iliiitti Hiciis- Wereldconferentie. PALING De groote tocht van het Italiaansche eskader. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Van de Aansporingen tot practisch werk DUITSCHLAND WIL WEER KOLONIëN HEBBEN WAAROM OOK GEEN WRAK-AUTO'S AFGEKEURD? Hevige grïep-epidemie in een Spaansch dorp „ER BESTAAT SLECHTS ééN' nationaal-socialistische orde" AUTO DOOR EEN TREIN GEGREPEN Het banditisme te New York Zaterdag 17 Juni 1933. SCEAGEI 76ste Jaargang No. 9296 IDURilllT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder idag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330 INT TELEF. No 20 Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno, inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend* EERSTE BLAD DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN Gisteren zijn de financieele en de economische com missie ter Londensche conferentie bijeengekomen, meldt Reuter. Dr. H. Co lijn, de Nederlandsche pre mier, voorzitter van de economische commissie, ad viseerde om geen enkele redevoering van algemee nen aard te houden. „Wij hébben die genoeg gehad bij de algemeene vergadering", aldus dr. Colijn, „en wij kunnen er thans best buiten." Deze verklaring werd met applaus ontvangen. Dr. Colijn stelde voor gisteren slechts één vergadering te houden, om hem in de gelegenheid te stellen een agenda samen te stellen aan de hand van verschillen de deviezen die hij had ontvangen. Deze agenda zou hij vandaag doen toekomen aan de afgevaardigden opdat Maandag onmiddellijk begonnen kon worden met practisch werk. De commissie werd tot Maandag verdaagd. Gister is ook de financieele commissie onder voor zitterschap van senator Cox, Amcrikaansch gedele geerde, in een korte vergadering bijeen geweest. Ook ij spoorde aan tot practisch werk met een minimum van woorden. Na sub-commissies benoemd te hebben, werd ook deze commissie verdaagd tot Maandag. Agenda der economische commissie. Voor de agenda der economische commissie, waar van hierboven sprake is. heeft de voorzitter dr. Colijn drie groepen van onderwerpen vastgesteld. Déze zijn: le. de handelspolitiek; hiertoe behooren de normaliseering van den handel, het reservee ren van buitenlandschc deviezen voor den in voer, het geleidelijk opheffen van invoerver boden, contingenten enz., de invoerrechten, de verdragspolitiek zooals de meest-begunsti- gingspolitiek en de uitzonderingen, die daar op mogelijk zijn. ïo. Andere maatregelen dan invoerrech ten en invoerverboden, welke van invloed kunnen zijn op den internationalen handel, zooals directe en indirecte subsidies. 3o. Regeling der productie en afzet van goederen, zooals graan en andere levens middelen. 4o. Openbare werken. Leiding der Öslo-staten aan Colijn en Mnnch. Eenheid op de Londensche conferentie. Reuter meldt uit Londen: De leiding van de Oslostaten op de economische conferentie zal, naar Reuter verneemt, worden ver deeld tusschen den Deenschen minister van buiten- landsche zaken Munch, die Donderdag te Londen aaakwam, en den Nederlandschen premier dr. H. Colijn, De opvallende eenheid van Nederland, Bel gië, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Noorwe gen blijft gehandhaafd op de conferentie en de Oslo staten gelden als één staat op economisch monetair gebied. Chamberlains verklaring grondslag voor discussie. Ontevredenheid bij de kleine mogendheden. Reuter meldt uit Londen: In een conferentie van de „commissie over de sub commissies", die belast is met de verdeeling over de subcommissies van dc verschillende onderwerpen, op dc agenda voorkomende, gaf een voorstel van den Zvveedschen gedelegeerde Falmstierna nl. dat de financieele commissie als grondslag van discussie de verklaring van Neville Chamberlain zou aan vaarden buiten en behaive de op de agenda voorko mende punten aanleiding tot een zeer levendige discussie. Naar thans schijnt, zal dit voorstel ten slotte worden aangenomen, Intusschen schijnt men een lichte ontevredenheid waar te nemen bij de gedelegeerden der kleine na ties, die van meening zijn dat de conferentie te veel de strekking vertoont door de groote mogendheden te worden overheerscht. Een oordeel over Colijn. Reuter meldt uit Londen, 16 Juni: In conferentie-kringen is men algemeen van mee ning, dat indien de persoonlijkheid van den voor zitter als een „omen" kan worden genomen, de taak der economische commissie vergemakkelijkt is, daar dr. Colijn niet alleen vloeiend Engelsch spreekt, maar ook met «groote aandacht naar de sprekers, de pers en het publiek luistert Zijn zakelijk voorkomen boezemt vertrouwen in en zijn aanste.<èlijke humor verwekt herhaaldelijk vroolijkheid onder de gede legeerden. Steeds prima versche gerookte PALING Fa. HARTLAND Hoogzijde - SCHAGEN Hugenberg vraagt de Duitsche koloniën in Afrika terug. Middel om het internatio nale betalingsvermogen van Duitschland te vergroolen. In de economische commissie der wereldconferentie heeft dr. Hugenberg namens de Duitsche delegatie het woord gevoerd. Hij zette uiteen, dat Duitschland thans den strijd tegen den" ondergang van het Avond land voert en dat wanneer Duitschland het onderspit delft, ook de andere Avondlandvolken zullen worden medegesleept. Wanneer de wereld weder gezond wilde worden, moest zij Duitschland veroorloven weder ge zond te worden. Duitschland verlangde een behoorlijke regeling van de internationale schulden als eerste stap tot redding van alle volken daarbij betrokken. Wan neer in de wereldeconomie een deelnemer gedwongen werd, op den duur zonder tegenprestatie te verrichten, stortte niet hij ineen, doe hde wereldhuishouding. Het was een noodlottige dwaling, te meenen dat een volk door de verarming van een ander volk rijker kon wor den. Wilde men van de wereldcrisis verlost worden, dan moest men den vrij-en ruilhandel in de wereld economie herstellen. Wij stellen prys op onzen goeden naam. De Duitsohera waren arme duivels en hadden niets meer weg te geven of verliezen, doch zij hechten trato alle tegenovergestelde beweringen waarde aan hun' goeden naam en beschikten over de uit 't ongeluk ge putte ervaring. Er waren twee maatregelen waardoor Duitschland zijn internationale betalingsvermogen kon vergrooten. L dat men Duitschland weer een koloniaal r\jk in Afrika geeft, van waaruit het in dit geheele nieuwe continent groote werken kan uitvoeren, die anders achterwege zouden blijven 2, dat men voor Duitschland, het ,volk zonder ruimte", gebieden openstelt, waarin zijn arbeid zaam ras zich kan vestigen. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN /erkoopen wij onder GA RA NUF en op PROlth Garaqe C NIEUWl AND BERGEN EVENALS KROTWONINGEN. Ze zijn minstens zoo verderfelijk. Onder den titel „Een woning kan onbewoonbaar. waarom een automobiel niet onberijdbaar verklaard worden?" komt in het nummer van „De Auto" d.d. 15 Juni een artikel voor. waarin een vergelijking wordt gemaakt tusschen onbewoonbaar verklaarde krot-wo ningen en onberijdbaar verklaarde wrak-automobielen, die door hun verregaanden staat van mechanische ont binding zeker niet minder gevaarlijk voor het volks welzijn zijn dan een donkere krot-woning. De krot-woning bepaalt zijn verderfelijke actie tot een oppervlakte van enkele vierkante meters, de wrak-auto daarentegen verspreidt onheil en verderf over honder den vierkante meters. Dat de gevaren, die door sleoht onderhouden motor voertuigen veroorzaakt worden, niet denkbeeldig zijn, bewijzen de vele ongelukken, wier aantal steeds grooter afmetingen gaat aannemen. In dit verband wordt het vreeselijke ongeluk te Ber gen gerelateerd, waarbij niet minder dan 5 spelende glnderen werden gewond en de auto, een vrachtauto, door de politie in beslag genomen. Dit en honderden =*oortgelijke ongelukken hadden voorkomen kunnen worden, indien de politie tijdig pre ventief had mogen en willen optreden. In het belang der algemeene verkeersveiligheid heb ben we aldus de schrijvr wat anders noodlg dan propagada voor veilig verkeer, een nieuwe verkeers wet, algemeene verkeerspolitie, uniforme verkeersrege lingen, etc. Alleen een verkeersdictator met onbeperk te macht, groote kennis van zaken en ervaring op verkeersgebied, zou hier uitkomst kunnen brengen. Tot dusver 39 dooden. Volgens berichten uit Madrid is in een dorp in de omgeving van Cuenca 'n nevige grien epidemie uit gebroken, welke met vreemde verschijnselen gepaard gaat Vele patiënten zijn aangetast door een ontsteking in de hersenen, welke hen gebracht heeft in een toe stand, welke met een beroerte gepaard gaat. Van de 2000 inwoners van het dorp zijn tot dus ver reeds negen en dertig aan de ziekte overleden. De etappen. Het overvliegen van de Al pen het moeilijkst. Uit ROME, 16 Juni (V.D.): De groote vliegtocht van het. Italiaansche eskader naar Noord-Amerika zal worden uitgevoerd in een groot aantal etappen van verschillende lengten. Het eerste traject is van Orbetello naar Am sterdam, een afstand van 1400 K.M. De groote moeilijkheid bestaat in het overvliegen van de Alpen. Dit zal geschieden van de Lago Maggiore uit. Hier zal beslist worden, het hangt af van de weersomstandigheden of de route via Zurich zal worden dan wel via DomodossolaSimplonBoven Rhönedal- meer van GenèveLausanne. Het ts de eerste maal, dat zoo'n groot aantal watervliegtuigen over de Alpen gaat. De verdere etappen zijn Amsterdam-Londonderry (Ierland) 1000 K.M., vandaar naar Reykjavik (IJsland^ 1500 K.M., Cartwright (Labrador) 24Ó0 K.M Siiediac (Canada) 1200 K.M., Montreal (Canada) 800 K.M., Chicago 1400 K.M. en ten slotte naar New York 1600 K.M. De vliegtuigen en hun bemanning Rome, 16 Juni (V.D.). Voor den vliegtocht van het Italiaansche eskader w'urdl gebruik gemaakt van watervliegtuigen „Savoia Mare hu Ui Nu. 55'., hel toestel, dat ook gebruikt is bij de eskadervlucht naar Brazilië, doch dat belangrijke wijzigingen heeft on dergaan on thans de offic-eele ken'pekons „S 55 X" draagt. De bemanning van ieder vliegtuig bestaat uit Artistieke Kinder=opnamen, Studie=foto's. Fotografisch Atelier ARPAD MOLDOVAN Nieuwe Niedorp. 0 GEOPEND: dagelijks, ook Zondags. vier personen: Een commandant-vlieger, een twee den officier-vlieger, een radio telegrafist en een me canicien. Het eskader bestaat uit 24 toestellen, het is ingedeeld in acht gioépen elk bestaande uit drie vliegtuigen, welke in een driehoek-formatie vliegen. Iedere groep van zes vliegtuigen is ter onderschei ding voorzien van een bepaalde kleur: zwart, rood, wit en groen. Als herkenningsteeken dragen de vliegtuigen elk vijf letters en wel als eerste een groo te I en dan de vier eerste letters van den naam van den commandant. DE VOORBEREIDINGEN VOOR DE START GEREED. V.D. verneemt nog uit Orbetello: In den vlieghaven Orbetello zijn de 24 water vliegtuigen die zullen deelnemen aan den eska der-vlucht naar Noord-Amerika te water gela ten. Zij zijn van benzine en olie volledig voor zien. Het uitstel van de start geschiedde behalve door het slechte weer ook om het feit, dat het als steunpunt naar de kust van Labrador gedirigeer de schip „Alice" tengevolge van ijsbergen en slecht zicht, slechts langzaam voorwaarts kon ko men. Balbo heeft thans echter besloten de start niet meer afhankelijk te stellen van de aankomst van het schip op de plaats van bestemming, doch alleen nog rekening te houden met de voor de vlucht belangrijke atmosferische gesteldheid bo ven de Alpen. Zoodra het weer het mogelijk maakt, zal dit moeilijke gedeelte van de eerste etappe worden volbracht. Het toestroomen van nieuwsgierigen die het starten willen bijwonen, vooral ook bloedverwanten en vrienden der vliegers is zoo groot geworden, dat Donderdagavond de volgende proclamatie bekend gemaakt werd: Alle vrienden en kameraden die gekomen zijn om af scheid te nemen hinderen onze voorbereidingen voor de start en doen ons kostbaren tijd verliezen. Wij verzoe ken hun, hun bijval te bewaren tot onzen terugkeer. Partijen zullen sterven, want Duitschland moet leven. Ondergang van het Centrum voorspeld. V.D. verneemt uit Berlijn: De Pruisische persdienst der nationaal-socialistische oartij publiceert een artikel vanden afgevaardigde Kube, waarin deze op grond van het voortdurend overgaan van afgevaardigden van andere partijen naar de nationaal- socialisten de conclusie trekt, dat alle politieke partijen in Duitschland geleidelijk zullen verdwijnen. Ook het Centrum moet inzien, vervolgt Kube dan, dat het op den duur als partij niet kan blijven bestaan. Ook in het Centrum kraakt het. Het Centrum weet heel goed, dat de tijden van het parlementair geregeerde Duitschland eens en voor al voorbij zijn. In de parle mentaire democratie kon het op de beruchte wip zitten, doch wij wenschen dat hieraan definitief een einde zal zijn gekomen. Duitschland mag zich nooit weer onder werpen aan beslissingen van het Centrum. Van de kleinere partijen in Duitschland hoort men nauwelijks nog iets. De communistische partij behoort tot het verleden. De sociaal-democratie is roemloos ten onder gegaan en wanneer zij zich b ijinternationale ar beiderscongressen, gelijk in Genève, tegen Duitschland beert, moet de Tweede Internationale niet gelooven dat wij hiervan ook maar in het mist notitie nemen. Wij wenschen in Duitschland rust en vrede, Daar voor hebben wij echter orde noodig. En er bestaat riechts één nationaal-socialistische orde, geen andere^, Hoe spoediger het oude partijenstelsel uit Duitsch- 'and verdwijnt, des te beter voor ons Duitche vader- 'and. Op den duur is het een onmogelijke toestand dat or naast Hitier eenigerlei afzonderlijke wil van partij- politieken aard bestaat. De ellende der laatste 14 jaar was het gevolg va nde politieke verscheurdheid van onze natie. Thans moet aan deze verscheurdheid in ieder opzicht een einde worden gemaakt. Op een bewaakten overweg. Door da gesloten afsluitboomen gereden. Be stuurder stelt zich bijtijds in veiligheid. Toen gisternacht één uur de boomen van den spoor wegovergang aan den Burgemeester Reigerstraat ta Utrecht juist gesloten waren in verband met de na dering van den nachttrein van het station Maliebaan naar Amsterdam, kwam een automobilist, een Utrechtsch student, uit de richting van het Wilhel- minapark aangereden. Hij werd te laat gewaar dat de boomen dicht waren, reed door den boom aan die zijde en botste met zijn auto tegen den boom aan cle zijde van de Maliebaan. Hij sprong snel uit den ■va gen en redde daardoor zijn leven. Hij was geheel on gedeerd. De trein, die wel remde, greep den auto en sleurde hem een meter of tien mede. De auto was zoo goed als geheel vernield. Door het opruimingswerk heeft de trein drie kwar- tier vertraging gehad. Melkauto op een onbewaakten overweg door den trein gegrepen. Donderdagmorgen is op den onbewaakten overweg aan den Munsterweg in de gemeente Adorp, een melk- auto door een personentrein, die naar Groningen ging, gegrepen. Het voorstuk was juist de rails gepasseerd, zoodat de chauffeur ongedeerd bleef. Het achterste gedeelte van den wagen, waarop 300 liter melk werd vervoerd, werd vernield. De melk ging verloren. De auto was niet verzekerd. Oorlog tusschen enkele groepen in de on* derwereld weer eens ontbrand. De oorlog tusschen enkele groepen van de bandie ten der New Yorksche onderwereld is weer eens ont brand. Drie lieden die deel uitmaakten van een orga nisatie van alcoholsmokkelaars, zijn in een woning in liet Eastend vermoord gevonden. De daad moet met afschuwelijke grondigheid zijn gepleegd. De lij ken der slachtoffers waren op zonderlinge wijze „ver bonden". Over de oogen, de ooren en den mond wa ren reepen kleefband geplakt, zoodat de ongelukkigen niets hebben kunnen hooren of zien van wat er met hen gebeurde. De dood was bij alle drie teweeg ge bracht door een kleine wonde in het hart. Het bleek dat als wapen gebruik was gemaakt van een ijshaak, een voorwerp dat voor dergelijke doeleinden wel meer door de Amerikaansche bandieten is gebezigd. Volgens een andere lezing van het geval zou het hier geen wraakneming van een bende op een an dere betreffen, doch zouden de gedoode mannén heb ben gezondigd tegen de tucht in hun eigen organi satie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1