Italië krijgt den blauwen wimpel. 'n STEEK VAN EEN WESP IN DE LIP KLOOSTERBALSEM Zaterdag 19 Augustus 1933. SCHAGER COURANT.Vierde blad. No. 9332 Het succes van de „Rex". Tweede Amsterdamsche Zesdaagsche. Naar den wil van Mussolini. Gelijk wij in ons nummer van Donderdag hebben ge meld, heeft liet Italiaanscho stoomschip „Rexeen nieuw record gevestigd voor den overtocht over den Atlanti- echen Oceaan door een tra ject van 31S1 zeemijlen af te leggen in i dagen 13 uren en 58 minuten. Het Italiaansche schip heeft daarmee zoowel liet record in snelheid van de Bremeu, die op een reis van New York naar Cherbourg 28.81 knoopen hoeft geloopen, als dat van de Europa voor de snelste reis van Europa naar Amerika met een gemiddelde van £7.92 knoopen geslagen. Zooals men ook heeft kunnen lezen, heeft de ka pitein van de „Kex" bij aankomst te New York ver klaard, dat dit nieuwe record is gevestigd op bevel van Mussolini. In Italië heerscht groote blijdschap over deze ver richting. De Rex was gebouwd om den blauwen wim pel voor Italië te veroveren Het was een stille hoop van de Italianen, dat zij dat al oj haar eerste reis zou doen. Toen het schip op stapel werd gezet, ver luidde al, dat het een fenomale snelheid niuest krij gen. Voordat het echter van stapel was geloopen, hadden de üuitschers met de Europa en Je Bremen een paar uiterst snelle schepen in de vaart gebracht, waartegen het moeilijk concurreeren zou blijken. Toch begon de eerste uitreis goed In do Middelland sche Zee behaalde men al dadelijk een mooie snel heid, doch to Gibraltar kreeg men maehineschude en het duurde een paar dagen eer men de reis kon voortzetten. Men maakte toen den overtocht naar New York wel binnen den uaarvo.r bestemden tijd. doch vanwege de voorzichtigheid, die men in acht moest nemen, was van een record geen sp.ake. Op de thuisreis was men in zooverr- gelukkiger, dat men de reis New York-Gibraltar in minder tijd maakte dan ooit door een ander schip geschied was. Als de Romeinsche correspondent van de Daily Telegraph goed is ingelicht, moet Mussolini dade lijk na den tegenslag te Gibraltar de commissarissen van de reederij van de Rex hebben ontslagen en hun opvolgers de boodschap hebben gegeven: „Er deugt iets niet met de Rex. Zoek uit wat dat is en maak het in orde. Zij moet den blauwei wimpel ha len!" Ook kwam de boodschap, dat de Rex dan en dan klaar moest zijn, „wat er ook gebeurde'De kleine gebreken, die nieuwe schepen vaak vertoo- nen, werden opgespoord en verbeterd en sindsdien is de snelheid van de Rex steed- grootei geworden; tot zij nu het beoogde succes bereikt heeft. Zij heeft daarmee, naar kapitein Francesco Tara- botto met trots meedeelde, haar eigen record met 21 uur en drie kwartier verbeterd De kapitein schreef het succes vooral toe aa*i het feit, dat het water veel kouder was geweest dan op vorige rei zen. Dit had de super condensatie van den stoom bevorderd en daardoor de machinekracht verhoogd Italië, pas in de wolken over Balbo's schitterende eskadervlucht, heeft nu weer iets om trotech op te zijn. Het heeft thans het snelheidsrecord in de lucht, diverse snelheidsrecords voor auto's en motor- Be „Rex", koningin van den Oceaan, booten en den blauwen wimpel van den Atlantischen Oceaan in zijn bezit. Andere records, waarop het misschien nog wel eens een aanval zal doen zijn dat van de Franschen Codos en Rossi voor de langste vlucht in rechte lijn, het snelheidsrecord te water van den Ameri kaan Gar Wood en dat te land van Sir Malcolm Campbell. Het veroveren van den blauwen wimpel is niet alleen een belangrijke reclame voor den Italiaan- schen scheeps- en machinebouw, maar ook voor de route Gibraltar—New York. Als men snelvarende luxe-schepen bouwt als de Rex wil men er ook pas sagiers mee vervoeren. Om die te krijgen is een voortdurende intensieve reclame noodig. Een re cord als dit is in dat opzicht het prachtigste recla memiddel; aan alle kanten wordt de naam van het schip genoemd. Van Duitsche zijde wijst men er op. dat de Rex lichter gebouwd is en 10.000 ton minder waterver plaatsing heeft dan de Bren en en dt Europa, doch dat haar machines van 135.000 P K. even sterk zijn. Ook merkt men op. dat het weer op de route Gi braltarNew Y'ork beter pleegt te zijn dan op de route CherbourgNew York. Aan hel feit. dat de blauwe wimpel thans in Italiaansch bezit is over gegaan, doet dat natuurlijk niets af. Wat is de „Blauwe Wimpel." Heel ver moeten wij in Engelands historie terug bladeren om den oorsprong te vinden van den blau wen wimpel, die nooit een officieel erkend eeretee ken is geweest. Wij zullen dan hel blauwe lint niet terugvinden in Éngeland's roemruchte scheepvaart historie, niet bij de levensgeschiedenis van den we- reldberoemden Engelschen vlootvoogd Nelson, die de wereldzeeën veroverde, maar... bij het paard, dat het blauwe lint kreeg, wanneer h«t voor zijn mees ter de hoogste prijzen in wedrennen had veroverd Dat was echter een andere vorm, nl. een sierlijk blauw lint. dat het dier aan den kop werd bevestigd Het is Engeland geweest, waar de scheepvaart maatschappijen in hot begin van 1000 begonnen met toekenning van de blue ribbon aan het schipNïat het snelst den tocht van Cherbourg naar New York volbracht. Er zijn sindsdien, dank zij de steeds voortschrijdende techniek sne'hed'-n bereikt, die steeds weer opnieuw door de wereld werden bewón derd en ons diep ontzag inboezemden voor de knappe scheepsbouwers, evenals voor de ingenieurs, die de motoren telkens weer wisten te perfection- neeren. Brand in een Fransch munitie=depöt. Gevaarlijke situatie. Een ondergrondsch munitiedepot te Aire sur la Lys nabij Rijssel in Noord-Frankrijk is door onbekende oorzaak een brand uitgebroken, die zich langzaam uit breidt in de richting van de hoofdopslagplaata. Het munitiedepot, dat voornamelijk dient voor het opslaan van gasgranaten, ligt slechte 60 M. van den straatweg verwijderd. 1 De militaire autoriteiten van Douai hebben alle voor zorgsmaatregelen tot bescherming der bevolking ge nomen. Nog steeds groot gevaar. Nader Uit Parijs: Volgens een bericht van den bizonderen correspon dent van Paris Soit te Rijssel zou bij den brand in het munitiedepot van Aire sur la Lys niet sprake zijn van een Fransch depot, maar van een plaats, waa.r de Engelschen in het jaar 1919 munitie hebben begraven. De eigenaar van het terrein meent zich te herinne ren, dat de Engelsche troepen ter plaatse een diepen granaattreohter hebben gebruikt om gasgranaten en vliegtuigbommen te begraven, ten einde zich er op deze wijze van te ontdoen. Indertijd heeft hij daar tegen geprotesteerd, doch hij zou toen door de En gelsche troepen van zijn eigen veld zijn verdreven, om dat dit binnen den sector van het Engelsche hoofd kwartier viel. Intusschen smeult het vuur onder den grond verder. Ten einde de temperatuur te doen dalen, heeft men de plaats, waar de rookwolken opstijgen, bedekt met een dikken aardkorst. Er bestaat eveniwel nog steeds ge vaar voor ontploffing. Het verkeer is in een omtrek van 2 K.M. omgelegd. Donderdagavond heeft men getracht den brandhaard vrij te maken. De civiele en militaire autoriteiten zijn van het geval in kennis gesteld. Zij hebben uitgebrei de maatregelen getroffen. Amerikaansche luchtvloot naar Italië? i Voor een contra-bezoek. Washington. Naar verluidt heeft president Roose- velt ter gelegenheid van het bezoek van het eskader van Balbo de meening uitgesproken, dat de Ameri- kaansohe luchtvloot het bezoek der Italiaansche vlie gers behoorde te beantwoorden. In marinekringen wordt medegedeeld, dat de nieuwste soort Amerikaansche marinevliegtuigen voor dit doel het meest geschikt zouden zijn. 1 millioen minder werke- loozen in Amerika. De prijs der levensmiddelen gestegen met 8.5 pCt. Washington. De Minister van Arbeid maakt be kend. dat op grond van de laatste maatregelen in de afgeloopen 4 maanden ruim 1 millioen werkloozen weer werk hebben gevonden. De prijs der levensmiddelen is gestegen met 8.5 pCt GROOTE RAZZIA IN DE POOLSCHE HOOFDSTAD. Honderd drie en negentig misdadigers ge arresteerd. De politie te Warschau heeft Donderdagnacht in het centrum der stad een groote razzia gehouden, waarbij 193 personen gearresteerd werden, meest personen, die reeds eerder met den strafrechter in aanraking waren geweest, misdadigers wie aanhouding werd verzocht en leden van de onderwereld. HAAR LIEFSTE BEELD. Martin Kasleck, een studiegenoot van Marléne Cietrich, met een schilderij van de groote filmster, dat zij als „haar liefste beeld" aanduidt SPORT. 1016 November a.s. Men schrijft ons uit Amsterdam: Naar wij vernemen zal de Tweede Amsterdamsche Zesdaagsche Wielerwedstrijd gehouden worden van 1016 November a.s. Deze Zesdaagsche. die wederom in het R.A.I.-gebouw wordt gehouden, zal de eerste zijn. die dit jaar in Europa zal plaats vinden. Zooals wij van den heer Fr. Grolms, den organisator van den eersten Amsterdamschen Zesdaangsche vernemen, be rust de leiding van den tweeden Zesdaagsche wederom in zijn handen. De wedstrijd begint, evenals verleden jaar, op een Vrijdag en eindigt zoodoende den daarop volgenden Donderdag. In zooverre is echter een veran dering aangebracht, dat dit jaar het startschot niet, zooals verleden jaar, om 10 uur, doch om 11 uur des avonds valt. In verband heirmede eindigt de 145-uursrit dan ook Donderdag niet om 11 uur doch om 12 uur des nachts. Het publiek ziet derhalve den laatsten avond veel meer van den wedstrijd, n.1. van 7 tot 12 uur, dus ln plaats van 4 uren vijf uren. In het laatste uur wor den zooals gewoonlijk ononderbroken sprints verreden. Wat het rennersveld betreft, kan natuurlijk nu nog niets gezegd worden, temeer daar het de gewoonte der directie is, eerst de herfstconditie der internationale extraklasse af te wachten. DOET ZIJN LIP OPZWELLEN Dank zi] den KL00STERBAISEN verdwijnt de zwelling direct „Na 'n prettige fietstocht bestelde ik ergens een glas limonade. Onder 't drinken stak een wesp, die in mijn glas geologen was, mij in de lip, welke dadelijk onrustbarend opzette. Nu heb ik altijd in mijn zadeltaschje Klooster- balsemtegen het doorzitten. Onmid dellijk kon ik dan ook Kloosterbalsem op mijn lip doen. Daardoor kwam de zwelling dadelijk tot staan, de pijn verminderde en binnen een kwartiertje was de geheele gebeurtenis vergeten." J. o. d. KL te H. AKKER'S origineel ter inzaoi „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bfj brand- en snUwonden Ook ongeëvenaard als wrajïmlddel b(J Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren Overal per pot v. 20 gr. f 0.60 en 50 gr. 11.— TRAGISCHEE GEVOLGEN VAN EEN OVERPLAATSING. Een verdwenen remmer zwaar ziek terug gevonden. De commissaris van politie te Eindhoven verzocht Woensdag inlichtingen omtrent de verblijfplaats van den remmer der Ned. Spoorwegen, v. B., die sinds Maandag vermist werd. Daar hij den laatsten tijd zwaar moedig was, vreesde men, dat hem een ongeluk was overkomen .De vermiste is thans gevonden, zij het onder min of meer tragische omstandigheden. Het „Eindhovensch Dagblad" deelt over het gebeur de het volgende mede: De man die overgeplaatst was, had zich dit sterk aangetrokken. Hij had deswege zijn huis met het daar bij hoorend stukje land moeten verkoopen en was daardoor zeer terneergeslagen. Maandag verliet hij in dienstkleeding het huis en wend er sindsdien niet meer in terug gezien. Allerwegen verrichtten familie en kennissen nasporingen, die evenwel zonder resultaat bleven; ook de inmiddels gewaarschuwde politie kon geen spoor van den vermiste ontdekken. Woensdag middag echter omstreeks half twee zag men v. B. met wankelenden gang over den Koudenhovenschen weg loopen, hij was nog in dienstkleeding. Later bleek, dat hij ongemerkt eenige dagen in de schuur van den landbouwer v. G. aldaar had vertoefd. De man moet al dien tijd op een stapel stroobossen op den hooizol der hebben gelegen, waarop hij een leger gemaakt had. Vermoedelijk is hij bij het afdalen naar beneden geval len, waarbij hij een emstigen sohok moet hebben ge kregen. Toen hij n.1. op weg naar huis was, zakte hij plotseling ineen. Omwonenden waarschuwden een ge neesheer, die spoedig aanwezig was en den ongeluk kige met de inmiddels gearriveerde ziekenauto van den G.G.D. naar zijn woning aan de Loostraat liet overbrengen, waar zijn vrouw en drie kinderen hem in zóó bedenkelijken toestand vonden, dat hij nog dien zelfden dag van de laatste heilige Sacramenten moest worden vooizien. Na veertig jaar. Het wrak van het Russische pantaerscbip „Rusalka" gevonden. Men meldt aan de N.R.Ct. uit Stockholm: Het was in een stormachtigen herfstnacht van het jaar 1893. dat het Russische pantserschip Rusalka, dat een bemanning had van 160 koppen en 's avonds ver gezeld van een ander pantserschip van Reval naar Hel- singfors was vertrokken, den koers kwijt raakte en spoorloos verdween. Het andere schip kwam na den storm in open zee uitgereden te hebben veilig en wel te Helsingfors aan. Geruimen tijd werden nasporingen verricht, maar toen er niets van de Rusalka terugge vonden werd kwamen er allerlei verhalen in omloop. Men wist reeds jaren, dat er met de Rusalka ieta niet in orde was. Zoo zouden bij den bouw van het pantser schip omstreeks 1870 belangrijke bedragen, die voor de uitrusting bestemd waren, verduisterd zijn met het ge volg, dat. in het inwendige van het schip vele onderdee- len eenvoudig weggelaten waren, waardoor het schip geenszins zeewaardig was. En sedert 'dien herfstnacht van 1893 heeft men aan de kusten van de Finsche Golf weten te vertellen, dat de Rusalka in de macht van den duivel geraakt was. dat zij tot in lengte van dagen als een spookschip over de zeeën zou zwalken. Nu, veertig jaar later, heeft men blijkens een tele gram uit Leningrad aan Hufvudstadsbladet bij het ber gen van een Russischen onderzeeër, die onder de Est- landsche kust vergaan was, het wrak van de Rusalka gevonden. Het moet nabij de route Reval-Helsingfors liggen op een diepte van veertig vadem en de Russen zouden van plan zijn te trachten het wrak, dat met de kiel naar beneden ligt, te bergen, daar het koper en het jjzer van het wrak de kosten zeker zouden dekken. Amundsen's vliegtuig gevonden Herinnering aan Pooldama van 1928. ROALD AMUNDSEN. Kopenhagen. In Tromsö liepen Don-er dag geruchten, dat visschers, die van Bereneiland aldaar zijn aangekomen, l~t vliegtuig van Roald Amundsen, de „L tham", in hun netten zouden hebben opge vischt. De Fransche consul te Tromsö heeft zich met de visschers, die naar hun woonplaat sen zijn teruggekeerd, in verbinding gesteld. Naar de juistheid hunner verklaringen zal onderzoek worden ingesteld. De visschers zouden verscheidene deelen van het wrak zoover boven water gebracht hebben dat zij den beslisten indruk hadden, deelen van een verongelukt vliegtuig voor zich te hebben. Een ander vliegtuig, dan dat. van Amundsen, is, voor zoo ver men weet, nabij het Bereneiland niet verongelukt. Amundsen was indertijd, zooals men weet, ter red ding van de verongelukte Nobile-beraanning opge stegen. De zwaarbelaste machine verongelukte on derweg. GROOTE DORPSBRAND IN POLEN. Vier en twintig boerenhofsteden afgebrand. Uit Warschau: In een dorp nabij Prasnitz brak een groote brand uit, waardoor 24 boerenhofsteden met alle bijbehoorende schuren en stallen, alle levende have en alle inboedels een prooi der vlammen werden. Door ge brek aan water werd het blusschingswerk ten zeerste bemoeilijkt. Volgens het politie-onderzoek zou de brand zijn ont« staan door kinderen, die met lucifers gespeeld hadden. De materieele schade is aanzienlijk en niet door ver zekering gedekt. CIROUSPAARDEN IN BRANDENDEN WAGEN. Groote schade voor het circus. Het Circus Busch. dat Dinsdag en Woensdag te Pa- sewalk in Pommeren, eenige voorstellingen had gege ven, heeft Donderdagmorgen bij het transport van zijn paarden een ernstig verlies geleden. In een wagon, waarin zich negen kostbare dressuurpaarden bevonden, brak plotseling door onbekende oorzaak brand uit. Drie paarden werden zoo ernstig gewond, dat zij vermoede lijk afgemaakt moeten worden, terwijl het de vraag Is. of de andere dieren, die alle brandwonden opliepen, nog als dressuurpaarden gebruikt kunnen worden. De schade voor het circus wordt geschat op 40 a 50.000 Mark. LUCHTVAART. IN 90 MINUTEN VAN LONDEN NAAR PARIJS. Met nieuwe snel vliegtuigen. V.D. verneemt uit Londen: De „Armstrong Whitworth Aircraft Ltd." heeft be sloten tot het bouwen van een verbeterd type van de Atalanta-vliegtuigen, als resultaat van de succesvolle proefvluchten van de „Imperial Airways" met deze vliegtuigen naar Australië. Het nieuwe toestel zal het snelste worden van de thans in Groot-Britannië ge bouwde typen passagiersvliegtuigen. Het vliegtuig zal accomodatie bieden voor 20 passa giers en een groot gewicht aan lading en mail kunnen, meenemen. Het zal worden uitgerust met vier Arm strong Siddeley-motoren van elk 400 P.K., waardoor de maximum snelheid ruim 160 mijl per uur zal bedragen, en de kruissnelheid, bezet met passagiers, en met een totaal gewicht van ongeveer 11.000 K.G. vermoedelijk 13S mijl per uur. Een dergelijke machine zou in 90 mi nuten van Londen naar Parijs kunnen vliegen. DE PLANNEN DER MOLLISONS. In October een wereldvlucht. Uit Londen: James Mollison, die thans geheel hersteld, is van de verwondingen, die hij bij zijn ongelukkige landing na de Oceaanvlucht met zijn vrouw Amy Mol lisonJohnson had opgeloopen, is cup den terugweg van Engeland aon boord van de „Majestic" van de White Star Line. In een telefoongesprek met de „Daily Mail" verklaarde hij dat wanneer het vliegtuig dat Lord Wa- kefield voor hem beschikbaar stelt, in het begin van October gereed is, zijn vrouw en hij voornemens zijn opnieuw te starten voor de vlucht, die zij oorspronkelijk hadden willen maken, n.1. van Londen naar New York en van New York naar Bagdad en terug naar Londen, een totale afstand van 12.000 mijl. LINDBERGH BEREIDT RONDVLUCHT OM IJSLAND VOOR. Uit Reykjavik wordt gemeld, dat Lindbergh daar de komst van een stoomschip afwacht en vervolgens een rondvlucht om IJsland zal maken. Zijn zaak is de toe standen en omstandigheden, op het eiland nauwkeurig te onderzoeken. Hij heeft er niet aan gedacht verder te vliegen naar Noorwegen. Na afloop van het onderzoek zal Lindbergh waarschijnlijk via Groenland naar Ame rika terugkeeren. De volgende dagen zal Lindbergh een ontmoeting hebben met den Deenschen kroonprins, die thans op het eiland vertoeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 13