Kijken is Knopen bij GLOECK VELO Frankrijk in rouw gedompeld. AKKER.CACHET5 ("akkertjes-) ONTZETTENDE SPOORWEGCATASTROPHE NABIJ PARIJS. Meer dan 200 dooden en 300 gewonden. Hebt Gij het gevoel te leven achter een traliehek nwwwffl«ïisw De vlucht van den Postjager. Roofoverval. Groote overstroomingen in Amerika. De kraan van het gasstel stond open. Vulkaanuitbarsting in Japan. Woensdag 27 December 1933. Postrekening No. 23330 SCHAGEH 77ste Jaargang. No. 9405 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN* TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Twee expres-treinen uit Nancy en uit Straatsburg met groote snelheid op elkaar gebotst. - De trein uit Nancy totaal versplinterd. Een ontzettende tspoorwegcatastrophe, zoo als zich nog nimmer in de geschiedenis der spoorweg-ongelukken heeft afgespeeld, heeft Zaterdagavond op korten afstand van Parijs plaats gehad. Het ongeluk geschiedde om 10 uur op de lijn Parijs-Nancy nabij de brug van Chau- veau tusschen Vaires en Lagny in het depar tement Seine et Marne ten Oosten van Pa rijs. De sneltrein uit Straatsburg botste in volle vaart op den expresse-trein van Nancy. De gevolgen waren catastrophaal. De treinen reden met een snelheid van ongeveer 80 K.M. Daar de trein uit Straatsburg geheel uit stalen rijtuigen was samengesteld en die uit Nancy uit oudere houten wagons be stond, zijn de meeste slachtoffers reizigers van den trein uit Nancy. Deze laatste trein werd nagenoeg geheel ver splinterd. Met een geweldig gekraak vlogen de wa gons in en over elkaar; de rijtuigen van den Straatsburg-trein bleven meerendeels intact, doch ontspoorden. Op verschillende plaatsen van den veron gelukten trein uit Nancy brak brand uit. Het aantal dooden bedroeg aanvankelijk 182, doch talrijke ernstig gewonden zijn nog overleden, zoodat hun aantal ongetwijfeld meer dan 200 zal bedragen. Het aantal gewonden bedraagt ongeveer 300. Hartverscheurende tooneelen speelden zich af op de plaats der verschrikking. Direct na het bekend worden van de ramp werd uit Parijs al het beschikbare reddingsmateriaal naar de plaats des onheils gezonden. Ambulances van het Roode Kruis met geneesheeren en verplegend perso neel werden eveneens direct naar Lagny gedirigeerd. Het reddingswerk ging met groote moeilijkheden gepaard, daar de uit houten wagons bestaande trein uit Nancy op enkele plaatsen in brand was geraakt en het tevens een zeer donkere, mistige avond was. De ramp schijnt door den mist te zijn ver oorzaakt, waardoor de spoorwegsignalen niet goed zichtbaar waren en een der treinen door onveilig signaal is gereden. De machinist en de stoker van den trein Pa rijsStraatsburg zijn in verband met de ramp gearresteerd. De toestand op de plaats van de ramp was ont zettend. Toen het gekraak van de op elkaar botsende trei nen had opgehouden, steeg van alle kanten een groot gejammer en gehuil op. De trein uit Nancy vooral, die geheel vernield werd, was tot de laatste plaats be zet met Kerst reizigers. De weinigen, die er goed wa ren afgekomen, liepen, verstard van schrik, weg van de plaats van de ramp. Het personeel van den Straats burg-trein trachtte zoo spoedig mogelijk hulp te krij gen. Overal verspreid lagen de koffers en kleeding- stukken van de reizigers, van wie velen het leven hadden gelaten. Betrekkelijk kort nadat de ramp had plaats gehad, waren de eerste reddingswagens uit Parijs reeds ter plaatse. Ook de Parijsche brandweer was naar Lagny gekomen om hulp te verleenen bij het bergen der slachtoffers. Tientallen gewonden moesten worden uitgezaagd. Het reddingswerk, dat den geheelen nacht bij het Jicht van schijnwerpers en flambouwen werd voort gezet, vorderde slechts langzaam. Voortdurend re den ambulance-auto's heen en weer om de lijken en de gewonden naar Parijs te brengen. Nadere bijzonderheden. De treinramp heeft in het gehecle land, en ook daar buiten groote ontroering gewekt. Behalve in oor logstijd, toen een troepentransporttrein verongelukte, heeft een dergelijke treinramp in Frankrijk niet plaats gehad. Met donderend geraas reed de sneltrein voor Straats burg op den anderen trein in. Een ontzettende pa niek volgde op de botsing; in den nacht, tijdens den mist, was niet dadelijk te overzien, hoe groot de ramp was. Dat de gevolgen verschrikkelijk moesten zijn, be grepen echter allen, die er het leven hadden afge bracht, want de trein was tot de laatste plaats bezet. Vreeselijk was de aanblik van de slachtoffers. To taal verminkte lijken, onherkenbaar, werden bij tien tallen onder de puinhnopen weggehaald en wegge dragen. Aan allo kanten werd om hulp geroepen J^or passagiers, die tusschen de overblijfselen van den trein waren bekneld geraakt. Tusschen koffers, pakje», kleëdingstukken en andere voorwerpen, die uit de oupé's en bagage-wagens gekomen waren, lagen stukken ledematen en andere overblijfselen van menschelijke lichamen. Den geheelen nacht duurde het vreeseüjke opruimingswerk voort en steeds nieuwe slachtoffers werden ontdekt Korten tijd na de ramp arriveerde ook de Minister van Openbare werken Papanon op de plaats van de ramp om zich persoonlijk op de hoogte te stellen en leiding te geven bij het opruimingswerk. De machinist en de stoker van den trein die de ramp hadden veroorzaakt waren niet in staat iets te zeggen. Toen men probeerde het woord tot hem te richten, maakte de machinist een gebaar met de ar men als iemand die door het noodlot overstelpt is. De stoker, die hardnekkig naar het tooneel van de ramp bleef kijken, antwoordde niet op de tot hem gerichte vragen, alsof de catastrophe hem elk greintje verstand ontnomen had. En zoo ging de nacht voorbij! De uren wilden niet om in dezen atmospheer van bloed en verschrikking, waar duizend kleinigheden zich dooreen mengden en iemand den geest verwarden. En over dit alles verniel zich de dageraad! Nog ontzettender dan in den nacht was de aanblik op de plaats des onheils bij het aanbreken van den dag. De ruine is onbeschrijflijk. Aan den eenen kant ziet men niets dan scherven, stukken van portieren, uit elkaar gereten banken, kussens, met alles wat er binnen in zit, sponningen van de ramen, verscheur de gordijnen en gedeelten electrische lampen, tree planken, koperen verwarmingsplaten, luchtkokers, platen, alles vermengd tot een spookachtig gewir war van overblijfselen van den trein. En daartus- schen ontwaart men dingen, die iemand van ontroe ring het hart doen ineenkrimpen. Hoeden, door drenkt van bloed, dekens, boeken, rollen papier, doode eenden, die evenveel herinnering waren aan een gelukkig Kerstdiner, foto's, hemelen, schoenen, met bloed bevlekt, manden, gescheurde valiezen, waaruit alle soorten linnengoed en kleeren puilen. In één woord; men ziet er alles wat door een vroo- lijke menigte met zich wordt meegevoerd a.d. voor avond van gelukkige dagen! Voor zoover zij niet direct per auto of ambulance- wagen naar de ziekenhuizen werden vervoerd, wer den alle lijken en gewonden bij het aanbreken van den dag per extra-trein naar Parijs overgebracht, Hartverscheurende tooneelen speelden zich bij do aankomst der slachtoffers af Duizenden verdrongen zich en vroegen, informeerden naar familieleden en kennissen. Het duurde zeer lang voordat men eenige zekerheid kon geven, omtrent het lot en de verblijf plaats van reizigers uit den trein, die gedood, ge wond waren of een goed heenkómen hadden gezocht zonder dat men wist waarheen. Zoodra de ramp te Parijs bekend werd, werden al le diensten, welke er bij betrokken konden worden, gemobiliseerd. Terwijl op het Gare de 1'Est ambur. lancewagens werden gereed gemaakt, snelden brand weer en politie naai- Lagny om assistentie te verlee nen. Om half twaalf reeds kwamen de eerste slachtof fers te Parijs aan. Naar alle ziekenhuizen werden de doet uw wasch snel goed billijk laat tijd en lust voor uw gezin gewonden overgebracht: Saint Louis Lariboisiere, Tenon, 1'Hotel Dieu, Villemin en Val de Grace. Herin neringen aan den oorlogstijd doemden op Aan alle ziekenhuizen dezelfde hartverscheurende tafereelen als aan het Gare de 1'Est Ontroerende mo menten ook, wanneer een moeder haar slechts licht gewonden zoon terugvindt en hem huilende om helst! Verhalen van ooggetuigen. Het zij op de plaats des onheils, hetzij op de Gare de 1'Est het is gemakkelijk de overlevenden te her kennen aan hun oogen, die nog vol zijn van de aan schouwde ellende en aan hun ontstellende gezichten, aan de wanorde van hun kleeren. Zijn er sommigen nog nauwelijks in staat te spre ken, anderen hebben zich in zooverre hersteld, dat zij met een bijna kalme stem spreken over het won der, waardoor zij aan den dood zijn ontsnapt. Een der overlevenden, de heer Mathieu, die met zijn vrouw en kinderen in den ongelukstrein had plaats genomen om naar Nancy te reizen, vertelde het volgende ontroerende verhaal: „Ik had -daats genomen in het vierde rijtuig. Wij ware zoowat twintig minuten uit Parijs. Ik las mijn krant en mijn vrouw voedde ons jongste kind. Eens klaps kreeg ik den indruk dat de trein uit de rails ging. Ik spreidde mijn armen uit om mijn vrouw en mijn kind te beschermen. Een vreeselijk gekraak werd gevolgd door een seconde van absolute stilte en dadelijk daarop verhieven zich de kreten en het ge huil van de gewonden. Ik nam het kind in mijn ar men en maakte, dat ik wegkwam, gevolgd door mijn vrouw. Ik zou u niet precies kunnen zeggen hoe wij er in geslaagd zijn den wagon te verlaten. Een feit blijft in mijn hersens gegrift: wij hebben elkaar te ruggevonden, gezond en wel op tweehonderd meter afstand van de plaats van het onheil." „Een aanblik als van de hel!" Een jonge reserve-officier, wiens pas ondergane emoties nog nauwelijks waren gekalmeerd, gaf de vol gende bijzonderheden omtrent hetgeen hij gezien had van de catastrophe: „Onze trein, dat wil zeggen de verongelukte trein aldus vertelde de jonge officier zat propvol rei zigers. Daarom stond ik in een zijgang van een wa gon tweede klasse. Ik rookte rustig een sigaret toen ik even voor Lagny voelde, dat mijn wagon ontspoorde. Zoo reed hij nog even door, misschien wel tien me ter, en sloeg toen naar links om. Ik lag languit op omdal Gij gedwarsboomd wordt in Uw vrijheid van handelen, omdal Ge niel kunt uilgaan, elk plan moet opgeven, doordal telkens martelende hoofdpijnen U overvallen en voor U een dag doen verloren gaan. Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan zullen AKKER-CACHETS voor U uilkomsl brengen. Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier zult Ge Uw hoofdpijn voelen wegtrekken -en zult Ge U weer prettig en behaaglijk gevoelen. Hel is uitgesloten, dat een "AKKERTJE" U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, ze helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af. AKKER-CACHETS ("AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling van Apotheker Dumont, met een verrassend snelle werking bij: Hoofdjpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumatische pijnen, Len denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie. Volgens recept von Apotheker Dumont. S/echts 50 cent per 12 stuks. den vloer van den zijgang met het ruit van een por« tier boven op mijn hoofd. Niet zonder pijn slaagde ik er in het ruit te breken en zonder te veel snij- wonden kon ik mij uit den trein werken. Wat ik toen zag, was een vreeselijk schouwspel. Onze wagon was bijna geheel vernield. Van alle kanten verhieven zich hartverscheurende kreten van de slachtoffers. De twee achter ons rijdende wagons waren niet meer dan een onherkenbare hoop verwrongen ijzer en versnlinterde stukken hout. Hier en daar scheen een roodachtige gloed van beginnende branden door de ijskoude mist. Een aanblik als van de hel!" De laatste eer. Maandagmiddag is op het ministerie van openbare werken een conferentie gehouden, onder voorzitter schap van minister Paganon, die werd bijgestaan door onderstaatssecretaris Bertrand als vertegen woordiger van den minister-president. Aanwezig waren o.a. de directeur-generaal van do spoorwegen op het ministerie, de directeur van de gemeentelijke politie, de secretaris-generaal van de prefectuur van de Seine en di directejr van den Oosterspoorweg. Besproken werd de laatste eer, welke de regeering aan de slachtoffers van het ongeluk bij Lagny zal bewijzen. Besloten wetrd dat Woensdagochtend 9.45 in het sta-* tion, waar de slachtoffers liggen opgebaard, een een voudige lijkdienst zal worden gehouden, waarbij al-* leen de familie en enkele regeeringsvertegenwoordi-i gers aanwezig zullen zijn. Paganon en de president van den Oosterspoorweg zullen toespraken houden. De nieuwe motor aangekomen. Dezer dagen voortzetting van de reis. Het Studiecomité Snelpost Nederland—Indië deelt mede, van Overste van Santen telegrafisch bericht te hebben ontvangen, dat de nieuwe motor voor den Post jager in Italië is aangekomen en direct na aankomst van Napels is doorgezonden naar het vliegveld Grot- taglie. Bij aankomst aldaar is de motor in goede conditie be vonden. Volgens mededeellng van Overste van Santen is een herhaling van het defect, dat zich heeft voorgedaan,, uit gesloten. Hij verwacht dat de Postjager- kort na Kerst mis de vlucht naar Nederlandsch Indië zal kunnen voortzetten. Op een alleenwonende^ landbouwer In den nacht van Zondag op lsten Kerstdag om on geveer drie uur heeft te Heesch bij Oss een brutale roof overval plaats gehad. Drie gemaskerde personen zijn bij den alleenwonenden landbouwer C. H. binnengedron gen, hebben dezen van het bed gelicht, vastgebonden en in een hoek van het slaapvertrek geduwd. Daarna heb ben zij de woning, welke op een afgelegen plek staat, doorzocht en zijn toen met een buit van ruim honderd gulden verdwenen. Nadat het misdrijf in den morgen was ontdekt de man werd door omwonenden bevrijd heeft de politie een krachtig onderzoek ingesteld. De daders waren Maandagmiddag nog niet achterhaald. Vermoedelijk zijn ze uit Oss afkomstig. Als gevolg van aanhoudende regens en wolk breuken. Duizenden dakloozen. V.D. verneemt uit Seattle: Tengevolge van de aanhoudende regens en wolkbreu ken zijn ln het Noordelijk deel van den Amerikaanschen staat Idaho, Washington, en West Oregon groote over stroomingen veroorzaakt Tientallen steden zijn over stroomd. Volgens de tot dusver ontvangen berichten, rijn twaalf personen om het leven gekomen. Meer dan vijfduizend menschen zijn dakloos. Motorbooten varen door de overstroomde gebieden om hulp te verleenen aan de bewoners, die naar de bovenverdiepingen der huizen zijn gevlucht Twee Nederlanders ln het logement te Ank werpen door gasverstikking om het leven gekomen. Zondagnacht zijn te Antwerpen in een logement aan de Van Dijckkade, waar zij overnachtten, twee Neder landsche zeelieden. Gerard Claessen uit Delfzijl en Fokke Minniksma uit Groningen, beiden 31 jaar oud, door gasverstikking om het leven gekomen. Men vond de beide slachtoffers toen men Zondag middag tegen één. uur ging kijken, waar de mannen bleven. Men neemt aan, dat de oorzaak van het gebeur de moet worden toegeschreven aan onachtzaamheid. Een kraan van het in de kamer staande gasstel was niet goed afgesloten. Huizen onder de gloeiende asch bedolven, Enkele dooden en gewonden. V.D. verneemt uit Tokio, Uit Kagoshima wordt gemeld, dat vier personen zijn gedood, vier worden vermist, tien ernstig en twintig personen licht gewond werden door een uitbarsting van den vulkaan op het eiland Kuchinoerabe, 85 mijlen ten Zuiden van Kyushu. Tien hulzen werden onder de gloeiende asch bedolven. De bevolking van het eiland bestaat uit 1800 zielen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1933 | | pagina 1