Het geheim der oude papyri. AKKER.CACHETS ("AKKERTJES"), Aan den voet van den „witten reus". Hoe kom ik van die hoofdpijn af? Woensdag 8 November 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9378 ONTDEKKING EN BEHANDELING. De eerste Bijbelhandschriften. Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. WAT COLONEL ETHERTON IN NEPAL ONTDEKTE. De schrijver van dit artikel, Dr. H. C. H. Ibscher, Custos aan het Neue Museum te Berlijn, vroeger eenvoudig boekbinders- knecht, is wereldbekend geworden als res taurateur van oude handschriften. Thans heeft hij zeer oude Bijbel-manuscripten ge reconstrueerd, terwijl hij bezig is met de ontcijfering van belangrijke handschriften der Manichaeers. HET Is onbegrijpelijk dat de menschen meestal het begrip „papyrus" en alles, wat daarmede samenhangt, als schrikbarend vervelend be schouwen, terwijl zij uren achtereen kunnen «oekbrengen met het oplossen van kruiswoordraadsels. In de twee jaren, die ik noodig had voor de ontcijfering van een deel van het oudste tot nu toe gevonden Bij bel-handschrift, heb ik de moeilijkste en interessantste problemen opgelost. Uit allernietigste deeltejs moest in een arbeid van weken en maanden het eene blad na het andere worden gereconstrueerd en nog is het ge- heele werk niet voltooid. Een veelbeteekenende vondst. De vondst beteekent voor de theologische wetenschap «eer veel: het handschrift is Immers reeds 200 jaar na Christus* dood ontstaan en een der oudste Bijbel-optee- keningen. Dr. Ibscher. Het is niet opgehelderd, vanwaar de vondst afkomstig Is. De Egyptische fellah's d.i. boeren en de han delaars hebben de gewoonte, de plaatsen hunner ontdek kingen met driedubbele geheimzinnigheid te omhullen, opdat geen „onbevoegde" die plaatsen nadert en de za ken bederft. Vroeger hebben de fellah's alle papyrus rollen, die zij vonden bij het graven in het land, op een hoop gegooid en aangestoken om zich te goed te doen aan de hersachtigen reuk van het duizenden jaren ou de papier. Maar nu zijn zij beter op de hoogte en we ten. dat zij meer verdiepen met het vinden van papyri dan met hun landarbeid. In Syrië en Palestina is de grond te vochtig om de oude papyrusrollen voor ver weering te kunnen bewaren. Egypte en de streken aan den Eufraat hebben derhalve een monopolie voor der gelijke vondsten en ware detectivegeschiedenissen spe len zich hier af. Eenerzijds immers probeert men de waarde van be langrijke ontdekkingen voor het publiek geheim te hou den, opdat de handelaars den prijs niet al te schaamte loos opjagen; anderzijds tracht men de beste vindplaat sen voor de nieuwsgierige Europeanen geheim te hou den en tenslotte moet de regeering worden bedrogen, aan welke eigenlijk alle papyrusrollen moeten worden afgestaan. Tenslotte probeeren ook de Europeesche en Amerikaansche verzamelaars en musea elkaar vóór to zijn. Do Jacht naar do oude papyrusrollen. Bij een dergelijke concurrentiestrijd lijden natuurlijk de voorwerpen. De papyri worden door twistende fel lah's gescheurd, onder hun kielen gekneusd, door han delaars onderling verdeeld en uit verschillende stukken aan elkaar geplakt, zoodat zij dikwijls niet meer als papyri zijn te herkennen. Eenige jaren geleden werd door fellah's, die in een ruinengebied aan den Nijl de zouthoudende vruchtbare humusaarde afgroeven, een houten kist gevonden. De kist viel bij het openen Uiteen en toen de inhoud eindelijk in Europa was aan gekomen, hielden sommigen hem voor versleten oud- Egyptische voetmatten, anderen voor turfmolm. Een enkel, nauwelijks nog leesbaar woord aan het begin was voor den koptoloog Prof. Schmidt voldoende om in den turfmolm, geschriften van Mani en zijn aanhangers te ontdekken documenten van onschatbare waarde dus. De Manichaeers, een Christelijke secte, welker leer ech ter zeer beinvloed was door de godsdienstige voorstel lingen van Babyloniërs en Perzen, waren in de 3e en 4e eeuw na Christus op het hoogtepunt van hun macht, hun leer was meer verbreid dan die der Christelijke Kerk en hier lagen nu de eerste samenhangende ge tuigenissen over hun geloof, waarin gesproken wordt van Jezus, van Zarathoestra en Boedha. Nog een arbeid van 10 jaar voor de boeg. Gelukkig, dat de handschriften bij de Manichaeers 'n groote vereering genoten: zij werden vastgelegd op de allerbeste papyri en geschreven met de duurzaamste inkt, een mengsel van lamproet en vlsohlijm, zooals dat nu nog in China wordt gebruikt En toch zouden de geschriften, die in een voohtigen kelder la gen en onder de zoutkristallen zaten, over weinige ja ren niet meer te redden zijn geweest. Ik was zeer ver wonderd, dat de laag van een halven centimeter dik vijftig verschillende bladen bleek te bevatten. Voor ik aan de ontcijfering begon, begaf ik mij korten tijd naar Londen. Daar ontmoette ik Chester Beatty, een bekend verzamelaar van papyri, die mij een ander deel van de zelfde vondst aangaande de Manichaeers ter hand stel- «e. De gcheele vondst ls thans in mijn werkkamer en in 10 jaar zal mijn arbeid gereed zijn. Daarnaast heb Ik nog ander werk loopen, o.a. vanaf 1897 en 1901. Zuren en zouten zijn by een dergel ijken arbeid van geen nut en van het kwartslicht kan sleohts een be perkt gebruik worden gemaakt. Schoon water, een vas te hand en een geoefend oog zijn voorloopig de eeniga hulpmiddelen, hoewel aan nieuwe methoden gewerkt wordt. Het spreekt vanzelf, dat men de In aanmerking komende 14 schriftsoorten moet beheerschen. Iets een voudiger is de taak bij de z.g. „cartonnage". De Egyp tische lijkkisten uit den tijd van Christus' geboorte bestaan uit een houten kern, omwonden door nat lijn waad en „misdruk"-papyri uit staatsarchieven, bureaux van rechtsgeleerden enz., waarna het geheel met gips is bestreken. Deze papyri geven ons de meeste inlich tingen over het leven der Egyptenaren, en daar zy be ter geconserveerd zijn dan de papyrusrollen, die zonder eenige beschutting in den grond rusten, kan men ze soms behandelen met verdund zuur om den gipslaag ta verwijderen. f Zitting van Maandag 6 November. DE JUSTITIEELE NAJAARSMARKT. November is de aangewezen maand voor finale op ruiming wegens vergevorderd seizoen van rijwiel en wegenbelastingzaakjes, die gewoonlijk een flinke ver sterking opleveren voor de rijksmiddelen, zooals alleen het departement van justitie in staat is te leveren. Heden waren alweer een 62-tal debiteuren opgeklopt, om hun schuld met den rijksadvocaat in 't reine te brengen, waarvan slechts vijf in persoon waren ver schenen. Beverwijk. HET MOET JE MAAR TEGEN ZITTEN. De arbeider Th. J. O. uit Beverwijk had uit diverse onderdeelen een dragelijke fiets bijeen geprutst en was blijmoedig op de Nieuwstraat onder Uitgeest aan het proefstoomen, toen hy werd gepikt wegens het ontbre kende belastingplaatje, dat niet in het bestek der ver bouwing was opgenomen. Hy werd uitgenoodigd om 'n jaar later, dus heden, te komen politierechteren en als toen door mijnheer de Rijksadvocaat, welk nutteloos ambt, trots de bezuiniging, nog altijd wordt gehand haafd gevraagd: Er is u een transactie gevraagd van 1 gulden, waarom heeft u dit niet aangenomen? Waar op O. prompt reposteerde: Ik had geen gulden! Een dergelijk argument sluit natuurlijk alle debat uit, doch bleek niet sterk genoeg om een veroordeeling tot f 5 of 1 dag te beletten. Alkmaar. ONDANK 'S WERELDS LOON. De heer Aug. K., rijwielhersteller te Alkmaar, had van Dr. Schreuder diens medicinaal motortje gerepa reerd en bezigde den Kanaaldijk onder Bergen om het resultaat van zijn kunstwerk waar te nemen. Belas tingcontroleurs schijnen echter wel altijd de reuk tg hebben van dergelijke experimenten en informeerden naar de wegenbelastingkwitantie. De reparateur had geen steek aan dit document gedacht en kon zich ooK niet met den geneesheer verstaan, aangezien dokter om alle huldebetoogingen te coupeeren ter gelegenheid van zijn jubileum uitstedlg was. Thans stond de heer K. tereoht, doch er werd dan met de bijzondere omstan digheden rekening gehouden en opgelegd f 3 boete of 1 dag. Heerhugowaard. HIJ LIEP NET NOG TEGEN DE KOPLAMP. De polder leverde heden ook nog 'n delinquent in de figuur van den heer Corn. K., 'n vroegere nogal rumoe rige, doch thans tot rust gekomen tuinder. Deze heer had verzuimd tijdig de wegenbelasting te voldoen voor zijn motor, die op 30 Sept. was vervallen en begaf zich op 1 October om die spulletjes te Alkmaar in orde te maken. Was hij met den bokkenwagen op reis gegaan, dan was alles goed geweest, doch hij maakte gebruik van zijn buiten de wet gestelde motor, bleef op den Frieschen weg aan de haak hangen en werd heden, als afschrikwekkend exemplaar tot f 15 boete of 5 dagen veroordeeld. Hoogwoud. DE BEZITTER WAS DE ZONDEBOK. De te Aartswoud woonachtige electricien Jan de Vr. had een oud karretje aan den resperateur toevertrouwd en de picolo van deze inrichting, Gerrit Stapel, die het herstel had verricht, was zoo trots op zijn prestatie, dat hij zich op den straatweg begaf om het effect van zijn bemoeiingen te controleeren. Er kwam echter nog een andere controleur, die informeerde naar de wegenbe- lastingkaart, die hem méér interesseerde. Dit gewich tige stuk was echter „onvindbaar" tot schade van den eigenaar, die wel niets wist van het gebeurde, doch zon der eenig gewetensbezwaar werd veroordeeld tot f 15 boete of 5 dagen. Hij gaat in cassatie, doch zal méér plezier beleven als hij een pittig sigaartje opsteekt. RIJWIELBELASTING. Gerben AJberda, arbeider, Nieuwer-Amstel; Gillee Baas, arbeider, Wieringerwaard; Douwe J. Bakker, ar beider, Texel; Th. J. Bakker, arbeider, Heemskerk; Corn. de Boer, arbeider, Den Helder; Petr. Bos, melk venter. Alkmaar; Jan Bruin, arbeider. Den Helder; Corn. Dekker, arbeider Heerhugowaard; Pieter Dekker, zonder beroep, Beets; Catharina Duinmeijer, dienstbo de, Dén Helder; Jac. de Graaf, mtselaar, Hoorn; Jan Groothuijzer., schippersknecht, Koedijk; Th. J. Groot- huijzen, schilder, Alkmaar; Hendrikje v. d. H.v. d. W., zonder beroep, Wieringerwaard; Lolke IJpma, bloemist, Franeker; Jan de Jong, voeger, Alkmaar; Mindert de Jong, grondwerker, Zaandam; Maria Eli- sabeth JonkerJonker, zonder beroep, Alkmaar, allen f 5 of 1 dag; Th. v. Kleef, arbeider, Zuidscharwoude, 2 keer f 5 boete of 2 keer 1 dag; Hendr. Lutje, arbei der, Wieringen; Jb. Meilink, arbeider, Breezand; Anth. Joh. May, koopman,. Velzer.; Th. Jac. Oostwal, arbei der, Beverwijk; Jan de Penning, arbeider, Den Haag; Mart. Joh. Pronk, timmerman, Warmenhuizen; Marth. Joh. Pronk, grondwerker, Warmenhuizen; Mart. San- gers, poelier, Apeldoorn; Hendr. Schooneman, arbei der, BovenkarspelCorn. Th. Straathof, bollenkweeker Breezand; Gerrit Veenstra, arbeider, Aartswoud; Joh. Veldman, winkelier, Heerhugowaard; Joh. de Visser, arbeider. Den Helder; Anne de Vries, arbeider. Wie lingen; Fred. Vrouwe, meubelmaker, Uitgeest; Etlsa- btth Wassenaar, zonder beroep, Anna Paulowna; Joh. Joz. Wiering, chauffeur, Zwaag; Gerrit Witsen, vee houder, Landsmeer; Nic. Wuijster, broodventer, Hoorn» allen f 5 boete of 1 dag. WEGENBELASTING. Jan Bakker, bierbottelaar, Wieringen/, f 15 boet® of 5 dagen; Albert Rruinsma, arbeider, Wieringen, f 15 boete of 5 dagen; Joz. van Houten, chauffeur, Koedijk, f 5 boete of 1 dag; Anth. Jos. Kersten, expediteur, Ou- dorp, f 5 boete of 1 dag en f 15 boete of 5 dagen; August G. J. Klünen, rijwielhandelaar. Alkmaar, f 3 Jjoete of 1 dag; Pieter Kool, chauffeur, Hoorn, f 5 boete boete of 1 dag; Pieter Kool, chauffeur, Hoorn, f 5 boete of 1 dag; Jan Koopen, timmerman, Enkhuizen, f 10 boete of 5 dagen; Gerrit van Koperen, chauffeur, Haarlem; Jac. Joh. van Koperen, chauffeur, Haarlem; Corn. Kraakman, tuinbouwer, Heerhugowaard; Petrus langedyk, bollenhandelaar, Abbekrk; Corn. Middelie, arbeider, Breezand. allen f 15 boete of 5 dagen: Jaco- bus Paaij, slager, Wervershoof, f 5 boete of 1 dag; Glo- Wanneer Uw hoofdpijn (migraine) U overvalt bij hei op staan, vóór of na den maaltijd, loop dan even bij Uw drogist of apotheker binnen en vraag een doosje "AKKERTJES". Deze nieuwe vinding van Apotheker Dumont wordt overal en door iederen gebruiker geroemd om haar wonderlijke resultaten bij Hoofdpijn, Migraine, Kiespijn, Zenuwpijn, Iniluenza, Spierpijn, Neuraigische pijnen, Rheumatische pijnen. Hel il niet noodig U te laten plagen door Uw pijn. Went bijna on middellijk zullen AKKER-CACHülS U helpen en Uw pijnen tnel tot bedaren brengen. Ook Gij zult oogetogen zijn over de resultaten. Volgens recept von Apotheker Dunton' Slechts 50 cent per I? stuks. Nog zit de zilvervos In zyn huid, die bovenstaande Engelsche fokster zich om den hals gelegd heeft. Hoe lang nog? vanni Pittuna, granietbewerker, Alkmaar, f 15 boete of 5 dagen en f 20 boete of 10 dagen; Karei Lambertu» Schulp, chauffeur, Heiloo; Willem Tiel. vrachtrijder, Anna Paulowna; Wilhelmus Tros, handelsagent, Hei loo; Wolter v. d. Vaart, arbeider, Julianadorp; Jan de Vries, electricien, Hoogwoud; Pieter v. d. Werf, chauf feur, St. Pancras; Adr. Nic. van der Woude, groenten- handelaar, Alkmaar; Wilh. Jac. Wubeling, stoker, Rotterdam (voorh. Den Helder), allen f 15 boete of 10 dagen; Adrianus Zwiers, agent, Breezand f 3 of 1 dag- Steeds wanneer er sprake is van een nieuwe Mount-Everest-expeditie of als St. Bernardmon- nlken naar Tibet reizen, hoort men in Europa, dat de Maliaradja van Nepal zyn toestemming voor den doortocht heeft moeten verleenen. Zon der dit verlof ls het móeilyk, zelfs onmogelijk „het verboden land" te passeeren. Colonel P. T. Etherton, organisator der Mount- Everest-vluchten, heeft juist zyn kort geleden verzamelde bijzonderheden over Nepal gepubli ceerd. HET geheimzinnige land, waarover ik het zal hebben, ligt aan den voet van'den witten feus, de hoogste top der aarde. Van de stormen en de winden, die over den Mount-Everest tot Nepal doordringen, is het geheele gebied in hooge mate afhankelijk, en het is daarom niet te verwonderen, dat de bergen en vooral de geweldigste daarvan in het geestelijk leven der bewoners een groote rol spelen. Toen de Engelsohen bezig waren hun vlucht over den Mount-Everest voor te bereiden, richtten ze ook het gebruikelijke verzoek aan den Maharadja. Eerst onderhandelde men met een Nepalsch diplomaat, die bijna bleek werd, toen hy het plan vernam.. Hij sprak: „We kunnen aan dit project slechts dan onze goedkeuring hechten, als u geen inwoner van Ne pal vertelt wat u op den top hebt gezien. Want het volk gelooft, dat daar een gouden tempel staat, waarin dc Goden huizen. Het zou niet goed zyn den menschen die illusie te ontnemen. Het bericht, dat de tempel niet be staat, zou demoraliseerend werken..." Ziedaar een zonderlinge uitlating, die tevens een licht werpt op heel wat gekonkel en strijd in ons eigen Europa En zoo komt het dan, dat de Nepalers u heden nog verzekeren: „De Engelsohen zyn over den verkeer den berg gevlogen. De goden hebben hen misleid. Wie wisten hun tempel wel voor het oog van overmoedige ongeloovigen te verbergen." Niemand in Nepal zal het wagen den naam Mount- Everest uit te spreken. Hij is de groote naamlooze, dia ongeveer honderd jaar geleden door vreemdelingen uit 'iet Westen naar een zekeren Sir George Everest werd genoemd. Wie tracht in de Nepalsche ziel door te dringen, stuit bij de eerste kennismaking op een al heel vreemd mengsel van verfijnde intelligentie, bijgeloof, huichel achtigheid en idealisme. Daar de vele natuurrampen de Nepalers noopten het leven wat minder als een hoorn des overvloeds te be schouwen dan de andere Indiërs plegen te doen, moes ten tal van Oudindische voorschriften worden wegge werkt, b.v. het verbranden van weduwen. De wijzen des lands zagen in, dat men in een gebied als Nepal niet met de menschenlevens mocht smijten; het zou gelijk staan met moord op het volk. Gedeeltelijk uit eigen belang, gedeeltelijk omderwille van het volk, namen de priesters toen hun eigen go den ertusschen: kleine meisjes worden in het huwe lijk verbonden met een Bel-vrucht. Deze vrucht gooit men in de rivier. De stroom voert haar weg. De echt genoot is dus niet gestorven, maar verdwenen. Nie mand -weet, of hij leeft; niemand weet of hij dood is. Het meisje mag volgens den ritus hertrouwen. Sterft de tweede echtgenoot, dan heeft de eerste weer recht op haar. Die ls echter niet aanwezig. Het meisje mag met een derde hertrouwen enz. Het lijdt geen twijfel, dat vele Nepalers volkomen op recht aan de toelaatbaarheid van deze oplossing ge- looven. De hemel zelf heeft haar gevonden. „Wij zyn als het noodlot", zeggen de dichters, „houdt men ons tegen, dan zoeken we een uitweg." Het aantal feestdagen in Nepal is onbeperkt. Dit be- teekent niet, dat er niet gewerkt wordt, maar dat iedere dag zyn eigen waarde en verborgen zin heeft. Alleen de sterrenwichelaars kunnen er goed uit wys, en het beroep van astroloog is in Nepal een benijdens waardig baantje. Het staat verder vast, dat de Maha radja, wiens naam drie schrijfmachineregels lang is, als filosoof volkomen boven zijn eigen religie ia ver heven, maar hij keurt het goed en vindt het zelfs nood zakelijk, dat ze gehandhaafd blijft. Intusschen verrich ten eerste-rangsvorschers eveneens geloovigen in prachtig uitgeruste laboratoria onderzoekingen, die soms van belang voor de geheele wereld zyn. In Nepal bezit men geen spoorweg, geen telegraaf en geen draadlooze. Toch ls de berichtgevinger feilloos. Er kan niets gebeuren van eenige beteekenis of in en kele uren weet de Maharadja wat er aan de hand is. Een net van posten bedekt het land. Het volk bestaat in principe uit twee kasten: de """urkha's of krijgslieden en de Newars of intellectueelen Streng gescheiden worden de beide groepen niet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5