PUROL DE UITTOCHT MET DE PINKSTERDAGEN ERNSTIG MIJNONGELUK IN JAPAN Onrast in verscheidene Spaansche steden Brandstichters in Eindhoven Siukge/oopen ifr DE TREINRAMP IN FRANKRIJK Een derde spoorwegongeluk voorkomen VERKORTING VAN W E R K T IJ D Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. PlaatsenjK ïxieuws. L STRIJDER, t Marktberichten. Record-drukte op treinen, trams en booten. Over de enorme Plnksterdrukte in de hoofdstad, waar het spoorwegstation enkele malen moest worden gesloten, om de enorme menschenmassa's te „verwer ken", schreven we reeds elders ln dit nummer. Op andere plaatsen in het land is het niet minder druk geweest. Nemen we eerst onze eigen omgeving, dan kunnen we gerust zeggen, dat het ook hier druk ker is geweest, dan elk ander jaar te voren. Ontzagge lijk was natuurlijk de trek naar zee en aan de stranden bij Huisduinen, Callantsoog, Camperduin, Bergen aan Zee en Egmond aan Zee hebben duizenden en nog eens duizenden van zon, luoht en water kunnen genie ten. Het drukke Pinkstervervoer spreekt ook uit de cij fers die de „Alk. Crt." van het vervoerswezen der Spoorwegen mochten ontvangen. De tram naar Bergen aan Zee vervoerde den lsten Pinksterdag 9944, den 2den Pinksterdag 15196 passa giers of 4000 per dag meer dan in 1932, hetgeen ver moedelijk ook voor een groot deel het gevolg is van de sterk verlaagde tarieven. Naar Egmond aan Zee vervoerde de tram den len dag 983 en den 2den dag 1413 passagiers. Naar Sohoorl vervoerde de tram den len dag 983 en den 2den dag 1413 passagiers. Ook voor Egmond en Schoor! waren de vervoercljfers hooger dan in andere jaren. De uittocht uit de steden. Wie in den vroegen morgen van tweeden Pinksterdag den uittocht uit de steden heeft gezien, weet, dat deze dag alle verkeersdrukte van voorheen glansrijk heeft geslagen. Langs alle wegen gleden de karavanen van auto's, fietsen en wandelaars. En hoe het systeem „tou ringcar" in trek gekomen is, is nooit zóó sterk gede monstreerd als gisteren. Uit alle hoeken van het land snorden ze mee in den opmarksch naar de mooiste plek jes van de mooiste provincies. Uit een telling aan het kruispunt Thierensweg—Rijks weg bij Naarden bleek de geweldige uittocht naar het Gooi. Hier komen de wegen AmersfoortBaarnLaren en LoosdrechtHilversumUtrecht samen. Maandag middag tusschen vijf en zeven, als de groote terugtocht aanvangt, passeerden hier per minuut, gemiddeld 80 fietsen, 23 motorfietsen, 20 auto's. In 2 uur tijds dus 9600 fietsen,. 2800 motorfietsen en 2400 automobielen. Tusschen negen en tien uur, bleek er weer een file te ontstaan van de verder gelegen deelen des laads ko mende welke van Laren tot Amsterdam onafgebro ken was. De Gooische tram heeft tienduizenden ver voerd; naar ruwe schatting 28.000 op het traject Am sterdamHilversum. De trein AmsterdamHilversum 9600. De autobussen zijn bij honderden geteld. Indien dus bijkans een half millioen menschen de Pinksterda gen door en in het Gooi zijn gesignaleerd, is hiermee 't record van alle voorgaande Pinksterdrukten geslagen. Te Zandvoort De beide Pinksterdagen zijn voor het baddorp Zand voort en zijn strand 2 dagen geweest van enorm suc ces. Het buitengewoon fraaie weer begunstigde op beide dagen den uittocht van duizenden en nog eens duizenden vreemdelingen. Zandvoort heeft op Eersten en Tweeden Pinksterdag recordcijfers te boeken gehad. Het strand was over 7 kilometer met ruim 150.000 bezoekers bezet Uit Am sterdam vertrokken 40 extra treinen naar Zandvoort. De N.Z. Tramweg Mij. vervoerde 32.000 op Eersten ©n 34.000 personen op Tweeden Pinksterdag Voor de andere badplaatsen als Schevenlngen. Kijk duin, Wijk aan Zee e.a. zijn de Pinksteren eveneens top dagen geweest. De Zuid-Hollandsche Electrische Spoor heeft de Pink sterdagen 6000 personen uit Rotterdam naar Schevenln gen. vervoerd. De Pier werd op den eersten Pinksterdag door 10.727 personen bezocht, op den tweeden door 11.358. Op het Stille Strand en te Kijkduin was de drukte eveneens enorm. Het aantal baders op het Stille Strand ls eenvoudig niet te schatten. Er zijn er zeker tiendui zenden geweest. Cijfer». De volgende cijfers werden nog verstrekt: De Ned. Spoorwegen hebben, evenals andere ver keersmiddelen. op de Pinksterdagen een enorm aantal reizigers vervoerd. Op de lijn Amsterdam—Zandvoort reden den eersten dag 35 extra treinen, waarvan 18 heen en 18 terug. Van het Gooi tot Amersfoort reden 15 extrartreinen en in andere richtingen nog 5 Den tweeden dag was het vervoer nog drukker. Naar en van Zandvoort liepen 33 extra treinen, in andere richtingen totaal zelfs 63. Het aantal aankomende en vertrekkende reizigers aan het Centraal Station bedroeg den eersten dag ruim 72.000, dat is 8000 méér dan het vorige jaar. Op den tweeden Pinksterdag passeerden ruim 90.000 menschen de controle. Bij deze cijfers zijn niet meegerekend de talrijk abonné's wier aantal niet te schatten is. De Alkmaar Packet heeft eveneens een buitengewone Pïnksterdrukte gehad. Met haar diensten Amsterdam— VelsenXJmuiden, AmsterdamZaandam en Amsterdam —Alkmaar heeft zij in totaal 43.507 personen vervoerd. Tokio, 3 Juni (V.D.) Bij een ontploffing in een kolenmijn bij Sasebo in Japan zijn 46 mijnwerkers ge dood en 30 gewond. Bommen geworpen. Madrid, 5 Juni (VJD.) Gedurende de Pinksterdagen zijn in talrijke Spaansche steden wederom bommen door links-radicalen tot ontploffing gebracht Zoo ont ploften o.a. bommen in het raadhuis van Cadiz, in een café in Granada, in de politiewachtpost in Men 11 la en in een ceramiekfabriek in Barcelona, waar zelfs twee bommen explodeerden. In Granada vonden twee kinderen een bom, die door de makers was begraven. De bom ontplofte en doodde een knaap, terwijl een tweede jongen ernstig werd ge wond. De socialisten hebben in de gebeele provincie Sevilla de landarbeiders tot staking opgeroepen. OVERSTROOMINGEN IN BRITSCH-INDIë. Tengevolge van den moeeon. Rangoon, 5 Juni (V.D.) De moeson in Beneden Burma is dit jaar zeer hevig. In het district Pegu zijn uitgestrekte gebieden overstroomd. Groote schade is aangericht. Dorpen zijn geisoleerd en op sommige plaatsen is alleen verbinding per boot mogelijk. WEER GOUD VAN DE „EGYPT". Uit Londen. Het Italiaansche bergingsvaartuig „Artiglio" is opnieuw te Plymouth aangekomen na een afwezigheid van acht maanden. Een hoeveelheid goud en zilver ter waarde van ongeveer 50.000 pond ster ling, geborgen uit de „Egypt" is aan land gebracht en rer trein naar Londen gezonden. Bijtijds ontdekt, Twee mannen aange houden. Ingenieuze poging, die niet opging. De buren van den schoenmaker R. te Eindhoven bemerkten Zondagavond, dat er een sterke benzine lucht opsteeg uit zijn huis aan de Ampèrestraat. Daar de man met zijn geziD den dag te Schevenin- gen doorbracht, konden zij niets uitlichten, doch om half tien waarschuwden zij een waker van den nacht veiligheidsdienst. Deze klom over een muurtje, en ontdekte toen een touw, dat door een raam naar de keuken van de schoenmakerswoning liep. Vervolgens door het ongesloten venster binnen klimmen»! zag hij, dat het touw verbonden was met een knalpistool en dat in de onmiddellijke nabijheid van dit vuurwaDen hoopen lappen lagen, die in benzine waren gedrenkt. Na deze ontdekking waarschuwde hij de recherche, die bij een verder onderzoek bemerkte, dat bet ge beel huis voorzien was van flarden lompen, die de kamers verbonden en eveneens in benzine of petro leum waren gedrenkt. Onmiddellijk stelde rij het huis onder bewaking 6n toen na verloop van tijd de bewoners van hun uit stapje terugkeerden, arresteerden zij den man en de vrouw. Tegenover den commissaris van politie bekenden zij, dat zekere A M. H. dien dag met hun medeweten brand in de woning zou stichten, om aldus de ver zekeringspenningen machtig te worden. Dienzelfden nacht heeft de commissaris H. van zijn bed gelicht. Beide mannen zijn ter beschikking van de justitie in Den Bosch gesteld. De vrouw van R. is na verhoor in vrijheid gesteld. LAF. Te Amsterdam heeft iemand aangifte gedaan, dal uit zijn kleeding, liggende op den westelijken Mer- wededijk te Amsterdam f 4 is gestolen. Het geld werd gestolen, terwijl hij bezig was een meisje uit het wa ter te redden, dat in het Merwedekanaal was geval len. voeien.verzacJilen geneestmenmel tó* )jg Doot 30-60. Tube 80 ct- Bij Apoth. en Drogisten Het onderzoek naar de oorzaak. - Onbegrijpelijke onoplettendheid van den machinist. Omtrent het ontzettende spoorwegongeluk in Frank rijk (zie ook elders in dit nummer) wordt nog het volgende vermeld: Een der zwaargewonden is in het ziekenhuis van Nantes overleden, ook wordt nog een reiziger ver mist. Evenwel is men overtuigd, dat zich geen nieu we slachtoffers meer onder de wagons bevinden. Wel heeft men in vernielde wagens nog lichaamsdeelen 11 gevonden, doch men meent, dat die behooren bij de deerlijk verminkte lijken, die reeds geborgen werden. Het onderzoek is geheel ten einde. Uitgemaakt is, dat, hoewel de stoker gevraagd heeft, de verant woordelijkheid met den machinist te deelen, deze toch geen verantwoordelijkheid draagt. De steker heeft den machinist opmerkzaam ge maakt, dat hij door onveilig signaal reed. De machi nist schijnt op dat oogenblik het hoofd te hebben verloren Hij wierp de stoom om, zender zich reken schap te geven van deu toestand, waarin de trein zich bevond. Bij nauwkeurig onderzoek bleek dat de geheele trein op dat oogenblik reeds over den wis sel was gereden en zich op het hulpspoor bevond. Had de machinist niet geremd, dan zou de trein naar alle waarschijnlijkheid toch ontspoord zijn, want het hulpspoor kon geen zwaren trein met 90 K.M. vaart verdragen, doch de ramp zou veel minder omvang rijk zijn geweest, daai de lijn zou bezweken zijn en den geheelen trein in de zandballast gereden. De machinist stond ais zeer ervaren bekend en was een zeer oppassend man. De Fransche bladen brengen uit den aard der zaak talrijke bijzonderheden over het ongeluk en over het voorloopig onderzoek Ier plaatse Ten aanzien van het laatste wordt gezegd, dat de schuldige, maar be klagenswaardige machinist die de automatische snelheidsaanwijzer toont het aan op het ramp spoedige traject tusschen 92 en 96 km per uur reed loyaal schuld erkent. Evenals zijn stoker. Beiden hebben een erevollen staat van dienst en gaan thans gebukt onder het leed. Zij nemen alle verantwoor delijkheid op zich en de machinist verklaarde: „Neen ik was niet ziekl Neen, ik was niet vermoeid! Neen, ik was niet verstrooid! Ik kan het gebeurde niet ver klaren. Ah, misère! Zeker stelde het onderzoek de schuld van machi nist en stoker onaanvechtbaar vast Maar hun vree- gelijke aberratie blijft onverklaarbaar. Het tweetal is nu naar hun gezin teruggekeerd, doch blijft ter beschikking van de justitie, die beide mannen zoo noodig zal kunnen oproepen. Nieuwe spoorwegramp voorkomen, Machinist en stoker levend verbrand. Maandagmiddag heeft op de machine v m den per sonentrein van Parijs naar Montereau een vreese- Hjk ongeluk plaats gevonden, dat gemakkelijk tot een nieuwe groote spoorwegramp had kunnen leiden, wat echter voorkomen is door de tegenwoordigheid van geest en den moed van den machinist en den stoker, die beiden als slachtoffer van hun plicht zijn geval len. Toen tusschen Parijs en Montereau de stoker kolen op het vuur wilde werpen sloegen plotseling een paar vlammen naar buiten, waardoi.r de kleeren van den stoker in brand raakten. De machinist probeer de de vlammen te dooven, doch de wind, die ont stond door de snelheid van den trein joeg de vlam men ook in de richting van den machinist, die even eens in brand vloog. De ongeluak ge sprong bran dend uit den rijdenden trein en bleef ernstig gewond liggen. De stoker bleef op zijn post en had de tegen woordigheid van geest de alarmklok te luiden, die den hoofdconducteur waarschuwde dat er op de lo comotief iets niet in orde was De hoofdconducteur slaagde erin over den tender de machine te berei ken, waar hij den stoker vono, die bewusteloos in el kaar was gezakt. De hoofdcunducteur bracht den trein tot staan en een ernstig ongeluk was voorko men. Machinist en stoker zijn korten tijd nadat hun de eerste hulp was verleend, aan hun verwondingen overleden. LUCHTVAART FRANSCH MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. Twee dooden. Uit Parijs: Aan de Algertjnsoh-Marokkaansche grens Is een Franscb militair vliegtuig neergestort. Een ka pitein en een luitenant werden gedood. VLIEGDEMONSTRATIES. T wee dooden. Nuerenberg. 5 Juni (VJD.) Bii een nationaa! socia listische vüegdemonstratie in Furth. waaraan o.m. door Rijksminister Goering werd deelgenomen, zijn twee vliegtuigen tegen elkander gebotst De beide piloten zijn gedood. De meerderheid van den Hoogen Raad van Arbeid adviseert den minister, niet tot een algemeen wettelijke regeling over te gaan. Verschenen is hot rapport van den Hoogen Raad van Arbeid aan den minister van Economische Za ken en Arbeid inzake wettelijke verkorting van den arbeidsduur ter beperking van do crisiswerkloosheid. In het rapport lezen wij, dat de groote meerder heid van den Raad der minister adviseert, niet tot een algemeen wettelijke regeling over te gaan. Dit standpunt sluit echter, naar de meening van vele leden, in geenen deele in, dat voor de Neder landsche regeering ten aanzien van de verkorting van den arbeidsduur geenerlei taak zou zijn wegge legd en zij zich van het nemen van maatregelen zou moeten onthouden. De meerderheid van den Raad meent echter, dat deze regelingen een bedrijfsgewijs karakter zullen moeten dragen. Niet alleen dat men zoodoende kan rekening hou den met de bijzondere omstandigheden van ieder be drijf, doch tevens sluit men zich dan aan bij het ge regelde overleg over loonen en arbeidsvoorwaarden, dat als regel eveneens bedrijfsgewijze plaats heeft tusschen organisaties van werkgevers en werknemers. Bovendien heeft een bedrijfsgewijze regeling op een ondernemingsgewijze regeling voor, dat de concur rentie voorwaarden der ondernemingen in een be drijfstak niet ongelijk worden gemaakt. Geen overdreven verwaohtingen. Van de practische beteekenis van werktijdverkor ting mogen, zoo concludeert de Raad, geen overdreven verwachtingen gekoesterd worden. Blijkens de cijfers zou men maximaal komen tot 12.676 nieuw aan te stellen arbeiders op een aantal van 239.167 arbeiders, werkzaam in de bedrijven, waarvoor 'n vragenlijst werd beantwoord, d.i. 5.3 Stelt men de totale personeelssterkte in de onderzoch te industrleele bedrijfstakken op 660.568, dan komt men aldus tot ten hoogste 36.948 aan te nemen nieuwe arbeiders, d.i. ruim 13 van het gemiddelde over 1932 van het aantal bij de openbare arbeidsbemidde ling ingeschreven werkzoekenden. WINDHOOS TE DIRKSLAND. Tuinderskas vernield- Te Melissant woedde Zaterdag j.I. een korte tfind hoos, wélke van een kas van den heer L., tuinder, ongeveer 60 ramen vernielde. Rn Kei e ramen, welke door den wind opgenomen waren, werden terugge vonden op 120 meter afstand van de kas. De schade wordt niet door verzekering gedekt. MEERVOUDIGE STRAFKAMER. Zitting van Dinsdag 6 Juni. Uitspraken van 30 Mei. Gerrit G., chauffeur. Zuidscharwoude en G. S., koop man te Alkmaar, hooger beroep vonnis overtreding Jacht- en visohwet, iede f 2.50 boete of 1 dag hecht. Joh. Vr., Den Helder, hooger beroep vonnis overtre ding art. 22 motor- en rijwielwet, vijgespoken. Corn. Joh. Str-, koopman, 't Zand, Zijpe, diefstal van een konijn, vrijgesproken. Abr. W. B., chauffeur. Hensbroek, hooger beroep von nis overtreding art 22 motor en rijwielwet, f 40 boete of 40 dagen. N. M-, handelsreiziger, als voren, vrijgesproken. Dirk N., chauffeur. Stompetoren, hooger beroep von nis art. 16 motor en rijwielreglement vrijgesproken. WOENSDAG 7 JUNI 1933. NED. HERV. GEMEENTE. Barsingerhorn, nam. 3 uur, Ds. Elkema. Huwelijks inzegening. De Christelijke Gymnastlekvereeniging ging Maandag naar de Gymnastlekwedstrijden te Amersfoort en mocht het genoegen smaken een drietal prijzen te winnen De dames 2de graad behaalden een 2e prijs; dames 3e graad (nieuwelineen) een 3e prijs, terwijl de heeren op een 2den prijs ln de 3de graad beslag wisten te leggen, VISCHWEDSTRIJD. Zondag 11 Juni zullen er door de plaatselijke hengel sportver. „De Baars" groote vlschwedstrijden worden gehouden in de Bleekmeer. De ongeveer 90 deelnemers vertrekken om 8 uur vjn. per H.A.B.O.-bussen vanaf het clubhuis, tw. café Bontes. Er wordt 5 x M gekampt d.w.z. 5 x zal van plaats worden gewisseld. Het bestuur van „De Baars" kocht voor ongeveer f 100 aan prijzen aan voor dezen grooten wedstrijddag. De belangstelling van de zijde van het publiek is groot UITSLAG AANBESTEDING. Door den heer K. S. Leguit alhier werd onderhands aanbesteed het verbouwen van het woon-winkelhuis aan de Hoep. Er werd als volgt ingeschreven: Metselwerk: P. Keuris f 635; M. Schoen f 615; G. Ko ning f 596; D. Koning f 571.50. Schilderwerk: G. Bregman f 265; L .Roggeveen f 226. Timmerwerk: B. v. d. Hoven f 835; J. Stipriaan f 830. A. Bakker f 787. Alle inschrijvers zijn te Sohagen woonachtig. De di verse werken werden den laagsten inschrijvers gegund. DOOR DE WARMTE BEVANGEN. De heer P. T. Sr. alhier, werkzaam bij den bouw der ohrlstelijke school, bleek gister, toen hij om 12 uur naar huis ging, dermate doo rde warmte bevangen te zijn, dat hij voor Huize „Avondrust" inéénzakte. Hoe wel reeds het ergste werd gevreesd, mocht het den heer Bos, die hem naar binnen bracht, toch gelukken T. weer tot bewustzijn te brengen. OVERPLAATSINGEN. De heer G. Brink, commies bij de Nederl. Spoorwegen alhier, wordt per 15 Juni a.s. in gelijke betrekking over geplaatst naar het Inspectiebureau te Alkmaar. In de vacature aan ons station zal worden voorzien door de overplaatsing van den heer Van Emmerik, klerk bij de Nederl. Spoorwegen, thans te Alkmaar. Barometerstand op Woensdagmorgen 8 uur: 768 m.M. Vooruitzichten: Mooi weer! Temperatuur: 19 gr. C. is 66 gr. F. INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK. FIRMA GEBR. ROTGANS, Hoogzljde E 103, Schagen. Gedipl. Opticien Refractionist Het oogonderzoek doen wij gratis. LEVERING GEGUND. Aan de firma P. Dekker, ijzerhandel alhier, ls de le vering opgedragen van het hang. en sluitwerk voor da Christelijke School alhier. Dinsdagmiddag werd ter aarde besteld het stoffelijk overschot van Louris Strijder, in leven verzekeringsagent en die Vrijdagmiddag J.I. bij de Stolpervlotbrug met zulke noodlottige gevolgen door een auto was aanr gereden. Toen de kist in het graf was neergelaten, trad de heer Ds. Eikema naar voren, om erop te wijzen, dat hoe grooter de snelheid van het verkeer wordt, hoe meer slachtoffers van dat moderne verkeer er vallen. Ook al willen wQ moderne menschen zijn, toch grijpen ons die talrijke verkeersongelukken, waarvan de bla den dagelijks melding maken. aan. De overledene stond bekend als een zeer voorzichtig rijder en desondanks, of misschien wel daardoor, is hij als slachtoffer geval len. Een rilling ging door onze gemeente, bij het ver nemen van dit droevig ongeluk en dat ons weer heeft doen verstaan, dat het slechts één schrede ls tusschen ons en den dood. De aanwezigheid van de vele personen hier, zegt spr., ls een bewijs van het medeleven met deze rampzalige gebeurtenis en ook de heer Ott van Haarlem, jvllde namens zijn levensverzekeringmaatschappij, waarvan de overledene agent was, een laatste groet aan Strijder brengen. Deernis hadden wij ook met den automobilist uit Groningen. 'nGolf van ontroering en medelijden ging uit naar de lieve echtgenoote en kinderen, die zoo plot seling ontroofd werden van hun man en vader. Spr. wenscht hen de kracht toe. dit alles te kunnen dragen en eenmaal te kunnen verklaren: ik ducht geen leed, want Gij zijt met mij". De heer J. Sohoorl Pz. zegt als voorzitter van de Mu- 'lektuincommissle en namens die commissie een laatste afscheidswoord tot vriend Strijder te willen richten. Ook in meerdere kwaliteiten, maar toch 't meest als bureaulist, ja. wij mogen wel zeggen als vice-penning- meester van den Muziektuin, hebben wij U leeren ken nen en waardeeren en wij vreezen dat het zeer moeilijk zal vallen «en opvolger voor TI te vinden. Met grooten .schrik en ontroering hebben wjj het vreeselijke ongeluk vernomen, dat U. beste vriend Strijder, overkwam en bij benadering slechts kunnen wij begrijpen het leed van de nabestaanden. Wij kunnen slechts hopen, dat zij de kracht mogen hebben dezen slag te overleven. Wij voor ons zullen steeds met dankbaarheid en met vrlend- -chappelijke gevoelens aan U terugdenken Wy danken U; dat U ln vrede moge rusten! Door één der familieleden werd dank gebracht aan den Inspecteur der Haarlemsche Levensverzekering»- maatschappy voor zyn aanwezigheid, aan de heeren Da. Eikema en Schoorl voor hunne woorden en verder aan de aanwezigen voor hunne belangstelling. Zeer onder den indruk van de droeve plechtigheid verliet men den doodenakker. MEDEMBLIK 6 Juni Schotsche muizen f 2.302.45, kleine f 1.651.80 per 50 Kg. NOORDSCHARWOUDE. 6 Juni. Aanvoer: 3750 Kg. D. witte kool f 4.50. BROEK OP LANGENDLJK. 6 Juni. Aangevoerd: 20000 Kg. aardappelen: schotsche muizen f 7—8.80, drielingen f 7—8.70, kleine f 4.90—7.20, 1700Ö Kg. tomaten A f 20.70—22.70. B f 16.80, C f 18.30. OC f 11.4a 350 bos wortelen f 5—5.20. PURMEREND, 6 Juni Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Kaas: 21 st fabriekskaas f 21, 34 stapels boerenkaas f 22, 1 stapel Goudsche f 21.50, per 50 Kg. In totaal 56 stapels, wegende 83000 Kg. Handel matig; 3106 Kg. boter f 1.251.55. Vee: 3447 st. runderen, w.o. 210 vette 5458 cent per Kg., handel stug, 316 melk- en geldekoeien f 70—190, handel stug, 21 stieren, handel stug, 51 paarden f 70 160, handel stug, 96 vette kalveren 5575 cent; handel stug; 401 nuchtere kalveren slacht f 315, handel stug, fok f 615, handel stug, 244 vette kalveren voor de slacht 2934 cent per Kg., handel matig; 13 magere varkens f 1117,50, handel stug; 162 biggen f 718, han del matig; 244 schapen f 716, handel stug, 691 lam meren f 49, handel stug, 73 bokken, kipeleren f 1.90 —2.30, eendeieren f 1'40, piepkuikens 5065 cent per Kg. Eierveillng: 10226 kipeleren a f L70—2.30, 8341 eend eieren f 1.40. Coop. Centr. elerveiling Purmerend, G.A. Aanvoer: 155000 eendeieren f 1.301.55: II2000 kip- eieren: 70—80 Kg. f-2.70—3, 65—66 Kg. f 2.40- 2.60. 63 -64 Kg f 2.20—2.40, 60—62 Kg. f 2—2.20. 58—03 Kg. f 1.00—2.10, 56—57 Kg. f 1.80—1.90, 53—55 Kg. f 1.70— 1.80, 50—52 Kg. f 1.60—1.80. Oude kippen f 0.75—1.40, jonge hanen f 0.50—1.20 per stuks. AMSTERDAM, k Juni 1933. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 562 vette koeien, waarvan de prijzen waren: le kw. 5662 ct, id. 2e kw. 4454 ct., idem 3e kw. 3238 ct., mindere soorten 25 ct., per Kg. slachtgewlcht; 46 melk en kalf koeien f 100150, 174 vette kalveren le kw. 4046 ct., idem 2e kw. 32—38 ct., Id. 3e kw. 20—30 cent, per Kg lervend gewicht; 96 nuchtere kalveren f 2.50—6. 36 scha pen f 1014, 60 weidelammeren f 5—8, 638 vleesch varkens 90110 Kg. 3940 ct., zware varkens 3638 ct-, vette varkens 3335 ct, per Kg. slachtgewicht; 31 paarden f 70100. Aan het abattoir werden aangevoerd 5 wagons geslachte runderen uit Denemarken. AMSTERDAM, 6 Juni 1933. Aardappelen: Zeeuwsche bonten f 0.50—225, lderm blauwen f 0.50, Idem roodstar f 1.251.50 idem Bevs landers 5070 ct.. Friesche roodstar f 1.251.50, IJpol der bravo's f '1.501.8Ö, Idem Beveianders 50—70 ct. per 70 Kg., Andyker muizen f 8. idem kleine muizen f 8. Langendijker muizen f 8, Rijper muizen f 8, Weetl. muizen f 1012. idem kleine muizen f 10—12; Winter Malta f 89, Zomer M?lta f 16—17, Italiaansche f 10— 12 per 100 Kg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 6