De Postjager hedenmorgen vertrokken. De Bestierders. Om 4.15 uur opgestegen. Zaterdag 9 December 1933. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9396 Groote belangstelling bij het vertrek. De drie pioniers, die de groote reis naar Insulinde zullen maken, zijn, zooals bekend, luitenant B. L. Asjes, de ervaren piloot der K.L.M., G. J. Gey- sendorffer en de marconist S. van S t r a a- t. en. Luitenant Asjes, de man van het idéé, werkte reeds sedert drie jaar lang aan het plan om zoo snel mo gelijk naar Indië te vliegen, om daarbij post op ren dabele wijze van Amsterdam naar Batavia te vervoe ren. De luchtverbinding Nederland-IndiS func- tionneert even regelmatig en zonder ongeluk ken als de electrische treinverbinding tus- schen Amsterdam en Rotterdam. De vlieg tuigen. vertrekken op de minuut en komen op de minuut aan. Van de grootschheid van deze prestatie zijn we ons nauwelijks meer bewust. Maar niet tevreden met dit alleszins schit terende resultaat, zennen Nederlandsche vliegtuigbouwers en Nederlardsche vliegers op een middel om da Nederland-India-toeh- ten nog aantrekkelijker te maken. En dat be- teekent in de eeuw van de enelheid: de af stand in den kortst mogelijken tijd te over bruggen. Thans is deze wensch, die reeds jarenlang gekoesterd werd in vervulling gegaan; zien wij haai werkelijkheid worden in den vorm van dezen Postjager, als een experiment van Nederlandsche luchtvaaitdurf en voortva rendheid. Vanmorgen vroeg is het kleine slanke toe stel door de drie machtige 450 paard Wright Whirlwlnd motoren over de vlisgweide van Schiphol gesleurd, om spoedig daarop om hoog en In de duisternis te verdwijnen, de tropische landen tegemoet. Dat het ondernemende drietal een goede reis en veel succes moge hebben, zal onge twijfeld de wensch van heel Nederland zijn. Met spanning wordt het bericht van aan komst te Batavia tegemoet gezien. Daarop neemt Luitenant Asjes namens de be manning het woord om dank te brengen aan allen die belangstelling doen blijken. We hebben,, aldus luit. Asjes alle mogelijke maatregelen genomen, tvelke voor een welslagen noodig zijn. Het risico is zoo klein mogelijk. Wij zullen onze beste krachten geven om den naam van de Nederlandsche Lucht- raart in het buitenland hoog te houden. Op deze ivoorden volgde een donderend applaus. Meer en meer nadert Intusschen het oogenblik van vertrek. De piloten gaan, omgeven door honder den, naar den hangar, waar de zilveren vogel wacht. Dan wordt het toestel naar het veld gereden De motoren worden aangezet. De dappere luchtvaarders nemen afscheid van familie en vrienden. Daarna nemen ze hunne plaatsen in de cocpit ln. 't Is 4 uur Fotografen doen hun werk en magnesiumlicht flitst alom. 10 minuten over 4 De motoren draaien op volle kracht. Een geronk overstemt verre alle andere geluiden. Dan schuift langzaam de Pander vooruit. Een snelle aanloop volgt dan en onder daverend gejuich stijgt de Postjager omhoog. De verre reis is aanvaard En aan den nachtelijken hemel verschiet een ster geluk. Weldra is het vliegtuig uit het gezicht verdwenen Schiphol is weer in zijn gewone doen. En hoog in 't luchtruim gaan drie dappere Neder landers op reis naar Insulinde. De postjager, waarvan we hierboven een afbeelding geven, is een lage ééndekker met intrekbaar landings gestel. De wielen met al hun verbindingsstangen wor den dus, zoodra het toestel in de lucht is, in het in wendige van de romp getrokken, om op die wijze de lucht weerstand zoo gering mogelijk te maken en zoo doende de snelheid zoo hoog mogelijk op te voeren. Toen hij genoeg menschen voor zijn plan geestdrif tig gestemd had, die den bouw van een toestel, dat aan dergelijke hooge eischen kon voldoen, mogelijk maakten, kwam de besturing van het vliegtuig ter surake. Zelf kende ik de Indië-route niet, aldus lui tenant Asjes. Geysendorffer was voor ons de aange wezen man. Uit een zuiver sportigi oogpunt werkt hij graag met ons mede. Samen hopen wij met Van Straa- ten, de marconist, de vlucht tot iets goeds te maken, waarbij zijn rijpe ervaring en zijn deskundigheid van het vliegen op lange afstanden, van het allergrootste belang zijn. Zoo'n tocht is alleen maar te maken, als er een groote vriendschap bestaat tusschen de verschillende leden der bemanning. Mijn vriend Gcyssendorffer heeft reeds zeven malen met Van Straaten naar Indic gevlogen, zoodat zij elkaar hij het minste of geringste dadelijk begrijpen. Na afloop zullen wij een uitgebreid i-appori indie nen. De Nederlandsche Aviatiek moet vooruit komen dat is onze eenige bedoeling. Holland heeft nu ge toond ook een snel toestel te kunnen bouwen.1 Laten wij nu er in slagen het toestel naar Indië en terug naar Holland te brengen. Want 300 KM. per uur is nog te weinig. Wij zijn er nog niet! DE CONSTRUCTEUR VAN DEN POSTJAGER. Geyssendorlfer, de man nit de praktijk meent slechts weinig te kunnen zeggen. Hij wil, even als de kloeke, oude Oost-Indiëvaarders éérst daden laten zien, Wie vijftien jaren vliegervaring bezit, kijkt niet op tegen een nieuw tochtje naar Indië, aldus „Gijs". Zóó is het met mij gesteld! Na alle hoofdsteden van- Euro pa per vliegtuig te hebben bezocht en vrijwel alle Eu- ropcesche landen te hebben „bevlogen", volgden de tochten naar Indië. Elf malen vloog ik van Amster dam naar Batavia en weer terug naar de vaderiand- sche dreven. Het toestel heeft drie Whirlwind-motoren, ieder van 450 P.K.; de kruissnelheid bedraagt 300 K.M. per uur; de maximum-snelheid kan men opvoeren tot 350360 K.M. per uur; het toestel is voorzien van remklappen, om daardoor bij het landen zoo min mogelijk snelheid op den grond te hebben, de landingssnelheid dus zoo veel mogelijk te verminderen, al zal deze toch nog altijd wel 100 K.M. per uur blijven. Bij de landing wordt de vlieger automatisch ge waarschuwd, dat hij zijn landingsgestel, waaraan de wielen, voorzien van zware ballonbanden, zijn be vestigd, moet laten zakken. Er is slechts plaats voor drie personen, twee be stuurders en een marconist, benevens ruimte voor poststukken. De romp is van houtconstructie en is verdeeld in drie afdeelingen, de cockpit, de radio-cabine en de mailruimte. De vleugels zijn in de fuselage ingelaten met electron-platen een lichte magnesium alliage). De lengte over alles bedraagt 11 meter, vleugel breedte 16.4 meter. Totaal gewicht 5 ton, nuttige last 500 K.G. Het vliegtuig heeft zes benzinetanks in den vleu gel, drie aan eiken kant. De inhoud van die tanks is resp. 635, 238 en 131 liter. Zoodat in totaal ruim twee duizend liter zou kunnen worden meegenomen. Bij den luchtdoop bleek reeds, dat het toestel zeer snel was. Natuurlijk was het noodig, waar men hier voor iets geheel nieuws stond, waar nog geen prac- tijk-ervaring mee was opgedaan die proeven om vangrijker te doen zijn dan in gewone omstandig heden. En ook op de eerste reis zal men nog veel er varing opdoen, waar men later voordeel van kan trekken. Maar dat staat toch wel vast, dat de Postjager een der snelste machines is die tot dusver voor het overbrengen van post werd gebouwd. Als zoodanig is de here Slot, de constructeur, pionier geweest, die door zijn streven ook andere constructeurs gedreven heeft naar het zoeken van middelen om de machines te doen beantwoorden aan de moderne eischen van snelheid van het wereldverkeer. Voor dien tijd waren er al de groote reizen, onder nomen met nu wijlen den heer Van Lear Black, naar Kaapstad, naar Egypte en de Soedan, naar Calcutta, naar China en Japan gemaakt. Ten overvloede onder nam ik nog tallooze vluchten door de Vereenigde Sta ten van Noord-Amerika, waarbij ik alle staten bezocht. Thans ben ik met eenige maanden verlof uit het actieve dienstverband van de K.L.M. getreden en wijd ik mijn krachten aan het Studie-Comité „Snelpost Ne- derlandsch-Indië". Met veel genoegen en veel nieuwsgierigheid heb ik de bouwplannen van den heer Slot gevolgd, waarvan ik het uiteindelijk resultaat vol vertrouwen tegemoet zie. Over de mogelijkheden van de vlucht, het welsla gen daarvan, de economische en financieele verge zichten, die daarbij te pas komen, daarover wil ik nog geen weord loslaten. Ik wéét niets, ik wil eerst probeerenl De annalen der Nederlandsche luchtvaart zijn ver rijkt met een gebeurtenis, die met groote letters ge boekt zal worden. Vanmorgen 4.15 uur startte de Postjager voor de eerste reis naar Ned. Oost Indiö. Na maanden van voorbereiding en na vele proef vluchten, waarbij de bemanning met de uitstekende eigenschappen van het nieuwe snelle Pandertoestel kennis maakte, zijn dan in het vroege morgenuur luitenant Asjes, de piloot Geysendorffer en de mar conist van Straaten op het Amsterdamsche vliegveld opgestegen voor de eerste étappe naar het Verre Oosten. De koude winternacht had het enthousiasme van het luchtvaartminnend publiek niet getemperd. Honderden waren per auto naar Schiphol geko men om de drie luchtvaarders, die onze koloniën in record-tijd denken te bereiken, een laatst vaarwel toe te roepen. Van verre flonkerden de lichten van Waalhaven Het stil geflonker van den sterrenhemel over het luchtverlaten vliegveld, waar één hunner voor het vertrek gereed wordt gemaakt. Op dat oogenblik verlaat de post het hoofdpost kantoor te Amsterdam en precies te half twee wor den de postzakken (271 kilogram, bestaande uit 51000 stuks brieven en briefkaarten) ingeladen in de Postjager, die reeds in de hangar klaar stond. On geveer de helft der stukken zal vanuit Bandoeng waar neer Nederland worden teruggezonden. Talrijke autoriteiten, onder wie de minister van binnenlandsche zaken, de heer J. de Wilde, de di recteur-generaal van P.T.T., ir. J. Darame, de di recteur van het Amsterdamsche Hoofdpostkantoor, wethouder Abrahams van Amsterdam, de directeur van de Panderfabrieken en nog vele anderen wa ren bij het vertrek aanwezig. In het restaurant van Schiphol heerschte voor het vertrek een gezellige sfeer. Vete piloten en lucht vaartautoriteiten, alsmede sportvliegers, waren aan wezig om dit luchtvaartevenement bij te wonen. Later in den nacht kwamen ook Geysendorffer en Asjes aan. Uit niets was aan hen te merken, welke gevaarvolle tocht hun wachtte. Door verschillende autoriteiten werd de beman ning hartelijk toegesproken, waarbij hun veel suc ces, een goede reis en een benouden terugkomst worden toegewenscht. De nieuwe Pander-Post jager in de lucht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 5