Kijken is Knopen bij GLOECK
VELO
Frankrijk in rouw gedompeld.
AKKER.CACHET5 ("akkertjes-)
ONTZETTENDE SPOORWEGCATASTROPHE
NABIJ PARIJS.
Meer dan 200 dooden en
300 gewonden.
Hebt Gij het gevoel
te leven achter een traliehek
nwwwffl«ïisw
De vlucht van den Postjager.
Roofoverval.
Groote overstroomingen in Amerika.
De kraan van het gasstel
stond open.
Vulkaanuitbarsting in Japan.
Woensdag 27 December 1933.
Postrekening
No. 23330
SCHAGEH
77ste Jaargang. No. 9405
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN*
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Twee expres-treinen uit Nancy en uit
Straatsburg met groote snelheid op
elkaar gebotst. - De trein uit
Nancy totaal versplinterd.
Een ontzettende tspoorwegcatastrophe, zoo
als zich nog nimmer in de geschiedenis der
spoorweg-ongelukken heeft afgespeeld,
heeft Zaterdagavond op korten afstand van
Parijs plaats gehad.
Het ongeluk geschiedde om 10 uur op de
lijn Parijs-Nancy nabij de brug van Chau-
veau tusschen Vaires en Lagny in het depar
tement Seine et Marne ten Oosten van Pa
rijs.
De sneltrein uit Straatsburg botste in volle
vaart op den expresse-trein van Nancy. De
gevolgen waren catastrophaal. De treinen
reden met een snelheid van ongeveer 80
K.M. Daar de trein uit Straatsburg geheel
uit stalen rijtuigen was samengesteld en die
uit Nancy uit oudere houten wagons be
stond, zijn de meeste slachtoffers reizigers
van den trein uit Nancy. Deze laatste
trein werd nagenoeg geheel ver
splinterd.
Met een geweldig gekraak vlogen de wa
gons in en over elkaar; de rijtuigen van den
Straatsburg-trein bleven meerendeels intact,
doch ontspoorden.
Op verschillende plaatsen van den veron
gelukten trein uit Nancy brak brand uit.
Het aantal dooden bedroeg aanvankelijk
182, doch talrijke ernstig gewonden zijn nog
overleden, zoodat hun aantal ongetwijfeld
meer dan 200 zal bedragen.
Het aantal gewonden bedraagt ongeveer
300.
Hartverscheurende tooneelen speelden zich
af op de plaats der verschrikking.
Direct na het bekend worden van de ramp werd uit
Parijs al het beschikbare reddingsmateriaal naar de
plaats des onheils gezonden. Ambulances van het
Roode Kruis met geneesheeren en verplegend perso
neel werden eveneens direct naar Lagny gedirigeerd.
Het reddingswerk ging met groote moeilijkheden
gepaard, daar de uit houten wagons bestaande trein
uit Nancy op enkele plaatsen in brand was geraakt
en het tevens een zeer donkere, mistige avond was.
De ramp schijnt door den mist te zijn ver
oorzaakt, waardoor de spoorwegsignalen niet
goed zichtbaar waren en een der treinen door
onveilig signaal is gereden.
De machinist en de stoker van den trein Pa
rijsStraatsburg zijn in verband met de ramp
gearresteerd.
De toestand op de plaats van de ramp was ont
zettend.
Toen het gekraak van de op elkaar botsende trei
nen had opgehouden, steeg van alle kanten een groot
gejammer en gehuil op. De trein uit Nancy vooral, die
geheel vernield werd, was tot de laatste plaats be
zet met Kerst reizigers. De weinigen, die er goed wa
ren afgekomen, liepen, verstard van schrik, weg van
de plaats van de ramp. Het personeel van den Straats
burg-trein trachtte zoo spoedig mogelijk hulp te krij
gen. Overal verspreid lagen de koffers en kleeding-
stukken van de reizigers, van wie velen het leven
hadden gelaten. Betrekkelijk kort nadat de ramp had
plaats gehad, waren de eerste reddingswagens uit
Parijs reeds ter plaatse. Ook de Parijsche brandweer
was naar Lagny gekomen om hulp te verleenen bij
het bergen der slachtoffers.
Tientallen gewonden moesten worden uitgezaagd.
Het reddingswerk, dat den geheelen nacht bij het
Jicht van schijnwerpers en flambouwen werd voort
gezet, vorderde slechts langzaam. Voortdurend re
den ambulance-auto's heen en weer om de lijken en
de gewonden naar Parijs te brengen.
Nadere bijzonderheden.
De treinramp heeft in het gehecle land, en ook
daar buiten groote ontroering gewekt. Behalve in oor
logstijd, toen een troepentransporttrein verongelukte,
heeft een dergelijke treinramp in Frankrijk niet
plaats gehad.
Met donderend geraas reed de sneltrein voor Straats
burg op den anderen trein in. Een ontzettende pa
niek volgde op de botsing; in den nacht, tijdens den
mist, was niet dadelijk te overzien, hoe groot de ramp
was. Dat de gevolgen verschrikkelijk moesten zijn, be
grepen echter allen, die er het leven hadden afge
bracht, want de trein was tot de laatste plaats bezet.
Vreeselijk was de aanblik van de slachtoffers. To
taal verminkte lijken, onherkenbaar, werden bij tien
tallen onder de puinhnopen weggehaald en wegge
dragen. Aan allo kanten werd om hulp geroepen
J^or passagiers, die tusschen de overblijfselen van
den trein waren bekneld geraakt. Tusschen koffers,
pakje», kleëdingstukken en andere voorwerpen, die
uit de oupé's en bagage-wagens gekomen waren,
lagen stukken ledematen en andere overblijfselen
van menschelijke lichamen. Den geheelen nacht
duurde het vreeseüjke opruimingswerk voort en
steeds nieuwe slachtoffers werden ontdekt
Korten tijd na de ramp arriveerde ook de Minister
van Openbare werken Papanon op de plaats van de
ramp om zich persoonlijk op de hoogte te stellen en
leiding te geven bij het opruimingswerk.
De machinist en de stoker van den trein die de
ramp hadden veroorzaakt waren niet in staat iets te
zeggen. Toen men probeerde het woord tot hem te
richten, maakte de machinist een gebaar met de ar
men als iemand die door het noodlot overstelpt is.
De stoker, die hardnekkig naar het tooneel van de
ramp bleef kijken, antwoordde niet op de tot hem
gerichte vragen, alsof de catastrophe hem elk
greintje verstand ontnomen had.
En zoo ging de nacht voorbij! De uren wilden niet
om in dezen atmospheer van bloed en verschrikking,
waar duizend kleinigheden zich dooreen mengden en
iemand den geest verwarden.
En over dit alles verniel zich de dageraad!
Nog ontzettender dan in den nacht was de aanblik
op de plaats des onheils bij het aanbreken van den
dag. De ruine is onbeschrijflijk. Aan den eenen kant
ziet men niets dan scherven, stukken van portieren,
uit elkaar gereten banken, kussens, met alles wat er
binnen in zit, sponningen van de ramen, verscheur
de gordijnen en gedeelten electrische lampen, tree
planken, koperen verwarmingsplaten, luchtkokers,
platen, alles vermengd tot een spookachtig gewir
war van overblijfselen van den trein. En daartus-
schen ontwaart men dingen, die iemand van ontroe
ring het hart doen ineenkrimpen. Hoeden, door
drenkt van bloed, dekens, boeken, rollen papier,
doode eenden, die evenveel herinnering waren aan
een gelukkig Kerstdiner, foto's, hemelen, schoenen,
met bloed bevlekt, manden, gescheurde valiezen,
waaruit alle soorten linnengoed en kleeren puilen.
In één woord; men ziet er alles wat door een vroo-
lijke menigte met zich wordt meegevoerd a.d. voor
avond van gelukkige dagen!
Voor zoover zij niet direct per auto of ambulance-
wagen naar de ziekenhuizen werden vervoerd, wer
den alle lijken en gewonden bij het aanbreken van
den dag per extra-trein naar Parijs overgebracht,
Hartverscheurende tooneelen speelden zich bij do
aankomst der slachtoffers af Duizenden verdrongen
zich en vroegen, informeerden naar familieleden en
kennissen. Het duurde zeer lang voordat men eenige
zekerheid kon geven, omtrent het lot en de verblijf
plaats van reizigers uit den trein, die gedood, ge
wond waren of een goed heenkómen hadden gezocht
zonder dat men wist waarheen.
Zoodra de ramp te Parijs bekend werd, werden al
le diensten, welke er bij betrokken konden worden,
gemobiliseerd. Terwijl op het Gare de 1'Est ambur.
lancewagens werden gereed gemaakt, snelden brand
weer en politie naai- Lagny om assistentie te verlee
nen.
Om half twaalf reeds kwamen de eerste slachtof
fers te Parijs aan. Naar alle ziekenhuizen werden de
doet uw wasch snel goed billijk
laat tijd en lust voor uw gezin
gewonden overgebracht: Saint Louis Lariboisiere,
Tenon, 1'Hotel Dieu, Villemin en Val de Grace. Herin
neringen aan den oorlogstijd doemden op
Aan alle ziekenhuizen dezelfde hartverscheurende
tafereelen als aan het Gare de 1'Est Ontroerende mo
menten ook, wanneer een moeder haar slechts licht
gewonden zoon terugvindt en hem huilende om
helst!
Verhalen van ooggetuigen.
Het zij op de plaats des onheils, hetzij op de Gare
de 1'Est het is gemakkelijk de overlevenden te her
kennen aan hun oogen, die nog vol zijn van de aan
schouwde ellende en aan hun ontstellende gezichten,
aan de wanorde van hun kleeren.
Zijn er sommigen nog nauwelijks in staat te spre
ken, anderen hebben zich in zooverre hersteld, dat
zij met een bijna kalme stem spreken over het won
der, waardoor zij aan den dood zijn ontsnapt.
Een der overlevenden, de heer Mathieu, die met
zijn vrouw en kinderen in den ongelukstrein had
plaats genomen om naar Nancy te reizen, vertelde
het volgende ontroerende verhaal:
„Ik had -daats genomen in het vierde rijtuig. Wij
ware zoowat twintig minuten uit Parijs. Ik las mijn
krant en mijn vrouw voedde ons jongste kind. Eens
klaps kreeg ik den indruk dat de trein uit de rails
ging. Ik spreidde mijn armen uit om mijn vrouw en
mijn kind te beschermen. Een vreeselijk gekraak
werd gevolgd door een seconde van absolute stilte en
dadelijk daarop verhieven zich de kreten en het ge
huil van de gewonden. Ik nam het kind in mijn ar
men en maakte, dat ik wegkwam, gevolgd door mijn
vrouw.
Ik zou u niet precies kunnen zeggen hoe wij er
in geslaagd zijn den wagon te verlaten. Een feit
blijft in mijn hersens gegrift: wij hebben elkaar te
ruggevonden, gezond en wel op tweehonderd meter
afstand van de plaats van het onheil."
„Een aanblik als van de hel!"
Een jonge reserve-officier, wiens pas ondergane
emoties nog nauwelijks waren gekalmeerd, gaf de vol
gende bijzonderheden omtrent hetgeen hij gezien had
van de catastrophe:
„Onze trein, dat wil zeggen de verongelukte trein
aldus vertelde de jonge officier zat propvol rei
zigers. Daarom stond ik in een zijgang van een wa
gon tweede klasse. Ik rookte rustig een sigaret toen ik
even voor Lagny voelde, dat mijn wagon ontspoorde.
Zoo reed hij nog even door, misschien wel tien me
ter, en sloeg toen naar links om. Ik lag languit op
omdal Gij gedwarsboomd wordt in Uw vrijheid van
handelen, omdal Ge niel kunt uilgaan, elk plan moet
opgeven, doordal telkens martelende hoofdpijnen U
overvallen en voor U een dag doen verloren gaan.
Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en
borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan
zullen AKKER-CACHETS voor U uilkomsl brengen.
Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier zult Ge Uw
hoofdpijn voelen wegtrekken -en zult Ge U weer prettig en
behaaglijk gevoelen. Hel is uitgesloten, dat een "AKKERTJE"
U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw
lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, ze
helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af.
AKKER-CACHETS ("AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling
van Apotheker Dumont, met een verrassend snelle werking bij:
Hoofdjpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumatische pijnen, Len
denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie.
Volgens recept von Apotheker Dumont. S/echts 50 cent per 12 stuks.
den vloer van den zijgang met het ruit van een por«
tier boven op mijn hoofd. Niet zonder pijn slaagde
ik er in het ruit te breken en zonder te veel snij-
wonden kon ik mij uit den trein werken. Wat ik toen
zag, was een vreeselijk schouwspel. Onze wagon was
bijna geheel vernield. Van alle kanten verhieven zich
hartverscheurende kreten van de slachtoffers. De twee
achter ons rijdende wagons waren niet meer dan een
onherkenbare hoop verwrongen ijzer en versnlinterde
stukken hout. Hier en daar scheen een roodachtige
gloed van beginnende branden door de ijskoude mist.
Een aanblik als van de hel!"
De laatste eer.
Maandagmiddag is op het ministerie van openbare
werken een conferentie gehouden, onder voorzitter
schap van minister Paganon, die werd bijgestaan
door onderstaatssecretaris Bertrand als vertegen
woordiger van den minister-president.
Aanwezig waren o.a. de directeur-generaal van do
spoorwegen op het ministerie, de directeur van de
gemeentelijke politie, de secretaris-generaal van de
prefectuur van de Seine en di directejr van den
Oosterspoorweg.
Besproken werd de laatste eer, welke de regeering
aan de slachtoffers van het ongeluk bij Lagny zal
bewijzen.
Besloten wetrd dat Woensdagochtend 9.45 in het sta-*
tion, waar de slachtoffers liggen opgebaard, een een
voudige lijkdienst zal worden gehouden, waarbij al-*
leen de familie en enkele regeeringsvertegenwoordi-i
gers aanwezig zullen zijn.
Paganon en de president van den Oosterspoorweg
zullen toespraken houden.
De nieuwe motor aangekomen. Dezer
dagen voortzetting van de reis.
Het Studiecomité Snelpost Nederland—Indië deelt
mede, van Overste van Santen telegrafisch bericht te
hebben ontvangen, dat de nieuwe motor voor den Post
jager in Italië is aangekomen en direct na aankomst
van Napels is doorgezonden naar het vliegveld Grot-
taglie.
Bij aankomst aldaar is de motor in goede conditie be
vonden.
Volgens mededeellng van Overste van Santen is een
herhaling van het defect, dat zich heeft voorgedaan,, uit
gesloten. Hij verwacht dat de Postjager- kort na Kerst
mis de vlucht naar Nederlandsch Indië zal kunnen
voortzetten.
Op een alleenwonende^ landbouwer
In den nacht van Zondag op lsten Kerstdag om on
geveer drie uur heeft te Heesch bij Oss een brutale roof
overval plaats gehad. Drie gemaskerde personen zijn bij
den alleenwonenden landbouwer C. H. binnengedron
gen, hebben dezen van het bed gelicht, vastgebonden en
in een hoek van het slaapvertrek geduwd. Daarna heb
ben zij de woning, welke op een afgelegen plek staat,
doorzocht en zijn toen met een buit van ruim honderd
gulden verdwenen. Nadat het misdrijf in den morgen
was ontdekt de man werd door omwonenden bevrijd
heeft de politie een krachtig onderzoek ingesteld. De
daders waren Maandagmiddag nog niet achterhaald.
Vermoedelijk zijn ze uit Oss afkomstig.
Als gevolg van aanhoudende regens en wolk
breuken. Duizenden dakloozen.
V.D. verneemt uit Seattle:
Tengevolge van de aanhoudende regens en wolkbreu
ken zijn ln het Noordelijk deel van den Amerikaanschen
staat Idaho, Washington, en West Oregon groote over
stroomingen veroorzaakt Tientallen steden zijn over
stroomd. Volgens de tot dusver ontvangen berichten,
rijn twaalf personen om het leven gekomen. Meer dan
vijfduizend menschen zijn dakloos. Motorbooten varen
door de overstroomde gebieden om hulp te verleenen
aan de bewoners, die naar de bovenverdiepingen der
huizen zijn gevlucht
Twee Nederlanders ln het logement te Ank
werpen door gasverstikking om het leven
gekomen.
Zondagnacht zijn te Antwerpen in een logement aan
de Van Dijckkade, waar zij overnachtten, twee Neder
landsche zeelieden. Gerard Claessen uit Delfzijl en
Fokke Minniksma uit Groningen, beiden 31 jaar oud,
door gasverstikking om het leven gekomen.
Men vond de beide slachtoffers toen men Zondag
middag tegen één. uur ging kijken, waar de mannen
bleven. Men neemt aan, dat de oorzaak van het gebeur
de moet worden toegeschreven aan onachtzaamheid. Een
kraan van het in de kamer staande gasstel was niet
goed afgesloten.
Huizen onder de gloeiende asch bedolven,
Enkele dooden en gewonden.
V.D. verneemt uit Tokio,
Uit Kagoshima wordt gemeld, dat vier personen zijn
gedood, vier worden vermist, tien ernstig en twintig
personen licht gewond werden door een uitbarsting van
den vulkaan op het eiland Kuchinoerabe, 85 mijlen ten
Zuiden van Kyushu. Tien hulzen werden onder de
gloeiende asch bedolven. De bevolking van het eiland
bestaat uit 1800 zielen.