Het Staviski-schandaal in de Fransche Kamer. Zeppelin-treinen in IJs waait over den Afsluitdijk. Zaterdag 13 Januari 1934. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9414 wmw- De beul in Pruisen zenuwziek. Zes Itakaansche vliegers omgekomen. Het stoffelijk overschot van Van der Lubbe. MODERNE FDTO's en VERGROOTINGEN Fotogr. Atelier AHPAD MOLDQVAN - Nieuwe Niedorp Het ongeluk te Vlaardingen. GROOTE TEVREDENHEID OVER MINISTER OUD. Mijnongeluk in Japan. (Vervolg pag. 1, Vierde Blad.) De zitting van de Fransche Kamer in verband met het Staviskv-schandaal was Donderdag en gister uiterst bewogen, en heeft meerdere malen aanleiding gegeven tot heftige tooneelen, terwijl de regeering harde noten te kraken heeft gekregen. Nu echter de minister-president Chautemps tijdens de interpellaties in de Kamer zijn standpunt uiteen heeft gezet, (zie pagina 1. vierde blad), komt in de bladen de meening tot uiting, dat de regeering geen gevaar loopt CHAUTEMPS. Chautemps heeft zich meesterlijk van zijn taak ge kweten. schrijft het „Journal", en wanneer bij de voortzetting der debatten niets bijzonders aan het dag licht treedt, mag men zonder voorbarig te zijn wel beweren, dat de premier een gewonnen spel speelt. De „Matin" legt nadruk op den krachtigen bijval, welke de uiteenzettingen van Chautemps op bijna alle banken van de Kamer heeft uitgelokt. Een ander geluid laat de „Echo de Paris" hooren die schrijft: Wat Chautemps zeide, waren woorden, niets dan woorden; wij moeten afwachten, wat zijn zin tot opruiming zal uitwerken. Hij zal vooral in zijn eigen partij werk vinden. Léon Blum neemt de gelegenheid te baat om in de „Populaire" de socialistisch* wenschen naar voren te brengen. Wij eischen. zoo schrijft hii, in afwachting vah de deflrtitleve nationalisatie in Frankrijk, dat de reservefondsen der verzekeringsmaatschappijen en voorschotbanken onder controle komen van het staats gezag. Sterke rede van den neo-sociallst Déat Uit naam van de socialisten van Frankrijk vroeg de neo-rocialist Déat onder toejuiching van do lin kerzijde onverbiddelltjk straffen, waardoor de beroe ring onder het volk tot bedaren komt en de republl- keinsche instellingen worden beveiligd De voorzorgs maatregel moet zoo zijn. zoo zeide hij. prompt recht te doen zonder dat wij zelfs a's rechters of politie agenten optreden Déat toonde niet de minste geestdrift voor de instel ling van een parlementaire commissie van onder zoek. De regeering, zoo zeide hij. die een assainings werk gaat ondernemen, is bij zichzelf begonnen. De ophelderingen van Dalimier waren volkomen be vredigend. Déat sprak zijn vreugde uit over de ver klaringen van Chautemps. wat betreft de reorgani salie van de politie, evenals over de wetsontwerpen betreffende plichtsverzaking en laster Onder ap plaus van vele banken drong Déat aan op zuivering van do bestuursdiensten in de bovenste rangen en op strenge reglementen wat aangaat de onverecnig baarheid vau parlementairo en andere functies. Ernstige straat-onJusten. Naar aanleiding van de ernstige onlusten op straat, die in verband met het Stavisky schandaal. te Parijs werden gehouden, wordt nader gemeld, dat de betoogors verschillende malen hebben getracht, om aaneengesloten bet Kamergebouw en -<»k het mi nisterie van Arbeid binnen te dringen Andere groe pen trokken 's avonds joelend en zingend over de groote boulevards, maar overal hield de politie le overhand, ofschoon het nergens zonder botsingen verliep. Op den boulevard Raspail en den boulevard St. Germain ontstonden straatgevechten. De menigte Zenuwinstorting gekregen bij de laatste terechtstelling. V.D. verneemt uit Berlijn: Sedert het nieuwe regiem in Duitschland zijn al leen reeds in Pruisen mepr dan 50 terechtstellingen met de handbijl uitgevoerd. Als scherprechter fun geerde de te Maagdenburg wonende wasscherlj onder nemer Gröppler, die de beulsfunctie als nevenambt aitoefent. Thans wordt medegedeeld, dat Gröppler zijn func tie neerlegt. Bij de laatste terechtstelling, welke hij mot de handbijl uitvoerde, de terechtstelling van drie jeug dige arbeiders, heeft zich een eigenaardig tooneel afgespeeld. Gröppler kreeg een zenuwinstorting en verklaarde niet langer in staat te zijn de functie van scherprechter uit te voeren. In zijn plaats is thans benoemd de paardenslach- ter Bollmann uit Maagdenburg. Op weg van Tripolis naar Rome. Reuter seint uit Rome. 11 Jan.: .en uit Tripolis komend militair vliegtuig is van 7ifn hS Va'V^ ,mp,er npergostort. Zes officieren zijn nierbij om het leven gekomen. bombardeerde de politie met flesschen. stoelen, ta felpooten. stukken hekwerk, enz. De terrassen der café's boden na herstel der orde een treurigen aan blik. Niet minder dan 700 arrestaties werden verricht en honderden betoogers en politie agenten werden min of meer ernstig gewond. Royalisten houden hnis met stoelen en tafelpooten. In een zitting van de radicaal-socialisten te Ver sailles drongen gisteravond ongeveer ÜO royalisten onverwacht de zaal binnen, waar zij met stoelen en tafelpooten op de aanwezigen insloegen. Zelfs de kroonluchters werden van de zoldering gerukt, de spiegelruiten werden stuk geslagen. Een sterke po- litieafdeeling gelukte het de zaal te ontruimen. On geveer twintig gewonden moesten zich in he» zie kenhuis van Versailles laten verbinden. Arrestaties hadden niet plaats. Stavisky's einde. In ©en Interview met de „New York Herald" heeft mevrouw Stavisky verklaard dat men haar man had kunnen redden ais de doktoren er snel bij waren ge woest, maar dat het voor haar niet twijfelachtig was dat hij zelfmoord heeft gepleegd. De vrouw van Stavisky in een levensver* zekering voor 3 millioen. Naar bij het onderzoek in de affaire Stavisky ge bleken is heeft deze drie jaar geleden bij een groote verzekeringsmaatschappij een levensverzekering geslo ten ton gunste van zijn vrouw ten bedrage van 8 mil- loen. Volgens de in dergelijke contracten gebruikelijke clausule moet deze verzekering ook uitbetaald worden in geval van zelfmoord. Komt niet naar Nederland, om hier begra ven te worden. Mr. Stomps uit Heemstede deelt aan het Persbureau Vaz Diaa bet volgende mede: Gisternacht om half twee is bij de begrafenisonder neming in Leiden, die zou zorgdragen voor het trans port van het stoffelijk overschot van Marlnus van der Lubbe naar Nederland, en die daartoe van de Neder- landsche regeering reeds van alle daarvoor benoodigde documenten was voorzien, een regeeringstelegram uit Lelpzig binnengekomen van de Oberrcichsanwalt. waar in wordt bericht dat het lijk tot 13 Jan. 12 uur uit het anatomisch instituut te Leipzig kan worden gehaald, voor een eenvoudige begrafenis. Vervoer naar Leiden is echter niet geoorloofd. Het Dageltlksch Bestuur van het comité van Kunste naars en Intellectueelen voor den strijd tegen den Dutt- schen terreur, verzoekt ons het volgende op te nemen- Nadat eerst volgens persberichten aan de familie van Van der Lubbe de volledige beschikking over diens stof felijk overschot was verleend, wordt heden door den Oberrelchsanwalt medegedeeld, dat overbrenging van het ltyk naar Lelden niet is geoorloofd. Aangezien het duidelijk Is. wat de weigering te be duiden heeft. nJ. de verhindering van een onafhanke lijk wetenschappelijk onderzoek, meent het Comité hier tegen ten scherpste te moeten protesteeren en alsnog op volledige vrijgeving van het stoffelijk overschot met den grootsten nadruk te moeten aandringen, aangezien anders zal moeten worden gconcludeerd.dat de Duitsche sche regeering een sectie van het Hjk vreest. Naar het Persbureau Vaz Dlas meldt zal binnenkort bij den uitgever Andries Blltz te Amsterdam, van de hand van Mr. G T J de Jongh, oud-vieevoorritter van de Amsterdamsche Rechtbank en Kinderrechter, die als ooggetuige het proces van der Lubbe heeft bijgewoond, een boek verschijnen, getiteld ,De Brand" het proces Van der Lubbe De door den heer Jo Spier te Leipzig en Berlijn ge maakte teekenlngen zullen in dit boek worden opge nomen Storm brengt het ijs in het IJsel- meer in beweging, waardoor groo te blokken tot op den rijweg van den afsluitdijk terecht gekomen. (Van onzen correspondent.) DF.N OEVF.R, 12 Jan. Do Zuidwesten wind van den afgeloopen nacht en heden heeft het ijs uit het IJsselmeer van richting doen veranderen en in de richting van den af sluitdijk gestuwd, welke op het oogenblik indien de wind krachtig zal aanwakkeren op verschillende punten wordt bedreigd. Niet dat de dijk tegen den aanval niet be stand zal zijn. doch het wordt voor het ver keer oppassen in de eerste plaats vooral bij donker op den nog onverlichten dijk. Het ijs vindt zijn weg bij den dijk versperd en tracht, evenals de zeehonden u.h. IJsselmeer dit deden toen hun den weg naar de Noord zee werd afgesneden, thans over den dijk te komen, hetgen tusschen Kornwerderzand en de Friesche kust reeds bijna is gelukt. Als wij ons op weg begeven om deze poging van nabij gade te slaan, vinden we, zoover het oog reikt, bij de Uitwateringssluizen te Den Oever het IJssel meer ijsvrij, doch nauwelijks enkele kilometers op den afsluitdijk gekomen, begint het ijsveld en duurt tot de Friesche kust. het geheele 30 K M. lange tra ject door. Hier en daar enkele hergen tegen den dijk aan, die er echter nog niet in zijn geslaagd de steile glooiing te beklimmen. De steigertjes bij het Monu ment, erop gebouwd om bij ijsgang te kunnen wor den weggenomen, staan er nog. zoodat hier zeker nog geen gevaar wordt geducht. Ook Breezand, mid den op den afsluitdijk gelegen, bevindt zich met zijn beide haventjes nog volkomen in rust. al staan over al wel schots en scheef door elkaar de ijsschollen ge reed als het ware om den dijk te bespringen. Zware steenen uit de storting meegeno men. Even voorbij do verkeersbrug te Kornwerderzand, op enkele kilometers van de Friesche kust zou het echter anders worden. Ten opzichte van den Zuid wester vormt de dijk en het vaste land hier een groo- tcn kom waarin het ijs, geen uitweg meer vindende, noodgedwongen over den dijk heen zal gaan, hetgeen hedenochtend in do vroegte reeds voor een groot deel is gelukt. Over een breedte van 40 Meter is het ijsveld hier tegen de steenglooiing opgetornd en zachtjes aan over den geheelcn rijweg en het rijwielpad heen ge schuifeld, daarbij zware steenen uit de bestorting der kraagstukken aan den voet van het dijklichaam tot een gewicht van 150 a 200 K.G. per stuk met zich voerend, als waren het straatklinkertjes. Het ijsveld over den weg had een dikte van circa 20 c.M. en onmiddellijk werd hedenochtend door een ploeg volk een aanvang gemaakt met het vrij maken van den weg, daar het verkeer hierdoor in ernstige mate werd belemmerd. Het tjs is verder den geheclen dag rustig geweest, doch verwacht wordt dat bij nanwakkerenden wind uit Zuid-Westelijke richting het ijs op nog meer punten van den Afsluitdijk zal trachten er overheen te komen, zoodat het bij donker vooral oppassen wordt voor automobilisten. van buitengewone kwaliteit. 0 BIJ DRIE NEDERLANDSCHE FABRIEKEN; OP BESTELLING DER NEDERLANDSCHE SPOOR WEGEN. NIEUWE VORM VAN TRACTIE, DIE EENIG IS IN DE WERELD. Op het oogenblik wordt in het groote fabriekscom plex „Werkspoor" te Zuilen Iets nieuws gewrocht, dat ons met bewondering en respect vervult van Neerland'* technisch kunnen op het gebied van spoorwegtractie. Een werk, waarvan het hoofdontwerp afkomstig is van den Nederlandsche Spoorwegen; den bouw betreffende van 40 Diesel-electrische treinen, elk bestaande uit drie rijtuigen voor tweede en derde klas-klasse passagiers, wijl men bij dit nieuwe type de eerste-klasse heeft la ten „vallen." Van deze 40, door de N.S. bestelde treinstellen, waar van de eerste met het ingaan van de nieuwe zomer dienstregeling (15 Mei) men hoopt er dan 16 gereed te hebben als nieuwe, uiterst geriefelijke „vliegende Hollanders" over de spoorstaven zullen rollen op net traject Amsterdam—Utrecht—Arnhem, bouwt „Werk spoor" te Zullen er 25, de Kon. Fabriek voor Rijtuigen en Spoorwegwagens J. J. Beynes te Haarlem 15 en de firma Allante Rotterdam. 5. Bij elkaar dus 120 rijtuigen! Populair gezegd, heeft zoo'n treinstel, dat 62 M. lang Is, aan belde einden een gebogen neus. In dien neuj bevindt zich de afgescheiden ruimte voor den wagen voerder. De tweede klasse telt ln het geheel acht cou pé's met een doorloop als bij de electrische treinen, in het midden; vier coupé's ter weerszijden van het instap- balcon, resp vier en zeven coupé's. Tusschen deze beide rijtuigen is het derde rijtuig gekoppeld, dat ln het mt-1 den de ruimte bevat, waarin de motor geplaatst Is en waarvan verder deel uitmaken drie coupé's derde klasse W.C.'s en bagageruimte en dienstruimten voor het trein personeel. Voor Iedere klasse zijn er twee uitgangen aan de einden. De voorste en de tweede wagen, alsme de de tweede en derde rusten aan hun einde, waartus achen een z.g. harmonicaverbinding is aangebracht, op een gemeenschappelijk draaistel. zoodat deze treinen slechts in een combinatie van drlo rijtuigen of even tueel van zes rijden kunnen. Elke trein rust in het geheel op vier draaistellen. Deze Diesel-electrische tractie, bestaande uit drie op de geschetste wijze gecombineerde wagens, is eenig in de gansche wereld en daarom mag het te meer tot vreugde stemmen, dat het millioenenkapitaal, dat In deze onderneming, waarmede onze Spoorwegen en onze Nederlandsche Industrie ongetwijfeld groote eer zullen Inleggen, is geïnvesteerd, voor het grootste deel ln Ne derland is gebleven. En daarbij komt nog dat deze rij tuigen aan de strengste eischen van comfort en hy giëne de rook van sigaren enz. wordt door een ver nuftig ververschlngssysteem weggezogen voldoen. De tweede klasse heeft drie zitplaatsen op één rij; de derde vier. Van belde klassen zijn de veerende zit tingen bekleed; de tweede met trijp, de derde met zeil doek; een unicum in ons land. Opvallend zijn voorts de groote ramen en ruime bagagenetten. De kleur der rijtuigen wordt staalgrijs; aan onder- en bovenkant afgezet door roode banden. De lengte van een treinstel bedraagt zooals ge meld 62 M. Het geschatte gewicht bedraagt onge veer 75 ton. dat is hetzelfde gewicht als dat van den Fllegenden Hamburger welke 42 M. lang is. Het aan tal zitplaatsen bedraagt 160. waarvan 112 derde klasse en 48 tweede klasse, terwijl bovendien op de midden- balcons nog 32 staanplaatsen zijn (16 derde klasse en 16 tweede klasse) totaal 192 plaatsen. De maximum-snelheid van de treinstellen ts 140 K.M. ner uur; de aanzetversnellin* is ongeveer gelijk aan die der electrische treinen. Met dit al zal voorloopig een snelheid van 100 K.M. en dat nog op enkele af standen niet overschreden worden. Do motorlnstaliatle. De 35 treinstellen in aanbouw bij Werkspoor en Bey nes worden voorzien van twee 410 P.K. Maybach mo toren. licenshoudster firma Werkspoor en met electri sche krachtoverbrenging, systeem Brown Boveri Co., licenshoudster Hcemaf te Hengelo. De 5 bij Allan in aanbouw zijnde treinstellen worden voorzien van twee 375 PK Gar.z-motoren licenshoudster firma Stork te "Hengelo en met electrische krachtoverbrenging Wes- tinghouse, licenshoudster Electrotechnische Industrie te Slikkerveer De bediening veor den wagenvoerder Is zeer eenvou dig Evenals bij de el-ctrtsche treinen ne-ft hij voor het "'jden maar 1 handle te bedienen. Hij ziet op zijn tandrtaats de koelwatertemneretuur en het aantal '"eren van alle Dles-lmotnren en kan van zijn stand plaats uit de motoren starten en stopzetten, Barometerstand op Zaterdagmorgen 8 uur: 755 m.M. Vooruitzichten: Blijvende kans op regen. Temperatuur: 6 gr. C. is 42 gr. F. INRICHTING VOOR OOGONDERZOEK. FIRMA GEBR. ROTGANS, Hoogztjde E 103, Schagen. GedipL Opticien. Retractionlst Het oogonderzoek doen wij gratis. Wat tan onderzoek uitwees. Het onderzoek, ingesteld naar het ongeval te Vlaar dingen, heeft aan het licht gebracht dat een der trek- handen van den arm van de loopbrug is gebroken, waardoor deze en ook de loophut en de grijper scheef zakten. De andere trekband werd daardoor uit den uitlegger genikt, die doorzakte met het bekende gevolg. De politie heeft een stuk metaal in beslag genomen. De duikers, gebrs. Sperling, zijn een onderzoek on der water aangevangen. Zoodra mogelijk zal getracht worden een tros om de loopkat te brengen en deze zoodoende te lichten. De lijken van den verongelukten machinist en smeerder, die zich vermoedelijk nog in de loopkat be vinden, zullen dan eerst geborgen kunnen worden. Waardeering van Eerste Kamer leden over zijn financieel beleid. In het voorloopig verslag van de commissie van rapporteurs uit de Eerste Kamer omtrent de alge- meene beschouwingen over de Rijksbegrooting voor 1934, wordt door verscheidene leden met veel waar- deering gesproken over het financieel beleid van mi nister Oud. Dat de regeering tot de plichten van haar financieel en occonomisch beleid ook rekent de handhaving van den gouden standaard, vond vrij algemecne toejui ching. Verscheidene leden vertrouwden, dat voor de be staande moeilijkheden met de Duitsche rentebetaling (transfer-moratorium) een bevredigende oplossing zou worden gevonden. Dat de bezuinigingspolitiek met zich heeft gebracht, dat ook de ambtenaanvedden opnieuw besnoeid zijn moeten worden, werd algemeen onvermijdelijk geacht. Eenigc leden maakten evenwel de opmerking, dat, waar de bezoldiging van tal van ambtenaren allengs in absoluten zin veel te laag is geworden, tot schade mede van den staatsdienst, het noodig zal zijn tot verbetering dier wedden over te gaan, zoodra de finan ciën zulks zullen kunnen lijden. Vier dooden en zes vermisten. V.D. verneemt uit Tokio: In de kolenmijnen van het Mitsoei-concern op 'teiland Jesse (Kokkaido) heeft een ontploffing plaats gehad. Vier arbeiders zijn gedood, zes worden vermist. ECHTPAAR TER DOOD VEROORDEELD. Wegens moord op hun kindje. De rechtbank te Landsberg aan de Warthe heeft den 33-jarigen landarbeider Frans Spoehr en zijn 2ljarige echtgenoote, die hun kindje van 5 maanden hadden ge wurgd en zelf begraven, omdat de man na een twist met den boer bij wien hij werkte, ontslagen was en met rijn vrouw naar Berlijn wilde terugkeeren, ter dood ver oordeeld. DE DOODENRIT. Artist valt met zijn motor. In het Lunapark te Berlijn stortte gisteravond de va- rlété-artist Gottfrled Loeffelhardt. die elke avond met zijn motorfiets een z.g. „doodenrit" maakt en daarbij o.a. op de ..doodenbaan" een looping maakt, naar beneden. Hij zelf kwam onder het motorrijwiel en werd betrek kelijk licht aan gezicht en voeten gewond. Het publiek verleende hem de eerste hulp. BOTSINGEN TE KLAGENFURTH. 4 man op de vlocht neergeschoten? De „Oostenrijksche Persdienst" deolt mede: Gelijk eerst thans bekend wordt zijn bij botsingen tusschen leden van den Oostenrijkschen Arbeids dienst en de bondspolitie in Klagenfurth vier slacht offers gevallen, nl. twee dooden, één zwaar- en één lichtgewonde. Deze slachtoffers zijn op dc vlucht neergeschoten GEMEENTE SCHAGEN. Ondertrouwd: Wijbrand Hoep, 27 jaren, landar beider te Anna Paulowna, en Anna Wal, 19 jaren, zonder beroep, te Schagen. Overleden: Jacob de Beurs, oud 88 jaren, weduw naar van Aafje Timmerman Geertrui van Megchelen, oud 82 jaren, weduwe van Jan Pool. POLITIE. Gevonden: 2 portemonnaies met eenig geld. ZONDAG 14 JANUARI NEDERL HERV GEMEENTE: Oroet, voorm tO uur Ds Beoke Oude Niedorp, nam. 7 uur. Ds. Boeke. Zuidscharwoude voorm, 10 uur Da. de Leeuw,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 5