iliiitti Hiciis-
Wereldconferentie.
PALING
De groote tocht
van het Italiaansche eskader.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Van de
Aansporingen tot
practisch werk
DUITSCHLAND WIL WEER
KOLONIëN HEBBEN
WAAROM OOK GEEN
WRAK-AUTO'S AFGEKEURD?
Hevige grïep-epidemie in een
Spaansch dorp
„ER BESTAAT SLECHTS ééN'
nationaal-socialistische orde"
AUTO DOOR EEN TREIN GEGREPEN
Het banditisme te New York
Zaterdag 17 Juni 1933.
SCEAGEI
76ste Jaargang No. 9296
IDURilllT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
idag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330 INT TELEF. No 20
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend*
EERSTE BLAD
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN
Gisteren zijn de financieele en de economische com
missie ter Londensche conferentie bijeengekomen,
meldt Reuter. Dr. H. Co lijn, de Nederlandsche pre
mier, voorzitter van de economische commissie, ad
viseerde om geen enkele redevoering van algemee
nen aard te houden. „Wij hébben die genoeg gehad
bij de algemeene vergadering", aldus dr. Colijn, „en
wij kunnen er thans best buiten."
Deze verklaring werd met applaus ontvangen. Dr.
Colijn stelde voor gisteren slechts één vergadering te
houden, om hem in de gelegenheid te stellen een
agenda samen te stellen aan de hand van verschillen
de deviezen die hij had ontvangen. Deze agenda zou
hij vandaag doen toekomen aan de afgevaardigden
opdat Maandag onmiddellijk begonnen kon worden
met practisch werk.
De commissie werd tot Maandag verdaagd.
Gister is ook de financieele commissie onder voor
zitterschap van senator Cox, Amcrikaansch gedele
geerde, in een korte vergadering bijeen geweest. Ook
ij spoorde aan tot practisch werk met een minimum
van woorden. Na sub-commissies benoemd te hebben,
werd ook deze commissie verdaagd tot Maandag.
Agenda der economische commissie.
Voor de agenda der economische commissie, waar
van hierboven sprake is. heeft de voorzitter dr. Colijn
drie groepen van onderwerpen vastgesteld. Déze zijn:
le. de handelspolitiek; hiertoe behooren de
normaliseering van den handel, het reservee
ren van buitenlandschc deviezen voor den in
voer, het geleidelijk opheffen van invoerver
boden, contingenten enz., de invoerrechten, de
verdragspolitiek zooals de meest-begunsti-
gingspolitiek en de uitzonderingen, die daar
op mogelijk zijn.
ïo. Andere maatregelen dan invoerrech
ten en invoerverboden, welke van invloed
kunnen zijn op den internationalen handel,
zooals directe en indirecte subsidies.
3o. Regeling der productie en afzet van
goederen, zooals graan en andere levens
middelen.
4o. Openbare werken.
Leiding der Öslo-staten aan Colijn en
Mnnch. Eenheid op de Londensche
conferentie.
Reuter meldt uit Londen:
De leiding van de Oslostaten op de economische
conferentie zal, naar Reuter verneemt, worden ver
deeld tusschen den Deenschen minister van buiten-
landsche zaken Munch, die Donderdag te Londen
aaakwam, en den Nederlandschen premier dr. H.
Colijn, De opvallende eenheid van Nederland, Bel
gië, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Noorwe
gen blijft gehandhaafd op de conferentie en de Oslo
staten gelden als één staat op economisch monetair
gebied.
Chamberlains verklaring grondslag voor
discussie. Ontevredenheid bij de kleine
mogendheden.
Reuter meldt uit Londen:
In een conferentie van de „commissie over de sub
commissies", die belast is met de verdeeling over de
subcommissies van dc verschillende onderwerpen,
op dc agenda voorkomende, gaf een voorstel van den
Zvveedschen gedelegeerde Falmstierna nl. dat de
financieele commissie als grondslag van discussie
de verklaring van Neville Chamberlain zou aan
vaarden buiten en behaive de op de agenda voorko
mende punten aanleiding tot een zeer levendige
discussie. Naar thans schijnt, zal dit voorstel ten
slotte worden aangenomen,
Intusschen schijnt men een lichte ontevredenheid
waar te nemen bij de gedelegeerden der kleine na
ties, die van meening zijn dat de conferentie te veel
de strekking vertoont door de groote mogendheden
te worden overheerscht.
Een oordeel over Colijn.
Reuter meldt uit Londen, 16 Juni:
In conferentie-kringen is men algemeen van mee
ning, dat indien de persoonlijkheid van den voor
zitter als een „omen" kan worden genomen, de taak
der economische commissie vergemakkelijkt is, daar
dr. Colijn niet alleen vloeiend Engelsch spreekt,
maar ook met «groote aandacht naar de sprekers, de
pers en het publiek luistert Zijn zakelijk voorkomen
boezemt vertrouwen in en zijn aanste.<èlijke humor
verwekt herhaaldelijk vroolijkheid onder de gede
legeerden.
Steeds prima versche gerookte
PALING
Fa. HARTLAND Hoogzijde - SCHAGEN
Hugenberg vraagt de Duitsche koloniën in
Afrika terug. Middel om het internatio
nale betalingsvermogen van Duitschland te
vergroolen.
In de economische commissie der wereldconferentie
heeft dr. Hugenberg namens de Duitsche delegatie het
woord gevoerd. Hij zette uiteen, dat Duitschland
thans den strijd tegen den" ondergang van het Avond
land voert en dat wanneer Duitschland het onderspit
delft, ook de andere Avondlandvolken zullen worden
medegesleept. Wanneer de wereld weder gezond wilde
worden, moest zij Duitschland veroorloven weder ge
zond te worden. Duitschland verlangde een behoorlijke
regeling van de internationale schulden als eerste stap
tot redding van alle volken daarbij betrokken. Wan
neer in de wereldeconomie een deelnemer gedwongen
werd, op den duur zonder tegenprestatie te verrichten,
stortte niet hij ineen, doe hde wereldhuishouding. Het
was een noodlottige dwaling, te meenen dat een volk
door de verarming van een ander volk rijker kon wor
den. Wilde men van de wereldcrisis verlost worden,
dan moest men den vrij-en ruilhandel in de wereld
economie herstellen.
Wij stellen prys op onzen goeden naam.
De Duitsohera waren arme duivels en hadden niets
meer weg te geven of verliezen, doch zij hechten trato
alle tegenovergestelde beweringen waarde aan hun'
goeden naam en beschikten over de uit 't ongeluk ge
putte ervaring. Er waren twee maatregelen waardoor
Duitschland zijn internationale betalingsvermogen kon
vergrooten.
L dat men Duitschland weer een koloniaal
r\jk in Afrika geeft, van waaruit het in dit
geheele nieuwe continent groote werken kan
uitvoeren, die anders achterwege zouden blijven
2, dat men voor Duitschland, het ,volk zonder
ruimte", gebieden openstelt, waarin zijn arbeid
zaam ras zich kan vestigen.
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
/erkoopen wij onder GA RA NUF en op PROlth
Garaqe C NIEUWl AND BERGEN
EVENALS KROTWONINGEN.
Ze zijn minstens zoo verderfelijk.
Onder den titel „Een woning kan onbewoonbaar.
waarom een automobiel niet onberijdbaar verklaard
worden?" komt in het nummer van „De Auto" d.d. 15
Juni een artikel voor. waarin een vergelijking wordt
gemaakt tusschen onbewoonbaar verklaarde krot-wo
ningen en onberijdbaar verklaarde wrak-automobielen,
die door hun verregaanden staat van mechanische ont
binding zeker niet minder gevaarlijk voor het volks
welzijn zijn dan een donkere krot-woning.
De krot-woning bepaalt zijn verderfelijke actie tot een
oppervlakte van enkele vierkante meters, de wrak-auto
daarentegen verspreidt onheil en verderf over honder
den vierkante meters.
Dat de gevaren, die door sleoht onderhouden motor
voertuigen veroorzaakt worden, niet denkbeeldig zijn,
bewijzen de vele ongelukken, wier aantal steeds grooter
afmetingen gaat aannemen.
In dit verband wordt het vreeselijke ongeluk te Ber
gen gerelateerd, waarbij niet minder dan 5 spelende
glnderen werden gewond en de auto, een vrachtauto,
door de politie in beslag genomen.
Dit en honderden =*oortgelijke ongelukken hadden
voorkomen kunnen worden, indien de politie tijdig pre
ventief had mogen en willen optreden.
In het belang der algemeene verkeersveiligheid heb
ben we aldus de schrijvr wat anders noodlg dan
propagada voor veilig verkeer, een nieuwe verkeers
wet, algemeene verkeerspolitie, uniforme verkeersrege
lingen, etc. Alleen een verkeersdictator met onbeperk
te macht, groote kennis van zaken en ervaring op
verkeersgebied, zou hier uitkomst kunnen brengen.
Tot dusver 39 dooden.
Volgens berichten uit Madrid is in een dorp in de
omgeving van Cuenca 'n nevige grien epidemie uit
gebroken, welke met vreemde verschijnselen gepaard
gaat
Vele patiënten zijn aangetast door een ontsteking in
de hersenen, welke hen gebracht heeft in een toe
stand, welke met een beroerte gepaard gaat.
Van de 2000 inwoners van het dorp zijn tot dus
ver reeds negen en dertig aan de ziekte overleden.
De etappen. Het overvliegen van de Al
pen het moeilijkst.
Uit ROME, 16 Juni (V.D.):
De groote vliegtocht van het. Italiaansche eskader
naar Noord-Amerika zal worden uitgevoerd in een
groot aantal etappen van verschillende lengten.
Het eerste traject is van Orbetello naar Am
sterdam, een afstand van 1400 K.M. De groote
moeilijkheid bestaat in het overvliegen van
de Alpen. Dit zal geschieden van de Lago
Maggiore uit. Hier zal beslist worden, het
hangt af van de weersomstandigheden of de
route via Zurich zal worden dan wel via
DomodossolaSimplonBoven Rhönedal-
meer van GenèveLausanne.
Het ts de eerste maal, dat zoo'n groot aantal
watervliegtuigen over de Alpen gaat. De verdere
etappen zijn Amsterdam-Londonderry (Ierland) 1000
K.M., vandaar naar Reykjavik (IJsland^ 1500 K.M.,
Cartwright (Labrador) 24Ó0 K.M Siiediac (Canada)
1200 K.M., Montreal (Canada) 800 K.M., Chicago 1400
K.M. en ten slotte naar New York 1600 K.M.
De vliegtuigen en hun bemanning
Rome, 16 Juni (V.D.). Voor den vliegtocht van
het Italiaansche eskader w'urdl gebruik gemaakt
van watervliegtuigen „Savoia Mare hu Ui Nu. 55'., hel
toestel, dat ook gebruikt is bij de eskadervlucht naar
Brazilië, doch dat belangrijke wijzigingen heeft on
dergaan on thans de offic-eele ken'pekons „S 55 X"
draagt. De bemanning van ieder vliegtuig bestaat uit
Artistieke Kinder=opnamen,
Studie=foto's.
Fotografisch Atelier
ARPAD MOLDOVAN
Nieuwe Niedorp. 0
GEOPEND: dagelijks, ook Zondags.
vier personen: Een commandant-vlieger, een twee
den officier-vlieger, een radio telegrafist en een me
canicien. Het eskader bestaat uit 24 toestellen, het is
ingedeeld in acht gioépen elk bestaande uit drie
vliegtuigen, welke in een driehoek-formatie vliegen.
Iedere groep van zes vliegtuigen is ter onderschei
ding voorzien van een bepaalde kleur: zwart, rood,
wit en groen. Als herkenningsteeken dragen de
vliegtuigen elk vijf letters en wel als eerste een groo
te I en dan de vier eerste letters van den naam van
den commandant.
DE VOORBEREIDINGEN VOOR DE
START GEREED.
V.D. verneemt nog uit Orbetello:
In den vlieghaven Orbetello zijn de 24 water
vliegtuigen die zullen deelnemen aan den eska
der-vlucht naar Noord-Amerika te water gela
ten. Zij zijn van benzine en olie volledig voor
zien. Het uitstel van de start geschiedde behalve
door het slechte weer ook om het feit, dat het als
steunpunt naar de kust van Labrador gedirigeer
de schip „Alice" tengevolge van ijsbergen en
slecht zicht, slechts langzaam voorwaarts kon ko
men. Balbo heeft thans echter besloten de start
niet meer afhankelijk te stellen van de aankomst
van het schip op de plaats van bestemming, doch
alleen nog rekening te houden met de voor de
vlucht belangrijke atmosferische gesteldheid bo
ven de Alpen. Zoodra het weer het mogelijk
maakt, zal dit moeilijke gedeelte van de eerste
etappe worden volbracht.
Het toestroomen van nieuwsgierigen die het starten
willen bijwonen, vooral ook bloedverwanten en vrienden
der vliegers is zoo groot geworden, dat Donderdagavond
de volgende proclamatie bekend gemaakt werd:
Alle vrienden en kameraden die gekomen zijn om af
scheid te nemen hinderen onze voorbereidingen voor de
start en doen ons kostbaren tijd verliezen. Wij verzoe
ken hun, hun bijval te bewaren tot onzen terugkeer.
Partijen zullen sterven, want Duitschland
moet leven. Ondergang van het Centrum
voorspeld.
V.D. verneemt uit Berlijn:
De Pruisische persdienst der nationaal-socialistische
oartij publiceert een artikel vanden afgevaardigde Kube,
waarin deze op grond van het voortdurend overgaan van
afgevaardigden van andere partijen naar de nationaal-
socialisten de conclusie trekt, dat alle politieke partijen
in Duitschland geleidelijk zullen verdwijnen.
Ook het Centrum moet inzien, vervolgt Kube dan,
dat het op den duur als partij niet kan blijven bestaan.
Ook in het Centrum kraakt het. Het Centrum weet heel
goed, dat de tijden van het parlementair geregeerde
Duitschland eens en voor al voorbij zijn. In de parle
mentaire democratie kon het op de beruchte wip zitten,
doch wij wenschen dat hieraan definitief een einde zal
zijn gekomen. Duitschland mag zich nooit weer onder
werpen aan beslissingen van het Centrum.
Van de kleinere partijen in Duitschland hoort men
nauwelijks nog iets. De communistische partij behoort
tot het verleden. De sociaal-democratie is roemloos ten
onder gegaan en wanneer zij zich b ijinternationale ar
beiderscongressen, gelijk in Genève, tegen Duitschland
beert, moet de Tweede Internationale niet gelooven
dat wij hiervan ook maar in het mist notitie nemen.
Wij wenschen in Duitschland rust en vrede, Daar
voor hebben wij echter orde noodig. En er bestaat
riechts één nationaal-socialistische orde, geen andere^,
Hoe spoediger het oude partijenstelsel uit Duitsch-
'and verdwijnt, des te beter voor ons Duitche vader-
'and. Op den duur is het een onmogelijke toestand dat
or naast Hitier eenigerlei afzonderlijke wil van partij-
politieken aard bestaat. De ellende der laatste 14 jaar
was het gevolg va nde politieke verscheurdheid van
onze natie. Thans moet aan deze verscheurdheid in
ieder opzicht een einde worden gemaakt.
Op een bewaakten overweg. Door da
gesloten afsluitboomen gereden. Be
stuurder stelt zich bijtijds in veiligheid.
Toen gisternacht één uur de boomen van den spoor
wegovergang aan den Burgemeester Reigerstraat ta
Utrecht juist gesloten waren in verband met de na
dering van den nachttrein van het station Maliebaan
naar Amsterdam, kwam een automobilist, een
Utrechtsch student, uit de richting van het Wilhel-
minapark aangereden. Hij werd te laat gewaar dat
de boomen dicht waren, reed door den boom aan die
zijde en botste met zijn auto tegen den boom aan cle
zijde van de Maliebaan. Hij sprong snel uit den ■va
gen en redde daardoor zijn leven. Hij was geheel on
gedeerd.
De trein, die wel remde, greep den auto en sleurde
hem een meter of tien mede. De auto was zoo goed
als geheel vernield.
Door het opruimingswerk heeft de trein drie kwar-
tier vertraging gehad.
Melkauto op een onbewaakten overweg
door den trein gegrepen.
Donderdagmorgen is op den onbewaakten overweg
aan den Munsterweg in de gemeente Adorp, een melk-
auto door een personentrein, die naar Groningen ging,
gegrepen. Het voorstuk was juist de rails gepasseerd,
zoodat de chauffeur ongedeerd bleef. Het achterste
gedeelte van den wagen, waarop 300 liter melk werd
vervoerd, werd vernield. De melk ging verloren. De
auto was niet verzekerd.
Oorlog tusschen enkele groepen in de on*
derwereld weer eens ontbrand.
De oorlog tusschen enkele groepen van de bandie
ten der New Yorksche onderwereld is weer eens ont
brand. Drie lieden die deel uitmaakten van een orga
nisatie van alcoholsmokkelaars, zijn in een woning
in liet Eastend vermoord gevonden. De daad moet
met afschuwelijke grondigheid zijn gepleegd. De lij
ken der slachtoffers waren op zonderlinge wijze „ver
bonden". Over de oogen, de ooren en den mond wa
ren reepen kleefband geplakt, zoodat de ongelukkigen
niets hebben kunnen hooren of zien van wat er met
hen gebeurde. De dood was bij alle drie teweeg ge
bracht door een kleine wonde in het hart. Het bleek
dat als wapen gebruik was gemaakt van een ijshaak,
een voorwerp dat voor dergelijke doeleinden wel
meer door de Amerikaansche bandieten is gebezigd.
Volgens een andere lezing van het geval zou het
hier geen wraakneming van een bende op een an
dere betreffen, doch zouden de gedoode mannén heb
ben gezondigd tegen de tucht in hun eigen organi
satie.