Toekomstdroomen van voorheen en thans. Automaten doen het werk van menschen. Zaterdag 12 Augustus 1933. SCHAGER COURANT. Vijfde blad. No. 9328 Moderne wetenschap en techniek. Van stoomvliegtuigen, meteoren en vliegenvangers. Wat ons te wachten staat. —m wq«K. hen toekomstdroom van de ontwikkeling van het verkeerook hier zijn de ambtenaren door robot's vervangen halve om af en toe te worden nagezien De bekende Amerikaansche electrotech- nicus O. H. Caldwell heeft zijn huis zoo veel mogelijk voorzien van electrische automaten als een voorspelling van den tijd, dat alle onaangename, gevaarlijke, eentonige of vermoeiende werkzaamhe den door automaten in plaats van door menschen zullen worden verricht. Het huis en de tuin van Caldwell bevatten meer dan 300 electrische automaten. Als er een auto aankomt, wordt de oprij laan automatisch verlicht; de garage deuren gaan automatisch open en een bel gaat over om dit te melden aan de bewoners. De zeventienjarige dochter des huizes kan door haar hoofdkussen heen radiomuziek hooren en daarbij in slaap vallen, zonder dat de andere huis- genooten er last van hebben. In de keu ken behoeft men haast niets anders dan Hieronder Een oude toekomstdroom van een man, die vanuit zijn bed zijn vrouw door de geheele stad kan controleeren, terwijl een robotmensch zijn kleeren binnen brengt en een robothond hem begroet. knopjes om te draaien en zoo is het hei geheele huis door. De veiligheid in fabrieken en allerlei i vervoermiddelen is ten zeerste toegeno- men door verschillende automaten. Dei doktoren worden zoowel bij huil diag nose als bij de behandeling hunner pa- tienten door automatisch werkende in-i strurnen ten geholpen. De verovering van do hoogere lucht lagen en de diepten der oceanen is reeds begonnen: over vijftig jaar zal zij, naar men verwachten mag, voltooid zijn. Op handelskantoren kunnen belangrijke conferenties woord voor woord worden vastgelegd en reeds thans is het in een laboratorium mogelijk om een geheel boek van duizenden woorden op een niet al te breede, 1 M. lange filmstrook vast te leggen. De strook blijft dan heen en weer gaan door de machine, totdat de geheele roman weer is' opgelezen. In de toekomst zullen dé menschen dus automaten voor hen kunnen laten werken. Maar zullen zij dan niet elkaar in de haren vliegen over de verdeeling van de weelde, die door de automaten wordt voortgebracht'? En zullen zij in staat zijn om zooveel vrijen tijd en zoo veel rijkdom op de juiste wijze te beste den? Hoeveel auto's zijn er? Volgens een onlangs gepubiceerde statistiek waren er op 1 Januari 1933 ongeveer 35 millioen auto's op aarde. De toename sinds 1 Januari 1932 be draagt 540.000. Alleen in de Vereenigde Staten zijn er al 2 millioen auto's; op de tweede plaats staat Frankrijk met 1.7 millioen. Van de Amerikaansche staten natuurlijk New Vork aan de spits en wel met 800.000 auto's. In Amerika bezit van elke vijf menschen er één een auto. Electrische vliegenvangers. De insecten veroorzaken aan de Ame rikaansche Zuivelbedrijven jaarlijks een schade van 60 millioen dollar. Nu heeft men in den strijd tegen de schadelijke diertjes een nieuw wapen uitgevondeu. De deuren en ramen van het betrokken gebouw worden dichtgemaakt met in een lijst gevatte, dunne draadjes, die evenwijdig aan elkaar loopen. Door die draadjes laat men stroom loopen, die sterk genoeg is om elk insect te dooden, dat tusschen de draden door wil vlie gen; voor menschen is deze stroom ech ter niet gevaarlijk. Bij een proef werden op deze wijze in elf dagen bijna 200.000 vliegen gedood, hoewel het stroomver bruik per dag slechts één dollarcent kostte. Het eerste stoomvliegtuig. De Amerikaansche gebroeders Bessier hebben 'n stoomvliegtuig geconstrueerd en daarmee zelfs al eenige vluchten on dernomen. De stoom wordt voortge bracht door middel van oliebranders en de beide cylinders nemen niet meer plaats in dan bij een benzinemotor, zoo- clat het stoomvliegtuig van buiten bijna niet van een ander is te onderscheiden. De machine, die slechts 90 K.G. weegt,- ontwikkelt 150 P.K. en werkt rustig en met weinig geraas. Er wordt bijna geen water verbruikt, aangezien de stoom in een koelinrichting opgevangen en weer (gecondenseerd wordt. Hoewel de eerste proefvluchten gunstig zijn verloopen# zal men uit den aard der zaak nog meer ervaringen met stoomvliegtuigen moe ten verzamelen voordat beoordeeld kan worden, of zij werkelijk een technische verbetering voorstellen. Een electrische fijnproever. Dit merkwaardige apparaat, electrynx genaamd, berust op een principe, dat reeds aan Volta bekend was. Wan- ucer men twee electroden in een zuur- oplossing steekt, ontstaat een electrische stroom. Hetzelfde gebeurt, wanneer men de oplossing vervangt door vruchten of andere levensmiddelen, die een zeker percentage aan zuren bevatten. De elec trynx is zoo gevoelig, dat hij zelfs stroompjes van een millioenste ampère aanwijst; zoo kan hij het verschil tus schen een zure of minder zure appel, ci troen of sinaasappel zeer nauwkeurig proeven. Hij helpt fabrikanten van ge conserveerde levensmiddelen, om den smaak van hun artikelen constant te houden. De menschelijke tong werkt niet zoo betrouwbaar, zeker niet, wan neer zij lang achtereen eenzelfde artikel moet proeven. De electrolynx is kort ge leden geconstrueerd door R. C. Hitch- cock van de Westinghouse Cömpany. door Dr. R. S. VAN TONGEREN. AUTO'S, vliegtuigen, snelle motor booten, radiotoestellen en films, die thans reeds zulk een groote plaats innemen in het dagelijkscb le ven, bestonden vijftig jaar geleden in het geheel niet. De vraa^ ligt voor de hand. hoe de wereld er over vijftig jaar zal uitzien. Dat er ook in de komende jaren nog groote veranderingen te ver wachten zijn. blijkt wel uit de verba zingwekkende uitvindingen, waaraan thans reeds wordt gewerkt, ook al bevin den zij zich op het oogenhlik vaak in een uiterst primitief stadium. De ver volmaking van een uitvinding word' soms in verrassend korten tiïd tof stand gebracht, en dan staaf zij ter beschik king van de mensehheid. die haar niet alfüd even gretig aanneemt. Zal de rohot. de mechanische mensoh ooit iets anders zijn dan een technisch speelgoed0 Wü verwachten niet. dat de menseheiüke vorm van zulk een auto maat anders dan in varieté's gezien zal worden, maar de verschillende a opa ra ten. waaruit het toestel is opgebouwd kunnen zeer nuttig zijn. Zoo heeft d< Amerikaan May een robot gemaakt, di' oa. een krant kan voorlezen. Hij doet bet nog wel slecht, vooral in hef En pelseh. waar de woorden zoo geheel an dprs klinken dan de achtereenvolgens opgenoemde letterklanken, maar ook een Rechts: De robot van May, die op com mando opstaat en gaat zitten, bepaalde vragen beantwoordt'n pistool afschiet en de krant voorleest. robot is voor verbetering vatbaar. Eon dergelijke automaat zou voor blinden \an onschatbare waarde wezen, want al kunnen zij enkele boeken, die in Braille schrift verkriigbaar zijn, zelf lezen, kranten en tijdschriften, zoowel als boe ken. waar minder vraag naar bestaat zijn voor hen gesloten, wanneer zij nie mand hebben om ze hun voor te lezen Er ztfn vele min of meer mechanische werkzaamheden, zooals straten reini gen. die best door automaten gedaan konden worden. Zelfs de regeling van het verkeer wordt meer en meer aan automaten overgelaten, omdat een mensch zich nuttiger kan makpn met werk. dat niet zoo ..automatisch" is en bovendien niet zoo gevaarlök. Verkeers agenten kunnen doodgereden worden en in het land der gangsters worden zij nog vaker doodgeschoten. De robot van May. die o.a. ook als politieagent dienst kan doen, is geheel bedekt met glanzend staal, zoodat hij wel iets lijkt op een ridder in wapenrusting. Dat staal kan desgewenscht van zoodanige kwaliteit worden gemaakt, dat er geen kogels doorheen kunnen dringen. En men zou het 2.4 M. hooge. twee ton wegende ge vaarte weliswaar met een auto omver kunnen rijden, doch na die prestatie zou er van de auto niet veel meer overblij ven. Er zijn nog meer dingen, die automa ten evengoed en soms beter kunnen doen dan menschen. Men kan vliegtuigen, auto's e d. tot stilstand brengen door be- naalde stralen, die de explosiemotoren beletten om normaal te werken. Een automaat heeft geen rust noodig, be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 17