PUROL
DE UITTOCHT MET DE
PINKSTERDAGEN
ERNSTIG MIJNONGELUK IN JAPAN
Onrast in verscheidene Spaansche
steden
Brandstichters in Eindhoven
Siukge/oopen ifr
DE TREINRAMP
IN FRANKRIJK
Een derde spoorwegongeluk
voorkomen
VERKORTING VAN
W E R K T IJ D
Arrondissements Rechtbank
te Alkmaar.
PlaatsenjK ïxieuws.
L STRIJDER, t
Marktberichten.
Record-drukte op treinen, trams en booten.
Over de enorme Plnksterdrukte in de hoofdstad,
waar het spoorwegstation enkele malen moest worden
gesloten, om de enorme menschenmassa's te „verwer
ken", schreven we reeds elders ln dit nummer.
Op andere plaatsen in het land is het niet minder
druk geweest. Nemen we eerst onze eigen omgeving,
dan kunnen we gerust zeggen, dat het ook hier druk
ker is geweest, dan elk ander jaar te voren. Ontzagge
lijk was natuurlijk de trek naar zee en aan de stranden
bij Huisduinen, Callantsoog, Camperduin, Bergen aan
Zee en Egmond aan Zee hebben duizenden en nog
eens duizenden van zon, luoht en water kunnen genie
ten.
Het drukke Pinkstervervoer spreekt ook uit de cij
fers die de „Alk. Crt." van het vervoerswezen der
Spoorwegen mochten ontvangen.
De tram naar Bergen aan Zee vervoerde den lsten
Pinksterdag 9944, den 2den Pinksterdag 15196 passa
giers of 4000 per dag meer dan in 1932, hetgeen ver
moedelijk ook voor een groot deel het gevolg is van
de sterk verlaagde tarieven.
Naar Egmond aan Zee vervoerde de tram den len
dag 983 en den 2den dag 1413 passagiers. Naar Sohoorl
vervoerde de tram den len dag 983 en den 2den dag
1413 passagiers.
Ook voor Egmond en Schoor! waren de vervoercljfers
hooger dan in andere jaren.
De uittocht uit de steden.
Wie in den vroegen morgen van tweeden Pinksterdag
den uittocht uit de steden heeft gezien, weet, dat deze
dag alle verkeersdrukte van voorheen glansrijk heeft
geslagen. Langs alle wegen gleden de karavanen van
auto's, fietsen en wandelaars. En hoe het systeem „tou
ringcar" in trek gekomen is, is nooit zóó sterk gede
monstreerd als gisteren. Uit alle hoeken van het land
snorden ze mee in den opmarksch naar de mooiste plek
jes van de mooiste provincies.
Uit een telling aan het kruispunt Thierensweg—Rijks
weg bij Naarden bleek de geweldige uittocht naar het
Gooi. Hier komen de wegen AmersfoortBaarnLaren
en LoosdrechtHilversumUtrecht samen. Maandag
middag tusschen vijf en zeven, als de groote terugtocht
aanvangt, passeerden hier per minuut, gemiddeld 80
fietsen, 23 motorfietsen, 20 auto's. In 2 uur tijds dus
9600 fietsen,. 2800 motorfietsen en 2400 automobielen.
Tusschen negen en tien uur, bleek er weer een file te
ontstaan van de verder gelegen deelen des laads ko
mende welke van Laren tot Amsterdam onafgebro
ken was. De Gooische tram heeft tienduizenden ver
voerd; naar ruwe schatting 28.000 op het traject Am
sterdamHilversum. De trein AmsterdamHilversum
9600. De autobussen zijn bij honderden geteld. Indien
dus bijkans een half millioen menschen de Pinksterda
gen door en in het Gooi zijn gesignaleerd, is hiermee 't
record van alle voorgaande Pinksterdrukten geslagen.
Te Zandvoort
De beide Pinksterdagen zijn voor het baddorp Zand
voort en zijn strand 2 dagen geweest van enorm suc
ces. Het buitengewoon fraaie weer begunstigde op
beide dagen den uittocht van duizenden en nog eens
duizenden vreemdelingen.
Zandvoort heeft op Eersten en Tweeden Pinksterdag
recordcijfers te boeken gehad. Het strand was over 7
kilometer met ruim 150.000 bezoekers bezet Uit Am
sterdam vertrokken 40 extra treinen naar Zandvoort.
De N.Z. Tramweg Mij. vervoerde 32.000 op Eersten ©n
34.000 personen op Tweeden Pinksterdag
Voor de andere badplaatsen als Schevenlngen. Kijk
duin, Wijk aan Zee e.a. zijn de Pinksteren eveneens top
dagen geweest.
De Zuid-Hollandsche Electrische Spoor heeft de Pink
sterdagen 6000 personen uit Rotterdam naar Schevenln
gen. vervoerd. De Pier werd op den eersten Pinksterdag
door 10.727 personen bezocht, op den tweeden door
11.358.
Op het Stille Strand en te Kijkduin was de drukte
eveneens enorm. Het aantal baders op het Stille Strand
ls eenvoudig niet te schatten. Er zijn er zeker tiendui
zenden geweest.
Cijfer».
De volgende cijfers werden nog verstrekt:
De Ned. Spoorwegen hebben, evenals andere ver
keersmiddelen. op de Pinksterdagen een enorm aantal
reizigers vervoerd.
Op de lijn Amsterdam—Zandvoort reden den eersten
dag 35 extra treinen, waarvan 18 heen en 18 terug. Van
het Gooi tot Amersfoort reden 15 extrartreinen en in
andere richtingen nog 5
Den tweeden dag was het vervoer nog drukker. Naar
en van Zandvoort liepen 33 extra treinen, in andere
richtingen totaal zelfs 63.
Het aantal aankomende en vertrekkende reizigers
aan het Centraal Station bedroeg den eersten dag ruim
72.000, dat is 8000 méér dan het vorige jaar. Op den
tweeden Pinksterdag passeerden ruim 90.000 menschen
de controle. Bij deze cijfers zijn niet meegerekend de
talrijk abonné's wier aantal niet te schatten is.
De Alkmaar Packet heeft eveneens een buitengewone
Pïnksterdrukte gehad. Met haar diensten Amsterdam—
VelsenXJmuiden, AmsterdamZaandam en Amsterdam
—Alkmaar heeft zij in totaal 43.507 personen vervoerd.
Tokio, 3 Juni (V.D.) Bij een ontploffing in een
kolenmijn bij Sasebo in Japan zijn 46 mijnwerkers ge
dood en 30 gewond.
Bommen geworpen.
Madrid, 5 Juni (VJD.) Gedurende de Pinksterdagen
zijn in talrijke Spaansche steden wederom bommen
door links-radicalen tot ontploffing gebracht Zoo ont
ploften o.a. bommen in het raadhuis van Cadiz, in een
café in Granada, in de politiewachtpost in Men 11 la en
in een ceramiekfabriek in Barcelona, waar zelfs twee
bommen explodeerden.
In Granada vonden twee kinderen een bom, die door
de makers was begraven. De bom ontplofte en doodde
een knaap, terwijl een tweede jongen ernstig werd ge
wond.
De socialisten hebben in de gebeele provincie Sevilla
de landarbeiders tot staking opgeroepen.
OVERSTROOMINGEN IN BRITSCH-INDIë.
Tengevolge van den moeeon.
Rangoon, 5 Juni (V.D.) De moeson in Beneden
Burma is dit jaar zeer hevig. In het district Pegu zijn
uitgestrekte gebieden overstroomd. Groote schade is
aangericht. Dorpen zijn geisoleerd en op sommige
plaatsen is alleen verbinding per boot mogelijk.
WEER GOUD VAN DE „EGYPT".
Uit Londen. Het Italiaansche bergingsvaartuig
„Artiglio" is opnieuw te Plymouth aangekomen na een
afwezigheid van acht maanden. Een hoeveelheid goud
en zilver ter waarde van ongeveer 50.000 pond ster
ling, geborgen uit de „Egypt" is aan land gebracht en
rer trein naar Londen gezonden.
Bijtijds ontdekt, Twee mannen aange
houden. Ingenieuze poging, die niet
opging.
De buren van den schoenmaker R. te Eindhoven
bemerkten Zondagavond, dat er een sterke benzine
lucht opsteeg uit zijn huis aan de Ampèrestraat.
Daar de man met zijn geziD den dag te Schevenin-
gen doorbracht, konden zij niets uitlichten, doch om
half tien waarschuwden zij een waker van den nacht
veiligheidsdienst. Deze klom over een muurtje, en
ontdekte toen een touw, dat door een raam naar de
keuken van de schoenmakerswoning liep. Vervolgens
door het ongesloten venster binnen klimmen»! zag hij,
dat het touw verbonden was met een knalpistool en
dat in de onmiddellijke nabijheid van dit vuurwaDen
hoopen lappen lagen, die in benzine waren gedrenkt.
Na deze ontdekking waarschuwde hij de recherche,
die bij een verder onderzoek bemerkte, dat bet ge
beel huis voorzien was van flarden lompen, die de
kamers verbonden en eveneens in benzine of petro
leum waren gedrenkt.
Onmiddellijk stelde rij het huis onder bewaking
6n toen na verloop van tijd de bewoners van hun uit
stapje terugkeerden, arresteerden zij den man en de
vrouw.
Tegenover den commissaris van politie bekenden
zij, dat zekere A M. H. dien dag met hun medeweten
brand in de woning zou stichten, om aldus de ver
zekeringspenningen machtig te worden. Dienzelfden
nacht heeft de commissaris H. van zijn bed gelicht.
Beide mannen zijn ter beschikking van de justitie
in Den Bosch gesteld.
De vrouw van R. is na verhoor in vrijheid gesteld.
LAF.
Te Amsterdam heeft iemand aangifte gedaan, dal
uit zijn kleeding, liggende op den westelijken Mer-
wededijk te Amsterdam f 4 is gestolen. Het geld werd
gestolen, terwijl hij bezig was een meisje uit het wa
ter te redden, dat in het Merwedekanaal was geval
len.
voeien.verzacJilen geneestmenmel tó* )jg
Doot 30-60. Tube 80 ct- Bij Apoth. en Drogisten
Het onderzoek naar de oorzaak. -
Onbegrijpelijke onoplettendheid
van den machinist.
Omtrent het ontzettende spoorwegongeluk in Frank
rijk (zie ook elders in dit nummer) wordt nog het
volgende vermeld:
Een der zwaargewonden is in het ziekenhuis van
Nantes overleden, ook wordt nog een reiziger ver
mist. Evenwel is men overtuigd, dat zich geen nieu
we slachtoffers meer onder de wagons bevinden. Wel
heeft men in vernielde wagens nog lichaamsdeelen 11
gevonden, doch men meent, dat die behooren bij de
deerlijk verminkte lijken, die reeds geborgen werden.
Het onderzoek is geheel ten einde. Uitgemaakt is,
dat, hoewel de stoker gevraagd heeft, de verant
woordelijkheid met den machinist te deelen, deze
toch geen verantwoordelijkheid draagt.
De steker heeft den machinist opmerkzaam ge
maakt, dat hij door onveilig signaal reed. De machi
nist schijnt op dat oogenblik het hoofd te hebben
verloren Hij wierp de stoom om, zender zich reken
schap te geven van deu toestand, waarin de trein
zich bevond. Bij nauwkeurig onderzoek bleek dat de
geheele trein op dat oogenblik reeds over den wis
sel was gereden en zich op het hulpspoor bevond.
Had de machinist niet geremd, dan zou de trein naar
alle waarschijnlijkheid toch ontspoord zijn, want het
hulpspoor kon geen zwaren trein met 90 K.M. vaart
verdragen, doch de ramp zou veel minder omvang
rijk zijn geweest, daai de lijn zou bezweken zijn en
den geheelen trein in de zandballast gereden.
De machinist stond ais zeer ervaren bekend en
was een zeer oppassend man.
De Fransche bladen brengen uit den aard der zaak
talrijke bijzonderheden over het ongeluk en over het
voorloopig onderzoek Ier plaatse Ten aanzien van het
laatste wordt gezegd, dat de schuldige, maar be
klagenswaardige machinist die de automatische
snelheidsaanwijzer toont het aan op het ramp
spoedige traject tusschen 92 en 96 km per uur reed
loyaal schuld erkent. Evenals zijn stoker. Beiden
hebben een erevollen staat van dienst en gaan thans
gebukt onder het leed. Zij nemen alle verantwoor
delijkheid op zich en de machinist verklaarde: „Neen
ik was niet ziekl Neen, ik was niet vermoeid! Neen,
ik was niet verstrooid! Ik kan het gebeurde niet ver
klaren. Ah, misère!
Zeker stelde het onderzoek de schuld van machi
nist en stoker onaanvechtbaar vast Maar hun vree-
gelijke aberratie blijft onverklaarbaar. Het tweetal
is nu naar hun gezin teruggekeerd, doch blijft ter
beschikking van de justitie, die beide mannen zoo
noodig zal kunnen oproepen.
Nieuwe spoorwegramp voorkomen,
Machinist en stoker levend verbrand.
Maandagmiddag heeft op de machine v m den per
sonentrein van Parijs naar Montereau een vreese-
Hjk ongeluk plaats gevonden, dat gemakkelijk tot een
nieuwe groote spoorwegramp had kunnen leiden, wat
echter voorkomen is door de tegenwoordigheid van
geest en den moed van den machinist en den stoker,
die beiden als slachtoffer van hun plicht zijn geval
len.
Toen tusschen Parijs en Montereau de stoker kolen
op het vuur wilde werpen sloegen plotseling een
paar vlammen naar buiten, waardoi.r de kleeren van
den stoker in brand raakten. De machinist probeer
de de vlammen te dooven, doch de wind, die ont
stond door de snelheid van den trein joeg de vlam
men ook in de richting van den machinist, die even
eens in brand vloog. De ongeluak ge sprong bran
dend uit den rijdenden trein en bleef ernstig gewond
liggen. De stoker bleef op zijn post en had de tegen
woordigheid van geest de alarmklok te luiden, die
den hoofdconducteur waarschuwde dat er op de lo
comotief iets niet in orde was De hoofdconducteur
slaagde erin over den tender de machine te berei
ken, waar hij den stoker vono, die bewusteloos in el
kaar was gezakt. De hoofdcunducteur bracht den
trein tot staan en een ernstig ongeluk was voorko
men.
Machinist en stoker zijn korten tijd nadat hun de
eerste hulp was verleend, aan hun verwondingen
overleden.
LUCHTVAART
FRANSCH MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Twee dooden.
Uit Parijs: Aan de Algertjnsoh-Marokkaansche grens
Is een Franscb militair vliegtuig neergestort. Een ka
pitein en een luitenant werden gedood.
VLIEGDEMONSTRATIES.
T wee dooden.
Nuerenberg. 5 Juni (VJD.) Bii een nationaa! socia
listische vüegdemonstratie in Furth. waaraan o.m. door
Rijksminister Goering werd deelgenomen, zijn twee
vliegtuigen tegen elkander gebotst De beide piloten zijn
gedood.
De meerderheid van den Hoogen Raad
van Arbeid adviseert den minister, niet
tot een algemeen wettelijke regeling over
te gaan.
Verschenen is hot rapport van den Hoogen Raad
van Arbeid aan den minister van Economische Za
ken en Arbeid inzake wettelijke verkorting van den
arbeidsduur ter beperking van do crisiswerkloosheid.
In het rapport lezen wij, dat de groote meerder
heid van den Raad der minister adviseert, niet tot
een algemeen wettelijke regeling over te gaan.
Dit standpunt sluit echter, naar de meening van
vele leden, in geenen deele in, dat voor de Neder
landsche regeering ten aanzien van de verkorting
van den arbeidsduur geenerlei taak zou zijn wegge
legd en zij zich van het nemen van maatregelen zou
moeten onthouden.
De meerderheid van den Raad meent echter, dat
deze regelingen een bedrijfsgewijs karakter zullen
moeten dragen.
Niet alleen dat men zoodoende kan rekening hou
den met de bijzondere omstandigheden van ieder be
drijf, doch tevens sluit men zich dan aan bij het ge
regelde overleg over loonen en arbeidsvoorwaarden,
dat als regel eveneens bedrijfsgewijze plaats heeft
tusschen organisaties van werkgevers en werknemers.
Bovendien heeft een bedrijfsgewijze regeling op een
ondernemingsgewijze regeling voor, dat de concur
rentie voorwaarden der ondernemingen in een be
drijfstak niet ongelijk worden gemaakt.
Geen overdreven verwaohtingen.
Van de practische beteekenis van werktijdverkor
ting mogen, zoo concludeert de Raad, geen overdreven
verwachtingen gekoesterd worden.
Blijkens de cijfers zou men maximaal komen tot
12.676 nieuw aan te stellen arbeiders op een aantal
van 239.167 arbeiders, werkzaam in de bedrijven,
waarvoor 'n vragenlijst werd beantwoord, d.i. 5.3
Stelt men de totale personeelssterkte in de onderzoch
te industrleele bedrijfstakken op 660.568, dan komt
men aldus tot ten hoogste 36.948 aan te nemen nieuwe
arbeiders, d.i. ruim 13 van het gemiddelde over
1932 van het aantal bij de openbare arbeidsbemidde
ling ingeschreven werkzoekenden.
WINDHOOS TE DIRKSLAND.
Tuinderskas vernield-
Te Melissant woedde Zaterdag j.I. een korte tfind
hoos, wélke van een kas van den heer L., tuinder,
ongeveer 60 ramen vernielde. Rn Kei e ramen, welke
door den wind opgenomen waren, werden terugge
vonden op 120 meter afstand van de kas. De schade
wordt niet door verzekering gedekt.
MEERVOUDIGE STRAFKAMER.
Zitting van Dinsdag 6 Juni. Uitspraken van 30 Mei.
Gerrit G., chauffeur. Zuidscharwoude en G. S., koop
man te Alkmaar, hooger beroep vonnis overtreding
Jacht- en visohwet, iede f 2.50 boete of 1 dag hecht.
Joh. Vr., Den Helder, hooger beroep vonnis overtre
ding art. 22 motor- en rijwielwet, vijgespoken.
Corn. Joh. Str-, koopman, 't Zand, Zijpe, diefstal van
een konijn, vrijgesproken.
Abr. W. B., chauffeur. Hensbroek, hooger beroep von
nis overtreding art 22 motor en rijwielwet, f 40 boete
of 40 dagen.
N. M-, handelsreiziger, als voren, vrijgesproken.
Dirk N., chauffeur. Stompetoren, hooger beroep von
nis art. 16 motor en rijwielreglement vrijgesproken.
WOENSDAG 7 JUNI 1933.
NED. HERV. GEMEENTE.
Barsingerhorn, nam. 3 uur, Ds. Elkema. Huwelijks
inzegening.
De Christelijke Gymnastlekvereeniging ging Maandag
naar de Gymnastlekwedstrijden te Amersfoort en mocht
het genoegen smaken een drietal prijzen te winnen De
dames 2de graad behaalden een 2e prijs; dames 3e graad
(nieuwelineen) een 3e prijs, terwijl de heeren op een
2den prijs ln de 3de graad beslag wisten te leggen,
VISCHWEDSTRIJD.
Zondag 11 Juni zullen er door de plaatselijke hengel
sportver. „De Baars" groote vlschwedstrijden worden
gehouden in de Bleekmeer. De ongeveer 90 deelnemers
vertrekken om 8 uur vjn. per H.A.B.O.-bussen vanaf
het clubhuis, tw. café Bontes. Er wordt 5 x M gekampt
d.w.z. 5 x zal van plaats worden gewisseld. Het bestuur
van „De Baars" kocht voor ongeveer f 100 aan prijzen
aan voor dezen grooten wedstrijddag. De belangstelling
van de zijde van het publiek is groot
UITSLAG AANBESTEDING.
Door den heer K. S. Leguit alhier werd onderhands
aanbesteed het verbouwen van het woon-winkelhuis aan
de Hoep. Er werd als volgt ingeschreven:
Metselwerk: P. Keuris f 635; M. Schoen f 615; G. Ko
ning f 596; D. Koning f 571.50.
Schilderwerk: G. Bregman f 265; L .Roggeveen f 226.
Timmerwerk: B. v. d. Hoven f 835; J. Stipriaan f 830.
A. Bakker f 787.
Alle inschrijvers zijn te Sohagen woonachtig. De di
verse werken werden den laagsten inschrijvers gegund.
DOOR DE WARMTE BEVANGEN.
De heer P. T. Sr. alhier, werkzaam bij den bouw der
ohrlstelijke school, bleek gister, toen hij om 12 uur
naar huis ging, dermate doo rde warmte bevangen te
zijn, dat hij voor Huize „Avondrust" inéénzakte. Hoe
wel reeds het ergste werd gevreesd, mocht het den heer
Bos, die hem naar binnen bracht, toch gelukken T.
weer tot bewustzijn te brengen.
OVERPLAATSINGEN.
De heer G. Brink, commies bij de Nederl. Spoorwegen
alhier, wordt per 15 Juni a.s. in gelijke betrekking over
geplaatst naar het Inspectiebureau te Alkmaar.
In de vacature aan ons station zal worden voorzien
door de overplaatsing van den heer Van Emmerik,
klerk bij de Nederl. Spoorwegen, thans te Alkmaar.
Barometerstand op Woensdagmorgen 8 uur: 768 m.M.
Vooruitzichten: Mooi weer!
Temperatuur: 19 gr. C. is 66 gr. F.
INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK.
FIRMA GEBR. ROTGANS, Hoogzljde E 103, Schagen.
Gedipl. Opticien Refractionist
Het oogonderzoek doen wij gratis.
LEVERING GEGUND.
Aan de firma P. Dekker, ijzerhandel alhier, ls de le
vering opgedragen van het hang. en sluitwerk voor da
Christelijke School alhier.
Dinsdagmiddag werd ter aarde besteld het stoffelijk
overschot van Louris Strijder, in leven verzekeringsagent
en die Vrijdagmiddag J.I. bij de Stolpervlotbrug met
zulke noodlottige gevolgen door een auto was aanr
gereden.
Toen de kist in het graf was neergelaten, trad de
heer Ds. Eikema naar voren, om erop te wijzen, dat
hoe grooter de snelheid van het verkeer wordt, hoe
meer slachtoffers van dat moderne verkeer er vallen.
Ook al willen wQ moderne menschen zijn, toch grijpen
ons die talrijke verkeersongelukken, waarvan de bla
den dagelijks melding maken. aan. De overledene stond
bekend als een zeer voorzichtig rijder en desondanks,
of misschien wel daardoor, is hij als slachtoffer geval
len. Een rilling ging door onze gemeente, bij het ver
nemen van dit droevig ongeluk en dat ons weer heeft
doen verstaan, dat het slechts één schrede ls tusschen
ons en den dood.
De aanwezigheid van de vele personen hier, zegt spr.,
ls een bewijs van het medeleven met deze rampzalige
gebeurtenis en ook de heer Ott van Haarlem, jvllde
namens zijn levensverzekeringmaatschappij, waarvan
de overledene agent was, een laatste groet aan Strijder
brengen. Deernis hadden wij ook met den automobilist
uit Groningen. 'nGolf van ontroering en medelijden ging
uit naar de lieve echtgenoote en kinderen, die zoo plot
seling ontroofd werden van hun man en vader.
Spr. wenscht hen de kracht toe. dit alles te kunnen
dragen en eenmaal te kunnen verklaren: ik ducht
geen leed, want Gij zijt met mij".
De heer J. Sohoorl Pz. zegt als voorzitter van de Mu-
'lektuincommissle en namens die commissie een laatste
afscheidswoord tot vriend Strijder te willen richten.
Ook in meerdere kwaliteiten, maar toch 't meest als
bureaulist, ja. wij mogen wel zeggen als vice-penning-
meester van den Muziektuin, hebben wij U leeren ken
nen en waardeeren en wij vreezen dat het zeer moeilijk
zal vallen «en opvolger voor TI te vinden. Met grooten
.schrik en ontroering hebben wjj het vreeselijke ongeluk
vernomen, dat U. beste vriend Strijder, overkwam en
bij benadering slechts kunnen wij begrijpen het leed van
de nabestaanden. Wij kunnen slechts hopen, dat zij de
kracht mogen hebben dezen slag te overleven. Wij voor
ons zullen steeds met dankbaarheid en met vrlend-
-chappelijke gevoelens aan U terugdenken Wy danken
U; dat U ln vrede moge rusten!
Door één der familieleden werd dank gebracht aan
den Inspecteur der Haarlemsche Levensverzekering»-
maatschappy voor zyn aanwezigheid, aan de heeren Da.
Eikema en Schoorl voor hunne woorden en verder aan
de aanwezigen voor hunne belangstelling.
Zeer onder den indruk van de droeve plechtigheid
verliet men den doodenakker.
MEDEMBLIK 6 Juni
Schotsche muizen f 2.302.45, kleine f 1.651.80 per
50 Kg.
NOORDSCHARWOUDE. 6 Juni.
Aanvoer: 3750 Kg. D. witte kool f 4.50.
BROEK OP LANGENDLJK. 6 Juni.
Aangevoerd: 20000 Kg. aardappelen: schotsche muizen
f 7—8.80, drielingen f 7—8.70, kleine f 4.90—7.20, 1700Ö
Kg. tomaten A f 20.70—22.70. B f 16.80, C f 18.30. OC
f 11.4a 350 bos wortelen f 5—5.20.
PURMEREND, 6 Juni
Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:
Kaas: 21 st fabriekskaas f 21, 34 stapels boerenkaas
f 22, 1 stapel Goudsche f 21.50, per 50 Kg. In totaal
56 stapels, wegende 83000 Kg. Handel matig; 3106 Kg.
boter f 1.251.55.
Vee: 3447 st. runderen, w.o. 210 vette 5458 cent per
Kg., handel stug, 316 melk- en geldekoeien f 70—190,
handel stug, 21 stieren, handel stug, 51 paarden f 70
160, handel stug, 96 vette kalveren 5575 cent; handel
stug; 401 nuchtere kalveren slacht f 315, handel stug,
fok f 615, handel stug, 244 vette kalveren voor de
slacht 2934 cent per Kg., handel matig; 13 magere
varkens f 1117,50, handel stug; 162 biggen f 718, han
del matig; 244 schapen f 716, handel stug, 691 lam
meren f 49, handel stug, 73 bokken, kipeleren f 1.90
—2.30, eendeieren f 1'40, piepkuikens 5065 cent per Kg.
Eierveillng: 10226 kipeleren a f L70—2.30, 8341 eend
eieren f 1.40.
Coop. Centr. elerveiling Purmerend, G.A.
Aanvoer: 155000 eendeieren f 1.301.55: II2000 kip-
eieren: 70—80 Kg. f-2.70—3, 65—66 Kg. f 2.40- 2.60. 63
-64 Kg f 2.20—2.40, 60—62 Kg. f 2—2.20. 58—03 Kg.
f 1.00—2.10, 56—57 Kg. f 1.80—1.90, 53—55 Kg. f 1.70—
1.80, 50—52 Kg. f 1.60—1.80.
Oude kippen f 0.75—1.40, jonge hanen f 0.50—1.20 per
stuks.
AMSTERDAM, k Juni 1933.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 562 vette
koeien, waarvan de prijzen waren: le kw. 5662 ct,
id. 2e kw. 4454 ct., idem 3e kw. 3238 ct., mindere
soorten 25 ct., per Kg. slachtgewlcht; 46 melk en kalf
koeien f 100150, 174 vette kalveren le kw. 4046 ct.,
idem 2e kw. 32—38 ct., Id. 3e kw. 20—30 cent, per Kg
lervend gewicht; 96 nuchtere kalveren f 2.50—6. 36 scha
pen f 1014, 60 weidelammeren f 5—8, 638 vleesch
varkens 90110 Kg. 3940 ct., zware varkens 3638 ct-,
vette varkens 3335 ct, per Kg. slachtgewicht; 31
paarden f 70100. Aan het abattoir werden aangevoerd
5 wagons geslachte runderen uit Denemarken.
AMSTERDAM, 6 Juni 1933.
Aardappelen: Zeeuwsche bonten f 0.50—225, lderm
blauwen f 0.50, Idem roodstar f 1.251.50 idem Bevs
landers 5070 ct.. Friesche roodstar f 1.251.50, IJpol
der bravo's f '1.501.8Ö, Idem Beveianders 50—70 ct. per
70 Kg., Andyker muizen f 8. idem kleine muizen f 8.
Langendijker muizen f 8, Rijper muizen f 8, Weetl.
muizen f 1012. idem kleine muizen f 10—12; Winter
Malta f 89, Zomer M?lta f 16—17, Italiaansche f 10—
12 per 100 Kg.