten, zoodat de men-
schen, in het bezit van een plaatsbewijs, gelegenheid
kregen zich naar de treinen te begeven. Eerst daarna
werden weer nieuwe reizigers toegelaten. De belang
stelling voor Zandvoort is uiteraard het grootst geweest,
terwijl het Gooi een goede tweede geweest zal zijn. De
spoorwegen hadden alle maatreglen genomen om het
geweldige reizigersvervoer te verwerken; tal van extra-
treinen waren ingelegd, en al het materiaal, dat te ge
bruiken was, had men in dienst gesteld.
Naar Maandagavond werd vernomen, heeft de afvoer
van Zandvoort op regelmatige wijze plaats gehad. Uit
de richting Gooi kwamen aanmerkelijk minder reizi
gers terug, daar zeer velen in de Gooische gemeenten
bij familie en vrienden onderdak hebben ontvangen. In
dit verband hadden de spoorwegen reeds rekening ge
houden met een overstelpende drukte op Tweeden
Pinksterdag. Ook de trams in de richting Zandvoort en
het Gooi alsmede die in de richting Edam en Volendam
hebben het zwaar te verantwoorden gehad. Daarnevens
is de uittocht uit de hoofdstad per auto, fiets en boot
van ongekenden omvang geweest.
AUTOBUS OVER DEN KOP GESLAGEN.
Veertig gewonden
Londen. 5 Juni (V.D.) Te Dairyeoates nabij Huil is
een autobus, doordat de chauffeur de controle over zijn
stuur verloor, tegen een boom gereden en toen over den
kop geslagen. De autobus met bovenverdieping, werd
grootendeels vernield. Veertig passagiers werden ge
wond. doch ailen op vier na, konden na verbonden te
zijn, huiswaarts keeren. De vier ernstig gewonden zijn
in een ziekenhuis opgenomen.
Tramongeluk te Londen.
In het Zuid-Oosten van Londen is een tramwagen
met impèrlal omgeslagen. 30 Passagiers werden ge
kwetst, van wie 6 ernstig, zoodat zij naar een zieken
huis moesten worden overgebracht. De wagen vloog in
een scherpen bocht uit de rails en reed tegen een school
op.
EENIGE DOODEN EN VELE
GEWONDEN.
IN AANMERKING GENOMEN DE ENORME
DRUKTE, HAD HET NOG ERGER
KUNNEN ZIJN.
Het was niet moeilijk te voorspellen, dat het sohitte-
rend mooie zomerweer van de Pinksterdagen, hetwelk
een enorme verkeersdrukte met zich bracht, een reeks
van ongelukken tengevolge zou hebben. Toch is het
aantal ongelukken, in aanmerkng genomen, den onge
kenden omvang van het aantal Pinkstervierders, die
zich bij duizenden en nog eens duizenden langs de we
gen bewogen, niet opvallend groot geworden, ofschoon
het naturulijk altijd nog erg genoeg blijft.
ERNSTIG MOTORONGEVAL TE HEEMSTEDE.
Twee zwaargewonden, 1 persoon Ucht ge
wond.
Den avond van lsten Pinksterdag ongeveer kwart voor
7 wilde de heer E. te Heemstede met zijn auto vanaf
den Heerenweg de Kerklaan oprijden. De bestuurder
stopte even om het verkeer van de richting Bennebroek
te laten passeeren, terwijl hij hetzelfde deed voor het
verkeer uit de richting Haarlem. Op dat moment kwa
men uit de richting Haarlem twee motorrijders, die de
motorraces te Alkmaar hadden bijgewoond, met groote
snelheid aanrijden. Het eerste motorrijwiel, bestuurd
door S. P. N. uit Haarlem, zag de auto, vermoedelijk
door de groote snelheid, waarmede hij reed, te laat en
botste met kracht tegen den wagen van den heer E. aan.
Ook het tweede motorrijwiel, bestuurd door A. C; uit
Rotterdam op de duo zat zekere W. L., eveneens uit
Rotterdam kon niet meer veilig passeeren. A. C. week
nog uit, doch reed tegen een langs den weg staanden
boom op. Beide motorrijwielen werden zwaar bescha
digd. A. C. kwam er nog het best af. Hij werd minder
ernstig gewond en kon na voorloopig door dr. Tombrock
verbonden te zijn, zijn reis naar Rotterdam per trein
voortzetten. S. P. N. en W. L. werden bewusteloos en
zeer ernstig gekwetst opgenomen.
Beiden werden naar het St. Elizabeth-gasthuis te
Haarlym overgebracht, waar zij ter verpleging zijn op
genomen. De auto van den heer E. werd licht bescha
digd. Procesverbaal is door de politie van Heemstede
opgemaakt.
Oversteken van de straat met den dood
bekocht.
Tweeden Pinksterdag, 's middags om 4 uur, reed de
fabrikant Van D. uit Tilburg met zijn luxe auto door
den Wilhelminasingel te Maastricht. Ter hoogte van de
Bourgonjestraat wilde de 15-jarige Frans Bergmans de
straat oversteken; hij werd door den auto van den
heer Van D. gegrepen, waarbij de jongen een zware
schedelfractuur kreeg. Hy werd door den G.G.D. ver
voerd naar het ziekenhuis, waar hij, zonder bij bewust
zijn te zijn gekomen, is overleden.
De auto van den heer Van D.t die beschadigd werd,
is in beslag genomen.
Kind tweemaal vlak achter elkaar aangere
den. Zwaar gewond opgenomen.
Het ruim vijfjarig dochterje van L., dat op een
autoped op het trottoir van den Aalsterijk te Eindhoven
reed, ln gezelschap van haar vader, ging plotseling het
trottoir af, waardoor het werd aangereden door den
auto van dr. K. uit Roosendaal. Onmiddellijk daarach
ter, op een afstand van acht meter, volgde een andere
auto, die het kind eveneens aanreed. Met een gebroken
been en arm en zware inwendige kneuzingen heeft dr.
K. de arme kleine naar het ziekenhuis op den Aalster-
dijk vervoerd. Hier werd onmiddellijk operatief Inge
grepen. De toestand van het meisje is zorgwekkend.
Motoren tegen auto's.
Opvallend is ditmaal het aantal motorfietsen, dat ln
botsing geweest is.
Zoo is Maandagavond .ongeveer acht uur de 45-jarige
motorrijder W. v. D. uit Utrecht, toen hij een auto wil
de passeeren, juist op het oogenblik dat van den ande
ren kant een boerenwagen naderde, door de auto ge
grepen. Het motorrijwiel slingerde over den weg, van
D. werd gewond en zijn motorrijwiel raakte in brand.
De man liep een hersenschudding op en bekwam
brandwonden.
Bij een driesprong op den rijksweg BredaTilburg is
Maandagmiddag ter hoogte van Heusdenlhout een ern
stig motorongeluk gebeurd. Doordat een auto, komende
uit Tilburg geen voorrang verleende aan een motorrij
der, komende uit de richting Breda, kwamen deze met
elkaa.r in botsing. De motorrijder, de heer H. Jansen
uit Lieshout en de duorijder D. van Hout uit Beek en
Donk, werden beiden zwaar gewond. Zij zijn in ernsti-
gen toestand overgebracht naar het ziekenhuis te Breda.
Botsing tusschen auto en motorfiets.
Uit Naarden. Zondagmidadg half vier, wilde op
het kruispunt de Amsterdamsche automobiliste mevr. J.,
komende van de richting Bussum, den Rijksweg naar
Amsterdam oprijden. Zij stak haar wegwijzer uit. Twee
motorrijders, die achter elkaar reden, wilden voor haar
langs, eveneens in dezelfde richting den Rijksweg be
reiken. De eerste passeerde heelhuids, de tweede botste
tegen den auto aan en sloeg op den grond. Dr. v. d.
Kroost uit Bussum constateerde een dubbele beenfrac
tuur en liet den motorrijder, den politie-agent Barentse
uit Amsterdam, naar de Mayella-stichting vervoeren.
Achter het stuur in slaap gevallen.
Zondagnacht tuschen twee uur en halfdrie is een
auto van een ijsliandelaar in de Leidschevaart te Haar
lem gereden, De chauffeur kwam van Lisse en had
den geheelen vorigen dag gewerkt. De man was daar
door oververmoeid en is achter het stuur in slaap ge
vallen.
EEN BEELD VAN DE ONTZETTENDE RUÏNE BIJ
NANTES (LANGS RADIOTELEGRAFISCTHEN WEG
OVERGEBRACHT). i;
Een agent van politie trof den wagen aan half ia
het water en voor een deel nog op het droge. De ohauf-
feur zat in de cabine te slapen en had van het ongeval
niets gemerkt. Hij kon nog juist uit de cabine kruipen
De auto is later door een kraanwagen op het droge ge
bracht.
Onbegrijpelijk. - Oude man rukt zich
en raakt onder een auto.
los
De 82-jarige J. D. W. uit Den Haag, die bij zijn
schoonzoon te Haarlem logeerde, liep Zondagavond met
dezen op den Rijksstraatweg. Even voorbij de Jan Gij-
zenvaart wilde het tweetal den rijweg oversteken. Toen
zij bijna de overzijde bereikt hadden, naderde een mo
torrijder uit de richting Santpoort,
De schoonzoon hield den ouden heer vast om den
motorrijder gelegenheid te geven te passeer.en Om on
begrijpelijke redenen rukte de heer W. zioh los en stak
verder den weg over. Een aanrijding was onvermijdelijk.
De oude man kreeg een klap van het stuur van den
motor en werd tegen de straat geslingerd.
Met een ernstig hoofdwonde en een schedelfractuur
is hij naar het gesticht St Joannes de Deo vervoerd,
waar hij in zorgwekkenden toestand werd opgenomen.
Maandagmorgen om zes uur is het slachtoffer in het
ziekenhuis overleden.
Militaire auto verongelukt.
Uit Alphen aan den Rijn wordt aan het „Vsbl." ge
meld:
De Gouwsluische bruggen zijn verraderlijke verkeers
obstakels. welke slechts met beleid en voorzichtigheid
zijn te passeeren. Snelheidsduivels die de maximum
snelheid aan hun laars lappen, maken steeds vrij zeker
brokken.
Een der auto's van een op oefentocht zijnde colonne
der Vrijwillige Landstorm uit Den Haag is gistermorgen
om halfzeven op de Gouwsluischebrug verongelukt De
uit vijf luxe-auto's bestaande colonnes bevond zich van
een nachtelijke rondrit op den terugweg naar Den Haag
De auto's, welke ook reeds in Utrecht en Bodegraven
door hun razende snelhéid waren opgevallen, reden
volgens ooggetuigen met een vaartje van 70 a 80 K.M.
over de Gouwsluische bruggen, zonder zich te storen
aan de maximum-snelheidsborden. Door de hevige vee
ring en doordat bei^e bruggen niet in een horizontale lijn
liggen, verloor de bestuurder van den vierden auto, een
zekere Fros uit Den Haag, de macht over het stuur.
Over de dubbele klapbrug vliegende, deed de auto
vanaf de ronding van het brugdek als 't ware een
sprong in de lucht en vloog tegen de rechter stelling op
De drie inzittenden werden door den hevigen schok uit
den open wagen op straat geslingerd. Zij liepen echter
geen ernstige verwondingen op en konden na t,e zijn
verbonden in de andere auto's plaats nemen. Hun auto
was geheel vernield. De brug is slechts licht beschadigd.
SLACHTOFFERS
VAN HET WATER
Helaas moet de rubriek ongevallen op den weg nu
ook aangevuld worden met maar al te veel ongelukken
bij het baden.
Van het vreeselijke geval op Wieringen, waarbij twee
meisjes den verdrinkingsdood vonden, maakten we reeds
elders in dit nummer melding.
In de Maas verdronken.
Verder i6 Zaterdag in de Maas bij Roermond ver
dronken de 12-jarige S. uit Lutterade-Geleen.
Maandag is de 18-jarige Clara Hoof, dienstbode bij
den heer Engelshoven te St, Pieter, by het zwemmen in
de Maas, even over de Belgische grens bij Maastricht,
verdronken. Zij was van Belgische nationaliteit.
Zaterdagmiddag om kwart over vijf is de veertien
jarige D. H. v. Wely uit Alkmaar, die bij zijn groot
vader te Arnhem logeerde, bij het zwemmen in den
Rijn tegenover den loswal van de gemeentegasfabriek
verdronken. Pogingen om het lijk op te dreggen, had
den geen resultaat
Te ver in zee gewaagd.
Maandagmiddag omstreeks half zes, is de 10-jarige B.
Breedsnijder, uit Amsterdam, die in zee bij Naarden aan
het spelen was, te ver gegaan, voorovergevallen en weg
gezonken.
Zijn vader, die op eenigen afstand was, repte zich
naar de plaats en kon zijn zoontje nog ophalen. Het
kind was bewusteloos en is naar de Mayella-stichting te
Bussum vervoerd, waar men de levensgeesten heeft
kunnen opwekken.
Door de stroom meegesleurd.
Een knaapje van acht jaar, Anthonie Loppens, wo
nende te Amsterdam, was Zondagavond om zeven uur
in zee bij het tentenkamp aan het zuiderstrand te
Zandvoort. De jongen liet zich voortdrijven op een met
lucht gevulden autoband.
Plotseling kreeg de stroom hem te pakken, waardoor
hij naar zee afdreef. In zijn angst liet de jongen den
band los en kwam daardoor in groot gevaar. Een on
bekend gebleven kampeerder heeft met groote moeite
het knaapje weten te grijpen en naar het strand te
brengen. Daar de jongen reeds bewusteloos was, werd
onder leiding van dr. Gerke onmiddellijk begonnen met
het toepassen van kunstmatige ademhaling. Na 2 uur
gelukte het de levengeesten weer op te wekken.