Italië krijgt den blauwen wimpel.
'n STEEK VAN EEN
WESP IN DE LIP
KLOOSTERBALSEM
Zaterdag 19 Augustus 1933. SCHAGER COURANT.Vierde blad. No. 9332
Het succes van
de „Rex".
Tweede Amsterdamsche
Zesdaagsche.
Naar den wil van
Mussolini.
Gelijk wij in ons nummer
van Donderdag hebben ge
meld, heeft liet Italiaanscho
stoomschip „Rexeen nieuw
record gevestigd voor den
overtocht over den Atlanti-
echen Oceaan door een tra
ject van 31S1 zeemijlen af te
leggen in i dagen 13 uren en 58 minuten.
Het Italiaansche schip heeft daarmee zoowel liet
record in snelheid van de Bremeu, die op een reis
van New York naar Cherbourg 28.81 knoopen hoeft
geloopen, als dat van de Europa voor de snelste reis
van Europa naar Amerika met een gemiddelde van
£7.92 knoopen geslagen.
Zooals men ook heeft kunnen lezen, heeft de ka
pitein van de „Kex" bij aankomst te New York ver
klaard, dat dit nieuwe record is gevestigd op bevel
van Mussolini.
In Italië heerscht groote blijdschap over deze ver
richting. De Rex was gebouwd om den blauwen wim
pel voor Italië te veroveren Het was een stille hoop
van de Italianen, dat zij dat al oj haar eerste reis
zou doen. Toen het schip op stapel werd gezet, ver
luidde al, dat het een fenomale snelheid niuest krij
gen. Voordat het echter van stapel was geloopen,
hadden de üuitschers met de Europa en Je Bremen
een paar uiterst snelle schepen in de vaart gebracht,
waartegen het moeilijk concurreeren zou blijken.
Toch begon de eerste uitreis goed In do Middelland
sche Zee behaalde men al dadelijk een mooie snel
heid, doch to Gibraltar kreeg men maehineschude
en het duurde een paar dagen eer men de reis kon
voortzetten. Men maakte toen den overtocht naar
New York wel binnen den uaarvo.r bestemden tijd.
doch vanwege de voorzichtigheid, die men in acht
moest nemen, was van een record geen sp.ake. Op
de thuisreis was men in zooverr- gelukkiger, dat
men de reis New York-Gibraltar in minder tijd
maakte dan ooit door een ander schip geschied was.
Als de Romeinsche correspondent van de Daily
Telegraph goed is ingelicht, moet Mussolini dade
lijk na den tegenslag te Gibraltar de commissarissen
van de reederij van de Rex hebben ontslagen en
hun opvolgers de boodschap hebben gegeven: „Er
deugt iets niet met de Rex. Zoek uit wat dat is en
maak het in orde. Zij moet den blauwei wimpel ha
len!" Ook kwam de boodschap, dat de Rex dan en
dan klaar moest zijn, „wat er ook gebeurde'De
kleine gebreken, die nieuwe schepen vaak vertoo-
nen, werden opgespoord en verbeterd en sindsdien
is de snelheid van de Rex steed- grootei geworden;
tot zij nu het beoogde succes bereikt heeft.
Zij heeft daarmee, naar kapitein Francesco Tara-
botto met trots meedeelde, haar eigen record met
21 uur en drie kwartier verbeterd De kapitein
schreef het succes vooral toe aa*i het feit, dat het
water veel kouder was geweest dan op vorige rei
zen. Dit had de super condensatie van den stoom
bevorderd en daardoor de machinekracht verhoogd
Italië, pas in de wolken over Balbo's schitterende
eskadervlucht, heeft nu weer iets om trotech op te
zijn. Het heeft thans het snelheidsrecord in de
lucht, diverse snelheidsrecords voor auto's en motor-
Be „Rex", koningin van den Oceaan,
booten en den blauwen wimpel van den Atlantischen
Oceaan in zijn bezit.
Andere records, waarop het misschien nog wel
eens een aanval zal doen zijn dat van de Franschen
Codos en Rossi voor de langste vlucht in rechte
lijn, het snelheidsrecord te water van den Ameri
kaan Gar Wood en dat te land van Sir Malcolm
Campbell.
Het veroveren van den blauwen wimpel is niet
alleen een belangrijke reclame voor den Italiaan-
schen scheeps- en machinebouw, maar ook voor de
route Gibraltar—New York. Als men snelvarende
luxe-schepen bouwt als de Rex wil men er ook pas
sagiers mee vervoeren. Om die te krijgen is een
voortdurende intensieve reclame noodig. Een re
cord als dit is in dat opzicht het prachtigste recla
memiddel; aan alle kanten wordt de naam van het
schip genoemd.
Van Duitsche zijde wijst men er op. dat de Rex
lichter gebouwd is en 10.000 ton minder waterver
plaatsing heeft dan de Bren en en dt Europa, doch
dat haar machines van 135.000 P K. even sterk zijn.
Ook merkt men op. dat het weer op de route Gi
braltarNew Y'ork beter pleegt te zijn dan op de
route CherbourgNew York. Aan hel feit. dat de
blauwe wimpel thans in Italiaansch bezit is over
gegaan, doet dat natuurlijk niets af.
Wat is de „Blauwe Wimpel."
Heel ver moeten wij in Engelands historie terug
bladeren om den oorsprong te vinden van den blau
wen wimpel, die nooit een officieel erkend eeretee
ken is geweest. Wij zullen dan hel blauwe lint niet
terugvinden in Éngeland's roemruchte scheepvaart
historie, niet bij de levensgeschiedenis van den we-
reldberoemden Engelschen vlootvoogd Nelson, die
de wereldzeeën veroverde, maar... bij het paard, dat
het blauwe lint kreeg, wanneer h«t voor zijn mees
ter de hoogste prijzen in wedrennen had veroverd
Dat was echter een andere vorm, nl. een sierlijk
blauw lint. dat het dier aan den kop werd bevestigd
Het is Engeland geweest, waar de scheepvaart
maatschappijen in hot begin van 1000 begonnen met
toekenning van de blue ribbon aan het schipNïat
het snelst den tocht van Cherbourg naar New York
volbracht. Er zijn sindsdien, dank zij de steeds
voortschrijdende techniek sne'hed'-n bereikt, die
steeds weer opnieuw door de wereld werden bewón
derd en ons diep ontzag inboezemden voor de
knappe scheepsbouwers, evenals voor de ingenieurs,
die de motoren telkens weer wisten te perfection-
neeren.
Brand in een Fransch
munitie=depöt.
Gevaarlijke situatie.
Een ondergrondsch munitiedepot te Aire sur la Lys
nabij Rijssel in Noord-Frankrijk is door onbekende
oorzaak een brand uitgebroken, die zich langzaam uit
breidt in de richting van de hoofdopslagplaata. Het
munitiedepot, dat voornamelijk dient voor het opslaan
van gasgranaten, ligt slechte 60 M. van den straatweg
verwijderd.
1 De militaire autoriteiten van Douai hebben alle voor
zorgsmaatregelen tot bescherming der bevolking ge
nomen.
Nog steeds groot gevaar.
Nader Uit Parijs:
Volgens een bericht van den bizonderen correspon
dent van Paris Soit te Rijssel zou bij den brand in
het munitiedepot van Aire sur la Lys niet sprake zijn
van een Fransch depot, maar van een plaats, waa.r de
Engelschen in het jaar 1919 munitie hebben begraven.
De eigenaar van het terrein meent zich te herinne
ren, dat de Engelsche troepen ter plaatse een diepen
granaattreohter hebben gebruikt om gasgranaten en
vliegtuigbommen te begraven, ten einde zich er op
deze wijze van te ontdoen. Indertijd heeft hij daar
tegen geprotesteerd, doch hij zou toen door de En
gelsche troepen van zijn eigen veld zijn verdreven, om
dat dit binnen den sector van het Engelsche hoofd
kwartier viel.
Intusschen smeult het vuur onder den grond verder.
Ten einde de temperatuur te doen dalen, heeft men de
plaats, waar de rookwolken opstijgen, bedekt met een
dikken aardkorst. Er bestaat eveniwel nog steeds ge
vaar voor ontploffing. Het verkeer is in een omtrek
van 2 K.M. omgelegd.
Donderdagavond heeft men getracht den brandhaard
vrij te maken. De civiele en militaire autoriteiten zijn
van het geval in kennis gesteld. Zij hebben uitgebrei
de maatregelen getroffen.
Amerikaansche luchtvloot
naar Italië?
i
Voor een contra-bezoek.
Washington. Naar verluidt heeft president Roose-
velt ter gelegenheid van het bezoek van het eskader
van Balbo de meening uitgesproken, dat de Ameri-
kaansohe luchtvloot het bezoek der Italiaansche vlie
gers behoorde te beantwoorden. In marinekringen wordt
medegedeeld, dat de nieuwste soort Amerikaansche
marinevliegtuigen voor dit doel het meest geschikt
zouden zijn.
1 millioen minder werke-
loozen in Amerika.
De prijs der levensmiddelen gestegen met
8.5 pCt.
Washington. De Minister van Arbeid maakt be
kend. dat op grond van de laatste maatregelen in de
afgeloopen 4 maanden ruim 1 millioen werkloozen weer
werk hebben gevonden. De prijs der levensmiddelen is
gestegen met 8.5 pCt
GROOTE RAZZIA IN DE POOLSCHE HOOFDSTAD.
Honderd drie en negentig misdadigers ge
arresteerd.
De politie te Warschau heeft Donderdagnacht in het
centrum der stad een groote razzia gehouden, waarbij
193 personen gearresteerd werden, meest personen, die
reeds eerder met den strafrechter in aanraking waren
geweest, misdadigers wie aanhouding werd verzocht en
leden van de onderwereld.
HAAR LIEFSTE BEELD.
Martin Kasleck, een studiegenoot van Marléne
Cietrich, met een schilderij van de groote filmster,
dat zij als „haar liefste beeld" aanduidt
SPORT.
1016 November a.s.
Men schrijft ons uit Amsterdam:
Naar wij vernemen zal de Tweede Amsterdamsche
Zesdaagsche Wielerwedstrijd gehouden worden van
1016 November a.s. Deze Zesdaagsche. die wederom
in het R.A.I.-gebouw wordt gehouden, zal de eerste zijn.
die dit jaar in Europa zal plaats vinden. Zooals wij
van den heer Fr. Grolms, den organisator van den
eersten Amsterdamschen Zesdaangsche vernemen, be
rust de leiding van den tweeden Zesdaagsche wederom
in zijn handen. De wedstrijd begint, evenals verleden
jaar, op een Vrijdag en eindigt zoodoende den daarop
volgenden Donderdag. In zooverre is echter een veran
dering aangebracht, dat dit jaar het startschot niet,
zooals verleden jaar, om 10 uur, doch om 11 uur des
avonds valt. In verband heirmede eindigt de 145-uursrit
dan ook Donderdag niet om 11 uur doch om 12 uur des
nachts. Het publiek ziet derhalve den laatsten avond
veel meer van den wedstrijd, n.1. van 7 tot 12 uur, dus
ln plaats van 4 uren vijf uren. In het laatste uur wor
den zooals gewoonlijk ononderbroken sprints verreden.
Wat het rennersveld betreft, kan natuurlijk nu nog
niets gezegd worden, temeer daar het de gewoonte der
directie is, eerst de herfstconditie der internationale
extraklasse af te wachten.
DOET ZIJN LIP OPZWELLEN
Dank zi] den KL00STERBAISEN
verdwijnt de zwelling direct
„Na 'n prettige fietstocht bestelde ik
ergens een glas limonade. Onder 't
drinken stak een wesp, die in mijn
glas geologen was, mij in de lip, welke
dadelijk onrustbarend opzette. Nu heb
ik altijd in mijn zadeltaschje Klooster-
balsemtegen het doorzitten. Onmid
dellijk kon ik dan ook Kloosterbalsem
op mijn lip doen. Daardoor kwam de
zwelling dadelijk tot staan, de pijn
verminderde en binnen een kwartiertje
was de geheele gebeurtenis vergeten."
J. o. d. KL te H.
AKKER'S origineel ter inzaoi
„Geen goud zoo goed"
Onovertroffen bfj brand- en snUwonden
Ook ongeëvenaard als wrajïmlddel b(J
Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren
Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. 11.—
TRAGISCHEE GEVOLGEN VAN EEN
OVERPLAATSING.
Een verdwenen remmer zwaar ziek terug
gevonden.
De commissaris van politie te Eindhoven verzocht
Woensdag inlichtingen omtrent de verblijfplaats van
den remmer der Ned. Spoorwegen, v. B., die sinds
Maandag vermist werd. Daar hij den laatsten tijd zwaar
moedig was, vreesde men, dat hem een ongeluk was
overkomen .De vermiste is thans gevonden, zij het
onder min of meer tragische omstandigheden.
Het „Eindhovensch Dagblad" deelt over het gebeur
de het volgende mede:
De man die overgeplaatst was, had zich dit sterk
aangetrokken. Hij had deswege zijn huis met het daar
bij hoorend stukje land moeten verkoopen en was
daardoor zeer terneergeslagen. Maandag verliet hij in
dienstkleeding het huis en wend er sindsdien niet meer
in terug gezien. Allerwegen verrichtten familie en
kennissen nasporingen, die evenwel zonder resultaat
bleven; ook de inmiddels gewaarschuwde politie kon
geen spoor van den vermiste ontdekken. Woensdag
middag echter omstreeks half twee zag men v. B. met
wankelenden gang over den Koudenhovenschen weg
loopen, hij was nog in dienstkleeding. Later bleek, dat
hij ongemerkt eenige dagen in de schuur van den
landbouwer v. G. aldaar had vertoefd. De man moet
al dien tijd op een stapel stroobossen op den hooizol
der hebben gelegen, waarop hij een leger gemaakt had.
Vermoedelijk is hij bij het afdalen naar beneden geval
len, waarbij hij een emstigen sohok moet hebben ge
kregen. Toen hij n.1. op weg naar huis was, zakte hij
plotseling ineen. Omwonenden waarschuwden een ge
neesheer, die spoedig aanwezig was en den ongeluk
kige met de inmiddels gearriveerde ziekenauto van
den G.G.D. naar zijn woning aan de Loostraat liet
overbrengen, waar zijn vrouw en drie kinderen hem in
zóó bedenkelijken toestand vonden, dat hij nog dien
zelfden dag van de laatste heilige Sacramenten moest
worden vooizien.
Na veertig jaar.
Het wrak van het Russische pantaerscbip
„Rusalka" gevonden.
Men meldt aan de N.R.Ct. uit Stockholm:
Het was in een stormachtigen herfstnacht van het
jaar 1893. dat het Russische pantserschip Rusalka, dat
een bemanning had van 160 koppen en 's avonds ver
gezeld van een ander pantserschip van Reval naar Hel-
singfors was vertrokken, den koers kwijt raakte en
spoorloos verdween. Het andere schip kwam na den
storm in open zee uitgereden te hebben veilig en wel
te Helsingfors aan. Geruimen tijd werden nasporingen
verricht, maar toen er niets van de Rusalka terugge
vonden werd kwamen er allerlei verhalen in omloop.
Men wist reeds jaren, dat er met de Rusalka ieta niet
in orde was. Zoo zouden bij den bouw van het pantser
schip omstreeks 1870 belangrijke bedragen, die voor de
uitrusting bestemd waren, verduisterd zijn met het ge
volg, dat. in het inwendige van het schip vele onderdee-
len eenvoudig weggelaten waren, waardoor het schip
geenszins zeewaardig was. En sedert 'dien herfstnacht
van 1893 heeft men aan de kusten van de Finsche Golf
weten te vertellen, dat de Rusalka in de macht van den
duivel geraakt was. dat zij tot in lengte van dagen als
een spookschip over de zeeën zou zwalken.
Nu, veertig jaar later, heeft men blijkens een tele
gram uit Leningrad aan Hufvudstadsbladet bij het ber
gen van een Russischen onderzeeër, die onder de Est-
landsche kust vergaan was, het wrak van de Rusalka
gevonden. Het moet nabij de route Reval-Helsingfors
liggen op een diepte van veertig vadem en de Russen
zouden van plan zijn te trachten het wrak, dat met de
kiel naar beneden ligt, te bergen, daar het koper en
het jjzer van het wrak de kosten zeker zouden dekken.
Amundsen's vliegtuig
gevonden
Herinnering aan Pooldama van 1928.
ROALD AMUNDSEN.
Kopenhagen. In Tromsö liepen Don-er
dag geruchten, dat visschers, die van
Bereneiland aldaar zijn aangekomen, l~t
vliegtuig van Roald Amundsen, de „L
tham", in hun netten zouden hebben opge
vischt.
De Fransche consul te Tromsö heeft zich
met de visschers, die naar hun woonplaat
sen zijn teruggekeerd, in verbinding gesteld.
Naar de juistheid hunner verklaringen zal
onderzoek worden ingesteld.
De visschers zouden verscheidene deelen van het
wrak zoover boven water gebracht hebben dat zij den
beslisten indruk hadden, deelen van een verongelukt
vliegtuig voor zich te hebben.
Een ander vliegtuig, dan dat. van Amundsen, is,
voor zoo ver men weet, nabij het Bereneiland niet
verongelukt.
Amundsen was indertijd, zooals men weet, ter red
ding van de verongelukte Nobile-beraanning opge
stegen. De zwaarbelaste machine verongelukte on
derweg.
GROOTE DORPSBRAND IN POLEN.
Vier en twintig boerenhofsteden afgebrand.
Uit Warschau: In een dorp nabij Prasnitz brak een
groote brand uit, waardoor 24 boerenhofsteden met alle
bijbehoorende schuren en stallen, alle levende have en
alle inboedels een prooi der vlammen werden. Door ge
brek aan water werd het blusschingswerk ten zeerste
bemoeilijkt.
Volgens het politie-onderzoek zou de brand zijn ont«
staan door kinderen, die met lucifers gespeeld hadden.
De materieele schade is aanzienlijk en niet door ver
zekering gedekt.
CIROUSPAARDEN IN BRANDENDEN WAGEN.
Groote schade voor het circus.
Het Circus Busch. dat Dinsdag en Woensdag te Pa-
sewalk in Pommeren, eenige voorstellingen had gege
ven, heeft Donderdagmorgen bij het transport van zijn
paarden een ernstig verlies geleden. In een wagon,
waarin zich negen kostbare dressuurpaarden bevonden,
brak plotseling door onbekende oorzaak brand uit. Drie
paarden werden zoo ernstig gewond, dat zij vermoede
lijk afgemaakt moeten worden, terwijl het de vraag Is.
of de andere dieren, die alle brandwonden opliepen,
nog als dressuurpaarden gebruikt kunnen worden. De
schade voor het circus wordt geschat op 40 a 50.000
Mark.
LUCHTVAART.
IN 90 MINUTEN VAN LONDEN NAAR PARIJS.
Met nieuwe snel vliegtuigen.
V.D. verneemt uit Londen:
De „Armstrong Whitworth Aircraft Ltd." heeft be
sloten tot het bouwen van een verbeterd type van de
Atalanta-vliegtuigen, als resultaat van de succesvolle
proefvluchten van de „Imperial Airways" met deze
vliegtuigen naar Australië. Het nieuwe toestel zal het
snelste worden van de thans in Groot-Britannië ge
bouwde typen passagiersvliegtuigen.
Het vliegtuig zal accomodatie bieden voor 20 passa
giers en een groot gewicht aan lading en mail kunnen,
meenemen. Het zal worden uitgerust met vier Arm
strong Siddeley-motoren van elk 400 P.K., waardoor de
maximum snelheid ruim 160 mijl per uur zal bedragen,
en de kruissnelheid, bezet met passagiers, en met een
totaal gewicht van ongeveer 11.000 K.G. vermoedelijk
13S mijl per uur. Een dergelijke machine zou in 90 mi
nuten van Londen naar Parijs kunnen vliegen.
DE PLANNEN DER MOLLISONS.
In October een wereldvlucht.
Uit Londen: James Mollison, die thans geheel hersteld,
is van de verwondingen, die hij bij zijn ongelukkige
landing na de Oceaanvlucht met zijn vrouw Amy Mol
lisonJohnson had opgeloopen, is cup den terugweg van
Engeland aon boord van de „Majestic" van de White
Star Line. In een telefoongesprek met de „Daily Mail"
verklaarde hij dat wanneer het vliegtuig dat Lord Wa-
kefield voor hem beschikbaar stelt, in het begin van
October gereed is, zijn vrouw en hij voornemens zijn
opnieuw te starten voor de vlucht, die zij oorspronkelijk
hadden willen maken, n.1. van Londen naar New York
en van New York naar Bagdad en terug naar Londen,
een totale afstand van 12.000 mijl.
LINDBERGH BEREIDT RONDVLUCHT OM
IJSLAND VOOR.
Uit Reykjavik wordt gemeld, dat Lindbergh daar de
komst van een stoomschip afwacht en vervolgens een
rondvlucht om IJsland zal maken. Zijn zaak is de toe
standen en omstandigheden, op het eiland nauwkeurig
te onderzoeken. Hij heeft er niet aan gedacht verder te
vliegen naar Noorwegen. Na afloop van het onderzoek
zal Lindbergh waarschijnlijk via Groenland naar Ame
rika terugkeeren. De volgende dagen zal Lindbergh
een ontmoeting hebben met den Deenschen kroonprins,
die thans op het eiland vertoeft.