Naar de stratospheer stabilisatie-cylinder Graaf Zeppelin s vuurproef. Zaterdag 5 Augustus 1933. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9324 met den Dezer dagen zal de tocht plaats hebben Auto over den kop geslagen. DIJKDOORBRAAK AAN DEN COLORADO Hoogterecord van een Fransche aviatrice. HET NIEUWE STRAFRECHT IN PRUISEN. Vóór 25 jaar terug. De ontdekking van de valsche muntersbende. Ingenieur Cosyns, de vroegere assistent van prof. Piccard is met zyn voorbereidin gen voor een nieuwe vlucht in de stratos pheer nagenoeg gereed en wü dezer dagen trachten tot een hoogte te stagen van 16000 17000 M. EEN tocht in een luchtschip is heerlijk. Men overziet uitgestrekte landschappen, bosschen en akkers, steden en dorpen, rivieren en me ren liggen beneden den luchtreiziger en de aarde doet zich aan hem in al haar geledingen voor. Maar hoe js het, als men van veel grootere hoogten op de aarde neerziet? Welk uitzicht doet zich aan een Btratospheer-vlieger voor? Dat beschreef prof. Piccards begeleider Cosyns tegenover een Italiaansch journalist als volgt: „Toen ik den laatsten keer in de stratospheer omhoog steeg, was ik met mijn berekeningen en me tingen zoo druk bezig, dat ik slechts weinig tijd vond het sohouwspel te bewonderen, dat zich aan ons bood. Doch van tijd tot tijd keek ik naar beneden in de diepte en eiken keer viel het mij moeilijk den blik van het heerlijke uitzicht af te wenden. De aardewordt ont zettend klein, alles doet zich in de kleinste proporties voor. De steden worden tot witte punten in de gele en groene eenvormigheid der vlakte. De rivieren gelijken glanzende slangen. De bosschen veranderen in donkere vlekken en de Alpen schrompelen tot witte en zwarte bulten ineen. Daar hoog boven gelijkt Europa werkelijk op een kaart uit den atlas, zooals men ze op school vroeger gezien heeft. Men verbeeldt zich, met de vin gers de afstanden tusschen de steden te kunnen meten." Dit tafereel zal zich dezer dagen weer aan den Bel gischen Ingenieur voordoen en hij verheugt zich er reeds op. In den laatsten tijd heeft Cosyns vele proef tochten in een grooten ballon gemaakt, in de „Bel- gica'Y die den eersten prijs in de Gordon Bennet wed strijd heeft gewonnen. Aan boord van dezen bal lon heeft de ingenieur een door hem uitgevonden appa- raat geconstrueerd, dat hem den toch onder zeer bijzon dere omstandigheden mogelijk zal maken. De tocht zelf heeft ten doel de onderzoekingen van prof. Piccard te controleeren en aan te vullen. Vele vragen zijn bij de beide eerste tochten in de stratospheer onopgelost ge- blefVèn.' 'Nu 1s gebleken, dat uit het heelal niet slechts één stralensoort met de atmospheer der aarde in aan raking komt, maar dat er verschillende kosmische Btralensoorten zijn. Piccards apparaten hebben al deze stralen gelijktijdig opgeteekend. Thans moet men nog, de stralingen sorteeren en elke kosmische straling af zonderlijk onderzoeken. Dit wil Cosyns doen. Maar hoe imoet men de stralensoorten uit elkaar houden? Het jndringingsvermogen der kosmische stralen door het eardsche luchtomhulsel is verschillend van grootte. In een luchtomhulsel van 5000 M. vindt men andere stralen dan op 9000 of 16000 M. hoogte. De moeilijkheid bestond daarin, den ballon langeren tijd in een bepaalde hoogte- laag te houden en dan nog in de stratosfeer op te stijgen. Het was niet voldoende nieuwe meetapparaten voor de verschillende stralensoorten uit te vinden wat ook geschied is men moest buitendien een toe stel of inrichting zien te vinden, waarmee men den ballon op verschillende hoogten kon remmen om daar rustig metingen te kunnen doen. Aan deze taak heeft ingenieur Cosyns in de laatste 10 maanden gewerkt. Hij heeft nieuwe wetenschappelij ke apparaten laten maken. Na een studie van verschei den maanden gelooft Cosyns gevonden te hebben, hoe men een ballon op betrekkelijk eenvoudige wijze in den gewenschten zweeftoestand kan houden. Cosyns heeft een cylinder geconstrueerd, die uit houten hoe pels is samengesteld, welke door geprepareerd linnen samengehouden worden. Men moet zich den cylinder voorstellen als een lampion, zooals de kinderen die gebruiken.. Saamgevouwen neemt zulk een lampion slechts ge ringe plaats in; hangt men haar op. dan neemt zij een veel grootere ruimte in. Als men zoo'n saam- vouwbaren cylinder nu in een ballon aanbrengt dan kan men door het uitschuiven van de tevoren ineen gevouwen cylinder het volume van den ballon aan merkelijk %'ergrooten vooropgezet, dat het linnen omhulsel van den ballon het binnendringen van het gas verhindert. Men moet dus binnen in den luchtballon nog een luchtledige ruimte maken, die kan worden vergroot en waardoor dan bewerk stelligd wordt, dat de ballon nog een grootere stijg- kracht krijgt. Dit is in groote trekken de gedachte, welke aan het nieuwe apparaat van Cosyns ten grond slag ligt. Een opvouwbare cylinder wordt loodrecht 5n den gasballon aangebracht, bijzondere hefboomen, idie vanuit den gondel in beweging zijn te brengen, zullen het grooter of het kleiner worden van den oy- linder bewerkstelligen en daardoor ontstaat de moge lijkheid, den ballon eenigen tijd op bepaalde hoogten te houden. Zal deze inrichting in de practijk voldoen? Op papier Baat zich berekenen, hoe iets functioneeren moet, in (werkelijkheid kunnen nog groote technische moeilijk heden optreden, waaraan men tevoren niet gedacht heeft. De uitvinder heeft het niet aangedurfd, het (nieuwe apparaat eerst bij den tocht naar de stra tospheer te probeeren. dat had hem duur te staan kun nen komen. Hij heeft een dergelijk toestel in zijn proefballon aangebracht en verklaard, dat hij over de werkzaamheid van den stabilisatiecylinder niet geheel ontevreden is. Weliswaar moest het apparaat nog iets .worden verbeterd, maar Cosyns hoopte, dit binnen eenige dagen te hebben uitgevoerd. Van twee ballons, dié aan elkaar gekoppeld worden, is geen sprake meer De stabilisatiecylinder schijnt toch heel wat practiseher 4e zijn. Met zijn hulp gelukte het, den proefballon op bepaalde hoogten eenigen tijd te doen blijven, i Cosyns opstijging was dezer dagen bijna door oen kwajongensstreek verijdeld. De aangerichte schade is echter niet zoo groot, dat een aanmerkelijke vertraging van den tocht het gevolg zal zijn. Zeer spoedig zal de start in de buurt van Dinant plaats hebben. Cosyns acht het niet bedenkelijk, in de nabijheid van de zee op te stijgen, daar hij een gunstigen wind afwachten ■wil. Zou echter het noodlot willen, dat de ballon op zee moet dalen, dan beteekent dit geen onmiddellijk gevaar voor de beide inzittenden, daar de gondel her metisch gesloten kan worden en drijven kan. Wel zou het bergen van den ballon in dit geval moeilijker dan op het land zijn. De gondel verschilt overigens iets van die. welke Piccard gebruikt heeft, daar hij niet meer uit zuiver aluminium bestaat, thans is er ook magnesium aan toegevoegd. Het nieuwe metalen omhulsel kan veel meer weerstand bieden dan het oude model en is daarbij nog iets lichter. Lang heeft Cosyns in dubio gestaan, wien hij mee zou nemen als begeleider. Hij had de keus tusschen een bijzonder bekwamen ballonvlieger en een man der wetenschap. Cosyns is beide. De magere Belg. met de hooge schouders, die er als asceet uitziet, is werkelijk een uitstekend sportsman. Tenslotte heeft hij besloten zelf den ballon te besturen; de noodzakelijke bereke ningen en metingen moet zijn begeleider, de Neder lander de Bruijn, voor zijn rekening nemen. Hoe lang de beide jonge onderzoekers in de lucht zullen blijven? Misschien 18 uren. als de weersomstandigheden het toelaten. Het komt minder aan op den uur van het verblijf in de bovenste regionen, dan op den duur van de opstijging. Bij de eerste stratospheervlucht had men slechts 25 minuten noodig om de maximum hoogte te bereiken; de tweede maal duurde het reeds 46 minuten. Cosyns' eerzucht is l\et nu. eerst na 3 uren op een hoogte van 16000 of 17000 M. te komen. De chauffeur dood van onder den wagen gehaald. De drie inzittenden ernstig gewond. Donderdagmorgen omstreeks 6 uur is op den Rijks straatweg Moerdijk-Zevenbergschehoek bij het ma-: ken van een bocht een luxe auto over den kop ge slagen. De auto kwam terecht in den tuin van de. weduwe Kouters. De chauffeur, de 26-jarige B. Suy- lekom, uit Raamsdonksveer werd dood onder de auto vandaan gehaald. Drie inzittende heeren bleken, toeh zij uit de auto waren gehaald, min of meer ernstig gewon4 te zijn. Zij zijn naar de marechaussee-kazerne te Moerdijk vervoerd. Omtrent dit ernstig auto-ongeval vernemen wij na der dat de toestand van de drie andere personen ernstig is. Een hunner, dc 25-jarige Van Swol, eveneens af komstig uit Raamsdonkveer. is er het ernstigste aan toe, men vreest voor zijn leven. Het lijk van den heer Van Suylekom is naar het lijkenhuisje te Moerdijk overgebracht en voor sectie in beslag genomen. De overblijfselen van de auto staan onder politie bewaking. Tengevolge van ontzettende wolk breuken. Farmers omgekomen? Y. D. verneemt uit New York; In den nacht van Woensdag op Donderdag is op ongeveer 60 K.M. van Denver de Castlewood-dam aan den Colorado doorgebroken, tengevolge van ontzettende wolkbrenken. Een waterzuil van 10 M. hoogte en anderhalve K.M. breed spoel de in eenige minuten tijd over talrijke plaat sen en vernielde spoorbruggen en wegen, terwijl alle telefoon- en telegraafverbndingen werden verbroken, In Denver zelf werd de groote boulevardbrug over den Cherrykreek weggespoeld. Ook de plaatsen Franktown, Parker en Sullivan zijn zwaar geteisterd. Hoewel het naderen van den vloed werd aangekondigd door sirenengehuil, terwijl de telefoonkantoren waarschuwden, vreest men, dat talrijke personen, vooral farmers, zijn verdronken. De schade is nog niet te over zien. Half millioen dollar schade. Uit New York: Naar uit Denver gemeld wordt bedraagt de schade die de overstroomingen hebben aangericht, een half millioen dollar. Het hooge water loopt thans snel weg. Tot dusverre zijn twee slachtoffers bekend. Gevangenisregime wordt verscherpt. Af schrikwekkend element op den voorgrond. DE DOODSTRAF MET DEN BIJL. Kerrl, de Pruisische minister van justitie, en staatssecretaris Freisler, leider van dc nieuwe straf rechtelijke organisatie, gericht tegen land- en hoog verraad, hebben gisteren journalisten mededeelingen gedaan over het nieuwe strafrecht, in het bijzonder over de bepalingen betreffende het gevangeniswezen en het regime in de gevangenissen. Wolff meldt daar omtrent: De doodstraf wordt voortaan in Pruisen, behalve wanneer de rijksregeering anders bepaalt, met den bijl voltrokken. De guillotine wordt afgeschaft. De strafgevangenis-reglementen wórden ver scherpt. Den laatsten tijd waren dc strafgevangenen behandeld op een manier die boven den levens standaard van een arbeider ging. Dat was geen straf meer: voetbal, bioscoop en gelegenheid om zich te beklagen; zoodat gevangenen een guerilla konden beginnen tegen de cipiers Er is voortaan maar één wijze van ondergaan van de opgelegde straf, nl. die welke den strafgevangene aan het verstand brengt dat hij moet zorgen nooit in zoo'n gevangenis terug te komen. Het is uit met een behoorlijke verzorging in een gratis hotel. Voor het tuchthuis worden de speciale reglementen eveneens scherper toegepast. De vervlakking van de grens tusschen gewone gevan genis en tuchthuis zal verdwijnen en het zal voortaan niet meer mogelijk zijn, dat tot tuchthuis veroor- Naar aanleiding van de Zeppelin ramp bij Echterdingen op 25 Augustus 1908. Den 5en Augustus a.s. zal het 25 jaar geleden zijn, dat het door graaf Zeppelin gebouwde luchtschip bij Echterdingen totaal werd vernield. Ferdinand graaf von Zeppelin, werd den Ssten Juli 1S3S tc Con- stanz geboren en werd voor militair opgeleid. In 1890 nam hij als lui tenant-generaal zijn ontslag en ging zich toeleggen op den bouw van een bestuurbaar luchtschip, waarmee hij in 1900 zijn proe ven begon tc Friedrichshafen aan het Meer van Constanz, welke in 1905 met succes werden bekroond, toen hij een nieuw toestel had gebouwd. Spoedig daarop echter in 1906 werd het door den storm ver nield. De bijna zeventigjarige, die van zijn voorvade ren de taaiheid en 'standvastigheid bij het maken van plannen had geërfd, liet zich daardoor niet ter neer slaan. Hij bouwde een derde luchtschip, waar mede hij een snelheid bereikte van 15 M. per secon de. In 1907 kwam een nieuwe Zeppelin gereed met ingrijpende, hoewel eenigszins onpractische verande ringen,, zooals het plaatsen van een stuurapparaat naar voren. In 1908 verscheen wederom een nieuw model, waar mee hij den iden Augustus 1908 een proeftocht maak te, die goed begon. W egens een motordefect echter moest hij een noodlanding maken op den Rijn hij Op- penheim, ofschoon hij van plan was geweest het tra ject FriederichshafenMainzFriedrichshafen zonder landing af tc leggen. Een tweede storing (verlies van gas) dwong graaf Zeppelin na een gelukkig vcrloo- pen nachtelijken tocht, niet ver van het Würtember- ger stadje Echterdingen te dalen en op hulpkrachten: militairen uit Stuttgart, Daimler-monteurs uit Cann- stadt en drie spoorwagons met gas te wachten. Ge heel onverwachts kwam plotseling een hevig onweer opzetten, dat gepaard ging met een halven orkaan. Het luchtschip, hoewel stevig verankerd, werd losge* De „Graf Zeppelin" uit 1908, een dag voordat het luchtschip bij Echterdingen door een hevig onweder ten gronde ging. slagen en tegen een groep boomen geslingerd; een motor explodeerde, liet gas vatte vlam en binnen vijf tien seconden was het trotsche luchtschip volkomen vernield. Op de aarde, niet in de lucht,, was dit won derwerk van den grijzen uitvinder gevallen. De lan ding was vlot verloopen en zelfs de vele tegenstan ders van het Zeppelinsysteem waren voor een groot deel bekeerd. Een golf van ontroering ging door dc wereld, voor al door zijn vaderland. Reeds den volgenden dag werd een oproep gedaan voor dc vorming van een fonds, waarvoor de Motorluftscbiff-Studiengesell- schaft 2,5 millioen bons van 10 pfennigs uitgaf, ten einde ieder in de gelegenheid te stellen er aan deel te nemen. De opbrengst 6.096.555 mk. gebruikte Zeppelin voor dc vorming van een Zeppelin-St.ift.ung, welke den 22stcn Maart 1909 tot stand kwam met Friedrichs hafen als zetel en met wier medewerking een maat schappij voor den bouw en het exploiteeren van luchtschepen onder den naam „Luftschiffbau Zeppe lin in Friedrichshafen" werd opgericht. Zeppelin overleed S Maart 1917 in het sanatorium te Cliarlottenburg. De jonge Fransche pilote, Helene Bouoher, heeft in een ééndekker het dames-hoogterecord, dat met 5516 meter op naam van de Amerikaan sche May Maiclit stond, verbeterd en op 6100 meter gebracht. deelden een deel van hun straf in de gewone gevan genis uitzitten. Het z.g.n. verbeteringssysteem van de laatste ja ren heeft bewezen niet goed te werken, aangezien da criminaliteit niet verminderd is. Bijzondere over gangsmaatregelen zullen voortaan alleen mogelijk zijn bij veroordeelden, waarbij een goede kans be staat, d\t zij niet tot de categorie der geboren mis dadigers behooren. Den strafgevangene zal duidelijk worden gemaakt, dat hij zijn misdrijf tegenover de rechtsorde van den staat door een als voelbaar onaangenaam te ondervinden vrijheids-onttrekking moe. boeten. De vrees voor een nieuw vonnis behoort in hem door de executie van dc straf zóó levendig gehouden te worden, dat deze ook de onverbeterlijke misda digers afhoudt van nieuwe misdaden. Daarvoor is in de gevangenis noodig: doelbewuste handhaving van tucht en orde, arbeid en plichtsbetrachting en be- irivloeding op religieus, zedelijk en geestelijk gebied. Naar dit doel moet met onverbiddelijke gestrengheid worden gestreefd. Wat den arbeid in strafgevangenissen betreft, deze is voor de gevangenen verplicht en wordt opgelegd naar bekwaamheid en lichamelijke kracht. Bij de keuze van arbeid moet het vrije productieleven niet benadeeld worden. In het bijzonder moet de aandacht gevestigd worden op ontginning van land, terwijl binnen de gevangenissen handarbeid op den voor grond moet staan. Vrouwelijke gevangenen moeten in het huishou den bekwaam worden gemaakt. De opbrengst van den arbeid komt ten góede aan de schatkist, als vergoeding voor de gevangeniskosten. Aan de gevan genen komt ook een deel der productieopbrengst toe, zonder dat zij echter recht verkrijgen op uitbe taling. De gevangenen worden in klassen verdeeld, Zij, die zich goed gedragen kunnen bevorderd worden. Gunstbewijzen kunnen slechts door buitengewoon goed gedrag worden verdiend. Bedoelde gunstbewij zen zijn geen verzachting der straf, maar zullen ge richt zijn op verbetering van de levensomstandighe den van den gevangene, wanneer deze ontslagen wordt. Genotmiddelen worden niet toegestaan als gunstbewijzen. De zwaarste vrijheidsstraf is de tuchthuisstraf. Tuchthuisgevangenen moeten absoluut worden ge scheiden van de andere gevangenen. Zij worden op bijzondere wijze gekleed en kunnen worden ge bruikt, of zij willen of niet, voor werkzaamheden buiten de inrichting, openbare werken en dergelijke. Vrije bezigheden zijn hun niet veroorloofd. Bij mis draging is streng arrest mogelijk, d.w z. water en brood in een cel zonder bed. Aan jeugdige gevangenen moet een goede karak ter-opvoeding worden gegeven en zij moeten in de sport bedreven worden. Bijzondere waarde wordt gehecht aan het school onderricht. Teneinde de jeugdige gevangenen later in de beroepen ie brengen moeten ieerwerkplaatsen in bedrijf worden ingericht. De levensstandaard der strafgevangenen moet, naar de wet verder bepaalt, liggen beneden den levensstandaard van werkloozen. In dit verband heeft minister Kerrl nog meege deeld, dat de kosten van het gevangeniswezen in Pruisen, met inbegrip van ue salarissen voor per soneel, thans per jaar 3336 millioen mark bedra gen. De inkomsten bedragen 10 millioen mark. Rijksdaalders waren voortreffelijk nage maakt. Uit Alphen a. d. Rijn. In verband met de ont dekking van de valsche munterébende, die haar hoofd zetel had te Aarlanderveen, vernemen wij nog, dat Donderdagmiddag door den heer Bakker van 's Rijks Munt te Utrecht in samenwerking met de Alpensche politie ten huize van v. d. P. een onderzoek is inge steld. De valsche rijksdaalders bleken zoo voortreffelijk te zijn nagemaakt, dat zij door een leek niet van echte waren te onderscheiden. Gebleken is, dat de koperea schijven in een galvanisch bad werden vernikkeld en daarna werden geperst. Het gewicht van de valsche munten was op een gram hetzelfde als dat van echte rijksdaalders. Het randschrift, hoewel iets grooter, ontbrak niet en ook de gekartelde rand was kunstig nagemaakt. Of de bende er in geslaagd is reeds vele van deze valsche munten in omloop te brengen, is niet bekend. Tot dusver is nog nergens een valsche rijksdaalder van deze soort bij de politie gedeponeerd, doch mén vermoedt, dat dit een gevolg is van het feit, dat de munten zoo kunstig zijn nagemaakt. De ontdekking moet dan ook louter worden toege schreven aan de omstandigheid, dat de B., die te Amsterdam wegens dronkenschap werd g earresteerd, zooveel rijksdaalders in zijn zak had. Dit wekte bij de politie argwaan, de munten werden wat nauwkeuriger onderzocht en toen bleek, dat deze valsch waren. De gearesteerde v. d. P. blijft echter nog steeds hardnekkig ontkennen aan de vervaardiging debet te zijn. Hij is Donderdag naar het Huis van Bewaring te 's-Gravenhage overgebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 13