Balans van de Pinksterdagen. Reeks van ongelukken met Ernstig spoorwegongeluk in Frankrijk. Woensdag 7 Juni 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9290 Sneltrein Parijs—Nantes gederailleerd Met te groote snelheid gereden NOG EEN SPOORWEGONGELUK IN FRANKRIJK Pinksterdrukte te Amsterdam Pinksterongelukken in Engeland GROOT AANTAL DOODEN EN GEWONDEN VAN WIE IC IN HOPELOOZEN TOESTAND. Parijs, 4 Juni (V.D.) De sneltrein ParijsNantes is In de nabijheid van Nantes ontspoord. Dertien perso nen werden gedood, terwyl vijftig anderen gewond wer den. Tien gewonden bevinden zich in hopeloozen toe stand. Uit een nader telegram bleek, dat het zich liet aan zien, dat het aantal slachtoffers van deze ramp veel grooter was, dan de eerste berichten meldden. Zoo zou den er reeds 14 dooden zijn, onder wie zes vrouwen en een baby. Voorzoover bekend zijn er 132 gewonden. Van twaalf is de toestand levensgevaarlijk. Het is mogelijk, dat er nog een aantal slachtoffers onder de overblijfse len van de vernielde wagons is. De aangerichte schade is zeer groot. Het terrein van de ramp vertoont een groote ruine. Onmiddellijk na het bekend worden van de ramp werd uit Nantes en andere plaatsen in de omgeving hulp ge zonden. Ook met het opruim ingswerk werd onmiddel lijk een begin gemaakt. Oorzaak van de ramp een fout van den ma chinist, die met te groote snelheid reed. De ramp geschiedde met een extratrein van Parijs naar Le Oroisie, waarmede ongeveer vijfhonderd passa giers, die gedurende de Pinksterdagen op reis gingen, werden vervoerd. De trein was Zaterdagavond te 21.50 uur uit Parijs vertrokken en moest des morgens te 5.50 uur te Nantes aankomen. In verband met herstellingswerkzaamheden aan de lijn moesten de treinen op het traject nabij Nantes met een beperkte snelheid van ongeveer 25 K.M. per uur rijden, waarvoor de noodige seinen waren opgesteld. De machinist, de 46-jarige Kurzon uit Tours, heeft deze 6einen niet opgemerkt, en Het den trein met een snel heid van ruim 60 KM. rijden. De ramp geschiedde bij het station van Sainte-Luce op 7 K.M. afstand van Nan tes. Hoe de ramp geschiedde. <WlWU3WCVWIt IIWIIB? IpMMMki Tengevolge van de te groote snelheid is de trein, waarmede de ramp plaats had, ontspoord. Toen de machinist bemerkte, dat er iets met den trein gebeur de, trachtte hij door sterk te remmen den trein nog tot stilstand te brengen. Op dat moment echter, vloog de locomotief als het ware als een dol geworden dier steigerend uit de rails, viel op zij en boorde zich ln den grond temidden van een hevigen vonkenregen, On der een vreeaelqk gekraak sloeg de tender boven op de locomotief te pletter. De eerste wagon achter den ten der, een eerste klasse rijtuig, kwam dwars over den spoorweg te staan. De volgende wagons echter schoven ln en over elkaar en veranderden .in eenige oogenblikken in een onbe schrijfelijke chaos van onverblijfselen van den trein, stukken metaal, glasscherven, balken hout, enz. Het gekraak hield spoedig op, doch werd gevolgd door een vreeselijke stilte, die direct daarop plaats maakte voor een ontzettend gejammer en gehuil der slachtoffers. De onder-chef van het station Grand Blottereau was de eerste, die op de plaats van de ramp verscheen en daar het vreeselijke schouwspel gadesloeg. „Ik zag den trein den laatsten wissel voor de plaats van de ramp bereiken aldus verklaarde de onder-chef en ik had op dat moment een onweerstaanbaar voorgevoel dat er Iets vreeselijks zou gebeuren. Ik zag, binnen enkele seconden, hoe de machinist trachtte te remmen, terwijl de wissel in stukken vloog, waarvan er enkele voor mijn voeten neervielen. Daarop zag ik hoe de lo comotief zich letterlijk in den grond boorde, zooals een schip, dat op zee schipbreuk lijdt en met den voor steven in de golven verdwijnt. Op hetzelfde oogenblik hoorde lk het geluid als van een hevigen donderslag, weldra gevolgd door lange smartkreten..." Onmiddellijk nam de onderchef maatregelen voor de hulpverleening en waarschuwde de betrokken autori teiten. Zoo spoedig mogelijk werden gezondheidsdienst, de brandweer en de civiele en militaire doktoren uit de omgeving naar de plaats van de ramp gebracht. In het ziekenhuis werden tegelijkertijd de noodige maatregelen genomen voor het opnemen van de gewonden. Het reddingswerk. De reddingscolonne begaf zich met den meesten spoed onder leiding van den heer Mathivet, prefect van het departement van de Beneden Loire, naar de plaats van het onheil. Spoedig na aankomst waren 13 dooden, zeven mannen en zes vrouwen, geborgen. De lijken waren, voor het meerendeel zoo gruwelijk ver minkt, dat het identificeeren zeer moeilijk was. Zij werden naar het lijkenhuis van het ziekenhuis te Nantes overgebracht. De gewonden werden eveneens naar de ziekenhuizen ln Nantes vervoerd. Ongeveer vijftig gewonden moesten in de ziekenhuizen worden opgenomen. Van een tiental is de toestand zoo ernstig, dat de doctoren voor hun leven vreezen. Een klein kind. dat ernstig gewond was, is kort na aankomst in het ziekenhuis overleden, waar door het aantal dooden tot veertien ia gestegen. Onderhoud met een overlevende. De correspondent van het persbureau VJD. .heeft een onderhoud gehad met een officier van het vliegkamp uit Thours, die met verlof, naar zijn ouders ging en te Tours in den trein was gestapt. Hij vertelde, dat de trein, door het groot aantal Pa rijzenaars, dat met de Pinksterdagen op reis ging, zeer vol was ,.,Toen wij Nantes naderden, bevond ik mij in 'den zijgang, waar verscheidene reizigers stonden te praten en te rooken. Plotseling bemerkten wij, dat er iets bijzonders gebeurde; het was alsof de aarde zich be_ woog en op hetzelfde moment bijna werden wij wegge slingerd. Tien tot vijftien seconden duurde het en toen begreep ik dat er een ongeluk was gebeurd. Ik hoorde een vreeselijk gekraak. Hoe ik ongedeerd er uitgeko men ben. weet ik niet. Het is een wonder. Het com partiment, waarin ik oorspronkelijk gezeten had, is ge heel vernield en alle reizigers, die daarin gezeten heb ben, zullen waarschijnlijk gedood zijn." Vreeselyke toöneelen. Op de plaats van de ramp hebben zich vreeselijke too- neelen afgespeeld. Mannen zochten naar hun vrouwen en kinderen, moeders liepen wanhopig over het terrein, zoekende naar haar kinderen. Korten tijd na de ramp was de justitie uit Nantes ter plaatse. De machinist, die uit den trein geslingerd werd en ongedeerd bleef, werd aan een langdurig verhoor onderworpen evenals de stoker. De machinist is voor- loopig ter beschikking van de justitie gesteld. De ma chinist zou over negen maanden zijn functie op de lo comotief neerleggen. De meeste dooden en gewonden zyn afkomstig uit Pa rijs en omgeving en uit Tours. Voorzoover bekend zijn er geen buitenlanders, dus ook geen Nederlanders bij. Uit Parijs zijn verschillende autoriteiten van het Mi nisterie van Verkeer naar Nantes vertrokken om een onderzoek ter plaatse ln te stellen. Een aantal gewonden. P a r ij s, 5 Juni (V.D.) Uit Tours wordt gemeld, dat te Saint Pierre de Corps nog een tweedé spoorwegon geval heeft plaats gehad. Een locaaltrein kwam in bot sing met den sneltrein NantesLyon, die door een on veilig signaal reed. De schok was zoo hevig, dat de lo- oomotief van den locaaltrein in den eersten wagon werd gedrukt. De machinist van den trein, twee conducteurs en een twintigtal passagiers werden min of meer ern stig gewond. De meesten konden, na verbonden te zijn, hun reis echter voortzetten. VERKEERSONGELUKKEN. Parijs, 5 Juni (V.D.) Behalve de spoorwegramp bij Nantes qn het spoorwegongeluk bij Tours hebben tijdens de Pinksterdagen nog eenige ernstige verkeers ongevallen plaats gehad. Tusschen Toulouse en Revel viel een volle autobus in een greppel, waarbij 15 perso nen gewond werden, waaronder eenigen zoo zwaar, dat zij naar het ziekenhuis moesten worden overgebracht. -De autobus zelf werd volkomen vernield. In Noord- Fraxvkrijk is een autobus, waarmede een muziekvereeni- ging zich naar Russel wilde begeven tegen een muur 17 Inzittenden werden min of meer zwaar gewond. De autobus werd vernield. In Champagne botsten twee auto's tegen elkaar, waarbij 3 personen werden gedood en drie anderen levensgevaarlijk gewond. DUIZENDEN NAAR BUITEN. Amsterdam, 4 Juni. Dank zij het buitengewoon fraaie zomerweer van den Eersten Pinksterdag is van de hoofdstad uit, zoowel in de richting van Zandvoort als in de richting van het Gooi een uittocht gesohied, zooals in geen jaren te zien is geweest. Uiteraard con centreerde zich de grootste drukte bij het Centraal Sta tion. waarnaar zich duizenden en nog eens duizenden hadden begeven om de stad te ontvluchten. In de stationsvestibule ontstond tusschen 9 en 11 uur 's morgens een geweldig gedrang, waardoor degenen, die zich van een plaatsbewijs hadden weten te verze keren, zich van den toegang tot de perrons zagen af gesneden. Er moest dan ook politiehulp worden gere- quireerd om den menschenchaos naar behooren in goede banen te leiden. Het gevolg was, dat de toegang tot het station tijdelijk werd afgesloten, zoodat de men- schen, in het bezit van een plaatsbewijs, gelegenheid kregen zich naar de treinen te begeven. Eerst daarna werden weer nieuwe reizigers toegelaten. De belang stelling voor Zandvoort is uiteraard het grootst geweest, terwijl het Gooi een goede tweede geweest zal zijn. De spoorwegen hadden alle maatreglen genomen om het geweldige reizigersvervoer te verwerken; tal van extra- treinen waren ingelegd, en al het materiaal, dat te ge bruiken was, had men in dienst gesteld. Naar Maandagavond werd vernomen, heeft de afvoer van Zandvoort op regelmatige wijze plaats gehad. Uit de richting Gooi kwamen aanmerkelijk minder reizi gers terug, daar zeer velen in de Gooische gemeenten bij familie en vrienden onderdak hebben ontvangen. In dit verband hadden de spoorwegen reeds rekening ge houden met een overstelpende drukte op Tweeden Pinksterdag. Ook de trams in de richting Zandvoort en het Gooi alsmede die in de richting Edam en Volendam hebben het zwaar te verantwoorden gehad. Daarnevens is de uittocht uit de hoofdstad per auto, fiets en boot van ongekenden omvang geweest. AUTOBUS OVER DEN KOP GESLAGEN. Veertig gewonden Londen. 5 Juni (V.D.) Te Dairyeoates nabij Huil is een autobus, doordat de chauffeur de controle over zijn stuur verloor, tegen een boom gereden en toen over den kop geslagen. De autobus met bovenverdieping, werd grootendeels vernield. Veertig passagiers werden ge wond. doch ailen op vier na, konden na verbonden te zijn, huiswaarts keeren. De vier ernstig gewonden zijn in een ziekenhuis opgenomen. Tramongeluk te Londen. In het Zuid-Oosten van Londen is een tramwagen met impèrlal omgeslagen. 30 Passagiers werden ge kwetst, van wie 6 ernstig, zoodat zij naar een zieken huis moesten worden overgebracht. De wagen vloog in een scherpen bocht uit de rails en reed tegen een school op. EENIGE DOODEN EN VELE GEWONDEN. IN AANMERKING GENOMEN DE ENORME DRUKTE, HAD HET NOG ERGER KUNNEN ZIJN. Het was niet moeilijk te voorspellen, dat het sohitte- rend mooie zomerweer van de Pinksterdagen, hetwelk een enorme verkeersdrukte met zich bracht, een reeks van ongelukken tengevolge zou hebben. Toch is het aantal ongelukken, in aanmerkng genomen, den onge kenden omvang van het aantal Pinkstervierders, die zich bij duizenden en nog eens duizenden langs de we gen bewogen, niet opvallend groot geworden, ofschoon het naturulijk altijd nog erg genoeg blijft. ERNSTIG MOTORONGEVAL TE HEEMSTEDE. Twee zwaargewonden, 1 persoon Ucht ge wond. Den avond van lsten Pinksterdag ongeveer kwart voor 7 wilde de heer E. te Heemstede met zijn auto vanaf den Heerenweg de Kerklaan oprijden. De bestuurder stopte even om het verkeer van de richting Bennebroek te laten passeeren, terwijl hij hetzelfde deed voor het verkeer uit de richting Haarlem. Op dat moment kwa men uit de richting Haarlem twee motorrijders, die de motorraces te Alkmaar hadden bijgewoond, met groote snelheid aanrijden. Het eerste motorrijwiel, bestuurd door S. P. N. uit Haarlem, zag de auto, vermoedelijk door de groote snelheid, waarmede hij reed, te laat en botste met kracht tegen den wagen van den heer E. aan. Ook het tweede motorrijwiel, bestuurd door A. C; uit Rotterdam op de duo zat zekere W. L., eveneens uit Rotterdam kon niet meer veilig passeeren. A. C. week nog uit, doch reed tegen een langs den weg staanden boom op. Beide motorrijwielen werden zwaar bescha digd. A. C. kwam er nog het best af. Hij werd minder ernstig gewond en kon na voorloopig door dr. Tombrock verbonden te zijn, zijn reis naar Rotterdam per trein voortzetten. S. P. N. en W. L. werden bewusteloos en zeer ernstig gekwetst opgenomen. Beiden werden naar het St. Elizabeth-gasthuis te Haarlym overgebracht, waar zij ter verpleging zijn op genomen. De auto van den heer E. werd licht bescha digd. Procesverbaal is door de politie van Heemstede opgemaakt. Oversteken van de straat met den dood bekocht. Tweeden Pinksterdag, 's middags om 4 uur, reed de fabrikant Van D. uit Tilburg met zijn luxe auto door den Wilhelminasingel te Maastricht. Ter hoogte van de Bourgonjestraat wilde de 15-jarige Frans Bergmans de straat oversteken; hij werd door den auto van den heer Van D. gegrepen, waarbij de jongen een zware schedelfractuur kreeg. Hy werd door den G.G.D. ver voerd naar het ziekenhuis, waar hij, zonder bij bewust zijn te zijn gekomen, is overleden. De auto van den heer Van D.t die beschadigd werd, is in beslag genomen. Kind tweemaal vlak achter elkaar aangere den. Zwaar gewond opgenomen. Het ruim vijfjarig dochterje van L., dat op een autoped op het trottoir van den Aalsterijk te Eindhoven reed, ln gezelschap van haar vader, ging plotseling het trottoir af, waardoor het werd aangereden door den auto van dr. K. uit Roosendaal. Onmiddellijk daarach ter, op een afstand van acht meter, volgde een andere auto, die het kind eveneens aanreed. Met een gebroken been en arm en zware inwendige kneuzingen heeft dr. K. de arme kleine naar het ziekenhuis op den Aalster- dijk vervoerd. Hier werd onmiddellijk operatief Inge grepen. De toestand van het meisje is zorgwekkend. Motoren tegen auto's. Opvallend is ditmaal het aantal motorfietsen, dat ln botsing geweest is. Zoo is Maandagavond .ongeveer acht uur de 45-jarige motorrijder W. v. D. uit Utrecht, toen hij een auto wil de passeeren, juist op het oogenblik dat van den ande ren kant een boerenwagen naderde, door de auto ge grepen. Het motorrijwiel slingerde over den weg, van D. werd gewond en zijn motorrijwiel raakte in brand. De man liep een hersenschudding op en bekwam brandwonden. Bij een driesprong op den rijksweg BredaTilburg is Maandagmiddag ter hoogte van Heusdenlhout een ern stig motorongeluk gebeurd. Doordat een auto, komende uit Tilburg geen voorrang verleende aan een motorrij der, komende uit de richting Breda, kwamen deze met elkaa.r in botsing. De motorrijder, de heer H. Jansen uit Lieshout en de duorijder D. van Hout uit Beek en Donk, werden beiden zwaar gewond. Zij zijn in ernsti- gen toestand overgebracht naar het ziekenhuis te Breda. Botsing tusschen auto en motorfiets. Uit Naarden. Zondagmidadg half vier, wilde op het kruispunt de Amsterdamsche automobiliste mevr. J., komende van de richting Bussum, den Rijksweg naar Amsterdam oprijden. Zij stak haar wegwijzer uit. Twee motorrijders, die achter elkaar reden, wilden voor haar langs, eveneens in dezelfde richting den Rijksweg be reiken. De eerste passeerde heelhuids, de tweede botste tegen den auto aan en sloeg op den grond. Dr. v. d. Kroost uit Bussum constateerde een dubbele beenfrac tuur en liet den motorrijder, den politie-agent Barentse uit Amsterdam, naar de Mayella-stichting vervoeren. Achter het stuur in slaap gevallen. Zondagnacht tuschen twee uur en halfdrie is een auto van een ijsliandelaar in de Leidschevaart te Haar lem gereden, De chauffeur kwam van Lisse en had den geheelen vorigen dag gewerkt. De man was daar door oververmoeid en is achter het stuur in slaap ge vallen. EEN BEELD VAN DE ONTZETTENDE RUÏNE BIJ NANTES (LANGS RADIOTELEGRAFISCTHEN WEG OVERGEBRACHT). i; Een agent van politie trof den wagen aan half ia het water en voor een deel nog op het droge. De ohauf- feur zat in de cabine te slapen en had van het ongeval niets gemerkt. Hij kon nog juist uit de cabine kruipen De auto is later door een kraanwagen op het droge ge bracht. Onbegrijpelijk. - Oude man rukt zich en raakt onder een auto. los De 82-jarige J. D. W. uit Den Haag, die bij zijn schoonzoon te Haarlem logeerde, liep Zondagavond met dezen op den Rijksstraatweg. Even voorbij de Jan Gij- zenvaart wilde het tweetal den rijweg oversteken. Toen zij bijna de overzijde bereikt hadden, naderde een mo torrijder uit de richting Santpoort, De schoonzoon hield den ouden heer vast om den motorrijder gelegenheid te geven te passeer.en Om on begrijpelijke redenen rukte de heer W. zioh los en stak verder den weg over. Een aanrijding was onvermijdelijk. De oude man kreeg een klap van het stuur van den motor en werd tegen de straat geslingerd. Met een ernstig hoofdwonde en een schedelfractuur is hij naar het gesticht St Joannes de Deo vervoerd, waar hij in zorgwekkenden toestand werd opgenomen. Maandagmorgen om zes uur is het slachtoffer in het ziekenhuis overleden. Militaire auto verongelukt. Uit Alphen aan den Rijn wordt aan het „Vsbl." ge meld: De Gouwsluische bruggen zijn verraderlijke verkeers obstakels. welke slechts met beleid en voorzichtigheid zijn te passeeren. Snelheidsduivels die de maximum snelheid aan hun laars lappen, maken steeds vrij zeker brokken. Een der auto's van een op oefentocht zijnde colonne der Vrijwillige Landstorm uit Den Haag is gistermorgen om halfzeven op de Gouwsluischebrug verongelukt De uit vijf luxe-auto's bestaande colonnes bevond zich van een nachtelijke rondrit op den terugweg naar Den Haag De auto's, welke ook reeds in Utrecht en Bodegraven door hun razende snelhéid waren opgevallen, reden volgens ooggetuigen met een vaartje van 70 a 80 K.M. over de Gouwsluische bruggen, zonder zich te storen aan de maximum-snelheidsborden. Door de hevige vee ring en doordat bei^e bruggen niet in een horizontale lijn liggen, verloor de bestuurder van den vierden auto, een zekere Fros uit Den Haag, de macht over het stuur. Over de dubbele klapbrug vliegende, deed de auto vanaf de ronding van het brugdek als 't ware een sprong in de lucht en vloog tegen de rechter stelling op De drie inzittenden werden door den hevigen schok uit den open wagen op straat geslingerd. Zij liepen echter geen ernstige verwondingen op en konden na t,e zijn verbonden in de andere auto's plaats nemen. Hun auto was geheel vernield. De brug is slechts licht beschadigd. SLACHTOFFERS VAN HET WATER Helaas moet de rubriek ongevallen op den weg nu ook aangevuld worden met maar al te veel ongelukken bij het baden. Van het vreeselijke geval op Wieringen, waarbij twee meisjes den verdrinkingsdood vonden, maakten we reeds elders in dit nummer melding. In de Maas verdronken. Verder i6 Zaterdag in de Maas bij Roermond ver dronken de 12-jarige S. uit Lutterade-Geleen. Maandag is de 18-jarige Clara Hoof, dienstbode bij den heer Engelshoven te St, Pieter, by het zwemmen in de Maas, even over de Belgische grens bij Maastricht, verdronken. Zij was van Belgische nationaliteit. Zaterdagmiddag om kwart over vijf is de veertien jarige D. H. v. Wely uit Alkmaar, die bij zijn groot vader te Arnhem logeerde, bij het zwemmen in den Rijn tegenover den loswal van de gemeentegasfabriek verdronken. Pogingen om het lijk op te dreggen, had den geen resultaat Te ver in zee gewaagd. Maandagmiddag omstreeks half zes, is de 10-jarige B. Breedsnijder, uit Amsterdam, die in zee bij Naarden aan het spelen was, te ver gegaan, voorovergevallen en weg gezonken. Zijn vader, die op eenigen afstand was, repte zich naar de plaats en kon zijn zoontje nog ophalen. Het kind was bewusteloos en is naar de Mayella-stichting te Bussum vervoerd, waar men de levensgeesten heeft kunnen opwekken. Door de stroom meegesleurd. Een knaapje van acht jaar, Anthonie Loppens, wo nende te Amsterdam, was Zondagavond om zeven uur in zee bij het tentenkamp aan het zuiderstrand te Zandvoort. De jongen liet zich voortdrijven op een met lucht gevulden autoband. Plotseling kreeg de stroom hem te pakken, waardoor hij naar zee afdreef. In zijn angst liet de jongen den band los en kwam daardoor in groot gevaar. Een on bekend gebleven kampeerder heeft met groote moeite het knaapje weten te grijpen en naar het strand te brengen. Daar de jongen reeds bewusteloos was, werd onder leiding van dr. Gerke onmiddellijk begonnen met het toepassen van kunstmatige ademhaling. Na 2 uur gelukte het de levengeesten weer op te wekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5