RIJKSVOORSCHOT VOOR EEN
DESTRUCTOR.
Lovelock loopt een wereldrecord.
De heeie familie achter slot en grendel.
Afschuwelijke moordpartij in Servië.
15000 kegelaars bij elkaar.
Paganini's dubbelganger is dood.
Bezuiniging op de Keuringsdiensten.
Aanslag op een geldzending.
Een dansje in de open lucht
Aantal werkloozen neemt gestadig af.
Moord in een Grieksch klooster.
AUTORIJDEN IN AMERIKA
WORDT EEN GENOT
Meer wegen en minder wagens.
Minister De Wilde over de bezwaren der
Kamerleden tegen het rentedragend voor
schot van een millioen aan de Thermo-
chemische fabrieken.
Ongemeen uitvoerig is minister De Wilde ingegaan
op de bezwaren die vele Kamerleden hebben aange
voerd tegen het rentedragend voorschot aan de Ne-
derlandsche Thermochemische Fabrieken N.Y.
Destructor Woerden, gevestigd te Amsterdam.
De minister merkt op dat het gevraagde bedrag
van f 1.080 000 overeenstemt met de raming van kos
ten die ongeveer twee jaar geleden is gemaakt De
bestaande gemeentelijke en particuliere destructoren
beschikken niet over voldoende capaciteit. Dat de te
ruggave van het voorschot onzeker zou zijn kan de
minister niet toegeven. Aanneming van dit voorstel
brengjt niet mede dat bestaande of nog op te richten
andere destructoren eveneens voorschot zouden kun
nen vragen. Opgericht is een juridisch-zelfstandige
dochtermaatschappij, welker financiën zelfstandig
worden gehouden. Zulks is geschied omdat de moe
dermaatschappij met verlies, werk», en er een waar
borg moest zijn dat de financiën van de destructor
in het Westen des lands niet zouden afvloeien naar
dien te Bergum. Met centralisatie van de destructie
bedoelt de regeering niet centralisatie voor het ge-
heele land, maar voor groote deelen des lands. De
particuliere destructor te Overschie is opgericht toen
de onderhandelingen over de onderhavige destructor
reeds in een vergevorderd stadium verkeerden. De
minister kan niet instemmen met het gevoelen dat
in minder dichtbevolkte streken voorloopig nog kan
worden volstaan met begraven. Ook kan niet wor
den toegegeven dat de tarieven hoog zijn.
Bij een universiteitswedstrijd in den Ameri-
kaanschen staat Kentuckey gelukte het aan
den bekenden Engelschen hardlooper, Jack
Lovelock, een nieuw wereldrecord over de
Engelsche mijl (1609 meter) te behalen.
Maatschappelijk Hulpbetoon te Leiden ge ra-
meid en bekogeld. Slotscène in de cel.
Maandagmiddag heeft te Leiden de 20-jarige J. H. v.
L. de deur van het gebouw van Maatschappelijk Hulp
betoon aan de Lammerenmarkt gerameid en ernstig
beschadigd. Door tusschenkomst van deze instelling
•was hij destijds aan een ijsco-wagentje geholpen. Hij
meende echter, dat zijn ondersteuning niet ver genoeg
ging en heeft daarom op deze wijze daaraan uiting ge
geven. Hij werd door de politie gearresteerd en werd
naar het politiebureau overgebracht.
Zijn 54-jarige vader W. v, L., hierover ontsticht, heeft
eenige uren later bij Maatschappelijk Hulpbetoon ver
scheidene ruiten ingeworpen. Ook hij werd gearres
teerd en op het politiebureau ingesloten.
Uit wraak hierover heeft zijn 24-jarige zoon H. v. L.
gisternacht va.n de woning van den wethouder van
sociale werken mr. A. J. Romijn de Schel penka de
verscheidene ruiten ingeworpen. Een vlakbij wonende
hoofdagent van politie, die door het glasgerinkel wak
ker werd, rende naar buiten en heeft v. L. gearres
teerd. Deze werd eveneens op het politiebureau in ver
zekerde bewaring gesteld.
De vader is gistermorgen naar het Huis van Bewa
ring te 's-Gravenhage overgebracht en aldaar ingeslo
ten, aangezien hij zich reeds eerder aan een dergelijk
feit had schuldig gemaakt en er vrees voor herhaling
'bestond.
Vier vrouwen en een zuigeling om het le
ven gebracht.
Een afschuwelijke moordpartij heeft volgens een
bericht uit Belgrado plaats gehad in het dorp PJftuwo,
dat in het midden van Servië is gelegen.
Een hoer heeft daar eerst de vrouw van zijn buur
man vermoord. De vrouw bood hevig verzet waardoro
de boer in een toestand van razernij geraakte, zoodat
hij de vrouw maar met zijn mes bleef steken, totdat
het. leven geheel geweken was.
Vervolgens vermoordde hij nog de schoonmoeder
cn een kind van 9 maanden van de vrouw, waarna
de woesteling zich naar zijn eigen boerderij begaf,
waar hij zijn eigen vrouw en een tante vermoordde.
Ten slotte maakte hij door een geweerschot een ein
de aan zijn leven.
VERHOOGDE BROODPRIJS TE PARIJS.
Ten gevolge van de stijging der prtjzen voor graan en
meel is de broodprijs te Parijs verhoogd van fr. 1.70 op
fr. 1.80.
VIJF MENSCHEN VERDRONKEN.
Roeiboot omgeslagen.
Op het meer van Varese in Italië is een roeiboot om
geslagen; er zfjn vijf menschen verdronken,
Ingeschreven bij
de organen der
arbeidsbemiddeling.
Geheel
Gedeeltel.
Geplaatst
werkloo
werkloo
bij werk-
Ge
zen
zen
verschaff.
steund
28 Jan.
403.697
24.349
47.690
139.795
25 Febr.
384.030
23.401
53.790
165.945
25 Maart
347.310
21.631
58.097
155.479
29 April
312.119
19.913
54.140
144.633
27 Mei
294.249
20.077
51.893
137.575
34 Juni
270.936
18.408
43.498
129.296
Vijftienduizend kegelaars maken een wandeling door de versierde stra
ten van Frankfurt am Main, de stad waar een groot bondsfeest werd
gehouden en waar duizenden kegel vrienden uit alle deelen van het rijk
en ook daarbuiten bijeen gekomen zijn.
DE VERKIEZINGEN VOOR HET HOOGHEEMRAAD-
SCHAF NOORDHOLLANDS NOORDERKWARTIER.
Wc vernemen, dat de Besturen van de Ant, Rev.. den
Vrijz. Dem. Bond, de Chr. Hist. Unie, den Vrijheids
bond en de S.D.A.P. in den Kamerkieskring Den Helder
een vergadering hebben gehouden over de verkiezingen
voor het Hoogheemraadschap. De R.K. Rijkskieskring-
organisatie was niet aanwezig, maar een mededeeling
van die zijde was ingekomen, dat zij zich niet met deze
verkiezing zal inlaten. Er moet n.1. een commissie uit
den L.T.B. in het leven zijn geroepen, die deze materie
zal behandelen.
Om zoo mogelijk te geraken tot verkiezing bij enkele
candidaatstelling zijn de verschillende besturen der po
litieke partijen inden Kamerkieskring Den Helder, den
R.K. L.T.B. en het bestuur van de Alg. Kiesvereeniging
van het Hoogheemraadschap Noordh. Noorderkwartier
nu tot een bijeenkomst opgeroepen, die a.s. Zaterdag
zal worden gehouden.
AAN DE TARWETELERS.
Koopen en vermalen van niet-erkende tarwe.
De Besturen der Tarwe-Organisaties voor Noord-
Holland en Zuid-Holland vestigen de aandacht der tar-
wetelers nog eens op het feit, dat het verboden is an
dere dan zelf verbouwde tarwe van den laatsten oogst
op het bedrijf te hebben. De Organisaties kunnen schrif
telijke vergunning geven tot het koopen van tarwe voor
voederdoeleinden. Deze vergunning wordt alleen afge
geven, indien de bedoelde tarwe, ook al is deze ge
kleurd, is vermengd met gerst
Het is voorgekomen, dat een tarweteler, ondanks vo
renstaande voorschriften, tarwe heeft gekocht en voor
eigen behoefte (bakken van brood) heeft doen ver
malen.
Teneinde iedere twijfel uit te sluiten zij medegedeeld,
dat zulks ten strengste is verboden, zoowel op grond
van het tarwebesluit, als op grond der voorschriften en
Bestuursbesluiten der Gewestelijke Tarwe-Organisaties.
Tegen overtredingen zal streng worden opgetreden;
Na een avontuurlijk leven op Madeira in
armoe gestorven.
V.D. verneemt uit Rome: Het overlijden wordt ge
meld van een merkwaardige figuur die jarenlang
zwervend door het geheele land, nu hier dan daar
plotseling placht op te duiken en door zijn zonderling
optreden steeds de aandacht trok.
De overledene, een zekere Walter Reller, was bijge
naamd „Paganini's dubbelganger". Hij vertoonde in
derdaad een frappante uiterlijke gelijkenis met den
genialen violist, hetgeen hij nog door nauwkeurig co-
pieeren van diens kleeding wist te accentueeren.
Bovendien speelde hij viool, helaas zonder eenig
talent.
Desniettemin ondernam hij eens een concertreis
door Zuid-Amerika.
In Argentinië veroverde hij het hart van een rijke
gravin, die zijn tournee verder financierde, evenwel
zonder het verhoopte succes.
Niet lang daarna trok Paganini's dubbelganger zich
terug uit het openkare leven; hij raakte vergeten en
stierf dezer dagen op Madeira in een klein huisje,
waar men bij den schamelen inboedel nog een ge
broken viool vond.
Plan om het aantal ambtenaren met 68 te
verminderen. Ook besparing op materi
eel. Eerst op 1 Januari in werking.
De bezuiniging op de keuringsdiensten van waren zal
naar minister De Wilde mededeelt niet voor 1 Januari
kunnen ingaan, en niet op 1 Augustus, zooals het plan
was. De termijn zou voor de gemeentebesturen te kort
zijn om de verlangde bezuiniging tot stand te brengen
en voor het personeel dat zou moeten afvloeien zelfs
onbillijk kort zijn.
Wat betreft de bijdragen aan gemeenten In de jaar-
lijksche kosten aan keuringsdiensten deelt de minister
mede. dat het plan tot bezuiniging met betrekking tot
de keuringsdiensten voor waren, dat hij bij de aanvaar
ding van zijn ambt vond, tweeledig is: 1. Meer ratio-
neele bezetting van de keuringsdiensten met personeel
en wel in verhouding tot het zielental der districten.
Er zijn enkele diensten, die eenigszins ruim, andere
diensten, die eenigszins karig bezet zijn met personeel.
In totaal zouden door deze regorganisatie 68 ambtena
ren kunnen afvloeien. Daardoor zou in totaal f 252.164
worden bespaard. 2. Door verlaging van het salarispeil
der ambtenaren zou een bezuiniging van ongeveer f 30
duizend worden bereikt. Op de begrootingen van de
diensten voor 1933 was reeds door korting op de salaris
sen en door besparing op materieel f 68.900 bezuinigd.
In totaal zou zoo f 350.000 bezuinigd worden, waar
van f 175.000 ten voordeele van het Rijk zou komen.
Dit plan. dat na ernstig onderzoek is gevormd, steunt
op de gedachte, dat de werking van de Warenwet niet
moet worden aangetast De personeelinkrimping met 68
plaatsen zal op een totaal van 381 geschieden.
De minister heeft zich na de aanvaarding van zijn
ambt zoo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld va*
deze aangelegenheid. Hij is tot de slotsom gekomen, dat
zoo drastische salarisvermindering als ln het voorloo
pig verslag is gesignaleerd, moeilijk te aanvaarden zal
zijn.
Bovendien meent hij, dat de salarisver-mindering van
deze ambtenaren niet afzonderlijk moet geschieden,
maar moet worden bezien in het kader van de alge-
meene wettelijke voorziening betreffende de salarissen
der gemeente-ambtenaren die de regeering voorbereidt
Dit maakt eenige verhooging van den begrootingedlenat
noodzakelijk. Voor het loopende jaar is voor de dien
sten in totaal geraamd f 1.533.201. Voor het rijk be
draagt daarin het aandeel f 766.100.dat is f 106.100
meer dan het bij nota van wijziging uitgetrokken be
drag. Voor het loopende jaar wordt het artikel bij deze
memorie nader verhoogd met f 106.101.en dus ge
bracht op f 766.101.
Zuivel centrale.
Wat het onderzoek van melk op vetgehalte betreft,
kan de minister mededeelen. dat overleg met de crisis-
zuivelcentrale gaande Ls om tot een geregelde samen
werking tussehen dit instituut en de keuringsdiensten
te komen.
Pantserwagen met 500.000 frs. overvallen.
Aanvallers door machinegeweren op de
vlucht gedreven.
Uit Parijs: Volgens een bericht uit Casablanca
is een pantserwagen van een militairen betaalmeester,
die 500.000 francs bij zich had, om soldij aan de mi
litairen uit te keeren, in de omgeving van Rich door
inlanders overvallen.
Ongeveer 30 inboorlingen, die met geweren gewa
pend waren, trachtten zich meester te maken van den
pantserwagen en het geld.
De bemanning van den pantserwagen stelde even
wel het machinegeweer in werking, waardoor de aan
vallers, die 20 dooden en gewonden achterlieten, op
de vlucht sloegen.
Een van de grootste attracties voor den Parijzenaar ter gelegenheid
van den nationalen feestdag in Frankrijk op den 14den Juli is het
dansje in de open lucht. Hierboven een kijkje op het Beursplein.
Nog steeds neemt het aantal geheel en gedeeltelijk
werkloozen gestadig af. In den loop van de maand
Juni is het gezamenlijk aantal met ongeveer 25.000
verminderd.
Het „Hsbl." laat dan een overzicht volgen van de
cijfers, die het ministerie van Sociale Zaken gister
avond heeft bekend gemaakt:
In een Grieksch klooster zijn vier personen, onder
wie de superieur, vermoord gevonden. De misdaad
wordt aan roovers toegeschreven.
AANGENAAM RESULTAAT VAN DE CRISIS.
Juist te midden van de crisis wordt in
de Vereenigde Staten veel geld besteed
aan de verbetering der bestaande auto
wegen en den aanleg van nieuwe. In do
eerste plaats verschaft men daardoor
werk en verder wil men zoo het automo
bilisme bevorderen.
Er was een tijd, dat de Amerikaansche automo
bilist afgunstig was op zijn Europeeschen lotgenoot,
want wel zijn de Europeesche autowegen over het
algemeen slechter, maar men kan ze tenminste ge
bruiken. Daar kent men niet de altijd verstopte hoofd
wegen, daar gelooft men niet, 's Zondagsavonds in do
fabrieken van Ford of General Motors te zijn. Maar
een week-End in de Vereenigde Staten? .Als u dat
aangenaam wilt doen, gaat dan niet per auto", was
voor eenige jaren de leus in Amerika. Óf men moest
's Zaterdags heel vroeg vertrekken en in den vroegen
Zondagmiddag terugkeeren. Maar wanneer men
's Zondagsavonds per auto huiswaarts moest keeren,
kon men beter gaan wandelen.
Die tijd is echter voorbij. De wegen zijn niet meer
verstopt, het rood van de verkeerssignalen is door een
vriendelijk groen verdrongen. Men spreekt nu in de
Amerikaansche automobielelübs over de twee laatste
decennia als over een nachtmerrie. In 1905 waren er
•n de V.S. 78.000 auto's; in 1929 reden er 26 5 millioen!
Dorp en stad. staat en bondsregeering trachtten tever
geefs'voor dit op schrikbarende wijze groeiende auto-
leger ruimte te maken. De wegen van 1905 waren
ook al heel goed voor het paardrijden! Er was
een groot wegennet, dat eigenlijk bestond uit oude
Tndianenpaden. Men leidde de autowegen dwars door
het gebergte over moerassen, door het bijna tropische
Zuiden en het hooge Noorden. Er werd aangelegd met
uithoudingsvermogen en veel geld. Niettemin bracht
dat geen oplossing. Totdat de groote crisis kwam, die
voor menig autobezitter een opluchting beteekende.
Want het streven om zooveel nieuwe wegen aan
te leggen als het autoverkeer noodie had. was hope
loos. In 1928 produceerden de Amerikaansche fabrie
ken 5.620.000 nieuwe auto's! En steeds minder wa
gens vielen af, doordat de techinek verbeterd was en
de levensduur van iederen wagen was verlengd. Der
halve reden niet slechts meer auto's over de wegen,
maar zij waren ook sneller en sterker. De automobi
list wilde zijn wagen geheel anders gebruiken dan 10
'aar vroeger. De fabrieken verzonden hun producten
in vrachtauto's, zij haalden de grondstoffen in wagens
van vijf ton en verlangden, dat de wegen tegen dien
druk bestand waren. De verstopping der wegen was
een economisch probleem. In de Fifth Avenue te New
York kon men gelooven, een gasaanval mee te ma
ken, wanneer in de spitsuren een wolk van stank over
de hoofdstraten lag.
De staat meende te doen wat in zijn macht was. In
1929 werd een extra bijdrage voor den wegenbouw
van 80 millioen dollar goedgekeurd. Wegen tot een
gezamenlijke lengte van 55.000 mijl werden van een
nieuwen bovenbouw voorzien. En desondanks zag
men geen uitkomst.
Toen kwam de ramp van Wallstreet in 1929. Se
dert is de wereld in wanorde en slechts één probleem
schijnt automatisch te worden opgelost: hoe een ein
de kan komen aan de verstopping der Amerikaansche
wegen. Vele automobielfabrieken werden stopgezet en
toch kan men beweren, dat de fabrikanten in zeker
opzicht voor deze ontwikkeling dankbaar moeten zijn,
daar nu eindelijk de voorwaarden zijn geschapen
voor een nieuwen opbloei dezer industrie. Het pu
bliek weigerde, nieuwe wagens te koopen, hoewel het
in 1930 daarvoor nog genoeg geld had. Tot eind 1930
nam het aantal auto's in de Vereenigde Staten nog
met 44.000 toe. Daarna kwam de terugslag. Eind 1931
waren er nog 25.8 millioen auto's, 700.000 minder dan
in 1929. Eind 1932 bedroeg het aantal 24.370.000.
Ofschoon het aantal auto's verminderde, bleef men
wegen aanleggen. Er werden zelfs meer nieuwe we
gen aangelegd dan tevoren, want men wilde den werk
loozen arbeid verschaffen. De bondsregeering, die in
goede tijden royaal meende te zijn als zij 80 millioen
voteerde, besteedde in 1931 133 millioen voor dat doel
en in 1932 226 millioen.
Automobilisme in Amerika is nu een genot gewor
den. Minder auto's en meer wegen! .Ta, de crisis heeft
nog andere prettige gevolgen gehad; de grondstoffen
zijn in prijs gedaald, de banden zijn goedkooper ge
worden. En bovendien wordt, de automobilist goed be
handeld. Vroeger ergerde hij zich vaak over wat de
autoriteiten verkeersregeling noemden en wat hij zelf
als verkeersbelemmering beschouwde. Wie een auto
verwerft, vergeet graag, dat ook de voetgangers recht
op den weg hebben. Zoolang hem geen speciale auto
wegen ter beschikking worden gesteld, moet hij van
tijd tot tijd aan het bestaan der voetgangers worden
herinnerd. De automobilist maakte zich kwaad over
de regeling: hij moest vaak stoppen, stond herhaalde
lijk voor rood licht en moest dikwijls langzaam rij
den. Toen zijn echter ook de voetgangers aan de beurt
gekomen. Ook zij moesten leeren, op rood en groen te
wachten; het verkeer ging weer sneller.
En nu worden overal de hoofdverkeerswegen ver
beterd. Zij loopen zooveel mogelijk kaarsrecht en gaan
buiten dorpen en kleine steden om. Voor de automobi
listen zijn de omstandigheden zoo prettig geworden,
dat men weer een toeneming van het aantal auto's
verwacht.