Kijken is Koopen bijCLOECK de ramp van de „emeraude' De mist doorboord. de Aardbeving in britsch-indie. steun aan den tuinbouw. No. 23330 Int. Telef. No. 20 8 PAGINA'S. Spaansch dorp ingesneeuwd. Britsch stoomschip in nood. Veelbelovende knapen. Tot nu toe 100 dooden. ERNSTIG AUTO-ONGELUK op den Haarlemmerweg. Radiorede ran minister De Graeff. Welkom in Alkmaar. Woensdag 17 Januari 1934. Postrekening SCHAGER 77ste Jaargang. No. 9**5 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week; Dinsdag. Woensdag. Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentién nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-t TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno, inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. 7*9 De catastrophe overal groote ont roering gewekt. - Ofschoon er nog geen zekerheid bestaat, schijnt het slechte weer wel de oorzaak te zijn. Parijs. De vliegtufgcatastrofe bij Cor- blngy met de „Emeraude', waarbij 10 per sonen om het leven kwamen, heeft In de bladen groote ontroering verwekt Pas over eenige dagen zullen de noodige Inlichtingen worden gepubliceerd en h*»t Is waarschijnlijk dat er eenige punten nimmer zullen worden opgehelderd. Verklaringen van getuigen zijn t chter eensluidend, nl. dat het weer dien dag afschuwelijk was; de storm was hevig, het bliksemde fel en regen wisselde met sneeuw af. Het schijnt dus dat hel slechte weer de oorzaak van de ramp is. Eenige andere go- tuigen verzekeren evenwel dat de antenne van het vliegtuig met een electrischen draad In aanraking kwam en in brarld vloog. De ontploffing van een cylindcr met samenge perste lucht, welke voor het starten der mo toren diende, bezegelde het lot van het vlieg tuig. De „Ma tin" weet nog mede te deelen, dat op het moment, dat het ongeluk geschiedde Cor- bigny plotseling in duister werd gehuld. De „Emé- raude" vloog toen vrij laag, zoodat het zeer waar- schijn'ijk is, dat het vliegtuig tegen een bovengrond- sche hoogspanningslciding is gevlogen. Görlng betuigt deelneming. Göring, de Duitsche rijksminister voor de lucht vaart, heeft minister Cot een telegram met betuiging van deelneming gezonden. „Air France" en K.LM. De K T. M. heeft de „Air France" telegrafisch haar deelneming betuigd. Naar de K.L.M. mededeelt, staat zij met de „Air France* in zeer nauwe betrekking; in den chef van dienst, "den heer Noquès. en den chef van den tech- nischen dienst, den heer Balazuc, welke beiden bij dit ongeval zijn omgekomen en met wie geregeld be sprekingen werden gehouden, verliest de K.L.M. ook persoonlijke goede vrienden. Namen der slachtoffers. De volgende tien personen had den plaats genomen in de „Eme raude", en zijn om het leven ge komen: Pasquier, gouverneur-generaal van Indo-Chna; kapt. Bussault, zijn adjudant; Chaumié, direc teur van de burgerlijke lucht vaart in het ministerie van lucht vaart; mevr. Chaumié; Balazuc, directeur-generaal van de tech nische diensten in het ministe rie van luchtvaart; Nogues. chef v. d. exploitatie der Mij. „Air-de Franco". Larrieu, belast met een missie bij het ministerie van luchtvaart; de piloot Launay; de mecanicien Crampell; do radio- telegrafist Querel. Pasqulr, gouver- nenr-general van Indo-Chlir.'i, een der slachtoffers van de ramp met de Emeraude. Bijzonderheden over het toestel en zijn vluchten. De „Emeraude" is gebouwd door de Dewoitine vliegtuigenfabrieken te Toulouse, en was de eerste ling van een serie van zes snelle verkeersvliegtui gen in opdracht gegeven door de „Air France". Het verongelukte toestel vestigde in het najaar de aan dacht der vakwereld op zich door een reeks snelle vluchten. Zoo maakte het vliegtuig, dal uitgerust is met drie Hispano Suiza motoren van 575 p.k. elk. en dat een rcissnelheid van 250 km. per uur en een maximum snelheid van 300 km. per uur kon ontwik- Het vee kan geen voedsel meer vinden. Het dorp Griegos is reeds verscheidene dagen door sneeuw geblokkeerd. De sneeuwlaag heeft reeds een dikte van ruim 50 c.M. Het vee dringt tct op de erven der boerderijen door, daar het geen voedsel meer kan vinden. Er wordt een hulpdien.ot*met vliegtuigen georganiseerd. Het heeft een groot lek, waardoor voortdu rend watermassa's het schip binneustroo- men. Uit San Francisco, 16 Jan. V.D. Het 5000 ton metende Rritsche s.s. „Cape Cornwall" heeft langs ra d"o lelegrafischen weg noodseinen gegeven. Het schip, dat 10 man aan boord heeft, heeft een groot lek. Voort- djrend stroomen de watermassa's het schip binnen. Nadere bijzonderheden ontbreken nog. kelen, onder besturing van Marcel Doret en vlucht van Parijs naar Londen in den tijd van 1 uur 7 mi nuten. Ook nam het deel aan de reis naar Rusland van den Franschen luchtvaart-minister Pierre Cot Ver der werden snelle vluchten gemaakt van Parijs naar Marseille en terug, van Parijs naar Cassablanca en Dakar in West-Afrika en terug en vervolgens de vlucht van Parijs naar Malmö. waarbij op de terug reis op 23 November, een tusschenlanding werd ge maakt op Schiphol. De laatste reis. die zoo'n onfortuinlijk einde moest vinden, was de vlucht van Fransch Indo-China. Al deze reizen werden uitgevoerd om te komen tot de 100 vlieguren, die met de „Emeraude" met volledige be lasting moesten worden gemaakt, alvorens het vlieg tuig op de vaste lijnen in geregeld gebruik zou mogen worden genomen. De bedoeling was. zooals men weet, het vliegtuig in dienst te stellen op de lijn Parijs— Saigon. De „Emeraude". officieel goheeten Dewoitine D. 332, was en geheel metalen vliegtuig van 29 meter vlucht- wijdle ognevcer 17 meter lengte en 5.25 meter hoog te. Het woog leeg 4144 kg. Interpellatie in de Kamer naar aanleiding van het vliegongeluk. Pierre Cot, de minister van luchtvaart, is terugge keerd van de plaats waar de F.méraude is neergestort. In de wandelgangen van de Kamer heeft het bericht van het ongeluk groote opwinding veroorzaakt. Eenige afgevaa.digden hebben reeds aangekondigd, dat zij den minister van luchtvaart zullen interpelleercn. Het onderzoek naar de oorzaak. Volgens het laatste bericht uit Parijs heeft het eer ste ondorzock naar de oorzaak van de ramp tot resul taat gehad, dat de catastrophe geweten moet worden aan den feilen storm, waardoor de stuurinrichting van het toestel onklaar is geworden. De piloot is tot het laatste oogenblik koelbloedig gebleven en Leeft nog getracht zijn toestel weer op te richten, hetgeen niet .neer is gelukt. De doodstrijd van dc passagiers moet slechts kort zijn geweest. Men is er in geslaagd de lijken te identifieeeren. Er zijn oo 1% K.M. van de plaat«. waar het tontel is neergekomen, stukken van het vliegtuig gevonden. Diefjes van 7—12 jaar. De politie te Schoonhoven is er in geslaagd, de da ders op te sporen van een serie kleine diefstallen, die bij een aantal winkeliers den laatstcn tijd zijn ge nlcegd. Het zijn tien jongens, van wie de oudste 12 jaar. de jongste 7 iaar is. die gezamenlijk of groeps gewijze zich schuldig maakten aan het wegnemen van snoeperijen en dergelijke uit winkels of pakhuizen. De oudsten van dit clubje oefenden op de jongsten een zoodanigen invloed uit. dat zij zich niet drufden ver zetten en zich als willoos werktuig lieten gebruiken. Enkelen hebben hekend zich ook te hebben schuldig gemaakt aan het ingooien van ruiten van de open bare school. Belangwekkende uitvinding voor de scheepvaart. Een van de grootste vijanden van de scheepvaart was tot nu toe de mist Was het, want door een belangwekkende uitvinding van een Amerikaanschen zeeman, zal men het gevaar nu voor een groot ge deelte kunnen bezweren. De uitvinding berust op het doorboren van den mist langs fotografischen weg, en wordt reeds toegepast op het mailschip „Manhattan", waarvan wij hieronder een afbeelding zien. Op de commando-brug staat een camera waarmede foto's worden genomen met behulp van infra roode stralen, welke in staat zijn mist en rook te doorboren. Het ontwikkelen en afdrukken van de film kan in 45 seconden geschieden. De officier van de wacht kan voor een haven of waar ook als het mist een foto nemen, en met den afdruk de situatie bepalen. Ook is het mogelijk, met behulp van de infra-roode stralen in dichten mist, langs fotografischen weg de positie te bepalen van andere schepen tot op een af stand van drie tot vijf mijlen. Over do ontwikkeling nog dit. Zij geschiedt auto matisch en reflecteert op een glas, waarop men voor werpen kan onderscheiden, die voor het bloote oog, wegens den mist, niet zijn waar te nemen. Om de vijf tig seconden kan men een nieuwe foto nemen. Weldra zullen andere Amerikaansche schepen zul ke camera's krijgen. Men wil de camera's ook inrich ten voor het gebruik in vliegtuigen. MEER DAN DUIZEND GEWONDEN. PANIEK ONDER DE BRITSCH INDIëRS. Reuter seint uit Calcutta: De ontzettende aardbeving in midden- en oost-Britsch-Indlë heeft volgens de laatste cijfers meer dan hon derd dooden en meer dan duizend gewonden ge- ëischt. Toen zich Dinsdag opnieuw aardschok ken deden voelen, geraakte de Britsch-Indische bevolking ln een paniek, Een deel van het volk acht de aardbeving van religieuze of politieke beteekenis. Zoo werd Dinsdag in de bazars van de hoofdstad Nieuw Delhi verteld dat de aard beving een belangrijke wisseling in de politieke bestemming van Britsch-Indiö aankondigde. Het epicentrum van de aardbeving lag. zooala thans het instituut ln Poean meldt, zeer waarschijnlijk ln Ne pal (Dit komt uit met hetgeen De Bilt reeds als waar- schijnlijk meldde). In totaal werden Maandag 13 schok ken geteld. In het district Patna alleen al zijn 60 personen ge dood en 407 gewond. In Gaja werden 15 dooden geteld. Tallooze huizen stortten in. Het zomerverblijf van den gouverneur van Bengalen is voor de helft vernield. Ernstige schade werd ook aangericht in Allahabad en andere steden in Noord-Oost-Britsch Indië. De spoorlij nen van de Bengaalsche spoorwegmaatschappij zijn be schadigd, zoodat eén groot deel van het treinverkeer is stilgelegd. Bij Gorakpoer stortten ettelijke bruggen in. Sterker dan de groote beving van 1032. Omtrent de sterke aardbeving ln Britsch-Indlë deelt het Kon. Ned. Met. Inst. te De Bilt mede: Bij nadere bestudeering van de diagrammen der te Bilt op een afstand van 7000 K.M. geregistreerde aard beving, bleek gisteren, dat de oorsprong waarschijnlijk in de streek van Nepal, Brltsch-Indië, moest gezocht worden. Dit werd bevestigd door een bericht van net aardbevingsstation te Bombay, vermeldende dat de oor sprong op 1600 K.M. afstand van dit station was gele gen. De inmiddels ingekomen berichten uit de getroffen streek zelve zijn dus uit een gebied op eenigen afstand van het centrum. De aardbeving behoort tot de sterkste, die de laatste jaren zijn geregistreerd; de uitslagen te De Bilt waren ongeveer even groot als bij de aardbevingen van 10 Aug. 1931 in het Al tal-gebergte en van 25 Dec. 1932 ln Kan soef China), zij waren grooter dan bij de aardbeving van 3 Juni 1932 ln den Grooten Oceaan nabij Mexico, doch kleiner dan bij die van 2 Maart 1933 in den Grooten Oceaan, nabij Noord-Japan. EEN ZWAAR GEWONDE. ROEKELOOS RIJDEN DE OORZAAK. Gisteravond omstreeks half acht heeft op den Rijkstraatweg nabij do Kistenfabriek de „Phoe- nix" te Halfweg een ernstig auto-ongeluk plaats gehad. Uit de richting Haarlem naderde met gTOoto snelheid een luxe auto, bestuurd door den 19- jarigen heer Langenberg uit Den Haag. ln de auto waren nog drie personen gezeten nJ. de 40-jarige heer Kroon, techniker te Amsterdam, alsmede de twee gebroeders Koenders te Haar lem. De beide laatsten hadden ln Haarleim ge vraagd te mogen meerijden, hetgeen werd toege staan. De bestuurder passeerde een voor hem rijdende auto, doch moest direct weer naar rechts uitwijken, voor een tegenligger en om niet ia den berm terecht te komen, gooide hij daarna terstond weer het stuur naar links Door deze manoeuvre en mede als gevolg van de groote snelheid, waarmede gereden werd, begon de auto te slingeren, kantelde en sloeg toen driemaal overd en kop, waarna de wagen onderste boven en totaal vernield midden op den weg bleef liggen Van de inzittenden bleek de veertigjarige Kroon uit Amsterdam er het ergst aan toe te zijn Zijn beide bee- nen zijn verbrijzeld Dr. F. L. Kuipers uit Halfweg, die Inmiddels ontboden werd verleende de eerste hulp en oordeelde overbrenging van den heer K. naar het zie kenhuis noodzakelijk, waarna deze per ziekenauto naar een der Amsterdamsche ziekenhuizen werd overge bracht. Zijn toestand is zeer ernstig. Men vreest voor zijn leven. Van de andere inzittenden bekwam een van de geboeders Koenders een lichte hersenschuding. Deze kon na eerste hulpverleening naar huis worden ver voerd. De beide anderen bekwamen slechts licht verwon dingen. De auto werd door de politie ln beslag genomen. Volgens verklaringen van passeerende automobilis ten heeft de heer K. vanaf Haarlem verschillende auto'3 met groote snelheid voorbij gereden, terwijl ook op het oogenblik van het ongeluk de snelheid van den wagen zeer groot was. zoodat het ongeluk moet worden toege schreven aan roekeloosheid. Doodat de geheel vernielde auto midden op den weg lag, ontstond een zeer ernstige stagnatie ln het ver keer op dezen drukken straatweg. Marechaussee uit Sloterdijk. die eveneens assistentie verleende, regelde dit zoo goed mogelijk, door dat in de richting Amsterdam te leiden over het rijwielpad en dat ln de richting Haarlem langs den vernielden wagen Hedenavond om half acht. Een uiteenzet* ting over de reorganisatie van den Volkenbond. De Minister van Buitenlandsche Zaken, jhr. mr. A C. de Graeff, zal j hedenavond om half acht, voor le radio mode- deeling doen van de inzichten, die j hij namens dc regeering ter kon nis van den Vol kenbond heeft ge bracht, betreffen de het streven naar reorganisa tie van den Vol kenbond. De rede van den Minister zal ever j_ de beide Neder- ,or JHR. MR. A.QD.DE GRAEFF. Minister van Buitenlandsche Zaken. worden uitgezon den. Nederlandsche nota over de herziening van den Volkenbond. V.D. verneemt nog uit Genève: Het Volkenbonds secretariaat heeft gistermorgen een Nederlandsche nota ontvangen, getcekend door den minister van bui tenlandsche zaken. Jhr. de Graeff. inzake de in de laatste weken herhaaldelijk besproken plannen tot reorganisatie van den Volkenbond. De nota zal heden gepubliceerd worden. Zij bevat geen eigen Nederlandsche voorstellen, doch een beoordeeling van de door anderen gedane voorstellen. Van de zijde van het Volkenbondssecreta- riaat wordt medegedeeld, dat de Nederlandsche re geering weliswaar principieel geen bezwaren heeft to gen wijziging van het Volkenbondspakt, doch gelooft dat er voorloopig geen mogelijkheid voor een dergelij ke wijziging bestaat. Het bedrag onvoldoende? - den minister. Vragen aan 1 Het Tweede Kamerlid Van den Heuvel heeft aan den minister van Economische Zaken de volgende vragen; gesteld: 1. Is de minister bereid mede te deelen: of uit de omstandigheid, dat voor 1933 niet een hooger bedrag dan 6.400.000 gulden wordt uitgetrokken voor steun aan den tuinbouw, mag worden afgeleid, dat dit be drag voldoende is om te vergoeden het verschil tus- schen opbrengst van de producten en de vastgestelde garantie of richtprijzen voor deze producten? 2. Indien het antwoord op deze vraag ontkennend zou luiden, is de minister dan bereid mede te deelen; a. welk percentage van dit verschil vergoed zal worden met dit bedrag van 6.100.000 gulden? b. of Zijne Excellentie plannen heeft op andere wij ze dit tekort te vergoeden? 3. Heeft de minister bij ontkennende beantwoor ding van vraag -1 en van vraag 2 sub b zich reken schap gegeven van den toestand die hierdoor in me nigte van bedrijven zal ontstaan, o.a. de onmogelijk heid voor velen hun bedrijf voort te zetten? Humor en ernst. We lezen in de „Alkmaarsche Crt." het volgende, niet van humor ontbloote voorval: Terwijl Maandagmiddag een groot deel van Aik- maar's Ingezetenen zich aan beide zijden van den Sta tionsweg geschaard hadden om den nieuwen burgo» meester feestelijk in te halen, kwamen er uit de tunnel, waaruit de langverwachte te voorschijn zou moeten ko men, twee Rijksveldwachters met een paar candidaten voor het Huis van Bawarlng te voorschijn. De jeugdige boosdoeners grijnsden bij het gezicht van het feestelijk versierde Stationsplein en namen dank baar hun petten af, toen zij het boven hun hoofden ge spannen doek met het «opschrift.. Welkom" bemerkten. De marechaussees zagen er blijkbaar wel een beetje tegen op met hun arrestanten door de belangstellende menigte te moeten marcheeren. Zij huurden dus een open rijtuigje. De marechaussees reden achteruit, de belde gevangenen vooruit. Zoo ging het door de open gehouden straat tusschen vlaggen en wimpels en tusschen een dubbele rij van verraste en hartelijk juichende toeschouwers. De klanten voor het Huis van Bewaring keken glun der rond, namen de petten af en bogen correct naar links en naar rechts. Dat hun Intocht in Alkmaar zoo glorievol aou rijn, hadden zij nooit durven droomen. NIEUWE MIJNWERKERSSTAKING IN FENNSYLVANIè. 32 Mijnen er bfj betrokken, New York. Uit Wilkesbarre ln Pennsylvanle wordt gemeld, dat door staking van 15000 mijnwerkers 20 an- thracietmijnen ln Pennsylvanië stilliggen, terwijl in 1 mijnen slechts gedeeltelijk wordt gewerkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1