De Postjager hedenmorgen vertrokken.
De Bestierders.
Om 4.15 uur opgestegen.
Zaterdag 9 December 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9396
Groote belangstelling bij
het vertrek.
De drie pioniers, die de groote reis naar Insulinde
zullen maken, zijn, zooals bekend, luitenant B. L.
Asjes, de ervaren piloot der K.L.M., G. J. Gey-
sendorffer en de marconist S. van S t r a a-
t. en.
Luitenant Asjes, de man van het idéé, werkte reeds
sedert drie jaar lang aan het plan om zoo snel mo
gelijk naar Indië te vliegen, om daarbij post op ren
dabele wijze van Amsterdam naar Batavia te vervoe
ren.
De luchtverbinding Nederland-IndiS func-
tionneert even regelmatig en zonder ongeluk
ken als de electrische treinverbinding tus-
schen Amsterdam en Rotterdam. De vlieg
tuigen. vertrekken op de minuut en komen
op de minuut aan. Van de grootschheid van
deze prestatie zijn we ons nauwelijks meer
bewust.
Maar niet tevreden met dit alleszins schit
terende resultaat, zennen Nederlandsche
vliegtuigbouwers en Nederlardsche vliegers
op een middel om da Nederland-India-toeh-
ten nog aantrekkelijker te maken. En dat be-
teekent in de eeuw van de enelheid: de af
stand in den kortst mogelijken tijd te over
bruggen.
Thans is deze wensch, die reeds jarenlang
gekoesterd werd in vervulling gegaan; zien
wij haai werkelijkheid worden in den vorm
van dezen Postjager, als een experiment van
Nederlandsche luchtvaaitdurf en voortva
rendheid.
Vanmorgen vroeg is het kleine slanke toe
stel door de drie machtige 450 paard Wright
Whirlwlnd motoren over de vlisgweide van
Schiphol gesleurd, om spoedig daarop om
hoog en In de duisternis te verdwijnen, de
tropische landen tegemoet.
Dat het ondernemende drietal een goede
reis en veel succes moge hebben, zal onge
twijfeld de wensch van heel Nederland zijn.
Met spanning wordt het bericht van aan
komst te Batavia tegemoet gezien.
Daarop neemt Luitenant Asjes namens de be
manning het woord om dank te brengen aan allen
die belangstelling doen blijken. We hebben,, aldus
luit. Asjes alle mogelijke maatregelen genomen,
tvelke voor een welslagen noodig zijn. Het risico is
zoo klein mogelijk. Wij zullen onze beste krachten
geven om den naam van de Nederlandsche Lucht-
raart in het buitenland hoog te houden. Op deze
ivoorden volgde een donderend applaus.
Meer en meer nadert Intusschen het oogenblik
van vertrek. De piloten gaan, omgeven door honder
den, naar den hangar, waar de zilveren vogel wacht.
Dan wordt het toestel naar het veld gereden De
motoren worden aangezet. De dappere luchtvaarders
nemen afscheid van familie en vrienden.
Daarna nemen ze hunne plaatsen in de cocpit ln.
't Is 4 uur
Fotografen doen hun werk en magnesiumlicht flitst
alom.
10 minuten over 4
De motoren draaien op volle kracht. Een geronk
overstemt verre alle andere geluiden.
Dan schuift langzaam de Pander vooruit.
Een snelle aanloop volgt dan en onder daverend
gejuich stijgt de Postjager omhoog.
De verre reis is aanvaard
En aan den nachtelijken hemel verschiet een ster
geluk.
Weldra is het vliegtuig uit het gezicht verdwenen
Schiphol is weer in zijn gewone doen.
En hoog in 't luchtruim gaan drie dappere Neder
landers op reis naar Insulinde.
De postjager, waarvan we hierboven een afbeelding
geven, is een lage ééndekker met intrekbaar landings
gestel. De wielen met al hun verbindingsstangen wor
den dus, zoodra het toestel in de lucht is, in het in
wendige van de romp getrokken, om op die wijze de
lucht weerstand zoo gering mogelijk te maken en zoo
doende de snelheid zoo hoog mogelijk op te voeren.
Toen hij genoeg menschen voor zijn plan geestdrif
tig gestemd had, die den bouw van een toestel, dat
aan dergelijke hooge eischen kon voldoen, mogelijk
maakten, kwam de besturing van het vliegtuig ter
surake. Zelf kende ik de Indië-route niet, aldus lui
tenant Asjes. Geysendorffer was voor ons de aange
wezen man. Uit een zuiver sportigi oogpunt werkt hij
graag met ons mede. Samen hopen wij met Van Straa-
ten, de marconist, de vlucht tot iets goeds te maken,
waarbij zijn rijpe ervaring en zijn deskundigheid van
het vliegen op lange afstanden, van het allergrootste
belang zijn.
Zoo'n tocht is alleen maar te maken, als er een
groote vriendschap bestaat tusschen de verschillende
leden der bemanning. Mijn vriend Gcyssendorffer
heeft reeds zeven malen met Van Straaten naar Indic
gevlogen, zoodat zij elkaar hij het minste of geringste
dadelijk begrijpen.
Na afloop zullen wij een uitgebreid i-appori indie
nen. De Nederlandsche Aviatiek moet vooruit komen
dat is onze eenige bedoeling. Holland heeft nu ge
toond ook een snel toestel te kunnen bouwen.1 Laten
wij nu er in slagen het toestel naar Indië en terug
naar Holland te brengen. Want 300 KM. per uur is
nog te weinig. Wij zijn er nog niet!
DE CONSTRUCTEUR VAN DEN POSTJAGER.
Geyssendorlfer, de man nit de praktijk
meent slechts weinig te kunnen zeggen. Hij wil, even
als de kloeke, oude Oost-Indiëvaarders éérst daden
laten zien,
Wie vijftien jaren vliegervaring bezit, kijkt niet op
tegen een nieuw tochtje naar Indië, aldus „Gijs". Zóó
is het met mij gesteld! Na alle hoofdsteden van- Euro
pa per vliegtuig te hebben bezocht en vrijwel alle Eu-
ropcesche landen te hebben „bevlogen", volgden de
tochten naar Indië. Elf malen vloog ik van Amster
dam naar Batavia en weer terug naar de vaderiand-
sche dreven.
Het toestel heeft drie Whirlwind-motoren, ieder van
450 P.K.; de kruissnelheid bedraagt 300 K.M. per uur;
de maximum-snelheid kan men opvoeren tot 350360
K.M. per uur; het toestel is voorzien van remklappen,
om daardoor bij het landen zoo min mogelijk snelheid
op den grond te hebben, de landingssnelheid dus zoo
veel mogelijk te verminderen, al zal deze toch nog
altijd wel 100 K.M. per uur blijven.
Bij de landing wordt de vlieger automatisch ge
waarschuwd, dat hij zijn landingsgestel, waaraan de
wielen, voorzien van zware ballonbanden, zijn be
vestigd, moet laten zakken.
Er is slechts plaats voor drie personen, twee be
stuurders en een marconist, benevens ruimte voor
poststukken.
De romp is van houtconstructie en is verdeeld in
drie afdeelingen, de cockpit, de radio-cabine en de
mailruimte. De vleugels zijn in de fuselage ingelaten
met electron-platen een lichte magnesium alliage).
De lengte over alles bedraagt 11 meter, vleugel
breedte 16.4 meter. Totaal gewicht 5 ton, nuttige last
500 K.G.
Het vliegtuig heeft zes benzinetanks in den vleu
gel, drie aan eiken kant. De inhoud van die tanks
is resp. 635, 238 en 131 liter. Zoodat in totaal ruim
twee duizend liter zou kunnen worden meegenomen.
Bij den luchtdoop bleek reeds, dat het toestel zeer
snel was. Natuurlijk was het noodig, waar men hier
voor iets geheel nieuws stond, waar nog geen prac-
tijk-ervaring mee was opgedaan die proeven om
vangrijker te doen zijn dan in gewone omstandig
heden. En ook op de eerste reis zal men nog veel er
varing opdoen, waar men later voordeel van kan
trekken.
Maar dat staat toch wel vast, dat de Postjager
een der snelste machines is die tot dusver voor het
overbrengen van post werd gebouwd. Als zoodanig
is de here Slot, de constructeur, pionier geweest, die
door zijn streven ook andere constructeurs gedreven
heeft naar het zoeken van middelen om de machines
te doen beantwoorden aan de moderne eischen van
snelheid van het wereldverkeer.
Voor dien tijd waren er al de groote reizen, onder
nomen met nu wijlen den heer Van Lear Black, naar
Kaapstad, naar Egypte en de Soedan, naar Calcutta,
naar China en Japan gemaakt. Ten overvloede onder
nam ik nog tallooze vluchten door de Vereenigde Sta
ten van Noord-Amerika, waarbij ik alle staten bezocht.
Thans ben ik met eenige maanden verlof uit het
actieve dienstverband van de K.L.M. getreden en wijd
ik mijn krachten aan het Studie-Comité „Snelpost Ne-
derlandsch-Indië".
Met veel genoegen en veel nieuwsgierigheid heb ik
de bouwplannen van den heer Slot gevolgd, waarvan
ik het uiteindelijk resultaat vol vertrouwen tegemoet
zie.
Over de mogelijkheden van de vlucht, het welsla
gen daarvan, de economische en financieele verge
zichten, die daarbij te pas komen, daarover wil ik nog
geen weord loslaten.
Ik wéét niets, ik wil eerst probeerenl
De annalen der Nederlandsche luchtvaart zijn ver
rijkt met een gebeurtenis, die met groote letters ge
boekt zal worden.
Vanmorgen 4.15 uur startte de Postjager voor de
eerste reis naar Ned. Oost Indiö.
Na maanden van voorbereiding en na vele proef
vluchten, waarbij de bemanning met de uitstekende
eigenschappen van het nieuwe snelle Pandertoestel
kennis maakte, zijn dan in het vroege morgenuur
luitenant Asjes, de piloot Geysendorffer en de mar
conist van Straaten op het Amsterdamsche vliegveld
opgestegen voor de eerste étappe naar het Verre
Oosten.
De koude winternacht had het enthousiasme van
het luchtvaartminnend publiek niet getemperd.
Honderden waren per auto naar Schiphol geko
men om de drie luchtvaarders, die onze koloniën in
record-tijd denken te bereiken, een laatst vaarwel
toe te roepen.
Van verre flonkerden de lichten van Waalhaven
Het stil geflonker van den sterrenhemel over het
luchtverlaten vliegveld, waar één hunner voor het
vertrek gereed wordt gemaakt.
Op dat oogenblik verlaat de post het hoofdpost
kantoor te Amsterdam en precies te half twee wor
den de postzakken (271 kilogram, bestaande uit
51000 stuks brieven en briefkaarten) ingeladen in
de Postjager, die reeds in de hangar klaar stond. On
geveer de helft der stukken zal vanuit Bandoeng
waar neer Nederland worden teruggezonden.
Talrijke autoriteiten, onder wie de minister van
binnenlandsche zaken, de heer J. de Wilde, de di
recteur-generaal van P.T.T., ir. J. Darame, de di
recteur van het Amsterdamsche Hoofdpostkantoor,
wethouder Abrahams van Amsterdam, de directeur
van de Panderfabrieken en nog vele anderen wa
ren bij het vertrek aanwezig.
In het restaurant van Schiphol heerschte voor het
vertrek een gezellige sfeer. Vete piloten en lucht
vaartautoriteiten, alsmede sportvliegers, waren aan
wezig om dit luchtvaartevenement bij te wonen.
Later in den nacht kwamen ook Geysendorffer en
Asjes aan. Uit niets was aan hen te merken, welke
gevaarvolle tocht hun wachtte.
Door verschillende autoriteiten werd de beman
ning hartelijk toegesproken, waarbij hun veel suc
ces, een goede reis en een benouden terugkomst
worden toegewenscht.
De nieuwe Pander-Post jager in de lucht.